Ik heb nog een 'moetje' waar ik graag wat advies over wil vragen.
Voor de winter wil ik graag de dakkapel aan de binnenkant afwerken.
Voorheen werd de dakkapel in het midden gescheiden met metalstud met multiplex en gipswanden tegen aan geschroefd voor de twee extra slaapkamers die er hiervoor waren.
Dit hebben we opengebroken om er een grote ruimte van te maken.
Alle zichtbare betimmeringen op de foto zijn inmiddels verwijdert links en rechts van de dakkapel en de betimmeringen richting het dak / isolatieplaat. Op dit moment is alles open.
De dakkapel is geheel opgetrokken uit polyester wat daarna spack gespoten is en is geschikt om in te schroeven (immers dat is wat de metalstud profielen ook is gedaan. Deze waren in het dak geschroefd)
Nu willen we de dakkapel graag opnieuw afwerken, maar ik wil niet te zwaar of duur materiaal gebruiken.
Het idee is om de dakkapel in zijn geheel af te werken met plaatmateriaal (zijkanten+plafond) wat ik daarna een kleur zal gaan geven met latex. Of de dakkapel laten afwerken zoals de rest van het huis met glasweefsel behang wat hierna getexed zal worden.
Nu dacht ik zelf aan de volgende materialen:
1. dakkapel compleet afwerken met gipsplaten met voegband
2. dakkapel compleet afwerken met underlayment / constructieplaat 9mm 20 eu per plaat
3. dakkapel compleet afwerken met mdf 9mm 10 eu per plaat
4. dakkapel compleet afwerken met mutliplex 30 eu per plaat
5. dakkapel afwerken met een mix van materialen
Daarnaast zoek ik ook nog materiaal om (strips) om de dakkapel aan de zijkanten uit te lijnen t.o.v. de bestaande dakbalken/draagbalken. Wat zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?