[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.027.732 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:45
RevellNL schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:18:
[...]

Daar was ik bang voor inderdaad.. Van het bredere grijze stuk bovenin was ik er vrijwel zeker van dat het asbest is, maar de smallere pijp daaronder weet ik niet zeker, jij denkt dus van wel?
Ik persoonlijk denk van wel want waarom zou half asbest half andere materiaal gebruiken ?. Plus het feit dat bij de vorige verbouwing het niet gewoon weggehaald is wat het vermoeden versterkt dat het asbest is.

Je komt er maar op 1 manier achter en dat is door te laten testen.

Overigens lijkt het onderaan vastgezet te zijn met cement dus misschien kan je hem zonder breken daaruit krijgen ? Alleen dan moet je nog wel iets verzinnen om de nieuwe buis erin te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-man op 15-08-2019 10:25 ]

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:36
Ook aan gedacht, maar dat wordt te zwaar voor een simpele luifel denk ik. En het staat grotendeels in de schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:37
Dat dacht ik idd ook, de vraag is hoe lang is het asbest. Het is vast geen asbest buis die tot het hogedrukriool van asbest is.
Misschien even goed zand/puin weghalen rondom de buis om te zien of het overgaat in wat anders.
Daar vervolgens in zagen, en het stuk asbest netjes in twee lagen (doorzichtig) plastic gratis bij de vuilstort inleveren :)
Jan-man schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:24:
[...]

Ik persoonlijk denk van wel want waarom zou half asbest half andere materiaal gebruiken ?. Plus het feit dat bij de vorige verbouwing het niet gewoon weggehaald is wat het vermoeden versterkt dat het asbest is.

Overigens lijkt het onderaan vastgezet te zijn met cement dus misschien kan je hem zonder breken daaruit krijgen ? Alleen dan moet je nog wel iets verzinnen om de nieuwe buis erin te maken.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
RevellNL schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:07:
Dag allemaal,

Ik wil aan de slag gaan met het verbouwen van ons toilet, maar nu loop ik meteen tegen het probleem aan dat de afvoerpijp te hoog is en ik deze wil verkorten en verleggen naar achteren zodat we een zwevend toilet kunnen installeren. Nu vrees ik echter dat de buis van eternit / asbest is en ik de boel dus niet zomaar kan aanpakken..

Wat kan ik hier het beste mee aan?
De video gaat over het verwijderen van dakplaten, maar de principes blijven hetzelfde: YouTube: Hoe verwijder je asbest?

Goede respiratie en nat houden om te zorgen dat de vezels niet loskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-04 00:41
Jan-man schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:24:
[...]

Zoals Jan-man ook al zegt: Ja, lijkt inderdaad asbest te zijn (is ook veel toegepast) en ja, alleen met testen weet je het zeker. Zo heel duur is dat niet: zie www.asbestanalyse.nl "U kunt zelf een Asbestanalyse laten uitvoeren door een Laboratorium. De eerste asbest analyse (PLM) door een geaccrediteerd asbestlaboratorium kost slechts € 41,75 exclusief BTW".

Overigens mag je het niet zelf weghalen als het asbest blijkt te zijn, en ook niet bewerken/in boren/enz. Een particulier mag plaatmateriaal zelf weghalen, als het geschroefd of geklemd is (dus niet gespijkerd), tot max. 35 m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
Hkuit schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:42:
[...]

Zoals Jan-man ook al zegt: Ja, lijkt inderdaad asbest te zijn (is ook veel toegepast) en ja, alleen met testen weet je het zeker. Zo heel duur is dat niet: zie www.asbestanalyse.nl "U kunt zelf een Asbestanalyse laten uitvoeren door een Laboratorium. De eerste asbest analyse (PLM) door een geaccrediteerd asbestlaboratorium kost slechts € 41,75 exclusief BTW".

Overigens mag je het niet zelf weghalen als het asbest blijkt te zijn, en ook niet bewerken/in boren/enz. Een particulier mag plaatmateriaal zelf weghalen, als het geschroefd of geklemd is (dus niet gespijkerd), tot max. 35 m2.
En zelfs dan moet er een sloopmelding worden gedaan bij de gemeente. Het hangt er ook vanaf hoeveel m2 asbest er al eerder verwijdert is van het perceel. Want die 35 m2 geldt in totaal (ook van eventuele vorige bewoners) en niet per keer.

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 13:08
Ik heb de eerste offerte inmiddels binnen, voor een pijp van ong. 12cm x 65cm..

€1975,- exc. inventarisatierapport á €325,-

8)7 ;w

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:05

BCC

Zon klein stukje is toch eenvoudig zelf te doen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
@RevellNL zonder gericht advies te willen geven op dit vlak wil ik even mededelen dat er mensen zijn die zo'n pijp zelf eruit rukken, 'm in een oud tapijt rollen en dit tapijt vervolgens afvoeren naar de milieustraat... :X

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
NIet zo panieken om een stuk asbest. Zorg dat je het losmaakt zonder te breken en vraag toestemming aan de gemeente om het zelf weg te brengen.
Hier in Nijmegen al drie keer gedaan. Ging elke keer prima. Scheelt ook dat het niet gelijmd ofzo zat.

Ruim €2000 zou ik er sowieso niet aan uitgeven. Zak er maar in. Zo erg is dat materiaal nu ook weer niet. (ja wel als je het gaat zagen of bij een fik vrij komt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:17
Harrie_ schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:23:
@RevellNL zonder gericht advies te willen geven op dit vlak wil ik even mededelen dat er mensen zijn die zo'n pijp zelf eruit rukken, 'm in een oud tapijt rollen en dit tapijt vervolgens afvoeren naar de milieustraat... :X
Dat tapijt zou ik niet doen, de rest is prima mogelijk. Bij onze milieustraat (Dordrecht) kan je gratis asbest zakken krijgen, waar je hem dubbellaags in moet inpakken, alvorens naar de milieustraat te komen.

Als je met niet ingepakt asbest bij de milieustraat aankomt worden ze op z'n minst niet blij.

• RevellNL
Jelte schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:37:
NIet zo panieken om een stuk asbest. Zorg dat je het losmaakt zonder te breken en vraag toestemming aan de gemeente om het zelf weg te brengen.
Hier in Nijmegen al drie keer gedaan. Ging elke keer prima. Scheelt ook dat het niet gelijmd ofzo zat.

Ruim €2000 zou ik er sowieso niet aan uitgeven. Zak er maar in. Zo erg is dat materiaal nu ook weer niet. (ja wel als je het gaat zagen of bij een fik vrij komt).
Hoe heb je het losgemaakt? Wrikken tot het loskomt? Beetje wegbikken bij de onderkant?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Nivado schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:49:
[...]

Dat tapijt zou ik niet doen, de rest is prima mogelijk. Bij onze milieustraat (Dordrecht) kan je gratis asbest zakken krijgen, waar je hem dubbellaags in moet inpakken, alvorens naar de milieustraat te komen.

Als je met niet ingepakt asbest bij de milieustraat aankomt worden ze op z'n minst niet blij.
Volgens mij snap je de strekking van m'n post niet?

Edit: en meestal moet je voordat je het afvoert naar je milieustraat wel eerst een melding doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Harrie_ op 15-08-2019 11:57 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Jelte
  • Niet online
RevellNL schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:50:
[...]

Hoe heb je het losgemaakt? Wrikken tot het loskomt? Beetje wegbikken bij de onderkant?
op verschillende manieren:
* Een bloembak op de carport. Helaas gooide mijn vriendin die eraf, waardoor kapot. Daarna kwamen we erachter dat het asbest was. Liever had ik deze heel eraf gehaald.
* Ingegraven als zijkant van een vijver. Dus vrijmaken en eruit halen. Stuk van 3 bij 1 m...
* Als zijkanten van een dakkapel zaten ze geschroefd. Aan de ene kant ware de schroeven verroest dat de plaat er zo afgepakt kon worden. Voor de andere kant ging ik een schroevedraaier halen, maar toen ik bovenkwam had een dakdekker het plaatje er al afgetrokken en was het in tweeën gebroken.
* Het zat nog aan de zijkant van de schuur geschroefd. Na losschroeven kon ik de plaat er daarna er zo afhalen.

Viel me reuze mee dus.En wrikken kan prima. Probeer te zorgen dat het niet breekt, maar als het breekt is het ook weer niet zo'n ramp. Vooral niet gaan zagen en kapot slaan. Alleen als het vastgelijmd zit moet je echt hulp inschakelen (of hetgeen waarop het vastgelijmd zit ook afvoeren ;))

• Milo85
Even een andere vraag. Ik heb een vliering in mijn woning en op het moment moet ik elke keer een trap van de garage beneden halen, weer naar zolder brengen om op die vliering te komen. Beetje onhandig en dus zoek ik een andere oplossing. Het probleem is dat het trapgat en overloop er voor zit, ook zit er een deur recht onder de opening.

Ik zat eerst te denken aan een trap op rails die je opzij kan schuiven. Of eventueel een vlizotrap in één van de kamers. Iets anders weet ik zo gauw niet te bedenken... zie bijgevoegde foto's. Jullie nog ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sTco9Ap4haM68TSWY28uFmbo/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y0HzUHruG2Ds6CMT9CfREv8n/full.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 11:41
Het hekje aanpassen zodat de opening niet boven de deur zit?

[ Voor 56% gewijzigd door De Rikster op 15-08-2019 12:15 ]

• Milo85
De Rikster schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:13:
Het hekje aanpassen zodat de opening niet boven de deur zit?
Ook aan gedacht. Maar het traphekje loopt te ver door daarvoor, helaas..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Milo85 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:03:
Even een andere vraag. Ik heb een vliering in mijn woning en op het moment moet ik elke keer een trap van de garage beneden halen, weer naar zolder brengen om op die vliering te komen. Beetje onhandig en dus zoek ik een andere oplossing. Het probleem is dat het trapgat en overloop er voor zit, ook zit er een deur recht onder de opening.

Ik zat eerst te denken aan een trap op rails die je opzij kan schuiven. Of eventueel een vlizotrap in één van de kamers. Iets anders weet ik zo gauw niet te bedenken... zie bijgevoegde foto's. Jullie nog ideeën?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tussen de bestaande deuren een trap tegen de muur bevestigen en de opening dus verplaatsen? Dan kan de trap blijven staan.

• Milo85
cverkooyen schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:22:
[...]

Tussen de bestaande deuren een trap tegen de muur bevestigen en de opening dus verplaatsen? Dan kan de trap blijven staan.
Dan zou je een soort van vaste videtrap moeten hebben die je schuin kan zetten maar ook weer recht 'opklappen'. Die kan ik dus juist niet vinden.

Edit: Of wellicht zo'n houten trap met rails en 2 haken aan de trap bevestigen. Zodat ik het kan ophangen en schuin zetten?.. https://www.houtenladders.nl/zoldertrappen/

[ Voor 22% gewijzigd door Milo85 op 15-08-2019 12:42 ]

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Milo85 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:36:
[...]

Dan zou je een soort van vaste videtrap moeten hebben die je schuin kan zetten maar ook weer recht 'opklappen'. Die kan ik dus juist niet vinden.

Edit: Of wellicht zo'n houten trap met rails en 2 haken aan de trap bevestigen. Zodat ik het kan ophangen en schuin zetten?.. https://www.houtenladders.nl/zoldertrappen/
Die rechte trap bedoel ik ja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat jij zoekt is dit: https://www.bibliotheekladder.nl/ :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Heeft iemand een idee waar ik bamboe balken / balkjes zou kunnen kopen? Ik zoek uit strips opgebouwde (uiteindelijk dus massieve) balken en planken, maar kleiner dan die 55x55 of 60x60 mm die ik tot nu toe gevonden heb...

Doel is een wandrek op maat te bouwen, soort van deze stijl. Aangezien het wel mogelijk is om complete rekjes opgebouwd uit kleinere balken/planken te kopen, moeten die balkjes toch ook op een of andere manier in x meter te koop zijn?

De eerste soort van bruikbare aanbieder tot nu toe is deze, maar 45x19mm is bijvoorbeeld alvast niet op voorraad (en eigenlijk te breed). Planken of plaatmateriaal in de lengte snijden lijkt me, hoewel ik een invalcirkelzaag met rail heb, teveel gedoe (twee lange kanten om na te bewerken), bovendien ben ik bang dat dat niet mooi gaat worden (de zaagsnede moet dan wel mooi de lamellen volgen).

[ Voor 30% gewijzigd door Tarin op 15-08-2019 17:53 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:50
Tarin schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:47:
Heeft iemand een idee waar ik bamboe balken / balkjes zou kunnen kopen? Ik zoek uit strips opgebouwde (uiteindelijk dus massieve) balken en planken, maar kleiner dan die 55x55 of 60x60 mm die ik tot nu toe gevonden heb...

Doel is een wandrek op maat te bouwen, soort van deze stijl. Aangezien het wel mogelijk is om complete rekjes opgebouwd uit kleinere balken/planken te kopen, moeten die balkjes toch ook op een of andere manier in x meter te koop zijn?

De eerste soort van bruikbare aanbieder tot nu toe is deze, maar 45x19mm is bijvoorbeeld alvast niet op voorraad (en eigenlijk te breed). Planken of plaatmateriaal in de lengte snijden lijkt me, hoewel ik een invalcirkelzaag met rail heb, teveel gedoe (twee lange kanten om na te bewerken), bovendien ben ik bang dat dat niet mooi gaat worden (de zaagsnede moet dan wel mooi de lamellen volgen).
Ook naar gezocht, maar is vrij lastig. Ik weet dat het Jakarta hotel hele strakke bamboe latten heeft, maar die zijn allemaal gezaagd uit grotere stukken met een tafelzaag.

K to the KillaZ

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:45
@Tarin
Heb je al bij KOSA geïnformeerd wat de maten en hoeveelheid die jij zoekt kosten?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Teijgetje schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:19:
@Tarin
Heb je al bij KOSA geïnformeerd wat de maten en hoeveelheid die jij zoekt kosten?
De kleinste maat bij Kosa is 24*95, ik zat eerder aan het 15*30mm ofzo te denken..

Misschien dat ik toch maar voor gewoon hout ga..

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:13
Tarin schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:41:
[...]

De kleinste maat bij Kosa is 24*95, ik zat eerder aan het 15*30mm ofzo te denken..

Misschien dat ik toch maar voor gewoon hout ga..
En je kunt 24*95 niet in stukken zagen? :$

tijd voor wat klusjes!

• Teijgetje
Tarin schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:41:
[...]

De kleinste maat bij Kosa is ….
Ik dacht dat er staat dat ze een eigen zagerij hadden (en vast ook een vlakbank).
Balken zijn opgebouwd uit stroken, vaak staat daar de maat van vermeld bij een balk en kan je daar een gewenste maat mee bepalen om te kijken met welke balk je dan zo min mogelijk afval hebt.
Grote kans dat alles uit één dikke balk te halen is. (Zo zaag ik van een paar meter hardhouten balk 40 meter latjes)

Als je weet wat je wilt hebben kunnen ze dat vast zagen uit een balk.
Maar vraag je het niet dan hebben ze het vast niet...… ;)

(uit 24 x 95 mm haal je 3 stuks van 15 x 28. ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 15-08-2019 21:53 ]

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

s0ulmaster schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:46:
[...]

En je kunt 24*95 niet in stukken zagen? :$
Tuurlijk, eventueel laten doen bij de bouwmarkt bij gebrek aan zaagtafel. Maar als ik kan vermijden dat ik alle kanten nog nabewerken moet..
Teijgetje schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:48:
[...]

Als je weet wat je wilt hebben kunnen ze dat vast zagen uit een balk.
Maar vraag je het niet dan hebben ze het vast niet...… ;)
Ik kende deze aanbieder sowieso nog niet, maar ik zal contact met ze opnemen. Aangezien ik in Duitsland woon wordt dat nog een puzzel, maar ik had tot nu toe überhaupt weinig aanbieders gevonden die een bruikbare dikte, laat staan dat in combinatie met een bruikbare breedte, aanbieden.

Zoals gezegd, ik heb wel een invalcirkelzaag wel een maar geen eigen zaagtafel dus in de lengte doorzagen lukt met mijn eigen spullen niet (fatsoenlijk).

[ Voor 52% gewijzigd door Tarin op 15-08-2019 21:53 ]

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:13
Tarin schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:49:
[...]

Tuurlijk, eventueel laten doen bij de bouwmarkt bij gebrek aan zaagtafel. Maar als ik kan vermijden dat ik alle kanten nog nabewerken moet..

[...]

Ik kende deze aanbieder sowieso nog niet, maar ik zal contact met ze opnemen. Aangezien ik in Duitsland woon wordt dat nog een puzzel, maar ik had tot nu toe überhaupt weinig aanbieders gevonden die een bruikbare dikte, laat staan dat in combinatie met een bruikbare breedte, aanbieden.

Zoals gezegd, ik heb wel een invalcirkelzaag wel een maar geen eigen zaagtafel dus in de lengte doorzagen lukt met mijn eigen spullen niet (fatsoenlijk).
Als je idd niet om te zagen / vlakken hebt, kant ik t me voorstellen :)

tijd voor wat klusjes!

• Teijgetje
Tarin schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:49:

Ook met een zaagtafel is een ding, zaagslag hou je altijd iets en nabewerken met freestafel of vlakbank moet je dus altijd.
Een zagerij (vast ook in Duitsland in de buurt) zaagt dan iets ruimer en maakt met een vlakbank de latten recht en exact op maat. Kost meestal de wereld niet.
Dus lever je daar evt. een ruim genoege balk aan.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:35
Ik heb een stuk ruw eikenhout met bast. Deze wil ik graag blind aan het plafond hangen. Iemand tips daarvoor. Blind ophangen van een plank aan de muur ben ik bekend mee middels een grenen plank boven de TV. Informatie over het blind ophangen aan het plafond is niet te vinden.

Ik zat zelf aan zoiets te denken:
Afbeeldingslocatie: https://media.wuerth.com/source/eshop/stmedia/wuerth/images/std.lang.all/resolutions/category/576px/40394.jpg
https://eshop.wurth.nl/On...0681352150.sku/nl/NL/EUR/

Hiermee zou ik de plank vast klemmen aan het plafond door de twee delen over elkaar heen te schuiven.

Andere optie is misschien een metalen zwaluwstaatverbinding
Afbeeldingslocatie: https://www.houtbewerkingswinkel.nl/pub/media/catalog/product/cache/74c1057f7991b4edb2bc7bdaa94de933/0/0/0001794_pitzl-zwaluwstaartverbinding-hvp-883220000_300.jpg
https://www.houtbewerking...erbinding-hvp-80x220x12mm

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 15-08-2019 23:00 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
@CurlyMo gezien het gewicht dat eikenhout al snel kan krijgen zou ik de extra euro's uitgeven voor de laatste metalen zwaluwstaartverbinding.

Een andere goedkopere optie is om bovenplaat met moer (https://www.houtbewerking...x5mm-voor-m20-draadeinden) aan het plafond te bevestigen en een lange draaideind in het stuk hout bevestigen. Of andersom een rampamoer (https://www.hornbach.nl/s...ml?varCat=S4697##v3830264) in het hout bevestigen en een plaat met draadeind aan het plafond bevestigen.

[ Voor 23% gewijzigd door Alsjemenou op 16-08-2019 07:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
French cleat links en rechts waar je de plank dan in schuift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ThinkPadd schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 07:46:
French cleat links en rechts waar je de plank dan in schuift?
En dan heb je een variant op de hierboven genoemde zwaluwstaartverbinding gemaakt. :)

Als het mechanisch moet, dan lijken die zwaluwstaarten mij prima. Je zou ook nog eens kunnen kijken naar een goede kit als het er toch nooit meer af moet.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:52
Zijn er hier ook Tweakers die een 80+ meter slootwal hebben? Er groeien op dit moment diverse soorten onkruid, oude stobben, bramen etc. Graag wil ik dit binnen een aantal maanden / half jaar 'onderhoudsvrij' hebben. Echt onderhoudsvrij krijg je met walsbeschoeiing maar dat kost een fortuin. Ik zat eerder te denken aan antiworteldoek maar daarin een aantal gaten waar dan planten uit boven komen.

https://www.rjnaafs.nl/wp...kleding/dscn2747kopie.jpg

Zijn er nog andere opties beschikbaar? Of kan ik deze vraag beter in het topic 'Tuinen, balkons en planten' zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:30

mark-k

AKA markkNL

JL-IP(!) schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:19:
Zijn er hier ook Tweakers die een 80+ meter slootwal hebben? Er groeien op dit moment diverse soorten onkruid, oude stobben, bramen etc. Graag wil ik dit binnen een aantal maanden / half jaar 'onderhoudsvrij' hebben. Echt onderhoudsvrij krijg je met walsbeschoeiing maar dat kost een fortuin. Ik zat eerder te denken aan antiworteldoek maar daarin een aantal gaten waar dan planten uit boven komen.

https://www.rjnaafs.nl/wp...kleding/dscn2747kopie.jpg

Zijn er nog andere opties beschikbaar? Of kan ik deze vraag beter in het topic 'Tuinen, balkons en planten' zetten?
Asfalteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49
Of gewoon het juiste gereedschap aanschaffen dat het onderhoud makkelijker maakt? Een Conver C10 slootmaaier wellicht? :+

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Alsjemenou schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 07:36:
@CurlyMo gezien het gewicht dat eikenhout al snel kan krijgen zou ik de extra euro's uitgeven voor de laatste metalen zwaluwstaartverbinding.
Is het dan handiger om ze in de lengte te monteren waardoor je de plank er overheen schuift. Dus:
code:
1
2
3
4
5
|-----------------------|
|                       |
|  <--             <--  |
|                       |

Of beter in de breedte zodat je de plank erop draait:
code:
1
2
3
4
5
|  ^              |     |
|  |              |     |
|  |              ^     |

rechter dakje staat dus op de kop
Een andere goedkopere optie is om bovenplaat met moer (https://www.houtbewerking...x5mm-voor-m20-draadeinden) aan het plafond te bevestigen en een lange draaideind in het stuk hout bevestigen.
Als ik dit blind wil bevestigen, dan moet ik de plank tegen het plafond draaien over zijn gehele as. Dat schiet niet echt op met de stroomkabels ;)

Ding moet uiteindelijk een lamp gaan worden. Dan had ik er nog niet bij verteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
CurlyMo schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:50:

Is het dan handiger om ze in de lengte te monteren waardoor je de plank er overheen schuift.

[...]

Of beter in de breedte zodat je de plank erop draait.
Het is om het even. Wellicht heb je bij montage in de breedte iets betere verdeling van het gewicht bij eventuele belasting vanuit de zijkanten. Mochten kinderen met zware lampen gaan zwaaien.
CurlyMo schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:50:

Als ik dit blind wil bevestigen, dan moet ik de plank tegen het plafond draaien over zij gehele as. Dat schiet niet echt op met de stroomkabels ;)
Ah, duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Alsjemenou schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:01:
[...]

Het is om het even. Wellicht heb je bij montage in de breedte iets betere verdeling van het gewicht bij eventuele belasting vanuit de zijkanten. Mochten kinderen met zware lampen gaan zwaaien.
In die gevallen blijft de vraag hoeveel kracht er nodig is om ze weer van de zwaluwstaarten af te draaien. Ik heb namelijk bij een blinde montage geen mogelijkheid om de zwaluwen te blokkeren.

De kans dat kinderen de lampen in de lengte laten zwaaien is kleiner dan over de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

@CurlyMo Kun je niet gewoon met twee ladegeleiders oid werken? Althans, dat idee maar dan boven en onder vastgeschroefd ipv aan de zijkanten. Hoewel twee ladegeleiders op kun kant ook zou moeten werken, mits het beide de zelfde zijn (dus niet links/rechts gemixt)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
The Eagle schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:06:
@CurlyMo Kun je niet gewoon met twee ladegeleiders oid werken? Althans, dat idee maar dan boven en onder vastgeschroefd ipv aan de zijkanten. Hoewel twee ladegeleiders op kun kant ook zou moeten werken, mits het beide de zelfde zijn (dus niet links/rechts gemixt)
Mijn ervaring is dat het vaak een pain-in-the-ass is om die dingen te bevestigen, laat staan tegen een plafond. Ook zijn ze gemaakt voor neerwaartse belasting, geen zijwaartse belasting (wat het wordt als je ze aan het plafond bevestigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-04 09:46

Martijn02

/* No Comment */

CurlyMo schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:05:
[...]

In die gevallen blijft de vraag hoeveel kracht er nodig is om ze weer van de zwaluwstaarten af te draaien. Ik heb namelijk bij een blinde montage geen mogelijkheid om de zwaluwen te blokkeren.

De kans dat kinderen de lampen in de lengte laten zwaaien is kleiner dan over de breedte.
Dit: Ik zou die zwalustaarten doodeng vinden als ze horizontaal aan het plafond gemonteerd worden. Daar zijn ze niet voor bedoeld. Als de plank maar een klein beetje schuift (ik hoop dat je niet in groningen woont) dan komt het hele gevaarte naar beneden donderen.

Moet de plaat/plank strak tegen het plafond aan? of zit er wat ruimte tussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 18:42
Afgelopen juli de sleutel gekregen van onze nieuwe woning. Hier hebben we de wanden laten stucen, de vloer laten egaliseren op de begane grond en hier over ligt inmiddels PVC. Op de 1e verdieping, zolder en de trappen lag bruin tapijt. Dit hebben we inmiddels vervangen door laminaat. De trap heb ik aangepakt met overzet treden. Moet toegeven dat het vrij snel werkt alleen die 'trap spin' om alles af te meten is echt een ramp. Helaas geen foto van de trap met tapijt. Zie hier het resultaat zonder de kitranden voor de afwerking. Daar ben ik mee bezig.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vhrzLQL/20190811-233025-COLLAGE.jpg

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04 04:56
Ik ga een klein schuurtje bouwen (4 x 2,5 meter), hier moet uiteraard ook een hemelwaterafvoer aan komen.
Er is gelukkig een bestaande regenpijp redelijk in de buurt waar ik naar toe zou kunnen werken.
Het idee is dus om de bestaande hemelwaterafvoer uit te graven en in de grond het zo te maken dat er nog een extra buis op aangesloten kan worden.

echter.... lijkt er geen ruimte te zijn om een Y of T stuk aan te sluiten.

De bestaande regenpijp is als volgt aangesloten: Regenpijp > 90 graden bocht (naar voren) > 90 graden bocht (naar beneden) > 90 graden bocht (naar links)

Buiten het feit dat het geloof ik niet aan te raden is om 90 graden bochtente gebruiken, laat staan 3 achter elkaar, zijn deze alle 3 strak tegen elkaar aan gemaakt en is er niet een stuk buis over om te vervangen door een Y of T stuk.

Iemand nog goede ideeen?

Ik zou misschien kunnen proberen om 2 bochten te vervangen door 45 graden bochten en zo hopelijk ruimte te creeeren om er een Y stuk tussen te passen? (dus: Regenpijp > 45 graden bocht > Ystuk> 45 graden > bestaande 90 graden bocht

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Alsjemenou schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:17:
[...]

Mijn ervaring is dat het vaak een pain-in-the-ass is om die dingen te bevestigen, laat staan tegen een plafond. Ook zijn ze gemaakt voor neerwaartse belasting, geen zijwaartse belasting (wat het wordt als je ze aan het plafond bevestigd).
Klopt, daarom ook de opmerking "of iets dergelijks" er bij. Met een paar metalen U-profielen die je in elkaar schuift kom je ook al een heel eind. ZOlang het allemaal vlak / horizontaal is gaat dat echt niet lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 18:42
louzy82 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:41:
Ik ga een klein schuurtje bouwen (4 x 2,5 meter), hier moet uiteraard ook een hemelwaterafvoer aan komen.
Er is gelukkig een bestaande regenpijp redelijk in de buurt waar ik naar toe zou kunnen werken.
Het idee is dus om de bestaande hemelwaterafvoer uit te graven en in de grond het zo te maken dat er nog een extra buis op aangesloten kan worden.

De bestaande regenpijp is als volgt aangesloten: Regenpijp > 90 graden bocht (naar voren) > 90 graden bocht (naar beneden) > 90 graden bocht (naar links)

Buiten het feit dat het geloof ik niet aan te raden is om 90 graden bochtente gebruiken, laat staan 3 achter elkaar, zijn deze alle 3 strak tegen elkaar aan gemaakt en is er niet een stuk buis over om te vervangen door een Y of T stuk.

Iemand nog goede ideeen?

Ik zou misschien kunnen proberen om 2 bochten te vervangen door 45 graden bochten en zo hopelijk ruimte te creeeren om er een Y stuk tussen te passen? (dus: Regenpijp > 45 graden bocht > Ystuk> 45 graden > bestaande 90 graden bocht
Op basis van je omschrijving kan ik het me moeilijk in beelden. Heb je een foto van de situatie?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben langzaam een beetje aan het nadenken over het bouwen van een tuinhuis met buitenkeuken. Formaat wordt nog even over nagedacht, maar zal rond de 5x4 worden waarschijnlijk.

Eerste en lastigste stap is wat mij betreft de fundering.
Wil een tegelvloer in de veranda hebben, ivm schoonhouden. Denk daarbij aan 'houtlook' tegels.
Tegelen op hout is niet zo makkelijk, dus denk dat we voor een betonnen vloer gaan.

Voor de palen ter ondersteuning van het dak lijken Poeren me een goede oplossing. Tegel eronder en gaan. Echter; als ik een betonlaag stort tussen deze poeren in, met de poeren ingestort, moet ik dan nog verdere maatregelen voor het beton nemen? Wapeningsnet erin lijkt me het minste, maar bijvoorbeeld deze wapening vast maken aan de poeren? Piepschuim onder het beton etc?
Zie voldoende beschrijvingen, maar die gaan meestal uit van óf een losse betonplaat óf poeren.
Combinatie van zie ik niet veel langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Bo0bz schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:00:
[...]

Op basis van je omschrijving kan ik het me moeilijk in beelden. Heb je een foto van de situatie?
Beetje provisorisch maar hopelijk toch duidelijk zo:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wcNBPMy/situatie.jpg

Zoals zo vaak met dit soort dingen heb ik niet zo veel werkruimte, In dit plaatje gezien rechts heb ik nog een cm of 10 na de 2e bocht.
(of ik moet 60 x 60 terrastegels gaan verwijderen maar dat doe ik liever niet)

[ Voor 42% gewijzigd door louzy82 op 16-08-2019 11:28 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:47
louzy82 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:41:

Iemand nog goede ideeen?

Is het niet mogelijk om het helemaal zonder aansluiting te doen? Je zou een grindkoffer kunnen graven en daar kan het water in de grond infiltreren. Vaak kan je via je waterschap of gemeente subsidie krijgen voor een regenton of een sedumdak. Sedum kan circa 40 Liter per m2 vasthouden. Mooie regenton van 250 liter erbij en dan zou het zomaar kunnen zijn dat je al je water kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan een schaartrap gebruiken, die heb je ook voor wandmontage.
Andere optie is idd vlizotrap, maar het "luik" verder door laten scharnieren, zodat die verticaal komt te staan, gelijk aan het hekje. Dus de raveelbak ook laten scharnieren.

Iets meer werk: vlieringvloer doortrekken, en daar een luik in maken.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 16-08-2019 11:34 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Iemand enig idee waar je als particulier van die mooie couveusezakken kunt kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:40

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou kiezen voor een rechte trap welke je bij geen gebruik tegen de muur tussen de twee deuren kan ophangen. Staat ook nog wel leuk vind ik persoonlijk :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-04 20:58

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je de ruimte maar sporadisch gebruikt zou je ook een telescoopladder ergens neer kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Martijn02 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:19:
[...]

Dit: Ik zou die zwalustaarten doodeng vinden als ze horizontaal aan het plafond gemonteerd worden. Daar zijn ze niet voor bedoeld. Als de plank maar een klein beetje schuift (ik hoop dat je niet in groningen woont) dan komt het hele gevaarte naar beneden donderen.
De vraag is hier natuurlijk hoe goed die dingen klemmen. Als het allemaal glad spul is waar zo de boel vanaf glijdt, dan schiet het natuurlijk niet op.
Moet de plaat/plank strak tegen het plafond aan? of zit er wat ruimte tussen?
Moeten, moeten => willen :)

De ruimte die er tussenzit is de ruimte die ik wegfrees. Dan blijven de randen over. Maar ook dan is de vraag hoe ik het idealiter onzichtbaar doe.
The Eagle schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:42:
[...]

Zolang het allemaal vlak / horizontaal is gaat dat echt niet lopen :)
Behalve wanneer je zelf of anderen (per ongeluk) tegen de lampen duwt / stoot waardoor deze gaan zwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

RevellNL schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:33:
Iemand enig idee waar je als particulier van die mooie couveusezakken kunt kopen?
Wat voor zakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:17
Asbestsaneerzakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
CurlyMo schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:54:
[...]

De vraag is hier natuurlijk hoe goed die dingen klemmen. Als het allemaal glad spul is waar zo de boel vanaf glijdt, dan schiet het natuurlijk niet op.

[...]

De ruimte die er tussenzit is de ruimte die ik wegfrees. Dan blijven de randen over. Maar ook dan is de vraag hoe ik het idealiter onzichtbaar doe.

[...]

Behalve wanneer je zelf of anderen (per ongeluk) tegen de lampen duwt / stoot waardoor deze gaan zwaaien.
Beetje kit tijdens montage houdt de boel wel op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Couveusezak / Glovebag

Afbeeldingslocatie: https://www.negairmachines.com/catalog/images/Grayling-5460-Extended-Run-Glove-Bags.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
chrisborst schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:28:
[...]

Is het niet mogelijk om het helemaal zonder aansluiting te doen? Je zou een grindkoffer kunnen graven en daar kan het water in de grond infiltreren. Vaak kan je via je waterschap of gemeente subsidie krijgen voor een regenton of een sedumdak. Sedum kan circa 40 Liter per m2 vasthouden. Mooie regenton van 250 liter erbij en dan zou het zomaar kunnen zijn dat je al je water kwijt kan.
Bedankt voor het idee, maar:
Ik heb buiten het schuurtje vrij weinig ruimte en een grindkoffer zou (volgens een online tool) ca 3 m2 x 50cm diep moeten zijn.
Een regenton in een klein schuurtje neerzetten is weer zonde van de ruimte en twijfelachtig of het voldoende is.

Ik kies liever voor een oplossing om het aan te sluiten om de afvoer nu ik er nog enigzins bij kan.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

CurlyMo schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:54:
[...]

[...]

[...]

Iki ging er vanuit dat eea echt tegen het plafond an zou komen. Leg anders aub even uit wat je exact van plan bent. Als het moet komen hangen kun je ook met keilbouten en ketingen werken. Schroefogen in de plank en klaar. Maar hangt helemaal van de hoogte tov het plafond en de tafel af, en de grootte en zwaarte van de plank.
Een tekening zou helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Teijgetje schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:11:
[...]

Beetje kit tijdens montage houdt de boel wel op zijn plaats.
Dus kit in de zwaluwstaart profielen en dan over elkaar heen schuiven?
The Eagle schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:50:
[...]
Ik ging er vanuit dat eea echt tegen het plafond an zou komen.
Ik ook. Gewoon strak tegen het plafond met aan de plank zelf een aantal hanglampen. Dus ik moet sowieso wat gleuven frezen voor bekabeling.
Als het moet komen hangen kun je ook met keilbouten en ketingen werken. Schroefogen in de plank en klaar. Maar hangt helemaal van de hoogte tov het plafond en de tafel af, en de grootte en zwaarte van de plank.
Als het hierop uit zou zijn gedraaid, dan had ik ook geen hulp nodig gehad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-04 19:29
@CurlyMo Als er toch lampen aankomen kun je dan niet op de dezelfde plek waar de lampen er aan zitten ook gewoon een schroef met plug in plafond doen? Dat de lamp ophanging toch die schroef afdekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@CurlyMo
Ik neem aan dat je er misschien ook ooit nog bij wilt zonder alles te slopen?
Een dotje aan de einden zodanig dat dat er niet onder uitgeperst wordt is genoeg voor fixatie.
Dicht genoeg bij de rand snij je het evt los later met een uitgeschoven afbreekmes en klein genoeg breek je los.
Tenzij het een bavianenverblijf is waar aan de lampen geslingerd wordt. Dan zou ik een hele koker gebruiken en de bevestigingen volkitten.
Monkeyproof in vaktaal. ;)

En wat Ko.Kane zegt, kan je niet fixeren met één schroef ter plekke waar de draad uitkomt? Of komt de draad direkt uit het hout uit een precies pas gaatje?
Of je gebruikt een noest als schroefpunt, dat is al rond (boren/verzinken) en dat kun je makkelijk onopvallend opvullen met een gekleurde epoxy.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 16-08-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ik snap het probleem ook niet, desnoods boor je voor in de hoeken de plank, waarna je de schroef er doorheen schroeft in een plug in het beton. De schroeven licht verzinken en dicht plamuren en verven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ko.Kane schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:06:
@CurlyMo Als er toch lampen aankomen kun je dan niet op de dezelfde plek waar de lampen er aan zitten ook gewoon een schroef met plug in plafond doen? Dat de lamp ophanging toch die schroef afdekt?
Nee, want die lampen zelf hangen aan zo'n ijzerdraad zonder kap. Dus ik heb niks wat een eventuele schroef afdekt.
Ethiron schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:03:
Ik snap het probleem ook niet, desnoods boor je voor in de hoeken de plank, waarna je de schroef er doorheen schroeft in een plug in het beton. De schroeven licht verzinken en dicht plamuren en verven.
Zoals ik al zei gaat het om een ruw stuk eikenhout direct van de boom (gekocht bij een houtzagerij). Als ik dat ding had willen verven dan was er inderdaad geen probleem geweest. Nu wil ik idealiter gewoon geen schroeven zien, ook niet verzinkt. Wat @Teijgetje
Teijgetje schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:52:
@CurlyMo
Ik neem aan dat je er misschien ook ooit nog bij wilt zonder alles te slopen?
Een dotje aan de einden zodanig dat dat er niet onder uitgeperst wordt is genoeg voor fixatie.
Check.
Tenzij het een bavianenverblijf is waar aan de lampen geslingerd wordt. Dan zou ik een hele koker gebruiken en de bevestigingen volkitten.
Monkeyproof in vaktaal. ;)
Het zijn specifieke sierlampen die niet heel zwaar zijn, maar juist lekker minimalistisch.
En wat Ko.Kane zegt, kan je niet fixeren met één schroef ter plekke waar de draad uitkomt? Of komt de draad direkt uit het hout uit een precies pas gaatje?
Dat laatste.
Of je gebruikt een noest als schroefpunt, dat is al rond (boren/verzinken) en dat kun je makkelijk onopvallend opvullen met een gekleurde epoxy.
Altijd fijn dat jij me tenminste begrijpt en ook onthoudt welke dingen allemaal geen optie waren :) Gekleurde epoxy zou eventueel nog wel kunnen. Hier zijn de gaten van de eikenhouten vloer ook gevuld met bruin/grijs epoxy.

Nu nog even weten waar ik van dat houtvuller kan halen. Het moet tegen het plafond dichtgemaakt worden, dus wel fijn als het niet te vloeibaar is :p

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 16-08-2019 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CurlyMo schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 17:33:
[...]

Nu nog even weten waar ik van dat houtvuller kan halen. Het moet tegen het plafond dichtgemaakt worden, dus wel fijn als het niet te vloeibaar is :p
ik denk dat je dan kneedbaar hout zoekt. op kleur te krijgen bij nagenoeg elke bouwmarkt.
(je kan het ook zelf maken van schuurstof en witte houtlijm)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 16-08-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
CurlyMo schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 17:33:

Achteraf bedacht ik dat je dat makkelijker met harde reparatiewas doet. Dat stop je er in en blijft wel zitten, en makkelijk er uit te halen mocht je er bij moeten zijn.
En met drie kleuren in een pakje moet de noestkleur te mengen/vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:19

loewie1984

music addict! pizza monster!!

loewie1984 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:41:
Iemand met het volgende bijltje gehakt?

Al onze radiatoren hebben een zij aansluiting in huis. Op twee plekken zouden we deze graag willen vervangen voor een hoge maar smalle (design) radiator. Deze hebben alleen een onder aansluiting. Hoe kan ik dit het beste passend maken?

Ik kan de radiator eventueel iets hoger hangen en met een 45 graden knik bocht en pijp de boel alsnog onder in het midden aansluiten, maar liever kijk ik naar een radiator in dit formaat met een zij aansluiting, maar ze zijn haast niet te vinden.

Sleuven frezen in de muur of vloer om leidingen te verleggen behoort helaas niet tot de mogelijkheden. De radiatoren opschuiven tot de aansluitingen daadwerkelijk in het midden zitten ook niet, want er zit altijd een muur, kozijn of stopcontact in de weg.
Nog even een repost van mijn vraag, zit redelijk omhoog omdat ik komende week de knoop door moet hakken.

Design radiatoren lijken allemaal een middenaansluiting te hebben, echter zit de aansluiting niet in het midden.

Afbeeldingslocatie: https://www.radiatorendiscounter.nl/back-site/upload/shop_attachment/alto-plan-aansluittekening_20160623133218180.png

Hoe kan ik dit het beste passend maken met een zij aansluiting, en gaat dat überhaupt wel.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
loewie1984 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:04:
[...]

Nog even een repost van mijn vraag, zit redelijk omhoog omdat ik komende week de knoop door moet hakken.

Design radiatoren lijken allemaal een middenaansluiting te hebben, echter zit de aansluiting niet in het midden.

[Afbeelding]

Hoe kan ik dit het beste passend maken met een zij aansluiting, en gaat dat überhaupt wel.
Misschien kan je even langs bij warmte service, neem een foto en maatvoering mee van je huidige situatie en ze hebben boeken van jaga etc om alle verschillende aansluitingen te bekijken. Ik zou nu niet weten wat er wel en niet past. Bijna alles is mogelijk, gewoon even vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

[...]

[Afbeelding]

Heb je een foto van de aansluiting zoals die nu zit?
Als je een hoge radiator aan de zijkant wil aansluiten wordt dat wel mooi?
Dan heb je een buis die aan de zijkant langs de radiator omhoog loopt.
Beter pas je de leidingen aan dat je aan de onderkant kan aansluiten.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Ik zou nog even breder kijken.
1. bereken welke opgesteld vermogen je ik de kamer nodig hebt
2. bereken per radiator het gewenste vermogen (een hoger vermogen is prettig want dan heb je speling als je bijvoorbeeld aan CV-tuning gaat doen)
3. bestel een radiator die minimaal beschikt over het benodigde vermogen en met je leidingen het beste uitkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik ben op zoek naar zo'n houder waar je een papierrol in kan stoppen, zodat je makkelijk even wat papier kan pakken om je handen schoon te maken/af te drogen/even iets schoonvegen.

Ik vind wel professionele, maar dat is wat overkill. Heeft iemand een tip?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Emmer met een gat aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Anoniem: 93986 is een mogelijkheid, maar heb liever een speciaal voor zo'n papierrol ontworpen iets. Dat geëmmer hou ik niet zo van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Wacht ff, dan kom je toch uit op een houder waar je een papierrol in kan stoppen? Maar die wil je niet want te duur. :| :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 17:19
20 euro goedkoop genoeg? https://www.bol.com/nl/p/...avulrol/9200000064116742/

Of, als het moet hangen, 36 eur: https://www.bol.com/nl/p/...UGX1JNcg_0.4.ProductTitle

[ Voor 45% gewijzigd door Hmmbob op 18-08-2019 15:11 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Jelte schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:50:
Ik ben op zoek naar zo'n houder waar je een papierrol in kan stoppen, zodat je makkelijk even wat papier kan pakken om je handen schoon te maken/af te drogen/even iets schoonvegen.

https://www.plenty-online...asypull-mobile-dispenser/

Deze houder was eens voordelig bij Jumbo. De navulrollen hebben ze er in elk geval nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 15:00:
Wacht ff, dan kom je toch uit op een houder waar je een papierrol in kan stoppen? Maar die wil je niet want te duur. :| :?
degene die ik vond vond ik te duur ja. Die plenty die hierboven wordt genoemd is wel goed genoeg geprijsd.

Dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik wil binnenkort volgende brievenbus plaatsen:

Brievenbus

Uiteraard wil ik dat hij stevig en recht staat. Ik ben echter een klusser met twee linkerhanden die al blij is als hij een lamp kan ophangen.

Mijn schoonbroer stelde voor om een basis te maken met snelbeton. Klinkt goed maar hoe zorg ik er dan voor dat het mooi waterpas wordt? En hoe groot/diep maak ik de sokkel? Zijn er nog andere dingen nodig zoals bekisting of een plastic folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:26
Admiral Freebee schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 21:01:
Ik wil binnenkort volgende brievenbus plaatsen:
[...]
Met NoMix beton heb je geen bekisting of folie nodig. (bv van Weber) Je gooit een zak leeg in je gat, water erbij en klaar. Je moet tijdens het uitharden zorgen dat de brievenbus staat zoals je wil. Dat positioneren heb je overigens niet zo heel veel tijd voor, t spul wordt met een paar minuten hard.

't Gat hoeft niet heel veel groter of dieper te zijn dan je brievenbus, zoveel kracht komt er niet op te staan volgens mij. Zorg ervoor dat de brievenbus zonder cement vrijwel goed staat. poeder en water erbij, fijn-afstellen, vasthouden en klaar.

Eventueel zou je een frame kunnen maken om 'm als t ware op zn plek te houden tijdens het uitharden. Zeker als de positionering over meer vrijheidsgraden moet (dus niet alleen recht en parallel aan je oprit, maar ook op een exacte plek en hoogte) kan dat de moeite waard zijn. Je kan dan ook wegkomen met een beton dat minder snel uithard, dat is wat vergevelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@T_knoop bedankt voor de tips! De brievenbus is wel gemaakt om met bouten te verankeren aan de sokkel. Hij wordt dus niet rechtstreeks in het beton geplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zet dan wat draadeinden in snelbeton vastgezet in een tijdelijk plankje met het patroon zoals in de sokkel. Stel die ruwweg waterpas en na uitharding zet je de bus op moeren die je eerst op je draadeind zet. Daarmee stel je het ding waterpas en dan nog een moer bovenop die plaat om hem vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:49
Jelte schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:50:

Hangt sterk af van wat voor papierrol... Je hebt bij de supermarkt volgens mij een goedkope/kleinere versie van de gebruikelijke (proffesionele) Tork rollen.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 00:00:
Zwelband en een paar wigjes lijken inderdaad een goed plan. Ik denk dat ik dat maar doe :)
Gelijk ook een stuk goedkoper dan Bruynzeel materiaal...
Moet het hout nog behandelen, zwelband aanbrengen (heb ik niet liggen) en andere wigjes zoeken, maar goed, het doet z'n werk al ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZeINxlN.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik wil graag het deurbeslag van mijn binnendeuren vervangen; het ziet er niet meer uit (aldus de grote baas). Daarom heb ik een aantal nieuwe klinken en sleutelgatrozetten besteld van 53mm doorsnede. Dat had (in theorie) nét moeten passen, maar jullie raden het al...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8tZfmuh.jpg

Het pas nét, maar hij schuurt een beetje tegen de sierlijst van de deur. En daar moet natuurlijk nog een afwerkrozet over, dat gaat dus helemaal niet lukken. Ik vind het niet erg om een beetje materiaal van de sierlijst weg te nemen zodat de rozet past, maar dat wil ik graag een beetje netjes doen natuurlijk. Idem voor de sleutelgatrozetten.

Ik moet 10+ deuren doen, het moet mooi én herhaalbaar zijn. Mijn idee is om een mal te maken voor de bovenfrees. Hebben jullie tips over hoe ik dat best aanpak? Of zoek ik het te ver en zijn er misschien makkelijkere manieren? (inb4 "terugzenden en andere klinken kopen")

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 19-08-2019 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:21:

Of zoek ik het te ver en zijn er misschien makkelijkere manieren?
Dremel met schuurrolletje. Een beetje oefenen en je hebt ze zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik moet 10+ deuren doen, het moet mooi én herhaalbaar zijn. Mijn idee is om een mal te maken voor de bovenfrees. Hebben jullie tips over hoe ik dat best aanpak? Of zoek ik het te ver en zijn er misschien makkelijkere manieren? (inb4 "terugzenden en andere klinken kopen")
waarom verzinken als je kan "verhogen" ?

2 gaten zagen (kleine van bv 20mm en grote van 100mm), plak het gewenste materiaal met dubbelzijdig tape op een opoffer plank
- boor het kleine gaatje (je hebt gelijk het midden wegens centerboortje)
- en daarna het grotere "gat" ..
en klaar je hebt een opvul ring ..

de bovenfrees kan je gebruiken om de randjes erin te doen .. (ipv je deur te beschadigen)

met dun laagje houtlijm .. plak je dit zo op je deur .. hoe het resultaat eruit ziet tja dat is aan jou ..
overgens snap ik best dat dit andere uitdagingen kan geven .. maar goed je zocht een oplossing ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-04 07:59

Budha

Online ergo sum

Ik wil graag het deurbeslag van mijn binnendeuren vervangen; het ziet er niet meer uit (aldus de grote baas). Daarom heb ik een aantal nieuwe klinken en sleutelgatrozetten besteld van 53mm doorsnede. Dat had (in theorie) nét moeten passen, maar jullie raden het al...

[Afbeelding]

Het pas nét, maar hij schuurt een beetje tegen de sierlijst van de deur. En daar moet natuurlijk nog een afwerkrozet over, dat gaat dus helemaal niet lukken. Ik vind het niet erg om een beetje materiaal van de sierlijst weg te nemen zodat de rozet past, maar dat wil ik graag een beetje netjes doen natuurlijk. Idem voor de sleutelgatrozetten.

Ik zou nog eerder de rozetten aan een kant vlak maken. Of je moet toevallig vervangende rozetten vinden die iets smaller zijn.

Je wilt het misschien niet horen, maar volgens mij doe je jezelf een groot plezier door deze terug te sturen. Zelfs als je een uitsparing weet te maken die precies de ronding van de rozet volgt én alle sierlijsten zitten op exact dezelfde afstand van de klink, vind jij (en de grote baas) dat echt een mooi gezicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 00:01:
[...]

Moet het hout nog behandelen, zwelband aanbrengen (heb ik niet liggen) en andere wigjes zoeken, maar goed, het doet z'n werk al ;)

[Afbeelding]
Keurig gemaakt!

Als je zo'n hor permanent laat zitten en hij zit aan de de regenkant dan is hij snel verrot als je geen minimaal 5mm vrije ruimte aan de onderkant houdt.

Acties:
  • +60 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:13

Felyrion

goodgoan!

Ik zal ook maar weer eens wat showen :)

Ik heb hier thuis nog één kamer die nog afgewerkt moest worden. Nu had ik in de hoek een lelijke koker die ik eerst weg wou halen (oude luchtafvoer keuken), maar dat zorgt voor stucwerk en andere reparaties waar ik nu niet op zit te wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OtUzBzz9wlIpYSjLdY0zQNtA/full.jpg

Ik had nog resten MDF en het leek me wel leuk om daar wat creatiefs mee te doen.
Dus zonder al te doordacht plan aan de slag gegaan, maar al met al is het leuk uitgepakt al zeg ik het zelf.

Het idee was meerdere lagen MDF aan te brengen met daartussen een Hue ledstrip.
Ik wou eerst een pixel strip gebruiken, maar een Hue stripje is makkelijker met de normale verlichting te integreren.
Ik heb restjes hout van andere projecten gebruikt om de boel te monteren.
Over de schuine latjes die je ziet loopt de ledstrip, telkens een laag verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HC6LEryJ2uQv1jhI7gsRpHkP/full.jpg

En dan het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4uWMbMPqW4Nw7YLWS8oVyNoE/full.jpg

Andere kleurtjes natuurlijk ook mogelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CizUeK5NSSjvOSAVpQnPfGKH/full.jpg

Foto's doen het niet helemaal recht, maar het idee is wel duidelijk denk ik.
En qua kosten is de ledstrip veruit het duurst :P

Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:20
Leuk bedacht @Felyrion!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-04 00:14

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Hier ook weer een projectje afgerond, RVS frame gemaakt voor het tafelblad,
Staat mooi stevig, vrije overspanning is 210cm (om 3 stoelen tussen de poten te kunnen krijgen...) maar blad buigt niet door als ik erop sta... (+- 85kg)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v1uXrcUyfWWyGXos8VBB9Drn/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H0SJmyCpwNMBt4tpc5ak5aRw/full.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

TheGhostInc schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:16:
Dremel met schuurrolletje. Een beetje oefenen en je hebt ze zo gedaan.
Heee da's een idee. Dan doet dat ding ook nog eens wat :)
1 van de komende dagen eens testen.
vso schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:34:
waarom verzinken als je kan "verhogen"?
Ook aan gedacht, maar de sierlijst is te hoog om dat netjes te kunnen doen.
Ga denk ik sowieso wel opvulstukjes moeten maken om de klinken en sleutelgatrozetten vast te zetten; schroefjes van 12mm zijn net te kort en 16mm is te lang :-(
Budha schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:52:
Je wilt het misschien niet horen, maar volgens mij doe je jezelf een groot plezier door deze terug te sturen. Zelfs als je een uitsparing weet te maken die precies de ronding van de rozet volgt én alle sierlijsten zitten op exact dezelfde afstand van de klink, vind jij (en de grote baas) dat echt een mooi gezicht?
Ik twijfel nog een beetje. Langs de ene kant vind ik enkel andere deurkrukken waarvan ofwel de rozet maar 1mm smaller is (en waarbij ik dan misschien alsnog de deur moet bijwerken), ofwel waarvan de prijs een veelvoud is. Geen van beide echt goede vervangende opties... Ik denk dat ik het gewoon maar 's ga testen op een deur die weinig gebruikt wordt/niet in het zicht zit, en dan beslissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Iemand ervaring met het verwijderen van een zolder deel van een schoorsteen? Ik ben in de markt voor een dakopbouw, wat inhoudt dat de schoorsteen verwijderd gaat worden. De gemetselde schoorsteen op de zolderverdieping is daarbij ook overbodig, ik wil eigenlijk alleen een geisoleerde pijp overhouden.

De pijp zelf is 5 jaar terug volledig gerenoveerd met de "welbekende" bekende materialen, van de factuur:
  • 7 Meter RVS flexibele voering, dubbel gedraaid Ø150mm
  • RVS schoorsteenhals Ø175mm
  • Fire master schoorsteenkap
  • 4 Zakken vermiculite, brandwerende isolatiekorrels
  • Vuurvast cement, warmtedeken, specie en stenen
Ik ben daar zelf helaas niet bij geweest, dus ik weet niet hoe dit er aan de binnenkant uit ziet. Even buiten de vraag of de schoorsteen wel of niet dragend is en er dus niet zomaar gesloopt mag worden (de buitenkant wordt gedaan, gaat mij om de binnenkant): Wat kan ik verwachten? Is er een flexibele pijp in de bestaande pijp geplaatst en is deze gevuld met korrels en cement of is de schoorsteen opgevuld (geen buis in buis) en komt ik het cement en het deken tegen als ik de schoorsteen sloop aan de binnenkant?

Ik wil dus uiteindelijk 1 buis overhouden, welke vuurvast en geisoleerd naar buiten gaat, zonder gemetselde schoorsteen.

Het gaat om een huis uit 1967, foto's kan ik altijd toevoegen :-).

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 15:24
Felyrion schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 00:22:
Ik zal ook maar weer eens wat showen :)

Ik heb hier thuis nog één kamer die nog afgewerkt moest worden. Nu had ik in de hoek een lelijke koker die ik eerst weg wou halen (oude luchtafvoer keuken), maar dat zorgt voor stucwerk en andere reparaties waar ik nu niet op zit te wachten.

[Afbeelding]

Ik had nog resten MDF en het leek me wel leuk om daar wat creatiefs mee te doen.
Dus zonder al te doordacht plan aan de slag gegaan, maar al met al is het leuk uitgepakt al zeg ik het zelf.

Het idee was meerdere lagen MDF aan te brengen met daartussen een Hue ledstrip.
Ik wou eerst een pixel strip gebruiken, maar een Hue stripje is makkelijker met de normale verlichting te integreren.
Ik heb restjes hout van andere projecten gebruikt om de boel te monteren.
Over de schuine latjes die je ziet loopt de ledstrip, telkens een laag verder.

[Afbeelding]

En dan het resultaat:
[Afbeelding]

Andere kleurtjes natuurlijk ook mogelijk:
[Afbeelding]

Foto's doen het niet helemaal recht, maar het idee is wel duidelijk denk ik.
En qua kosten is de ledstrip veruit het duurst :P

Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat :)
Echt prachtig gedaan! Hoe heb je de planken bevestigd? (ik zie namelijk geen schroefgaten zitten en als beginnend houtbewerker vind ik dit interessant!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@KillaZ
De voering zit in de oude schoorsteen als gasdichte buis. Daaromheen is de vermiculite gestort.
Breek je de schoorsteen af dan loopt de vermiculite weg. De buis moet je heel houden en vuurvast afwerken, die zit los, is "dun" en zo beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Teijgetje schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:23:
@KillaZ
De voering zit in de oude schoorsteen als gasdichte buis. Daaromheen is de vermiculite gestort.
Breek je de schoorsteen af dan loopt de vermiculite weg. De buis moet je heel houden en vuurvast afwerken, die zit los, is "dun" en zo beschadigd.
Zo'n vermoeden had ik dus al.

Dat is wel balen, aangezien de buis en de schoorsteen een enorm verschil zijn in omvang. De oude schoorsteen bevat 2 buizen waarvan er 1 niet meer in gebruik is. Is het een optie om voering heel te houden tot laten we zeggen een ruime meter boven dakbeschot en deze vanaf vloer zolder vuurvast af te werken? Er zijn vast methoden om dit op een overgang zoals een vloer mee te nemen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Gaan twee lagen structuurverf over elkaar met tussenpoos van een week een probleem geven?

Vorige week structuurverf aangebracht, bleek ik achteraf een structuurroller nodig te hebben.. oeps. Dus nu is er hier en daar veel of weinig structuur. De stukken met veel structuur wil ik weg schuren en dan alles overnieuw doen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:13

Felyrion

goodgoan!

JayRune schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:19:
[...]

Echt prachtig gedaan! Hoe heb je de planken bevestigd? (ik zie namelijk geen schroefgaten zitten en als beginnend houtbewerker vind ik dit interessant!)
Thanks! De ondersteunende plankjes die je ziet zijn vastgeschroefd en verlijmd (er zijn na deze foto nog wat meer steunpunten toegevoegd, en steunbalkjes aan de vloer).
De buitenste MDF laag is telkens daarop vastgekit.

Schroeven kan overigens ook prima, dat heb ik op mijn slaapkamer gedaan met een meubel achter het bed.
Dan de schroeven er iets verder dan het oppervlak inschroeven en nabewerken met MDF vuller. Dat spul werkt erg goed en kun je zo perfect glad schuren en verven. Dat heb ik ook voor de hoeken gebruikt.

Maar dit project is niet al te permanent bedoeld dus heb ik het me relatief makkelijk gemaakt :+

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Pagina: 1 ... 50 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.