[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.034.126 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:41

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

orf schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 00:24:
[...]

[...]

Ik zou niet durven zeggen hoe lang het geduurd heeft. Het was weekendwerk en met allerlei andere klussen tussendoor. Het bad en de radiator vandaag gedaan (moet ik nog afkitten), maar de rest van de badkamer kon ik al een maand of 3 gebruiken. Het was wel echt serieus lang. Ik had soms het gevoel dat ik stappen terug deed in plaats van vooruit.
Dat laatste ken ik maar al te goed, heb ondertussen geleerd dat het eerst echt stukken slechter word voor het terug beter word.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:04
Respect hoor. Heel mooi geworden! En bedankt voor de fotos. Onze badkamer zal ongeveer zelfde opzet en stijl krijgen. Maar komend vanuit een jaren 80 design kan mijn vrouw zich er maar moeilijk een voorstel van maken. En met jou plaatjes praat dat makkelijker! :)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32
joerivds schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:48:
Qboard is een harde isolatieplaat (met een wapeningsnetje erop). Ik zou hier geen douchewand aan durven hangen. Als er verder geen achterhout o.i.d. zit, dan zit er mijns inziens niets anders op dan te bevestigen daar waar de gipsblokken wand zit (dus aan het eind).
Ook niet terwijl hij op de douchebak steunt, een armpje heeft aan de andere kant én in dikke vloertegels (tegen de wand) zit?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:41
Zou ik Het bed aan het plafond kunnen bevestigen met dit ding en dan beide haaks omgebogen en vastgemaakt met 6x chemisch anker?

Of twee gripankers, een helemaal naar binnen gebogen, andere naar buiten gebogen.

De andere 3 palen zitten aan de muur bevestigd en het bed zit daar op geschoven met meerdere deuvels en rust dus op de palen.

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/53782/123

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KvXdHC97/Screenshot-2019-09-21-at-10-06-32.png

Of kan ik dan net zo goed 4x hoekankers pakken?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/43462.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 21-09-2019 10:20 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:26
@LED-Maniak Waarom 4x een hoek anker? En 6 chemische ankers? is dat niet een beetje overdreven?

Helaas is bij onze badkamer water onder de tegels in de douche gekomen. Nu zitten we te praktiseren hoe op te lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q8Iv8YPZvQ5Mn9GC4wVpkWUN/full.jpg

Mijn idee is dus om de tegels in kwestie eruit te halen (stuk of 7 zeker) door de voeg weg te slijpen. De lijm verwijderen, opnieuw lijmen en daarna voegen. Er zitten nu gewoon gaten in de voegen, duidelijk te zien rechtsonder op de foto bijvoorbeeld. Maak dan eerst wat goede foto's zodat ze op de juiste plek terug komen.

Iemand verdere ideeën of tips of andere methode? Nog materiaal om dit te vergemakkelijken?

[ Voor 76% gewijzigd door DoeEensGek op 21-09-2019 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DoeEensGek schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:39:

[Afbeelding]

Mijn idee is dus om de tegels in kwestie eruit te halen (stuk of 7 zeker) door de voeg weg te slijpen. De lijm verwijderen, opnieuw lijmen en daarna voegen. Er zitten nu gewoon gaten in de voegen, duidelijk te zien rechtsonder op de foto bijvoorbeeld. Maak dan eerst wat goede foto's zodat ze op de juiste plek terug komen.

Iemand verdere ideeën of tips of andere methode? Nog materiaal om dit te vergemakkelijken?
zitten de tegels los dan? als ze niet los zitten gewoon de voeg uitkrabben/slijpen en opnieuw voegen.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 21-09-2019 11:58 ]

• LED-Maniak
@LED-Maniak Waarom 4x een hoek anker? En 6 chemische ankers? is dat niet een beetje overdreven?
Het zou twee volwassenen moeten kunnen dragen. Wellicht ben ik te voorzichtig. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 14:29

Helaas is bij onze badkamer water onder de tegels in de douche gekomen. Nu zitten we te praktiseren hoe op te lossen.

[Afbeelding]

Waar is het in de badkamer?
Als het in een 'verlaagde' douchebak is zou ik dat er in ieder geval helemaal uit halen. Water kruipt overal langs...

Met een beetje pech en het is niet je douchebak heb je nog veel meer water onder je tegels. Zou dat toch eerst eens (laten) uitzoeken en dan een plan van aanpak maken wat je exact moet doen...

Anders heb je straks alles 'klaar' en begint het in de ruimte eronder alsnog te lekken o.i.d. of andere tegels/voegen knappen los door het opgesloten water.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
twain4me schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:57:
[...]

zitten de tegels los dan? als ze niet los zitten gewoon de voeg uitkrabben/slijpen en opnieuw voegen.
Er zit sowieso water onder, als ik op de middelste ga staan komt er vocht uit een van de gaten. Ook hoor je hem soppen, en tikje met de achterkant van de schroevendraaier op diverse tegels laat horen dat deze los liggen.
Annuk schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:59:
[...]

Waar is het in de badkamer?
Als het in een 'verlaagde' douchebak is zou ik dat er in ieder geval helemaal uit halen. Water kruipt overal langs...

Met een beetje pech en het is niet je douchebak heb je nog veel meer water onder je tegels. Zou dat toch eerst eens (laten) uitzoeken en dan een plan van aanpak maken wat je exact moet doen...

Anders heb je straks alles 'klaar' en begint het in de ruimte eronder alsnog te lekken o.i.d. of andere tegels/voegen knappen los door het opgesloten water.
Het is de vloer van de douche.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UpZqvNjX9Xg02WtJPalwikWI/full.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door DoeEensGek op 21-09-2019 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 14:29
DoeEensGek schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:00:
[...]

Er zit sowieso water onder, als ik op de middelste ga staan komt er vocht uit een van de gaten. Ook hoor je hem soppen, en tikje met de achterkant van de schroevendraaier op diverse tegels laat horen dat deze los liggen.

[...]

[Afbeelding]
M'n ouders hebben ook een dergelijk geintje gehad incl. lekkage in de woonkamer...

Advies haal de gehele vloer in de douche eruit. Goed drogen en evt een afdicht pasta oid erop smeren (ben nu op vakantie dus kan nu niet checken wat er bij m'n ouders opgesmeert is) en dan opnieuw je tegels lijmen.
Doe het nu goed ipv over een jaar alsnog te moeten ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45

[Afbeelding]

Met een multitool kun je makkelijk en precies de voegen uitfrezen / slijpen. Zet een zuignap op je tegel om ze los te wrikken waar nodig. Eventueel een paar lichte tikjes geven met een rubber hamer om ze helemaal los te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13

[Afbeelding]

Ondergrond lijkt me niet stabiel. Voegen komen er niet zomaar uit en tegels laten niet zomaar los. Is de ondergrond wel stabiel dan is het tegelwerk in ieder geval van erbarmelijke kwaliteit.
Annuk schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:22:

Advies haal de gehele vloer in de douche eruit. Goed drogen en evt een afdicht pasta oid erop smeren (ben nu op vakantie dus kan nu niet checken wat er bij m'n ouders opgesmeert is) en dan opnieuw je tegels lijmen.
Doe het nu goed ipv over een jaar alsnog te moeten ;)
Dit. Je kan nu wel 7 tegels gaan doen maar binnenkort zit je met hetzelfde gezeik met de rest van de tegels. Alles eruit, ondergrond checken of die wel stabiel genoeg is (zo niet: die ook vervangen/verstevigen) en dan opnieuw aanbrengen. Verschillende merken hebben die pastas, bijv Eurocol (685 eurocoat).

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:11
Ik zit met een elektra dingetje waar ik als elektro-amateur niet uit kom...

Hier in huis hebben wij een stopcontact welke het niet doet. Er vlak naast zit een knop om de motor van een zonnescherm te bedienen, maar deze motor is al lang geleden weggehaald, en het zonnescherm is tegenwoordig handmatig te bedienen.

Graag zou ik het stopcontact weer bruikbaar maken, dus ik heb de stroom van de groep gehaald, en het frontje eraf gehaald.
In de lasdoos komen twee buizen uit waar de volgende draden in lopen:
1 zwarte ader welke direct van de ene buis naar de andere buis loopt
2 blauwe aders: vanuit een buis naar zo'n snelklem kroonsteentje, en door naar de andere buis
2 bruine aders: vanuit een buis naar zo'n snelklem kroonsteentje, en daarna naar de andere buis

Na het loshalen van de kroonsteentjes meet ik over één van de setjes blauw+bruin een spanning van 237V, en over het andere setje niks. Echter, zodra ik het setje met de spanning op de klemmen van de wandcontactdoos aansluit is er geen apparaat wat hier op werkt.

Zie ik iets over het hoofd? Denk ik te makkelijk als ik de conclusie trek dat ik er ben met het aansluiten van die twee aders?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

orf schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 00:24:
[...]

Nee hoor. De douchebak is 180cm breed. Het water zou na 120cm de bocht om moeten gaan wil het buiten de bak komen. Het blijft helemaal droog buiten de douche.

[...]

Tweakers heeft soms wat gedoe met foto's uit het fotoalbum. Bij mij zien de foto's er goed uit, maar ik zie vaker meldingen van kapotte foto's/

Ik zou niet durven zeggen hoe lang het geduurd heeft. Het was weekendwerk en met allerlei andere klussen tussendoor. Het bad en de radiator vandaag gedaan (moet ik nog afkitten), maar de rest van de badkamer kon ik al een maand of 3 gebruiken. Het was wel echt serieus lang. Ik had soms het gevoel dat ik stappen terug deed in plaats van vooruit.
Ben zo al maanden bezig met mijn zolder, probleem is dat MV en CV in de weg zit + een hoop "troep" en dan je sociale rompslompen .. hete zomers (zweet weg voordat je een arm optilt) en voordat je tijd hebt om door te gaan. En het is een ruimte waar je makkelijk(er) van zegt "volgende keer weer".

Maar ja een tijd je badkamer niet gebruiken / niet af is wel midden in je gezicht, logisch dat je daar meer haast mee hebt..

Maar ach je leert zo van elkaar dat vind ik wel leuk van dit topic.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 21:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/exM57NeUI1qWjz024pn3QXIE/thumb.jpg

Keukentje gebeund in de gemeenschappelijke werkplaats. Komende week apparatuur en leidingwerk er even inlepelen.

[ Voor 40% gewijzigd door tafkaw op 21-09-2019 21:35 ]

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:28
Pyramiden schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:10:

Na het loshalen van de kroonsteentjes meet ik over één van de setjes blauw+bruin een spanning van 237V, en over het andere setje niks. Echter, zodra ik het setje met de spanning op de klemmen van de wandcontactdoos aansluit is er geen apparaat wat hier op werkt.

Zie ik iets over het hoofd? Denk ik te makkelijk als ik de conclusie trek dat ik er ben met het aansluiten van die twee aders?
Normaal komt inderdaad uit één buis de voeding en zou dat een werkend stopcontact op moeten leveren.
Weet je waar de draden vandaan komen of heen gaan?
Zwart zou een geschakelde bruin moeten zijn maar bij rolluiken wordt vaak een vieraderige kabel gebruikt waarin zwart en bruin de geschakelde motorrichting is.
Heb je een foto?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-09 08:53

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik zit met een probleem of vraag over het verwijderen van een trapje als deze:
Voorbeeld traphek
Geen eigen foto, is wel hetzelfde idee.

Deze wil ik graag weghalen om plaats te maken voor een mooiere. Het is een nieuwbouw woning. De tegelvloer komt volgende week en het liefst is het dan weg zodat de vloer netjes tot aan de rand kan lopen. Het nieuwe hekje komt dan aan de zijkant van de vloer, zo is het idee.

Nu heb ik hiervoor een multitool met houtzaag. Zo kan ik perfect op vloerhoogte het hout afzagen. Er zit een grote balk vast aan de gestorte vloer, de vloer zit ertegenaan. Helemaal slopen zal ook de betimmering aan de trapzijde erg beschadigingen, dat willen we niet. Ik dacht dus, afzagen en afschuren tot het gelijk is met de dekvloer.

Nu werkt dat opzich wel met de multitool (goedkoopste Bosch van de Gamma). Alleen moet ik het in twee op drie stappen doen. Het duurt alleen erg lang om de plank vanaf boven met de multitool door midden te zagen, dus ik dacht, dat kan vast handiger. Ik kwam op twee ideeën: een kleine handcirkelzaag of een bovefrees. Het moet 2 tot 3 centimeter ingezaagd kunnen worden, dan kan ik vanaf de zijkant op vloerhoogte met de multitool er een blokje uit krijgen. Alleen wat is nou de beste manier of vergeet ik compleet iets?

Ik hoop dat jullie het probleem snappen, het moet morgen eigenlijk wel gedaan worden, dus met iets dat uit de bouwmarkt komt, heeft wel de voorkeur.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Pyramiden
Teijgetje schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 21:50:
[...]

Normaal komt inderdaad uit één buis de voeding en zou dat een werkend stopcontact op moeten leveren.
Weet je waar de draden vandaan komen of heen gaan?
Zwart zou een geschakelde bruin moeten zijn maar bij rolluiken wordt vaak een vieraderige kabel gebruikt waarin zwart en bruin de geschakelde motorrichting is.
Heb je een foto?
Afbeeldingslocatie: https://thumbs2.imgbox.com/a5/c7/9NDoHmnD_t.jpg

Dit is de situatie.
De aderen vanuit de buis aan de onderkant meet ik geen spanning op. Op de aderen uit de bovenste buis meet ik die 237, maar op het moment dat ik ze op het stopcontact zelf aansluit is er geen apparaat wat het er op doet.

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:19:
[Afbeelding: Voorbeeld traphek]

Deze wil ik graag weghalen om plaats te maken voor een mooiere. Het is een nieuwbouw woning. De tegelvloer komt volgende week en het liefst is het dan weg zodat de vloer netjes tot aan de rand kan lopen. Het nieuwe hekje komt dan aan de zijkant van de vloer, zo is het idee.

Nu heb ik hiervoor een multitool met houtzaag. Zo kan ik perfect op vloerhoogte het hout afzagen. Er zit een grote balk vast aan de gestorte vloer, de vloer zit ertegenaan. Helemaal slopen zal ook de betimmering aan de trapzijde erg beschadigingen, dat willen we niet. Ik dacht dus, afzagen en afschuren tot het gelijk is met de dekvloer.

Nu werkt dat opzich wel met de multitool (goedkoopste Bosch van de Gamma). Alleen moet ik het in twee op drie stappen doen. Het duurt alleen erg lang om de plank vanaf boven met de multitool door midden te zagen, dus ik dacht, dat kan vast handiger. Ik kwam op twee ideeën: een kleine handcirkelzaag of een bovefrees. Het moet 2 tot 3 centimeter ingezaagd kunnen worden, dan kan ik vanaf de zijkant op vloerhoogte met de multitool er een blokje uit krijgen. Alleen wat is nou de beste manier of vergeet ik compleet iets?

Ik hoop dat jullie het probleem snappen, het moet morgen eigenlijk wel gedaan worden, dus met iets dat uit de bouwmarkt komt, heeft wel de voorkeur.
Bovenfrees zou goed kunnen idd. Heb je het ook meteen goed op hoogte. Al zou het met een multitool ook wel gaan, maar heb je meer na bewerking om het netjes glad te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Pyramiden schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:10:

Hier in huis hebben wij een stopcontact welke het niet doet. Er vlak naast zit een knop om de motor van een zonnescherm te bedienen, maar deze motor is al lang geleden weggehaald, en het zonnescherm is tegenwoordig handmatig te bedienen.

Graag zou ik het stopcontact weer bruikbaar maken, dus ik heb de stroom van de groep gehaald, en het frontje eraf gehaald.
In de lasdoos komen twee buizen uit waar de volgende draden in lopen:
1 zwarte ader welke direct van de ene buis naar de andere buis loopt
2 blauwe aders: vanuit een buis naar zo'n snelklem kroonsteentje, en door naar de andere buis
2 bruine aders: vanuit een buis naar zo'n snelklem kroonsteentje, en daarna naar de andere buis

Haal de zonnescherm schakelaar even open. En maak daar een foto van.

Bij zo'n schakeling wordt een bruin of zwart geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Aapie schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:30:
[...]

Bovenfrees zou goed kunnen idd. Heb je het ook meteen goed op hoogte. Al zou het met een multitool ook wel gaan, maar heb je meer na bewerking om het netjes glad te krijgen.
Ja er komt toch een vloer overheen, dus met de schuurmachine het een beetje vlak maken is genoeg. Het gaat me vooral om de snelheid en zaagdiepte. Met de multitool kan ik niet in een keer de hele hoogte doorzagen.
Een bovenfrees met smalle lange bit is dan de beste oplossing denk ik.

Op marktplaats is in de buurt een Black & Decker KW850E of een Bosch POF 1200AE te koop voor globaal hetzelfde bedrag. De Black & Decker heeft wel een hoop gereden erbij zitten. Is er een beter dan de andere?

[ Voor 14% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22-09-2019 07:26 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

Reinier

\o/

@T.Kreeftmeijer, pas op voor eventuele schroeven e.d. als je met een freesmachine aan de slag gaat. Je wilt echt geen metaal tegenkomen met je frees.

Ik moet toevallig over een tijdje hetzelfde doen, hekje moet plaats maken vanwege een cellenbetonwandje.
Maar met mijn tempo wordt dat misschien najaar 2021 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Reinier schreef op zondag 22 september 2019 @ 07:45:
@T.Kreeftmeijer, pas op voor eventuele schroeven e.d. als je met een freesmachine aan de slag gaat. Je wilt echt geen metaal tegenkomen met je frees.
Ja dat is wel een goede. De kans is best aanwezig dat er schroeven of spijkers van de spijlen inzitten. Ik had gehoopt dat het wat minder gedoe zou zijn...
Ik moet toevallig over een tijdje hetzelfde doen, hekje moet plaats maken vanwege een cellenbetonwandje.
Maar met mijn tempo wordt dat misschien najaar 2021 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Pyramiden schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:26:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de situatie.
De aderen vanuit de buis aan de onderkant meet ik geen spanning op. Op de aderen uit de bovenste buis meet ik die 237, maar op het moment dat ik ze op het stopcontact zelf aansluit is er geen apparaat wat het er op doet.
En als je een ander stopcontact op die draden aansluit? Zo sluit je de (onwaarschijnlijke) situatie uit dat het aan je wcd ligt.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 11:53

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Pyramiden schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:26:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de situatie.
Kijk eens in de centraaldoos of de draden wel aangesloten zijn. Het kan zijn dat je spanning meet terwijl de draden niet aangesloten zijn wanner ze langs draden lopen waar wel spanning op staat.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Na afgelopen week op de voorpagina het artikel te hebben gelezen over de tofste Pi-projecten uit de community, werd ik geïnspireerd door het Magic Mirror project en wilde ik er zelf ook eentje maken. Het idee was wel om dit op een simpelere manier te doen, want een monitor zoeken en uit elkaar halen, een Pi aanschaffen en programmeren en dan ook nog een frame bouwen zou erg veel tijd kosten.

Uiteindelijk verzonnen dat ik er eentje ging maken met een scherm dat ik al had en dat was een oude Nexus 7 tablet, die al jaren in de kast lag. Vervolgens was het dus aan de slag.

Voor de spiegel was het m'n idee om gewoon bij de Action een lijst te halen. M'n oog viel op deze. Het idee was om het frame los te maken, de foto er uit te schuiven en vervolgens alles af te plakken behalve het gedeelte waar de tablet terecht zou komen. Eenmaal thuis bleek dat erg tegen te vallen: het frame was vastgelijmd en van plastic. Na het te hebben gebroken bij de hoeken bleek na het verwijderen van het frame ook de foto aan het glas vast te zitten. Het leek er dus op dat ik opnieuw op zoek moest naar een lijst. Totdat ik het idee kreeg om simpelweg het stuk waar de tablet zou moeten komen, de foto weg te schrapen (in de hoop dat ik het frame nog zou kunnen lijmen). Die aanpak bleek te werken.

Volgende stap was het veranderen van het glas in een spiegel. Bij de Praxis vond ik voor 20 euro een rol spiegelend folie voor op ramen. Het aanbrengen verliep niet helemaal vlekkeloos (het eerste sheet dat ik had uitgesneden plakte aan elkaar waardoor ik het weg moest gooien), maar uiteindelijk was ik redelijk tevreden met het resultaat. Het is niet zo strak als echt glas en er zitten hier en daar wat kleine oneffenheden, maar de spiegel vervormt niet en als eerste project zag het er goed genoeg uit. Ik heb met secondelijm de spiegel weer aan het frame bevestigd, zodat die ook alles bij elkaar zou houden.

Volgende stap was de juist software te vinden om op de tablet te draaien. Er zijn diverse apps te vinden in de Play Store, maar die voldeden niet aan wat ik voor ogen had. Vervolgens vond ik op Magic Mirror Central de optie om zelf een dashboard aan te maken en die kwam redelijk in de buurt, maar alsnog was ik niet helemaal tevreden. Uiteindelijk bleek DAKboard precies te voldoen aan m'n eisen, met ook de mogelijkheid tot het toevoegen van bv. achtergrondfoto's. Het idee was om een browser te gebruiken die gescheduled zou worden om op vaste tijdstippen aan te gaan (ik zou het voornamelijk 's ochtends gebruiken). M'n oog viel uiteindelijk op Fully Kiosk browser, die een enorm aantal opties heeft en precies naar m'n smaak in te stellen was (het biedt zelfs motion detection).

Laatste stap was het bevestigen van de tablet aan de achterkant van de spiegel. In de bouwmarkt kwam ik een profiel met een korte hoek tegen die ik op maat heb gezaagd en met lijm achterop heb bevestigd. Daarna nog in de hoogte een extra lat toegevoegd voor extra stevigheid. Ik was van plan van heel het proces foto's te maken, maar vanwege alle issues waar ik tegenaan liep ben ik dat uiteindelijk vergeten. Ben uiteindelijk wel tevreden met het resultaat dat ik in een dagje heb weten te maken. Heb met dit soort dingen namelijk geen ervaring :)

Dit is het resultaat:
Magic Mirror

Magic Mirror 2

Het scherm van de nexus is misschien niet de felste, maar op de plek waar deze komt te hangen is dat gelukkig geen probleem. Als het een andere plek was zou ik waarschijnlijk op zoek gaan naar een beter scherm. Al met al een leuk projectje waarbij ik diverse problemen gaandeweg heb weten op te lossen. Dus als je nog een ongebruikte telefoon of tablet hebt liggen is dit misschien wel een idee om ze daarvoor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis

Investeren in een beter zaagblad voor je multitool? De zaagjes van Action of het huismerk van de bouwmarkt zijn ruk. Met een goed blad, zou je multitool dit op 15 min ofzo moeten geklaard hebben.

Ikzelf ben meest tevreden van de Makita zaagjes en deze van Ecotools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Matthis schreef op zondag 22 september 2019 @ 10:40:
[...]

Investeren in een beter zaagblad voor je multitool? De zaagjes van Action of het huismerk van de bouwmarkt zijn ruk. Met een goed blad, zou je multitool dit op 15 min ofzo moeten geklaard hebben.
Ik gebruik nu echte Bosch zaagjes, deze: https://www.bosch-profess...ultitools-2593354-ocs-ac/

Het probleem zit hem meer in dat het een best wel flinke balk is om doorheen te komen, zowel verticaal als horizontaaal. In beide richtingen red ik het niet met bovenstaand zaagblad. Dus als ik de vertikaal de balk ik enkele reepjes kan zagen, kan ik makkelijk met de multitool over de vloer in twee of drie keer alles weg krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Ik heb een tijdje terug een houten drempel minder hoog gemaakt. Ik heb met multitool en invalzaag er zaagsnedes (in de lengte en in de breedte) in gemaakt en daarna met een beitel de blokjes die overbleven weggekapt.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 22-09-2019 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ik ben op zoek naar een manier op de randen van ons gipsplafond netjes af te werken, heeft er iemand suggesties / voorbeelden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MLR3YDWdnEdIkbH8VaMULWDe/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fpt7w8eg7V6VkN19P3Xk9Zru/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NM46QOXnCSaiC4TsfZsDCuNY/thumb.jpg

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon met balkjes, latjes en profieltjes? Zoals men dat altijd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Bedankt voor alle hulp! Dit is de binnenkant van de schakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://thumbs2.imgbox.com/d5/55/LSesn6Ni_t.jpg

De bruine en de blauwe aders lopen naar de klemmen in de eerder gefotografeerde lasdoos.
Over de blauwe en de bruine meet ik 237V. Als je de schakelaar naar rechts draait schakelt hij de bruine en de blauwe, draai je hem naar links dan schakelt hij de zwarte en de bruine.

De wandcontactdoos zelf heb ik al helemaal doorgemeten, en zou niks mis aan mogen zijn... Ik zie ook geen schade binnenin, en al het koper zit gewoon vast. Als ik de aders waar ik spanning over hebt gemeten aansluit op de lasdoos meet ik ook gewoon spanning over de klemmen waar de stekker contact mee zou maken. Zouden jullie nogsteeds een andere proberen?

Ik zou de centraaldoos niet zo snel weten te zitten... Zitten die meestal in het plafond, boven een lamp? Het probleem in deze ruimte is dat het plafond 4 á 5 meter hoog is, dus ik kom heel slecht bij die aansluitingen voor lampen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
Jelte,89 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:14:
Kom maar door @FabianGTI, ik ben wat vriendelijker geprijsd dan het bouwbedrijf bij je op de hoek blijkbaar...

Maar man... wat een geld zeg!
Haha, het bouwen wil nog wel lukken

Ik heb dit weekend maar eens een ontwerpje gemaakt, gewoon in Sketchup

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De garage wil ik vervolgens van binnenuit isoleren met steenwol, aftimmeren met 18mm OSB en op de vliering ook 18mm OSB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 22 september 2019 @ 11:00:
[...]

Ik gebruik nu echte Bosch zaagjes, deze: https://www.bosch-profess...ultitools-2593354-ocs-ac/

Het probleem zit hem meer in dat het een best wel flinke balk is om doorheen te komen, zowel verticaal als horizontaaal. In beide richtingen red ik het niet met bovenstaand zaagblad. Dus als ik de vertikaal de balk ik enkele reepjes kan zagen, kan ik makkelijk met de multitool over de vloer in twee of drie keer alles weg krijgen.
Probeer eens met een dergelijk type zaagblad: https://www.ecotools.nl/multitool-zaagblad-hout-type-232-c/

Hetgeen je nu gebruikt is fijn om rechte, precieze zaagsnedes te maken, maar waardeloos om snel iets door te zagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Matthis schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:03:
[...]

Probeer eens met een dergelijk type zaagblad: https://www.ecotools.nl/multitool-zaagblad-hout-type-232-c/

Hetgeen je nu gebruikt is fijn om rechte, precieze zaagsnedes te maken, maar waardeloos om snel iets door te zagen
Ah kijk daar heb ik wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 21:15
RevellNL schreef op zondag 22 september 2019 @ 12:24:
Ik ben op zoek naar een manier op de randen van ons gipsplafond netjes af te werken, heeft er iemand suggesties / voorbeelden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoekprofiel erop zetten en netjes afstuccen of houten hoekprofiel eroverheen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Pyramiden schreef op zondag 22 september 2019 @ 12:48:
Bedankt voor alle hulp! Dit is de binnenkant van de schakelaar:

[Afbeelding]

De bruine en de blauwe aders lopen naar de klemmen in de eerder gefotografeerde lasdoos.
Over de blauwe en de bruine meet ik 237V. Als je de schakelaar naar rechts draait schakelt hij de bruine en de blauwe, draai je hem naar links dan schakelt hij de zwarte en de bruine.

De wandcontactdoos zelf heb ik al helemaal doorgemeten, en zou niks mis aan mogen zijn... Ik zie ook geen schade binnenin, en al het koper zit gewoon vast. Als ik de aders waar ik spanning over hebt gemeten aansluit op de lasdoos meet ik ook gewoon spanning over de klemmen waar de stekker contact mee zou maken. Zouden jullie nogsteeds een andere proberen?

Ik zou de centraaldoos niet zo snel weten te zitten... Zitten die meestal in het plafond, boven een lamp? Het probleem in deze ruimte is dat het plafond 4 á 5 meter hoog is, dus ik kom heel slecht bij die aansluitingen voor lampen...
Je centraaldoos zit inderdaad meestal in je plafond. Maar ik vraag mij af wat het nut is van het openen van de centraaldoos. Je meet ongeveer 230 Volt op je draden dus er is spanning aanwezig. Ik weet niet of je toevallig een verhuisfitting heb liggen, maar die zou je op blauw en bruin kunnen aansluiten. Brandt de lamp, dan is het wcd stuk. Brandt hij niet, dan wordt het verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Pyramiden schreef op zondag 22 september 2019 @ 12:48:

[Afbeelding]

Dus als ik het goed begrijp schakelt hij naar rechts de bruine aan de blauwe en naar links de bruine aan de zwarte?
Dit is/lijkt een jaloezieschakeling met de verkeerde kleuren.
Bruin is de fase die of via blauw naar "neer" gaat of via zwart naar "op" (of omgekeerd). Blauw en zwart zijn geschakelde fasen geworden. Op de schakelaar zit bruin in L3 = fase, en blauw en zwart in 1i en 2i, dat zijn schakelstanden, normaal zit blauw in de N (van Nul) en is ongeschakeld. Alleen als het een dubbelpolige schakelaar is komt blauw in de schakelaar, waar ook weer een tweede blauw uit gaat..
Dat komt ook overeen met je lassen in de doos, nl. bruin-bruin = fase/ingaand, zwart is op/uitgaand, blauw-blauw = neer/uitgaand. Dan zit er geen nul bij (wat normaal blauw is), als hij bruin aan blauw schakelt geeft dat anders een kortsluiting.
Misschien zit de nul wel buiten waar de motor hing/waar de tweede buis heen gaat (mogelijk zelfs aarde)?
Waarschijnlijk komt de bruine fase ook van daar/van buiten.
Anders moet je de nul erbij trekken waarschijnlijk, maar het is goed mogelijk dat je buiten/waar de tweede buis heen gaat de blauwe kunt verbinden/lassen aan de echte nul zodat je binnen een nul hebt. (wel eerst de nul/blauwe uit de schakelaar loshalen)

Je kan dit vrij makkelijk uitzoeken door met bruin een kortsluiting te maken. Bruin aan zwart zal niets doen. Bruin op blauw moet de zekering er uit gooien als het fase en nul zijn.
(Oude truuk om veilig te werken, in grote fabrieks/winkel-installaties zijn de tekeningen vaak niet up to date genoeg en is uitzoeken in een leidingkoker met 100 voedingen ook niet handig/te tijdrovend, een kortsluiting gooit altijd de stroom er af, kun je veilig werken, en vervolgens kan je later kijken in welke groepenkast de zekering er uit ligt.
In dit geval kun je zo uitzoeken wat en waar de nul is/zit.)

Je gebruikt uiteraard geïsoleerd gereedschap om een kortsluiting te maken. ;)
Een veiligheidsbril kan ook geen kwaad als je gaat vonken. :+

[ Voor 51% gewijzigd door Teijgetje op 22-09-2019 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

LED-Maniak schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 10:10:
Zou ik Het bed aan het plafond kunnen bevestigen met dit ding en dan beide haaks omgebogen en vastgemaakt met 6x chemisch anker?

Of twee gripankers, een helemaal naar binnen gebogen, andere naar buiten gebogen.

De andere 3 palen zitten aan de muur bevestigd en het bed zit daar op geschoven met meerdere deuvels en rust dus op de palen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Of kan ik dan net zo goed 4x hoekankers pakken?

[Afbeelding]
Tja ik zou eerder voor een paal gaan, maar goed

Tja best moeilijk als je 2 volwassenen / 4 a 5 kinderen erop heb rollebollen is het gewicht best "zwaar" en dan verdeel je het over 4 hoeken pff .. dus slagpluggen/chemische anker vind ik niet zo gek gezien de last(en) beter overkill IMHO

* vso denkt: waarom zaag je hem niet gewoon dicht bij de grond af met een normale zaag

Met een multitool kan je dan bij de grond in "blokjes" de rest afzagen .. heb je meer werkruimte enzo.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
@PaT
Ik heb een verhuisfitting aangesloten en de lamp gaat niet branden.

@Teijgetje
Ja, dat is correct.
Dus als ik het goed begrijp is de blauwe ergens ingeplugd als fasedraad, waardoor ik twee fasedraden heb, en mijn stopcontact het niet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Pyramiden schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:01:
@PaT
Ik heb een verhuisfitting aangesloten en de lamp gaat niet branden.

@Teijgetje
Ja, dat is correct.
Dus als ik het goed begrijp is de blauwe ergens ingeplugd als fasedraad, waardoor ik twee fasedraden heb, en mijn stopcontact het niet doet?
Met het verhaal van @Teijgetje lijkt mij dat vrij logisch. Dat wordt dus op zoek naar waar je leiding naar toe gaat.

Ik heb zelf ook nog een vraag. Ik ben op zoek naar een net afdekdopje/kapje voor een wcd. Hier zat voorheen een lichtschakelaar maar die is vervangen voor een klik aan klik uit oplossing. Het gat moet nu dus netjes dicht, maar wel zodat het in de toekomst nog te gebruiken is. Ik zoek dus zeg maar zo iets als een doordrukkapje, maar dan niet doordrukbaar. Ik kan alleen maar platte kapjes vinden die aanzienlijk breder zijn dan een wcd.

Bestaat er zoiets als ik zoek?

[ Voor 32% gewijzigd door PaT op 22-09-2019 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:07

Met de handzaag iedere 3-5 cm inzagen tot de vloer en dan met een scherpe beitel van links naar rechts de stukjes eruit tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Laatst online: 21-09 11:53

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

PaT schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:05:
[...]

Met het verhaal van @Teijgetje lijkt mij dat vrij logisch. Dat wordt dus op zoek naar waar je leiding naar toe gaat.

Ik heb zelf ook nog een vraag. Ik ben op zoek naar een net afdekdopje/kapje voor een wcd. Hier zat voorheen een lichtschakelaar maar die is vervangen voor een klik aan klik uit oplossing. Het gat moet nu dus netjes dicht, maar wel zodat het in de toekomst nog te gebruiken is. Ik zoek dus zeg maar zo iets als een doordrukkapje, maar dan niet doordrukbaar. Ik kan alleen maar platte kapjes vinden die aanzienlijk breder zijn dan een wcd.

Bestaat er zoiets als ik zoek?
Zeker! Dat heet een blindplaat : https://www.hornbach.nl/s...lans/7818479/artikel.html

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
PaT schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:05:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://thumbs2.imgbox.com/58/b2/3nh4Yod1_t.jpg

Buiten zit een vijfpolige stekker aan een drie-aderig snoer.

Allright, dus als ik het nog een beetje volg zou ik het "getto" op kunnen lossen door in die vijfpolige stekker twee aders met elkaar te verbinden? Maar eigenlijk is er in de centraaldoos wat aangerommeld waardoor daar iets aangepast dient te worden.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
vso schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:42:
[...]

Tja ik zou eerder voor een paal gaan, maar goed

Tja best moeilijk als je 2 volwassenen / 4 a 5 kinderen erop heb rollebollen is het gewicht best "zwaar" en dan verdeel je het over 4 hoeken pff .. dus slagpluggen/chemische anker vind ik niet zo gek gezien de last(en) beter overkill IMHO
Een paal kan gewoon niet, dan zit hij in het midden van de kamer met twee bureaus er naast, dan heb je precies 10~15cm loopruimte er omheen.

Ik heb het hout net gehaald, twee hoekankers met een rating van 500+ kg gaan er aan en beide hoekankers krijgen twee M8 veiligheidsankers die elk zo'n 750kg aan zouden moeten kunnen. De andere drie palen gaan met 6mm schroeven(6 per paal) in de haakse muur die er omheen staat. Voor mijn gevoel kan dit geen kant meer op zo.

De poten zijn gemaakt uit 27mm hout in een hoek verlijmd met deuvels. De palen zitten weer vast aan het bed met M8 bouten en rampamoeren in het hout.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 22-09-2019 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Pyramiden schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:01:
Je hebt maar één fasedraad, die wordt normaal geschakeld naar zwart. Nu kan hij naar keuze aan twee schakeldraden geschakeld worden (op of neer), maar het blijft één fase.
Een jaloezie/rolluik/zonnescherm heeft een omhoog en omlaag, en dus twee stuurdraden nodig. Dit zijn de blauwe en de zwarte vanaf de schakelaar. Netjes was dus geweest de blauwe even zwart aan te tapen zodat iedereen begrijpt dat het een schakeldraad is.
De motor werkt dan weer alleen met een fase/schakeldraad en de nul, (en hoort geaard te zijn).
Dus bij de motor moet binnen of buiten een lasdoos zitten waar de blauwe en zwarte schakeldraad uitkomen én daar moet dus ook de echte nul (en aarde) aanwezig zijn want zonder nul draait de motor niet. (Daar zal de bruine ook zitten/vandaan komen.)
En normaal gaat van daar een vieraderige kabel naar de motor, met blauw = echte nul, aarde = groengeel, zwart is schakeldraad 1 (zwart) en bruin is schakeldraad 2 (nu blauw, hoort ook zwart)

Die losse echte nul kan je aan de blauwe (nu schakeldraad) lassen nadat je de blauwe van 1i van de schakelaar (en de motor) hebt losgehaald.
Dan heb je fase en nul in de dozen van de foto`s.
De zwarte gebruik je niet meer en laat je los/afgetaped/afgelast, tenzij je een enkelpolige schakelaar plaatst in één van de dozen waarmee je een lamp aan kan sturen.

In de centraaldoos zal niets aangerommeld zijn, ze hebben alleen de bestaande draden in de muur gebruikt zonder dit te markeren.
Inderdaad moet je in de 5 polige stekker opbouwcontactdoos de blauwen aan elkaar schroeven/zelfde contact steken als jedit mooi vindt.. Er zullen maar 4 polen gebruikt worden omdat een motor maar 4 draden gebruikt.
Dan klopt het schema niet meer voor een stekker/motor natuurlijk. :+

Misschien gewoon een klein grijs buitenlasdoosje plaatsen en de 5 polige contactdoos weghalen, die gebruik je toch niet begrijp ik.
Als je bruin op bruin last, blauw op blauw, en groengeel/aarde op zwart én die zwart overal in de dozen even groengeel aantaped, heb je binnen fase nul en aarde zonder dat je draden hoeft te vervangen.

[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 22-09-2019 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nee, dat bedoel ik niet. Zo'n blindplaat heb ik liggen, maar schiet ik niets mee op. Ik ben echt op zoek naar een plaatje dat ik in/op de wcd doos kan schroeven. De beperking in mijn geval zit in de diepte tov de muur.

Ik heb nu zo'n cheap ass plaatje a la https://www.vekto.nl/wand...2ZNg0mEAQYASABEgLd2fD_BwE er op gezet, maar die is mij eigenlijk net te groot. Dus wel zo plat, maar dan het liefst opschroefbaar en niet groter dan de doos zelf. Voor plafonddozen zijn die er wel, maar die hebben dan een doorvoerbultje voor een lamp. Ik wil dus zoiets, maar dan zonder doorvoeropeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 15:20
leecher schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 13:38:
[...]

Ondergrond lijkt me niet stabiel. Voegen komen er niet zomaar uit en tegels laten niet zomaar los. Is de ondergrond wel stabiel dan is het tegelwerk in ieder geval van erbarmelijke kwaliteit.

[...]

Dit. Je kan nu wel 7 tegels gaan doen maar binnenkort zit je met hetzelfde gezeik met de rest van de tegels. Alles eruit, ondergrond checken of die wel stabiel genoeg is (zo niet: die ook vervangen/verstevigen) en dan opnieuw aanbrengen. Verschillende merken hebben die pastas, bijv Eurocol (685 eurocoat).
Hmm, bij ons gaan ook steeds meer tegels los zitten, zowel in de douche als daarbuiten. Wij hebben de badkamer echter op de begane grond, op een betonnen vloer. Heb dus niet echt ‘last’ van lekkage. Maar als ik dit zo lees kan ik de boel maar beter wel loshalen en opnieuw (laten) doen?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Iemand trouwens nog een tip voor een forstnerborenset?

Ik heb net bij de gamma voor 40 euro een Bosch speedborenset gekocht, maar dat bleek na het internet te raadplegen een beetje overdreven in de prijs.

Die van toolstation schijnt niet echt top te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
DoeEensGek schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:00:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Lopen daar 2 leidingen door de badkamervloer omhoog? In de douchehoek? Mocht dat zo zijn dan vraag ik me af wie zoiets bedacht heeft. In de douchehoek wil je helemaal niks door de vloer hebben om lekkage te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 10:37
Onze woning is afgemonteerd met de Balance Si lijn van Busch Jaeger. Om sommige kamers loopt alleen een coax kabel en hier wil ik graag UTP bij trekken.

Welk binnenwerk en afdekplaat kunnen jullie mij hiervoor aanraden?

(Busch Jaeger heeft dit volgens mij niet standaard in het assortiment zitten, of kan ze gewoon niet vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

LED-Maniak schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:42:
[...]

Een paal kan gewoon niet, dan zit hij in het midden van de kamer met twee bureaus er naast, dan heb je precies 10~15cm loopruimte er omheen.
En het bureau aanpassen door stukje uit te zagen ? goed tis misschien maar simpel idee ..
Ik heb het hout net gehaald, twee hoekankers met een rating van 500+ kg gaan er aan en beide hoekankers krijgen twee M8 veiligheidsankers die elk zo'n 750kg aan zouden moeten kunnen. De andere drie palen gaan met 6mm schroeven(6 per paal) in de haakse muur die er omheen staat. Voor mijn gevoel kan dit geen kant meer op zo.

De poten zijn gemaakt uit 27mm hout in een hoek verlijmd met deuvels. De palen zitten weer vast aan het bed met M8 bouten en rampamoeren in het hout.
Tja hmmm het is op 3 punten neerwaarts .. 27mm x ??mm ? in een hoek of enkele lat ? dwarsbalken halverwege ? Frame zit ook aan de muur ?

Tja als tussen plafond en bed hout zit zou ik zelf niet zo prettig vinden.. ik zou een metalen strips met bouten en moeren gebruiken, hout zou voor mij meer een afwerking zijn.

Maar goed ik vind het lastig zonder goeie referentie kaders, en als je de oudste beweging ter wereld maakt is gewicht wel soms een dingetje ;)
nielsn schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:14:
Onze woning is afgemonteerd met de Balance Si lijn van Busch Jaeger. Om sommige kamers loopt alleen een coax kabel en hier wil ik graag UTP bij trekken.

(Busch Jaeger heeft dit volgens mij niet standaard in het assortiment zitten, of kan ze gewoon niet vinden)
Bijtrekken .. vergeet het maar, opnieuw trekken alleen als de buis "breed" genoeg is .. en dan is een glijmiddel (talkpoeder oid) wel adviseerbaar.. als je dunne "bouwmarkt" coax gebruikt gaat je signaal sterkte rap naar beneden .. er zijn echter coax naar utp converters (en visa versa ) maar daarover bestaan al topics hier op GOT

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 22-09-2019 20:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
_Brake_ schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:56:
[...]

Hmm, bij ons gaan ook steeds meer tegels los zitten, zowel in de douche als daarbuiten. Wij hebben de badkamer echter op de begane grond, op een betonnen vloer. Heb dus niet echt ‘last’ van lekkage. Maar als ik dit zo lees kan ik de boel maar beter wel loshalen en opnieuw (laten) doen?
Misschien hebben ze een pastalijm gebruikt, dat is lekker makkelijk werken maar eigenlijk alleen geschikt voor op de muur. Of je het opnieuw moet laten doen in jouw geval kan je zelf het best inschatten. Ik zou het zeker wel zelf doen of laten doen. Het voorkomt vochtproblemen in de toekomst en is ook hygiënischer.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
nielsn schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:14:

RJ45 enkel:
https://www.sandervunderi...selement-enkel-cat-6.html
https://www.sandervunderi...it-hagelwit-1803-914.html

RJ45 dubbel:
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
https://www.sandervunderi...hagelwit-1803-02-914.html

Ze passen perfect op elkaar. Heb ze thuis ook (maar dan serie Future Linear).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
vso schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:17:
[...]

Bijtrekken .. vergeet het maar, opnieuw trekken alleen als de buis "breed" genoeg is .. en dan is een glijmiddel (talkpoeder oid) wel adviseerbaar.. als je dunne "bouwmarkt" coax gebruikt gaat je signaal sterkte rap naar beneden .. er zijn echter coax naar utp converters (en visa versa ) maar daarover bestaan al topics hier op GOT
Overal is 19mm gladde buis aangebracht. Verder denk ik dat het inderdaad sneller is om eerst de kabel terug te trekken met een trekkous er omheen om vervolgens een utp en coax kabel er doorheen te trekken.
Bedankt voor het meedenken, ik was eigenlijk op zoek naar coax en utp in één. Heb je hier ook ideeën voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
nielsn schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:44:
[...]

Bedankt voor het meedenken, ik was eigenlijk op zoek naar coax en utp in één. Heb je hier ook ideeën voor?
Ik ben bang dat je dan een stopcontact moet opofferen als je beide wilt van Bush Jaeger. Uiteraard alleen mogelijk als je twee inbouwdozen naast elkaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Jung en Niko hebben ze bijvoorbeeld wel. Ben ik dan één van de weinige die dit wil dat BJ dit niet in hun assortiment heeft?

[ Voor 19% gewijzigd door nielsn op 22-09-2019 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 23:27
Je kan deze gebruiken van BJ

Kan je een coax- en RJ45 keystones combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
Alsjemenou schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:31:
[...]

Ze passen perfect op elkaar. Heb ze thuis ook (maar dan serie Future Linear).
Als je goedkoop wil:
https://www.netwerkproduc...tactdoos-cat6-2x-utp.html

Daar passen de afdekramen ook op.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Zo buildlog van onze nieuwe eettafel.

We zijn recentelijk verhuisd, goede gelegenheid om weer eens van inrichting te wisselen. Oude eiken tafel eruit. En zelf iets fabriceren.

In Eynatten (plaatsje in België) ben ik 6+1 wagonplanken gaan halen en een tafel onderstel.

De balken, zo goed als het kon uitgezocht op niet twisted of gebogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OlLXB4oinoI4gzmHWIbgZdTb/full.png

Het onderstel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/exzpfajAEkHf8zkj16Zd6M4s/full.png

Stap 1 schaven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N3AEQT1jqJVggQ6yLzkE1kwn/full.png

Ging niet zo goed, Eiken is stug hout en met een handschaaf was ik nu nog steeds bezig geweest. Nog even contact gezocht met een andere tweaker voor hulp (thanks @L.N. ) maar uiteindelijk gekozen voor een Loonzagerij die in de buurt zat met een 4 kanten zaag en grote vlak/vandikte bank. Hij heeft elke balk met zorg behandeld en gekeken naar wat er per balk vanaf kon om zodoende genoeg over te houden voor de tafel.

En door, gaten en scheuren opvullen met epoxy met pigment (olijf zwart)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZtzlOs1LpBAvw6g2sMuvhkVx/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xbPvgbMQrt0pWi3E7wawIrsY/full.png
Tipje a.d.h.v. zelf ervaren, plak de balken aan de onderkant goed af, je wilt niet weten waar allemaal epoxy uit komt gelopen. Daarnaast ga niet als een gek epoxy gieten, maar doseer het met een verfmeng houtje en druppel het zo in de open kieren en gaten, is veel effectiever. Maak ook geen grote batch epoxy, maar doe een paar keer een kleine batch maken. Daarnaast moet epoxy lang drogen. Balken in de zon leggen helpt daarbij niet echt. Er ontstaan blaasjes. Nu was dat hier niet zo erg omdat ze alsnog geschaafd gingen worden. Luchtbellen kun je voorkomen/opheffen bij epoxy gieten door met een kleine gasbrander of verfföhn over de epoxy heen te gaan (zie youtube)

Vervolgens "lamellenfrees" werk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q01KeLXc7LbqCfCdK5ESuzNx/full.png

Biscuitjes, biscuitjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AUbIfIuuxJMihrBigjfjTeqX/full.png

Had nog getwijfeld om twee rijen biscuitjes te doen per balk, maar had er eigenlijk wel vertrouwen in dat een rij ook genoeg zou zijn.

Vervolgens een 'dry-fit'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/97Nz2bEHoeuppQpzwBuOqobH/full.png

En daarna de glue-up
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NtlSrUcqxkpmGUw8JfWK2uul/full.png

Ook hier weer de tip (voor wie het niet vanzelfsprekend is) doe je lijmklemmen om en om ivm de trekkende werking van de klemmen. Anders loop je het risico dat je het blad 'warped' / krom trekt omdat de druk/trekkracht slechts van een kant komt. Klem het blad ook nog eens een keer met dwarsbalken op de ondergrond om te zorgen dat het blad ook niet uitzichzelf gaat werken.

Het resultaat na het schaafwerk was al mooi zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jfJnMhWjzkuuu4SZJOsCDlyG/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/92A3kzQWVmfko89T1j8qlr78/full.png

Daarna, schuren schuren en nog eens schuren. Korrel 80 en daarna 240:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4sOXgCAGSPFY2wBwpi9r8dhF/full.png

Vervolgens met een buurman het blad naar binnen gedragen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/arjMq43ni0dxKmoYeE8rkTGQ/full.png

Poten eronder geschroefd en met 2 buurmannen de tafel op zijn poten gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HTP1i1lkguW6monajbkLtp2D/full.png

Dit weekend afgelakt met 2 componenten vernis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KVPWMQzB2Of9oIxGf8mudjyO/full.png

Nog een finale schuurbeurt (240) laag 1 aangebracht, 24 uur wachten, nog een keer lichtjes schuren (240) laag 2 aangebracht.

Klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5CiS0UO3Az8yRns70hJkaXTK/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JhP8purhXFi4KDHaa1jVOCub/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L1HJksLO9mICpp1vds3X7Fcc/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7VEuNJpG1JbsgssvkjA55Svh/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4btILhLICz2tVHgdanrLDXY6/full.png

Doorlooptijd voor het 'maken' van het blad, schat ik in op 2,5 dag alles bij elkaar.

Op naar het volgende project: eetbank voor bij de tafel.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

GeoStax schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:57:
Je kan deze gebruiken van BJ

Kan je een coax- en RJ45 keystones combineren.
Uit nieuwsgierigheid, zo'n keystone coax blok, werkt dat nu net zo goed als een 'echte' coax wandcontactdoos? In die coaxdozen zit toch het nodige metaal ter afscherming enz. Dat heeft zo'n keystone niet. Gaat dat dan toch goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Inmiddels is het gelukt met het traphekje.

Hiervoor hebben we gebruikt:
Beitel van Bahco + hamer
Bosch PMF220CE
Bosch PKS16 multi
Bandschuurmachine (oud Lidl achtig geval)
Schrobzaag

En dan de plaatjes:

Eerst met de schrobzaag de spijlen tegen de plank aan losgemaakt.
Geen foto van helaas.

Traphek 1
Ter illustratie: het te verwijderen traphekje, dit is de andere verdieping, maar exact hetzelfde.
Moeilijkheden zitten hem in de plaat tegen de vloer aan de trapzijde en de twee pilaren, die moesten iet beschadigd raken.

Grote stap:
Traphek 3
Met de multitool vlag over de vloer erin gezaagd, met de cirkelzaag vanaf boven een sleuf en dan met de beitel het wegbreken. Dit moest in drie rondes, maar uiteindelijk was het wel wel vrij vlak. De laaste laag hebben we met de hamer los getikt, dat zorgde wel voor wat splinters.

Traphek 4
Traphek 5

Als laatste met de bandschuurmachine en grofheid 40 eroverheen het is nu vlak genoeg om de tegels overheen te leggen.
Traphek 6

Best tevreden met het resultaat. Die balken waren niet zomaar door te slaan met de beitel, dan had anders een hoop werk gescheeld en vlak over de vloer zagen met een gewone (hand)zaag zou nog steeds te hoog zijn.

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 07:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

Het begon met een idee: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/puY4qu3xkWivADqlWqocCRZv/full.png

werktekening gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B5Mwi2po0cUc5MT9MbUyhSaV/full.jpg

toen materiaal besteld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CbqB0L9l0zHlXqhhjsLWX967/full.jpg

in elkaar gehecht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZClcelgOUVL3xw390757tEVt/full.jpg

bezig geweest met de lades uit te frezen met mijn cnc machine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yySTHTklykFEjeIV9vbAYCEm/full.jpg

bezig geweest met aflassen+lassen bijwerken en de lades te montreren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iW3kma9ZAXxe62FvPLypqxdT/full.jpg

en tja daar staat ie dan, geglaspareld, en in de olie O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VEXSuHQ65grrnAjyJHlaK0rQ/full.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 16:04
Netjes hoor! Zeker ook uniek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

Reinier

\o/

Mooi en inderdaad uniek! Krijgen alle lades een greepje? Zonder is wel fraaier IMO. En lijkt de kast nou 10 cm te breed voor de plek waar hij staat? ;)

Kastje zal wel wat wegen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 07:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

Reinier schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:04:
Mooi en inderdaad uniek! Krijgen alle lades een greepje? Zonder is wel fraaier IMO. En lijkt de kast nou 10 cm te breed voor de plek waar hij staat? ;)

Kastje zal wel wat wegen :D
Onderste rij is push to open. 2e rij moet nog handgrepen krijgen. Kast past op zich wel er wel tussen. Maar dan moet de koelkast gewoon een stukje opzij. Er steekt helaas wel een afvoer pijpje de grond uit waardoor de kast niet helemaal tegen de achterwand geschoven kan worden. Maar het ontwerp kast had ik al voordat ik de woning op het ook had, dus kan niet overal rekening mee houden.

Frame los weegt 36 kilo. Volgens inventor weegt ie inc. hout 137 kilo. Die schuif je niet zomaar aan de kant. :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
loewie1984 schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:04:
Wat een mooi project!

Als ik met epoxy bezig zou zijn, zou ik echt de neiging hebben die gaten dicht te gooien. :9 Maar met open gaten ziet het er heel gaaf uit!

Ik zou graag ook zoiets bouwen, wat zijn ongeveer de kosten geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wat een prachtige projecten hier zo na het weekend! _/-\o_ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Stef012 schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:42:
[...]

Wat een mooi project!

Als ik met epoxy bezig zou zijn, zou ik echt de neiging hebben die gaten dicht te gooien. :9 Maar met open gaten ziet het er heel gaaf uit!

Ik zou graag ook zoiets bouwen, wat zijn ongeveer de kosten geweest?
Dankje, heb nog erover nagedacht de gaten te dichten maar dan kost het

Kosten:
2 Poten 200 euro
7 Balken 475 euro
Epoxy met pigment 50 euro
Loonzagerij schaven 25 euro
Vernis heb ik via een bevriende schilder gekregen maar hou het op 50 euro
Dus al met al 800 euro

Zo'n tafel gaat dan weer in de winkel tussen de 800 en 1200 eu afhankelijk vd kwaliteit, maar zelf maken is leuker. En het bood weer wat argumenten om materiaal aan te schaffen :)

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

loewie1984 schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:04:
Mooi Project! en zeker veel voldoening na het maken, dat is altijd tof :D
Wel een side-note: het om en om klemmen met de sergeants, daarmee wordt bedoeld boven en onder klemmen gebruiken.

Zo:
Afbeeldingslocatie: https://www.baptist.nl/uploads/images/producten/large_15306230666058.jpg
Niet links of rechts omdraaien, dat maakt in principe niet uit.

Zelf maak ik gebruik van een lijmpers (panel clamp):
Afbeeldingslocatie: https://www.woodpeck.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/l/clampzilla_01.jpg
Plaatje van internet, ik heb ze zelf gemaakt uit 50x30x3 staalkokers, gaten boren, stukkie draadeind eraan bakken en klemmen maar _/-\o_ deze houdt je blad ook vlak. Als je klemt dan zullen de twee kokers zich naar elkaar toe trekken waardoor je het blad ook vlak maakt / houdt.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:43:
Inmiddels is het gelukt met het traphekje.

Hiervoor hebben we gebruikt:
Beitel van Bahco + hamer
Bosch PMF220CE
Bosch PKS16 multi
Bandschuurmachine (oud Lidl achtig geval)
Schrobzaag

En dan de plaatjes:

Eerst met de schrobzaag de spijlen tegen de plank aan losgemaakt.
Geen foto van helaas.

[Afbeelding: Traphek 1]
Ter illustratie: het te verwijderen traphekje, dit is de andere verdieping, maar exact hetzelfde.
Moeilijkheden zitten hem in de plaat tegen de vloer aan de trapzijde en de twee pilaren, die moesten iet beschadigd raken.

Grote stap:
[Afbeelding: Traphek 3]
Met de multitool vlag over de vloer erin gezaagd, met de cirkelzaag vanaf boven een sleuf en dan met de beitel het wegbreken. Dit moest in drie rondes, maar uiteindelijk was het wel wel vrij vlak. De laaste laag hebben we met de hamer los getikt, dat zorgde wel voor wat splinters.

[Afbeelding: Traphek 4]
[Afbeelding: Traphek 5]

Als laatste met de bandschuurmachine en grofheid 40 eroverheen het is nu vlak genoeg om de tegels overheen te leggen.
[Afbeelding: Traphek 6]

Best tevreden met het resultaat. Die balken waren niet zomaar door te slaan met de beitel, dan had anders een hoop werk gescheeld en vlak over de vloer zagen met een gewone (hand)zaag zou nog steeds te hoog zijn.
Doet me denken aan een klein project van me een tijdje terug. Oud traphekje: Hier past een kind door.
Nieuw traphekje: Hier past geen kind door en in lijn met de bestaande balken.
Uiteraard is alles netjes strak wit geworden, maar daar heb ik geen foto van.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6raE5kK.jpg
Oude units er helemaal uitgetrokken. Op de juiste maat afgezaagd, terug gedaan (lijm). 2 componenten plamuur er over om alles op te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OVTBwTC.jpg
Zagen en stellen. De volgende keer bouw ik alles opnieuw. Dit passend maken heeft me meer tijd gekost dan het hele ding opnieuw maken..... :z

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a64VRbW.jpg
Met nette zijkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Gents,

Op ons balkon (gelegen op een hoek) hebben we regelmatig (behoorlijk) last van een sterke wind. Nu had ik al wat dichtgemaakt (zie houten betimmering links onderaan) maar dat is bij lange na niet voldoende.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/8S3KToyU_thumb.jpeg

Aan de andere kant van het pand hebben mensen blijkbaar ook dit 'probleem' en zag ik enkele uitschuifbare windschermen hangen, maar de uitvoeringen die ik vind moeten altijd aan 1 zijde gemonteerd worden aan een muur/pilaar en komt aan de andere zijde een paal te staan welke op de grond verankerd moet worden.

Bijv; https://www.praxis.nl/tui...rlene-160-x-300cm/5544585

Beide is bij ons niet mogelijk omdat ik niet mag/kan boren in de betonnen pilaar/staander en ook niet in de betonnen vloer. Het geluk bij de woningen aan de 'andere kant' is dat de pilaar bij hen bekleed is met baksteen wat uiteraard beter te bewerken en herstellen is (huurwoningen). Hoe ze het daar gedaan hebben met de bijbehorende paal weet ik niet... (betontegel misschien?)

Met andere woorden; ik moet iets anders gaan verzinnen. Nu zag ik al plexiglas platen of zelfs verrijdbare bloembakken met een glazen/plexiglas plaat erin maar ik zou graag iets willen dat opgeborgen kan worden wanneer het niet nodig is.

Daar we eveneens niet in de kunststof kozijnen mochten boren is onze schuifhor van het balkon (het frame althans) daarop vastgezet met sterke dubbelzijdige tape. Misschien is dat ook een optie om alsnog zo'n uittrekbaar windscherm te plaatsen? Het hoeft geen stormen of zo te doorstaan dus als we er niet gaan zitten gaat het spul gewoon dicht, maar ik weet niet hoe dat zit qua trekbelasting (openen/sluiten). Qua regeninslag valt het wel mee dus dat zal niet zo'n probleem zijn gok ik.

De pilaar is dus van beton maar wat het materiaal is aan de andere zijde bij de regenafvoer weet ik niet zo goed. Het kozijn is uiteraard kunststof, maar het oppervlak ernaast lijkt meer blik te zijn. Desondanks lijkt het me glad en sterk genoeg om een sterke verbinding te kunnen maken met tape, maar wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/XVqdp6S-_thumb.jpeg

Afstand tussen pilaar en woning is 170cm exact. Qua hoogte zat ik te denken aan 120cm (is ook de hoogte van de railing).

Andere suggesties zijn ook welkom :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draicon
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:58
Walkman schreef op zondag 22 september 2019 @ 10:16:
Na afgelopen week op de voorpagina het artikel te hebben gelezen over de tofste Pi-projecten uit de community, werd ik geïnspireerd door het Magic Mirror project en wilde ik er zelf ook eentje maken. Het idee was wel om dit op een simpelere manier te doen, want een monitor zoeken en uit elkaar halen, een Pi aanschaffen en programmeren en dan ook nog een frame bouwen zou erg veel tijd kosten.

Uiteindelijk verzonnen dat ik er eentje ging maken met een scherm dat ik al had en dat was een oude Nexus 7 tablet, die al jaren in de kast lag. Vervolgens was het dus aan de slag.

Voor de spiegel was het m'n idee om gewoon bij de Action een lijst te halen. M'n oog viel op deze. Het idee was om het frame los te maken, de foto er uit te schuiven en vervolgens alles af te plakken behalve het gedeelte waar de tablet terecht zou komen. Eenmaal thuis bleek dat erg tegen te vallen: het frame was vastgelijmd en van plastic. Na het te hebben gebroken bij de hoeken bleek na het verwijderen van het frame ook de foto aan het glas vast te zitten. Het leek er dus op dat ik opnieuw op zoek moest naar een lijst. Totdat ik het idee kreeg om simpelweg het stuk waar de tablet zou moeten komen, de foto weg te schrapen (in de hoop dat ik het frame nog zou kunnen lijmen). Die aanpak bleek te werken.

Volgende stap was het veranderen van het glas in een spiegel. Bij de Praxis vond ik voor 20 euro een rol spiegelend folie voor op ramen. Het aanbrengen verliep niet helemaal vlekkeloos (het eerste sheet dat ik had uitgesneden plakte aan elkaar waardoor ik het weg moest gooien), maar uiteindelijk was ik redelijk tevreden met het resultaat. Het is niet zo strak als echt glas en er zitten hier en daar wat kleine oneffenheden, maar de spiegel vervormt niet en als eerste project zag het er goed genoeg uit. Ik heb met secondelijm de spiegel weer aan het frame bevestigd, zodat die ook alles bij elkaar zou houden.

Volgende stap was de juist software te vinden om op de tablet te draaien. Er zijn diverse apps te vinden in de Play Store, maar die voldeden niet aan wat ik voor ogen had. Vervolgens vond ik op Magic Mirror Central de optie om zelf een dashboard aan te maken en die kwam redelijk in de buurt, maar alsnog was ik niet helemaal tevreden. Uiteindelijk bleek DAKboard precies te voldoen aan m'n eisen, met ook de mogelijkheid tot het toevoegen van bv. achtergrondfoto's. Het idee was om een browser te gebruiken die gescheduled zou worden om op vaste tijdstippen aan te gaan (ik zou het voornamelijk 's ochtends gebruiken). M'n oog viel uiteindelijk op Fully Kiosk browser, die een enorm aantal opties heeft en precies naar m'n smaak in te stellen was (het biedt zelfs motion detection).

Laatste stap was het bevestigen van de tablet aan de achterkant van de spiegel. In de bouwmarkt kwam ik een profiel met een korte hoek tegen die ik op maat heb gezaagd en met lijm achterop heb bevestigd. Daarna nog in de hoogte een extra lat toegevoegd voor extra stevigheid. Ik was van plan van heel het proces foto's te maken, maar vanwege alle issues waar ik tegenaan liep ben ik dat uiteindelijk vergeten. Ben uiteindelijk wel tevreden met het resultaat dat ik in een dagje heb weten te maken. Heb met dit soort dingen namelijk geen ervaring :)

Dit is het resultaat:
[Afbeelding: Magic Mirror]

[Afbeelding: Magic Mirror 2]

Het scherm van de nexus is misschien niet de felste, maar op de plek waar deze komt te hangen is dat gelukkig geen probleem. Als het een andere plek was zou ik waarschijnlijk op zoek gaan naar een beter scherm. Al met al een leuk projectje waarbij ik diverse problemen gaandeweg heb weten op te lossen. Dus als je nog een ongebruikte telefoon of tablet hebt liggen is dit misschien wel een idee om ze daarvoor te gebruiken.
Heel gaaf dit en mooi dat het gelukt is! Je brengt me op ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

De_Bastaard schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:56:
[...]

Ook niet terwijl hij op de douchebak steunt, een armpje heeft aan de andere kant én in dikke vloertegels (tegen de wand) zit?
Uit zichzelf zal het wel blijven staan. Maar als je een keer uitglijdt en tegen de glazen wand aan valt, lig je met glasplaat en al op de grond. XPS en tegels zijn gewoon geen constructieve materialen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Draicon schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:57:
[...]

Heel gaaf dit en mooi dat het gelukt is! Je brengt me op ideeën.
Leuk om te horen, mocht je nog vragen hebben stuur me maar een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ixl85 schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:53:
[...]

Doet me denken aan een klein project van me een tijdje terug. Oud traphekje: Hier past een kind door.
Nieuw traphekje: Hier past geen kind door en in lijn met de bestaande balken.
Uiteraard is alles netjes strak wit geworden, maar daar heb ik geen foto van.

[Afbeelding]
Oude units er helemaal uitgetrokken. Op de juiste maat afgezaagd, terug gedaan (lijm). 2 componenten plamuur er over om alles op te vullen.

[Afbeelding]
Zagen en stellen. De volgende keer bouw ik alles opnieuw. Dit passend maken heeft me meer tijd gekost dan het hele ding opnieuw maken..... :z

[Afbeelding]
Met nette zijkant
Om vervolgens tot de conclusie te komen dat een kind prima tussen een traptrede door past :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
PaT schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:08:
[...]

Om vervolgens tot de conclusie te komen dat een kind prima tussen een traptrede door past :X
Daarom heb ik de onderste trede dicht gemaakt met een plaat aan de achterkant. Dat vormde een direct gevaar. Onze dochter van 3 vertrouw ik hier nu wel mee. De kleine die binnen nu en 5 weken zal komen moeten we in de gaten houden als hij begint met lopen en goed opvoeden.
Het gevaar bij het hekje was veel groter dan bij de zoldertrap. Als dat een ding gaat worden, zal ik ze echter wel (tijdelijk) moeten beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32
joerivds schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:18:
[...]

Uit zichzelf zal het wel blijven staan. Maar als je een keer uitglijdt en tegen de glazen wand aan valt, lig je met glasplaat en al op de grond. XPS en tegels zijn gewoon geen constructieve materialen.
Lekker klote dan. Eens goed nadenken voor een alternatieve oplossing :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 23:00
Vraagje. Heb wat RJ45 Livolo inbouwdozen, dubbel RJ45 (voorbeeld ; https://www.touch-switches.com/nl/livolo-module-netwerk.html).
Dit zijn aansluitingen waarin je de CAT kabel echt in klemmetjes douwt. Maar omdat het dubbele dozen zijn, wil ik ook de andere RJ45 verbinden. Echter, 2 draden lijkt niet te pakken in 1 aansluiting.
Mijn vraag is dan nu eigenlijk ; wat als ik uit de beide RJ54 aansluitingen 1 CAT kabel laat komen, die ik dan mbv krimpkabel en soldeer aan elkaar verbind.
Zou dit werken?
En welk formaat krimpkous moet ik dan hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 23-09-2019 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@maartend bedoel je nu dat je 2 netwerkkabels als een soort Y aan elkaar wil knopen? Dan zouden je kabels dus als switch moeten gaan dienen. Dat werkt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
PaT schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:35:
@maartend bedoel je nu dat je 2 netwerkkabels als een soort Y aan elkaar wil knopen? Dan zouden je kabels dus als switch moeten gaan dienen. Dat werkt dus niet.
Uh, ja. Gewoon een split maken. Hoe moet ik dat dan fixen? Hoe sluit ik 2 va die RJ45 dan aan op 1 kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 kabels trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twam
  • Laatst online: 00:17
Je gaat waarschijnlijk twee kabels in de muur nodig hebben als je een dubbele RJ45-contactdoos wilt aansluiten.

Van 1 muurkabel 2 stopcontacten voorzien is eventueel mogelijk, maar je bent dan beperkt tot 100 Mbps en je moet dan aan de kant van je switch ook diezelfde grappen uithalen, maar dan met twee connectors op de kabel die in je switch/router/modem gaat. Dan krijg je dit idee: http://www.cabling-design.com/references/pinouts/split.shtml

Maar eerlijk: dat moet je helemaal niet willen. Enorm gedoe om te monteren, je haalt nooit de 1 Gbps die je normaal zou halen, intern, en redelijk kans op gedoe in de toekomst, bijv. met storing etc. Ik raad echt aan ofwel twee kabels door je muur te gebruiken, of een RJ-contactdoos met 1 aansluiting, als je maar 1 kabel hebt lopen. Als je dan meer aansluitingen nodig hebt, kun je altijd nog ter plekke een switch neerzetten, die kosten ook de wereld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:08

BCC

Er zijn ook poe-wall switches maar dienden ik nog niet in Europees formaat gevonden. Eerste hit Google https://www.4gon.co.uk/ub...-access-point-p-6691.html

[ Voor 35% gewijzigd door BCC op 23-09-2019 18:23 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Twam schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:02:
Je gaat waarschijnlijk twee kabels in de muur nodig hebben als je een dubbele RJ45-contactdoos wilt aansluiten.

Van 1 muurkabel 2 stopcontacten voorzien is eventueel mogelijk, maar je bent dan beperkt tot 100 Mbps en je moet dan aan de kant van je switch ook diezelfde grappen uithalen, maar dan met twee connectors op de kabel die in je switch/router/modem gaat. Dan krijg je dit idee: http://www.cabling-design.com/references/pinouts/split.shtml

Maar eerlijk: dat moet je helemaal niet willen. Enorm gedoe om te monteren, je haalt nooit de 1 Gbps die je normaal zou halen, intern, en redelijk kans op gedoe in de toekomst, bijv. met storing etc. Ik raad echt aan ofwel twee kabels door je muur te gebruiken, of een RJ-contactdoos met 1 aansluiting, als je maar 1 kabel hebt lopen. Als je dan meer aansluitingen nodig hebt, kun je altijd nog ter plekke een switch neerzetten, die kosten ook de wereld niet.
Dank. Ik dacht echt dat het zo iets zou zijn als elektriciteit. Dus gewoon doorlussen. Kan dus nitet. jammer dan, dan maar ongebruikte aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:00
maartend schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:29:
[...]

Dank. Ik dacht echt dat het zo iets zou zijn als elektriciteit. Dus gewoon doorlussen. Kan dus nitet. jammer dan, dan maar ongebruikte aansluitingen.
Om irritatie in de toekomst te voorkomen: vervang gewoon die dubbele door enkele. Dan klopt het weer.

Of investeer een middagje in het trekken van nieuwe/extra kabels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
sypie schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:02:
[...]

Lopen daar 2 leidingen door de badkamervloer omhoog? In de douchehoek? Mocht dat zo zijn dan vraag ik me af wie zoiets bedacht heeft. In de douchehoek wil je helemaal niks door de vloer hebben om lekkage te voorkomen.
Nee, gelukkig niet! Dat is de standaard voor bad voor de kleine. :9

Goed, besloten om hele vloer eruit te halen, daarna kunnen we besluiten om eventueel andere tegel erin te doen. Gaat om circa 1.5 m2.

Probleem nu is.. tijdelijke douche. Even creatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:36
Vraagje voor de elektriciens onder ons, kun je een coax of utp kabel samen trekken met elektriciteitskabel? Of moet dat altijd apart in eigen buis?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Martinusz schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:42:
Vraagje voor de elektriciens onder ons, kun je een coax of utp kabel samen trekken met elektriciteitskabel? Of moet dat altijd apart in eigen buis?
Die moeten beide in een aparte buis als je vd draad gebruikt. Gebruik je kabel (YMVK oid), dan mag dat wel in een buis, maar dat gaat fysiek meestal niet passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
TommyGun schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:31:
Gents,

Op ons balkon (gelegen op een hoek) hebben we regelmatig (behoorlijk) last van een sterke wind. Nu had ik al wat dichtgemaakt (zie houten betimmering links onderaan) maar dat is bij lange na niet voldoende.

[Afbeelding]

Aan de andere kant van het pand hebben mensen blijkbaar ook dit 'probleem' en zag ik enkele uitschuifbare windschermen hangen, maar de uitvoeringen die ik vind moeten altijd aan 1 zijde gemonteerd worden aan een muur/pilaar en komt aan de andere zijde een paal te staan welke op de grond verankerd moet worden.

Bijv; https://www.praxis.nl/tui...rlene-160-x-300cm/5544585

Beide is bij ons niet mogelijk omdat ik niet mag/kan boren in de betonnen pilaar/staander en ook niet in de betonnen vloer. Het geluk bij de woningen aan de 'andere kant' is dat de pilaar bij hen bekleed is met baksteen wat uiteraard beter te bewerken en herstellen is (huurwoningen). Hoe ze het daar gedaan hebben met de bijbehorende paal weet ik niet... (betontegel misschien?)

Met andere woorden; ik moet iets anders gaan verzinnen. Nu zag ik al plexiglas platen of zelfs verrijdbare bloembakken met een glazen/plexiglas plaat erin maar ik zou graag iets willen dat opgeborgen kan worden wanneer het niet nodig is.

Daar we eveneens niet in de kunststof kozijnen mochten boren is onze schuifhor van het balkon (het frame althans) daarop vastgezet met sterke dubbelzijdige tape. Misschien is dat ook een optie om alsnog zo'n uittrekbaar windscherm te plaatsen? Het hoeft geen stormen of zo te doorstaan dus als we er niet gaan zitten gaat het spul gewoon dicht, maar ik weet niet hoe dat zit qua trekbelasting (openen/sluiten). Qua regeninslag valt het wel mee dus dat zal niet zo'n probleem zijn gok ik.

De pilaar is dus van beton maar wat het materiaal is aan de andere zijde bij de regenafvoer weet ik niet zo goed. Het kozijn is uiteraard kunststof, maar het oppervlak ernaast lijkt meer blik te zijn. Desondanks lijkt het me glad en sterk genoeg om een sterke verbinding te kunnen maken met tape, maar wat denken jullie?

[Afbeelding]

Afstand tussen pilaar en woning is 170cm exact. Qua hoogte zat ik te denken aan 120cm (is ook de hoogte van de railing).

Andere suggesties zijn ook welkom :)
De kracht op een windscherm is enorm, dus ik denk dat je dubbelzijdige tape kunt vergeten.

Je zou iets kunnen klemmen aan de balustrade met bijvoorbeeld lijmklemmen. Dat kan ook het systeem zijn waar je naar linkt.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 23:27
PaT schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:19:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, zo'n keystone coax blok, werkt dat nu net zo goed als een 'echte' coax wandcontactdoos? In die coaxdozen zit toch het nodige metaal ter afscherming enz. Dat heeft zo'n keystone niet. Gaat dat dan toch goed?
Dat hangt bijv. af van een eventuele antenneversterker, splitters en gebruikte kabel. Tussen coaxdoosjes zit onderling ook veel verschil, soms ben je nog beter af zonder. Hirschmann met kabelkeur zijn prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Je houdt zwakstroom en 220V altijd gescheiden ivm interferentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
DoeEensGek schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:03:
[...]
Probleem nu is.. tijdelijke douche. Even creatief zijn.
Las hier op Tweakers eens de tip over een goedkoop opblaasbadje neerzetten om het water van de douche op te vangen en dan met dompelpompje in riool afvoeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
Als je echt geen andere keuze hebt, kan je ook glasvezel trekken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

GeoStax schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:15:
[...]

Dat hangt bijv. af van een eventuele antenneversterker, splitters en gebruikte kabel. Tussen coaxdoosjes zit onderling ook veel verschil, soms ben je nog beter af zonder. Hirschmann met kabelkeur zijn prima.
Ja dat heb ik gemerkt. Ik heb hier in huis alle coax vervangen voor Hirschmann kabels. Dat gekoppeld aan een goede actieve antenneversterker. De langste van de twee kabels functioneert uitermate prima, maar juist de kortere kabel (echt maar iets van 5 meter) blijft extreem gevoelig. Ik moet echt het snoer van coaxaansluiting naar tv op een bepaalde manier erin steken, anders heb ik storing. Dat is een zelfgemaakte kabel. Vreemd genoeg is een kant en klare kabel nog vele malen erger en daar krijg ik geen goed signaal mee op de (digitale) tv.

Aan 1 zijde van de coaxkabel zit een F-connector en aan de andere zijde de coax doos. Heel veel kan daar dus niet mis mee zijn zou je zeggen. Blijft raar spul, dat coax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Als het bij 2 kabels gebeurd, zit het waarchijnlijk niet in de bekabeling maar juist in die coax doos of je TV.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:08
GeoStax schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:15:
[...]

Ik heb alle coax aansluitingen met keystones afgewerkt, F-connectors (Hirschmann Quick fix F-connector 7 mm) aan beide zijde van de keystone, dat zorgt er voor dat het signaal volledig afgeschermd blijft en dus ook geen storing op kan pikken. Monteren in een doos blijft alleen een gedoe, zeker als er ook nog een CAT kabel naast zit.

Keystones was voor mij de enige optie, omdat ik anders overal nog extra dozen bij had moeten boren en dat gaf geen bonuspunten voor de WAF.
Teijgetje schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:33:
[...]

Je houdt zwakstroom en 220V altijd gescheiden ivm interferentie.
Nee dat heeft er niets mee te maken, een fatsoenlijke CAT kabel of een moderne COAX kabel pakken echt niets noemenswaardigs op van een paar VD-draden in huiselijke setting. Het gaat enkel om het feit dat de isolatie van de CAT/COAX kabel nooit gemaakt is om te beveiligen tegen 230V en alles wat daar in de buurt komt.

[ Voor 24% gewijzigd door Oilman op 24-09-2019 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Oilman schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:37:
[...]

Nee dat heeft er niets mee te maken, een fatsoenlijke CAT kabel of een moderne COAX kabel pakken echt niets noemenswaardigs op van een paar VD-draden in huiselijke setting. Het gaat enkel om het feit dat de isolatie van de CAT/COAX kabel nooit gemaakt is om te beveiligen tegen 230V en alles wat daar in de buurt komt.
En brandgevaar. Van 3 x 2,5sqmm VD draad in een 16mm buisje weten we dat het de hitte van 16A belasting kwijt kan. Zodra je daar andere kabels bij gaat stoppen, weten we niet wat er gebeurt bij 16A belasting.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
@PaT lijkt er toch op alsof je ergens de mantel niet goed hebt vrijgemaakt (die losse draadjes niet wegknippen maar om je kabel heen draaien en daarna het schoentje eromheen) of de ader niet strak genoeg hebt aangedraaid ?
Met een beetje knappe connectors moet dat goed gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Oilman schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:37:
[...]

Het gaat enkel om het feit dat de isolatie van de CAT/COAX kabel nooit gemaakt is om te beveiligen tegen 230V en alles wat daar in de buurt komt.
Aanvullend daarop:
Tegenwoordig is alles dubbel geïsoleerd, een set VD draden in een buis zijn enkel geïsoleerd. De buis is de 2de isolatie. Dus in een buis mag altijd dus maar 1 'set' VD kabels zitten zonder er iets bij. (Geen andere groep, een set kan 1 of 3 fases zijn, maar wel achter 1 zekering)
Een 'grijze kabel' heeft wel die 2de laag en die mag dan ook overal zo toegepast worden.

Een Coax of UTP/STP kabel kan op zich wel tegen 230V, maar de meeste apparaten/stekkers/... zijn niet bedacht op netspanning.
Een stroomstekker of stopcontact voorkomt contact met metalen onderdelen, terwijl een Coax kabel metalen connectoren heeft.
Dus als er iets 'mis' gaat heb je meteen een opdonder te pakken.
-DarkShadow- schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:52:
[...]

En brandgevaar. Van 3 x 2,5sqmm VD draad in een 16mm buisje weten we dat het de hitte van 16A belasting kwijt kan. Zodra je daar andere kabels bij gaat stoppen, weten we niet wat er gebeurt bij 16A belasting.
Afaik is 'de max' aan kabels vooral mechanisch.

Moraal van het verhaal, het kan niet met VD draad.
(Een PVC pijp, bijvoorbeeld in de muur achter een tv, kan prima meerdere normale kabels hebben)
Pagina: 1 ... 58 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.