Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.120 views

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:30:

@Rol-Co zegt dan weer dat optie 5 niet goed gaat omdat dat op ZZW is.

Optie 5 zou dan dit worden:
[Afbeelding]
ZZW is niet optimaal maar ook weer niet onmogelijk. Mijn WP staat vol op het zuiden, werkt ook prima. Denk alleen dat koelen in de zomer bij 30+ met de zon er vol op wat lastiger wordt.

Verder kan ik me voorstellen dat zon op de WP alleen de interne temperatuur meter wat laat afwijken, de meeste warmtepompen hebben echter ook de optie voor een externe thermometer als dat een issue is.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-11 01:41

Copitano

Hoorn NH

Rimco schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:47:
[...]

Waar ik naar refereerde is echter iets anders. Als je in Domoticz rechtsboven via Setup naar de Hardware pagina gaat staat daar je OTGW hardware tussen. Bij die hardware staat een kleine Setup knop. Via die knop kom je op deze pagina:

Via het tekstveld kan je dan commando's sturen zoals vermeld op http://otgw.tclcode.com/firmware.html. Ik gebruik bijvoorbeeld CS=getal om de gevraagde watertemperatuur aan te passen. Via TT=getal zou ook je nog kunnen proberen om het setpoint van je thermostaat aan te passen.
Thx. Het is gelukt dankzij jou tip ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Copitano op 16-02-2019 17:48 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:02
@Felicia @Rol-Co We moeten ook wel realistisch blijven. Mijn huis is nu eenmaal niet ideaal voor een WP. Maar ik zoek niet naar ideaal, ik zoek naar werkbaar. Anders had ik wel een nieuwere woning gekocht dan mijn huidige jaren '30 en alle sfeerelementen eruit gesloopt t.b.v. drie dubbel glas, vloerverwarming etc. Ook neem ik genoegen met niet de allerhoogste COP. Zolang ik maar van het gas af kan met een redelijke TVT en er meer van mijn PV naar eigen gebruik gaat.

@Felicia bewijst met zijn situatie dat een WP op ZZW werkbaar is. Ik zal dus eens navragen wat installateurs van dat idee vinden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 22:16
MikeyMan schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:13:
@koevlaas2 kun je iets zeggen over die ombouw van robot verdelers? Vind er weinig over terug helaas. Wat is het doel/wat wordt er aangepast?
Thermostaat en voetventiel eraf, op deze wartels kan je direct (zonder teflon of afdichtingringen) puntstukken erop zetten en aandraaien.
Vervolgens met 22 of 28mm aansluiten met eventueel een kogelkraan ertussen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:54
CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:48:
@Felicia @Rol-Co We moeten ook wel realistisch blijven. Mijn huis is nu eenmaal niet ideaal voor een WP. Maar ik zoek niet naar ideaal, ik zoek naar werkbaar. Anders had ik wel een nieuwere woning gekocht dan mijn huidige jaren '30 en alle sfeerelementen eruit gesloopt t.b.v. drie dubbel glas, vloerverwarming etc. Ook neem ik genoegen met niet de allerhoogste COP. Zolang ik maar van het gas af kan met een redelijke TVT en er meer van mijn PV naar eigen gebruik gaat.

@Felicia bewijst met zijn situatie dat een WP op ZZW werkbaar is. Ik zal dus eens navragen wat installateurs van dat idee vinden.
Gaat alleen als je temp sensor extern naar niet zon zijde kunt verplaatsen, anders een no go, heel je war regeling in de knoop....

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:48:
Tja wat is ideaal, hier ook niet en moest de badkamer slopen voor een leiding en bekabeling, cv er compleet uit, radiatoren, leidingen alles, nieuwe slangen in de mantelbuizen laten trekken, 4 jaga's ophangen, vvw in de badkamer maken.
Is dat ideaal ;)
De wp vind het niet erg, veel warmte daar dus redelijk hoge cop maar je sensor zit daar ook dus op WAR draaien kan een probleempje worden.
Ze adviseren ook vaak op een niet zonnige plek, noord, o.i.d.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• koevlaas2
jschoorl2 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:37:
[...]

Ja de Nibe is erg stil f2120, maar je hoort hem wel, zeker snachts direct naast je raam. Daarnaast is het een flinke kast die ook rondom ruimte vrij moet hebben (40 cm uit de muur) en het is echt een flink gewicht. Niet aan beginnen
Wat ik zelf een groot nadeel van Nibe vind isdat alle componenten apart aangestuurd vanuit een centraal kastje, niks plug en play helaas.
De regeling is ook lastig vind ik, zeker voor een normale consument.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• CurlyMo
Nu wil ik met alle liefde zelf op zoek naar de betekenis van "WAR", maar in een topic over WARmtepompen is dat niet te doen ;)

Gevonden:
Rol-Co in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

@koevlaas2 hoe kijk jij tegen dit idee aan? Volgens mij is dit namelijk wat je ooit zelf voorgesteld hebt bij mij thuis, alleen toen uitgaande van een Panasonic mono-block.

[ Voor 57% gewijzigd door CurlyMo op 16-02-2019 18:09 ]

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:01:
Nu wil ik met alle liefde zelf op zoek naar de betekenis van "WAR", maar in een topic over WARmtepompen is dat niet te doen ;)

Gevonden:
Rol-Co in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

@koevlaas2 hoe kijk jij tegen dit idee aan? Volgens mij is dit namelijk wat je ooit zelf voorgesteld hebt bij mij thuis, alleen toen uitgaande van een Panasonic mono-block.
Bedoel je of je op war moet draaien ? In je leerjaar mag je lekker alle modi gaan uitproberen en kom je erachter wat in jouw situatie het beste werkt.
Maar leergeld betaald iedereen in iig het 1e jaar.

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:17:
[...]

Bedoel je of je op war moet draaien ? In je leerjaar mag je lekker alle modi gaan uitproberen en kom je erachter wat in jouw situatie het beste werkt.
Maar leergeld betaald iedereen in iig het 1e jaar.
Niet specifiek de WAR, maar een split-unit WP aan die kant op die plek?

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:23:
[...]

Niet specifiek de WAR, maar een split-unit WP aan die kant op die plek?
De voortuin was toch ook een optie ?

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:24:
[...]

De voortuin was toch ook een optie ?
Daar is toch ook wat ik met optie 5 schets?

• Felicia
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:59:

De wp vind het niet erg, veel warmte daar dus redelijk hoge cop maar je sensor zit daar ook dus op WAR draaien kan een probleempje worden.
Ze adviseren ook vaak op een niet zonnige plek, noord, o.i.d.
Bij Panasonic kan je gewoon een alternatieve buitentemperatuur sensor ophangen, problem solved.

Beter die prijs betalen dan je WP op een plek hangen waar je overlast kan veroorzaken en misschien alsnog moeten verhangen.

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:49:
[...]

Bij Panasonic kan je gewoon een alternatieve buitentemperatuur sensor ophangen, problem solved.

Beter die prijs betalen dan je WP op een plek hangen waar je overlast kan veroorzaken en misschien alsnog moeten verhangen.
Dat zeker! Maar die sensor is niet meer dan een pt100 of 1000 met een lange kabel, haal je zo bij sensorshop24.de voor een paar euro.

Het slimste is om hem op een plek te zetten waar niemand slaapt, hier staat hij ook op de noord kant, iedereen slaapt op de zuid kant, maar goed, ik moet mijn best doen om hem te horen binnen of boven, zelfs met de ramen open, de 10 min vol gas hoor je wel iets, niet storend en is zo weg, op de slaapkamers hoor je echt niks dus ik verwacht dat mijn buren er ook geen overlast van hebben. Misschien dat ze hem best wel eens horen maar ja, ik hoor bij hun ook wel eens wat, ga ik dan gelijk klagen? Het is nou eenmaal een beetje geven en nemen met buren...

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Pas zag ik deze nibe langskomen: https://www.bengshop.nl/n...ter-warmtepomp064206-art/

Zou dat een goed alternatief zijn voor de pana 5 kW monoblock?
Ik zie wel dat hij bij -10 nog maar iets van 4,5 kW doet.

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

• LangeFries
  • Laatst online: 21:19
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:00:
[...]

Wat ik zelf een groot nadeel van Nibe vind isdat alle componenten apart aangestuurd vanuit een centraal kastje, niks plug en play helaas.
De regeling is ook lastig vind ik, zeker voor een normale consument.
Hoezo lastige regeling? Is war met ruimtecompensatie, dus zelfs met een mindere stooklijn komt het huis netjes op temperatuur. Ik moet echt mijn best doen om de regeling wat te tunen. Momenteel 's nachts een stevige nachtverlaging en dan overdag de vloer weer warmstoken is wat ik wil en het lukt warempel ook nog best aardig.
Je merkt dat de regeling er op rekent dat je een dag geduld hebt voordat de kamertemperatuur is wat je ingesteld hebt en dat je die dus eigenlijk beter constant kunt laten staan. Na installatie is het dus behoorlijk plug and play.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:25:
[...]

Daar is toch ook wat ik met optie 5 schets?
Op de grond los van het huis is het beste voor het geluid.

• koevlaas2
LangeFries schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 19:50:
[...]

Hoezo lastige regeling? Is war met ruimtecompensatie, dus zelfs met een mindere stooklijn komt het huis netjes op temperatuur. Ik moet echt mijn best doen om de regeling wat te tunen. Momenteel 's nachts een stevige nachtverlaging en dan overdag de vloer weer warmstoken is wat ik wil en het lukt warempel ook nog best aardig.
Je merkt dat de regeling er op rekent dat je een dag geduld hebt voordat de kamertemperatuur is wat je ingesteld hebt en dat je die dus eigenlijk beter constant kunt laten staan. Na installatie is het dus behoorlijk plug and play.
Ik ben natuurlijk 'verwend' met Mitsubishi en Panasonic, andere systemen met enkel 1 draaiwiel oid vallen qua bedieningsgemak al snel vies tegen (vind ik).

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:01:
[...]

Op de grond los van het huis is het beste voor het geluid.
En het leidingwerk levert zo geen gedoe op?

Voor de Nibe gebruikers. Is Nibe net zo makkelijk te tweaken via (socket of REST) API's als andere merken?

• LangeFries
CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:19:
[...]

En het leidingwerk levert zo geen gedoe op?

Voor de Nibe gebruikers. Is Nibe net zo makkelijk te tweaken via (socket of REST) API's als andere merken?
Nee, gaat eigenlijk alleen via de userinterface (ook via een app à 25 EUR/jr). Er is een heel dure modbus module. Uitlezen gaat zonder:
https://www.energiesparha...u-nibe-modbus-modul/52722

• CurlyMo
LangeFries schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:25:
[...]

Nee, gaat eigenlijk alleen via de userinterface (ook via een app à 25 EUR/jr). Er is een heel dure modbus module. Uitlezen gaat zonder:
https://www.energiesparha...u-nibe-modbus-modul/52722
De website zegt namelijk dat ze ITTT ondersteunen.

Oftewel:
Via NIBE Uplink is het mogelijk om gebruik te maken van IFTTT (IF THIS THAN THAT). Bepaalde digitale informatie of gebeurtenissen kunnen bijvoorbeeld gekoppeld worden aan acties van de warmtepomp of bijbehorende temperatuurregeling, waardoor de NIBE warmtepompen naadloos passen in slimme woningen.

[ Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 16-02-2019 20:43 ]

• LangeFries
CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:40:
[...]

De website zegt namelijk dat ze een ITTT ondersteunen.
Klopt heb ik ook zien staan. Hoe dat werkt, weet ik niet.Op de IFTTT website staat dat het via de Uplink (internet connectie van je WP) communiceert. De functionaliteit lijkt me echter behoorlijk gesloten. Momenteel worden er een stuk of 5 functies aangeboden. https://ifttt.com/nibe_uplink

• CurlyMo
LangeFries schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:48:
[...]

Klopt heb ik ook zien staan. Hoe dat werkt, weet ik niet.Op de IFTTT website staat dat het via de Uplink (internet connectie van je WP) communiceert. De functionaliteit lijkt me echter behoorlijk gesloten. Momenteel worden er een stuk of 5 functies aangeboden. https://ifttt.com/nibe_uplink
Uitlezen is het belangrijkste, maar het is ook wel prettig om een beetje zelf programma's te kunnen instellen zoals de samenwerking met PV. Al weet ik zelf ook niet wat je allemaal moet willen kunnen bedienen met een WP :p

Het eigen verbruik opschroeven is eigenlijk het enige wat ik echt kan bedenken.

Met uplink heb je als ontwikkelaar ook een API tot je beschikking zeggen ze:
https://api.nibeuplink.com/

Enige geouwehoer daarvan is dat je je afhankelijk maakt van een bedrijf voor het kunnen uitlezen. Dat direct kunnen doen uit de WP zelf is wel een vereiste. Dat kan gelukkig via die zelfbouw oplossing.

[ Voor 17% gewijzigd door CurlyMo op 16-02-2019 20:54 ]

• LangeFries
Daar is een electrische ingang voor op de WP. Meende dat hij dan de Ta setpoint met 2 graden verhoogt. Net als bij de methode voor variabele tarieven zoals dat momenteel al in Duitsland en Oostenrijk is.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:37:
[...]

Praat voor jezelf omdat je misschien ramen op het zuiden hebt. Hier gaat wp gewoon door op gratis pv stroom, het is buiten maar 12 graden en binnen net 21 dus gewoon door kachelen met die hap.
Ik neem aan dat je door de zon niet de hele dag hoeft te draaien. Hier waren we er niet en is het nu door de zon (inderdaad ramen op alle 4 de richtingen) 24 graden geworden, zal straks wel iets afkoelen, maar als het zo doorgaat wordt het een kort stookseizoen. Wp niet gedraaid vandag. En de zonneboiler voor het eerst boven de 55 graden.

En alles wat je rechtstreeks gebruikt is mooi meegenomen. Als het nu koud is en je hebt behoorlijk wat pv liggen dan saldeer je al vrij snel intern alles weg.

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Wij beginnen waarschijnlijk in april met de bouw van onze vrijstaande woning (bijna 800 m3, vloervwermaring op BG en 1e verdieping HoH 10cm, transmissie berekening die ik zelf heb gemaakt geeft verwarmingsbehoefte van rond de 9 KW aan).

Momenteel zit ik te denken aan een Nibe F2120-12 i.c.m. een Nibe VVM-310 voor het buffervat en SWW (hier zit ook een backup electrisch element in mochten we 3 keer achter elkaar in bad gaan ;) ).

Ik loop nog erg te dubben, mede vanwege het volgende:
  • De toch wel forse investering. Mijn installateur geeft me een prijs excl. BTW voor de set van EUR. 9300. Zelf importeren uit Zweden kan natuurlijk (dan ligt de prijs voor de set rond dat zelfde bedrag maar dan incl. BTW, maar ik vraag me af of je dan aanspraak kunt maken op garantie of dat dit gedoe wordt;
  • Nibe stelt in de garantievoorwaarden dat de installateur aan bepaalde eisen moet voldoen (onze installateur voldoet hier niet aan), ik zal dus op zoek moeten naar een andere installateur die potentieel ook het aansluiten van een geïmporteerde WP moet zien zitten
  • Het gesloten karakter van de NIBE besturing en software (zoals hierboven vermeld is de ModBus adapter nogal prijzig), ik zou graag in ieder geval wat monitoring willen hebben via bijv. OpenHab
Reden waarom ik dit zo'n mooie set vind is het lage volume van de buitenunit, goede prestaties bij temperaturen onder nul en de binnenunit waarin alles geïntegreerd is (behalve expansievat), lang leve de WAF :P

Heeft iemand nog tips of adviezen voor wat betreft een mogelijk alternatief voor bovenstaande combi? Ik merk dat de documentatie van Nibe erg goed is vergeleken met andere merken (aansluitschema's, prestatie details e.d.), dus het vergelijken vind ik best lastig.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• gumtree
  • Laatst online: 18:15
Momenteel ook voor het punt om te kiezen van de manier van verwarmen:

Optie 1 - Lucht/Warmte pomp
Met een normale water gevulde leiding (geen koelmiddel) Buiten unit wordt 3 meter uit de gevel geplaatst.

Optie 2. - Aardwarmte pomp met vlakcollector
Nadeel is dat er ruim 800 m2 van de tuin tot 2 meter diepte wordt omgewoeld en het vermogen afhankelijk is van de bodemkwaliteit.

Optie 3 - Aardwarmte met een diepteboring
er worden twee boringen gedaan tot ongeveer 200 meter diepte. alleen ten opzichte van optie 1 en 2. us de boring ruim € 17.000 euro duurder.

optie 2 valt eigenlijk af, de complete tuin wordt eigenlijk ontgraven en je kunt eigenlijk niks meer bouwen op de grond waar de leidingen liggen.

Ik twijfel heel erg of de 17.000 eu extra voor de aardwarmte zich laat terugverdienen ten opzichte van optie 1. Met de aardwarmte, de zonnepanelen en de accu zouden we volgens de installateur voor 80% zelfvoorzienend zijn in onze energie behoefte.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
gumtree schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:30:

Met een normale water gevulde leiding (geen koelmiddel) Buiten unit wordt 3 meter uit de gevel geplaatst.

Nadeel is dat er ruim 800 m2 van de tuin tot 2 meter diepte wordt omgewoeld en het vermogen afhankelijk is van de bodemkwaliteit.

er worden twee boringen gedaan tot ongeveer 200 meter diepte. alleen ten opzichte van optie 1 en 2. us de boring ruim € 17.000 euro duurder.

optie 2 valt eigenlijk af, de complete tuin wordt eigenlijk ontgraven en je kunt eigenlijk niks meer bouwen op de grond waar de leidingen liggen.

Ik twijfel heel erg of de 17.000 eu extra voor de aardwarmte zich laat terugverdienen ten opzichte van optie 1. Met de aardwarmte, de zonnepanelen en de accu zouden we volgens de installateur voor 80% zelfvoorzienend zijn in onze energie behoefte.
Wat is je vraag precies?

Optie 1 is een monoblock lucht-waterwarmtepomp (LWWP) btw.
Terugverdienen never nooit niet.
COP van de aardwarmte (ook niet geheel correcte benaming overigens) ofwel water-water (WWWP) is hoger, ook of vooral op de koudste dagen, maar voor dat geld kun je zoveel PV leggen dat je alsnog zelfvoorzienend bent, moet je wel de warmte voor ‘s nachts in een vat bufferen, anders werkt t na salderen niet meer. Gezien je met 80% tevreden bent...

Vanwaar nu al een accu? Je hebt al een gratis “accu”: het net.

Heeft hij optie 2 (erdgraben) al uitgevoerd in NL btw? Heb deze nog niet in het wild gezien. 1600m3 aarde verzetten....

Wat voor vermogen is er uit je WVB gekomen btw? Ook nogal bepalend voor de prijsstelling.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 16-02-2019 21:49 ]

• Rockster
  • Nu online
...
Wij stonden voor dezelfde keuze (bodemcollector was voor ons geen optie vanwege beperkte oppervlakte van de kavel). We kiezen voor een L/W WP omdat ik onvoldoende zeker ben van de levensduur van de grondboring; voor 17K kun je aardig wat verwarmen met een L/W WP, en wie geeft me de garantie dat de boring > 20 jaar meegaat?

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• LangeFries

De accu past niet in het rijtje zelfvoorzienend. Zonder salderen gaat zelfvoorzienend niet. Per saldo houd ik misschien wel 1000kWh over per jaar, maar in december en januari kom ik beide maanden zeker 600 a 700 kWh tekort. Voor zulke capaciteiten is geen thuisaccu te betalen. Reken op 25-30% dekking.
Optie 2 en 3 hebben het voordeel van passief koelen (dus alleen de pomp voor het brine water en de CV pomp hoeven te lopen). Het systeem loopt ook veel rustiger en zal een langere levensduur kennen. De COP is ongeveer 1 punt hoger.

• CurlyMo
Rockster schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:12:
• Het gesloten karakter van de NIBE besturing en software (zoals hierboven vermeld is de ModBus adapter nogal prijzig), ik zou graag in ieder geval wat monitoring willen hebben via bijv. OpenHab
Aanvullend hierop, welke fabrikant heeft de meest open software interfaces? Panasonic?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:35

Uit financieel oogpunt ga je die 18K nooit en te nimmer terug verdienen.

Stel dat een ww WP een COP heeft welke 1 volle punt hoger zou liggen (En dat is al hoog aangehouden).

1500m3 gas (Dat is ook hoog aangehouden) is 13500kWh aan warmte.

/4= 3375kWh met LW
/5= 2700kWh met WW

=675kWh per jaar besparen × 0,22 = 148,50 per jaar besparen.

18000/148,50= heel lang, dus niet interessant.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 22:06:
[...]

Uit financieel oogpunt ga je site 18K nooit en te nimmer terug verdienen.

Stel dat een ww WP en COP heeft welke 1 volle punt hoger zou liggen (En dat is al hoog aangehouden).

/4= 3375kWh met LW
/5= 2700kWh met WW

Hoezo, slechts 121 jaar en je hebt break-even.
Koeling daarentegen is wel nagenoeg gratis.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 16-02-2019 22:09 ]

• Grolsch
Doe eens gek en tel daar ook nog eens 500kWh bij op. Moraal van het verhaal...... nog steeds (financieel) niet interessant ;)

• Felicia
  • Nu online
[...]

Wat van de andere voordelen? Lagere kosten hoeft niet alles te zijn maar passief koelen in de zomer? Geen buitenunit die defrost? :P

• Grolsch
Zeker een voordeel, maar vanuit financieel oogpunt alleen maar nadelen.

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:57:
[...]

Aanvullend hierop, welke fabrikant heeft de meest open software interfaces? Panasonic?
Geen van allen want niemand houdt van pottenkijkers, maar met een Panasonic haal je wel een userfriendly apparaat in huis.

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 22:58:
[...]

Geen van allen want niemand houdt van pottenkijkers, maar met een Panasonic haal je wel een userfriendly apparaat in huis.
Dus zoals ik situatie 5 heb geschetst is een Panasonic ADC07HE5 bi-bloc een betere keuze dan die Nibe als ik een open communicatie met dat ding wil, hij stil genoeg moet zijn en voldoende performance?

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 23:02:
[...]

Dus zoals ik situatie 5 heb geschetst is een Panasonic ADC07HE5 bi-bloc een betere keuze dan die Nibe als ik een open communicatie met dat ding wil, hij stil genoeg moet zijn en voldoende performance?
Hij is stil genoeg en de power zit ook wel snor, open deuren mbt communicatie heb ik geen weet van.
Ik hou mij alleen bezig met systemen laten werken zoals de fabrikant of thermostaat dit wil, hacken, scriptkiddy's e.d. je ne sais pas.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:43
CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:51:
[...]

Uitlezen is het belangrijkste, maar het is ook wel prettig om een beetje zelf programma's te kunnen instellen zoals de samenwerking met PV. Al weet ik zelf ook niet wat je allemaal moet willen kunnen bedienen met een WP :p

Enige geouwehoer daarvan is dat je je afhankelijk maakt van een bedrijf voor het kunnen uitlezen. Dat direct kunnen doen uit de WP zelf is wel een vereiste. Dat kan gelukkig via die zelfbouw oplossing.
Je kunt ook gewoon met de externe contacten van de controleunit je eigen verbruik optimaliseren. Bijv. Potentiaaalveije contact gebruiken voor extra warm water in de boiler...

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-11 21:02
CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:51:
[...]

Zelf nog niet geprobeerd maar zie https://www.marshflattsfarm.org.uk/wordpress/?page_id=3480

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• CurlyMo
Dat had ik al gevonden, maar je bent daarmee afhankelijk van de leverancier voor het in de lucht houden van die site. En er zijn genoeg verhalen dat die ondersteuning sneller dan verwacht opeens stopt. Ik wil gewoon graag direct data uit het apparaat trekken (dat kan blijkbaar via een zelfbouw seriaal oplossing), maar idealiter ook zelf met het apparaat kunnen praten.
HiBe schreef op zondag 17 februari 2019 @ 08:14:
[...]
Je kunt ook gewoon met de externe contacten van de controleunit je eigen verbruik optimaliseren. Bijv. Potentiaaalvrije contact gebruiken voor extra warm water in de boiler...
Dat is wel heel mooi. Oftewel, echt hardwarematig een Raspberry Pi, Arduino of ESP8266 bedraad aansluiten om bepaalde functie te activeren. Ik zie wel dat het wisselt tussen producten wat je er daadwerkelijk mee kan aansturen. Maar dit is wel het niveau van invloed dat ik zoek. Echt hardware of software matig met je apparaat kunnen communiceren.

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

koevlaas2 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 23:43:
[...]
Hij is stil genoeg en de power zit ook wel snor, open deuren mbt communicatie heb ik geen weet van.
Ik hou mij alleen bezig met systemen laten werken zoals de fabrikant of thermostaat dit wil, hacken, scriptkiddy's e.d. je ne sais pas.
Ik zit ook te kijken naar een Nibe, en die gaat zeker uit elkaar. Zou je die zonder binnenunit kunnen laten draaien? Garantie vervalt dus op dag 1, dus zelf importeren klinkt interessant.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Stel dat een ww WP een COP heeft welke 1 volle punt hoger zou liggen (En dat is al hoog aangehouden).

/4= 3375kWh met LW
/5= 2700kWh met WW

Een COP van 1 punt hoger is niet veel, meestal ligt het wel flink hoger. Een cop van 5 tot 7 is geen gek getal.
Hoe groter de warmtepomp, hoe groter het verschil.

Maar dan nog weegt het zelden op tegen l/w
In de luxe woningbouw is madam vaak bang van een lelijke kast in de tuin die vreemde geluiden maakt.
Dus kiezen ze voor w/w.

@jwstolk wat wil je dan uitelkaar halen bij de nibe?
Een pcb ofzo? En waarom zou je zonder binnenunit willen draaien?
Niet één merk bied een regeling die nog maar in de buurt komt van de Nibe SMO40 bijvoorbeeld.
Dus denken dat jijzelf dat beter zou kunnen, of meer functionaliteit zou geven........ Denk van niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 17-02-2019 08:54 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Rol-Co

Rol-Co

jwstolk schreef op zondag 17 februari 2019 @ 08:39:
[...]

Ik zit ook te kijken naar een Nibe, en die gaat zeker uit elkaar. Zou je die zonder binnenunit kunnen laten draaien? Garantie vervalt dus op dag 1, dus zelf importeren klinkt interessant.
Zonder binnen unit? :? Koop dan gewoon een monoblock, dan ben je gelijk klaar.
Buiten unit uit elkaar? En wat denk je daarmee te bereiken? / vinden ?

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:01:
[...]

De nibe is een monoblock.
De binnenunit is een kast met diverse aansluitingen voor sensoren, 3weg kleppen voor zone regeling en SWW. Backup heater, pompen en de bediening interface.
Een kastje van 40x40cm ongeveer.

In de buitenunit valt idd niets te vinden

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:01:
Sorry, was iets te kort door de bocht, de NIBE F2120 is een monoblock maar volgens mij zit er binnen nog wel een kast met bedieningspaneel en display. De 3-fase regelaar zal in de monoblock zitten. Ik weet niet welk deel van de regel elektronica in de monoblock zit, maar als ik de vanuit domotica de warmtepomp en ventilator toeren kan aansturen en wat temperaturen kan uitlezen dan ben ik tevreden.

Warm CV water zal binnen een groot buffer vat in gaan, met een apart circuit voor radiatoren en CV-haard. De benodigde regeling voor de warmtepomp is dus beperkt tot het buffervat netjes warm maken/houden, bij voorkeur afhankelijk van de hoeveelheid beschikbare zonnestroom.

edit: bedankt Oxellaar

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:22
Hoi allen,

Onze ketel is inmiddels bijna 20 jaar, en als deze vervangen moet worden, dan bij voorkeur door ‘n warmtepomp. Nu heb ik een technischere vraag;

Ik heb op zolder de ketel hangen, maar de verdeler van de vloerverwarming begane grond staat in de garage. Hierbij is ook een aan/afvoerleiding naar de ketel natuurlijk.

Als ik de ketel weghaal, en de warmtepomp boven op de garage plaats, en dan vervolgens de circel bij de ketel weer dichtmaak, dan zou dit moeten gaan lijkt mij?

Dit is puur ter voorbereiding, daar wij nu nog niet direct de ketel gaan vervangen, vindt ik ‘t niet netjes nu al installateurs te laten komen en niks af te nemen. Maar als ik op bovendtaande antwoord heb, kan ik gaan rekenen met t financiele plaatje.

Alvast bedankt

• Rol-Co

Rol-Co

jwstolk schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:19:
[...]

Sorry, was iets te kort door de bocht, de NIBE F2120 is een monoblock maar volgens mij zit er binnen nog wel een kast met bedieningspaneel en display. De 3-fase regelaar zal in de monoblock zitten. Ik weet niet welk deel van de regel elektronica in de monoblock zit, maar als ik de vanuit domotica de warmtepomp en ventilator toeren kan aansturen en wat temperaturen kan uitlezen dan ben ik tevreden.

Warm CV water zal binnen een groot buffer vat in gaan, met een apart circuit voor radiatoren en CV-haard. De benodigde regeling voor de warmtepomp is dus beperkt tot het buffervat netjes warm maken/houden, bij voorkeur afhankelijk van de hoeveelheid beschikbare zonnestroom.

De warmtepomp aansturen lijkt me niet heel moeilijk als de unit een thermostaat heeft of aangesloten kan hebben, de ventilator heeft weinig zin, dat heeft meer met de druk in het systeem te maken. Sensoren uitlezen kan maar het lijkt mij simpeler om er een sensor op dezelfde plek bij te hangen en die in je domotica te "plakken"
Ik heb liever een warmtepomp die 24/7 zijn "ding" doet zonder dat ik er naar om hoeft te kijken. >:)

• Oxellaar
  • Niet online
jwstolk schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:19:
[...]

Ventilator toeren aansturen vanuit je domotica..... Dat lijkt me echt de bom. En daar een dagtaak van maken. Zoiets ga je toch niet via je domotica aansturen?

In hoeverre heb je jezelf al echt verdiept in alles?

Want alles wat jij wil kan een SMO40. Die kan omgaan met meerdere warmtebronnen op één of meerdere buffervaten. Modbus, knx....

Sowieso... Ik zie enorm veel woningen bomvol met domotica. (knx) En één ding heb ik geleerd, het is een ziekte. Een vreemde drang om alles op schermpjes zichtbaar te maken. "centraal" aan te sturen enz enz.
Na een paar jaar slaat die ziekte om in moeheid, door alle problemen, onbegrip van andere gezinsleden. Door die moeheid versloft het systeem en heb je een waardeloos systeem.

Domotica is mooi, absoluut, maar overdrijf het niet.

• Rol-Co

Rol-Co

ErgoStijn schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:21:
Hoi allen,

Onze ketel is inmiddels bijna 20 jaar, en als deze vervangen moet worden, dan bij voorkeur door ‘n warmtepomp. Nu heb ik een technischere vraag;

Ik heb op zolder de ketel hangen, maar de verdeler van de vloerverwarming begane grond staat in de garage. Hierbij is ook een aan/afvoerleiding naar de ketel natuurlijk.

Als ik de ketel weghaal, en de warmtepomp boven op de garage plaats, en dan vervolgens de circel bij de ketel weer dichtmaak, dan zou dit moeten gaan lijkt mij?

Dit is puur ter voorbereiding, daar wij nu nog niet direct de ketel gaan vervangen, vindt ik ‘t niet netjes nu al installateurs te laten komen en niks af te nemen. Maar als ik op bovendtaande antwoord heb, kan ik gaan rekenen met t financiele plaatje.

Alvast bedankt
Ja klopt, ik zou echter dan de lus op zolder dicht maken met een boilervat met extra spiraal, dan kan je je sww van daaruit verder regelen dmv voorverwarmen van een doorstroomverwarmer bijv.

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-11 07:12
ik heb een vraagje over de bekende adressen in Spanje. Ik wil een PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2C gaan aanschaffen en zie type dat in beide sites staan:

https://tuclimatizacionon...ica-solo-calefaccion.html
https://www.instaladorate...z-sw100yha-ehsc-vm2c.html

maar bij de 2e staat een plaatje van het oude model en als je de details download staat daarin ook PUHZ-SW100YHA het oude model genoemd.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Dan nog:
Wat werkt het beste met betalen? Paypal, creditkaart of overmaken?

Hoe werkt het met de bezorging? Kun je een afleverdatum afspreken en moet je daarvoor een hele dag thuis zijn?

alvast bedankt,

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ErgoStijn schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:21:
Hoi allen,

Alvast bedankt
Om tapwater te maken met de cv ketel, heb je de CV aansluiting nog steeds nodig waarschijnlijk.
Dus die aansluiting afblinden zou ik niet doen (ivm expansie)

Wat wel gebruikelijk is, is 2 terugslagkleppen te plaatsen, zodat warmtepomp niet door cv ketel blaast en cv ketel niet door warmtepomp.
https://www.warmteservice...%2C-20-Ato-3-4/p/47654305

Let daarbij wel op de positie van het expansievat bij de ketel...
De ketel moet ten alle tijden kunnen expanderen (dus positie t-klep bij de ketel is dan belangrijk)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2019 09:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:42:
[...]

Om tapwater te maken heb je de CV aansluiting nodig waarschijnlijk. Dus afblinden zou ik niet doen (ivm expansie)

Wat wel gebruikelijk is, is 2 terugslagkleppen te plaatsen, zodat warmtepomp niet door cv ketel blaast en cv ketel niet door warmtepomp.

De ketel moet ten alle tijden kunnen expanderen (dus positie t-klep bij de ketel is dan belangrijk)
Volgensmij wil hij de ketel weg en dus de 2 pijpen weer koppelen om de lus weer rond te maken, dat lijkt me met een boiler het mooiste.
Mits de ruimte er is natuurlijk

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:46:
[...]

Volgensmij wil hij de ketel weg en dus de 2 pijpen weer koppelen om de lus weer rond te maken, dat lijkt me met een boiler het mooiste.
Mits de ruimte er is natuurlijk
Uiteraard is een 450 ltr RVS buffervat met hygienespiraal het mooiste. :P
Maar die ga je (in jouw voorstel) dan aansluiten als radiator, en ik weet niet of dat zo slim is.
(beter vanuit het buffervat met een aparte pomp naar alle radiatoren/vloer en de WP direct op het buffervat)
Je wilt immers het vat op temperatuur brengen (voor SWW) en niet je radiatoren/vloer in de zomer...(Voor CV)

Maar CV ketel in zijn geheel weghalen is gewoon dichtmaken.
CV ketel en radiatoren/vloerverwarming staan parallel, niet in serie.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2019 09:57 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:47:
[...]

Uiteraard is een 450 ltr RVS buffervat met hygienespiraal het mooiste. :P
Moet ie ook op zijn kop zeker :P
Niet aansluiten als radiator, een hygiene boiler waar de cv spiraal ( retour)door loopt en dus water voorverwarmt voor de doorstromer.
Maar in zijn geheel weghalen is gewoon dichtmaken.
CV ketel en radiatoren/vloerverwarming staan parallel, niet in serie.
Parallel ? Nee joh, als je een pana beneden ergens tussen 1 hoofdleiding zet zal je de lus boven toch rond moeten maken anders komt er niks op de 1e verdieping en geen stroming.
Zet je hem tussen beide leidingen krijg je een korte lus over de vvw, boven niks en kan je ze afdoppen inderdaad, maar die optie zou ik niet doen i.v.m boven.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 17-02-2019 10:10 ]

• Andrehj
  • Laatst online: 21:10
Felicia schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:49:
[...]
Weet iemand of dit bij een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA ook gaat? Ik heb deze momenteel aan de oostzijde van de woning gepland. Echter, die kant is niet helemaal oost, maar ca 30° naar het zuiden gedraaid.
Er zal dus tot ca 14:00 uur zon op de WP vallen. Goed voor de COP in de ochtend, maar slecht voor de WAR...
De buitensensor verplaatsen naar de noordzijde van de woning zou dit oplossen, maar dan moet de WP wel om kunnen gaan met een draadlengte voor die sensor van een meter of 15, misschien wel 20.

Iemand hier ervaring mee bij Mitsubishi? De installatiehandleiding zegt er niets over.
jopie841 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:42:
ik heb een vraagje over de bekende adressen in Spanje. Ik wil een PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2C gaan aanschaffen
Hoe werkt het met de bezorging? Kun je een afleverdatum afspreken en moet je daarvoor een hele dag thuis zijn?
Heb je dit topic (inclusief de slechte ervaring met die verkopers) helemaal doorgelezen? Bottom line is dat het goed kán gaan, maar als er iets mis gaat of je een garantiegevalletje hebt, je een probleem hebt. Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen.

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 17-02-2019 10:04 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:01:
[...]

Weet iemand of dit bij een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA ook gaat? Ik heb deze momenteel aan de oostzijde van de woning gepland. Echter, die kant is niet helemaal oost, maar ca 30° naar het zuiden gedraaid.
Er zal dus tot ca 14:00 uur zon op de WP vallen. Goed voor de COP in de ochtend, maar slecht voor de WAR...
De buitensensor verplaatsen naar de noordzijde van de woning zou dit oplossen, maar dan moet de WP wel om kunnen gaan met een draadlengte voor die sensor van een meter of 15, misschien wel 20.

Iemand hier ervaring mee bij Mitsubishi? De installatiehandleiding zegt er niets over.
Schema?
Is het een 2 draads pt100 of een 3 draad versie, de laatste heeft de 3e draad als compensatie draad voor de lengte.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:59:
[...]

Moet ie ook op zijn kop zeker :P

[...]

Parallel ? Nee joh, als je een pana beneden ergens tussen 1 hoofdleiding zet zal je de lus boven toch rond moeten maken anders komt er niks op de 1e verdieping en geen stroming.
Zet je hem tussen beide leidingen krijg je een korte lus over de vvw, boven niks en kan je ze afdoppen inderdaad, maar die optie zou ik niet doen i.v.m boven.
Ik weet niet wat bouwjaar jouw huis is, maar volgens mij is het gewoon zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CzthBTnztM1WgeujBH37Qsqi/thumb.jpg

Cv ketel weghalen en afblinden voldoet gewoon. (als hij weg moet. Anders 2 terugslagkleppen)

• Andrehj
Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:03:
[...]
Schema?
Is het een 2 draads pt100 of een 3 draad versie, de laatste heeft de 3e draad als compensatie draad voor de lengte.
Dank voor de snelle reactie.
Volgens het schema is het een tweedraadsaansluiting (aansluiting TH7). Het type sensor is niet duidelijk. Kan een NTC zijn, een PTC, een PT-100 (of zelfs PT-200). Geen idee...
PUHZ-SW75YAA temp sensor

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 17-02-2019 10:12 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Andrehj
Tegenwoordig is het met het Melcloud to domoticz script ook mogelijk om de watertemperatuur aan te passen.
Maak je toch je eigen WAR ? 8)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2019 10:16 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:10:
[...]

Ik weet niet wat bouwjaar jouw huis is, maar volgens mij is het gewoon zo:

[Afbeelding]

Cv ketel weghalen en afblinden voldoet gewoon. (als hij weg moet. Anders 2 terugslagkleppen)
Niet zo, ik heb een gesloten verdeler, dus mijn hoofdleiding vanaf de wp gaat door de vloer en weer terug.

Zoals jouw tekening gaat hij een hele slechte flow hebben, boven aan elkaar en al dan niet met boiler, de wp ergens in de hoofdleiding beneden en voila, je kan vol gas rond pompen, beter voor de flow over de wp, liefst een gesloten verdeler nog op de vvw.

@Andre1973
Zal een pt100 zijn, kan je wel verlengen en eventueel compenseren met een potmeter zodat je weer op dezelfde waarde uit komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 17-02-2019 10:23 ]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:06
Andrehj schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:11:
[...]

Dank voor de snelle reactie.
Volgens het schema is het een tweedraadsaansluiting (aansluiting TH7). Het type sensor is niet duidelijk. Kan een NTC zijn, een PTC, een PT-100 (of zelfs PT-200). Geen idee...
[Afbeelding: PUHZ-SW75YAA temp sensor]
Geen ervaring, maar het is een 2 draads volgens jouw schema, dus als je die stekker even loshaalt, en de weerstand meet, dan denk ik dat je geen enkel probleem hebt als die bv. 10kΩ is, dan is die paar Ohm van de verlenging niet interessant., en helemaal niet als je er een wat dikkere draad voor neemt, bv gewoon net snoer van 0,75 mm2

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:47
[...]

[...]

Heb je dit topic (inclusief de slechte ervaring met die verkopers) helemaal doorgelezen? Bottom line is dat het goed kán gaan, maar als er iets mis gaat of je een garantiegevalletje hebt, je een probleem hebt. Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen.
Het is een NTC. Zie page 39.
https://www.dropbox.com/s...datos%20tecnicos.pdf?dl=0

Wel een afgeschermde kabel gebruiken.ivm stoorsignalen. ik neem aan dat er op de print geen rekening mee word gehouden.
En gewoon afgeschermd voor de zon zou moeten functioneren.. hij blaast 1700m3 lucht er langs....

En zo ver ik het tot nu toe zie..
En buiten sensor doet niets met de COP.( natuurlijk gaat COP iets beter worden met iets warmere lucht).
Geeft alleen Fan speed van 700 RPM < 5° of 440 RPM >5° . Bij de 75vaa.

[ Voor 10% gewijzigd door X21r op 17-02-2019 10:39 ]

• Grolsch
Of de sensor in een buisje ofzo doen :?

Ik zou eerst bekijken of er überhaupt een probleem is voordat je die kabel verlengd.

• Rol-Co

Rol-Co

Buisje gaat in dit geval niet helpen, de zon er op is warmer dus lagere watertemperatuur.

Maar misschien hoef je niet naar de andere kant van het huis maar alleen uit de zon, adh van de weerstand kan je meten of je veel verschil hebt gekregen van de verlenging.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1902/524844/LyvoykmM.jpeg

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:42:
Maar misschien hoef je niet naar de andere kant van het huis maar alleen uit de zon
Wat zitten we dan moeilijk te doen over een WP op zuid ;).

Een NTC uit de zon is toch simpelweg een NTC achter de WP iets boven de grond leggen. Of tussen de WP en de muur.

• X21r
De buiten temperatuur sensor zit aan de inzuigkant. Op 1,5 cm van de lamellen.
Dus met 1700m3 of 500m3 per uur
Zal de sensor toch echt aardig de lucht temperatuur aan nemen.
Directe zon instaling op de sensor zal zeker iets aan verhoging geven. Dus dat kan je voorkomen

Kijk in mijn link pagina 68. @Rol-Co kan vast een mooie screenshot maken.
TH 7 is de buiten sensor.

[ Voor 16% gewijzigd door X21r op 17-02-2019 10:57 ]

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:48:
[...]

Wat zitten we dan moeilijk te doen over een WP op zuid ;).

Een NTC uit de zon is toch simpelweg een NTC achter de WP iets boven de grond leggen. Of tussen de WP en de muur.
Ja, maar moet je wel doen, dus je nieuwe wp open, sensor er uit pulken, kabel verlengen, goede plek zoeken waar de temperatuur klopt met buiten, draad er naartoe in pijpje oid tegen beschadigingen en weer in de wp prutsen.
Sommigen kunnen nog geen stekker aan een snoer zetten hier dus wil het ook niet te simpel laten lijken. :)

• Rol-Co

Rol-Co

X21r schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:52:
De buiten temperatuur sensor zit aan de inzuigkant. Op 1,5 cm van de lamellen.
Dus met 1700m3 of 500m3 per uur
Zal de sensor toch echt aardig de lucht temperatuur aan nemen.
Directe zon instaling op de sensor zal zeker iets aan verhoging geven. Dus dat kan je voorkomen.
In bijna elke manual staat dat hij niet in direct zonlicht mag, ook de mitsu wel denk ik.

• Andrehj
Dankjewel @Naalroc , @X21r , @Grolsch , @Rol-Co ! Ik zat diverse databooks en installation manuals door te nemen, maar was de service manual (waarin de bovenstaande grafiek stond) even vergeten.
Plan wordt dus: Mogelijkheid om kabeltje naar noordzijde te trekken voorbereiden, zodat de sensor (als dat nodig blijkt) kan worden verhuisd.

@Rol-Co : Dat staat idd in de manual. Maar aan de noordzijde heb ik vele nadelen:
a. geen plek
b. zit ik vlak tegen de buren aan (en die wil ik niet met geluid opzadelen).
c. lagere COP

Daarom toch de keuze voor de oost-zijde, waar niemand van evt. geluid last kan hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 17-02-2019 10:59 ]

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:54:
[...]

Ja, maar moet je wel doen, dus je nieuwe wp open, sensor er uit pulken, kabel verlengen, goede plek zoeken waar de temperatuur klopt met buiten, draad er naartoe in pijpje oid tegen beschadigingen en weer in de wp prutsen.
Sommigen kunnen nog geen stekker aan een snoer zetten hier dus wil het ook niet te simpel laten lijken. :)
Of gewoon een WP zoeken die OOTB een externe sensor ondersteund.

• X21r
Eigenlijk is de plaats van de buiten temperatuur sensor ideaal ...in de aan gezogen lucht stroom.
En als sochtends de zon sterk schijnt zal hij de rest van de dag ook wel zijn best doen.
In vloed in negatieve zin op de WAR zal zeer beperkt zijn..
Mocht de sensor op een andere plek hangen ( zonder voldoende lucht stroon).
Kan je wel afwijkingen in de WAR krijgen.
En ja sensor beschermen tegen direct zonlicht is normaal.. nog niet gevonden in manual.
Maar er zit al een kapje over met lucht inlaten en uitlaten.....

Mocht je extra kabel trekken ...afgeschermd nemen..en afscherming aan aarde legen in kast.

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-11 07:12
ik heb een vraagje over de bekende adressen in Spanje. Ik wil een PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2C gaan aanschaffen

ik heb niet alles gelezen maar volg het al een lange tijd. Ik dacht dat deze leveranciers vrij gebruikelijk waren? Wat is dan het beste adres voor een Mitsubishi?

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:22
AUijtdehaag schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:42:
[...]

Om tapwater te maken met de cv ketel, heb je de CV aansluiting nog steeds nodig waarschijnlijk.
Dus die aansluiting afblinden zou ik niet doen (ivm expansie)

Dank voor jullie antwoorden. Om even op bovenstaande te reageren, bedoeling is dan om gas er volledig uit te doen. Monobloc voor de verwarming (vloerverwarming BG en op badkamer, als water met ~40 graden op 1e verdieping komt is dit voldoende om 't comfortabel te houden (nu ook alle radiatoren dicht, en met enkele radiatoren open en aanvoer op ~45 graden is het comfortabel et maken)

Warm water zou dan met een WPB gerealiseerd worden (de welkebekende atlantic explorer 3)

• Dylantje2
  • Laatst online: 21:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

jopie841 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:25:
[...]

ik heb niet alles gelezen maar volg het al een lange tijd. Ik dacht dat deze leveranciers vrij gebruikelijk waren? Wat is dan het beste adres voor een Mitsubishi?
Geen ervaring met spanjaarden..
Met CCard zijn je aankopen 180 dagen verzekerd.. dus...................

Als je slim plant met de aanschaf..
Kun je hem in de werkende periode nog via je C Card verzekering claimen als hij niet werkt.
Lijkt me erg lastig vanuit Spanje garantie te krijgen.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

ErgoStijn schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:27:
[...]

Dank voor jullie antwoorden. Om even op bovenstaande te reageren, bedoeling is dan om gas er volledig uit te doen. Monobloc voor de verwarming (vloerverwarming BG en op badkamer, als water met ~40 graden op 1e verdieping komt is dit voldoende om 't comfortabel te houden (nu ook alle radiatoren dicht, en met enkele radiatoren open en aanvoer op ~45 graden is het comfortabel et maken)

Warm water zou dan met een WPB gerealiseerd worden (de welkebekende atlantic explorer 3)
Herkenbare keuze... _/-\o_ 8) _/-\o_

Ook ff goed lezen om via de @Bram-Bos methode van het gas af te gaan.
Scheelt je ook weer paar honderd..:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• CurlyMo
Even praktisch. Klopt het dat de leidinglengte van zowel de Panasonic ADC07HE5 en de Nibe split ACVM 270 max. 30 meter mag zijn. Die afstand is prima, maar ik las in het topic ook ergens 15 meter en dat is te weinig.

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:58:
Dankjewel @Naalroc , @X21r , @Grolsch , @Rol-Co ! Ik zat diverse databooks en installation manuals door te nemen, maar was de service manual (waarin de bovenstaande grafiek stond) even vergeten.
Plan wordt dus: Mogelijkheid om kabeltje naar noordzijde te trekken voorbereiden, zodat de sensor (als dat nodig blijkt) kan worden verhuisd.

@Rol-Co : Dat staat idd in de manual. Maar aan de noordzijde heb ik vele nadelen:
a. geen plek
b. zit ik vlak tegen de buren aan (en die wil ik niet met geluid opzadelen).
c. lagere COP

Daarom toch de keuze voor de oost-zijde, waar niemand van evt. geluid last kan hebben.
COP is dan je minste zorg, staat hier ook op noord en nog steeds een gemiddelde cop van 4+ dus prima.

@X21r
De keuze van die buitensensor op die plek bij warmtepompen algemeen vind ik zowieso al dom, veel te veel invloed van de unit zelf, ik heb hem ingepakt in een stukje buisisolatie maar ga hem van de zomer ook op een andere plek maken. Dat ding meet zelfs met de isolatie extra kou bij invriezen, extra warmte bij ontdooien, dat geeft allemaal reactie op het werken van de wp, dat wil ik niet. Gewoon een ruk plaats if you ask me.
In de luchtstroom moet hij al helemaal niet zitten, hij moet buitentemperatuur meten, geen aangezogen lucht temperatuur.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:22
Dylantje2 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:28:
[...]

Geen ervaring met spanjaarden..
Met CCard zijn je aankopen 180 dagen verzekerd.. dus...................

Als je slim plant met de aanschaf..
Kun je hem in de werkende periode nog via je C Card verzekering claimen als hij niet werkt.
Lijkt me erg lastig vanuit Spanje garantie te krijgen.
Het is eigenlijk heel simpel. Je bent consument en geen bedrijf. Je valt dan onder het consumenten recht. Echter moet je voor garantie dan bij de verkopende partij aankloppen. De fabrikant heeft niets met jou van doen. Veel succes om je garantie te krijgen via een webshop in het buitenland.
Lees eerst de verzekeringsvoorwaarden van je CC eens goed door. Staan veel uitsluitingen in.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• pleio65
  • Laatst online: 22:01
Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:46:
[...]

COP is dan je minste zorg, staat hier ook op noord en nog steeds een gemiddelde cop van 4+ dus prima.

@X21r
De keuze van die buitensensor op die plek bij warmtepompen algemeen vind ik zowieso al dom, veel te veel invloed van de unit zelf, ik heb hem ingepakt in een stukje buisisolatie maar ga hem van de zomer ook op een andere plek maken. Dat ding meet zelfs met de isolatie extra kou bij invriezen, extra warmte bij ontdooien, dat geeft allemaal reactie op het werken van de wp, dat wil ik niet. Gewoon een ruk plaats if you ask me.
In de luchtstroom moet hij al helemaal niet zitten, hij moet buitentemperatuur meten, geen aangezogen lucht temperatuur.
Ik heb de sensor ook intern. WP aan de buitenzijde en deels binnen extra geïsoleerd. Gisteren 1900 uur. WP was uit. WP intern 12 graden. Terwijl Tb 7 was. WP ging niet aan. Pas bij handmatige verhoging water temperatuur ging die aan. T intern daalde al snel naar 7.

Ik had al vaker de indruk dat sensor T intern door de uitgeblazen lucht en de situatie zoals gisteren beïnvloed wordt. Binnenkort ga ik een externe sensor plaatsen,

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Dylantje2

Dylantje2

Pietje555 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:57:
[...]

Het is eigenlijk heel simpel. Je bent consument en geen bedrijf. Je valt dan onder het consumenten recht. Echter moet je voor garantie dan bij de verkopende partij aankloppen. De fabrikant heeft niets met jou van doen. Veel succes om je garantie te krijgen via een webshop in het buitenland.
ja doel ik niet op toch..? Ik geef alleen dat garantie een dingetje is
Lees eerst de verzekeringsvoorwaarden van je CC eens goed door. Staan veel uitsluitingen in.
MM welke dan?
Ik heb via de mail een bevestiging van CC dat hij verzekerd was voor 180 dagen

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:23
Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:46:
[...]

Ik snap je niet. Aangezogen luchttemperatuur is toch juist buitentemperatuur.
En mocht de sensor eventueel nog invloed van de zon hebben, dan is een schaduwkapje er boven voldoende.

Zwerius Kriegsman

• reneeke1970
  • Laatst online: 21:54
X21r schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:10:
Eigenlijk is de plaats van de buiten temperatuur sensor ideaal ...in de aan gezogen lucht stroom.
En als sochtends de zon sterk schijnt zal hij de rest van de dag ook wel zijn best doen.
In vloed in negatieve zin op de WAR zal zeer beperkt zijn..
Mocht de sensor op een andere plek hangen ( zonder voldoende lucht stroon).
Kan je wel afwijkingen in de WAR krijgen.
En ja sensor beschermen tegen direct zonlicht is normaal.. nog niet gevonden in manual.
Maar er zit al een kapje over met lucht inlaten en uitlaten.....

Mocht je extra kabel trekken ...afgeschermd nemen..en afscherming aan aarde legen in kast.
Denk nou eens praktisch, na nacht verlaging tot 11.00 uur gaat je wp niet aan de gang als hij in de zon staat. Of als hij uit standby moet komen idem dito. Net of een ventilator continu draait jonge jonge....
Mijne staat in houten hok en die heeft er nog last van.

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:43:
Even praktisch. Klopt het dat de leidinglengte van zowel de Panasonic ADC07HE5 en de Nibe split ACVM 270 max. 30 meter mag zijn. Die afstand is prima, maar ik las in het topic ook ergens 15 meter en dat is te weinig.
Dit topic is leidend boven de handleiding van de fabrikant. :+

• Rol-Co

Rol-Co

Zwerius schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:10:
[...]

Ik snap je niet. Aangezogen luchttemperatuur is toch juist buitentemperatuur.
En mocht de sensor eventueel nog invloed van de zon hebben, dan is een schaduwkapje er boven voldoende.
Zou je denken ja, maar hij staat 1 meter van het huis dus heeft daar weer invloed op, en ik kan me ook best voorstellen dat de uitgaande lucht ook gedeeltelijk terug circuleert. Bij invriezen is de luchtstroom weer minder dan net na ontdooien, wind is kouder dan de stilstaande lucht.

Schaduwkapje is minimaal, sensor verplaatsen vind ik makkelijker....

• X21r
[quote]reneeke1970 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:14:
[...]

Denk nou eens praktisch, na nacht verlaging tot 11.00 uur gaat je wp niet aan de gang als hij in de zon staat. Of als hij uit standby moet komen idem dito. Net of een ventilator continu draait jonge jonge....
[/quote/]

/ lol mode
Nauw ik zal even na denken..
-Jij draait WAR only..
-Alleen je warmte pomp staat in de zon en niet je huis.
-En je heb geen hond.

Als de hond piest of poept in de buurt van de externe sensor .gaat de WAF factor naar beneden.
/ Lol end

En ja @Rol-Co als de buiten temperatuur stijgt bij defrost...is dat waar.
Maar wat zijn de gevolgen.. echt te zien ?
Jouw unit gaat na defrost op vol gas,terwijl de sensor net is op gewarmt ?.
Als het effect zo hebben op het gedrag... dat zou toch het omgekeerd effect moeten hebben.( rustig starten en dan pas gas geven?)

De regelingen die gebruik maken van de sensor zijn regelingen .
En complete unit in een kast geplaats geeft (normaal gesproken ) een vertraging van een paar uur..( zoals advies van badhanddoek om thermostaat heen ).
Dus is het nodig dat ventilator draait ?
( hetje hok is toch nog op nacht temperatuur ?).
Dat er inderdaad in sommige gevallen een negatief effect is van sensor direct bij lamellen. Zou best kunnen.

Er is geen algemene correcte oplossing.
Wel een paar die de waarheid het dichts bij naderen.

Maar effecten bij een 75vaa heb ik gezien en gevolgd.
En daar ging de vraag steller over ..
En je weet er is geen algemeen advies wat altijs waar is .

Dus in kader van de vraag steller.
-Type Wp
-Wat is het negatieve effect.(zon op sensors.. echt effect in gedrag).
-
-in welke situaties?

Per type Wp word er wel of in minder mate rekening gehouden met de plaats van deze temp sensor.

Mogelijke senarios heet TS al bedacht..
Maar wat is de praktijk ervaring.

É @Rol-Co ..hij gaat na defrost vol gas draaien..mischien hun oplossing om daar na pas de regelingen te laten normaal te laten werken.

De 75vaa gaat na defrost niet op vol gas.
De fan gaat na starten voor 3 sec op volle toeren ( normale regeling) en blijft daar na op zijn ingestelde toeren).
Compressor start gelijk maar komt in 10 sec pas op zijn ingestelde ( berkende)toeren.

• Rol-Co

Rol-Co

X21r schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:56:
[quote]reneeke1970 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:14:
[...]

/ lol mode
Nauw ik zal even na denken..
-Jij draait WAR only..
-Alleen je warmte pomp staat in de zon en niet je huis.
-En je heb geen hond.

Als de hond piest of poept in de buurt van de externe sensor .gaat de WAF factor naar beneden.
/ Lol end

En ja @Rol-Co als de buiten temperatuur stijgt bij defrost...is dat waar.
Maar wat zijn de gevolgen.. echt te zien ?
Jouw unit gaat na defrost op vol gas,terwijl de sensor net is op gewarmt ?.
Als het effect zo hebben op het gedrag... dat zou toch het omgekeerd effect moeten hebben.( rustig starten en dan pas gas geven?)

De regelingen die gebruik maken van de sensor zijn regelingen .
En complete unit in een kast geplaats geeft (normaal gesproken ) een vertraging van een paar uur..( zoals advies van badhanddoek om thermostaat heen ).
Dus is het nodig dat ventilator draait ?
( hetje hok is toch nog op nacht temperatuur ?).
Dat er inderdaad in sommige gevallen een negatief effect is van sensor direct bij lamellen. Zou best kunnen.

Er is geen algemene correcte oplossing.
Wel een paar die de waarheid het dichts bij naderen.

Maar effecten bij een 75vaa heb ik gezien en gevolgd.
En daar ging de vraag steller over ..
En je weet er is geen algemeen advies wat altijs waar is .

Dus in kader van de vraag steller.
-Type Wp
-Wat is het negatieve effect.(zon op sensors.. echt effect in gedrag).
-
-in welke situaties?

Per type Wp word er wel of in minder mate rekening gehouden met de plaats van deze temp sensor.

Mogelijke senarios heet TS al bedacht..
Maar wat is de praktijk ervaring.

É @Rol-Co ..hij gaat na defrost vol gas draaien..mischien hun oplossing om daar na pas de regelingen te laten normaal te laten werken.

De 75vaa gaat na defrost niet op vol gas.
De fan gaat na starten voor 3 sec op volle toeren ( normale regeling) en blijft daar na op zijn ingestelde toeren).
Compressor start gelijk maar komt in 10 sec pas op zijn ingestelde ( berkende)toeren.
Standaard was het nadeel dat bij invriezen van de buitenunit de sensor ook een koudere waarde aan gaf.
Gevolg:
Wp gaat harder lopen omdat WAR verschuift en hij dus warmer water moet maken bij normale stooklijn
Wp vriest nog meer in en sensor word nog kouder, wp gaat nog harder lopen enz
Defrost komt ook niet omdat die temperatuur ook steeds verschuift, een wp defrost aan het temperatuurverschil tussen buiten en uitblaastemperatuur namelijk.

Standaard was het nadeel dat bij ontdooien de buitentemperatuur ook ineens 15-20 graden was en het even duurt voordat het weer gezakt is, WAR temp is lager dus de unit gaat niet meer beginnen totdat WAR temperatuur curve weer in de goede range valt, wp een kwartier uit.

Kortom een heel schommelig en onrustig verloop wat niet nodig is en vrij simpel is op te lossen, er zijn er hier al meerderen op het forum die er iets mee gedaan hebben.

• Zwerius
Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:49:
[...]

Zou je denken ja, maar hij staat 1 meter van het huis dus heeft daar weer invloed op, en ik kan me ook best voorstellen dat de uitgaande lucht ook gedeeltelijk terug circuleert. Bij invriezen is de luchtstroom weer minder dan net na ontdooien, wind is kouder dan de stilstaande lucht.

Schaduwkapje is minimaal, sensor verplaatsen vind ik makkelijker....
Wind is kouder dan stilstaande lucht.....???
Kom op, ga je natuurkunde lessen er nog eens bij pakken.

Zwerius Kriegsman

• Rol-Co

Rol-Co

Zwerius schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:23:
[...]

Wind is kouder dan stilstaande lucht.....???
Kom op, ga je natuurkunde lessen er nog eens bij pakken.
Geforceerde lucht maakt het kouder dan stilstaande lucht ja, anders kunnen we al die ventilatoren om te koelen ook wel wegdoen.

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:28:
[...]

Geforceerde lucht maakt het kouder dan stilstaande lucht ja, anders kunnen we al die ventilatoren om te koelen ook wel wegdoen.
Leg eens een thermometer in de ruimte waar die ventilator draait... De temperatuur zal niets dalen of stijgen.
Mensen voelen het wel anders, maar windkracht 1 of 10 15c blijft 15c. Gevoelstemperatuur, daar heeft een buitendeel geen last van.

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 17-02-2019 13:32 ]

• X21r
Ah hum ..nog wat olie op het vuur.

Een huis koel sneller af met meer wind ...
Natuur en praktijk. Lessen.😎

• Zwerius
Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:28:
[...]

Een ventilator blaast alleen meer lucht van dezelfde temperatuur langs je huid.
Als je huid warmer is dan de langsstromende lucht, koelt die af.
Hoe meer lucht er langs stroomt, hoe meer je huid afkoelt.

Maar een sensor is geen 37°C, maar heeft omgevingstemperatuur.
Of je er nu veel of weinig lucht langs blaast, hij blijft op de omgevingstemperatuur.
Uiteraard opwarming (of afkoeling) via straling van andere bronnen (of sinks) in de buurt daargelaten.

Zwerius Kriegsman

• koevlaas2
[...]

[...]

Ik heb er met mijn oost gesitueerde mitsu nog nooit problemen mee gehad.

• X21r
@Rol-Co
Standaard was het nadeel dat bij invriezen van de buitenunit de sensor ook een koudere waarde aan gaf..

Hier geen last van bij de 75vaa.
Maar jouw ventilator draait ( wat ik zie en merk) minder hard dan die van mij.
Mischien is dat de oplossing van mijn Fabrikant ( fan harder laten blazen.)
Eigenlijk heeft mijn fan maar 2 standen 440 of 700 RPM .( met CNDM connector kan ik de max 700 verlagen naar 640 RPM.
Dus ja deze regeling is ook niet perfect.. ( zal mischien meer voordelen opleveren..)

• Oxellaar
  • Niet online
X21r schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:34:

Als je woning niet luchtdicht is, dan zeer zeker.
Maar dat komt door infiltratie en niet zozeer door snellere afkoeling van de buitenschil.

Daarom hebben woningen met wtw een groot voordeel bij harde wind, ze zijn veel beter luchtdicht gebouwd... Als het goed is.

Ik heb er een jarenlange jacht van gemaakt om mijn woning beter luchtdicht te maken. En dat merk ik aan het comfort. Geen klapperende binnendeuren bij hardewind.
Het klepje van de afzuigkap aan de gevel, klapperde eerst als een dolle bij harde wind. Nu nooit meer.
Ik merk ook aan het energieverbruik eigenlijk niet dat het hard waait.

• CurlyMo
Oxellaar schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:48:
[...]
Dit topic is leidend boven de handleiding van de fabrikant. :+
Misschien is dit wel (naast het geluid) de belangrijkste vraag voor de plaatsing. Kan het met de leiding lengte. En 15m vs 30m is nog wel een verschil.

• Rol-Co

Rol-Co

X21r schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:42:
@Rol-Co
Standaard was het nadeel dat bij invriezen van de buitenunit de sensor ook een koudere waarde aan gaf..

Hier geen last van bij de 75vaa.
Maar jouw ventilator draait ( wat ik zie en merk) minder hard dan die van mij.
Mischien is dat de oplossing van mijn Fabrikant ( fan harder laten blazen.)
Eigenlijk heeft mijn fan maar 2 standen 440 of 700 RPM .( met CNDM connector kan ik de max 700 verlagen naar 640 RPM.
Dus ja deze regeling is ook niet perfect.. ( zal mischien meer voordelen opleveren..)
De ventilator heeft hier ook 2 standen, maar de hoge stand is alleen bij start voor een paar seconden en boven de 111% compressor vermogen, beide heb jij niet gehoord denk ik toen je hier was, dat is maar heel kort.
Ook begint hij nu rustiger, geeft dan iets gas bij als de water temperatuur niet snel genoeg oploopt en zakt dan weer af naar laagste, dit alles is 10-15 min.
Maar voordat die isolatie er om zat en mijn moeite van instellen en sensor op de retour was het een ander verhaal. :)
Maar het gaat mij vooral dat hij zo snel mogelijk laag draait en alleen maar laag, je hebt zelf gehoord dat er dan nagenoeg geen geluid af kwam....
X21r schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:34:

Dat zeker, hier wel iedergeval.

@Oxellaar @Zwerius
Eens! echter bij een buitenunit die kou uit blaast cirkelt er een luchtstroom rond, al helemaal als hij tegen een muur of huis staat, dan moet de lucht toch van de zijkanten/voren komen waardoor hij een x gedeelte uitblaaslucht recirculeert.
Maakt ook allemaal niet uit, ik draai nu niet op WAR maar wil dat wel weer doen met de sensor op een plek zonder invloed van dingen, ik wil niet blijven stellen voor de kleine dingetjes, boven 0 iets hoger, onder 0 iets lager omdat de sensor iets reageert op vriezen, nee gewoon 1 setting die het warm genoeg maakt en minimaal aan verbruik is. Dan kom je met de wp in de kleine details uit, warm maken met een bak stroom gaat altijd goed en te warm zodat je gaat zweten is met een wp al helemaal een kunst plus dat duurt minimaal 2 dagen. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 17-02-2019 14:18 ]

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

CurlyMo schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:02:
[...]

Misschien is dit wel (naast het geluid) de belangrijkste vraag voor de plaatsing. Kan het met de leiding lengte. En 15m vs 30m is nog wel een verschil.
Ook een verdacht verschil. zou die 30m de totale leiding lengte, dus heen + terug kunnen zijn?

• Oxellaar
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:02:
[...]

Jazeker is het belangrijk, daarom staat het in de handleiding van de fabrikant. Verder dan daar hoef je niet te zoeken. En echt belangrijke vragen stel je aan een fabrikant en niet in een topic lijkt mij.
Gebruikerservaringen en vragen daarover, kun je prima in een topic kwijt.

Die max 15 meter uit het topic is onzin, als de fabrikant max 30 meter voorschrijft. Zulke specs haal je bij de fabrikant en niet uit een topic.
Vandaar mijn antwoord.

@jwstolk Kijk... Hier gaat het dus fout.
Maximale leidinglengte is altijd aangegeven voor de vloeistofleiding.

@Rol-Co heb je geen naregeling? Moet je toch eens naar kijken dan. oOo

Popcorn!!

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 17-02-2019 14:30 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.