Ik probeer nog steeds antwoord te vinden op de vraag of ik mijn 6cm PIR isolatie aan de binnenkant van mijn dakkapel beter kan weghalen nu ik bij het vervangen van de dakbedekking ook 5cm PIR aan de buitenkant wil laten aanbrengen. Nu weet ik dat alles staat en valt bij het dauwpunt en saturatiepunt. Uit het
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? topic kreeg ik de tip om deze tool te gebruiken:
https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/? Ik stel de vraag echter hier, omdat dit een wat levendiger topic is
Parameters
Hier heb ik bitumen als buitenlaag gebruikt, maar er wordt EPDM gelegd. EPDM zag ik niet goed in de tool terugkomen.
- Fermacell Gipsplaat 10mm
- Luchtspouw 70mm / EU IKO enertherm BGF 60mm + Luchtspouw 10mm
- Vuren 20mm
- EU IKO enertherm BGF 50mm
- Bitumen
Uitgaande van 20
oC / 50% luchtvochtigheid binnen bij -5
oC / 80% luchtvochtigheid buiten.
Geen isolatie
Hier zie ik dat het saturatiepunt en condens concentreert zit in het dakbeschot.
Isolatie buitenkant
Dan wat door iedereen als ideale isolatie situatie wordt geadverteerd.
Hier zie ik het saturatiepunt verplaatsen naar in de PIR laag met het risico op condens in de bitumen.
Isolatie binnenkant
Nu de huidige situatie.
Hier zie ik het saturatiepunt verplaatsen naar in de PIR aan de binnenkant met het risico op condens in de bitumen, maar het dakbeschot komt ook na het saturatiepunt te liggen.
Isolatie beide kanten
Dit is dus de gewenste situatie.
Hier zie ik het saturatiepunt weer verplaatsen naar in de PIR aan de buitenkant met het risico op condens in de bitumen.
Conclusie
De huidige situatie is niet ideaal. Het kwetsbare deel (dakbeschot) zit namelijk na het saturatiepunt. Dat was enigszins te verwachten. Het valt me alleen wel op dat er weinig veranderd als je van een warm dak isolatie naar een warm en koud dak isolatie gaat. Je ziet wel dat het dakbeschot van een relatieve luchtvochtigheid van 60% naar 80% gaat, maar dit blijft binnen de veilige marge volgens deze tool.
Hieruit leidt ik dus zelf af dat ik de isolatie aan de binnenkant kan laten zitten aangezien het dakbeschot buiten het saturatiepunt blijft en er dus weinig risico is op houtrot.
Delen jullie die mening?