Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
En die huur je in op oproep? Ik vind het zelf ook veel geld, we gaan ook hoogstwaarschijnlijk voor afkoop. Omdat we dit ook kunnen mee financieren en ja die 130 is onderheving aan inflatiecorrectie. Verdere details heb ik me niet in verdiept, maar afkopen of de koper het verplicht laten overnemen geeft beide 'extra kosten' voor ons.BlueTooth76 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 07:53:
[...]
Ik verwacht m'n installateur hier 1x in de 2 jaar voor controle / onderhoud.
Schoonhouden van de buitenunit kan je zelf (~1 tot 2x per jaar).
Levensduur van een warmtepomp is zo'n 15 jaar, naar mijn idee betaal je een hoop geld voor "zekerheid".
Is die €130 overigens nog onderhevig aan "inflatiecorrectie"? Of betaal je dat over 30 jaar nog steeds?
Wat als je binnen die 30 jaar verhuist? Moeten kopers het contract overnemen? Of moet je het dan afkopen?
Afijn, ik ga geen contracten aan voor dat soort periodes, behalve m'n hypotheek en daar ben ik ook in 10 jaar vanaf gekomen
Thanks voor de tips, wat ik tot nu toe had gevonden is dat de BTW teruggave afhankelijk is of de zonnecollectoren/panelen geïntegreerd (1/3 krijg je dan terug) zijn of op het dak liggen (100%). Daarnaast dienen we uiteraard een gespecificeerde bon te krijgen van de aannemer.Erwin_83 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:10:
Kwa btw teruggave en subsidie moet je ook even kijken. Subsidie en nieuwbouw was een dingetje dacht ik. En bij een huur constructie ben je geen eigenaar, dus weet niet hoe het dan gaat met subsidie en btw teruggave.
Op dit moment lijkt het zelfs dat de aannemer probeert te 'verdienen' aan de subsidie omdat het genoemde wattage (5kW) overeenkomt met min 1800 subsidie (volgens de lijst uitgegeven door de overheid) en de aannemer 1700 euro heeft gerekend in het aankoopbedrag. Kanttekening hierbij is dat het potje wat de overheid jaarlijks reserveert voor warmtepomp subsidies niet op moet zijn.
Edit onderstaande is overbodig:
Heb overigens nog een vraag, wellicht kan iemand mij daarbij ook helpen.
Wij kunnen ook voor een 7.5kW warmtepomp kiezen. Dus prijs gaat hierbij omhoog. We hebben een +-500 kuub nieuwbouwhuis en zullen de eerste paar jaar naar verwachting nog kindloos zijn
Gezien de salderingsregeling, is het dan interessant om een 7.5kW wartepomp te kiezen omdat je dan meer energie kan terugleveren aan het net? Of heb ik dan ook meer zonnecollectoren nodig (deze worden niet vermeerderd met het vergoten van het vermogen)?
Je moet nog veel ontdekken op dit gebied zo te horen wat er loopt nogal wat door elkaar. Kan zijn dat de bouwer/instalateur het je niet goed uitlegt, of in zijn eigen voordeel uitlegt.
[ Voor 44% gewijzigd door Erwin_83 op 15-02-2019 08:30 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik haal inderdaad het één en ander door elkaar. Ik dacht dat de omvormer van de zonnepanelen onderdeel was van de warmtepomp. En dat de zonnepanelen direct het water verwarmde via een warmtepomp. Maar de zonnepanelen zorgen voor elektriciteit via een omvormer wat dan wordt afgegeven aan de warmtepomp of het net.Erwin_83 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:29:
Een warmtepomp gebruikt stroom om warmte te maken, zegmaar als een cv ketel. De warmtepomp gaat geen stroom maken.
Je moet nog veel ontdekken op dit gebied zo te horen wat er loopt nogal wat door elkaar. Kan zijn dat de bouwer/instalateur het je niet goed uitlegt, of in zijn eigen voordeel uitlegt.
Nee, dit is enkel de installatie van de warmtepomp, plaatsen en aansluiten op de leidingen van de CV waar de stadsverwarming binnenunit zat. Hierbij zat verder nog de Panasonic draadloze thermostaat, internet module en buffervat.Wonkbonko schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 07:35:
[...]
Is dat dus inclusief vloerverwarming (2 verdiepingen) en collectoren?
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Ja, zowel verwarming als warmwater wordt via de warmtepomp gedaan.jaari schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:26:
@Wonkbonko het benodigde vermogen (5 of 7,5kW) komt uit de warmteverliesberekening die de aannemer heeft.
Ik hoor je niet over warm water (SWW). Wordt dat ook door de WP gedaan?
Jaarlijks onderhoud van een WP stelt niet veel voor.
Wat neer komt voor afgelopen week op 0.85kWh/graaddag.
Verleden liet een verbruik van 52GJ (equivalent van 1480m3 aardgas) aan stadsverwarming zien inclusief SWW. Nu is SWW een losstaande WP-boiler.
[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 15-02-2019 12:21 ]
ik hou mijn verbruik van de ELGA bij in minder gas. enige nadeel is dat er M3 staat IPV KwNoord27 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:09:
Iemand die toevallig zijn WP verbruik af heeft gezet tegen het aantal gewogen graaddagen van afgelopen week? Mijn logging heeft er een tijd uit gelegen, dankzij een defecte Pi.. Ik zie (voor Gilze-Rijen) 92,6 graaddagen en heb 79kWh verbruikt in de Elga.
Verleden liet een verbruik van 52GJ (equivalent van 1480m3 aardgas) aan stadsverwarming zien inclusief SWW. Nu is SWW een losstaande WP-boiler.
[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 15-02-2019 12:46 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
op dit moment te veel onnodig plaatje (incl. reclame!) en te weinig info.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wauw maak je niet zo druk man het is een screenshot van minder gas met opgenomen vermogen per graad dag , M3 vervangen met kw en dat is mijn verbruik . Momenteel geen laptop bij de hand om je fancy plaatjes te laten zien. Sorry mandunklefaser schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:37:
@Daannn1987 Ik hoop dat je je bijdrage c.q. het schermafdruk nog gaat bewerken,
op dit moment te veel onnodig plaatje (incl. reclame!) en te weinig info.
[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 15-02-2019 12:43 ]
Ik had van 12 december tot begin februari berekend, kwam op 0,5kwh/graaddag op basis van de kWh verbruik die Panasonic zelf rapporteert. Maar ik had dan ook 18GJ verbruik zonder SWW.Noord27 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:09:
Iemand die toevallig zijn WP verbruik af heeft gezet tegen het aantal gewogen graaddagen van afgelopen week? Mijn logging heeft er een tijd uit gelegen, dankzij een defecte Pi.. Ik zie (voor Gilze-Rijen) 92,6 graaddagen en heb 79kWh verbruikt in de Elga.
Ik kreeg een offerte voor een 7kw en was bang dat de benodigde watertemperatuur wellicht wel 50+ zou zijn en toen was het idee om een maatje groter naar de T-Cap te gaan zodat ik altijd 9kW kon pakken
Goede vraag heb m'n post bewerkt de M3 vervangen voor KW komt het op neer. Ik kom overigens van een verbruik van 600-650 M3 weg wat wel scheelt denk ik. Jou ELGA zal veel meer op z'n tenen lopen wat resulteert in een mindere copNoord27 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:45:
@Daannn1987 hoeveel kWh's heeft je Elga verbruikt is de hamvraag.
Als je opgenomen elektrisch vermogen toont dan zegt dat niet zo heel veel, aangezien de geproduceerde hoeveelheid warmte per hoeveel opgenomen elektrisch vermogen sterk wisselt.
Heb je de vraag van @Noord27 gelezen? Ik antwoord op hem namelijk...Ep Woody schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:07:
@Daannn1987 welke informatie toon je hier nu precies? De hoeveelheid geproduceerde warmte of opgenomen elektrisch vermogen?
Als je opgenomen elektrisch vermogen toont dan zegt dat niet zo heel veel, aangezien de geproduceerde hoeveelheid warmte per hoeveel opgenomen elektrisch vermogen sterk wisselt.
Opgenomen vermogen is waar het hier over gaat (dat is ook het idee van mindergas). En dat klopt het liefst zie je geproduceerde warmte maar laat ik nou geen kamstrup hebben. Opgenomen vermogen per graad/dag zegt niet heel veel want houdt geen rekening met zon wind etc.
mindergas kan eigenlijk wel opgedoekt worden dus ?
Tltr eens en ik beantwoord slechts een vraag
[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 15-02-2019 13:15 ]
Het idee van mindergas is opgenomen m3 gas vergelijken met het aantal graaddagen, niet de opgenomen hoeveelheid kWh, maar dat terzijde. De overstap van gas naar elektriciteit voor het verwarmen van de woning zorgt voor een aantal extra parameters die variabeler zijn dan bij een CV ketel. Als je bij een CV ketel het dak isoleert en je ziet een lager verbruik, zonder dat je verder aan de instellingen van de ketel hebt gezeten, is de besparing in m3 gas duidelijk, doordat de verhouding m3 gas naar J warmte gelijk blijft. Als je dat bij een warmtepomp doet en je kijkt alleen naar hoeveel elektriciteit je gebruikt hebt dan zegt dat niet zo veel, aangezien de verhouding kWh elektriciteit naar J warmte wisselt.
Eens het effect bij een Gasketel is marginaal in vergelijking met een WP.Ep Woody schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:22:
Had de vraag gelezen, maar je antwoord was niet 100% duidelijk. Nu wel.
Het idee van mindergas is opgenomen m3 gas vergelijken met het aantal graaddagen, niet de opgenomen hoeveelheid kWh, maar dat terzijde. De overstap van gas naar elektriciteit voor het verwarmen van de woning zorgt voor een aantal extra parameters die variabeler zijn dan bij een CV ketel. Als je bij een CV ketel het dak isoleert en je ziet een lager verbruik, zonder dat je verder aan de instellingen van de ketel hebt gezeten, is de besparing in m3 gas duidelijk, doordat de verhouding m3 gas naar J warmte gelijk blijft. Als je dat bij een warmtepomp doet en je kijkt alleen naar hoeveel elektriciteit je gebruikt hebt dan zegt dat niet zo veel, aangezien de verhouding kWh elektriciteit naar J warmte wisselt.
Bij het isoleren van het dak heb je minder warmtebehoefte > lagere TA > Beter rendement dit gaat op voor zowel een Gasketel als een WP.
Bij een gasketel is het effect marginaal en bij een WP al snel een stuk groter
Bovenstaande bekrachtigd eigenlijk wat jij zegt dus kan het nier meer dan eens zijn
Ondertussen hier een mooi zonnetje en is de WP sinds 8:30 uit en de taak overgenomen door de zon.. 22.1 in huis
[ Voor 30% gewijzigd door Daannn1987 op 15-02-2019 13:36 ]
Klopt, mooi zonnetje vandaag, collectors 79 graden, 1e vat op 74 graden en 2e vat op 52 en WP uit..Daannn1987 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:35:
[-]
Ondertussen hier een mooi zonnetje en is de WP sinds 8:30 uit en de taak overgenomen door de zon.. 22.1 in huis
Bij Enelogic heb ik ook geklaagd en die lijken iets te ontwikkelen waarmee je het verbruik van de WP kan gaan registreren.Daannn1987 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:35:
Is al eens geopperd door iemand die bevriend was met de eigenaar van Mindergas.nl ... is volgens mij alleen geen vervolg aan gegeven
[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 15-02-2019 14:10 ]
Zonnepanelen en WP moet je compleet los van elkaar zien. Zonnepanelen leveren nauwelijks stroom voor je WP, omdat op een zonnige dag als vandaag je WP niet of nauwelijks draait. Je WP heb je vooral nodig op dagen dat er niet of nauwelijks zon is.Wonkbonko schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:12:
[...]
Ik haal inderdaad het één en ander door elkaar. Ik dacht dat de omvormer van de zonnepanelen onderdeel was van de warmtepomp. En dat de zonnepanelen direct het water verwarmde via een warmtepomp. Maar de zonnepanelen zorgen voor elektriciteit via een omvormer wat dan wordt afgegeven aan de warmtepomp of het net.
Dat zonnepanelen de stroom leveren voor je warmtepomp is dus een fabel, die helaas nogal hardnekkig is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Qua direct verbruik heb je wel gelijk, maar aan het einde van het jaar wordt je er niet slechter van. Zelfs met terugleveren niet, ondanks de kleine vergoeding en eventueel het beëindigen van het salderen.
Hier pendelt de gasgestookte luchtverwarming nog altijd 0.08 m3 per uur de woning in. De ketel kan helaas niet laag genoeg branden waardoor hij continue aan/uit blijft gaan. Achja, zo lang heb ik hem toch niet meer nodig.
Dat is wat kort door de bocht. Een warmtepomp houd het in de nacht ook op temperatuur, 24/7 warm houden is het beste voor een WP. En in de nacht vriest het nog steeds. Registreer afgelopen nacht zelfs nog 4 de-frosts..Andrehj schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:08:
[...]
Zonnepanelen en WP moet je compleet los van elkaar zien. Zonnepanelen leveren nauwelijks stroom voor je WP, omdat op een zonnige dag als vandaag je WP niet of nauwelijks draait. Je WP heb je vooral nodig op dagen dat er niet of nauwelijks zon is.
Dat zonnepanelen de stroom leveren voor je warmtepomp is dus een fabel, die helaas nogal hardnekkig is.
[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 15-02-2019 14:19 ]
gebouw beheren, meters, type meter: warmtepomp kiezenErwin_83 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:08:
Op enelogic al wel zichtbaar, maar nog geen idee hoe werkend te krijgen. (Betaalde versie)
[Afbeelding]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Om maar ff op jullie allemaal tegelijk te reageren.
Helaas is andere aannemer niet mogenlijk. Dit is de aannemer van het project, het is "Ruco Villabouw"
De standaard optie met infrarood pannelen is is 10800 watt. Het zijn 600watt panelen en per kamer hangen er 1 tot 4 panelen afhankelijk van formaat kamer.
Het enige wat vermeld wordt over de isolatie is dat het voldoet aan het bouwbesluit, dus rc vloer > 3.5, rc-gevels >4.5 rc-dak > 6.0. Niet wat het totale warmteverlies is e.d.
Er is vermeld dat het "Aluminium kozijnen incl. blanke HR++ dubbele beglazing" bevat. (er is erg veel glas in t huis).
De prijzen die zijn vermeld zijn inderdaad totaal prijzen van de hele installatie met alles rondom gergeld. Voor zover ik weet is de vloerverwarming boven en beneden afzonderlijk te regelen. Ik weet niet of er zones per kamer zijn maar volgensmij niet standaard bij deze prijs inbegrepen.
Zie afbeelding om te zien hoe t exact is vermeld in de meerwerklijst:

Tis voor mij nog vrij onduidelijk hoe de verwarming nou precies werkt in situatie 3, zal dit gewoon lucht verwarming/koeling zijn? ("forced air"). De prijs van #1 17.381 is inclussief bovenverdieping, dus stel ik doe alleen beneden vloer verwarming dan krijg je dus 2336 korting. Dit werd me vermeld via email dat dat een fout was. Dus totaal prijs van vloerverwarming beneden en boven is 17381 (inc btw)
Wat betreft de capaciteit van de warmtepomp, het huis heeft wel 3 badkamers, wellicht dat dat invloed heeft.
Ik heb nog geen gesprek met de aannemer zelf gehad, ik zit op t moment in t buitenland en heb als ik terug kom een afspraak met de aannemer staan om alles te bespreken, dit duurt alleen nog 3 weken dus ben al beetje alles aan t bekijken hoe en wat. Ik neem aan dat aanpassingen niet zo gek hoeven te zijn.
In eerste instantie gaat mn voorkeur ook gewoon uit naar optie #1 van de verwarming, gewoon vloer verwarming/koeling op 1e en 2e verdieping. mochten ze de unit op t dak willen zetten dan neem ik aan dat het wel te regelen valt dat die naast t huis komt te staan. Ruimte genoeg. De kavel zelf is 980m2. Ook is er dan meer ruimte over voor zonnepanelen op het dak. Daar komt het huis standaard met 4 panelen, en is uitbreidbaar tot 18 panelen voor 11.000 extra. Maar dat vind ik ook erg duur dus waarschijnlijk laat ik dat achteraf doen.
Graag zou ik er ook een WTW systeem bij hebben wat wel zou moeten kunnen als het bij optie 3 wel mogenlijk is, dan moet het bij optie 1 ook kunnen. Bij de standaard verwarming kan het niet (met infrarood panelen) Want daar zit dan een ventilatielucht warmtepomp bij voor het warme water in het huis (via de afvoer van de mechanische ventilatie).
Dus het is hopen dat de aannemer straks een beetje redelijk is met wijzigingen die ik zou willen doen.
[ Voor 82% gewijzigd door marco282 op 15-02-2019 15:28 ]
3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV
graaddagen kun je terugvinden op mindergas.nlNoord27 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:09:
Iemand die toevallig zijn WP verbruik af heeft gezet tegen het aantal gewogen graaddagen van afgelopen week?
https://mindergas.nl/member/period_comparison/new
Aart
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh
Als je meer tijd dan geld hebt, dan is een optie om het huis zonder verwarming en zonnepanelen op te laten leveren (maar wel de vloerverwarming dus).
Volgens mij is dit in de standaard-KAO voorwaarden geregeld, je bent dan wel zelf verantwoordelijk om de EPC score uit de vergunning te halen, maar dat is geen probleem als ze op infraroodverwarming als hoofdverwarming gerekend hebben (echt, wtf?).
Je kan dan na oplevering zelf voor de helft van de prijs een warmtepomp en zonnepanelen laten leggen.
NB: je komt bij nieuwbouw niet in aanmerking voor subsidie.
Ze moeten een warmteverliesberekening kunnen geven, zie ook Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 en deel 1.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik ga er vanuit dat het hier om een project in België gaat? Ik ken de regeling daar niet wat betreft tapwater enzo.marco282 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:54:
@bbbrumbrum @BarryH @Oxellaar @Appie Heijn @Grolsch
Om maar ff op jullie allemaal tegelijk te reageren.
Helaas is andere aannemer niet mogenlijk. Dit is de aannemer van het project, het is "Ruco Villabouw"
De standaard optie met infrarood pannelen is is 10800 watt. Het zijn 600watt panelen en per kamer hangen er 1 tot 4 panelen afhankelijk van formaat kamer.
Het enige wat vermeld wordt over de isolatie is dat het voldoet aan het bouwbesluit, dus rc vloer > 3.5, rc-gevels >4.5 rc-dak > 6.0. Niet wat het totale warmteverlies is e.d.
Er is vermeld dat het "Aluminium kozijnen incl. blanke HR++ dubbele beglazing" bevat. (er is erg veel glas in t huis).
De prijzen die zijn vermeld zijn inderdaad totaal prijzen van de hele installatie met alles rondom gergeld. Voor zover ik weet is de vloerverwarming boven en beneden afzonderlijk te regelen. Ik weet niet of er zones per kamer zijn maar volgensmij niet standaard bij deze prijs inbegrepen.
Zie afbeelding om te zien hoe t exact is vermeld in de meerwerklijst:
[Afbeelding]
Tis voor mij nog vrij onduidelijk hoe de verwarming nou precies werkt in situatie 3, zal dit gewoon lucht verwarming/koeling zijn? ("forced air"). De prijs van #1 17.381 is inclussief bovenverdieping, dus stel ik doe alleen beneden vloer verwarming dan krijg je dus 2336 korting. Dit werd me vermeld via email dat dat een fout was. Dus totaal prijs van vloerverwarming beneden en boven is 17381 (inc btw)
Wat betreft de capaciteit van de warmtepomp, het huis heeft wel 3 badkamers, wellicht dat dat invloed heeft.
Maar waarom zo'n groot verschil tussen optie 1 en 2,3? Er zit ongeveer 4 a 5 kW verschil tussen de L/W en W/W optie.
3 badkamers geven een behoorlijke last op je warmtepomp, want in NL moet je ze alle 3 gelijktijdig kunnen gebruiken en terrecht.
Al is dat met de 180L boiler echt onmogelijk, dus ik heb nogal wat vraagtekens.
1 douche en 4 personen kan prima met 180L toe..... Maar 3 badkamers?
Bij de 1145,komt daar een losse boiler bij van nibe? Dat zie ik nergens terug.
Ik vind het een bijzonder project, laat ik dat voorop stellen. Maar ik zou voor de F2120 gaan, want zo heel erg duur is die optie niet. Even los van DIY geneuzel.Ik heb nog geen gesprek met de aannemer zelf gehad, ik zit op t moment in t buitenland en heb als ik terug kom een afspraak met de aannemer staan om alles te bespreken, dit duurt alleen nog 3 weken dus ben al beetje alles aan t bekijken hoe en wat. Ik neem aan dat aanpassingen niet zo gek hoeven te zijn.
In eerste instantie gaat mn voorkeur ook gewoon uit naar optie #1 van de verwarming, gewoon vloer verwarming/koeling op 1e en 2e verdieping. mochten ze de unit op t dak willen zetten dan neem ik aan dat het wel te regelen valt dat die naast t huis komt te staan. Ruimte genoeg. De kavel zelf is 980m2. Ook is er dan meer ruimte over voor zonnepanelen op het dak. Daar komt het huis standaard met 4 panelen, en is uitbreidbaar tot 18 panelen voor 11.000 extra. Maar dat vind ik ook erg duur dus waarschijnlijk laat ik dat achteraf doen.
Graag zou ik er ook een WTW systeem bij hebben wat wel zou moeten kunnen als het bij optie 3 wel mogenlijk is, dan moet het bij optie 1 ook kunnen. Bij de standaard verwarming kan het niet (met infrarood panelen) Want daar zit dan een ventilatielucht warmtepomp bij voor het warme water in het huis (via de afvoer van de mechanische ventilatie).
Dus het is hopen dat de aannemer straks een beetje redelijk is met wijzigingen die ik zou willen doen.
Wel zou ik de VVM500 vragen, die heeft 240L boiler inhoud, dat ga je echt fijn vinden.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
@WonkbonkoAndrehj schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:08:
[...]
Zonnepanelen en WP moet je compleet los van elkaar zien. Zonnepanelen leveren nauwelijks stroom voor je WP, omdat op een zonnige dag als vandaag je WP niet of nauwelijks draait. Je WP heb je vooral nodig op dagen dat er niet of nauwelijks zon is.
Niet helemaal waar, mijn ELGA heeft deze week toch flink wat PV-stroom verbruikt.
Het betreft een project in nederland (Dronten). Een vergroting van de boiler lijkt mee idd wel handig. Eigenlijk zullen er maar 2 badkamers tegelijk gebruikt worden want de slaapkamer beneden (met badkamer) wordt mijn kantoor. Wel fijn want voldoet namelijk mooi aan de belasting regels voor zelfstandige ruimteOxellaar schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:51:
[...]
Ik ga er vanuit dat het hier om een project in België gaat? Ik ken de regeling daar niet wat betreft tapwater enzo.
Maar waarom zo'n groot verschil tussen optie 1 en 2,3? Er zit ongeveer 4 a 5 kW verschil tussen de L/W en W/W optie.
3 badkamers geven een behoorlijke last op je warmtepomp, want in NL moet je ze alle 3 gelijktijdig kunnen gebruiken en terrecht.
Al is dat met de 180L boiler echt onmogelijk, dus ik heb nogal wat vraagtekens.
1 douche en 4 personen kan prima met 180L toe..... Maar 3 badkamers?
Bij de 1145,komt daar een losse boiler bij van nibe? Dat zie ik nergens terug.
[...]
Ik vind het een bijzonder project, laat ik dat voorop stellen. Maar ik zou voor de F2120 gaan, want zo heel erg duur is die optie niet. Even los van DIY geneuzel.
Wel zou ik de VVM500 vragen, die heeft 240L boiler inhoud, dat ga je echt fijn vinden.
Wat betreft de boiler voor de 1145 die zie ik inderdaad ook niet terug. Wordt dus nog even goed onderzoeken wat nou alle opties zijn straks. Hadden ze alles maar op orde dat zou wel fijn zijn
Wat betreft het verschil in prijs, zal wel met de grondboring te maken hebben? Of kost dat niet zoveel.
[ Voor 9% gewijzigd door marco282 op 15-02-2019 15:58 ]
3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV
Dat klopt helemaal. Maar bij mij is het 's nachts donkerNoord27 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:18:
[...]
Dat is wat kort door de bocht. Een warmtepomp houd het in de nacht ook op temperatuur, 24/7 warm houden is het beste voor een WP. En in de nacht vriest het nog steeds. Registreer afgelopen nacht zelfs nog 4 de-frosts..
Ik schreef ook "nauwelijks". Want als je over het hele jaar heen kijkt, welk deel van de stroom van je elga wordt door je PV geleverd? En verwarmt die als enige je woning? Of wordt er op zeer koude winterdagen (als je PV echt de minimale capaciteit heeft) nog bijverwarmd door iets anders?amarkest schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:52:
[...]
@Wonkbonko
Niet helemaal waar, mijn ELGA heeft deze week toch flink wat PV-stroom verbruikt.
[ Voor 31% gewijzigd door Andrehj op 15-02-2019 16:30 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Praat voor jezelf omdat je misschien ramen op het zuiden hebt. Hier gaat wp gewoon door op gratis pv stroom, het is buiten maar 12 graden en binnen net 21 dus gewoon door kachelen met die hap.Andrehj schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:26:
[...]
Dat klopt helemaal. Maar bij mij is het 's nachts donker, dus dan werken de zonnepanelen niet. En met dit weer staat overdag je WP uit. Dus mijn stelling blijft dat zonnepanelen nauwelijks stroom opwekken voor de WP.
[...]
Ik schreef ook "nauwelijks". Want als je over het hele jaar heen kijkt, welk deel van de stroom van je elga wordt door je PV geleverd? En verwarmt die als enige je woning? Of wordt er op zeer koude winterdagen (als je PV echt de minimale capaciteit heeft) nog bijverwarmd door iets anders?
1 PVoutput . Dongen NB
Netto kom ik toch lekker uit op nul kWh gebruikt aan het einde van het jaar en daar doe ik het voor. Dat mijn overschot zonnestroom overdag door iemand anders gebruikt wordt en ik ‘s nachts via mijn leverancier Pure Energie groene stroom van een andere bron geleverd krijg is geen hardnekkige fabel maar 100% realiteit.Andrehj schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:08:
[...]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Dat jij door de salderingsregel aan het eind van het jaar op nul uit komt zal hier ook niemand betwijfelen. Maar dat verandert niets aan het feit dat je in de zomer heel veel stroom over hebt, en in de winter heel veel te kort. Je WP maakt dus nauwelijks gebruik van je PV, maar betrekt gewoon energie uit het net.t.oswald schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:38:
[...]
Netto kom ik toch lekker uit op nul kWh gebruikt aan het einde van het jaar en daar doe ik het voor. Dat mijn overschot zonnestroom overdag door iemand anders gebruikt wordt en ik ‘s nachts via mijn leverancier Pure Energie groene stroom van een andere bron geleverd krijg is geen hardnekkige fabel maar 100% realiteit.
Vandaag is een uitzondering, en dat weet je ook zelf best wel. Het aantal dagen dat het én koud is én je veel PV-opbrengst hebt is nou eenmaal klein.reneeke1970 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:37:
[...]
Praat voor jezelf omdat je misschien ramen op het zuiden hebt. Hier gaat wp gewoon door op gratis pv stroom, het is buiten maar 12 graden en binnen net 21 dus gewoon door kachelen met die hap.
dat kon in de komende jaren swinters wel 's trend gaan worden.Andrehj schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:48:
[...]
[...]
Vandaag is een uitzondering, en dat weet je ook zelf best wel. Het aantal dagen dat het én koud is én je veel PV-opbrengst hebt is nou eenmaal klein.
Overdag zonning en net niet warm genoeg en snachts/smorgens/savonds koud/kouder
[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 15-02-2019 16:54 ]
Alle stroom door mij netto gebruikt of geleverd is groen. Het maakt voor het CO2 neutraal zijn geen bal uit waar en door wie de groene stroom geproduceerd wordt. Voordat ik een WP had was mijn elektriciteitgebruik ook al groen, daar zit het verschil niet. Maar voor mijn CV en SWW had ik gas nodig en dat was op z’n best grijs of CO2 gecompenseerd. Zowel voor mijn portemonnee als voor het milieu zit ik met de WP goed en snap ik je “hardnekkige fabel” dus echt niet.Andrehj schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:48:
[...]
Dat jij door de salderingsregel aan het eind van het jaar op nul uit komt zal hier ook niemand betwijfelen. Maar dat verandert niets aan het feit dat je in de zomer heel veel stroom over hebt, en in de winter heel veel te kort. Je WP maakt dus nauwelijks gebruik van je PV, maar betrekt gewoon energie uit het net.
[...]
Vandaag is een uitzondering, en dat weet je ook zelf best wel. Het aantal dagen dat het én koud is én je veel PV-opbrengst hebt is nou eenmaal klein.
Pas als er netto stroom moet worden “weggegooid” op zonnige dagen en er ‘s nachts en op donkere dagen geen andere groene bronnen beschikbaar zijn, komt je redenering van de grond. Maar dit doet zich momenteel in Nederland niet voor!
[ Voor 10% gewijzigd door t.oswald op 15-02-2019 17:05 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Tja wat is veel.... Vandaag is er 5 kWh rechtsreeks de wp in gegaan omdat hij maar weinig verbruikte. Maar er zijn ook dagen dat er tien kWh de wp in gaat rechtsreeks vanaf het dak. Op jaar basis denk ik toch wel een 1500 kWh, waarvan 700 voor sww,want dat draait altijd overdag.Andrehj schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:48:
[...]
Dat jij door de salderingsregel aan het eind van het jaar op nul uit komt zal hier ook niemand betwijfelen. Maar dat verandert niets aan het feit dat je in de zomer heel veel stroom over hebt, en in de winter heel veel te kort. Je WP maakt dus nauwelijks gebruik van je PV, maar betrekt gewoon energie uit het net.
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Dat noemen ze lente... Niet voor niets dat er hier in de grasvelden al Irissen omhoog komen, zelfs mijn appelbomen krijgen knopjes.amarkest schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:53:
[...]
dat kon in de komende jaren swinters wel 's trend gaan worden.
Overdag zonning en net niet warm genoeg en snachts/smorgens/savonds koud/kouder
Bij winterweer in december, januari en februari kan het goed een week of 4 rond de 0 graden en redelijk bewolkt zijn. En dat noemen we dan een milde winter. Dit jaar is net als vorig jaar gewoon raar, zou me niets verbazen als we in maart nog een flinke week winters weer krijgen.
Ach ja, nog eens die disscussieAndrehj schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:08:
[...]
Ja mijn telefoon laad ook op in de avond/nacht, dat wel ok?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dankje, het was even zoeken maar het is gelukt.kmf schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:28:
[...]
gebouw beheren, meters, type meter: warmtepomp kiezen
Jammer dat enelogic de omvormer nog niet kan uitlezen. (Zonder youless ertussen, een tweede kWh meter zal wel niet op 1 youless kunnen zeker)
[ Voor 24% gewijzigd door Erwin_83 op 15-02-2019 18:15 ]
Buffervat.Rol-Co schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:48:
[...]
Ach ja, nog eens die disscussie![]()
Ja mijn telefoon laad ook op in de avond/nacht, dat wel ok?
Ik heb ook een premium account maar onder mijn account en gebouwen kan ik geen warmtepomp kiezen? Als ik de meter wijzig krijgt ie alleen een andere naam maar kan niet het type aanpassen.kmf schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:28:
[...]
gebouw beheren, meters, type meter: warmtepomp kiezen
Das een flinke dan! 6kWh met cop 4 al snel 24kWh warmte...
Paar kuub idd, of bij veel PV opbrengst Ta setpoint naar max. Alleen dat is dan weer slecht voor de positie op t lijstje van @TomexergieRol-Co schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:50:
[...]
Das een flinke dan! 6kWh met cop 4 al snel 24kWh warmte...
Heb je wel verschillende meters dan?Felicia schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:44:
[...]
Ik heb ook een premium account maar onder mijn account en gebouwen kan ik geen warmtepomp kiezen? Als ik de meter wijzig krijgt ie alleen een andere naam maar kan niet het type aanpassen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik heb de slimme meter, youless en youless gas meter. Youless hangt aan de P1 en wil de S0 rechtstreeks op de warmtepomp aansluiten.kmf schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:23:
[...]
Heb je wel verschillende meters dan?
[Afbeelding]
Nu was het oorspronkelijke idee om een Panasonic ADC07HE5 te installeren. Deze heeft een geluidsdruk van 50db(A) / 48db(A). Dat klinkt me theoretisch toch vrij hoog. Nu ken ik het verhaal dat Nibe erg stille WP's maakt, maar veel duurder is. Maar als ik op een willekeurig webwinkel kijk dan is de Nibe AMS 10-8 met een HK 200S boiler zelfs goedkoper (€ 5584,48) dan de Panasonic (€ 5.964,82) terwijl de geluidsdruk van de Nibe nominaal 36db(A) is.
Zit er nou een ander onder het gras of is de Nibe nu echt goedkoper en net zo geschikt als Wp voor mijn situatie?
Wat nog relevant is voor mijn situatie is dat het 1-fase (blauw, bruin, geel/groen) aangesloten moet worden. Volgens de elektrische specificaties (p. 45) is de 8kW versie 16A en bij de aansluiting staat 230V 50 Hz, 230V 2AC 50Hz. Dat moet toch lukken?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik zou als buur niet echt fijn vinden dat een buitenunit zo dicht bij mijn raam zou staan.CurlyMo schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:47:
Een praktische vraag en even samenvattend. Eind van dit jaar hoop ik een WP te kunnen aanschaffen. Een ~ 7kW split unit en een riante ~ 200L boiler binnen. De buitenunit komt op een jaren '30 balkon tussen een slaapkamer en badkamer raam te hangen. Slaapkamer raam buren is 1,5 à 2 meter verderop.
Nu was het oorspronkelijke idee om een Panasonic ADC07HE5 te installeren. Deze heeft een geluidsdruk van 50db(A) / 48db(A). Dat klinkt me theoretisch toch vrij hoog. Nu ken ik het verhaal dat Nibe erg stille WP's maakt, maar veel duurder is. Maar als ik op een willekeurig webwinkel kijk dan is de Nibe AMS 10-8 met een HK 200S boiler zelfs goedkoper (€ 5584,48) dan de Panasonic (€ 5.964,82) terwijl de geluidsdruk van de Nibe nominaal 36db(A) is.
Zit er nou een ander onder het gras of is de Nibe nu echt goedkoper en net zo geschikt als Wp voor mijn situatie?
Wat nog relevant is voor mijn situatie is dat het 1-fase (blauw, bruin, geel/groen) aangesloten moet worden. Volgens de elektrische specificaties (p. 45) is de 8kW versie 16A en bij de aansluiting staat 230V 50 Hz, 230V 2AC 50Hz. Dat moet toch lukken?
Heb namelijk het jaar rond altijd het raam open.
Nominaal 36db(A) betekend niet altijd op 36db(A) . In de winter bij lage temperaturen zal deze een stuk luider zijn.
Heb je al met je buren hierover gehad?
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Nee, maar daarom zoek ik naar een stille buitenunitWimhaw schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:06:
[...]
Ik zou als buur niet echt fijn vinden dat een buitenunit zo dicht bij mijn raam zou staan.
Heb namelijk het jaar rond altijd het raam open.
Nominaal 36db betekend niet altijd op 36db. In de winter bij lage temperaturen zal deze een stuk luider zijn.
Heb je al met je buren hierover gehad?
Veel stiller zullen de buitenunits voorlopig niet zijn/worden. Is het niet mogelijk om de buitenunit in de tuin te plaatsen achter een schuur/garage?CurlyMo schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:09:
[...]
Nee, maar daarom zoek ik naar een stille buitenunitOverigens staat hier ook het hele jaar door het raam open en ik zit er zelf dus ook niet op te wachten.
Wat jij laat zien zou de mogelijkheid moeten geven om de thermostaat te vragen het setpoint aan te passen. Alleen als de thermostaat dit ondersteunt zal deze aan de vraag voldoen. Deze ondersteuning kan je vinden op de originele OTGW site: http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#thermostats.Copitano schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:33:
@Rimco Dank voor de tip. Bedoel je dit? Dat heb ik al eens een paar keer geprobeerd (Nederlandse versie Domoticz), maar dat werkt bij mij niet (meer) Bij de volgende status update (elke minuut) springt het weer terug naar de instelling op de Chromotherm [Afbeelding]
Waar ik naar refereerde is echter iets anders. Als je in Domoticz rechtsboven via Setup naar de Hardware pagina gaat staat daar je OTGW hardware tussen. Bij die hardware staat een kleine Setup knop. Via die knop kom je op deze pagina:

Via het tekstveld kan je dan commando's sturen zoals vermeld op http://otgw.tclcode.com/firmware.html. Ik gebruik bijvoorbeeld CS=getal om de gevraagde watertemperatuur aan te passen. Via TT=getal zou ook je nog kunnen proberen om het setpoint van je thermostaat aan te passen.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Alles kan, maar dit is esthetisch het mooist en geeft zo min mogelijk leidingwerk.Wimhaw schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:47:
[...]
Veel stiller zullen de buitenunits voorlopig niet zijn/worden. Is het niet mogelijk om de buitenunit in de tuin te plaatsen achter een schuur/garage?
Leidingwerk is 1x, geluid is (bijna) elke dag.CurlyMo schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:53:
[...]
Alles kan, maar dit is esthetisch het mooist en geeft zo min mogelijk leidingwerk.
Ik denk dan aan geluid maar ook resonantie door het balkon, ergens op de grond is beter.
De situatie die jij omschrijft hebben alle ingrediënten voor een burenruzie.CurlyMo schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:47:
Een praktische vraag en even samenvattend. Eind van dit jaar hoop ik een WP te kunnen aanschaffen. Een ~ 7kW split unit en een riante ~ 200L boiler binnen. De buitenunit komt op een jaren '30 balkon tussen een slaapkamer en badkamer raam te hangen. Slaapkamer raam buren is 1,5 à 2 meter verderop.
1,5 meter van het slaapkamerraam van de buren af is vragen om problemen.
Je geeft aan jaren 30 woning, dus (geluids) isolatiewaarde waarschijnlijk erg slecht.
Je geeft aan tussen 2 ramen wat akoustisch een klankkast geeft.
Ik zou het echt niet doen, dit is vragen om problemen en voor je het weet zit je in Radar.
De Nibe schijnt inderdaad aardig stil te zijn, maar op 1,5 meter afstand hoor je elke warmtepomp.
Juist op momenten dat normale mensen in bed liggen ( ' s nachts ) is de buitentemperatuur het laagst, en heeft de WP het meeste last van defrosts en maakt de WP het meeste geluid.
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 16-02-2019 07:57 ]
@Grolsch Tussen twee ramen zijn in dit geval ons badkamer en slaapkamer raam. Welke afstand zou ik minimaal moeten pakken? Ik moet het nog eens na meten om de afstand te kunnen bepalen.
Bij voorkeur wil je de buitenunit helemaal niet vast aan je woning hebben, maar vrijstaand ergens waar je er geen last van hebt (zeker 10 meter van een plek af waar je er last van zou kunnen hebben).CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 08:35:
@Rol-Co We hebben het niet over op het balkon, maar aan de muur daarboven. Resonantie is toch te voorkomen met voldoende demping?
@Grolsch Tussen twee ramen zijn in dit geval ons badkamer en slaapkamer raam. Welke afstand zou ik minimaal moeten pakken? Ik moet het nog eens na meten om de afstand te kunnen bepalen.
Nu heeft niet iedereen de keuze, maar met een split heb je geen last van 10-tallen meters koelleidingen. Dat verlies is "geneuzel" in de marge van 1 á 2% ofzo.
Neem van mij aan dat je buren niet blij gaan worden als jij binnen 10 meter van hun slaapkamerraam een buitenunit op gaat hangen. Juist als je in bed ligt hoor je alles, zelfs het kleinste geluid.
Heb je misschien wat foto's van de situatie, ik ben een beelddenker
En heb je nergens in je tuin ruimte waar je de buitenunit kwijt kunt
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 16-02-2019 08:41 ]
SorryGrolsch schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:41:
[...]
En dan voor de 3e keer, WAT is de waarde die je ingesteld hebt![]()
Iets te druk..
verwarming uit bij Tbuiten:24c
Buitentemp verwarmen of koelen: 25c [ is de omschakeling tussen verwarmen en koelen. ]
Koelen uit bij 20C
Dus daar zit geen checkpoint.
Ik kan niet anders zien dat hij "gewoon" op WAR stopt.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik heb mijn warmtepomp in de tuin op rubberen dempers staan. En toch hoor ik beneden en op de bovengelegen verdieping dat ie loopt. Ik ben blij dat ik aan de andere kant slaap, want ondanks dat ie heel zachtjes is, ik HR++ glas heb, isolatie e.d. zou ik er wel wakker van worden. Maar ik wordt ook wakker van de dieseltaxi die om 5:00 alvast z'n motor laat warmdraaien dus dat zegt iets van hoe snel ik ergens wakker van wordt.CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 08:35:
@Rol-Co We hebben het niet over op het balkon, maar aan de muur daarboven. Resonantie is toch te voorkomen met voldoende demping?
Als ik jou was, zou ik op voorhand en uitvoerig overleg voeren met de buren. Als je iemand naast je hebt wonen die op voorhand al bang is voor geluidsoverlast zou ik naar een vergelijkbare situatie gaan met een vergelijkbaar model om te luisteren.
Zeker mensen richting het autistisch spectrum zijn daar erg gevoelig voor waar "normale" mensen zich afvragen waar ze het over hebben.
Ook achteraf, als er klachten zijn deze niet meteen naast je neerleggen. Iets wat voor jou niet hinderlijk is kan voor een ander dat wel zijn. Daarnaast kan resonantie op vreemde manieren uiten, zelf als eens meegemaakt dat wij een brom hadden vanwege een kapotte lager in de ventilatie unit van 2 huizen verderop. En de buurman raar opkijken dat ik op de minuut precies kon appen wanneer zijn familie de badkamer lamp aanzette, die de ventilatie unit ook meteen een standje hoger zette.
Hij kan niet "gewoon" op WAR stoppen, omdat WAR deze functie niet kent.Dylantje2 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 08:46:
[...]
Sorry
Iets te druk..
verwarming uit bij Tbuiten:24c
Buitentemp verwarmen of koelen: 25c [ is de omschakeling tussen verwarmen en koelen. ]
Koelen uit bij 20C
Dus daar zit geen checkpoint.
Ik kan niet anders zien dat hij "gewoon" op WAR stopt.
Het moet dus een andere parameter van de Panasonic zijn die ingrijpt, ik denk met bovenstaande info dat de WP uit gaat omdat hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan, en dat de panasonic over een goede "anti-pendel" regeling beschikt.
Verander voor de test maar eens je stooklijn naar Ta 35 graden bij Tbuiten 15, dan zul je zien dat je WP niet uit gaat, omdat hij dan wel het minimale vermogen kwijt kan.
Dat is wel errugg dicht bij het slaapkamerraam van de buren.CurlyMo schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:47:
Jouw hardnekkige bewering, dat zonnepanelen stroom voor warmtepomp gebruik een hardnekkige fabel is, bewijst voor mij dat je of slecht geïnformeerd bent, of mogelijk een ongefundeerde mening erop aanhoudt.Andrehj schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:08:
[...]
Als voorbeeld, vraag ik te kijken naar mijn zonnepanelen gegevens van Februari 2018.
Gedurende die maand, vooral tegen het einde van die maand, vroor het 's nachts plaatselijk streng en overdag lichte tot matige vorst.
Onze warmtepomp draaide zowel overdag als in de nacht volle bak.
Hieronder een fotootje van de dagelijkse zonneproductie over de gehele maand incl. de vorstperiode.
Productie van ruim 30 KWh op 21 Februari, waar onze WP gretig gebruik van maakte.
De totale productie gedurende de maand februari 2018 was 495KWh.
MM toch nog iets goeds in de Pana...Grolsch schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 08:51:
[...]
Hij kan niet "gewoon" op WAR stoppen, omdat WAR deze functie niet kent.
Het moet dus een andere parameter van de Panasonic zijn die ingrijpt, ik denk met bovenstaande info dat de WP uit gaat omdat hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan, en dat de panasonic over een goede "anti-pendel" regeling beschikt.
Verander voor de test maar eens je stooklijn naar Ta 35 graden bij Tbuiten 15, dan zul je zien dat je WP niet uit gaat, omdat hij dan wel het minimale vermogen kwijt kan.
Hoe dan ook hij stopt..:-)
Dus het wordt geen 24 graden zoals beweert...
Misschien mijn stooklijn iets aanpassen nu zit ik op de 22
Maar ach.. de panelen dragen ook weer wat bij
Voor het eerste jaar ben ik best tevreden..
Iemand een goedkoop adres voor Leden/kolomradiatoren?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Als je de stooklijn hoog genoeg zet wel. Maar het hele punt van WAR is dat je de stooklijn hebt die je huis op temperatuur houdt i.p.v. te warm maakt. En dus ook de juiste temperatuur waar die moet stoppen.Dylantje2 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 09:51:
[...]
MM toch nog iets goeds in de Pana...
Hoe dan ook hij stopt..:-)
Dus het wordt geen 24 graden zoals beweert...
Misschien mijn stooklijn iets aanpassen nu zit ik op de 22
Maar ach.. de panelen dragen ook weer wat bij
Voor het eerste jaar ben ik best tevreden..
Iemand een goedkoop adres voor Leden/kolomradiatoren?
Wat ik zeg...Felicia schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 09:58:
[...]
Als je de stooklijn hoog genoeg zet wel. Maar het hele punt van WAR is dat je de stooklijn hebt die je huis op temperatuur houdt i.p.v. te warm maakt. En dus ook de juiste temperatuur waar die moet stoppen.
Hij zit iets te hoog...
Maar hij toert ook mooi af toch?
dus ik zou mss mijn stooklijn iets aan kunnen passen.
Maar het zal ook nog wel iets killer worden, dus even geduld....
En die zon heeft al iets meer kracht dan "normaal" dus de invloed van mijn glas op het zuiden zal ook wel wat zijn..
Kijk eens naar fp4all die heeft veel soorten loggersErwin_83 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:07:
[...]
Dankje, het was even zoeken maar het is gelukt.
Jammer dat enelogic de omvormer nog niet kan uitlezen. (Zonder youless ertussen, een tweede kWh meter zal wel niet op 1 youless kunnen zeker)
1 daarvan gewoon een kwh meter 1 fase die gelogd word.
Je kan ze instellen om ook gelijk naar pvoutput te loggen en naar hun eigen site doen ze al by default
[ Voor 23% gewijzigd door SpikeHome op 16-02-2019 10:26 ]
Ik snap dat je zo makkelijk en esthetisch mogelijk je unit ergens wilt neerzetten, maar dit moet je zelf echt niet willen.CurlyMo schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:53:
[...]
Alles kan, maar dit is esthetisch het mooist en geeft zo min mogelijk leidingwerk.
Gevolg kan zijn dat je de unit alsnog ergens anders moet plaatsen als de buren er tegenin gaan. Dubbele plaatsingskosten.
Advies: zoals ik al eerder schreef ergens in tuin of achter een garage/schuur. Waar niemand er last van heeft.
Het probleem is dat je 12 graden kunt hebben met regen en wind, of met een stralend zonnetje.Dylantje2 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:00:
[...]
Wat ik zeg...
Hij zit iets te hoog...
Maar hij toert ook mooi af toch?
dus ik zou mss mijn stooklijn iets aan kunnen passen.
Maar het zal ook nog wel iets killer worden, dus even geduld....
En die zon heeft al iets meer kracht dan "normaal" dus de invloed van mijn glas op het zuiden zal ook wel wat zijn..
Voor dat laatste heb ik een kamer thermostaat die bij 22 ingrijpt. Simpel maak / verbreek contact naar wp toe. Temp sensor in hoekje van kamer verstoppen en klaar met Jumo regelaar.
1 PVoutput . Dongen NB
Gisteren zag ik bij een installateur een configuratie die ik nog niet eerder gezien had.
Hij had een brine/water WP staan, waarbij de brine leidingen (met glycol) naar buiten liepen en daar door een grote warmtewisselaar met fan gingen.
Feitelijk maak je dus gebruik van de buitenlucht als bron, maar er staat buiten slechts een fan te draaien en geen compressor.
Uiteraard is het afhankelijk van grootte, soort en toerental van de fan hoeveel geluid die produceert, maar in potentie kan het een heel stil systeem zijn.
De warmtewisselaar en fan waren ingebouwd in een soort schoorsteen (geschat rond 600-700 mm) , die onderaan rondom geperforeerd was en ook aan de bovenzijde van openingen was voorzien.
Het zag er strak uit en was superstil.
Nadeel: je hebt een extra warmte-wisselaar in je systeem nodig en daarmee creëer je extra dT, waardoor de COP iets lager wordt (ca 2%/graad).
Bijkomend voordeel, je kunt het brine systeem ook nog op andere bronnen aansluiten: PVT-panelen (hoewel ik daar zelf minder van verwacht dan veel anderen), eventueel later nog een bodemsysteem, etc.
Afhankelijk van de verschillende brontemperaturen kun je dan zelfs nog tussen bronnen schakelen. Maar vergt natuurlijk wel meer investeringen.
Maar uiteindelijk allemaal misschien minder belangrijk dan het geluidsvoordeel.
Ik heb eigenlijk niet gezien of er een fabrikaat op de schoorsteen stond.
Maar de installateur zei alleen maar met 3 merken te werken: Nibe, Alpha Innotec en Ecoforest.
Weet niet of het buitendeel ook standaard van één van deze leveranciers was, of heel ergens anders vandaan kwam.
Zwerius Kriegsman
Voorkant (ZZW)

Achterkant (NNO)

Middelste huis zijn wij. Klapdeuren achterkant 1ste verdieping zijn slaapkamers van buren en ons. Kleine ramen de badkamers.
Locatie 3 en 5 zijn op de grond. Locatie 3 is onder het keukenraam op een houten terras en locatie 5 is onder het woonkamer raam op de grond. Locatie 4 is op het dak. Locatie 2 aan buitenmuur balkon.
Verhoudingen zijn niet exact kloppend, maar ik weet dat locatie 1 in ieder geval past met een Nibe of Panasonic split buitenunit.
Wat is de oriëntatie ? Je wil de wp ook niet vol in de zon. Dus waarschijnlijk heb je maar 1 kant van je huis om te gebruiken? Aangezien je zonnepanelen op de dakkapel wilt?CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:08:
Ik heb hier een bouwtekening van de voor en achterzijde met de mogelijke buitenunit locaties (dicht bij het huis).
Voorkant:
[Afbeelding]
Achterkant:
[Afbeelding]
Middelste huis zijn wij. Klapdeuren achterkant 1ste verdieping zijn slaapkamers van buren en ons. Kleine ramen de badkamers.
Locatie 3 en 5 zijn op de grond. Locatie 3 is onder het keukenraam op een houten terras en locatie 5 is onder het woonkamer raam op de grond. Locatie 4 is op het dak. Locatie 2 aan buitenmuur balkon.
Verhoudingen zijn niet exact kloppend, maar ik weet dat locatie 1 in ieder geval past met een Nibe of Panasonic split buitenunit.
Ik heb mijn reactie ook even aangepast zodat die info op één plek staat. Voorkant ZZW en achterkant NNO.Rol-Co schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:21:
[...]
Wat is de oriëntatie ? Je wil de wp ook niet vol in de zon. Dus waarschijnlijk heb je maar 1 kant van je huis om te gebruiken? Aangezien je zonnepanelen op de dakkapel wilt?
Dakkapel daken zou ik graag nuttig willen gebruiken. Voor WP of PV maakt me niet uit. Alleen hoor ik veel dat een WP op een dakkapel ook niet handig is wegens resonantie.
Voorkant is dus de enige plek waar hij echt goed op de grond kan staan.
Ik overdreef ook wel een beetje wat betreft de slaapkamer buren. Daar zit dus ook nog de badkamer tussen. Ik denk dus dat dat eerder 3 à 4 meter is.
[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 16-02-2019 11:32 ]
Bij sommige mensen leeft het idee dat als je een warmtepomp installeert, je ook zonnepanelen moet leggen.
Dan krijg je berichten als 'ik neem geen warmtepomp omdat mijn dak ongeschikt is voor zonnepanelen' en dat slaat natuurlijk nergens op.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja de Nibe is erg stil f2120, maar je hoort hem wel, zeker snachts direct naast je raam. Daarnaast is het een flinke kast die ook rondom ruimte vrij moet hebben (40 cm uit de muur) en het is echt een flink gewicht. Niet aan beginnen[b]Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
De Nibe schijnt inderdaad aardig stil te zijn, maar op 1,5 meter afstand hoor je elke warmtepomp.
Juist op momenten dat normale mensen in bed liggen ( ' s nachts ) is de buitentemperatuur het laagst, en heeft de WP het meeste last van defrosts en maakt de WP het meeste geluid.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Ik heb het overigens over de Nibe AMS-10-8. Dat is de buitenunit van een split set.jschoorl2 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:37:
[...]
Ja de Nibe is erg stil f2120, maar je hoort hem wel, zeker snachts direct naast je raam. Daarnaast is het een flinke kast die ook rondom ruimte vrij moet hebben (40 cm uit de muur) en het is echt een flink gewicht. Niet aan beginnen
Dan is 3 de beste plek, ik zeg panasonic monoblock met de leiding door de kruipruimte, graaf graaf, knijp,knijp en klaar, geen binnenunit.CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:29:
[...]
Ik heb mijn reactie ook even aangepast zodat die info op één plek staat. Voorkant ZZW en achterkant NNO.
Dakkapel daken zou ik graag nuttig willen gebruiken. Voor WP of PV maakt me niet uit. Alleen hoor ik veel dat een WP op een dakkapel ook niet handig is wegens resonantie.
Voorkant is dus de enige plek waar hij echt goed op de grond kan staan.
Ik overdreef ook wel een beetje wat betreft de slaapkamer buren. Daar zit dus ook nog de badkamer tussen. Ik denk dus dat dat eerder 3 à 4 meter is.
En wat doe ik met de boiler? Ik heb niet zo'n behoefte aan een aparte WPB. Die leidingen krijg ik vanaf de kruipruimte dus niet naar zolder. Daarvoor moet ik buitenom.Rol-Co schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:43:
[...]
Dan is 3 de beste plek, ik zeg panasonic monoblock met de leiding door de kruipruimte, graaf graaf, knijp,knijp en klaar, geen binnenunit.
Voor het wegwerken van de leidingen is optie 5 het mooist. Het is dan wel de voorkant, maar dan kan alles naar zolder via de regenpijp die loopt waar ik 6 heb getekend.
[ Voor 28% gewijzigd door CurlyMo op 16-02-2019 11:48 ]
Geen boilerCurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:44:
[...]
En wat doe ik met de boiler? Ik heb niet zo'n behoefte aan een aparte WPB. Die leidingen krijg ik vanaf de kruipruimte dus niet naar zolder. Daarvoor moet ik buitenom.
Voor het wegwerken van de leidingen is optie 5 het mooist. Het is dan wel de voorkant, maar dan kan alles naar zolder via de regenpijp die loopt waar ik 6 heb getekend.
Voorkant is vaak vergunningsplichtig, let ook daar op eventueel.
Voorbeeldje met youtube promo filmpje:
https://www.alklima.nl/pr...en-en-verwarmen/zhr80yaa/
2030Wp + 2520Wp PVoutput
Ik heb mijn WP op plek 5 staan. Het verst van de slaapkamers van ons en de buren en aan de straatkant waar met het verkeer sowieso wat meer geluid is dan aan de achterkant van het huis. De pana H5 is heel stil, maar ik zou hem absoluut niet bij mijn slaapkamer willen hebben! In een stille woonwijk hoor je met open raam zelfs de 35 dB permanent en bij de defrost of bij lage Tb ........CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:08:
Ik heb hier een bouwtekening van de voor en achterzijde met de mogelijke buitenunit locaties (dicht bij het huis).
Voorkant (ZZW)
[Afbeelding]
Achterkant (NNO)
[Afbeelding]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Helaas is alleen de Hydrobox op voorraad: de buitenunit wordt over 3 a 4 weken verwacht.
En dan moet het spul nog naar Nederland.
Geeft tijd om de zaken wat projectmatig voor te breiden.
Allereest de WAF voor het project verhoogd d.m.v. aanschaf waterontharder (op Valentijnsdag ja

Gisteren de oude groepenkast uit 1995 (met 300 mA en 500 mA aardlekschakelaars) vervangen.

Deze voldoet aan de huidige normen en is voorbereid.

Voor de monitoring met Youless ook een kWh meter geplaatst.
Waarom zou een waterontharder de WAF blij maken? Minder shampoo nodig?Remco45 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 12:45:
Allereest de WAF voor het project verhoogd d.m.v. aanschaf waterontharder (op Valentijnsdag ja)
[Afbeelding]
Stuk minder schoonmaken zonder kalk aanslag.Felicia schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 12:57:
[...]
Waarom zou een waterontharder de WAF blij maken? Minder shampoo nodig?
@Remco45
Nu alleen nog 3 fase aanvragen zeker? Krijg je ook een nieuwe meter.
Edit:
Euhhhh, je hebt 2x groep 7
[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 16-02-2019 13:03 ]
Off-topic: Over meters en stroom gesproken: Nuon wilde mijn maandbedrag verhogen met 79%. Heb aangegeven dat de overheid nou ook weer niet zo inhalig is. Bedrag werd een maand later toch afgeboekt: dus dat heb ik meteen gestorneerd. Uitgebreide berekening in een excelsheet opgestuurd en inmiddels lijken ze daar ook in de gaten te krijgen dat er wat fout gaat On-topic.
[ Voor 80% gewijzigd door Remco45 op 16-02-2019 13:11 ]
Het is niet alleen een meter vervangen, je moet 3 fase aanvragen op mijnaansluiting.nl en afrekenen.Remco45 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 13:05:
@Rol-Co Ja: Liander heeft al aangekondigd dat ze de gas- en elektriciteitsmeters komen vervangen. Heb uiteraard gevraagd of ze dan meteen de 1-fase meter door een 3-fase meter kunnen vervangen en na ruggespraak blijkt dat te kunnen.
Mijn maandelijks voorschot wilden ze van greenchoice ook met 100% verhogen, van 5 naar 10,- per maand, gelijk weer terug gezet, ze lijken wel gek geworden!
[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 16-02-2019 13:18 ]
Grappenmakers bij Greenchoice…Rol-Co schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 13:15:
[...]
Het is niet alleen een meter vervangen, je moet 3 fase aanvragen op mijnaansluiting.nl en afrekenen.
Mijn maandelijks voorschot wilden ze van greenchoice ook met 100% verhogen, van 5 naar 10,- per maand, gelijk weer terug gezet, ze lijken wel gek geworden!
Oh, uw aansluiting is eind oktober naar 3 fase omgezet.
Dan maken we per die datum de jaarnota maar op.
U heeft dan wel meer terug geleverd dan verbruikt, dus verrekenen we alles excl. BTW.
En uw voorschot gaat naar 83 euro want ons systeem houdt geen rekening met terug levering.
Eerste wat ik doe is die 83 euro weer naar beneden te zetten, via de app was de ondergrens 144 euro haha
Ik wil graag over een heel jaar salderen, waardoor ik netto stroom afneem en niet terug lever.
Hierdoor wordt alles ook in de BTW verrekend en dat scheelt zomaar weer een paar tientjes in mij voordeel.
Ze hanteren tegenwoordig de regel dat bij mensen die netto terugleveren en geen BTW registratie hebben bij de belastingdienst, het geheel excl. BTW verrekend wordt.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Hoe zou je SWW dan doen? Het idee is om de boiler ook te gebruiken als water accu voor de PV.Rol-Co schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:53:
[...]
Geen boilersww op een andere manier, heb je de wp ook niet lopen in de zomer wanneer alle ramen open staan.
@Rol-Co zegt dan weer dat optie 5 niet goed gaat omdat dat op ZZW is.t.oswald schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 12:25:
[...]
Ik heb mijn WP op plek 5 staan. Het verst van de slaapkamers van ons en de buren en aan de straatkant waar met het verkeer sowieso wat meer geluid is dan aan de achterkant van het huis. De pana H5 is heel stil, maar ik zou hem absoluut niet bij mijn slaapkamer willen hebben! In een stille woonwijk hoor je met open raam zelfs de 35 dB permanent en bij de defrost of bij lage Tb ........
Optie 5 zou dan dit worden:
[ Voor 52% gewijzigd door CurlyMo op 16-02-2019 14:59 ]
Met jouw eerste stelling ben ik het geheel eens, mijn huis zou evengoed opgewarmd geweest geworden zijn, zonder de zonnepanelen, maar dan had ik jaarlijks wel te biecht gemoeten bij mijn energie provider.Proton_ schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:33:
@zandstraat PV en WP zijn onafhankelijk in de zin dat ze elkaar niet nodig hebben. Zonder zonnepanelen was je huis net zo warm geweest, zonder warmtepomp hadden je zonnepanelen net zoveel opbrengst gehad.
Bij sommige mensen leeft het idee dat als je een warmtepomp installeert, je ook zonnepanelen moet leggen.
Dan krijg je berichten als 'ik neem geen warmtepomp omdat mijn dak ongeschikt is voor zonnepanelen' en dat slaat natuurlijk nergens op.
Na twee jaar zonnepanelen, werd ik gefascineerd door de warmtepomp, later bemerkte ik dat de combinatie van die twee echt rendeert, dat óók de zonnepanelen daarbij hun bijdrage leveren.
Je mag niet vergeten dat zonnepanelen aanmerkelijk beter renderen dan eenzelfde bedrag op de gemiddelde spaarrekening, zeker indien je in de mogelijkheid verkeert om een groot deel van de installatiekosten te besparen door zelf de handen uit de mouwen te steken..
Samengevat: de combinatie van de twee bespaart niet alleen het milieu, het geeft ook een gevoel dat men goed bezig is.
Aha daarom kreeg ik wel btw dus.thido schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:16:
[...]
Grappenmakers bij Greenchoice…
Oh, uw aansluiting is eind oktober naar 3 fase omgezet.
Dan maken we per die datum de jaarnota maar op.
U heeft dan wel meer terug geleverd dan verbruikt, dus verrekenen we alles excl. BTW.
En uw voorschot gaat naar 83 euro want ons systeem houdt geen rekening met terug levering.
Eerste wat ik doe is die 83 euro weer naar beneden te zetten, via de app was de ondergrens 144 euro haha. Tweede actie: even vragen waarom ze hebben besloten op 3/4e van het lopende jaar de jaarnota op te maken. Al was me dat al wel duidelijk natuurlijk...
Ik wil graag over een heel jaar salderen, waardoor ik netto stroom afneem en niet terug lever.
Hierdoor wordt alles ook in de BTW verrekend en dat scheelt zomaar weer een paar tientjes in mij voordeel.
Ze hanteren tegenwoordig de regel dat bij mensen die netto terugleveren en geen BTW registratie hebben bij de belastingdienst, het geheel excl. BTW verrekend wordt.
Dat eindafrekening probleem kreeg ik ook met gas afsluiten. Heb correctie laten uit voeren en standen beetje gelogen....
Voorschot mochten ze kiezen, of van de eerste maand de 110 teveel terug storten, of ik betaal rest van het jaar niks meer. Ze besloten terug te boeken en het voorschot weer op 5 euro te zetten. Al bij al dus netjes opgelost, al kost het wat telefoontjes....
1 PVoutput . Dongen NB
Met een split zo doen maakt het niet uit of je een boiler neemt, mijn voorbeeld was bij een monoblokje.CurlyMo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:30:
[...]
Hoe zou je SWW dan doen? Het idee is om de boiler ook te gebruiken als water accu voor de PV.
[...]
@Rol-Co zegt dan weer dat optie 5 niet goed gaat omdat dat op ZZW is.
Optie 5 zou dan dit worden:
[Afbeelding]
Pv batterij kan je met elke e-boiler, wpb doen. (Erbij)
Sww kan ook met e-boiler, wpb, doorstroom verwarmer, zonneboiler, enz enz
Zzw zou ik niet doen of je moet hem heeeeeel goed kunnen afschermen, of zijn buitensensor aan de andere kant van je huis monteren en de kabel verlengen. Met de zon op zijn bol gaat hij het slecht doen op koude dagen met zon.
Dit topic is gesloten.
![]()