Felicia schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:46:
[...]
Het hele punt van pendelen is dat het aan/uit gaat, heen en weer net zo als een pendel (of slinger van een klok). Omdat hij z'n minimale vermogen niet kwijt kan gaat hij dus uit om vervolgens iets later weer aan te gaan om een beetje te verwarmen en vervolgens weer uit. Vergelijk het met stapvoets file-rijden. Even de koppeling omhoog en dan weer indrukken omdat je te langzaam rijd op het laagste toerental van de motor te rijden.
In mijn geval i.c.m. WAR ging 70x per dag de compressor 5 minuten aan en 5 minuten uit, niet goed voor de hardware dus heb ik dit aangepast naar draaien op thermostaat. Hij gaat nog steeds aan en uit maar omdat de Ta een stuk hoger ligt draait de WP nu 20-25 minuten waar hij voorheen 5 minuten liep gevolgd door een uur of 2 uit.
De temperatuur binnen is relatief stabiel, de thermostaat schakelt in bij 20,3 en uit bij 20,6. Qua gevoel merk je daar binnen weinig van, alleen als de Climatebooster onder de radiator gaat blazen voel je even dat er wat extra warmte de kamer in gaat.
[...]
COP is op zich objectief, de kwaliteit zit hem in wat je meet. Dat leveranciers de resultaten op verschillende wijze weergeven (bijvoorbeeld met of zonder waterpomp gebruik, met of zonder defrosts e.d.) zijn designkeuzes. Net zoals jij wellicht een kunststof voordeur hebt en ik een houten, het blijft een voordeur.
Het is ook geen heilig middel of iets dergelijks maar simpelweg ik stop er 1kwh aan elektra in, hoeveel warmte krijg ik er voor terug. Zelfde als je auto, 1 op 10 of 1 op 20 - afhankelijk van zoveel factoren dat je er soms weinig mee kan. Maar als jij een T
oyota Prius hebt die onzuiniger is als een BMW M3, dan lijkt het me duidelijk dat je eens achter de oren moet krabben.
[...]
Moduleren heeft niets met WAR te maken. Moduleren betekend dat je WP de warmtelevering aanpast aan de vraag, is je dT 8 dan gaat je WP harder werken, is je dT 2 dan gaat ie rustiger lopen. Het alternatief is een aan-uit model warmtepomp, die heeft geen variërende waterpomp of compressor.
Met WAR zal je WP gaan pendelen als er niet genoeg warmte afgifte is (bijvoorbeeld buiten 18 graden, water temperatuur 22) of je WP stopt helemaal als het buiten warm genoeg is (bijvoorbeeld 18+).
[...]
Ik heb even mijn eigen verbruik gekeken, en ik zit op 1 kWh/graaddag vanaf 12-12 tot nu op basis van wat de WP heeft aangegeven en volgens de graaddag data van het KNMI voor Gilze Rijen (hier een paar km vandaan).
Volgens jouw berekening zou ik dus op 0,5m3 per graaddag hebben gebruikt? En ja, vanwege de periode heb ik de correctiefactor van 1,1 toegepast.
@
reneeke1970, jij woonde toch in Brabant? Kan je bij mij op de koffie komen

....
Dan is het zo dat je eigenlijk je oude graaddagen moet vergelijken met de huidige..
Kwh/Graaddagen zullen voor niemand hetzelfde zijn.isolatie, grote van huis, type glas T binnen enz enz enz
zijn d evariable per woning.
Maar zie het als een soort persoonlijk record..
Voor mijn is het record al dat ik nu 24/7 een warm huis..door de WAR.
Terwijl ik met pellets en plofketel pieken / dalen had. 18-23 graden
En nu een egaal mooi lekker warm huis.
En ik denk als ik het hele stookseizoen zou gemeten zou hebben. ik bij de oude graaddagen in de buurt kom.
Dus alleen maar comfort winst en goedkoper uit.?
WAF is erg blij met warmte.... dus mijn pomp te klein .oke dan.
Dan puntje ..
Design...
Zou zo kunnen zijn, maar is toch belachelijk..We hebben alles in normen enz vast gelegd. maar COP doen we maar wat..
Stel je voor dat je bij een CV zou zeggen rendement 200%.... Ik denk dat binnen no time de PR van de markt is gehaald.
En waarom wordt dat bij een WP wel geaccepteerd? Wss omdat het voor sommige zo nieuw is.?
de 1 telt alles mee en de Pana bijv puur alleen wat de pomp verbruikt op water op te warmen.[ Lekker makkelijk ]
En als je meerdere meters hebt, scheelt dit wel tientallen Kwh per maand, die ik toch ook gewoon moet betalen.?
Vandaar dat COP me gestolen kan worden,. Wat kost het me om mijn huis warm te krijgen/houden.
en dat tov van mijn oude plofketel..
Dus graaddagen rules. En is je persoonlijkste stukje info wat je zoekt inc warmteverlies enz enz enz
En ja als je voor die tijd 0.7/graaddag had, en nu 0,5..
Wat boeit je die te grote of [ bij mij zoals velen zeggen ] te kleine pomp...
Je bent toch stukken goedkoper uit?
En 2Kwh voor 1M³ is iets wat hier vandaan komt. En een mooi vergelijk is, als je jaar COP 4 haalt.:-) Wat dan weer goed te doen moet zijn met een WP die alleen CV water maakt. SWW erbij is een andere verhaal.
@
Rol-Co
@
Grolsch
Ik snap die Tbuiten wel..
maar de 1 zegt hij gaat nooit uit...?
En de ander zegt hij gaat wel uit.?
Als de Tbuiten in de stooklijn gehaald of overschreden wordt, zal er toch wel iets gebeuren met de pomp ipv pendelen?
En die WAR begrijp ik na enkele weken dom lullen van mij kant ook wel.
Als het te warm wordt in huis, is mijn stooklijn verkeerd.
Maar wat ik zeg, als de Tbuiten 30c is, zal hij dan nog pendelen of aan staan?
En ja de pellets....
[
Voor 4% gewijzigd door
Dylantje2 op 12-02-2019 07:56
]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520