Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Hallo Tweakers!

Dit topic wil ik gaan gebruiken om een compleet plan te maken om van het gas te gaan met onze woning. Ik beschrijf wat ik tot nu toe heb gevonden en welke vragen nog open staan. Veel info heb ik uit anders topics kunnen halen, waarvoor dank _/-\o_

Eerst maar een hele opsomming van de situatie.

Onze woning:
• Geschakelde twee-onder-één kap
• Bouwjaar 1995
• 140 vierkante meter vloeroppervlak
• Vloerisolatie
• Spouwisolatie
• Dakisolatie
• Alle ramen voorzien van HR++ glas
• Op huidige plek CV zou na het verwijderen van de CV een goed bereikbare ruimte beschikbaar zijn van 1m*1m *2m (l*b*h)

Huidige situatie:
• CV Remeha Calenta 28C
. o 40 graden voor verwarming
. o 55 graden voor warm water
• Zonneboiler AGPO Zen
• Mechanische ventilatie ITHO CVE-S ECO + vochtsensor
• Benedenverdieping volledig vloerverwarming
. o 70 vierkante meter woonkamer/keuken
. o 10 vierkante meter hal
. o 35 graden watertemperatuur
• Bovenverdieping radiatoren
. o 2 normale radiatoren
. o 1 badkamer radiator

Elektra:
De meterkast is voor mij wat onbekend terrein. Ik heb begrepen dat bij het gebruik van een warmtepomp een 3 fase aansluiting eigenlijk wel nodig is. Met het oog op de toekomst en bijvoorbeeld elektrisch rijden lijkt me dit een logische keuze. Hieronder 3 foto's van de meterkast, de binnenkomende kabels, AEG E81S D40 schakelaar en de groepenkast.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/K0TX3L6.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/80HVE2h.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/kVejOb2.png

Ik kook momenteel op gas maar wil dus overgaan op inductie. Ook dit zal uiteraard invloed hebben. Dit fornuis.

Verbruik:
• 1000 m3 gas
• 1600 kWh
• Waterverbruik onbekend, 2 personen

Zonnepanelen
Boven op de tweede etage heb ik een plat dak. Om het plat dak zit een rand van ongeveer 60cm hoog. Aan de zuidzijde heb ik geen opstaande rand omdat het platte dak grenst aan de buren. Rondom de zonnepanelen dacht ik een ruimte van ongeveer 0.75 meter te houden om schaduw van de dakrand te minimaliseren. Hierop wil ik 14 zonnepanelen plaatsen op een schans richting het zuiden. Voor de zonneschans heb ik twee opties gevonden, van Sellect en de ValkQuattro. Op de schans wil ik tevens de collector van de zonneboiler monteren. Heeft iemand een aanbeveling voor welke schans? Die van Sellect is aanzienlijk voordeliger.

Sellect:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/TIBD6ln.png

ValkQuattro:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/NPQKgOL.png

Huidige situatie op dak van zonnecollector:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/1Xws9Vt.png

Overzicht van de geplande plaatsing zonnepanelen (elk grijs vak is 1 paneel):
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/zMgAQXo.png

Onderstaand twee opties voor de zonnepanelen. Hierbij zou de schans dus eventueel ook die van Sellect kunnen zijn. De montage van de zonnepanelen, het trekken van kabels en ophangen van de omvormer doe ik graag zelf. Het laten aansluiten van de uiteindelijk elektra door een vakman.

1 fase:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/wkq4WWb.png

3 fase:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/MwBXMR0.png

Warmtepomp
Ik vind het heel lastig om goede informatie te vinden over het kiezen van een warmtepomp. Ik heb voldoende ruimte in de kamer waar de ventilatie, zonneboilervat en huidige CV staan. Direct aan die ruimte grenst een buitenmuur naar het platte dak op de garage. Het buitendeel zou dus op dezelfde hoogte kunnen staan op dat platte dak of op het platte dak 1 verdieping erboven. De afstanden hiervoor zijn max 5 meter uit elkaar. Ook leidingdoorvoeren zijn al aanwezig.

Ik wil all-electric met een warmtepomp het huis verwarmen. Een temperatuur van 40 graden is voldoende om onze woning warm te houden. De huidige zonneboiler zou ik graag in het systeem gebruiken.

Na wat onderzoek heb ik bijvoorbeeld deze warmtepomp gevonden:
- Daikin EHVH08S23D9W/ERGA08DV Lucht-water duo warmtepomp - single-split set - 7,5 kW
. o KA12259 Daikin ERGA08DV* icm EHV(H)(X)(Z)08S23D**** 8 - € 2.100 subsidie
. o ongeveer €5000,- incl btw na subsidie

Zou deze voldoende zijn voor onze woning? Is dit een goed model, of?..... Eigenlijk heb ik dus geen idee.

Vragen
  1. Welke aanpassingen dienen aan de huidige meterkast te worden gedaan om die gereed te maken voor de transitie? (Warmtepomp, zonnepanelen, inductie fornuis)
  2. Is een 1-fase omvormer mogelijk bij een 3-fase aansluiting of betekend dit per definitie ook een 3-fase omvormer voor de zonnepanelen?
  3. Welke zonneschans is aan te bevelen?
  4. Welke warmtepomp is aan te bevelen?
  5. Weet iemand toevallig een goede installateur voor warmtepomp in omgeving Apeldoorn?
  6. Wat denken jullie van de opzet voor de zonnepanelen?
Elk advies is zeer welkom! Het gaat om een behoorlijke investering waarbij wij een comfortabele woning willen behouden, ook met -10 Celsius buiten. Met het aantal zonnepanelen zullen wij geen 0 op de meter behalen maar volgens mij is een laag verbruik 1000-1500 kWh op jaarbasis haalbaar.

Bedankt!!

Beste antwoord (via colvano op 28-09-2020 22:04)

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Er zitten meer in dat schuitje :P

Ik kies ook voor een gescheiden warm water en verwarmings warmtepomp systeem;
1) op een warmtepomp boiler zit subsidie; kost je dan heel weinig.
2) ik heb dan geen buffervat meer nodig met complexe spiralen, extra pompen, warmtewisselaars, drieweg kleppen enzovoorts, op die plek komt dan wel de wp-boiler te staan.
3) een warmtepomp boiler functioneert als simpele airco, in de zomer welkom (maar hoeveel koude lucht komt er uit?)
4) de warmtepomp die ik nodig heb voor verwarmen wordt kleiner in vermogen.
5) wellicht hogere betrouwbaarheid.
6) eenvoudige opzet en montage van het geheel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28
Kijk ook een naar de hitachi yutaki WP. Ik heb een 6,5KW incl 260L met solar spiraal. Volledig all in one. Is zowel zwaarder als lichter te krijgen qua vermogen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Appie Heijn schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:49:
Kijk ook een naar de hitachi yutaki WP. Ik heb een 6,5KW incl 260L met solar spiraal. Volledig all in one. Is zowel zwaarder als lichter te krijgen qua vermogen.
Bedankt voor de tip. Is jullie situatie vergelijkbaar met de onze?

En wat is jouw ervaring met dit model? Waarom is deze aan te raden?

[ Voor 9% gewijzigd door colvano op 17-02-2019 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minder-dan-0
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06-2024
1a huidige installatie 1fase met automaat 40A D-karateristiek je betaald in principe voor 1x80A of 3x25A is het zelfde tarrief.
1b nu ontbreekt de hoofdschakelaar je kunt in de huidige situatie de automaat van de netwerkbeheerder "zien" als hoofdschakelaar maar deze schakeld niet de 0 (nul) dus voldoet niet aan de eis. Of het nu 1 fase blijft of 3 fase wordt er moet een hoofdschakelaar in.
1c gezien je kookplaat/oven kan ik even niet vinden of het 3 fase moet zijn maar gezien de vermogens wel (na vragen bij leverancier) kook en oven gedeelte kunnen ook appart gevoed zijn.
1d 3fase betekend ook nieuwe meter dus ook die kosten. Als je geluk hebt zet de netwerk beheerder er 3x35A D-kar in en betaal je voor 3x25A. Ook deze ombouw moet je betalen.

2a een 1 fase omvormer kan goed op 1 fase van de 3 fasen. Je kunt ook 3 omvormers nemen per fase 1 of een 3 fase omvormer keuze aan jou
2b de zonnepanelen zou ik nu minimaal 400wp (22% rendement) per stuk doen. Maar als ik jou was w8 ik nog 1,5 jaar komen een nieuw type paneel wit van kleur 41% rendement ongeveer 740Wp per stuk voor zelfde oppervlakte.

4 over ongeveer 1 tot 2 jaar (ze draaien nu in test opstelling) komt er een lucht warmtepomp die maar 2000W neemt en draaid op 230V deze maakt 25kW warmte dus genoeg douche water. Werkt ook probleemloos bij -30 buiten (is getest via koel container) Dus geen boiler vat nodig en een cv temp makkelijk 90 graden. Voor deze buiten unit ben je ook ruimte nodig! Binnen niet groter dan een doorsnee cv ketel.

6 je moet rekening houden met de warmte pomp buiten unit.

[ Voor 3% gewijzigd door Minder-dan-0 op 17-02-2019 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik zou een hele nieuwe meterkast opbouwen.
Begin met een 3fasen schakelaar (die heeft 4 contacten 3F en N)
Daarnaast minimaal 3 3 fase ALA, 1 voor de warmtepomp, 1 voor de omvormer, een voor de inductiekookplaat.
daarna zet je alle bestaande groepen op ALA, B16/30mA
Die MK zet je er in, dan sluit je de Nul aan op de Nul en de fase op fase 1, en die lus je aan de onderkant door naar 2 &3.
Komen ze dan de meter vervangen, dan zetten ze er 2 automaten bij, en sluiten die aan op 1,2 & 3.
niks moeilijks aan.
Ik had hier 1 fase, en veel 1 fase omvormers (7! momenteel), dat is niet heel handig.

Ik zie dat je ook een schoorsteen hebt voor een houtkachel?
Gebruik je die? Ben je handig met zagen en kan je makkelijk aan hout komen? niet, dan een pellet kachel erin. is goedkoop in gebruik (voorheen 1/4 van de prijs van gas, zal dus nu wel 1/5 zijn)

Op de boven verdieping de radiatoren vervangen voor convectoren, die gaan er vaak uit bij nieuwe woonwijken die worden opgeleverd met convectoren en dan gaat er vloerverwarming in.
Heb hier voor zeker E2000,00 aan nieuwwaarde convecoren hangen, voor minder dan E250,00 inkoop. Ga je toch verbouwen plaats dan een WCD achter de convector.

Koop de grootste en hoogste convectoren die je kan krijgen en die de WAF kan hebben.
Groter is beter, hoe groter het oppervlak, hoe makkelijker de warmte afgifte. en dus hoe minder de warmtepomp hoeft te werken. Is goed voor de COP En de portemonee.

Raar, maar die heb je nodig voor de DBE (google maar)
Met DBE krijg je die hut echt wel warm.

Ik heb mijn "design" = handdoeken radiator laten hangen in de badkamer en er een dikke convector parallel aan gehangen. Die handoekken radiator staat bijna dicht gedraaid, maar net genoeg open om de handdoeken te drogen. En heeft toch ook een beetje oppervlak.

Oh, en je hebt nu nog gas denk ik, je kan de gaskraan binnen in huis dicht laten draaien. kost niks, maar die mogelijkheid heb je niet bij mijn aansluitingen, maar het kan dus wel. FF zoeken op het forum. heb ik ook gedaan, ik sta er ergens met een post denk een jaar of 2 terug.

Verder zou ik alles isoleren wat er te isoleren valt. Wat er niet uit stroomt hoef je niet aan te vullen.

[ Voor 16% gewijzigd door Andre1973 op 17-02-2019 22:23 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Andre1973 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:15:
Ik zou een hele nieuwe meterkast opbouwen.
Begin met een 3fasen schakelaar (die heeft 4 contacten 3F en N)
Daarnaast minimaal 3 3 fase ALA, 1 voor de warmtepomp, 1 voor de omvormer, een voor de inductiekookplaat.
daarna zet je alle bestaande groepen op ALA, B16/30mA
Die MK zet je er in, dan sluit je de Nul aan op de Nul en de fase op fase 1, en die lus je aan de onderkant door naar 2 &3.
Komen ze dan de meter vervangen, dan zetten ze er 2 automaten bij, en sluiten die aan op 1,2 & 3.
niks moeilijks aan.
Ik had hier 1 fase, en veel 1 fase omvormers (7! momenteel), dat is niet heel handig.

Ik zie dat je ook een schoorsteen hebt voor een houtkachel?
Gebruik je die? Ben je handig met zagen en kan je makkelijk aan hout komen? niet, dan een pellet kachel erin. is goedkoop in gebruik (voorheen 1/4 van de prijs van gas, zal dus nu wel 1/5 zijn)

Op de boven verdieping de radiatoren vervangen voor convectoren, die gaan er vaak uit bij nieuwe woonwijken die worden opgeleverd met convectoren en dan gaat er vloerverwarming in.
Heb hier voor zeker E2000,00 aan nieuwwaarde convecoren hangen, voor minder dan E250,00 inkoop. Ga je toch verbouwen plaats dan een WCD achter de convector.

Koop de grootste en hoogste convectoren die je kan krijgen en die de WAF kan hebben.
Groter is beter, hoe groter het oppervlak, hoe makkelijker de warmte afgifte. en dus hoe minder de warmtepomp hoeft te werken. Is goed voor de COP En de portemonee.

Raar, maar die heb je nodig voor de DBE (google maar)
Met DBE krijg je die hut echt wel warm.

Ik heb mijn "design" = handdoeken radiator laten hangen in de badkamer en er een dikke convector parallel aan gehangen. Die handoekken radiator staat bijna dicht gedraaid, maar net genoeg open om de handdoeken te drogen. En heeft toch ook een beetje oppervlak.
Dat is een hoop specifieke informatie, super bedankt. De meterkast zal ik laten aanpakken door een professional en ik zal deze aanbevelingen in dat geval meenemen. Voor mij is dit namelijk onbekende materie. Als ik het op internet zie is de prijs te overzien, rond de €700 kan dat kloppen?

Als ik het goed begrijp dus een 3-fase omvormer dan ook voor de zonnepanelen?

Ik heb inderdaad een schoorsteen die in de woonkamer aankomt. Deze is niet in gebruik. Wij hebben niet zoveel met een hout of pelletkachel, maar het is wellicht wel een idee.

Ik kan me voorstellen dat andere radiatoren handig zijn voor het verwarmen op de bovenverdieping. Dit zijn echter alleen slaapkamers en de badkamer. Ik stook hier heel weinig. Wel zou ik hoge rendement radiatoren kunnen ophangen, deze heb ik nog liggen. Of zijn de convectoren toch aan te bevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
colvano schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:53:
[...]

Bedankt voor de tip. Is jullie situatie vergelijkbaar met de onze?

En wat is jouw ervaring met dit model? Waarom is deze aan te raden?
Op zich best wel,
Wij wonen in een jaren 60 vrijstaande woning, 80-90m2, 1e verdieping idem, zolder=opslag
Toen we het huis kochten 1800m3 aardags, na spouwmuur iso 1200m3 ongeveer.
Ramen zijn HR+ (niets bijzonders)
50% vloerverwarming op begane grond, andere 50% heeft standaard radiatoren, de bovenverdieping alleen maar radiatoren en in de badkamer een semi vloerverwarming omdat de leiding royaal door de vloer lopen.
Verder hebben we nog 3300WP op het oosten liggen.

Paar jaar terug ben ik begonnen met een 5KW panasonic monoblock WP, deze kon het "net" doen, bij -10. Tapwater ging toen nog met de Atag Q-Solar gasketel met zonnecollector ondersteuning. (32 buizen)

Na een jaar heb ik de monoblock verkocht en heb ik de Hitachi Yutaki Combi S 2.5 (260L+solar) geïnstalleerd. Deze doet het gemakkelijker dan de panasonic (cop is overigens wel lager).

Ik wilde een all-in-one split unit ivm de ruimte en het gemak. Voorheen hadden we met de Q-Solar 180Ltr, dat ervoeren wij als krap met 4 personen, dus liever een slag groter, er zijn maar weinig AIO's met meer dan 250L incl solarspiraal. Destijds 3 merken volgens mij, Daikin, Mitsubishi en Hitachi. Door mijn vorige baan kon ik gunstig inkopen bij hitachi(kan ik nog steeds), als ik mij goed herinner kon ik de Mitsubishi niet in NL krijgen en de Daikin had een complex solar gedeelte met kleppen e.d. Dus Hitachi....

Wij gebruiken nu nog 15m3 gas voor het koken, dit gaat er komend jaar nog vanaf.

Wij gaan dit jaar behoorlijk uitbouwen/verbouwen, +40m2 erbij, 100% vloerverwarming beneden, nieuwe kozijnen/ramen, nieuw geïsoleerd dak + 5000WP extra aan zonnepanelen en nieuwe keuken met inductie koken. Wanneer het budget het toelaat komt er ook nog een multi split L/L WP voor de warme dagen en evt kortstondig boosten voor verwarming.

PS ik redt het met 35gr aanvoer tot aan -10 buiten. Ik heb een (Tado) thermostaat regeling met aanvoertemp van 32-38gr op basis van buitentemp.

Voor boven zou ik het liefst 2x duo-split inzetten voor de slaapkamers, doorgaans nauwelijks verwarming nodig/wel vaak koeling nodig. Wanneer de kinderen straks vaker op hun kamer spelen/huiswerk maken wil je snel de temperatuur van 17-18gr naar 22gr brengen, dat lukt zeer goed met L/L en minder goed met L/W. Bij ons is eigenlijk altijd wel iemand thuis, wanneer we 2-3 dagen niet thuis zouden zijn (overdag) zou ik denk ik eerder voor L/L gaan dan voor L/W.

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 17-02-2019 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Je moet kijken naar oppervlak en hoogte bij de radiatoren, hoe hoger (volgens mij) hoe meer stijgkracht je krijgt van de warme lucht (schoorsteen effect).
Een radiator straalt, en dat gaat alleen met hoge Temp. Die convector laat de warme lucht er tussen opwarmen en die stijgt op. daar heb je oppervalte voor nodig.
Er zijn radiatoren met een convector er tussen https://www.cvtopper.nl/b...illende-types-radiatoren/
Ik heb er daar ook één van hangen, was een hele grote en hij was gratis!
En er hing daar een heel oud type met heel weinig oppervlak. Zo'n gietijzeren dikke buizen ding. die werkt alleen als er kokend water doorheen gaat.

Ik zou boven toch ombouwen, al is het maar dat als het een keer -20 word (was het vorig jaar deze tijd) dat je i.i.g. de mogelijkheid hebt om die open te draaien en de volledige capaciteit van de WP te benutten. De CV ketel heeft snel 25 kW ter beschikking, en je kan daarmee een beetje gas geven en wat inhalen. Met die warmtepomp gaat dat niet.

ik stook hier trouwens continu hout, en de WP is nu alleen voor als we weg zijn (voor de kat(ten) zijn k*t)
en voor het tapwater, en de gemeente niet te vergeten, want je mag hier niet alleen op hout kunnen stoken.
Even verderop is er weer geen gas en mogen ze alleen op hout stoken, maar wer niet met de diesel de stad in waarmee je hier weer wel mag rondrijden.. gelukkig weet houtrook waar de gemeente grens ophoud.

En de zonnepanelen lekker op 3 fasen, daar word je later blij van als iedereen die dingen heeft, en de spanning in de buurt stijgt, maar bij jou niet oOo

[ Voor 23% gewijzigd door Andre1973 op 17-02-2019 22:51 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Andre1973 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:44:
Ik zou boven toch ombouwen, al is het maar dat als het een keer -20 word (was het vorig jaar deze tijd) dat je i.i.g. de mogelijkheid hebt om die open te draaien en de volledige capaciteit van de WP te benutten. De CV ketel heeft snel 25 kW ter beschikking, en je kan daarmee een beetje gas geven en wat inhalen. MEt dei warmtepomp gaat dat niet.
Wij hebben onze huidige radiatoren laten hangen om te kijken of het zo ook lukt, bij ons is het echt een makje gebleken, zelfs bij -10 of lager, die WP draait bij ons dan toch 24/7, de TADO thermostaatknoppen zorgen ervoor dat het keurig 18gr wordt/blijft bij koude dagen.. Wanneer ik het warmer wil hebben duurt het vrij lang met aanvoer van 35gr, toen ik nog een kantoor in 1 van de slaapkamers had, 5 minuten een straalkacheltje aan en het was 22 graden. De radiatoren hielden het vervolgens makkelijk op 22gr.

Mocht je de boel toch overhoop gooien ivm verbouwing dan zou ik wellicht toch voor convectoren of nog meer oversized radiatoren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Minder-dan-0 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:35:
...

Maar als ik jou was w8 ik nog 1,5 jaar komen een nieuw type paneel wit van kleur 41% rendement ongeveer 740Wp per stuk voor zelfde oppervlakte.

4 over ongeveer 1 tot 2 jaar (ze draaien nu in test opstelling) komt er een lucht warmtepomp die maar 2000W neemt en draaid op 230V deze maakt 25kW warmte dus genoeg douche water. Werkt ook probleemloos bij -30 buiten (is getest via koel container) Dus geen boiler vat nodig en een cv temp makkelijk 90 graden. Voor deze buiten unit ben je ook ruimte nodig! Binnen niet groter dan een doorsnee cv ketel.

6 je moet rekening houden met de warmte pomp buiten unit.
Wat de toekomst brengt is zeker interessant, maar eeuwig wachten op het beste maakt het huis helaas niet gasloos. De buitenunit kan ik eenvoudig kwijt zonder dat dit heel lelijk is.
Andre1973 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:44:
Er zijn radiatoren met een convector er tussen https://www.cvtopper.nl/b...illende-types-radiatoren/
...

En de zonnepanelen lekker op 3 fasen, daar word je later blij van als iedereen die dingen heeft, en de spanning in de buurt stijgt, maar bij jou niet oOo
Ik heb nog een aantal type 33 convectoren liggen. Deze zou ik eenvoudig in de slaapkamers kunnen aansluiten.

3-fase omvormer dus.

Dus concluderend een nieuwe groepenkast 3x25A laten maken, de radiatoren vervangen door de type 33 convectoren die ik nog heb, zonnepanelen aansluiten via 3-fase omvormer en de zonnepanelen, warmtepomp en fornuis alle hun eigen aardlek?
Appie Heijn schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:50:
[...]
Mocht je de boel toch overhoop gooien ivm verbouwing dan zou ik wellicht toch voor convectoren of nog meer oversized radiatoren gaan.
Zoals ik hierboven schrijf, de convectoren plaatsen. Bedankt voor de tip!

Voor anderen, ik ben heel benieuwd naar tips voor een goede warmtepomp installatie en feedback op het plan voor de zonnepanelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minder-dan-0
Hoe oud is je dak. Straks heb je alles klaar en moet je dak worden vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minder-dan-0
Voor anderen, ik ben heel benieuwd naar tips voor een goede warmtepomp installatie en feedback op het plan voor de zonnepanelen! :)
[/quote]
Je kunt de zonnepanelen ook hoger plaatsen heb je geen schaduw van de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Minder-dan-0 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 23:22:
Hoe oud is je dak. Straks heb je alles klaar en moet je dak worden vervangen!
Volgens mij tevens van 1995. Wel iets om even na te laten kijken. Alhoewel het er goed uitziet.

[...]
Je kunt de zonnepanelen ook hoger plaatsen heb je geen schaduw van de rand.
Ik vraag mij af of dit nodig is met voldoende ruimte. Op deze manier is het een tamelijk eenvoudige constructie. Hoger plaatsen vraagt waarschijnlijk ook om meer ballast. Bedankt voor het meedenken.

[ Voor 48% gewijzigd door colvano op 17-02-2019 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:28
colvano schreef op zondag 17 februari 2019 @ 23:27:

Ik vraag mij af of dit nodig is met voldoende ruimte. Op deze manier is het een tamelijk eenvoudige constructie. Hoger plaatsen vraagt waarschijnlijk ook om meer ballast. Bedankt voor het meedenken.
Ik vind de 0.75 m afstand tot de 0.6 m hoge rand die je noemt ook erg krap.
Ben je in de gelegenheid om binnenkort rond 10:00 of juist pas rond 16:00 eens te kijken wat de schaduw is?

Buitenunit op dak garage? Als het dak niet van beton is zou ik dat niet doen ivm overlast voor de buren. En dan nog een stille buitenunit kiezen.

Als het een houten dak is zul je wat mij betreft echt een andere locatie moeten zoeken.

edit: de zon staat natuurlijk wel elke dag een beetje hoger dus volledig schaduwvrij hoeft het nu nog niet te zijn wat mij betreft. Maar als je nu bijvoorbeeld 3 meter schaduw hebt vind ik het wel krap als het eerste paneel op 0.75 meter ligt.

[ Voor 14% gewijzigd door busscherski op 18-02-2019 09:06 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
Bedankt voor de tips. Ik zal later inhoudelijk reageren. Ik wil nu gasloos en dus niet wachten op mogelijk ontwikkelingen.

Ik zou het fijn vinden als dit topic zich richt op mijn situatie en andere goede info liever in algemeen topic.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13
colvano schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:25:
Bedankt voor de tips. Ik zal later inhoudelijk reageren. Ik wil nu gasloos en dus niet wachten op mogelijk ontwikkelingen.

Ik zou het fijn vinden als dit topic zich richt op mijn situatie en andere goede info liever in algemeen topic.

Thanks!
Ik zie je nergens schrijven dat je de isolatie nog wilt verbeteren, alles wat je niet kwijt raakt hoef je ook niet te maken qua warmte. Het kan in ieder geval lonen om met een warmtebeeldcamera opnames te maken, zodat je kieren e.d. (bij deuren/ramen enz) kan opsporen en dichtmaken.

Verder zou ik om de warmwaterbehoefte te verminderen zeker ook naar een DWTW kijken, hele simpele techniek tegen relatief lage kosten en verminderd je warmwater behoefte voor douchen met circa een derde.

Je gasverbruik is laag, dus je hebt geen hele grote wp nodig. Wat wel goed is om te beseffen dat opwarmen langzamer gaat dan met je huidige gasketel, vooral vrouwen kunnen dat vervelend vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
busscherski schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:52:
[...]

Ik vind de 0.75 m afstand tot de 0.6 m hoge rand die je noemt ook erg krap.
Ben je in de gelegenheid om binnenkort rond 10:00 of juist pas rond 16:00 eens te kijken wat de schaduw is?

Buitenunit op dak garage? Als het dak niet van beton is zou ik dat niet doen ivm overlast voor de buren. En dan nog een stille buitenunit kiezen.
Goede tip! Ik zal proberen dat te doen van het weekend. Alles is van beton en zeer solide. Ik zou de unit dan op het dak plaatsen en aan de muur verankeren. Dan kan er dmv gat in de muur leiding getrokken direct naar binnenunit, max 1m afstand dus weinig verlies. Ik zou de unit eventueel ook op het hoogste dak kunnen plaatsen maar ben bang dat daar weinig luchtcirculatie is met de opstaande rand en de zonneschans.
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:38:
55 graden warm water mag iets hoger ivm legionella, 60 is prima.
Dank voor de tip, is een goede om veilig mee om te gaan. Staat nu op 60 graden! :)
jerh schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:34:
[...]
Ik zie je nergens schrijven dat je de isolatie nog wilt verbeteren, alles wat je niet kwijt raakt hoef je ook niet te maken qua warmte. Het kan in ieder geval lonen om met een warmtebeeldcamera opnames te maken, zodat je kieren e.d. (bij deuren/ramen enz) kan opsporen en dichtmaken.

Verder zou ik om de warmwaterbehoefte te verminderen zeker ook naar een DWTW kijken, hele simpele techniek tegen relatief lage kosten en verminderd je warmwater behoefte voor douchen met circa een derde.

Je gasverbruik is laag, dus je hebt geen hele grote wp nodig. Wat wel goed is om te beseffen dat opwarmen langzamer gaat dan met je huidige gasketel, vooral vrouwen kunnen dat vervelend vinden.
Wij zijn niet helemaal blij met onze voordeur en deze kiert ook wat. Goed idee om dat ook meteen aan te pakken.Verder is de woning erg goed geïsoleerd, warmtecamera is wellicht nog een idee.

DWTW is ook wel iets om te overwegen bij updaten van badkamer. Dat staat in de planning voor over een paar jaar.

Momenteel gebruik ik een volledig Evohome systeem, 4 zones vloerverwarming, 2 slaapkamer radiatoren en badkamer. Ik wil kijken of ik dit met WP ook kan gebruiken. Het is namelijk een heel fijn systeem. Ook nu is het met vloerverwarming niet heel snel en vooral een stabiele temperatuur met weinig schommelingen.

Ik heb heel wat warmtepompen bekeken. Als ik het zo inschat zou een 7,5 of 9 kW perfect zijn voor onze woning. Volgens mij is 5 kW net te licht. Klopt mijn idee een beetje? En dan zat ik te denken aan een systeem met een vat van ongeveer 200 liter, bijvoorbeeld deze

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/RTrrDyk.png
Minder-dan-0 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:25:
[...]

Is goed zal me nu rustig houden wou je alleen een boel geld besparen.
Voor de zonnepanelen nu op dit moment is mijn ervaring de sunpower de beste.
Normaal rekenen we met aantal wp op het dak x 0,8 en heel gunstig x 0,9 en dan heb je het aantal kWh voor een jaar.
Wij hebben verschillende merken getest. Vorig jaar sunpower 6 panelen totaal 2070wp. Opbrengs van 1jan2018 tm 31 dec 2018 2548,55 kWh dat is een factor 1,23x wp. Dat heeft geen enkele andere set van ons gehaald! Je kan nooit meer neerleggen dan je dak groot is.
Bedankt voor de tip maar ik vind deze prijstechnisch gezien totaal niet interessant. Het meedenken is top maar ik heb het gevoel dat we heel anders naar dingen kijken. Ik zoek nu een systeem dat voor een aantrekkelijke prijs aan te leggen is. Ik neig naar deze setup:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/wkq4WWb.png

En dan met de zonneschans van Sellect. Totaal €3300, dat komt uit op €0.74 per WP en dus slechts 3-4 jaar terugverdientijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topic opgeschoond, als er iets teveel is verdwenen; je m'excuse

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 18-02-2019 18:57 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je geeft aan dat je een schans op het zuiden wil.
Is een oost-west opstelling nog een optie? Je hebt een minder hoge piek, maar begint eerder en gaat langer door.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
teacher schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:00:
Je geeft aan dat je een schans op het zuiden wil.
Is een oost-west opstelling nog een optie? Je hebt een minder hoge piek, maar begint eerder en gaat langer door.
Bedankt voor het opschonen!

Nog even kritisch daar naar gekeken, en wellicht de best optie. Dan kan ik er 15 kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/grjUuO0.png

Wellicht dat ik er dan toch 14 zou leggen omdat 1 paneel meer onevenredig veel duurder is. Totaal €3500 euro voor 14 panelen.

Dat geeft meer ruimte rondom en dus minder schaduw. _/-\o_

Hierbij kosten voor totaalpakket (met 1 fase omvormer, volgens mij goed genoeg):
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/h60Kfva.png

[ Voor 9% gewijzigd door colvano op 18-02-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Met hoeveel personen ben je? (Evt uitbreiding), 200L was voor ons met 4 personen echt aan de krappe kant bij wat langer douchen. Ben heel blij dat we nu 260L hebben. Wij hebben nog geen DWTW, komt er dit jaar wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Appie Heijn schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:50:
Met hoeveel personen ben je? (Evt uitbreiding), 200L was voor ons met 4 personen echt aan de krappe kant bij wat langer douchen. Ben heel blij dat we nu 260L hebben. Wij hebben nog geen DWTW, komt er dit jaar wel in.
Wij zijn met twee, geen hele grote verbruikers. Dat blijft nog zeker 5 jaar zo, jonge huiseigenaren :) . Een hele grote overcapaciteit lijkt me niet ideaal.

Panasonic lees ik ook goede dingen over, bijvoorbeeld deze https://www.comfortklimaa...-kit-axc09h9e8-t-cap.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Je kan eventueel een extra element in de boiler plaatsen, mocht je dan cappaciteit te kort hebben dan kan je die aansteken terwijl de warmtepomp draait. Dat heb ik ook met een 150 liter boiler hier gedaan. Op die manier kunnen we toch het bad vullen. En eventueel een hele lange douche sessie *; houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minder-dan-0
En dan zat ik te denken aan een systeem met een vat van ongeveer 200 liter,
[/quote]

Denk je aan de maximale vloer belasting? Voor de meeste huizen is dit 100kg per m2. Bij de gemeente zijn hier gegevens van als je ze zelf niet hebt.
200l=200kg + gewicht van vat en kast zie specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
colvano schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:58:
[...]

Wij zijn met twee, geen hele grote verbruikers. Dat blijft nog zeker 5 jaar zo, jonge huiseigenaren :) . Een hele grote overcapaciteit lijkt me niet ideaal.

Panasonic lees ik ook goede dingen over, bijvoorbeeld deze https://www.comfortklimaa...-kit-axc09h9e8-t-cap.html.
Die 60L is bij ons net het beetje extra, zeker in combinatie met de zonnecollectoren is het wel erg lekker dat je voor 2 dagen douchen kan bufferen. Ik heb hier de luxe dat ik 200L rechtstreeks kan vergelijken met 260L omdat ik beide heb (gehad). Voor 2 personen is het meer dan zat 200L, echter wanneer je denkt er eventueel met een gezin te gaan wonen dan zou ik toch echt voor de 260-300L gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Appie Heijn schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 00:28:
[...]

Die 60L is bij ons net het beetje extra, zeker in combinatie met de zonnecollectoren is het wel erg lekker dat je voor 2 dagen douchen kan bufferen. Ik heb hier de luxe dat ik 200L rechtstreeks kan vergelijken met 260L omdat ik beide heb (gehad). Voor 2 personen is het meer dan zat 200L, echter wanneer je denkt er eventueel met een gezin te gaan wonen dan zou ik toch echt voor de 260-300L gaan.
Is het dan een vat met een buffer voor de verwarming en een vat voor warm water? Of zijn dit dan weer twee aparte dingen? Is een buffer bijvoorbeeld nodig of is alleen een vat van 260-300 met een buitenunit voldoende?

Ik heb een zonneboiler, is die eenvoudig te combineren met een dergelijk systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
colvano schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 07:55:
[...]

Is het dan een vat met een buffer voor de verwarming en een vat voor warm water? Of zijn dit dan weer twee aparte dingen? Is een buffer bijvoorbeeld nodig of is alleen een vat van 260-300 met een buitenunit voldoende?

Ik heb een zonneboiler, is die eenvoudig te combineren met een dergelijk systeem?
Mijn AIO is een boilervat van 260L warm water. 1 spiraal erin voor opwarmen via WP(is af fabriek aangesloten)
1 spiraal onderin om je zonnecollector systeem op aan te sluiten
Ik heb een buffervat van 50L in mijn afgiftesysteem om een rustiger gedrag te krijgen en minder ruis door de leidingen van de radiatoren.

Dus ja door de solar spiraal is hij heel simpel te aan te sluiten op een (bestaand) zonnecollectoren systeem. Mijn naverwarming van het water is vanaf maart tot oktober nihil te noemen.

Ohja als je gaat vergelijken met de diverse systemen neem ook even het materiaal van je boilervat mee, bij sommige is die van RVS en bij anderen geemailleerd (met anode). Eerstgenoemde is hoogwaardiger/duurzamer en heeft geen onderhoud nodig. De anode moet je om de x aantal jaar vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Appie Heijn op 19-02-2019 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Appie Heijn schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:32:
[...]

Mijn AIO is een boilervat van 260L warm water. 1 spiraal erin voor opwarmen via WP(is af fabriek aangesloten)
Ik heb een buffervat van 50L in mijn afgiftesysteem om een rustiger gedrag te krijgen en minder ruis door de leidingen van de radiatoren.

Dus ja door de solar spiraal is hij heel simpel te aan te sluiten op een (bestaand) zonnecollectoren systeem. Mijn naverwarming van het water is vanaf maart tot oktober nihil te noemen.

Ohja als je gaat vergelijken met de diverse systemen neem ook even het materiaal van je boilervat mee, bij sommige is die van RVS en bij anderen geemailleerd (met anode). Eerstgenoemde is hoogwaardiger/duurzamer en heeft geen onderhoud nodig. De anode moet je om de x aantal jaar vervangen.
Bedankt voor de info. Ik ga een aantal bedrijven benaderen om verschillende opties te bekijken.

Ik ga eerst de groepenkast aanpakken, dan inductiefornuis, warmtepomp plaatsen en zonnepanelen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Appie Heijn schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:32:
[...]

Waarom eigenlijk niet andersom ? WP onderste, en collector bovenste/middelste spiraal

WP onderin krijgt dan het koudste retourwater, en de collector maakt het niet om in een hoger temperatuurrange te werken.

Toch ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
@hannibal2206 De collectoren doen op redelijk bewolkte dagen geen hoge temperaturen 20-40gr is echter geen probleem. Prima voor onderin. Wanneer er heel veel zon is zou je met de spiraal bovenin niet het volledige vat kunnen verwarmen op collectoren. De spiraal van mijn WP loop nagenoeg door het hele vat van boven naar onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
hannibal2206 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 01:14:
[...]

Waarom eigenlijk niet andersom ? WP onderste, en collector bovenste/middelste spiraal

WP onderin krijgt dan het koudste retourwater, en de collector maakt het niet om in een hoger temperatuurrange te werken.

Toch ?
De zonneboiler is van 1995. Ik denk er dus over om deze te gaan verwijderen. De vraag is wel even of ik een nieuwe terug zal plaatsen in het systeem en of dat een slimme investering is naast een warmtepomp.

Voor de warmtepomp ben ik zeer geïnteresseerd in de Panasonic KIT-ADC09H3E5 of de Panasonic KIT-ADC07H3E5. Deze dan in combinatie met een buffervat.

Ik weet alleen niet zo goed welk vermogen aan te bevelen is. Ik wil niet met koude voeten zitten. Een T-CAP lijkt mij wat overdreven, of toch aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
@busscherski Gaf een goede tip over de schaduw van de opstaande rand van het dak (ongeveer 70cm hoog) Ik ben vanmorgen een aantal keer het dak op geweest om te meten. Aan de oostzijde van het dak was de schaduw:
- 9.20 uur: 2.3m
- 9.40 uur: 1.9m
- 10.10 uur: 1.30m

Met dit in het hoofd wilde ik een zo groot mogelijk afstand van de rand. Ik ben tot het volgende ontwerp gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/VKNo1vl.png

Zou dit kunnen werken? Dan is rond 10.30 uur de gehele installatie in de volle zon. Op deze manier kan ik 14 zonnepanelen kwijt. Ik twijfel nog wel over de beste manier van plaatsing. Onderstaand een schematische weergave:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/o8aTKPs.png

Wat zou de voorkeur hebben? De bovenste versie lijkt mij het meeste zon pakken. Aangezien de eerste (rechterzijde) op het oost gerichte panelen dan om 9.00 uur al zon hebben.

Mocht iemand een suggestie hebben voor een goed bevestigingssysteem hoor ik dat ook graag. Zelf vond ik bijvoorbeeld de ValkPro+.

[ Voor 6% gewijzigd door colvano op 23-02-2019 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bovenste versie.
Zonnekompas?
thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Maar 7 oost en 7 west is maar 224 Vmpp per string met 32 Vmpp panelen (60 cel)

(panasonic hit is 59 Vmpp, 96 cel = 413 Vmpp)

Je kan het eens invoeren in sunnydesignweb en kijken wat de verschillen zijn qua efficientie
(Kies nieuw project)

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2019 15:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je de bovenste versie doet kan je toch flink dichter tegen je muurtjes gaan zitten? Dan lijkt mij die 1150mm ruimte een beetje overbodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
Vandaag was een mooie dag om te meten. Bedenk dat je vergeleken met vandaag 4 slechtere maanden en 8 betere maanden hebt qua schaduw. Lijkt me een redelijk compromis.

Als ik er aan toe kom wil ik het later vanavond nog even op schaal tekenen om de schaduw beter in te schatten. Reageer nu vanaf mn telefoon.

Vergeleken met normale panelen van gelijk Wp zullen de Panasonics zorgen voor +/- 4% hogere omvormer efficiëntie.
Bij 7 panelen in een string

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 23-02-2019 17:46 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 14:56:
Bovenste versie.
Zonnekompas?
thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Maar 7 oost en 7 west is maar 224 Vmpp per string met 32 Vmpp panelen (60 cel)

(panasonic hit is 59 Vmpp, 96 cel = 413 Vmpp)

Je kan het eens invoeren in sunnydesignweb en kijken wat de verschillen zijn qua efficientie
(Kies nieuw project)
Dat is inderdaad de ValkPro+, deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.home-nrg.nl/img_producten/1480346256_van-der-valk-valkflat-east-west-platte-daken-home-nrg.jpg

Het lijkt mij een fijn systeem, alleen weet ik niet in hoeverre dat in onderstaande opstelling is aan te leggen. Ik kan mij niet voorstellen dat dat niet mogelijk is, ik zal deze week eens informeren.
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/bQ3SgED.png

Via sunnydesignweb kwam ik tot het volgende (het zegt mij niet zoveel :| )
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/yVCWU44.png
Is dit goed of moet het beter?
Wolly schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 15:38:
Als je de bovenste versie doet kan je toch flink dichter tegen je muurtjes gaan zitten? Dan lijkt mij die 1150mm ruimte een beetje overbodig.
Ja goed punt. Bedankt voor het meedenken. Ik zit er wel een beetje mee dat ik voor ongeveer 3300 excl btw 14 panelen kan hebben liggen. Als ik 19 panelen wil bijvoorbeeld gaat dat al snel richting de 5000 excl btw. Dit omdat een 3-fase omvormer nodig is, duurdere installatie etc. 14 lijkt voor nu wel een beetje beste prijs te zijn.
busscherski schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:38:
Vandaag was een mooie dag om te meten. Bedenk dat je vergeleken met vandaag 4 slechtere maanden en 8 betere maanden hebt qua schaduw. Lijkt me een redelijk compromis.

Als ik er aan toe kom wil ik het later vanavond nog even op schaal tekenen om de schaduw beter in te schatten. Reageer nu vanaf mn telefoon.

Vergeleken met normale panelen van gelijk Wp zullen de Panasonics zorgen voor +/- 4% hogere omvormer efficiëntie.
Bij 7 panelen in een string
Ja een perfecte dag om te meten! Helaas in de middag niet aan toe gekomen rond 16.00 uur, morgen proberen.

4% is voor het prijsverschil wel beperkt lijkt mij. Als deze 14 op 2 strings kunnen zou dat een mooi systeem voor ons zijn. Het zal niet ons gehele verbruik dekken als we overgaan op de warmtepomp maar wel grotendeels.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/OLJMBPl.png
Deze opstelling met 19 panelen zou mogelijk zijn eventueel om maximaal gebruik van dak te maken. Dit is op schaal getekend. Twijfel toch erg of het de extra investering waard zou zijn. Ook rondom blijft erg weinig ruimte over.

Hier nog een overzicht van zonatlas (binnen wit vierkant is het te gebruiken dak):
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/3U9xIgV.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat zonnekompas heeft, is niet het ValkPro+ en stukken goedkoper (gok ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:15:
Wat zonnekompas heeft, is niet het ValkPro+ en stukken goedkoper (gok ik)
Ik zie het nu ook inderdaad. Ik ga bij ze informeren, als het maar stevig is dan vind ik alles goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En prijsverschil kan je dan in de panasonics steken. :>
(een beller is sneller voor de bevestiging)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2019 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
16 panelen kan een mooie middenweg zijn. Voldoende ruimte rondom en volgens mij ook prijstechnisch prima.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/tyH3zBO.png

Totaalpakket excl montagemateriaal plat dak:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/EwkS3dL.png

Dat komt dan uit op €0,74/WP (excl btw), schatting €800 montagemateriaal. Zelf montage en aansluiting elektra door solar-bouwmarkt.

Zou deze omvormer, Growatt 4200-MTL-S, geschikt zijn voor deze panelen in 2 strings van 8?

Berekening:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/wGE0psM.png

[ Voor 3% gewijzigd door colvano op 23-02-2019 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
678

Ik heb de 6, 7 en 8 op rij even met het muurtje op schaal getekend in powerpoint. Als je de kans hebt dan zou je het nog wat nauwkeuriger na kunnen tekenen.

Met 6 zal het muurtje geen enkel schaduwprobleem geven. Want het eerste paneel bij de muur geeft net wat meer schaduw dan het muurtje.
Met 7 zullen 2 of 3 Tigo's helpen, maar hoeveel het op jaarbasis scheelt weet ik niet. Geen idee of je ze terugverdiend.
Met 8 mis je eigenlijk 5 graden. 5 Tigo's zullen helpen maar het zou kunnen dat het verlies minder is dan de kosten voor de Tigo's. Het verlies lijkt mee te vallen.

Ik heb ze wel getekend met weinig ruimte er tussen voor bladeren, dat zou nog net wat ruimer mogen. Als je nu geen bladeren op je dak hebt en geen groeiende bomen in de buurt hoeft dat misschien niet.

Als je meer panelen wilt misschien Tigo's nemen?

Ik zie dat je energierendementsfactor nog 100% is, dat betekend dat deze omvormer nog veel meer panelen aan kan.

Hoe kom je er bij dat je een 3 fase omvormer nodig hebt met meer panelen?
3 fase is pas handig wanneer je meer dan 12 of 13 panelen per richting hebt.

Zelf ben ik met oostwest 20 graden bezig geweest met omvormer vermogen van 67% van het panelen vermogen en dat haalt nog een energy usability factor van 99.6%. (1080 panelen, ze zijn niet van mij)

Dus je hoeft nooit een grotere omvormer dan: 19 panelen x 320 Wp x 0.67 = 4074 Watt. (en dan top je dus nog maar 0.4% af op jaarbasis)

De 4% winst van Kuro`s van mijn vorige post moet 2.5% zijn zie ik als ik naar jouw Sunnydesign screenshot kijk...
4% zal opgaan voor wanneer je 5 panelen in een string hebt.

edit: die 4.2 kW omvormer kan ook wel 19 panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
busscherski schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:27:
[Afbeelding: 678]

Ik heb de 6, 7 en 8 op rij even met het muurtje op schaal getekend in powerpoint. Als je de kans hebt dan zou je het nog wat nauwkeuriger na kunnen tekenen.

Met 6 zal het muurtje geen enkel schaduwprobleem geven. Want het eerste paneel bij de muur geeft net wat meer schaduw dan het muurtje.
Met 7 zullen 2 of 3 Tigo's helpen, maar hoeveel het op jaarbasis scheelt weet ik niet. Geen idee of je ze terugverdiend.
Met 8 mis je eigenlijk 5 graden. 5 Tigo's zullen helpen maar het zou kunnen dat het verlies minder is dan de kosten voor de Tigo's. Het verlies lijkt mee te vallen.

Ik heb ze wel getekend met weinig ruimte er tussen voor bladeren, dat zou nog net wat ruimer mogen. Als je nu geen bladeren op je dak hebt en geen groeiende bomen in de buurt hoeft dat misschien niet.

Als je meer panelen wilt misschien Tigo's nemen?

Ik zie dat je energierendementsfactor nog 100% is, dat betekend dat deze omvormer nog veel meer panelen aan kan.

Hoe kom je er bij dat je een 3 fase omvormer nodig hebt met meer panelen?
3 fase is pas handig wanneer je meer dan 12 of 13 panelen per richting hebt.

Zelf ben ik met oostwest 20 graden bezig geweest met omvormer vermogen van 67% van het panelen vermogen en dat haalt nog een energy usability factor van 99.6%. (1080 panelen, ze zijn niet van mij)

Dus je hoeft nooit een grotere omvormer dan: 19 panelen x 320 Wp x 0.67 = 4074 Watt. (en dan top je dus nog maar 0.4% af op jaarbasis)

De 4% winst van Kuro`s van mijn vorige post moet 2.5% zijn zie ik als ik naar jouw Sunnydesign screenshot kijk...
4% zal opgaan voor wanneer je 5 panelen in een string hebt.

edit: die 4.2 kW omvormer kan ook wel 19 panelen
Bedankt voor de uitgebreide info! Ik was in de veronderstelling dat totale WP leidend was maar begrijp nu dat het iets anders ligt. 16 of 17 panelen is dus zeer haalbaar. Er zijn totaal geen bomen op korte afstand en ook geen bladeren op het dak.

De vraag is inderdaad nog even welke hoek aan te raden is. Ik begrijp dat 20 graden het beste rendement oplevert? Ik ga informeren welke systemen er zijn en voor welke prijs. Ik weet niet of €800 realistisch is voor een montagesysteem.

7 rijen met 17 panelen lijkt dus wel een optimaal gebruik van het dak. Ik moet nog wel even kijken naar de exacte plaatsing op het dak, hoe ver van de rand aan iedere zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Geen probleem. Uitdagende daken is een beetje mijn hobby geworden. Ik probeer een beetje te helpen qua milieu en tvt van medetweakers.

Een rij van 8 lijkt me ongeveer even optimaal als een rij van 7 eigenlijk. Maar ik kan natuurlijk niet bij je in de portemonnee kijken. Tigo s kunnen ook later nog als de opbrengst tegen lijkt te vallen.

Nee op oostwest levert 20 graden ongeveer 1% minder op dan 10 graden. En 10 graden weer 1% minder dan plat. Hier wordt vaak minstens 15 graden aangeraden voor het schoon regenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
busscherski schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:53:
Geen probleem. Uitdagende daken is een beetje mijn hobby geworden. Ik probeer een beetje te helpen qua milieu en tvt van medetweakers.

Een rij van 8 lijkt me ongeveer even optimaal als een rij van 7 eigenlijk. Maar ik kan natuurlijk niet bij je in de portemonnee kijken. Tigo s kunnen ook later nog als de opbrengst tegen lijkt te vallen.

Nee op oostwest levert 20 graden ongeveer 1% minder op dan 10 graden. En 10 graden weer 1% minder dan plat. Hier wordt vaak minstens 15 graden aangeraden voor het schoon regenen.
De prijs moet goed zijn, de hoogte maakt niet zoveel uit (binnen het normale uiteraard :) ). Ik wil gewoon een goed product en het liefst natuurlijk energie-neutraal wonen.

Met 19 panelen, 8 rijen, kom ik uit op €3.400 ex btw en exclusief montagemateriaal voor plat dak. Met 5x Tigo's is dat €3.600. Wellicht nog iets extra kabel etc nodig voor aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/BJ6ldPE.png

Berekening laat het volgende zien:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/0sadufy.png

Dus 15 tot 20 graden is aan te raden voor de helling? Dan kan ik dat meenemen in mijn oriëntatie op montagesystemen.

edit: ik moet wel even goed opmeten of het gaat passen met 8 rijen, erg krap aan de randen.

[ Voor 3% gewijzigd door colvano op 23-02-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Met welke omvormer heb je de simulatie gedaan? 15 tot 20 graden is aan te raden ja. 15 graden vraagt wel net een fractie meer van je omvormer maar dat kun je simuleren. Ik schat in dat je dan ipv minimaal 67% omvormervermogen liever kiest voor 70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
busscherski schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:31:
Met welke omvormer heb je de simulatie gedaan? 15 tot 20 graden is aan te raden ja. 15 graden vraagt wel net een fractie meer van je omvormer maar dat kun je simuleren. Ik schat in dat je dan ipv minimaal 67% omvormervermogen liever kiest voor 70%.
Ik had de SMA SunnyBoy 5.0-1AV-40 aangeklikt. Ik zie verder geen instellingen om te veranderen? Het enige wat ik zie dat ik kan veranderen is het "Begrenzing van het werkelijke AC-vermogen". Als je daar 70% bedoelt, ongeveer 3,4kW, dan is de Energierendementsfactor: 96,5 %.

De 19 panelen zijn 6080 WP. De Growatt is geschikt voor 4200-4800

[ Voor 5% gewijzigd door colvano op 23-02-2019 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Run eens met een 4.0 kW. Wat is de energierendementfactor dan? Ik schat dat die al zo'n 99% haalt. Een 4.2 Growatt schat ik op 99.6%.

Met 70% bedoel ik.
0.70 × 19 x 320 = 4256 W omvormer vermogen. Dat zit de Growatt dicht genoeg bij.

Die 70% heb ik ingeschat. Sunnydesign weet het preciezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
busscherski schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:58:
Run eens met een 4.0 kW. Wat is de energierendementfactor dan? Ik schat dat die al zo'n 99% haalt. Een 4.2 Growatt schat ik op 99.6%.

Met 70% bedoel ik.
0.70 × 19 x 320 = 4256 W omvormer vermogen. Dat zit de Growatt dicht genoeg bij.

Die 70% heb ik ingeschat. Sunnydesign weet het preciezer.
Ah op die manier. Dan is het met 15 graden en 4,0 kW 99,2% inderdaad.

Edit: ik zie op verschillende plekken dat montagemateriaal ongeveer €25,- per paneel kost. Dus totaal €475. Dat zou met Tigo’s op €4100 uitkomen, €0,67/WP

[ Voor 14% gewijzigd door colvano op 23-02-2019 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
colvano schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:43:
[...]
Ik had de SMA SunnyBoy 5.0-1AV-40 aangeklikt. Ik zie verder geen instellingen om te veranderen? Het enige wat ik zie dat ik kan veranderen is het "Begrenzing van het werkelijke AC-vermogen". Als je daar 70% bedoelt, ongeveer 3,4kW, dan is de Energierendementsfactor: 96,5 %.
Weer wat geleerd van Sunnydesign, dankje. (dingen leren is ook een reden dat ik op dit forum rondhang)
Omdat jij voldoende van Sunnydesign leek te snappen heb ik jouw project in eerste instantie niet ingevoerd in Sunnydesign. Maar nu heb ik het alsnog gedaan om deze functie te bekijken.

Deze functie had ik al veel eerder willen weten haha.

Ik heb het gelimiteerd op 4.2 kW.
Bij 15 graden haal je dan 5,000.49 kWh bij een energierendementsfactor van 99.7%.
Bij 20 graden haal je dan 4,955.37 kWh bij een energierendementsfactor van 99.8%.

De energierendementsfactor zegt hoeveel je, op jaarbasis, aftopt door te laag omvormer vermogen. Dat willen de meeste mensen in Nederland wel boven de 99%. Sommigen zelfs graag boven de 99.9%, maar dat verschilt per persoon.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om hoeveel kWh er binnen komt, en daar doet de 15 graden het een fractie beter ondanks dat de omvormer ietsje meer aftopt. Je kunt nu zelf uitrekenen of je de meerkosten voor een 4.6 kW omvormer terugverdiend binnen de levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
busscherski schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:24:
[...]

Weer wat geleerd van Sunnydesign, dankje. (dingen leren is ook een reden dat ik op dit forum rondhang)
Omdat jij voldoende van Sunnydesign leek te snappen heb ik jouw project in eerste instantie niet ingevoerd in Sunnydesign. Maar nu heb ik het alsnog gedaan om deze functie te bekijken.

Deze functie had ik al veel eerder willen weten haha.

Ik heb het gelimiteerd op 4.2 kW.
Bij 15 graden haal je dan 5,000.49 kWh bij een energierendementsfactor van 99.7%.
Bij 20 graden haal je dan 4,955.37 kWh bij een energierendementsfactor van 99.8%.

De energierendementsfactor zegt hoeveel je, op jaarbasis, aftopt door te laag omvormer vermogen. Dat willen de meeste mensen in Nederland wel boven de 99%. Sommigen zelfs graag boven de 99.9%, maar dat verschilt per persoon.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om hoeveel kWh er binnen komt, en daar doet de 15 graden het een fractie beter ondanks dat de omvormer ietsje meer aftopt. Je kunt nu zelf uitrekenen of je de meerkosten voor een 4.6 kW omvormer terugverdiend binnen de levensduur.
Bedankt voor het vertrouwen maar mijn kennis op dit gebied is zeer beperkt! Ik zoek graag uit en leer nieuwe dingen. De zoektocht naar gasloos is uitermate geschikt hiervoor. Ik zal er nog eens mee gaan rekenen. Dit gaat echt om het finetunen.

Ik vond net deze bijzondere steunen, betonnen steunen, lijkt me een bijzonder maar wel interessant systeem. Staat op 20 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

die steunen zijn an solarbear geloof ik. volgens mij staan die ook op het forum, Met vdV pro kun je idd met een half dakje beginnen, wel dan een windplaat plaatsen in de rug dan.
Je kan ook met de vdV met massablok werken, dan kom het hele systeem een cm of 10 omhoog t.o.v. Pro, dat kan ook weer schelen in de schaduw. Je kan voor de rest dan wel pro blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Andre1973 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:56:
die steunen zijn an solarbear geloof ik. volgens mij staan die ook op het forum, Met vdV pro kun je idd met een half dakje beginnen, wel dan een windplaat plaatsen in de rug dan.
Je kan ook met de vdV met massablok werken, dan kom het hele systeem een cm of 10 omhoog t.o.v. Pro, dat kan ook weer schelen in de schaduw. Je kan voor de rest dan wel pro blijven gebruiken.
Ja klopt solarbear inderdaad! Ik denk een heel eenvoudig systeem en snel te plaatsen. Zonnekompas levert ook voordelig, €20 excl btw per paneel, plat dak oost west constructie. Ik ga wel voor de solarbear. Direct ballast ook geregeld.

Edit: voor het geval iemand dit topic volgt:

- offerte bij winkeman en Solar bouwmarkt opgevraagd voor 19 panelen en aanpassingen meterkast. Kijken wie de beste deal heeft voor vergelijkbaar systeem. Dus oost west plaatsing.
- met @koevlaas2 in overleg om de warmtepompinstallatie vorm te geven en te installeren
- besloten voor de Panasonic WH-MDC07H3S5 WP te gaan in combinatie met de Altantic V3 270 WPB. Nog wel even overleg met Koevlaas2 plannen om alles af te stemmen over haalbaarheid systeem en eenvoud van montage.

[ Voor 27% gewijzigd door colvano op 27-02-2019 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
colvano schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:08:
[...]

Ja klopt solarbear inderdaad! Ik denk een heel eenvoudig systeem en snel te plaatsen. Zonnekompas levert ook voordelig, €20 excl btw per paneel, plat dak oost west constructie. Ik ga wel voor de solarbear. Direct ballast ook geregeld.

Edit: voor het geval iemand dit topic volgt:

- offerte bij winkeman en Solar bouwmarkt opgevraagd voor 19 panelen en aanpassingen meterkast. Kijken wie de beste deal heeft voor vergelijkbaar systeem. Dus oost west plaatsing.
- met @koevlaas2 in overleg om de warmtepompinstallatie vorm te geven en te installeren
- besloten voor de Panasonic WH-MDC07H3S5 WP te gaan in combinatie met de Altantic V3 270 WPB. Nog wel even overleg met Koevlaas2 plannen om alles af te stemmen over haalbaarheid systeem en eenvoud van montage.
WH-MDC07H3E5 ? (uit mijn hoofd) 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:49:
Een 11 kW Monoblock Yutaki trekt 70W standby, doet de jouwe dit ook ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

hoe krijg je dat spul (solarbear) op het dak? met een kraan? kost snel E200,00. tegels kan je zelf tillen hijsen. is wel wat gedoe, maar t kan.
misschien kan je het hijsen van de ballast & panelen combineren met de warmtepomp.
Als de kraan eenmaal staat, dan is een extra heissie niet de kosten.

Ik werk nooit met solarbear, heb t wel eens gezien, maar is dus denk ik (weet ik bijna wel zeker) niet de goedkoopste oplossing (ik hen een klant waarvoor ik plaats, die erg naar de inkoop kosten kijkt.)

[ Voor 64% gewijzigd door Andre1973 op 27-02-2019 23:49 ]

• Appie Heijn
koevlaas2 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:38:
[...]

Een 11 kW Monoblock Yutaki trekt 70W standby, doet de jouwe dit ook ?
Volgens mij heb je dan de waterpomp en/of crank heater aanstaan? Rond de 20W is nornaal volgens mij.
Zie ook http://erpactive.hitachiaircon.com/nl/ daar zou je de theoretische standby kunnen achterhalen

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 00:08:
[...]

Volgens mij heb je dan de waterpomp en/of crank heater aanstaan? Rond de 20W is nornaal volgens mij.
Zie ook http://erpactive.hitachiaircon.com/nl/ daar zou je de theoretische standby kunnen achterhalen
Ik heb zelf een Mitsubishi die een Watt of 16 doet, maar hoor het van klanten.
Ik zie dmv je link zo 123 niet wat het standby verbruik zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
colvano schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 23:14:
[...]

Ik vond net deze bijzondere steunen, betonnen steunen, lijkt me een bijzonder maar wel interessant systeem. Staat op 20 graden.
Deze heb ik ook, wel te licht voor zonder xtra ballast 6m hoog.
Er is nog een variant verkrijgbaar waar 2 panelen landscape op kunnen, zijn 185 cm lang en slechts 57 kg.

Zoiets als deze

Als ik ze eerder had gezien had ik die gekozen.

[ Voor 12% gewijzigd door Supertip op 28-02-2019 01:20 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• colvano
koevlaas2 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:35:
[...]

WH-MDC07H3E5 ? (uit mijn hoofd) 8)
Ja die! Typo... :)
Andre1973 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:45:
hoe krijg je dat spul (solarbear) op het dak? met een kraan? kost snel E200,00. tegels kan je zelf tillen hijsen. is wel wat gedoe, maar t kan.
misschien kan je het hijsen van de ballast & panelen combineren met de warmtepomp.
Als de kraan eenmaal staat, dan is een extra heissie niet de kosten.

Ik werk nooit met solarbear, heb t wel eens gezien, maar is dus denk ik (weet ik bijna wel zeker) niet de goedkoopste oplossing (ik hen een klant waarvoor ik plaats, die erg naar de inkoop kosten kijkt.)
Ik huur een ladderlift voor het hijsen. Voor €100 geregeld, vind ik een prima prijs. De solarbear kan ik voor 27,50 ex btw per paneel krijgen. Ook dit vind ik best een schappelijke prijs. Overweeg nog enigszins de optie van zonnekompas.
Supertip schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 01:16:
[...]

Deze heb ik ook, wel te licht voor zonder xtra ballast 6m hoog.
Er is nog een variant verkrijgbaar waar 2 panelen landscape op kunnen, zijn 185 cm lang en slechts 57 kg.

Zoiets als deze

Als ik ze eerder had gezien had ik die gekozen.
Deze zijn 38kg per stuk. Voldoet naar mijn idee prima per paneel. Zit een 70cm hoge rand om dak. Mocht het nodig zijn veranker ik de steunen nog met dwarsbalken aan muurtje rondom dak. De lange dubbele zijn helaas niet geschikt voor mijn dakopstelling. Wel een mooi product en bedankt voor de tip!

• Appie Heijn
koevlaas2 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 00:16:
[...]

Ik heb zelf een Mitsubishi die een Watt of 16 doet, maar hoor het van klanten.
Ik zie dmv je link zo 123 niet wat het standby verbruik zou moeten zijn.
Go aan de rechterkant
Lot1
Akkoord en naar labelmaker
Vervolgens selectie doorlopen
Onderaan—>erp technische documentatie

Staan er handige gegevens in. Wanneer de praktijk hier vanaf wij dan weet je dat er wat aan de hand is. Zoals een continue draaiende pomp(had ik eerst ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Orginele post, Hulp gevraagd bij het verwijderen van zonneboiler.
colvano schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:02:
Voor de overstap naar een warmtepomp en warmtepompboiler wil ik de huidige zonneboiler, AGPO Zen van 1995, verwijderen. De CV zal enkele weken even zonder moeten doen, wat volgens mij geen enkel probleem is. Vervolgens zal de CV vervangen worden door de warmtepomp.

Wat is de eenvoudigste manier om deze zonneboiler uit het huidige systeem te halen?

Hier foto's van de situatie (klik voor vergroting).

De CV, rood en blauw gemarkeerde leidingen lopen naar zonneboiler
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/i89IiV8.jpg

De pomp en leidingen naar dak voor zonnecollector. Iemand een tip hoe het hele systeem leeg te tappen?
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/eBSyAKn.jpg

De blauw en rood gemarkeerde leiding tussen CV en zonneboiler
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/mbtB6I7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/DYUtGqG.jpg

Is het voor een kort durende oplossing een idee om de blauw en rood gemarkeerde leidingen los te koppelen en direct aan elkaar te koppelen? Ik neem namelijk aan dat dat gewoon de koud water leiding is die de zonneboiler vult en vervolgens CV van water voorziet.

Iedere tip is welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
De plannen komen steeds dichter bij een uitvoering. Dit weekend inspectie van het platte dak om te kijken hoe de staat van de bitumen is en waar nodig vervangen.

Ik zal alle spullen voor de zonnepanelen bestellen bij solar-bouwmarkt. Ik had hen tevens gevraagd naar de kosten voor het vervangen van de huidige 1 fase groepenkast naar een 3-fase groepenkast. Dit kost volgens hen ongeveer €1300,- inclusief het aansluiten van de omvormer. Zij werken voor zover ik zie met Garcia materiaal. Nu ben ik zelf even gaan kijken en heb ik het onderstaande samengesteld:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Wnyd3GU.jpg

De eisen voor ons zijn:
- Warmtepomp
- Warmtepompboiler
- Wasmachine
- Mechanische ventilatie ITHO CVE-S ECO (perilex)
- Inductiefornuis (Totale aansluitwaarde: 10,2 kW)
- Momenteel 7 groepen in gebruik
- 6400 WP O/W zonnepanelen met 1 fase Growatt 4200 omvormer

Zou een dergelijke groepenkast voor dit alles geschikt zijn? En zal de krachtgroep of fornuisgroep nodig zijn voor de inductie?

Als een krachtgroep nu niet nodig is, kan dat in toekomst wel handig zijn voor bijvoorbeeld laden elektrische auto? (is de 16A 3P+N B-kar dan de beste keuze?)

-----------------

Dit weekend wil ik proberen om de zonneboiler af te koppelen. Mocht iemand nog een goede tip hebben hoor ik het graag over hoe dit het beste te doen. (Zie post)

Thanks _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je de ruimte heb, zou je (net als ik) 2 kasten naast elkaar kunnen monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DpRMch1ubUU45FJYXLGlcyaJ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hhjAwv9hNnUpwYasvZ1wssdB/thumb.jpg
(Links is mijn 230 groepjes en rechts de 400 V groepjes (omvormer, doorstroomverwarmer 11 kW) en logging)

En dan een 1/3 fase groepenkast. (heeft 3 aardlekschakelaars)
Die kan je voor nu op 1 fase gebruiken en als je naar 3-fase gaat, kan je hem omswitchen naar 3 fase (dmv draad bruggetjes eruit halen)
Zoiets: https://www.groepenkastbestellen.nl/abb/1-3-fase

Een 10,4 kW inductieplaat is altijd 3-fase. Dus een aparte aardlekautomaat nodig.
https://www.sandervunderi...16-ds-203nc-b16-0-03.html

1300 euro. Dat is veel geld.....
Je woont niet in de buurt van Roosendaal zeker... >:) ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:39:
Als je de ruimte heb, zou je (net als ik) 2 kasten naast elkaar kunnen monteren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(Links is mijn 230 groepjes en rechts de 400 V groepjes (omvormer, doorstroomverwarmer 11 kW) en logging)

En dan een 1/3 fase groepenkast. (heeft 3 aardlekschakelaars)
Die kan je voor nu op 1 fase gebruiken en als je naar 3-fase gaat, kan je hem omswitchen naar 3 fase (dmv draad bruggetjes eruit halen)
Zoiets: https://www.groepenkastbestellen.nl/abb/1-3-fase

Een 10,4 kW inductieplaat is altijd 3-fase. Dus een aparte aardlekautomaat nodig.
https://www.sandervunderi...16-ds-203nc-b16-0-03.html

1300 euro. Dat is veel geld.....
Je woont niet in de buurt van Roosendaal zeker... >:) ;) :P
Die ruimte heb ik helaas niet! De getoonde kast past precies op de plek van de bestaande. En neen ook niet in de buurt van Roosendaal, maar bedankt voor het meedenken in ieder geval.

De groepenkast die ik als voorbeeld geef, is dat een mogelijkheid voor mijn situatie en voldoet aan alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Daar zitten maar 2 aardlekautomaten in, dus gebruik je maar 2 fases van de 3

En er passen geen 4 polige aardlekautomaten/zekeringen meer bij voor 3-fase groepen (kookplaat)

Je kan ook niet in de hoogte? Dus oa hoofdschakelaar een rijtje eronder
Beetje dit idee: https://www.groepenkastbe...dschakelaar-4P-1-beltrafo

Hier staan nog dubbele by the way
https://www.groepenkastbestellen.nl/abb/3-fase

Edit: Heb je geen foto van de gehele meterkast?

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-03-2019 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:52:
Daar zitten maar 2 aardlekautomaten in, dus gebruik je maar 2 fases van de 3

En er passen geen 4 polige aardlekautomaten/zekeringen meer bij voor 3-fase groepen (kookplaat)
Hmm ok, ingewikkeld. Ik zie een probleem echter nog geen oplossing. Dit is niet helemaal mijn domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Denk niet in problemen, maar in oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:58:
Denk niet in problemen, maar in oplossingen.
Haha zeker waar. Ik heb nog even de boel opgemeten.... toch meer ruimte dan gedacht:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/PvEY4rR.jpg

Dat stopcontact kan eventueel weg of verplaatst worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Plek zat, voor zowel in de breedte als in de hoogte.

Als je goed kijkt naar mijn foto, zie je dat de huidige kast ook iets naar links zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:21:

Als je goed kijkt naar mijn foto, zie je dat de huidige kast ook iets naar links zit
Ik zie het nu ja. Ik zal nog eens met solar-bouwmarkt in gesprek gaan over wat zij kunnen leveren. Ik merk dat ik gewoon te weinig verstand heb om goede eisen te kunnen stellen. Met een lijst wat ik precies nodig heb vanuit de groepenkast moet een professional maar het hele inrichten en installeren doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@colvano
Je moet niet bij een PV boer zijn voor een hele groepenkast.
Ik ben niet zo een fan van Gacia, maar neem gewoon ABB of EATON of iets dergelijks.
Dus zoek een e-installateur op.

- Warmtepomp (1 groep of 2 groepen ivm heater)
- Warmtepompboiler (mag op een bestaand stopkontakt, mits je de heater niet gebruikt)
- Wasmachine (1 groep)
- Mechanische ventilatie ITHO CVE-S ECO (perilex) (mag op bestaande)
- Inductiefornuis (Totale aansluitwaarde: 10,2 kW) (3-fase, 4 polig aardlekautomaat)
- Momenteel 7 groepen in gebruik (7 groepen dus)
- 6400 WP O/W zonnepanelen met 1 fase Growatt 4200 omvormer (1 groep van 20 A, aardlekautomaat)

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-03-2019 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:41:
@colvano
Je moet niet bij een PV boer zijn voor een hele groepenkast.
Ik ben niet zo een fan van Gacia, maar neem gewoon ABB of EATON of iets dergelijks.
Dus zoek een e-installateur op.
Goeie tip! Ik zal in mijn omgeving even rond gaan kijken ook en offertes vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:21:

400 is te smal, het is 2x220mm en de rechter kast moet boven het meterboard blijven.

Maar er is nog ruimte zat in de huidige kast toch, sticker liander er af, trafo er uit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Rol-Co schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:42:
[...]

400 is te smal, het is 2x220mm en de rechter kast moet boven het meterboard blijven.

Maar er is nog ruimte zat in de huidige kast toch, sticker liander er af, trafo er uit.
Ook voor een 3-fase aansluiting en de WP, WPB, inductien en PV? Voor mij is dit echt zeer onbekend terrein.

Eventueel is er nog beetje ruimte. Strak tegen de leiding aan is 450mm

[ Voor 8% gewijzigd door colvano op 07-03-2019 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:42:
[...]

en de rechter kast moet boven het meterboard blijven.
Waarom?
https://www.sandervunderink.nl/abb-inzetstuk-175-00-2.html

Maak er gewoon 50/50 van

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-03-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

colvano schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:43:
[...]

Ook voor een 3-fase aansluiting en de WP, WPB, inductien en PV? Voor mij is dit echt zeer onbekend terrein.

Eventueel is er nog beetje ruimte. Strak tegen de leiding aan is 450mm
Wp en pv 3 fase ? Of enkel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Netter, meterboard kan ook iets om, ik heb de voeding (geen meterboard) ook uit het midden verzet.
Bedrading vanaf de meter komt ook vaak middendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Rol-Co schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:47:
[...]

Wp en pv 3 fase ? Of enkel ?
@koevlaas2 Zou jij even mee willen kijken. De Panasonic WH-MDC07H3E5 en Atlantic Explorer 3 270FS, wat vraagt dat voor aanpassing in meterkast?

Ik kan alleen zeggen wat ik aan ga sluiten, geen idee wat ervoor nodig is. Dit gaat aangesloten worden op de kast:
- Warmtepomp Panasonic WH-MDC07H3E5
- Warmtepompboiler Atlantic Explorer 3 270FS
- Wasmachine

Ik ben in de veronderstelling dat daar een 3-fase aansluiting voor nodig is. Zo niet, beter, scheelt centjes.

Nogmaals, ik snap hier weinig van en kan dus zelf niet inschatten wat precies nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

colvano schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:00:
[...]

@koevlaas2 Zou jij even mee willen kijken. De Panasonic WH-MDC07H3E5 en Atlantic Explorer 3 270FS, wat vraagt dat voor aanpassing in meterkast?

Ik kan alleen zeggen wat ik aan ga sluiten, geen idee wat ervoor nodig is. Dit gaat aangesloten worden op de kast:
- Warmtepomp Panasonic WH-MDC07H3E5
230v enkel
- Warmtepompboiler Atlantic Explorer 3 270FS
230v enkel
- Wasmachine
230v enkel
400v 3 fase
230v enkel
Ik ben in de veronderstelling dat daar een 3-fase aansluiting voor nodig is. Zo niet, beter, scheelt centjes.

Nogmaals, ik snap hier weinig van en kan dus zelf niet inschatten wat precies nodig is.
Dus voor je fornuis heb je 3 fase nodig, dus wel aanvragen liander.

Huidige kast 110 mm omhoog en tussen kast en meterboard een kastje 110x220 met hoofdschakelaar 4p (65,-)
https://www.sandervunderi...chakelaar-4-p-sbn440.html
https://www.sandervunderi...-groepenkast-220x110.html
Of abb maar mooiste is zelfde merk houden, zo heb je ieder geval een idee.
https://www.sandervunderi...kelaar-in-kast-hs404.html
Of de hoofdschakelaar in de bovenste rij maar dan maximaal 8 groepen (niet de voorkeur)

In de huidige kast onderste rij
1x B16A 3 fase alamat voor het fornuis 4p ( 80,- )
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html
3x aardlek schakelaar 2p (22,- ps)
1x kWh meter pv :) (15,- )
1x kWh meter warmtepomp :) (15,- )

Bovenste rij 12 groepen met 4 groepen per ALS. (50,- bij de huidige )

Food for thought
Hoofdschakelaar verplicht en monteren bij de ombouw door liander, dan is de stroom er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Rol-Co schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:02:
[...]

230v enkel

[...]

230v enkel

[...]

230v enkel

[...]

400v 3 fase

[...]

230v enkel

[...]

Dus voor je fornuis heb je 3 fase nodig, dus wel aanvragen liander.

Huidige kast 110 mm omhoog en tussen kast en meterboard een kastje 110x220 met hoofdschakelaar 4p (65,-)
https://www.sandervunderi...chakelaar-4-p-sbn440.html
https://www.sandervunderi...-groepenkast-220x110.html
Of abb maar mooiste is zelfde merk houden, zo heb je ieder geval een idee.
https://www.sandervunderi...kelaar-in-kast-hs404.html
Of de hoofdschakelaar in de bovenste rij maar dan maximaal 8 groepen (niet de voorkeur)

In de huidige kast onderste rij
1x B16A 3 fase alamat voor het fornuis 4p ( 80,- )
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html
3x aardlek schakelaar 2p (22,- ps)
1x kWh meter pv :) (15,- )
1x kWh meter warmtepomp :) (15,- )

Bovenste rij 12 groepen met 4 groepen per ALS. (50,- bij de huidige )

Food for thought
Hoofdschakelaar verplicht en monteren bij de ombouw door liander, dan is de stroom er af.
Kijk hiermee begin ook ik het te begrijpen. Ik hoop dat ik een installateur hier in de regio, Apeldoorn, kan vinden die dit allemaal goed kan aanleggen. Ik zal eens kijken wie ik kan vinden. Bedankt!

Is het niet handiger gewoon een hele groepenkast te vervangen? Zal iets duurder zijn maar wellicht praktisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

colvano schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:19:
[...]

Kijk hiermee begin ook ik het te begrijpen. Ik hoop dat ik een installateur hier in de regio, Apeldoorn, kan vinden die dit allemaal goed kan aanleggen. Ik zal eens kijken wie ik kan vinden. Bedankt!

Is het niet handiger gewoon een hele groepenkast te vervangen? Zal iets duurder zijn maar wellicht praktisch?
Ik zie net in de ts dat je een hoofdschakelaar onder de meter hebt, als liander die verandert naar een 4p versie is dat kastje met hoofdschakelaar niet nodig, de rest blijft het zelfde.

Hele kast vervangen kan ook ja, indeling blijft het zelfde natuurlijk abb lege kast 220x330 bijv 56,- met busboard voor 3x 4 groepen 24,- , 12 flex automaten 14,- ps, 3 fase aardlekautomaat 85,- , 3x aardlek enkel fase 22,- ps.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
Rol-Co schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:27:
[...]

Ik zie net in de ts dat je een hoofdschakelaar onder de meter hebt, als liander die verandert naar een 4p versie is dat kastje met hoofdschakelaar niet nodig, de rest blijft het zelfde.

Hele kast vervangen kan ook ja, indeling blijft het zelfde natuurlijk abb lege kast 220x330 bijv 56,- met busboard voor 3x 4 groepen 24,- , 12 flex automaten 14,- ps, 3 fase aardlekautomaat 85,- , 3x aardlek enkel fase 22,- ps.
:)
Top :)

Ik ga wat goed aanbevolen elektriciens hier in de buurt vragen om een offerte! Hier moeten we zeker uit kunnen komen. Super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:02:
Food for thought
Ik monteer eerst een 4 polige hoofdschakelaar en dan laat ik de netbeheerder komen, de ze wil zonder de juiste hoofdschakelaar namelijk niet aan de ombouw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
koevlaas2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:15:
[...]

Ik monteer eerst een 4 polige hoofdschakelaar en dan laat ik de netbeheerder komen, de ze wil zonder de juiste hoofdschakelaar namelijk niet aan de ombouw beginnen.
Kijk, nog meer goede info. Ik moet nog even kijken hoe de volgorde van alles wordt. Wellicht dat ik de hele electra vast van te voren regelen zodat het klaar is voor de WP, WPB, PV en inductie.

Maar wij hebben contact :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:15:
[...]

Klopt, geven ze ook aan bij de aanvraag, maar hij heeft een hoofdschakelaar onder de meter. ;)
Heb je dat niet kan dat ook als de netbeheerder langs komt, stedin is niet zo vervelend gelukkig.

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 07-03-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:51:
[...]

Klopt, geven ze ook aan bij de aanvraag, maar hij heeft een hoofdschakelaar onder de meter. ;)
Heb je dat niet kan dat ook als de netbeheerder langs komt, stedin is niet zo vervelend gelukkig.
Maar die is nu enkelfase ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/K0TX3L6.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/80HVE2h.png

Dit geval zegmaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:57:
[...]

Maar die is nu enkelfase ?
Ja

@colvano
Precies! Als liander daar een 3 fase hoofdschakelaar zet ben je daar mee klaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:02:
[...]

Ja

@colvano
Precies! Als liander daar een 3 fase hoofdschakelaar zet ben je daar mee klaar. ;)
Dat is geen hoofdschakelaar, maar een hoofdzekering.
Een hoofdschakelaar maakt namelijk de hele installatie direct spanningsloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:20:
[...]

Dat is geen hoofdschakelaar, maar een hoofdzekering.
Een hoofdschakelaar maakt namelijk de hele installatie direct spanningsloos.
En wat denk je dat er gebeurd als je deze om zet? Maar is een zekering inderdaad, kan prima als hs fungeren toch? Hoef je echt niet na de meter nog 1 te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:27:
[...]

En wat denk je dat er gebeurd als je deze om zet? Maar is een zekering inderdaad, kan prima als hs fungeren toch? Hoef je echt niet na de meter nog 1 te zetten.
Wel dus, om eerder genoemde reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:28:
[...]

Wel dus, om eerder genoemde reden.
?
Als je die om zet is alles spanningsloos hoor. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:36:
[...]

?
Als je die om zet is alles spanningsloos hoor. :?
Sinds 2005 moet iedere groepenkast een hoofdschakelaar hebben die in 1x de hele installatie spanningsloos maakt, 3 losse zekeringen als hoofdschakelaar voldoen niet aan deze eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De WH-MDC07H3E5 moet toch op twee aparte fasen?
1 voor de wp en 1 voor de backup heater?

Of trekken die beide opgeteld nooit >25A ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wolly schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 23:10:
[...]

De WH-MDC07H3E5 moet toch op twee aparte fasen?
1 voor de wp en 1 voor de backup heater?

Of trekken die beide opgeteld nooit >25A ?
Theoretisch wel ja, maar als ie een beetje leuk draait valt het heater gebruik gelijktijdig met de WP erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:43:
[...]

Sinds 2005 moet iedere groepenkast een hoofdschakelaar hebben die in 1x de hele installatie spanningsloos maakt, 3 losse zekeringen als hoofdschakelaar voldoen niet aan deze eis.
Dat weet ik, maar is na de meter. :)
Maar voor de meter? Ombouw naar 3f ? Worden dat 3 losse of 1 automaat? Wat plaatst een netbeheerder?
Bij 3 losse wordt het een los kastje met hs er tussen inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 08-03-2019 05:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
Zonnepanelen, warmtepomp en warmtepompboiler. Na veel plannen is het nu eindelijk tijd om te gaan bestellen. Ik hoop eind deze maand/begin volgende maand alles werkend te hebben, als Koevlaas een gaatje in zijn agenda heeft :)

De warmtepomp wordt de Panasonic WH-MDC07H3E5, de warmtepompboiler de Atlantic V4 270L en onderstaande de PV:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In de deze opstelling (groen is plaats warmtepomp):

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/2b03kJY.png

Voor de steunen gebruik ik betonvoeten:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/5THUhAY.png

Ik heb dus gekozen voor 18 zonnepanelen. Op die manier heb ik ruim voldoende afstand tot de opstaande rand en geen enkele last van welke schaduw dan ook. Dit weekend voorbereidingen treffen door alvast een YMVK kabel te trekken tussen plaats omvormer en meterkast, zonneboiler verwijderen, wanden en vloeren gereed maken voor de warmtepompboiler binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Waar haal jij je Warmtepomp nu vandaan? uit Duitsland? (en de WP-boiler uit België denk ik...) :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou nog even wachten op het nieuwe model.
https://www.aircon.panaso...eert-aquarea-j-generatie/

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-06-2019 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Die moet dan wél in de RVO lijst komen voor subsidie, moet Colvano nog langer wachten, ergens moet je een keer beginnen ;)

Pagina: 1 2 Laatste