Goede tip! Ik zal proberen dat te doen van het weekend. Alles is van beton en zeer solide. Ik zou de unit dan op het dak plaatsen en aan de muur verankeren. Dan kan er dmv gat in de muur leiding getrokken direct naar binnenunit, max 1m afstand dus weinig verlies. Ik zou de unit eventueel ook op het hoogste dak kunnen plaatsen maar ben bang dat daar weinig luchtcirculatie is met de opstaande rand en de zonneschans.busscherski schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:52:
[...]
Ik vind de 0.75 m afstand tot de 0.6 m hoge rand die je noemt ook erg krap.
Ben je in de gelegenheid om binnenkort rond 10:00 of juist pas rond 16:00 eens te kijken wat de schaduw is?
Buitenunit op dak garage? Als het dak niet van beton is zou ik dat niet doen ivm overlast voor de buren. En dan nog een stille buitenunit kiezen.
Dank voor de tip, is een goede om veilig mee om te gaan. Staat nu op 60 graden!Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:38:
55 graden warm water mag iets hoger ivm legionella, 60 is prima.
Wij zijn niet helemaal blij met onze voordeur en deze kiert ook wat. Goed idee om dat ook meteen aan te pakken.Verder is de woning erg goed geïsoleerd, warmtecamera is wellicht nog een idee.jerh schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:34:
[...]
Ik zie je nergens schrijven dat je de isolatie nog wilt verbeteren, alles wat je niet kwijt raakt hoef je ook niet te maken qua warmte. Het kan in ieder geval lonen om met een warmtebeeldcamera opnames te maken, zodat je kieren e.d. (bij deuren/ramen enz) kan opsporen en dichtmaken.
Verder zou ik om de warmwaterbehoefte te verminderen zeker ook naar een DWTW kijken, hele simpele techniek tegen relatief lage kosten en verminderd je warmwater behoefte voor douchen met circa een derde.
Je gasverbruik is laag, dus je hebt geen hele grote wp nodig. Wat wel goed is om te beseffen dat opwarmen langzamer gaat dan met je huidige gasketel, vooral vrouwen kunnen dat vervelend vinden.
DWTW is ook wel iets om te overwegen bij updaten van badkamer. Dat staat in de planning voor over een paar jaar.
Momenteel gebruik ik een volledig Evohome systeem, 4 zones vloerverwarming, 2 slaapkamer radiatoren en badkamer. Ik wil kijken of ik dit met WP ook kan gebruiken. Het is namelijk een heel fijn systeem. Ook nu is het met vloerverwarming niet heel snel en vooral een stabiele temperatuur met weinig schommelingen.
Ik heb heel wat warmtepompen bekeken. Als ik het zo inschat zou een 7,5 of 9 kW perfect zijn voor onze woning. Volgens mij is 5 kW net te licht. Klopt mijn idee een beetje? En dan zat ik te denken aan een systeem met een vat van ongeveer 200 liter, bijvoorbeeld deze

Bedankt voor de tip maar ik vind deze prijstechnisch gezien totaal niet interessant. Het meedenken is top maar ik heb het gevoel dat we heel anders naar dingen kijken. Ik zoek nu een systeem dat voor een aantrekkelijke prijs aan te leggen is. Ik neig naar deze setup:Minder-dan-0 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:25:
[...]
Is goed zal me nu rustig houden wou je alleen een boel geld besparen.
Voor de zonnepanelen nu op dit moment is mijn ervaring de sunpower de beste.
Normaal rekenen we met aantal wp op het dak x 0,8 en heel gunstig x 0,9 en dan heb je het aantal kWh voor een jaar.
Wij hebben verschillende merken getest. Vorig jaar sunpower 6 panelen totaal 2070wp. Opbrengs van 1jan2018 tm 31 dec 2018 2548,55 kWh dat is een factor 1,23x wp. Dat heeft geen enkele andere set van ons gehaald! Je kan nooit meer neerleggen dan je dak groot is.

En dan met de zonneschans van Sellect. Totaal €3300, dat komt uit op €0.74 per WP en dus slechts 3-4 jaar terugverdientijd.