[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.033.872 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Leuk .. 3 jaar geleden een dakraam laten renoveren .. nu zijn we er achter dat met de stormen .. dat het naar binnen lekt :( bah ..) de aannemer die het gemonteerd heeft is vandaag komen kijken maar kon niks vinden :(

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenWwijk
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-09 19:56
Felyrion schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:17:
[...]

Thanks! De ondersteunende plankjes die je ziet zijn vastgeschroefd en verlijmd (er zijn na deze foto nog wat meer steunpunten toegevoegd, en steunbalkjes aan de vloer).
De buitenste MDF laag is telkens daarop vastgekit.

Schroeven kan overigens ook prima, dat heb ik op mijn slaapkamer gedaan met een meubel achter het bed.
Dan de schroeven er iets verder dan het oppervlak inschroeven en nabewerken met MDF vuller. Dat spul werkt erg goed en kun je zo perfect glad schuren en verven. Dat heb ik ook voor de hoeken gebruikt.

Maar dit project is niet al te permanent bedoeld dus heb ik het me relatief makkelijk gemaakt :+
Leuk gedaan! Heb je de ledstrip in stukken geknipt? Of is het 1 geheel stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Felyrion schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 00:22:
Ik zal ook maar weer eens wat showen :)

Ik heb hier thuis nog één kamer die nog afgewerkt moest worden. Nu had ik in de hoek een lelijke koker die ik eerst weg wou halen (oude luchtafvoer keuken), maar dat zorgt voor stucwerk en andere reparaties waar ik nu niet op zit te wachten.

[Afbeelding]

Ik had nog resten MDF en het leek me wel leuk om daar wat creatiefs mee te doen.
Dus zonder al te doordacht plan aan de slag gegaan, maar al met al is het leuk uitgepakt al zeg ik het zelf.

Het idee was meerdere lagen MDF aan te brengen met daartussen een Hue ledstrip.
Ik wou eerst een pixel strip gebruiken, maar een Hue stripje is makkelijker met de normale verlichting te integreren.
Ik heb restjes hout van andere projecten gebruikt om de boel te monteren.
Over de schuine latjes die je ziet loopt de ledstrip, telkens een laag verder.

[Afbeelding]

En dan het resultaat:
[Afbeelding]

Andere kleurtjes natuurlijk ook mogelijk:
[Afbeelding]

Foto's doen het niet helemaal recht, maar het idee is wel duidelijk denk ik.
En qua kosten is de ledstrip veruit het duurst :P

Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat :)
Niet mijn smaak maar wel erg goed bedacht en origineel. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:24:
Leuk .. 3 jaar geleden een dakraam laten renoveren .. nu zijn we er achter dat met de stormen .. dat het naar binnen lekt :( bah ..) de aannemer die het gemonteerd heeft is vandaag komen kijken maar kon niks vinden :(
Hmm, even samen een emmer water tuinslang met nevel er overheen gooien? Lijkt me toch een gevalletje EPDM/Zink niet goed gemonteerd oid...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jelte,89 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:15:
Hmm, even samen een emmer water tuinslang met nevel er overheen gooien? Lijkt me toch een gevalletje EPDM/Zink niet goed gemonteerd oid...
tja dan moet ik eerst de boel openbreken ..

maar goeie tip (hij was er gisteren) .. volgens hem lag dat allemaal goed .. (duh)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
vso schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:00:
[...]

maar goeie tip (hij was er gisteren) .. volgens hem lag dat allemaal goed .. (duh)
Houd er rekening mee dat wat vreemde wegen zoekt, het kan dus ook zomaar bij de buren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Frogy schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:03:
[...]

Houd er rekening mee dat wat vreemde wegen zoekt, het kan dus ook zomaar bij de buren zitten.
Het zit midden van het dak, dakkapel is rechts met rechterkant bij de buren .. en het gaat dan om de linker(wang/wand)

vreemde s dat het +/- 40/50 cm hoog is gezien in de kamer .. en alleen een hoek betreft .. het zou wel het daklood kunnen zijn iig logische ..

maar het gebeurt alleen bij zeer heftige regenval..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
vso schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:12:
[...]

maar het gebeurt alleen bij zeer heftige regenval..
En een specifieke windrichting wellicht?
Waait het over het lood heen ofzo...

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
vso schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:00:
[...]

Ja, snap ik... maar goed, hevige regenval ga je nog wel een keer krijgen. Het kan best wel zijn dat het lood is gescheurd in een vouw net aan de binnenkant van de pan.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Martinusz vermoedelijk wel ja .. dunno

@Jelte,89 zeg niet dat het niet zo is .. hij heeft er nu aan zitten morrelen, dus kan ook best opgelost zijn ..
maar de tip v.d sproeier is niet slecht ..

ik ga het toch tzt openbreken inverband met isoleren van de bewuste kamer dus echt erg vind ik het niet ..maar dat zal ergens volgend jaar zijn ofzo ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 08:40
Afbeeldingslocatie: https://thumbs2.imgbox.com/cc/84/cigmoAaG_t.jpg

Weet een van jullie misschien wat voor nagels/schroeven dit zijn? En hoe je deze noemt? Ik wil deze plank graag uit de stijger steiger halen om te kijken hoeveel rot er aan de onderkant zit, maar zoals jullie zien is dat met een nijptang en schroevendraaier niet gelukt. Met een breekijzer sloop ik de plank.

Ik zit er nu aan te denken om gewoon de kop uit te boren en daarna het laatste eind er op een andere manier uit te trekken. De kop is 14mm in doorsnede en de planken zelf zijn 40mm dik, waardoor hij ook wel redelijk lang zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:58

Aapje

Opel-beun
Slotbouten zijn 't ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Er lijkt onder de kop geen rechthoek te zitten, en ik vond de kop een beetje klein voor een slotbout. Verder is die houten balk waar ze op vast zitten ongeveer 30cm dik, en zit er aan de onderkant geen moer, of zijn er slotbouten zonder metrische draad/manieren om ze in hout vast te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Zitten ze niet verzonken in de balk? Al echt eronder gekeken? Meestal wat ze doen is de moer icm. een ring verzonken in het hout verstoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

Reinier

\o/

Dan is het een grote spijker/draadnagel?

En het is een steiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Reinier schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:48:

En het is een steiger ;)
Als dat zo is kom je er maar op 1 manier achter, koevoet erachter en slopen gok ik :P

Edit; Maar meestal zijn die bolle draadnagels wat kleiner in diameter zover ik kan herinneren

[ Voor 15% gewijzigd door Aapje op 21-08-2019 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Breekijzer even op een ander stukje hout of een staalplaatje leggen en dan onder de nagel zetten. Dan sloop je het hout niet.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
Reinier schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:48:
Daar lijkt het wel op...
En het is een steiger ;)
Thx, ik ga me even schamen in een hoekje
LED-Maniak schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:53:
Breekijzer even op een ander stukje hout of een staalplaatje leggen en dan onder de nagel zetten. Dan sloop je het hout niet.
Ik kom er slecht onder, maar we gaan dit inderdaad maar proberen. Met een griptang kreeg ik er al iets van beweging in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Pyramiden schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:09:
[...]
Ik kom er slecht onder, maar we gaan dit inderdaad maar proberen. Met een griptang kreeg ik er al iets van beweging in.
Wat @Aapje zegt. Het zijn slotbouten. Dan kan je met een breekijzer doen wat je wil, maar je sloopt de hele steiger.

Afbeeldingslocatie: https://kuhlkampbuitenhout.nl/resize/8425108040_1270010714262.jpg/500/500/True/slotbout-plus-moer-m-12-x-340-mm.jpg

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
Afbeeldingslocatie: https://thumbs2.imgbox.com/9d/19/aGTraTne_t.jpg
Na het uitboren van de kop lijkt het een gewone draadnagel te zijn met een soort "klisjesnagel"-achtig patroon op de zijkant.

De balk eronder lijkt in ieder geval best wel rot, dus even kijken hoe we dat gaan oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de foto ziet de balk er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Die is inderdaad prima. Helaas is de balk die er haaks op staat een stuk minder aan toe. Op de tweede foto zie je het gat al een beetje, maar op de eerste foto is ook te zien dat hij bovenop best wel wat rot heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Pyramiden schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:42:
[Afbeelding]
Na het uitboren van de kop lijkt het een gewone draadnagel te zijn met een soort "klisjesnagel"-achtig patroon op de zijkant.

De balk eronder lijkt in ieder geval best wel rot, dus even kijken hoe we dat gaan oplossen...
Raar, ik dacht ook dat het echt een slotbout was :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Oh, geen probleem :) Ik dacht zelf eerst ook dat het er een was. Alleen vond ik het koppie wat klein, en lijk het mij raar om de draad 300mm door die balk naar beneden te laten lopen, en er zaten beneden ook geen gaten in.

Wat me aan het twijfelen bracht is dat ik op internet nog niet zulke grote spijkers gevonden had.

Nu nog even kijken of de laatste 3 er uit willen komen... De eerste is helaas al om zeep geholpen door de griptang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:09

Felyrion

goodgoan!

RubenWwijk schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:36:
[...]

Leuk gedaan! Heb je de ledstrip in stukken geknipt? Of is het 1 geheel stuk?
Nee, het kwam redelijk goed uit. 2 meter was sowieso te kort en 3 meter past ruim zonder het op te knippen :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• LED-Maniak
Ik wil een hoogslaper bouwen, maar dan zonder poten naar beneden. Spannend project. :+

Nu heb ik twee niet dragende cellenbeton muren er omheen, dit lijkt mij niet echt geschikt, dus zal ik het bed aan het plafond moeten hangen voor het gewicht.

Iemand dit al eens gedaan? Hoe zorg ik dat het zo'n 150 kilo kan dragen? Of kom je daar al snel aan?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
LED-Maniak schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:47:
Ik wil een hoogslaper bouwen, maar dan zonder poten naar beneden. Spannend project. :+

Nu heb ik twee niet dragende cellenbeton muren er omheen, dit lijkt mij niet echt geschikt, dus zal ik het bed aan het plafond moeten hangen voor het gewicht.

Iemand dit al eens gedaan? Hoe zorg ik dat het zo'n 150 kilo kan dragen? Of kom je daar al snel aan?
Ik zou dan toch chemische ankers gebruiken... Wat voor plafond heb je?
En op zich heb je natuurlijk (uitgaande van 4 ankers) maar 150kg/4= 37.5kg per anker 'nodig'

Waarom wil je dit eigenlijk?

Revive the guild!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:47

Klinkt als een risicovol project voor je kind(?), nachtrust, spullen die eronder staan.

Naast de rustende belasting en eigen massa dien je ook rekening te houden met het moment (springen/slingeren/stoten/draaien) van het bed inclusief massa. Met andere woorden ik denk dat 150 kg vrij weinig is.
Kun je het in plaats van aan het plafond niet naar één muur brengen en dragers gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Jelte,89 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:54:
[...]

Ik zou dan toch chemische ankers gebruiken... Wat voor plafond heb je?
En op zich heb je natuurlijk (uitgaande van 4 ankers) maar 150kg/4= 37.5kg per anker 'nodig'

Waarom wil je dit eigenlijk?
Het is in een flatgebouw, plafond is keihard beton waar je alleen met een klopboor redelijk in gaat.
Aardappel schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:55:
[...]

Klinkt als een risicovol project voor je kind(?), nachtrust, spullen die eronder staan.

Naast de rustende belasting en eigen massa dien je ook rekening te houden met het moment (springen/slingeren/stoten/draaien) van het bed inclusief massa. Met andere woorden ik denk dat 150 kg vrij weinig is.
Kun je het in plaats van aan het plafond niet naar één muur brengen en dragers gebruiken?
Projectje dat een tot twee volwassenen moet houden.

De reden dat ik het wil is dat de kamer smal is en er ook een bureau moet staan. Als ik een gewone hoogslaper neem, dan heb ik twee poten midden in de kamer staan, wat niet heel praktisch is en ook voor het ruimtelijke gevoel niet werkt. Bureau is langer dan het bed(2.5 meter).

Kan ik hem aan het plafond bevestigen, dan kan het bureau er onder en heb je ook nog een redelijke sta-ruimte er naast.

Omdat het bed in een hoek staat, zat ik te denken om over de lengte en breedte aan een kant het bed in het cellenbeton te bevestigen, maar dat kan natuurlijk niet alle krachten aan. Dus dan daarnaast nog aan het plafond met iets van hoekankers.

Een alternatief is drie poten naar de vloer en een aan het plafond. Zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://neo-eko-meubelwerktekening.nl/wp-content/uploads/2017/03/Zelfbouw-hoogslaper-AnaXL-door-door-Phil-06-1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 22-08-2019 09:04 ]

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
LED-Maniak schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:02:
[...]

Het is in een flatgebouw, plafond is keihard beton waar je alleen met een klopboor redelijk in gaat.

[...]

De reden dat ik het wil is dat de kamer smal is en er ook een bureau moet staan. Als ik een gewone hoogslaper neem, dan heb ik twee poten midden in de kamer staan, wat niet heel praktisch is en ook voor het ruimtelijke gevoel niet werkt. Bureau is langer dan het bed(2.5 meter).

Kan ik hem aan het plafond bevestigen, dan kan het bureau er onder en heb je ook nog een redelijke sta-ruimte er naast.

Omdat het bed in een hoek staat, zat ik te denken om over de lengte en breedte aan een kant het bed in het cellenbeton te bevestigen, maar dat kan natuurlijk niet alle krachten aan. Dus dan daarnaast nog aan het plafond met iets van hoekankers.

[Afbeelding]
Wat is de afmeting van de kamer? Misschien is een balklaagje iets, creëer je iets van een vide en de hele breedte is je bed :) Verschuifbaar laddertje aan de zijkant en het staat nog mooi ook (imho)

Op deze manier hoef je ook niet meer bang te zijn voor alle verschillende bewegingen zoals @Aardappel ook al aangeeft.

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
[...]

[...]

[Afbeelding]
Ik zou een bevestiging aan de muur doen. Je hoef niet eens een poot tegen de muur te doen tot de grond. Ik zou gewoon een tweetal liggende dragers doen die bevestigd is aan de muren waar een deel van het gewicht van de hoogslaper op rust. Dan heb je een veel betere verdeling van het gewicht. Samen met een viertal chemisch bevestigde ankers in een betonnen plafond kom je er wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
aergrimm374 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:10:
Wij zijn er achter dat de vloer van de douche niet waterdicht is. Hier zijn we achter gekomen doordat er een voeg gebroken is, en we nu water horen/zien/voelen in de woonkamer (druppels gelukkig, geen stromen).

De badkamer staat alleen nog niet op de planning, wel begin volgend jaar (of eind dit jaar misschien). Verder naar voren kan niet ivm aannemers en een reeds geplande grote reis (australie).

Wat is wijsheid, welke niet mooi hoeft te zijn, maar wel goedkoop;
- tegels eruit tikken, eurocol+kimband, en de goedkoopste tegels er tegenaan?
- tegels eruit tikken, eurocol+kim, en beton ciree?
- beun de haas oplossen door eroverheen een waterdichte coating te smeren?

En gaat dat lukken met een bestaande douchegoot erin?

We gaan al in september met vakantie, dus moet wel even "snel" geregeld worden. Het voordeel is dat we een niet lekkend bad hebben!
Voor de ramp toeristen onder ons.

De grijze tegels konden er bijna letterlijk vanaf getild, daaronder lagen blauwe tegels. Ook deze tegels lagen los, en voor de douchegoot was een hoekstrip gebruikt als spacer.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/V96dL7M/IMG-20190821-WA0002.jpg

De aannemer ging met gemak DOOR de vloer, want onder de blauwe tegels lag MDF }:O
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dD9KFgy/IMG-20190821-WA0006.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/727gM2H/IMG-20190821-152900.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gRjsw2p/IMG-20190821-WA0009.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8XdV5T5/IMG-20190821-WA0016.jpg

Ofwel, hele vloer eruit, en opnieuw opbouwen. Even afwachten of we het kunnen verhalen op de verkopende partij, maar dat is niet voor hier ;)

Dan een klusje waar ik zelf iets meer tijd in gestoken heb, en de rest toch maar ga uitbesteden (mits leuke offertes), het asfalt in de tuin!

We waren aan het graven naast het asfalt en mijn vriendin viel het op dat het asfalt op delen mee bewoog. waarop ik een constructie van palen gemaakt heb om delen asfalt op te wippen, waarna ik het met een 20kg palenrammer in stukken gebroken heb,
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Mkn5FhZ/IMG-20190818-114259.jpg

na 3 avondjes werk, ofwel half dagje, zag het er zo uit! Niet ontevreden!
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vL1C6XF/IMG-20190820-175107.jpg

Nog 30m2 te gaan, en het moet ook nog afgevoerd 8)7 dus voor de rest gaan we toch maar offertes uitvragen. Mits dat niet te gek wordt, gaat alles eruit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 20:14

Martijn02

/* No Comment */

Jemig, anders tegel je gewoon over een plankje mdf... Zonder enige maatregelen te nemen om het vocht buiten te houden. Je hebt geloof ik nog mazzel dat je niet tijdens het douchen door dat vloertje gezakt bent.

Ik hoop dat je niet meer van dit soort Teun de Beun knutselwerkjes tegenkomt in je huis.

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn02 op 22-08-2019 10:13 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

aergrimm374 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:59:
[...]

Voor de ramp toeristen onder ons.

De grijze tegels konden er bijna letterlijk vanaf getild, daaronder lagen blauwe tegels. Ook deze tegels lagen los, en voor de douchegoot was een hoekstrip gebruikt als spacer.
[Afbeelding]

De aannemer ging met gemak DOOR de vloer, want onder de blauwe tegels lag MDF }:O
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ofwel, hele vloer eruit, en opnieuw opbouwen. Even afwachten of we het kunnen verhalen op de verkopende partij, maar dat is niet voor hier ;)

Dan een klusje waar ik zelf iets meer tijd in gestoken heb, en de rest toch maar ga uitbesteden (mits leuke offertes), het asfalt in de tuin!

We waren aan het graven naast het asfalt en mijn vriendin viel het op dat het asfalt op delen mee bewoog. waarop ik een constructie van palen gemaakt heb om delen asfalt op te wippen, waarna ik het met een 20kg palenrammer in stukken gebroken heb,
[Afbeelding]

na 3 avondjes werk, ofwel half dagje, zag het er zo uit! Niet ontevreden!
[Afbeelding]

Nog 30m2 te gaan, en het moet ook nog afgevoerd 8)7 dus voor de rest gaan we toch maar offertes uitvragen. Mits dat niet te gek wordt, gaat alles eruit!
Yikes .. je balken eronder zijn ook aangetast ? ?? maar dan moet je toch vocht plekken zien of is dit BG ?

Asfalt in de tuin ??? dit was zeker beun de haas ..

sterkte met je project iig .. ik hoop wel dat je een goeie prijs hebt kunnen bedingen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
[...]

[...]

[Afbeelding]
Misschien een optie om een paalhouder aan het plafond te bevestigen en daar een poot van het bed in te hangen, beetje zoals een omgekeerde tafel tegen het plafond.
http://media.wuerth.com/s...ages/LANG_nl/14331712.pdf
https://www.hornbach.nl/s...tuks/3896662/artikel.html

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:57
In other news, de kabels die ik laatst weg wilde halen op onze zolder waar oa de voedingskabel van de rook melder in zat. Heb ik gelokaliseerd en weg kunnen halen. Nu kan ik de pijp laten zitten, afdichten en het zandcementdek weer dicht smeren.

Er was echter ook een tweede leiding met stroomkabels die op eenzelfde manier weggewerkt moesten worden, mijn vrouw was de kabels eruit aan het trekken toen ze zei: “ieuw dat is nat” in eerste instantie geloofde ik haar niet, maar bij het eruit trekken van de draden kwam vocht mee.

Ik vermoed dat tijdens de bouw toen de leidingen gelegd zijn geworden hier water in is gelopen. En doordat de leiding aan beide kanten schuin omhoog loopt het water niet weg kan en in de leiding is blijven staan. Maar dat geeft toch geen lekker gevoel. Nu zijn die kabels nog beschermd met de mantel maar als daar ook maar iets van bloot had gelegen in die buis met een beschadigde kabel..

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aergrimm
Martijn02 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:13:
Jemig, anders tegel je gewoon over een plankje mdf... Zonder enige maatregelen te nemen om het vocht buiten te houden. Je hebt geloof ik nog mazzel dat je niet tijdens het douchen door dat vloertje gezakt bent.

Ik hoop dat je niet meer van dit soort Teun de Beun knutselwerkjes tegenkomt in je huis.
Wij zijn ook blij dat we er niet doorheen gegaan zijn, want ik heb er vaak op staan "wippen" zo van "ow, hier beweegt het ook" 8)7

Moet zeggen dat we verder *afkloppen* nog niet heel veel zijn tegengekomen. Los van het slechte dakwerk, maar dat is gedaan door een "pro", en daar loopt ook al het een en ander :X
vso schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:27:
[...]

Yikes .. je balken eronder zijn ook aangetast ? ?? maar dan moet je toch vocht plekken zien of is dit BG ?

Asfalt in de tuin ??? dit was zeker beun de haas ..

sterkte met je project iig .. ik hoop wel dat je een goeie prijs hebt kunnen bedingen ..
Balken zijn inderdaad vochtig, maar dik genoeg om niet "door" te zijn. We hebben het "geluk" dat het lekte boven de open haard, waardoor er dus waarschijnlijk wel vocht in het plafond zit, maar boven de schouw/koof van de open haard, en daardoor niet zichtbaar. Dat verklaard wel de opbollende muur in de woonkamer, maar dat zat er ook al van een oude lekkage (die ze dus zeiden opgelost te hebben). Maar heel praktisch, als je het niet weet, dan zie je het niet, dus die muur staat op de meer jaren lijst.

En qua goede prijs, dat bestaat tegenwoordig niet meer ;) Hoofdprijs was het ook niet, en al het onderhoud wat we tot nu toe gedaan hebben past (op nu de douche na) binnen de planning. Momenteel denk ik dat we zo'n beetje elke euro "onderhoud" terugzien in de woningwaarde.

En ja, asfalt, maar dat is geen beun de haas actie. Het is een oude tuinderswoning (jaren 20) waarbij de tuin de toegangsweg naar het kassencomplex was. Er is dus wel een goede reden waarom dat daar ligt. Het hele kassencomplex is gesloopt, daar staat nu een nieuwe woonwijk. Alleen in de tuin hebben ze dus niet de moeite genomen om het asfalt eruit te halen.

Wij zien het huis ook niet als een "investering", maar als een huis om oud in te worden. En dat er kosten aan zitten, dat was te verwachten.

Maar dan past het eigenlijk niet meer zo goed in dit topic, omdat het werk veelal door mijn vaste aannemer gedaan wordt. Maar wil er wel een lijstje van maken voor het leedt ende vermaeck van anderen ;)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

aergrimm374 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:37:
Wij zien het huis ook niet als een "investering", maar als een huis om oud in te worden. En dat er kosten aan zitten, dat was te verwachten.

Maar dan past het eigenlijk niet meer zo goed in dit topic, omdat het werk veelal door mijn vaste aannemer gedaan wordt. Maar wil er wel een lijstje van maken voor het leedt ende vermaeck van anderen ;)
ik vind het geen vermaak

Een huis waar je tijd en moeite investeerd om het "leefbaar" te krijgen vind ik redelijk zonde .lees dat mensen het zo slecht aanpakken .. het geeft je alleen wel een voldaan gevoel als het een leefbaar geheel word toch ?

Tja vanalles

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:59
Vraag.

Heb een oud huis, nu wordt de woonkamer helemaal opgeknapt.
Plafond is uitgeraggelt, dat is geen probleem.

Mijn probleem is het volgende, het huis is niet recht. Aan raamkant is de breedte 478 cm en aan het tussenstuk 481 cm. Gipslaten worden in de lengte gelegd. 480x60 (is toevallig ook 480 lang) Naden worden niet weggewerkt, wel afgewerkt. Aan de rand komt een afwerkrandje
Waar begin ik? Er is geen volslagen rechte hoek, ik blijf met een heel klein randje over op het einde (hoewel er wel een afwerkrandje komt). Begin ik met zo iets in het midden en dan naar beide kanten uitwerken? Maar hoe weet ik dan dat de eerste platen recht liggen, enz.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 22-08-2019 23:22 ]

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je alles glad afwerkt maakt dat toch niets uit? Ik zou dan met een hele in het midden beginnen en dan beide kanten op werken.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Geen idee wat voor platen je het over hebt maar je moet zorgen dat het regelwerk afgestemd is op de platen.
Om zo weinig mogelijk afval te hebben zou ik langs te langste rechtste wand beginnen als het verder niets uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

maartend schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:44:
Vraag.

Heb een oud huis, nu wordt de woonkamer helemaal opgeknapt.
Plafond is uitgeraggelt, dat is geen probleem.

Mijn probleem is het volgende, het huis is niet recht. Aan raamkant is de breedte 478 cm en aan het tussenstuk 481 cm. Platen worden in de lengte gelegd.
Waar begin ik? Er is geen volslagen rechte hoek, ik blijf met een heel klein randje over op het einde (hoewel er wel een afwerkrandje komt). Begin ik met zo iets in het midden en dan naar beide kanten uitwerken? Maar hoe weet ik dan dat de eerste platen recht liggen, enz.
wat @Kaasplank zegt .. 480 = 8 platen van 60 .. pak het midden van 481 en dat is je "midden" links en rechts op 30 cm vanuit het midden ff krijtstreepje .. paar ragels beide kanten op meetje ook het midden uit .. en zet ook ook 30cm vanuit het midden een krijtstreep..

Als je gipsplaat nu tussen de 6 krijtstrepen valt zit je snor .. en de rest is peace of koekie .. het helpt voordat je gaat schroeven dat een 3de persoon kijkt of het wel "rechtloopt" (voor het gevoel) ..

maar ter info wil je alles recht en waterpas hebben zou ik eerst beginnen met je ragels te controleren of die wel waterpas zijn ;) en dan haal je veel extra werk op je hals ..

Tja vanalles

• maartend
Kaasplank schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:21:
Als je alles glad afwerkt maakt dat toch niets uit? Ik zou dan met een hele in het midden beginnen en dan beide kanten op werken.
Dat is het hem juist, dat gaat niet gebeuren. De naden tussen de platen (480x60) worden afgewerkt, niet weggewerkt.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

maartend schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 23:14:
[...]

Dat is het hem juist, dat gaat niet gebeuren. De naden tussen de platen (480x60) worden afgewerkt, niet weggewerkt.
? leg uit en het helpt welk materialen gaat gebruiken .. erbij vermeld..

maar soms moet je je plan bij stellen he ...

Tja vanalles

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
@maartend je krijgt geen plint langs de rand waarmee je dat verschil wegwerkt?

• maartend
vso schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 23:17:
[...]

? leg uit en het helpt welk materialen gaat gebruiken .. erbij vermeld..

maar soms moet je je plan bij stellen he ...
Ik ga de naden dus niet onzichtbaar maken, wel afwerken voor het geval er een spleetje of zoiets tussen zit. Dat doe ik met kit. breekt niet als het beweegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[...]

Heb je een voorbeeld foto van hoe het afgewerkt eruit ziet, want om de 60cm een naad in je plafond lijkt mij erg lelijk, dan zou ik het liever dicht smeren.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:03

Yes, dit had ik op mijn studentenkamertje. aan het plafond gemaakt met paalsteunen en keilbouten. ik woog toen 85 tot 90 kilo en lag er af en toe niet alleen in. dat ging altijd goed hoor. scheelde mij toen, voo rhet gevoel, een hoop ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
aergrimm374 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:59:
Nog 30m2 te gaan, en het moet ook nog afgevoerd 8)7 dus voor de rest gaan we toch maar offertes uitvragen.
Even een minikraantje laten komen, bediening mag je zelf doen... Heb je ook nog wat plezier aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wa
[...]

Waarom? Gaasje op de naden en vullen met voegvuller en je plafond is superstrak.

Of buigt die vloer zo erg door? Dan zou ik de eerst fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
vso schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:56:
[...]

ik vind het geen vermaak

Een huis waar je tijd en moeite investeerd om het "leefbaar" te krijgen vind ik redelijk zonde .lees dat mensen het zo slecht aanpakken .. het geeft je alleen wel een voldaan gevoel als het een leefbaar geheel word toch ?
Grootste deel van het noodzakelijke werk hadden we ingecalculeerd in de aankoop, en wat mij betreft zijn we daar nog niet (te veel) overheen. We hebben gelukkig een goede en betrouwbare aannemer welke meedenkt. Daardoor hebben we nu het werk/onderhoud dat we gepland hadden in 3 jaar, in iets meer dan een jaar kunnen doen (voor niet 3 jaar geld zeg maar).

Een voldaan gevoel, dat geeft het zeker. Ik probeer ook steeds handiger te worden, en dat lukt ook steeds beter. De meeste mensen denken dat het huis onbetaalbaar was ("ben je miljonair ofzo"), terwijl de nieuwbouw rijtjes huizen achterons meer kosten |:(

Als je dan 's avonds lekker in je tuin beetje aan het tuinieren ben, en af en toe wat klusjes doet. De kippetjes eten geeft, en bootjes kijkt die langs komen, dan geeft dat wel een "rijk gevoel". En als het "af is", en we naar echt onderhoud over kunnen, dan kan 1 van ons zelfs minder gaan werken.
sypie schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:44:
[...]

Even een minikraantje laten komen, bediening mag je zelf doen... Heb je ook nog wat plezier aan.
ja! maar .. die zijn te breed voor het hekje, en kunnen niet de verlaging in. Gistermiddag een offerte gehad, en voor die paar honderd euro verschil met het zelf doen (huur van kango, beton zaag en bouwcontainer), laat ik het gewoon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:34
Wij hebben in de woonkamer een paar lichtpunten in het plafond. We willen het plafond ooit nog laten stucen en het geheel dan meteen verlagen ivm spotjes (gu10 hue). Nu echter zit ik met een paar gaten met een draad eruit. Een afdekkapje vinden we nogal lelijk dus ben ik op zoek naar een zachte warme lichtbron. Liefst diffuus. En het liefst inbouw direct in het inbouwgat. Bestaat dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
GustavSan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:34:
Wij hebben in de woonkamer een paar lichtpunten in het plafond. We willen het plafond ooit nog laten stucen en het geheel dan meteen verlagen ivm spotjes (gu10 hue). Nu echter zit ik met een paar gaten met een draad eruit. Een afdekkapje vinden we nogal lelijk dus ben ik op zoek naar een zachte warme lichtbron. Liefst diffuus. En het liefst inbouw direct in het inbouwgat. Bestaat dit?
https://www.lichtcentrumh...-het-plafond-o-14-cm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

aergrimm374 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:18:
ja! maar .. die zijn te breed voor het hekje, en kunnen niet de verlaging in. Gistermiddag een offerte gehad, en voor die paar honderd euro verschil met het zelf doen (huur van kango, beton zaag en bouwcontainer), laat ik het gewoon doen!
sommige werk moet je gewoon uit besteden
Grootste deel van het noodzakelijke werk hadden we ingecalculeerd in de aankoop, en wat mij betreft zijn we daar nog niet (te veel) overheen. We hebben gelukkig een goede en betrouwbare aannemer welke meedenkt. Daardoor hebben we nu het werk/onderhoud dat we gepland hadden in 3 jaar, in iets meer dan een jaar kunnen doen (voor niet 3 jaar geld zeg maar).

Een voldaan gevoel, dat geeft het zeker. Ik probeer ook steeds handiger te worden, en dat lukt ook steeds beter. De meeste mensen denken dat het huis onbetaalbaar was ("ben je miljonair ofzo"), terwijl de nieuwbouw rijtjes huizen achterons meer kosten |:(

Als je dan 's avonds lekker in je tuin beetje aan het tuinieren ben, en af en toe wat klusjes doet. De kippetjes eten geeft, en bootjes kijkt die langs komen, dan geeft dat wel een "rijk gevoel". En als het "af is", en we naar echt onderhoud over kunnen, dan kan 1 van ons zelfs minder gaan werken.
tja erhm .. wij hebben denk ik ook geluk gehad .. huis kunnen kopen ruim onder markt waarde (leegstand/achterstallig onderhoud niet echt schrikbarende dingen zoals jij nog tegen gekomen)

ik wilde een "klushuis" zonder "help mijn man is klusser" gevoel.. en vrouw lief wilde een "leefbaar opbject"
aangezien de vorige bewoners haar postuur zijn .. is alles tja .. "klein" voor mij (155 vs 185) maar het huis en tuin is groot voor deze "stad" niet supper maar groot zat ;)

ik ben allang blij als ik dit huis om kan wisselen (later) voor een 1 verdieping ding ergens in het land .. met een tuin en redelijke schuur (als ik dan nog gezond genoeg ben van lijf en leden)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
vso schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:05:
[...]

sommige werk moet je gewoon uit besteden

[...]

tja erhm .. wij hebben denk ik ook geluk gehad .. huis kunnen kopen ruim onder markt waarde (leegstand/achterstallig onderhoud niet echt schrikbarende dingen zoals jij nog tegen gekomen)

ik wilde een "klushuis" zonder "help mijn man is klusser" gevoel.. en vrouw lief wilde een "leefbaar opbject"
aangezien de vorige bewoners haar postuur zijn .. is alles tja .. "klein" voor mij (155 vs 185) maar het huis en tuin is groot voor deze "stad" niet supper maar groot zat ;)

ik ben allang blij als ik dit huis om kan wisselen (later) voor een 1 verdieping ding ergens in het land .. met een tuin en redelijke schuur (als ik dan nog gezond genoeg ben van lijf en leden)
Hier niet ruim onder de marktwaarde, maar (volgens ons, en daar kan je het mee oneens zijn) waarde voor zn geld. Schrikbarend, dat zou ik het niet willen noemen eigenlijk. Ja wel van geschrokken, maar als je bedenkt dat er makkelijk een jaarsalaris in het huis zit, dan is die €1500 euro voor het herstellen van de douche niet "schrikbarend".

Wij wilden vrijer wonen, met een tuin, maar niet te ver van de ouder-wordende-ouders. En dat ging of veel geld kosten voor iets wat af is, of iets minder veel geld voor iets waar je soms iets tegenkomt.

Maar dit gaat steeds meer richting het Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 topic ;) Als we gaan richting de OMG kijk nou wat ik tegengekomen ben in mn "nieuwe huis", dan kan ik wel het hele topic volspammen ;) Misschien wel handig voor mensen die aan het zoeken zijn naar een ouder huis, waar ze op kunnen letten, terwijl ze verliefd door hun droomhuis lopen. 8)7 |:( O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@aergrimm374 vergelijkbaar huis is bv 350k ons huis was 230 (Nhg) met bouwdepot van 20k
inmiddels 10.000 zelf verbouwd ..

De waarde derving (of waar voor zijn geld) is voor mij het zelde ..

1500,- yeah right .. dat is herstel werk voordat je de tegeltjes / douche enzv gaat doen .. meer voorbereidend werk .. en nee dan is het niet veel.

en om een duw richting "klussen met tweakers" te geven

Mensen hebben liever alles nu direct, maar als je handig en inventief bent kan je 2de hands en beetje nieuw zo een leuke keuken in elkaar zetten voor een fractie van de aankoop prijs.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Help! Ik heb gisteren een wc-ombouw van wediplaten gemaakt. Fijn spul om mee te werken. Verlijmd met de Wedi 610 kit.

Maar, ondanks zorgvuldig afdekken is er een klodder kit op de tegels gekomen. Is er een chemisch middel om dat te verwijderen zonder de tegels aan te tasten? De dikke laag heb ik er al af geschraapt, maar er blijft een vlek te zien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:50
sOid schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:37:
Help! Ik heb gisteren een wc-ombouw van wediplaten gemaakt. Fijn spul om mee te werken. Verlijmd met de Wedi 610 kit.

Maar, ondanks zorgvuldig afdekken is er een klodder kit op de tegels gekomen. Is er een chemisch middel om dat te verwijderen zonder de tegels aan te tasten? De dikke laag heb ik er al af geschraapt, maar er blijft een vlek te zien :(
wachten totdat het droog is en dan met een glaskrabber eraf halen ?

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De baasvrouw heeft een plafondventilator gekocht voor in de slaapkamer aan het betonnen plafond. Die mag ik zo gaan monteren.

Nu zitten er 2 houtschroefjes bij met de tekst dat je die niet moet gebruiken in iets anders dan hout en dat je het dan maar zelf uit moet zoeken (thanks Chinezen!)... en ik twijfel. Gezien hij boven het bed hangt is het wel nasty als het ding omlaag komt zetten, en ik zit eraan te denken 2 keilbouten het plafond in te knallen.

De schroefbouten voor hout zijn 5x60mm denk ik en ik zat dus te denken aan zoiets:
https://www.gamma.nl/asso...erzinkt-2-stuks/p/B458120

Het bevestigingsframe van de ventilator laat geen heel veel dikkere bouten toe dan een M5je. Bij pluggen zoals hier (NeutraleTeun in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5") gesuggereerd ga ik wel wat twijfelen aan welke maat ed.

Heeft iemand hier een mening over?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gekke-gerrit schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:09:
[...]

wachten totdat het droog is en dan met een glaskrabber eraf halen ?
Vergeten te vermelden; het is dus al droog. Glaskrabber is ook nog een optie. Heb het al met breekmes geprobeerd en dat ging tot op zekere hoogte goed. Maar er zit wat structuur in de tegel dus vrees dat ik daar niet goed bij kom met krabber.

Vandaar mijn hoop gevestigd op een oplosmiddel.

@Boudewijn Wat weegt dat ding? Goeie pluggen, bijvoorbeeld Fischer Duopower, kunnen ook heel wat hebben. Geloof dat de 6x30 variant al 50kg draagkracht heeft. Wel goede schroeven gebruiken dan (ik ben fan van Spax).

[ Voor 18% gewijzigd door sOid op 25-08-2019 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

MJV

Boudewijn schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:50:
De baasvrouw heeft een plafondventilator gekocht voor in de slaapkamer aan het betonnen plafond. Die mag ik zo gaan monteren.

Nu zitten er 2 houtschroefjes bij met de tekst dat je die niet moet gebruiken in iets anders dan hout en dat je het dan maar zelf uit moet zoeken (thanks Chinezen!)... en ik twijfel. Gezien hij boven het bed hangt is het wel nasty als het ding omlaag komt zetten, en ik zit eraan te denken 2 keilbouten het plafond in te knallen.

De schroefbouten voor hout zijn 5x60mm denk ik en ik zat dus te denken aan zoiets:

Het bevestigingsframe van de ventilator laat geen heel veel dikkere bouten toe dan een M5je. Bij pluggen zoals hier (NeutraleTeun in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5") gesuggereerd ga ik wel wat twijfelen aan welke maat ed.

Als ik deze tabel voor Fischer SX pluggen bekijk en die waarden in kN omreken dan zou je aan 2 SX8 pluggen zo'n 140kg kunnen hangen. M.a.w. met minder grote pluggen zou het zelfs ook ruimschoots moeten lukken.

Hoewel zo'n ventilator natuurlijk niet alleen maar belast door te hangen, maar ook doordat hij ronddraait, maar ik denk eigenlijk dat die extra belasting beperkt is.

Uiteindelijk is het wel zaak om een 'net' gat te hebben, dus niet uitgelubberd door een krom boortje. Zorg ook dat je al het stof verwijderd (plafond gaat dat meestal wel van zelf maar toch), dat heeft uiteindelijk stiekem veel invloed op de belastingskracht als ik de informatie van Fischer moet geloven.

=edit=
En inderdaad zoals de vorige poster aangeeft goede schroeven, liefst geen spaanplaatschroeven die schijnen te scherp te zijn en daardoor in de plug te snijden.

[ Voor 4% gewijzigd door MJV op 25-08-2019 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb hem opgehangen met slagpluggen 6 of 8cm cm geloof ik.. hangt al jaren stabiel. (in het vorige huis ook)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Check ik heb 3 6mm duopowers gebruikt ,met bijbehorende schroeven. Mijn vriendin is er half aan gaan hangen en het bleef hangen. Prima.

Dank gents!

offtopic:
Beetje jammer alleen dat ik de roze voor die ventilator nu bij loop te zagen. Hij is alleen bedoeld om direct onder een centraaldoos te hangen :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Nu zitten er 2 houtschroefjes bij met de tekst dat je die niet moet gebruiken in iets anders dan hout en dat je het dan maar zelf uit moet zoeken (thanks Chinezen!)...
Zo hoort dat ook. De fabrikant weet natuurlijk niet in wat voor materiaal jij wilt gaan schroeven.

Sowieso geldt bij dit soort spullen: meegeleverde schroeven en pluggen direct weggooien. Een beetje DIY'er heeft in de schuur/kelder/garage de juiste pluggen en goede kwaliteit schroeven klaarliggen.

Als je een sterke schroefmachine of slagschroevendraaier hebt en ook goede kwaliteit bitjes gebruikt, blijken die meegeleverde schroefjes ineens 'de zwakste schakel'. En dan zit je met je afgebroken flutschroef in je muur of plafond.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 18:10:
Check ik heb 3 6mm duopowers gebruikt ,met bijbehorende schroeven. Mijn vriendin is er half aan gaan hangen en het bleef hangen. Prima.

Dank gents!

offtopic:
Beetje jammer alleen dat ik de roze voor die ventilator nu bij loop te zagen. Hij is alleen bedoeld om direct onder een centraaldoos te hangen :P.
Hoe doe je dat? :?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dreamscape schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 18:33:
[...]

Zo hoort dat ook. De fabrikant weet natuurlijk niet in wat voor materiaal jij wilt gaan schroeven.

Sowieso geldt bij dit soort spullen: meegeleverde schroeven en pluggen direct weggooien. Een beetje DIY'er heeft in de schuur/kelder/garage de juiste pluggen en goede kwaliteit schroeven klaarliggen.

Als je een sterke schroefmachine of slagschroevendraaier hebt en ook goede kwaliteit bitjes gebruikt, blijken die meegeleverde schroefjes ineens 'de zwakste schakel'. En dan zit je met je afgebroken flutschroef in je muur of plafond.
Dat sowieso, maar op die manier heb je ook weinig indicatie van wat je wel moet gebruiken. Schroefjes ed is sluitpost op de begroting, dus die vervang ik standaard door wat degelijks.
Sorry, de rozet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Heb die plafond ventilator gewoon aan de centraaldoos zitten. Wekken jullie windkracht 10 met die waaiers op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
DoeEensGek schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 18:58:
Heb die plafond ventilator gewoon aan de centraaldoos zitten. Wekken jullie windkracht 10 met die waaiers op?
Nee, maar ze doen wel andere dingen met die ventilator boven hun bed :+
Boudewijn schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 18:10:
Mijn vriendin is er half aan gaan hangen

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik probeer nog steeds antwoord te vinden op de vraag of ik mijn 6cm PIR isolatie aan de binnenkant van mijn dakkapel beter kan weghalen nu ik bij het vervangen van de dakbedekking ook 5cm PIR aan de buitenkant wil laten aanbrengen. Nu weet ik dat alles staat en valt bij het dauwpunt en saturatiepunt. Uit het (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? topic kreeg ik de tip om deze tool te gebruiken: https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/? Ik stel de vraag echter hier, omdat dit een wat levendiger topic is :)

Parameters

Hier heb ik bitumen als buitenlaag gebruikt, maar er wordt EPDM gelegd. EPDM zag ik niet goed in de tool terugkomen.
  1. Fermacell Gipsplaat 10mm
  2. Luchtspouw 70mm / EU IKO enertherm BGF 60mm + Luchtspouw 10mm
  3. Vuren 20mm
  4. EU IKO enertherm BGF 50mm
  5. Bitumen
Uitgaande van 20oC / 50% luchtvochtigheid binnen bij -5oC / 80% luchtvochtigheid buiten.

Geen isolatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DhRPRMNBrB85JTL1HI18gmzg/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L380RlfhDsOmMeemOwpCSGPt/full.jpg

Hier zie ik dat het saturatiepunt en condens concentreert zit in het dakbeschot.

Isolatie buitenkant

Dan wat door iedereen als ideale isolatie situatie wordt geadverteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZXXXtjvZhoqpFRrN1HcKTjyA/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0jiY7Cboicm8hO9mNQu62xxC/full.jpg

Hier zie ik het saturatiepunt verplaatsen naar in de PIR laag met het risico op condens in de bitumen.

Isolatie binnenkant

Nu de huidige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DSLidpFfBvDIeUbFUf5tA5n2/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rt5fVgI9ihfuwoBbENQPLY9V/full.jpg

Hier zie ik het saturatiepunt verplaatsen naar in de PIR aan de binnenkant met het risico op condens in de bitumen, maar het dakbeschot komt ook na het saturatiepunt te liggen.

Isolatie beide kanten

Dit is dus de gewenste situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BoGPRDZMfN012fIHeHGoIwiw/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SJlrge3MwbUwBqvjDQD3fo44/full.jpg

Hier zie ik het saturatiepunt weer verplaatsen naar in de PIR aan de buitenkant met het risico op condens in de bitumen.

Conclusie

De huidige situatie is niet ideaal. Het kwetsbare deel (dakbeschot) zit namelijk na het saturatiepunt. Dat was enigszins te verwachten. Het valt me alleen wel op dat er weinig veranderd als je van een warm dak isolatie naar een warm en koud dak isolatie gaat. Je ziet wel dat het dakbeschot van een relatieve luchtvochtigheid van 60% naar 80% gaat, maar dit blijft binnen de veilige marge volgens deze tool.

Hieruit leidt ik dus zelf af dat ik de isolatie aan de binnenkant kan laten zitten aangezien het dakbeschot buiten het saturatiepunt blijft en er dus weinig risico is op houtrot.

Delen jullie die mening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:28:
Conclusie

De huidige situatie is niet ideaal. Het kwetsbare deel (dakbeschot) zit namelijk na het saturatiepunt. Dat was enigszins te verwachten. Het valt me alleen wel op dat er weinig veranderd als je van een warm dak isolatie naar een warm en koud dak isolatie gaat. Je ziet wel dat het dakbeschot van een relatieve luchtvochtigheid van 60% naar 80% gaat, maar dit blijft binnen de veilige marge volgens deze tool.

Hieruit leidt ik dus zelf af dat ik de isolatie aan de binnenkant kan laten zitten aangezien het dakbeschot buiten het saturatiepunt blijft en er dus weinig risico is op houtrot.

Delen jullie die mening?
Allereerst, ik weet er niks van ;)

Maar bij mijn lauwe dak onderzoek kwam ik 2 dingen tegen.
Allereerst inderdaad het dauwpunt, waarbij de stelregel was, 1,5x zo dik buiten als binnen en je hoeft binnen geen maatregelen tegen vocht te nemen.
Het tweede is dat vocht weg moet kunnen. De constructie moet kunnen drogen. En dat mis ik compleet in jouw verhaal. 2x PIR sluit het hout helemaal op en als er ooit vocht in komt, dan komt het er nooit meer uit. (Kan ook door een mini lek in je dak)
Overigens is dat bij steenwol van >10cm ook al een probleem. De constructie zal weinig drogen.
De andere kant is natuurlijk, hoe komt het vocht erin? Door bijvoorbeeld een klimaatfolie rem je het vochttransport.

Ik kies zelf voor steenwol binnen, met klimaatfolie voor de zekerheid, en PIR buiten op de huidige waterkerende laag.

Maar het is gewoon heel lastig, vooral omdat dit een theoretische benadering is en in een echte woning je koudebruggen, luchtbruggen en andere zaken hebt die de boel kunnen verstieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TheGhostInc schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 21:43:
[...]

Allereerst, ik weet er niks van ;)

Maar bij mijn lauwe dak onderzoek kwam ik 2 dingen tegen.
Allereerst inderdaad het dauwpunt, waarbij de stelregel was, 1,5x zo dik buiten als binnen en je hoeft binnen geen maatregelen tegen vocht te nemen.
Je ziet dat dat minder strikt is. Bij 5cm buiten en 6cm binnen zie dat het dauwpunt (theoretisch) ook al buiten komt te liggen.
Het tweede is dat vocht weg moet kunnen. De constructie moet kunnen drogen. En dat mis ik compleet in jouw verhaal.
Ik heb bewust een mini luchtspouw aangehouden binnen.
Door bijvoorbeeld een klimaatfolie rem je het vochttransport.
Daarom ook ALU PIR. Dat is dampdicht.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 25-08-2019 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

dreamscape schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 18:33:
[...]

Het bedrijf dat daarmee de kroon spant is wat mij betreft Tiger (van de toiletrolhouders enz). Die leveren pluggen rond 8 mee, met schroefjes die nog niet dik genoeg zijn om in een rond 5 plug te stoppen.
Gegarandeerd dat je toiletrolhouder alle kanten op draait als je een paar velletjes probeert af te scheuren.
Dat spul hangt nu hier netjes met Fischer pluggen en bijbehorende schroeven aan de muur. 100 keer beter dan die Tigermeukschroefjes.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 22:28:
Ik heb bewust een mini luchtspouw aangehouden binnen.
Wat ik tegen kwam werd dit juist afgeraden.
Als je namelijk een moment hebt dat er condensvorming kan optreden dan is er dus ook voldoende lucht verplaatsing om vocht aan te voeren.
Dus 1 of 2 luchtlekjes en het vocht komt binnen en de hele oppervlakte wordt nat.
CurlyMo schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 22:28:
Daarom ook ALU PIR. Dat is dampdicht.
Binnen & Buiten?
Dan kan vocht dus nergens heen! Als er ooit vocht tussenkomt gaat het hele dak eraan.

Stuur ff de link naar iets dat PIR aanraad, waarbij de buitenkant dampdicht is.
Alleen materialen zoals glas/steenwol kun je toepassen bij een dampdichte buitenkant (afaik).
Bij een dampopen buitenkant kun je wel PIR of PUR toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

PaT schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 22:33:
[...]

Het bedrijf dat daarmee de kroon spant is wat mij betreft Tiger (van de toiletrolhouders enz). Die leveren pluggen rond 8 mee, met schroefjes die nog niet dik genoeg zijn om in een rond 5 plug te stoppen.
Gegarandeerd dat je toiletrolhouder alle kanten op draait als je een paar velletjes probeert af te scheuren.
Dat spul hangt nu hier netjes met Fischer pluggen en bijbehorende schroeven aan de muur. 100 keer beter dan die Tigermeukschroefjes.
Volgens mij heb ik juist Tiger gekozen omdat dat niet geschroefd maar geplakt wordt? Ik wilde niet in m'n nieuwe tegels boren. 8)7

Zit al bijna 5 jaar supergoed trouwens. *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 12:49

Wat voor betonvloer is het?
Denk om de kanalen van de kanaalplaatvloeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TheGhostInc schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 23:37:
[...]
Wat ik tegen kwam werd dit juist afgeraden.
Als je namelijk een moment hebt dat er condensvorming kan optreden dan is er dus ook voldoende lucht verplaatsing om vocht aan te voeren.
Dus 1 of 2 luchtlekjes en het vocht komt binnen en de hele oppervlakte wordt nat.
Ik heb eerder gesproken met de fabrikanten van dit spul en die raadde het me juist aan. Zoveel verschillende verhalen :/
Binnen & Buiten?
Tenminste binnen.
Stuur ff de link naar iets dat PIR aanraad, waarbij de buitenkant dampdicht is.
Alleen materialen zoals glas/steenwol kun je toepassen bij een dampdichte buitenkant (afaik).
Bij een dampopen buitenkant kun je wel PIR of PUR toepassen.
Ik zeg niet dat ik die link zomaar paraat heb. Ik probeer nu juist antwoord te vinden op wat je moet doen bij een koud dak isolatie wanneer er óók een warm dak isolatie wordt aangebracht. Koude deel weghalen of laten zitten. En dan graag theoretisch / praktisch onderbouwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexcore
  • Laatst online: 19:25
Binnenkort moet ik, nadat er zonnepanelen zijn geplaatst, een hekwerk(je) rond de randen van mijn platte dak plaatsen. (iets met beschermd stadsgezicht en moeilijke ambtenaren, don't ask :X) ik wil een soort semipermanente oplossing creëren, waar de kosten niet al te hoog gaan zijn. in het kort komt het er op neer: er moet iets op het dak staan waardoor je de zonnepanelen niet ziet.
het hekje wordt niet heel hoog (30-35 cm) en wordt half open. Er zal wel wat kracht op komen (qua wind), maar niet extreem.

ivm wat lastige bevestigingspunten ben ik er op uit gekomen om het hekwerk los op het dak te plaatsen en gebruik te maken van ballast. het plan is om paalhouders op plaat te bevestigen op betontegels (30x30) en daarmee de constructie verder op te bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://www.sierbetononline.nl/40600-large_default/paalhouder-12x12cm-op-plaat.jpg

ik zit te twijfelen hoe ik de paalhouders op de betonnen tegels ga bevestigen. zijn er zelftappers voor beton te krijgen? of moet ik gebruik maken van plug en schroef in de tegel? of zelfs met draad door de hele tegel te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rexcore schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:15:
Binnenkort moet ik, nadat er zonnepanelen zijn geplaatst, een hekwerk(je) rond de randen van mijn platte dak plaatsen. (iets met beschermd stadsgezicht en moeilijke ambtenaren, don't ask :X)
Meestal komen ze pas handhaven na ontvangst van een klacht. Je moet dus in je omgeving kijken wie er een klacht zou indienen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Beekforel schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 07:03:
[...]

Volgens mij heb ik juist Tiger gekozen omdat dat niet geschroefd maar geplakt wordt? Ik wilde niet in m'n nieuwe tegels boren. 8)7

Zit al bijna 5 jaar supergoed trouwens. *D
Dat plakken is een beetje Russische roulette. In mijn vorige woning die plakdingen gebruikt en het zat als een huis. Dus vol goede moed in de nieuwe woning ook weer geplakt. Stuk voor stuk kwam alles naar beneden zetten.

Het merkwaardige daarbij was dat de lijm niet hechtte aan het montageplaatje zelf en wel aan de tegels, terwijl het plaatje ook echt schoongemaakt was met de doekjes.
Toen ben ik maar gaan boren.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik zit te twijfelen hoe ik de paalhouders op de betonnen tegels ga bevestigen. zijn er zelftappers voor beton te krijgen? of moet ik gebruik maken van plug en schroef in de tegel? of zelfs met draad door de hele tegel te gaan.
Iets meer werk maar, "giet" je eigen betonnen tegels
- maak een vorm (meerdere oid?)
- wapeningsstaal op maat maken .. en de paal houders met ijzerdraad aan het wapeningsstaal binden..
- Giet 1/3de beton .. aantrillen met schuurmachine/multitool
- leg het wapenings staal met paal houder erop
- giet de rest v.h beton .. en weer aantrillen
laten drogen (folie eroverheen dat het niet te hard droogt oid ?)

Met gaatjes boren maak je die tegel zwakker naar mijn idee . en ik zou als ik een gat zou boren door & door met rvs bout en "die ronde dingen met gat erin .. ff naam kwijt.." vandaar dat zelf maken mijn voorkeur zou hebben .. je kan meer gewicht toevoegen .. l * b heb je zelf in in de hand .. en afwerken hoeft ook niet ..
er zijn genoeg voorbeelden te vinden wil je er best 1 als "hint/voorbeeld" geven.

o schiet me net te binnen je zit met "hoogte" dan is gieten ideaal want je "wint" een paar cm (die je lager kan)

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 26-08-2019 09:54 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
Binnenkort moet ik, nadat er zonnepanelen zijn geplaatst, een hekwerk(je) rond de randen van mijn platte dak plaatsen. (iets met beschermd stadsgezicht en moeilijke ambtenaren, don't ask :X) ik wil een soort semipermanente oplossing creëren, waar de kosten niet al te hoog gaan zijn. in het kort komt het er op neer: er moet iets op het dak staan waardoor je de zonnepanelen niet ziet.
het hekje wordt niet heel hoog (30-35 cm) en wordt half open. Er zal wel wat kracht op komen (qua wind), maar niet extreem.

ivm wat lastige bevestigingspunten ben ik er op uit gekomen om het hekwerk los op het dak te plaatsen en gebruik te maken van ballast. het plan is om paalhouders op plaat te bevestigen op betontegels (30x30) en daarmee de constructie verder op te bouwen.

[Afbeelding]

Hoewel vso zijn oplossing wat netter is zou ik zelf gewoon 4 gaten boren en met RVS slotbouten vastzetten.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 10:18
sOid schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:37:

Even bij Wedi navragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraag.

Heb een Bosch GCM 800 SJ zaagappaaraat.

Daar wil ik mijn Karcher WD3 zuiger op aansluiten. Tja, dan heb ik dus een verloop nodig.

Nu al 1/2 uurtje aan het googlen, nada, noppes, nix. Iemand ervaring met verloopstukken daar voor?

Vind bijv. dit wel, maar geen idee of daar mijn Bosch op past, die zaansluiting ziet er anders uit. iets met klemmen.
https://www.coolblue.nl/p...gereedschap-flextool.html

[ Voor 30% gewijzigd door maartend op 26-08-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47
maartend schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:20:
Vraag.

Daar wil ik mijn Karcher WD3 zuiger op aansluiten. Tja, dan heb ik dus een verloop nodig.

Nu al 1/2 uurtje aan het googlen, nada, noppes, nix. Iemand ervaring met verloopstukken daar voor?

Vind bijv. dit wel, maar geen idee of daar mijn Bosch op past, die zaansluiting ziet er anders uit. iets met klemmen.
Bij mijn WD4, kan ik het Handvat losklikken. Hiermee houd ik een opzetstukje over welke direct in mijn afkortzaag past.. zonder het handvat losklikken past het bij mij trouwns ook, misschien kun je dat ook proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Paradox schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:25:
[...]

Bij mijn WD4, kan ik het Handvat losklikken. Hiermee houd ik een opzetstukje over welke direct in mijn afkortzaag past.. zonder het handvat losklikken past het bij mij trouwns ook, misschien kun je dat ook proberen?
Werkt bij mij niet. Ik veronderstel dat je het laatste stukje zuigmond bedoeld? Einde flexibele slang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
maartend schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:27:
[...]

Werkt bij mij niet. Ik veronderstel dat je het laatste stukje zuigmond bedoeld? Einde flexibele slang?
klopt, welke maat heb je dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Paradox schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:27:
[...]

klopt, welke maat heb je dan nodig?
Wilde ik er net bij zetten;
Mijn WD3 zal rond de 34mm zijn, mijn Bosch heeft kleinere ingang, ik denk rond de 30-32 mm. Maar ook de lipjes zitten anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Nee, is echt een vaste constructie. Op 158 moet juist de slang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
Vraagje. Ik heb een garage met enkelsteens muur waar ik een vaste (dichte) kastenwand wil maken. De garage heeft een betonnen vloer en het enkelsteens muurtje heeft veel ventilatiegaten. Kan ik de kastenwand gewoon maken of gaat dit problemen opleveren bijvoorbeeld met vocht? Moet ik dan eerst een voorzetwandje maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Milo85 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:04:
Vraagje. Ik heb een garage met enkelsteens muur waar ik een vaste (dichte) kastenwand wil maken. De garage heeft een betonnen vloer en het enkelsteens muurtje heeft veel ventilatiegaten. Kan ik de kastenwand gewoon maken of gaat dit problemen opleveren bijvoorbeeld met vocht? Moet ik dan eerst een voorzetwandje maken?
Ik zou hem wat van de muur af laten. Al is het maar 1 cm. Kun je wel mooi wegwerken, maar toch doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:34
Vraag.

Ik heb de WD3P en daarbij zit een koppelstuk waarmee ik het mondstuk op de stofafzuiger van mijn Bosch PCM 8S kan zetten, nummer 11 op https://spareparts.kaerch.../379493%2C389791%2C389792 (als deze link het niet doet, https://www.kaercher.com/...gers/wd-3-p-16298800.html en dan "naar onderdelen")

Artikelnummer: 9.048-061.0

[ Voor 9% gewijzigd door Goof2000 op 26-08-2019 12:47 . Reden: Update aanvulling link die blijkbaar niet werkt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Goof2000 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:27:
[...]

Ik heb de WD3P en daarbij zit een koppelstuk waarmee ik het mondstuk op de stofafzuiger van mijn Bosch PCM 8S kan zetten, nummer 11 op https://spareparts.kaerch.../379493%2C389791%2C389792

Artikelnummer: 9.048-061.0
is dat deze ; https://www.fiyo.nl/karch...or-stofzuiger-9-048-061-0

Link doet het nl. niet. En die schuif je er in en blijft goed zitten? Want ik moet eigenlijk iets met klipjes hebben zoals ook de slang van de WD3 is aangesloten op de hulpstukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
maartend schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:37:
[...]
is dat deze ; https://www.fiyo.nl/karch...or-stofzuiger-9-048-061-0
Link doet het nl. niet. En die schuif je er in en blijft goed zitten? Want ik moet eigenlijk iets met klipjes hebben zoals ook de slang van de WD3 is aangesloten op de hulpstukken.
Volgens mij bestaat er geen WD3 aansluit set voor op je bosch.. jou adapter is inderdaad een verloop van groot naar kleiner.

heb je dat nummertje 158 wel? dat is een soort verloop

en hoe zit hij dan op deze video ?
YouTube: Bosch GCM 800 SJ Professional

in deze video zie ik je probleem (denk ik)
YouTube: DIY hose adapter / coupler for the BOSCH GCM8 SJL

of next leven hobby, misschien wel een overgangsring ;)
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/4106088/artikel.html

[ Voor 33% gewijzigd door Paradox op 26-08-2019 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
maartend schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:14:
[...]

Ik zou hem wat van de muur af laten. Al is het maar 1 cm. Kun je wel mooi wegwerken, maar toch doen.
Zou je dus een voorzetwandje met luchtspouw aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Milo85 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:40:
[...]

Zou je dus een voorzetwandje met luchtspouw aanraden?
Of gewoon enkel voorzetwand achter je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Kijk, op seconde 23 zit dus een rood adaptertje. Zoiets zoek ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alsjemenou
Vraag.

Ik zou de DIY aanpak doen. Koop een pvc buis die net te klein is (30mm), verwarmen met een heteluchtpistool en over de aansluiting schuiven. Tijdens het afkoelen er omheen laten zitten terwijl je de buis constant draait zodat ze niet aan elkaar gaan plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16

Seafarer

XXX

CurlyMo schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:28:
Ik probeer nog steeds antwoord te vinden op de vraag of ik mijn 6cm PIR isolatie aan de binnenkant van mijn dakkapel beter kan weghalen nu ik bij het vervangen van de dakbedekking ook 5cm PIR aan de buitenkant wil laten aanbrengen. Nu weet ik dat alles staat en valt bij het dauwpunt en saturatiepunt. Uit het (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? topic kreeg ik de tip om deze tool te gebruiken: https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/? Ik stel de vraag echter hier, omdat dit een wat levendiger topic is :)

Parameters

Hier heb ik bitumen als buitenlaag gebruikt, maar er wordt EPDM gelegd. EPDM zag ik niet goed in de tool terugkomen.
  1. Fermacell Gipsplaat 10mm
  2. Luchtspouw 70mm / EU IKO enertherm BGF 60mm + Luchtspouw 10mm
  3. Vuren 20mm
  4. EU IKO enertherm BGF 50mm
  5. Bitumen
Uitgaande van 20oC / 50% luchtvochtigheid binnen bij -5oC / 80% luchtvochtigheid buiten.

Geen isolatie
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier zie ik dat het saturatiepunt en condens concentreert zit in het dakbeschot.

Isolatie buitenkant

Dan wat door iedereen als ideale isolatie situatie wordt geadverteerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier zie ik het saturatiepunt verplaatsen naar in de PIR laag met het risico op condens in de bitumen.

Isolatie binnenkant

Nu de huidige situatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier zie ik het saturatiepunt verplaatsen naar in de PIR aan de binnenkant met het risico op condens in de bitumen, maar het dakbeschot komt ook na het saturatiepunt te liggen.

Isolatie beide kanten

Dit is dus de gewenste situatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier zie ik het saturatiepunt weer verplaatsen naar in de PIR aan de buitenkant met het risico op condens in de bitumen.

Conclusie

Delen jullie die mening?
Hele goeie post. Ook voor anderen. :)

Een aantal opmerkingen:

Lucht bevat waterdamp (geen discussie, het is nu eenmaal zo) waterdamp die condenseert tot druppels krijg je nooit meer weg geventileerd met een kleine lucht spleet. Dus maak je een grootte lucht spleet die je isolatie waarde onderuit haalt want je moet naar buiten ventileren om het vocht kwijt te raken.
Grotere spleten is ook meer lucht.(en meer vocht) Een probleem cirkel.

Conclusie geen luchtspleten. Totale onzin. Ja ik ga dwars tegen vele meningen in.

Probeer het maar eens met U-wert rechner zonder lucht. Dan gaat het al een stuk beter.

Je gipsplaat of fermacell plaat wordt op rachels geschroefd. Hier krijg je al een onvermijdelijke luchtspleet.
Als je in U wert direct achter de rachels en direct over de PIR platen een damp werende folie doet kom je al veel beter uit.

(ik snap alleen niet dat U-wert, vocht door een PIR plaat laat gaan)

Waar ik bang voor ben is dat hout ook vocht aantrekt, vanuit andere houten delen waarmee het verbonden is, onvermijdelijk denk ik. En vocht gaat condenseren tussen de PIR platen en dan nooit meer weg geventileerd kan worden.

Dus de isolatie aan de binnen zijde weghalen lijkt me beter. Zoals sommige anderen ook adviseren.

Beter meer isolatie aan de buiten kant.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Seafarer schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:39:
[...]

Hele goeie post. Ook voor anderen. :)
Dank :)
Beter meer isolatie aan de buiten kant.
Ik moet die conclusie inderdaad ook maar gewoon aanvaarden. Ik heb geprobeerd me in allerlei bochten te wringen om wat krom is toch recht te praten, maar dat lukt jammer genoeg niet :)

Pagina: 1 ... 51 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.