Hmmmm! Dors!Remy!!!! schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:51:
Het was 2 middagen zagen, schroeven en schuren maar we hebben een bierstatafel!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
De vloer ligt er voor 3/4 in, maar ik wou graag de machines uitpakken en kwam ook osb te kort....

Vervolgens de eerste (en zwaarste) machine erop.
Bijna 500kg en stond nog op een pallet.
Met plankjes en balken en veel hefboom hem strak op de grond gekregen.

Vervolgens de rest van de machines erin met dit als tussen resultaat.

Wat je ziet
- een robland lx310 combimachine
- een hbm 200 profi afzuiger
- een record power sabre 450 lintzaag
- een contimac ch 16 n kolomboor
Er komt nog bij
- een 2m langer 7cm dikke eikenhouten werkbank (wordt het eerste bouwproject in deze werkplaats)
- een 100L compressor voor stuit en straalwerk
- een Jet band en schijf schuurmachine
- een fijnstof luchtfilter
Hopelijk snel meer daarover
tijd voor wat klusjes!
Gaaf. Maare, wtf doe je dat je zo'n werkplaats nodig hebt?s0ulmaster schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:00:
Eindelijk goeie vorderingen gemaakt in mijn nieuwe werkplaats.
Sometimes you need to plan for coincidence
Altijd fijn met feestjes. Ik heb er ook ooit 1 gemaakt die regelmatig de buurt rond gaat tijdens verjaardagen Ed.Remy!!!! schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:51:
Het was 2 middagen zagen, schroeven en schuren maar we hebben een bierstatafel!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Die moet ik onthouden voor wanneer mijn huis klaar is (als dat ooit gaat lukkenKaasplank schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:34:
[...]
Altijd fijn met feestjes. Ik heb er ook ooit 1 gemaakt die regelmatig de buurt rond gaat tijdens verjaardagen Ed.
[Afbeelding]
De vraag is echter op Fermacell egaal genoeg is voor 120 grams renovlies?Om een gewone muur egaal te maken en kleine putjes te stoppen kan je kiezen voor papier van 120 gram. Zijn er ook scheurtjes aanwezig dan neem je best papier van 150 gram.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Enig idee hoe dik (dus millimeter) dat was?Joopieboy schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:56:
Ik heb wel voorwerk gedaan om de grove plekken zoveel mogelijk glad en egaal te krijgen, en daarna ging het prima met 120 gram. Anders komt dat er toch doorheen, zeker met ruwbouw beton.
Gitaren maken en wellicht andere intrumenten. Meubels maken en al het andere wat maar leuk is om van hout (en metaal) te maken.Hmmbob schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:15:
[...]
Gaaf. Maare, wtf doe je dat je zo'n werkplaats nodig hebt?![]()
tijd voor wat klusjes!
Minder dan dat je met de hand kon voelen, de echte korrels enzo kwamen alsnog erdoorheen. Dus meer dan 2-3mm wil je niet.CurlyMo schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:57:
[...]
Enig idee hoe dik (dus millimeter) dat was?
Die laatste snap ik niet?Joopieboy schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:18:
[...]
Minder dan dat je met de hand kon voelen, de echte korrels enzo kwamen alsnog erdoorheen. Dus meer dan 2-3mm wil je niet.
Als je korrels of beschadigingen hebt in je muur die meer dan 2-3mm zijn dan ga je het terugzien.
Ah zo. Mijn wanden zijn allemaal Fermacell, dus dat is aardig egaal. Schroefgaten moet ik alleen nog even egaal schuren.Joopieboy schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:22:
[...]
Als je korrels of beschadigingen hebt in je muur die meer dan 2-3mm zijn dan ga je het terugzien.
Gisteren een muur van 4.5 bij 2.6 meter gedaan, gebouwd uit cellenbeton. Geprobeerd in twee keer te doen. Ik had best wel issues dat de laag hier en daar te dun leek te zijn. Met een rij was daardoor niet zo'n succes. Maar meer stuc op de muur en dus een dikkere laag maakte het ook niet makkelijker. Misschien volgende keer profielen gebruiken..
De muur van ~2x2.5 meter ging dan wel goed maar die had voldoende referentiepunten hoe dik overal te werken.
Voor een beginnend amateur is de muur denk ik redelijk. Niets te zien als je er structuurverf op doet. Maar wil het eigenlijk nog wat gladder. Zou je fix en finish met een roller kunnen aanbrengen?
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 12-08-2019 09:15 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Daar heb ik me ook in vergist; de muren wel opgeschuurd maar niet goed genoeg dus her en der zie je idd oneffenheden.Joopieboy schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:56:
Ik heb wel voorwerk gedaan om de grove plekken zoveel mogelijk glad en egaal te krijgen, en daarna ging het prima met 120 gram. Anders komt dat er toch doorheen, zeker met ruwbouw beton.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Mooi spul! Hoe bevalt de afzuiger van HBM? Ik heb nu een klein (luide!) afzuiger van Scheppach. Ik twijfel tussen een JET afzuiging (deze, of deze), of iets deels zelf maken met een cycloon. Is het geluid te doen van de HBM?s0ulmaster schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:00:
Eindelijk goeie vorderingen gemaakt in mijn nieuwe werkplaats.
De vloer ligt er voor 3/4 in, maar ik wou graag de machines uitpakken en kwam ook osb te kort....
[Afbeelding]
Vervolgens de eerste (en zwaarste) machine erop.
Bijna 500kg en stond nog op een pallet.
Met plankjes en balken en veel hefboom hem strak op de grond gekregen.
[Afbeelding]
Vervolgens de rest van de machines erin met dit als tussen resultaat.
[Afbeelding]
Wat je ziet
- een robland lx310 combimachine
- een hbm 200 profi afzuiger
- een record power sabre 450 lintzaag
- een contimac ch 16 n kolomboor
Er komt nog bij
- een 2m langer 7cm dikke eikenhouten werkbank (wordt het eerste bouwproject in deze werkplaats)
- een 100L compressor voor stuit en straalwerk
- een Jet band en schijf schuurmachine
- een fijnstof luchtfilter
Hopelijk snel meer daarover
Heb hem heel eventjes aangehad verder nog niet.orf schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:47:
[...]
Mooi spul! Hoe bevalt de afzuiger van HBM? Ik heb nu een klein (luide!) afzuiger van Scheppach. Ik twijfel tussen een JET afzuiging (deze, of deze), of iets deels zelf maken met een cycloon. Is het geluid te doen van de HBM?
Hij is niet stil, maar dat is de combi machine ook niet er staat 87dB op het apparaat, maar geen idee hoe die chinesen het meten. Er zit een klopper op het filter, die lijkt het wel goed te doen en verder heb ik nog geen idee. Qua montage voelde het wel een beetje als el cheapo china blik, maar daar is de prijs ook naar.
De JET ging wat boven mijn budget uit, anders had ik die gekocht. Schijnt een goed merk te zijn alleen hun garantieafhandeling richting verkopers/winkels schijn kut te zijn (heb ik me bij baptist laten vertellen, die om die reden het merk niet meer verkopen, ze waren wel tevreden over de kwaliteit).
tijd voor wat klusjes!
Dat is een draai- en verplaatstbaar lichtpunt voor als het huidige stroompunt niet helemaal matched.
Nu zit ik dus met zo'n situatie dat het huidige stroompunt niet helemaal op de juiste plek zit.
De lightswing is qua lengte alleen veel te lang (en niet in te korten) alsook de kleur strookt niet.
De kleur kan ik eventueel zelf nog spuiten maar eigenlijk zoek ik gewoon alternatieve systemen die een soortgelijk resultaat opleveren.. Iemand ideeën?
Inderdaad een optie.. Zal het eens bij de vrouw neerleggen. Plafond is alleen niet beister hoog (2,4m) dus ben dan wel bang dat het 'laag' aanvoelt!
Maar dat kan echt veel dunner als dat moet, mijn lamp was heel zwaar waardoor ik wat hout nodig had voor de stevigheid. Maar een gemiddeld lampje weegt niks, en met 10MM speling en 10MM hout kom je dus een heel eind. 2CM ga je op die hoogte niet zien
Joost.B schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:11:
[...]
Inderdaad een optie.. Zal het eens bij de vrouw neerleggen. Plafond is alleen niet beister hoog (2,4m) dus ben dan wel bang dat het 'laag' aanvoelt!
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Binnenkort komt ons nieuwe bed en ik wil deze graag wat verder naar de muur hebben en zoek dan ook een oplossing om de dikte van het stopcontact te verkleinen.
Het is helaas niet mogelijk om het stopcontact niet te gebruiken aangezien dit het enige stopcontact is aan die kant van de slaapkamer en daar de tv ook op aangesloten zit.
Zijn er mogelijkheden om de dikte te verkleinen? Ik kan helaas het gat niet dieper maken voor een inbouw want het is een huurhuis en kan niet zomaar "breken".
Wanneer het particuliere huur is moet je uiteraard met de eigenaar overleggen.
Echter een twee stuks WCD is vaak opbouw, de enige manier om die in te bouwen is in een ovale doos.

Vermoedelijk past een normale 1 weg WCD wel volledig inbouw in de doos, voor je aansluitingen zul je dan wel met stekkerdozen moeten werken.
Robbie T schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:58:
Op onze slaapkamer heb ik een half inbouw/opbouw stopcontact waar momenteel 2 stekkers in zitten. Door dit stopcontact kan ons bed niet volledig tegen de muur aan.
Binnenkort komt ons nieuwe bed en ik wil deze graag wat verder naar de muur hebben en zoek dan ook een oplossing om de dikte van het stopcontact te verkleinen.
Het is helaas niet mogelijk om het stopcontact niet te gebruiken aangezien dit het enige stopcontact is aan die kant van de slaapkamer en daar de tv ook op aangesloten zit.
Zijn er mogelijkheden om de dikte te verkleinen? Ik kan helaas het gat niet dieper maken voor een inbouw want het is een huurhuis en kan niet zomaar "breken".
Robbie T schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:58:
Op onze slaapkamer heb ik een half inbouw/opbouw stopcontact waar momenteel 2 stekkers in zitten. Door dit stopcontact kan ons bed niet volledig tegen de muur aan.

Als je de wcd vervangt door een enkele inbouw, kun je een ultra platte stekker gebruiken.
"If you don't know where you are going, any road will take you there"
In het plafond in de woonkamer zit een groot rond gat. Er heeft lang geleden een open haard in dit huis gestaan (vorige bewoners).
Ik wilde echter geen haard. Maar nu zit ik nog wel met de pijp, en een groot rond gat. Hier wil ik een mooie ronde witte plafondplaat op doen.
Maar... Ik kan werkelijk waar nérgens een plaat vinden met een diameter van ongeveer 25cm.
En ik wil dit gat mooi afdichten. Dichtmetselen is geen optie. Dat wordt hoe dan ook minder strak omdat het plafond gestuct is en gespoten. En wie weet wil ik ooit weer een haard, en dan kan ik zo de kap er af halen.
Wie weet waar ik een mooie witte afdekkap kan vinden, met een diameter van minstens 25cm?
Kan je niet zoiets zelf maken: skai21 in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5" maar dan zonder kabeluitsparingen e.d.?Nyarlathotep schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:16:
Wie weet waar ik een mooie witte afdekkap kan vinden, met een diameter van minstens 25cm?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Heb je toevallig nog de bouwtekeningen ervan?Kaasplank schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:34:
[...]
Altijd fijn met feestjes. Ik heb er ook ooit 1 gemaakt die regelmatig de buurt rond gaat tijdens verjaardagen Ed.
[Afbeelding]
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Als het een rook kanaal was, zorg dan wel dat je het goed afdekt. Roet trekt letterlijk overal doorheen, als je over een laagje roet op de stenen heen hebt gestuct en meerdere lagen getext. Komt roet er nog door. Dus plastic of isoleercel.
breinonline schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:54:
[...]
Kan je niet zoiets zelf maken: skai21 in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5" maar dan zonder kabeluitsparingen e.d.?
Kan je geen uitsparing in je hoofd bord makenRobbie T schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:58:

Bij de bouwmarkt kreeg ik het advies om nogmaals voorstrijk te gebruiken en dan zou zeer waarschijnlijk de volgende verflaag in 1x dekken. Voorstrijk aangebracht en ondertussen 2x geverfd maar helaas nog steeds niet perfect dekkend. Ik verwacht er nog 1x overheen te moeten verven om een goed dekkende muur te krijgen. Nu is het probleem dat de verf op is en dat ik de kleur niet zo mooi vind
Vreemd genoeg hebben we al meerdere muren in andere kamers geverfd (zelfde stucwerk) welke altijd in 2x prima gedekt hebben. Ik snap dus ook niet zo goed wat hier nu het probleem is en van de adviezen in de bouwmarkt word ik ook niet echt gelukkig.
Ik wil nu een lichte kleur (lichtbruin, mintgroen of iets dergelijks) gaan aanbrengen in plaats van drama blauw. Wat kan ik nu het beste doen?
- eerst wit verven en dan de lichte kleur aanbrengen?
- direct de lichte kleur aanbrengen en hopen dat het in 2x dekt?
- eerst een andere kleur (lichtgrijs) aanbrengen en dan de gewenste lichte kleur?
En is het verstandig om nu opnieuw voorstrijk te gebruiken?
Blauw is een lastige kleur, net als rood, om goed dekken te krijgen.
Als je een lichtere kleur wil, dan zou ik inderdaad een grijze laag verven, en dan de kleur die je wilt.
Wat je kan doen: monteer op de plek van het stopcontact een kniedeksel, breng bedrading naar buiten, leg een stekkerblok onder je bed.Robbie T schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:58:
Een rij werkt prima als je idd voldoende laagdikte opbrengt (of eerst een raaplaag opzet), en dan zijn stucprofielen je vriend. Wat ik echt fijn vind werken is mp75. Dat kan je met sponzen en afmessen echt mega glad trekken.LED-Maniak schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:09:
Wat is het formaat muur dat jullie doorgewinterde stucers in een maal doen?
Gisteren een muur van 4.5 bij 2.6 meter gedaan, gebouwd uit cellenbeton. Geprobeerd in twee keer te doen. Ik had best wel issues dat de laag hier en daar te dun leek te zijn. Met een rij was daardoor niet zo'n succes. Maar meer stuc op de muur en dus een dikkere laag maakte het ook niet makkelijker. Misschien volgende keer profielen gebruiken..
De muur van ~2x2.5 meter ging dan wel goed maar die had voldoende referentiepunten hoe dik overal te werken.
Voor een beginnend amateur is de muur denk ik redelijk. Niets te zien als je er structuurverf op doet. Maar wil het eigenlijk nog wat gladder. Zou je fix en finish met een roller kunnen aanbrengen?
Fix & finish rollen? meh... dat gaat geen succes worden.
[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 13-08-2019 10:25 ]
Wise enough to play the fool
Als je een bouwmaat pas kan gebruiken: SPS vind ik weer een stap beter dekken dan de monodek.
Kijk of je deze laag dan wel dekkend krijgt waarna je je kleur naar keuze saust. Aangezien het een relatief klein oppervlak is, zou je er voor kunnen kiezen om een liter Alphatex of de iets duurdere Alphacryl te gebruiken.
K to the KillaZ
Niet geweten dat zoiets bestand! De dubbele wcd wordt vervangen door een enkele inbouw en dan met een platte stekker :-)Pino schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:23:
[...]
[Afbeelding]
Als je de wcd vervangt door een enkele inbouw, kun je een ultra platte stekker gebruiken.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
https://www.spirototaal.n...al/spiro/deksels-d-en-df/Nyarlathotep schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:16:
Ik zit met een vraag:
In het plafond in de woonkamer zit een groot rond gat. Er heeft lang geleden een open haard in dit huis gestaan (vorige bewoners).
Ik wilde echter geen haard. Maar nu zit ik nog wel met de pijp, en een groot rond gat. Hier wil ik een mooie ronde witte plafondplaat op doen.
Maar... Ik kan werkelijk waar nérgens een plaat vinden met een diameter van ongeveer 25cm.
En ik wil dit gat mooi afdichten. Dichtmetselen is geen optie. Dat wordt hoe dan ook minder strak omdat het plafond gestuct is en gespoten. En wie weet wil ik ooit weer een haard, en dan kan ik zo de kap er af halen.
Edit: Al dan niet in combinatie met zoiets: https://www.spirototaal.n...ang/dakdoorvoer-plat-dak/
Zoiets netjes in de grondverf zetten en daarna laten meespuiten met het plafond?
[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 13-08-2019 10:46 ]
All-electric.
Afgelopen weekend heb ik deze machine ook uitgetest op een flinke hoeveelheid OSB platen voor een terrasoverkapping en ik moet zeggen dat het een prima ding was! Was blijkbaar ook nog goedkoper dan huren bij Boels.chrisborst schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:27:
[...]
Ik zou voor deze zaag gaan: https://www.lidl-shop.nl/...et-geleiderail/p100256636
Goede reviews en toen ik hem zelf gebruikte was het prima om mee te werken.
Veel beter inzetbaar dan een simpele tafelzaag. Ook is het lastig om er grote platen doorheen te duwen.
Je zou ook nog kunnen overwegen om veel stroken in de bouwmarkt te laten zagen. Nadeel is dat je wel precies de maten moet weten.
[ Voor 0% gewijzigd door TweakOverflow op 13-08-2019 10:41 . Reden: Interpunctie ]
Weddings are basically funerals with cake.
Een iets in de vorm van een rozet? Zoiets bijvoorbeeld:Nyarlathotep schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:16:
Ik zit met een vraag:
https://www.hornbach.nl/s...0-cm/5864831/artikel.html
Er zullen genoeg dingen van EPS te vinden zijn in een andere stijl. Soms is iets benadrukken mooier dan het weg proberen te werken wat net niet lukt.
Zal eens zoeken. Heb een sketchup model gemaakt. Maten van de voet hangt natuurlijk wel van welke inbouwkoelkast je hebt. Mooiste is een deur op deur modelGuldan schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:03:
[...]
Heb je toevallig nog de bouwtekeningen ervan?
Ik weet dat je er niets aan hebt, maar ik moest echt lachen toen je zei dat je de kleur toch niet mooi vond.Aghanim schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:25:
Ik dacht dit weekend even een muur blauw te verven maar dat valt helaas tegen. De muur is 3 jaar geleden voorzien van vrij dik stucwerk over de bakstenen heen. Daarna heb ik de muur met een combinatie van Latex en voorstrijk wit gemaakt. Dit is probleemloos verlopen. Dit weekend heb ik Perfection muurverf aangebracht, waarbij het resultaat na 2x verven als volgt is:
[Afbeelding: Muur]

Persoonlijk zou ik inderdaad een iets minder extreme kleur blauw gebruiken, maar ja wie ben ik. Wij hebben onze eetkamer met metallic koperverf geverfd
Succes in ieder geval
Voor mij geldt hetzelfde, enkel dan voor de handcirkelzaag. Afgelopen weekend ingezet voor het maken van een muurverhoging (zelfbouw schuttingdeel achtig iets) en een werkbank in de garage. Absoluut geen klachten over de werking, gaat moeiteloos en kaarsrecht door vuren, grenen, douglas en OSBRobinvdh5 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:41:
[...]
Afgelopen weekend heb ik deze machine ook uitgetest op een flinke hoeveelheid OSB platen voor een terrasoverkapping en ik moet zeggen dat het een prima ding was! Was blijkbaar ook nog goedkoper dan huren bij Boels.
Ja. De glaslatten zitten gewoon in het frame geklikt. Je hebt er speciale tools voor, maar met een plamuurmes kan je ze er vaak zo uitwippenG.Scholtens schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:35:
Kan je bij een kunstof kozijn ook zelf makkelijk even het glas eruit halen? Bij onze huurwoning is het glas aan de binnenzijde nogal vies / vochtig geweest. Glas slaat helemaal wit uit. wou dit even proberen schoon te maken
Het ontgaat mij echter waarom je voor het schoonmaken van glas, de hele glasplaat eruit wilt halen? Of zit er tussen de glaslatten en het glas zelf ook uitslag? Weet je zeker dat de aanslag niet tussen de glasplaten zit? Als dat zo is; ruit is dan lek en moet vervangen worden.
Iemand hier ervaring met het leggen van een PVC (visgraat, met band en bies) vloer al dan niet met een zelfklevende onderlaag? Iedereen wil heel graag PVC verlijmen op een egaline ondervloer, maar er zijn dus ook ondervloeren met een klevende laag die het proces aanzienlijk versnellen en makkelijker (schijnen) te maken.
Scheelt namelijk nogal in prijs (2600 euro all in vs 4300 euro laten doen). Lijkt mij geen rocket science, zolang je maar precies werkt en een goede start maakt. De rest gaat vanzelf.
Denk hoe dan ook dat ik het wil gaan doen op deze manier, dus bij interesse kan ik het resultaat hier posten zodra het ligt (zal pas half oktober zijn)
[ Voor 43% gewijzigd door Notna op 13-08-2019 12:00 ]
Wit uitslaan kan ook betekenen dat de ruit lek is. Maar waarom zou je de ruit eruit halen als hij enkel vies is? De kans op schade is groot en onder de glaslat is het toch schoon.G.Scholtens schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:35:
Kan je bij een kunstof kozijn ook zelf makkelijk even het glas eruit halen? Bij onze huurwoning is het glas aan de binnenzijde nogal vies / vochtig geweest. Glas slaat helemaal wit uit. wou dit even proberen schoon te maken
En anders contact opnemen met de verhuurder als het glas slecht is.
Kan inderdaad ook lek zijn, maar dit weten we dus niet zeker.chrisborst schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:59:
[...]
Wit uitslaan kan ook betekenen dat de ruit lek is. Maar waarom zou je de ruit eruit halen als hij enkel vies is? De kans op schade is groot en onder de glaslat is het toch schoon.
En anders contact opnemen met de verhuurder als het glas slecht is.
Omdat het aan de binnenkant zit van de ruiten wou ik het er ook uit halen om te kijken of het lek is of viezigheid
Haha ik moest zelf ook wel een beetje lachen inderdaad. Punt is overigens wel nu tot 2x toe de kleur op de muur er echt een paar tinten anders uit ziet dan op de kleurenwaaier; die houd ik letterlijk naast de muur. Dat helpt in elk geval ook niet en daar baal ik wel van.Ossi schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:06:
[...]
Ik weet dat je er niets aan hebt, maar ik moest echt lachen toen je zei dat je de kleur toch niet mooi vond.![]()
Persoonlijk zou ik inderdaad een iets minder extreme kleur blauw gebruiken, maar ja wie ben ik. Wij hebben onze eetkamer met metallic koperverf geverfd![]()
Succes in ieder geval
Als de muur nu goed was geweest (na 1x voorstrijk en dus 4x blauw) had ik het geaccepteerd en prima gevonden. Maar nu moet ik opnieuw verf kopen dus dat geeft me nu de keuze wat te doen qua kleur.
Ik heb Alabastine voorstrijk gebruikt op advies van de bouwmarkt. Viel me wel op dat de pot voor 12m2 is (wat de muur ongeveer ook is) maar dat ik slechts de helft van de pot heb gebruikt. Nog meer op de muur leidde tot druipers dus het voelde alsof het ook niet nodig was om meer toe te voegen.KillaZ schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:15:
@Aghanim Welke voorstrijk heb je gebruikt? Als dit Robusto is, geen 2e laag aanbrengen. Ik zou bij een verf outlet o.i.d. op zoek gaan naar een lichte kleur latex van een Sigma/Sikkens. Als budget een ding is: Monodek vind ik persoonlijk de betere latex in de bouwmarkten.
Als je een bouwmaat pas kan gebruiken: SPS vind ik weer een stap beter dekken dan de monodek.
Kijk of je deze laag dan wel dekkend krijgt waarna je je kleur naar keuze saust. Aangezien het een relatief klein oppervlak is, zou je er voor kunnen kiezen om een liter Alphatex of de iets duurdere Alphacryl te gebruiken.
Ik wil nog 2 muren in deze kamer straks de nieuwe kleur geven. Deze muren zijn nu spierwit. Is het dan een risico op kleurverschil bij de uiteindelijke kleur als ik die nu grijs maak? Ik heb overigens nog 5 liter RAL 9001 (gebroken wit) latex staan, kan ik die als alternatief op grijs gebruiken?teacher schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:10:
voorstrijk hoeft nu niet meer (tenminste, jij kan beter beoordelen of de muur nog zuigt).
Blauw is een lastige kleur, net als rood, om goed dekken te krijgen.
Als je een lichtere kleur wil, dan zou ik inderdaad een grijze laag verven, en dan de kleur die je wilt.
Anoniem: 93986
Als het aan de binnenkant zit dan is je glas toch lek? Hoe zie je dat anders precies voor je? Dat je 1 deel van het dubbelglas eruit haalt ofzo?G.Scholtens schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:04:
[...]
Kan inderdaad ook lek zijn, maar dit weten we dus niet zeker.
Omdat het aan de binnenkant zit van de ruiten wou ik het er ook uit halen om te kijken of het lek is of viezigheid
Dan is hij 100% zeker lek. Zie onderstaand plaatje hoe dubbelglas is opgebouwd. De tussenlaag is normaal geïsoleerd van de buitenlucht. Dus als het met een doekje niet schoon krijgt, zit het in de tussenlaag en dat kan alleen als hij lek is. Dus contact opnemen met je verhuurder.G.Scholtens schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:04:
[...]
Kan inderdaad ook lek zijn, maar dit weten we dus niet zeker.

[ Voor 34% gewijzigd door chrisborst op 13-08-2019 12:42 ]
Dit. Dan moet het hele glaspakket worden vervangen, want er zit 9/10x een inert gas tussen, geen gewone lucht. Wel een voordeel van een huurhuis, dat is toch echt het probleem van de eigenaarchrisborst schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:40:
[...]
Dan is hij 100% zeker lek. Zie onderstaand plaatje hoe dubbelglas is opgebouwd. De tussenlaag is normaal geïsoleerd van de buitenlucht. Dus als het met een doekje niet schoon krijgt, zit het in de tussenlaag en dat kan alleen als hij lek is. Dus contact opnemen met je verhuurder.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
All-electric.
Klopt zo ziet het er ongeveer uit, gaan het melden bij de woningbouw. Bedanktchrisborst schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:40:
[...]
Dan is hij 100% zeker lek. Zie onderstaand plaatje hoe dubbelglas is opgebouwd. De tussenlaag is normaal geïsoleerd van de buitenlucht. Dus als het met een doekje niet schoon krijgt, zit het in de tussenlaag en dat kan alleen als hij lek is. Dus contact opnemen met je verhuurder.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn huidige werkbank is 92cm hoog en ik ben zelf 1,82m. Ik vind vaak dat ik te gebogen aan het werk ben. Nu wil ik toch een nieuw werkblad maken ivm andere positie in de schuur en heb wat geëxperimenteerd met dummy blad boven op huidige blad. Ik kom er op uit dat ik minimaal wel 1m nodig heb, tot misschien wel 1.15m. Echter ben ik dan bang dat 1.15m met wat grotere items op tafel te hoog is. Ook komt de bankschroef dan wel erg hoog. Bankschroef gebruik ik voornamelijk om dingen in te klemmen om af te zagen of te bewerken.
Aan de andere kant doe ik relatief veel priegel dingen, fiets onderhoud, remmen ontluchten en servicen etc. Daarom buig ik nu vaak te ver voorover.
Wat voor hoogtes hebben jullie? Iemand ervaring met hoogtes van 1,15m?
Heeft iemand gekozen voor een blad met twee werkhoogtes? 1 voor het grote oppervlak en de bankschroef op een iets lager plateau?
Waarom maak je het niet verstelbaar in hoogte? met min/max hoogteKo.Kane schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:16:
Graag wat advies met betrekking tot jullie werkbank hoogtes:
Mijn huidige werkbank is 92cm hoog en ik ben zelf 1,82m. Ik vind vaak dat ik te gebogen aan het werk ben. Nu wil ik toch een nieuw werkblad maken ivm andere positie in de schuur en heb wat geëxperimenteerd met dummy blad boven op huidige blad. Ik kom er op uit dat ik minimaal wel 1m nodig heb, tot misschien wel 1.15m. Echter ben ik dan bang dat 1.15m met wat grotere items op tafel te hoog is. Ook komt de bankschroef dan wel erg hoog. Bankschroef gebruik ik voornamelijk om dingen in te klemmen om af te zagen of te bewerken.
Aan de andere kant doe ik relatief veel priegel dingen, fiets onderhoud, remmen ontluchten en servicen etc. Daarom buig ik nu vaak te ver voorover.
Heeft iemand gekozen voor een blad met twee werkhoogtes? 1 voor het grote oppervlak en de bankschroef op een iets lager plateau?
Tja vanalles
Ik heb kort gekeken bij de ikea voor verstelbare onderstellen, maar die leken mij niet geschikt om af toe flink op te slaan en als iets in de bankschroef hebt om aan te wrikken gaat de hele tafel mee wiebelen.vso schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:35:
[...]
Waarom maak je het niet verstelbaar in hoogte? met min/max hoogte
En vond het ook vrij prijzig. Idee is van paar stevige balken en een blad een werkbank te maken.
dit een idee ? dan leg je er een blad op .. (eventeel paar bouten door het blad en dat gele ding) zodat je ze los kan gebruiken en op gewenste hoogte .. multifunctioneel .. het is wel prijzigKo.Kane schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:42:
[...]
Ik heb kort gekeken bij de ikea voor verstelbare onderstellen, maar die leken mij niet geschikt om af toe flink op te slaan en als iets in de bankschroef hebt om aan te wrikken gaat de hele tafel mee wiebelen.
En vond het ook vrij prijzig. Idee is van paar stevige balken en een blad een werkbank te maken.
Andere optie is vaste 90cm hoogte en, via scharnierlift de resterende "afstanden' te overbruggen.. eventueel afstands blokjes of (engineers jacks ze komen in diverse "maten") extra stevigheid. als je verhoogt.
dit zijn engineers jacks (schroefbare "stelpoten") gewoon een random voorbeeld

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 13-08-2019 15:13 ]
Tja vanalles
Vandaag tijdens klussen weer wat getest. De conclusies voor alsnog:
- Werkblad flink hoger is fijn.
- Als je invalzaag gebruikt dan is het niet prettig als het hoger wordt dan 105cm.
- Verder kan de voet van de bankschroef niet veel hoger dan huidige 92cm anders (hand) zaagt het niet lekker.
Ik denk dat ik manier ga verzinnen om de voet van de bankschoef iets lager te monteren ten op zichte van blad. Het nieuwe blad vervolgens op 105cm zet. Voor het kleinere werk maak ik dan een opzetwerkblad. (soort van oversided laptopstand, maar die er wel makkelijk op te leggen is). Of een extra klap werkblad aan de wand. Voor het kleinere werk hoeft het niet echt sterk te zijn en ik speelde al langer met idee van extra wegklapbaar blad om gereedschap etc op te leggen om de werkbank tijdens werken leger te houden. Deze komt dan op 110cm.
*Groter permanent oppervlak werkbank gaat helaas niet omdat de ruimte beperkt is in de garage.
Heb nu een jaar of 6 een overkapping buiten, deze word ondersteund door 2 vurenhouten palen.
Die palen krijgen veel te verduren, staat de hele dag de zon op en regenen ook nat.
Ze zijn dan ook geschilderd, maar de verf krijgt het zwaar te verduren door eerder genoemde invloeden.
Moet nu elke 2 jaar de zaak onderhanden nemen om ervoor te zorgen dat het hout niet gaat rotten.
Ze staan wel op steunen, een paar cm boven de grond dus optrekkend vocht is niet het probleem.
Heb het plan opgevat om deze palen te vervangen voor Douglas palen. Heb me laten vertellen dat die keihard worden en niet rotten waardoor ik ze dus ook niet hoef te schilderen.
Nu is mijn vraag, wat is jullie ervaring met deze houtsoort, klopt het dat deze onbehandeld tegen weersinvloeden kunnen?
Zou dit hout nog veel werken, en is het dan ook verstandig om vanaf de vloer een cm of 30 omhoog te metselen met stenen en daar de paal op te plaatsen?
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
heb je al eens gegoogled (pintrest) naar verstelbare werkbanken ? ik geef je een idee maar je bent niet de enige .. die voor het dilemma staat.Ko.Kane schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:22:
@vso Dat wordt me te gek. Ik wil vrij simpele houten werkbank, met een schap verdeling eronder.
Vandaag tijdens klussen weer wat getest. De conclusies voor alsnog:
- Werkblad flink hoger is fijn.
- Als je invalzaag gebruikt dan is het niet prettig als het hoger wordt dan 105cm.
- Verder kan de voet van de bankschroef niet veel hoger dan huidige 92cm anders (hand) zaagt het niet lekker.
Ik denk dat ik manier ga verzinnen om de voet van de bankschoef iets lager te monteren ten op zichte van blad. Het nieuwe blad vervolgens op 105cm zet. Voor het kleinere werk maak ik dan een opzetwerkblad. (soort van oversided laptopstand, maar die er wel makkelijk op te leggen is). Of een extra klap werkblad aan de wand. Voor het kleinere werk hoeft het niet echt sterk te zijn en ik speelde al langer met idee van extra wegklapbaar blad om gereedschap etc op te leggen om de werkbank tijdens werken leger te houden. Deze komt dan op 110cm.
*Groter permanent oppervlak werkbank gaat helaas niet omdat de ruimte beperkt is in de garage.
Tja vanalles
Stenen = optrekkend vocht, je hebt composiet en rubber(verf/cement) als opties.Franko P. schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:09:
Vraagje,
Heb nu een jaar of 6 een overkapping buiten, deze word ondersteund door 2 vurenhouten palen.
Die palen krijgen veel te verduren, staat de hele dag de zon op en regenen ook nat.
Ze zijn dan ook geschilderd, maar de verf krijgt het zwaar te verduren door eerder genoemde invloeden.
Moet nu elke 2 jaar de zaak onderhanden nemen om ervoor te zorgen dat het hout niet gaat rotten.
Ze staan wel op steunen, een paar cm boven de grond dus optrekkend vocht is niet het probleem.
Heb het plan opgevat om deze palen te vervangen voor Douglas palen. Heb me laten vertellen dat die keihard worden en niet rotten waardoor ik ze dus ook niet hoef te schilderen.
Nu is mijn vraag, wat is jullie ervaring met deze houtsoort, klopt het dat deze onbehandeld tegen weersinvloeden kunnen?
Zou dit hout nog veel werken, en is het dan ook verstandig om vanaf de vloer een cm of 30 omhoog te metselen met stenen en daar de paal op te plaatsen?
En waarom vervangen als ze nog goed zijn ?
Tja vanalles
Franko P. schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:09:
Vraagje,
Een kameraad die met z'n handen werk vertelde ooit dat de ideale werkhoogte is als volgt: hou je bovenarm recht naar beneden en je onderarm rechter naar voren. Tussen de bovenkant van het werkblad van werkbank en de elleboog moet een vuist (met duim aan de bovenkant) passen.Ko.Kane schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:16:
Ik heb mijzelf uit pragmatische overwegingen niet aan deze vuistregel gehouden. Ik ben 191 en het werkblad staat op 103.
Dezelfde regel als al jaren bekend is voor je (computer)bureaunokiaan958GB schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:24:
[...]
Een kameraad die met z'n handen werk vertelde ooit dat de ideale werkhoogte is als volgt: hou je bovenarm recht naar beneden en je onderarm rechter naar voren. Tussen de bovenkant van het werkblad van werkbank en de elleboog moet een vuist (met duim aan de bovenkant) passen.
Ik heb mijzelf uit pragmatische overwegingen niet aan deze vuistregel gehouden. Ik ben 191 en het werkblad staat op 103.
Franko P. schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:09:
Vraagje,
Klopt, onbehandeld douglas gaat zeker 15 jaar mee
Ervaring mee ja, en eigenlijk bouwt half Nederland nu zn overkapping in douglas
Ja het werkt wel, als in werken in de breedte, niet in de lengte.. ook kan deze torderen.
Of je het op moet metselen is een kwestie van smaak, gebruik wel tussen de steen en het hout iets van een dampremmer (rubber, folie oid) zoals @vso aangeeft.
Hij geeft aan elke 2 jaar onderhoud te hebben, en ik vind vuren (niet geïmpregneerd neem ik even aan) ook niet echt hout voor buiten.vso schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:15:
[...]
Stenen = optrekkend vocht, je hebt composiet en rubber(verf/cement) als opties.
En waarom vervangen als ze nog goed zijn ?
Revive the guild!
Douglas verkleurd wel (snel) naar grijs zonder behandeling, dus als je het de oranje/gele kleur van douglas wil houden, dan moet je het wel oliën met UV olie.Franko P. schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:09:
Vraagje,
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Is dat iets wat "achteraf" ook nog kan?ZeRoC00L schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:14:
[...]
Douglas verkleurd wel (snel) naar grijs zonder behandeling, dus als je het de oranje/gele kleur van douglas wil houden, dan moet je het wel oliën met UV olie.
Ik heb hier eerder mijn overkapping gepost - die hebben we vorige zomer gezet. Hij begint nu te grijzen, en hoewel Ms Hmmbob dat eerder mooi vond wordt het nu wel wat veel grijs
Sometimes you need to plan for coincidence
Niet direct een antwoord op je vraag maar.. zou dit niet aan de kwaliteit van je verf kunnen liggen? Ik kan me haast niet voorstellen dat als je een goed product zoals Jotun Demidekk gebruikt (met dit soort producten worden houten huizen in Noorwegen geschilderd die naast de oceaan staan, gaat 10 tot 12 jaar mee), dat je dan elke twee jaar je houten palen in Nederland opnieuw mag gaan schilderen.Franko P. schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:09:
Ik heb Demidekk zelf op mijn schutting van goedkoop hout. Knalrood (moeilijke kleur!), op het zuiden en na 3 jaar ziet er nog uit als nieuw
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
De reden dat ik van die palen af wil is het onderhoud eraan.
Heb een hekel aan schilderen, vandaar dat ik hout zoek waar ik geen omkijken naar heb.
Inderdaad zal de kwaliteit van de verf ook meespelen, gebruik nu Histor, deze verf zou geschikt moeten zijn voor buitengebruik.
Ik ga eens kijken naar de Jotun Demidekk.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Als ik ga zoeken kom ik 2 dingen tegen,
- gipsplaten haaks op het regelwerk
- gipsplaten in lengte mee met regelwerk.
Als ik zelf het snel uit teken dan lijkt me dat je met de 2de optie (met regelwerk mee, h-o-h 30cm).
Minder reststukken hebt. En de kopse kant van de plaat zit altijd met 3 schroeven in het regelwerk.
Wanneer je haaks de platen zet kan je de h-o-h afstand van het regelwerk wel afstemmen op een volle plaat. Maar wanneer je weer begint met het reststuk van de vorige plaat, kom je bijna nooit op een rachel uit. Waardoor de kopse kant van de plaat dus niet vast zit.
Hoe denken/doen jullie dat?
De meest stevige optie lijkt mij om ze haaks op het regelwerk te monteren, dan heb je altijd voldoende schroeven in je platen om doorhangen te voorkomen. Ik zou liever die paar euro extra uitgeven voor het extra snijverlies. Als je niet uitkomt kan je altijd een extra rachel plaatsen.MartijnV03 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:51:
Heren, binnenkort ga ik in ons nieuwe huis nieuwe plafond maken van gipsplaten. Oude plafond is verwijderd en kijk nu tegen de balkenlaag aan van de zoldervloer.
Als ik zelf het snel uit teken dan lijkt me dat je met de 2de optie (met regelwerk mee, h-o-h 30cm).
Minder reststukken hebt. En de kopse kant van de plaat zit altijd met 3 schroeven in het regelwerk.
Wanneer je haaks de platen zet kan je de h-o-h afstand van het regelwerk wel afstemmen op een volle plaat. Maar wanneer je weer begint met het reststuk van de vorige plaat, kom je bijna nooit op een rachel uit. Waardoor de kopse kant van de plaat dus niet vast zit.
Ik zelf ben 1,90M en heb uit mijn hoofd de werkbank op 100cm.Ko.Kane schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:16:
Maar ik zal het even opmeten als ik thuis ben (ik woon tijdelijk ergens anders ivm een verbouwing)
Maar ik denk dat ik uit mijn werk wel even langs rij.
De hoogte die ik heb vind ik zelf ideaal.
Voor priegelwerk heb ik een simpele uitklap kruk van de action.
https://www.action.com/nl-nl/p/barkruk/
Hoe zie je dat voor je? Een doorhangende gipsplaat van hoh 30 cm?Alsjemenou schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:08:
[...]
De meest stevige optie lijkt mij om ze haaks op het regelwerk te monteren, dan heb je altijd voldoende schroeven in je platen om doorhangen te voorkomen. Ik zou liever die paar euro extra uitgeven voor het extra snijverlies. Als je niet uitkomt kan je altijd een extra rachel plaatsen.
Daarbij blijft de overspannen maat 30 cm hoh vrijwel gelijk, 25,5 cm dwars met rachels 45mm en 23,1cm bij lengte met rachels 69mm.
Bij over de lengte ondersteunde naden kun je beter vullen omdat je nadengips door de tegendruk van de rachel om de plaat perst. Bij open naden bij dwarslatjes pers je de gips alleen er tussendoor, met een mooie krul bovenop die geen stevigheid geeft maar wel veel extra nadengipsverbruik.
Beter dus de rachels/tengels van 69 mm in de lengterichting van de plaat op de naden, dan heb je vlees genoeg om te schroeven. (de middelste tengel kan evt 45 zijn)
Laat 2 mm open tussen de platen/muur zodat je het nadengips er makkelijk tussen perst om een verbinding te maken.
Iets meer mag ook natuurlijk, vullen moet je toch en dat werkt alleen maar sneller als de plaat niet op de millimeter hoeft te passen.
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 14-08-2019 10:37 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik zou dan haaks op de balken HOH 60cm latten zetten. (deze eventueel met vullertjes waterpas uitvlakken)MartijnV03 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:51:
Heren, binnenkort ga ik in ons nieuwe huis nieuwe plafond maken van gipsplaten. Oude plafond is verwijderd en kijk nu tegen de balkenlaag aan van de zoldervloer.
En haaks op die latten HoH 30cm de latten waar de gipsplaten op komen.
EDIT
Zie ook Tijgertje.
Tussen de platen moest ik van mijn stucadoor een naadje van ±5mm houden.
Mijn stucadoor had voorkeur voor de platen dwars op het regelwerk, zodat hij het gips erdoor kon duwen.
Maar dit is volgens mij allemaal stucadoor afhankelijk.
(heb ook wel een stucadoor gehad die het strak tegen elkaar wilde)
[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 14-08-2019 10:43 ]
Al onze radiatoren hebben een zij aansluiting in huis. Op twee plekken zouden we deze graag willen vervangen voor een hoge maar smalle (design) radiator. Deze hebben alleen een onder aansluiting. Hoe kan ik dit het beste passend maken?
Ik kan de radiator eventueel iets hoger hangen en met een 45 graden knik bocht en pijp de boel alsnog onder in het midden aansluiten, maar liever kijk ik naar een radiator in dit formaat met een zij aansluiting, maar ze zijn haast niet te vinden.
Sleuven frezen in de muur of vloer om leidingen te verleggen behoort helaas niet tot de mogelijkheden. De radiatoren opschuiven tot de aansluitingen daadwerkelijk in het midden zitten ook niet, want er zit altijd een muur, kozijn of stopcontact in de weg.
We zijn de zolder aan het verbouwen en hebben twee dakkapelen laten plaatsen en een scheidingswand toegevoegd. Uiteindelijk wil ik ook een bankje hebben op zolder, zodat ik niet alleen de kussens van de loungeset op kwijt kon (liggen tot 9 vd 10 dagen binnen), maar ook een fijne zit had om vanuit te gamen.
Uiteindelijk na het plaatsen van de wand nog genoeg hout over om deze twee-zitter te maken.
- Rechthoekig frame, 40cm hoog, 130 breed en 70 diep.
- 5 balken die op 10% naar achter gekantelt zijn, 40 cm hoog
- Alle hoeken 45 graden verstekt
- Zitvlak en rugleuning MDF voor gebruikt

Af en gecorrigeerd.

Wel nog een fout gemaakt dat ik de bank maar 67cm diep maakt, om te voorkomen dat je een scherpe rand achter je knie zou hebben. Maar vergeten dat aan de andere kant de staanders nog ruimte nodig hebben.
Hier kwam ik dus pas achter toen ik het kussen erop plaatst en nogal over de rand kwam

Uiteindelijk nog een balk er op geschroeft die het gat van bijna 10cm terugbrengt naar iets meer dan 2 cm.
[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 14-08-2019 11:50 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Palen van padouk, belachelijk duur, maar gaan onbehandeld +50j mee. Let niet op de fel rood/oranje kleur. Na een half jaar is dat heel mooi zilvergrijs.Franko P. schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:35:
Dank allen voor de snelle reacties.
De reden dat ik van die palen af wil is het onderhoud eraan.
Heb een hekel aan schilderen, vandaar dat ik hout zoek waar ik geen omkijken naar heb.
Inderdaad zal de kwaliteit van de verf ook meespelen, gebruik nu Histor, deze verf zou geschikt moeten zijn voor buitengebruik.
Ik ga eens kijken naar de Jotun Demidekk.
De Nederbelg !
Ga dan voor Robinia palen. Deze zijn minder duur, onderhouds arm en zijn bijna op het niveauvan padouk.Jellabie schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:57:
[...]
Palen van padouk, belachelijk duur, maar gaan onbehandeld +50j mee. Let niet op de fel rood/oranje kleur. Na een half jaar is dat heel mooi zilvergrijs.
Ja hoor, grijze eraf schuren en dan oliën ;-)Hmmbob schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:24:
[...]
Is dat iets wat "achteraf" ook nog kan?
Ik heb hier eerder mijn overkapping gepost - die hebben we vorige zomer gezet. Hij begint nu te grijzen, en hoewel Ms Hmmbob dat eerder mooi vond wordt het nu wel wat veel grijs
Heb zelf Osmo UV 420 beschermingsolie gebruikt.
Kreeg van iemand door die veel met douglas hout werkt dat dit de beste zou zijn (niet de goedkoopste helaas).
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
@nokiaan958GB Ik heb die tip ook even getest en dat is voor mij inderdaad ongeveer 105cm.
@CurlyMo met buro heb je juist je arm er op zonder vuist er tussen toch?
@FrankBlom Krukje van nog geen 10€, zo simpel kan het soms zijn. Proberen waard in ieder geval.
Voor bureau heb ik het volgende altijd als advies meegekregen:CurlyMo schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:01:
[...]
Dezelfde regel als al jaren bekend is voor je (computer)bureauDie gaat alleen uit van de zittende positie.
Benen 90 graden
Hoogte armleuning: je arm laten hangen en dan je onderarm omhoog draaien. Je elleboog moet dan direct op de armleuning rusten.
Hoogte bureau: gelijk aan de hoogte van de armleuning.
Louzy#2475
- Links de kapstok
- In het midden staat helaas een radiator behoorlijk in de weg
- Rechts willen we de schoenenkasten plaatsen
Het probleem is dat de schoenenkasten in de muur moeten worden geboord. Ik weet dat hier diverse leidingen zitten: waterleiding, stroomleidingen. Met de stroom uit loopt m'n Bosch Truvo te loeien op uiteraard de plekken waar geboord dient te worden. Het tweede probleem is dat het een gasbetonmuur is. Kleine schroeven trek je er dan met plug alsnog uit, 4-5 cm schroeven zijn toch minimaal neem ik aan.
Er is geen andere plek waar we deze dingen kunnen neerzetten. Enige wat ik nog kan bedenken is op 1 of andere manier vastplakken, maar dan met echt wat sterks. Die verstelbare klevende spijker van Tesa lijkt me ook te slap. Ideeen?
[ Voor 7% gewijzigd door ByteMe_ op 14-08-2019 11:08 ]
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Je kunt misschien wel kleinere pluggen gebruiken als je en F-rail gebruikt, om die vervolgens op verschillende plekken vast te zetten. Heb ik in mijn oude appartement gebruikt om een sleutelkastje vast te maken.ByteMe_ schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:07:
Ik ben even op zoek naar een creatieve oplossing voor deze schoenenkasten: we hebben een hal waarin we als volgt de indeling hebben :
- Links de kapstok
- In het midden staat helaas een radiator behoorlijk in de weg
- Rechts willen we de schoenenkasten plaatsen
Het probleem is dat de schoenenkasten in de muur moeten worden geboord. Ik weet dat hier diverse leidingen zitten: waterleiding, stroomleidingen. Met de stroom uit loopt m'n Bosch Truvo te loeien op uiteraard de plekken waar geboord dient te worden. Het tweede probleem is dat het een gasbetonmuur is. Kleine schroeven trek je er dan met plug alsnog uit, 4-5 cm schroeven zijn toch minimaal neem ik aan.
Er is geen andere plek waar we deze dingen kunnen neerzetten. Enige wat ik nog kan bedenken is op 1 of andere manier vastplakken, maar dan met echt wat sterks. Die verstelbare klevende spijker van Tesa lijkt me ook te slap. Ideeen?
Dus zo een rail, horizontaal, kast tegen de wand (voor het gemak even de laatjes eruit) en dan de rail aan de binnenkant van de kast vastboren aan de muur.
https://www.google.com/se...t=5#imgrc=NzDW9qwpZvkqFM:
Wel een hele goede, ik heb toevallig nog rails liggen (ergens_Apache_ schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:17:
[...]
Je kunt misschien wel kleinere pluggen gebruiken als je en F-rail gebruikt, om die vervolgens op verschillende plekken vast te zetten. Heb ik in mijn oude appartement gebruikt om een sleutelkastje vast te maken.
Dus zo een rail, horizontaal, kast tegen de wand (voor het gemak even de laatjes eruit) en dan de rail aan de binnenkant van de kast vastboren aan de muur.
https://www.google.com/se...t=5#imgrc=NzDW9qwpZvkqFM:

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Een houten lat zou ook wel kunnen, desnoods aangevuld met een ring die de trekkracht van de schoef goed overbrengt op de lat. Maar dan moet je lat wel wat dikker zijn dan zo een F-rail, kan in de weg zitten met je lades.ByteMe_ schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:20:
[...]
Wel een hele goede, ik heb toevallig nog rails liggen (ergens)
@ByteMe_ ... ipv een houten lat kan je ook een plaat hout nemen ter grote van de schoenenkast(en)_Apache_ schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:58:
[...]
Een houten lat zou ook wel kunnen, desnoods aangevuld met een ring die de trekkracht van de schoef goed overbrengt op de lat. Maar dan moet je lat wel wat dikker zijn dan zo een F-rail, kan in de weg zitten met je lades.
ook gedacht aan cellenbetonplug?
de plaat hout schroef je tegen de muur daarna heb je meerdere opties..
- meer schroeven in de muur (om de last te verdelen)
- 4 schroeven + dun randje (montage)kit, aan de buitenkant niet in het midden .. dit kan je later namelijk los steken met plamuurmes de kit verdeelt ook de krachten.
De insteek is K.I.S.S. echter wat voor mij "simpel" is kan voor jou ongewenst zijn, dat is geen probleem. ..Ko.Kane schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:01:
@vso Wat ik zelf online zie heeft of een te duur profi-hefsysteem, of allerle zelfbouw dingen met ingebouwde autokrikken, of handjacks etc. Dat wordt mij te complex voor wat ik wil. Hoogte verstelbaar is ook niet een eis. Ik wil gewoon 1 praktische goede hoogte kiezen en daar omheen bouwen. Het moet ook geen project ansich worden. Ik nog genoeg dingen op de kluslijst staan.
Alleen soms verder kijken dan je neus lang is kan je idee geven dat wel binnen je eisen ligt. Alleen met vaste tafel heb je weinig alternatieven
tja ik richte me meer op de beschermlaag tussen steen & hout, ik denk dat menig hout soort het niet leuk vind om direct op steen te staan.Jelte,89 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:37:
Hij geeft aan elke 2 jaar onderhoud te hebben, en ik vind vuren (niet geïmpregneerd neem ik even aan) ook niet echt hout voor buiten.
Voor de rest is ieder zijn keuze, in dit topic staan wat mooie voorbeelden van DIY projecten met hout
[ Voor 68% gewijzigd door vso op 14-08-2019 14:35 ]
Tja vanalles
2 staanders kopen van een industrie stelling
2 liggers, en daar dan een plaat op als werkbank, staat stoer en oer stevig.
Als je een andere hoogte wil, plaat eraf halen.
2 ligger verplaatsen omhoog / omlaag en plaat er weer op, dan is hij verstelbaar.
Wel handmatig, maar naar mijn ervaring ben je meestal met iets bezig. en stel je heb minder dan 1x per week in op een andere hoogte.
Ik heb nog 2 liggers op 2 meter liggen met een plaat erop.
Daar zit mijn verlichting aan vast.
En kan ik dingen op leggen die ik niet nodig heb.
Via marktplaats toen op de kop getikt, en nog steeds blij mee.
Als voorbeeld bron van internet
[ Voor 20% gewijzigd door elmo_1978 op 14-08-2019 14:09 ]
Ah, op die manier... Zelf ook wel wat DIY projectjes met douglas gemaaktvso schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:54:
[...]
tja ik richte me meer op de beschermlaag tussen steen & hout, ik denk dat menig hout soort het niet leuk vind om direct op steen te staan.
Voor de rest is ieder zijn keuze, in dit topic staan wat mooie voorbeelden van DIY projecten met hout
Revive the guild!
ja durfde het niet neer te zetten, maar dacht al dat je wat zaken met plaatjes gepost hadJelte,89 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:39:
[...]
Ah, op die manier... Zelf ook wel wat DIY projectjes met douglas gemaakt
Tja vanalles
Hebben jullie nog ideeën?
edit: juiste benaming is holle dreentegel
Milo85 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:35:
Een vraagje voor de klussers hier. Ik heb een houten deurluifel en als het regent vallen er druppels van de daknok op de deurluifel. Omdat de deurluifel 'hol' is maakt dit best een geluid. Ik wil eigenlijk een bepaalde geluidsisolerende dakbedekking op de luifel leggen maar ik weet nog niet wat ik hiervoor het beste kan gebruiken.. ik dacht eerst aan grint maar stiekem gaat dat ook behoorlijk wat wegen. Misschien een soort van rubberen mat?
Hebben jullie nog ideeën?
Zouden rubberen tegeldragers ook werken? of zijn die te licht?basjuhh schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:37:
Heb zelf last van een kleine erker waar hetzelfde voor geldt. Heb hier ruberren (holle) tegels voor aangeschaft en precies in lijn geplaatst.
edit: juiste benaming is holle dreentegel
[...]
Gaat volgens mij prima werken. Gaat niet om het gewicht, maar de hoeveelheid materiaal. Het beste is even om naar de lokale bouwmarkt te gaan met een flesje water om een paar druppeltjes op wat verschillende materialen (die er tegen kunnen) te laten vallen. Pas op dat je het materiaal niet beschadigd en daarna goed verkocht kan worden.Milo85 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:06:
[...]
Zouden rubberen tegeldragers ook werken? of zijn die te licht?
[ Voor 8% gewijzigd door Alsjemenou op 14-08-2019 16:11 ]
Het is meer dat ze niet van het afdakje afwaaien hahaAlsjemenou schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:09:
[...]
Gaat volgens mij prima werken. Gaat niet om het gewicht, maar de hoeveelheid materiaal. Het beste is even om naar de lokale bouwmarkt te gaan met een flesje water om een paar druppeltjes op wat verschillende materialen (die er tegen kunnen) te laten vallen.
Milo85 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:06:
[...]
Zouden rubberen tegeldragers ook werken? of zijn die te licht?
Misschien aan luifel kunnen bevestigen of er een houten latje omheen doen zodat er geen wind onder kan komen?Milo85 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:11:
[...]
Het is meer dat ze niet van het afdakje afwaaien haha
basjuhh schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:12:
Zelf moet ik dat hier niet doen aan zee met flinke wind, de tegels wegen maar 750 gram. Zou toch echt voor de dreentegel gaan ;-)
[...]
Bedankt voor de tips! Ik ga eens denken hoe ik het ga aanpakkenAlsjemenou schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:13:
[...]
Misschien aan luifel kunnen bevestigen of er een houten latje omheen doen zodat er geen wind onder kan komen?
Ik wil aan de slag gaan met het verbouwen van ons toilet, maar nu loop ik meteen tegen het probleem aan dat de afvoerpijp te hoog is en ik deze wil verkorten en verleggen naar achteren zodat we een zwevend toilet kunnen installeren. Nu vrees ik echter dat de buis van eternit / asbest is en ik de boel dus niet zomaar kan aanpakken..
Zie hier wat foto's:

Wat kan ik hier het beste mee aan?
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Of het echt asbest is kun je maar op 1 manier achter komen door het te laten testen.RevellNL schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:07:
Dag allemaal,
Ik wil aan de slag gaan met het verbouwen van ons toilet, maar nu loop ik meteen tegen het probleem aan dat de afvoerpijp te hoog is en ik deze wil verkorten en verleggen naar achteren zodat we een zwevend toilet kunnen installeren. Nu vrees ik echter dat de buis van eternit / asbest is en ik de boel dus niet zomaar kan aanpakken..
Zie hier wat foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat kan ik hier het beste mee aan?
Maar op basis van jouw foto's is dit vrijwel zeker asbest aan de structuur te zien!.
Daar was ik bang voor inderdaad.. Van het bredere grijze stuk bovenin was ik er vrijwel zeker van dat het asbest is, maar de smallere pijp daaronder weet ik niet zeker, jij denkt dus van wel?Jan-man schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:13:
[...]
Of het echt asbest is kun je maar op 1 manier achter komen door het te laten testen.
Maar op basis van jouw foto's is dit vrijwel zeker asbest aan de structuur te zien!.
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Dit topic is gesloten.