Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Voordat ik begin aan de afwerking heb ik dan twee vragen:
- Waarmee kan ik de gaten van de geschoten spijkers het beste mee wegplamuren?
- Waarmee kan ik de overgang tussen de twee platen het beste afwerken? De platen voorzie ik van een (halve) V-groef m.b.v. een bovenfrees
Wat betreft plamuur kan je toch gewoon normale goede plamuur nemen?ChillPascal schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 07:53:
Tijdens de zomervakantie een mooie klus gevonden in huis. Namelijk het schrootjes-plafond onder de carport vervangen door multiplex-platen.
Voordat ik begin aan de afwerking heb ik dan twee vragen:
- Waarmee kan ik de gaten van de geschoten spijkers het beste mee wegplamuren?
- Waarmee kan ik de overgang tussen de twee platen het beste afwerken? De platen voorzie ik van een (halve) V-groef m.b.v. een bovenfrees
Qua afwerking weet ik niet of het slim is deze dicht te zetten, plamuur gaat scheuren lijkt me. Wat je ook vaak ziet is juist een kier van 5 mm ofzo, heb je meteen ventilatie.
Inderdaad, ik zou ze denk ik ook niet helemaal tegen elkaar plaatsen.marc.r schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:12:
[...]
Qua afwerking weet ik niet of het slim is deze dicht te zetten, plamuur gaat scheuren lijkt me. Wat je ook vaak ziet is juist een kier van 5 mm ofzo, heb je meteen ventilatie.
Mocht je daar wel voor willen kiezen, dan is die v groef die je eraan freest toch een prima overgang?
Die dicht plamuren zou ik in ieder geval niet aan beginnen.
Louzy#2475
Ik heb in de hoek van mijn badkamer een stuk waar geen tegels liggen omdat daar veel leidingen en buizen uit de vloer komen. Dit stukje van ca. 20mm hoog, 60cm breed en 12cm diep, wil ik vullen met iets gietbaars (smeren is geen optie, vanwege de vele leidingen en lastige hoekjes), om te voorkomen dat hier water in komt te staan.
Aangezien het een "zwevende" vloer is met vloerverwarming en geluidsdemping, mag het geen trillingen overbrengen naar de muren. Het is ook geen zichtwerk, er staat een wasmachine voor en daar weer een "hok" omheen.
Het lukt mij niet iets dat geschikt is te vinden. Wat ik wel gevonden heb:
- Egaline, gietmortel en andere cement gebonden substanties. Wordt keihard.
- PU/Epoxy gietvloer, niet bedoeld voor grotere diktes, wordt keihard.
- Giet siliconen, is bedoeld om mallen mee te maken, hecht niet aan de ondergrond.
- Vullen met latex, niet water bestendig.
Als je de v-groeven perse wilt vullen (ik zou het niet doen) zou je acrylaatkit kunnen gebruiken. Zorg dan wel dat je een overschilderbare neemt, dan kan je het plafond eventueel ook nog schilderen.ChillPascal schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 07:53:
[ Voor 20% gewijzigd door Nivado op 06-08-2019 11:29 ]
Je hebt ook relatief flexibele giet PU(bij bijvoorbeeld polyestershoppen) wat zeer goed hecht.
[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 06-08-2019 11:50 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Kun je het niet ontkoppelen van de muur met bijvoorbeeld een strook pir of schuimband?Nivado schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:25:
Ik ben opzoek naar een giet vuller/vloer die blijvend flexibel is.
Ik heb in de hoek van mijn badkamer een stuk waar geen tegels liggen omdat daar veel leidingen en buizen uit de vloer komen. Dit stukje van ca. 20mm hoog, 60cm breed en 12cm diep, wil ik vullen met iets gietbaars (smeren is geen optie, vanwege de vele leidingen en lastige hoekjes), om te voorkomen dat hier water in komt te staan.
Aangezien het een "zwevende" vloer is met vloerverwarming en geluidsdemping, mag het geen trillingen overbrengen naar de muren. Het is ook geen zichtwerk, er staat een wasmachine voor en daar weer een "hok" omheen.
Het lukt mij niet iets dat geschikt is te vinden. Wat ik wel gevonden heb:Heeft iemand anders nog goede ideeën of suggesties?
- Egaline, gietmortel en andere cement gebonden substanties. Wordt keihard.
- PU/Epoxy gietvloer, niet bedoeld voor grotere diktes, wordt keihard.
- Giet siliconen, is bedoeld om mallen mee te maken, hecht niet aan de ondergrond.
- Vullen met latex, niet water bestendig.
[...]
Als je de v-groeven perse wilt vullen (ik zou het niet doen) zou je acrylaatkit kunnen gebruiken. Zorg dan wel dat je een overschilderbare neemt, dan kan je het plafond eventueel ook nog schilderen.
Epoxy kun je ook in grotere laagdiktes gieten. Dit is bijvoorbeeld geschikt tot 30mm dik: https://polyestershoppen.nl/epoxy/epoxy-giethars-202.html
Kan in theorie ook een oude aardpen zijn. Wat je kan doen is een installateur bellen en vragen of ze de aardweerstand in de meterkast kunnen komen nameten.NeutraleTeun schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:09:
Vandaag in de voortuin bezig geweest, kom ik opeens een stuk draad tegen.
Eventjes volgen en het blijkt de aardepen te zijn.
[Afbeelding]
Kan ik er vanuit gaan dat deze aangesloten was en moet zijn?
Oftewel, kom ik nu de hele tuin aan het omspitten en hopen dat ik het andere deel tegenkom?
Groetjes Bas
@orf Ontkoppelen is helaas niet te doen bij de ca. 10 leidingen, en alle moeilijke hoekjes.
In ieder geval bedankt voor jullie suggesties.
De uiteindelijke oplossing was wat olijfolie aan de dragerCurlyMo schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:32:
[...]
Met alleen het begin zou je misschien de dragers beter kunnen begeleiden.

Uiteraard wel bedankt voor de tips
Je zou deze kunnen proberen: https://www.amazon.co.uk/...m_r_mt_dp_U_2awsDb2204MB2maartend schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 08:38:
Vraag
Dubbelplaats radiator, 1200x500, ophangen aan een gipswand (12.5) is geen slim idee zeker?
(GeeFix Plasterboard Cavity Wall Fixings Hollow Wall Anchors Heavy Duty), zouden tot 270kg per plug moeten kunnen hebben...
Geen idee of ze ze ook in NL verkopen (woon zelf in UK).
Precies! Als ze nog wel verkrijgbaar zijn, zou ik vlotter, drukknop e.d. ook gelijk vervangen als het toch open ligt. Die paar tientjes heb je anders achteraf spijt van als de boel alsnog blijft hangen.edsandje schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:29:
[...]
Ja in principe wel.
Nieuwe aansluitset en closet.
Kijk alleen goed naar het uitstroom mechanische, de vlotter en de drukknop.
En of daar nog onderdelen voor in omloop zijn.
Het zou zonde zijn als je alles klaar hebt en het bedieningspaneel gaat stuk en er zijn geen onderdelen meer te krijgen.
Een nieuw inbouw frame kost een paar honderd euro, is wel wat meer werk maar dan heb je alles nieuw.
All-electric.
Thnx, maar al oplossing verzonnen. Komen balken achter. Zit het meteen goed en geen gedonder. Enkel raparatie, maar dat lukt wel.El_kingo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:15:
[...]
Je zou deze kunnen proberen: https://www.amazon.co.uk/...m_r_mt_dp_U_2awsDb2204MB2
(GeeFix Plasterboard Cavity Wall Fixings Hollow Wall Anchors Heavy Duty), zouden tot 270kg per plug moeten kunnen hebben...
Geen idee of ze ze ook in NL verkopen (woon zelf in UK).
Ik zou ook wel wat op het kozijn kunnen vastschroeven maar mijn idee was om het er in de dag voor te zetten en zorgen dat het een beetje klem staat. Nog iemand nuttige suggesties of zoektermen?
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Welk formaat denk je aan en kan het betreffende raam open? Ik heb zelf ook wel met dit idee zitten spelen. Mijn ramen zijn relatief klein (1*1,5m) dus ik dacht aan een horprofiel met een screendoek er in. Aluminium ed wordt al snel zwaar hoor.Guldan schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 01:26:
Ik heb weer in een idee in mijn hoofd en wil iets hebben wat niet bestaat of te duur is. Ik heb beneden een raam op het zuiden nu wil ik eigenlijk een frame maken en daar screen doek op monteren. Zo far so good, echter weet ik niet zo goed waar ik het frame van ga maken. Je hebt horprofielen maar die zijn dun en flimsy en meer voor binnen dan buiten. Nu zou ik aluminium buis kunnen nemen met hoekstijlen naar dat is weer redelijk aan de prijs en hoe krijg je dan iets vast (zat zelf met idee van drukknopen te spelen).
Ik zou ook wel wat op het kozijn kunnen vastschroeven maar mijn idee was om het er in de dag voor te zetten en zorgen dat het een beetje klem staat. Nog iemand nuttige suggesties of zoektermen?
Er is ook wel een bedrijfje dat zoiets met zuignappen levert, dat lijkt me zelf ook nog wel te maken als je handig bent. Geeft wel vieze afdrukken op je ramen als je ze weghaalt natuurlijk.
Is recent ook iemand geweest die dit met tourniquets heeft vastgezet:Guldan schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 01:26:
Ik heb weer in een idee in mijn hoofd en wil iets hebben wat niet bestaat of te duur is. Ik heb beneden een raam op het zuiden nu wil ik eigenlijk een frame maken en daar screen doek op monteren. Zo far so good, echter weet ik niet zo goed waar ik het frame van ga maken. Je hebt horprofielen maar die zijn dun en flimsy en meer voor binnen dan buiten. Nu zou ik aluminium buis kunnen nemen met hoekstijlen naar dat is weer redelijk aan de prijs en hoe krijg je dan iets vast (zat zelf met idee van drukknopen te spelen).
Guldan in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Nu wil ik wel graag in beide kamers een coax aansluiting echter heb ik maar 1 kabel vanaf de meterkast naar de zolder getrokken.
Mijn eerste idee was om ovaaldoos in de muur te frezen en daar een splitter in te bouwen zodat de kabel netjes gesplitst wordt en door de muur loopt ipv in het zicht.
Het probleem daarvan is dat er geen coax schakelmateriaal bestaat voor een ovaaldoos. Andere optie is dan 2 gewone inbouwdoosjes, maar ik weet niet of er een splitter in past.
Hebben mensen hier misschien nog wat tips?
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

De 2 schroefpunten waar schroefdraad inzit zitten zoals je ziet op 5 en 11 uur. De UTP WCD die ik er wil monteren heeft de schroefgaten gewoon horizontaal op 3 en 9 uur zitten. Die WCD is van dezelfde serie als de rest van de stroom wcd's en lichtschakelaars, dus heeft duidelijk m'n voorkeur.
Alles is al afgewerkt dus eruit halen en opnieuw plaatsen is geen optie. Iemand een idee hoe ik dit kan fixen (buiten t kopen van een andere inbouwdoos met schroefmogelijkheden rondon, zoals deze)?
Die zwarte ring kun je draaien. Gaat wellicht wat stroef vanwege stucwerk, dus maak hem eerst even met een stanleymesje langs de buitenzijde een beetje vrij. Zet daarna een schroevendraaier tegen een van de schroefpunten, pak een hamer en ga voorzichtig timmeren.Het Vosje schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:35:
Ik heb een lasdoos voor loze leiding die gedraaid in de muur is aangebracht:
[Afbeelding: lasdoos scheef]
De 2 schroefpunten waar schroefdraad inzit zitten zoals je ziet op 5 en 11 uur. De UTP WCD die ik er wilt monteren heeft de schroefgaten gewoon horizontaal op 3 en 9 uur zitten.
Binnen de kortste keren heb je dan je schroefgaten op 3 en 9 uur zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 07-08-2019 09:39 ]
Punctuality is the politeness of kings
Neem een puntbektang die je open/uit elkaar onder en boven de schroefpunten zet en je kan hem probleemloos draaien. Ook als hij iets vast zit.dreamscape schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:38:
[...]
Die zwarte ring kun je draaien. Gaat wellicht wat stroef vanwege stucwerk, dus maak hem eerst even met een stanleymesje langs de buitenzijde een beetje vrij. Zet daarna een schroevendraaier tegen een van de schroefpunten, pak een hamer en ga voorzichtig timmeren.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Als je die andere lasdozen scheef in de muur zet, dan zitten die schroefgaten ook ineens op een andere plekHet Vosje schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:50:
Thanks voor de tips, ga het vanavond even proberen! Had geen idee dat deze draaibaar is, alle andere loze leidingen hebben andere lasdozen (met de schroefgaten gewoon netjes op 12 3 6 9 uur)
Als je de tip van teijgetje volgt moet het zeker lukken.
edit
@dreamscape je was me net voor 🤪
[ Voor 11% gewijzigd door milo-vs op 07-08-2019 09:54 ]
Haha ja dat snap ik, maar zijn fysiek andere lasdozen (dit is tevens de enige blauwe, de rest is grijsdreamscape schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:52:
[...]
Als je die andere lasdozen scheef in de muur zet, dan zitten die schroefgaten ook ineens op een andere plek
De rest heeft allemaal wel keurig de invoer recht van boven of beneden.
Maar ik ben geholpen denk ik, ga vanavond die ring naar de juiste positie proberen te draaien
edit: en @milo-vs ^
[ Voor 13% gewijzigd door Het Vosje op 07-08-2019 09:57 ]
Het zou overigens zomaar kunnen dat je andere dozen geen draaibare ring hebben en dat degene die hier de boel (schuin) geïnstalleerd heeft daarom dus gekozen heeft voor een andere doos.
Ik heb 'mdreamscape schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:58:
Je begrijpt mijn grappig bedoelde opmerking niet helemaal. Deze blauwe heeft ook keurig de invoer recht van boven of opzij. Alleen heeft iemand hem niet bepaald keurig in de muur geknutseld
Het zou overigens zomaar kunnen dat je andere dozen geen draaibare ring hebben en dat degene die hier de boel (schuin) geïnstalleerd heeft daarom dus gekozen heeft voor een andere doos.
Heeft er ongetwijfeld mee te maken dat deze in een gipswand tussen slaapkamer en badkamer zit, alle andere loze leidingen zaten in beton of ander soort muur.
Lol, ben dus niet de enigeTeijgetje schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:44:
[...]
Neem een puntbektang die je open/uit elkaar onder en boven de schroefpunten zet en je kan hem probleemloos draaien. Ook als hij iets vast zit.
Wat ik niet snap is hoe je het wil afwerken. Als je een splitter in je centraaldoos krijgt, wat denk ik moet lukken met een eenvoudige F-connector splitter, dan komen er uit je centraaldoos toch alsnog 2 kabels? Of zit die doos dusdanig dat je ze dan alsnog uit het zicht kan wegwerken?Wooldoor schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:29:
Ik ben bezig met mijn zolder te verbouwen, eerste stap is het bouwen van een vide en de zolder opdelen in 2 kamers.
Nu wil ik wel graag in beide kamers een coax aansluiting echter heb ik maar 1 kabel vanaf de meterkast naar de zolder getrokken.
Mijn eerste idee was om ovaaldoos in de muur te frezen en daar een splitter in te bouwen zodat de kabel netjes gesplitst wordt en door de muur loopt ipv in het zicht.
Het probleem daarvan is dat er geen coax schakelmateriaal bestaat voor een ovaaldoos. Andere optie is dan 2 gewone inbouwdoosjes, maar ik weet niet of er een splitter in past.
Hebben mensen hier misschien nog wat tips?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Het is geen centaaldoos, het is of een ovaaldoos of een gewone enkele inbouwdoos. Als ik 2 inbouwdozen gebruik kan ik de onderste gebruiken voor de splitter, daarvan gaat er een omhoog en 1 naar rechts (andere kamer). Ik kan er vervolgens gewoon een blindplaatje opzetten.PaT schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:34:
[...]
Wat ik niet snap is hoe je het wil afwerken. Als je een splitter in je centraaldoos krijgt, wat denk ik moet lukken met een eenvoudige F-connector splitter, dan komen er uit je centraaldoos toch alsnog 2 kabels? Of zit die doos dusdanig dat je ze dan alsnog uit het zicht kan wegwerken?
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117
Wat ik in die situatie bij mij thuis toen gedaan had is gewoon laminaat door leggen over het luik heen zodat je helemaal geen uitsnede heb. Hoe vaak moet je bij dat luik? Kun je je laminaat niet ook zo neerleggen zodat je het er weer relatief makkelijk uit kan halen? Eventuele plinten kun je desnoods met dubbel zijdig tape vastplakken zodat die er ook af kunnen en je dus geen lelijke randjes hebtG.Scholtens schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:41:
Wij hebben in onze voorraad / trapkast een luik naar de kruipruimte.
Hoe kan ik hier nu het mooiste een luik in maken qua laminaat? Vloer moet nog gelegd worden in de kast.
Betreft betonvloer en luik van hout.
Moet ik gewoon eerst alles doorleggen en later uitzagen met de multitool? Of eerst om het luik heenleggen en later dat opvullen weer met laminaat? Graag tips / ideeen ik heb er zelf geen ervaring mee.
Kan ook gewoon stuk vinyl in de kast leggen, maar laminaat is wel zo mooi
Dan zou ik in deze gewoon 2 enkele inbouwdozen gebruiken naast/boven elkaar.Wooldoor schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:57:
[...]
Het is geen centaaldoos, het is of een ovaaldoos of een gewone enkele inbouwdoos. Als ik 2 inbouwdozen gebruik kan ik de onderste gebruiken voor de splitter, daarvan gaat er een omhoog en 1 naar rechts (andere kamer). Ik kan er vervolgens gewoon een blindplaatje opzetten.
Die ovaal-dozen (neem aan dat je deze bedoelt: https://www.sandervunderi...-h150-anderhalf-doos.html)
Die zijn bedoelt voor half opbouw namelijk en niet voor normale inbouw elementen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Nou daar gaan we danNotna schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:02:
Wat we hier graag wél zien...
• Complete showcases (varierend van complete banken tot aan een plank aan de muur)
Afgelopen jaren al van alles gedaan in en om het huis zoals isolatie/afwerking zolder, voortuin, afdak in de achtertuin etc. We wonen inmiddels ongeveer 8 jaar in ons huis en nu was (volgens de vrouw) aan de beurt om de benedenverdieping opnieuw te gaan schilderen binnen. Uiteraard een mooi moment om de kleuren eens te heroverwegen, we gaan dus van strak/grijs/blauw naar wat nu hip-en-happening is dus warmer; bruin/oker geel/goud/zwart.
Echter, dit bracht een al eerder gevoerde discussie naar boven, de WAF van mijn surround set is ver beneden 0. De "enorme" front speakers aan de muur zijn een doorn in het oog van vrouwlief. Ik heb onderzoek gedaan naar een soundbar maar veel geld uit geven om er alsnog op achteruit te gaan zou me echt zeer doen.
Tegelijkertijd moest er sowieso een nieuwe TV-meubel gaan komen. Huidige is een standaard Ikea van 9 jaar oud die ik met hobbywerk hoger heb gemaakt om mijn receiver kwijt te kunnen en mijn vrouw nadien al 2x een andere kleur heeft gegeven met muurverf
Deze twee zaken combinerend is het idee geboren om zelf een TV meubel te maken en op die manier een acceptabele oplossing voor vrouwlief te creëren zonder mijn surround set op te geven.
TLDR: ik ga een TV meubel maken
Oorspronkelijke situatie
Ik heb geen speciale "voor" foto gemaakt dus incl. toeschouwer.

Het idee is dus om een lange TV meubel (eigenlijk 5.1 meubel) te maken waar alle drie de speakers plat in kunnen liggen om zo het geluidsbeeld te behouden. De voorkant van de meubel wil ik vervolgens bekleden met speakerstof.
Van origine ben ik werktuigbouwer echter in huidige functie geen toegang meer tot tekenpakketen. Zodoende een ontwerp gemaakt in "Onshape" dat gratis is en werkt in de browser.

Een kleine omweg want als we het goed gaan doen ga ik ook direct de kabels wegwerken (iets dat ik altijd al wilde doen).
Even wat fatsoenlijk gereedschap geleend van een maatje:

Wat rommel maken. Voor de kabels simpel een 40mm afvoerpijp ingewerkt.

De WAF was beneden 0, hier werd het nog niet veel beter
Stofzuiger werkt prima maar voor de sleuf tot op de grond moest ik hem ondersteboven in laten vallen, toen werd het zicht wel wat slechter (heel de nieuwe bank onder het stof

Maar, na wat smeren, een nieuwe behang en inmiddels een nieuwe kleurtje is er al veer veranderd. Scharnierende TV beugel vervangen voor een zo vlak mogelijk exemplaar. Dat gecombineerd met het ontbreken van de speakers geeft wel een heel ander beeld (moet ik de vrouw gelijk in geven
Vrouw blij, kind duidelijk ook.

Dan terug waar we begonnen, er komt een TV meubel. Bij mijn vader op het werk is een timmerfabriek waar we gelukkig gebruik van konden maken. Meubel wordt van massief eiken meubelpaneel en dan is het wel essentieel dat je precies kunt zagen.
Op de vrije dag van mijn vader dus even bij hem langs op het werk en in 1,5 uur samen alles gezaagd.

De zaterdag erna samen aan de slag alles te monteren, samen met mijn vader bij hem onder het afdak. Bij mijn vader van het werk wat professioneel gereedschap geleend, o.a. een speciale frees om lamellen te monteren die Ikea-stijl demontabel zijn. Achteraf (i.v.m. prijs van die dingen) niet alles demontabel gemaakt dus meerwaarde beperkt maar wel leuk werken.

De basis staat, ontwerpoverwegingen:
- Onderkant 50mm open t.b.v. ventilatie en kabels
- Bij de receiver gaten in onderkant t.b.v. ventilatie
- Tussenschotjes receiver open i.v.m. ventilatie
- Bovenkant in verstek, onderkant koud aangesloten

Daarna schuren, transparant lakken, schuren en donker lakken.

Speakerdoek op het deksel geniet en even een preview.

Ophangsysteem gemonteerd. Ik had iets ruimte gehouden om eventuele onzuiverheid van de muur te kunnen schaven. Echter na controle met een rij bleek mijn muur kaarsrecht dus alles gelijk uitgevuld.

We gingen lekker dus om 21:30 snel nog meegenomen naar mijn huis en opgehangen.

TLDR voor/na:

Kosten:
Massief eiken meubelpaneel 3000x1220x19 €230,11
Rambo pantserlak interieur lak transparant 750ml €21,59
Rambo pantserlak interieur lak warm eiken 750ml €22,39
Zwart luidsprekerdoek, fijn geweven 2,5x0,7m €32,13
Kleinmateriaal, deuvels, ophangstrip €? (niet gekocht)
Totaal materiaal €306,22
Dan geef ik mijn vader nog €100 om iets van gereedschap te kopen (zonder overleg met mijn moeder
1,5 uur zagen, daarna een (halve) zaterdag en twee avondjes werk samen.
Excuus voor de lange post, maarja; waar het hart vol van is...
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Vakwerk hoor, mijn complimenten!assje schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:08:
[...]
Nou daar gaan we dan![]()
Afgelopen jaren al van alles gedaan in en om het huis zoals isolatie/afwerking zolder, voortuin, afdak in de achtertuin etc. We wonen inmiddels ongeveer 8 jaar in ons huis en nu was (volgens de vrouw) aan de beurt om de benedenverdieping te gaan schilderen. Uiteraard een mooi moment om de kleuren eens te heroverwegen, we gaan dus van strak/grijs/blauw naar wat nu hip-en-happening is dus warmer; bruin/oker geel/goud/zwart.
Echter, dit bracht een al eerder gevoerde discussie naar boven, de WAF van mijn surround set is ver beneden 0. De "enorme" front speakers aan de muur zijn een doorn in het oog van vrouwlief. Ik heb onderzoek gedaan naar een soundbar maar veel geld uit geven om er alsnog op achteruit te gaan zou me echt zeer doen.
Tegelijkertijd moest er sowieso een nieuwe TV-meubel gaan komen. Huidige is een standaard Ikea van 9 jaar oud die ik met hobbywerk hoger heb gemaakt om mijn receiver kwijt te kunnen en mijn vrouw nadien al 2x een andere kleur heeft gegeven met muurverf![]()
Deze twee zaken combinerend is het idee geboren om zelf een TV meubel te maken en op die manier een acceptabele oplossing voor vrouwlief te creëren zonder mijn surround set op te geven.
TLDR: ik ga een TV meubel maken, Plaatjes zeggen meer dan 1.000 worden dus;
Oorspronkelijke situatie
Ik heb geen speciale "voor" foto gemaakt dus incl. toeschouwer.
[Afbeelding]
Het idee is dus om een lange TV meubel (eigenlijk 5.1 meubel) te maken waar alle drie de speakers plat in kunnen liggen om zo het geluidsbeeld te behouden. De voorkant van de meubel wil ik vervolgens bekleden met speakerstof.
Van origine ben ik werktuigbouwer echter in huidige functie geen toegang meer tot tekenpakketen. Zodoende een ontwerp gemaakt in "Onshape" dat gratis is en werkt in de browser.
[Afbeelding]
Een kleine omweg want als we het goed gaan doen ga ik ook direct de kabels wegwerken (iets dat ik altijd al wilde doen).
Even wat fatsoenlijk gereedschap geleend van een maatje:
[Afbeelding]
Wat rommel maken. Voor de kabels simpel een 40mm afvoerpijp ingewerkt.
[Afbeelding]
De WAF was beneden 0, hier werd het nog niet veel beter![]()
Stofzuiger werkt prima maar voor de sleuf tot op de grond moest ik hem ondersteboven in laten vallen, toen werd het zicht wel wat slechter (heel de nieuwe bank onder het stof)
[Afbeelding]
Maar, na wat smeren, een nieuwe behang en inmiddels een nieuwe kleurtje is er al veer veranderd. Scharnierende TV beugel vervangen voor een zo vlak mogelijk exemplaar. Dat gecombineerd met het ontbreken van de speakers geeft wel een heel ander beeld (moet ik de vrouw gelijk in geven)
Vrouw blij, kind duidelijk ook.
[Afbeelding]
Dan terug waar we begonnen, er komt een TV meubel. Bij mijn vader op het werk is een timmerfabriek waar we gelukkig gebruik van konden maken. Meubel wordt van massief eiken meubelpaneel en dan is het wel essentieel dat je precies kunt zagen.
Op de vrije dag van mijn vader dus even bij hem langs op het werk en in 1,5 uur samen alles gezaagd.
[Afbeelding]
De zaterdag erna samen aan de slag alles te monteren, samen met mijn vader bij hem onder het afdak. Bij mijn vader van het werk wat professioneel gereedschap geleend, o.a. een speciale frees om lamellen te monteren die Ikea-stijl demontabel zijn. Achteraf (i.v.m. prijs van die dingen) niet alles demontabel gemaakt dus meerwaarde beperkt maar wel leuk werken.
[Afbeelding]
De basis staat, ontwerpoverwegingen:[Afbeelding]
- Onderkant 50mm open t.b.v. ventilatie en kabels
- Bij de receiver gaten in onderkant t.b.v. ventilatie
- Tussenschotjes receiver open i.v.m. ventilatie
- Bovenkant in verstek, onderkant koud aangesloten
Daarna schuren, transparant lakken, schuren en donker lakken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Speakerdoek op het deksel geniet en even een preview.
[Afbeelding]
Ophangsysteem gemonteerd. Ik had iets ruimte gehouden om eventuele onzuiverheid van de muur te kunnen schaven. Echter na controle met een rij bleek mijn muur kaarsrecht dus alles gelijk uitgevuld.
[Afbeelding]
We gingen lekker dus om 21:30 snel nog meegenomen naar mijn huis en opgehangen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
TLDR voor/na:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kosten:
Massief eiken meubelpaneel 3000x1220x19 €230,11
Rambo pantserlak interieur lak transparant 750ml €21,59
Rambo pantserlak interieur lak warm eiken 750ml €22,39
Zwart luidsprekerdoek, fijn geweven 2,5x0,7m €32,13
Kleinmateriaal, deuvels, ophangstrip €? (niet gekocht)
Totaal materiaal €306,22
Dan geef ik mijn vader nog €100 om iets van gereedschap te kopen (zonder overleg met mijn moeder) en komt het totaal op €406,22
1,5 uur zagen, daarna een (halve) zaterdag en twee avondjes werk samen.
Excuus voor de lange post, maarja; waar het hart vol van is...
Tipje: Kijk als je weer eens een CAD-tekening wil maken eens naar Sketchup.
All-electric.
Heb ik wel eens iets mee gedaan, meen me alleen te herinneren dat ik er juist slecht aan kon wennen. Vond voor Onshape ook handig dat het zonder installatie en dus op mijn werklaptop kon.ronjansen87 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:27:
[...]
Vakwerk hoor, mijn complimenten!![]()
Tipje: Kijk als je weer eens een CAD-tekening wil maken eens naar Sketchup.
Heb er over nagedacht maar toch wel meer werk/kosten, in principe kom je er zelden aan dus het extra gemak is wat mij betreft snel duur betaald.CurlyMo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:32:
@assje alhoewel in onder de indruk ben van je pragmatisme wat betreft je 40mm afvoerbuis, waarom niet audio/video inbouwdozen?
Daarnaast, wie weet wat de toekomst brengt? SCART wordt lastig maar verder ben je flexibel.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Helder, sketchup is idd raar als je echte CAD software gewend bent.assje schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:35:
[...]
Heb ik wel eens iets mee gedaan, meen me alleen te herinneren dat ik juist slecht kon wennen aan hoe dat werkte. Vond voor Onshape ook handig dat het zonder installatie en dus op mijn werklaptop kon.
[...]
Heb er over nagedacht maar toch wel meer werk/kosten, in principe kom je er zelden aan dus het extra gemak is wat mij betreft snel duur betaald.
Daarnaast, wie weet wat de toekomst brengt? SCART wordt lastig maar verder ben je flexibel.
Ik heb trouwens ook gewoon een afvoerbuis in de muur (voor de 3e keer al), veel flexibeler, goedkoper, etc.
AV-inbouwdozen zijn reteduur (als je al iets kan vinden wat bijv. met 4K HDMI signalen gaat werken), niet te vinden voor dingen als Toslink en bovendien steken de stekkers meestal 90 graden uit de muur, die ruimte heb je helemaal niet als je je TV strak tegen de wand wil.
All-electric.
In navolging van deze vraag. In een van de offertes wordt coverboard aangeboden als isolatiemateriaal. Hier heb ik zelf echter nog nooit van gehoord. Is dat iets wat ik moet willen en isoleert dat een beetje? Veel kan ik er zelf niet over vinden.CurlyMo schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:58:
Een vraag over plat dak isolatie. [...]
Wat ik er van weet is dat het een vervanger is van gipsplaat en niks met isoleren te maken heeft. Het is vaak een plaat op hdf basis met een afwerkfolie die je blind kan bevestigen als afwerking van wand en plafond, zoiets als Agnes one step.CurlyMo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:21:
[...]
In navolging van deze vraag. In een van de offertes wordt coverboard aangeboden als isolatiemateriaal. Hier heb ik zelf echter nog nooit van gehoord. Is dat iets wat ik moet willen en isoleert dat een beetje? Veel kan ik er zelf niet over vinden.
Nee, coverboard lijkt wel iets specifieks te zijn voor platte daken, maar wat dan de isolatiewaarde is?D.deJong schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:28:
[...]
Wat ik er van weet is dat het een vervanger is van gipsplaat en niks met isoleren te maken heeft. Het is vaak een plaat op hdf basis met een afwerkfolie die je blind kan bevestigen als afwerking van wand en plafond, zoiets als Agnes one step.
Zoiets bedoel je? https://www.firestonebpco...g/insulation/cover-boardsCurlyMo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:35:
[...]
Nee, coverboard lijkt wel iets specifieks te zijn voor platte daken, maar wat dan de isolatiewaarde is?
Lijkt mij een van de bekende systemen waarbij de (pannen-)deklaag, damplaag en isolatie in één plaat verwerkt zijn. Isolatiewaarde zal verschillen per fabrikant en dikte. Wat staat er precies genoemd in je offerte?
All-electric.
Dat er coverboard wordt aangebracht. Ik heb zelf ook al gevraagd naar de isolatiewaarde, maar ik ken het materiaal zelf niet. Wel PIR platen als plat dak isolatie.ronjansen87 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:40:
[...]
Zoiets bedoel je? https://www.firestonebpco...g/insulation/cover-boards
Lijkt mij een van de bekende systemen waarbij de (pannen-)deklaag, damplaag en isolatie in één plaat verwerkt zijn. Isolatiewaarde zal verschillen per fabrikant en dikte. Wat staat er precies genoemd in je offerte?
Hmm, daar kan je zo veel producten onder scharen... met enig creatief vertaalwerk vallen ook gewone trespa- of vloerplaten daaronder. Die coveren immers ook watCurlyMo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:43:
[...]
Dat er coverboard wordt aangebracht. Ik heb zelf ook al gevraagd naar de isolatiewaarde, maar ik ken het materiaal zelf niet. Wel PIR platen als plat dak isolatie.
All-electric.
Waterpongtang gaat soms nog net wat makkelijker op dezelfde manier.Teijgetje schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:44:
[...]
Neem een puntbektang die je open/uit elkaar onder en boven de schroefpunten zet en je kan hem probleemloos draaien. Ook als hij iets vast zit.
Momenteel ben ik de verfstrepen die erop zitten er af aan het krabben met een mesje, schuurspons en wat ik kan vinden. Afbijt heb ik ook geprobeerd, maar dan moet ik ze eruit halen en dat is qua tijd en ruimte niet handig. Het is een hels karwij omdat je met de mesje/prikker om de bultjes heen moet wil je alles eraf krijgen.

De randen langs de latjes zijn het ergst, alles is (denk ik) onder de afplak gegaan of deze is met de Franse slag gedaan. Nou wil ik gaan proberen een Acrylaatkit gaan gebruiken om een mooie rand te krijgen en klein beetje werk te ontnemen. Ik vraag me alleen af of dat te doen is? Je kan moeilijk zo een strakke rand krijgen als bij het rechte glas. Of vergis ik me?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Aut viam inveniam aut faciam
I see what you did thereZeRoC00L schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:56:
[...]
Is recent ook iemand geweest die dit met tourniquets heeft vastgezet:
Guldan in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"
Ja dat is ook een optie maar ik vond het maken van een frame ook wel een charmante oplossing, dan zet die erin en wanneer het minder word pak je hem eruit en berg je hem op in de garage en dan laat je niets achter. Ik moet er wel bij zeggen dat het kleine ramen zijn dus max 100 bij 166. Dat raak ik nog wel ergens kwijt zonder gedoe.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Ik was blind. Het staat er gewoon:
Zo'n plaat is dus precies een halve inch (12,7mm) oftewel, 1,27cm. Dat is echt een extreme isolatiewaarde?!? Daar heb je 5cm normale PIR voor nodig. Of kijk ik nu weer ergens overheen?2.5 R-Value per ½” of thickness.
[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 07-08-2019 16:19 ]
US R-values zijn (totaal) anders dan hier, iets met Retard Units versus MetricCurlyMo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:17:
Zo'n plaat is dus precies een halve inch (12,7mm) oftewel, 1,27cm. Dat is echt een extreme isolatiewaarde?!? Daar heb je 5cm normale PIR voor nodig. Of kijk ik nu weer ergens overheen?
To convert IP R-values to metric R-values, multiply by 0.1761.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 07-08-2019 16:24 ]
All-electric.
Fijn. Een R-waarde dus van 0,48. Dat is nogal een verschilronjansen87 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:23:
[...]
US R-values zijn (totaal) anders dan hier, iets met Retard Units versus Metricgoogle search
Links zie je een schuurtje. De rest van de constructie zouden we graag bovenop dichtmaken zodat we een overkapping hebben waar we mooi een loungesetje e.d. neer kunnen zetten.
Mijn vraag is, wat is de beste manier om deze overkapping te realiseren m.b.v. de stalen constructie én liefst ook met lichtkoepels of ander lichtdoorlatend materiaal zodat we nog wat natuurlijk licht behouden en het geen donker hol wordt?
Afmetingen? Zonnepanelen zou namelijk een mooie zijnDaan schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:48:
In onze achtertuin hebben we een stalen constructie staan. Dat ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Links zie je een schuurtje. De rest van de constructie zouden we graag bovenop dichtmaken zodat we een overkapping hebben waar we mooi een loungesetje e.d. neer kunnen zetten.
Mijn vraag is, wat is de beste manier om deze overkapping te realiseren m.b.v. de stalen constructie én liefst ook met lichtkoepels of ander lichtdoorlatend materiaal zodat we nog wat natuurlijk licht behouden en het geen donker hol wordt?
De vakken zijn ongeveer 3x3m, dus 6x3m totaal. Zonnepanelen kan, maar die investering willen we nu (nog) niet maken. Groen dak zou eventueel wel een optie zijn.CurlyMo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:49:
[...]
Afmetingen? Zonnepanelen zou namelijk een mooie zijn
Heb je gekeken wat die investering voor zo'n klein oppervlak zou zijn? Je koopt die dingen al voor < € 100 (na BTW teruggave).Daan schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:50:
[...]
De vakken zijn ongeveer 3x3m, dus 6x3m totaal. Zonnepanelen kan, maar die investering willen we nu (nog) niet maken. Groen dak zou eventueel wel een optie zijn.
Zal zo rond de 2000 kWh/jr zijn voor 8 panelen, of 2700 kWh/jr in een oost/west opstelling met 12 panelen.CurlyMo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:51:
[...]
Heb je gekeken wat die investering voor zo'n klein oppervlak zou zijn? Je koopt die dingen al voor < € 100 (na BTW teruggave).

Ik twijfel tussen:
1) de hor net iets groter maken dan de raamopening, en tegen het raam zelf bevestigen - maar dan zie ik zelf geen goede/mooie manier om 'm vast te zetten...
of 2) de hor even groot maken als de volledige vensteropening en gewoon ergens vastzetten in de dag, maar dan wordt het moeilijk om de kieren dicht te maken zonder te kitten...
Ik wil niet in het alu raam boren, baksteen is eventueel wel een optie.
Moesten jullie ideetjes/suggesties hebben, ik hoor het graag
Ik maak 'm gewoon zelf hoor (in hout).sypie schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:17:
Inzethorren kunnen vaak tussen alu of kunststofkzijnen blijven zitten terwijl het raam dan toch nog dicht kan. De profielen hiervoor kun je in ieder geval bij Horbach los krijgen, net als het doek en de rest wat je nodig hebt.
Het is trouwens een kiepraam, die profieltjes krijg ik er moeilijk tussen. Vandaar dat ik 'm langs de buitenkant wil vastzetten.
Ik heb 7 kiep/kantel ramen, allemaal met inzet horren. Werkt perfect en (bijna) geen omkijken naar. Alleen als je door het raam naar buiten wilt, moet hij er even uit, en ook dat is een eitje!Slonzo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:54:
[...]
Ik maak 'm gewoon zelf hoor (in hout).
Het is trouwens een kiepraam, die profieltjes krijg ik er moeilijk tussen. Vandaar dat ik 'm langs de buitenkant wil vastzetten.
Wil je het perse zelf maken, schroef dan wat magneten zoals je die wel in keukenkastjes ziet in je baksteen en maak een frame wat daar op vast klikt.
Met zwelband kan je iig de kieren dicht maken.Slonzo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:04:
Ik wil graag een (verwijderbare) voorzethor maken voor mijn wc-raampje, maar ik worstel een beetje met een goed systeem om hem vast te maken.
[Afbeelding]
Ik twijfel tussen:
1) de hor net iets groter maken dan de raamopening, en tegen het raam zelf bevestigen - maar dan zie ik zelf geen goede/mooie manier om 'm vast te zetten...
of 2) de hor even groot maken als de volledige vensteropening en gewoon ergens vastzetten in de dag, maar dan wordt het moeilijk om de kieren dicht te maken zonder te kitten...

Ik snap dat je eigenlijk niet wilt boren maar dat levert je enorm gemak op.Slonzo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:04:
Ik wil graag een (verwijderbare) voorzethor maken voor mijn wc-raampje, maar ik worstel een beetje met een goed systeem om hem vast te maken.
Bruynzeel levert daar fijne setjes voor. De S500 serie.
Ze zitten buiten op mijn kunststof ramen/dakkapel geschroefd. Die zijn draai/kiep naar binnen.
Simpel open van binnen uit en simpel dicht van binnen uit.
En absoluut netjes in ral 9010.
Wellicht dat je een andere serie in de dag/steen kan schroeven als het oprolmechanisme exact past.
Zolang je maar de twee nokken kan pakken. En in een lege doos kan je flink wat tang kwijt.Oilman schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:23:
[...]
Waterpongtang gaat soms nog net wat makkelijker op dezelfde manier.
Ik gebruik een gebogen (of rechte) telefoontang, zoiets, die is dun en lang en door de gebogen punten kan je met alleen van de boutjes losgehaalde WCD en volle doos ook draaien door hem er achter te steken.
En geïsoleerd tot 1000V wat soms wel eens handig is bij werkzaamheden aan stroom. (meestal gaat dat er niet af
[ Voor 35% gewijzigd door Teijgetje op 07-08-2019 22:33 ]
Als je met PIR gaat isoleren, dan zul je alsnog met PUR aan de slag moeten, dus ik zeg PUR.mark-k schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:47:
Aangezien ik alles ook goed wil isoleren wil ik dit dus ook dicht maken, maar de vraag is, waarmee werkt dit het beste? PUR? Cement? Kit? Nog weer wat anders?
Zolder zelf ga ik nog niet isoleren aangezien ik zodra er geld voor is n dakkapel wil plaatsen, dus wordt nu glaswol tussen de vloerbalken.CurlyMo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:37:
[...]
Als je met PIR gaat isoleren, dan zul je alsnog met PUR aan de slag moeten, dus ik zeg PUR.
Dan zou ik er alsnog (flexibele) PUR in spuiten zoals de Illbruck FM330.mark-k schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:50:
[...]
Zolder zelf ga ik nog niet isoleren aangezien ik zodra er geld voor is n dakkapel wil plaatsen, dus wordt nu glaswol tussen de vloerbalken.
Wat nog beter is. Een klein kastje er tegenaan maken zodat het een afgesloten vogel nestje wordt. Dat kunnen ze wel gebruiken.
[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 07-08-2019 23:04 ]
Gebruik iets langere dunne bamboestokjes. Beetje buigen en het zit klemvastSlonzo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:04:
[Afbeelding]
Ik twijfel tussen:
Gewoon van houten latten maken. Zorgen dat ie klemvast zit qua maatvoering.Slonzo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:04:
[Afbeelding]
Ik twijfel tussen:
Langs de baksteen gebruik je zwelband.
Evt bij de vensterbank kan je hem verder klemmen met wigjes.
Wise enough to play the fool
Gelijk ook een stuk goedkoper dan Bruynzeel materiaal...
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Maar PUR wordt dus niet weggepikt of iets dergelijks? Dat is namelijk waar ik een beetje bang voor ben. Geen zin om het elk halfjaar opnieuw te moeten doen.CurlyMo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:54:
[...]
Dan zou ik er alsnog (flexibele) PUR in spuiten zoals de Illbruck FM330.
Wat nog beter is. Een klein kastje er tegenaan maken zodat het een afgesloten vogel nestje wordt. Dat kunnen ze wel gebruiken.
Ik denk dat vogels wel doorhebben dat PUR giftig is voor ze.mark-k schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 07:15:
[...]
Maar PUR wordt dus niet weggepikt of iets dergelijks? Dat is namelijk waar ik een beetje bang voor ben. Geen zin om het elk halfjaar opnieuw te moeten doen.
Waar ik zelf over twijfel is of er genoeg ruimte is tussen het muur en de deur. Ik wil natuurlijk niet dat het inbouw gebeuren een stuk van de ingang van de deur gaat blokkeren. Het moet er dus tussen passen. De beschikbare ruimte is ca 20 cm.
Op onderstaande foto is de uitdaging wellicht zichtbaar:

Ik heb bijvoorbeeld dit inbouwreservoir gezien wat slechts 8 cm diep zou zijn. Wellicht dat dat een optie is?
https://www.toiletmarkt.n...uimtebesparend-111794001/
Wellicht is er een andere optie die ik nu niet helemaal goed zie, omdat ik totaal geen verstand hiervan heb. Bijvoorbeeld een back-to-wall toilet, waardoor de bestaande afvoer (AO) gewoon in de vloer gebruikt kan worden? zoals deze:
https://www.badkamerwinke...oduct-details-information
[ Voor 10% gewijzigd door Steefmeister op 08-08-2019 08:56 ]
De radiator wil ik afkoppelen, maar in kan het water niet afsluiten(jaren 60 blokverwarming). Zijn de met blauw aangemerkte schroefdraden standaard maten(welke?) en zijn er ergens doppen verkrijgbaar? Kan ze niet vinden bij warmteservice.nl of de bouwmarkt.

Of zou ik na dat schroefdraad moeten afdoppen? In een radiator is 1/2" schroefdraad toch?
Dan zou dit moeten werken: https://www.warmteservice...itting-kap-1-2/p/41454125
[edit]
Nu kom ik 1/2, 3/4, 3/8, 1" en 5/4" tegen

[ Voor 28% gewijzigd door LED-Maniak op 08-08-2019 09:14 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
M'n vijver met watervalletje is ook klaar op wat aankleding na. Er komen beeldjes in en op en ik wil er nog rots/vijverplanten in hebben. Daarnaast moet er ook nog wat (groenblijvende) planten omheen. Ik vind een Japanse tuin wel mooi maar ik zie door de bomen het bos niet meer...
Maar goed, foto's! Overdag,

Zoals te zien is, zijn deze foto's gemaakt voordat ik het straatwerk heb gedaan.
En nu in volle rgb glorie! In het echt is het een mooier gezicht door het kabbelende water.

Het was ook nog een gedoe om geheel waterdicht te maken. De U-elementen bleven mooi op hoogte staan, de onderste grote kei is helaas wat na gaan zakken. Dit heb ik een aantal keer met cement moeten dichtsmeren.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
20cm zou perfect moeten lukken, plaatje van bv. een Grohe Rapid SL reservoir:Steefmeister schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:41:
Wellicht dat iemand mij verder kan helpen. Donderdag a.s. komt iemand ons toilet opnieuw betegelen. Aangezien we dan toch bezig zijn wordt ook het toilet en fonteintje vervangen. Gisteren ben ik gaan wezen kijken voor een toilet. Op dit moment zit er een Duoblok toilet in (AO). Mijn vrouw had al snel een voorkeur voor een inbouw toilet. Dat valt te begrijpen, want het ziet er ook keurig uit.
Waar ik zelf over twijfel is of er genoeg ruimte is tussen het muur en de deur. Ik wil natuurlijk niet dat het inbouw gebeuren een stuk van de ingang van de deur gaat blokkeren. Het moet er dus tussen passen. De beschikbare ruimte is ca 20 cm.
Op onderstaande foto is de uitdaging wellicht zichtbaar:
[Afbeelding: pot]
Ik heb bijvoorbeeld dit inbouwreservoir gezien wat slechts 8 cm diep zou zijn. Wellicht dat dat een optie is?
https://www.toiletmarkt.n...uimtebesparend-111794001/
Wellicht is er een andere optie die ik nu niet helemaal goed zie, omdat ik totaal geen verstand hiervan heb. Bijvoorbeeld een back-to-wall toilet, waardoor de bestaande afvoer (AO) gewoon in de vloer gebruikt kan worden? zoals deze:
https://www.badkamerwinke...oduct-details-information

Afhankelijk van je maat afvoerbuis is de minimum afstand tot de muur 135 mm. Als je dan nog een stuk gipsplaat / multiplex gebruikt om de afkasting te maken, dan heb je nog meer dan genoeg plek over voor de tegels. Opgelet, beperkende factor in heel de situatie is de plaats van je afvoergat van de wc in de vloer, hoe verder die naar voren komt vanaf de muur, hoe verder je inbouwreservoir naar voren moet komen.
[ Voor 5% gewijzigd door theredone51 op 08-08-2019 11:44 ]
Na de volledige verbouwing van mijn huis, wou ik natuurlijk geen lelijke plakgootjes van mijn centraaldoos naar mijn lichtpunt boven mijn tafel. Echter mijn vers gestucte plafond weer open hakken ook niet
Zoals je op de volgende foto net kunt zien, zit mijn licht punt nogal een stuk uit het midden van mijn tafel:
Op internet kwam ik allerlei ideeen tegen van mensen die MDF platen aan het plafond schroeven, en daar de kabel onderdoor leggen, zodat je geen gootjes hebt. Nu lieten die de plank veelal zweven, en dat leek mij nu weer niet zo mooi.
Dus hebben we hier uiteindelijk van MDF een 'holle' plank gemaakt, met de hoekjes netjes in verstek zodat het er weer uitziet als een hele plank vanaf de buitenkant.
Dit alles netjes gegrond, en tweemaal voor getexed:
vervolgens de plank netjes met vrij serieuze schroeven en pluggen aan mijn plafond gehangen, af geplamuurd, geschuurd en weer getexed. Is dit het resultaat geworden, boven mijn tafel van 275 x 110 is een plank van 140x60 om de afstand te overbruggen gelukkig ook geen probleem. ik ben tevreden al zeg ik het zelf
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Iemand nog ideeën? Zit te kijken voor een grondpot maar eigenlijk eentje die ik dus onder/in het zandcement kan wegwerken.

wat ga je met de ruimtes doen? dat is ook nog iets waar je rekening mee moet houden, als het een badkamer wordt kun je moeilijk vloerputten leggenloewie1984 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:18:
Klussersvraag: Ik heb twee stroomleidingen uit een zandcementdek komen omdat hier vroeger tussenwanden gestaan hebben, en wil deze graag op een nette manier afkoppelen, maar wel op een dusdanige manier dat mocht ik het ooit willen ik er nog gebruik van kan maken. Tot die tijd kan het niet open en bloot blijven liggen, en afknippen of uit de buis trekken behoort ook niet tot de mogelijkheden.
Iemand nog ideeën? Zit te kijken voor een grondpot maar eigenlijk eentje die ik dus onder/in het zandcement kan wegwerken.
[Afbeelding: Zolder]

Kan je aangeven waarom niet? Misschien dat we daar nog een optie voor kunnen bedenken, want het lijkt mij namelijk wel de beste/meest voor de hand liggende oplossingloewie1984 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:18:
afknippen of uit de buis trekken behoort ook niet tot de mogelijkheden.
@Raymond het behoort niet tot de mogelijkheden omdat ik de mogelijkheid open wil houden er nog iets mee te doen. In de muur leggen kan ik ze helaas niet, want de breedplaat ligt vol met waterleidingen, gasleiding en verwarmingsbuizen. De kans dat ik iets raak is daardoor erg groot.
Zo te zien gewoon VD draad los in een buis?loewie1984 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:18:
Tot die tijd kan het niet open en bloot blijven liggen, en afknippen of uit de buis trekken behoort ook niet tot de mogelijkheden.
Zelfs als voorbedrade flex buis is gebruikt gaat dat naar een lasdoos.
Waarom kan je de draden daar niet afkoppelen en er één in achterlaten als toekomstige trekdraad?
Mijn tip zou zijn om ze toch weg te halen en er een trekdraad voor in de plaats te leggen. Mocht je dan in de toekomst die leiding weer willen gebruiken* kan je altijd nog opnieuw de kabels trekken. Ben je alleen een beetje geld kwijt voor nieuwe kabelsloewie1984 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:42:
@skai21 het is een zolder. Op deze zolder waren eerst twee slaapkamers gerealiseerd (direct bij de bouw van de woning met metalstud en gips) dit heb ik open gebroken zodat het een grote open ruimte is geworden (zo is het namelijk ook in ons huis, we hebben het huis vd overburen gekocht, echter vanwege het maatwerk van die twee vertrekken liggen die kabels daar)
@Raymond het behoort niet tot de mogelijkheden omdat ik de mogelijkheid open wil houden er nog iets mee te doen. In de muur leggen kan ik ze helaas niet, want de breedplaat ligt vol met waterleidingen, gasleiding en verwarmingsbuizen. De kans dat ik iets raak is daardoor erg groot.
*het is me nog niet helemaal duidelijk op welke manier je dit weer zou willen gebruiken?
Wil je niet hakken, kun je er ook zon kolom opzetten met contactdozen erin, die staan echter wel weer in de weg

[ Voor 26% gewijzigd door skai21 op 08-08-2019 15:59 ]
Ziet er goed uit!skai21 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:29:
..
ik ben tevreden al zeg ik het zelf:
[Afbeelding]
Zelf zou ik voor ovaal zijn gegaan. Je hebt nu wel veel verschillende vormen boven elkaar; tafel ovaal, lamp rond, plank vierkant.
Je kan altijd je lamp nog vervangen natuurlijk
Heb ik inderdaad nog overwogen, maar ik dacht dat dat te heftig zou wordenVliegvlug schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:34:
[...]
Ziet er goed uit!
Zelf zou ik voor ovaal zijn gegaan. Je hebt nu wel veel verschillende vormen boven elkaar; tafel ovaal, lamp rond, plank vierkant.
Je kan altijd je lamp nog vervangen natuurlijk
Daar gaat al je harde (amateur) DIY werk
Enige troost is dat nu op kosten van de klusser er een loodgieter wordt ingezet om die Ubiflex delen weer te vervangen. Maar, ja, dat betekent wel weer nog meer klussers over de vloer.
Knip de buis op 10 cm boven de grond af. Hak een klein sleufje waar je het restant in vast smeert. Mocht je eea weer willen gebruiken, kan je hem vanaf daar oppakken. Draden even loshalen bij de centraaldoos.loewie1984 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:42:
@skai21 het is een zolder. Op deze zolder waren eerst twee slaapkamers gerealiseerd (direct bij de bouw van de woning met metalstud en gips) dit heb ik open gebroken zodat het een grote open ruimte is geworden (zo is het namelijk ook in ons huis, we hebben het huis vd overburen gekocht, echter vanwege het maatwerk van die twee vertrekken liggen die kabels daar)
Wise enough to play the fool
De uitdaging zit in je riool. Normaal heb je 110mm (11 cm) dikke buis en dat is natuurlijk met een reden.Steefmeister schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:41:
Bij 8 cm diep heb je dus eigenlijk voor de riolering te weinig plek en krijg je speciale passtukken om het te laten werken. Maar die zijn dus wel aan de krappe kant, met meer risico op verstopping.
Er is een serie geweest die echt heel problematisch was, toen was iedereen een tijdje genezen van die extreem dunne inbouwreservoirs. @theredone51 geeft al een voorbeeld van een normale, daar zou ik zonder goede reden dan ook niet van afwijken.
Je kunt overigens ook prima nog wat cm's winnen door alleen op die muur de tegeltjes ervan af te tikken samen met het cement/gips. Is waarschijnlijk een paar uurtjes werk en dan win je minimaal al een halve cm, maar waarschijnlijk nog wel meer. Maakt voor de afwerking niet uit, er komt toch een inbouwreservoir voor. Ook is het soms mogelijk om alleen de afvoerbuis dieper in de muur te laten vallen (en dan heb je dus wel een goede afvoer) en toch een dunner inbouwreservoir te plaatsen.
Als de toilet zo krap is als ik denk dat hij is, dan zou ik echt proberen zoveel mogelijk cm's te winnen. Een paar cm extra is dan toch het verschil tussen elke keer het wastafeltje aantikken als je je omdraait of net voldoende ruimte hebben.
Ik merk geen verschil. Beide zit net zo veel in, zelfde keur en purt net zo mooi af.
Door de vloer lopen ook nog eens vloerverwarmingsleidingen. Ik moet de foto's nog checken hoe dicht die langs het huidige kozijn gaan.
Het probleem van het holle bovenlicht is denk ik wel op te lossen met een stevige balk. Maar hoe klein kan je die vloerpotten krijgen en kan je er ook een 'plafondpot' van maken zodat er onderaan echt enkel een buisje nodig is om de deur in te laten draaien?
Hoe ga ik de spotjes nu aansluiten:
1. Op elke plek een extra draad in de lasklem zetten en die dan aansluiten op het spotje
2. De lasklem verwijderen en beide draden in het spotje klemmen (dus eigenlijk via het spotje doorlussen
Welke optie is de slimste? Beide zouden kunnen volgens mij. Maar wat is slimmer om te doen? Als ik hem via de spotjes doorlus, vallen dan alle lampjes uit als er eentje kapot is?
De spotjes zijn trouwens ledspotjes
Ik zou optie 1 doenGoofyduck384 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:30:
Even een vraagje: in de nieuwe dakkapel komen vier spotjes. De electra hiervoor is al aangelegd, naar één dimmer. Op de plek van elk spotje is de electra verlengt d.m.v. lasklemmen.
Hoe ga ik de spotjes nu aansluiten:
1. Op elke plek een extra draad in de lasklem zetten en die dan aansluiten op het spotje
2. De lasklem verwijderen en beide draden in het spotje klemmen (dus eigenlijk via het spotje doorlussen
Welke optie is de slimste? Beide zouden kunnen volgens mij. Maar wat is slimmer om te doen? Als ik hem via de spotjes doorlus, vallen dan alle lampjes uit als er eentje kapot is?
De spotjes zijn trouwens ledspotjes
Ik ben ook zoiets van plan maar ik vraag me af welke maatregelen genomen dienen te worden om de waterleiding tegen besmetting te beschermen.
Sowieso komt er bij mij een keerklep (zie ik bij jou niet?) zodat het water nooit terug uit de tuin de waterleiding in kan lopen bij een tijdelijke druk-val (lekkage elders bijvoorbeeld, of water-storing) maar ik vraag me af of dit voldoende is.
Is het überhaupt toegestaan om tuinirrigatie direct op de waterleiding aan te sluiten in een vaste opstelling? Ik kan me zo voorstellen dat je dan ook risico hebt op biofilm die je waterleiding in groeit.
En qua legionella? Je hebt een stuk leiding waar water veel stil staat en dat in directe verbinding is met je drinkwater.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Dankde Peer schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:37:
@Gizz Mooi om te zien hoe je zelf je tuinirrigatie hebt aangelegd!
Daar heb ik mij niet uitgebreid in verdiept. Ik ben uitgegaan van een situatie waarbij altijd druk op de leiding staat wanneer ik de tuin water geef. In alle andere situaties is de klep gesloten en kan er geen water de 'verkeerde' kant opstromen.Ik ben ook zoiets van plan maar ik vraag me af welke maatregelen genomen dienen te worden om de waterleiding tegen besmetting te beschermen.
De regelgeving hieromtrent ken ik niet, maar alle commerciële systemen die ik ken werken precies op deze wijze. Of het nu een systeem van Gardena, Rain bird of een andere aanbieder betreft: in alle gevallen gaat het om een simpele magneetklep waar altijd druk op staat vanuit de waterleiding.Is het überhaupt toegestaan om tuinirrigatie direct op de waterleiding aan te sluiten in een vaste opstelling?
Ook hierbij ga ik uit van druk op de leiding. Al zou er iets van legionella groeien (mijn kruipruimte lijkt mij niet ideaal qua temperatuur), dan wordt het de eerstvolgende keer dat de tuin water krijgt compleet doorgespoelt. Ter vergelijking lijkt mij ergens een leiding of kraan in je huis hebben (bijvoorbeeld op zolder, in een rommelkamer, de garage of het stuk leiding naar je buitenkraan) die je niet wekelijks gebruikt een stuk gevaarlijker. Daar zit namelijk geen klep tussen, dat is echt in directe verbinding met de rest van je waterleiding.En qua legionella? Je hebt een stuk leiding waar water veel stil staat en dat in directe verbinding is met je drinkwater.
Ben benieuwd of jij, naast de keerklep, nog tot nieuwe inzichten komt. Uiteraard wil ik het graag weten als ik mijn setup nog verder kan verbeteren
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Of een magneetventiel even goed 'afsluit' als een EA keerklep durf ik ook niet te zeggen, maar het is in ieder geval niet een toegestane constructie zoals je die nu hebt. Theoretisch loop je dus het risico dat als de waterdruk weg valt of als jij binnenshuis een lekkage hebt, dat dan het vieze water uit de tuin de waterleiding in komt en dat daar iets gaat groeien, dat kan dan zelfs de rest van de wijk in gaan. Compleet doemscenario natuurlijk, maar eenvoudig te voorkomen met een gecertificeerde keerklep van 10 of 20 euro. Dan nog heb je het risico van bioflims (die gaan ook door de keerklep heen) maar dat zal in de praktijk wel meevallen met tuinwater denk ik. Ik heb ook een waterleiding aangelegd naar mijn tropische aquarium en daar is direct aansluiten op de waterleiding volstrekt onacceptabel en zelfs gevaarlijk.Gizz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:15:
[...]
Dank
[...]
Daar heb ik mij niet uitgebreid in verdiept. Ik ben uitgegaan van een situatie waarbij altijd druk op de leiding staat wanneer ik de tuin water geef. In alle andere situaties is de klep gesloten en kan er geen water de 'verkeerde' kant opstromen.
Helaas kan ik ook erg moeilijk info vinden over de situatie bij tuinberegening.
https://www.klusidee.nl/F...ing-naar-tuin-t83056.html
https://www.klusidee.nl/F...g-laten-lopen-t89696.html
Buitenkraan - Keerklep ook in meterkast
Maar wellicht niet bedoeld voor in een vaste opstelling hele jaar door?[...]
De regelgeving hieromtrent ken ik niet, maar alle commerciële systemen die ik ken werken precies op deze wijze. Of het nu een systeem van Gardena, Rain bird of een andere aanbieder betreft: in alle gevallen gaat het om een simpele magneetklep waar altijd druk op staat vanuit de waterleiding.
Bij nader inzien zal Legionellagevaar wel meevallen inderdaad. Aan de andere kant moeten we daar niet te makkelijk over denken, en gewoon strikt de regelgeving volgen voor waterinstallaties, in plaats van zelf gaan klussen als 'water-leek'.[...]
Ook hierbij ga ik uit van druk op de leiding. Al zou er iets van legionella groeien (mijn kruipruimte lijkt mij niet ideaal qua temperatuur), dan wordt het de eerstvolgende keer dat de tuin water krijgt compleet doorgespoelt. Ter vergelijking lijkt mij ergens een leiding of kraan in je huis hebben (bijvoorbeeld op zolder, in een rommelkamer, de garage of het stuk leiding naar je buitenkraan) die je niet wekelijks gebruikt een stuk gevaarlijker. Daar zit namelijk geen klep tussen, dat is echt in directe verbinding met de rest van je waterleiding.
Ik denk dat de keerklep een kleine moeite is, waarmee je ook gelijk de regelgeving volgt. Het biofilm gevaar is misschien te verwaarlozen. Tuin is toch wat anders dan een tropisch aquarium, waart continu vissen in poepen en tropische bacterieën en virussen rond dwalen.Ben benieuwd of jij, naast de keerklep, nog tot nieuwe inzichten komt. Uiteraard wil ik het graag weten als ik mijn setup nog verder kan verbeteren
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik had ook zo'n stoepje, de vloer liep zonder spouw door naar binnen. Geheel verwijderd en isolatie ertussen geplaatst.TWCRay schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:10:
Op ons stoepje lagen tegels, gebroken en verlijmd op de bakstenen. Nu heb ik vandaag deze eraf gebikt en willen we er nieuwe tegels opleggen. Eerst zal ik het moeten egaliseren, maar ik zit effe te denken hoe ik met de rand om ga. Effe een houten plaat omheen zetten zodat het egalisatiemiddel blijft zitten?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Kan, maar je kan ze ook in het cement leggen dat scheelt al weer egaliseren.TWCRay schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:10:
Op ons stoepje lagen tegels, gebroken en verlijmd op de bakstenen. Nu heb ik vandaag deze eraf gebikt en willen we er nieuwe tegels opleggen. Eerst zal ik het moeten egaliseren, maar ik zit effe te denken hoe ik met de rand om ga. Effe een houten plaat omheen zetten zodat het egalisatiemiddel blijft zitten?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dit topic is gesloten.