Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
frisianstar schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:06:
Waar haal jij je Warmtepomp nu vandaan? uit Duitsland? (en de WP-boiler uit België denk ik...) :)
Duitsland is het plan inderdaad voor de WP en de WPB uit België.
Hmm tsjah.. Er is nog niets bekend over exacte datum en prijs voor zover ik kan vinden? Is wel het overwegen waard maar ik wil geen 3 maanden wachten ofzo :/ . Ik zie juni staat als verwachte maand.
frisianstar schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:18:
Die moet dan wél in de RVO lijst komen voor subsidie, moet Colvano nog langer wachten, ergens moet je een keer beginnen ;)
RVO kan volgens mij wel snel gaan. De Atlantic V4 is ook snel toegevoegd. Ik kan Immotec bijvoorbeeld wel even vragen wanneer zij verwachten deze te koop te hebben. Het H-model is al iets in prijs verlaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goed bezig Colvano d:)b

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-09 22:54
@colvano waarom heb je gekozen voor een mono block en warmtepompboiler en niet voor een all in one split systeem?

Ben daar wel benieuwd naar want ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Wil graag van het gas af maar ik zat eerder te denken aan een AIO systeem.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Er zitten meer in dat schuitje :P

Ik kies ook voor een gescheiden warm water en verwarmings warmtepomp systeem;
1) op een warmtepomp boiler zit subsidie; kost je dan heel weinig.
2) ik heb dan geen buffervat meer nodig met complexe spiralen, extra pompen, warmtewisselaars, drieweg kleppen enzovoorts, op die plek komt dan wel de wp-boiler te staan.
3) een warmtepomp boiler functioneert als simpele airco, in de zomer welkom (maar hoeveel koude lucht komt er uit?)
4) de warmtepomp die ik nodig heb voor verwarmen wordt kleiner in vermogen.
5) wellicht hogere betrouwbaarheid.
6) eenvoudige opzet en montage van het geheel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
frisianstar schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:35:

2) ik heb dan geen buffervat meer nodig met complexe spiralen, extra pompen, warmtewisselaars, drieweg kleppen enzovoorts, op die plek komt dan wel de wp-boiler te staan.
3) een warmtepomp boiler functioneert als simpele airco, in de zomer welkom (maar hoeveel koude lucht komt er uit?)
Dit zijn inderdaad voor mij ook wel de belangrijke punten. De WPB binnen en de WP op het dak heb ik meer dan genoeg ruimte voor dus dat is ook wel belangrijk. De dubbele subsidie maakt het ook gewoon heel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranx
  • Laatst online: 03-09 22:54
Bedankt, duidelijk. Hier had ik niet aan gedacht dus ben ook overgehaald nu :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Laatst online: 09-09 11:01
frisianstar schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:35:

Heb dat ook overwogen maar juist niet gedaan.

1) Klopt, meer subsidie maar mogelijk ook meer kosten. Wij (gezin met kinderen) wilden bovendien ruim voldoende water, en hebben nu een 400 liter boiler.
2) Buffervat is nodig indien flow WP en afgiftesysteem fors verschillen (b.v. VVW met naregeling waarbij groepen dicht gaan zodra gewenste temperatuur in een kamer is bereikt). Ik heb een systeem waarbij alle groepen gewoon open staan en dus geen buffervat nodig. Zowel met als zonder buffervat is maar 1 driewegklep nodig. Met buffervat maar 1 pomp en bij beide geen extra warmtewisselaars.
Dat van die "complexe spiralen" begrijp ik niet: het zijn gewoon plug-and-play systemen.
Een buffervat geeft wel wat meer verliezen.
3) WP boilers hebben veel lucht van buiten nodig, dus een fors aan- en afvoergat. Daarbij kan geluid kan een probleem zijn.
4) Het totale vermogen is ongeveer hetzelfde (eigenlijk iets meer vanwege de verliezen).
5) De een is geen back-up voor de ander. Hoe meer systemen, hoe groter de kans dat er 1 defect raakt. Geldt uiteraard ook voor onderdelen, dus ik vermoed dat in dit geval het niet veel uit maakt.
6) Ook dat valt reuze mee hoor.

Anyway: veel succes met de keuze(s) en de installatie.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Remco45 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:04:
[...]

Heb dat ook overwogen maar juist niet gedaan.

1) Klopt, meer subsidie maar mogelijk ook meer kosten. Wij (gezin met kinderen) wilden bovendien ruim voldoende water, en hebben nu een 400 liter boiler.
2) Buffervat is nodig indien flow WP en afgiftesysteem fors verschillen (b.v. VVW met naregeling waarbij groepen dicht gaan zodra gewenste temperatuur in een kamer is bereikt). Ik heb een systeem waarbij alle groepen gewoon open staan en dus geen buffervat nodig. Zowel met als zonder buffervat is maar 1 driewegklep nodig. Met buffervat maar 1 pomp en bij beide geen extra warmtewisselaars.
Dat van die "complexe spiralen" begrijp ik niet: het zijn gewoon plug-and-play systemen.
Een buffervat geeft wel wat meer verliezen.
3) WP boilers hebben veel lucht van buiten nodig, dus een fors aan- en afvoergat. Daarbij kan geluid kan een probleem zijn.
4) Het totale vermogen is ongeveer hetzelfde (eigenlijk iets meer vanwege de verliezen).
5) De een is geen back-up voor de ander. Hoe meer systemen, hoe groter de kans dat er 1 defect raakt. Geldt uiteraard ook voor onderdelen, dus ik vermoed dat in dit geval het niet veel uit maakt.
6) Ook dat valt reuze mee hoor.

Anyway: veel succes met de keuze(s) en de installatie.
4) Het vermogen voor een WP voor verwarmen én warm water was voor mijn woning berekend op 6 KW (1 persoon huishouden) dat zou dan een 7KW Panasonic kunnen worden.
Met een aparte WP- boiler kan dit een 5 KW Panasonic worden die t.o.v. van de 7 KW een iets betere COP waarde heeft (5 tegen 4.5)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
frisianstar schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:04:
[...]

4) Het vermogen voor een WP voor verwarmen én warm water was voor mijn woning berekend op 6 KW (1 persoon huishouden) dat zou dan een 7KW Panasonic kunnen worden.
Met een aparte WP- boiler kan dit een 5 KW Panasonic worden die t.o.v. van de 7 KW een iets betere COP waarde heeft (5 tegen 4.5)
Aanvoer temperatuur bepaalt je rendement, niet het vermogen.
Een 5kw die vaak op zijn tenen moet lopen zal meer verbruiken dan een 7kw.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• colvano
De werkzaamheden zijn uitgevoerd, wij zijn volledig van het gas af! Zoveel mogelijk werkzaamheden heb ik zelf uitgevoerd over de afgelopen maanden maar voor de lastige klussen heb ik @koevlaas2 ingezet! (Waarvoor dank).

Hieronder een overzicht van de gedane aanpassingen aan de woning, de kosten en natuurlijk de foto's!

Onze woning:
• Geschakelde twee-onder-één kap
• Bouwjaar 1995
• 140 vierkante meter vloeroppervlak
• Vloerisolatie
• Spouwisolatie
• Dakisolatie
• Alle ramen voorzien van HR++ glas

De werkzaamheden
  1. Warmtepomp - Panasonic WH-MDC07H3E5
  2. Atlantic Explorer V4 270L
  3. PV: 5850WP - Growatt 5000MTL-S
  4. Inductie - SMEG C9IMX9
  5. Nieuwe groepenkast
  6. Van 1x40 naar 3x25 aansluiting
Kosten:
Moet ik de kosten delen... Was even een twijfelmoment. Echter kan ik mij voorstellen dat het voor veel mensen interessant is om te weten wat de kosten zijn. Dus toch gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/m5e5RuQ.jpg

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/rrl1gzK.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/3OaQM0M.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Cx19s0X.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/MdLVVUg.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/5tYrIgz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/wLch1O7.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door colvano op 02-11-2019 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wauw, goed bezig! Jij laat zien dat het wel kan, en niet voor 30k maar voor een normaal bedrag!

Veel plezier met je vernieuwde woning en tot in Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Erasmo schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:26:
Wauw, goed bezig! Jij laat zien dat het wel kan, en niet voor 30k maar voor een normaal bedrag!

Veel plezier met je vernieuwde woning en tot in Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 :P
Gelukkig met een relatief kleine investering kunnen bolwerken. Het ligt uiteraard wel erg aan de woning. Als je nog vloerverwarming moet aanleggen en isoleren komt er nog wel een aantal duizenden euro’s bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

colvano schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:24:
[...]

Gelukkig met een relatief kleine investering kunnen bolwerken. Het ligt uiteraard wel erg aan de woning. Als je nog vloerverwarming moet aanleggen en isoleren komt er nog wel een aantal duizenden euro’s bovenop.
Klopt, maar er zijn er ook vast die de gaskookplaat zo kunnen wisselen voor een inductie van een paar honderd euro dus daarin weer goedkoper. ;)

Het verschilt gewoon erg per huis en wat je doet, welke subsidie's (die je niet apart gezet hebt) er op zitten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Rol-Co schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:54:
[...]

Het verschilt gewoon erg per huis en wat je doet, welke subsidie's (die je niet apart gezet hebt) er op zitten.
Als ik de bedragen in het lijstje optel kom ik uit op 4075 Euro aan subsidie en BTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
Rol-Co schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:54:
[...]

Klopt, maar er zijn er ook vast die de gaskookplaat zo kunnen wisselen voor een inductie van een paar honderd euro dus daarin weer goedkoper. ;)

frisianstar schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:35:
[...]

Als ik de bedragen in het lijstje optel kom ik uit op 4075 Euro aan subsidie en BTW
Excuus, het overzicht was wat beperkt. Hier een beter overzicht (kleine aanpassing kosten, ook nieuwe pannen waren nodig :) ):
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/YkWGrES.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
colvano schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:44:
[...]

[...]

Excuus, het overzicht was wat beperkt. Hier een beter overzicht (kleine aanpassing kosten, ook nieuwe pannen waren nodig :) ):
[Afbeelding]
Bedankt, duidelijk.
De WP, is die gewoon op een 16A groep aangesloten?
Ik overweeg ook deze WP, ben wel benieuwd naar de 'J' Monobloc versie en wanneer deze uitkomt.

Pagina: 1 2 Laatste