assje schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:08:
[...]
Nou daar gaan we dan
Afgelopen jaren al van alles gedaan in en om het huis zoals isolatie/afwerking zolder, voortuin, afdak in de achtertuin etc. We wonen inmiddels ongeveer 8 jaar in ons huis en nu was (volgens de vrouw) aan de beurt om de benedenverdieping opnieuw te gaan schilderen binnen. Uiteraard een mooi moment om de kleuren eens te heroverwegen, we gaan dus van strak/grijs/blauw naar wat nu hip-en-happening is dus warmer; bruin/oker geel/goud/zwart.
Echter, dit bracht een al eerder gevoerde discussie naar boven, de WAF van mijn surround set is ver beneden 0. De "enorme" front speakers aan de muur zijn een doorn in het oog van vrouwlief. Ik heb onderzoek gedaan naar een soundbar maar veel geld uit geven om er alsnog op achteruit te gaan zou me echt zeer doen.
Tegelijkertijd moest er sowieso een nieuwe TV-meubel gaan komen. Huidige is een standaard Ikea van 9 jaar oud die ik met hobbywerk hoger heb gemaakt om mijn receiver kwijt te kunnen en mijn vrouw nadien al 2x een andere kleur heeft gegeven met muurverf
Deze twee zaken combinerend is het idee geboren om zelf een TV meubel te maken en op die manier een acceptabele oplossing voor vrouwlief te creëren zonder mijn surround set op te geven.
TLDR: ik ga een TV meubel maken

, Plaatjes zeggen meer dan 1.000 worden dus;
Oorspronkelijke situatie
Ik heb geen speciale "voor" foto gemaakt dus incl. toeschouwer.
[
Afbeelding]
Het idee is dus om een lange TV meubel (eigenlijk 5.1 meubel) te maken waar alle drie de speakers plat in kunnen liggen om zo het geluidsbeeld te behouden. De voorkant van de meubel wil ik vervolgens bekleden met speakerstof.
Van origine ben ik werktuigbouwer echter in huidige functie geen toegang meer tot tekenpakketen. Zodoende een ontwerp gemaakt in "Onshape" dat gratis is en werkt in de browser.
[
Afbeelding]
Een kleine omweg want als we het goed gaan doen ga ik ook direct de kabels wegwerken (iets dat ik altijd al wilde doen).
Even wat fatsoenlijk gereedschap geleend van een maatje:
[
Afbeelding]
Wat rommel maken. Voor de kabels simpel een 40mm afvoerpijp ingewerkt.
[
Afbeelding]
De WAF was beneden 0, hier werd het nog niet veel beter
Stofzuiger werkt prima maar voor de sleuf tot op de grond moest ik hem ondersteboven in laten vallen, toen werd het zicht wel wat slechter (heel de nieuwe bank onder het stof

)
[
Afbeelding]
Maar, na wat smeren, een nieuwe behang en inmiddels een nieuwe kleurtje is er al veer veranderd. Scharnierende TV beugel vervangen voor een zo vlak mogelijk exemplaar. Dat gecombineerd met het ontbreken van de speakers geeft wel een heel ander beeld (moet ik de vrouw gelijk in geven

)
Vrouw blij, kind duidelijk ook.
[
Afbeelding]
Dan terug waar we begonnen, er komt een TV meubel. Bij mijn vader op het werk is een timmerfabriek waar we gelukkig gebruik van konden maken. Meubel wordt van massief eiken meubelpaneel en dan is het wel essentieel dat je precies kunt zagen.
Op de vrije dag van mijn vader dus even bij hem langs op het werk en in 1,5 uur samen alles gezaagd.
[
Afbeelding]
De zaterdag erna samen aan de slag alles te monteren, samen met mijn vader bij hem onder het afdak. Bij mijn vader van het werk wat professioneel gereedschap geleend, o.a. een speciale frees om lamellen te monteren die Ikea-stijl demontabel zijn. Achteraf (i.v.m. prijs van die dingen) niet alles demontabel gemaakt dus meerwaarde beperkt maar wel leuk werken.
[
Afbeelding]
De basis staat, ontwerpoverwegingen:
- Onderkant 50mm open t.b.v. ventilatie en kabels
- Bij de receiver gaten in onderkant t.b.v. ventilatie
- Tussenschotjes receiver open i.v.m. ventilatie
- Bovenkant in verstek, onderkant koud aangesloten
[
Afbeelding]
Daarna schuren, transparant lakken, schuren en donker lakken.
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
Speakerdoek op het deksel geniet en even een preview.
[
Afbeelding]
Ophangsysteem gemonteerd. Ik had iets ruimte gehouden om eventuele onzuiverheid van de muur te kunnen schaven. Echter na controle met een rij bleek mijn muur kaarsrecht dus alles gelijk uitgevuld.
[
Afbeelding]
We gingen lekker dus om 21:30 snel nog meegenomen naar mijn huis en opgehangen.
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
TLDR voor/na:
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
Kosten:
Massief eiken meubelpaneel 3000x1220x19 €230,11
Rambo pantserlak interieur lak transparant 750ml €21,59
Rambo pantserlak interieur lak warm eiken 750ml €22,39
Zwart luidsprekerdoek, fijn geweven 2,5x0,7m €32,13
Kleinmateriaal, deuvels, ophangstrip €? (niet gekocht)
Totaal materiaal €306,22
Dan geef ik mijn vader nog €100 om iets van gereedschap te kopen (zonder overleg met mijn moeder

) en komt het totaal op €406,22
1,5 uur zagen, daarna een (halve) zaterdag en twee avondjes werk samen.
Excuus voor de lange post, maarja; waar het hart vol van is...