Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.124 views

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:52
psy schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:11:
Wat een naar item bij Radar. Die gast die de installateursbranche vertegenwoordigde deed nog wel zijn best en heb ik niet echt op een fout kunnen betrappen, maar het was wel duidelijk dat ze de warmtepomp vooral negatief wilde belichtten. Jammer.
Ongelooflijk dat mensen zonder isoleren en alleen normale radiatoren aan de warmtepomp geraken. Er is nu nog een stream gaande met een meneer van Milieu Centraal, geeft prima heldere antwoorden.

Stream

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Jammer dat zodra Doekle wat constructiefs vertelt er snel overheen geluld wordt....

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 07:14
Wat had die man in het filmpje aan zijn muur hangen dan? Bij +7c pas efficiënter dan een HR ketel?

Lijkt me dat je tot +2c toch minimaal een COP van 2.8 moet kunnen halen?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• colvano
burnerchief schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:15:
Jammer dat zodra Doekle wat constructiefs vertelt er snel overheen geluld wordt....
Ik snap wel dat er onvrede is. Het is natuurlijk ook idioot dat huizen die niet gereed zijn worden voorzien van een warmtepomp. De consument moet zich beter informeren en de installatiebranche moet ook zelfkritisch zijn. Radar is natuurlijk niet echt constructief... :9

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
roelzadh schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:16:
Wat had die man in het filmpje aan zijn muur hangen dan? Bij +7c pas efficiënter dan een HR ketel?

Dat vroeg ik mij inderdaad ook af... was toch een behoorlijke unit die daar hing.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Geen vloerverwarming, alleen gewone radiatoren. Ik denk eigenlijk veel te weinig afgifte.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• burnerchief

burnerchief

Mijn idee zou zijn een warmtepomp en bestaand keteltje nog laten hangen en op een gasfles laten aanpassen dat heb je die ene dag dat het vriest dat het kraakt een extra stootje warmte 😇 uiteraard verder van het gas af 😜

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
psy schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:11:
Wat een naar item bij Radar. Die gast die de installateursbranche vertegenwoordigde deed nog wel zijn best en heb ik niet echt op een fout kunnen betrappen, maar het was wel duidelijk dat ze de warmtepomp vooral negatief wilde belichtten. Jammer.
Er was niks mis met de uitzending, fair & balanced. Het is geen anti-warmtepomp uitzending geworden waar sommigen hier voor vreesden. De eindconclusie was dat een hybridesysteem voorlopig het beste compromis is voor de meeste bestaande huizen en dat lijkt me geen verkeerde conclusie. Het is een consumentenprogramma dat tussen een overijverige overheid met absurde milieutargets staat en de consument met een beperkt budget.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Het was gewoon heel duidelijk: Eerst op de juiste manier isoleren loont...
Logisch.... per energie eenheid is stroom nu eenmaal veel duurder dan gas. En: Hoe kouder hoe lager het rendement van de WP....
Dus hoe minder gas je gebruikt des te sneller komt een WP in zicht...

Vond het aantal mensen die niet tevreden waren nog mee vallen... valse schaamt speelt ook nog een rol?
Vertel je trots tegen iedereen dat je aan de WP gaat en omdat je het toch niet helemaal begrepen hebt agv een installateur die het eigenlijk ook niet wist... ga je de mist in, pijnlijk.....

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 25-02-2019 21:24 ]

• lolle1212
  • Laatst online: 20-10 20:02
Megalodon_67 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:18:
[...]

Er was niks mis met de uitzending, fair & balanced. Het is geen anti-warmtepomp uitzending geworden waar sommigen hier voor vreesden. De eindconclusie was dat een hybridesysteem voorlopig het beste compromis is voor de meeste bestaande huizen en dat lijkt me geen verkeerde conclusie. Het is een consumentenprogramma dat tussen een overijverige overheid met absurde milieutargets staat en de consument met een beperkt budget.
Sarcasme? :)

Als het gesprek richting iets constructief dreigt te gaam lult ze er snel overheen.. op z'n Radar's.. altijd wel jammer om te zien.

Hier huis uit '64, hr glas erin en 7kw wp. Werkt perfect. Geen bijzondere isolatie trajecten, geen geluidsoverlast, aanzienlijk lagere energierekening. Mja.. ze willen mijn verhaal alleen als het negatief is.. zoals de vele die ze hier gepolst hebben..:/

Edit: dit is met gewone t22 radiatoren, wel geboost met ventilatortjes op zeer lage toeren. (Aanvoer +-33 bij vorst)

[ Voor 5% gewijzigd door lolle1212 op 25-02-2019 22:10 ]

• burnerchief

burnerchief

Mijn woning is nu op de goede weg vloerisolatie (thermokussens met bodemfolie) zowel kamer als slaapkamers kunstof kozijnen met hr++ vloerverwarming hoh 10 cm met plavuizen en met 45 graden keteltemp makkelijk 21 graden nog even sparen 🤪

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

route99 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:23:
Het was gewoon heel duidelijk: Eerst op de juiste manier isoleren loont...
Logisch.... per energie eenheid is stroom nu eenmaal veel duurder dan gas. En: Hoe kouder hoe lager het rendement van de WP....
Dus hoe minder gas je gebruikt des te sneller komt een WP in zicht...
Mensen staan er niet bij stil dat een gasketel gewoon veel meer vermogen heeft. Die zet je gewoon hoger, en je ongeisoleerde tochthut wordt toch altijd weer warm.

Je moet al een hele flinke warmtepomp hebben om 16 kW te genereren, en dan nog is een gasketel krachtiger.

Ook met een gasketel loont isoleren. Ik zit me wel eens verwonderd af te vragen waarom er zo weinig geisoleerd wordt.
burnerchief schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:31:
Mijn woning is nu op de goede weg vloerisolatie (thermokussens met bodemfolie) zowel kamer als slaapkamers kunstof kozijnen met hr++ vloerverwarming hoh 10 cm met plavuizen en met 45 graden keteltemp makkelijk 21 graden nog even sparen 🤪
That's the spirit _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door psy op 25-02-2019 21:33 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-11 14:26
Ze hadden gewoon de installateur van die man in de uitzending uitleg moeten laten geven.
En vervolgens ook nog iemand met wat meer verstand van zaken, die in diezelfde woning uitlegt wat er allemaal fout is gegaan. Dat kan ik hier uit Friesland vandaan nog zien: vele vierkante meters glas met alleen radiatoren, dat is vragen om problemen.
Het werd later wel iets genuanceerd, maar niet genoeg naar mijn mening.
Hier huis uit '84, hr-glas en dak nageïsoleerd, 7,5kW Ecodan, geen enkel probleem, maar wél vloerverwarming.
Ook in mijn verhaal waren ze helaas niet geïnteresseerd...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Schaamteloos gekopieerd uit de kroeg :)

Ja maar het was nogal een pannekoek van een kerel die ze in het programma hadden, groot huis met veel glas en aan het water, heeft een cv hangen van denk ik zo te zien 35kW, doet niets aan de cv of het huis zelf maar laat een wp installeren die misschien wel de helft is van zijn cv en roept dan "er is mij niets verteld dat je beter vvw kan hebben"
Jezus, je kan ook zelf even wat onderzoeken he, in 2 minuten google weet je het al, en in een dagje internetten heb je zoveel info dat je de installateur kan uitleggen wat hij moet doen.

Ik had liever gezien dat ze eens bij iemand langs gingen die er iets meer werk van gemaakt had ipv alleen de factuur betalen.
Dom programma, sensatie makend, slecht informatief....en ergste, veel mensen nemen dat programma nog voor waarheid.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 07:14
Rol-Co schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:33:
[...]

Schaamteloos gekopieerd uit de kroeg :)

Ja maar het was nogal een pannekoek van een kerel die ze in het programma hadden, groot huis met veel glas en aan het water, heeft een cv hangen van denk ik zo te zien 35kW, doet niets aan de cv of het huis zelf maar laat een wp installeren die misschien wel de helft is van zijn cv en roept dan "er is mij niets verteld dat je beter vvw kan hebben"
Jezus, je kan ook zelf even wat onderzoeken he, in 2 minuten google weet je het al, en in een dagje internetten heb je zoveel info dat je de installateur kan uitleggen wat hij moet doen.

Ik had liever gezien dat ze eens bij iemand langs gingen die er iets meer werk van gemaakt had ipv alleen de factuur betalen.
Dom programma, sensatie makend, slecht informatief....en ergste, veel mensen nemen dat programma nog voor waarheid.
Mee eens. M'n schoonouders (in Zweden) hebben ook een 16kw en onder ieder Raam een 30cm hoge dubbele radiator. Ook zij krijgen het huis en zwembad ermee warm.

Hier een best grote 10kw in nieuwbouw, eerste jaar is wel meer leren dan een HR ketel. Als je dat niet interesseert gaat het al snel mis in de zin van hoog verbruik / niet warm krijgen.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• route99

route99

psy schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:32:
[...]Ook met een gasketel loont isoleren. Ik zit me wel eens verwonderd af te vragen waarom er zo weinig geisoleerd wordt
Helemaal mee eens..
Wij zijn nu bij de 1000m3 gas aangeland en er gaat nog wat van af.. en er valt best nog veel te winnen.
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen om de kosten laag te houden.
Voorlopig nog geen WP...

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 22:16
colvano schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:13:
[...]

Ongelooflijk dat mensen zonder isoleren en alleen normale radiatoren aan de warmtepomp geraken.
Ik ken er wel een paar en daar gaat het eigenlijk allemaal prima.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:34:
Mijn ZB staat niet vaak tussen 30 en 45 graden.
alleen in voor/najaar als de verwarming af en toe draait komt ie wel boven de 30 maar niet boven de 45
(en vervolgens gaat de CV nog naverwarmen (65 graden), maar daar kan wil wellicht beter 70 graden van maken
Ik zou lekker 60 aanhouden, dat is een veilige en voorgeschreven temperatuur voor naverwarmen zonneboiler.

Maar in theorie heb je gelijk, dat geeft dus aan hoe klein de kans op legionellabesmetting is in een normale situatie. Gezien dat 60c de voorgeschreven temperatuur is.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:16
koevlaas2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:03:
[...]

Ik ken er wel een paar en daar gaat het eigenlijk allemaal prima.
Weet jij wat voor unit daar hing met die dubbele (kleine) fans. Leek wel een soort Carrier supermarktkoeling :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Vond de insteek van Radar behoorlijk negatief. Zoveel % had problemen hiermee zoveel % problemen daarmee. I.p.v. Grote gedeelte was tevreden met dit en met dat.
Gelukkig was de vertegenwoordiger van de installatie branche erbij om o.a. aan te geven dat isolatie zeer belangrijk is.
Die man uit Zeeland was behoorlijk negatief en wat hij aangaf dat de kosten gigantisch oplopen bij lagere temperaturen dan 7°C is B..shit.
Maar dat wisten we allemaal al.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• koevlaas2
Jim423 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:20:
[...]

Weet jij wat voor unit daar hing met die dubbele (kleine) fans. Leek wel een soort Carrier supermarktkoeling :+
Zag zo snel het merk niet, maar was geen bekend merk volgens mij.
De andere WP in beeld was een Mitsubishi, die herkende ik meteen.

De kerel moet eens kijken of hij zijn convectorput kan boosten, dan redt de WP het waarschijnlijk wel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Wimhaw schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:21:
Vond de insteek van Radar behoorlijk negatief. Zoveel % had problemen hiermee zoveel % problemen daarmee. I.p.v. Grote gedeelte was tevreden met dit en met dat.
Gelukkig was de vertegenwoordiger van de installatie branche erbij om o.a. aan te geven dat isolatie zeer belangrijk is.
Die man uit Zeeland was behoorlijk negatief en wat hij aangaf dat de kosten gigantisch oplopen bij lagere temperaturen dan 7°C is B..shit.
Maar dat wisten we allemaal al.
De kosten lopen ook wel giga op bij koud weer, maar warm weer maakt eea weer goed waardoor de SCOP > 4 is.
Maar per dag gemeten zitten er dure dagen tussen.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:57
koevlaas2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:30:
[...]

Zeker als je met een 4kW backup element gaat verwarmen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

psy schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:17:
[...]

Geen vloerverwarming, alleen gewone radiatoren. Ik denk eigenlijk veel te weinig afgifte.
waren het maar radiatoren. Die had daar putconvectoren.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• koevlaas2
PeterZ(on) schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:32:
[...]

Zeker als je met een 4kW backup element gaat verwarmen.
De mijne heeft een 2 kW element maar daarvan zit de stekker er niet in, gaat BTW ook niet aan niet nodig.

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 23:57
Bij mij staat die ook uitgeschakeld in de MK, nooit nodig gehad.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• koevlaas2
PeterZ(on) schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:37:
Bij een Panasonic F kan dat nog, een H schiet in storing.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 11:06
PeterZ(on) schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:37:
Sterker nog, hier is die niet eens bedraad.. 8)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:54
koevlaas2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:39:
[...]

Je hoeft hem ook niet uit te zetten want hij schakelt toch niet in uit zichzelf.

1 PVoutput . Dongen NB

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:10
hansengriettina schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:59:
[...]
hallo jan
nog twee vraagjes
heb je dipswitch a4 ook omgezet naar On
en heb je volledig vloerverwarming of ook radiatoren
zit dan te denken of ik A1 en A3 ook aan moet passen, ikzelf heb nml overal vloer
misschien met een paar koude nachten is het nog te testen
Ja A4=on

A1 en A3 hoeven niet worden aangepast. Deze overrule je met P75 (max TA CV-ketel bij TB=20) en P76 (max TA CV-ketel bij TB=-10).

Ik heb zelf (deels) vloerverwaming en 5 jaga's met (zelfbouw) DBE's.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• Wimhaw
[...]

De kosten lopen ook wel giga op bij koud weer, maar warm weer maakt eea weer goed waardoor de SCOP > 4 is.
Tuurlijk komt het voor dat gas op wat extreme koude dagen zuiniger is dan een WP.
Het overall plaatje is dat een WP zuiniger is dan gas mits je een goed geïsoleerde woning hebt en optimaal mogelijk warmte afgifte systeem.
Als je niet aan deze voorwaarden voldoet kan het zomaar zijn dat gas voordeliger is.

Wij hebben het geluk gehad dat we een nieuwbouw woning hebben, die volledig is geïsoleerd en overal vvw heeft. Dus optimaal voor een WP. Ik weet dat dat niet overal mogelijk is. Ik heb geluk gehad dat ik dit kon doen.

B.v. Mijn ouders hebben een jaren 60 woning. Deze is en zal nooit volledig geschikt zijn voor een WP. Gas zal daar voorlopig wel blijven.

Hopelijk hebben ze over een jaartje of 10-20 misschien wat anders bedacht ipv van gas voor o.a. dit soort woningen.
Dat is echt koffiedik kijken.

• koevlaas2
Wimhaw schreef op maandag 25 februari 2019 @ 23:02:
[...]

Hopelijk hebben ze over een jaartje of 10-20 misschien wat anders bedacht ipv van gas.
Dat is echt koffiedik kijken.
Een waterstof cv ketel die vlak voor de ketel zelf van electra waterstof maakt bestaat al, alleen is de COP slechts 2.3 maar voor de htv fanaten een mogelijkheid.

https://www.facebook.com/...-Systems-605547766126908/

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:50
[...]

Tja, weer een uitzending die de ondeskundigheid van bestuurders, journalisten en zelfs professoren op het gebied van warmtepompen weergeeft waardoor en verkeerd beeld wordt geschetst. Zonder goede analyse van de woning en CV installatie, zal het aanschaffen van een WP tot onvrede kunnen leiden. Het voorbeeld van de ontevreden WP bezitter in de uitzending geeft een beeld van een naïeve eigenaar die geen goed voor- onderzoek heeft gedaan. Ik zal Kassa een mail sturen met mijn persoonlijke visie op deze slechte uitzending.
Wij hebben via de monitoring op dit forum een beeld van c.a 30 warmtepompen die met zorg geinstalleerd zijn en min of meer rendabel draaien. Natuurlijk zijn er nog wel problemen, maar de L/W WP zal zich verder ontwikkelen want we praten over een milieuplan dat in 10tal jaren moet worden geimplementeerd.

• route99

route99

[...]....maar warm weer maakt eea weer goed waardoor de SCOP > 4 is..
UUh? Bij warm weer staat bij mij de verwarming echt uit, ons verbruik nu is echt minimalistisch ...
De kosten lopen ook wel giga op bij koud weer,......Maar per dag gemeten zitten er dure dagen tussen
Laat dat nu net de kern zijn van de probleemgevallen, en meer dan 20% is niet niks, die in de uitzending naar voren kwamen.
Je moet dus erg goed isoleren om die koude dagen een heel stuk goedkoper te maken.
Je hebt dus (onbedoeld?) de spijker op de kop geslagen "Maar per dag gemeten zitten er dure dagen tussen"......tja dat wil je natuurlijk verminderen via isolatie...

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 26-02-2019 06:41 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
[...]

Wat er mis mee was was dat het negatief beeld zette. Alleen de aankondiging al, en dan de cijfers, 20% is ontevreden, 30% betaald meer of hetzelfde aan zijn energierekening. 80% is tevreden en voor 70% heeft het een besparing opgeleverd is precies hetzelfde verhaal, maar dan zo dat het mensen misschien wel aanzet tot interesse in een WP.
En dan die super negatieve 'professor' met zijn verhaal en een slecht nederlands sprekende dame die het mooie verhaal mocht vertellen.
Als je als professor niet kan bedenken dat je moet isoleren, of dat je dat dan naderhand nog even doet..
En waarom stond er niet gewoon een vlotte jonge ingenieur in dat voorbeeldhuis bij de universiteit met een goeie uitleg?

Doekle deed zijn best en milieu centraal deed het op de afterparty ook prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• koevlaas2
route99 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 06:35:
[...]

UUh? Bij warm weer staat bij mij de verwarming echt uit, ons verbruik nu is echt minimalistisch ...

[...]
Laat dat nu net de kern zijn van de probleemgevallen, en meer dan 20% is niet niks, die in de uitzending naar voren kwamen.
Je moet dus erg goed isoleren om die koude dagen een heel stuk goedkoper te maken.
Je hebt dus (onbedoeld?) de spijker op de kop geslagen "Maar per dag gemeten zitten er dure dagen tussen"......tja dat wil je natuurlijk verminderen via isolatie...
Dat klopt, maar veel meer isoleren in ons 1980 pand is lastig en/of duur/ingrijpend. Ik heb na mijn leergeld te hebben betaald het systeem zo gekregen dat de Scop >4 is en ik vind het zo wel goed.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Tomexergie schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 01:01:
[...]

Tja, weer een uitzending die de ondeskundigheid van bestuurders, journalisten en zelfs professoren op het gebied van warmtepompen weergeeft waardoor en verkeerd beeld wordt geschetst. Zonder goede analyse van de woning en CV installatie, zal het aanschaffen van een WP tot onvrede kunnen leiden. Het voorbeeld van de ontevreden WP bezitter in de uitzending geeft een beeld van een naïeve eigenaar die geen goed voor- onderzoek heeft gedaan. Ik zal Kassa een mail sturen met mijn persoonlijke visie op deze slechte uitzending.
Wij hebben via de monitoring op dit forum een beeld van c.a 30 warmtepompen die met zorg geinstalleerd zijn en min of meer rendabel draaien. Natuurlijk zijn er nog wel problemen, maar de L/W WP zal zich verder ontwikkelen want we praten over een milieuplan dat in 10tal jaren moet worden geimplementeerd.
Maar goed..
Er is ook echt wel iets van te zeggen..
Echt niet elk systeem is hosanna...
En misschien wel belangrijker niet elke plek of gebouw is geschikt.

Je zult maar naast je raam een WP hebben staan van je buren...
Die blaast toch echt wel ondanks wat iedereen ook vaak zegt hij is ZOOO stil..

En tsja rendabel, daar is niet iedereen heilig van overtuigd, toch?

Wat mooi zou zijn is eens een uitzending die de waarheid verteld.
En misschien wel belangrijker iets langer duurt als paar minuutjes..

Maar ik vrees dat je het nooit allemaal eens ga worden..
Gas zal nog steeds een lobby hebben
evenals stikstof
Waterstof
Warmtepomp
enz enz

Dus of je tijd bij kassa zin heeft, vraag ik me af..

Hoe dan ook
Ik ben tot nu toe erg gelukkig met mijn TE kleine WP..:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• No Hands
[...]

"Maar per dag gemeten zitten er dure dagen tussen"......tja dat wil je natuurlijk verminderen via isolatie...
Dat is met gas ook, en dat wordt alleen maar duurder

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Een buitentemperatuur van 10 graden is al "warm" voor warmtepompbegrippen. Jij verwarmt dan al niet meer? In verhouding zijn er veel meer winterdagen boven de 0 dan onder.
isolatie zal in z'n geheel het verbruik verminderen. Die 20% komt ook voort uit een enquete dat nogal... discutabele vragen heeft..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Wat mij zo verwonderde is de omkasting van de convector of radiator van de man uit Zeeland. Je ziet dat de kennis of de wil om iets te veranderen ten bate van jouw energie verbruik te kort schiet. Zelfs de gordijnen 5cm boven je verwarming levert al een aanvoer temperatuur verschil op van ongeveer 3 a 5 graden. Wat bij een wp toch weer rendement verschil oplevert. Laat staan een omkasting die je niet elke maand reinigd (aanname)?

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32
koevlaas2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:39:
[...]

Hier niet hoor... De installateur zei ook dat de WP tzt een keer in storing schiet maar is nog niet gebeurd.

Wellicht wel omdat ik met relatief hoge temperatuur werk waardoor die bij een defrost uit z'n eigen systeem kan putten i.p.v. het element aan te spreken.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Megalodon_67
  • Niet online
Tomexergie schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 01:01:
[...]

Ook jij hebt de uitzending blijkbaar door tweakersogen bekeken en het als een aanval gezien op de warmtepompenbusiness, ik zou de uitzending nog maar eens een keer nakijken. Er werd duidelijk gemaakt dat kennis en kunde van installateurs erg belangrijk is en dat die in de praktijk nogal eens te kort schiet. Dat werd juist ook duidelijk gemaakt door die 'naiëve' eigenaar van die grote warmtepomp.
Dat je niet goed hebt opgelet blijkt ook wel dat je het over 'Kassa' hebt, de uitzending was van Radar.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-11 15:56
@Megalodon_67 Ik begrijp dat je het zo ziet en daar kan ik op zich ook een heel eind in mee gaan.

Maar júist omdat het een programma is, gericht op 'onwetende' consumenten vind ik gewoon dat ze de insteek anders hadden moeten doen. Want, en ik heb de uitzending aandachtig bekeken, ik vond dat ze wel degelijk de warmtepomp als iets heel 'engs' neerzetten dat alléén als álle mitsen en maren kloppen, eventueel kan werken:

* Antoinette probeerde de woordvoerder van de installatiebranche in de studio de woorden in de mond te leggen dat consumenten dus eigenlijk gewoon beter nog even minimaal 10 jaar stil kunnen blijven zitten en vooral niets doen

* De nadruk op de totaal verkeerd gebruikte buitenunit die inderdaad wel behoorlijk veel herrie produceerde

Ja, er werd ook nog wel een beetje uitgelegd hoe je het wél kan laten werken, maar ook dan dus met een hoop mitsen en maren qua mate van isolaten, etc. waardoor het er dus eigenlijk een beetje op leek dat je het misschien maar gewoon helemaal niet moet doen. Zelfs de hoogleraar zette een negatief beeld neer.

Hadden ze meer nadruk gelegd op de onkunde van installateurs en onkunde van mensen die consumenten voorlichten (eerst isoleren, verbruik minderen en dán is een warmtepomp een oplossing die erg mooi kan renderen), dan was het al anders geweest. Nu bevestigen ze alleen maar een toch al op veel ondeskundigheid gebaseerde negatieve publieke opinie.

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 26-02-2019 09:27 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-11 14:26
Megalodon_67 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:10:
[...]
Ook jij hebt de uitzending blijkbaar door tweakersogen bekeken en het als een aanval gezien op de warmtepompenbusiness, ik zou de uitzending nog maar eens een keer nakijken. Er werd duidelijk gemaakt dat kennis en kunde van installateurs erg belangrijk is en dat die in de praktijk nogal eens te kort schiet. Dat werd juist ook duidelijk gemaakt door die 'naiëve' eigenaar van die grote warmtepomp.
Dat je niet goed hebt opgelet blijkt ook wel dat je het over 'Kassa' hebt, de uitzending was van Radar.
Dan hebben wij schijnbaar ook verschillende uitzendingen gezien. Het was niet zo negatief als ik verwacht had, maar echt positief was het dan ook weer niet. Als je die "naïeve" eigenaar laat vertellen dat als je nu de ketel vervangt door een warmtepomp je 's winters financieel de mist in gaat, dan klopt daar natuurlijk geen hout van. En dan laat je hem ook nog iets beweren over bij +7 de ketel al weer inschakelen, je reinste flauwekul.
Ze hadden die professor bij hem in de woning moeten zetten en uit laten leggen waar het fout gaat, in plaats van die man onzin te laten verkopen.
En dan de uitzending ook nog aankondigen met de tekst: "De waarheid over warmtepompen"...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
@eymey Vooral de stream na afloop was een stuk concreter en minder gestuurd. De uitzending zelf was door het voorbeeld van de beste man met zijn te kleine afgiftesysteem nogal negatief over warmtepompen.

Uiteindelijk maakte hij wel een goede opmerking, dat het een markt is waar men gewoon wil leveren, u wilt een warmtepomp, dan krijgt u een warmtepomp.

• eymey
Inderdaad. Vooral dat laatste lijkt een probleem. Maar dat werd dus maar kort aangestipt.

Juist installateurs in deze branche en met dergelijke nieuwe technologie zouden het systeem "met Tweakers ogen" moeten bekijken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
eymey schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:51:
Inderdaad. Vooral dat laatste lijkt een probleem. Maar dat werd dus maar kort aangestipt.

Juist installateurs in deze branche en met dergelijke nieuwe technologie zouden het systeem "met Tweakers ogen" moeten bekijken.
Dat geldt niet alleen voor warmtepompen. Hoeveel cv-ketels zouden in Nederland optimaal werken?

Wij hebben in het afgelopen jaar ruim 300 euro bespaart op gasverbruik (maandprijs van 136 naar 128 nu) en aanvoer van 62 naar 50 graden en gemiddeld 2 starts per uur. Wel een nadeel dat het van 18 naar 21 graden in ochtend nu langzamer gaat.

Betere installatie levert ook een CO2 besparing op.

[ Voor 7% gewijzigd door space-one op 26-02-2019 10:10 ]

• space-one
koevlaas2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:28:
[...]

Zag zo snel het merk niet, maar was geen bekend merk volgens mij.
De andere WP in beeld was een Mitsubishi, die herkende ik meteen.

De kerel moet eens kijken of hij zijn convectorput kan boosten, dan redt de WP het waarschijnlijk wel.
Inderdaad wij hebben dezelfde convectorput met 6 fan's erop en dat verwarmt een stuk beter. (50 graden aanvoer met CV nog). Onze convector heeft 30-40 jaar aan de binnenkant gezeten en dan is luchtstroming ook slechter en nooit de opmerking gehad die zit verkeerd om.

[ Voor 3% gewijzigd door space-one op 26-02-2019 10:28 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
colvano schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:03:
[...]
Ik vind die Panasonic wel mooi eigenlijk... ik zal eens kijken naar alternatieven maar vind op een of andere manier alles van één merk wel fraai.
De Pana is een gerebrande Poolse unit geloof ik.

• Ep Woody
Voor mijn schoonouders zal deze uitzending ook een extra bevestiging zijn dat ze vooral geen warmtepomp moeten nemen als hun CV ketel de geest geeft. Terwijl ze een prachtige eind jaren 80 rijtjes woning hebben, waar eigenlijk alleen even een paar andere (Jaga) radiatoren in plaats van de 21/11 opgehangen moeten worden om prima uit de voeten te kunnen met een warmtepomp.

• eymey
space-one schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:04:
[...]

Dat geldt niet alleen voor warmtepompen. Hoeveel cv-ketels zouden in Nederland optimaal werken?

Wij hebben in het afgelopen jaar ruim 300 euro bespaart op gasverbruik (maandprijs van 136 naar 128 nu) en aanvoer van 62 naar 50 graden en gemiddeld 2 starts per uur. Wel een nadeel dat het van 18 naar 21 graden in ochtend nu langzamer gaat.

Betere installatie levert ook een CO2 besparing op.
Dat is dus het punt.

Eigenlijk moet je, ongeacht CV of warmtepomp, er áltijd eerst naar streven om je huis zo goed mogelijk te isoleren (uiteraard zonder dat dat ten koste moet gaan van ventileren). En alleen vanuit díe situatie gaat een eerlijke vergelijking tussen CV-ketel en warmtepomp op (en wint de warmtepomp het dus waarschijnlijk op rendement zonder ál te veel in te boeten aan comfort).
Ep Woody schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:31:
Voor mijn schoonouders zal deze uitzending ook een extra bevestiging zijn dat ze vooral geen warmtepomp moeten nemen als hun CV ketel de geest geeft. Terwijl ze een prachtige eind jaren 80 rijtjes woning hebben, waar eigenlijk alleen even een paar andere (Jaga) radiatoren in plaats van de 21/11 opgehangen moeten worden om prima uit de voeten te kunnen met een warmtepomp.
Eeuwig zonde dus. Bedankt, Radar :F

Verwijderd

Vraagje n.a.v. de Radar uitzending en de daaropvolgende discussie over wat wel en niet gedaan moet worden voor een succesvolle warmtepomp installatie.
2 woningen verschillend qua oppervlak/inhoud en isolatie verbruiken beide 1500m3 voor verwarming.
1 120m2 oppervlakte en matig/slecht geisoleerd.
2 240m2 oppervlakte en geisoleerd volgens de huidige standaarden, bouwjaar 2007.

Welke woning(en) is/zijn wel/niet geschikt voor een warmtepomp ?
Mocht er 1 v.d. 2, of beide natuurlijk, niet geschikt zijn, wat zou er dan gedaan moeten worden om het wel geschikt te maken ?

• dunklefaser
  • Laatst online: 01:01
@Verwijderd Belangrijke info: LTV? - d.w.z. cv-systeemtemperaturen laag genoeg?
Bj. woning1? - Type beglazing (Ug-waarde)?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ep Woody
@Verwijderd In principe zijn alle woningen geschikt voor een warmtepomp. Het gaat er echter meer om of je afgiftesysteem voldoende warmte kan leveren bij de temperaturen waarop een warmtepomp (optimaal) werkt.

De vraag is dus niet zo zeer, welke woning is geschikt, maar meer, welke woning heeft voldoende capaciteit in de vorm van radiatoren/vloerverwarming/etc. om met een warmtepomp de woning te kunnen verwarmen. Dit is, volgens mij, de belangrijkste vraag die een ieder zich moet stellen.

Daarnaast is het isoleren altijd een goede keus, want daarmee verlaag je de warmtebehoefte en kun je met een kleinere capaciteit aan verwarming af, zowel bij een warmtepomp als bij een cv ketel.

Als ik @koevlaas2 zijn formule even misbruik om van een inschatting van het vermogen voor warmtepomp te vertalen naar de hoeveelheid capaciteit afgifte te gaan dan zou er in beide woningen ruim 7.3 kW warmte afgifte moeten zijn bij een watertemperatuur van rond de 35-40 graden.

Of ik moet een enorme denkfout maken, maar volgens mij is dat het idee.

Verwijderd

@dunklefaser Als ik je vraag goed begrijp is wel/geen LTV de bepalende factor en niet het nominale verbruik cq. het te compenseren warmteverlies cq. waardoor dit warmteverlies wordt veroorzaakt ?

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:55:
@dunklefaser Als ik je vraag goed begrijp is wel/geen LTV de bepalende factor en niet het nominale verbruik cq. het te compenseren warmteverlies cq. waardoor dit warmteverlies wordt veroorzaakt ?
Nee. LTV is niet DE bepalende factor. Als de huidige radiatoren genoeg afgifte hebben, dan is LTV niet nodig.
Het is wel heel zonde omdat de kans groot is dat je een sterkere warmtepomp moet nemen dan nodig.
En dan kom je al gauw in de 20% groep die teleurgesteld zijn.

Verwijderd

@kmf Kun je me dat uitleggen, waarom de kans groot is dat je dan al gauw in de 20% teleurgestelden groep zou komen ?

• colvano
bbbrumbrum schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:29:
[...]

De Pana is een gerebrande Poolse unit geloof ik.
Heb je een goede andere suggestie? Ik zie veel met emaille binnenzijde. Wellicht is een RVS variant ook beter?

• Megalodon_67
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:35:
Vraagje n.a.v. de Radar uitzending en de daaropvolgende discussie over wat wel en niet gedaan moet worden voor een succesvolle warmtepomp installatie.
2 woningen verschillend qua oppervlak/inhoud en isolatie verbruiken beide 1500m3 voor verwarming.
2 240m2 oppervlakte en geisoleerd volgens de huidige standaarden, bouwjaar 2007.

Mocht er 1 v.d. 2, of beide natuurlijk, niet geschikt zijn, wat zou er dan gedaan moeten worden om het wel geschikt te maken ?
Er zijn nog meer factoren die een rol kunnen spelen:
- Wat is de minimumtemperatuur die de bewoners verlangen bij strenge kou? Zijn het koukleumen die bij
een -10 graden buiten nog steeds een kamertemperatuur van 23 graden willen of is 18 acceptabel?
- Is er weinig of veel zonlicht die de woning opwarmt?
- Is het een vrijstaande woning of tussenwoning?
- Hoe is de ventilatie?
- Is er een houtkachel of haard aanwezig (veel voorkomend fenomeen bij gasloze warmtepomp bezitters)?
- Enz.

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Rol-Co schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:33:
En betaald van onze belastingcenten, zogenaamd om onafhankelijk te kunnen zijn.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:04:
@kmf Kun je me dat uitleggen, waarom de kans groot is dat je dan al gauw in de 20% teleurgestelden groep zou komen ?
Als je een grotere/sterkere warmtepomp moet nemen omdat het afgiftesysteem niet optimaal is, heb je uiteraard een hoger verbruik en extra geluid.
Alsof je met een truck jouw boodschappen gaat doen.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:35:

Een warmtepomp werkt optimaal met een lage aanvoertemperatuur.
Als jij je woning niet warm kunt houden met een Ta van 40 graden dan denk ik dat een WP "financieel gezien" niet interessant is.

De COP is het beste bij lage aanvoertemperaturen, en boven de 40 graden kan een WP wel leveren, maar dat gaat dan niet meer efficiënt, waardoor je flinke verbruikskosten krijgt.

Een matig geïsoleerde woning zal meer warmteverlies hebben, dat zie je ook terug in jouw rekenvoorbeeld.
Dan is en blijft de belangrijkste vraag, heeft die matig geïsoleerde woning van 120m2 voldoende afgiftevermogen om het warmteverlies met WP vriendelijke temperaturen (<40 graden) te kunnen verwarmen.

Een matig geïsoleerde woning met een warmtebehoefte van 13500kWh per jaar (1500*9) die overal vloerverwarming heeft liggen, h.o.h. 10CM zou theoretisch heel goed warmgehouden kunnen worden met een WP met een Ta van max 35 graden.

Een goed geïsoleerde woning met een warmtebehoefte van 13500kWh per jaar (1500*9) die alleen een aantal radiatoren of convectorputten heeft die een Ta van 70 graden vereisen om je afgifte te kunnen halen is dan niet geschikt voor een WP.

In hoofdlijnen, 2 punten in gedachten houden.

1 = bepaal benodigd vermogen: Verbruik in gas * 8 / 1650 is het benodigde vermogen (1500*8/1650=7,27) afronden naar boven is 8KW WP nodig.

2 = Kan je afgiftesysteem ook daadwerkelijk 8KW warmte leveren aan de woning met WP vriendelijke temperaturen (<40 graden)

Je ziet ook in het maandelijkse overzicht terug dat hoe lager de Ta, hoe beter de COP.
De mensen met de beste COP hebben allemaal Ta <30 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 26-02-2019 12:24 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

kmf schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:18:
[...]

Als je een grotere/sterkere warmtepomp moet nemen omdat het afgiftesysteem niet optimaal is, heb je uiteraard een hoger verbruik en extra geluid.
Alsof je met een truck jouw boodschappen gaat doen.
Dat geldt dan toch voor beide woningen in dezelfde mate, of zie ik dat verkeerd ? 1500m3 is 1500m3. Het afgiftesysteem is dus kennelijk de bepalende succes-/faalfactor.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2019 12:27 ]

Verwijderd

@Grolsch Samenvattend zeg je als ik het goed begrijp, als beide woningen een even goed/groot afgiftesysteem hebben en daarmee met dezelfde afgiftetemperatuur kunnen werken het geen verschil maakt ?

• Grolsch
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:25:
@Grolsch Samenvattend zeg je als ik het goed begrijp, als beide woningen een even goed/groot afgiftesysteem hebben en daarmee met dezelfde afgiftetemperatuur kunnen werken het geen verschil maakt ?
Yup, want het warmteverlies is van beide woningen even groot, dus de warmtebehoefte ook.

Als je de benodigde warmte dan met dezelfde Ta kan leveren is er geen verschil.

MAAR als een huis van 120m2 net zoveel warmteverlies heeft als een huis van 240m2 dan heb je in het huis van 120m2 dus de dubbele afgifte nodig :P

Dus dat zou betekenen dat de v.v. bij het huis van 120m2 h.o.h. 10CM ligt, en in het huis van 240m2 op 20CM :P

Maar ben je nu "hypothetische vragen" aan het stellen, of is dit echt een praktijkvoorbeeld :?
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:22:
[...]

Dat geldt dan toch voor beide woningen in dezelfde mate, of zie ik dat verkeerd ? 1500m3 is 1500m3. Het afgiftesysteem is dus kennelijk de bepalende succes-/faalfactor.
:Y :Y

En de comfort wensen.

En wat is de definitie van succes/faalfactor :?

[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 26-02-2019 12:29 ]

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:22
Voor de consument geldt maar 1 voorwaarde. "Ik wil mijn gasgestookte ketel vervangen voor een elektrisch systeem". Mijn ketel is aan vervanging toe dus dit is het moment om over te stappen.
Als dat op deze wijze gedaan wordt is dat een leidraad tot teleurstelling.
Het geneuzel dat je je radiatoren moet vervangen en moet isoleren doet er helemaal niet toe, want de CV ketel die ze hebben kan het ook in de huidige situatie.
Als je bij de aanschaf van een WP ook nog even vervangen van je verwarmingsysteem en het naisoleren van je woning mee neemt in het kosten plaatje is toch geen normaal denkend mens van plan over te stappen op een WP?
Isoleren en CV systeem aanpassen moet je los van de WP zien, want als je dit doet bij een CV ketel dan is de besparing ook al groot.
Je moet het toepassen van een WP dus sec vergelijken met het toepassen van een CV ketel en dan verliest de WP het altijd (behalve misschien op CO2 footprint)

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
Pietje555 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:49:
...
Je moet het toepassen van een WP dus sec vergelijken met het toepassen van een CV ketel en dan verliest de WP het altijd (behalve misschien op CO2 footprint)
Leg eens uit, ben erg benieuwd naar deze conclusie. Hoe heb je dit berekend en waar ga je van uit?

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

• lolle1212
uote]Pietje555 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:49:
Voor de consument geldt maar 1 voorwaarde. "Ik wil mijn gasgestookte ketel vervangen voor een elektrisch systeem". Mijn ketel is aan vervanging toe dus dit is het moment om over te stappen.
Als dat op deze wijze gedaan wordt is dat een leidraad tot teleurstelling.
Het geneuzel dat je je radiatoren moet vervangen en moet isoleren doet er helemaal niet toe, want de CV ketel die ze hebben kan het ook in de huidige situatie.
Als je bij de aanschaf van een WP ook nog even vervangen van je verwarmingsysteem en het naisoleren van je woning mee neemt in het kosten plaatje is toch geen normaal denkend mens van plan over te stappen op een WP?
Isoleren en CV systeem aanpassen moet je los van de WP zien, want als je dit doet bij een CV ketel dan is de besparing ook al groot.
[/quote]

Mwa, nieuwe ketel laten installeren (straks verplicht dat een deskundige dit doet) is niet zoveel goedkoper hoor.
5kw mono kost je 2600, min 1700subsidie is dat 900,- dan heb je nog wat installatie materiaal nodig, kom je op ong dezelfde prijs als een cv ketel. Qua verbruikskosten wint een normaal geinstalleerde wp het over een jaar gezien altijd ruimschoots.
En ja dan moet je nogniets qua warmwater, maar ook dat kan erg goedkoop ivm hoge subsidies

• dunklefaser
  • Laatst online: 01:01
@Pietje555 De apparaatgerichte subsidie op de aanschaf+installatie van een wp is wel makkelijk uitvoerbaar voor de overheid, maar de "bijwerkingen" in de praktijk zijn vaak behoorlijk en werken hier ook averechts.
Dit is niet het eerste en zeker ook niet het laatste voorbeeld van suboptimaal overheidsstimuleringsbeleid.
Ik kan me nog aan de zgn. "aanschafsubsidie" op zonnepanelen herinneren welke vaak niet (goed) functionerende installaties opleverde.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Pietje555
@tomtommetje Heel simpel, CV met tapwater voorziening kost me € 1500,- (zojuist een offerte ontvangen) en heb ik een CW5. Met een WP met tapwater kost het me gewoon €15.000 tot 30.000,- als ik alles laat monteren. Ik heb het dus nog niet over het veranderen naar LTV en het naisoleren van je woning.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Ep Woody
@Grolsch Op zich wel leuk dat we zeggen je hebt een warmtepomp nodig van 8kW, maar uiteindelijk heb je een verwarmingssysteem nodig van 8kW. De voorwaarde om dat verwarmingssysteem met een warmtepomp op te lossen is het zorgen voor een afgiftesysteem (radiatoren/vloerverwarming/etc) dat zijn vermogen kan leveren bij een lage watertemperatuur.

Heb je nu een systeem dat bij een watertemperatuur van 75/65 8 kW kan afgeven, dan heb je bij een warmtepomp met een watertemperatuur van 40/35 graden ineens nog maar 2 kW over. Kun je dat niet compenseren dan zit je in de kou...

Zie: https://energiepionier.nl...e-temperatuur-verwarming/

• lolle1212
Pietje555 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:07:
@tomtommetje Heel simpel, CV met tapwater voorziening kost me € 1500,- (zojuist een offerte ontvangen) en heb ik een CW5. Met een WP met tapwater kost het me gewoon €15.000 tot 30.000,- als ik alles laat monteren. Ik heb het dus nog niet over het veranderen naar LTV en het naisoleren van je woning.
15-30.000? Dat is een absurde offerte.
Ook als je het laat doen kan dit veeeel goedkoper. Ligt op het randje van oplichting zou ik stellen. Pak een 7kw monobloc, en een hele flinke wpboiler, laat het installeren als je dat zelf niet aan durft, kost je <5k (1500mono, 1000wpboiler, 1500 installatie = +- 4000. (Na subsidie uiteraard ) Al kan het goedkoper, zeker door zelf een deelnof alles te installeren.

Naisoleren en ltv is ook bij een cv ketel snel terug te verdienen. (Ook hr ketels werken veeel efficiënter met ltv ipv de veel voorkomende +-70 graden)

• space-one
[]lolle1212 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:03[/message]:
uote]Pietje555 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:49:

Mwa, nieuwe ketel laten installeren (straks verplicht dat een deskundige dit doet) is niet zoveel goedkoper hoor.
5kw mono kost je 2600, min 1700subsidie is dat 900,- dan heb je nog wat installatie materiaal nodig, kom je op ong dezelfde prijs als een cv ketel. Qua verbruikskosten wint een normaal geinstalleerde wp het over een jaar gezien altijd ruimschoots.
En ja dan moet je nogniets qua warmwater, maar ook dat kan erg goedkoop ivm hoge subsidies
Die 2600 is niet een Nederlandse warmtepomp maar bijv een Duitse (hetzelfde model). In Nederland gaat een groot deel van de subsidie niet naar de eindgebruiker.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
Grolsch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:28:
[...]
MAAR als een huis van 120m2 net zoveel warmteverlies heeft als een huis van 240m2 dan heb je in het huis van 120m2 dus de dubbele afgifte nodig :P

Dus dat zou betekenen dat de v.v. bij het huis van 120m2 h.o.h. 10CM ligt, en in het huis van 240m2 op 20CM
Dat is helaas een veel voorkomende denkfout. VVW op 10cm heeft maar enkele tientallen procenten meer afgiftecapaciteit dan VVW op 20 cm. Zeker geen factor 2. Je zult bij de 120 m² woning vooral het afgiteoppervlak moeten vergroten. (ook wandverwarmingof er nog extra gebooste radiatoren bij zetten).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
Pietje555 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:07:
Een conclusie gebaseerd op losse fladders, het enige concrete wat je hebt is een offerte voor een CV.

Voor de gemiddelde huiseigenaar die alles wil laten doen, denk ik dat je puur voor de warmtepomp incl. installeren tussen de 5.000 en 10.000 uit komt.
Ik heb hem zelf gekocht een 9kW Panasonic T-cap voor 4.800 daar komt nog wat installatiemateriaal bij, zeg 300. Dan gaat de subsidie van 2.200 er af, kom ik op een investering van 2.900.
Wij hebben ondanks de hogere investering toch voor de warmtepomp gekozen, omdat wij wat verder kijken dan het bedrag. Per jaar besparen wij behoorlijk in verbruik en de verwachting is dat we dit binnen 3-5 jaar terug verdient hebben.

Dit sommetje moet ieder voor zich maken en dan zeker eerst naar de mogelijkheden voor isolatie kijken, afgifte-vermogen bepalen, is LTV mogelijk etc.
Bekijk het totaal, zulke conclusies heeft niemand iets aan (ja toch wel, de mensen die graag overal tegen aan willen schoppen).

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:06

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Andrehj/@Verwijderd Heel simpel gezegd zou je kunnen stellen dat beide woningen net zoveel (capaciteit) radiatoren zouden moeten hebben, er van uitgaande dat de grote woning er al voldoende heeft om met lage watertemperatuur te verwarmen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Ep Woody
@Rimco Heel simpel gezegd zou je kunnen stellen dat beide woningen ongeveer 32 kW aan radiatoren moeten hebben hangen of vloerverwarming met een totale capaciteit van 8kW bij 40 graden Ta.

• Grolsch
Ep Woody schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:07:
@Grolsch Op zich wel leuk dat we zeggen je hebt een warmtepomp nodig van 8kW, maar uiteindelijk heb je een verwarmingssysteem nodig van 8kW. De voorwaarde om dat verwarmingssysteem met een warmtepomp op te lossen is het zorgen voor een afgiftesysteem (radiatoren/vloerverwarming/etc) dat zijn vermogen kan leveren bij een lage watertemperatuur.

Heb je nu een systeem dat bij een watertemperatuur van 75/65 8 kW kan afgeven, dan heb je bij een warmtepomp met een watertemperatuur van 40/35 graden ineens nog maar 2 kW over. Kun je dat niet compenseren dan zit je in de kou...

Zie: https://energiepionier.nl...e-temperatuur-verwarming/
Dat is toch precies hetzelfde als ik wat ik zeg :?
Grolsch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:19:
[...]
.......
2 = Kan je afgiftesysteem ook daadwerkelijk 8KW warmte leveren aan de woning met WP vriendelijke temperaturen (<40 graden)
...........
Andrehj schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:31:
[...]

Dat is helaas een veel voorkomende denkfout. VVW op 10cm heeft maar enkele tientallen procenten meer afgiftecapaciteit dan VVW op 20 cm. Zeker geen factor 2. Je zult bij de 120 m² woning vooral het afgiteoppervlak moeten vergroten. (ook wandverwarming of er nog extra gebooste radiatoren bij zetten).
Ik haalde ook even een "theoretisch" voorbeeld aan, cijfers zijn inderdaad feitelijk niet juist.

Maar als je met 120m2 net zoveel warmteverlies hebt als met 240m2, dan zul je in de woning van 120m2 net zoveel afgiftevermogen moeten creëren als in de woning van 240m2. En hoe je dit doet, dat kan op meerdere manieren.

De makkelijkste manier om afgifte te creeëren is Ta omhoog. Maar laten we dat nu net niet willen met een WP :P

• Pietje555
tomtommetje schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:35:
[...]

Een conclusie gebaseerd op losse fladders, het enige concrete wat je hebt is een offerte voor een CV.

Voor de gemiddelde huiseigenaar die alles wil laten doen, denk ik dat je puur voor de warmtepomp incl. installeren tussen de 5.000 en 10.000 uit komt.
Ik heb hem zelf gekocht een 9kW Panasonic T-cap voor 4.800 daar komt nog wat installatiemateriaal bij, zeg 300. Dan gaat de subsidie van 2.200 er af, kom ik op een investering van 2.900.
Wij hebben ondanks de hogere investering toch voor de warmtepomp gekozen, omdat wij wat verder kijken dan het bedrag. Per jaar besparen wij behoorlijk in verbruik en de verwachting is dat we dit binnen 3-5 jaar terug verdient hebben.

Dit sommetje moet ieder voor zich maken en dan zeker eerst naar de mogelijkheden voor isolatie kijken, afgifte-vermogen bepalen, is LTV mogelijk etc.
Bekijk het totaal, zulke conclusies heeft niemand iets aan (ja toch wel, de mensen die graag overal tegen aan willen schoppen).
Je zegt het zelf al "ik heb zelf gekocht en gemaakt" dat doet een gewone consument niet. De prijs van een WP is al je subsidie te hoog.
Losse flodders weet je dus niet. Ik heb ook offertes voor WP systemen.
En je vergeet nog even je warmwaterbereiding. Hygiene vat is al € 1500,-

Maar zoals je stelt dar er altijd mensen zijn die overal tegenaan schoppen, zo stel ik dat er altijd mensen zijn die zich rijk rekenen. Een WP installatie kan niet meer dan €300,- per jaar besparen toz van een goed ingeregelde CV installatie. Met afschrijving en vervangingskosten is de teugverdientijd oneindig.
En voor nieuwbouw woningen met een laag verbruik is dit nog slechter. Wat je niet gebruikt kun je niet besparen. Hoe hoger je verbruik, des te interessanter het verschil tussen gasprijs en kWu prijs wordt.

• Grolsch
Pietje555 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:50:
[...]

Je zegt het zelf al "ik heb zelf gekocht en gemaakt" dat doet een gewone consument niet. De prijs van een WP is al je subsidie te hoog.
Losse flodders weet je dus niet. Ik heb ook offertes voor WP systemen.
En je vergeet nog even je warmwaterbereiding. Hygiene vat is al € 1500,-

Maar zoals je stelt dar er altijd mensen zijn die overal tegenaan schoppen, zo stel ik dat er altijd mensen zijn die zich rijk rekenen. Een WP installatie kan niet meer dan €300,- per jaar besparen toz van een goed ingeregelde CV installatie. Met afschrijving en vervangingskosten is de teugverdientijd oneindig.
En voor nieuwbouw woningen met een laag verbruik is dit nog slechter. Wat je niet gebruikt kun je niet besparen. Hoe hoger je verbruik, des te interessanter het verschil tussen gasprijs en kWu prijs wordt.
Dat is niet helemaal waar bij nieuwbouw.

De eerste 1K heb ik al "bespaart" door geen gasaansluiting te nemen.
De 2e 2K heb ik al "bespaart" door geen gasketel inclusief dakdoorvoeren te nemen.

Juist bij nieuwbouw is het interessant een WP te nemen, daar kun je de grootste klap maken.

Juist in een bestaande woning waar al gas ligt, en al een CV ketel hangt wordt de ROI hoger.

Dat de ROI hoger wordt bij minder verbruik dat klopt, hoe meer verbruik, hoe eerder WP is terugverdient ten opzichte van een CV ketel.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:01
Dacht dat ik voor de warmtepomp rond de 8k kwijt was inclusief installatie (na aftrek subsidie) Het betreft een 10kw wp met 190 liter sww boiler.

Of het voordeel op levert ten opzichte van een nieuwe cv ketel is afwachten aangezien ik met de berekening veel moest gokken (ivm verhuizing) wel speel in minimaal quite voor mij idee na 10 jaar. Met het voordeel op de energie rekening betaal ik de energie bespaar lening. De berekening was nog voor de belasting verhoging op gas.

Met gasloos wonen bespaar je ook op vastrecht en kosten voor de energie leverancier, dus dat is ook weer 250 euro of meer per jaar.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Ep Woody
Grolsch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:49:

Dat is toch precies hetzelfde als ik wat ik zeg :?
We roepen met z'n alleen geloof ik een aantal keer hetzelfde. Nu moet dit alleen ook nog even de boodschap worden die aan de consument verteld wordt. Niet de boodschap dat het € 50k kost om een woning voldoende te isoleren om van gas los te gaan, maar dat er kritisch gekeken moet worden naar de warmtevraag en afgifte en te kijken hoeveel de warmteafgifte vergroot moet worden en tegen welke kosten om van gas los te komen.

Stiekem ben ik erg blij met mijn luchtverwarming, want daarvan is de afgifte eenvoudiger te vergroten dan van radiatoren.

• Pietje555
Grolsch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:58:
[...]

Dat is niet helemaal waar bij nieuwbouw.

De eerste 1K heb ik al "bespaart" door geen gasaansluiting te nemen.
De 2e 2K heb ik al "bespaart" door geen gasketel inclusief dakdoorvoeren te nemen.

Juist bij nieuwbouw is het interessant een WP te nemen, daar kun je de grootste klap maken.

Juist in een bestaande woning waar al gas ligt, en al een CV ketel hangt wordt de ROI hoger.

Dat de ROI hoger wordt bij minder verbruik dat klopt, hoe meer verbruik, hoe eerder WP is terugverdient ten opzichte van een CV ketel.
Sorry, was niet duidelijk. Een woning die nu gebouwd wordt ben ik ook van mening dat deze gelijk met een WP systeem moet worden gebouwd. Ik bedoelde met nieuwbouw woning een woning goed geisoleerd maar wel op gas welke je naar elektrisch wilt ombouwen.

• Felicia
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:04:
Als je bij 70 graden 5kw afgifte hebt en je naar 35 graden gaat heb je misschien nog maar 2,5kw afgifte over (exacte cijfers kan je berekenen a.d.h. van je radiatoren/vloerverwarming). Maar, als je aan die 2,5kw genoeg hebt dan is er niets aan de hand.

Isoleren heeft overigens als voordeel dat je afgifte gelijk blijft maar je warmtebehoefte lager. Effectief is dat vergelijkbaar met niet isoleren en grotere radiatoren plaatsen omdat je radiatoren na isolatie in praktisch opzicht overgedimensioneerd zijn dankzij de isolatie.

Wat overigens vaak voorbij komt is dat de afgifte verhoogd moet worden als het binnen niet warm genoeg is. Dat werkt totdat je meer afgifte hebt dan je warmtepomp kan leveren waardoor je power tekort komt.

• reneeke1970
Felicia schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:16:
[...]

Als je bij 70 graden 5kw afgifte hebt en je naar 35 graden gaat heb je misschien nog maar 2,5kw afgifte over (exacte cijfers kan je berekenen a.d.h. van je radiatoren/vloerverwarming). Maar, als je aan die 2,5kw genoeg hebt dan is er niets aan de hand.

Isoleren heeft overigens als voordeel dat je afgifte gelijk blijft maar je warmtebehoefte lager. Effectief is dat vergelijkbaar met niet isoleren en grotere radiatoren plaatsen omdat je radiatoren na isolatie in praktisch opzicht overgedimensioneerd zijn dankzij de isolatie.

Wat overigens vaak voorbij komt is dat de afgifte verhoogd moet worden als het binnen niet warm genoeg is. Dat werkt totdat je meer afgifte hebt dan je warmtepomp kan leveren waardoor je power tekort komt.
Die 70 graden en 5 kW word maar uurtje of vijf per dag afgegeven, dus 24/7 die 2.5kW is meer dan genoeg. Ieder huis kan zonder isolatie aan de wp, mits juiste capaciteit bij bijbehorende gas verbruik.

1 PVoutput . Dongen NB

• Felicia
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:27:
[...]

Die 70 graden en 5 kW word maar uurtje of vijf per dag afgegeven, dus 24/7 die 2.5kW is meer dan genoeg. Ieder huis kan zonder isolatie aan de wp, mits juiste capaciteit bij bijbehorende gas verbruik.
Ik kan mijn huis onder 0 niet warm houden met 35 graden, simpelweg omdat de WP dan gaat pendelen vanwege te weinig afgifte. Met Ta 40 en Tb -2 blijft het huis keurig constant op 20,2 en loopt de WP continue met een afgifte van (volgens zijn eigen logging) tussen de 2,8 en 3,4kW. Continue 2,5kW is dus niet genoeg.

Dan is mijn huis nog eens redelijk klein (100m2) en niet bijzonder nageïsoleerd (alleen HR++ glas is na de bouw geplaatst). Ik denk dat grotere huizen het met 2.5kw dus ook niet af kunnen, waarom zou @Grolsch anders een 11kw pakken...

[edit]
Ep Woody schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:40:
@Rimco Heel simpel gezegd zou je kunnen stellen dat beide woningen ongeveer 32 kW aan radiatoren moeten hebben hangen of vloerverwarming met een totale capaciteit van 8kW bij 40 graden Ta.
Alternatief is dat je de radiatoren in geval van T21 of T22, voorziet van boosters (en dan niet de prut van Ecosavers, en speedcomfort doet ook niet heel veel). Ik heb zelf Climateboosters, heel erg fijn. Die kan je ook schuin onder een T11 hangen kan ik je vertellen al ziet dat er minder fraai uit >:)
Effectief verhoog je daarmee de afgifte zonder de Ta te veranderen. In onze woonkamer heeft dat het plezante neveneffect dat 1 gebooste radiator het bij 19,5 al behaaglijk maakt. @Tomexergie had een DIY oplossing die ook goed werkte, als je de Climatebooster te duur vind.

[ Voor 33% gewijzigd door Felicia op 26-02-2019 16:14 ]

• Grolsch
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:27:
[...]

Dat is niet per definitie zo, je afgifte moet ook geschikt zijn.

Als jij aan 2,5KW voldoende hebt, moet je afgifte nog wel 2,5KW kunnen leveren bij Ta 35.

@Felicia gaf aan 5KW bij Ta 70 en 2,5KW bij Ta 35, maar in werkelijkheid is dit veel en veel minder.

Een radiator die 2KW doet bij Ta 70, doet misschien nog 500Watt bij Ta35 :?

Het gaat om de dT tussen ruimte en verwarmingsapparaat.
Stel ruimtetemperatuur is 20 graden en Ta is 70 graden dan is dT 50 graden.
Stel ruimtetemperatuur is 20 graden en Ta is 35 graden dan is dT (nog maar) 15 graden.

Dus ik denk dat er +- zo'n 30% van het vermogen beschikbaar is bija Ta 35 in vergelijking met Ta 70.

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:28:
[...]

Dat is niet per definitie zo, je afgifte moet ook geschikt zijn.

Als jij aan 2,5KW voldoende hebt, moet je afgifte nog wel 2,5KW kunnen leveren bij Ta 35.

@Felicia gaf aan 5KW bij Ta 70 en 2,5KW bij Ta 35, maar in werkelijkheid is dit veel en veel minder.

Een radiator die 2KW doet bij Ta 70, doet misschien nog 500Watt bij Ta35 :?

Het gaat om de dT tussen ruimte en verwarmingsapparaat.
Stel ruimtetemperatuur is 20 graden en Ta is 70 graden dan is dT 50 graden.
Stel ruimtetemperatuur is 20 graden en Ta is 35 graden dan is dT (nog maar) 15 graden.

Dus ik denk dat er +- zo'n 30% van het vermogen beschikbaar is bija Ta 35 in vergelijking met Ta 70.
Er worden wat cijfers uit de duim gezogen en ik zuig vervolgens beetje mee. En nu gaan we ineens wiskunde in de strijd gooien haha.
Maar 30 procent is voldoende, dat is 8 uur 70 graden versus 24 uur 35 graden.
Maar waarom 35 ?? Een warmtepomp doet ook 45 en 55 ,mits je de capaciteit maar aanpast aan de behoefte, en die kun je wel een beetje uit het gas verbruik halen.
Maar overal waar het mislukt zijn huizen van 2500 kuub gas voorzien van wp met 5 of 7 kW, ja daag, das vragen om problemen.
Geef zo iemand een 12/16 kW en het draait prima. Dat geleuter over isolatie altijd.
Als je een huis met 1000 kuub gas dusdanig gaat isoleren dat er nog maar 500 kuub nodig is dan krijg je een wp in geen honderd jaar meer terug verdient, kun je beter aan het gas blijven.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wimhaw
Pietje555 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:50:
[...]
Over losse flodders gesproken.

Nieuwbouwwoning.
Mijn WP kost €11.500 incl 180ltr boiler en installatie. (is in dit forum niet het goedkoopste systeem) Heb behoorlijk wat pv-panelen op het dak laten leggen die het totale energiegebruik volledig afdekken.
Kosten PV €11.000. Geen gas laten installeren bespaarde me €3000. Totale kosten €19.500

Per maand besparen we nu tussen de 175 en 200 euro aan energiekosten.Dit is het bedrag wat mijn buren betalen voor hun energie rekening met vergelijkbare woningen. €0 op de rekening.
Maw in minder dan 10 jaar hebben we alles terugverdiend incl afschrijving en onderhoud.

Dus een nieuwbouwhuis kan heel voordelig zijn met een WP als je vooraf goed informeerd en ook durft te investeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Wimhaw op 26-02-2019 17:06 ]

• Grolsch
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:43:
[...]

Er worden wat cijfers uit de duim gezogen en ik zuig vervolgens beetje mee. En nu gaan we ineens wiskunde in de strijd gooien haha.
Maar 30 procent is voldoende, dat is 8 uur 70 graden versus 24 uur 35 graden.

Maar waarom 35 ?? Een warmtepomp doet ook 45 en 55 ,mits je de capaciteit maar aanpast aan de behoefte, en die kun je wel een beetje uit het gas verbruik halen.
Maar overal waar het mislukt zijn huizen van 2500 kuub gas voorzien van wp met 5 of 7 kW, ja daag, das vragen om problemen.
Geef zo iemand een 12/16 kW en het draait prima. Dat geleuter over isolatie altijd.
Als je een huis met 1000 kuub gas dusdanig gaat isoleren dat er nog maar 500 kuub nodig is dan krijg je een wp in geen honderd jaar meer terug verdient, kun je beter aan het gas blijven.
Als je al met 45 tot 55 graden je CV moet verwarmen zou ik niet aan een WP beginnen. Financieel gezien niet interessant.

Het komt er gewoon op neer dat je de benodigde afgifte nodig hebt, en bij standaard oudere huizen met slechte isolatie is dit niet per definitie altijd zo.

Dat het bij sommigen wel goed gaat dat kan, maar is geen garantie dat je overal maar klakkeloos een WP kunt installeren, zie ook het artikel van radar.

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:06:
[...]

Als je al met 45 tot 55 graden je CV moet verwarmen zou ik niet aan een WP beginnen. Financieel gezien niet interessant.

Het komt er gewoon op neer dat je de benodigde afgifte nodig hebt, en bij standaard oudere huizen met slechte isolatie is dit niet per definitie altijd zo.

Dat het bij sommigen wel goed gaat dat kan, maar is geen garantie dat je overal maar klakkeloos een WP kunt installeren, zie ook het artikel van radar.
Het ging er om of er een wp in ieder huis kan, antwoord ja dat kan.
Financieel haalbaar is ander onderwerp.
Als het niet haalbaar is moet een huis zich niet laten ombouwen, er is niemand die zegt dat het moet, zo simpel is het toch. En als die iemand er wel is moet die de rekening maar betalen voor de ombouw. De gebruikers kosten ontlopen elkaar niet veel dus dat is geen drempel.

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:28:
[...]

Het ging er om of er een wp in ieder huis kan, antwoord ja dat kan.
Financieel haalbaar is ander onderwerp.
Als het niet haalbaar is moet een huis zich niet laten ombouwen, er is niemand die zegt dat het moet, zo simpel is het toch. En als die iemand er wel is moet die de rekening maar betalen voor de ombouw. De gebruikers kosten ontlopen elkaar niet veel dus dat is geen drempel.
Niemand gaat toch 10K betalen (WP) terwijl hij ook 1,5K kan betalen (CV ketel) terwijl de verbruikskosten hoger zijn :?

Zo kun je ook wel de CV ketel vervangen door het "revolutionaire" Reduxion Ecoliner systeem. Dat werkt ook in elk huis, maar je vaste lasten gaan een factor 3 omhoog.

Natuurlijk kun je in elk huis een WP monteren, maar of het gewenste resultaat wordt gehaald betwijfel ik.

maar we dwalen te ver af :P Op hoofdlijnen is de toepasbaarheid en financiele haalbaarheid afhankelijk van je afgiftesysteem.

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:35:
[...]

Niemand gaat toch 10K betalen (WP) terwijl hij ook 1,5K kan betalen (CV ketel) terwijl de verbruikskosten hoger zijn :?

Zo kun je ook wel de CV ketel vervangen door het "revolutionaire" Reduxion Ecoliner systeem. Dat werkt ook in elk huis, maar je vaste lasten gaan een factor 3 omhoog.

Natuurlijk kun je in elk huis een WP monteren, maar of het gewenste resultaat wordt gehaald betwijfel ik.

maar we dwalen te ver af :P Op hoofdlijnen is de toepasbaarheid en financiele haalbaarheid afhankelijk van je afgiftesysteem.
Als het inderdaad 10k kost moeten ze inderdaad lekker op gas blijven, geen probleem toch.
Ik heb het ook alleen gedaan omdat het voor 2.5k kon, anders lekker dikke vinger naar het zogenaamde mileu.

1 PVoutput . Dongen NB

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33
Terugverdientijd is bij een WP altijd moeilijk.
Maar als je de combinatie WP + daarvoor benodigde PV-panelen bekijkt, wordt het ineens een stuk aantrekkelijker (er van uit gaande dat de nieuwe teruglever-vergoeding in dezelfde orde van grootte ligt als nu de saldering).
Gas terug verdienen met PV panelen gaat niet, dus toch maar WP + PV.
Maar goed, wie zegt dat je de WP als zelfstandig systeem moet terug verdienen.

Een land waar we droge voeten houden is veel meer waard zou ik zeggen.
Ik woon gelukkig nog aan de hoge kant van het land, maar de eerste publicaties verschijnen al, waarin voorzichtig wordt gesproken over een gefaseerde terugtrekking uit lager gelegen gebieden......
Hoewel, in het ergste geval (ongeremde doorgroei uitstoot met 4-5°C opwarming als gevolg) is de hoogte bij ons (ca 35 m) ook al niet voldoende.
En dan maar blijven praten over TVT.....??

Zwerius Kriegsman

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De uitzending van Radar gezien en dat bevestigd wel een beetje waar ik al bang voor was, de kennis bij veel leveranciers is onder de maat. Ik zoek niet alleen een simpele installateur maar ook iemand die even langs komt, rond kijkt in de woning en dan advies geeft. Ik wil me er niet al teveel in moeten verdiepen en kunnen vertrouwen op de expertise van een vakkundige leverancier.

Hoe vinden jullie nou zo'n leverancier?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Wimhaw
Tsurany schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:05:
Hoe vinden jullie nou zo'n leverancier?
Voordat je bij een leverancier gaat aankloppen is mijn advies: toch eerst zelf goed inlezen en je laten informeren. Kritisch blijven en niet zomaar alles geloven.
Hier op tweakers wordt vaak de WP's door tweakers zelf uit het buitenland geïmporteerd. Behoorlijk wat hebben het zelf geïnstalleerd of vragen aan een bekende tweakers @koevlaas2 om het te installeren. Importeersites zijn hier al vaker behandeld.
Zelf heb ik alles het door de Nederlandse importeur laten regelen. Is zelf ook installateur en is zeer ervaren.
Vraag altijd om een referentie lijst.

• No Hands
Terugverdientijd
Ik heb het al eens eerder genoemd maar we moeten stoppen met het woord terugverdientijd als we het hebben over het verwarmen van ons huis.
De tijd is nu zo dat dat over een jaar of 2 gewoon niet meer kan voor 1500 euro. Daar kunnen we wel aan blijven vasthouden maar dat is niet realistisch. Je huis verwarmen kost voortaan gewoon 10.000 euro.
Als je al een geïsoleerd thuis hebt. Anders kost het nog meer, had je maar eerder moeten kiezen om je huis te isoleren in plaat van een dure keuken, mancave of een aangelegde tuin.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:41
@Oxellaar probleem met de carrier 60kw warmtepomp lijkt te zijn opgelost.

Het blijkt dat de klep die in de persgas leiding zit niet schakelt, hij stond toevallig in de verwarmings stand.
Tijdens eens defrost hoor de klep om te schakelen maar dat gebeurde dus niet.

• Pietje555
No Hands schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:49:
[...]

Ik heb het al eens eerder genoemd maar we moeten stoppen met het woord terugverdientijd als we het hebben over het verwarmen van ons huis.
De tijd is nu zo dat dat over een jaar of 2 gewoon niet meer kan voor 1500 euro. Daar kunnen we wel aan blijven vasthouden maar dat is niet realistisch. Je huis verwarmen kost voortaan gewoon 10.000 euro.
Als je al een geïsoleerd thuis hebt. Anders kost het nog meer, had je maar eerder moeten kiezen om je huis te isoleren in plaat van een dure keuken, mancave of een aangelegde tuin.
Vergeet wel even dat er ook veel huur huizen zijn en dat er ook heel veel mensen zelfs nu het niet breed hebben. Denk je dat die mensen dan maar in de kou moeten gaan zitten?!?
Ik zie de energie kosten niet snel veel hoger worden. De hele economie valt dan stil omdat er verder geen geld is voor consumptie.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wimhaw schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:41:
[...]

Voordat je bij een leverancier gaat aankloppen is mijn advies: toch eerst zelf goed inlezen en je laten informeren. Kritisch blijven en niet zomaar alles geloven.
Hier op tweakers wordt vaak de WP's door tweakers zelf uit het buitenland geïmporteerd. Behoorlijk wat hebben het zelf geïnstalleerd of vragen aan een bekende tweakers @koevlaas2 om het te installeren. Importeersites zijn hier al vaker behandeld.
Zelf heb ik alles het door de Nederlandse importeur laten regelen. Is zelf ook installateur en is zeer ervaren.
Vraag altijd om een referentie lijst.
Net als dat ik voor een vloer leggen een vakman kan uitkiezen die alles van begin tot eind regelt wil ik dat ook voor een warmtepomp kunnen. Ik vind het niet gek dat Radar met deze conclusie komt als de enige optie is om je er zelf uitgebreid op in te lezen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1 ... 47 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.