frisianstar schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:35:
Er zitten meer in dat schuitje
Ik kies ook voor een gescheiden warm water en verwarmings warmtepomp systeem;
1) op een warmtepomp boiler zit
subsidie; kost je dan heel weinig.
2) ik heb dan geen buffervat meer nodig met complexe spiralen, extra pompen, warmtewisselaars, drieweg kleppen enzovoorts, op die plek komt dan wel de wp-boiler te staan.
3) een warmtepomp boiler functioneert als simpele airco, in de zomer welkom (maar hoeveel koude lucht komt er uit?)
4) de warmtepomp die ik nodig heb voor verwarmen wordt kleiner in vermogen.
5) wellicht hogere betrouwbaarheid.
6) eenvoudige opzet en montage van het geheel.
Heb dat ook overwogen maar juist niet gedaan.
1) Klopt, meer subsidie maar mogelijk ook meer kosten. Wij (gezin met kinderen) wilden bovendien ruim voldoende water, en hebben nu een 400 liter boiler.
2) Buffervat is nodig indien flow WP en afgiftesysteem fors verschillen (b.v. VVW met naregeling waarbij groepen dicht gaan zodra gewenste temperatuur in een kamer is bereikt). Ik heb een systeem waarbij alle groepen gewoon open staan en dus geen buffervat nodig. Zowel met als zonder buffervat is maar 1 driewegklep nodig. Met buffervat maar 1 pomp en bij beide geen extra warmtewisselaars.
Dat van die "complexe spiralen" begrijp ik niet: het zijn gewoon plug-and-play systemen.
Een buffervat geeft wel wat meer verliezen.
3) WP boilers hebben veel lucht van buiten nodig, dus een fors aan- en afvoergat. Daarbij kan geluid kan een probleem zijn.
4) Het totale vermogen is ongeveer hetzelfde (eigenlijk iets meer vanwege de verliezen).
5) De een is geen back-up voor de ander. Hoe meer systemen, hoe groter de kans dat er 1 defect raakt. Geldt uiteraard ook voor onderdelen, dus ik vermoed dat in dit geval het niet veel uit maakt.
6) Ook dat valt reuze mee hoor.
Anyway: veel succes met de keuze(s) en de installatie.