Buitenkraan - Keerklep ook in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ben dus van plan om in de meterkast een T-stuk te plaatsen in de 22mm hoofdwaterleiding.

Hierop een kogelkraan met aftapper, dan 25 meter tyleen door de kruipruimte om uiteindelijk in de schuur uit te komen.
In de schuur wil ik een vorstvrije buitenkraan met geintegreerde keerklep plaatsen.
https://www.warmteservice...uxe-gevelkraan/p/68851350
Afbeeldingslocatie: https://d183ptoxzilk60.cloudfront.net/medias/product_images_zoom/1_M_Bonfix_68851350_jpg_zoom.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218NzE2OTF8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oYTYvaGJjLzg4ODc0OTA1MTA4NzguanBnfDM3NjY2NjZkZDFmYTE3ODNjNzZjMDVhMzA0NWM3YzRkNWY5ZTIxN2I4NGZlMjUzOTM2MzZhZmRlODBmZjA5MGE
Moet ik nu in de meterkast ook nog een terugstroombeveiliging plaatsen, omdat er anders wel een hele lange 'dode' leiding is? Die buitenkraan gebruik ik namelijk sporadisch en ik kan mij herinneren dat een niet aangesloten waterleiding op max. 15cm afgedopt moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/575x390/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/0/30520003517_1.jpg

https://www.installatieva...m-alle-aanslu-22mm-280301

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 05-05-2017 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 16:39
Dit topc volg ik even waar ik een soortgelijke situatie heb en hier eigenlijk niet over heb nagedacht...

Waarom zou dit volgens jou moeten?

[ Voor 15% gewijzigd door detonated op 06-05-2017 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Ja dat is wel een strak plan, leg je de tyleenleiding ook meteen op vorstvrije diepte in je tuin?
detonated schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 16:01:
Dit topc volg ik even waar ik een soortgelijke situatie heb en hier eigenlijk niet over heb nagedacht...

Waarom zou dit volgens jou moeten?
Omdat de 25m leiding vrijwel geen doorstroom heeft door het incidentele gebruik en dit een reëel risico op legionella geeft.

Zie ook NEN 1006 en KIWA werkbladen:
3.1.4 Een leidingwaterinstallatie moet zo zijn uitgevoerd, dat bij gebruik overeenkomstig de
ontwerpcondities:
— een zodanige doorstroming van alle leidingen wordt bereikt, dat een voldoende
verversing is gewaarborgd;
— langdurige stilstand wordt voorkomen;
— de leidingen éénmaal per week ververst c.q. gebruikt worden in verband met de
organoleptische aspecten (geur, kleur en smaak);
— aan het begin van een leidingdeel minimaal een terugstroombeveiliging EA is
aangebracht indien de inhoud van dat leidingdeel niet wekelijks wordt ververst, en op dit
leidingdeel geen tappunten zijn aangesloten voor hygiënische en consumptieve
doeleinden;
— een dode leiding / dood eind niet voorkomt.

[ Voor 85% gewijzigd door De Rikster op 06-05-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 15:45
Zoals hiebiven omschreven: Ja, je hebt te maken met een leiding die weinig gebruikt wordt, dus een EA keerklep (of een gecombineerde afsluiter met keerklep zoals in de TS openings post is zeker aan te raden)

De betreffende vorstvrije buitenkranen zijn vaak zelf al voorzien van een keerklep, maar deze halen onze monteurs er bij montage al uit omdat ze te storingsgevoelig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De Rikster schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 16:04:
Ja dat is wel een strak plan, leg je de tyleenleiding ook meteen op vorstvrije diepte in je tuin?
>60cm.
Evink schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 19:28:
Zoals hiebiven omschreven: Ja, je hebt te maken met een leiding die weinig gebruikt wordt, dus een EA keerklep (of een gecombineerde afsluiter met keerklep zoals in de TS openings post is zeker aan te raden)

De betreffende vorstvrije buitenkranen zijn vaak zelf al voorzien van een keerklep, maar deze halen onze monteurs er bij montage al uit omdat ze te storingsgevoelig zijn.
Dank voor jullie reacties, ben er erg mee geholpen _/-\o_