[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.029.094 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Vilt, of bijvoorbeeld neopreen :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:31
Ik heb een balkon waar de bovenste laag vanaf bladerd.
Wil dit graag fixen voordat al het water in het beton trekt.
Zat te denken of het met een staalborstel wat glad te maken en stof vrij daarna om er 2 lagen betonverf overheen te smeren. Is dat voldoende om het water tegen te houden of zijn er betere opties?
Is niet dat ik gebruik maak van het balkon dus is pure nood omdat ik toch wel denk dat dit niet goed gaat zijn aankomende winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1NtZrW4r4b2KtcTz81gIUzhH/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MmdWgT2lRShwXNgOMG1XxpKU/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

DJ-Promo schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:15:
Ik heb een balkon waar de bovenste laag vanaf bladerd.
Wil dit graag fixen voordat al het water in het beton trekt.
Zat te denken of het met een staalborstel wat glad te maken en stof vrij daarna om er 2 lagen betonverf overheen te smeren. Is dat voldoende om het water tegen te houden of zijn er betere opties?
Is niet dat ik gebruik maak van het balkon dus is pure nood omdat ik toch wel denk dat dit niet goed gaat zijn aankomende winter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Glad maken & staalborstelen zijn beide wel slim maaruh gezien het "landschap" vrees ik voor je dat je nog beton reparatie ofzo nodig gaat hebben.. kijk ff bij de action naar een goedkope trekker & siliconen (bak)mal ..kan je makkelijk gieten en glad strijken..

En het weer moet er niet te koud voor als het beton reparatie toepast ..lees de verpakking ;) na het uitharden van het beton ff met onverdunde ammoniak oid ontvetten voordat je gaat verven .. zo voorkom je dat het weer gaat bladderen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:31
vso schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:53:
[...]

Glad maken & staalborstelen zijn beide wel slim maaruh gezien het "landschap" vrees ik voor je dat je nog beton reparatie ofzo nodig gaat hebben.. kijk ff bij de action naar een goedkope trekker & siliconen (bak)mal ..kan je makkelijk gieten en glad strijken..

En het weer moet er niet te koud voor als het beton reparatie toepast ..lees de verpakking ;) na het uitharden van het beton ff met onverdunde ammoniak oid ontvetten voordat je gaat verven .. zo voorkom je dat het weer gaat bladderen ..
Thanks dat dacht ik al. Tips wat voor soort "beton" ik erover kan gieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DJ-Promo schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:57:
[...]

In de bouwmarkt heb je beton reparatie maar zoals ik zei je doet jezelf een plezier om de verpakking te lezen ..
en gezien je verf "bladdert" kan er nog olie op het beton zitten dus ook voor beton gieten ff met ammoniak behandelen of chloor om (onverdund met een doek ff overheen wrijven) en dan nat maken voordat je het beton giet geeft kans op een betere hechting ..

2 keer verven zou ik alleen doen als je genoeg in je blik hebt :) duur spul hoor .. beter kiezen voor een hechtprimer oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
KillaZ schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:39:
[...]

Wel even foto's showen als je klaar ben @Wooldoor ;)
Bij deze!
Ik ben samen met een maat aan de slag gegaan welke veel verstand heeft van constructief en die gaf aan dat we hiervoor het best houtdraadbouten konden gebruiken. Dit heeft als voordeel dat je de balk hiermee strak tegen de muur kan draaien mocht het hout een kromming hebben. Dus we hebben houtdraadbouten van 12mm dik gepakt en de raveeldragers ook vast gezet met houtdraadbouten. Het geheel voelt erg stevig aan nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qOJknhsmqi7mFuYKTv8IAA3g/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4L3UguIsl2wyeRYZWPM6fHZW/thumb.jpg

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

DJ-Promo schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:57:
[...]

Goed schoonbezemen, schoonspuiten met hogedruk, drogen, primer, egaline, epoxycoating. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:07
Raling schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:49:
Om zoals geopperd zware verduisteringsgordijnen aan een (waarschijnlijk) 9,5mm gipsplaat te hangen met om de meter een hollewandplug zie ik inderdaad ook niet echt zitten. Aan de andere kant: ze zijn maar een meter lang, met iets meer pluggen zou het wel kunnen, maar mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar montage op de rachels.

Heb je al eens geprobeerd te 'kloppen'? Ik denk dat je dan best wel goed kan horen waar het hol is, en waar er een rachel achter zit (mits 9,5mm).

Weet je wel in welke richting ze zijn geplaatst? Als ze met de lange kant langs het raam zijn geplaatst, dan weet dat je er direct tegen het raam een rachel zit. Gipsplaten zijn in 95% van de gevallen 60cm breed, dus zou er om de 30cm een rachel moeten zitten.

Je hebt ook nog iets als een balk- en leidingzoekers, daarmee zou je de rachels ook op kunnen zoeken.

En een laatste optie is te kloppen en dan een klein gaatje te boren die dan onder de rail weg valt. Heb je dan een rachel gevonden, dan heb je er 30cm verderop weer eentje.
Tja, als ik de volgende foto bekijk, gemaakt voor ik alles geverfd heb, lijkt het alsof de dwarse rachels net te ver van het raam liggen om er een rails aan op te hangen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wC3ojLB.jpg
Het gordijn komt boven de vensterbank, en zo ver van het raam dat deze in de kiepstand nog open kan. Maar als ik de zwarte schroeven in het dak bekijk lijken die zelfs voorbij de vensterbank te vallen. Of zie ik dit verkeerd? Ik heb ook staan kloppen, maar kan er helaas niet echt wijs uit worden wat nou echt hol klinkt en wat niet.. klinkt allemaal vrij hol, behalve strak langs de randen.. Dan zou dit toch betekenen dat er geen rachel evenwijdig aan het raam loopt op de juiste afstand waar ik de rails wil hebben?

En zo ja, betekent dit dan toch die metalen hollewand pluggen die eerder genoemd werden? En zijn die dan toch sterk genoeg voor een verduisteringsgordijn? Mij werd toen verteld om de rails om de 40 cm vast te zetten met zo’n klemmetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Goofyduck384 schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:57:
[...]

Tja, als ik de volgende foto bekijk, gemaakt voor ik alles geverfd heb, lijkt het alsof de dwarse rachels net te ver van het raam liggen om er een rails aan op te hangen.
[Afbeelding]
Het gordijn komt boven de vensterbank, en zo ver van het raam dat deze in de kiepstand nog open kan. Maar als ik de zwarte schroeven in het dak bekijk lijken die zelfs voorbij de vensterbank te vallen. Of zie ik dit verkeerd? Ik heb ook staan kloppen, maar kan er helaas niet echt wijs uit worden wat nou echt hol klinkt en wat niet.. klinkt allemaal vrij hol, behalve strak langs de randen.. Dan zou dit toch betekenen dat er geen rachel evenwijdig aan het raam loopt op de juiste afstand waar ik de rails wil hebben?

En zo ja, betekent dit dan toch die metalen hollewand pluggen die eerder genoemd werden? En zijn die dan toch sterk genoeg voor een verduisteringsgordijn? Mij werd toen verteld om de rails om de 40 cm vast te zetten met zo’n klemmetje.
je kan gipsschroef plug (plastic) gebruiken let op een lange schroevendraaier (3 cm oid) vraag er anders naar ..
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/35840.jpg

Deze dingen kunnen wel wat gewicht hebben.. ik zou zelf wel om de 20cm gaan .. ja het is iets meer werk maar ik vind het resultaat van net te los hebben veel vervelender .. (je hoeft niet duh) .. deze pluggen zijn in mijn ervaring zelfs bruikbaar bij dubbele gips wanden..
en ze zijn erg stevig..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je kan de balken in de lengte pakken, aangevuld met pluggen in de gipsplaat zelf.
die op de dwarsbalk pakt het gewicht, die bij de gipsplaat tegen evt doorhangen.

Enneh, gips en pluggen kunnen best flink wat gewicht hebben:
YouTube: Which Drywall Anchor is Best? Let's find out!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
vso schreef op maandag 30 september 2019 @ 02:13:
@GAEvakYD & @nokiaan958GB ik ben ook lange tijd op zoek al naar een dergelijke oplossing

Alleen omdat mijn palen 4cm x 4cm zijn kan ik ook ipv zeil "draai" dingen ook
[Afbeelding]
Om de paal heen doen .. dus bovenin een pees en dan om de 30cm/50cm of 100cm een dergelijk ding gebruiken om het zeil vast te maken .. Deze vind ik wat netter dan een draai-oog voor zeilbevestiging .. op de paal te monteren. want ik haal ze er net zo makkelijk af (btw in bulk te bestellen bij campeerwinkel ..cq te halen bij de ACtion)

De pees optie is "de beste" caravans maken hier ook gebruik van .. en voor een paar euro per meter maakt men de pees eraan ..2de hands kost bv een voortent/luifel niet zoveel als donor.. maar dan moet je een deur accepteren die wat minder "netjes" is .. (lees schuine rits) ..in je regio is er vast een caravan dealer met tenten uitgestalt .. dan kom je al wat beslagen ten ijs bij een zeilmaker voor je wensen ..
Ik vind zoiets toch mooier om je zeildoek van een overkapping bij je huis degelijk vast te zetten. Nadeel is wel dat de ringen in je doek moeten zitten en de bevestigingspunten exact op de goede plek.Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/9115/files/246854585/450x450x2/mh-tourniquet-draaier-carrosserie-225-x-135-mm-rvs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nokiaan958GB schreef op maandag 30 september 2019 @ 22:47:
[...]

Ik vind zoiets toch mooier om je zeildoek van een overkapping bij je huis degelijk vast te zetten. Nadeel is wel dat de ringen in je doek moeten zitten en de bevestigingspunten exact op de goede plek.[Afbeelding]
ligt een beetje aan de definitie van "mooi" in dit geval, ik zou eerder kiezen voor rolluik achtige constructie(s) met raam .. met pees is eigenlijk wel erg mooi .

Een zeil met oog is dan beter, maar die draai knoppen elke 50cm vind ik ook niet fraai. nu kan je wel wat verzinnen dat je ze verbergt maar dat is ook weer zonde van je uitzicht. (denk ik)

ik denk zelf dat die zeilspanners iets flexibeler zijn ook omdat je ze weg kan halen mocht je het zeil zat zijn. ipv 300 schroeven ..

misschien dat je pezen van boven naar beneden kan doen met halverwege een inschuifpunt .. en dan bij je dakrand (net achter een goot ofzo) de draai ogen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-05 15:53
LED-Maniak schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:12:
[...]

Alligatorplug van Toggler. Zowel geschikt voor volle wanden als holle wanden.
Jelte,89 schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:15:
[...]

De duopower van Fischer is wat je zoekt! Klikkerdeklik!
Thanks! 2 min of meer dezelfde oplossingen. Het is met een Fischer duopower (die lagen voor het grijpen bij de Praxis om de hoek) gelukt! Nouja dat weten we op lange termijn natuurlijk pas, het is de afgelopen 12 uur in ieder geval niet van de muur gekletterd :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
Goofyduck384 schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:57:
[...]

[Afbeelding]

Als je bang bent dat de rails je gips gaat beschadigen (dmv het bevestigingssysteem), kan je ook eerst een dunne lat/balk bevestigen. Deze kan je op wat meer plekken vastschroeven. Schroeven wegwerken, witten. Rails eraan ophangen. Op deze manier wordt de druk beter verdeeld over je platen.
Echter denk ik dat je gips het wel gaat houden. Als het ooit een probleem wordt, kan je nog steeds de bovenste aanpak gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ixl85 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:32:
[...]

Als je bang bent dat de rails je gips gaat beschadigen (dmv het bevestigingssysteem), kan je ook eerst een dunne lat/balk bevestigen. Deze kan je op wat meer plekken vastschroeven. Schroeven wegwerken, witten. Rails eraan ophangen. Op deze manier wordt de druk beter verdeeld over je platen.
Echter denk ik dat je gips het wel gaat houden. Als het ooit een probleem wordt, kan je nog steeds de bovenste aanpak gebruiken.
Ik doe dit juist bij beton, zodat ik maar een paar schroeven erin hoef te jassen en gemakkelijker indirect licht + eventuele lichtspleetjes. door een lat er haaks op te schroeven.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

Anoniem: 1216024 schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:40:
Ik ga mijn rolluik toch voorzien van een buismotor i.p.v. een nieuwe handbediende touwbediening met zwengel.
Op YouTube staat een filmpje over hoe je een motor in kunt bouwen en dat lijkt best wel peanuts.
YouTube: Maak je rolluik elektrisch - zo bouw je de motor in

Ik heb nodig;

* buismotor
* motorsteun
* adapterset
* schakelaar
* bekabeling

Ik dacht, als ik nou een motor koop met veel koppel (50nm), hoef ik ook niet moeilijk te gaan rekenen. Die paar euro die het extra kost zijn te overzien. Ik neem aan dat het niet uit maakt als je een overkill aan koppel hebt, misschien voor je portemonnee en het elektrische verbruik van de motor?

Wat ik dus eigenlijk moet doen is de as van het rolluik opmeten of de diameter 60mm is en daar een passende motor bij bestellen.

Deze motor bijvoorbeeld;
https://www.conrad.nl/p/e...13-kg-205-w-50-nm-1227614

Daar zit een adapterset voor een 60 mm 8-kantige as bij maar geen motorsteun als ik het goed begrijp.

Zie ik dan nog iets over het hoofd?
Het gaat om een rolluik van c.a. 2.5 x 2.5 meter (6,25m2)
Bovenstaand mijn eerdere reactie. Na wat contact te hebben gehad met verschillende (Duitse) bedrijven en het doorspitten van hun handleidingen ben ik uitgekomen bij de Sikanet 930130 Buismotorset 60 mm 191 W 30 Nm. Daar zou alles bij moeten zitten.
Bij bepaalde merken, die overigens ook duurder zijn, zit er meestal "iets" niet bij waardoor het een lang traject kan worden :9

De berekening is bij velen als volgt;
(Lengte * Breedte rolluik) * Gewicht lamellen rolluik per m2 (5kg/m2 PVC) + gewicht bovenbuis (4kg/m1) = Trekkracht (KG) motor.

Ik kom uit op 30,9kg trekkracht met c.a. 4,18 m2 rolluik.
De 20nm versie zou dit nog net aan kunnen (max 4,5m2 en 42kg trekkracht)

Ik heb met verbouwen geleerd dat je bijna altijd 10% extra rekent, vandaar de 30nm variant. Ook vanwege het feit dat dit een jaren 70 rolluik is en wellicht wat weerstand heeft, en slijtage voor in de toekomst :D

Indien de bende binnen is en het weer het een beetje toe laat zal ik mijn ervaring delen d:)b

Grootste nadeel van een handbediening (welke kapot was) was dat deze aan de binnenkant op het kozijn zat gemonteerd, en er daarom niet gemakkelijk een rolgordijn gemonteerd kon worden.
Zouden we dit aan de binnenkant van het kozijn doen werd het maatwerk (Ruim 300 euro |:( )
Aangezien we de Hoppvalls van de Ikea al hadden liggen (Gratis gekregen) en een nieuwe handbediening met touw ook 35 euro zou kosten is de keuze makkelijk gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1216024 op 01-10-2019 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 14:33
Beste tweakers,

Tijdje geleden postte ik mijn boekenkast build (helaas kan ik de foto's niet meer repareren mocht iemand ze daar willen zien). Dit is een kast die ik niet uitelkaar kan halen en past onmogelijk door het trapgat. Door omstandigheden waarmee ik jullie niet zal lastig vallen moet deze kast nu eigenlijk op een terras worden gezet 1 hoog in Eindhoven. Dit terras ligt aan de achterkant en heeft ongeveer een oppervlakte van 50-60m2 denk ik.
Hebben jullie een idee hoe ik de kast hier het beste op kan krijgen? Met een verreiker bijvoorbeeld?

Professionele bouwtekening ;) :

***********************____
********************** |*****|__terras_____
********************** |
****************6m***|
***********************|
___Parkeerplaats__|
(de * stellen lucht voor maar de spaties werden steeds weggehaald)

afmetingen kast zijn ongeveer: 2mx2mx40cm
gewicht is denk ik ongeveer 300kg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/G86nKSv7/12.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Fugitive2008 op 01-10-2019 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 16:10

Twan V

...en er stralend uitzien

Is een verhuislift geen optie?
Afbeeldingslocatie: https://budgetverhuizer.nl/wp-content/uploads/2015/06/verhuislift-tm-5e-etage.jpg

offtopic:
Tekenen werkt beter met de [ pre ] tag :)

x
.-. _______|
|=|/     /  \
| |_____|_""_|
|_|_[X]_|____|

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fugitive2008 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:13:
Beste tweakers,

Tijdje geleden postte ik mijn boekenkast build (helaas kan ik de foto's niet meer repareren mocht iemand ze daar willen zien). Dit is een kast die ik niet uitelkaar kan halen en past onmogelijk door het trapgat. Door omstandigheden waarmee ik jullie niet zal lastig vallen moet deze kast nu eigenlijk op een terras worden gezet 1 hoog in Eindhoven. Dit terras ligt aan de achterkant en heeft ongeveer een oppervlakte van 50-60m2 denk ik.
Hebben jullie een idee hoe ik de kast hier het beste op kan krijgen? Met een verreiker bijvoorbeeld?

********************** |
****************6m***|
***********************|
___Parkeerplaats__|

[Afbeelding]
+1 voor effort,

Kan je de planken er niet tussen uit halen en de hoeken op 1 "scharnierpunt" (4 hoeken v.d plank) na los maken ? Planken hoeven er niet uit maar het maakt het wellicht wat "lichter" en dus handzamer

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
...

...

[Afbeelding]
hangt van je budget en ruimte af. Maar idd verreiker kan het klusje klaren, evenals een heftruck of reachtruck. Iets goedkoper is de verhuislift en het goedkoopst een hele hoop touw en vrienden.

Even in je kennissenkring rondvragen wat je voor een kratje bier kan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
Twan V schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:26:
Is een verhuislift geen optie?
[Afbeelding]

offtopic:
Tekenen werkt beter met de [ pre ] tag :)

x
.-. _______|
|=|/     /  \
| |_____|_""_|
|_|_[X]_|____|
Ja zo een lift had ik ook al gezien ben alleen bang dat het laatste stukje beetje lastig gaat wanneer hij over het balkon komt dan moet ik weer een heel eind omlaag. En nu kan ik wel goed tekenen opt forum, dank!
vso schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:09:
[...]

+1 voor effort,

Kan je de planken er niet tussen uit halen en de hoeken op 1 "scharnierpunt" (4 hoeken v.d plank) na los maken ? Planken hoeven er niet uit maar het maakt het wellicht wat "lichter" en dus handzamer
Ja planken kunnen er evt uit. Maakt t geheel wat lichter inderdaad maar in volume niet handzamer.
Purzelbaum schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:27:
[...]

hangt van je budget en ruimte af. Maar idd verreiker kan het klusje klaren, evenals een heftruck of reachtruck. Iets goedkoper is de verhuislift en het goedkoopst een hele hoop touw en vrienden.

Even in je kennissenkring rondvragen wat je voor een kratje bier kan regelen?
Ja kratten bier blijken een van de betere ruilmiddelen naast cash. Denk dat een verreiker echt de enige oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:29

A13X

Dude

Beste tweakers,

********************** |
****************6m***|
***********************|
___Parkeerplaats__|

[Afbeelding]
Mooie kast!

Voor het hijsen kan het wel eens het makkelijkst zijn om een hijsbedrijf met een kleine autolaadkraan te laten komen. Die zijn er vlot en hijsen dat met gemak op het dak, dus dan kunnen de kosten nog wel eens reuze mee vallen. Verhuislift e.d. zijn natuurlijk prima mogelijk, al heb je dan wel een zwik vrienden nodig met 300kg.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-05 22:56
Voor de vloer van de vliering, wat voor platen raden jullie aan?

Ik kom tegen:
- OSB plaat
- Multiplex
- Spaanplaat
- MDF

Via een website met benodigdheden kwam ik op OSB uit, maar een timmerman had het over Multiplex.

Advies over waar deze platen online te bestellen + de benodigde balken hoor ik ook graag, het liefst allemaal van 1 plek natuurlijk zodat het in 1x geleverd kan worden. Gewoon de bouwmarkt (Gamma, Hornbach....) of?

[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 01-10-2019 14:55 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:21
Martinusz schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:54:

Ik kom tegen:
- OSB plaat
- Multiplex
- Spaanplaat
- MDF

Via een website met benodigdheden kwam ik op OSB uit, maar een timmerman had het over Multiplex.

Advies over waar deze platen online te bestellen + de benodigde balken hoor ik ook graag, het liefst allemaal van 1 plek natuurlijk zodat het in 1x geleverd kan worden. Gewoon de bouwmarkt (Gamma, Hornbach....) of?
Zou gewoon OSB gebruiken.
Vind de platen bij de Hornbach persoonlijk van betere kwaliteit dan die van de gamma.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-05 14:56

Stoffel

Engineering the impossible

[Afbeelding]
Mooie kast, maar hoe kom je aan je schatting van 300 kilo? Ik weet vrij zeker dat je er zonder hout nog geen 100 overhoudt als ik het zo zie. Ik maak zelf regelmatig staalconstructies en heb laatst 4 stalen paardenboxen van 400x350x220 laten verzinken. Daarbij worden ze gewogen om de prijs te berekenen en dat was 750 kilo aan staal.

Ter referentie, dat gaat om dit allemaal en dan mist er zelfs nog een zijwand achteraan:

Afbeeldingslocatie: https://mctlcq.bn.files.1drv.com/y4mMzcigUwSKFPr_57ZTPKhP4yx5-eL2cYzslbQn_za2C5vGEipNb5dAf6ZQGB0NfoxdslaGTpRzF_jHFzu8xhI77JJLqkIvmgFdQ7C3gC6ltwcgGYOqO02pgIy9GtQWFfIs1jjhUDh18POcReoFpGmuS7iJ_8ltmoPiQHqAGN0KKH_3VD3iBHEskiHvecIdCMwokkZ3t2rIyY40zeiTi8z_g?width=1024&height=768&cropmode=none

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 12:42

Ik kom tegen:
- OSB plaat
- Multiplex
- Spaanplaat
- MDF

Ligt er een beetje aan hoe je het verder afwerkt. OSB is prima maar is lastiger mooi af te werken. Dus als je de onderkant van de vliering niet verder afwerkt met een ander plafond en het hangt in het zicht zou ik eerder voor een multiplex variant kiezen maar dat is wel een stuk duurder. MDF en spaanplaat zou ik niet gebruiken, dat gaat snel doorzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
jmzeeman schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:24:
[...]

Ligt er een beetje aan hoe je het verder afwerkt. OSB is prima maar is lastiger mooi af te werken. Dus als je de onderkant van de vliering niet verder afwerkt met een ander plafond en het hangt in het zicht zou ik eerder voor een multiplex variant kiezen maar dat is wel een stuk duurder. MDF en spaanplaat zou ik niet gebruiken, dat gaat snel doorzakken.
Plafond wordt gipsplaat, de vloer van de vliering hoeft in princiepe niet verder afgewerkt te worden.
Ik denk dat het gewoon OSB dan wordt als er verder geen verschillen zijn tussen OSB of multiplex (ook niet met zagen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 22:02

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Martinusz schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:28:
[...]

Plafond wordt gipsplaat, de vloer van de vliering hoeft in princiepe niet verder afgewerkt te worden.
Ik denk dat het gewoon OSB dan wordt als er verder geen verschillen zijn tussen OSB of multiplex (ook niet met zagen?).
Geen ander verschil dan in prijs voor deze toepassing, multiplex werkt wat mooier af, maar dat hoef je toch niet.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07

Ik kom tegen:
- OSB plaat
- Multiplex
- Spaanplaat
- MDF

In je lijstje mist nog underlayment. Waarschijnlijk de meest gebruikte plaat voor vloeren en platte daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
s138 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:45:
[...]

In je lijstje mist nog underlayment. Waarschijnlijk de meest gebruikte plaat voor vloeren en platte daken.
Het moet wel wat kunnen dragen, is underlayment niet bedoeld als mooie afwerking, maar niet voor draaglast?

Edit: volgens mij ben ik in de war met ander soort plaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Martinusz op 01-10-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:10
Martinusz schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:51:
[...]

Het moet wel wat kunnen dragen, is underlayment niet bedoeld als mooie afwerking, maar niet voor draaglast?
Underlayment kan prima, net zo hard als dat OSB kan. Ik zou voor je vliering zelfs liever underlayment kiezen omdat je dan wat makkelijker kan schuiven. Iets wat je toch vaak zal doen op je vliering.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
KillaZ schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:02:
[...]

Underlayment kan prima, net zo hard als dat OSB kan. Ik zou voor je vliering zelfs liever underlayment kiezen omdat je dan wat makkelijker kan schuiven. Iets wat je toch vaak zal doen op je vliering.
Oke dan nemen we die ook mee in het verhaal.
Nu nog de vraag waar alle hout bestellen, heb net beetje bij Hornback enzo zitten kijken, maar van de klantbeoordelingen wordt ik niet vrolijk :X (platen beschadigd, mes en groef passen niet, dikte verschil etc....)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:59
Gewoon naar een houthandel gaan in de buurt. Sowieso ben ik geen fan van hout halen bij een bouwmarkt. Het spul is al krom als je er naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Laatst online: 13:23
Ook tips voor het schilderen van een buitenmuur? Aan de achterzijde van mijn woning zijn de muren gestuuct en wit geschilderd. Nu wil ik dit van een nieuwe laag verf voorzien. Op sommige plekken is de verf van slechte kwaliteit/bladderd het af. Daarom dacht ik de volgende aanpak:
- Afsteken afbladderende verf
- Schoonmaken wand
- Verfen met speciale buitenmuur verf (bv. Sigma Facade)

Is het zo simpel of ga ik veel te kort door de bocht hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fugitive2008 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:49:
Ja planken kunnen er evt uit. Maakt t geheel wat lichter inderdaad maar in volume niet handzamer.
het ging niet om de planken :(

Ik zie het niet op de foto maar het lijkt erop of er 3 of 5 bouten in zitten die een hoek verbinden van plank & frame als je er 1 overlaat waarop het frame kan scharnieren ? en dat doe je op elke hoek dan word het geheel wat buigzamer/vouwbaar :? zoniet zou ik het zo iig modificeren.. maakt het bij transport ook makkelijk

Ik kom tegen:
- OSB plaat
- Multiplex
- Spaanplaat
- MDF

Iets wat tong en groef heeft teminste als je er geen vloer op wilt leggen en als opslag ruimte gaat gebruiken.. let op je wilt wel iets met tong en groef die aan 2 kanten groef/2kanten tong en dat ze "universeel" zijn .. bij de hornbach had (ikzelf) een uniforme tong oid .. maar een maat van me had een versprongen tong en groef .. hierdoor had hij veel meer zaag stukjes nodig (en dus meer afval)

En als je wilt isoleren met glaswol begin met de plafond van zolder niet de vloer van de vliering .. boven je hoofd met glaswol is absoluut niet prettig ;) zoiezo is het plezieriger van bovenaf je isolatie erin te proppen .. enige is dat je elektra al wel aangesloten moet zijn.

Voor de rest zou ik "vliering & vide" gebruiken om dit en vorig deel van het topic door te spitten.. over draagbalken en foto's er is al zoveel gesproken erover.. voor posts van @Teijgetje en op mijn eigen naam zal je veel vinden..

ps ik ben geen guru .. met draagkrachten .. dat is niet mijn ding .. ik geef je alleen mijn ervaring mee.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Goed, deze post kan zo'n beetje ook wel in het klusblundertopic, maar aangezien ik ook wat advies zoek post ik het toch maar hier. Ik heb vorig jaar de zolder geïsoleerd en af en toe op wat avonden dit afgewerkt met gipsplaten (AK). I.v.m. een kleine en een vrouw met burn-out heb ik weinig tijd om te klussen.
Nu moet die zolder toch maar eens afgewerkt worden. We twijfelden tussen vliesbehang of het laten stucen.
Nu blijkt dat ik op 2 platen na alle platen verkeerd om heb gemonteerd: met de letters zichtbaar. Stucen lijkt daarmee af te vallen, dus ga ik de voegen zelf maar dichtsmeren. I.v.m. de weinige tijd kom ik uit op Fill & Finish (dus de kant-en-klare pot en geen zak Fix & Finish), maar van de Fill & Finish zijn er ook weer 2 soorten.
Knauf Fill & Finish Light "Sheetrock" (wat gewoon gipsplaat betekend)
En de 'gewone' Knauf Fill & Finish Light.
Weet iemand 't verschil? De "sheetrock" variant kom je doorgaans niet tegen bij de reguliere bouwmarkten enzo, maar bij de Bouwcenter kan je als particulier ook prima iets halen dus dat is niet direct een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 07:53
Je weet zeker dat ze verkeerd om zijn gemonteerd? Dat valt met ak platen nogal op tijdens het monteren lijkt me gezien de afgeschuinde kanten... Loshalen en juist monteren is geen optie?

Zou overigens niet weten waarom stucen geen optie is.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:10
IceM schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:07:
Je weet zeker dat ze verkeerd om zijn gemonteerd? Dat valt met ak platen nogal op tijdens het monteren lijkt me gezien de afgeschuinde kanten... Loshalen en juist monteren is geen optie?

Zou overigens niet weten waarom stucen geen optie is.
Dit, voor zover ik weet zijn stucplaten, waar de letters inderdaad niet in het zicht mogen zijn ivm de samenstelling van het karton, er niet in AK?

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 06:40
Tranze schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:42:
[...]

Ik ga het er in de hal uithalen (dat is maar 2.5 m2) en licht insmeren met een kwastje... Verpest ik ook niet de hele vloer mocht er inderdaad een ongewenst effect optreden zoals MDF wat er aan gaat.
Ondertussen in de hal en de woonkamer de vloer er helemaal uitgehaald. Alle klikverbindingen ingesmeerd met parrafine olie en de vloer teruggeplaatst. Resultaat is 95% kraakreductie, waardoor het wat ons betreft goed leefbaar is. Nu de rest van het huis nog 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 09:13
@Martinusz ik heb voor 18mm OSB gekozen welke daarna een laag vloerbedekking gekregen heeft. Underlayment en multiplex zijn denk ik wel iets steviger en beter te gebruiken bij puntbelasting. Maar als het voor amwlijk dozen of bakken worden die er op gaan zou ik me daar geen zorgen over maken.

Waar kopen: houthandel! Ik haal hier in de buurt ook bijna alles bij de houthandel. Vaak een mooi prijsje, omdat ik wat vaker kom en gewoon goed spul.

Morgenmiddag ga ik hier nog even wat kieren en schroefgaten dichtmaken met renoband. En hopelijk kan ik dan de eerste kamer al een beetje gaan behangen. Vandaag nog bij de Praxis wat verf gescoord van Perfection, prima spul. En gelijk nog even een tochtband gekocht die als stootstrip moet gaan functioneren voor de schuifdeur. Nog 4 weken en dan zou het allemaal grotendeels af moeten zijn 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
vso schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:21:
[...]
het ging niet om de planken :(

Ik zie het niet op de foto maar het lijkt erop of er 3 of 5 bouten in zitten die een hoek verbinden van plank & frame als je er 1 overlaat waarop het frame kan scharnieren ? en dat doe je op elke hoek dan word het geheel wat buigzamer/vouwbaar :? zoniet zou ik het zo iig modificeren.. maakt het bij transport ook makkelijk
Bedankt voor je meedenken maar dit gaat niet. Excuus blijkbaar omdat ik je verkeerd begreep :), heb een fijne dag!

Er zitten geen bouten in. Er zitten klinknagels door de platen en de frameprofielen heen en die zijn afgelast aan de binnenzijde zodat het lijkt alsof het is geklonken. Het is echt 1 geheeld. Planken kunnen er evt wel uit, die zitten aan de zijkant met schroeven verbonden door de onderzijde van het hoekprofiel waar ze op liggen.

Heb een offerte aangevraagd bij een transportbedrijf. Betaal nu 70e per maand voor een opslagbox dus kan wel wat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fugitive2008
Martinusz schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:06:
[...]

Oke dan nemen we die ook mee in het verhaal.
Nu nog de vraag waar alle hout bestellen, heb net beetje bij Hornback enzo zitten kijken, maar van de klantbeoordelingen wordt ik niet vrolijk :X (platen beschadigd, mes en groef passen niet, dikte verschil etc....)
Ga naar een houthandel ergens in de buurt. Het is met zoveel dingen helaas maar wellicht het beetje extra wat je moet betalen is het echt wel waard.
Mocht je ergens rondom Eindhoven wonen dan kan ik je Jongeneel aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Fugitive2008 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:22:
[...]

Ga naar een houthandel ergens in de buurt. Het is met zoveel dingen helaas maar wellicht het beetje extra wat je moet betalen is het echt wel waard.
Mocht je ergens rondom Eindhoven wonen dan kan ik je Jongeneel aanraden.
Ik had Jongeneel ook al gevonden, die zitten hier dus ook :)
Prijs maakt mij niet uit, als het maar goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
Martinusz schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:32:
[...]

Ik had Jongeneel ook al gevonden, die zitten hier dus ook :)
Prijs maakt mij niet uit, als het maar goed is.
Sow ja zie dat ze door heel Nederland liggen. Succes met de bouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@Notna, @Harrie_

Misschien een idee om de bouwmaterialen voor plaatmateriaal even op te nemen in de TS?

* Jongeneel,
* Pontmeyer,
* Raab Karcher (De Jager Tolhoek voor de Zeeuwse vrienden onder ons)

Ik heb trouwens ook goede ervaring met de plaatselijke Hubo,

(nog een andere toevoeging voor in de TS, onderaan bij de schroeven, het juiste bitje bij de schroeven: bij de betere merken krijg je vaak een bitje meegeleverd in het doosje...)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fugitive2008 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:18:
[...]

Bedankt voor je meedenken maar dit gaat niet. Excuus blijkbaar omdat ik je verkeerd begreep :), heb een fijne dag!

Er zitten geen bouten in. Er zitten klinknagels door de platen en de frameprofielen heen en die zijn afgelast aan de binnenzijde zodat het lijkt alsof het is geklonken. Het is echt 1 geheeld. Planken kunnen er evt wel uit, die zitten aan de zijkant met schroeven verbonden door de onderzijde van het hoekprofiel waar ze op liggen.

Heb een offerte aangevraagd bij een transportbedrijf. Betaal nu 70e per maand voor een opslagbox dus kan wel wat kosten.
hehehe n/p maar thx voor de uitleg dus goed idee maar helaas pinda kaas

ps posts kan je samen voegen (meerdere reacties in 1 post)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:54
Jelte,89 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:46:
@Notna, @Harrie_

(nog een andere toevoeging voor in de TS, onderaan bij de schroeven, het juiste bitje bij de schroeven
Voegt dat niet net zoveel toe als dat je het doosje schroeven open moet maken voor je ze kunt gebruiken? ;)

Maar toegegeven, ik probeer meestal alle bitjes voor ik een passende gevonden heb. Gelijk een PZ bitje pakken bij een PZ schroef ligt blijkbaar niet voor de hand. >:) ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 02-10-2019 11:17 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Jelte,89 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:46:
@Notna, @Harrie_

Misschien een idee om de bouwmaterialen voor plaatmateriaal even op te nemen in de TS?

* Jongeneel,
* Pontmeyer,
* Raab Karcher (De Jager Tolhoek voor de Zeeuwse vrienden onder ons)

Ik heb trouwens ook goede ervaring met de plaatselijke Hubo,

(nog een andere toevoeging voor in de TS, onderaan bij de schroeven, het juiste bitje bij de schroeven: bij de betere merken krijg je vaak een bitje meegeleverd in het doosje...)
Doe het lekker zelf :P

Ik ben er sowieso voorstander van dat we een keer een nieuwe, heldere OP/TS maken voor dit topic. Begrijp me niet verkeerd, alle informatie is relevant, maar in hoeverre het heel veel toevoegt om zoveel informatie over verschillende soorten schroeven in de TS te hebben weet ik ook niet... Volgens dezelfde retoriek kan ik ook wel een bak informatie toevoegen over isolatie, verschillende soorten hout, metselen, etc. en dan krijgen we straks een TS van 80 meter lang. :S

Ik denk dat we in de TS vooral relevante onderwerpen moeten benoemen en moeten doorlinken naar relevantie info (op internet of hier op het forum). :Y

[ Voor 33% gewijzigd door Harrie_ op 02-10-2019 12:11 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Of per expertise/onderwerp een reactie in dit topic plaatsen en die toevoegen aan de TS. Dan blijft de TS opgeruimd en overzichtelijk, maar staat wel alle informatie in dit topic.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:44
Harrie_ schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:07:
[...]
Ik denk dat we in de TS vooral relevante onderwerpen moeten benoemen en moeten doorlinken naar relevantie info (op internet of hier op het forum). :Y
1 linkje naar http://www.joostdevree.nl/index.shtml is volgens mij wel voldoende.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 21:54
Nadat de nood douche klaar was (tip) begonnen aan de vloer.
De eerste tegel is eruit met daaronder water, zoals verwacht.

Oordeel mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5sAVBmoMEocvCX2ub9VbGjHe/full.jpg

Ik weet niet wat ik ervan moet denken... volgens mij is dit gewoon prutswerk geweest... :| :/ :| :|
Toen ik hem onder en boven beetje had ingeslepen op de voeg, kon ik hem er zo uitwippen. Voegen zijn rete zacht. Lijkt wel of ze er los op liggen en de kit ze vast houdt, ja je leest het goed kit... die witte dotjes op de tegel aan de zijkanten, dat is kit.

Leuker dingetje. :9
Zag niet zo lang geleden hier op de voorpagina een post met daarin een tesla bureaustoel. Ik zelf heb al enkele maanden deze auto bureaustoel. Merk is me even ontschoten maar kon gratis 2 leren stoelen krijgen, daarvan is er eentje nu werkplaats bureaustoel geworden in de schuur. En ja ze zitten heerlijk. Zo heerlijk dat gasten er niet meer vanaf komen, bang dat hun plaats weg is. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0YkQ9l6lldPSHgCMxotD6PwN/full.jpg
Alleen nog een keer de stoel verwarming maken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Harrie_ schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:07:
[...]

Doe het lekker zelf :P

Ik ben er sowieso voorstander van dat we een keer een nieuwe, heldere OP/TS maken voor dit topic. Begrijp me niet verkeerd, alle informatie is relevant, maar in hoeverre het heel veel toevoegt om zoveel informatie over verschillende soorten schroeven in de TS te hebben weet ik ook niet... Volgens dezelfde retoriek kan ik ook wel een bak informatie toevoegen over isolatie, verschillende soorten hout, metselen, etc. en dan krijgen we straks een TS van 80 meter lang. :S

nu ja wat ik veel langs zie komen is (OP links?)
- isoleren (linkje naar kruipruimte en of ander topic?)
- gereedschap --> (elektrisch) gereedschap topic linken ?
- tuin ---> tuintopic (niet de bouwwerken though)
- elektronica ---> nette meter kast topic ?
- lan --> nette lan topic ?
Deze topics hebben verwantschap .. en hier bouwen we wel mooie dingen ..

in de OP ik denk dat je het meest hebt aan houten vloeren & draagkracht (vliering oid) zoals de balkenschuif .. maar ook iets ingaan op draagkracht van schroeven .. soorten pluggen oid ..

Isoleren zou ik niet enorm verhaal maken maar wel handig om een C&P van een duidelijk stukje en vooral het verschil van dampdicht,dampremmend, en dampopen .. en het voordeel van afsluiten v.d lagen ..

Onder het mom goed gereedschap goeie resultaten zou ik "aanmoedigen" de discussie te starten over HOE pak je iets goed aan ? "voorbeeldje" goedkoop je isolatie doen = veel werk .. duurder = tijd besparen ..
maar je hoeft niet een nier eraan kwijt te zijn. ..

Tja schroef soorten vind ik niet meest relevant, eerder waarom bv torx vs kruis/ plat (bah plat) je kan gebruiken ..en meer gericht op bv draagkracht(hoeveel schroeven), wasringen .. (iets waar je IMHO niet snel bij stil staat) en snel "vergeet"

Zo bespaar je 80 meter TLDR meuk .. denk ik ..

* vso vind het intressant om juist te lezen waarom iets juist wel /niet doen (de discussie) en dus de aanpak van mensen wel nuttig

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik ben op zoek naar de balken van mijn jaren '30 plafond. Mijn vermoeden is dat ze op een HoH van 55cm zitten. Eens?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VsRbG9IaZjT444GKL0gsvLCO/full.jpg

Het koude deel is een ongeïsoleerd balkon, het warme deel is het begin van de slaapkamer.

Stickertjes zijn ten indicatie zonder warmtecamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:20:
Ik ben op zoek naar de balken van mijn jaren '30 plafond. Mijn vermoeden is dat ze op een HoH van 55cm zitten. Eens?
[Afbeelding]

Het koude deel is een ongeïsoleerd balkon, het warme deel is het begin van de slaapkamer.

Stickertjes zijn ten indicatie zonder warmtecamera.
Heb je geen "stud" finder oid ? of een "rare earth magneet ?" schroeven zijn immers vaak magnetisch ..doe dat op een sateprikker (iets lang en duns zodat je beweging ziet .)

Ik heb er wel 1 maar ja denk niet dat je in de buurt woont ;)

55cm is wel "veel" denk dat kans groter is dat er wel ragels zitten. maar ja .. alles kan, kan je niet een lamp gat en een pi cam ofzo met een led lampje naar binnen duwen ? of met een stukje elektra draad "prikken ? kijk eens

YouTube: finding studs without finder

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 02-10-2019 22:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
vso schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:35:
[...]

nu ja wat ik veel langs zie komen is (OP links?)
- isoleren (linkje naar kruipruimte en of ander topic?)
- gereedschap --> (elektrisch) gereedschap topic linken ?
- tuin ---> tuintopic (niet de bouwwerken though)
- elektronica ---> nette meter kast topic ?
- lan --> nette lan topic ?
Deze topics hebben verwantschap .. en hier bouwen we wel mooie dingen ..

in de OP ik denk dat je het meest hebt aan houten vloeren & draagkracht (vliering oid) zoals de balkenschuif .. maar ook iets ingaan op draagkracht van schroeven .. soorten pluggen oid ..

Isoleren zou ik niet enorm verhaal maken maar wel handig om een C&P van een duidelijk stukje en vooral het verschil van dampdicht,dampremmend, en dampopen .. en het voordeel van afsluiten v.d lagen ..

Onder het mom goed gereedschap goeie resultaten zou ik "aanmoedigen" de discussie te starten over HOE pak je iets goed aan ? "voorbeeldje" goedkoop je isolatie doen = veel werk .. duurder = tijd besparen ..
maar je hoeft niet een nier eraan kwijt te zijn. ..

Tja schroef soorten vind ik niet meest relevant, eerder waarom bv torx vs kruis/ plat (bah plat) je kan gebruiken ..en meer gericht op bv draagkracht(hoeveel schroeven), wasringen .. (iets waar je IMHO niet snel bij stil staat) en snel "vergeet"

Zo bespaar je 80 meter TLDR meuk .. denk ik ..

* vso vind het intressant om juist te lezen waarom iets juist wel /niet doen (de discussie) en dus de aanpak van mensen wel nuttig
Ik zal van't weekend even een stukje schrijven over isoleren, dit posten als reactie hieronder.. beknopt opnemen in de TS met een link naar de betreffende reactie, zo houd je rust in de TS en is de info toch beschikbaar, zelfde geldt voor gereedschap, wanneer duur/goedkoop enz. enz.

Reacties/opmerkingen op deze berichten kunnen dan via DM, dan zal ik deze verwerken/aanpassen in de post.

Ook zal ik even de verschillende verwijzingen maken naar de verschillende subfora's.

mits dat @Harrie_ en @Notna het hiermee eens zijn natuurlijk

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jelte,89 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:40:
[...]

Ik zal van't weekend even een stukje schrijven over isoleren, dit posten als reactie hieronder.. beknopt opnemen in de TS met een link naar de betreffende reactie, zo houd je rust in de TS en is de info toch beschikbaar, zelfde geldt voor gereedschap, wanneer duur/goedkoop enz. enz.

Reacties/opmerkingen op deze berichten kunnen dan via DM, dan zal ik deze verwerken/aanpassen in de post.

Ook zal ik even de verschillende verwijzingen maken naar de verschillende subfora's.

mits dat @Harrie_ en @Notna het hiermee eens zijn natuurlijk
ik zou liever iets zien over "draagkrachten" & balkenschuif met bevestiging (hoe doe je dit?) dit is iets wat IMHO zo vaak terugkomt en discussie/vraag vormt..

voor plaatje
Afbeeldingslocatie: https://huisfocus.nl/wp-content/uploads/2014/04/dakisolatieschematisch.png
Alleen dampwerend zou ik liever zien damp remmend immers je wilt wel vocht van binnen naar buiten maar niet terug vanaf binnen gezien.. het vocht moet niet binnen opgesloten worden..

just my 2 cents

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 11:17
DoeEensGek schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:46:

Oordeel mee:
[Afbeelding]

Ik weet niet wat ik ervan moet denken... volgens mij is dit gewoon prutswerk geweest... :| :/ :| :|
Toen ik hem onder en boven beetje had ingeslepen op de voeg, kon ik hem er zo uitwippen. Voegen zijn rete zacht. Lijkt wel of ze er los op liggen en de kit ze vast houdt, ja je leest het goed kit... die witte dotjes op de tegel aan de zijkanten, dat is kit.
Mijn god wat een prutswerk! Die tegels hebben de lijm nauwelijks geraakt! Het is de bedoeling dat de tegels goed in de tegellijm worden gedrukt zodat er over het hele oppervlak contact is (idealiter). Het lijkt er hier meer op dat ze ergens verkeerd zijn begonngen (te hoog) en dat dat dan maar opgelost moest worden door de tegels zo min mogelijk aan te drukken... Of de ondervloer is niet netjes vlak....

Ik zou de de hele bende eruit halen (gezien de staat van de tegels is dat zo gebeurt...) lijmresten van de vloer halen (tip: gebruik een behangstomer!) en opnieuw (laten) leggen..

Succes ermee in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:58

_Arthur

blub

DoeEensGek schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:46:
Motief onderkant van de tegel komt niet overeen met het lijm patroon. Dus wat @El_kingo zegt; dit tegeltje heeft de lijmlaag nooit geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Is het motief van de onderkant van de tegel wel lijm? Is dat niet een structuur zodat de lijm beter kan hechten? En de donkere plekken die je ziet is van het water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ik zit met een probleempje. Heb vochtplekken in de kamer beneden, waarschijnlijk afkomstig uit de afvoerleiding in of vanuit de badkamer.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f5dPhlS.jpg

Heb vervolgens een lekkagerapport laten opmaken door een bedrijf dat hierin gespecialiseerd zou zijn. Zij zouden de afvoer in kaart hebben gebracht, om daarna een ander bedrijf in te schakelen dat de schade zou herstellen.
Zij zijn begonnen met breken, maar konden de afvoer daar niet vinden. Blijken ze of niet ver genoeg gebroken te hebben, of dat het de waterleidingen waren die in kaart gebracht zouden zijn..

Kortom, ik zit nu met een gat in de badkamer, en het eerste bedrijf geeft aan dat ze de leiding nu via ‘relinen’ willen repareren, dat is hun advies.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z2BOt1U.jpg

Alleen moet daarvoor eerst een ander bedrijf via camera de volledige leiding in kaart brengen. Zij adviseren dit boven verder hakken om de lekkage plek te vinden.

Aangezien ik drie jonge kinderen heb wil ik dit graag zsm oplossen. Ik vertrouw het ook niet helemaal, denk dat de lekkage makkelijker te vinden is dan zij zeggen. Ze geven aan dat ze denken dat de leiding veel dieper zit, iets boven het plafond, waardoor verder openbreken schade aan het plafond beneden zou brengen. Ik vraag me dit echter af, denk dat ze gewoon volledig verkeerd zitten.

Ik heb een standaard nieuwbouwhuis uit 2009. Geen gekke fratsen, normale bouw. Is het dan logisch dat de afvoer heel diep in herbegon zou zitten?
Toen ik hem net kocht, 2009, had ik ook al lekkage in deze afvoer, dat toen direct gerepareerd is, dat was net buiten de badkamer, op de gang boven. De lekkage plek was toen ook iets verderop te zien, tegen de muur aan. Aangezien de plek nu op een andere plek is vraag ik me af of deze ‘reparatie’ weer is gaan lekken, 10 jaar later. Aangezien de lekkage midden op de plaat zit, geeft het bedrijf aan dat de lekkage waarschijnlijk er recht boven zit..

Het lekt ook minimaal, drupt niet, zie enkel de vochtplekken. Het gele komt omdat ze er van dat spul boven in de afvoer hebben gedaan om te zien of het lekt vanuit de afvoer zelf, of vanavond slechte kitranden.

Wat kan ik nu het beste doen? Wie zou dit nou eens goed kunnen aanpakken? Toch verder gaan met dit bedrijf (klinkt het allemaal logisch)? Of de verzekering vragen om een andere partij? En zo ja, wie doet dit soort dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Vandaag van dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WqwNtpGl.jpg

Via deze naar dit gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NiGg9Rnl.jpg

Naja... bijna :) Ik moet er nog even met de bovenfrees langs om de zijkant af te werken + bevestigen.
En ondanks zorgvuldig afplakken, heb ik toch best wat tear-out waar ik gezaagd heb :'(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LIHzfSul.jpg

Mijn idee is om d'r gewoon houtlijm in te blijven duwen tot 'ie strak staat, maar wellicht is er nog een mooiere/betere manier? Wat denken jullie? :)

offtopic:
En voor iemand het vraagt: ja, dat kattending was natuurlijk de baasvrouw d'r ding.
En nee, Gaston kruipt er (zoals voorspeld) natuurlijk niet in :+

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 03-10-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Goofyduck384 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:47:
Ik zit met een probleempje. Heb vochtplekken in de kamer beneden, waarschijnlijk afkomstig uit de afvoerleiding in of vanuit de badkamer.
[Afbeelding]

Heb vervolgens een lekkagerapport laten opmaken door een bedrijf dat hierin gespecialiseerd zou zijn. Zij zouden de afvoer in kaart hebben gebracht, om daarna een ander bedrijf in te schakelen dat de schade zou herstellen.
Zij zijn begonnen met breken, maar konden de afvoer daar niet vinden. Blijken ze of niet ver genoeg gebroken te hebben, of dat het de waterleidingen waren die in kaart gebracht zouden zijn..

Kortom, ik zit nu met een gat in de badkamer, en het eerste bedrijf geeft aan dat ze de leiding nu via ‘relinen’ willen repareren, dat is hun advies.
[Afbeelding]

Alleen moet daarvoor eerst een ander bedrijf via camera de volledige leiding in kaart brengen. Zij adviseren dit boven verder hakken om de lekkage plek te vinden.

Aangezien ik drie jonge kinderen heb wil ik dit graag zsm oplossen. Ik vertrouw het ook niet helemaal, denk dat de lekkage makkelijker te vinden is dan zij zeggen. Ze geven aan dat ze denken dat de leiding veel dieper zit, iets boven het plafond, waardoor verder openbreken schade aan het plafond beneden zou brengen. Ik vraag me dit echter af, denk dat ze gewoon volledig verkeerd zitten.

Ik heb een standaard nieuwbouwhuis uit 2009. Geen gekke fratsen, normale bouw. Is het dan logisch dat de afvoer heel diep in herbegon zou zitten?
Toen ik hem net kocht, 2009, had ik ook al lekkage in deze afvoer, dat toen direct gerepareerd is, dat was net buiten de badkamer, op de gang boven. De lekkage plek was toen ook iets verderop te zien, tegen de muur aan. Aangezien de plek nu op een andere plek is vraag ik me af of deze ‘reparatie’ weer is gaan lekken, 10 jaar later. Aangezien de lekkage midden op de plaat zit, geeft het bedrijf aan dat de lekkage waarschijnlijk er recht boven zit..

Het lekt ook minimaal, drupt niet, zie enkel de vochtplekken. Het gele komt omdat ze er van dat spul boven in de afvoer hebben gedaan om te zien of het lekt vanuit de afvoer zelf, of vanavond slechte kitranden.

Wat kan ik nu het beste doen? Wie zou dit nou eens goed kunnen aanpakken? Toch verder gaan met dit bedrijf (klinkt het allemaal logisch)? Of de verzekering vragen om een andere partij? En zo ja, wie doet dit soort dingen?
Tenzij ik kippig ben zie ik een waterleiding van links naar rechts lopen. Overigens kunnen ze wel dieper liggen. Dit lijken mij breedplaten en zo te zien hebben ze net de dekvloer er af gebikt. Bepaalde waterleidingen leggen ze op de breedplaatvloer voordat die volledig afgestort wordt. In mijn badkamer liep de aanvoerleiding van mijn cv ook veel dieper dan de aanvoerleiding vanuit de meterkast.
Of deze partij de juiste weg is weet ik verder niet. Dit lijkt een dure klus te worden, dus wellicht is het inschakelen van je verzekering geen verkeerd idee.

Overigens, had je huis GIW garantie oid, dan zou je misschien daar nog wat mee kunnen als je nog net binnen die 10 jaar zit.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:43
Goofyduck384 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een klote situatie.
Sowieso de verzekering op de hoogte houden.
Het wordt vaak een lang process als er meerdere partijen elkaar moeten voorthelpen en jij zit ondertussen met de shit.
Persoonlijk zou ik proberen een aannemer te vinden met een eigen netwerk en hem dit laten oplossen.
Verschillende partijen hebben namelijk vaak alleen hun eigen belang en de aannemer staat daar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
PaT schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:37:
Tenzij ik kippig ben zie ik een waterleiding van links naar rechts lopen. Overigens kunnen ze wel dieper liggen.
Het gaat om de afvoerleiding die waarschijnlijk lekt. Dus niet de waterleiding zelf.
Overigens, had je huis GIW garantie oid, dan zou je misschien daar nog wat mee kunnen als je nog net binnen die 10 jaar zit.
Helaas ben ik al buiten de GIW periode. Overigens had ik de verzekering al Voor dit gegeven op de hoogte gesteld. Nu maar weer Contact opgenomen, ze sturen nu een eigen schade-expert om mee te kijken aangezien het inderdaad wat ‘vaag’ is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Zijn er geen bouwtekeningen beschikbaar waar op staat waar de leidingen in je huis liggen? Desnoods de bouwer even mailen of bellen.

Tekeningen zijn trouwens geen garantie dat leidingen exact volgens tekening zijn gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik heb een vraagje:

Ik heb stadsverwarming en begin dit jaar vloerverwarming laten aanleggen. Dit is aangesloten op een bestaande leiding van een radiator. De gewone radiator is dus vervangen door de pomp van de vloerverwarming.

Nu heb ik in de woonkamer een thermostaat, die een klep op zolder aanstuurt. Deze klep kan open of dicht. Nu wil ik de vloerverwarming aanzetten op een constante temperatuur, zodat ik niet telkens hoef te koelen of op te warmen. Echter, de klep zit natuurlijk dicht als de thermostaat niet aan staat.

Ik twijfel nu of dit wel logisch is aangesloten. Er is destijds niets over gezegd. Moet ik nu de thermostaat op max (25 gr) zetten zodat de klep boven altijd open staat? Wil je de vloerverwarming continue op constante temperatuur houden, had hij dan niet direct op de leidingen aangesloten moeten worden? (b.v. afsplitsen van de leidingen voor de 2-weg klep). Of snap ik er nu niets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 21:54
El_kingo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:05:
[...]

Mijn god wat een prutswerk! Die tegels hebben de lijm nauwelijks geraakt! Het is de bedoeling dat de tegels goed in de tegellijm worden gedrukt zodat er over het hele oppervlak contact is (idealiter). Het lijkt er hier meer op dat ze ergens verkeerd zijn begonngen (te hoog) en dat dat dan maar opgelost moest worden door de tegels zo min mogelijk aan te drukken... Of de ondervloer is niet netjes vlak....

Ik zou de de hele bende eruit halen (gezien de staat van de tegels is dat zo gebeurt...) lijmresten van de vloer halen (tip: gebruik een behangstomer!) en opnieuw (laten) leggen..

Succes ermee in ieder geval!
Ik heb 70% er zo met een schroevendraaier uit kunnen wippen. De kit hield het vast... 8)7
Wordt nu inderdaad tegel lijm verwijderen. Tis al vochtig geweest dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:19:
[...]

Het gaat om de afvoerleiding die waarschijnlijk lekt. Dus niet de waterleiding zelf.

[...]

Helaas ben ik al buiten de GIW periode. Overigens had ik de verzekering al Voor dit gegeven op de hoogte gesteld. Nu maar weer Contact opgenomen, ze sturen nu een eigen schade-expert om mee te kijken aangezien het inderdaad wat ‘vaag’ is.
Maar wat is de reden dat ze niet verder durven open te hakken? Heb je niet meer tegels? Bedoel het enige wat erger kan worden is een groter oppervlakte dat open ligt. Ze hadden op zijn minste de waterleiding verder kunnen openhakken om dat uit te sluiten op die plek.

Even een ander vraag, is dit ook het punt waar jij de douche uit komt en nat wordt? Want er lijkt ook geen voeg of kit naad tussen je wand en de vloer te zitten?

[ Voor 17% gewijzigd door Aapie op 03-10-2019 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Laatst online: 13:23
einz schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:17:
Ook tips voor het schilderen van een buitenmuur? Aan de achterzijde van mijn woning zijn de muren gestuuct en wit geschilderd. Nu wil ik dit van een nieuwe laag verf voorzien. Op sommige plekken is de verf van slechte kwaliteit/bladderd het af. Daarom dacht ik de volgende aanpak:
- Afsteken afbladderende verf
- Schoonmaken wand
- Verfen met speciale buitenmuur verf (bv. Sigma Facade)

Is het zo simpel of ga ik veel te kort door de bocht hier?
Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten? Voordat ik de boel op de muur smeer en het er weer afvalt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Aapie schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:55:
Maar wat is de reden dat ze niet verder durven open te hakken? Heb je niet meer tegels? Bedoel het enige wat erger kan worden is een groter oppervlakte dat open ligt. Ze hadden op zijn minste de waterleiding verder kunnen openhakken om dat uit te sluiten op die plek.
Denk dat ze vooral niet verder hakken omdat ze ineens van mening zijn dat de afvoerleiding heel diep ligt, iets boven het plafond eronder. En dat er dan teveel schade ontstaat als ze daar heen gaan boren.
Even een ander vraag, is dit ook het punt waar jij de douche uit komt en nat wordt? Want er lijkt ook geen voeg of kit naad tussen je wand en de vloer te zitten?
Die kit zat er wel, maar is in dit proces ook verwijderd. De randen waren netjes. En door de gele kleur op het plafond zijn ze er wel achter gekomen dat de lekkage uit de afvoerleiding komt (daar hadden ze die vloeistof in gedaan en twee weken later werd dit zichtbaar op het plafond)

Maar goed, ik wacht nu even de schade-expert van mijn verzekering af. Hij (of zij) zal mij wel verder kunnen helpen. En inderdaad zoek ik waarschijnlijk dan een andere aannemer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

einz schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 07:32:
[...]

Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten? Voordat ik de boel op de muur smeer en het er weer afvalt :')
tja "goed duur merk" erop kwakken heb je nog steeds de kans dat je over paar maanden weer bladder verf hebt.

Afbladderen komt door diverse oorzaken maar die komen wellicht neer op "niet goed gehecht" ik zou eerst schoonmaken/primer erop mikken voordat je opnieuw gaat verven.

Als je meer vragen hebt zou ik eerst dit topic doorzoeken met het sleutelwoord "verf" of "primer" en daarnaast de verpakkingen lezen enzo helpt ook

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-05 14:01
Ik wil in mijn garage wat simpele opslag schappen maken zoals dit hieronder als voorbeeld.

Vuren balken aan de muur + vuren balken liggers en staanders aan de voorzijde en wat liggers als support daartussen met als plank bijv underlayment.

Maar iets simpels als dit kost voor 4 meter x 2 schappen al snel 150 euro aan hout...
Ik was voornemens om dat niet op 1 plek te maken maar op zeker 3 en dan loopt het snel in de papieren..

Heeft iemand nog goedkopere oplossingen voor opslag?

Voorbeeld Afbeeldingslocatie: https://www.ana-white.com/sites/default/files/how%20to%20build%20garage%20shelving%20diy%20easy%20quick%20fast%20cheap%2025_0.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door louzy82 op 04-10-2019 12:07 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
louzy82 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:06:
Ik wil in mijn garage wat simpele opslag schappen maken zoals dit hieronder als voorbeeld.

Vuren balken aan de muur + vuren balken liggers en staanders aan de voorzijde en wat liggers als support daartussen met als plank bijv underlayment.

Maar iets simpels als dit kost voor 4 meter x 2 schappen al snel 150 euro aan hout...
Ik was voornemens om dat niet op 1 plek te maken maar op zeker 3 en dan loopt het snel in de papieren..

Voorbeeld [Afbeelding]
Jep, een F-rail is veel goedkoper.

Maar goed, dan zit je nog met legborden (hout) en dat is vrij duur tegenwoordig...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/494/577/29/DV_8_5585764_01_4c_NL_20160706221657.jpg

Van die simpele stellingschappen? Deze kost € 33 bij de Hornbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40

Voorbeeld [Afbeelding]
Ik heb voor lange balken (3 meter) en platen 3x 50CM zware plankendragers.
Daar onder, wat dichter bij elkaar heb ik 3x 30CM zware plankendragers.
https://www.wovar.nl/plankendragers-zwaar-verzinkt/
Die units kunnen aardig wat gewicht aan!

Goedkoop, makkelijk en snel.
Daarnaast heb ik archiefkasten (open en dicht) voor 0,- op de kop getikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik wil mijn rookkanaal dichtmaken die nu lekker aan het tochten is. Er zit al iets in in een plastic zak, maar dat werkt dus onvoldoende. Ik lees verschillende adviezen:
- Volstoppen met steenwol
- Plastic zak op de kop en volspuiten met pur
- Kanten zak maken en volspuiten met pur
- Rubberen dop erin (nooit gezien).

Wat is nu de beste manier zodat ik niet het kanaal blijvend kapot maak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ixl85 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:19:
[...]

Ik heb voor lange balken (3 meter) en platen 3x 50CM zware plankendragers.
Daar onder, wat dichter bij elkaar heb ik 3x 30CM zware plankendragers.
https://www.wovar.nl/plankendragers-zwaar-verzinkt/
Die units kunnen aardig wat gewicht aan!

Goedkoop, makkelijk en snel.
Daarnaast heb ik archiefkasten (open en dicht) voor 0,- op de kop getikt. :)
ik heb die "goedkope" 25,- stelling kasten .. sinds 2015 ..
- ellende om inelkaar te zetten,
- meteen goed doen
- popnagel "losse' tussen liggers vertrouw niks wat geen boutje/moertje heeft dat het blijft zitten.
- extra schroef in de wand/of kast naast elkaar kan nooit kwaad

F-rail heeft mijn voorkeur als je "flexibel" wilt zijn met 30-50CM HoH dubbel ipv enkel

Hout kan je eventueel scoren door gratis kasten/meubels op te halen of de avond voor grof vuil je stad/dorp rond te karren en de planken hergebruiken. Wil je een strak uiterlijk kan je ook bouwmarkt induiken..
CurlyMo schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:35:
Ik wil mijn rookkanaal dichtmaken die nu lekker aan het tochten is. Er zit al iets in in een plastic zak, maar dat werkt dus onvoldoende. Ik lees verschillende adviezen:
- Volstoppen met steenwol
- Plastic zak op de kop en volspuiten met pur
- Kanten zak maken en volspuiten met pur
- Rubberen dop erin (nooit gezien).

Wat is nu de beste manier zodat ik niet het kanaal blijvend kapot maak?
ik heb wat glaswol isolatie er tussen gevrot. (niks met plastic gezeur)
Maar een voetbal voor de kids van schuim schijnt het beste te zijn als het niet permanent moet zijn ..

[ Voor 24% gewijzigd door vso op 04-10-2019 12:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:31

Voorbeeld [Afbeelding]
Zelf heb ik 2 kantoor/archiefkasten in min garage staan. Met van die roldeuren ervoor. Weet niet of dit voor e past, maar ik heb 2 kasten voor nog geen 100 euro gekocht op marktplaats. Bijna als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vso schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:39:
[...]
ik heb wat glaswol isolatie er tussen gevrot. (niks met plastic gezeur)
Dus gewoon vol propper met glas- of steenwol, zonder dat nog verder af te dekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-05 14:01

Voorbeeld [Afbeelding]
Bedankt voor de suggesties, ik was vergeten te vermelden dat ik ze best diep wil maken (60-80 cm) en dan denk ik dat F-Rail en plankdragers wat minder geschikt zijn.
Daarnaast is er een plek waar ik dit wil maken waar aan een muur van houten platen met daarachter een frame van 5x7's dus dan lijkt me de draagkracht aan de voorkant ook wel belangrijk.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
joerivds schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:18:
[Afbeelding]

Van die simpele stellingschappen? Deze kost € 33 bij de Hornbach.
Enige nadeel vind ik dat die planken vrij snel gaan doorhangen. (oke onze schuur is niet optimaal qua vochtigheid en misschien staan er wel te zware dingen op :P :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:20
Nu bij ons de zolderkamer klaar is en we intern zijn verhuisd is het tijd voor de nieuwe kamer van onze oudste.
Helaas gaat het zoals gewoonlijk bij ons huis niet zonder slag of stoot.
Bij het afhalen van het glasvliesbehang kwamen er mooie stukjes oud stucwerk mee.
En bij het verwijderen van de pluggen kwam er ook mooi stucwerk mee (de gaten werden 6 keer zo groot)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C8KOZ8Is.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rb8a46Ts.jpg

De grijze laag lijkt helemaal te verzanden op het moment dat je er in krast, en het witte toplaagje is hooguit een millimeter dik.

Hoe kan ik dit het beste en het snelste recht breien zonder dat er nog meer gaten in vallen.
Ik moet er nog een paar sleuven in frezen voor de elektra te verleggen en wil deze muur zo snel (en goedkoop) mogelijk weer glad hebben zodat we weer kunnen behangen (glasvlies) en de kamer geschilderd kan worden.
Echt tijd en ruimte voor het helemaal afkrabben en opnieuw stucen is er niet bepaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 12:29
Martinusz schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:11:
[...]

Enige nadeel vind ik dat die planken vrij snel gaan doorhangen. (oke onze schuur is niet optimaal qua vochtigheid en misschien staan er wel te zware dingen op :P :P )
Ik heb daarvoor bij de bouwmarkt wat betonplex op maat laten zagen. Lekker stevig. Staan nu 6 aquaria op.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ArcticTiger schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:25:
Hoe kan ik dit het beste en het snelste recht breien zonder dat er nog meer gaten in vallen.
Ik moet er nog een paar sleuven in frezen voor de elektra te verleggen en wil deze muur zo snel (en goedkoop) mogelijk weer glad hebben zodat we weer kunnen behangen (glasvlies) en de kamer geschilderd kan worden.
Knauf finishpasta erop smeren.
(Wel zorgen dat de rest vast zit)

Blijf weg van de 'DHZ' oplossingen (wand glad e.d.), dat zou makkelijker moeten zijn, maar als het echt makkelijker/beter zou werken, dan zouden de pro's het ook wel gebruiken.

Dit soort spul ook altijd bij de groothandel halen. De bouwmarkt heeft vaak andere (& mindere) producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:01:
[...]

Dus gewoon vol propper met glas- of steenwol, zonder dat nog verder af te dekken?
Vocht met steenwol = geen handige combo (vandaar dat men plastic zak gebruikt) en ik dus glaswol wat ik over had van isolatie werkzaamheden.
Je doet jezelf wellicht een grote lol even het roet zoveel mogelijk weg te borstelen beetje boven & onder de locatie . als je het ooit weghaalt dan heb je geen roetwolk :)
En de bal .. deze smelt bij hitte terwijl glaswol nog aardig wat hitte kan weerstaan.

Als je alles permanent weg wilt halen neem dan geen korte weg, de glaswol scheelt enorm veel kou verlies wegens het trekkende effect alhoewel ik 95% dichting heb.. zomers vergeet ik dat ik de bal wil hebben en in de winter zijn ze slecht te vinden ;) tzt komt er als het goed is een pellet kachel en is het glaswol dus eruit gehaald ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Martinusz schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:11:
[...]

in huis /schuur maakt niet uit het is meer dat het "dun"is en ja vocht helpt ook niet ;)
ArcticTiger schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:25:
Nu bij ons de zolderkamer klaar is en we intern zijn verhuisd is het tijd voor de nieuwe kamer van onze oudste.
Helaas gaat het zoals gewoonlijk bij ons huis niet zonder slag of stoot.
Bij het afhalen van het glasvliesbehang kwamen er mooie stukjes oud stucwerk mee.
En bij het verwijderen van de pluggen kwam er ook mooi stucwerk mee (de gaten werden 6 keer zo groot)
[Afbeelding] [Afbeelding]

De grijze laag lijkt helemaal te verzanden op het moment dat je er in krast, en het witte toplaagje is hooguit een millimeter dik.

Echt tijd en ruimte voor het helemaal afkrabben en opnieuw stucen is er niet bepaald.
Volgens mij is dit een schraaplaag althans dit zit ook op mijn muur op de badkamer .. paar cm dik ?

Als het "snel en goedkoop" moet doe iets van knauf (gips) let op de verwerkingstijd en je sleuven hier gewoon met een bijtel en hamer eruit tikken ..

Tja wil je netter zou ik met een grotere platte bijtel wat stof maken en gewoon alles afsteken.. en vervolgens met Wediplaat/qboard en montage kit te werk gaan om vervolgens met verf af te werken (voordeel is extra isolatie in plaats van Wedi/Qboard zou je ook direct gips kunnen doen (montagekit) maar dat is een beetje hoe vlak je de muur krijgt..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticTiger
TheGhostInc schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:55:
[...]

Knauf finishpasta erop smeren.
(Wel zorgen dat de rest vast zit)

Blijf weg van de 'DHZ' oplossingen (wand glad e.d.), dat zou makkelijker moeten zijn, maar als het echt makkelijker/beter zou werken, dan zouden de pro's het ook wel gebruiken.

Dit soort spul ook altijd bij de groothandel halen. De bouwmarkt heeft vaak andere (& mindere) producten.
Ik ga eens rondneuzen
vso schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:13:
[...]

in huis /schuur maakt niet uit het is meer dat het "dun"is en ja vocht helpt ook niet ;)

[...]

Volgens mij is dit een schraaplaag althans dit zit ook op mijn muur op de badkamer .. paar cm dik ?

Als het "snel en goedkoop" moet doe iets van knauf (gips) let op de verwerkingstijd en je sleuven hier gewoon met een bijtel en hamer eruit tikken ..

Tja wil je netter zou ik met een grotere platte bijtel wat stof maken en gewoon alles afsteken.. en vervolgens met Wediplaat/qboard en montage kit te werk gaan om vervolgens met verf af te werken (voordeel is extra isolatie in plaats van Wedi/Qboard zou je ook direct gips kunnen doen (montagekit) maar dat is een beetje hoe vlak je de muur krijgt..
Het laagje is ongeveer 1 centimeter, met daaronder de tussenmuur.

Ik heb een sleuvenfrees liggen dus de sleuven gaan wel goed komen, het gaat mij meer om de afwerking.

De muur is in zijn huidige staat ook goed vlak, op de gaten na die ik dicht wil hebben.
Gipsplaten over de bestaande laag heb ik ook al in gedachten als laatste redmiddel (is wel sneller als stucen >:) )

Het mooie is dat het om 2 wanden gaat waar dit probleem zich voordoet (beiden tussenmuren)
De buitenmuur zit alles nog wel netjes op.

Edit: en als deze kamer klaar is dan is de volgende kamer aan de beurt welke dezelfde soort wanden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik ga binnenkort de kruipruimte isoleren met glaswol. Ik pakte daar altijd een overall voor, die is inmiddels weg, maar vooral te klein.
En een fatsoenlijke overal hebben allemaal te korte benen. Ik ben 1.93 lang en draag broeken van 32/36. Maar een gemiddelde man heeft eerder 36/32 ;).

Wie heeft de tip voor een plek waar je overalls kunt kopen met lang genoege pijpen?

Zag zelf wel deze: https://www.goedkopeovera...p-basic-overall-2090.html
Maar ik heb geen idee wat die lengtematen betekenen (49 t/m 61). Is dat gewoon een langere versie van de normale 49-61?

Liefst ook lekker een felle kleur als het kan :D Al genoeg grijze meuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 04-10-2019 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
vso schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:04:
[...]
ik dus glaswol wat ik over had van isolatie werkzaamheden.
Het ligt misschien aan mij, maar ik vind het niet helder overkomen. Je hebt gewoon puur glaswol in de buis gestopt, zonder iets eromheen en zonder afdekking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
vso schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:05:
[...]

ik zou liever iets zien over "draagkrachten" & balkenschuif met bevestiging (hoe doe je dit?) dit is iets wat IMHO zo vaak terugkomt en discussie/vraag vormt..

voor plaatje
[Afbeelding]
Alleen dampwerend zou ik liever zien damp remmend immers je wilt wel vocht van binnen naar buiten maar niet terug vanaf binnen gezien.. het vocht moet niet binnen opgesloten worden..

just my 2 cents
Je wilt niet dat er vocht van binnen naar buiten kan, want dan krijg je condens op de plek waar het koud is.
Je wilt dus dampwerende folie binnen en dampopenfolie buiten. Als er dan iets van vocht in je wand komt kan het er altijd naar buiten uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 30-05 15:41

AMDFreak

Intel is zo..

Ik zit hier al een tijdje mee te lurken, eind dit jaar wordt er bij ons een dakkapel (voorzijde) geplaatst.

Ik had brutaal aan de dakkapellen boer gevraagd zij balken wilden plaatsen voor het maken van een vliering, de overspanning van muur tot muur is 510cm.
Dit kan hij doen aan beide kanten, echter geeft hij aan dat er ook 3 trekkers worden gemonteerd, kan iemand mij vertellen wat een "trekker" is, op een tractor na dan ;-)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ernemmer schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:09:
[...]

Je wilt niet dat er vocht van binnen naar buiten kan, want dan krijg je condens op de plek waar het koud is.
Je wilt dus dampwerende folie binnen en dampopenfolie buiten. Als er dan iets van vocht in je wand komt kan het er altijd naar buiten uit
we bedoelen hetzelfde ..voordat er een nodeloze discussie onstaat en zolang je niet dampdicht verward met dampremmend/dampwerend .. vandaar blauwe en rode folie toch ?

@CurlyMo yup

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

@AMDFreak
Ik vermoed dat er trekbalken bedoeld worden, dus balken haaks op de nokrichting t.b.v. het opvangen van spatkrachten. Deze kunnen dus in de weg zitten voor de balklaag van de vliering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:09

Reinier

\o/

Denk het ook @joerivds, worden dat niet ook hane(n)balken genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Weet iemand hier waar ik een m10 fijn metrische hulsmoer of rampamoer kan vinden of iemand die er een paar voor me zou kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:36:
[...]
we bedoelen hetzelfde ..voordat er een nodeloze discussie onstaat en zolang je niet dampdicht verward met dampremmend/dampwerend .. vandaar blauwe en rode folie toch ?

@CurlyMo yup
Ik bedoel inderdaad damp remmende (rode) folie aan de binnenkant en damp open (blauwe of zwarte) aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 31-05 17:39
Reinier schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:38:
Denk het ook @joerivds, worden dat niet ook hane(n)balken genoemd?
Ze hebben verschillende namen
Wikipedia: Trekplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 30-05 15:41

AMDFreak

Intel is zo..

joerivds schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:37:
@AMDFreak
Ik vermoed dat er trekbalken bedoeld worden, dus balken haaks op de nokrichting t.b.v. het opvangen van spatkrachten. Deze kunnen dus in de weg zitten voor de balklaag van de vliering.
Als ik jou goed begrijp, 2 lange balken over de breedte van de woning (muur tot muur) en dan 3 balken er tussen, over de lengte?

dan hoeft dat mijn vliering toch niet in de weg te staan? Hoop alleen wel dat de balken wel zo worden geplaatst, dat ik het plafond van de dakkapel door kan trekken.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
ArcticTiger schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:20:
[...]

Ik ga eens rondneuzen

[...]

Het laagje is ongeveer 1 centimeter, met daaronder de tussenmuur.

Ik heb een sleuvenfrees liggen dus de sleuven gaan wel goed komen, het gaat mij meer om de afwerking.

De muur is in zijn huidige staat ook goed vlak, op de gaten na die ik dicht wil hebben.
Gipsplaten over de bestaande laag heb ik ook al in gedachten als laatste redmiddel (is wel sneller als stucen >:) )

Het mooie is dat het om 2 wanden gaat waar dit probleem zich voordoet (beiden tussenmuren)
De buitenmuur zit alles nog wel netjes op.

Edit: en als deze kamer klaar is dan is de volgende kamer aan de beurt welke dezelfde soort wanden heeft.
Even schaamteloos mezelf quoten.
Zou het een idee zijn om de muren eerst in te smeren met iets van diepgrond om de cementachtige laag wat sterker te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Jelte schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:28:
Ik ga binnenkort de kruipruimte isoleren met glaswol. Ik pakte daar altijd een overall voor, die is inmiddels weg, maar vooral te klein.
En een fatsoenlijke overal hebben allemaal te korte benen. Ik ben 1.93 lang en draag broeken van 32/36. Maar een gemiddelde man heeft eerder 36/32 ;).

Wie heeft de tip voor een plek waar je overalls kunt kopen met lang genoege pijpen?

Zag zelf wel deze: https://www.goedkopeovera...p-basic-overall-2090.html
Maar ik heb geen idee wat die lengtematen betekenen (49 t/m 61). Is dat gewoon een langere versie van de normale 49-61?

Liefst ook lekker een felle kleur als het kan :D Al genoeg grijze meuk.
Ik zou niet te moeilijk doen.
Gewoon even bij de welkoop binnenlopen en een degelijke boerenoveral kopen.
Je kunt ze daar ook passen.
Bijpassende laarzen hebben ze ook ;)
Pagina: 1 ... 60 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.