Hallo Tweakers!
Dit topic wil ik gaan gebruiken om een compleet plan te maken om van het gas te gaan met onze woning. Ik beschrijf wat ik tot nu toe heb gevonden en welke vragen nog open staan. Veel info heb ik uit anders topics kunnen halen, waarvoor dank
Eerst maar een hele opsomming van de situatie.
Onze woning:
• Geschakelde twee-onder-één kap
• Bouwjaar 1995
• 140 vierkante meter vloeroppervlak
• Vloerisolatie
• Spouwisolatie
• Dakisolatie
• Alle ramen voorzien van HR++ glas
• Op huidige plek CV zou na het verwijderen van de CV een goed bereikbare ruimte beschikbaar zijn van 1m*1m *2m (l*b*h)
Huidige situatie:
• CV Remeha Calenta 28C
. o 40 graden voor verwarming
. o 55 graden voor warm water
• Zonneboiler AGPO Zen
• Mechanische ventilatie ITHO CVE-S ECO + vochtsensor
• Benedenverdieping volledig vloerverwarming
. o 70 vierkante meter woonkamer/keuken
. o 10 vierkante meter hal
. o 35 graden watertemperatuur
• Bovenverdieping radiatoren
. o 2 normale radiatoren
. o 1 badkamer radiator
Elektra:
De meterkast is voor mij wat onbekend terrein. Ik heb begrepen dat bij het gebruik van een warmtepomp een 3 fase aansluiting eigenlijk wel nodig is. Met het oog op de toekomst en bijvoorbeeld elektrisch rijden lijkt me dit een logische keuze. Hieronder 3 foto's van de meterkast, de binnenkomende kabels, AEG E81S D40 schakelaar en de groepenkast.

Ik kook momenteel op gas maar wil dus overgaan op inductie. Ook dit zal uiteraard invloed hebben. Dit fornuis.
Verbruik:
• 1000 m3 gas
• 1600 kWh
• Waterverbruik onbekend, 2 personen
Zonnepanelen
Boven op de tweede etage heb ik een plat dak. Om het plat dak zit een rand van ongeveer 60cm hoog. Aan de zuidzijde heb ik geen opstaande rand omdat het platte dak grenst aan de buren. Rondom de zonnepanelen dacht ik een ruimte van ongeveer 0.75 meter te houden om schaduw van de dakrand te minimaliseren. Hierop wil ik 14 zonnepanelen plaatsen op een schans richting het zuiden. Voor de zonneschans heb ik twee opties gevonden, van Sellect en de ValkQuattro. Op de schans wil ik tevens de collector van de zonneboiler monteren. Heeft iemand een aanbeveling voor welke schans? Die van Sellect is aanzienlijk voordeliger.
Sellect:

ValkQuattro:

Huidige situatie op dak van zonnecollector:

Overzicht van de geplande plaatsing zonnepanelen (elk grijs vak is 1 paneel):

Onderstaand twee opties voor de zonnepanelen. Hierbij zou de schans dus eventueel ook die van Sellect kunnen zijn. De montage van de zonnepanelen, het trekken van kabels en ophangen van de omvormer doe ik graag zelf. Het laten aansluiten van de uiteindelijk elektra door een vakman.
1 fase:

3 fase:

Warmtepomp
Ik vind het heel lastig om goede informatie te vinden over het kiezen van een warmtepomp. Ik heb voldoende ruimte in de kamer waar de ventilatie, zonneboilervat en huidige CV staan. Direct aan die ruimte grenst een buitenmuur naar het platte dak op de garage. Het buitendeel zou dus op dezelfde hoogte kunnen staan op dat platte dak of op het platte dak 1 verdieping erboven. De afstanden hiervoor zijn max 5 meter uit elkaar. Ook leidingdoorvoeren zijn al aanwezig.
Ik wil all-electric met een warmtepomp het huis verwarmen. Een temperatuur van 40 graden is voldoende om onze woning warm te houden. De huidige zonneboiler zou ik graag in het systeem gebruiken.
Na wat onderzoek heb ik bijvoorbeeld deze warmtepomp gevonden:
- Daikin EHVH08S23D9W/ERGA08DV Lucht-water duo warmtepomp - single-split set - 7,5 kW
. o KA12259 Daikin ERGA08DV* icm EHV(H)(X)(Z)08S23D**** 8 - € 2.100 subsidie
. o ongeveer €5000,- incl btw na subsidie
Zou deze voldoende zijn voor onze woning? Is dit een goed model, of?..... Eigenlijk heb ik dus geen idee.
Vragen
Bedankt!!
Dit topic wil ik gaan gebruiken om een compleet plan te maken om van het gas te gaan met onze woning. Ik beschrijf wat ik tot nu toe heb gevonden en welke vragen nog open staan. Veel info heb ik uit anders topics kunnen halen, waarvoor dank
Eerst maar een hele opsomming van de situatie.
Onze woning:
• Geschakelde twee-onder-één kap
• Bouwjaar 1995
• 140 vierkante meter vloeroppervlak
• Vloerisolatie
• Spouwisolatie
• Dakisolatie
• Alle ramen voorzien van HR++ glas
• Op huidige plek CV zou na het verwijderen van de CV een goed bereikbare ruimte beschikbaar zijn van 1m*1m *2m (l*b*h)
Huidige situatie:
• CV Remeha Calenta 28C
. o 40 graden voor verwarming
. o 55 graden voor warm water
• Zonneboiler AGPO Zen
• Mechanische ventilatie ITHO CVE-S ECO + vochtsensor
• Benedenverdieping volledig vloerverwarming
. o 70 vierkante meter woonkamer/keuken
. o 10 vierkante meter hal
. o 35 graden watertemperatuur
• Bovenverdieping radiatoren
. o 2 normale radiatoren
. o 1 badkamer radiator
Elektra:
De meterkast is voor mij wat onbekend terrein. Ik heb begrepen dat bij het gebruik van een warmtepomp een 3 fase aansluiting eigenlijk wel nodig is. Met het oog op de toekomst en bijvoorbeeld elektrisch rijden lijkt me dit een logische keuze. Hieronder 3 foto's van de meterkast, de binnenkomende kabels, AEG E81S D40 schakelaar en de groepenkast.

Ik kook momenteel op gas maar wil dus overgaan op inductie. Ook dit zal uiteraard invloed hebben. Dit fornuis.
Verbruik:
• 1000 m3 gas
• 1600 kWh
• Waterverbruik onbekend, 2 personen
Zonnepanelen
Boven op de tweede etage heb ik een plat dak. Om het plat dak zit een rand van ongeveer 60cm hoog. Aan de zuidzijde heb ik geen opstaande rand omdat het platte dak grenst aan de buren. Rondom de zonnepanelen dacht ik een ruimte van ongeveer 0.75 meter te houden om schaduw van de dakrand te minimaliseren. Hierop wil ik 14 zonnepanelen plaatsen op een schans richting het zuiden. Voor de zonneschans heb ik twee opties gevonden, van Sellect en de ValkQuattro. Op de schans wil ik tevens de collector van de zonneboiler monteren. Heeft iemand een aanbeveling voor welke schans? Die van Sellect is aanzienlijk voordeliger.
Sellect:

ValkQuattro:

Huidige situatie op dak van zonnecollector:

Overzicht van de geplande plaatsing zonnepanelen (elk grijs vak is 1 paneel):

Onderstaand twee opties voor de zonnepanelen. Hierbij zou de schans dus eventueel ook die van Sellect kunnen zijn. De montage van de zonnepanelen, het trekken van kabels en ophangen van de omvormer doe ik graag zelf. Het laten aansluiten van de uiteindelijk elektra door een vakman.
1 fase:

3 fase:

Warmtepomp
Ik vind het heel lastig om goede informatie te vinden over het kiezen van een warmtepomp. Ik heb voldoende ruimte in de kamer waar de ventilatie, zonneboilervat en huidige CV staan. Direct aan die ruimte grenst een buitenmuur naar het platte dak op de garage. Het buitendeel zou dus op dezelfde hoogte kunnen staan op dat platte dak of op het platte dak 1 verdieping erboven. De afstanden hiervoor zijn max 5 meter uit elkaar. Ook leidingdoorvoeren zijn al aanwezig.
Ik wil all-electric met een warmtepomp het huis verwarmen. Een temperatuur van 40 graden is voldoende om onze woning warm te houden. De huidige zonneboiler zou ik graag in het systeem gebruiken.
Na wat onderzoek heb ik bijvoorbeeld deze warmtepomp gevonden:
- Daikin EHVH08S23D9W/ERGA08DV Lucht-water duo warmtepomp - single-split set - 7,5 kW
. o KA12259 Daikin ERGA08DV* icm EHV(H)(X)(Z)08S23D**** 8 - € 2.100 subsidie
. o ongeveer €5000,- incl btw na subsidie
Zou deze voldoende zijn voor onze woning? Is dit een goed model, of?..... Eigenlijk heb ik dus geen idee.
Vragen
- Welke aanpassingen dienen aan de huidige meterkast te worden gedaan om die gereed te maken voor de transitie? (Warmtepomp, zonnepanelen, inductie fornuis)
- Is een 1-fase omvormer mogelijk bij een 3-fase aansluiting of betekend dit per definitie ook een 3-fase omvormer voor de zonnepanelen?
- Welke zonneschans is aan te bevelen?
- Welke warmtepomp is aan te bevelen?
- Weet iemand toevallig een goede installateur voor warmtepomp in omgeving Apeldoorn?
- Wat denken jullie van de opzet voor de zonnepanelen?
Bedankt!!