Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.113 views

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-11 15:38
amarkest schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:48:
iemand al 's potentiaalvrij geschakeld dmv Homewizard en een AMU-500

https://www.klikaanklikui...siwyg/manuals/70109_1.pdf

bv een ELGA op pin 28/29 verwarmingblokkeren. Dus bv snachts of bij heel vroeg opstart alleen Ketel ff laten draaien
Is dus pin 30/31 geworden.

Werkt uitstekend, via Homewizard te programmeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UIHwywq11yrx25tQ7m8Wt5im/thumb.jpg

Ketel stookt gewoon op ELGA-cvstooklijn.

Helaas nu CVpomp vervangen, bromt ook.............. 8)7

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 10:08
Beetje offtopic, maar kan het even niet vinden. Aan de mensen die Grafana gebruiken; welke formule gebruiken jullie voor kWh metingen ?

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-11 20:50
@wervisser Deze gebruik ik, geeft kWh van het tijdsvak in beeld.
kWh in Grafana

@amarkest Ik heb deze wifi-module op de OTGW (via nodo)

@Boeie Werkt ook prima met de Loria (Duo). De OTGW komt dan tussen een thermostaat en de Loria.
Zone 1 of zone 2 maakt waarschijnlijk niet uit voor de info. Ben wel benieuwd of je verschillende T_aanvoer kunt zien of alleen die van de hoofdzone?
Maakt wel uit voor het overrulen van het setpoint in de thermostaat van zone 1 of 2. (als dit wordt ondersteund door je thermostaat).

[ Voor 54% gewijzigd door Chris_82 op 13-02-2019 15:46 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
Kan ik die OTGW ook aansluiten op mijn Loria duo? Zie van sommige mensen dat ze hem op de 2e zone hebben aangesloten, maar die is bij mij in gebruik.

@Chris_82 zou hem voornamelijk willen hebben om de parameters uit te lezen en deze te kunnen loggen. Weet niet of hij over 1 kanaal alle parameters meestuurt. Ik zal er iig 1 bestellen en dan gaan we het wel zien, het hele domoticz/grafana verhaal is voor mij nog nieuw, maar daarvoor zal ik tijd maken. Wil tzt ook mijn WTW uit gaan lezen (had hiervoor al info gevonden bij domoticz) en eventueel gaan sturen. Naar mijn mening zouden 2 systemen prima kunnen samenwerken, dus ook in ieder geval van elkaar moeten weten wat ze doen. WTW is nu alleen nog maar CO2/vochtsensor gestuurd (maw, gaat harder draaien als we douchen en verder niet).

[ Voor 76% gewijzigd door Boeie op 13-02-2019 16:01 ]

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-11 01:41

Copitano

Hoorn NH

@amarkest Ja, ik heb er een van nodoshop tussen de thermostaat en de WP (Elga) zitten op een LAN aansluiting. Is ook te krijgen met WiFi. Wel bij je bestelling gebruik maken van de soldeerservice van nodoshop, anders moet je zelf aan de bak en even goed kijken wat je naast het printje nog extra nodig hebt (doosje waar de print in gaat? 24 volt netvoeding?)
Domoticz ondersteund OTGW over LAN. Werkt prima samen met Domoticz, InfluxDB, Grafana. Ik gebruik daar vanuit Domoticz zelfs de zelfde database voor die ik had aangemaakt voor de Kamstrup 602.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• amarkest
Copitano schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:39:
@amarkest Ja, ik heb er een van nodoshop tussen de thermostaat en de WP (Elga) zitten op een LAN aansluiting. Is ook te krijgen met WiFi. Wel bij je bestelling gebruik maken van de soldeerservice van nodoshop, anders moet je zelf aan de bak en even goed kijken wat je naast het printje nog extra nodig hebt (doosje waar de print in gaat? 24 volt netvoeding?)
Domoticz ondersteund OTGW over LAN. Werkt prima samen met Domoticz, InfluxDB, Grafana. Ik gebruik daar vanuit Domoticz zelfs de zelfde database voor die ik had aangemaakt voor de Kamstrup 602.
ah over LAN, dus homeplug nodig, miscchien wel so safe ipv WIFI.

Pas je er ook setpoints op de ELGA mee aan? om bv snachts op laag vermogen te draaien?

• amarkest
Copitano schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:39:
Hoe zijn de OTGW en de ESP aan elkaar geknoopt?

• Boeie
Interessant trouwens om te zien hoe het bij mij nu verloopt. Gister/vandaag was dit het beeld. Onze woning warmt vrij snel op (mede door een glaspui van 4m bij 2.60m op het zuiden zonder zonwering nog), en houdt dat lang vast. van maandag op dinsdag moest hij toch weer aan de slag om de Truimte te halen (ingesteld op een bescheiden klokprogramma nu nav tips van @Chris_82)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CZb8rgY7uRn46svRDwJTfgAE/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OminceC2NYT3KXp0PazxhrtK/full.jpg

Programma is nu (doordeweeks):
23.00 - 11.00 19.5c
11.00 - 17.00 20c
17.00 - 22.00 20.5c
22.00 - 23.00 19.5c (geforceerd uit)

Mijn 2e zone heb ik hier deels op afgesteld, ook zodat hij niet tussen 22/23 draait. 2e zone dient de ruimtes 's nachts op 18c te houden.
Het werkt vrij goed. Al vind ik de wp nog teveel pieken, maar heb inmiddels geleerd dat dit normaal gedrag is voor een Loria.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:39
Ik had vandaag zelfs nog ff een verdwaalde defrost rond 12.30 lijkt het wel :? Het was Tb 4,8 graden.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/u092yf5k.jpg

Voor de rest loop de WP mooi rustig, ik had de stooklijn aangepast naar Tb 5 = Ta 30, maar nu weer terug gezet naar Tb10 = Ta 30. In het gebied Tb 5~10 graden is het minimale vermogen wat hoger als bij Tb+10 graden, daardoor toch wat pendelgedrag af en toe :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:55
@Grolsch Ik stook zoals je weet 24/7 Ta = 27 bij deze buiten temperatuur. Verbruik vandaag tot nu toe is best laag. Warmte is vandaag hier gratis met de PV panelen opbrengst. Verder zie je dat de WP hier lekker loopt te pruttelen.
2de helft van de middag is de zon de oorzaak dat de temperatuur te hoog wordt binnen. WP gaat uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mGIk4V8O76ehwYwLW9iYoQ9p/medium.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Wimhaw op 13-02-2019 18:07 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@amarkest Ik heb hem gewoon aan een switch in het netwerk hangen. Niets bijzonders. Ik gebruik hem alleen om uit te lezen. Schakelen doe ik gewoon via de chromotherm. Het enige wat ik tot nu toe kon instellen was de gevraagde kamertemperatuur. Otmonitor werkt niet lekker naast Domoticz. En bij mij loopt het via Domoticz. Hoe het zit met ESP weet ik niet. Nooit geprobeerd.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Boeie
Grolsch schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:32:
Ik had vandaag zelfs nog ff een verdwaalde defrost rond 12.30 lijkt het wel :? Het was Tb 4,8 graden.

[Afbeelding]

Voor de rest loop de WP mooi rustig, ik had de stooklijn aangepast naar Tb 5 = Ta 30, maar nu weer terug gezet naar Tb10 = Ta 30. In het gebied Tb 5~10 graden is het minimale vermogen wat hoger als bij Tb+10 graden, daardoor toch wat pendelgedrag af en toe :P
Pas je sowieso door het jaar heen je Ta aan?
Heb die van mij nu op 30 gezet (was 33), zone 2 naar 27 ipv 28. WAR is bij mij op beide zones 40% (std 50%). Hoop dat het defrosten bij mij afneemt, want dat lijkt hij nog steeds te doen nu en lijkt mij niet nodig.

• Grolsch
Boeie schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:19:
[...]

Pas je sowieso door het jaar heen je Ta aan?
Heb die van mij nu op 30 gezet (was 33), zone 2 naar 27 ipv 28. WAR is bij mij op beide zones 40% (std 50%). Hoop dat het defrosten bij mij afneemt, want dat lijkt hij nog steeds te doen nu en lijkt mij niet nodig.
Nee, normaal niet, vorig jaar veel geëxperimenteerd en dit seizoen voor 1 week iets anders geprobeerd wat dus niet ging zoals verwacht.

Dus weer terug naar de basis ;)

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Hier een succesje behaald. Eindelijk de soft spot gevonden tussen wp, buffer van 150 liter en radiatoren. Ook met de temperatuur van afgelopen dag heeft de wp door geprutteld, voorheen was het bij 4 of 5 graden een aan uit regeling. Wat bleek: de delta t van de wp op 6,2K was de minimale en de minimale van de stooklijn is 29 graden. Ook met de stooklijn op minimaal 28 stond de boel op aan uit, de overshoot door de buffer werd te groot. Ruimte invloed met behulp van de thermostaat 3K. Standaard regeld de nefit op war. Natuurlijk is de afgifte hier niet optimaal, voorzichtig gezegd. Flow geschat ongeveer 340 liter per uur, en dat met een 7 kw warmtepomp, kan gelukkig terug naar 2kw.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dank voor de tip, en meteen ingevoerd...
Vraagje: Kan je daar ook "daily" staafgrafiekjes mee maken? :P

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:47

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Copitano schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:23:
@amarkest Ik heb hem gewoon aan een switch in het netwerk hangen. Niets bijzonders. Ik gebruik hem alleen om uit te lezen. Schakelen doe ik gewoon via de chromotherm. Het enige wat ik tot nu toe kon instellen was de gevraagde kamertemperatuur. Otmonitor werkt niet lekker naast Domoticz. En bij mij loopt het via Domoticz. Hoe het zit met ESP weet ik niet. Nooit geprobeerd.
In domoticz kan je onder de setup van de OTGW hardware ook commando's versturen zoals voor het aanpassen van de gevraagde temperatuur. Je kan deze HTTP requests ook scripten om het helemaal af te maken. Heb hier zelf ook gebruik van gemaakt om de gevraagde watertemperatuur (CV) on-the-fly aan te passen om die zo laag mogelijk te houden.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Rimco Dank voor de tip. Bedoel je dit? Dat heb ik al eens een paar keer geprobeerd (Nederlandse versie Domoticz), maar dat werkt bij mij niet (meer) Bij de volgende status update (elke minuut) springt het weer terug naar de instelling op de Chromotherm Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/pXtOiiB.jpg

• drdnl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 14:16
Mijn warmtepomp (Panasonic H Generatie 12kw WH-SDC12H9E8) heeft al langere tijd lijst van een matige COP.

Rond de 10 graden doet de warmtepomp het redelijk, COP 3 tot 3.5, maximale hoge druk van ongeveer 22kgf/cm2 (met 9.4 kgf/cm2 als laagst gemeten punt)

Als het kouder wordt, onder de 5 graden zit de warmtepomp eigenlijk continu net op het randje van een hogedruk storing (H98), en met net op het randje bedoel ik langdurig op 39.5 of zelfs 39.8 kgf/cm2 als 40.0 een H98 is. Ik kan mij niet echt voorstellen dat dit een normale foutmarge is. Laagst gemeten druk is ongeveer 8.4kgf/cm2 bij dat soort temperaturen. COP tussen 2 tot 3 (afhankelijk van temp)

Mijn vraag is, want kan dat nergens in de handleiding vinden, wat zou een normale werkdruk zijn van een 12kw warmtepomp met een BT rond de 5 graden en een Ta van 35 gaden? Waterzijdig is alles prima, expansieventiel is al eens vervangen, kan het gewoon teveel koudemiddel zijn?

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-11 13:56
Hoge druk kan meerdere oorzaken hebben. Is er onlangs onderhoud gepleegd of is er nooit iets aan gedaan, ivm hoeveelheid freon in het systeem.

Oorzaken van hoge druk kunnen zijn:
te veel freon
lucht in het systeem
vieze condensor
expansieventiel slecht
voeler expansieventiel los van leiding (als dit met een voeler gaat)

Is de verdamper ook wel schoon? Ik weet niet of dit een oorzaak kan zijn van hoge druk maar toch...
Als er nooit aan gewerkt is zal er niet teveel in zitten en waarschijnlijk ook geen lucht, tenzij je een lek hebt, waardoor je dan dus te weinig freon in het systeem hebt.
Als je weet wat voor freon erin zit kan je op internet wel een diagram zoeken met bij bepaalde druk bijbehorende temperatuur. Als je hiervan afwijkt dan heb je lucht in het systeem zitten en dus een flink lek.

[ Voor 43% gewijzigd door Cpt.Chaos op 14-02-2019 01:43 ]

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 14:41
Graag hoor ik wat advies wat jullie zouden doen in mijn situatie.

Ik sta op t punt om een nieuwbouw woning aan te schaffen, aangezien de huizen gasloos zijn kan ik tussen een aantal dingen kiezen.

Standaard wordt de woning opgeleverd met infrarood panelen als verwarming, warmwater wordt geregeld door een Nibe ventilatielucht warmtepomp boiler van t type MT-WH21-026-FS.

Voor de verwarming van het huis zijn de volgende meerwerkopties beschikbaar (inc btw):
#1 voor de prijs van €17.381:
Lucht-Water warmte pomp van Nibe, Type F2120-16. Binnenunit is VVM320. Dit is dus met een soort airco buiten unit welke waarschijnlijk op t dak geplaatst wordt (plat dak).

#2 voor de prijs van €39.717:
Water-Water warmtepomp ook van Nibe, type F1145-15 bij toepassing van mechanische ventilatie. Vloerverwarming beide verdiepingen.

#3 voor de prijs van €38.435:
Water-Water warmtepomp ook van Nibe, type F1145-15 bij toepassing van WTW.

Ik heb nog geen gesprek gehad direct met de aannemer, maar zoals ik t begrijp is het verschil tussen 2 en 3 dat bij 3 de verwarming/koeling via lucht gebeurt in t huis dmd verwarmen/afkoelen van de WTW lucht?

Gezien deze prijzen (ik neem aan inclusief boringen enzo). Is het de moeite waard om voor een water-water te gaan? Ik heb nu ook een WTW en moet zeggen dat ik zoiets ideaal vind. Maar als dat betekent dat ik de vloerverwarming moet opgeven dan zou dat jammer zijn.
Het lijkt me dat koelen via WTW makkelijker is dan via vloerverwarming. Dus als ik het beide kan doen lijkt me dat ideaal.

Hoe zit het verder met het geluids niveau van een lucht-warmte waterpomp, als het op een plat dak staat, is dat binnen te horen op de boven verdieping?

Andere misschien relevante info,
Het is een vrijstaand huis van 220 vierkante meter. In de zomer wil ik zeker graag het huis continu koel houden. Ik werk vanuit huis en hou niet zo van die warmte in de zomer en ik zou in principe t systeem op 21c instellen en t daar continu op houden.

[ Voor 7% gewijzigd door marco282 op 14-02-2019 04:28 ]

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
marco282 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 04:18:

Ik sta op t punt om een nieuwbouw woning aan te schaffen, aangezien de huizen gasloos zijn kan ik tussen een aantal dingen kiezen.

Standaard wordt de woning opgeleverd met infrarood panelen als verwarming, warmwater wordt geregeld door een Nibe ventilatielucht warmtepomp boiler van t type MT-WH21-026-FS.

Voor de verwarming van het huis zijn de volgende meerwerkopties beschikbaar (inc btw):
Lucht-Water warmte pomp van Nibe, Type F2120-16. Binnenunit is VVM320. Dit is dus met een soort airco buiten unit welke waarschijnlijk op t dak geplaatst wordt (plat dak).

Water-Water warmtepomp ook van Nibe, type F1145-15 bij toepassing van mechanische ventilatie. Vloerverwarming beide verdiepingen.

Ik heb nog geen gesprek gehad direct met de aannemer, maar zoals ik t begrijp is het verschil tussen 2 en 3 dat bij 3 de verwarming/koeling via lucht gebeurt in t huis dmd verwarmen/afkoelen van de WTW lucht?
Ik snap totaal niet waarom je zo'n loeier van een F1145 aangeboden krijgt. 15kW bodemwarmte!
Die is veel zwaarder dan de aangeboden 2120-16.
Die is ongeveer 10 a 11 kW bij -10. Daar zou je dus genoeg aan hebben lijkt me.
Waarom dan toch een 15kW F1145? Aan een 10kW versie zou je genoeg moeten hebben.
Want let op.... De 1145 is geen inverter, maar aan uit, bij start klapt er direct minimaal 15kW warmte uit.
Ik ken woningen waar daadwerkelijk een 1145-15 en 17 noodzakelijk zijn. Maar dan heb je het wel over 2500m3 inhoud.
Ik weet niet wat de inhoud van deze woning is.... 575m3?

Ik denk dat bij 3 er een verkeerd type 1145 is vermeld. Bij gebruik van wtw kun je met minder vermogen toe. Al vind ik het prijsverschil erg klein.
Ik denk dat daarin geen lagere kosten voor de bron in meegenomen zijn.
Gezien deze prijzen (ik neem aan inclusief boringen enzo). Is het de moeite waard om voor een water-water te gaan? Ik heb nu ook een WTW en moet zeggen dat ik zoiets ideaal vind. Maar als dat betekent dat ik de vloerverwarming moet opgeven dan zou dat jammer zijn.
Het lijkt me dat koelen via WTW makkelijker is dan via vloerverwarming. Dus als ik het beide kan doen lijkt me dat ideaal.

Hoe zit het verder met het geluids niveau van een lucht-warmte waterpomp, als het op een plat dak staat, is dat binnen te horen op de boven verdieping?

Het is een vrijstaand huis van 220 vierkante meter. In de zomer wil ik zeker graag het huis continu koel houden. Ik werk vanuit huis en hou niet zo van die warmte in de zomer en ik zou in principe t systeem op 21c instellen en t daar continu op houden.
Vergeet dat je kunt koelen met een wtw, dat is echt onmogelijk. Een wtw kan op vol vermogen 500m3 verplaatsen, als je een hele goeie hebt. En dan blaast hij buitenlucht in, die een paar graden kouder is dan de binnenlucht. Koelvermogen is dus 0.
Op vol vermogen is geen enkele wtw stil, die ga jij snachts niet op max laten draaien.

Ik lees een vrijstaande woning, waarom dan de buitenunit op het platte dak? Een warmtepomp van dat formaat hoort eigenlijk gewoon op de grond te staan. De Nibes zijn muisstil in vergelijking tot iedere andere warmtepomp die ik ooit gehoord heb, dus het zou wel kunnen als het niet bovenop een slaapkamer is.

Continu 21 graden is niet haalbaar en waarschijnlijk ook niet wenselijk. Als we een hete zomer hebben met ruim 30 graden, dan wil je binnen niet echt lager dan 23 a 24 graden hebben, als de lucht maar wat gedroogd is.
Als je echt wil gaan koelen, neem dan de F2120-16 en plaats op enkele strategische plaatsen een echte airco in de woning. 4weg cassettes, of zelfs kanaalunit is prima weg te werken tijdens nieuwbouw.
Kost misschien ook 10K, maar is altijd nog 10K goedkoper dan de F1145-15

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• drdnl
Cpt.Chaos schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 01:39:
Hoge druk kan meerdere oorzaken hebben. Is er onlangs onderhoud gepleegd of is er nooit iets aan gedaan, ivm hoeveelheid freon in het systeem.

Oorzaken van hoge druk kunnen zijn:
te veel freon
lucht in het systeem
vieze condensor
expansieventiel slecht
voeler expansieventiel los van leiding (als dit met een voeler gaat)
Er is begin vorig jaar aan gewerkt, compressor en expansieventiel vervangen. Vervolgens een paar keer naar gekeken tot de installateur dacht dat alles goed was. Maar gezien die constante (net niet) hoge druk storingen betwijfel ik dat.
Was toen ook een te lage buiten temperatuur voor vacuüm trekken volgens sommigen op forum hier.

Teveel freon of lucht in het systeem klinkt redelijk.
Hoe interpreteer je een r410a tabel en of dat goed is? Discharge of EVA temperatuur bijvoorbeeld? Ander meetpunt?
Als de druk 3.9 bar is is discharge 25 graden en Eva 117 graden. Is dat goed of slecht?

Condensor zou ik zeggen is schoon, valt een verdamper door mij schoon te maken?

[ Voor 9% gewijzigd door drdnl op 14-02-2019 08:36 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Andere aannemer zoeken?

The fuck.... Alles met infraroodpanelen.... Of een 15kW (!!!!) WP.
Vraag hem voor de gein ook eens of hij dan ook 15kW aan infraroodpanelen zou ophangen in de standaard situatie. Dat dit ook nog niet vanuit bouwbesluit/EPC afgestraft word, onbegrijpelijk.

Leuk die energieambities, maar sommige aannemers/installateurs zijn toch wel helemaal de weg kwijt als ze geen CV-keteltje meer mogen ophangen....

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 14-02-2019 08:27 ]

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Ik kan je hier niet mee helpen, maar ben wel nieuwsgierig hoe je aan die drukken komt. Kan je dat ergens aflezen of sluit je meetapparatuur aan?
drdnl schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 00:19:
Mijn warmtepomp (Panasonic H Generatie 12kw WH-SDC12H9E8) heeft al langere tijd lijst van een matige COP.

Rond de 10 graden doet de warmtepomp het redelijk, COP 3 tot 3.5, maximale hoge druk van ongeveer 22kgf/cm2 (met 9.4 kgf/cm2 als laagst gemeten punt)

Als het kouder wordt, onder de 5 graden zit de warmtepomp eigenlijk continu net op het randje van een hogedruk storing (H98), en met net op het randje bedoel ik langdurig op 39.5 of zelfs 39.8 kgf/cm2 als 40.0 een H98 is. Ik kan mij niet echt voorstellen dat dit een normale foutmarge is. Laagst gemeten druk is ongeveer 8.4kgf/cm2 bij dat soort temperaturen. COP tussen 2 tot 3 (afhankelijk van temp)

Mijn vraag is, want kan dat nergens in de handleiding vinden, wat zou een normale werkdruk zijn van een 12kw warmtepomp met een BT rond de 5 graden en een Ta van 35 gaden? Waterzijdig is alles prima, expansieventiel is al eens vervangen, kan het gewoon teveel koudemiddel zijn?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

ik neem aan dat optie 1 incl. vloerverwarming is? Dat lijkt me de logische optie dan.
En WTW is ook nuttig, want vermindert je verwarmingsbehoefte. Alleen als je met weinig mensen in huis bent heb je, bij co2 gestuurde MV beperkt verversing nodig, vaak op het niveau dat een lucht WTW (dus luchtkanalen je huis in) wel werkt maar een ventilatiewarmtepomp (b.v. de spaarpomp) niet, die werkt pas vanaf xxx m3/uur.

Verder is het belangrijk om een indicatie te krijgen van het warmteverlies van je huis, dus daarmee je verwarmingsbehoefte. 20k extra voor een wp met bron lijkt me niet echt terug te verdienen aan betere cop/lager E verbruik

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 14-02-2019 08:58 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• drdnl
blauwemac schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:37:
Ik kan je hier niet mee helpen, maar ben wel nieuwsgierig hoe je aan die drukken komt. Kan je dat ergens aflezen of sluit je meetapparatuur aan?

[...]
Zit in de service kant van de aquarea cloud oplossing. 72 verschillende meetpunten ofzo, handig. Als je weet wat je zoekt (ik nauwelijks :))

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Binnen kort ga ik het warmtepomp team joinen :) maar even een paar praktische vragen. Mijn "oplossing" gaat bestaan uit een paar systemen gecombineerd (niet om dat het moet, maar omdat het kan).. echter hoe vaak kun je per jaar subsidie aan vragen e.g. kan ik subsidie aanvragen voor een warmtepomp en later nog voor een warmtepomp boiler ? op de subsidie website kan ik hier niet echt iets over vinden ?

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-11 20:50
AUijtdehaag schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:27:
[...]

Dank voor de tip, en meteen ingevoerd...
Vraagje: Kan je daar ook "daily" staafgrafiekjes mee maken? :P
Die staafgrafiekjes had ik nog niet, maar het is gelukt :9
Tijdzone correctie is een beetje tricky, en de juiste tijdsvakken. Staafjes naast elkaar voor meerdere sensoren wordt in mijn versie van Grafana nog niet ondersteund, ze vallen over elkaar heen :/ Je kan evt voor meerdere lijnen + stippen kiezen in dat geval? Of meerdere staafgrafiekjes...
verbruik per dag
MetricsAxesDisplayTime range
MetricsAxesDisplayTime range

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Dat wordt nog eens lekker. Kan je niet van de specs afgaan,maar moet je ook nog eens een rapport laten uitbrengen van metingen bij de buren 8)7

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27

Pff ik zou toch echt een warmteverliesberekening opvragen, een vriend van mij woont in hetzelfde formaat huis, bj 2013 oid, ik heb daar een Zubadan 11,2KW geplaatst, achteraf had de nog lichtere variant het ook kunnen doen(8KW volgens mij).
Bovenstaand huis heeft geen WTW, alleen een paar roosters in de ramen en in de natte ruimten en keuken, afzuiging naar buiten. De Zuba doet het echt op z'n slofjes, Ta=30 bij -5. Voor warm water is het wel een monster wanneer het moet, 300L zomaar op temperatuur. Het lijkt mij sterk dat jouw nieuwe woning met zo'n stevige WP uitgerust moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 14-02-2019 11:19 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:58
kmf schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:02:
[...]

Dat wordt nog eens lekker. Kan je niet van de specs afgaan,maar moet je ook nog eens een rapport laten uitbrengen van metingen bij de buren 8)7
Ik denk dat een omkasting standaard leveren makkelijker is. Op zich wel logisch, ik wordt snachts al wakker als 1 van de overburen z'n diesel taxi ff stationair laat draaien om het ijs te ontdooien. Qua geluid volume toch wel vergelijkbaar.

En ik snap ook wel dat ik een lichte slaper ben maar dat zijn er heel veel met mij. Dat er meer mensen zijn die er wel doorheen slapen maakt helaas niet dat ik dat ook doe, en in die zin vind ik het heel fijn dat de wetgever zich dat realiseert (en dan natuurlijk ook de overlast als je wakker bent). Helaas is regelgeving en handhaving totaal verschillend want op een zomerse nacht tot 6:00 knallende muziek mag ook niet maar daar wordt ook niet tegen gehandhaafd.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Oxellaar
  • Niet online
drdnl schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:13:
[...]

Er is begin vorig jaar aan gewerkt, compressor en expansieventiel vervangen. Vervolgens een paar keer naar gekeken tot de installateur dacht dat alles goed was. Maar gezien die constante (net niet) hoge druk storingen betwijfel ik dat.
Was toen ook een te lage buiten temperatuur voor vacuüm trekken volgens sommigen op forum hier.

Teveel freon of lucht in het systeem klinkt redelijk.
Hoe interpreteer je een r410a tabel en of dat goed is? Discharge of EVA temperatuur bijvoorbeeld? Ander meetpunt?
Als de druk 3.9 bar is is discharge 25 graden en Eva 117 graden. Is dat goed of slecht?

Condensor zou ik zeggen is schoon, valt een verdamper door mij schoon te maken?
Die waardes gaan nergens over.....
Discharge van 25....dan draait de compressor niet, of hij draait vloeistof, maar geen lucht. Bij een lage druk van 3.9bar, hoort een temperatuur van -14.4 graden.
De zuiggas temperatuur zou dus een temperatuur van -9.. -11.
Die 117graden is een waarde die nergens bij kan horen, dan alleen een veel te hoge persgasT.

In je eerdere stuk is je lage druk ook veel te hoog, hij is gelijk aan de buitenT, dus geen overdracht.
Drukken zeggen helaas niet veel zonder er een gemeten temperatuur aan te koppelen.

Edit... Zie nu de DM... ;)

• hijacker80
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-05 23:08
Felicia schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:20:
[...]

Ik denk dat een omkasting standaard leveren makkelijker is. Op zich wel logisch, ik wordt snachts al wakker als 1 van de overburen z'n diesel taxi ff stationair laat draaien om het ijs te ontdooien. Qua geluid volume toch wel vergelijkbaar.

En ik snap ook wel dat ik een lichte slaper ben maar dat zijn er heel veel met mij. Dat er meer mensen zijn die er wel doorheen slapen maakt helaas niet dat ik dat ook doe, en in die zin vind ik het heel fijn dat de wetgever zich dat realiseert (en dan natuurlijk ook de overlast als je wakker bent). Helaas is regelgeving en handhaving totaal verschillend want op een zomerse nacht tot 6:00 knallende muziek mag ook niet maar daar wordt ook niet tegen gehandhaafd.
Ik hoor het ook heel duidelijk. Bij ons hebben ze de warmtepomp van de buren op de schuur in de tuin geplaatst. Vooral in de winter heb ik er last van, in de zomer als die aan het douchen is o.a.
Wil nog steeds met hun in gesprek erover maar om hun een omkasting te adviseren is wel wat lastig.
Vind ook gek dat ze er zelg geen last van hebben. :(
Zelf heb ik er 1 binnenshuis staan.

• Wimhaw

Het zijn stevige prijzen voor alle drie de opties?

Je zou ook kunnen overwegen om het zelf te (laten)doen. Dat is naar mijn mening een stuk goedkoper.
Zelf hebben we ook een nieuwbouwhuis (2018). Origineel zat er gas in. Gas wilden we niet.

In eerste instantie was bij de aannemer echt niets mogelijk, maar toen ik bij het GWK had nagevraagd of een woning met een gas of andere warmte installatie opgeleverd moest worden kreeg ik het wel voor elkaar. Antwoord van het GWK was namelijk. Een warmte bron is niet noodzakelijk bij oplevering. Deze valt dan niet in garantie van de aannemer.

We hebben wel door de aannemer de leidingen laten verleggen naar de plaats waar de WP binnenunit moest komen te staan en we hebben overal vloerverwarming. (ook op zolder)
Succes met je keuze. :)

• drdnl
Oxellaar schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:37:
[...]

Die waardes gaan nergens over.....
Discharge van 25....dan draait de compressor niet, of hij draait vloeistof, maar geen lucht. Bij een lage druk
Compressor staat dan meestal tussen de 35 en 50hz te draaien. Hoop niet dat hij vloeistof draait, zijn paar maanden verder en hij klinkt niet zo kapot als de originele (vol vloeistof) compressor. Dus ik ben hoopvol, maar weet ook best zeker dat iets niet klopt
Oxellaar schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:37:
[...]
In je eerdere stuk is je lage druk ook veel te hoog, hij is gelijk aan de buitenT, dus geen overdracht.
Drukken zeggen helaas niet veel zonder er een gemeten temperatuur aan te koppelen.
welke temperatuur heb je nodig? Heb er een stuk of 10 voor je :)
Als je tijd hebt om er naar te kijken, graag. Kan je ook de inloggegevens van mijn Aquarea Service cloud sturen, ruim een week aan gedetailleerde logging van ~70 waarden, kun je alvast een eerste indruk krijgen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:31

Paar opmerkingen:
  1. Waarom van die hoge vermogens? Ik ben ook bezig met een nieuwe woning (ca 900 m3, dus vergelijkbaar) en heb een totaal warmteverlies bij -10 van zo'n 5.5 a 6 kW. Of zit er nog ouderwets HR++ glas in? Kun je een warmteverliesberekening met ons deleng?
  2. Altijd WTW nemen, dat scheelt bij mij zo'n 3 kW aan verliesvermogen.
  3. Wat een onwijs hoge prijzen, zeker voor de WW warmtepompen. Dat ga je nooit terugverdienen. Dus een L/W WP nemen.
  4. Wat ik zou doen: Hele huis laten bouwen met VVW (pomploze verdelers), maar zonder verwarming. En dan in eigen beheer een L/W WP laten installeren. Dat zou voor € 10.000 te doen moeten zijn, zeker als je (zoals verwacht) met een 7.5 kW (Mitsubishi PUHZ-SW75xAA) uit kan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Grolsch
Bij de prijzen van @marco282 zit (neem ik aan) ook het gehele afgiftesysteem en bijbehorende regeling. Dat valt me dan nog enigzins mee. Alleen het afgiftesysteem (vloerverwarming beide verdiepingen met naregeling) zit al zo op een 8K inclusief materiaal, verdelers, leidingen.

Dat hij dan 10K voor een Nibe L/W WP kwijt zou zijn vind ik nog niet zo gek (op papier).
10K extra (dus 20K) voor een W/W WP zijn ook getallen die je veel hoort.

Vermogens lijken mij inderdaad veel te hoog.

Als je de kans hebt zet je buitenunit dan niet op het dak neer, maar ergens in de tuin een eind weg. Voorkomen is beter als genezen.

WTW is een kwestie van smaak, voor het prijsverschil tussen WTW en ventilatie type C met ruimte gestuurde afzuiging zou je ook een vracht PV panelen op je dak kunnen gooien als je zuiver naar de kosten kijkt. Maar in de basis zorgt WTW voor minder warmteverlies.

Ik zou vragen om een prijs voor het aanleggen van vloerverwarming en verdelers (dit kan na de bouw niet meer) en dan de standaard IR panelen daarmee te verrekenen.
Welke idioot bedenkt in vredes naam een huis warm te houden met IR panelen :?

En dan na de tijd lekker zelf je L/W WP regelen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:31
Grolsch schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:55:
Welke idioot bedenkt in vredes naam een huis warm te houden met IR panelen :?
Degene die wordt afgerekend op de aanschafprijs (of de marge daarin) en niet zelf de elektriciteitsrekening hoeft te betalen, en bovendien niet zelf last heeft van het comfortverlies...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Felicia
hijacker80 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:47:
[...]

Ik hoor het ook heel duidelijk. Bij ons hebben ze de warmtepomp van de buren op de schuur in de tuin geplaatst. Vooral in de winter heb ik er last van, in de zomer als die aan het douchen is o.a.
Wil nog steeds met hun in gesprek erover maar om hun een omkasting te adviseren is wel wat lastig.
Vind ook gek dat ze er zelg geen last van hebben. :(
Zelf heb ik er 1 binnenshuis staan.
Daar was ik dus ook bang voor met de onze, gelukkig staat die in een hoekje en hoor je hem relatief weinig. Ook als je buiten de tuin bent (langs de schutting) hoor je hem al niet meer. De enige die er dus echt last van heeft zijn ikzelf en eventueel de naastgelegen buren (maar die slapen toch voor).

Wat betreft de WP van je buur, ik zou het zo stellen dat je op bepaalde momenten iets hoort wat niet fijn is en om uit te sluiten dat het zijn warmtepomp is of jullie een keer samen kunnen luisteren. Bijvoorbeeld door op een ladder omhoog te gaan of dat hij een keertje binnen komt luisteren. Loop je nog steeds risico dat ie het afwimpelt maar dan voorkom je in ieder geval dat hij voelt dat je meteen hem beschuldigd.
Een collega van mij had een keer een vergelijkbare klacht over een appartementen complex, tegenover wonende huurder kei stellig dat het onze ventilatie installatie was die 's nachts rammelde waardoor hij niet kon slapen. Dus hij stelt voor een keer de tijden op te schrijven en dat ze samen gingen kijken. Blijkt dat 1 van de dagen dat er een klacht wacht de hele unit in onderhoud stond (met stoppen uit) in afwachting van nieuwe filters n.a.v. de klacht van die huurder :o Uiteindelijk was het de vergrendeling van zijn slaapkamer raam waar speling op zat waardoor die bij een beetje wind ging rammelen (tikken), het advies was om de 2e vergrendeling ook om te zetten zodat de speling weg was 8)

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:47
De 35 dB onder het slaapkamer raam van de buren kan ik met mijn Mitsubishi PUHZ-SW75VAA (toch een der stilste)halen op 3 meter ( en vollast draaien ).
Maar er staat wel een geluids dempende kast omheen van 1,8m Hoog 1,8m Breed en 2,4m lang.( ruimte was beschikbaar).

En 35 dB is erg weining.zeeer weinig ..

Mensen lopen hier op 2 meter afstand van de blaas uitgang zonder weg geblazen te worden.(die zijde heeft nu nog wel redenenlijk wat geluid maar word van de zomer aangepakt)

Beneden de 5 graden gaat de ventilator altijd op 700 rpm draaien.. en dat produceert toch aardig wat geluid zonder omkasting.

Dus in rijtjes huis met 35 db en perseelgrens is bijna niet om te doen.

Grens op 35 db en dichts bij zijnde raam/deur van de buren is veel redelijker.

Wie gaat er nu met een tentje precies tegen de perceel grens aan proberen te slapen .. en dan klagen over geluid ...

[ Voor 0% gewijzigd door X21r op 14-02-2019 14:13 . Reden: Add ]

• Felicia
X21r schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:06:
[...]

Wie gaat er nu met een tentje precies tegen de perceel grens aan proberen te slapen .. en dan klagen over geluid ...
Met de temperatuur dat de Wp aangaat slaap ik niet in een tentje hoor, tenzij die op de koelstand staat.

• Oxellaar
  • Niet online
X21r schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:06:
[...]

En 35 dB is erg weining.zeeer weinig ..
Binnen de woning ligt de grens al jaren op 30dB voor technische installaties......Hoe denk je dat daar aan te voldoen is in een woning met wtw?

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 14-02-2019 14:40 ]

• hijacker80
Felicia schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:47:
[...]

Daar was ik dus ook bang voor met de onze, gelukkig staat die in een hoekje en hoor je hem relatief weinig. Ook als je buiten de tuin bent (langs de schutting) hoor je hem al niet meer. De enige die er dus echt last van heeft zijn ikzelf en eventueel de naastgelegen buren (maar die slapen toch voor).

Wat betreft de WP van je buur, ik zou het zo stellen dat je op bepaalde momenten iets hoort wat niet fijn is en om uit te sluiten dat het zijn warmtepomp is of jullie een keer samen kunnen luisteren. Bijvoorbeeld door op een ladder omhoog te gaan of dat hij een keertje binnen komt luisteren. Loop je nog steeds risico dat ie het afwimpelt maar dan voorkom je in ieder geval dat hij voelt dat je meteen hem beschuldigd.
Een collega van mij had een keer een vergelijkbare klacht over een appartementen complex, tegenover wonende huurder kei stellig dat het onze ventilatie installatie was die 's nachts rammelde waardoor hij niet kon slapen. Dus hij stelt voor een keer de tijden op te schrijven en dat ze samen gingen kijken. Blijkt dat 1 van de dagen dat er een klacht wacht de hele unit in onderhoud stond (met stoppen uit) in afwachting van nieuwe filters n.a.v. de klacht van die huurder :o Uiteindelijk was het de vergrendeling van zijn slaapkamer raam waar speling op zat waardoor die bij een beetje wind ging rammelen (tikken), het advies was om de 2e vergrendeling ook om te zetten zodat de speling weg was 8)
Momenten tijden opschrijven is een goed idee! Het zijn er 4 op een rij dus zal ook eens testen als ik er in de buurt sta of het 1 of meer zijn die lawaai maken. Misschien heeft er inderdaad ook wel 1 onderhoud ofzo nodig. Vind sowieso de plek belachelijk, zal er straks wel even een foto van maken als ik thuis ben. Ziet er niet uit. Vlakbij de grond vind ik ook een logische plek, of als je een eigen muur hebt aan de zijkant.

De aannemer heb ik toentertijd wel gesproken die schuilen zich achter de omgevingsvergunning die gegeven is.

Zou een omkasting buiten het verminderen van de DB nog een voordeel hebben eigenlijk?

• hijacker80
Felicia schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:47:
[...]

Foto al even geregeld..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/V9vNWVr/ee7b6bec-e3eb-4698-bbdd-8ac723bbbb26.jpg

• Felicia
hijacker80 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:40:
[...]

Momenten tijden opschrijven is een goed idee! Het zijn er 4 op een rij dus zal ook eens testen als ik er in de buurt sta of het 1 of meer zijn die lawaai maken. Misschien heeft er inderdaad ook wel 1 onderhoud ofzo nodig. Vind sowieso de plek belachelijk, zal er straks wel even een foto van maken als ik thuis ben. Ziet er niet uit. Vlakbij de grond vind ik ook een logische plek, of als je een eigen muur hebt aan de zijkant.

De aannemer heb ik toentertijd wel gesproken die schuilen zich achter de omgevingsvergunning die gegeven is.

Zou een omkasting buiten het verminderen van de DB nog een voordeel hebben eigenlijk?
Een omgevingsvergunning hebben is natuurlijk geen reden om overlast te veroorzaken. We hebben het hier niet over een café maar een installatie, die als je pech hebt bij heel koud weer 7x24 die overlast kan veroorzaken.

Omkasting zal buiten geluid verminderen niet veel doen, als het goed is zijn ze zelfs zo gemaakt dat ze de luchtflow niet hinderen zodat de WP het zelfde vermogen kan blijven leveren tegen minder geluid aan de omgeving.

• Grolsch
Ik kan me voorstellen dat je dat hoort, die (4 :? ) units versterken elkaar ook nog eens, nee voor rijtjeswoningen lijkt een LW WP mij ook niet de oplossing. Kun je beter met elkaar een bron boren ofzo, stel je eens voor dat 20 woningen op rij met een breedte van 6 meter per kavel zo'n buitenunit hebben.

En op zo'n houten hokje met alle kans op resonantie, nee, ik zou hem dan gewoon op de vaste grond neer zetten. Zitten er überhaupt trillingdempers onder :?

Nu ik beter kijk, blaast de ene unit nu zijn koude lucht in de aanzuigkant van de andere unit :?

De eerste heeft nog geluk, de rest waarschijnlijk een beroerde COP :+

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 14-02-2019 15:04 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@hijacker80 Als ze die units gewoon op het maaiveld hadden gezet, dan had iedereen, alleen zijn eigen warmtepomp gehoord. Nu strooi je het over heel de buurt.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Als eigenaar van zo'n warmtepomp is dit wel een prettige oplossing, doordat je geen ruimte verliest in de tuin.

Op deze afstand zou je de warmtepompen toch nauwelijks mogen horen? Tenzij je door resonanties niet de warmtepomp maar de resonanties gaat horen. Op een meter of 8 afstand is er van 50 dB nog 32 dB over, theoretisch.

• hijacker80
Ep Woody schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:17:
Als eigenaar van zo'n warmtepomp is dit wel een prettige oplossing, doordat je geen ruimte verliest in de tuin.

Op deze afstand zou je de warmtepompen toch nauwelijks mogen horen? Tenzij je door resonanties niet de warmtepomp maar de resonanties gaat horen. Op een meter of 8 afstand is er van 50 dB nog 32 dB over, theoretisch.
Het is gewoon een koelkast die je hoort brommen als je in de tuin zit, en in de zomer heb ik liever aan de tuin kant de ramen dicht. Moeilijk uit te drukken waar het mee te vergelijken is. Vandaar een koelkast maar.

• hijacker80
Oxellaar schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:04:
@hijacker80 Als ze die units gewoon op het maaiveld hadden gezet, dan had iedereen, alleen zijn eigen warmtepomp gehoord. Nu strooi je het over heel de buurt.
Klopt die hadden ze gewoon achter het schuurtje moet plaatsen, op de grond. Dit kan alleen al niemand mooi vinden zoiets op je schuur. Het geluid gaat nu alle kanten op.

• hijacker80
Grolsch schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:01:
[...]

En op zo'n houten hokje met alle kans op resonantie, nee, ik zou hem dan gewoon op de vaste grond neer zetten. Zitten er überhaupt trillingdempers onder :?

Nu ik beter kijk, blaast de ene unit nu zijn koude lucht in de aanzuigkant van de andere unit :?

De eerste heeft nog geluk, de rest waarschijnlijk een beroerde COP :+
Dat moet ik even van dichtbij bekijken, kan ik wel doen. Goeie inderdaad!

• Ep Woody
hijacker80 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:19:
[...]
Het is gewoon een koelkast die je hoort brommen als je in de tuin zit, en in de zomer heb ik liever aan de tuin kant de ramen dicht. Moeilijk uit te drukken waar het mee te vergelijken is. Vandaar een koelkast maar.
Dat begrijp ik, maar als het goed is draaien die warmtepompen in de zomer niet om te verwarmen. Juist in de winter moeten ze harder werken en maken ze meer herrie, maar slaap je doorgaans ook niet met de ramen open (als er goede ventilatie aanwezig is).

Heb je ook last van de warmtepompen als de ramen dicht zitten of alleen als je in de tuin zit?

• Grolsch
hijacker80 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:23:
[...]

Dat moet ik even van dichtbij bekijken, kan ik wel doen. Goeie inderdaad!
Als mijn buurman zoiets had, en ik had er last van zou ik ook niet direct de knuppel in het hoenderhok gooien, maar het gesprek aan gaan.

In Twente gaat dat als volgt

Je loopt door de achterdeur naar binnen, en de buurman vraagt "biertje" :? "Tuurlijk buurman, het is altijd wel ergens in de wereld 5 uur >:) ".

Na 3 bier:

"Zeg buurman, dat hypermoderne apparaat wat op je tuinhuisje staat maakt een geluid waar wij eigenlijk wel een klein beetje last van hebben, staat dat ding wel goed vast" :? Vervolgens ga je samen ff kijken onder het genot van een LPG'tje en kun je meteen een beetje bekijken waar het probleem weg komt.

met stroop vangt men meer vliegen als met azijn, en je moet denken in oplossingen en niet in problemen. Misschien is het geluid wat je hoort wel "Resonantie" geluid wat vrij eenvoudig op te lossen is door trillingsdempers. Misschien staan er inderdaad 2 flink te "schreeuwen" omdat ze als aanvoerlucht de ijskoude lucht van de buurman krijgen.

p.s. met dit zonnige weer staat de WP alweer een paar uur uit _/-\o_ We gaan de goede kant weer op qua verbruik, nu hopen dat het zo mooi blijft :P

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 14-02-2019 15:44 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@hijacker80 zo op de foto lijkt het op een Alpha Innotec monoblock?
Die is in de folder erg stil, dus grote kans dat dempers ontbreken en/of ze elkaars kou aanzuigen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• hijacker80
Ep Woody schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:24:
[...]

Dat begrijp ik, maar als het goed is draaien die warmtepompen in de zomer niet om te verwarmen. Juist in de winter moeten ze harder werken en maken ze meer herrie, maar slaap je doorgaans ook niet met de ramen open (als er goede ventilatie aanwezig is).

Heb je ook last van de warmtepompen als de ramen dicht zitten of alleen als je in de tuin zit?
Volgens mij is het een combiwarmtepomp want na het douchen hoor je hem ook.
In de zomer hoor ik ook wel regelmatig, dus denk ook voor het koelen?
Wij zitten er nog 20meter vanaf, maar lijkt me dat de bewoner zelf er nog meer last van heeft. In de zomer heb ik vaak maar buiten muziek aan. (daar kan hij nooit over zeuren :P )

In de winter als het echt koud is, en ik heb de ramen dicht. Dan hoor ik hem inderdaad gewoon nog. Tuurlijk veel minder, maar het is niet stil zoals je zou verwachten met de ramen dicht.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Waarom zijn ze niet gedraaid met de uitblaas kant naar de sloot ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• hijacker80
Grolsch schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:30:
[...]

Als mijn buurman zoiets had, en ik had er last van zou ik ook niet direct de knuppel in het hoenderhok gooien, maar het gesprek aan gaan.

In Twente gaat dat als volgt

Je loopt door de achterdeur naar binnen, en de buurman vraagt "biertje" :? "Tuurlijk buurman, het is altijd wel ergens in de wereld 5 uur >:) ".

Na 3 bier:

"Zeg buurman, dat hypermoderne apparaat wat op je tuinhuisje staat maakt een geluid waar wij eigenlijk wel een klein beetje last van hebben, staat dat ding wel goed vast" :? Vervolgens ga je samen ff kijken onder het genot van een LPG'tje en kun je meteen een beetje bekijken waar het probleem weg komt.

met stroop vangt men meer vliegen als met azijn, en je moet denken in oplossingen en niet in problemen. Misschien is het geluid wat je hoort wel "Resonantie" geluid wat vrij eenvoudig op te lossen is door trillingsdempers. Misschien staan er inderdaad 2 flink te "schreeuwen" omdat ze als aanvoerlucht de ijskoude lucht van de buurman krijgen.

p.s. met dit zonnige weer staat de WP alweer een paar uur uit _/-\o_ We gaan de goede kant weer op qua verbruik, nu hopen dat het zo mooi blijft :P
Ja ik moet ook hierover eens met hun in gesprek en hopelijk is het zoiets eenvoudig als een trillingsdemper.
Mocht dit het zijn geweest laat ik het wel weten.

• hijacker80
Proton_ schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:46:
@hijacker80 zo op de foto lijkt het op een Alpha Innotec monoblock?
Die is in de folder erg stil, dus grote kans dat dempers ontbreken en/of ze elkaars kou aanzuigen.
Interessant dat lijkt inderdaad wel zo als ik op google afbeeldingen de foto bekijk.

Deze is 3jr oud, geen idee of dat nog uit maakt.. maar ga straks gelijk eens kijken.

• Grolsch
hijacker80 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:51:
[...]

Interessant dat lijkt inderdaad wel zo als ik op google afbeeldingen de foto bekijk.

Deze is 3jr oud, geen idee of dat nog uit maakt.. maar ga straks gelijk eens kijken.
Ik ben benieuwd, en vraag meteen of ze ook de COP meten 8) Ik weet wel bijna zeker dat 2 van de 4 buren een COP hebben die een stuk lager ligt als de andere buren :+

• hijacker80
Erwin_83 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:48:
Waarom zijn ze niet gedraaid met de uitblaas kant naar de sloot ?
Interessant jullie zien dingen waar ik nog niet over had na gedacht.. Als dat geluid scheelt graag haha

• Ep Woody
Of in ieder geval een blik op/foto van de andere kant van de warmtepompen. Ben wel benieuwd of ze ze netjes allemaal dezelfde kant op laten blazen.

• Boeie
Grolsch schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:30:
[...]
Hier staat hij vanaf 10u vanochtend al uit. Huis warmt voldoende op door de zon (teveel zelf, zoals eerder gezegd, moet nog zonwering aan de zuidzijde aanbrengen). Nadeel hieraan is dat het huis de warmte wel vasthoudt, maar vanavond/vannacht verwacht ik toch dat hij aan moet slaan om de boel op temp te houden. De WP reageert dan dus te traag. Welke parameter moet ik hiervoor modificeren? De WAR? Of iets anders?

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik vraag me af of er ook wel eens warmtepompen onder de grond worden geplaatst en de lucht toe- en afvoer via roosters, net zoals je dat ziet bij ondergrondse parkeerplaatsen? Scheelt volgens mij een hoop decibels en je verliest amper ruimte.

• Grolsch
Boeie schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:16:
[...]

Hier staat hij vanaf 10u vanochtend al uit. Huis warmt voldoende op door de zon (teveel zelf, zoals eerder gezegd, moet nog zonwering aan de zuidzijde aanbrengen). Nadeel hieraan is dat het huis de warmte wel vasthoudt, maar vanavond/vannacht verwacht ik toch dat hij aan moet slaan om de boel op temp te houden. De WP reageert dan dus te traag. Welke parameter moet ik hiervoor modificeren? De WAR? Of iets anders?
De WP reageert dan niet traag, maar je thermostaat :P

Setpoint staat bij mij in woonkamer/keuken op 21,5 graden, rond 13.30 vandaag was in alle ruimtes dus blijkbaar setpoint gehaald. Zodra 1 thermostaat bij mij de 21,4 aantikt gaat de WP weer lopen. De ervaring leert dat de ruimtetemperatuur dan maximaal wegzakt tot 21,2 á 21,3, in mijn geval geen enkel (waarneembaar) probleem.

Als je de boel te traag vindt reageren moet je de oplossing in je thermostaat zoeken. Vorig jaar had ik in het begin de thermostaten op 21 graden staan, wat qua comfort ook goed is, maar toen was e.e.a. ook te traag waardoor ruimtetemperatuur richting de 20,6 ging, en dat voelde wel kil aan, daarom setpoint op 21,5 gezet. In de praktijk is het tussen de 21 en 21,5 graad, precies zoals wij willen.
Megalodon_67 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:36:
Ik vraag me af of er ook wel eens warmtepompen onder de grond worden geplaatst en de lucht toe- en afvoer via roosters, net zoals je dat ziet bij ondergrondse parkeerplaatsen? Scheelt volgens mij een hoop decibels en je verliest amper ruimte.
Zit je nu al achter de bier :? :+ Dat is het beste idee wat ik vandaag gehoord heb! _/-\o_

Paar praktische (oplosbare) problemen

- Waar ga je heen met je defrost water
- Bereikbaarheid voor onderhoud

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 14-02-2019 16:38 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Megalodon_67 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:36:
Het tunneltje onder het spoor door hier heeft ook een aan en afvoer plus is onder de grond, maar waarom geven die sportwagens dan altijd precies gas in die tunnel?
Ow wacht, omdat het zo lekker galmt....... :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dylantje2
  • Laatst online: 15:04

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Voor de vakmannen en de eerder gevoerde discussie over terugmoduleren / uit gaan van de WP:
Al dan niet op de stooklijn, met de verzekering dat het wel 23 graden in huis zou worden?
Want stoppen zou echt niet doen...?

https://snapshot.raintank...VxXydFZDdeztCnFx79rMYpwX9

Wie kan mij uitleggen wat er dan wel gebeurd is tussen ongeveer 14.00 en 15.30?

Het lijkt er op dat T buiten om uit te gaan op stooklijn nog niet gehaald is..
Dus wat doet mijn pana dan wel?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Grolsch
Jij bent de man die de parameters bepaalt ;)

Zo op het eerste gezicht lijkt Tbuiten 12 graden iets te triggeren ?

Waar staat deze parameter op ?

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:54:
Voor de vakmannen en de eerder gevoerde discussie over terugmoduleren / uit gaan van de WP:
Al dan niet op de stooklijn, met de verzekering dat het wel 23 graden in huis zou worden?

Wow, moduleert terug naar 18W :+

Stoppen bij tbuiten staat vrij laag vermoed ik.

• Felicia

Wp kan z'n minimale vermogen niet kwijt, gewensteTa lijkt op dat moment 25 of 26 te zijn. Vermogen is 280W en gaat niet omlaag maar Ta loopt wel op dus pendel gedrag. 3 graden daaronder start de WP weer.

Edit:
Hier zie je om 20:00 het zelfde gebeuren, alleen bij mij is de uittijd veel korter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xfWK3T6tgRav5sbjr1m5uQ1w/thumb.png

[ Voor 12% gewijzigd door Felicia op 14-02-2019 18:28 ]

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:36:
Zit je nu al achter de bier :? :+ Dat is het beste idee wat ik vandaag gehoord heb! _/-\o_

Paar praktische (oplosbare) problemen

- Waar ga je heen met je defrost water
- Bereikbaarheid voor onderhoud
Defrost water kan opgevangen worden in een putje met daarin een emmer of een dompelpompje met vlotter, bereikbaarheid voor onderhoud moet te doen zijn als de warmtepomp slechts verzonken wordt geplaatst. Het geluid zal niet verdwijnen, maar ik denk dat er een goede geluidsreductie te behalen valt. Het systeem met roosters maakt dat de pomp bijna overal kan worden geplaatst, bij echt ruimtegebrek ook midden in een tuinpad. En dat is dan weer leuk voor de dames die de bekende Marilyn Monroe-pose willen nadoen. :+
Rol-Co schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:50:
Het tunneltje onder het spoor door hier heeft ook een aan en afvoer plus is onder de grond, maar waarom geven die sportwagens dan altijd precies gas in die tunnel?
Ow wacht, omdat het zo lekker galmt....... :+
Heb je je wel eens afgevraagd waarom op sommige plaatsen snelwegen verzonken liggen of tunnelbuizen worden aangelegd? Dat is om tot een lagere geluidsoverlast te komen voor de omgeving.

• Grolsch
Felicia schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:23:
[...]

Wp kan z'n minimale vermogen niet kwijt, gewensteTa lijkt op dat moment 25 of 26 te zijn. Vermogen is 280W en gaat niet omlaag maar Ta loopt wel op dus pendel gedrag. 3 graden daaronder start de WP weer.

Edit:
Hier zie je om 20:00 het zelfde gebeuren, alleen bij mij is de uittijd veel korter.
[Afbeelding]
Volgens stooklijn van @Dylantje2 zou de Ta bij Tb12 graden +- 29 graden moeten zijn.

Toen de WP uit ging was Ta 29,7, dus zat +- 1 graad boven stooklijn, is dat voor een Pana "normaal" om te gaan pendelen :?

WP ging weer aan toen Ta 23 graden was, dus 6 graden onder setpoint, is dit een normale "panasonic" parameter.

Dus ik ben benieuwd of bovenstaande stooklijn nog actueel is bij @Dylantje2 . Als Ta inderdaad 26 had moeten zijn dan is het pendelen.

• Felicia
Grolsch schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:35:
[...]

Volgens stooklijn van @Dylantje2 zou de Ta bij Tb12 graden +- 29 graden moeten zijn.

Toen de WP uit ging was Ta 29,7, dus zat +- 1 graad boven stooklijn, is dat voor een Pana "normaal" om te gaan pendelen :?

WP ging weer aan toen Ta 23 graden was, dus 6 graden onder setpoint, is dit een normale "panasonic" parameter.

Dus ik ben benieuwd of bovenstaande stooklijn nog actueel is bij @Dylantje2 . Als Ta inderdaad 26 had moeten zijn dan is het pendelen.
De retour was 27,2 dus als de Ta27 was volgens stooklijn stopt hij ook. Als hij bij 24 weer aan gaat kan de temperatuur best nog naar 23 zakken voordat deze weer oploopt.

• Grolsch
Dus @Dylantje2 , de hamvraag, wat is je stooklijn op dit moment.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:06:
[...]

Wow, moduleert terug naar 18W :+

Stoppen bij tbuiten staat vrij laag vermoed ik.
Hier moduleert de wp op +/- 25W vanaf een uurtje of 12. :+
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2w6xyc0.jpg

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:43:
Dus @Dylantje2 , de hamvraag, wat is je stooklijn op dit moment.
Op de rode.. dus -1

http://vscope.at/heizkurv...sollWert_2=-1&atCheck_2=0

Pendelen?
Of gewoon in de standby?
1.5 uur pendelen.... :? :?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Wimhaw
BenEco schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:59:
[...]

[Afbeelding]
Lijkt erop dat je WP in standby staat.
Alleen de pomp draait en wat electronica wordt voorzien van stroom. Bij mij is dit ca. 27Watt.

• Rol-Co

Rol-Co

BenEco schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:59:
[...]

[Afbeelding]
Heb je dan in de avond genoeg warmte als het in de avond snel af koelt zoals vandaag en gisteren? Vroeger had ik dit ook maar vond het niet prettig zo'n lange tijd uit, liever een beetje minder warmen, niet veel maar wel iets.

• Felicia
Dylantje2 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:06:
[...]

Op de rode.. dus -1

Pendelen?
Of gewoon in de standby?
Ta is dus 27 of 28, dus ja. En hij pendelt niet anderhalf uur maar totdat de Ta 3 graden onder ingestelde Ta is. Als je vloer warm genoeg is is er weinig afgifte, zeker als je ook nog instraling hebt van de zon. Als het buiten warmer wordt ga je dit ongetwijfeld meer zien.

Zou het trouwens geen pendelen noemen, hij gaat 1x uit waar die van mij dat 3x per uur doet :P

• BenEco
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:17:
[...]

Heb je dan in de avond genoeg warmte als het in de avond snel af koelt zoals vandaag en gisteren? Vroeger had ik dit ook maar vond het niet prettig zo'n lange tijd uit, liever een beetje minder warmen, niet veel maar wel iets.
Ruim 22 graden in huis op dit moment, iets met een zonneboiler van 380L die de opgewekte warmte van vandaag weer rustig afgeeft. :) Als de temperatuur in het vat beneden de +/- 26 graden komt dan springt de WP weer bij op de middelste spiraal van het (voorheen Atag Q-Solar) vat.

• Rol-Co

Rol-Co

BenEco schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:28:
[...]

Ruim 22 graden in huis op dit moment, iets met een zonneboiler van 380L die de opgewekte warmte van vandaag weer rustig afgeeft. :) Als de temperatuur in het vat beneden de +/- 26 graden komt dan springt de WP weer bij op de middelste spiraal van het (voorheen Atag Q-Solar) vat.
22,4 zelfs ;) maar het is dus niet uit kwa verwarming, alleen de wp. Hier zou alles uit zijn vanaf een uur of 11 tot nu met een thermostaat, dat doet de zon. Niet echt grappig omdat de vloer dan frisjes voelt in de avond.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1902/524229/H1ScKZNV.jpeg

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03

TA hoger dan je stooklijn > WP Kan niet verder terug moduleren dan dit met deze tbuiten > WP uit

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Grolsch
Dylantje2 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:06:
[...]

Op de rode.. dus -1

Pendelen?
Of gewoon in de standby?
Het is natuurlijk een beetje gissen met jouw sensoren, want de waarden vermeld in jouw grafana komen toch niet rechtstreeks uit de regeling van de WP :? Maar het zou dus goed kunnen dat er een Ta van 27~28 graden gevraagd werd zoals de rest suggereert, en je WP niet verder kon terug moduleren waardoor Ta opliep tot setpoint +2 en toen uitging. Stel dat Ta 27 zou zijn geweest, dan is de ondergrens -4, want toen begon de WP weer te lopen.

WAR only kent geen standby, het is een parameter van de (Panasonic) regeling die dit veroorzaakt.

Ik wou dat ik bij mijn Mitsu zulke instellingen had, wij Mitsu gebruikers kunnen hier niets aan instellen en zouden in dit geval "pendelgedrag" te zien krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 14-02-2019 20:30 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
@Dylantje2 hij kan ook nog op hoge buiten temperatuur zijn uitgegaan. Zeker als je sensor wat zon op vangt stijgt ie snel.
Je zou het kunnen beoordelen als je het wattage wat beter zou kunnen lezen, kan nu niet zien of waterpomp nog draait?

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
+- 17 á 18 Watt verbruik in die periode, dus de waterpomp loopt dan niet naar mijn idee.

@Dylantje2 kan ook even aangeven bij welke Tb de WAR definitief uit gaat, of is dit een parameter welke niet te wijzigen is bij Panasonic :?

[ Voor 45% gewijzigd door Grolsch op 14-02-2019 20:39 ]

• Felicia
Grolsch schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:28:
[...]

Stel dat Ta 27 zou zijn geweest, dan is de ondergrens -4, want toen begon de WP weer te lopen.
Mogelijk was de buitenunit in de zon en dan kan de gewenste Ta ook zakken omdat de unit denkt dat het warmer is (gebeurt hier ook, heb in de herfst buitentemperatuur van 25 voorbij zien komen terwijl het amper 20 was). Als de unit dan later in de schaduw/minder sterke zon komt zakt de temperatuur en stijgt de Ta waardoor de unit weer aan gaat.

• Grolsch
Felicia schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:38:
[...]

Mogelijk was de buitenunit in de zon en dan kan de gewenste Ta ook zakken omdat de unit denkt dat het warmer is (gebeurt hier ook, heb in de herfst buitentemperatuur van 25 voorbij zien komen terwijl het amper 20 was). Als de unit dan later in de schaduw/minder sterke zon komt zakt de temperatuur en stijgt de Ta waardoor de unit weer aan gaat.
Daarom geef ik ook aan dat het een beetje gissen blijft aangezien we niet de exacte waarden van de Panasonic regeling weten, wat jij aangeeft zou heel goed kunnen, sensor ff in de zon.

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:38:
+- 17 á 18 Watt verbruik in die periode, dus de waterpomp loopt dan niet naar mijn idee.

@Dylantje2 kan ook even aangeven bij welke Tb de WAR definitief uit gaat, of is dit een parameter welke niet te wijzigen is bij Panasonic :?
Is in te stellen..
Ik kan instellen wanneer verwarmen of koelen aan /uit moet

• Grolsch
Dylantje2 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:40:
[...]

Is in te stellen..
Ik kan instellen wanneer verwarmen of koelen aan /uit moet
En dan voor de 3e keer, WAT is de waarde die je ingesteld hebt :+ :?

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 20:22
Grolsch schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:38:

Dan moet ie haast wel op ingestelde Tb uit zijn gegaan.
Bij WAR only blijft de pomp altijd draaien om de watertemperatuur te kunnen meten

• BenEco
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:35:
[...]

22,4 zelfs ;) maar het is dus niet uit kwa verwarming, alleen de wp. Hier zou alles uit zijn vanaf een uur of 11 tot nu met een thermostaat, dat doet de zon. Niet echt grappig omdat de vloer dan frisjes voelt in de avond.

[Afbeelding]
Er gaat inderdaad niets boven een comfortabel huis en daar hoort een koude vloerverwarming in de winter niet bij.
Op basis van de in dit topic gedeelte verkregen info en de opgedane ervaringen met de Atag Q-Solar hebben ook tot deze ombouwkeuze van het buffervat met de drie warmtewisselaars geleid.
En het werkt inderdaad naadloos naast elkaar onder alle weersomstandigheden. Ben nog steeds blij met de gemaakte keuzes. :)

• Grolsch
JvdW schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:41:
[...]

Bij WAR only blijft de pomp altijd draaien om de watertemperatuur te kunnen meten
Dat denk ik ook, want met een draaiende water pomp zou Ta en Tr ook sneller moeten zakken.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 20:22
Even grafana in de gaten houden, kun je zo zien wanneer @Dylantje2 de instellingen bekijkt, dan moet de WP even uit :P

• Felicia
JvdW schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:41:
[...]

Mijn Grundfos pomp trekt een whopping 6 watt... Dus WP helemaal uit lijkt me onwaarschijnlijk.

Daarnaast zakt de temperatuur best geleidelijk i.p.v. nauwelijks en 1x heel hard zakken bij weer inschakelen. Als bij mij de unit op standby gaat zie je dat terwijl bij pendelen om Ta/Tr overschrijden zakt de Ta juist geleidelijker (maar wellicht ook omdat ik een buffer heb). Jammer dat @Dylantje2 geen servicecloud heeft want daar kan je dus wel zien of de interne pomp aan/uit staat en op welke snelheid (RPM) en debiet deze draait.

[Edit]
Als mijn WP standby staat loopt de waterpomp ook met 0,1lpm over de buffer. Ik weet niet hoe dat met een mono zonder buffer gaat...

[ Voor 8% gewijzigd door Felicia op 14-02-2019 20:57 ]

• Grolsch
@Dylantje2 heeft geen buffervat met secundaire pomp, dus bij hem nvt.

Als hij echt wil weten wat er gebeurt op zo'n moment moet je op dat moment ff waardes uitlezen van de pana, maar ik weet 1 ding zeker, WAR veroorzaakt dit gedrag niet, het is een andere parameter.

• Wonkbonko
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11 15:16
Beste iedereen,

Wat betalen jullie aan onderhoudskosten per maand en doen jullie dit zelf of besteden jullie dit uit? Wat voor type warmtepomp hebben jullie daarbij in bezit?

Voor een nieuwbouw huis kan ik met mijn partner een contract aan gaan met degene die het warmte-energie installatie installeerd we hebben daarbij de keuze om het warmtesysteen af te kopen voor +-13k (inc btw, dus exc btw teruggave en subsidie). Of een contract aan te gaan voor 130eu inc btw per maand voor 30 jaar! In dit contract is het inclusief onderhoud , garantie/vervanging warmtepomp en systeem, exclusief zonnecollectoren.

Daarnaast kunnen we een onderhoudscontract nemen waarbij we 30eu/maand betalen. Dat is inclusief voorrijd kosten. Exclusief manuren.

Aangezien het onderhoudscontract van de CV een stuk lager is, en ik op internet nergens reguliere prijzen kan vinden hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Het enige wat ik op dit moment weet is dat wij een lucht-water warmtepomp zullen krijgen van 5kW, van Mitsubitsi P.I. (vraag naar type nummer staat al uit).

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Voor 130 per maand over 30 jaar kan je een paar keer een nieuwe kopen. En wat als de hut failliet gaat net voordat je een nieuwe warmtepomp nodig hebt ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Felicia
Wonkbonko schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 06:35:
Beste iedereen,

Wat betalen jullie aan onderhoudskosten per maand en doen jullie dit zelf of besteden jullie dit uit? Wat voor type warmtepomp hebben jullie daarbij in bezit?

Voor een nieuwbouw huis kan ik met mijn partner een contract aan gaan met degene die het warmte-energie
Ik heb 12k betaald voor een Wp van 7k, inclusief installatie in een bestaande woning, 5 jaar garantie en 5 jaar onderhoud.

• Wonkbonko
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11 15:16
Felicia schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 07:16:
[...]

Ik heb 12k betaald voor een Wp van 7k, inclusief installatie in een bestaande woning, 5 jaar garantie en 5 jaar onderhoud.
Is dat dus inclusief vloerverwarming (2 verdiepingen) en collectoren?
Erwin_83 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 07:16:
Voor 130 per maand over 30 jaar kan je een paar keer een nieuwe kopen. En wat als de hut failliet gaat net voordat je een nieuwe warmtepomp nodig hebt ?
Juist, en die 13k is inclusief zonnecollectoren waar je BTW over terug kan krijgen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of die onderhoudskosten reëel zijn, die kunnen we namelijk ook uitbesteden als er uberhaubt concurrenten zijn die het goedkoper doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Wonkbonko op 15-02-2019 07:37 ]

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:35

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wonkbonko schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 07:35:
[...]

Is dat dus inclusief vloerverwarming (2 verdiepingen) en collectoren?

[...]

Juist, en die 13k is inclusief zonnecollectoren waar je BTW over terug kan krijgen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of die onderhoudskosten reëel zijn, die kunnen we namelijk ook uitbesteden als er uberhaubt concurrenten zijn die het goedkoper doen.
Ik verwacht m'n installateur hier 1x in de 2 jaar voor controle / onderhoud.
Schoonhouden van de buitenunit kan je zelf (~1 tot 2x per jaar).

Levensduur van een warmtepomp is zo'n 15 jaar, naar mijn idee betaal je een hoop geld voor "zekerheid".

Is die €130 overigens nog onderhevig aan "inflatiecorrectie"? Of betaal je dat over 30 jaar nog steeds?
Wat als je binnen die 30 jaar verhuist? Moeten kopers het contract overnemen? Of moet je het dan afkopen?

Afijn, ik ga geen contracten aan voor dat soort periodes, behalve m'n hypotheek en daar ben ik ook in 10 jaar vanaf gekomen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-02-2019 07:55 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Pagina: 1 ... 42 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.