13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Zeker waar! Gelukkig wel goed bereikbaar maar een hele klus. Ik ga informeren bij bedrijven die alles op zich willen nemen. Bij voorkeur ook meteen de groepenkast aanpassen.JvdW schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:50:
[...]
[...]
Volgens mij heb je nog wel een niet te vergeten hoogteverschil te overbruggen.
Van de aanhanger of bus naar het platte dak
Bedrijven die alles op zich nemen besteden vaak ook zaken uit welke niet standaard in hun pakket zitten waardoor je waarschijnlijk duurder uit bent/kan zijn.colvano schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:13:
[...]
Zeker waar! Gelukkig wel goed bereikbaar maar een hele klus. Ik ga informeren bij bedrijven die alles op zich willen nemen. Bij voorkeur ook meteen de groepenkast aanpassen.
Je kunt voor 50 - 100 euro (afhankelijk wat er bij jou in de buurt zit) een kanalenlift/materialenlift huren waarmee je de unit op het dak kan krijgen. En volgens mij kan @koevlaas2 ook wel je groepenkast uitbreiden.
Ja dat is een goed idee. Ik moet voor de zonnepanelen toch ook zo een lift hebben. Dus jij zegt materialen bestellen in Duitsland bijvoorbeeld, scherpste prijs, een een installateur zoeken voor de warmtepomp na zelf voorbereidend werk te hebben gedaan.JvdW schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:16:
[...]
Bedrijven die alles op zich nemen besteden vaak ook zaken uit welke niet standaard in hun pakket zit waardoor je waarschijnlijk duurder uit bent/kan zijn.
Je kunt voor 50 - 100 euro (afhankelijk wat er bij jou in de buurt zit) een kanalenlift/materialenlift huren waarmee je de unit op het dak kan krijgen. En volgens mij kan @koevlaas2 ook wel je groepenkast uitbreiden.
Bij de aankoop in Duitsland is evengoed subsidie terug te vragen?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Nu weer genoeg reclame gemaakt, zit nog steeds te wachten op mijn kerstpakket
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb hem van Ventilatieshop. Maar je kunt ze overal krijgen.Felicia schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:55:
[...]
En van de unit zelf, kan je daar wellicht eens een filmpje van maken?
Oh, en waar bestel je die demperIk overweeg ook een WPB..
Die van mij zit nu in een MDF kast dus dat schiet niet erg op maar in dit topic staan wel wat filmpjes:
ZuinigeRijder in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Qua geluidsniveau klinkt het als een oude pc die gaat opstijgen/aanjager in je auto op de hoogste stand. Sommige mensen zetten hem aan als ze gaan werken maar dan moet je niet zo'n rijdende-rechter-oma naast je hebben wonen. overigens is deze Bulex wat stiller dan de Atlantic.
[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 19-02-2019 23:14 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Waar bestel jij dan? Want wij hebben nooit voorraad en altijd binnen 24 uur eigenlijk alles leverbaar.koevlaas2 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:00:
Lucht/lucht seizoen komt er ook aan dus binnenkort alvast een voorraadje anders is alles op bij de eerste warme dag.
Zeker de 2.5 en 3.5kW units.... Die zijn altijd leverbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 19-02-2019 23:14 ]
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
ZO wild heb ik het hier nog niet gezien, maar ik ben benieuwd hoe jij dat gaat doen, want veel hulp zal je niet krijgenCurlyMo schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:10:
Wild idee 3: WP aan zijwand dakkapel? Grootste probleem blijft dan service van installeur?
Ik zie hier heel vaak @koevlaas2 voorbij komen / roepen.Naalroc schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:13:
[...]
ZO wild heb ik het hier nog niet gezien, maar ik ben benieuwd hoe jij dat gaat doen, want veel hulp zal je niet krijgen
Kun je in dit geval toch ook doen ?
Stoeltje erbij maken aangepast aan de dakhelling is toch geen probleem?
Kan je 'm er nog beter op zetten.CurlyMo schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:10:
Wild idee 3: WP aan zijwand dakkapel? Grootste probleem blijft dan service van installeur?
Zware bakbeest krijg je niet eens op de beugels zonder hijskraan.
[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 20-02-2019 00:32 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Waar is de tijd dat een WP installateur met een shaggie op zijn lip, en een buiten unit op zijn schouder fluitend een trap oplooptkoevlaas2 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 00:24:
[...]
Kan je 'm er nog beter op zetten.
Zware bakbeest krijg je niet eens op de beugels zonder hijskraan.
Die mooie veren nemen veel van het geluid van de unit weg, maar als het onverhoopt toch gaat resoneren gaat dat behoorlijk overlast geven. Mijn advies: zoek een andere plek, geluid wat er niet is hoef je ook niet te dempen, dat is altijd beter. Die van mij staat ook op een plat dak, maar ook met van die veren is dat wel de eerste en de laatste keerCurlyMo schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:37:
Ook niet op van die mooie veren zoals eerder in het topic getoond?
Buiten het geluid, hoe groot is je dakkapel trouwens? Bij mij ligt er bij vorst een behoorlijke plaat ijs op het plat dak van de keuken. Als het kapelletje niet al te groot is bevriest het water van de defrost op het dak en loopt het daarna zo over de rand...
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
En het bijzondere hier is natuurlijk niet dat hij met de wp op zijn schouder de trap op loopt,Grolsch schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 06:43:
[...]
Waar is de tijd dat een WP installateur met een shaggie op zijn lip, en een buiten unit op zijn schouder fluitend een trap oploopt
maar dat hij dat fluitend doet, met een shaggie op zijn lip
Vroegâh, toen gras nog groen was, sex nog vies, Jezus nog Herman heette, mannen van staal en schepen van hout warenNaalroc schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:55:
[...]
En het bijzondere hier is natuurlijk niet dat hij met de wp op zijn schouder de trap op loopt,
maar dat hij dat fluitend doet, met een shaggie op zijn lip
Vroegâh, dat waren nog eens tijden
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 20-02-2019 10:00 ]
YouTube: Tallest Ladder Ever! Amazing Indian worker!
YouTube: This DANGEROUS air conditioning installation is insanely breathtaking!!
;-)
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik ben recent voor mezelf begonnen, en hiervoor moet ik over een paar maanden een serie producten maken uit staal en HPL. Hierdoor ga ik me nóg meer in mijn garage begeven: 28m^2/70m^3 (4x7x2,5, puntdak) , houtskeletbouw, geïsoleerd (50mm steenwol denk ik) en dubbelglas. 4 jaar geleden heb ik de klinkervloer vervangen door een onderheide betonvloer, waardoor het van een veredeld tuinhuisje naar een volwaardige garage uitgroeide. De betonvloer is rondom geïsoleerd, met aan de onderkant zelfs 20cm EPS. Ik heb in de betonvloer ook vloerverwarming verwerkt met een verdeler, maar deze heb ik nog nooit aangesloten gehad op een warmtebron. De reden van aanbrengen is dat je het achteraf nooit meer doet, en het waarde vermeerderend is bij wijziging functie (of bij verkoop) naar mantelzorg, praktijkruimte etc. De garage staat ongeveer 8 meter van het huis. Afvoer, aardgas en waterleiding aanwezig, evenals krachtstroom.
Het verwarmen gebeurt nu met een Pelgrim gaskacheltje op aardgas. Deze heb ik eigenlijk alleen aan als het binnen dreigt te vriezen. In de toekomst wil ik de temperatuur constant tussen de 10 en 15 graden te houden. Gezien een overschot van onze zonnepanelen en het belabberde rendement van de gaskachel, overweeg ik een warmtepomp. De garage hoeft niet warmer te worden dan een graad of 15, maar eventueel geschikt als "volwassen" systeem voor de toekomst is een optie. Het is me ook te doen om de luchtvochtigheid, zodat ik mijn gereedschap en machines wat beter bescherm. Aangezien ruimte áltijd beperkt is, wil ik liever niet een hele hoek van de garage opofferen met een enorme unit. De gaskachel kan eruit, dus die ruimte komt in ieder geval beschikbaar. De meeste units die ik zie, hebben volgens mij veel meer vermogen dan ik nodig heb.
- Welk soort klein systeem zouden jullie adviseren?
- Is het zinvol om überhaupt de vloerverwarming te benutten
- Hoe veel zou ik eventueel kwijt zijn voor een systeem?
- Is het goedkoper om te kopen in het buitenland en zélf te installeren, of is het inmiddels goedkoper om het te laten installeren om de subsidie te krijgen?
- Koelen in de zomer niet nodig
Graag jullie reactie, zodat ik mijn zoektocht iets gerichter kan voortzetten!
Groeten
[ Voor 3% gewijzigd door Laro op 20-02-2019 15:06 ]
Ik zou gewoon een LL warmtepomp installeren. Is in dit geval verreweg de makkelijkste optie. Maar voor een garage ga je ook die nooit terugverdienen. Dus misschien is een simpele gaskachel of desnoods een elektrisch kacheltje nog wel de beste optie.Laro schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:04:
<knip veel te lang verhaal>
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bedankt voor je reactie, je hebt een punt. Eerst maar eens een winter met de gaskachel en een tussenmeter, en als blijkt dat het zichzelf terugverdient, dan kan ik het altijd nog plaatsen.Andrehj schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:57:
[...] Knip, lekker kort verhaal
Een LW pomp is misschien een beetje over de top, maar om alleen een plaatselijke verwarming neer te zetten is ook niet zo'n goed idee, want je krijgt niet de hele ruimte hiermee warm, gezien de afmetingen van het geheel. Ik zou een 2e hands CV keteltje op de kop zien te slaan, en daarmee de vloer verwarmen, dan heb je de hele ruimte gelijkmatig verwarmd. Ook heb je dan een idee hoeveel gas je gaat gebruiken en kan je bepalen of (ooit) een WP zinvol is.
Overigens, je kunt een mono wèl zelf plaatsen en toch subsidie er op krijgen, ook als die uit het buitenland komt. In de laatste paar dagen heeft iemand hier vermeld dat hij het zelf heeft gedaan en dmv foto's aangetoond dat dit 'deskundig' gedaan was, en subsidie verleend werd.
En als je daartoe besluit, dan kan de vloerverwarming gewoon nog gebruikt worden.
Sorry voor dit 'iets langere' antwoord
Lijkt mijn toekomstige schuur wel die ik voornemens ben te gaan bouwen, al word de isolatie dikker en komt er ook balansventilatie in.Laro schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:04:
Hi Tweakers,
Ik ben recent voor mezelf begonnen, en hiervoor moet ik over een paar maanden een serie producten maken uit staal en HPL. Hierdoor ga ik me nóg meer in mijn garage begeven: 28m^2/70m^3 (4x7x2,5, puntdak) , houtskeletbouw, geïsoleerd (50mm steenwol denk ik) en dubbelglas. 4 jaar geleden heb ik de klinkervloer vervangen door een onderheide betonvloer, waardoor het van een veredeld tuinhuisje naar een volwaardige garage uitgroeide. De betonvloer is rondom geïsoleerd, met aan de onderkant zelfs 20cm EPS. Ik heb in de betonvloer ook vloerverwarming verwerkt met een verdeler, maar deze heb ik nog nooit aangesloten gehad op een warmtebron. De reden van aanbrengen is dat je het achteraf nooit meer doet, en het waarde vermeerderend is bij wijziging functie (of bij verkoop) naar mantelzorg, praktijkruimte etc. De garage staat ongeveer 8 meter van het huis. Afvoer, aardgas en waterleiding aanwezig, evenals krachtstroom.
Het verwarmen gebeurt nu met een Pelgrim gaskacheltje op aardgas. Deze heb ik eigenlijk alleen aan als het binnen dreigt te vriezen. In de toekomst wil ik de temperatuur constant tussen de 10 en 15 graden te houden. Gezien een overschot van onze zonnepanelen en het belabberde rendement van de gaskachel, overweeg ik een warmtepomp. De garage hoeft niet warmer te worden dan een graad of 15, maar eventueel geschikt als "volwassen" systeem voor de toekomst is een optie. Het is me ook te doen om de luchtvochtigheid, zodat ik mijn gereedschap en machines wat beter bescherm. Aangezien ruimte áltijd beperkt is, wil ik liever niet een hele hoek van de garage opofferen met een enorme unit. De gaskachel kan eruit, dus die ruimte komt in ieder geval beschikbaar. De meeste units die ik zie, hebben volgens mij veel meer vermogen dan ik nodig heb.
- Welk soort klein systeem zouden jullie adviseren?
- Is het zinvol om überhaupt de vloerverwarming te benutten
- Hoe veel zou ik eventueel kwijt zijn voor een systeem?
- Is het goedkoper om te kopen in het buitenland en zélf te installeren, of is het inmiddels goedkoper om het te laten installeren om de subsidie te krijgen?
- Koelen in de zomer niet nodig
Graag jullie reactie, zodat ik mijn zoektocht iets gerichter kan voortzetten!
Groeten
Qua vloerverwarming sluit ik eea aan op de warmtepomp van het woonhuis.
Ammehoela, de monoblock is loodzwaar. Je krijgt 1000 euro van mij als het je lukt en ik krijg €1000 van jou als het je niet lukt, deal ?Grolsch schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 06:43:
[...]
Waar is de tijd dat een WP installateur met een shaggie op zijn lip, en een buiten unit op zijn schouder fluitend een trap oploopt
Het is dat de trappen van tegenwoordig het niet houden anders demonstreerde ik het ffkoevlaas2 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:23:
[...]
Amehoela, de monoblock is loodzwaar. Je krijgt 1000 euro van mij als het je lukt en ik krijg €1000 van jou als het je niet lukt, deal ?
1 PVoutput . Dongen NB
Is dit niks voor een garage dan?Andrehj schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:57:
Ik zou gewoon een LL warmtepomp installeren. Is in dit geval verreweg de makkelijkste optie. Maar voor een garage ga je ook die nooit terugverdienen. Dus misschien is een simpele gaskachel of desnoods een elektrisch kacheltje nog wel de beste optie.
[ Voor 39% gewijzigd door Megalodon_67 op 20-02-2019 18:33 ]
Je mist er 1, typisch 1 voor jou )-;Grolsch schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:58:
[...]
Vroegâh, toen gras nog groen was, sex nog vies, Jezus nog Herman heette, mannen van staal en schepen van hout waren![]()
![]()
Vroegâh, dat waren nog eens tijden
toen er alleen maar 'echte tweakers' op tweakers zaten.
#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz
Ik kan zo'n trap wel regelen, oude brandweertrapreneeke1970 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:22:
[...]
Het is dat de trappen van tegenwoordig het niet houden anders demonstreerde ik het ff
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
HierGrolsch schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 06:43:
[...]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Als ik jou verhaal lees ga jij er in de toekomst veel meer gebruik van maken dan je nu denkt. Is het behaaglijk warm, ook in de winter, dan ga je er vanzelf meer werken.
Omdat je al vloerverwarming hebt zou ik voor een kleine LW monoblok gaan. Voor minder dan 1000 euro heb je er al een naast de garage staan (subsidie verrekend) Aansluiten zal niet de wereld kosten en als je de stooklijn zo instelt dat het ca 18 graden is dan kost het ook nog eens zeer weinig stroom. Als de ruimte bedrijfsmatig wordt ingezet kan je de gemaakte kosten waarschijnlijk ook nog van de belasting af trekken.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
In deze periode 2552 graaddagen gedurende het verwarmingsseizoen, wat vrij precies gelijk is aan de twee voorgaande winters dat ik hier al woon. Toen gebruikte ik 1550m3 gas waarvan ongeveer 100m3 voor het warmwater. Ook de 3 CV pompen gebruikten in de winter samen vast wel 300kWh. Het warmwater kost dus iets meer, maar het verwarmen behoorlijk minder, daar zit de bekende factor 2 voor gas al ongeveer in. Daarnaast zit de CV pomp nu inbegrepen in het verbruik. Het electrisch koken op een keramische plaat heeft naar schatting ongeveer 200kWh gebruikt, daar het verbruik buiten de WP met ongeveer 100kWh afgenomen is.
Het simulatieprogramma van Nibe had aan electriciteit ongeveer 3160kWh verwacht. Daar zit ik dus 170kWh boven. Maar ook het aantal kWh aan warmte zit er wat boven. 65kWh voor het warmwater en ruim 450kWh voor het verwarmen, wat eigenlijk nog meevalt. Vroeger was het huis altijd koud behalve de avonden en weekenden dat ik thuis was en dan nog leed ik geregeld nog wel eens een uurtje kou. Met de HR ketel was qua rendement niet veel mis, maar ik vermoed dat door dit regime zeker de helft van de condensatiewarmte niet benut werd, dus geschat 12700kWh aan warmte. Nu dus 6.7% meer, terwijl de hele dag het huis warm is. Ook de vloer is lekker warm en boven is het nu een stuk behaaglijker ondanks dat nooit een radiator open stond. Alle radiatoren beneden doen nu bijna niets meer, terwijl die vroeger relatief veel deden, vooral bij het aanwarmen. De badkamer (vloer) is nu ook lekker warm. Door de zonnepanelen die afgelopen zomer uitgebreid zijn hoef ik ook niet zo zuinig te doen. Verspillen is overigens ook niet de bedoeling.
Overigens verwacht ik in het lopende seizoen beter uit te komen, ook qua SCOP, omdat de winter milder is en er nu zo vroeg al veel profijt is van de zon. Vorig jaar in de eerste dagen van de WP eind februari meteen bijna maximaal gedraait en ook nog 8kWh aan bijverwarming kwijtgeraakt, terwijl dat achteraf niet nodig was geweest. Er zit toch hier en daar nog wel meer leergeld in dat voorjaar, ondanks dat het beslist niet veel geweest is.
De Nibe regelaar oogt ingewikkeld, maar is heel robuust en comfortabel. Het beste is er gewoon vanaf te blijven en het ding 24/7 door te laten lopen. Als tweaker wil ik natuurlijk niet dat hij 's nachts de meeste warmte maakt en overdag flink wat eigen zonnestroom gebruikt. Daarvoor moet ik hem echt stevig met nachtverlaging van de wijs brengen, alleen dan wordt er overdag meer warmte dan 's nachts gemaakt. Dat gebeurt dan wel zonder onnodig op te toeren, dus mooi efficient. De laatste dagen staat hij 's nachts bijna uit en heb ik een dCOP>5, terwijl afgelopen zondag hij comfortabel de hele nacht wat heeft doorgelopen om 's ochtends het huis lekker warm te hebben. Dan kom ik met alle defrosts er ook nog bij maar op 4.2 uit. De totaal gemaakte warmte is natuurlijk vergelijkbaar, effectief zakt de temperatuur in huis maar net een halve graad.
In de zomer heb ik de isolatie van de aanvoer in de iets koelere (verwarmde) garage gemaakt en de nieuwe verdeler voor de vloerverwarming heb ik pas in de herfst afgeregeld. Terwijl eerst de 35/2 stooklijn eigenlijk te weinig was heeft nu de 34/2 stooklijn wat over. De 33/2 stooklijn is echter weer net te koud, dus beide acties hebben samen ongeveer 2 graden winst op de stooklijn gelevert.
Ondanks dat het apparaat duur in aanschaf was, ben ik toch wel erg blij met het comfort. Fijn is dat hij ook in zonnige omstandigheden de vloer toch wat warm houd, ook zonder nachtverlagings truccen. Dat scheelt enorm als het na zonsondergang afkoelt. Enige minpunt is dat zijn compressorfrequentie-temperatuur lijn standaard wat aan de hoge kant liggen en daarmee hij iets te groot lijkt voor mijn huis. Dat zou wel aan te passen zijn, waardoor hij minder vaak uit zou gaan, maar of dat per saldo wel zo gunstig is vraag ik me af.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Me Albert schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:06:
@ Laro
Als ik jou verhaal lees ga jij er in de toekomst veel meer gebruik van maken dan je nu denkt. Is het behaaglijk warm, ook in de winter, dan ga je er vanzelf meer werken.
Omdat je al vloerverwarming hebt zou ik voor een kleine LW monoblok gaan. Voor minder dan 1000 euro heb je er al een naast de garage staan (subsidie verrekend) Aansluiten zal niet de wereld kosten en als je de stooklijn zo instelt dat het ca 18 graden is dan kost het ook nog eens zeer weinig stroom. Als de ruimte bedrijfsmatig wordt ingezet kan je de gemaakte kosten waarschijnlijk ook nog van de belasting af trekken.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Door wie heb jij de installatie laten doen?
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
SCOP voor CV is extreem goed te noemen bij de door jou gebruikte Ta waarden
SCOP voor SWW valt dan wat tegen eigenlijk, maar zal ongetwijfeld te maken hebben met T-boiler (vrij hoog verwacht ik
'Eerlijke prijzen', maar dan wel adverteren met exclusief BTW prijzen.
Daikin is een duurder merk, dus kan best nog een goede aanbieding zijn? Zit er ook nog een R32 tussen, waarschijnlijk niet, want 'minimaal a+'?
Ik vond de 3.5 iets goedkoper op ebay.it, 459 plus 100 euro voor de pakketpost uit Napels. Dus NL is 85 euro meer. Ten minste Aircostunt heeft geen website, dus of en hoeveel verzendkosten hij rekent, geen idee.
Account op MP is 9 jaar actief.
Ik kan alleen nergens de KvK gegevens vinden, want geen website. En het adres op de Facebook pagina is van de Shuregard. https://www.google.com/ma...!3d51.8175886!4d4.7112327Koop uitsluitend bij bedrijven die staan ingeschreven bij de KVK !!!!!
Afhalen s,avonds en zaterdag en zondags mogelijk!!!!!
Koop alleen bij een geregistreerd verkoper met KVK nummer!!!!
@LangeFries Je had op gas ook al vloerverwarming?
@Laro Inderdaad bedrijfsruimte, dus waarschijnlijk interessant. Je isolatie is wel beperkt, je zou ook nog wel eens koelcapaciteit nodig kunnen hebben.
@koevlaas2 Klinkt als een mooie ruimte, houtskeletbouw kun je gelijk aan PIR R waarde krijgen, maar dan heb je het over gelamineerd hout van centimeter of 25 en daarvoor nog celluloseplaten van 25 centimeter, das een flinke schuur, zo mooi als een Zwitsers pre-fab huis. Maar in profiel(damwand) plaat heb je tegenwoordig ookmooi spul,ook met houtnerf. Lokale isolatieplatenboer heeft onlangs een al dertig jaar aan het vervallen schuur met asbest mee vervangen, mooi resultaat. Dan ga je voor dampdicht en kun je gewoon pir spuiten. Is alles gelijk lucht en kierdicht
Oh ja de pot van vorig jaar is met 8 miljoen aangevuld, dus iedereen nog snel zijn subsidieaanvraag indienen.
Volgens de Duurzaam Verwarmd email van vandaag:
Subsidie voor warmtepompen met terugwerkende kracht opgehoogd
Voor 2018 was 100 miljoen euro ISDE subsidie beschikbaar. Per 1 december 2018 was er nog 12,3 miljoen euro beschikbaar. Door een hausse aan aanvragen in de maand december dreigde de subsidieregeling voor het eerst in zijn bestaan alsnog uitgeput te raken.
Door het budget met 8 miljoen euro te verhogen tot 108 miljoen euro zorgt de minister van Economische Zaken en Klimaat ervoor dat toch alle aanvragen gehonoreerd kunnen worden. Onder particulieren waren zonneboilers in 2018 goed voor 6,8 procent van het geclaimde subsidiebudget. Warmtepompen leiden veruit de dans met in totaal 66,6 procent van het geclaimde budget.
Voor dit jaar is het ISDE budget weer vastgesteld op € 100 miljoen. De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van het soort apparaat en de energieprestatie. Voor warmtepompen ligt deze indicatief tussen de € 1000 en € 2.500. Stand van zaken nu; in januari 2019 zijn er 3.635 aanvragen ingediend voor 5.171 apparaten. De deels geschatte claim van deze aanvragen bedraagt € 9.731.292.
[ Voor 78% gewijzigd door donaldk op 21-02-2019 18:04 ]
Begane grond is ongeveer 80m2, de verdieping (ook 80m2) verwarm ik alleen indirect op de badkamer na. De garage (met de binnenunit) langs het huis wordt ook wat warm gehouden (ongeveer 15 graden). Bouwjaar is 2001.Grolsch schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:37:
@LangeFries duidelijk verhaal, wat ik ff vergeten ben hoeveel m2/m3 verwarm je, en wat is het bouwjaar van je woning
SCOP voor CV is extreem goed te noemen bij de door jou gebruikte Ta waarden![]()
![]()
SCOP voor SWW valt dan wat tegen eigenlijk, maar zal ongetwijfeld te maken hebben met T-boiler (vrij hoog verwacht ik) en relatief weinig verbruik waardoor LPP extra zwaar "doordrukt" op de SCOP.
De SWW, zag ik zojuist, zit een foutje in. De 62kWh aan electriciteit voor de LPP zit wel in het verbruik, maar niet in de aangemaakte kWh warmte. Die heb ik scheef afgelezen op de unit. Het is dus 401kWh voor 1192kWh met een COP van bijna 3. De temperatuur heb ik 's zomers op 53 graden eens per dag (LPP per 2 weken) en in de winter op 48 graden en verwarmt hij wanneer het uitkomt aan het einde van een verwarmingssessie en LPP ongeveer elke 10 dagen.
Ja, alleen de grootste radiator beneden is vervangen door een Jaga met DBE ten behoeve van ongeveer 1kW extra afgifte. De vloerverwarming is niet als hoofdverwarming aangelegd. Dat scheelt ongeveer 10% afgifte. De Jaga moet het tekort opvangen.donaldk schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:11:
[...]
@LangeFries Je had op gas ook al vloerverwarming?
Door Aqualon hier uit Riethoven. Ze hebben relatief veel WP ervaring in met name nieuwbouw. Omdat het bij mij relatief eenvoudig was en ik het graafwerk zelf kon doen kwam er niet nog eens een berg loon bovenop. Toch zijn ze met 2 man 2 volle dagen bezig geweest.Helhond schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:59:
@LangeFries Mooi uitgebreid verhaal, de Nibe F2120 lijkt mij ook een hele mooie oplossing, maar zoals je zelf al aangaf aan de prijs.
Door wie heb jij de installatie laten doen?
Ik kijk voor KvK-nrs altijd bij OpenCompanies. Maar goed, dat adresje in Italië was een goeie tip.donaldk schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:11:
Ik kan alleen nergens de KvK gegevens vinden, want geen website.
Qua elektrisch verbruik CV komen onze cijfers aardig overeen, ik heb in de periode februari 2018 t/m januari 2019 zo'n 3000kWh verbruikt, qua oppervlakte wel wat meer hier, bruto 335m2 waarvan 284m2 verwarmd. Verblijfsruimtes op 21,5 graden, slaapkamers+garage op 18 graden.LangeFries schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:39:
[...]
Begane grond is ongeveer 80m2, de verdieping (ook 80m2) verwarm ik alleen indirect op de badkamer na. De garage (met de binnenunit) langs het huis wordt ook wat warm gehouden (ongeveer 15 graden). Bouwjaar is 2001.
De SWW, zag ik zojuist, zit een foutje in. De 62kWh aan electriciteit voor de LPP zit wel in het verbruik, maar niet in de aangemaakte kWh warmte. Die heb ik scheef afgelezen op de unit. Het is dus 401kWh voor 1192kWh met een COP van bijna 3. De temperatuur heb ik 's zomers op 53 graden eens per dag (LPP per 2 weken) en in de winter op 48 graden en verwarmt hij wanneer het uitkomt aan het einde van een verwarmingssessie en LPP ongeveer elke 10 dagen.
De COP bij mij thuis van februari 2018 t/m januari 2019 is 3,83 voor CV, en 3,35 voor SWW. Deze cijfers zijn niet helemaal juist, vanaf februari 2018 t/m juni 2018 gaf mijn warmtemeter zo'n 15% te weinig aan. Dus in werkelijkheid zal de COP voor mijn CV rond de 4 liggen verwacht ik.
Gezien de boilertemperatuur van 53 graden en LPP snap ik je wat slechtere COP voor SWW. Bij mij staat de boiler 365 dagen per jaar op 45 graden en ik verbruik veel meer water (682kWh verbruikt voor SWW). Ook draai ik in de zomer op 50% vermogen wat gunstig is voor de COP
Ja, meestal komen dat soort site direct naar boven bij google, nu niet. Vroeger had je ook zo'n site die alle bedrijven op een kaartje liet zien, a la marktplaats in uw wijk, of google maps. Kreeg ook gedoe door weergave van locatie van bekende zzp-ers-).Megalodon_67 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:32:
[...]
Ik kijk voor KvK-nrs altijd bij OpenCompanies. Maar goed, dat adresje in Italië was een goeie tip.
Ik werd hier vorig jaar getipt over ebay.it, als goedkope locatie. Inmidels hebben de Italiaanse aanbieders dit ook door en bieden ze europese verzending, volgens de omschrijving.
Maar duidelijk een slimme ondernemen/zzp-er, met slimme huisvesting, zonder lange termijn verplichting.
Ten minste aangenomen dat de openingstijden enkel voor het kantoor van shuregard gelden, want die gaat om 18.00 dicht en hij gaat juist vanaf 16.45 (15?) open volgens facebook.
Die 180 euro korting ten op zichte van comfortklimaat moet ergens vandaag komen.
De beste manier om mijn SWW verbruik te verminderen zou een betere boilerisolatie zijn, maar alles inclusief regelelectronica zit in een kast gepropt, dus daar is geen ruimte voor. Die electronica wil je niet mee inpakken. Van de 1192kWh is ongeveer 500kWh het verlies geweest.Grolsch schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:40:
[...]
Qua elektrisch verbruik CV komen onze cijfers aardig overeen, ik heb in de periode februari 2018 t/m januari 2019 zo'n 3000kWh verbruikt, qua oppervlakte wel wat meer hier, bruto 335m2 waarvan 284m2 verwarmd. Verblijfsruimtes op 21,5 graden, slaapkamers+garage op 18 graden.
De COP bij mij thuis van februari 2018 t/m januari 2019 is 3,83 voor CV, en 3,35 voor SWW. Deze cijfers zijn niet helemaal juist, vanaf februari 2018 t/m juni 2018 gaf mijn warmtemeter zo'n 15% te weinig aan. Dus in werkelijkheid zal de COP voor mijn CV rond de 4 liggen verwacht ik.
Gezien de boilertemperatuur van 53 graden en LPP snap ik je wat slechtere COP voor SWW. Bij mij staat de boiler 365 dagen per jaar op 45 graden en ik verbruik veel meer water (682kWh verbruikt voor SWW). Ook draai ik in de zomer op 50% vermogen wat gunstig is voor de COP
In de zomer (bij Tb=20) draait de compressor op 45Hz voor het SWW, dat is dus verre van maximaal. De COP is dan ook beter dan 5. Overigens heb ik hem begin deze week weer op de zomerstand gezet. Is veel zuiniger bij Tb>5.
3000 KWh in een jaar voor een vrijstaande woning, dat is € 600.
Ik ken veel mensen die tussen €200 en €300 per maand betalen. Mijn zwager betaalt in een vrijstaand huis waar niet op energie verspilling wordt gelet € 750 per maand.
Dan is je huis heel goed geisoleerd en ga je slim om met het moment van verwarmen.
Goed geïsoleerd, nieuw huis, bouwjaar 2017. Ik betaal 90 euro per JAAR inclusief allesCJG schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:47:
@Grolsch
Ik ken veel mensen die tussen €200 en €300 per maand betalen. Mijn zwager betaalt in een vrijstaand huis waar niet op energie verspilling wordt gelet € 750 per maand.
Dan is je huis heel goed geisoleerd en ga je slim om met het moment van verwarmen.
Ik heb een tijd geleden een 2e hands c.v. ketel gekregen. Maar dit was zo'n oud bakbeest, dat ik dit uiteindelijk niet gedaan heb. Ik kan het wellicht na uren doorspitten terugvinden, maar heb je wat links van favoriete buitenlandse aanbieders? Ik ga de posts waar je naar refereert zeker even doornemen, thanks!Naalroc schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:43:
@Laro Je hebt er al vloerverwarming in liggen, dus waarom daar geen gebruik van maken?
De schuur stond er al. Die is kwalitatief goed, maar als ik het zélf had gedaan, had hij een stuk dikker geïsoleerd geweest. Nu afbreken, of voorzetwanden plaatsen, is niet aantrekkelijk. In het huis hebben we nog geen WP, de zomer wel vloerverwarming op de benedenverdieping zodat we er op voorsorteren. De afstand naar de woning is vrij groot, en gezien het extra grondwerk zie ik het eventuele doorkoppelen niet echt zitten. In mijn garage moet tzt nog wel lasdampafzuiging komen, óf een krachtige gevelventilator, maar een WTW is voor deze hoeveelheid stof (hout, metaal, lasdampen) niet erg geschikt denk ik.koevlaas2 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:13:
[...]
Lijkt mijn toekomstige schuur wel die ik voornemens ben te gaan bouwen, al word de isolatie dikker en komt er ook balansventilatie in.
Qua vloerverwarming sluit ik eea aan op de warmtepomp van het woonhuis.
Ik verwacht inderdaad dat ik er in de toekomst mogelijk 3-4 dagen full-time ga verblijven, dus dat klopt. Zijn er nog kleine LW monoblocks aan te raden? Ik zal me inderdaad eens verdiepen in de belastingtechnische voordelen! Thanks.Me Albert schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:06:
@ Laro
Bedankt allemaal! Ik ga toch weer even verder lezen.
Hoe doe je dat? Wij hebben ook een F2120, maar ik kan geen zomerstand setting vinden? of is dat een aanpassing van meerdere parameters?LangeFries schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:42:
[...]
Overigens heb ik hem begin deze week weer op de zomerstand gezet. Is veel zuiniger bij Tb>5.
Per maand betalen zegt helaas niets over verbruik. Want als je een elektrische boiler hebt en stadsverwarming kom je daar zo aan...CJG schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:47:
@Grolsch
Nu met warmtepomp betaal ik alleen wat ik voorheen voor stadsverwarming betaalde (70,- per maand)d. Eens kijken of dat genoeg is om elektra te dekken
Dat is inderdaad wat ingewikkelder. Ik maak een programma aan waarbij ik hem iedere dag van 14-16u op "Normaal" zet, terwijl hij anders op "Eco" staat. Bij mijn gebruik volgt daaruit, dat hij alleen bij uitzondering tussendoor nog warmwater maakt. Ook zet ik de legionella preventie dan naar iedere 14 dagen. Dat doe ik vlak voor een legionella run, want na de wijziging begint hij bij mij meteen. Dat leek ooit handig, maar dat moet eigenlijk weer eens teruggezet.HiBe schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:10:
[...]
Hoe doe je dat? Wij hebben ook een F2120, maar ik kan geen zomerstand setting vinden? of is dat een aanpassing van meerdere parameters?
De verwarming kun je wel automatich naar zomerstand zetten. Dan stopt je CV pomp. Daarvoor gebruikt hij de gemiddelde Tb (die bepaal ik over 48uur, maar 24 uur is ook handig, bij de defaut 4 uur krijg je dat hij ineens 's nachts aan gaat). Wanneer je de stookgrens op 17 graden (oid) zet, dan houdt hij ervanzelf mee op. Dit is het enige gebruik van de gemiddelde Tb.
Aan het einde van het jaar verwacht ik geld terug te krijgen. Mijn zonnepanelen leveren meer op dan er verbruikt wordt. Eigenlijk had ik verwacht dat de WP meer zou verbruiken en de nieuwe zonnepanelen doen het veel beter (>15%) dan verwacht. Zonder schaduw en voor een gemiddeld jaar vermoedelijk 1.2kWh/WpFelicia schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:16:
[...]
Per maand betalen zegt helaas niets over verbruik. Want als je een elektrische boiler hebt en stadsverwarming kom je daar zo aan...
Nu met warmtepomp betaal ik alleen wat ik voorheen voor stadsverwarming betaalde (70,- per maand)d. Eens kijken of dat genoeg is om elektra te dekken
Het hele pakket is denk ik in 9 jaar terugverdiend. Wat uiteindelijk de beste investering is, is nog even afwachten.
[ Voor 27% gewijzigd door LangeFries op 21-02-2019 21:43 ]
Zolang salderen nog kan betaal ik het minimum bedrag wat er betaald kan worden. Dit is €5 per maand. Als alles meezit krijg ik dit bedrag volledig terug met de overcapaciteit van mijn pv-panelen. 🌞👌Felicia schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:16:
[...]
Per maand betalen zegt helaas niets over verbruik. Want als je een elektrische boiler hebt en stadsverwarming kom je daar zo aan...
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Mmhh, dat klinkt leuk voor ons tweakers maar hoe moet de gemiddelde Nederlander dat doenLangeFries schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:34:
[...]
Dat is inderdaad wat ingewikkelder. Ik maak een programma aan waarbij ik hem iedere dag van 14-16u op "Normaal" zet, terwijl hij anders op "Eco" staat. Bij mijn gebruik volgt daaruit, dat hij alleen bij uitzondering tussendoor nog warmwater maakt. Ook zet ik de legionella preventie dan naar iedere 14 dagen. Dat doe ik vlak voor een legionella run, want na de wijziging begint hij bij mij meteen. Dat leek ooit handig, maar dat moet eigenlijk weer eens teruggezet.
De verwarming kun je wel automatich naar zomerstand zetten. Dan stopt je CV pomp. Daarvoor gebruikt hij de gemiddelde Tb (die bepaal ik over 48uur, maar 24 uur is ook handig, bij de defaut 4 uur krijg je dat hij ineens 's nachts aan gaat). Wanneer je de stookgrens op 17 graden (oid) zet, dan houdt hij ervanzelf mee op. Dit is het enige gebruik van de gemiddelde Tb.
[...]
Aan het einde van het jaar verwacht ik geld terug te krijgen. Mijn zonnepanelen leveren meer op dan er verbruikt wordt. Eigenlijk had ik verwacht dat de WP meer zou verbruiken en de nieuwe zonnepanelen doen het veel beter (>15%) dan verwacht. Zonder schaduw en voor een gemiddeld jaar vermoedelijk 1.2kWh/Wp
Het hele pakket is denk ik in 9 jaar terugverdiend. Wat uiteindelijk de beste investering is, is nog even afwachten.
Ik heb eigenlijk niets anders gedaan als ergens in september de WP aanzetten op verwarmen. En dan de vermogens schakelaar op 100% zetten.
Ach, met de default settings heb je het nooit koud en gaat hij iets later in de tijd ook wel uit.Grolsch schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:46:
[...]
Mmhh, dat klinkt leuk voor ons tweakers maar hoe moet de gemiddelde Nederlander dat doen
Ik heb eigenlijk niets anders gedaan als ergens in september de WP aanzetten op verwarmen. En dan de vermogens schakelaar op 100% zetten.
Wij tweaker krijgen hiermee toch het juiste gevoel, ondanks dat het misschien maar 10 kWh scheelt
[ Voor 10% gewijzigd door LangeFries op 21-02-2019 21:52 ]
En waarop staat legionella dan standaard? Het klinkt alsof je dat normaal vaker doet.LangeFries schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:34:
[...]
Dat is inderdaad wat ingewikkelder. Ik maak een programma aan waarbij ik hem iedere dag van 14-16u op "Normaal" zet, terwijl hij anders op "Eco" staat. Bij mijn gebruik volgt daaruit, dat hij alleen bij uitzondering tussendoor nog warmwater maakt. Ook zet ik de legionella preventie dan naar iedere 14 dagen. Dat doe ik vlak voor een legionella run, want na de wijziging begint hij bij mij meteen. Dat leek ooit handig, maar dat moet eigenlijk weer eens teruggezet.
Ik heb zelf een 5kW monoblok van Panasonic. 2600 euro gekocht in Duitsland en 1700 euro subsidie.
Zou berst een mooie optie zijn.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Standaard volgens mij wekelijks, daar dat in Nederland zo hoort. In de rest van Europa is het meest per 2 weken. Het kost bij mij ongeveer 2.5kWh van het element per keer.jerh schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 07:12:
[...]
En waarop staat legionella dan standaard? Het klinkt alsof je dat normaal vaker doet.
Bij mij is de vvm ook standaard ingesteld op eens in de 14 dgn door installateurLangeFries schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:50:
[...]
Standaard volgens mij wekelijks, daar dat in Nederland zo hoort. In de rest van Europa is het meest per 2 weken. Het kost bij mij ongeveer 2.5kWh van het element per keer.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Ik heb ook de 5kW mono op het garagedak staan (al 3 jaar). Ook houten balken, afstand 30-35 cm schat ik.B152 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:48:
Binnenkort de oplevering van ons nieuwbouw huis. Nu wil ik graag mijn pana 5kw mono op het dak van de garage plaatsen. Deze is opgebouwd met houten balken (h.o.h. 50cm), spaanplaat en daar bovenop pir en dakbedekking. Om resonantie te voorkomen wil ik graag flink wat gewicht er onder (beton bielzen of tegels). Hierdoor zal het totaal gewicht zo'n 200KG zijn.
Zijn hier leden aanwezig die een vergelijkbaar gewicht op hun dak hebben staan. En hebben jullie daarvoor extra balken o.i.d. toegevoegd?
Geen extra gewicht.
Daarnaast liggen op het dak ook 70 (direct doorstroomde) heatpipes
Geen enkele resonantie of uberhaupt herrie
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Ik zou verwachten dat je dan in de winter het eens per 2 weken doet en in de zomer eens per week. De kans op legionella neemt toe in de zomer als leidingen e.d. opwarmen. Als het koud is blijft alles onder de 25 graden en is er geen probleem.LangeFries schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:50:
[...]
Standaard volgens mij wekelijks, daar dat in Nederland zo hoort. In de rest van Europa is het meest per 2 weken. Het kost bij mij ongeveer 2.5kWh van het element per keer.
En dat mag dus niet. Het moet wekelijks en zo hoort hij het ook in te stellen.jschoorl2 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 23:04:
[...]
Bij mij is de vvm ook standaard ingesteld op eens in de 14 dgn door installateur
Conform de ISSO publicaties 30.5 (LegionellaCode woninginstallaties) en 55.1 (Handleiding Legionellapreventie in Leidingwater) moet de (warmtepomp)boiler wekelijks gedesinfecteerd te worden. Dit kan door de gehele boilerinhoud tot 60°C op te stoken en daar minimaal 20 minuten op te laten staan, of tot 65°C voor minimaal 10 minuten of voor minimaal 5 minuten op 70°C.
Wat je daar als eindgebruiker van vind, of weer veranderd, is op eigen risico.
We moeten ook niet ons drinkwater vergelijken met het buitenland. Ons drinkwater is van dermate hoge kwaliteit, daardoor is de kans groter op legionella.
België, maar ook Duitsland, heeft bijvoorbeeld beroerd slecht drinkwater, waar behoorlijk wat chloor in zit, dus veel minder kans op legionella.
Met beroerd slecht, bedoel ik vergeleken met ons drinkwater.
[ Voor 19% gewijzigd door Oxellaar op 23-02-2019 08:29 ]
Inmiddels contact gehad met de constructeur. Dak komt vol te liggen met grind (wist ik nog niet). Verder gaf die aan gewoon 2 balken van dezelfde afmeting als de oorspronkelijke onder de WP te plaatsen. Er zou dan met gemak 250 kilo bovenop mogen staan. Al met al heb ik er wel vertrouwen in dat het dak resonantievrij blijft (i.v.m. de grindlaag en de de 2 betonbielzen van elk 66KG). Zet hem eerst op rubber dempers omdat deze iets stabieler zijn. Kan ik altijd nog overstappen op veer dempers.hannibal2206 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 01:21:
[...]
Ik heb ook de 5kW mono op het garagedak staan (al 3 jaar). Ook houten balken, afstand 30-35 cm schat ik.
Geen extra gewicht.
Daarnaast liggen op het dak ook 70 (direct doorstroomde) heatpipes
Geen enkele resonantie of uberhaupt herrie
(wederom) een vraagje over onze Warmtepomp Panasonic MDC05F3E5 (5kW) in combi met Tank. Bij de begin/systeem-instelling via de afstandsbediening worden 2 ‘bedrijfsintervallen’ genoemd:
-nr8: bedrijfsinterval voor verwarmen(koelen) in te stellen tussen 0.5 h – 10 h; bij ons: 1h 30 min
-nr9: interval voor verwarming Tank (nr 9). In te stellen tussen 5 min – 1h 35 min. bij ons: 1h 30 min
Mijn vraag: hoe moet ik deze intervallen interpreteren:
1. Wordt de ingestelde tijd door de WP geheel benut voor deze aktie (maw: schakelt de WP pas over naar ‘andere stand’ nadat het gehele tijdsinterval is verlopen?
2. Moet je dit als een ‘max’ zien en schakelt de WP al eerder over als het resultaat voldoende is bereikt?
3. Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen (de nederlandse vertaling vind ik niet zo duidelijk, de duitse (‘dauer’/’zeitspanne’) is duidelijker; ook worden daar standaard-waarden weergegeven)
Reden dat ik dit vraag: het duurt soms uren voordat de WP ‘aan de gang gaat’ om bijv warm water te maken (de actuele temp is dan bijv 5 tot 7 graden kouder dan de gewenste temperatuur van de tank/boiler). Ik zat me dus af te vragen of ik iets ‘fout’ doe. (voor interval verwarmen zegt de duitse handleiding bijv 6 uur, terwijl ik deze korter heb gezet om bijv SWW tijdiger te kunnen activeren. Note: @reneeke1970 heeft als eens gezegd dat ons systeem krap zit qua capaciteit (5 kW voor zowel Heat als SWW). mogelijk heeft dit er ook mee te maken?
reakties welkom !
L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)
's zomers verwarm ik tot 53 graden. Dat vinden de legionella bacillen al minder fijn dan rond de 40 tot 45. Dat laatste heb ik 's winters, dus vandaar wat vaker. Zoals @Oxellaar al schreef, moet je het risico ook niet onderschatten. Wanneer je de boiler regelmatig koud doucht, dan is het natuurlijk ook minder een probleem. Die 180l van mij raakt niet leeg in een week. Ik probeer het van mijn zonnestroom te doen, dus feitelijk kost het ook niet veel.jerh schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 07:44:
[...]
Ik zou verwachten dat je dan in de winter het eens per 2 weken doet en in de zomer eens per week. De kans op legionella neemt toe in de zomer als leidingen e.d. opwarmen. Als het koud is blijft alles onder de 25 graden en is er geen probleem.
Volgens mij is de standaard delta T voor SWW 10c, dus dat het even duurt zou kunnen.zonetjes schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:19:
Reden dat ik dit vraag: het duurt soms uren voordat de WP ‘aan de gang gaat’ om bijv warm water te maken (de actuele temp is dan bijv 5 tot 7 graden kouder dan de gewenste temperatuur van de tank/boiler). Ik zat me dus af te vragen of ik iets ‘fout’ doe. (voor interval verwarmen zegt de duitse handleiding bijv 6 uur, terwijl ik deze korter heb gezet om bijv SWW tijdiger te kunnen activeren. Note: @reneeke1970 heeft als eens gezegd dat ons systeem krap zit qua capaciteit (5 kW voor zowel Heat als SWW). mogelijk heeft dit er ook mee te maken?
reakties welkom !
Dacht ook dat eea aan te passen is, al weet ik even niet hoe (goddank bedien ik tegenwoordig voornamelijk de H serie).
denk je ook dat met het tijdinterval bedoeld wordt dat deze geheel afgemaakt wordt, voordat er een volgende modus wordt genomen? (mijn optie 1).
L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)
Mijn Mitsubishi mag van z'n instellingen niet meer dan 1x per 30 minuten opnieuw aan een SWW run beginnen, Panasonic heeft deze instelling dacht ik ook.zonetjes schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:02:
@koevlaas2 dank voor je reaktie. de afstandsbediening vd F is inderdaad niet van deze tijd....de delta T van 10°C zou idd een verklaring kunnen zijn. ook wel gewenst om deze minder grote waarde te geven....
denk je ook dat met het tijdinterval bedoeld wordt dat deze geheel afgemaakt wordt, voordat er een volgende modus wordt genomen? (mijn optie 1).
30 minuten is toch het minimale wat je kunt instellen, langer kan wel mocht je dat willen.koevlaas2 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:20:
[...]
Mijn Mitsubishi mag van z'n instellingen niet meer dan 1x per 30 minuten opnieuw aan een SWW run beginnen, Panasonic heeft deze instelling dacht ik ook.
Stond standaard zo en ik ben van die setting afgebleven.Oxellaar schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 23:32:
[...]
30 minuten is toch het minimale wat je kunt instellen, langer kan wel mocht je dat willen.
ketel neemt het soms over van elga maar blijft dan onnodig lang branden.
ik zou graag de ketel en elga apart aan willen sturen dmv een extra thermostaat die ik dan een 0,5 graad lager zet dan de elga.
daarmee moet de elga het langer alleen doen.
mijn vraag is hoe ik de elga dan aan moet sluiten op de bestaande thermostaat honeywell touch
en of ik ook nog dpswitches in een bepaalde stand moet zetten en ook nog iets met graadminuten moet doen?
andere vraag: kan ik de Elga laten draaien met name in de nacht ondanks dat temperatuur zou dalen?
ik heb al veel gelezen en weet dat er mensen zijn die elga op twee thermostaten hebben draaien, maar kan het niet terug vinden
Heb je de graadminuten al verhoogd voor bij schakelen ketel, of heb je een oudere firmware?hansengriettina schreef op zondag 24 februari 2019 @ 08:42:
al een jaar in bezit van de elga alleen nog steeds niet helemaal gelukkig.
ik zou graag de ketel en elga apart aan willen sturen dmv een extra thermostaat die ik dan een 0,5 graad lager zet dan de elga.
mijn vraag is hoe ik de elga dan aan moet sluiten op de bestaande thermostaat honeywell touch
en of ik ook nog dpswitches in een bepaalde stand moet zetten en ook nog iets met graadminuten moet doen?
andere vraag: kan ik de Elga laten draaien met name in de nacht ondanks dat temperatuur zou dalen?
ik heb al veel gelezen en weet dat er mensen zijn die elga op twee thermostaten hebben draaien, maar kan het niet terug vinden
En de stooklijn verlagen, want die is alleen voor de ketel.
Maar twee thermostaten is vrij simpel. De Elga thermostaat hangt er nu al. Je haalt de koppeling tussen Elga en ketel weg en zet dipswitch ketelsturing op aan/uit.
En je trekt een tweede draad voor de ruimtethermostaat van de ketel.
Ik zou het zelf zo niet doen, twee thermostaten in één ruimte is nu niet echt fraai
[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 24-02-2019 09:38 ]
Ik heb het aantal graadminuten op 120 (p84=120) gezet. Daarmee moet de elga het zolang mogelijk proberen alleen te doen. Dat werkt goed. Nachtverlaging op 20 (p70=20) en thermostaat 's nachts op 19.5. Hiermee komt de CV ketel 's nachts er niet meer bij. Stooklijn op 45 (P75=45 en P76=45).hansengriettina schreef op zondag 24 februari 2019 @ 08:42:
al een jaar in bezit van de elga alleen nog steeds niet helemaal gelukkig.
Met deze temperaturen komt de CV ketel er niet meer bij. Meestal s morgens 1-1,5 m3. De ketel staat dan ca 1 uur aan met TA=43. 's avonds alleen nog als het buiten heel snel afkoelt.
Ik ben van 2100 M3 (alleen verwarming) naar ca 375 m3 gegaan dit seizoen met deze parameters.
Voor zo'n klein ding doet de elga het best goed
[ Voor 3% gewijzigd door JanAllElectric op 24-02-2019 09:46 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Dat zeg ik ook... Alleen jij iets duidelijkerBram-Bos schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:43:
@hansengriettina: in aanvulling op @Oxellaar: Je moet wel iets veranderen in de Elga zelf als die nu op OpenTherm-aansturing staat (DipSwitch A8 op OFF) --> dan A8 naar ON (aan/uit-aansturing), zodat de Elga niet in de war raakt.
Wat een enorme besparing zegJanHybride schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:35:
[...]
Ik heb het aantal graadminuten op 120 (p84=120) gezet. Daarmee moet de elga het zolang mogelijk proberen alleen te doen. Dat werkt goed. Nachtverlaging op 20 (p70=20) en thermostaat 's nachts op 19.5. Hiermee komt de CV ketel 's nachts er niet meer bij. Stooklijn op 45 (P75=45 en P76=45).
Met deze temperaturen komt de CV ketel er niet meer bij. Meestal s morgens 1-1,5 m3. De ketel staat dan ca 1 uur aan met TA=43. 's avonds alleen nog als het buiten heel snel afkoelt.
Ik ben van 2100 M3 (alleen verwarming) naar ca 375 m3 gegaan dit seizoen met deze parameters.
Voor zo'n klein ding doet de elga het best goedIk gebruik nu gemiddeld per dag minder m3 dan het nieuwbouw huis van mijn zoon uit 2018
ik zal eens proberen met deze instellingen.
Ik begrijp dat je de ketel dan nog wel aan laat sturen door de elga dmv 1 thermostaat?
en op hoeveel graden stook je dan overdag? Ivm de nachtverlaging want dat moet toch niet te groot zijn?
Waar is die stooklijn voor? ik meende dat die alleen bij weersafhankelijk gebruikt wordt?
de stooklijn staat op hoog, deze zal ik naar normaal zetten.
en ik ga de graadminuten op 120 zetten zoals janhybride adviseert
Oxellaar schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:33:
[...]
Heb je de graadminuten al verhoogd voor bij schakelen ketel, of heb je een oudere firmware?
En de stooklijn verlagen, want die is alleen voor de ketel.
Maar twee thermostaten is vrij simpel. De Elga thermostaat hangt er nu al. Je haalt de koppeling tussen Elga en ketel weg en zet dipswitch ketelsturing op aan/uit.
En je trekt een tweede draad voor de ruimtethermostaat van de ketel.
Ik zou het zelf zo niet doen, twee thermostaten in één ruimte is nu niet echt fraai
Daar is mijn Ta te laag voor en het debiet uit de doorstromer te laag.LittleTycoon schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:10:
Ik doe helemaal geen legionella runs, wel zo handig als je sww verwarmt via doorstroomprincipe.
Verder is uit mijn tests gebleken dat de doorstromer meer stroom verbruikt dan de boiler met de WP.
N=4, en na 1,5 jaar leeft iedereen nog
Doorstroomprincipe 《》 doorstromer. Ik bedoelde dat ik een friwa heb waar legionella runs niet nodig zijn. Ik had al een tijdje niet gepost, zachte winter en WP waar ik uitgetweakt ben. Dus ik moest weer evenkoevlaas2 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:13:
[...]
Daar is mijn Ta te laag voor en het debiet uit de doorstromer te laag.
Verder is uit mijn tests gebleken dat de doorstromer meer stroom verbruikt dan de boiler met de WP.
Je weet wel dat legionella het beste werkt bij mensen met een verminderde weerstand zoals vaak bij jonge kinderen en oudere mensen? Verneveld water werkt het beste, dus als de douche met aan gaat bijvoorbeeld.Grolsch schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:14:
LPP doe ik ook niet aan, wel zo handig als je SWW verwarmd met boiler op maat principe
N=4, en na 1,5 jaar leeft iedereen nog
Ik zou het hier niet aandurven, jongste met Down die een verminderde weerstand heeft en sowieso gevoeliger is voor luchtweg infecties...
Aan de andere kant, douche aanzetten voor schoonmoeder en vragen of ze ook iets ruikt
Legionella ontstaat in stilstaande leidingen, al verwarm jij je vat tot 180 graden, legionella in de leiding zit er nog......
Norm schrijft voor +60 graden tot aan tap punt..... dat haalt niemand hier.
[ Voor 43% gewijzigd door Grolsch op 24-02-2019 21:40 ]
Hoeft geen discussie te zijn.Grolsch schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:34:
legionella ontstaat door stilstaand water. Ons boilervat gaat in het ongunstigste geval elke 3 dagen leeg. (In de praktijk elke 1a2 dagen) Legionella heeft toch echt +1 week nodig.
Legionella ontstaat in stilstaande leidingen, al verwarm jij je vat tot 180 graden, legionella in de leiding zit er nog......
Hier overigens een doorstroomverwarmer die maximaal 60 graden aan kan. 60+ uit de kraan gaat hem dus nooit worden
Daarvoor tijdelijk een boiler die maar 55 graden kon, die zou dus eigenlijk niet eens verkocht mogen worden...
De nadruk ligt op STILSTAAND water, en dan weken stilstaan. Dus tuinslang die buiten ligt in de zon is vele malen gevaarlijker als een douche die zelfs bij minder hygiënische mensen / 1 persoonshuishoudens toch meerdere malen per week gebruikt wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 24-02-2019 21:57 ]
In ieder geval na vakantie voorzichtig zijn. Ik spoel zelf op vakantie ook altijd het water door. Je weet maar nooit in landen rond de Middenlandse Zee, ideaal klimaat ervoor.Grolsch schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:34:
legionella ontstaat door stilstaand water. Ons boilervat gaat in het ongunstigste geval elke 3 dagen leeg. (In de praktijk elke 1a2 dagen) Legionella heeft toch echt +1 week nodig.
Maar waarschijnlijk meer chloor in het water, dus dat zou het kunnen beperken.
Als ik langer als een week weg ben (1 x voorgekomen) boiler op 55 graden (bovenin ruim 60) douche open en 5 minuten laten lopen. (Terwijl er niemand bij is natuurlijk)jerh schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:20:
[...]
In ieder geval na vakantie voorzichtig zijn. Ik spoel zelf op vakantie ook altijd het water door. Je weet maar nooit in landen rond de Middenlandse Zee, ideaal klimaat ervoor.
Maar waarschijnlijk meer chloor in het water, dus dat zou het kunnen beperken.
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 24-02-2019 22:24 ]
Inderdaad 1 thermostaat: de standaard Honywell. Overdag staat de thermostaat op 20,5 en 's nachts op 20. Dat is voor mij het beste evenwicht tussen comfort en gasbesparing. Overdag schommelt de temperatuur van 9:00-23:00 tussen 20,5 en 21 graden; in de nacht tussen 19,5 en 20.hansengriettina schreef op zondag 24 februari 2019 @ 17:27:
[...]
Wat een enorme besparing zeg![]()
ik zal eens proberen met deze instellingen.
Ik begrijp dat je de ketel dan nog wel aan laat sturen door de elga dmv 1 thermostaat?
en op hoeveel graden stook je dan overdag? Ivm de nachtverlaging want dat moet toch niet te groot zijn?
Waar is die stooklijn voor? ik meende dat die alleen bij weersafhankelijk gebruikt wordt?
Door de thermostaat op 19,5 te zetten komt de CV-ketel 's nachts er niet meer bij. De temperatuur zakt dan wel verder weg. In de ochtend heb je dan weer meer gas nodig om naar 21 te komen. Het is een kwestie van meten en afwegen.
Voorheen zette ik 's avond 18:00 de thermostaat op 21. Dat kostte meer gas, terwijl het comfortgevoel niet beter was. Blijkbaar is het comfortgevoel beter als de elga de hele dag/avond warmte toevoegt.
De stooklijn P75 en P76 is er juist om de CV-ketel (openterm) aan te sturen. Met 45 graden kon ik het deze hele winter goed warm houden. Beneden 45 graden gaat mijn CV-ketel pendelen. Meer dan 45 graden hoeft niet.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
- 1995
- dak-, muur- en vloerisolatie
- HR++ glas
- vloerverwarming benedenverdieping
Het huidige verbruik is ongeveer 1000m3 gas (warm water icm zonneboiler en cv) met Remeha calenta 28c.
De zonneboiler is aan einde levensduur en ik wil dus alles met warmtepomp doen.
Een aantal opties heb ik op een rij gezet:

De Panasonic WH-MDC07H3E5 + Panasonic PAW-DHWM300A is prijstechnisch erg interessant. Ook de inhoud van de boiler spreekt mij zeer aan. Hierbij zal nog wel een buffervat moeten komen en ik kan mij voorstellen dat de montage wat duurder is dan een compleet systeem.
Wat denken jullie van de 7kW variant, is dat voldoende? En wat te denken van het gecombineerde systeem? Biedt dat het comfort wat wij nu ook hebben met het huidige systeem? Ik hoor graag suggesties en dingen om rekening mee te houden. Als wij voor ongeveer €4.000 een compleet systeem kunnen realiseren lijkt ons dat zeer aantrekkelijk.
Naast de plaatsing van een warmtepomp zal ik 6000WP aan zonnepanelen aanleggen, dit dekt volgens mij het verbruik (huidig 1.600 kWh)
Als je de plek voor twee units een losse WPB naast een indoor unit hebt, zou ik dat zeker doen en de 7kW lijkt prima voor jou.
Edit: en kijk ook nog eens naar een andere (goedkopere) WPB, zoals een Atlantic.
[ Voor 10% gewijzigd door timovd op 25-02-2019 10:40 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Een dubbele? Als in twee keer de buitenmodule? Plek heb ik wel maar dat lijkt me wel een gekke investering voor die ene koude dag. Zou een 9kWh dan niet beter zijn of een andere oplossing?timovd schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:56:
@colvano , ik heb een 7kW all in one van Panasonic en kwam van 1100m3 gas. Beneden vloerverwarming en de rest stalen radiatoren. De 7kW voldoet prima, maar er is bij ons nog ruimte voor verbetering zoals overal HR++ glas. Als het buiten echt koud is, is het net te koud in de woonkamer, omdat de warmtepomp dan steeds in defrost gaat. Als je een aparte SWW-tank hebt, scheelt dat ook weer een uur (of langer in de winter) met opwarmen.
Als je de plek voor twee units hebt, zou ik dat zeker doen en de 7kW lijkt prima voor jou.
Edit: en kijk ook nog eens naar een andere (goedkopere) WPB, zoals een Atlantic.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
En aan de nogal stellige 'watch-bait' en de kop ( "De waarheid over warmtepompen" ) verwacht ik geen al te positieve uitzending.... Ik weet niet of er iemand in dit topic die op de eerdere oproep had gereageerd nog contact heeft gehad met het programma, maar we gaan het zien vanavond.
[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 25-02-2019 10:48 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/tv-uitzending-25-02-2019/eymey schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:47:
In promo's op NPO 1, zaterdagavond en gisteravond, zag ik dat AVROTROS RADAR vanavond over warmtepompen gaan.
En aan de nogal stellige 'watch-bait' en de kop ( "De waarheid over warmtepompen" ) verwacht ik geen al te positieve uitzending.... Ik weet niet of er iemand in dit topic die op de eerdere oproep had gereageerd nog contact heeft gehad met het programma, maar we gaan het zien vanavond.
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Ahhhhhhhhhhhhhhh, op die manier ja. Gelukkig heb ik een hele kamer voor wasmachine, CV, zonneboiler nu. Dus ruimte genoeg. Dan ga ik kijken of ik een installateur kan vinden die het systeem aan kan en wil leggen voor een nette prijs.timovd schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:41:
@colvano, de binnen unit en een losse WPB; dat zijn twee units. Voordeel van een all-in-one is dat het een keer plek inneemt.
Ik vind die Panasonic wel mooi eigenlijk... ik zal eens kijken naar alternatieven maar vind op een of andere manier alles van één merk wel fraai.
Bij hitachi kun je dezelfde combi krijgencolvano schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:03:
[...]
Ahhhhhhhhhhhhhhh, op die manier ja. Gelukkig heb ik een hele kamer voor wasmachine, CV, zonneboiler nu. Dus ruimte genoeg. Dan ga ik kijken of ik een installateur kan vinden die het systeem aan kan en wil leggen voor een nette prijs.
Ik vind die Panasonic wel mooi eigenlijk... ik zal eens kijken naar alternatieven maar vind op een of andere manier alles van één merk wel fraai.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Die had ik idd later ook gelezen. Ben benieuwd. Kán ook nog genuanceerd zijn dus (hoewel dat bij Radar helaas geen vanzelfsprekendheid is ).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
En een enquête ingevuld door 25000 mensen lijkt heel leuk, maar dat zijn natuurlijk wel mensen die zichzelf bij Radar gemeld hebben, dan is de kans dat er negatieven ervaringen tussen zitten een stuk groter.
Voorlopig ga ik, ook gezien de aard van het programma, niet uit van enige nuance...
Edit: Ik heb de trailer net bekeken, weinig kans op nuance vermoed ik...
Stoofie heeft drie keer (telefoongesprek, mail en genoemde enquête) aangegeven dat negatieve ervaringen met een warmtepomp aan de installateur liggen en niet aan de warmtepomp, maar daar is door Radar helaas nooit op gereageerd...
[ Voor 5% gewijzigd door Stoofie op 25-02-2019 13:54 ]
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Ik zou het je in de zomer nog vertellen als de Climatebooster ging helpen met koelen, toch? Warmtepomp vol op het zuiden, die dacht dat het 20+ was en ging in de koelstandJan Treur schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 06:08:
Ik zou er wel een met name voor koelen willen gebruiken. Hoe reageert hij dan op de temperatuur aan de onderkant van de radiator? En hoe op die externe sensor die je er ook bij kan nemen?
De Climatebooster met koelsensor sprong ook aan en binnen schommelt het nu tussen 21,0 en 21,1. Ta was 15 graden en radiator is een 160cm T22 in een woonkamer van ongeveer 30m2.
Heb geen goeie temperatuur meter maar de uitgeblazen lucht lijkt rond de 21,5 terwijl de omliggende lucht een stuk warmer is wegens directe inval zonlicht. Volgens mij gaat dit bij 30+ wel een paar graden eraf halen ja
[Edit] de woonkamer heeft nog een 2e radiator van 160cm maar die heeft geen climatebooster, die zal dus niet veel doen denk ik.
[ Voor 6% gewijzigd door Felicia op 25-02-2019 15:17 ]
hallo janJanHybride schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:28:
[...]
Inderdaad 1 thermostaat: de standaard Honywell. Overdag staat de thermostaat op 20,5 en 's nachts op 20. Dat is voor mij het beste evenwicht tussen comfort en gasbesparing. Overdag schommelt de temperatuur van 9:00-23:00 tussen 20,5 en 21 graden; in de nacht tussen 19,5 en 20.
Door de thermostaat op 19,5 te zetten komt de CV-ketel 's nachts er niet meer bij. De temperatuur zakt dan wel verder weg. In de ochtend heb je dan weer meer gas nodig om naar 21 te komen. Het is een kwestie van meten en afwegen.
Voorheen zette ik 's avond 18:00 de thermostaat op 21. Dat kostte meer gas, terwijl het comfortgevoel niet beter was. Blijkbaar is het comfortgevoel beter als de elga de hele dag/avond warmte toevoegt.
De stooklijn P75 en P76 is er juist om de CV-ketel (openterm) aan te sturen. Met 45 graden kon ik het deze hele winter goed warm houden. Beneden 45 graden gaat mijn CV-ketel pendelen. Meer dan 45 graden hoeft niet.
nog twee vraagjes
heb je dipswitch a4 ook omgezet naar On
en heb je volledig vloerverwarming of ook radiatoren
zit dan te denken of ik A1 en A3 ook aan moet passen, ikzelf heb nml overal vloer
misschien met een paar koude nachten is het nog te testen
Nog wat achtergrond info over legionella:LangeFries schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:38:
[...]
's zomers verwarm ik tot 53 graden. Dat vinden de legionella bacillen al minder fijn dan rond de 40 tot 45. Dat laatste heb ik 's winters, dus vandaar wat vaker. Zoals @Oxellaar al schreef, moet je het risico ook niet onderschatten. ........
• Legionella groei vindt plaats bij temperaturen tussen 30 ˚C en 45 ˚C . Legionella komt van nature voor in
zoet water, in zeewater zeldzaam door de hoge zoutconcentraties.
• De bacteriën kunnen maandenlang overleven in ijswater ze worden slechts gedood bij temperaturen boven de 50 ˚C.
• Onder laboratorium omstandigheden kan een populatie verdubbelen in ongeveer 3 uur in
praktijkomstandigheden vergt dat enige dagen. Bij temperaturen boven de 50 ˚C worden de bacteriën
gedood, de tijd waarin de populatie decimeert (neemt af tot 10% van de startwaarde) is sterk afhankelijk van
de temperatuur: bij 50 ˚C 120 minuten, bij 60 ˚C 3 minuten en bij 70 ˚C 6 seconden.
• Legionella ‘s kunnen veteranenziekte veroorzaken onder voor hen gunstige omstandigheden: hoge
infectiedosis, geschikte gast(heer); risicofactoren: verminderde afweer, veel roken, hoog alcoholgebruik,
leeftijd,
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
alleen in voor/najaar als de verwarming af en toe draait komt ie wel boven de 30 maar niet boven de 45
(en vervolgens gaat de CV nog naverwarmen (65 graden), maar daar kan wil wellicht beter 70 graden van maken
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 25-02-2019 21:11 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Dit topic is gesloten.
![]()