Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.122 views

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:47
Oxellaar schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:57:
[...]

Als je woning niet luchtdicht is, dan zeer zeker.
Maar dat komt door infiltratie en niet zozeer door snellere afkoeling van de buitenschil.

Daarom hebben woningen met wtw een groot voordeel bij harde wind, ze zijn veel beter luchtdicht gebouwd... Als het goed is.

Ik heb er een jarenlange jacht van gemaakt om mijn woning beter luchtdicht te maken. En dat merk ik aan het comfort. Geen klapperende binnendeuren bij hardewind.
Het klepje van de afzuigkap aan de gevel, klapperde eerst als een dolle bij harde wind. Nu nooit meer.
Ik merk ook aan het energieverbruik eigenlijk niet dat het hard waait.
Laat ik het voor beeld van Oxellaar maar volgen...hik . Geen popcorn maar chips en bier worstjes. Hik .

Ik heb laatst nog zo Een klepje van de afzuigkap gesproken. En die zij zij dat ik gaad allleeen open bij druck verschil.
Dus rozelaar zijn huis heeft dus blanche ventilatie met .
- vocht sturing
- co2 sturing
- wind sturing.

Van die laatste wil ik meer weten ...
Als je huis lucht dicht is en de wind waait creëert hij in sommige gevallen onder druk t.o.v binnen .
Dus gaat hij babbelen. Hik .

Sorry zon schijnt.
Ah ha. Gozelaat zijn huis draait met de wind mee... ah ha das slim.
Als de ene buur klaagt over geluid draait hij alles... naar de andere buur ..
Slim gevonden .

/ end hik

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01
Oxellaar schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:17:
[...]
Zulke specs haal je bij de fabrikant en niet uit een topic.
Snap ik, maar ik moet eerlijk toegeven dat de mensen uit het PV topic het vaak beter weten dan de gangbare installateurs.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:44:
[...]

Snap ik, maar ik moet eerlijk toegeven dat de mensen uit het PV topic het vaak beter weten dan de gangbare installateurs.
Installateurs.... Ja daar zit nogal wat verschil tussen.
Die 30M kwam toch niet bij een installateur vandaan?

Leidinglengtes en diameters zijn per merk/type/serie zo verschillend, dat weet eigenlijk niemand uit z'n hoofd. Daarom is de fabrikant altijd leidend qua specs, altijd.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• CurlyMo
Oxellaar schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:02:
[...]

Installateurs.... Ja daar zit nogal wat verschil tussen.
Die 30M kwam toch niet bij een installateur vandaan?

Leidinglengtes en diameters zijn per merk/type/serie zo verschillend, dat weet eigenlijk niemand uit z'n hoofd. Daarom is de fabrikant altijd leidend qua specs, altijd.
Nee, maar die 15m voor de Panasonic kwam wel van @koevlaas2 vandaan en die heeft in dit topic toch enige autoriteit ;)

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:52
Ik heb een eigen topic gemaakt m.b.t. het gasloos maken van onze woning. Een onderdeel van het plan is een lucht/water warmtepomp. Ik vind het heel lastig om een goede warmtepomp te vinden, alle tips zijn zeer welkom! De info die ik hier kon vinden heeft mij wel een algemeen beeld gegeven maar niet voor onze situatie.

Gasloos maken van onze woning (WP l/w, PV, inductie)

• ravenge
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-11 18:17

ravenge

Wij Schoppen Kont!

CurlyMo schreef op zondag 17 februari 2019 @ 17:07:
[...]

Nee, maar die 15m voor de Panasonic kwam wel van @koevlaas2 vandaan en die heeft in dit topic toch enige autoriteit ;)
Bij ons staat al bijna 2 jaar de WC09H3E8. De buitenunit staat achterin de tuin. De binnenunit in de trapkast. De afstand is iets meer dan 20 meter...al heb ik het niet precies gemeten. Ik had ergens gelezen dat je per meter een wat rendement verlies hebt, alleen ik weet niet meer waar dat stond. Al met al ben ik heel tevreden, het systeem werkt prima!

Jaarverbruik is volgens aquarea cloud zo'n 2600kwh. Hoekhuis bouwjaar 2015. 160m2. Alleen beneden LTV dmv vloerverwarming.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oxellaar schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:17:
[...]

@Rol-Co heb je geen naregeling? Moet je toch eens naar kijken dan. oOo
Nee die heb ik niet en ook niet nodig, het gaat prima zoals hij nu loopt kwa temperatuur binnen en met de zon er op dat het iets warmer is hoor je mij niet over hoor. ;)
Het gaat me nu om de kleine dingen, stoor me aan het feit dat die verwarming regelingen altijd zo snel mogelijk naar setpoint willen en ervoor pas aftoeren, heb ik haast dan? Ik heb liever dat hij laag begint en langer loopt....
Als ik hem nu een nacht uit heb brult ie smorgens met 6kW richting setpoint en net ervoor toert ie af om vervolgens na een kwartier uit te gaan, ik zie het nut niet ervan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 22:16
[...]

?? 10, 15 of 30m zijn meestal kantelpunten voor of maximaal en/of bijvullen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:05:
[...]

?? 10, 15 of 30m zijn meestal kantelpunten voor of maximaal en/of bijvullen.
Dit was het bericht:
koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

• djwireless
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-12-2024
@Dylantje2

Is alweer even geleden en dat heeft een reden de wp welke uit Engeland komt werkte niet kreeg vaak een h64 storing. Zat inmiddels al 1,5 maand zonder verwarming. Maar garantie kan ik wel vergeten Panasonic gb denken dat het probleem vanuit mijn verwarmingsinstallatie komt. Ik ben er sinds deze week eindelijk achter wat het probleem is. De kabel die tussen mij sensor en main pcb zit was goed die heb ik gecontroleerd maar als ik de kabel bewoog stopte de wp en starte na 30 sec opnieuw. De connector van de hp sensor is goed die kon ik doormeten maar op de main pcb lukt het mij niet om te zien of er een slechte soldeer verbinding zit omdat deze op een plastic bord zit gelijmd en ik dus de achterkant niet kan zien. Ik heb nu de kabel met een tyrap onder spanning gezet en nu werkt de wp al een week zonder problemen alleen is dit geen permanente oplossing. Ik weet nu even niet hoe ik dit ga op lossen iemand een oplossing ( iets met dat is het risico met in het buitenland kopen)

• koevlaas2
Oh die, ja die heeft iets meer dan het maximum aan leiding lengte. Werkt overigens wel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:17:
[...]

Oh die, ja die heeft iets meer dan het maximum aan leiding lengte. Werkt overigens wel.
Terwijl ik me dus afvraag aan welk boekje je refereert, want in de Panasonic en Nibe documentatie lees ik gewoon 30 meter? In ieder geval voor de 7kW. Voor de 5kW lees ik 20 meter.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 17-02-2019 20:19 ]

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:17:
[...]

Terwijl ik me dus afvraag aan welk boekje je refereert, want in de Panasonic en Nibe documentatie lees ik gewoon 30 meter? In ieder geval voor de 7kW. Voor de 5kW lees ik 20 meter.
Weet ik niet meer, bijna een jaar geleden gebeurt.

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:21:
[...]

Weet ik niet meer, bijna een jaar geleden gebeurt.
Ok :)

• koevlaas2
Monoblock zie je niet zitten ?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:52:
[...]

Thermostaat en voetventiel eraf, op deze wartels kan je direct (zonder teflon of afdichtingringen) puntstukken erop zetten en aandraaien.
Vervolgens met 22 of 28mm aansluiten met eventueel een kogelkraan ertussen.
Wat is dan het verschil met thermostaatkraan en voetventiel helemaal open?

Ben hier in huis wat gemankeerd met 20mm flexibele aanvoer overigens...

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Binnenkort de oplevering van ons nieuwbouw huis. Nu wil ik graag mijn pana 5kw mono op het dak van de garage plaatsen. Deze is opgebouwd met houten balken (h.o.h. 50cm), spaanplaat en daar bovenop pir en dakbedekking. Om resonantie te voorkomen wil ik graag flink wat gewicht er onder (beton bielzen of tegels). Hierdoor zal het totaal gewicht zo'n 200KG zijn.

Zijn hier leden aanwezig die een vergelijkbaar gewicht op hun dak hebben staan. En hebben jullie daarvoor extra balken o.i.d. toegevoegd?

• Dylantje2
  • Laatst online: 21:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Spaanplaat.....brrrr
overspanning van je balken?
En 200 en wp is puntbelasting.
Komt de wp parallel of haaks erop

Ik zou zeggen bezint... ...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• koevlaas2
MikeyMan schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:47:
[...]

Wat is dan het verschil met thermostaatkraan en voetventiel helemaal open?

Ben hier in huis wat gemankeerd met 20mm flexibele aanvoer overigens...
Dat zie je direct als je de ventielen in handen hebt en erin kijkt.
20mm is wel wat karig, kan dat niet groter ?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:51:
[...]

Dat zie je direct als je de ventielen in handen hebt en erin kijkt.
20mm is wel wat karig, kan dat niet groter ?
Nee helaas uitgesloten... Ligt vrijwel volledig in de vloer. Wel aparte leidingen per verdieping.

Zou het in geval van 20mm flex nog zin hebben om die acties uit te voeren?

Welke pompstanden zou jij gebruiken?

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 17-02-2019 20:53 ]

• koevlaas2
MikeyMan schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:53:
[...]

Nee helaas uitgesloten... Ligt vrijwel volledig in de vloer. Wel aparte leidingen per verdieping.

Zou het in geval van 20mm flex nog zin hebben om die acties uit te voeren?

Welke pompstanden zou jij gebruiken?
Als de verdeler met 15mm aangesloten zit wel ja, heeft de unit 22mm componenten dan kan je eerst zonder proberen.
Pompstand heb je liever niet te hoog en niet te laag, de gulden middenstand is meestal goed.

• B152
Dylantje2 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:51:
Spaanplaat.....brrrr
overspanning van je balken?
En 200 en wp is puntbelasting.
Komt de wp parallel of haaks erop

Ik zou zeggen bezint... ...
Overspanning is 300cm. Wil hem er haaks op plaatsen.
De buren doen het via de bouwer met een iets zwaardere WP, deze komt standaard op hun garagedak. De constructie is hetzelfde. Dit weekend even gechecked op de bouw :)

• Dylantje2

Dylantje2

B152 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:57:
[...]

Overspanning is 300cm. Wil hem er haaks op plaatsen.
De buren doen het via de bouwer met een iets zwaardere WP, deze komt standaard ook hun garagedak. De constructie is hetzelfde. Dit weekend even gechecked op de bouw :)
balkzwaarte?
En echt hoh 50cm?
Meestal 61 namelijk?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:56:
[...]

Als de verdeler met 15mm aangesloten zit wel ja, heeft de unit 22mm componenten dan kan je eerst zonder proberen.
Pompstand heb je liever niet te hoog en niet te laag, de gulden middenstand is meestal goed.
Tot aan de verdelers is 20mm. Maar nadeel met die henco spullen is dat de koppelingen een stuk smaller zijn... Gok zomaar dat dat vergelijkbaar is met 15mm leiding.

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

En dat probeer ik de hele tijd duidelijk te maken. Zulke informatie haal je niet van een topic.

Maar ik heb mijzelf 5 minuten ingespannen en de handleiding eens gelezen. Kun je het toch uit een topic halen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HWoqFetf514yjdkP3p60SalU/full.png

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:29:
[...]

Monoblock zie je niet zitten ?
Dan moeten er ook leidingen naar boven voor de boiler. En een monoblock is op die plek erg groot. Die komt boven het raam uit.

• B152
Dylantje2 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:58:
[...]
balkzwaarte?
En echt hoh 50cm?
Meestal 61 namelijk?
Balkzwaarte geen idee, wel hoh 50cm volgens bouwer, lijkt te kloppen, 11 balken met een binnenmaat net onder 6 meter.

Is het echt vragen om problemen... of is het meer een kwestie van pech of mazzel...

• CurlyMo
Oxellaar schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:59:
[...]
En dat probeer ik de hele tijd duidelijk te maken. Zulke informatie haal je niet van een topic.
Dat zeg ik toch. Ik had het ook gelezen, dus vroeg me af waar @koevlaas2 zijn informatie vandaan had. Maar we weten wat we moeten weten :)

• Dylantje2

Dylantje2

B152 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:03:
[...]

Balkzwaarte geen idee, wel hoh 50cm volgens bouwer, lijkt te kloppen, 11 balken met een binnenmaat net onder 6 meter.

Is het echt vragen om problemen... of is het meer een kwestie van pech of mazzel...
Is uit te rekenen.
Maar 3m is meestal nog maar een 14.5 balkje oid..
Liggen tegenwoordig geen ballast tegels meer op.
En sneeuwbelasting tellen ze ook al niet meer

Ik vraag me uberhaupt af of je op PIR deze ballast kunt zetten [ weet ik niet ]

Maar ik zou er aan rekenen..Of het gewicht wel kan!!

Gewicht zou mss nog wel gaan.

Maar resonantie in je huis is een lijdensweg..
Dus ergens een plekje achte je huis?
Een paar meter leiding meer en klaar.:-) misschien

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

B152 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:48:
Zijn hier leden aanwezig die een vergelijkbaar gewicht op hun dak hebben staan. En hebben jullie daarvoor extra balken o.i.d. toegevoegd?
Ik heb een uitbouw met binnenmuren en pannendak (dus veel meer gewicht) op een oorspronkelijk garagedak met overspanning van bijna 400cm. Hier zijn alle even balken gedubbeld. Misschien een optie om bij één of twee balken er een extra balk tegenaan te lijmen?

[ Voor 4% gewijzigd door jwstolk op 17-02-2019 21:15 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:16

Exigence

dnkroz

B152 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:48:
Binnenkort de oplevering van ons nieuwbouw huis. Nu wil ik graag mijn pana 5kw mono op het dak van de garage plaatsen. Deze is opgebouwd met houten balken (h.o.h. 50cm), spaanplaat en daar bovenop pir en dakbedekking. Om resonantie te voorkomen wil ik graag flink wat gewicht er onder (beton bielzen of tegels). Hierdoor zal het totaal gewicht zo'n 200KG zijn.

Zelf een 11 kW monoblock op een houten dakconstructie staan (balken hoh 60 cm met daarop 18mm underlayment, geen isolatie). Met wat maatregelen gaat dat prima. Heb zelf een bekisting gemaakt en twee betonbalken gegoten zo breed als de monoblock. Daarin heb ik een aantal draadeinden in verwerkt. Het geheel heb ik een zwart kleurtje gegeven en vervolgens op de draadeinden een zestal veerdempers geplaatst. De betonbalken zijn ongeveer 40 kilogram per stuk, wat het totaalgewicht ongeveer 220 kg maakt. De betonbalken zorgen naast een verzwaring van de dakconstructie (om resonantie tegen te gaan icm de veerdempers) ook voor het verspreiden van de belasting op de balken. De betonbalken liggen dwars op de houten balken onder de dakconstructie. Gaat allemaal prima, zeer weinig last van resonantie.

Hitachi Yutaki op dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uBpjE96QIjTv6ekUcrZ8tgO5/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yLVkqsY3f4mL7ktslRTlzsJm/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jWHxpSX9iDb8W9S16EIspRP1/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jvn8SAhEpOjaTdPgx5BFRWH4/thumb.jpg

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:07
Hier houten balklaag hoh 610mm, underlayment 18mm, 70mm pir, heb middels betonlijm 5 grijze tuintegels 600x400x60 een ballastconstructie gemaakt, buitenunit gemonteerd hierop met rubbertrillingsdempers, nagenoeg geen resonantie waarneembaar.

• Oxellaar
  • Niet online
Exigence schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:23:
[...]

Zelf een 11 kW monoblock op een houten dakconstructie staan (balken hoh 60 cm met daarop 18mm underlayment, geen isolatie). Met wat maatregelen gaat dat prima. Heb zelf een bekisting gemaakt en twee betonbalken gegoten zo breed als de monoblock. Daarin heb ik een aantal draadeinden in verwerkt. Het geheel heb ik een zwart kleurtje gegeven en vervolgens op de draadeinden een zestal veerdempers geplaatst. De betonbalken zijn ongeveer 40 kilogram per stuk, wat het totaalgewicht ongeveer 220 kg maakt. De betonbalken zorgen naast een verzwaring van de dakconstructie (om resonantie tegen te gaan icm de veerdempers) ook voor het verspreiden van de belasting op de balken. De betonbalken liggen dwars op de houten balken onder de dakconstructie. Gaat allemaal prima, zeer weinig last van resonantie.

Hitachi Yutaki op dak
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik geef hem 1 storm en hij ligt om... In Zeeland dan.

Gewicht recht onder de unit is leuk, maar je zult ook oppervlakte moeten hebben.
Die balken hadden langer en dwars onder de unit gemoeten en niet in de lengte.
Zoals hij nu staat, duw je hem waarschijnlijk met de hand al om.

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 17:32

Leandra66

is onmogelijk

BenEco schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:41:
[...]

Er gaat inderdaad niets boven een comfortabel huis en daar hoort een koude vloerverwarming in de winter niet bij.
Op basis van de in dit topic gedeelte verkregen info en de opgedane ervaringen met de Atag Q-Solar hebben ook tot deze ombouwkeuze van het buffervat met de drie warmtewisselaars geleid.
En het werkt inderdaad naadloos naast elkaar onder alle weersomstandigheden. Ben nog steeds blij met de gemaakte keuzes. :)
Bij jou is een Q-solar omgebouwd om hem met een WP te combineren?
Interesting, behalve dat ik een 200 ltr vat heb....

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

Leandra66 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 23:23:
[...]

Hey, verdwaald? ;) welkom!
Grgr, MaGNeT

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

BlueTooth76 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 23:25:
[...]

Hey, verdwaald? ;)
Grgr, MaGNeT
Iemand herinnerde me eraan dat hier nogal wat kennis op dat vlak zit :>

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Leandra66 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 23:23:
[...]

Klopt. :)
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ir4r5k.jpg

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Oh wow O+

Is dat erg ingrijpend of installatietechnisch en prijstechnisch goed te doen?
Ik merk dat het onderhoud van een Q-solar met heatpipes voor een hoop installateurs al moeilijk, moeilijk, moeilijk is.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Leandra66

Heb vlakke plaat collectors en met een OEG Vulstation en spoelcenter SPC 30 ontlucht je het ZB systeem snel en brengt het gelijk op druk.
Voor de rest is het afhankelijk van woning, aantal personen (watergebruik per dag) en wensen best om te bouwen, meeste werk is de buizen opnieuw aansluiten i.v.m beperkte ruimte. Gelukkig zitten er er links en rechts al gaten voor aansluitingen.

[ Voor 9% gewijzigd door BenEco op 17-02-2019 23:48 ]

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

BenEco schreef op zondag 17 februari 2019 @ 23:46:
@Leandra66

Heb vlakke plaat collectors en met een OEG Vulstation en spoelcenter SPC 30 ontlucht je het ZB systeem snel en brengt het gelijk op druk.
Voor de rest is het afhankelijk van woning, aantal personen (watergebruik per dag) en wensen best om te bouwen, meeste werk is de buizen opnieuw aansluiten i.v.m beperkte ruimte. Gelukkig zitten er er links en rechts al gaten voor aansluitingen.
Ons waterverbruik maak ik me niet zo druk om (115m³ per jaar in totaal), de ruimte die nodig is om iets zoals bij jou te creëren is er in principe ook wel, moet ik alleen mijn voorraden WC-papier, keukenrol en vaatwassertabletten een andere plek geven.... moet lukken lijkt me :')

Maar het is fijn om te weten dat het in principe een optie is. Nu eerst eens kijken wat de spouwswap en vloerverwarming met de verbouwing gaan opleveren aan besparing op gas.

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:57:
[...]

Gewicht recht onder de unit is leuk, maar je zult ook oppervlakte moeten hebben.
hahaha hier in Zeeland... mooi he... en de beste bassischolen En veel wind..
Wel mee eens hoor.

Staat zelfs in de pana manual dat je er yuien aan moet maken, terwijl die minder hoog is.

@jwstolk @Exigence @B152

Meten en rekenen is weten.
IPV ik heb dit..
als ik bijv goed kijk bij @Exigence kan het zijn dat alles nog maar op 2 balken ligt. [ 3x 61 cm = 180cm lijkt het me net niet te halen ] dus een punt belasting. [ ondanks dat het er erg mooi gemaakt uit ziet
ligt hij ook nog eens uit het midden, heb je een moment waarop in de pir weer een extra belasting bestaat.

Door te zeggen bij mij liggen er houten balken .. zeg je niets.
Er zijn sterkere daken gemaakt van steigerplanken dan van balkjes

De hoogte is eigenlijk wat telt.
Daarnaast de overspanning

Dus dit alles mee te delen heeft geen zin.
Feiten.

Daarnaast stort het allemaal maar zo niet he..:-)
Alleen toekomstbestendig????

En als je geen resonantie hebt heb je best iets moois gemaakt hoor.. _/-\o_ _/-\o_

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:22
Voor degene die meer over legionella en een vat op te lage temperatuur wil weten.
https://www.vakbladwarmte...6400-862293666.1549888695

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Pietje555
[...]

Zoiets dus
Schade na storm

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Oxellaar
  • Niet online
Lol... Ja zoiets. Alleen hier is iets anders fout gegaan. Op die hoogtes staat alles vast aan de dakconstructie, dus dwars door de dakbedekking heen.

• Pietje555
@Oxellaar Ik had heb opstelframe afgekeurd omdat het te smal en te onstabiel was. De aannemer vond het nodig om hier een langdurige discussie over te voeren waardoor hij nog niet afgemonteerd was. De storm loste het probleem op. Overigens staat hij nu ook niet vast aan het dak, alleen op de poeren met een stevig frame. Aan de dakconstructie geeft teveel contactgeluid.

• B152
@jwstolk dat is ook waar ik zelf aan dacht. Of in iedergeval 2 of 3 balken bij plaatsen om de puntbelasting op te vangen.

@Exigence dat heb je zeer netjes gedaan! Zoiets had ik ook in gedachte. Betreffend het omvallen, mogelijk een haakje in de muur en een haakje aan de wp, daartussen een stukje touw met een stukje buis er tussen (touw door het buisje). Heeft die paar cm speling maar kan die niet van de muur af, of naar de muur toevallen. En onder normale omstandigheden hangt die slap.

@Dylantje2 Je hebt natuurlijk helemaal gelijk met rekenen is weten. Maar daken zijn in veel gevallen vergelijkbaar. Mijn balken zijn op het oog 70x180. De pomp durf ik sowieso wel aan, die komt er bij de buren immers ook op vanuit de bouwer zelf. Ik weet echter niet of daar ook extra ballast onder komt. Ik vermoed van niet en ben nog wel benieuwd hoe dat zal gaan...

@tingbrouwer zoiets had ik naast de optie met betonbalken ook in gedachte. Maar dan de tegels niet verlijmen maar stapelen met rubber trillingdempers er tussen. (Op conrad hebben ze nogal een assortiment daarvan).

Iemand enig idee of dat een goede methode is om resonantie te dempen? Ik dacht zelf door meerdere lagen met rubber en massa er meer geabsorbeerd kan worden, maar misschien werkt het ook wel averechts...

En die standaard rubbergranulaatvoeten, is dat wat. Op het oog lijken ze mij niet zeer effectief?

• Exigence

Exigence

dnkroz

B152 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:03:
@Exigence dat heb je zeer netjes gedaan! Zoiets had ik ook in gedachte. Betreffend het omvallen, mogelijk een haakje in de muur en een haakje aan de wp, daartussen een stukje touw met een stukje buis er tussen (touw door het buisje). Heeft die paar cm speling maar kan die niet van de muur af, of naar de muur toevallen. En onder normale omstandigheden hangt die slap.
@Oxellaar Zoiets vergelijkbaars heb ik er ook tussen, met precies het zelfde idee, beetje speling naar voren, beetje naar achteren. Op die manier kan het nog zo hard stormen, maar hij valt niet om ;) Heb er alleen geen foto van.
Iemand enig idee of dat een goede methode is om resonantie te dempen? Ik dacht zelf door meerdere lagen met rubber en massa er meer geabsorbeerd kan worden, maar misschien werkt het ook wel averechts...

En die standaard rubbergranulaatvoeten, is dat wat. Op het oog lijken ze mij niet zeer effectief?
Ik had er eerst van die rubbergranulaatvoeten onder. Dit werkte totaal niet en de complete dakconstructie resoneerde. Wel afhankelijk van de compressorfrequentie, en wellicht speelt ook nog mee dat dit een relatief zware (qua vermogen) unit is. Heb de stap met rubber trillingsdempers overgeslagen, en heb daarom direct veervoeten toegepast om een massa-veer-massa systeem te krijgen wat, in mijn situatie in ieder geval, naar tevredenheid werkt. Binnen hoor je absoluut niks.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Ik gebruik zelf van deze https://www.wasco.nl/artikel/0350006, vervolgens best veel resonantie op het platte dak.
Nu 4x https://www.rubbermagazij...art-gespikkeld_12641.html eronder en het is volledig opgelost.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:43
CurlyMo schreef op zondag 17 februari 2019 @ 08:34:
[...]

Dat is wel heel mooi. Oftewel, echt hardwarematig een Raspberry Pi, Arduino of ESP8266 bedraad aansluiten om bepaalde functie te activeren. Ik zie wel dat het wisselt tussen producten wat je er daadwerkelijk mee kan aansturen. Maar dit is wel het niveau van invloed dat ik zoek. Echt hardware of software matig met je apparaat kunnen communiceren.
In ons geval hebben we de domotica met Loxone gedaan, daarmee sturen we ook de ventielen van de vloerverwarming aan. De WTW (Zehnder ComfoAir Q) en Nibe (F2120-16 met SMO20) draaien in principe autonoom, maar ik kan wel mbv 0-10V signaal de ventilatie op laten toeren (bijv. bij veel vocht in badkamer/bijkeuken), en de 500L water warmer stoken (bijv. bij overproductie PV). Verder had ik niet echt wensen, de Zehnder App en de Nibe App, zorgen voor voldoende opties mocht ik eenmalig iets willen bijsturen (dat is normaal gesproken niet nodig) of willen zien hoe de spulleboel nu draait.

• Oxellaar
  • Niet online
Exigence schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:14:
[...]

@Oxellaar Zoiets vergelijkbaars heb ik er ook tussen, met precies het zelfde idee, beetje speling naar voren, beetje naar achteren. Op die manier kan het nog zo hard stormen, maar hij valt niet om ;) Heb er alleen geen foto van.
Dit... Is dit een reactie op iets wat ik heb gezegd?
Want waar dit over gaat??

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Oxellaar schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:38:
[...]

Foutje denk ik, B152 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" daar zal het een reactie op zijn.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Exigence

Exigence

dnkroz

Oxellaar schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:38:
[...]

Excuus, is een reactie op zowel @B152 als op onderstaande reactie van jou. Je reageerde gisteren op mijn unit met betonbalken op het platte dak, dat hij bij harde storm om zou kunnen waaien. Echter hij is dusdanig bevestigd dat dit niet mogelijk is, ongeveer op de manier die @B152 in gedachte heeft. Hij kan dus niet omwaaien ;) Vandaar dat ik jou er nog even in tagde.
[...]

[ Voor 21% gewijzigd door Exigence op 18-02-2019 12:06 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Exigence Gelukkig maar, want zoals op de foto is behoorlijk kwetsbaar qua opstelling.

En haakjes met stukjes touw.... Dat stelt mij niet gerust. Touw verweerd en breekt snel @B152

[ Voor 36% gewijzigd door Oxellaar op 18-02-2019 13:24 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56
Kheb de Mitsu gisteren maar weer eens op 50% ingesteld met dit weer :P

Ik zie dat het inderdaad iets langer duurt voor de gewenste Ta bereik wordt, hij loopt nu +- 1,5 uur op "Vol" vermogen (van de 50%) en begint daarna terug te moduleren.

Vooral tijdens SWW bereiding kan ik zien dat de WP op 50% draait. Eerder zat de piek op 4000Watt (E-vermogen) en nu op 2000Watt (E-vermogen).

Met deze Tbuiten (12 graden) zie ik het minimale vermogen ook flink zakken richting de 800Watt (E)vermogen.

@Naalroc gebeurt dit bij jou nu ook :? Voorlaatst had je het er nog over dat die van jou nooit verder terugmoduleerde als 1200~1300Watt.

Het lijkt wel of Tbuiten 12 graden echt de trigger hiervoor is, dan gaat de WP "Spontaan" naar +- 800Watt (E-vermogen) bij mij.

Zal wel van korte duur zijn, want gezien de zon verwacht ik dat de WP zo in de standby gaat :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• B152
Oxellaar schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:21:
@Exigence Gelukkig maar, want zoals op de foto is behoorlijk kwetsbaar qua opstelling.

En haakjes met stukjes touw.... Dat stelt mij niet gerust. Touw verweerd en breekt snel @B152
Een dik stuk touw. En je hebt zeer goede weer en uv bestendige touwsoorten die het jaren volhouden.

@Exigence heb je het ook met touw of net iets anders, ben wel benieuwd :)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:06
@Grolsch Gisteravond om 8 uur draaide hij op 1160Watt; Tb was toen 8,3*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JkyxK4YUat65FL48mpCvdg2M/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qb7tu7qVSqbqusEdJ99hvzIu/full.jpg

De 2 hoge pieken in de eerste grafiek van 24 uur, zijn sww runs, de rest is verwarming op 1-3 lussen.

Hij staat nog wel op vol vermogen (100%), maar dat maakt voor het terug moduleren niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 18-02-2019 13:56 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56
Dat maakt voor moduleren inderdaad niet uit.

Ik zie hem "klokslag Tbuiten = 12 graden" richting de 800Watt gaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xt11b2k.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Vandaag draaide de WP heel rustig 's nachts. Weinig warmte tot nu toe nodig gehad om het huis op temperatuur te houden met dit weer. Rond 12 uur staat de WP in standby mode. Piek is SWW. Tb min 5°C (5:00 uur) Tb max 16°C 16:00 uur).
Standby verbruik is ca. 27Watt. Minimaal WP wattage is 475Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lwpAWSnS2RLJUbk28dQmDeTK/medium.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Wimhaw op 18-02-2019 16:55 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
Ik ben maar weer overgestapt van WAR (watertemperatuur) naar WAR + ruimtethermostaat....(Pana H 9kW)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lqDNBG0.png

E.e.a. is gelijk terug te zien op het verbruik (fase 2, zit nog wat meer op)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AEzvrx1.png

[ Voor 30% gewijzigd door JvdW op 18-02-2019 22:00 ]

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:01
JvdW schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:58:
Ik ben maar weer overgestapt van WAR (watertemperatuur) naar WAR + ruimtethermostaat....(Pana H 9kW)
[Afbeelding]
Wat is de reden van de overstap?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• JvdW
Ik heb het gevoel dat dit een rustiger beeld geeft in het aantal starts.
En zo te zien schakelt ie nu langer uit terwijl de temperatuur in de woonkamer goed is (schakelt weer op thermostaat wanneer nodig)

Volgens mij is dit voor mij bij de wat hogere buitentemperaturen een stuk zuiniger.
Bij WAR alleen op watertemperatuur blijft ie aan en uit gaan.
Bij de koudere temperaturen zoals we die gehad hebben vonden we het in huis weer prettiger op WAR zonder thermostaat omdat dan de vloer over de dag dezelfde temperatuur bleef houden aangezien de WP dan niet uit gaat.

[ Voor 33% gewijzigd door JvdW op 18-02-2019 22:06 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31

timovd

Voorsprong door techniek

@JvdW met mijn 7kw split heb ik m bewust op alleen WAR draaien, omdat ie dan minder stops heeft. Wanneer draait ie nu met de warmere buitentemperaturen?
Welke kamerthermostaat gebruik je?

[ Voor 70% gewijzigd door timovd op 18-02-2019 22:54 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• JvdW
@timovd Als ik nu alleen op WAR zou draaien zou die volgens de ingestelde stooklijn op 29 graden zitten.
Dan krijg ik het gedrag wat te zien is vanaf ongeveer 14:30 tot 18:30. Dus meerdere start en stops.

Bij koudere temperaturen buiten geen last van, dan kan ie de warmte wel kwijt.
Nu is de WP al helemaal uit sinds 18:30 (tijd van de wijziging) en tot nu toe niet meer aan geweest, dus veel minder vaak start en stops, evenals minder energieverbruik.
Als straks de thermostaat zegt dat ie het te koud vindt gaat de WP wel weer aan.

Ik gebruik de bijgeleverde controller als ruimtethermostaat in combinatie met dezelfde stooklijn als bij WAR op watertemperatuur.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Sinds anderhalve week heb ik spouwmuurisolatie wat als effect heeft dat de muren warmer zijn en er minder luchtbeweging is.

Ik heb daarom de thermostaat maar een halve graad lager gezet (19,5 overdag, 19 nacht). Ook zijn sommige kamers nu veel warmer, en heb ik de vloerverwarmingsgroepen weer moeten aanpassen (stroming knijpen)

De warmtepomp krijgt de woning veel sneller op temperatuur, bijna 2x sneller. (zal ook wel komen omdat het warmer is buiten).
Gisternacht was ie anderhalf uur bezig geweest.

Maarre... moet ik voor een eerlijke berekening van de efficientie van spouwmuurisolatie nou eigenlijk de thermostaat op dezelfde temperatuur houden? Of is een "lagere temperatuur is net zo comfortabel" ook onderdeel van de bezuiniging door spouwmuurisolatie?

[ Voor 18% gewijzigd door kmf op 19-02-2019 09:18 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:21:
[...]

Wat is de oriëntatie ? Je wil de wp ook niet vol in de zon. Dus waarschijnlijk heb je maar 1 kant van je huis om te gebruiken? Aangezien je zonnepanelen op de dakkapel wilt?
Eigenlijk heb we dit laatste deel van je antwoord nog niet behandelt. Oftewel, wat is de consensus hier voor het plaatsen van een WP (buitenunit) op een dakkapel?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

CurlyMo schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:42:
[...]

Eigenlijk heb we dit laatste deel van je antwoord nog niet behandelt. Oftewel, wat is de consensus hier voor het plaatsen van een WP (buitenunit) op een dakkapel?
Als er iemand onder slaapt zou ik het niet doen, ik heb een beste brom in de schuur waar hij op staat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• CurlyMo
Ook niet op van die mooie veren zoals eerder in het topic getoond?

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:37:
Ik heb bij mij gemerkt dat het de leidingen zijn die het meeste brom geven.
Maar naast het geluid... is een dakkapel wel zo'n handige plek gezien wind? En plaatsing? En onderhoud?
Ik zie mijn installateurs al met een ladder bezig zijn om reparaties te doen...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• reneeke1970
  • Laatst online: 21:54
kmf schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:49:
[...]

Ik heb bij mij gemerkt dat het de leidingen zijn die het meeste brom geven.
Maar naast het geluid... is een dakkapel wel zo'n handige plek gezien wind? En plaatsing? En onderhoud?
Ik zie mijn installateurs al met een ladder bezig zijn om reparaties te doen...
De eerste de beste die een stap zet op bevroren bitumen sla ik met honkbalknuppel naar beneden.
Misschien dat epdm er wel tegen kan....

1 PVoutput . Dongen NB

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:03:
[...]

De eerste de beste die een stap zet op bevroren bitumen sla ik met honkbalknuppel naar beneden.
De eerste de beste die een stap zet op bevroren bitumen hoef je niet naar beneden te knuppelen. Die glijdt vanzelf wel naar beneden.

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-11 18:23
CurlyMo schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:37:
Die veren werken hier perfect op een houten schuur, dat aan huis vast zit. Geen warmtepomp meer hoorbaar in huis.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• reneeke1970
kmf schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:05:
[...]

De eerste de beste die een stap zet op bevroren bitumen hoef je niet naar beneden te knuppelen. Die glijdt vanzelf wel naar beneden.
Haha ook dat al, een monteur gaat echt niet naar boven, pas als vorst weg is.
Dus @CurlyMo zorg maar voor goede backup verwarming.

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:14:
[...]

Haha ook dat al, een monteur gaat echt niet naar boven, pas als vorst weg is.
Dus @CurlyMo zorg maar voor goede backup verwarming.
Een tweede WP op de andere dakkapel :+

• reneeke1970
CurlyMo schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:17:
[...]

Een tweede WP op de andere dakkapel :+
Haha ja dat zal er toppie uit gaan zien

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:03:
[...]

Ik zaag ze in tweeën met een kettingzaag })

Maar goed...ik loop het jaar rond over elke soort dakbedekking en bij vorst is bitumen wat kwetsbaarder.
Maar bitumen is ook kwetsbaar bij wat hogere temperaturen vol in de zon.
Gelukkig weten ze dat bij de fabrikant ook en kan het er tegenwoordig "gewoon" tegen.

Maar mensen...zet een warmtepomp gewoon op de grond. Airco's pleur je overal weg, maar een warmtepomp hoort op de grond. Of in ieder geval veilig te bereiken, ongeacht de weersituatie.

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 19-02-2019 12:55 ]

• reneeke1970
Oxellaar schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:53:
[...]

Ik zaag ze in tweeën met een kettingzaag })

Maar goed...ik loop het jaar rond over elke soort dakbedekking en bij vorst is bitumen wat kwetsbaarder.
Maar bitumen is ook kwetsbaar bij wat hogere temperaturen vol in de zon.
Gelukkig weten ze dat bij de fabrikant ook en kan het er tegenwoordig "gewoon" tegen.
Als je gewapende bitumen hebt wel ja, met dat glasvezel erin....

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
@reneeke1970 Dat zit er al 30 jaar in denk ik, misschien nog langer. Denk aan de naam van de #1 in dakbedekking POLYgum ;)
Een dak wat het niet heeft moet eigenlijk al lang en breed vervangen zijn

[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 19-02-2019 12:58 ]

• B152
Net nog even contact gehad met een leverancier van PIR dakplaten. De drukvastheid of druksterkte is 150 Kpa, oftewel een druksterkte van 15.000 kg / m2. Advies was om de last goed te verdelen en er dan best een warmtepomp op kan met wat gewicht.

Dus even los gezien van wat het dak aan gewicht kan hebben durf ik het wel aan om hem met betonbalken op het dak te zetten.

Ben nog in overweging of ik hem op de grond zet of op het dak. Op de grond zou kunnen maar deze komt dan tegen de garage aan naast onze schuifpui met de koude luchtstroom precies in het looppad. Niet ideaal ook dus. Ik denk dat ik het ga proberen met veerdempers en flink wat contra gewicht (120kg). Anders kan die altijd nog naar beneden.

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-11 16:56
Stephanoff schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:40:
[...]
Ik heb precies gedaan wat jij hierboven beschrijft. Hij is pas net de deur uit, dus nog even geduld of dit voldoende is. Ik ga er wel vanuit maar je weet maar nooit!
Ter info: afgelopen december subsidie aangevraagd voor een Pana mono 5kW en een Atlantic Explorer 3 die ik zelf heb geïnstalleerd. Vandaag heb ik die ontvangen!

Met de foto's en begeleidend schrijven voldoe ik dus aan de voorwaarde "De warmtepomp wordt geïnstalleerd door een deskundige installateur." :9 .

Gasloos sinds 2018.

• lolle1212
  • Laatst online: 20-10 20:02
Stephanoff schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:47:
[...]

Ter info: afgelopen december subsidie aangevraagd voor een Pana mono 5kW en een Atlantic Explorer 3 die ik zelf heb geïnstalleerd. Vandaag heb ik die ontvangen!

Met de foto's en begeleidend schrijven voldoe ik dus aan de voorwaarde "De warmtepomp wordt geïnstalleerd door een deskundige installateur." :9 .
Ah goed om te horen! Ik heb zelf aanvraag net een maand geleden gedaan (1900,- voor een 7kW pana mono)

Als ik de subsidie krijg toegekend ga ik ook een wpb aanschaffen. (mocht ik geen subsidie krijgen ga ik niet de wpb route gezien dit financieel dan niet zo aantrekkelijk is.)

Hoe bevalt de Atlantic? Beetje te doen qua geluid?

Andere met tips voor een 'stille' wpb?

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-11 16:56
lolle1212 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:05:
[...]

Hoe bevalt de Atlantic? Beetje te doen qua geluid?

Andere met tips voor een 'stille' wpb?
Valt mij een beetje tegen. Binnen redelijk goed kunnen isoleren met een laag 80mm glaswol. Hoor je nog de compressor maar dat is niet echt hinderlijk. De ventilator was heftiger!

Maar buiten hoor je wel erg hard de ventilator. Is op te lossen door er een demper tussen te zetten maar dat kan bij mij achteraf bijna niet meer...

Gasloos sinds 2018.

• lolle1212
  • Laatst online: 20-10 20:02
Stephanoff schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:07:
[...]

Valt mij een beetje tegen. Binnen redelijk goed kunnen isoleren met een laag 80mm glaswol. Hoor je nog de compressor maar dat is niet echt hinderlijk. De ventilator was heftiger!

Maar buiten hoor je wel erg hard de ventilator. Is op te lossen door er een demper tussen te zetten maar dat kan bij mij achteraf bijna niet meer...
Ai, ja ik vind een WPB qua geluid nog tricky.. Heb je nog wel iets van demping gedaan in/aan de luchtkanalen?

Weet iemand trouwens of er een WPB bestaat met horizontale oriëntatie? dan zou ik hem voorzien van restje 160mm glaswol onder de schuine kap kunnen 'neerleggen'/plaatsen.. ideaal. maar tot heden alleen staande units gevonden.. (en niet al te positieve verhalen qua geluid..)

EDIT: Iemand ervaring met Orca WPB's? (https://docs.wixstatic.co...d48bda04ca82322e21aed.pdf)

[ Voor 6% gewijzigd door lolle1212 op 19-02-2019 14:14 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:41
@Noord27 gaat de elga alsnog de deur uit ?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
Zit er wel stevig over na te denken inderdaad.

Aanschaf Monoblok Panasonic: 2689
Installatie: 750?
Subsidie: 1800
Verkoop Elga: 900?

Netto grofweg €750,- investering. Alles onder €1000,- vind ik acceptabel voor een betere warmtepomp. Enige wat mij tegenhoud is dat hij nu weer maanden goed werkt..

• Ramon_1984
Noord27 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:11:
[...]

Zit er wel stevig over na te denken inderdaad.

Aanschaf Monoblok Panasonic: 2689
Installatie: 750?
Subsidie: 1800
Verkoop Elga: 900?

Netto grofweg €750,- investering. Alles onder €1000,- vind ik acceptabel voor een betere warmtepomp. Enige wat mij tegenhoud is dat hij nu weer maanden goed werkt..
Het blijft lastig met een een goed werkende elga.
Maar 750 voor installatie is wel redelijk aan de hoge kant, of laat je het doen?

• Noord27
@Ramon_1984 ik mis waarschijnlijk het benodigde gereedschap. Dus wil het laten doen.

Elga moduleert erg goed sinds laatste firmware wat mij ook tegen houd. En vandaag nog telefonisch contact gehad met de installateur. Beviel ook goed.

[ Voor 47% gewijzigd door Noord27 op 19-02-2019 20:23 ]

• Ramon_1984
Noord27 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:20:
@Ramon_1984 ik mis waarschijnlijk het benodigde gereedschap. Dus wil het laten doen.

Elga moduleert erg goed sinds laatste firmware wat mij ook tegen houd. En vandaag nog telefonisch contact gehad met de installateur. Beviel ook goed.
Dan blijft het lastig:)
Krijgt de elga het huis warm met 0 graden buiten temperatuur?

• Noord27
@Ramon_1984

Moeizaam. Als het vochtig is niet.

• Ramon_1984
Dat probleem had ik hier met elga ook, nu met de 5kw panasonic gaat het prima.

• colvano
Ramon_1984 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:19:
[...]

Het blijft lastig met een een goed werkende elga.
Maar 750 voor installatie is wel redelijk aan de hoge kant, of laat je het doen?
Wat is een beetje een normale prijs voor het laten installeren van een warmtepomp?

Bijvoorbeeld de Panasonic T-CAP 9kW KIT-AXC9HE8 (deze). Hierbij situatie waarbij warmtepomp op plat dak garage komt direct grenzend aan de muur waar vat staat in de woning. Eenvoudige situatie zonder grote afstand en hoogteverschil.

• Ramon_1984
colvano schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:19:
[...]

Wat is een beetje een normale prijs voor het laten installeren van een warmtepomp?

Bijvoorbeeld de Panasonic T-CAP 9kW KIT-AXC9HE8 (deze). Hierbij situatie waarbij warmtepomp op plat dak garage komt direct grenzend aan de muur waar vat staat in de woning. Eenvoudige situatie zonder grote afstand en hoogteverschil.
Dat durf ik niet zo 1 2 3 te zeggen.
Maar @koevlaas2 kan ons hier misschien wat meer over vertellen.

• koevlaas2
[...]

Met een beetje mazzel in een lange dag geïnstalleerd (en volledig werkend), dan praat je over € 1000,- incl materiaal (3wegklep, Fernox TF1 filter en de rest).

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:16
lolle1212 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:11:
[...]

Ai, ja ik vind een WPB qua geluid nog tricky.. Heb je nog wel iets van demping gedaan in/aan de luchtkanalen?
Dezelfde ervaring, alleen ik heb een 100cm geluidsdemper 150mm diameter geplaatst op de uitgang. Resultaat is dat je compleet geen geluid meer hoort uit het buisuiteinde.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• colvano
koevlaas2 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:42:
[...]

Met een beetje mazzel in een lange dag geïnstalleerd (en volledig werkend), dan praat je over € 1000,- incl materiaal (3wegklep, Fernox TF1 filter en de rest).
Top bedankt voor de info! Geeft een indicatie om mee verder te rekenen en vergelijken.

Nu moet ik alleen nog een installateur vinden etc. Iemand suggestie? (omgeving Apeldoorn) _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door colvano op 19-02-2019 21:44 ]

• Ramon_1984
colvano schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:44:
[...]

Top bedankt voor de info! Geeft een indicatie om mee verder te rekenen en vergelijken.

Nu moet ik alleen nog een installateur vinden etc. Iemand suggestie? (omgeving Apeldoorn) _/-\o_
Dezelfde @koevlaas2 :)

• Noord27
koevlaas2 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:42:
[...]

Wanneer heb je tijd..?

• JvdW
colvano schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:44:
[...]

[...]

Volgens mij heb je nog wel een niet te vergeten hoogteverschil te overbruggen.
Van de aanhanger of bus naar het platte dak :+

• koevlaas2
Wanneer je het materiaal hebt (als je het zelf koopt tenminste) plannen we tegen die tijd in.
Drukke tijden hier, ik heb vandaag 5 warmtepompen besteld.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32
Jim423 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:43:
[...]

Dezelfde ervaring, alleen ik heb een 100cm geluidsdemper 150mm diameter geplaatst op de uitgang. Resultaat is dat je compleet geen geluid meer hoort uit het buisuiteinde.
En van de unit zelf, kan je daar wellicht eens een filmpje van maken?

Oh, en waar bestel je die demper :+ Ik overweeg ook een WPB..

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Noord27
koevlaas2 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:52:
[...]

Wanneer je het materiaal hebt (als je het zelf koopt tenminste) plannen we tegen die tijd in.
Drukke tijden hier, ik heb vandaag 5 warmtepompen besteld.
Bestel je ze tegenwoordig zelf? Of praat je over lucht/lucht?
Pagina: 1 ... 45 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.