Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 677 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Def1ant schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:10:
[...]

Zeer jammer, maar direct begrijpelijk. Het zou voor mij de reden kunnen zijn om een abbo te nemen bij ze. Tot nu toe nog niet de meerwaarde gezien, behalve het 'supporten' dan. Maar voor gewoon zo even te betalen vond ik het teveel geld. Voor niets gaat de zon op.
Klopt, maar als ik in mijn omgeving kijk wie de route builder bijvoorbeeld gebruikt, denk ik niet dat er veel getriggerd zullen worden om een subscription te nemen. Ik vermoed dat zij naar alternatieven zullen overstappen.

Ik kwam volgend overzicht tegen op één van hun subscription pagina's: (https://www.strava.com/subscribe)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkK3iqDPzwphxnLTnjuY71a9E50=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vRBTY7WZcD3iePqsZqiYDncd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Ben zelf wel fan van die random route feature die ze laatst hebben geïmplementeerd.
Segmenten interesseren me dan weer niks.
Al met al vind ik het best 60e pj waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 20:43
BreadFan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:52:
Strava gaat volle bak op de abo's.

https://www.dcrainmaker.c...pps-for-all-and-more.html

[...]

Hmmz. Benieuwd hoe dit uit gaat pakken.
Vooral die laatste is enorm jammer! Vind de routebouwer echt super fijn en door middel van alle segmenten geeft het ook een goede indicatie of je een beetje op fijne wegen fietst. Zonder segmenten en/of weinig pogingen op de segmenten is het waarschijnlijk niet zo'n fijne weg of zijn er in ieder geval logischere wegen in de buurt. Ook tijdens vakantie enorm handig om wat routes te plannen op basis van activiteiten van lokale bewoners.

De route bouwer van Garmin is een heel stuk minder soepel werkend, niet zo snel en ook nog eens minder goede routes qua ondergrond.

Overigens wel dubieus dat ze pas sinds kort het Summit gebeuren hebben en nu er alweer op terugkomen en dit invoeren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:58
Heb onlangs Komoot aangeschaft en vind dat toch wel de fijnste route bouwer die er is, zeker i.c.m. een Garmin 830. Die van Strava, Basecamp en ook Google Maps hebben allemaal wel een paar nadelen.

Tot nu toe altijd met de gratis versie van Strava gedaan. Wel de trail periodes geprobeerd en vind Premium niet heel boeiend, maar gun het ze ergens ook wel weer. Het nadeel van Strava is dat er altijd wel een betere 3rd party concurrent is zoals TrainingPeaks, Today's Plan, Veloviewer, Elevate etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:32
BreadFan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:52:
Strava gaat volle bak op de abo's.
als ik het goed begrijp is het meer dat de investeerders die tot dusver Strava betalen nu de tijd rijp achten om Strava operationeel winstgevend te maken. Omdat Strava marktleider / monopolist is denken ze dat te kunnen doen door alles waar ze niet aan verdienen (niet betalende gebruiker en software van derden) af te kappen.
De tijd zal het leren of Strava sterk genoeg is om zo te kunnen bestaan. Zo'n negatief verhaal van DCRainmaker zal daarbij niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:35
Ben al een paar jaar betaald lid. Normaal ben ik niet zo van de abonnementen / premium, maar als ik zie hoe vaak ik Strava gebruik, gun ik het ze wel. Die paar euro per maand merk ik niet echt.

Heb wel op het punt gestaan op te zeggen toen die Wahoo reclames kwamen. Als ik betaal wil ik wel graag een ad free experience.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik blijf de gratis versie gebruiken. Voor routes bouwen gebruik ik net als @Ypuh Komoot en dat werkt voor mij, racefiets en ATB, erg goed. Segmenten vind ik tegenwoordig niet meer zo interessant. Die zijn toch al teveel verne#kt door KOM jagers met harde wind mee of peletons. Nog los van veel onzinnige segmenten.

Als ik dan zie dat ik hier €60 p/j voor zou moeten betalen met een, voor mij, beperkte meerwaarde dan is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Komoot heb ik ook, maar moet zeggen dat ik nog niet stuk ben van de routebuilder. Gister op een rondje dwars door een woonwijk gestuurd. Maar misschien moet ik er gewoon wat meer bedreven in raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
GerbenBK schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:55:
Komoot heb ik ook, maar moet zeggen dat ik nog niet stuk ben van de routebuilder. Gister op een rondje dwars door een woonwijk gestuurd. Maar misschien moet ik er gewoon wat meer bedreven in raken.
Ik controleer ook altijd ondergrond en type weg. Probeer ook de verschillende beschikbare kaarten te gebruiken. Dan zul je zien dat je mooi routes kan bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-08 16:21
Ypuh schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:37:
Heb onlangs Komoot aangeschaft en vind dat toch wel de fijnste route bouwer die er is, zeker i.c.m. een Garmin 830. Die van Strava, Basecamp en ook Google Maps hebben allemaal wel een paar nadelen.

Tot nu toe altijd met de gratis versie van Strava gedaan. Wel de trail periodes geprobeerd en vind Premium niet heel boeiend, maar gun het ze ergens ook wel weer. Het nadeel van Strava is dat er altijd wel een betere 3rd party concurrent is zoals TrainingPeaks, Today's Plan, Veloviewer, Elevate etc.
Hier ook Komoot gebruiker en behoorlijk tevreden over. Voor op de racer prima te gebruiken en de highlights die er in staan zijn vaak wel interessant (alleen regelmatig in het Duits). Fijn ook dat je Komoot kunt koppelen aan de Elemnt Bolt waarbij je routes dan automatisch gesynchroniseerd worden inclusief turn by turn navigatie.

Qua gebruiksgemak vind ik de planner best redelijk; way points toevoegen is eenvoudig en je krijgt een mooi overzicht van de types wegen en ondergrond. Ook voor wandelen redelijk goede routes weten te bouwen.

Maar mis nog wel wat zaken zoals; aangeven dat je bepaalde zaken (pondje) niet wilt onderweg en dat ie dan automatisch een nieuwe route plant. Ook een MTB route plannen gaat lastig, omdat ie single tracks wel Kent maar niet de voorkeur lijkt te geven boven asfalt (zelfs als je sport op MTB zet).

Nog niet perfect dus, maar wel behoorlijk goed al. En qua prijs goed te doen als je een aanbieding afwacht voor het hele pakket. Losse regio's kopen is veel te duur.
GerbenBK schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:55:
Ik loop de route altijd even handmatig na om dit soort zaken zoveel mogelijk te voorkomen. Een highlight segment toevoegen kan al een veel mooiere route opleveren.

Strava is hier natuurlijk in het voordeel omdat ze veel meer data hebben over populaire routes. Bij Komoot moet iemand een highlight handmatig toe gaan voegen, met wisselend succes (wel/geen foto's, beschrijvingen van wisselende kwaliteit, verkeerde taal, etc).

[ Voor 18% gewijzigd door Morrar op 18-05-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Misschien Komoot maar eens gaan testen. Jammer is wel dat je eigenlijk alleen het wereldpakket als zinnig pakket kunt kopen. Een regiopakket is bijvoorbeeld Zuid Nederland, prima maar dat is ongeveer de helft van waar ik kom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:41
Strava gaat een andere koers varen. Jarenlang was er geen enkele ontwikkeling. Forum van Strava staat vol met feature requests vanuit de community.

Je ziet dat er steeds meer nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd nu.. Dat in combinatie met corona tijd (ja, ik rij nu voor KOMs of dagtijden) heeft mij over gehaald om wel te betalen.

Ben benieuwd wat er nog meer in het vat zit..

Qua route routing / building is Strava superieur aan Garmin. Gisteren nog route gepland waarbij Garmin je over onlogische paden stuurt en Strava het direct bij het juiste eind heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Dix0r op 18-05-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
la_fusion schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:21:
Misschien Komoot maar eens gaan testen. Jammer is wel dat je eigenlijk alleen het wereldpakket als zinnig pakket kunt kopen. Een regiopakket is bijvoorbeeld Zuid Nederland, prima maar dat is ongeveer de helft van waar ik kom :P
als je goed zoekt dan kun je promotiecodes vinden voor individuele regio's. Zo heb ik oost/zuid/midden-nederland en noordrijn-westfalen als regio in Komoot.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-09 08:36

User

S3

Ik vind het eerlijk gezegd best wel hufterig dat ze features die eerst gratis waren nu ineens achter de paywall zet. Als je wil dat mensen graag betalen is het toch beter om de premium zo aantrekkelijk mogelijk te maken met extra/uitgebreidere features, in plaats van dingen van freemium gebruikers af te pakken?

Zoals die routebuilder, zorg er dan voor dat freemium gebruikers maar 2-3 simpele routes kunnen opslaan. Wil je er meer, of routes met andere instellingen? -> Premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
naja dat doen ze nu toch 😋 je krijgt een app waar je routes kunt opslaan. Wil je meer dan Premium...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

SirLenncelot schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:13:
naja dat doen ze nu toch 😋 je krijgt een app waar je routes kunt opslaan. Wil je meer dan Premium...
Nee, je kan de routebuilder helemaal niet meer gebruiken als je niet betaald....
DCR:
As of today, non-paying members lose access to the Route Builder entirely. Up until this point, any member could use the Route Builder for free. Going forward, non-paying members can no longer create routes within Strava, except as to copy an existing route from someone else (or your own ride). Existing routes you have in your account remain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
ik bedoelde loggen van gereden ritten.

Ja het is zuur dat ze nu geld voor de app vragen, zeker de routebuilder gebruikte ik regelmatig. Maar het staat iedereen vrij om wel of niet te betalen. Ook zonder Strava kun je gelukkig gewoon fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-09 22:36
Uiteraard is her de bedoeling geweest om eerst zo veel mogelijk mensen op strava te krijgen. Daarom vind ik het jammer om het los te laten. Wat ik persoonlijk met strava doe:
- ritten loggen (wel via garmin)
- ritten van anderen bekijken
- op segmenten eigen progressie bijhouden
- af en toe een route bouwen

Nu zijn voor punt 1 en 4 alternatieven, maar punt 2 en 3 worden wat lastiger. In ieder geval in combinatie met een even grote userbase.

Beetje het whatsappverhaal, uiteindelijk ken ik weinig tot geen mensen die geen whatsapp meer gebruiken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
la_fusion schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:21:
Het komt regelmatig voor dat je het wereldpakket voor € 20 kan aanschaffen. En wat @SirLenncelot zegt klopt ook. Als je even zoekt, kun je gratis al wel een redelijk gedeelte van jouw fietsgebied scharrelen. Dat had ik ook gedaan voordat ik gebruik maakte van de aanbieding.

@User zoals DCrainmaker al zegt, ze maken in dit geval gebruik van de stok en niet van de wortel om mensen over te halen om betaald lid te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

SirLenncelot schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:22:
ik bedoelde loggen van gereden ritten.

Ja het is zuur dat ze nu geld voor de app vragen, zeker de routebuilder gebruikte ik regelmatig. Maar het staat iedereen vrij om wel of niet te betalen. Ook zonder Strava kun je gelukkig gewoon fietsen.
Oh zeker, alleen is het gewoon hufterig als features die eerst gratis waren nu ineens achter een paywall ziitten. Je lokt dus mensen met bepaalde features, waar ze dus later ineens voor moeten betalen.

Die routebuilder gebruikte ik ook regelmatig, gewoon om even te checken hoe lang een rit ongeveer zal zijn en het is gewoon leuk om mijzelf te kunnen vergelijken met anderen die ongeveer even getraind zijn als mij. De top 10 zal mij echt een enorme rotzorg zijn. Hier in het dorp zijn een aantal semi-prof en amateur schaatsers en triatlon rijders en die ga ik echt nooit van mijn leven inhalen.
Met deze features achter een paywall heeft Strava voor mij dus niet heel veel zin meer. Mijn eigen ritten checken kan ik ook in Garmin Connect, daar ben ik Strava niet voor nodig. Maar Strava was wel een hele leuke tool om te stalkenjezelf te vergelijken met anderen op segmenten enzo, daar valt Garmin Connect best wel smerig in tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
@wisselwerking @SirLenncelot ik zal het eens proberen in de gaten te houden. Waar zijn die aanbiedingen normaal gesproken te vinden? En met de hele wereld voor 20 euro, ben je dan uiteindelijk niet gewoon direct het goedkoopste uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Iemand toevallig een goede GPX route voor het rondje Amsterdam, enkhuizen, flevoland en terug?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09 13:11
Tot op heden heb ik eigenlijk nog geen reden gehad om de premium versie van Strava, omdat ik eigenlijk niets mis in de huidige oude versie en er zijn ook weinig zaker die ze toe kunnen voegen waardoor ik de premium versie nodig zou hebben. En ik denk dat dat voor het grootste deel van de 95% van de users geld die de gratis versie hebben.

Door het weghalen van de segmenten veranderd dat voor mij toch wel, ik vind het toch wel leuk om dit te vergelijken met de mensen die ik volg en bovendien is het halen van de top 10 niet zo makkelijk meer tegenwoordig.

Daarom ga ik nu wel over naar de betaalde versie.. Gebruik Strava dagelijks en snap ook wel dat het niet kan dat je zo'n dienst gratis aan kan bieden. De huidige premium functies zijn blijkbaar niet genoeg om mensen over te halen, op een gegeven moment moet je dan over op andere manieren.

Ik zou het alleen wel fijn vinden als ze net als bv Spotify ook een familie abonnement gaan aanbieden. Met 4 gebruikers in dit huishouden is het wel een heel bedrag ..
Requiem19 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:11:
Iemand toevallig een goede GPX route voor het rondje Amsterdam, enkhuizen, flevoland en terug?
Gewoon de dijk volgens kan niet mis, :-)

[ Voor 27% gewijzigd door M@cer op 19-05-2020 08:32 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:22

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

User schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:17:
[...]
Nee, je kan de routebuilder helemaal niet meer gebruiken als je niet betaald....
DCR:

[...]
Heb ik helemaal gemist :(
Ik had gehoord dat er aanpassingen kwamen, maar ik was het helemaal uit het ook verloren.
Ik wist dat ze van strategie gingen veranderen, maar dat ze het inderdaad zo "hufterig" gingen aanpakken. Dat wist ik niet neen. :X
Ik heb echt een tering allergie aan abbo's waarin "service as a product" wordt aanzien.
Zeker al als je vroeger het product al hebt gehad, maar er nu plotseling maandelijks moet voor beginnen betalen. Zonder enig toegevoegde waarde voor jezelf als gebruiker.
Ik betaal liever 1*50 euro voor een product waar ik 1 jaar me bezig ben, dan een product waar ik 3 euro/maand voor geef en het ook maar een jaar gebruik.
Mij zullen ze dus niet meer zien op Strava.
Buiten Komoot nog aanraders? Even kijken of mijn runkeeper nog bestaat. Geen idee of kaarten aanmaken daar een optie was.
Belangrijkste voor mij is gewoon een routebuilder en android compatibele app. Al de rest moet ik niet hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Joindry op 19-05-2020 08:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:15
NoepZor schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:14:
Ik vind het verschil vaak groot tussen gratis en betaald. Ik red me tot nu toe prima met gratis en wil er best voor betalen. Maar 60 euro per jaar is wel serieus geld voor een soort sportfacebook.
Ik vinde de route builder de 60 euro meer dan waard, maar ben nog nieuw met het fietsen en krijg zo goede suggesties om de omgeving te verkennen.

Als je het in perspectief bekijkt: de 60 euro voor Strava Premium is zowat het goedkoopste wat ik heb afgerekend voor die nieuwe hobby 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-09 15:37
donleone83 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:28:
[...]

Ik vinde de route builder de 60 euro meer dan waard, maar ben nog nieuw met het fietsen en krijg zo goede suggesties om de omgeving te verkennen.

Als je het in perspectief bekijkt: de 60 euro voor Strava Premium is zowat het goedkoopste wat ik heb afgerekend voor die nieuwe hobby 😜
Dit! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
[...]

Voor mij was die € 20 voor Komoot ook een goede investering. En dat was eenmalig ;) En aangezien ik ook mountainbike, hardloop en wandel is dat voor mij een veel fijnere routebouwer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Strava had a veel langer de leaderboards voor "sensors only" moeten maken gezien er zo veel troep in staat die een verkeerd competief beeld geeft.
Ik heb Strava er bij voor de community maar ik doe alles nu met Ride with GPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 19:33
NoepZor schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:31:
Uiteraard is her de bedoeling geweest om eerst zo veel mogelijk mensen op strava te krijgen. Daarom vind ik het jammer om het los te laten. Wat ik persoonlijk met strava doe:
- ritten loggen (wel via garmin)
- ritten van anderen bekijken
- op segmenten eigen progressie bijhouden
- af en toe een route bouwen

Nu zijn voor punt 1 en 4 alternatieven, maar punt 2 en 3 worden wat lastiger. In ieder geval in combinatie met een even grote userbase.

Beetje het whatsappverhaal, uiteindelijk ken ik weinig tot geen mensen die geen whatsapp meer gebruiken.
Als ik naar mijn eigen omgeving kijk heeft 9 van de 10 fietsers een Garmin. Als ze daar wakker zijn en nu rap een beetje hun best gaan doen met Connect heeft een groot deel van de fietsers Strava straks helemaal niet meer nodig. (En heeft Garmin als ze een actieve community weten te creëren een usp ten opzichte van de concurrentie op hardware vlak.)

En anders kunnen we altijd nog terug naar Endomondo... Bestaat dat nog? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 14:40
Endomondo bestaat nog!

Ik vind het persoonlijk vooral jammer van de segmenten. Alle informatie verder zit ook in mijn Wahoo Elemnt app. En voor de routebuilder vind ik, net als velen, Komoot echt super.

Juist door jezelf te kunnen vergelijken met vrienden en mederijders zie je een beetje hoe je het doet ten opzichte van de rest. Als je niet bij een tourclub zit is dat best nuttig. Maar om voor die functie 60 euro neer te leggen vind ik toch een beetje teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 17:11

Sherlock

No Shit

Ze hadden op zijn minst kunnen zorgen voor een app waar je sensoren mee kunt koppelen voordat ze iedereen gingen laten betalen 8)7

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
User schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:56:
[...]
Oh zeker, alleen is het gewoon hufterig als features die eerst gratis waren nu ineens achter een paywall ziitten. Je lokt dus mensen met bepaalde features, waar ze dus later ineens voor moeten betalen.
Ik draai hem liever om. Ze hebben hun platform jarenlang gratis beschikbaar gesteld. Ik denk dat de kosten wel redelijk uit de hand lopen inmiddels, dus voor een deel van dat platform gaan ze nu geld vragen om de boel draaiende te houden en interessanter te maken.

Het is niet dat ze iets af kunnen pakken wat al van hun is. Dat jij daar gratis gebruik van mocht maken is een ander verhaal. De vraag is alleen of de leaderboards de mensen over de streep gaan trekken om te betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 19-05-2020 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb helemaal geen behoefte aan al die statistieken enzo. Als ik het zo lees ben ik de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
[...]
Nouja voor iets wat ik niet per se nodig vind is het wel net aan te veel geld. Als ze 1-2 euro per maand hadden gevraagd ten opzichte van een free account (desnoods een tussenabonnement) dan had ik het gevoelsmatig beter in balans gevonden. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ik geen powermeter heb. Laatst was er een goedkoop verkrijgbaar bij de futurumshop, maar alsnog blijft het 200 euro en voor mij als recreant is die data nice to have, maar absoluut geen must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
wisselwerking schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:36:
[...]

Voor mij was die € 20 voor Komoot ook een goede investering. En dat was eenmalig ;) En aangezien ik ook mountainbike, hardloop en wandel is dat voor mij een veel fijnere routebouwer.
Ja, dat eenmalige sprak mij ook aan dus gelijk wereldpakket genomen. In de nabije toekomst wil ik wat offroad bikepacking trips gaan doen.

Kan me zo voorstellen dat Strava de routebuilder ook beter gaat maken voor MTB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Leaderboards e.d. vind ik helemaal niet interessant (KOM er toch niet in de buurt) maar ik vind het wel leuk om te zien wat een groepje vrienden en kennissen allemaal fietst, en soms ook hoe hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Sherlock schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:40:
Leaderboards e.d. vind ik helemaal niet interessant (KOM er toch niet in de buurt) maar ik vind het wel leuk om te zien wat een groepje vrienden en kennissen allemaal fietst, en soms ook hoe hard.
Die waren in het begin interessant maar uiteindelijk compleet out of reach gezien (semi) pro's ook mee gingen doen.
Een optie om groeps segmenten te maken zodat je kunt strijden om de club KOM, 30 day PR of jaar PR is ook iets wat ik mis, ik mis eigenlijk veel te veel in Strava.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
jspr schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:42:
[...]

Die waren in het begin interessant maar uiteindelijk compleet out of reach gezien (semi) pro's ook mee gingen doen.
Een optie om groeps segmenten te maken zodat je kunt strijden om de club KOM, 30 day PR of jaar PR is ook iets wat ik mis, ik mis eigenlijk veel te veel in Strava.
Groepssegmenten heb je toch? Je kunt filteren op de "club". Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 20:49
Ypuh schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:13:
[...]

Ik draai hem liever om. Ze hebben hun platform jarenlang gratis beschikbaar gesteld. Ik denk dat de kosten wel redelijk uit de hand lopen inmiddels, dus voor een deel van dat platform gaan ze nu geld vragen om de boel draaiende te houden en interessanter te maken.

Het is niet dat ze iets af kunnen pakken wat al van hun is. Dat jij daar gratis gebruik van mocht maken is een ander verhaal. De vraag is alleen of de leaderboards de mensen over de streep gaan trekken om te betalen.
Het lijkt meer als een soort paniek actie, omdat ze tot nu toe niet in staat waren om voldoende inkomsten te genereren. Ik gebruik het zelf pas twee maanden, maar als ik terug kijk naar wat ze tot nu toe aanboden:
- Eerst die verschillende kleine pakketten zodat iedereen kon kiezen waar ze wel en niet voor wilde betalen als functie
- Vervolgens Summit, waarin ze meer geld vroegen voor alle functies
- Nu ineens één van de weinige functies welke ze van de concurrentie onderscheid wegsnijden uit de gratis app en toevoegen aan premium.

Naar mijn mening lijken ze hun aanbod gewoon nooit op orde gehad te hebben, en zijn ze maar grepen aan het verzinnen om genoeg inkomsten te houden. Ik denk niet dat ze vanaf het begin het plan hadden om op deze manier "bait en switch" toe te passen. De premium dienst vond ik te weinig bieden voor waar je voor betaalde, aan een bedrijf welke op de achtergrond ook je data verkoopt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:21:
Ik heb helemaal geen behoefte aan al die statistieken enzo. Als ik het zo lees ben ik de enige.
Zelf gebruik ik het vooral als een soort graadmeter. Ik heb een aantal vaste segmenten waar ik af en toe volle bak ga om te kunnen vergelijken waar ik sta (bijv. de Italiaanseweg, Amerongense Berg, Martinus Nijhoffbrug) of leuk om bijvoorbeeld je klimtijden op een Ventoux of Alpe d'Huez in te zien. Niet zozeer de KOM, maar vooral je eigen progressie als je er X jaar later weer komt, of waar je staat ten opzichte van de mensen die je volgt.

Vroeg of laat en ergens diep van binnen zit er wel een competitie element in ieder van ons, tenzij je doel is jezelf alleen voort te bewegen. Ook daar zit vaak wel weer een element aan van X kilometers maken, X kg afvallen, 100 cols etc. Daar heb je dan inderdaad geen leaderboards voor nodig.
NoepZor schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:21:
[...]

Nouja voor iets wat ik niet per se nodig vind is het wel net aan te veel geld.
Ik ga morgen ook nog geen Strava aanschaffen. Mis zoals gezegd nog die ene échte unieke feature die mij echte meerwaarde geeft. Tot die tijd is het gewoon een trainingslog met een paar leuke sociale features.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 19-05-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ze hebben eerst gegokt op de value van hun data. Mogelijk is die (nog niet / niet meer) voldoende waard om kapitaal van investeerders aan te trekken. Abonnementen zijn de nieuwe melkkoe van software boeren. Probeer maar eens apps te vinden zonder abonnementsvorm in de AppStore. Bedrijfsmatig een goede oplossing dus. Jammer voor gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

GerbenBK schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:51:
[...]

Groepssegmenten heb je toch? Je kunt filteren op de "club". Of bedoel je dat niet?
Ik weet wat je bedoeld maar dat bedoel ik niet ;)

Stel je fietst met een groep altijd hetzelfde rondje/klimmetje/etc. en je maakt daar een segment voor aan. Het zou leuk zijn als je met de clubleden kan strijden om die KOM zonder dat anderen daar tussen zitten. Als Henkie van de club de KOM afpakt van Piet van de club krijgt Henk de beroemde "Oh oh email" zodat er nog meer vuur voor competitie gecreeeerd word gezien de mensen van de club normaliter hetzelfde niveau hebben.
Als je een email krijgt van Flip (niet van de club) heeft je KOM gepakt zal je dat jeuken.

Dit is al meerdere malen gevraagd in de feature request forums op Strava.

Tevens een 30 dagen of jaar PR zou goed zijn gezien er veel mensen (zoals ik) die door werk/kinderen/ziekte van hun top nievau zijn geraakt en daar zeer moeilijk bij kunnen komen en een melding dat je een nieuwe PR hebt motiveerd gewoon.

[ Voor 16% gewijzigd door jspr op 19-05-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Laatst online: 03-09 23:07
Van de 50 miljoen gebruikers zullen er 1 miljoen betalen (Summit)? Door deze actie verliezen ze er misschien 40 miljoen maar zullen er ook 1 miljoen gaan betalen voor een abonnement. Is pure winst voor Strava, niet meer niet minder. Bla bla over sporters eerst trek ik slecht. Ik heb summit en vind het prima qua kosten. Betaal veelvoud voor Zwift en gebruik ik veel minder (5 euro per maand vs 15 euro per maand).

Wat ik niet begrijp is die “vanaf nu doen we het zo” en het gebrek aan een heel goedkoop abonnement met basis dingen zoals leaderboard en gezamenlijke tochten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Pyramiden Strava is geen Facebook, Google of Twitter natuurlijk. De doelgroep is <1% en de bedrijven die geinteresseerd zijn in die data zijn vaak weer een afgeleide van de sportwereld met een nog kleinere user base (kan me voorstellen dat overheden geïnteresseerd zijn in de fietsknooppunten bijvoorbeeld).

Al met al denk ik niet dat daar hele grote winstgevende bedrijven achter zitten met budgetten tot de hemel. Ik denk dat het voor uit de hand gelopen hobby bedrijven zijn die in eerste instantie gewoon een boterham hopen te kunnen verdienen met hun hobby en/of door iets te doen voor de fiets/sport community.

De waarheid zal ergens in de midden liggen, maar kan me goed voorstellen dat Strava succesvoller is dan vooraf gedacht, maar dus ook meer kosten heeft dan vooraf gedacht. Dat is anders dan een Amazon of Uber die het hele MKB kapot concurreert, medewerkers vastzet in wurgcontracten en zodra ze voldoende marktaandeel hebben de prijzen omhoog gooien.
Verona27 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:07:
Ik snap niet dat Strava al jaren features aan het verwijderen is en het gratis pakket nu nog guurder maakt door gratis features achter een pay-wall te zetten.
Dit soort comments kan ik niet begrijpen. Volgens mij hebben we hier een spreekwoord voor 'Gegeven paard in de bek kijken'.

Zoals @Holk het omschrijft is het een win-win als het aantal betalende klanten toeneemt en je een aantal niet-betalende klanten wegjaagt. Dat de user base verdwijnt maak ik me weinig zorgen om zo lang er geen concurrent is.

[ Voor 24% gewijzigd door Ypuh op 19-05-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
Ik snap niet dat Strava al jaren features aan het verwijderen is en het gratis pakket nu nog guurder maakt door gratis features achter een pay-wall te zetten. Ben het wat dat betreft zeker met dcrainmaker eens dat ze beter voor de wortel hadden kunnen gaan ipv de stok want je merkt ook dat dit goodwill kost bij mensen. Opzich gebruik ik strava voornamelijk voor het sociale aspect, al vond ik de segmenten ook altijd wel leuk (al zijn ze vrij nietszeggend door afhankelijkheid van wind bv). Ga in ieder geval niet voor betalen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

Als ze nu gewoon bluetooth support in premium hadden gezet was dit waarschijnlijk niet eens nodig geweest. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
@Ypuh, Ik verwacht ook niet dat de data zelf betrekkelijk waardevol is voor externe partijen. Je hebt eigenlijk alleen de data van wielrenners, en waar ze hoe vaak en hoe lang rijden. Behalve inderdaad wat wielrenmerken zullen heel misschien alleen locale overheden hier iets van interesse in hebben.

Het soort mij vooral dat ik het gevoel heb dat ze zoveel zaken hadden kunnen verzinnen om geld in het laatje te brengen zonder de leaderboards te schrappen. Bluetooth support, route builder + generator, snelheidsmeter in je dashboard, de analyse pakketten die ze al hadden.

Als je vaak fietst kan het het allemaal best waard zijn, maar ik vind persoonlijk de 5 euro te veel voor wat ze aanbieden voor iemand die 2x a 3x per week fietst. Als het 2 a 3 euro was geweest zou ik zo een abonnement nemen. Misschien is het omdat ik een schrale student ben, waardoor ik nu een andere afweging maak, maar Strava is even duur als mijn Spotify abonnement. Maar waarschijnlijk ben ik gewoon niet de doelgroep :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Ypuh schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:07:

Dit soort comments kan ik niet begrijpen. Volgens mij hebben we hier een spreekwoord voor 'Gegeven paard in de bek kijken'.

Zoals @Holk het omschrijft is het een win-win als het aantal betalende klanten toeneemt en je een aantal niet-betalende klanten wegjaagt. Dat de user base verdwijnt maak ik me weinig zorgen om zo lang er geen concurrent is.
Heeft niks met gegeven paard in de bek kijken te maken. Users bekijken zoals je in de algehele reactie op dit nieuws ziet, naar het geheel. Mensen onthouden dat Strava al tijden geen features toevoegt maar alleen maar loze dingen aanpast (zoals feed ineens niet meer chronologisch) en features verwijderd terwijl het forum van Strava volstaat met allemaal goede feature suggesties van soms al 10 jaar oud. Daar creëer je gewoon geen goodwill mee als bedrijf, en dit draagt daar nog extra aan bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:39
Om even terug te komen op het route bouwen; ik gebruik heel vaak gewoon de site van de fietsersbond:

https://routeplanner.fietsersbond.nl/

In deze routeplanner kan je ook gewoon aangeven wat voor type route je wil rijden, en als je wil kan je ook een 'willekeurig' rondje van een X-aantal km's plannen. Tot nu toe alleen maar goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Verona27 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:07:
Ik snap niet dat Strava al jaren features aan het verwijderen is en het gratis pakket nu nog guurder maakt door gratis features achter een pay-wall te zetten. Ben het wat dat betreft zeker met dcrainmaker eens dat ze beter voor de wortel hadden kunnen gaan ipv de stok want je merkt ook dat dit goodwill kost bij mensen. Opzich gebruik ik strava voornamelijk voor het sociale aspect, al vond ik de segmenten ook altijd wel leuk (al zijn ze vrij nietszeggend door afhankelijkheid van wind bv). Ga in ieder geval niet voor betalen denk ik.
Maar hebben ze die wortel niet al een paar keer geprobeerd vol te houden?? Ze hebben al een paar keer geprobeerd om op verschillende manieren mensen een Premium abo te laten afsluiten, maar uiteindelijk heeft dat niet gewerkt.

Als niemand in de betaalde wortel wil bijten omdat ze genoeg hebben aan een gratis bosui waar je eigenlijk niet genoeg aan kan verdienen, moet je op een gegeven moment de bosui onaantrekkelijk maken.
User schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:10:
Als ze nu gewoon bluetooth support in premium hadden gezet was dit waarschijnlijk niet eens nodig geweest. :+
Deze snap ik even niet?? Waarom zou ik bluetooth nodig hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door M@cer op 19-05-2020 10:21 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 20:41
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:21:
Sterker nog: ik heb helemaal geen behoefte aan Strava. Ik fiets voor mijn eigen lol.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09 20:41
Holk schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:02:
Van de 50 miljoen gebruikers zullen er 1 miljoen betalen (Summit)? Door deze actie verliezen ze er misschien 40 miljoen maar zullen er ook 1 miljoen gaan betalen voor een abonnement. Is pure winst voor Strava, niet meer niet minder. Bla bla over sporters eerst trek ik slecht. Ik heb summit en vind het prima qua kosten. Betaal veelvoud voor Zwift en gebruik ik veel minder (5 euro per maand vs 15 euro per maand).

Wat ik niet begrijp is die “vanaf nu doen we het zo” en het gebrek aan een heel goedkoop abonnement met basis dingen zoals leaderboard en gezamenlijke tochten
Wat Strava heeft zijn segmenten/sociale competetitie. Verder is het allemaal maar een beetje middle of the road; niet echt slecht, maar overal is een (vaak beter) alternatief voor: Trainingpeaks voor analyse, Komoot voor routebuilding.

Door nu de leaderboards weg te halen doen de niet betalende gebruikers ineens niet meer mee met de sociale competitie voor segmenten. Voor niet betalende gebruikers blijft er weinig meer over dan een overzicht van de ritjes van je fietsvriendjes, en als je wel 60 euro aftikt heb je inzicht in een "competitie" waar het gros van de deelnemers niet meer mee doet.

En wat is dan nog de waarde van je top notering op het segment: "Stampen op de brug tot de bocht bij de grote boom" als je weet dat 95% van de gebruikers niet kan zien dat jij daar de verpletterende 153e tijd van 17982 gebruikers hebt gereden.

En wat is de lol nog om je leven te wagen op het segment: "Sprint met twee blinde bochten en een autoweg van rechts" als je weet dat je niet betalende fietsvriendjes niet zien dat jij vandaag je leven gewaagd hebt om hun PR met 2 seconden te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
M@cer schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:19:
[...]
Als niemand in de betaalde wortel wil bijten omdat ze genoeg hebben aan een gratis bosui waar je eigenlijk niet genoeg aan kan verdienen, moet je op een gegeven moment de bosui onaantrekkelijk maken.
Of je komt tot de conclusie dat wat je aanbood als een premium wortel eigenlijk ook een ui is. En je klant nu de keuze heeft uit een premium ui, een onaantrekkelijke bosui, of de overstap naar een ander platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
M@cer schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:19:
[...]

Maar hebben ze die wortel niet al een paar keer geprobeerd vol te houden?? Ze hebben al een paar keer geprobeerd om op verschillende manieren mensen een Premium abo te laten afsluiten, maar uiteindelijk heeft dat niet gewerkt.

[...]

Deze snap ik even niet?? Waarom zou ik bluetooth nodig hebben?
Nee denk niet dat ze dat gedaan hebben eerlijk gezegd. Er zijn zoals ik eerder al zei super veel features die nog toegevoegd kunnen worden. Als ze die (of een deel) van die nieuwe features nou onder premium hadden geplaatst dan was dat mijninziens een goede wortel geweest. Tot nu toe zijn er de afgelopen jaren gewoon heel weinig nieuwe features toegevoegd en meer zijn er verdwenen.

Mensen gebruiken hun telefoon+strava in combinatie met bv een heartrate band, km teller of cadans sensor etc. Echter heeft Strava een tijdje geleden die feature verwijderd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Gebanned schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:21:
[...]

En wat is dan nog de waarde van je top notering op het segment: "Stampen op de brug tot de bocht bij de grote boom" als je weet dat 95% van de gebruikers niet kan zien dat jij daar de verpletterende 153e tijd van 17982 gebruikers hebt gereden.

En wat is de lol nog om je leven te wagen op het segment: "Sprint met twee blinde bochten en een autoweg van rechts" als je weet dat je niet betalende fietsvriendjes niet zien dat jij vandaag je leven gewaagd hebt om hun PR met 2 seconden te verbeteren.
Wat is de lol om het te doen als je vrienden het wel kunnen zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Verona27 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:23:
[...]

Nee denk niet dat ze dat gedaan hebben eerlijk gezegd. Er zijn zoals ik eerder al zei super veel features die nog toegevoegd kunnen worden. Als ze die (of een deel) van die nieuwe features nou onder premium hadden geplaatst dan was dat mijninziens een goede wortel geweest. Tot nu toe zijn er de afgelopen jaren gewoon heel weinig nieuwe features toegevoegd en meer zijn er verdwenen.
Maar wat zou een nieuwe functie zijn waarmee je zeg 30% van de 95% van de gratis gebruikers kan overhalen om te betalen? Ik ben een behoorlijk fanatieke sporter, maar ik kan er werkelijk geen 1 bedenken.
Ik zou graag willen dat ze multisport (triathlons) gaan bundelen, maar het zou geen reden zijn om een premium abonnement te nemen.
Verona27 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:23:
[...]

Mensen gebruiken hun telefoon+strava in combinatie met bv een heartrate band, km teller of cadans sensor etc. Echter heeft Strava een tijdje geleden die feature verwijderd :+
Zoveel mensen zullen hun telefoon toch niet als premium device gebruiken voor hardlopen/fietsen?

Maar goed, als dat het geval is, denk ik niet dat dat de mensen zijn die 5 euro gaan betalen voor een premium abonnement zodat ze hun apparatuur aan hun telefoon kunnen koppelen. Een beetje serieuse fietser of hardloper heeft toch een sporthorloge of fietscomputer?
Pyramiden schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:23:
[...]

Of je komt tot de conclusie dat wat je aanbood als een premium wortel eigenlijk ook een ui is. En je klant nu de keuze heeft uit een premium ui, een onaantrekkelijke bosui, of de overstap naar een ander platform.
Overstappen op een ander platform kan, maar er zijn op dit moment weinig alternatieven denk ik. Garmin heeft het geprobeerd met segmenten, maar is nooit echt van de grond gekomen en je hebt de beperking dat je (redelijk) gebonden bent aan een Garmin device (omwegen daargelaten). Verder is het dashboard van Garmin te chaotisch naar mijn idee. Runkeeper is ook een beetje vergaande glorie.

En bovendien staat mijn hele sporthistorie in Strava, dus overstappen doe ik ook niet zo snel.

[ Voor 65% gewijzigd door M@cer op 19-05-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

M@cer schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:28:

Zoveel mensen zullen hun telefoon toch niet als premium device gebruiken voor hardlopen/fietsen?

Maar goed, als dat het geval is, denk ik niet dat die mensen 5 euro gaan betalen voor een premium abonnement zodat ze hun apparatuur aan hun telefoon kunnen koppelen. Een beetje serieuse fietser of hardloper heeft toch een sporthorloge of fietscomputer?
Ik zie de apps regelmatig langskomen bij ritten op Strava, was hier laatst ook nog iemand in het topic die wel sensoren wou maar nog geen fietscomputer. Voor zulke mensen is een bluetooth koppeling met Strava natuurlijk ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
M@cer schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:28:

[...]

Maar wat zou een nieuwe functie zijn waarmee je zeg 30% van de 95% van de gratis gebruikers kan overhalen om te betalen? Ik ben een behoorlijk fanatieke sporter, maar ik kan er werkelijk geen 1 bedenken.
Ik zou graag willen dat ze multisport (triathlons) gaan bundelen, maar het zou geen reden zijn om een premium abonnement te nemen.

[...]

Maar goed, als dat het geval is, denk ik niet dat dat de mensen zijn die 5 euro gaan betalen voor een premium abonnement zodat ze hun apparatuur aan hun telefoon kunnen koppelen. Een beetje serieuse fietser of hardloper heeft toch een sporthorloge of fietscomputer?
Hoeveel het er zijn geen idee, maar ik vind t wel iconisch dat ze zoiets verwijderen ipv ervoor te kiezen het toe te voegen aan het premium pakket, kan voor mensen toch net helpen om over de streep getrokken te worden.

Met hardlopen en ook fietsen kan ik mij wel voorstellen dat je gewoon je telefoon op het stuur knalt (die heb je immers al) en voor paar tientjes een hr band toevoegt ipv gelijk paar 100 uit te geven aan een fietscomputer of horloge.

[ Voor 9% gewijzigd door Verona27 op 19-05-2020 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Pyramiden schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:16:
Als je vaak fietst kan het het allemaal best waard zijn, maar ik vind persoonlijk de 5 euro te veel voor wat ze aanbieden voor iemand die 2x a 3x per week fietst. Als het 2 a 3 euro was geweest zou ik zo een abonnement nemen. Misschien is het omdat ik een schrale student ben, waardoor ik nu een andere afweging maak, maar Strava is even duur als mijn Spotify abonnement. Maar waarschijnlijk ben ik gewoon niet de doelgroep :P
Het is grotendeels perceptie. Als je bijvoorbeeld Strava vergelijkt met Endomondo of een Facebook, dan zijn dat ook gratis alternatieven. Bij een Spotify is het alternatief radio (gratis, reclame en geen vrije muziekkeuze) of CD's kopen (15 euro per stuk, vaste selectie aan artiesten/nummers). In dat geval is het heel aantrekkelijk om voor 9,99 per maand onbeperkt toegang te hebben tot een grote muziekbibliotheek. Strava mist zo'n USP om een dergelijk bedrag te vragen vind ik persoonlijk (en met mij meerdere mensen in dit topic). Afijn, ik kijk het even aan, wellicht red ik mij prima met de basisversie en roep ik nu te hard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
Verona27 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Hoeveel het er zijn geen idee, maar ik vind t wel iconisch dat ze zoiets verwijderen ipv ervoor te kiezen het toe te voegen aan het premium pakket, kan voor mensen toch net helpen om over de streep getrokken te worden.

Met hardlopen en ook fietsen kan ik mij wel voorstellen dat je gewoon je telefoon op het stuur knalt (die heb je immers al) en voor paar tientjes een hr band toevoegt ipv gelijk paar 100 uit te geven aan een fietscomputer of horloge.
Ik las toevallig pas dat Strava de mogelijkheid om bluetooth connectiviteiten uit de app heeft gehaald omdat dit de app onstabiel maakte met veel onlogische crashes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Kijkend naar mijzelf gebruikte ik Strava puur als ritlogger met vrienden/kennissen.
Voor extra gegevens heb ik al Suunto(welke het dus doordrukt naar Strava).
Segmenten vind ik wel leuk maar daar ga ik niet voor betalen.

Echter verwacht ik niet dat een hoop mensen in mijn kennissenkring stoppen met Strava.
De meesten rijden met een Garmin en die drukt het automatisch door naar Strava. Het gaat dan bijv enkel om hoeveel km men gereden heeft en de duimpjes die men hierop krijgt. De aangepaste free model veranderd daar niets in.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
Holk schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:24:
[...]

Wat is de lol om het te doen als je vrienden het wel kunnen zien...
Dat is me ook nooit helemaal helder geworden. Ik ben dan ook meer van de absolute nummers. Zelfs mijn oma kan als ze wieltjes onder haar rollator zet de tijden verbeteren die ik gezet heb tijdens een Z2 ritje met windkracht 4 tegen. Het enige dat ze dan nog nodig heeft is windkracht 5/6 in de rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Pctje91 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:43:
[...]

Ik las toevallig pas dat Strava de mogelijkheid om bluetooth connectiviteiten uit de app heeft gehaald omdat dit de app onstabiel maakte met veel onlogische crashes.
Andere apps kunnen het wel zoals ridewithgps, dus waarom zou Strava het niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:16
Blijft de functionaliteit wel aanwezig dat je je eigen pogingen kunt blijven inzien? Dus om je eigen progressie te blijven monitoren op bepaalde segmenten? Uit de artikelen is me dat niet helemaal helder geworden.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pctje91
Verona27 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:48:
[...]

Andere apps kunnen het wel zoals ridewithgps, dus waarom zou Strava het niet kunnen?
Terechte vraag. Dit is in ieder geval hun uitleg.

https://support.strava.co...uit-de-mobiele-Strava-app

Heb in ieder geval dat Strava meer stappen achteruit doet, dan vooruit.
Een light abonnement zou nog best een goede optie zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Pctje91 op 19-05-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Michaelg schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:53:
Blijft de functionaliteit wel aanwezig dat je je eigen pogingen kunt blijven inzien? Dus om je eigen progressie te blijven monitoren op bepaalde segmenten? Uit de artikelen is me dat niet helemaal helder geworden.
Zoals ik het begrepen heb kun je wel je pogingen bekijken maar niet meer analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Zover ik begreep in de post van DCR kon je wel je eigen tijden nog vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

Dit zegt Strava zelf over wat gratis was en nu betaald word:
Nieuwe lidmaatschapsfuncties die eerst gratis waren
Algehele segmentklassementen (weergave van top 10 is nog steeds gratis)
Segmenten vergelijken, filteren en analyseren
Routeplanning op strava.com, met betere kaarten en ondersteuning voor segmenten
Overeenkomende hardloopsessies: analyseer prestaties voor identieke hardloopsessies over een periode
Trainingslog op Android enstrava.com
Maandelijkse activiteitstrends en -vergelijkingen
Lijkt er op dat het nog wel kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Gebanned schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:44:
[...]

Dat is me ook nooit helemaal helder geworden. Ik ben dan ook meer van de absolute nummers. Zelfs mijn oma kan als ze wieltjes onder haar rollator zet de tijden verbeteren die ik gezet heb tijdens een Z2 ritje met windkracht 4 tegen. Het enige dat ze dan nog nodig heeft is windkracht 5/6 in de rug.
Veel segmenten zijn ook niet te doen zonder windkracht 7 in je rug. Ik heb een aantal segmenten die ik soort van bij hou om progressie of stabiliteit te 'meten'. Voor de rest is het leuk, maar niet meer dan leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-09 18:00
Vanuit het oogpunt van Strava begrijp ik het volledig. De schoorsteen rookt niet op al die gratis gebruikers, er zal toch ook geld verdiend moeten worden om voort te bestaan en door te groeien.

Persoonlijk ben ik een half jaar geleden al overgestapt op een Premium abonnement, puur om wat meer inzicht in trainingsdata te krijgen. Het bedrag is letterlijk één speciaalbiertje in de maand en die laat ik er ook niet om staan, dus dat vind ik niet zo'n probleem.

Ik kan mij echter goed voorstellen dat de gratis versie voor heel veel mensen voldoende was en dat het jammer is dat je nu indirect gedwongen wordt om te betalen of af te haken. Je moet echter ook beseffen dat zo'n enorm platform niet op lucht draait en dat daar best iets voor gevraagd mag worden. Voor mij is het eigenlijk een goede ontwikkeling, omdat er nu waarschijnlijk meer ruimte komt om nieuwe features te ontwikkelen en ik betaalde toch al. Mits het aantal gebruikers dan niet ineens decimeert natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Ik ben al een tijdje zeer tevreden met RidewithGPS en wellicht ga ik mij hier meer op richten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:16
Iets anders:
maandag 25 mei is de dagdeal bij Futurum de 4iiii precision 105 R700 in de aanbieding voor 219,99 :)
Voor de mensen die heb dus de vorige keer gemist hebben.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Holk schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:04:
[...]

Veel segmenten zijn ook niet te doen zonder windkracht 7 in je rug. Ik heb een aantal segmenten die ik soort van bij hou om progressie of stabiliteit te 'meten'. Voor de rest is het leuk, maar niet meer dan leuk
Voor het meten van progressie heb ik een lege weg met niet teveel bochten en ander verkeer en vervolgens stamp ik een keer 5 en een keer 20 minuten lang zo hard mogelijk rond. Vervolgens verteld mijn powermeter me wel of ik progressie maak.

Tijden gaan zitten vergelijken zegt toch niets vanwege verschillen in wind, bandenspanning, eventueel ander verkeer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Michaelg schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:18:
Iets anders:
maandag 25 mei is de dagdeal bij Futurum de 4iiii precision 105 R700 in de aanbieding voor 219,99 :)
Zijn er tegen die tijd nog kortingscodes actief? Ik zie dat de Spring Classic code tot 24 mei geldig is, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Laatst online: 03-09 06:40
Hi guys,

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met fietsen, en omdat ik toen niet teveel geld uit wou geven en eerst wou kijken of ik het leuk vond heb ik toen besloten om op een nieuwe goedkope instap fiets te beginnen.

Het is toen de Merida Scultura 100 fiets geworden ( https://www.merida.nl/racefiets/scultura-100-blackblue/2018/ ).

Inmiddels ben ik steeds meer gaan fietsen en ben ik eens gaan kijken of ik wellicht zaken aan mijn fiets zou willen verbeteren, of wellicht overstappen naar een fiets die afgemonteerd is met betere onderdelen.

Gezien de budget afwerking van mijn fiets denk ik dat het zonde zou zijn om hier verder geld in te stoppen en denk ik dat het beter is om te switchen naar wat anders als ik wat beters wil.

Wat vind ik fijn en niet fijn aan mijn huidige fiets:
+ Mooie looks (persoonlijk)
+ Stuur voelt goed en ligt prettig in de hand
+ Wegligging geeft vertrouwen

- Zadel te breed en daardoor zadelpijn, waardoor ik anders ga zitten op langere ritten met rugpijn als gevolg
- Tandwielverhoudingen, vaak het gevoel dat ik tussen 2 versnellingen in zit, waarbij de ene te zwaar is en de ander te licht
- Niet echt de moeite waard om te upgraden.

Een maat van mij rijd op een Giant Defy 1 aluxx 2015 ( https://www.giant-bicycles.com/us/defy-1-2015 ) met een Shimano 105 groepset (2x10), en hij is van plan om een nieuwe fiets te gaan kopen en hij vroeg of ik geen belang heb bij zijn fiets.

Denken jullie dat deze Giant een leuke volgende stap zou kunnen zijn vanaf mijn Merida? Of zou het verschil vanaf mijn fiets niet zo groot zijn en kan ik beter voor iets anders kijken?

Prijs hebben we het nog niet echt over gehad, ik weet dat hij hem vorig jaar rond deze tijd voor ongeveer 700 heeft gekocht, en als ik hem niet wil overnemen hij hem wil inruilen.Wat zou een reëele prijs zijn voor deze Giant van 2015?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:40
Michaelg schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:18:
Iets anders:
Gelukkig heb ik met de spring classics code in totaal 225 betaald, dus dat is niet buitensporig meer geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:49
Robsta86 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:30:
Hi guys,

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met fietsen, en omdat ik toen niet teveel geld uit wou geven en eerst wou kijken of ik het leuk vond heb ik toen besloten om op een nieuwe goedkope instap fiets te beginnen.

Het is toen de Merida Scultura 100 fiets geworden ( https://www.merida.nl/racefiets/scultura-100-blackblue/2018/ ).

Inmiddels ben ik steeds meer gaan fietsen en ben ik eens gaan kijken of ik wellicht zaken aan mijn fiets zou willen verbeteren, of wellicht overstappen naar een fiets die afgemonteerd is met betere onderdelen.

Gezien de budget afwerking van mijn fiets denk ik dat het zonde zou zijn om hier verder geld in te stoppen en denk ik dat het beter is om te switchen naar wat anders als ik wat beters wil.

- Zadel te breed en daardoor zadelpijn, waardoor ik anders ga zitten op langere ritten met rugpijn als gevolg
- Tandwielverhoudingen, vaak het gevoel dat ik tussen 2 versnellingen in zit, waarbij de ene te zwaar is en de ander te licht

Een maat van mij rijd op een Giant Defy 1 aluxx 2015 ( https://www.giant-bicycles.com/us/defy-1-2015 ) met een Shimano 105 groepset (2x10), en hij is van plan om een nieuwe fiets te gaan kopen en hij vroeg of ik geen belang heb bij zijn fiets.

Denken jullie dat deze Giant een leuke volgende stap zou kunnen zijn vanaf mijn Merida? Of zou het verschil vanaf mijn fiets niet zo groot zijn en kan ik beter voor iets anders kijken?

Prijs hebben we het nog niet echt over gehad, ik weet dat hij hem vorig jaar rond deze tijd voor ongeveer 700 heeft gekocht, en als ik hem niet wil overnemen hij hem wil inruilen.Wat zou een reëele prijs zijn voor deze Giant van 2015?
Het is niet echt een enorme upgrade, als je een fiets in deze klasse nieuwe koopt, dan is het een ander verhaal, maar nu koop je en 3ehands fiets met oude onderdelen. Als je daar wilt upgraden zit je gelijk aan alles tegelijk (want 10-->11 speed) of je moet het bij 10 speed houden (niks mis met 10 speed, maar er zijn geen moderne upgrades mogelijk).
Verder weet je niet of je er nog 5-10k zonder kosten mee kan rijden of misschien wel over 500 km met 300 euro aan kosten zit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

Hi guys,

Als je serieus wil blijven fietsen en later nog weer wil upgraden zou ik eerlijk gezegd geen 2x10 groep meer doen, tegenwoordig is alles 2x11.
Maar ja, dan ga je ook wel een stukje duurder, een nieuwe Scultura met 105 (laagste 2x11 groep) is al 1600 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Hi guys,

De zaken die je als minpunten aan je huidige fiets opgeeft zijn toch vrij eenvoudig te verhelpen? Ander zadel en andere cassette en je bent klaar. maar dat wilde je natuurlijk niet horen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
De fabriekscassette is 11-28 met 8 speed, daar zitten inderdaad nare grote stappen tussen de versnellingen.
Je zou hem kunnen vervangen door een 13-26, dan heb je acceptabele stappen in het gebied rond de 30 km/h.
http://www.ritzelrechner....5,17,19,21,23,26&UF2=2135

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
User schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:40:
[...]
Als je serieus wil blijven fietsen en later nog weer wil upgraden zou ik eerlijk gezegd geen 2x10 groep meer doen, tegenwoordig is alles 2x11.
Maar ja, dan ga je ook wel een stukje duurder, een nieuwe Scultura met 105 (laagste 2x11 groep) is al 1600 euro.
Eens, maar als je goed zoekt kan je wel een 105 (11 speed) fiets vinden voor ~ 1000 euro nieuw, dat zou dan mijn voorkeur hebben over een 5 jaar oude fiets van bv 500-600 euro.
Nog steeds een hoop meer, maar je krijgt een stuk meer zekerheid met een nieuwe

Probleem is vaak dat je steeds meer gaat toevoegen, wat als je nu een disk versie pakt (+ 300-400), of toch maar carbon (+ 300-400), of een mooier wielsetje (+300-400), en zo blijf je bezig :D

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

User schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:40:
[...]
Een Canyon Endurace met een complete 105 groepset heb je al voor krap 1200 euro.. Zou persoonlijk ook een nieuwe fiets kopen als je nu serieus bent met het fietsen, dan weet je zeker dat je de eerste paar seizoenen weinig kosten hebt omdat je met allemaal onversleten onderdelen start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Overigens moet een nieuwe fiets ook wel nog even goed afgesteld worden zodat je er ook daadwerkelijk je plezier uit haalt. Mijn nieuwe Giant met Ultegra van de dealer voelde minder goed dan de huurfiets met 105 in 2016. Na goed afstellen was dat een ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-09 19:49
Ik zou ook voor een nieuwe gaan. Voor rond de 1000 euro heb je echt wel een nieuwe fiets met een 105 groep. Zelf ben ik hiervoor gegaan: https://www.12gobiking.nl/scott-speedster-10-2020
Ik kreeg hem mee voor 1050 euro...

Alleen de remmen en de crankstel zijn niet 105.

Wel komen er nog kosten bij in de zin van bidonhouder, zadeltasje :X , fietspompje. Maar dan zit je wel voor de komende jaren goed.

[ Voor 6% gewijzigd door kw_nl op 19-05-2020 12:03 ]

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:41
Zelf tevreden over Canyon hoor. Alleen wordt vaak wel erg gemakkelijk de Canyon kaart 'getrokken'.

Voor die Endurace van 1200 euro krijg je 'm pas geleverd medio augustus/september. Seizoen nagenoeg voorbij. Daarnaast ook altijd 60 shipping (doos+verzending). Vergeet niet dat je ook nog bidonhouders etc wil. Zit je al 300 euro boven die 1000.

@Robsta86 niettemin lijkt me die Giant niet echt een upgrade t.a.v. de merida die je hebt. Ik zou er 400 a 500 voor willen geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Dix0r op 19-05-2020 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Dix0r schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:01:
Zelf tevreden over Canyon hoor. Alleen wordt vaak wel erg gemakkelijk de Canyon kaart 'getrokken'.

Voor die Endurace van 1200 euro krijg je 'm pas geleverd medio augustus/september. Seizoen nagenoeg voorbij. Daarnaast ook altijd 60 shipping (doos+verzending). Vergeet niet dat je ook nog bidonhouders etc wil. Zit je al 300 euro boven die 1000.

@Robsta86 niettemin lijkt me die Giant niet echt een upgrade t.a.v. de merida die je hebt. Ik zou er 400 a 500 voor willen geven.
dit is een vergelijkbaar alternatief: https://www.rosebikes.nl/rose-pro-sl-105-2690657
tegenover adviesprijzen van de reguliere (niet direct2consumer merken dus) in dezelfde klasse als canyon en goedkoper dan de rest, als je echter een aanbieding weet te scoren, zit je zo op 1000-1100 euro voor een vergelijkbare fiets van een ander merk.
Bij Rose en Canyon heb je heel af en toe uitverkoop...
De onderdelen zijn vaak wel net wat meer af bij canyon en rose in deze prijsklasse tegenover andere merken.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Prulleman schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:44:
Probleem is vaak dat je steeds meer gaat toevoegen, wat als je nu een disk versie pakt (+ 300-400), of toch maar carbon (+ 300-400), of een mooier wielsetje (+300-400), en zo blijf je bezig :D
Dit verteld niemand er bij als je je eerste fiets koopt of weer zo'n blije blogpost van '10x benodigdheden voor beginnen met wielrennen' :+

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/6a/ea/5d/6aea5dc9df1ec474780078c4875900c8.jpg

@M@cer +1. Ik zie eigenlijk ook geen alternatieven voor Strava en mijn hele geschiedenis staat er in. Zo lang je ritjes nog gewoon gratis kunt blijven loggen zie ik ook geen redenen om over te stappen. Het is alleen jammer dat ze niet echt unieke features hebben die het de moeite waard maken om te betalen. Mijn gunfactor hebben ze wel, maar ik blijf een Nederlander.

TrainingPeaks, TrainerRoad, Zwift, Komoot etc. hebben die USP wel, maar vind ik in sommige gevallen weer te duur en gebruik ik goedkopere minder goede alternatieven zoals Elevate.

[ Voor 33% gewijzigd door Ypuh op 19-05-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Prulleman schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:44:
[...]

Disk: check
Carbon: check
Wielset: zit in de pijplijn.

Dan wordt je fietsje met 105 opeens toch best duur O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Dix0r schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:01:
Voor dat geld kun je ook een complete nieuwe 11 speed 105 groep kopen voor je huidige fiets. Middagje sleutelen, nieuw stuurlintje + passend zadel en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 19:33
Ik heb het geloof ik al eerder gezegd, maar ik snap die terugkerende fixatie op 11 speed niet zo goed. Het is niet alsof er geen 10sp onderdelen meer te krijgen zijn (sterker nog, ze zijn vaak significant goedkoper.) en "upgraden" is in het instapsegment toch niet echt aan de orde.

Ik heb fietsen met 11sp 105 en een 10sp veloce en ik heb die 2 versnellingen verschil tijdens het fietsen werkelijk nog nooit gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

Nu we het over zadels hebben... Laatst van een Fizik Antares Versus Evo overgestapt naar een Selle Italia SLR Boost Superflow (hele mond vol) en dat bevalt me echt een stuk beter. Bij de Fizik ging mijn zeem altijd scheef zitten wanneer ik mijn bidon pakte waarna ik er de rest van de rit last van had. Nada problemen met de Selle Italia. :)
...dus ik heb nu een zadel over. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:29:
[...]

Dit verteld niemand er bij als je je eerste fiets koopt of weer zo'n blije blogpost van '10x benodigdheden voor beginnen met wielrennen' :+

[Afbeelding]

@M@cer +1. Ik zie eigenlijk ook geen alternatieven voor Strava en mijn hele geschiedenis staat er in. Zo lang je ritjes nog gewoon gratis kunt blijven loggen zie ik ook geen redenen om over te stappen. Het is alleen jammer dat ze niet echt unieke features hebben die het de moeite waard maken om te betalen. Mijn gunfactor hebben ze wel, maar ik blijf een Nederlander.

TrainingPeaks, TrainerRoad, Zwift, Komoot etc. hebben die USP wel, maar vind ik in sommige gevallen weer te duur en gebruik ik goedkopere minder goede alternatieven zoals Elevate.
haha, inderdaad, ik gaf mijn vakkenvul geld ook al uit aan een XTR achter derailleur en een manitou voorvork van 999 gulden... ik hield gelukkig nog wel wat over voor wat biertjes ;)

Wat betreft strava... het probleem is dat het weer een abo met een significant bedrag (naast bv spotify, netflix, trainerroad, nintendo switch online, ...) dus voorlopig kijk ik het even aan zonder.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Charly schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:57:
Ik heb het geloof ik al eerder gezegd, maar ik snap die terugkerende fixatie op 11 speed niet zo goed. Het is niet alsof er geen 10sp onderdelen meer te krijgen zijn (sterker nog, ze zijn vaak significant goedkoper.) en "upgraden" is in het instapsegment toch niet echt aan de orde.

Ik heb fietsen met 11sp 105 en een 10sp veloce en ik heb die 2 versnellingen verschil tijdens het fietsen werkelijk nog nooit gemist.
Sterker nog, standalone is 10s mogelijk zelfs beter. De iets bredere ketting en spacing maakt het afstellen en duurzaamheid een stuk minder gevoelig dan bij 11s.

Toch ben ik wel blij dat ik al mijn fietsen inmiddels op 11s heb en denk er ook niet aan om nu naar 12s te gaan. Qua uitwisselbaarheid van velgen, kettingen, crankstellen etc. is het gewoon fijn om alles op eenzelfde systeem te hebben en 11s is op dit moment wel waar de prijs/kwaliteit sweetspot en high end spulletjes zich bevinden. Als ze een moderne Dura Ace level 10 speed groep uitbrachten, dus met de kabels binnendoor, electronisch schakelen, uitwisselbaarheid SRAM/Shimano/Campa en 3rd party merken etc. dan zou ik mogelijk zelfs teruggaan. Het aantal tandjes doet er niet toe, maar de moderne technieken zoals in de shifters wel.

Wanneer je nu echter een 10s Tiagra groep aanschaft, loop je vroeg of laat wel tegen problemen qua uitwisselbaarheid/upgrades aan. Voor die €100 die je meer betaald voor een 105-7000 groep zou ik dat issue gewoon vermijden.

12 speed met nul uitwisselbaarheid (zowel Campa/Shimano/SRAM als backwards compatibility) en honderd nieuwe standaarden (DUB, XDR, ketting, kettingbladen, geintegreerde Quarq etc.) is helemaal een gedrocht.

@Prulleman Herkenbaar :D. Ik heb mijn uitgaven redelijk onder controle en dus ook geen doorlopende abonnementen als Zwift, Spotify, Netflix etc. of andere gekke hobbies, er is alleen een groot zwart gat wat wielrennen heet.

Ben in de zoektocht naar een eigen huis maar eens begonnen met budgetteren en heb een apart potje gemaakt voor wielerspulletjes en vakanties. Heel strategisch wel mee begonnen na de aanschaf van een nieuwe fiets, hoge wielen en vermogensmeter etc. We'll see how that goes :+.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 19-05-2020 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:20:
[...]

..

@Prulleman Herkenbaar :D. Ik heb mijn uitgaven redelijk onder controle en dus ook geen doorlopende abonnementen als Spotify, Netflix etc., er is alleen een groot zwart gat wat wielrennen heet.

Ben in de zoektocht naar een eigen huis maar eens begonnen met budgetteren en heb een apart potje gemaakt voor wielerspulletjes en vakanties. Heel strategisch wel mee begonnen na de aanschaf van een nieuwe fiets met hoge wielen en vermogensmeter etc. We'll see how that goes :+.
Ik ontkom hier met de rest van het gezin niet aan een paar van ie abo's, maar ik heb ook deze week besloten (en begonnen) met sparen voor een nieuwe fully MTB, zelf bouw met los frame en zelf gespaakte wielen. mezelf kennende ga ik dat niet redden onder de 5k.. dus het kan nog even duren voor het zover is, maar wel leuk om naar uit te kijken en te onderzoeken wat er allemaal mogelijk is

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:De discussie over Strava en de gewijzigde voorwaarden kunnen hier geplaatst worden:
Strava - Aanpassingen in voorwaarden en functies

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Laatst online: 03-09 06:40
Wow, thanks voor alle reacties! Het is teveel om te reageren dmv van quotes dus ik houd het maar even algemeen:

De punten dat er mogelijk nog een hoop extra kosten om de hoek komen bij het kopen van een (inmiddels 3e hands) gebruikte fiets zijn valide, en ik denk dat de prijs ook wel erg goed moet zijn wanneer ik zou besluiten om het te doen. De opmerking dat de onderdelen op die fiets inmiddels al wat verouderd zijn en dat dit een eventueel upgrade pad in de weg staan doen mij wel een beetje twijfelen.

Hoewel ik al wel een beetje mijn zinnen heb gezet om een nieuwe fiets aan te schaffen heb ik ook niet direct haast, en de opmerking dat 2 van de minpunten aan mijn fiets makkelijk zijn weg te nemen zijn terecht. Als ik nu investeer in een goed zadel kan ik die natuurlijk eenvoudig meenemen naar een nieuwe fiets, en de casette welke genoemd is door @DieAnder is ook dusdanig goedkoop dat het zeker de moeite waard is om eens te proberen.

M'n huidige fiets upgraden naar 105 zou wel betekenen dat ik ook minstens een nieuwe wielset nodig heb, en er zal vast nog wel e.e.a. bij komen kijken. Dan ben ik waarschijnlijk al gauw 800 euro verder wat naar mijn idee wel te gek is voor een instapfiets welke ik voor 550 gekocht heb.

Ik denk dat ik nog even geduldig afwacht, en misschien later in het seizoen een uitgaand model met korting probeer aan te schaffen oid. Voor wat betreft bijkomende kosten als pomp, zadeltasje en dat soort zaken: dat heb ik allemaal al en dat zou ik in principe dan overzetten van m'n huidige fiets naar m'n nieuw aan te schaffen fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:42
Ik denk dat je van een fiets met Claris naar en fiets met 105 maar een paar jaar oud toch wel een upgrade maakt. Er zit toch wel een merkbaar verschil tussen schakel capaciteit/gevoel.

De prijs moet alleen ook wel heel goed zijn. Een nieuwe fiets met 105 kost je ruw geschat 1000-1200 euro op zijn goedkoopst. Jouw huidige fiets upgraden dat is bijna net zo duur aangezien je alleen het frame eigenlijk overhoudt en de rest vervangt. Ik denk dat je bij de tweedehands toch wel moet denken aan een €400 euro. Afhankelijk van de onderhoud. Een snelle zoektocht op marktplaats leer mij dat dat een beetje de bodem is.

Fietsen is hot op het moment dus de tweedehands prijzen gaan ook mee.

Een oud model voor een aanbiedingsprijs is misschien inderdaad nog wel het beste. Meestal komen na de tour de nieuwe modellen. Dan is meestal de piek maar of dat dit jaar ook weer het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Met een beetje geduld koop je een fiets met 105 nieuw voor €750-900 in November. Ook dan beweegt de 2e hands markt mee en tref je misschien wel een hele nette op Marktplaats voor €450-500.

Het idee om nu te investeren in een cassette en goed zadel (die je weer mee kunt nemen naar een volgende fiets) lijkt me geen slecht idee. Als je al een fiets hebt dan zou ik deze dure tijd vermijden en met een kritische blik naar je huidige fiets kijken; wil ik schijfremmen, een endurance racer of betere wielen etc. Met name de geometrie is belangrijk aangezien dat het enige is wat je niet veranderen kunt (wel finetunen d.m.v. zadelpen, stuurpen, stuur).

Als je weet welke frames passen, kun je in november ook beter/sneller je slag slaan als de oude kleurtjes in de uitverkoop gaan vlak voor de nieuwe kleurtjes aangekondigd worden.

Voor €1.200 wil ik minimaal één van de volgende; Ultegra(minst interessant)/Discs/Carbon frame/degelijke wielset. Alle 2 of 3 van de 4 gaat lastig worden voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-08 16:31
kw_nl schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:01:
Ik zou ook voor een nieuwe gaan. Voor rond de 1000 euro heb je echt wel een nieuwe fiets met een 105 groep. Zelf ben ik hiervoor gegaan: https://www.12gobiking.nl/scott-speedster-10-2020
Ik kreeg hem mee voor 1050 euro...

Alleen de remmen en de crankstel zijn niet 105.

Wel komen er nog kosten bij in de zin van bidonhouder, zadeltasje :X , fietspompje. Maar dan zit je wel voor de komende jaren goed.
Toevallig ben ik ook naar deze fiets aan het kijken. Heb je deze voor 1050 gekregen via 12gobiking of ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb op de wat langere tochten last van zadelpijn. Ik heb mijn zadel iets naar voren gekanteld en dat lost het iets op maar niet compleet. Ik heb nooit echt super op het zadel gezeten, maar heb er nu gewoon last van. Ik wil dus een nieuw zadel aanschaffen, maar hoe groot is de kans dat je een fijn zadel koopt door met karton de zitbotjes op te meten en op basis hiervan een zadel uitzoekt? Alternatief is een zadelmeting, hier in de buurt in Hengelo zit een zadelexpert filiaal welke dergelijke metingen verricht. Maar dan is misschien weer de vraag, als je 70 euro uitgeeft voor een meting, kun je dan niet beter voor 150 een bikefit laten doen? Iemand hierin wijsheid, en wellicht tips voor goede adressen in omgeving Twente / oost Nederland?

Pagina: 1 ... 100 ... 677 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).