Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 65 Laatste
Acties:

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

wauske

Pana 9KW op rad. en 50l buffer

Dylantje2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 18:18:
[...]

Maar wat ik wil zeggen is dat een COP alleen niets zegt.
Tuurlijk is COP 5 leuk, maar als je TE/zwaardere zware WP niet verder terug moduleerd dan 700-800 watt.
Maar, nogmaals, hoe denk jij COP 5 te halen met je ramen open?

En als de WP niet verder terug moduleert als 700-800W en zelfs dat is te veel dan is het simpel, dan stopt de WP. Ik heb dagen van 5kwh verbruik omdat de WP meer uit uit staat als aan...
En als je WP niet uit gaat met continu 800W dan heeft je huis dat kennelijk nodig, en dat lijkt je te vergeten.

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:36

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

thido schreef op maandag 11 februari 2019 @ 18:28:
[...]

In jouw geval gaat dat niet op want jij zult met je radiatoren vrijwel nooit op de 200W uitkomen, eerder het dubbele. Hier hetzelfde overigens.
Pff daar gaan we weer..
NOOIT of net niet helemaal...

Ik weet dat ik 200 weer iets te positief inschat, maar ik heb nog geen dagen gezien waar het echt zacht weer is.
Maar bij de 300 in de buurt heb ik al gezeten dus..?
Nooit is weer een groot woord.

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

Dylantje2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:03:
[...]

Maar wel erg vochtig... En koud..
Koud en droog is beter voor een WP.. toch:-)?
Valt reuze mee hoor, zo koud was het niet.
En tsja ... soms kan er iemand ff niet van de pelletkachel afblijven..
Dan werkt de logging van je pelletkachel ook niet :P

Maar met een ruimtetemperatuur van 23 graden nog steeds energie in je woning stoppen vind jij niet zonde :? Die van jou mag dan terugmoduleren tot 200Watt, mijn KW-knaller gaat gewoon naar 0 als de ruimtetemperatuur gehaald is :P Wel een slechte COP vanwege standbyverbruik, maar nagenoeg geen verbruik :+ Ik vind dat als de WP nog draait me Truimte 23 graden hetzelfde als stoken met de ramen open, namelijk nutteloos.

• Dylantje2

Dylantje2

wauske schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:04:
[...]

Maar, nogmaals, hoe denk jij COP 5 te halen met je ramen open?
Uhm .... Zegt COP wat over het verbruik of over de efficiëntie/?
En als de WP niet verder terug moduleert als 700-800W en zelfs dat is te veel dan is het simpel, dan stopt de WP. Ik heb dagen van 5kwh verbruik omdat de WP meer uit uit staat als aan...
En als je WP niet uit gaat met continu 800W dan heeft je huis dat kennelijk nodig, en dat lijkt je te vergeten.
Tsja ALS..
Maar de WP die bij 700 uit gaat omdat het hij vindt dat het welletjes is.
Geeft die nog de warmte om van 19 naar 21 graden te gaan?
Dus koud[er] in huis misschien?

Ik hoor juist mensen die een oudere wp in willen ruilen voor een verder terug modulerende wp?

En als mijn WP 800 watt nodig heeft krijgt hij dat toch ook?
Ik kan ergens tot boven de 2Kw [ helaas] nog niet de ultieme test gehad.

En ja de dagen dat het koud was, was er veel vocht en zal/had mijn wp meerdere df te verwerken hebben.. Dus iets minder efficiënt werken/hebben gewerkt.

Maar wat als het droog vriezend weer zou zijn bij -8?

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• wauske
  • Nu online

wauske

Dylantje2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:13:
[...]

Uhm .... Zegt COP wat over het verbruik of over de efficiëntie/?
Ja, Cooeficience of Performance = COP. Ofwel de efficiëntie van de warmte t.o.v. het benodigde vermogen om die warmte te genereren.

Maar, nogmaals, hoe denk jij COP 5 te realiseren met je ramen open! Als je het niet kan toelichting, zou je dan je flauwekul voor je willen houden?
Tsja ALS..
Maar de WP die bij 700 uit gaat omdat het hij vindt dat het welletjes is.
Geeft die nog de warmte om van 19 naar 21 graden te gaan?
Dus koud[er] in huis misschien?

Ik hoor juist mensen die een oudere wp in willen ruilen voor een verder terug modulerende wp?

En als mijn WP 800 watt nodig heeft krijgt hij dat toch ook?
Ik kan ergens tot boven de 2Kw [ helaas] nog niet de ultieme test gehad.

En ja de dagen dat het koud was, was er veel vocht en zal/had mijn wp meerdere df te verwerken hebben.. Dus iets minder efficiënt werken/hebben gewerkt.

Maar wat als het droog vriezend weer zou zijn bij -8?
Volgens mij snap je er helemaal niets van. Mijn unit pendelt omdat die teveel power heeft en hij uit moet juist OMDAT het anders binnen te warm wordt. Als de mijne continu minimaal blijft draaien wordt het binnen 25 graden ..

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22:01
donaldk schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:34:
Hitachi claimt een record SCOP voor 6KW L/W WP van 6,488 volgens NEN 7120.
https://www.nen.nl/NEN-Sh...aststelling-BENGeisen.htm
Ook hebben we besloten dat energiemaatregelen die minder dan 2% invloed hebben op het eindresultaat, niet in de bepalingsmethode worden opgenomen.
Ok... energiemaatregelen zijn volgende deze norm, (de opvolger van die jij noemt) pas significant als het meer dan 2% oplevert. Dat zal in NEN7210 niet echt veel anders zijn.

Dan begrijp ik niet dat je een SCOP op kunt geven van 6,488 met 3 significante cijfers achter de komma.
Een opgave van een SCOP van 6.4 lijkt me meer verantwoord, hooguit 6.49.
Als je zulke cijfers zo klakkeloos op geeft vraag ik me altijd af.. hoe zit het met de rest van het onderzoek, rammelt het net zo als de uitkomst, dat men daar niet voor in staat is om daar de juiste significantie aan toe te kennen?
Aangezien met voor dit soort berekeningen afhankelijk is van data van anderen, je ziet bijv bij isolatie worden nooit zulke claims van nauwkeurigheden. Dus kun je nooit zo nauwkeurig eindigen imho.

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:12:
[...]

Valt reuze mee hoor, zo koud was het niet.

[...]

Dan werkt de logging van je pelletkachel ook niet :P

Maar met een ruimtetemperatuur van 23 graden nog steeds energie in je woning stoppen vind jij niet zonde :? Die van jou mag dan terugmoduleren tot 200Watt, mijn KW-knaller gaat gewoon naar 0 als de ruimtetemperatuur gehaald is :P Wel een slechte COP vanwege standbyverbruik, maar nagenoeg geen verbruik :+ Ik vind dat als de WP nog draait me Truimte 23 graden hetzelfde als stoken met de ramen open, namelijk nutteloos.
Zo koud niet, toch paar nachten ommen nabij -8.. maar erg vochtig....
Mijn Backup heater heeft 1 uurtje gelopen, vanaf januari... [ dus echt koud en moeilijk heeft hij het dan toch niet, want dan had hij wel uren gemaakt....[ voor de subsidie telt de backupheater mee... dus hij doet wel wat in het spel ]
En ja mijn COP was beroert in de vochtige periodes maar daar hadden er meer last van..

Pelletkachel:
Stekker eruit..
maar iemand stopt hem erin en niet in de zwave :-) [ en tsa er zijn mensen die wensen/wetten hebben :-) ]
maar als er zieke zijn die het koud hebben is er directie in huis die :*) :*) mij de baas zijn. _/-\o_

Ik draai op war, dus ik neem aan als mijn Tbuiten goed is en de pomp zijn warmte niet kwijt kan, hij er ook mee stopt?
En dan is wel of niet terug moduleren toch wel een totaal verbruik dingetje...?
Terwijl de COP dan best goed kan zijn

En ramen open doe ik niet altijd, nutteloos ben ik mee eens.. [ maar luchten moe soms he. ]

Dylantje2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:23:
[...]

Ik draai op war, dus ik neem aan als mijn Tbuiten goed is en de pomp zijn warmte niet kwijt kan, hij er ook mee stopt?
En dan is wel of niet terug moduleren toch wel een totaal verbruik dingetje...?
Terwijl de COP dan best goed kan zijn

En ramen open doe ik niet altijd, nutteloos ben ik mee eens.. [ maar luchten moe soms he. ]
Je WP stopt niet als hij op WAR draait, niet eerder als dat er een setpoint (max Tb) gehaald is. Dus al is het 30 graden in je woonkamer, WAR zegt Tb=12 - Ta = 30 (als dit je stooklijn is), en kijk niet naar de binnentemperatuur. Hij zal uitgaan als hij het minimale vermogen niet meer kwijt kan, dit noemen we pendelen :P

• LangeFries
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 22-04 21:10
jschoorl2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:10:
[...]

Heb dezelfde vraag .... Willicht kan @LangeFries dit beantwoorden. Staat in de lijst met een F2120
Je hebt een kWh meter voor de electriciteit (in de meterkast) nodig om het electrisch verbruik te meten. De warmtemeter vind ik bij mijn VVM320 op bladzijde 11 van het menu 4.1 (quadrant rechtsonder eerste topic). Daar staat ook het warmwater apart vermeld. Om daarvan de COP te bepalen moet je in de electriciteitsopname even de data van de DHW terugzoeken. Dat doe ik alleen af en toe en dan benader ik de tussenliggende waardes. De COP van de verwarming is bij mij veel preciezer bekend. Die van de DHW laat ik wat mee op en neer gaan. De legionella run komt in de warmte warmwater incl. electrische bijverwarming. Net zoiets voor het element incl de verwarming. Die delta klopt precies met de kWh meter. In dat menu staan dus 4 warmtemetergetallen en de gemeten flow in l/min.
In de app krijg je een decimaal meer. Helaas werkt de app bij mij niet goed meer. De meeste data komt kreupel uit de uplink database. Ik log nu op USB stick, daar komt geen directe warmtemeter data in, maar dat kan ik wel reconstrueren met de dT en de flow. Wanneer ik eens tijd heb, wil ik uit mijn data eens een frequentie vs Tb vs COP tabel construeren. Mijn hoop is, omdat de frequentie en de Tb meestal een paar vormen, dat ik met die enkele keer dat hij extra gas geeft juist daar iets van kan zeggen. Mijn verwachting is dat het verbruik redelijk lineair is met de frequentie tot een 90Hz en dan wat oploopt.
Dan zou ik ook eens kunnen uitrekenen wat een defrost netto kost. Voorlopig is de datacrunch me een te grote opgave.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 21:59
wauske schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:21:
[...]

Ja, Cooeficience of Performance = COP. Ofwel de efficiëntie van de warmte t.o.v. het benodigde vermogen om die warmte te genereren.

Maar, nogmaals, hoe denk jij COP 5 te realiseren met je ramen open! Als je het niet kan toelichting, zou je dan je flauwekul voor je willen houden?

[...]

Volgens mij snap je er helemaal niets van. Mijn unit pendelt omdat die teveel power heeft en hij uit moet juist OMDAT het anders binnen te warm wordt. Als de mijne continu minimaal blijft draaien wordt het binnen 25 graden ..
Sorry hoor, maar jij kletst flauwekul. Een wp verwarmd water en geen huizen. Als hij zijn water met cop 5 op 40 graden kan houden is dat super. Dat hij dat helaas 24 uur continu moet doen omdat de ramen open staan is erg nadelig voor totale verbruik, maar heeft geen nadelige invloed op de cop.
Dus ik heb nu toch even het idee dat jij het niet snapt.

@Dylantje2 Jan was vrij taai voor de wp, ik had hier 100 kWh extra verbruik tov vorig jaar januari. Veel bevriezen inderdaad waardoor regelmatig 1700 watt op de teller.

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
@reneeke1970
Had hier 40 kWh extra verbruik, 01-18: 427 kWh en 459 graaddagen, 01-19: 467 kWh en 487 graaddagen.

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, NISSAN LEAF 2.ZERO EDITION

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:29

thido

Tilburg

Dylantje2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:06:
[...]

Pff daar gaan we weer..
NOOIT of net niet helemaal...

Ik weet dat ik 200 weer iets te positief inschat, maar ik heb nog geen dagen gezien waar het echt zacht weer is.
Maar bij de 300 in de buurt heb ik al gezeten dus..?
Nooit is weer een groot woord.
Daar gaan we inderdaad weer, en dat is helemaal aan jezelf te danken. Je blijft er maar een eigen draai aan geven steeds. Jij stelt iets, iemand reageert erop en dan heb je het weer niet zo bedoeld.
Je hoeft voor mij echt niet te verdedigen waarom je een 5kW hebt weg gezet hoor.
Heb zelf ook een 5kW met radiatoren waar een 7kW beter was geweest. Daarom zei ik al dat het hier hetzelfde is v.w.b. dat lage niet te halen vermogen met radiatoren.
We zijn al op de helft van de winter en je hebt al een keer in de buurt van de 300 gezeten.
Nou dat is mooi maar dan besef je toch wel dat je eigen verhaal niet meer op gaat toch?
Met welke dagen wil je het nog compenseren dan? Dat handjevol in april?

Edit: nog geen zachte dagen gezien? Vandaag niet opgelet? Maar wees gerust, de komende twee weken is het ook nog zacht winterweer ;-)

thido wijzigde deze reactie 11-02-2019 20:10 (9%)

All electric! 7420Wp / Pana 5kW / Daikin US 2.5kW / Atlantic 200l

• Bram-Bos
  • Registratie: december 2015
  • Nu online
Op het gevaar af van spam: AT5 had een leuk item over mijn huis en mijn warmtepomp, 12:50 minuut na een nog leuker interview met buurman Koert van Mensvoort. Buitenunit rustig in bedrijf bij nul graden, even na 18:50 min. https://www.at5.nl/artikelen/e27371/

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• reneeke1970
BenEco schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:46:
@reneeke1970
Had hier 40 kWh extra verbruik, 01-18: 427 kWh en 459 graaddagen, 01-19: 467 kWh en 487 graaddagen.
Dat is netjes, maar ik zit 50 procent hoger in gebruik helaas. En er was veel verschil in nl met het weer. En @Dylantje2 woont niet zo heel ver van mij geloof ik...

• route99
annespruit1980 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:04:
[...]Tja, ik moet helaas uitgaan van getallen die anderen mij geven. En in deze zie ik een aardig verschil:
https://myshop.s3-externa...-serie-Mono-bloc-2018.pdf
Maar goed, ik zal eens verder kijken, alleen blijft het dan natuurlijk een beetje afhangen van welke getallen ik geloof.
Het wordt eens tijd voor een compleet onafhankelijk vergelijk....
Een ding weet ik vrijwel zeker: dit zijn vast allemaal maximale opbrengsten....
In het oosten zitten we gemiddeld volgens het KNMI op 2-3 graden C daggemiddelde.
Volgens de Pansonic folder zit je dan in de 3 koudste maanden dec/jan/feb waarin ik nu ook het meest gas verstook......met een COP van mac 3.14-3.75 W/W afh vd het type.
De werkelijke waard hoeveel lager ligt die?

Dus eerst maar flink isoleren eer je aan zo een WP begint, immers je mag dan mogelijk wel van het gas af kunnen, maar de stroom prijzen zullen absoluut veel hoger worden, immers ons net kan het amper aan, er moet nog flink geïnvesteerd worden. In sommige provincies zitten ze nu al aan wat het net aan kan...

@Pietje555 Wrs loont het best nog beter te investeren in isolatie, de schil, en dan pas goed te kijken welke WP je echt nodig hebt. Een ding is zeker, je gaat veel minder stroom verbruiken.....dus het mes snijdt aan 2 kanten.
Dat is soms ook het probleem hier ook; het is best lastig om in te schatten welke graad van isolatie schil alle positief bedoelde bijdragers hebben. Als je dat preceis telkens zou weten, dan weet je ook beter vanuit welke context iemand zijn verhaal verteld.
Klakkeloos eea overnemen, hoe goed qua advies bedoeld hier, lijkt me niet de meest optimale weg.
De eigen situatie kan teveel anders zijn om dat verantwoord te doen.

Bestaat daarvoor eigenlijk een model zodat je eea soepel in kaart kunt brengen of moet je echt bouwkundig bezig gaan en de hele schil doorrekenen en dat als basis gebruiken voor de WP? Ik vrees van wel....
En klopt dat, hebben jullie dat zo gedaan, of is het veel "over de duim werk", met alle respect voor de goed bedoelingen. Zouden jullie een redelijke inschatting/onderbouwing van de nauwkeurigheid van jullie berekeningen kunnen geven?

Ik kom aan die WP nog niet toe, maar regeren is vooruit zien,m dus als het isoleren klaar is, is het ook handig om te weten waar het heen "moet"...

Bron: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/grafieken/jaar

• wauske
  • Nu online

wauske

reneeke1970 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:39:
[...]

Sorry hoor, maar jij kletst flauwekul. Een wp verwarmd water en geen huizen. Als hij zijn water met cop 5 op 40 graden kan houden is dat super. Dat hij dat helaas 24 uur continu moet doen omdat de ramen open staan is erg nadelig voor totale verbruik, maar heeft geen nadelige invloed op de cop.
Dus ik heb nu toch even het idee dat jij het niet snapt.
Het spijt me, maar de WP van Dylantje2 loopt al op zijn tenen qua energielevering, als hij ook nog eens zijn ramen open gaat zetten gaat de warmtevraag nog verder omhoog en moet de WP nog harder werken om het warm te houden. Met de ramen open gaat zijn COP niet magischerwijs naar 5, dat zal alleen gebeuren als hij de Ta verlaagd en waarschijnlijk ooket een relatief hoge buitentemperatuur. Als je de Ta verlaagd krijgt hij z'n huis helemaal niet meer warm dus als je de ramen open zet heb je misschien wel COP 5 maar geen warm huis. Mijn hele punt is dat Dylantje2 niet moet zeggen dat hij met de ramen open ook COP 5 kan halen versus COP 2,nogwat met z'n ramen dicht, hij kan in een ideale situatie met ideale omstandigheden wel COP 5 halen maar daar heb je niets aan omdat z'n huis steenkoud is.

En ik snap ook wel dat een WP water warm maakt die door je systeem gepompt wordt. Maar als je WAR draait en 40 graden nodig hebt waardoor je WP continu 800W verbruikt, om de boel warm te houden, dan is het toch niet raar om te stellen dat je huis dat nodig heeft? Daarentegen komt het commentaar van Dylantje2 dat zijn WP zelfs terug kan naar 200W, zonder dat hij er rekening mee houd dat andere memsen met een veel zwaardere WP op zo'n dag misschien 2 uur gestookt hebben @1kw waar hij 24uur @200W draait, om even te chargeren.

• jschoorl2
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:25
LangeFries schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:38:
[...]

Je hebt een kWh meter voor de electriciteit (in de meterkast) nodig om het electrisch verbruik te meten. De warmtemeter vind ik bij mijn VVM320 op bladzijde 11 van het menu 4.1 (quadrant rechtsonder eerste topic). Daar staat ook het warmwater apart vermeld. Om daarvan de COP te bepalen moet je in de electriciteitsopname even de data van de DHW terugzoeken. Dat doe ik alleen af en toe en dan benader ik de tussenliggende waardes. De COP van de verwarming is bij mij veel preciezer bekend. Die van de DHW laat ik wat mee op en neer gaan. De legionella run komt in de warmte warmwater incl. electrische bijverwarming. Net zoiets voor het element incl de verwarming. Die delta klopt precies met de kWh meter. In dat menu staan dus 4 warmtemetergetallen en de gemeten flow in l/min.
In de app krijg je een decimaal meer. Helaas werkt de app bij mij niet goed meer. De meeste data komt kreupel uit de uplink database. Ik log nu op USB stick, daar komt geen directe warmtemeter data in, maar dat kan ik wel reconstrueren met de dT en de flow. Wanneer ik eens tijd heb, wil ik uit mijn data eens een frequentie vs Tb vs COP tabel construeren. Mijn hoop is, omdat de frequentie en de Tb meestal een paar vormen, dat ik met die enkele keer dat hij extra gas geeft juist daar iets van kan zeggen. Mijn verwachting is dat het verbruik redelijk lineair is met de frequentie tot een 90Hz en dan wat oploopt.
Dan zou ik ook eens kunnen uitrekenen wat een defrost netto kost. Voorlopig is de datacrunch me een te grote opgave.
Top, tmx. Meet de kwh meter de vvm320 en de f2120 samen? (Heb ze bij mij op een aparte groep zitten).

2745 Wp, Suntech SuperPoly STP305-24/Vd, AEG PV2800+, zuid

• Carboy54
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 20-04 22:53
Enig idee over welk type warmtepomp met deze hoge COP van 6,4 men het heeft?

https://www.vakbladwarmte...BF4F409501CC1E2D347A2BYI4
Carboy54 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:23:

Volgens mij mis je een stuk van de discussie, lees maar eens ff terug >:) :>

• LangeFries
jschoorl2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:20:
[...]

Top, tmx. Meet de kwh meter de vvm320 en de f2120 samen? (Heb ze bij mij op een aparte groep zitten).
Ja, beide op dezelfde 3 fase groep ivm bestaande leidingen. Er zit 9kW aan elementen in, die op 5kW begrensd zijn, om zeker te zijn dat de zekering er niet uit gaat. Ik heb ze toch alleen voor de legionella en misschien eens bij dagen van -10 nodig (als die ooit nog eens komen)

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:05:
[...]

Dat is netjes, maar ik zit 50 procent hoger in gebruik helaas. En er was veel verschil in nl met het weer. En @Dylantje2 woont niet zo heel ver van mij geloof ik...
KAN gebied [ Knooppunt Arnhem Nijmegen ]

• route99
Carboy54 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:23:

Triets dat KIWA nog met de oude NEN-7120 norm uit 2009 werkt....die is allang een paar keer vervangen:
https://www.kiwa.com/nl/n...n-16147-en-12102-nen-7120

De laatste test is NEN8800
https://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NTA-88002019-nl.htm

Dus KIWA lijkt me hopeloos (?) achter te lopen....dus wat is de waarde v/d test nog... ?

Edit: is het soms zo dat dan getallen beter uit komen dan bij een nieuwere test..... |:(

Kiwa "draait" dus NEN7120.. de klant bepaalt en betaalt immers....? :(
Waarom zou je anders zo'n oude test nemen zonder daar een verantwoording bij te publiceren als je een persbericht doet...

Als het zo is... des te meer tijd voor een onafhankelijk test. _/-\o_

route99 wijzigde deze reactie 11-02-2019 20:45 (20%)

• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 05-04 16:27
Wat ik van die getallen SCOP van 6,488 vreemd vindt, is dat twee zogenaamd onafhankelijke partijen op precies dezelfde getallen van 3 cijfers achter de komma komen. Sorry, maar als ik twee verschillende apparaten neem, dan zit daar toch echt altijd wel wat verschil tussen. Echt niet dat die 3 cijfers achter de komma gelijk aan elkaar zijn.

• Dylantje2

Dylantje2

wauske schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:19:
[...]

Het spijt me, maar de WP van Dylantje2 loopt al op zijn tenen qua energielevering, als hij ook nog eens zijn ramen open gaat zetten gaat de warmtevraag nog verder omhoog en moet de WP nog harder werken om het warm te houden. Met de ramen open gaat zijn COP niet magischerwijs naar 5, dat zal alleen gebeuren als hij de Ta verlaagd en waarschijnlijk ooket een relatief hoge buitentemperatuur. Als je de Ta verlaagd krijgt hij z'n huis helemaal niet meer warm dus als je de ramen open zet heb je misschien wel COP 5 maar geen warm huis. Mijn hele punt is dat Dylantje2 niet moet zeggen dat hij met de ramen open ook COP 5 kan halen versus COP 2,nogwat met z'n ramen dicht, hij kan in een ideale situatie met ideale omstandigheden wel COP 5 halen maar daar heb je niets aan omdat z'n huis steenkoud is.

En ik snap ook wel dat een WP water warm maakt die door je systeem gepompt wordt. Maar als je WAR draait en 40 graden nodig hebt waardoor je WP continu 800W verbruikt, om de boel warm te houden, dan is het toch niet raar om te stellen dat je huis dat nodig heeft? Daarentegen komt het commentaar van Dylantje2 dat zijn WP zelfs terug kan naar 200W, zonder dat hij er rekening mee houd dat andere memsen met een veel zwaardere WP op zo'n dag misschien 2 uur gestookt hebben @1kw waar hij 24uur @200W draait, om even te chargeren.
Ik ben blij aan het worden..
Ik heb namelijk niet gezegd dat ik het kan of red. Maar het kan, zijn we dus eens..
Ik heb ook niet gezegd dat een warm huis dan haalbaar is. Eens
Wat ik zeg, als je wp uit is omdat ..... Blijft het dan op temperatuur?
Ja als je thermostaat stookt? Maar war is het zuinigst stoken toch? En gaat hij dan ook terug of uit?
Of zijn we appels met peren aan het vergelijken?

Ik heb het alleen over dat eeuwige COP geneuzel. terwijl we appels met peren vergelijken Pana meet totaal iets anders dan een daikin en lg enz enz Dus waar hebben we het over?

Ik mag toch toch aannemen dat een terugmodulerende WP zover terug gaat dat hij afhankelijk van de stooklijn een keer stopt..? [ dat stukje moet ik ervaren op mijn eigen wijze:-) ] Dat zou toch betekenen dat mijn Wp in de zomer ook nog op verwarmen staat? Of waar heb ik anders WAR voor?

Mijn gemiddelde graaddagen verbruik over de afgelopen 4 jaren 0.55M³ per graaddag.
Sta nu op met maar 2.5 maanden gemeten december 0.56, Januari 0.66, feb tot nu 0.68
Dat geeft op dit moment een Graaddagen jaarverbruik van 0.63

Als ik met mijn pomp bij het gemiddelde van afgelopen jaren in de buurt komt.
Ik meet totaal verbruik [ ff de backupheater nog niet maar die wil ik wel voor 1 uur meerekenen ].
1M³ gas vs 2Kwh Elektra... Ik blij...

• LangeFries
lolle1212 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:21:
[...]

tja het is wat je gelooft.. de stickers / typeplaatje op de zijkant van een unit zijn hetzelfde als door mij gequote service manual..

Als jij een onbekende flaaier vertrouwd boven wat er op de units staat, of in de service manuals staat.. dan is dat een eigen keus. Maar dan heb je eigenlijk meer voor de 5kw gekozen, en wil je dit voor jezelf kracht bij zetten.. want volgens mij weet een ieder wel wat betrouwbaarder is..;)

Mocht je het willen kan ik je wel een foto van het type plaatje sturen hoor, maar zoals ik al linkte staat het ook gewoon in de service manual van panasonic.
Je kunt WP's erg goed vergelijken met de ERP gegevens. Daar hangt een vaste methodiek aan. Het vermogen wat erop staat is goed gedefinieerd en het efficientie percentage kun je omrekenen naar de SCOP door met 2.6 te vermenigvuldigen. De genoemde nieuwe Hitachi heeft in het beste geval een efficientie van 187% voor verwarmen, dus een SCOP van 4.86, wat echt wel goed is. De Nibe F2120 met VVM320 binnunit van mij komt op 190%, dus 4.94. Voor verwarmen kom ik inderdaad in de praktijk heel aardig in de buurt.

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:34:
[...]

KAN gebied [ Knooppunt Arnhem Nijmegen ]
Oh.... Dan kom ik maar niet op de koffie...

• wauske
  • Nu online

wauske

Dylantje2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:53:
[...]

Ik ben blij aan het worden..
Ik heb namelijk niet gezegd dat ik het kan of red. Maar het kan, zijn we dus eens..
Ik heb ook niet gezegd dat een warm huis dan haalbaar is. Eens
Wat ik zeg, als je wp uit is omdat ..... Blijft het dan op temperatuur?
Ja als je thermostaat stookt? Maar war is het zuinigst stoken toch? En gaat hij dan ook terug of uit?
Of zijn we appels met peren aan het vergelijken?
Het hele punt van pendelen is dat het aan/uit gaat, heen en weer net zo als een pendel (of slinger van een klok). Omdat hij z'n minimale vermogen niet kwijt kan gaat hij dus uit om vervolgens iets later weer aan te gaan om een beetje te verwarmen en vervolgens weer uit. Vergelijk het met stapvoets file-rijden. Even de koppeling omhoog en dan weer indrukken omdat je te langzaam rijd op het laagste toerental van de motor te rijden.

In mijn geval i.c.m. WAR ging 70x per dag de compressor 5 minuten aan en 5 minuten uit, niet goed voor de hardware dus heb ik dit aangepast naar draaien op thermostaat. Hij gaat nog steeds aan en uit maar omdat de Ta een stuk hoger ligt draait de WP nu 20-25 minuten waar hij voorheen 5 minuten liep gevolgd door een uur of 2 uit.
De temperatuur binnen is relatief stabiel, de thermostaat schakelt in bij 20,3 en uit bij 20,6. Qua gevoel merk je daar binnen weinig van, alleen als de Climatebooster onder de radiator gaat blazen voel je even dat er wat extra warmte de kamer in gaat.
Ik heb het alleen over dat eeuwige COP geneuzel. terwijl we appels met peren vergelijken Pana meet totaal iets anders dan een daikin en lg enz enz Dus waar hebben we het over?
COP is op zich objectief, de kwaliteit zit hem in wat je meet. Dat leveranciers de resultaten op verschillende wijze weergeven (bijvoorbeeld met of zonder waterpomp gebruik, met of zonder defrosts e.d.) zijn designkeuzes. Net zoals jij wellicht een kunststof voordeur hebt en ik een houten, het blijft een voordeur.

Het is ook geen heilig middel of iets dergelijks maar simpelweg ik stop er 1kwh aan elektra in, hoeveel warmte krijg ik er voor terug. Zelfde als je auto, 1 op 10 of 1 op 20 - afhankelijk van zoveel factoren dat je er soms weinig mee kan. Maar als jij een Toyota Prius hebt die onzuiniger is als een BMW M3, dan lijkt het me duidelijk dat je eens achter de oren moet krabben.
Ik mag toch toch aannemen dat een terugmodulerende WP zover terug gaat dat hij afhankelijk van de stooklijn een keer stopt..? [ dat stukje moet ik ervaren op mijn eigen wijze:-) ] Dat zou toch betekenen dat mijn Wp in de zomer ook nog op verwarmen staat? Of waar heb ik anders WAR voor?
Moduleren heeft niets met WAR te maken. Moduleren betekend dat je WP de warmtelevering aanpast aan de vraag, is je dT 8 dan gaat je WP harder werken, is je dT 2 dan gaat ie rustiger lopen. Het alternatief is een aan-uit model warmtepomp, die heeft geen variërende waterpomp of compressor.

Met WAR zal je WP gaan pendelen als er niet genoeg warmte afgifte is (bijvoorbeeld buiten 18 graden, water temperatuur 22) of je WP stopt helemaal als het buiten warm genoeg is (bijvoorbeeld 18+).
Mijn gemiddelde graaddagen verbruik over de afgelopen 4 jaren 0.55M³ per graaddag.
Sta nu op met maar 2.5 maanden gemeten december 0.56, Januari 0.66, feb tot nu 0.68
Dat geeft op dit moment een Graaddagen jaarverbruik van 0.63
Ik heb even mijn eigen verbruik gekeken, en ik zit op 1 kWh/graaddag vanaf 12-12 tot nu op basis van wat de WP heeft aangegeven en volgens de graaddag data van het KNMI voor Gilze Rijen (hier een paar km vandaan).
Volgens jouw berekening zou ik dus op 0,5m3 per graaddag hebben gebruikt? En ja, vanwege de periode heb ik de correctiefactor van 1,1 toegepast.

@reneeke1970, jij woonde toch in Brabant? Kan je bij mij op de koffie komen :P

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18:21
tpvdl schreef op maandag 11 februari 2019 @ 07:06:
...en de kruipruimte wordt volgestort met schuimbeton
Waar is dat goed voor ? Als je daarna gedonder met riool/leidingen hebt en/ofje wil een kabel trekken kan je er niet meer bij.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:55

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Grolsch schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:25:
[...]

Je WP stopt niet als hij op WAR draait, niet eerder als dat er een setpoint (max Tb) gehaald is. Dus al is het 30 graden in je woonkamer, WAR zegt Tb=12 - Ta = 30 (als dit je stooklijn is), en kijk niet naar de binnentemperatuur. Hij zal uitgaan als hij het minimale vermogen niet meer kwijt kan, dit noemen we pendelen :P
Op WAR stopt hij alleen als Tb boven de ingestelde stop temperatuur komt, meestal 18 graden. Met een Ta van 40 graden gaat hij verder nergens op stoppen, ja als alles binnen 38-40 graden is maar dat word het nooit. :)

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Dylantje2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:53:
[...]

Ik weet niet hoe jij denkt dat WAR werkt, maar WAR is niets anders als adhv Tbuiten Ta bepalen.
Vaak heeft de regeling een setpoint max Tb dan stopt de verwarmingsvraag, maar alle "tekortkomingen" van WAR worden gecompenseerd in de ruimtetemperatuur. De ruimtetemperatuur is dan ook het resultaat van WAR, hij doet er verder niets mee, hij weet het immers ook niet.

Dus als het buiten 15 graden is, en jouw stooklijn geeft aan 30 graden, dan maakt hij 30 graden, ook al is het 25 graden in je huis, of 15 graden, dat weet WAR niet. Als hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan gaat hij pendelen, maar zeker niet permanent uit, zo luxe is war nu ook weer niet :P

Dat is dan ook exact de reden dat jij de gehele dag al ruim 10kWh kwijt bent, terwijl je ruimtetemperatuur boven de 22,5 graden zit, toch 2,20 door het putje gespoeld :P

Grolsch wijzigde deze reactie 11-02-2019 22:29 (7%)

• reneeke1970
wauske schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:46:
[...]

Het hele punt van pendelen is dat het aan/uit gaat, heen en weer net zo als een pendel (of slinger van een klok). Omdat hij z'n minimale vermogen niet kwijt kan gaat hij dus uit om vervolgens iets later weer aan te gaan om een beetje te verwarmen en vervolgens weer uit. Vergelijk het met stapvoets file-rijden. Even de koppeling omhoog en dan weer indrukken omdat je te langzaam rijd op het laagste toerental van de motor te rijden.

In mijn geval i.c.m. WAR ging 70x per dag de compressor 5 minuten aan en 5 minuten uit, niet goed voor de hardware dus heb ik dit aangepast naar draaien op thermostaat. Hij gaat nog steeds aan en uit maar omdat de Ta een stuk hoger ligt draait de WP nu 20-25 minuten waar hij voorheen 5 minuten liep gevolgd door een uur of 2 uit.
De temperatuur binnen is relatief stabiel, de thermostaat schakelt in bij 20,3 en uit bij 20,6. Qua gevoel merk je daar binnen weinig van, alleen als de Climatebooster onder de radiator gaat blazen voel je even dat er wat extra warmte de kamer in gaat.

[...]

COP is op zich objectief, de kwaliteit zit hem in wat je meet. Dat leveranciers de resultaten op verschillende wijze weergeven (bijvoorbeeld met of zonder waterpomp gebruik, met of zonder defrosts e.d.) zijn designkeuzes. Net zoals jij wellicht een kunststof voordeur hebt en ik een houten, het blijft een voordeur.

Het is ook geen heilig middel of iets dergelijks maar simpelweg ik stop er 1kwh aan elektra in, hoeveel warmte krijg ik er voor terug. Zelfde als je auto, 1 op 10 of 1 op 20 - afhankelijk van zoveel factoren dat je er soms weinig mee kan. Maar als jij een Toyota Prius hebt die onzuiniger is als een BMW M3, dan lijkt het me duidelijk dat je eens achter de oren moet krabben.

[...]

Moduleren heeft niets met WAR te maken. Moduleren betekend dat je WP de warmtelevering aanpast aan de vraag, is je dT 8 dan gaat je WP harder werken, is je dT 2 dan gaat ie rustiger lopen. Het alternatief is een aan-uit model warmtepomp, die heeft geen variërende waterpomp of compressor.

Met WAR zal je WP gaan pendelen als er niet genoeg warmte afgifte is (bijvoorbeeld buiten 18 graden, water temperatuur 22) of je WP stopt helemaal als het buiten warm genoeg is (bijvoorbeeld 18+).

[...]

Ik heb even mijn eigen verbruik gekeken, en ik zit op 1 kWh/graaddag vanaf 12-12 tot nu op basis van wat de WP heeft aangegeven en volgens de graaddag data van het KNMI voor Gilze Rijen (hier een paar km vandaan).
Volgens jouw berekening zou ik dus op 0,5m3 per graaddag hebben gebruikt? En ja, vanwege de periode heb ik de correctiefactor van 1,1 toegepast.

Ja nog wel op de fiets...

• JanHybride
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 19-04 15:53
roelzadh schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:14:
[...]

(130m3 / graaddagen januari 2019) * graaddagen februari 2018 t/m januari 2019 =~ je jaarverbruik.

Niet ideaal maar in iedergeval iets :)
Hier een handige link met de gemiddelde graaddagen per jaar (2009-2018) per station:

https://www.kwa.nl/diensten/graaddagen-en-koeldagen

Elga 3.0 + Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE

• JanHybride
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 19-04 15:53
Appie Heijn schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:56:
[...]

Volgens mij kost ie nog geen 3500 euro waar nog eens 2300-2400 subsidie vanaf gaat.
Waar kan je die Hitachi Yukati M's in Nederland voor deze prijzen kopen?

JanHybride wijzigde deze reactie 11-02-2019 23:54 (3%)

Elga 3.0 + Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE

• donaldk
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13:18
Bram-Bos schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:03:
Op het gevaar af van spam: AT5 had een leuk item over mijn huis en mijn warmtepomp, 12:50 minuut na een nog leuker interview met buurman Koert van Mensvoort. Buitenunit rustig in bedrijf bij nul graden, even na 18:50 min. https://www.at5.nl/artikelen/e27371/
Ah dirty little secret revealed, die witte metalen kast binnen is de smoker, niet die bakken buiten.

Houtverbranding is de redder van de wp-er, zoals Propane de lifesaver is voor off-grid woningen.

Met wandverwarming in plaats van temperierung kies je voor extra verlies. Keuze die te verdedigen is.

Je buurman komt mij bekend voor, weet alleen niet waarvan.

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22-04 19:55

BlueTooth76

Let the sun shine!

Haar laatste woorden waren "oudste huisje" en toen viel de stream uit... nu staat er "bufferen"... :P
Tot zover m'n poging om het te kijken...

edit: ah, blijkbaar heeft AT5 niet zoveel op met Pi-Hole en AdBlock :P Het werkt ;)

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 12-02-2019 00:10 (9%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• route99
Het geluid van die unit is heel duidelijk door het gesprek heen te horen... Ben blij dat mijn slaapkamer raam of tuin niet op zo een unit uitkijkt..

Interessanter vind ik wat hij daarna vertel, vanaf 20.25 op de vraag of het betaalbaar is:
Ja, het niet onbetaalbaar maar.... je moet wel...
goed adviezen hebben
en
even goed nadenken wat je nodig hebt......

Daar zijn we vaak hier mee bezig, maar bij gebrek het beeld van de complete situaties is het adviezen aan anderen geven best lastig!

Het boekje van de persoon uit de film is wel redelijk transparant. Er zijn mooie zaken voor elkaar gekregen.
Maar jammer: Hij heeft dus toch een Nefit ketel moet kopen, want onder de -2 graden C blijkt dat nodig. En dat terwijl hij toch beste lage T-a heeft en zijn totaal verbruik niet echt hoog leek.
Extra kostenpost Nefit icm de Zonnecollector: € 5275....
Had zijn isolatie nog beter moeten zijn?

Na het verlenen van het hoge energie label
6. Verwarming Warmtepomp
is de situatie wel aangepast... de Nefit CV ketel is erbij gekomen, wat heeft dat voor een effect op het label, herkeuring? Dat is me niet duidelijk.

https://polderhuis.org/Br...giezuinig-monument-v3.pdf
De Elga is overigens ontworpen met een bestaande cv-ketel als back-up in winterse omstandigheden. In de bepaling van de energie-index van het Polderhuis is er ook vanuit gegaan
dat de Elga ‘slechts’ voor 59% in de warmtevraag voor ruimteverwarming voorziet.
Vanwege het wandtemperatiesysteem en de zeer lage gewenste aanvoertemperatuur
van 19-25˚C, kan de Elga in het Polderhuis echter al het werk doen tot minstens -2 ˚C buitentemperatuur,
zo bleek in het stookseizoen van 2015/2016.
de Elga ‘slechts’ voor 59% in de warmtevraag voor ruimteverwarming voorziet.....
Ok.... dan mis ik in het verhaal hoeveel gas de CV nu nog steeds verbruikt...
In het eerste seizoen (2015) was het dit
In het eerste gehele stookseizoen met de Elga-warmtepomp
gebruikt het Polderhuis 1220 kWh electriciteit
en 18 m3 gas voor verwarming, naast zo’n 32 m3 gas voor warm tapwater
Maar daar ga je toch geen Nefit vervolgens voor plaatsen? Het is toch voor de aanvulling op die 59%? Het is en flinke kostenpost.
Het huidige gas verbruik is me dus niet duidelijk.
Het zou afgeleid kunnen worden uit de energie balans dat nog steeds 41% v/d energie uit de Nefit gehaald moet worden? Te laat.. .ga pitten....

• Dylantje2

Dylantje2

wauske schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:46:
[...]

[...]

[...]

[...]

....
Dan is het zo dat je eigenlijk je oude graaddagen moet vergelijken met de huidige..
Kwh/Graaddagen zullen voor niemand hetzelfde zijn.isolatie, grote van huis, type glas T binnen enz enz enz
zijn d evariable per woning.

Maar zie het als een soort persoonlijk record..

Voor mijn is het record al dat ik nu 24/7 een warm huis..door de WAR.
Terwijl ik met pellets en plofketel pieken / dalen had. 18-23 graden
En nu een egaal mooi lekker warm huis.
En ik denk als ik het hele stookseizoen zou gemeten zou hebben. ik bij de oude graaddagen in de buurt kom.
Dus alleen maar comfort winst en goedkoper uit.?
WAF is erg blij met warmte.... dus mijn pomp te klein .oke dan.

Dan puntje ..
Design...
Zou zo kunnen zijn, maar is toch belachelijk..We hebben alles in normen enz vast gelegd. maar COP doen we maar wat..
Stel je voor dat je bij een CV zou zeggen rendement 200%.... Ik denk dat binnen no time de PR van de markt is gehaald.
En waarom wordt dat bij een WP wel geaccepteerd? Wss omdat het voor sommige zo nieuw is.?

de 1 telt alles mee en de Pana bijv puur alleen wat de pomp verbruikt op water op te warmen.[ Lekker makkelijk ]
En als je meerdere meters hebt, scheelt dit wel tientallen Kwh per maand, die ik toch ook gewoon moet betalen.?
Vandaar dat COP me gestolen kan worden,. Wat kost het me om mijn huis warm te krijgen/houden.
en dat tov van mijn oude plofketel..
Dus graaddagen rules. En is je persoonlijkste stukje info wat je zoekt inc warmteverlies enz enz enz

En ja als je voor die tijd 0.7/graaddag had, en nu 0,5..
Wat boeit je die te grote of [ bij mij zoals velen zeggen ] te kleine pomp...
Je bent toch stukken goedkoper uit?

En 2Kwh voor 1M³ is iets wat hier vandaan komt. En een mooi vergelijk is, als je jaar COP 4 haalt.:-) Wat dan weer goed te doen moet zijn met een WP die alleen CV water maakt. SWW erbij is een andere verhaal.

@Rol-Co
@Grolsch

Ik snap die Tbuiten wel..
maar de 1 zegt hij gaat nooit uit...?
En de ander zegt hij gaat wel uit.?
Als de Tbuiten in de stooklijn gehaald of overschreden wordt, zal er toch wel iets gebeuren met de pomp ipv pendelen?
En die WAR begrijp ik na enkele weken dom lullen van mij kant ook wel.
Als het te warm wordt in huis, is mijn stooklijn verkeerd.

Maar wat ik zeg, als de Tbuiten 30c is, zal hij dan nog pendelen of aan staan?

En ja de pellets....

Dylantje2 wijzigde deze reactie 12-02-2019 07:56 (4%)

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21:50

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

Hebben jullie nog adresjes die aan te bevelen zijn voor de installatie van een pana all in one (unit regel ik zelf).

Mag evt. via DM :)

tijdelijk PV-loos :(

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:33:
Hebben jullie nog adresjes die aan te bevelen zijn voor de installatie van een pana all in one (unit regel ik zelf).

Mag evt. via DM :)
@koevlaas2

@Dylantje2
In mijn geval kan ik instellen bij welke Tb hij niet meer mag verwarmen, of dat bij andere wp ook zo is weet ik niet, maar zal vast wel.

Rol-Co wijzigde deze reactie 12-02-2019 09:02 (22%)

• Bram-Bos
  • Nu online
route99 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 03:11:
[...]
Het geluid van die unit is heel duidelijk door het gesprek heen te horen... Ben blij dat mijn slaapkamer raam of tuin niet op zo een unit uitkijkt..

Interessanter vind ik wat hij daarna vertel, vanaf 20.25 op de vraag of het betaalbaar is:
Ja, het niet onbetaalbaar maar.... je moet wel...
goed adviezen hebben
en
even goed nadenken wat je nodig hebt......

Daar zijn we vaak hier mee bezig, maar bij gebrek het beeld van de complete situaties is het adviezen aan anderen geven best lastig!

Het boekje van de persoon uit de film is wel redelijk transparant. Er zijn mooie zaken voor elkaar gekregen.
Maar jammer: Hij heeft dus toch een Nefit ketel moet kopen, want onder de -2 graden C blijkt dat nodig. En dat terwijl hij toch beste lage T-a heeft en zijn totaal verbruik niet echt hoog leek.
Extra kostenpost Nefit icm de Zonnecollector: € 5275....
Had zijn isolatie nog beter moeten zijn?

Na het verlenen van het hoge energie label

[...]

is de situatie wel aangepast... de Nefit CV ketel is erbij gekomen, wat heeft dat voor een effect op het label, herkeuring? Dat is me niet duidelijk.

https://polderhuis.org/Br...giezuinig-monument-v3.pdf

[...]

de Elga ‘slechts’ voor 59% in de warmtevraag voor ruimteverwarming voorziet.....
Ok.... dan mis ik in het verhaal hoeveel gas de CV nu nog steeds verbruikt...
In het eerste seizoen (2015) was het dit

[...]

Maar daar ga je toch geen Nefit vervolgens voor plaatsen? Het is toch voor de aanvulling op die 59%? Het is en flinke kostenpost.
Het huidige gas verbruik is me dus niet duidelijk.
Het zou afgeleid kunnen worden uit de energie balans dat nog steeds 41% v/d energie uit de Nefit gehaald moet worden? Te laat.. .ga pitten....
@route99: je baseert je oordeel op een oude versie van de brochure. Nefit ketel was er eerder dan wp, maar is weggehaald omdat die niet nodig bleek.
donaldk schreef op maandag 11 februari 2019 @ 23:56:
[...]

Ah dirty little secret revealed, die witte metalen kast binnen is de smoker, niet die bakken buiten.

Houtverbranding is de redder van de wp-er, zoals Propane de lifesaver is voor off-grid woningen.

Met wandverwarming in plaats van temperierung kies je voor extra verlies. Keuze die te verdedigen is.

Je buurman komt mij bekend voor, weet alleen niet waarvan.
@donaldk: die pelletkachel is vrijwel nooit in gebruik (back-up). En ik gebruik de term wandverwarming in het filmpje maar het is toch echt temperierung.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 20:52

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Rol-Co schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:00:
[...]

@koevlaas2

@Dylantje2
In mijn geval kan ik instellen bij welke Tb hij niet meer mag verwarmen, of dat bij andere wp ook zo is weet ik niet, maar zal vast wel.
Af fabriek staat de Loria duo op 18 graden buitentemperatuur als grens. Dit is instelbaar.

• reneeke1970
@Dylantje2 als je alleen war gebruikt gaat hij nooit uit, als het minimale vermogen ervoor zorgt dat ta twee graden boven doel ta stijgt dan gaat compressor uit maar waterpomp blijft draaien. Een soort standby zeg maar. Zodra ta drie graden onder het doel ta komt gaat compressor weer aan.
Wat @Rol-Co zegt heb jij ook, standaard vanaf 25 graden buiten gaat wp compleet uit. Maar als het snachts even afkoelt gaat ie weer vrolijk aan.
Daarom heb ik extra kamer thermostaat die hem boven 22 graden kamer temp gewoon uit zet.

• godfriedd
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16:28
route99 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:35:
[...]
Triets dat KIWA nog met de oude NEN-7120 norm uit 2009 werkt....die is allang een paar keer vervangen:
https://www.kiwa.com/nl/n...n-16147-en-12102-nen-7120

De laatste test is NEN8800
https://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NTA-88002019-nl.htm

Dus KIWA lijkt me hopeloos (?) achter te lopen....dus wat is de waarde v/d test nog... ?

Edit: is het soms zo dat dan getallen beter uit komen dan bij een nieuwere test..... |:(

Kiwa "draait" dus NEN7120.. de klant bepaalt en betaalt immers....? :(
Waarom zou je anders zo'n oude test nemen zonder daar een verantwoording bij te publiceren als je een persbericht doet..

Als het zo is... des te meer tijd voor een onafhankelijk test. _/-\o_
De KIWA maakt niet de keuze om volgens die norm te testen maar dat doet de opdrachtgever. Het is helaas zo dat je als fabrikant een keuringsinstantie kunt vragen volgens een bepaalde norm te testen en dat hoeft helemaal niet de best passende of actuele norm te zijn. Ik werk zelf ook voor een bedrijf dat regelmatig zulk soort keuringsinstanties wat laat keuren en er wordt wel eens strategisch gekozen om producten volgens een andere norm te laten testen dan wat je zelf de meest logisch en passende norm zou vinden. Vervolgens kun je wel schermen met dat het onafhankelijk is gekeurd volgens die norm en wat de testresultaten waren.

• wauske
  • Nu online

wauske

Dylantje2 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 07:46:
[...]

Dan puntje ..
Design...
Zou zo kunnen zijn, maar is toch belachelijk..We hebben alles in normen enz vast gelegd. maar COP doen we maar wat..
Stel je voor dat je bij een CV zou zeggen rendement 200%.... Ik denk dat binnen no time de PR van de markt is gehaald.
En waarom wordt dat bij een WP wel geaccepteerd? Wss omdat het voor sommige zo nieuw is.?

de 1 telt alles mee en de Pana bijv puur alleen wat de pomp verbruikt op water op te warmen.[ Lekker makkelijk ]
En als je meerdere meters hebt, scheelt dit wel tientallen Kwh per maand, die ik toch ook gewoon moet betalen.?
Vandaar dat COP me gestolen kan worden,. Wat kost het me om mijn huis warm te krijgen/houden.
en dat tov van mijn oude plofketel..
Dus graaddagen rules. En is je persoonlijkste stukje info wat je zoekt inc warmteverlies enz enz enz
Tjah, zolang er geen standaard is waar een fabrikant zich aan moet houden is het appels met peren vergelijken. Daarom dat we bij Tomexergie ook aan moeten geven of je de interne meter of een externe gebruikt.
Maar dan nog, bij auto's (kilometers per liter) precies het zelfde. Verwarmingsketels ook, die 20kw ketel kan goed maar 8kw aan verwarming leveren omdat de 20kw voor warm water is. Eigenlijk alles wat je kan bedenken waar cijfers bij staat moet je je afvragen hoe die cijfers tot stand komen, omdat al die cijfers op basis van een specifieke set criteria en omstandigheden tot stand zijn gekomen. Als je niet weet wat de set criteria en omstandigheden is (gesloten standaard) dan is het goed om er vanuit te gaan dat het natte vingerwerk is.

Er is overigens ook niemand die je met COP om je oren slaat hoor. Het is alleen fijn om te weten dat ik met mijn pendelende T-Cap niet onderaan de lijst sta >:) ;)
En ja als je voor die tijd 0.7/graaddag had, en nu 0,5..
Wat boeit je die te grote of [ bij mij zoals velen zeggen ] te kleine pomp...
Je bent toch stukken goedkoper uit?

En 2Kwh voor 1M³ is iets wat hier vandaan komt. En een mooi vergelijk is, als je jaar COP 4 haalt.:-) Wat dan weer goed te doen moet zijn met een WP die alleen CV water maakt. SWW erbij is een andere verhaal.
Ik kom van stadsverwarming af met een meter die je niet makkelijk kon uitlezen dus ik heb nooit de moeite gedaan om dat bij te houden. Daarnaast komt mijn betaalde GJ verbruik op circa 5000kwh per jaar de afgelopen jaren, en die kan ik dan wel weer heel makkelijk vergelijken met de warmtepomp :P

1GJ kost 24 euro (tarief 2018) = ongeveer 275kWh en kost ongeveer 63 euro (huidige tarief)
Vanaf COP 2,6 ben ik dus goedkoper uit met de WP, afgezien van de 40 euro per maand die ik aan vaste kosten niet meer heb! Mij gaat het overigens meer om die 40 euro per maand, het moet gek worden als ik die er niet uit haal :+
Mijn rekening bij de stadsverwarming was dan ook 60% vaste lasten en 40% variabel, er was dus nauwelijks mogelijkheid om te besparen op het verbruik. En alles wat je zou willen investeren zou niet rendabel zijn. Zelfs als ik naar 0 verbruik ging, zou ik maar 30 euro per maand besparen wat een Elga een terugverdientijd van meer als 10 jaar zou geven. Na enkele jaren schoppen tegen Essent/Ennatuurlijk ben ik dan ook eindelijk van ze af _/-\o_

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Elke keer als ik je binnenunit voorbij zie komen heb ik de neiging om met een pot verf langs te rijden en dat stukje ongeverfde muur te verven waar ooit de cv ketel had gehangen :+

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

kmf schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:51:
[...]

Elke keer als ik je binnenunit voorbij zie komen heb ik de neiging om met een pot verf langs te rijden en dat stukje ongeverfde muur te verven waar ooit de cv ketel had gehangen :+
Wat let je, ik denk dat @Bram-Bos wel een bakje koffie klaar heeft staan :+ 8)

• kmf
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:58:
[...]

Wat let je, ik denk dat @Bram-Bos wel een bakje koffie klaar heeft staan :+ 8)
Amsterdam

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zo eng is het daar ook weer niet.
En dat zeg ik als Fries.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

Neem je vrienden mee, en maak er een gezellige dag van >:) ;)

• wauske
  • Nu online

wauske

Mooi stukje hoor!

Vraagje over de toilet, zijn daar ook versies van die bijvoorbeeld mechanisch naar een dumpbak gaan i.p.v. dat je dat met de hand moet doen? Mijn WAF heeft al moeite met een chemisch toilet te legen dus ik denk dat ik deze er voorlopig niet in krijg :+
Overigens hebben we wel zelf een moestuin dus dat zou nog een argument kunnen zijn ;)

• Bram-Bos
  • Nu online
wauske schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:17:
[...]

Mooi stukje hoor!

Vraagje over de toilet, zijn daar ook versies van die bijvoorbeeld mechanisch naar een dumpbak gaan i.p.v. dat je dat met de hand moet doen? Mijn WAF heeft al moeite met een chemisch toilet te legen dus ik denk dat ik deze er voorlopig niet in krijg :+
Overigens hebben we wel zelf een moestuin dus dat zou nog een argument kunnen zijn ;)
Off topic, maar ja, geavanceerdere versies zijn bv. https://www.biolet.com. Meer techniek, meer falen

• wervisser
  • Laatst online: 17-04 15:15
Nu draai ik een weekje op WAR, maar ik zie de WP toch echt wel uitschakelen of mis ik iets ?

wervisser schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:25:
Nu draai ik een weekje op WAR, maar ik zie de WP toch echt wel uitschakelen of mis ik iets ?

[Afbeelding]
Welke parameter / instelling veroorzaakt dit gedrag :? WAR only doet niets anders als een bepaalde watertemperatuur maken bij een bepaalde buitentemperatuur.

Er zijn heel veel regelsystemen die WAR als leidraad gebruiken, maar wel naregelen. Denk aan ruimtecompensatie, thermostaten, zoneregeling, thermostaatknoppen, minimaal aan/uit tijden.

• reneeke1970

[Afbeelding]
Als die lage blokjes 45 watt zijn is dat enkel de waterpomp die nog circuleerde

• wauske
  • Nu online

wauske

[Afbeelding]
Wat is je instelling bij de zone instelling? Watertemperatuur of thermostaat?

Je kan namelijk.een stooklijn instellen bij Panasonic die toch op de thermostaat aan/uit wordt gestuurd.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 20:52

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

[Afbeelding]
Hier WAR met 0% ruimte compensatie, de wp gaat zelf uit als de kamer boven de ingestelde temperatuur komt (door de pelletkachel)

Ik vermoed dat de wp stopt als de aanvoer en retour temperatuur te dicht bij elkaar komen. Er is dan geen warmte afgifte meer.

We hebben beide een Loria toch?

Erwin_83 wijzigde deze reactie 12-02-2019 15:28 (13%)

• wervisser
@Grolsch ]

Ik heb de parameter met betrekking tot de ruimtethermostaat invloed op 0% gezet. Volgens mijn versie van de handleiding zorgt dit voor 100% WAR. De stooklijn/hellingscurve bepaalt dan de Ta.

@reneeke1970

Die 45watt zou inderdaad enkel de pomp zijn. Hij loopt ook regelmatig terug naar 6watt.

@wauske
Bij de Loria werkt dit anders...

@Erwin_83
Ja, klopt. Ik heb enkel een 6008solo. Waarom gaat jouw WP dan uit, aangezien je ook 0% inlvoed hebt ingesteld :?

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:49
Rol-Co schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:26:
[...]

Op WAR stopt hij alleen als Tb boven de ingestelde stop temperatuur komt, meestal 18 graden. Met een Ta van 40 graden gaat hij verder nergens op stoppen, ja als alles binnen 38-40 graden is maar dat word het nooit. :)
Mijn Danfoss WP heeft WAR, maar gaat netjes in standby als kamertemperatuur hoger wordt dan de de maximale temperatuur instelling die ik van te voren heb ingevoerd. Vandaag heb ik het getest. T Instelling was 23 temperatuur gemeten was 22.2. Heb T instelling op 22 gezet en de WP ging direct in stanby stand.
Inmiddels is het binnen ruim 23 graden op deze zonnige winterdag. 🌞
Verder heb ik ook nog een maximum Tb temperatuur stand tit waarneer de WP nog mag verwarmen. Deze staat inderdaad op 18gr.

Wimhaw wijzigde deze reactie 12-02-2019 15:35 (7%)

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:37
Eigenlijk zou je ook het verloop van de kamertemperatuur en buitentemperatuur bij de grafiek willen zien. Dan kun je beter kijken naar eventuele oorzaken. Lang leve Grafana.
Wimhaw schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:33:
[...]

Mijn Danfoss WP heeft WAR, maar gaat netjes in standby als kamertemperatuur hoger wordt dan de de maximale temperatuur instelling die ik van te voren heb ingevoerd. Vandaag heb ik het getest. T Instelling was 23 temperatuur gemeten was 22.2. Heb T instelling op 22 gezet en de WP ging direct in stanby stand.
Verder heb ik ook nog een maximum Tb temperatuur stand tit waarneer de WP nog mag verwarmen. Deze staat inderdaad op 18gr.
Erwin_83 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:21:
[...]

Hier WAR met 0% ruimte compensatie, de wp gaat zelf uit als de kamer boven de ingestelde temperatuur komt (door de pelletkachel)

Ik vermoed dat de wp stopt als de aanvoer en retour temperatuur te dicht bij elkaar komen. Er is dan geen warmte afgifte meer.

We hebben beide een Loria toch?
Voor beide gevallen, dat is geen WAR only, dat is WAR + RAR :P Zo gebruik ik het ook. Stooklijn wordt bepaalt door WAR, ruimtethermostaat grijpt in als de ruimtetemperatuur bereikt is.
wervisser schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:32:
@Grolsch ]

Ik heb de parameter met betrekking tot de ruimtethermostaat invloed op 0% gezet. Volgens mijn versie van de handleiding zorgt dit voor 100% WAR. De stooklijn/hellingscurve bepaalt dan de Ta.
@Erwin_83 / @wervisser als jullie 0% ruimtecompensatie hebben wil dat niet zeggen dat de thermostaat niets doet.

Ruimtecompensatie is in mijn beleving een instelling waarin je kunt aangeven dat als de ruimtetemperatuur 1K onder setpoint zit, hij de stooklijn +5K geeft (bijvoorbeeld). Zo herken ik het van Kieback & Peter regelingen. Maar nogmaals, ook dit heeft helemaal niets met WAR te maken, en is naregeling.

Om een lang verhaal kort te maken is er in de grafiek van @wervisser "iets" getriggerd wat niets met WAR te maken heeft. Het kunnen naar mijn idee 2 zaken zijn. 1 = parameter maximale Tbuiten bereikt. 2 = parameter max Truimte bereikt.

@Dylantje2 draait WAR only, die WP stopt dan ook niet eerder tot dat setpoint Tbuiten bereikt is, tot die tijd blijft zijn WP lopen, al wordt het binnen 28 graden.

Kijk maar naar de afgelopen 30 dagen, ondanks dat het binnen 23 graden is geweest:

Grolsch wijzigde deze reactie 12-02-2019 16:05 (3%)

• Stephanoff
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21-04 13:49
Hoe kun je een warmtepomp nog meer negativiteit meegeven:
https://nos.nl/artikel/22...solatie-en-waterpomp.html

Titel had moeten zijn: Nijmeegse pionierbuurt zucht onder beunhazen.
Nu wordt het neergezet of de misère te wijten is aan de warmtepomp.

100% Elektrisch - Hyundai Ioniq Electric - Panasonic 5kW Monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer 270C warmtepompboiler - 3500wp

• blauwemac
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 15:19
Interessant, maar wat is dan het verschil tussen Temperierung en wandverwarming? de isolatie die ertussen zit?
Bram-Bos schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:09:
[...]

@donaldk: En ik gebruik de term wandverwarming in het filmpje maar het is toch echt temperierung.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:32
Stephanoff schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:04:
Hoe kun je een warmtepomp nog meer negativiteit meegeven:
https://nos.nl/artikel/22...solatie-en-waterpomp.html

Titel had moeten zijn: Nijmeegse pionierbuurt zucht onder beunhazen.
Nu wordt het neergezet of de misère te wijten is aan de warmtepomp.
Ik vind het wel meevallen, dit zijn de problemen die typisch bij het begin horen van een omslag. En een wp is niet makkelijk om goed in te stellen. Kijk maar wat er hier in dit topic allemaal geschreven wordt, bijvoorbeeld als het mistig is rond de nul graden....

De corporaties hebben nu dus een paar proefprojecten om de zaken op de rit te krijgen, ik juich dat toe. Zal vast niet heel lang duren voordat ze alles op orde hebben.

• Leudal
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 19:45

Leudal

2 X Pana WHMDC05F3E5 72 cpc

Grolsch schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:00:
[...]

[...]

Voor beide gevallen, dat is geen WAR only, dat is WAR + RAR :P Zo gebruik ik het ook. Stooklijn wordt bepaalt door WAR, ruimtethermostaat grijpt in als de ruimtetemperatuur bereikt is.

[...]

@Erwin_83 / @wervisser als jullie 0% ruimtecompensatie hebben wil dat niet zeggen dat de thermostaat niets doet.

Ruimtecompensatie is in mijn beleving een instelling waarin je kunt aangeven dat als de ruimtetemperatuur 1K onder setpoint zit, hij de stooklijn +5K geeft (bijvoorbeeld). Zo herken ik het van Kieback & Peter regelingen. Maar nogmaals, ook dit heeft helemaal niets met WAR te maken, en is naregeling.

Om een lang verhaal kort te maken is er in de grafiek van @wervisser "iets" getriggerd wat niets met WAR te maken heeft. Het kunnen naar mijn idee 2 zaken zijn. 1 = parameter maximale Tbuiten bereikt. 2 = parameter max Truimte bereikt.

@Dylantje2 draait WAR only, die WP stopt dan ook niet eerder tot dat setpoint Tbuiten bereikt is, tot die tijd blijft zijn WP lopen, al wordt het binnen 28 graden.

Kijk maar naar de afgelopen 30 dagen, ondanks dat het binnen 23 graden is geweest:

[Afbeelding]
Hier een 5kw Panasonic en een war plus rar ,doormiddel van een Tado kamerthermostaat maar de pomp blijft draaien wat ik niet wil als de thermostaat geen warmte vraag heeft. Reden is dat ik anders de warmte uit het buffervat blijf halen. Zal ik via Tado helpdesk moeten laten veranderen. :(

• Me Albert
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 12-04 18:03
Ik heb een honywell chronotherm modulation thermostaat. Kan ik die wel aansluiten op mijn 5 kW Pana?

2760 Wp en 2650 Wp zuid.

@Leudal / @Me Albert zijn jullie thermostaten geen "Open Therm" thermostaten :? Zover ik weet werkt dit niet met warmtepompen, tenministe niet bij mijn Mitsubishi.

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:33:
[...]

Dan heb je war met ruimte regeling, dan klopt dat wel, echter bij mijn wp kan ik geen thermostaat aansluiten, hij heeft een ruimte sensor maar die kan niet samen met war.
Dus als ik op war draai moet dat gewoon kloppen met de afkoeling van het huis en blijft hij dus altijd iets/af en toe warmen tot het 18 graden is buiten en stopt hij daar op.

Maar goed, zo ver komt hij meestal niet, dan heeft de eigenaar hem al de mond gesnoerd :+

• Leudal

Leudal

Grolsch schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:35:
@Leudal / @Me Albert zijn jullie thermostaten geen "Open Therm" thermostaten :? Zover ik weet werkt dit niet met warmtepompen, tenministe niet bij mijn Mitsubishi.
Hier is de Tado thermostaat aangesloten op de warmtepomp, maar schakelt de circulatiepomp niet uit.
Laat ze bij Tado uitzoeken naar welke kabelklem in de warmtepomp de thermostaat dan moet worden aangesloten.

• Leudal

Leudal

Rol-Co schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:44:
[...]

Dan heb je war met ruimte regeling, dan klopt dat wel, echter bij mijn wp kan ik geen thermostaat aansluiten, hij heeft een ruimte sensor maar die kan niet samen met war.
Dus als ik op war draai moet dat gewoon kloppen met de afkoeling van het huis en blijft hij dus altijd iets/af en toe warmen tot het 18 graden is buiten en stopt hij daar op.

Maar goed, zo ver komt hij meestal niet, dan heeft de eigenaar hem al de mond gesnoerd :+
Hier is dat niet zo makkelijk met wand en vloerverwarming. Denk dat ik alles anders via de vloerverwarmingspomp moet laten regelen met een aan/uit contact ( dat moet Tado toch wel kunnen oplossen.) Eerst maar eens afwachten of het via een contact in de warmtepomp kan. Maar de circulatiepomp moet echt stoppen
Leudal schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:48:
[...]

Hier is de Tado thermostaat aangesloten op de warmtepomp, maar schakelt de circulatiepomp niet uit.
Laat ze bij Tado uitzoeken naar welke kabelklem in de warmtepomp de thermostaat dan moet worden aangesloten.
Ik denk niet dat Tado jou gaat vertellen hoe je de thermostaat kunt aansluiten op jouw WP :P Een thermostaat geeft een vrij eenvoudig aan/uit contact, in de documentatie van je WP zou je moeten kunnen vinden hoe je dit aan hoort te sluiten.

Wie of wat stuurt je waterpomp aan :? Wordt deze gestuurd / gevoed door de WP zelf :?

Grolsch wijzigde deze reactie 12-02-2019 18:02 (7%)

• Leudal

Leudal

Grolsch schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:01:
[...]

Ik denk niet dat Tado jou gaat vertellen hoe je de thermostaat kunt aansluiten op jouw WP :P Een thermostaat geeft een vrij eenvoudig aan/uit contact, in de documentatie van je WP zou je moeten kunnen vinden hoe je dit aan hoort te sluiten.

Wie of wat stuurt je waterpomp aan :? Wordt deze gestuurd / gevoed door de WP zelf :?
Vloerverwarming staat nu nog niet aan dekvloer moet nog drogen, ik ben nog aan het kijken hoe het allemaal moet gaan draaien. Kan de vloerverwarmingspomp op de verdeler ook op 20 graden instellen en na regelen met de wandverwarming. ( maar het zijn beide trage systemen, heb het me niet gemakkelijk gemaakt ) :(
Leudal schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:13:
[...]

Vloerverwarming staat nu nog niet aan dekvloer moet nog drogen, ik ben nog aan het kijken hoe het allemaal moet gaan draaien. Kan de vloerverwarmingspomp op de verdeler ook op 20 graden instellen en na regelen met de wandverwarming. ( maar het zijn beide trage systemen, heb het me niet gemakkelijk gemaakt ) :(
Een nieuwe installatie met WP en dan een open verdeler met eigen pomp en mengventiel geïnstalleerd :? Heb je het bonnetje nog :P

Nieuwe installaties met WP altijd uitvoeren met pomploze gesloten verdelers als je nog kunt kiezen.

• Me Albert
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 12-04 18:03
@Grolsch is inderdaad open therm termostaat. Zal dus op zoek moeten naar een andere. Wil naar aanleiding van de discussie hier WAR RAR regeling. Waar staat RAR eigenlijk voor?
Zit in de bedieningsunit van de Pana ook niet iets dat als thermostaat kan dienen?

2760 Wp en 2650 Wp zuid.

• Rol-Co

Rol-Co

Me Albert schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:42:
@Grolsch is inderdaad open therm termostaat. Zal dus op zoek moeten naar een andere. Wil naar aanleiding van de discussie hier WAR RAR regeling. Waar staat RAR eigenlijk voor?
Zit in de bedieningsunit van de Pana ook niet iets dat als thermostaat kan dienen?
WAR = weer afhankelijke regeling
RAR= ruimte afhankelijke regeling
:)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:48:
[...]

WAR = weer afhankelijke regeling
RAR= ruimte afhankelijke regeling
:)
RAR mar WAR

:P

• Bram-Bos
  • Nu online
blauwemac schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:25:
Interessant, maar wat is dan het verschil tussen Temperierung en wandverwarming? de isolatie die ertussen zit?[...]
(Wand-)temperierung heeft als primaire functie het zorgen voor niet-koude oppervlakken in de leefruimte, en het droog houden van de constructie (zodat de constructie én de isolatiewaarde van de schil behouden blijft). De dikte van de isolatie tussen verwarmende elementen in de wandtemperatie en de buitenmuur is geoptimaliseerd op het voorkomen van condensatie in de schil. Veelal gedacht in combinatie met een andere warmtebron in de ruimte. In mijn geval gebruik ik wandtemperatie zonder standaard extra warmtebron bij te schakelen.

Wandverwarming heeft als primaire functie het verwarmen van mensen en andere levende wezens in een ruimte via stralingswarmte, net zoals vloerverwarming. Doe je dus niet per se tegen de buitengevels, en in dat geval waarschijnlijk aan de binnenzijde van een dikke isolatielaag tegen die buitengevel.

Een (complexere) variant is 'Warm bouwen', waarbij temperatie van de gevel wordt gecombineerd met wandverwarming, met daartussen een isolerende laag.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 12-02-2019 20:54 (5%)

• jerh
Grolsch schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:23:
[...]

Een nieuwe installatie met WP en dan een open verdeler met eigen pomp en mengventiel geïnstalleerd :? Heb je het bonnetje nog :P

Nieuwe installaties met WP altijd uitvoeren met pomploze gesloten verdelers als je nog kunt kiezen.
Ik heb hier ook gewoon een verdeler met pomp. Werkt verder uitstekend. Ik vraag me af of het veel zou maken als ik een pomploze verdeler zou hebben.

Ik heb wel een in verhouding lage Ta. Net een projectje geknutseld om sensoren op alle verdiepingen aan de verdeler te hangen, eens kijken of dat nog extra info oplevert.

• Pietje555
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 17-04 19:40
Ik zou zelfs een pomp op mijn verdeler kiezen. Hierdoor kan je vloerverwarming op een lagere temperatuur draaien dan de aanvoer temp van de WP. Als ik constant 30 graden door mijn vloer zou pompen wordt de woning veel te warm terwijl ik wel warmte op mijn badkamer en slaapkamers wil houden. Nadeel is alleen dat je een extra pomp hebt draaien

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18:21
Pietje555 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:25:
Ik zou zelfs een pomp op mijn verdeler kiezen. Hierdoor kan je vloerverwarming op een lagere temperatuur draaien dan de aanvoer temp van de WP. Als ik constant 30 graden door mijn vloer zou pompen wordt de woning veel te warm terwijl ik wel warmte op mijn badkamer en slaapkamers wil houden. Nadeel is alleen dat je een extra pomp hebt draaien
Mijn verdeler met pomp heeft dezelfde (vloer) aanvoertemperatuur als die van de WP.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:55
@Pietje555 Dat kan je toch makkelijk regelen met een thermostaat en motortjes op de verdeler ventielen; zo doe ik het in elk geval. De kamer wordt nooit te warm dan, en ik heb ook een hogere temperatuur nodig voor de badkamer, al komt dat bij mij door gebrek aan voldoende afgifte.

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

jerh schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:09:
[...]

Ik heb hier ook gewoon een verdeler met pomp. Werkt verder uitstekend. Ik vraag me af of het veel zou maken als ik een pomploze verdeler zou hebben.

Ik heb wel een in verhouding lage Ta. Net een projectje geknutseld om sensoren op alle verdiepingen aan de verdeler te hangen, eens kijken of dat nog extra info oplevert.
Heb jij dan een open verdeler met pomp en een thermostaatkraan :? Dat is toch helemaal niet optimaal voor WP :? Ook de secundaire pomp kost toch extra energie :?

En hoe doe je dat me koelen, draai je dan je thermostaatkraan op 18 graden :?

• jerh
De pompen die ik heb (uit 2015) verbruiken meestal 8 watt, daar lig ik niet echt wakker van.

• jerh
Grolsch schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:41:
[...]

Heb jij dan een open verdeler met pomp en een thermostaatkraan :? Dat is toch helemaal niet optimaal voor WP :? Ook de secundaire pomp kost toch extra energie :?

En hoe doe je dat me koelen, draai je dan je thermostaatkraan op 18 graden :?
Ik heb een standaard Robot unit, met thermostaat kraan en die staat op 50 graden, die aanvoer temperatuur komt er toch nooit. En waarom zou ik met koelen aan de thermostaatkraan draaien, de wp regelt gewoon de aanvoer temperatuur. Die pomp kosten 3x 8 watt, dat is minder dan ik hier af en toe lees voor de secundaire pompen.

Het werkt hier heel erg goed, ik zou niet weten waarom een andere verdeler het beter gaat doen. Mijn Ta is bijna altijd onder de 25 graden, volgens mij maakt het dan allemaal niet zoveel uit. De hoogste Ta die ik dit stookseizoen heb gezien was 27.2 toen het 9 graden vroor. Mijn wp was toen opgetoerd naar 72 procent met een brontemperatuur van 8,5 graden.
jerh schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:46:
[...]

Ik heb een standaard Robot unit, met thermostaat kraan en die staat op 50 graden, die aanvoer temperatuur komt er toch nooit. En waarom zou ik met koelen aan de thermostaatkraan draaien, de wp regelt gewoon de aanvoer temperatuur. Die pomp kosten 3x 8 watt, dat is minder dan ik hier af en toe lees voor de secundaire pompen.

Het werkt hier heel erg goed, ik zou niet weten waarom een andere verdeler het beter gaat doen. Mijn Ta is bijna altijd onder de 25 graden, volgens mij maakt het dan allemaal niet zoveel uit. De hoogste Ta die ik dit stookseizoen heb gezien was 27.2 toen het 9 graden vroor. Mijn wp was toen opgetoerd naar 72 procent met een brontemperatuur van 8,5 graden.
Er zijn 2 redenen te bedenken om een pomploze gesloten verdeler te kiezen, 1 = aanschafprijs is lager, 2 = verbruikskosten zijn lager :P

Je bent de eerste die ik hoor die bij nieuwbouw en een WP een open verdeler met pomp geïnstalleerd heeft. Wat is de exacte reden :? Zover ik kan beoordelen heeft het ook geen voordelen.

• reneeke1970
Hier idem dito, draait perfect met 15 watt extra verbruik. Veel minder dan wp op standje max met 100 watt

• route99
godfriedd schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:03:
[...]

De KIWA maakt niet de keuze om volgens die norm te testen maar dat doet de opdrachtgever. Het is helaas zo dat je als fabrikant een keuringsinstantie kunt vragen volgens een bepaalde norm te testen en dat hoeft helemaal niet de best passende of actuele norm te zijn. Ik werk zelf ook voor een bedrijf dat regelmatig zulk soort keuringsinstanties wat laat keuren en er wordt wel eens strategisch gekozen om producten volgens een andere norm te laten testen dan wat je zelf de meest logisch en passende norm zou vinden. Vervolgens kun je wel schermen met dat het onafhankelijk is gekeurd volgens die norm en wat de testresultaten waren.
Ik sloot af met....
Kiwa "draait" dus NEN7120.. de klant bepaalt en betaalt immers....?
Je hebt het alleen verder toegelicht.
Het 1e stuk is puur om aan te geven dat het imho niet slim is om voor KIWA dit pad te volgen, het is zo doorzichtig,,,, Op den duur keert de wal het schip en word je in die sector niet meer serieus genomen.

• jerh
Grolsch schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:49:
[...]

Er zijn 2 redenen te bedenken om een pomploze gesloten verdeler te kiezen, 1 = aanschafprijs is lager, 2 = verbruikskosten zijn lager :P

Je bent de eerste die ik hoor die bij nieuwbouw en een WP een open verdeler met pomp geïnstalleerd heeft. Wat is de exacte reden :? Zover ik kan beoordelen heeft het ook geen voordelen.
Tja, het was 2014 toen de vv geinstalleerd werd. Er was niet zo heel veel ervaring en de installateur ging uit van zijn standaard, ik was in ieder geval nog geheel onwetend op dit gebied.

Net zo goed als dat de installateur 10 hoh vv met 16 mm buizen heeft geinstalleerd in een slakkenhuis patroon, omdat ze dat altijd zo deden.

Als ik zie hoe makkelijk mijn 6 kW w/w wp het huis(van meer dan 800m3) warmt houdt, werkt het zeer degelijk. Ik heb in ieder geval niet de behoeft om spontaan de verdelers te gaan vervangen.

• route99
[...]@route99: je baseert je oordeel op een oude versie van de brochure. Nefit ketel was er eerder dan wp, maar is weggehaald omdat die niet nodig bleek.
Rechtstreeks op de site ..en dan de verkeerde....
Jammer een gemiste kans voor die website..
Heb je een link waar de nieuwe versie staat?
Tnx.
jerh schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:05:
[...]

Tja, het was 2014 toen de vv geinstalleerd werd. Er was niet zo heel veel ervaring en de installateur ging uit van zijn standaard, ik was in ieder geval nog geheel onwetend op dit gebied.

Net zo goed als dat de installateur 10 hoh vv met 16 mm buizen heeft geinstalleerd in een slakkenhuis patroon, omdat ze dat altijd zo deden.

Als ik zie hoe makkelijk mijn 6 kW w/w wp het huis(van meer dan 800m3) warmt houdt, werkt het zeer degelijk. Ik heb in ieder geval niet de behoeft om spontaan de verdelers te gaan vervangen.
10CM hoh 16mm buizen in slakkenhuispatroon is toch gewoon goed :?

En als het zo goed werkt zou je gek zijn om de boel te vervangen. Maar als je de keuze en de kennis van nu hebt dan zou je toch voor pomploze gesloten verdelers kiezen lijkt mij als je een nieuw huis zou bouwen.

Elke euro die jij nu aan kosten maakt is er 1 teveel :P

Hoeveel hout verstook jij per jaar bij :?

• Bram-Bos
  • Nu online
route99 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:05:
[...]
Rechtstreeks op de site ..en dan de verkeerde....
Jammer een gemiste kans voor die website..
Heb je een link waar de nieuwe versie staat?
Tnx.
Link is inmiddels via .htaccess aangepast naar de meest actuele versie.

• route99
Mooi project, ga hem nog een keer kritisch tegen het licht houden. Kan me voorstellen dat hier andere keuzes gemaakt worden dan in een Vinex woning, dus dat moet mee gewogen worden, niettemin kan het soms duurzamer zijn een andere techniek te kiezen. Ik ga het nog eens een keer rustig bestuderen.
Wel erg open, leuk, nuttig deze publicatie. 8)

• jerh
Grolsch schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:07:
[...]

10CM hoh 16mm buizen in slakkenhuispatroon is toch gewoon goed :?

En als het zo goed werkt zou je gek zijn om de boel te vervangen. Maar als je de keuze en de kennis van nu hebt dan zou je toch voor pomploze gesloten verdelers kiezen lijkt mij als je een nieuw huis zou bouwen.

Elke euro die jij nu aan kosten maakt is er 1 teveel :P

Hoeveel hout verstook jij per jaar bij :?
Ja, die 16 is goed, maar ik hier dan zelfs waardes van 20 voorbij komen. Ik weet niet of ik het nu anders zou doen, dit werkt ansich erg goed. En qua kosten als je hydraulisch wilt scheiden zal het elkaar niet veel ontlopen.

Hout, ik denk dit jaar iets minder dan 4 kuub, 1 kuub berk, 2 kuub den en 1 kuub populier, waaibomen hout dus,heeft wel ruim 2 jaar liggen drogen, dus krukdroog.

• donaldk
[...]

@donaldk: die pelletkachel is vrijwel nooit in gebruik (back-up). En ik gebruik de term wandverwarming in het filmpje maar het is toch echt temperierung.
Bram, zodra je meer energie voert dan nodig voor het droog en stabiel houden van de stenen muur en zo diens isolatiewaarde behoudt, is het geen temperierung meer, dan is het ruimte verwarming. Ik geef je gelijk hoor, hier ga je geen twee systemen voor installeren. In Stunzel is de capaciteit (biomeiler) al (te) krap voor de temperierung en worden de ruimtes niet permanent gebruikt dus temperierung plus aparte stook. In jouw situatie is dubbele werking beter. Alleen zonder isolatie verlies je wat energie naar buiten. Het zij zo.

Je hebt het mooi voor elkaar.

@godfriedd Blijkbaar is dat de norm nodig om de waarde te laten tellen in epc(BENG?) berekeningen,zonder registratie mag je alleen met forfairtaire waarde rekekn, niet iets beters, overigens in de online datatbase staat nog niets van Hitachi.

@wauske voor vloeibaar deel zeker, maar volgens mij had ik op youtube eens gezien hoe iemand centrifugaal scheidde, in plaats van aan de bron.

donaldk wijzigde deze reactie 13-02-2019 10:34 (18%)

• kmf
  • Niet online
jerh schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:36:
[...]

Ja, die 16 is goed, maar ik hier dan zelfs waardes van 20 voorbij komen. Ik weet niet of ik het nu anders zou doen, dit werkt ansich erg goed. En qua kosten als je hydraulisch wilt scheiden zal het elkaar niet veel ontlopen.
20mm wordt niet vaak toegepast bij frezen van vvw omdat de kans op het raken van leidingen toch aanzienlijk groter is.

Enkel voor opbouw/storten wel geschikt.

16x2 buizen kan je natuurlijk ook aanleggen met kortere groepen (max 90m). Ik verbaas me altijd over de weinige groepen die medeVVW-bezitters hebben.

• wervisser
@Grolsch @Erwin_83
Ik had gisteren gereageerd en bedacht mij in de auto dat de ruimtethermostaat altijd blijft schakelen, ongeacht de ruimtethermostaat beïnvloeding. De WP weet immers dat er een thermostaat is aangesloten en zal er toch iets mee doen. Dat is dan uiteindelijk ook de reden dat hij afslaat.

• donaldk
Of van die pp kanaalplaten, nou ja strips, want zo breed zijn ze niet. Zouden uit agrarische industrie komen,dus goedkoop en bulk, maar ja als zoiets naar de eco,of energiemarkt gaat de prijs de lucht in;-). Extreem hogedichtheid vloerverwarming.

R&R Systems uit Gemert https://www.energieverdieners.nl/onze-warmtewisselaar/

donaldk wijzigde deze reactie 13-02-2019 12:22 (6%)

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 12:47
Copitano schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 01:22:
@Tomexergie We gaan moedig voorwaarts. Krijg morgen twee Opentherm gatways binnen. Een voor tussen de Chromotherm thermostaat en de Elga en een tussen de Elga en de Valliant Eco Therm Ketel. Dan kan ik nog wat meer zien gebeuren. Ben benieuwd de komende weken.
Zijn ze plug en play?? Ik zoek die nl al een poosje.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 18:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

amarkest schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:02:
[...]

Zijn ze plug en play?? Ik zoek die nl al een poosje.
https://www.nodo-shop.nl/...88-opentherm-gateway.html

Zijn gewoon te bestellen toch?
wervisser schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:56:
@Grolsch @Erwin_83
Ik had gisteren gereageerd en bedacht mij in de auto dat de ruimtethermostaat altijd blijft schakelen, ongeacht de ruimtethermostaat beïnvloeding. De WP weet immers dat er een thermostaat is aangesloten en zal er toch iets mee doen. Dat is dan uiteindelijk ook de reden dat hij afslaat.
Dat weet ik wel zeker, de grafiek die jij liet zien is zeker geen WAR.

Ruimtecompensatie / ruimtebeinvloeding is wat anders als aan/uit schakelen.

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 12:47
Ja OK, maar heb geen zin in solderen. Is mijn ding niet. erop prikken is ok, maar solderen............... wordt bij mij altijd een kliederboel

OKé, zie net dt er ook een soldeerservice geleverd word.

Is er ook een geflashde esp-wifi module voor beschikbaar?

amarkest wijzigde deze reactie 13-02-2019 14:30 (13%)

Pagina: 1 ... 41 ... 65 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True