marco282 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 04:18:
Graag hoor ik wat advies wat jullie zouden doen in mijn situatie.
Ik sta op t punt om een nieuwbouw woning aan te schaffen, aangezien de huizen gasloos zijn kan ik tussen een aantal dingen kiezen.
Standaard wordt de woning opgeleverd met infrarood panelen als verwarming, warmwater wordt geregeld door een Nibe ventilatielucht warmtepomp boiler van t type MT-WH21-026-FS.
Voor de verwarming van het huis zijn de volgende meerwerkopties beschikbaar (inc btw):
#1 voor de prijs van €17.381:
Lucht-Water warmte pomp van Nibe, Type F2120-16. Binnenunit is VVM320. Dit is dus met een soort airco buiten unit welke waarschijnlijk op t dak geplaatst wordt (plat dak).
#2 voor de prijs van €39.717:
Water-Water warmtepomp ook van Nibe, type F1145-15 bij toepassing van mechanische ventilatie. Vloerverwarming beide verdiepingen.
#3 voor de prijs van €38.435:
Water-Water warmtepomp ook van Nibe, type F1145-15 bij toepassing van WTW.
Ik heb nog geen gesprek gehad direct met de aannemer, maar zoals ik t begrijp is het verschil tussen 2 en 3 dat bij 3 de verwarming/koeling via lucht gebeurt in t huis dmd verwarmen/afkoelen van de WTW lucht?
Ik snap totaal niet waarom je zo'n loeier van een F1145 aangeboden krijgt. 15kW bodemwarmte!
Die is veel zwaarder dan de aangeboden 2120-16.
Die is ongeveer 10 a 11 kW bij -10. Daar zou je dus genoeg aan hebben lijkt me.
Waarom dan toch een 15kW F1145? Aan een 10kW versie zou je genoeg moeten hebben.
Want let op.... De 1145 is geen inverter, maar aan uit, bij start klapt er direct minimaal 15kW warmte uit.
Ik ken woningen waar daadwerkelijk een 1145-15 en 17 noodzakelijk zijn. Maar dan heb je het wel over 2500m3 inhoud.
Ik weet niet wat de inhoud van deze woning is.... 575m3?
Ik denk dat bij 3 er een verkeerd type 1145 is vermeld. Bij gebruik van wtw kun je met minder vermogen toe. Al vind ik het prijsverschil erg klein.
Ik denk dat daarin geen lagere kosten voor de bron in meegenomen zijn.
Gezien deze prijzen (ik neem aan inclusief boringen enzo). Is het de moeite waard om voor een water-water te gaan? Ik heb nu ook een WTW en moet zeggen dat ik zoiets ideaal vind. Maar als dat betekent dat ik de vloerverwarming moet opgeven dan zou dat jammer zijn.
Het lijkt me dat koelen via WTW makkelijker is dan via vloerverwarming. Dus als ik het beide kan doen lijkt me dat ideaal.
Hoe zit het verder met het geluids niveau van een lucht-warmte waterpomp, als het op een plat dak staat, is dat binnen te horen op de boven verdieping?
Andere misschien relevante info,
Het is een vrijstaand huis van 220 vierkante meter. In de zomer wil ik zeker graag het huis continu koel houden. Ik werk vanuit huis en hou niet zo van die warmte in de zomer en ik zou in principe t systeem op 21c instellen en t daar continu op houden.
Vergeet dat je kunt koelen met een wtw, dat is echt onmogelijk. Een wtw kan op vol vermogen 500m3 verplaatsen, als je een hele goeie hebt. En dan blaast hij buitenlucht in, die een paar graden kouder is dan de binnenlucht. Koelvermogen is dus 0.
Op vol vermogen is geen enkele wtw stil, die ga jij snachts niet op max laten draaien.
Ik lees een vrijstaande woning, waarom dan de buitenunit op het platte dak? Een warmtepomp van dat formaat hoort eigenlijk gewoon op de grond te staan. De Nibes zijn muisstil in vergelijking tot iedere andere warmtepomp die ik ooit gehoord heb, dus het zou wel kunnen als het niet bovenop een slaapkamer is.
Continu 21 graden is niet haalbaar en waarschijnlijk ook niet wenselijk. Als we een hete zomer hebben met ruim 30 graden, dan wil je binnen niet echt lager dan 23 a 24 graden hebben, als de lucht maar wat gedroogd is.
Als je echt wil gaan koelen, neem dan de F2120-16 en plaats op enkele strategische plaatsen een echte airco in de woning. 4weg cassettes, of zelfs kanaalunit is prima weg te werken tijdens nieuwbouw.
Kost misschien ook 10K, maar is altijd nog 10K goedkoper dan de F1145-15