Toon posts:

Strava - Aanpassingen in voorwaarden en functies

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
Het blijkt dat Strava hun voorwaarden en gekoppelde functies hebben verplaatst voor de niet betaalde versie naar de betaalde versie. Omdat er een hoop discussie is binnen diverse topics (wielrentopic, hardlooptopic, mountainbiketopic), even een centraal topic hierover.
After roughly five months of appeasing users with new feature after new feature after new feature, the other shoe has finally dropped. Today, Strava sold its segmented soul. At least, if you believe Strava Segments are the soul of what makes Strava, well, Strava.

The company announced three substantial negative changes to the platform effective immediately, which will have huge ramifications for its 55 million users, as well as the 44,000 registered 3rd party apps.
Strava’s segment leaderboards and route builder will no longer be available for free, with the social-fitness platform shifting focus to a subscription model that will see future feature development centred on paying users.

Strava has long had a subscription option, though this has primarily offered training analysis and a handful of added extras. Now, however, Strava is stripping back its free service and making a number of core features available to subscribers only, with immediate effect.
Op basis van je feedback hebben we verbeteringen aangebracht en er komen nog meer verrassingen in 2020. Hier is het laatste nieuws:

Nieuwe functies voor betalende leden

• Een grote update van Routes, met planning en aanbevelingen in iOS en Android
• Overeenkomende ritten: analyseer prestaties voor identieke ritten over een periode
• Bekijk je volledige trainingsgeschiedenis in Trainingslog in iOS
• Trainingsanalyse is nu beschikbaar voor alle activiteitstypen
• 'Vergelijkbaar tempo op vlak terrein' (VTT) nu op iOS en Android
• Binnenkort: een compleet nieuwe manier om te wedijveren op Segmenten

[b] Nieuwe lidmaatschapsfuncties die eerst gratis waren
• Algehele segmentklassementen (weergave van top 10 is nog steeds gratis)
• Segmenten vergelijken, filteren en analyseren
• Routeplanning op strava.com, met betere kaarten en ondersteuning voor segmenten
• Overeenkomende hardloopsessies: analyseer prestaties voor identieke hardloopsessies over een periode
• Trainingslog op Android en strava.com
• Maandelijkse activiteitstrends en -vergelijkingen

Recente releases voor alle sporters

• 'Favorieten eerst'-feedinstelling en de terugkeer van de chronologische feed
• Verbeterde detectie van onmogelijke pogingen: onechte KOM's, QOM's en CR's onttroond!
• Uploaden met Apple Watch en verbeterde synchronisatie met Apple Gezondheid
• Per ongeluk blijven registreren op weg naar huis? Kort de activiteit nu mobiel in
• Voor alle activiteiten wordt nu verstreken tijd en beweegtijd getoond
• Nieuwe of verbeterde analyse van vermogen, cadans en aantal zwemslagen

Een betaald lidmaatschap is nu nog beter

Betalende leden krijgen veel nieuwe functies voor dezelfde prijs! Ook hebben we ons aanbod vereenvoudigd door Summit en pakketten te beëindigen. Nu zijn er twee keuzes: je gebruikt de gratis versie van Strava of je neemt een betaald lidmaatschap, zodat je onze beste functies kunt gebruiken.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 12:03
Had inderdaad nooit de behoefte om te betalen, want gebruikte enkel het vergelijken (zonder gewicht/leeftijd). Ga deze functie denk ik wel missen om het e.e.a. te vergelijken met mijn vrienden.

Ga nu toch maar betalen. Ben wel benieuwd hoeveel meer nu gaan betalen en nog belangrijker, hoeveel mensen het niet meer gaan gebruiken.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 12:49
Hier ga ik ook wel betalen, het gaat nu meerwaarde voor mij hebben... Dat hadden de eerdere premium functies niet. Ik snap ook wel dat zo'n platform niet op lucht kan draaien en ik gebruik het dagelijks.

Ik hoop alleen wel dat ze met een familieabonnement komt net zoals bv Spotify. Met 4 strava gebruikers thuis is allemaal een apart abonnement wel aardig aan de prijs.

Niet meer gebruiken is voor mij geen optie. Er is geen goed vergelijkbaar alternatief wat mij betreft (bv Garmin is te chaotisch en Runkeeper vergaande glorie) en mijn hele sportgeschiedenis staat inmiddels in Strava.

[Voor 22% gewijzigd door M@cer op 19-05-2020 13:46]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Lane assist uit op je VAG EV? Purmerend Stuur een DM.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Was leuk om Strava te gebruiken en ritjes/wandelingen met vrienden te delen, maar dat is nu dus gelijk klaar. Jammer dat ze het precies op dit moment doen, want volgens mij hebben ze er door Corona veel gebruikers bijgekregen. Gaat er hier dus weer vanaf!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-05 15:51
Ik gebruik vooral de routebouwer en ga dus eens kijken wat komoot mij kan bieden. Anders zit er haast niets anders op voor mij helaas dan gewoon te gaan betalen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• M@cer
DennusB schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:46:
Was leuk om Strava te gebruiken en ritjes/wandelingen met vrienden te delen, maar dat is nu dus gelijk klaar. Jammer dat ze het precies op dit moment doen, want volgens mij hebben ze er door Corona veel gebruikers bijgekregen. Gaat er hier dus weer vanaf!
Er is gewoon nog steeds een gratis versie om de je wandelingen/ritten te delen... Het zijn bepaalde functies die niet meer beschikbaar zijn, voor veel mensen die alleen hun ritten/wandelingen bijhouden is dat waarschijnlijk wel genoeg.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het lijken me prima wijzigingen. Ze geven in de mail aan dat ze nog altijd niet winstgevend zijn, dus logisch dat je dan meer betalende klanten wil gaan trekken.

Ikzelf betaal al jaren terwijl ik de features nooit echt nodig had, het is - voor mij - het beste sport-tracking platform wat er op dit moment is en dat steun ik graag met 5,- euro per maand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 15:27
Hier betaal ik ook al een half jaar. Hoop dat ze hierdoor ook wat meer features kunnen toevoegen of verder uitwerken. In de twee jaar dat ik het nu gebruik is er weinig gebeurd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:00
Ik ben subscriber. In het artikel bij DCR is een screenshot te zien van de nieuwe route builder.

Die heb ik dus nog niet? Ben ik nog niet omgezet of moet ik zelf iets doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:11
Ik betaal als sinds ik lid ben geworden en zal dit blijven doen. Ze hebben een mooi platform gebouwd (hoewel er nog veel beter kan, maar goed) dus dat steun ik graag.

Keep on running

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik heb al een aantal jaren de betaalde variant. Gebruik de routebouwer erg veel in combinatie met de heatmap en segmenten, ook in regio's die je niet kent (vakantie bijvoorbeeld). Werkt voor mij top.

Ook vind ik het leuk om segmenten te bekijken en hoe je het doet ten opzichten van je volgers (het all-time leaderboard zegt niet meer zoveel, al is een KOM natuurlijk wel leuk om te hebben). Daarnaast heb ik op deze manier inzicht in mijn powerdata, staat alles mooi bij elkaar en zit nagenoeg iedereen die ik ken en die fietst op het platform. Al met al vind ik het die paar euro per maand zeker waard. Ik struin veel rond op Strava.

Als nu pak weg 50% van de mensen weggaat, zou dat voor mij (als betalende gebruiker) Strava zelf ook minder leuk en waardevol maken, omdat het sociale aspect wat in kan gaan storten. De heatmaps worden minder accuraat omdat er minder data is, de segmenten kun je minder goed vergelijken, je ziet niet meer wat al je vrienden hebben gedaan, etc.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-05 08:57
Dix0r schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:54:
Ik ben subscriber. In het artikel bij DCR is een screenshot te zien van de nieuwe route builder.

Die heb ik dus nog niet? Ben ik nog niet omgezet of moet ik zelf iets doen?
Ik betaal ook en heb nog geen berciht gekregen, noch is er iets verander in minj app. Ik wacht het gewoon even af.

Ik vind de Strava features geld waard en gebruik het zelf zoveel, dat ik blijf doorbetalen. Ze kunnen niet van lucht leven.

[Voor 30% gewijzigd door bas-r op 19-05-2020 14:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M@cer
Er gaan echt niet zoveel mensen weg.. Misschien dat er wat mensen stoppen, maar ik denk dat dat echt in de marge afspeelt. De belangrijkste sociale functie van Strava is er nog steeds, alleen de segementen vergelijken wordt betaald (niet je eigen prestaties zover ik zag trouwens)

Dat je moet betalen voor de routebouwer is lastig, maar dat kan ook in andere software.. Dat heeft verder niet zoveel invloed op je Strava feed.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

Galois

1811 - 1832

Dat is exact waar ik 'bang' voor ben @Reynouts.

Vele van mijn 'Strava-vrienden' zijn echt niet zo fanatiek om een betaald abonnement te nemen, dus het 'spel' van segmenten van elkaar bekijken/overnemen/oid zal dan weg zijn: immers als jij wel een betaalde klant bent, dan kan je dus (kennelijk) wel zien wat je vrienden gedaan hebben, maar je niet-betalende vriend kan niet zien wat jij gedaan hebt, dus weg is dat 'spel'. Ik vind het toch best leuk als een vriend zegt: "Wow, ik zag dat jij op segment X die en die tijd hebt gezet, mooi hoor!" dat zal dus straks niet meer gebeuren door niet-betalende gebruikers.

Strava is toch op de eerste plaats een 'sociaal medium'. De reden dat zoveel mensen Strava gebruiken is omdat je kunt zien wat je vrienden gedaan hebben. Een 'logboek' van alleen jezelf is toch minder interessant. Dat sociale aspect blijft wel: je kunt je vrienden nog steeds kudos geven. Denk dat het aantal gebruikers niet snel zal afnemen. Tot er een ander bedrijf komt die dit allemaal wel aanbiedt en dat wel 'gratis' kan doen... Het verleden heeft vaker uitgewezen dat we het geen enkel probleem vinden om over te stappen op een beter product. Van Netscape, zonder problemen naar Internet Explorer en weer zonder problemen naar Chrome. Van ICQ naar MSN en verder... :)
(ik ga in ieder geval wel even mijn data downloaden... dat kan nu nog gratis ;))

Kortom: maar ook voor betalende klanten wordt Strava minder 'leuk'.
Jammer... ik snap dat er geld verdiend moet worden en erg jammer dat het kennelijk niet mogelijk is op een andere manier (er vanuit gaan dat er bij Strava de mensen die deze keuze gemaakt hebben, dat vast niet gedaan hebben op één Zoom-vergadering van 10 minuten :)).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 23:56
Ik vind het onverstandig van Strava dat ze ervoor kiezen om gratis functies nu achter een paywall te zetten in plaats van zich in te zetten voor het verder ontwikkelen van de app en nieuwe functies dan achter een paywall te plaatsen. Denk (en velen met mij als ik zo de comments op verschillende sites lees) dat dit voor velen niet motiveert om te gaan betalen. Ga dat zelf ook niet doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Verona27 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:33:
Ik vind het onverstandig van Strava dat ze ervoor kiezen om gratis functies nu achter een paywall te zetten in plaats van zich in te zetten voor het verder ontwikkelen van de app en nieuwe functies dan achter een paywall te plaatsen. Denk (en velen met mij als ik zo de comments op verschillende sites lees) dat dit voor velen niet motiveert om te gaan betalen. Ga dat zelf ook niet doen.
Ja, maar als dat had gekund, dan hadden ze het wel gedaan. Helaas is er niet echt een 'functie' waarvan we allemaal (of 50% van ons) zeggen: "WOW!!! Dat wil ik supergraag!!!"

Wat ik zelf wel een rotstreek vind is hoe ze omgaan met de developers van 3rd party apps. Ze hebben ook door die mensen veeeeele extra gebruikers gekregen. En dat ze nu tegen die mensen zeggen: "Regel het binnen een maand, want we gooien de boel op slot en maken je app onbruikbaar!" Is op zijn minst niet netjes van Strava. Zo ga je niet met elkaar om.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:05
Sterker nog, als ik het goed heb begrepen zeggen ze: "We hebben de API niet onbruikbaar gemaakt, maar je krijgt nu wel lege data terug zodat de API niet echt stuk is". Ofwel, je kan wel om een ijsje vragen en ik reageer op je verzoek door te zeggen, ja hoor, geen probleem: hier heb je geen smaak, geen koek en geen servet.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:00
Galois schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:37:
[...]
Wat ik zelf wel een rotstreek vind is hoe ze omgaan met de developers van 3rd party apps. Ze hebben ook door die mensen veeeeele extra gebruikers gekregen. En dat ze nu tegen die mensen zeggen: "Regel het binnen een maand, want we gooien de boel op slot en maken je app onbruikbaar!" Is op zijn minst niet netjes van Strava. Zo ga je niet met elkaar om.
Bedenk me nu dat ze eerder ook Relive geflikt hebben. Geen idee wat daar nu van over is.. maar zo zie je maar dat degene met het meeste data de macht heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

En hoe zit het met Elevate for Strava? Werkt die straks ook niet meer? Of werkt dit op een andere manier (doordat jij ze toegang geeft tot jouw data) dat dit wel zal blijven werken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Galois schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:54:
En hoe zit het met Elevate for Strava? Werkt die straks ook niet meer? Of werkt dit op een andere manier (doordat jij ze toegang geeft tot jouw data) dat dit wel zal blijven werken?
Ik gebruik intervals.icu, maar die doet ongeveer hetzelfde als Elevate, en de developer geeft vooralsnog aan dat de data die hij nodig heeft naar verwachting blijft werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 17:21
Dix0r schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:50:
[...]
Bedenk me nu dat ze eerder ook Relive geflikt hebben. Geen idee wat daar nu van over is.. maar zo zie je maar dat degene met het meeste data de macht heeft.
Heb je een Wahoo, dan kun je deze informatie vanuit de Wahoo synchroniseren met Relive: https://www.relive.cc/wahoo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Verona27
Galois schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:37:
[...]

Ja, maar als dat had gekund, dan hadden ze het wel gedaan. Helaas is er niet echt een 'functie' waarvan we allemaal (of 50% van ons) zeggen: "WOW!!! Dat wil ik supergraag!!!"

Er zijn toch een heleboel toffe features die strava kan toevoegen? Heb je wel eens op hun feature request pagina gekeken van Strava zelf gekeken? Of de suggesties die dcrainmaker al gaf om clubs verder uit te breiden? Er zijn zoveel mogelijkheden.. Het enige wat ze de laatste jaren hebben gedaan is features verwijderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M@cer
Ja maar wat is nou een functie die er voor zorgt dat er 30% van de 95% gratis gebruikers gaan betalen??

Alle functies die daar staan zijn nice to have, maar zullen de meeste mensen niet gaan triggeren om te gaan betalen. Segmenten en de Routebuilder zijn dat potentieel wel, denk ik (en waarschijnlijk de mensen bij Strava ook)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:27
Ik zit er in elk geval aan te denken om een betaalde abbo te nemen om het te proberen. De ene kant ben ik niet gelukkig dat ze mijn dingetjes achter een paywall hebben gezet maar aan de andere kant ik heb er wel vaker over zitten twijfelen om een abbo te proberen. Ik heb een paar segmentjes waar ik mezelf probeer te verbeteren en die kan ik dan in mijn fiets computer zetten. Ik race niet tegen anderen maar tegen mezelf. Ik maak toch geen kans op een top 200 notering ook maar ergens.

Tenzij ik een segment maak door de woonkamer en dan verlies ik het waarschijnlijk van mijn vrouw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Verona27
Hoeft toch niet specifiek 1 functie te zijn? Ik denk dat ze door deze move gewoon veel mensen tegen de schenen trappen. We gaan zien of het er voor zorgt dat ze winstgevend kunnen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hutarovich
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-03-2021
Ik had twee jaar geleden een proef abonnement geactiveerd en natuurlijk te laat stop gezet waardoor ik een jaar aan strava summit vast zat. Die meerwaarde was er bijna niet. Heel teleurstellend. Vind het nu erg jammer dat die segment opties nu voor de gratis variant weg vallen en we daarvoor moeten gaan betalen voelt en beetje als bestolen worden. Je geeft ze jaren gratis data en je bouwt met volgers een competitie op wat nu weg valt. Als ze de app echt goed door ontwikkelen met nieuwe functies dan zou ik overwegen om het aan te schaffen na een proefversie. In de huidige situatie nog niet iig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Jammer voor de gratis gebruikers, maar fijn dat ze kiezen voor een abonnementsmodel om het rendabel te krijgen en houden (ipv data verzamelen en advertenties verkopen). En vergeet niet dat het voor gratis gebruikers alsnog een mooi platform blijft om te showcasen wat je traint en daar kudo's voor te krijgen. Voor veel mensen zijn (basale) statistieken en de waardering van hun vrienden/kennissen goed genoeg. Die gaan überhaupt nooit voor een CR/KOM/QOM.

Wat mij betreft slim, maar niet leuk, om de leaderboards te nemen als lokkertje. KOM's zijn dé Strava feature waar het allemaal ooit om begonnen is en ze hebben alle recht om juist dáár het eigenaarschap over te claimen (ook t.o.v. derde partijen, al had daar een wat nettere uitfasering voor gekund).

Kortom: zure appel voor gratis gebruikers (en devs van 3e partijen), maar hopelijk een mooie basis voor een duurzame toekomst. De feature releases van de afgelopen paar maanden stemmen mij erg hoopvol! Ik heb 5 jaar een abonnement gehad, had dit einde vorig jaar opgezegd vanwege de stilstand/achteruitgang op het platform maar heb deze sinds twee maanden weer vanwege al deze ontwikkelingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Hutarovich schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:31:
Ik had twee jaar geleden een proef abonnement geactiveerd en natuurlijk te laat stop gezet waardoor ik een jaar aan strava summit vast zat. Die meerwaarde was er bijna niet. Heel teleurstellend. Vind het nu erg jammer dat die segment opties nu voor de gratis variant weg vallen en we daarvoor moeten gaan betalen voelt en beetje als bestolen worden. Je geeft ze jaren gratis data en je bouwt met volgers een competitie op wat nu weg valt. Als ze de app echt goed door ontwikkelen met nieuwe functies dan zou ik overwegen om het aan te schaffen na een proefversie. In de huidige situatie nog niet iig.
De meerwaarde is er nu dus wel. :+

Leef je uit met verzoeken voor nieuwe functies. Ben altijd wel benieuwd wat niet-betalende gebruikers wél over de streep zou trekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Verona27
@MrAcid Denk je dat ze nu je data niet verkopen, als betalend member? Wat voor features hebben jou er nu weer toe bewogen om toch premium te nemen? Want behalve de feed in chronologische volgorde kan ik mij niet echt nieuwe features bedenken die laatste tijd zijn toegevoegd, maar waarschijnlijk vergeet ik wat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Verona27 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:39:
@MrAcid Denk je dat ze nu je data niet verkopen, als betalend member? Wat voor features hebben jou er nu weer toe bewogen om toch premium te nemen? Want behalve de feed in chronologische volgorde kan ik mij niet echt nieuwe features bedenken die laatste tijd zijn toegevoegd, maar waarschijnlijk vergeet ik wat.
Ze verkopen data, zeker - maar niet op individueel niveau. Dus niet mijn data, waarin ik uniek identificeerbaar ben. Zie (de zeer leesbare) privacy policy: https://www.strava.com/legal/privacy

Vertrouw ik ze daarin? Ja. Kun je het zeker weten? Nee.

Wat mij ertoe bewogen heeft om weer te gaan betalen is dat er een aantal vervelende bugs rond zwem(ronde)tijden verholpen werden die méér dan een jaar open stonden. Vervolgens brachten ze bijna maandelijks nieuwe features uit (terug te vinden in de iOS release notes - sorry betere link niet mogelijk) met daarin o.a. favoriete athleten, chronologische timeline en verbeteringen (vooral uniformiteit) in analyses op mobiel (apps) en website.

Maar de hoofdreden is meer algemeen: ik betaal graag voor iets wat ik veel (meermaals per dag) en graag gebruik, om ervoor te zorgen dat dit kan blijven bestaan. Het feit dat het product weer veel aandacht en ontwikkeling krijgt was voor mij het signaal om weer betalend lid te worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:03
Persoonlijk denk ik dat de leegloop van Strava wel mee zal vallen. Voor veel fietsers is het al voldoende dat je de rit kan loggen en dat je daar kudo's voor krijgt. Ja, het is jammer dat je niet meer de leaderboards hebt, maar is dat nu echt een drama? Volgens mij niet. Die zijn toch al vervuild.
De routebouwer is nu ook niet direct een USP voor Strava. Er zijn genoeg én betere alternatieven als routebouwer.

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
wisselwerking schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:05:
Persoonlijk denk ik dat de leegloop van Strava wel mee zal vallen. Voor veel fietsers is het al voldoende dat je de rit kan loggen en dat je daar kudo's voor krijgt. Ja, het is jammer dat je niet meer de leaderboards hebt, maar is dat nu echt een drama? Volgens mij niet. Die zijn toch al vervuild.
De routebouwer is nu ook niet direct een USP voor Strava. Er zijn genoeg én betere alternatieven als routebouwer.
Ik vind die routebouwer van Strava juist één van de meest fijne die er is.
Zo zie je maar weer, zoveel mensen... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:03
MrAcid schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:06:
[...]

Ik vind die routebouwer van Strava juist één van de meest fijne die er is.
Zo zie je maar weer, zoveel mensen... :)
Tuurlijk, ben ik het helemaal mee eens. Maar het is niet direct een dealbreaker voor het gros van de mensen. Er zullen ook mensen zijn die de routebouwer van Strava het fijnst vinden, maar niet fijn genoeg om daar € 60p/j voor te betalen.

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37
leaderboards tov je vrienden of eigen clubs is wel iets wat erg populair is, top 10 of KOM rijden toch maar weinigen of enkel op hele obscure stukjes.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
wisselwerking schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:10:
[...]

Tuurlijk, ben ik het helemaal mee eens. Maar het is niet direct een dealbreaker voor het gros van de mensen. Er zullen ook mensen zijn die de routebouwer van Strava het fijnst vinden, maar niet fijn genoeg om daar € 60p/j voor te betalen.
Wat zijn eigenlijk leuke alternatieven voor Strava's routebouwer? 't Is niet iets dat ik vaak gebruikte maar op vakantie of zo is het wel handig :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 20:16
@SanderL Ik gebruik Komoot, vind ik best ok (eenmalig gekocht, er is ook een premium abonnement, maar ik mis niets). Ik heb het gekocht in een promo-periode en alle regios ontgrendeld voor die prijs, ik weet niet of dat nu ook nog kan, maar dat maakt het zeker voor op vakantie wel handig. Integratie met Garmin is sinds vorige week ook een stukje beter geworden (hoewel ik daarvoor met een iQapp ook geen problemen had).

Ik gebruik Strava alleen maar voor loggen en kudos, dus gelukkig kom ik er zo mee weg. Voor meer "data-analyse" betaal ik 10£/jaar voor Veloviewer, en het lijkt erop dat ik daar ook niet echt iets ga verliezen (de score misschien, maar die doet me niet zoveel). Segmentjes boeit me niet zo.

Wanneer gaat de change nu eigenlijk precies in, want ik kan voorlopig nog alles zien?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

De wijziging is al ingegaan. De API stuurt niets meer over segments bij je activities tenzij je betaalt. Wat je nu bij Veloviewer ziet zijn de gegevens die nog voor de wijziging zijn opgehaald.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Het competitie stuk valt nu vrijwel weg.. dat is denk ik een doodsteek voor het platform.

Dat ze eindelijk een keer iets moeten veranderen in gratis en betaalde mogelijkheden staat buiten kijf, maar ik denk dat ze 2x zoveel subscribers kunnen halen als ze minder schrappen in gratis en andere zaken gaan bieden voor de helft. (En dus netto dezelfde winst maken, maar verder niet doodbloeden)

Persoonlijk vind ik dit net teveel, naast alle andere abo's in ons huishouden.

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M@cer
Prulleman schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:42:
, maar ik denk dat ze 2x zoveel subscribers kunnen halen als ze minder schrappen in gratis en andere zaken gaan bieden voor de helft. (En dus netto dezelfde winst maken, maar verder niet doodbloeden)
En welke functies zouden ze moeten aanbieden om 30% van de gratis gebruikers over te halen om te gaan betalen? De gratis versie is voor de meeste mensen meer dan genoeg.

Ik zou zelf geen nieuwe functie kunnen bedenken die toegevoegd moet worden waardoor ik ga betalen. Segmenten en routebuilder zouden dat wel kunnen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hutarovich
Ik zie vandaag mensen met gratis abonnement activiteiten delen inclusief segmenten. Bij die segmenten zie ik nogsteeds alle klassementen staan. Die veranderingen zouden toch per direct ingaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hutarovich schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:02:
Ik zie vandaag mensen met gratis abonnement activiteiten delen inclusief segmenten. Bij die segmenten zie ik nogsteeds alle klassementen staan. Die veranderingen zouden toch per direct ingaan?
Ik heb ook nog steeds toegang tot de route builder (https://www.strava.com/routes/new). Wellicht dat ze het gefaseerd uitschakelen (19 mei is in US tijd natuurlijk ook pas net begonnen), mogelijk dat het morgen niet meer te bereiken valt.

Een andere mogelijkheid is dat ze de API inderdaad al hebben uitgeschakeld en dat ze nu even afwachten wat de reacties zijn. En wellicht op het gedeelte van segmenten terug komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik kan als gratis gebruiker ook nog steeds mijn matched runs zien, terwijl dat een van de features is die zou verdwijnen. Wel jammer, want dat is zo ongeveer de enige feature die ik echt gebruik van Strava. Ik geef te weinig om al die andere features om ervoor te betalen. Als ik mijn data kan exporteren sluit ik niet uit dat ik tzt overstap, al heb ik door de weinige eisen die ik heb, weinig haast daarmee.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• KelvinX
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Ik ben stiekem wel erg blij hoe de discussie hier verloopt. Slechts een handjevol Hollanders voor wie alles gratis moet.

Langzaam maar zeker zie je meer platformen die behoorlijk strak op de betaalmuur zitten. De instap is superbasic en daarna moet je gewoon lappen. Betekent ook een andere manier van bouwen: kwalitatief goed, snel reageren op feature requests en vrij vlot starten met betalen.

Strava heeft een lange ontwikkeling doorgemaakt en dat zag je (ironisch genoeg) andere platformen nekken. Op het moment dat je een betaalmuur introduceert was de tendens toch een beetje "maar alles van voordat de betaalmuur er was, moet gratis blijven". Dat maakt het altijd supermoeilijk om een betaald abo de moeite waard te maken.

Geldt bijvoorbeeld ook voor Tweakers. Geen ads is leuk maar eigenlijk zouden ze de hele karmastore achter een betaalmuur moeten plakken. Eigenlijk.

Ben persoonlijk wel blij dat Strava zoiets heeft van 'bekijk het maar er moet brood op de plank'. En met goeie analytics ben je er zo achter waar de grens ligt.

Ik had altijd een gratis account en dat was prima maar ironisch genoeg doet dit me wel overwegen om te gaan betalen. Gratis of niet, ik geniet van wat ze bieden en wil wel dat ze blijven bestaan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@KelvinX In principe ben ik het met je eens. "Alles gratis" hoeft van mij niet en ik betaal graag voor diensten waar ik veel aan heb.

Alleen Strava valt daar voor mij niet onder. Ik gebruik het eigenlijk alleen omdat anderen het gebruiken zodat ze mijn loopactiviteit kunnen zien, maar ervaar er verder geen voordeel bij. Strava functioneert verder als doorgeefluik voor CityStrides en VeloViewer (zie signature), waar ik veel meer aan heb en dus ook voor betaal.

Bij CityStrides kan ik gelukkig nog gebruik maken van andere databronnen dan Strava. Dat is ook om een andere reden goed: ze kregen te maken met Strava API rate limits (dagelijks meer loopactiviteiten van gebruikers dan toegestane API calls) en Strava heeft volgens de developer niet gereageerd op herhaalde verzoeken om die te verhogen. Dan maar naar de concurrent, goed bezig Strava :P

VeloViewer is helaas gebonden aan Strava. 10 GBP per jaar voor de Explorer tiles en zinnige rankings voor lokale segments vind ik wel leuk. Dat laatste is nu weggevallen, en ik vind het niet waard om nog eens 60 EUR per jaar neer te leggen om die terug te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 21:19

delorean7

Let's take the Aston toni

Als er een leuk alternatief is voor de fitbit integratie hoor ik het graag. Al die aanstellerige features voor het delen hoeft van mij allemaal niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xaverius
  • Laatst online: 23:22

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Persoonlijk vind ik Strava geen 60 euro per jaar waard. Ik gebruik Strava veel om info te bekijken maar meer omdat ik Garmin Connect gewoon slecht(er) vind. Als hardloper ga ik misschien segmenten missen, ik heb een paar KOMs waarbij ik bij eentje wel trots op ben. Maar ik kijk er al een hele tijd nauwelijks naar. Mijn aandacht is gericht op afstanden en hoogtemeters.

Ik heb het afgelopen jaar wel betaald voor CityStrides en Veloviewer, kleinere bedragen dan Strava.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-05 12:05
Het probleem is gewoon dat een onafhankelijk platform zoals Strava niet winstgevend genoeg is. Nagenoeg alle concurrenten zijn overgenomen door grote sport merken voor vele miljoenen.

Volgens mij heeft Under Armor voor Endomondo en MyFitnesspal meer dan 560 miljoen betaald. Runkeeper is inmiddels een grote Asics reclame en Nike heeft zijn eigen app. Als je dan bedenkt dat dit vooral sport lifestyle merken zijn met een stuk meer geld dan het gemiddeld fiets specifieke merk dan wordt het lastig voor Strava.

Een platform als Strava met apps kost gewoon een bak geld om te ontwikkelen, testen en te onderhouden. En dat kan niet gratis blijven.

Strava is nog het enige platform wat onafhankelijk is en dan zal er op een of andere manier meer geld binnen moeten komen, want advertenties brengen vast niet genoeg op (en je app wordt er door vernaggeld)

Ik ben al een paar maanden betalend lid en gaf eerst alleen meerwaarde dat de segmenten op mijn Garmin getoond werden maar nu blijf ik denk ik sowieso betalen

• Mistraller
  • Laatst online: 28-05 12:38
Ik vind het altijd jammer dat er bij dit soort bulk applicaties niet met microprijzen gewerkt wordt. Net als bij apps. 60 euro ineens per jaar is best veel, omdat de meesten gewoon al genoeg hebben aan het basisplatform. Maar die basis is dan wel ineens helemaal gratis, dat hoeft van mij niet. Ik betaal ook jaarlijks 2x $2 aan tapiriik om de activities te syncen. Prima prijs. En zo heeft tapiriik al heel wat meer aan mij verdiend dan Strava. Terwijl ik voor Strava ook wel zou betalen, maar dan bv een tientje op jaarbasis voor hetgeen het was voor deze change. Ik blijf nu gewoon gratis lid, want de features die nu betaald worden gebruikte ik toch al niet echt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Hutarovich
Ja je zou een pakket moeten kunnen samenstellen. Light versie waarbij je alleen klassementen kunt bekijken voor bijv 25 eu per jaar zou de instap in zo'n betaald account veel gemakkelijker maken. Maargoed, ze kiezen hiervoor en nu kan iedereen gewoon bepalen of diegene het waard vind.

Valt me wel op dat voor de gratis gebruiker op dit moment nog steeds alles open is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hutarovich schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:03:
Ja je zou een pakket moeten kunnen samenstellen. Light versie waarbij je alleen klassementen kunt bekijken voor bijv 25 eu per jaar zou de instap in zo'n betaald account veel gemakkelijker maken. Maargoed, ze kiezen hiervoor en nu kan iedereen gewoon bepalen of diegene het waard vind.

Valt me wel op dat voor de gratis gebruiker op dit moment nog steeds alles open is.
Misschien hebben ze toch spijt na alle negatieve berichten over de hele wereld... :)

Want als 90% Strava alleen gaat gebruiken als 'sportfacebook', dan zijn ze toch een hele grote kracht van ze (de segmenten waar ze mede groot door geworden zijn), kwijt. En ik denk dat met 10% betalende gebruikers ook niet voldaan wordt aan hun bedrijfsplan... ze zullen met deze wijzigingen toch wel op heel wat meer gokken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@Hutarovich Van die pakketten zijn ze juist afgestapt. Voor de wijzigingen had je Summit met drie opties die je los of samen kon kiezen. Nu heb je één abonnement met alles.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Verona27
KelvinX schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:09:
Ik ben stiekem wel erg blij hoe de discussie hier verloopt. Slechts een handjevol Hollanders voor wie alles gratis moet.

Langzaam maar zeker zie je meer platformen die behoorlijk strak op de betaalmuur zitten. De instap is superbasic en daarna moet je gewoon lappen. Betekent ook een andere manier van bouwen: kwalitatief goed, snel reageren op feature requests en vrij vlot starten met betalen.

Strava heeft een lange ontwikkeling doorgemaakt en dat zag je (ironisch genoeg) andere platformen nekken. Op het moment dat je een betaalmuur introduceert was de tendens toch een beetje "maar alles van voordat de betaalmuur er was, moet gratis blijven". Dat maakt het altijd supermoeilijk om een betaald abo de moeite waard te maken.

Geldt bijvoorbeeld ook voor Tweakers. Geen ads is leuk maar eigenlijk zouden ze de hele karmastore achter een betaalmuur moeten plakken. Eigenlijk.

Ben persoonlijk wel blij dat Strava zoiets heeft van 'bekijk het maar er moet brood op de plank'. En met goeie analytics ben je er zo achter waar de grens ligt.

Ik had altijd een gratis account en dat was prima maar ironisch genoeg doet dit me wel overwegen om te gaan betalen. Gratis of niet, ik geniet van wat ze bieden en wil wel dat ze blijven bestaan.
Tsjonge ook wel lekker makkelijk om mensen die dan wel kritiek hebben op hoe strava dit aanpakt/niet zomaar 60 euro per jaar hebben om uit te geven aan een app zo weg te zetten als Hollanders voor wie alles gratis moet.. Strava heeft mijninziens gewoon totaal nog niet laten zien dat ze het geld waard zijn. Voor analytics gebruik ik m'n suunto app en Trainerroads, waar ik wel voor betaal. Verder gebruik ik het alleen voor het sociale aspect en daar ga ik geen 60 euro per jaar voor betalen. Je hebt gelijk dat ze geld nodig hebben maar ik denk gewoon dat dit niet de manier is waarop. Als het nieuwe features hadden gelanceerd binnen het premium pakket laten ze gelijk zien dat ze naar de comminuty luisteren én laten ze zien dat ze nieuwe features kunnen toevoegen. En dan heb ik het niet over het verwijderen van de chronologische feed en deze daarna terugbrengen als nieuwe feature.

• Hutarovich
Zr40 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:24:
@Hutarovich Van die pakketten zijn ze juist afgestapt. Voor de wijzigingen had je Summit met drie opties die je los of samen kon kiezen. Nu heb je één abonnement met alles.
Ah, ik wist niet dat ze dat hadden. Jammer dat ze dit dan hebben aangepast. Ik zit zelf pas een jaar of 5 op Strava namelijk. Daarom ken ik niet de gehele geschiedenis. Daarvoor op runkeeper. Maar die app is wel echt erg buggy. Dan veel liever de gratis Strava variant.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 14:24
Hutarovich schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Ah, ik wist niet dat ze dat hadden. Jammer dat ze dit dan hebben aangepast. Ik zit zelf pas een jaar of 5 op Strava namelijk. Daarom ken ik niet de gehele geschiedenis. Daarvoor op runkeeper. Maar die app is wel echt erg buggy. Dan veel liever de gratis Strava variant.
Ik ziot nog op het oude abbonnement, kost 46 euri/jaar, vind ik het wel waard. Ik fiets veel, en vind het een mooi platform. Voor niets gaat de zon op. Wat denk je dat het onderhoud en draaiend houden van een platform voor 55M gebruikers kost? Dat is echt niet gratis.

Ik hoor hier mensen klagen over te weinig onderscheidende features van de betaalde variant, daar kan ik me in vinden. Met deze move brengen ze daar verandering in. Wat mij betreft krijgt het betaalde plan zo een duidelijkere meerwaarde boven de gratis variant. Of je dat 5 euri/maand waard vindt, moet je natuurlijk zelf weten.

• Hutarovich
borft schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:40:
[...]

Ik ziot nog op het oude abbonnement, kost 46 euri/jaar, vind ik het wel waard. Ik fiets veel, en vind het een mooi platform. Voor niets gaat de zon op. Wat denk je dat het onderhoud en draaiend houden van een platform voor 55M gebruikers kost? Dat is echt niet gratis.

Ik hoor hier mensen klagen over te weinig onderscheidende features van de betaalde variant, daar kan ik me in vinden. Met deze move brengen ze daar verandering in. Wat mij betreft krijgt het betaalde plan zo een duidelijkere meerwaarde boven de gratis variant. Of je dat 5 euri/maand waard vindt, moet je natuurlijk zelf weten.
Denk dat iedereen wel begrijpt en het eens is dat ze wel winst maken. Maar voor die winst genereren zijn verschillende manieren voor te bedenken. Zelf zou ik het liefste gewoon advertenties zien. Ik zou daar echt totaal geen problemen mee hebben. Of dat ze mijn data verkopen op individueel niveau. Ging er eigenlijk al vanuit dat ze dat doen. Maar wat wenselijk is en welk bedrag het waard is dat zal voor ieder individu persoonlijk en anders zijn.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:09
Zelf zou ik het liefste gewoon advertenties zien...
De markt van advertenties is volgens mij redelijk aan het opdrogen als ik het zo een beetje lees en daarnaast zijn die natuurlijk ontzettend makkelijk te blokkeren tegenwoordig.
Of dat ze mijn data verkopen op individueel niveau
NEE? Echt .. nooit? Alleen als de gebruiker waar die data van is ook een deel van de opbrengst krijgt?

Het mooiste van deze hele discussie, ook op social media, is dat er hele hordes mensen TEGEN zijn maar dat men er niet bij stil staat dat 60 euro p/j te veel is terwijl je een veelvoud van dat bedrag aan spullen koopt (schoenen, fiets you name it)

Strava | Twitter | Mastodon.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Webgnome schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:09:
[...]
Het mooiste van deze hele discussie, ook op social media, is dat er hele hordes mensen TEGEN zijn maar dat men er niet bij stil staat dat 60 euro p/j te veel is terwijl je een veelvoud van dat bedrag aan spullen koopt (schoenen, fiets you name it)
Grappig argument. Je kan ook stellen dat de fiets of de schoenen per uur gebruik veel goedkoper zijn dan de dienst per uur dat je deze gebruikt.

Strava gebruik ik... 30 seconden per dag? 15 minuten per maand. En dat is alleen om de eigenschappen van mijn runs juist in te stellen. Daar ervaar ik geen voordeel van maar ik tel het gewoon mee. Laat ik ook VeloViewer en CityStrides meetellen, die zijn immers gekoppeld aan mijn Strava account. 30 minuten per maand.

Strava vraagt 5 euro per maand. Met mijn gebruik zou dat neerkomen op 10 euro per uur gebruik.

Op mijn huidige paar hardloopschoenen heb ik al 58 uur gelopen en deze hebben € 112 gekost. Officieel zijn ze al aan vervanging toe (maar ze lopen nog prima) dus laten we zeggen, 2 euro per uur.

Vanuit die optiek vind ik Strava redelijk duur :P

Maar als je Strava dagelijks een kwartier gebruikt dan is het natuurlijk een koopje. 66 cent per uur!

• MrAcid
  • Niet online
Voor alle mensen die het puur als 'sociale sportfeed' zien en gebruiken: er is toch niks veranderd voor jullie?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 10:05
Ik heb 101 apps op mijn telefoon x €60 per jaar (als ze allemaal €5 per maand gaan kosten) dat is voor alle apps €6060 op jaarbasis. Dat vind ik een hoop geld.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@MrAcid Voor hen niet, maar indirect is het nadelig voor de betalende gebruikers. Gratis gebruikers kunnen niet meer deelnemen aan segment leaderboards. Als je je vrienden wil verslaan op een segment, dan dient iedereen te betalen.

• Webgnome
LordSinclair schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Ik heb 101 apps op mijn telefoon x €60 per jaar (als ze allemaal €5 per maand gaan kosten) dat is voor alle apps €6060 op jaarbasis. Dat vind ik een hoop geld.
maar niet alle apps doen dat. Je zou ook inhoudelijk op dat standpunt in kunnen gaan. Waarom wel heel veel geld (relatief) aangooien tegen gear etc maar een app die je gebruikt om daar wat uit te halen mag niks kosten? Het hangt natuurlijk af met wat je er mee doet.

• Hutarovich

[...]

NEE? Echt .. nooit? Alleen als de gebruiker waar die data van is ook een deel van de opbrengst krijgt?
Wat bedoel je? Ik zeg toch dat ik er geen problemen mee hebben als ze dat zouden doen als dit Strava die gewneste omzet zou genereren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:48:
@MrAcid Voor hen niet, maar indirect is het nadelig voor de betalende gebruikers. Gratis gebruikers kunnen niet meer deelnemen aan segment leaderboards. Als je je vrienden wil verslaan op een segment, dan dient iedereen te betalen.
Ze kunnen de leaderboards niet meer raadplegen, maar ze nemen toch nog wel deel aan de competitie? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

De analogie met 'wedstrijden' en evenementen voor recreanten is misschien wel aardig. Als je die virtuele wedstrijden/evenementen/competitie belangrijk vindt, moet je €60 per jaar betalen om er aan mee te doen. Een organisator van evenementen vraagt ook geld voor deelname omdat die er kosten voor moet maken en wat aan over wil houden. Wil je dat niet, dan kun je bij 99% van de evenementen ook zelf, gratis, het parcours afleggen en je tijd registreren en daarover praten/bluffen/opscheppen tegen je vrienden.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 10:05
Webgnome schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:50:
[...]

maar niet alle apps doen dat. Je zou ook inhoudelijk op dat standpunt in kunnen gaan. Waarom wel heel veel geld (relatief) aangooien tegen gear etc maar een app die je gebruikt om daar wat uit te halen mag niks kosten? Het hangt natuurlijk af met wat je er mee doet.
Wat ik met mijn standpunt wilde aangeven is dat die €5 per maand relatief veel geld is voor het gebruik van een app. Ik heb dat er niet voor over en ga dus ook geen abonnement nemen.

Met jouw redenatie kan het abonnement op ons wegennet (wegenbelasting) ook flink omhoog om in verhouding te staan met de waarde de middelen die je er op gebruikt. Laat het de belastingdienst maar niet horen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

MrAcid schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:59:
[...]

Ze kunnen de leaderboards niet meer raadplegen, maar ze nemen toch nog wel deel aan de competitie? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Hm, het zou ook kunnen dat ik het zelf verkeerd heb begrepen. Het is alleen lastig te controleren :+

offtopic:
@LordSinclair Rekeningrijden ;)

[Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 20-05-2020 12:10]

• Verona27
MrAcid schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:59:
[...]

Grappig, daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan, ben ik wel benieuwd naar of je inderdaad niet meer op de leaderboards komt of dat je het gewoon niet kunt zien..

• MrAcid
  • Niet online
Verona27 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:17:
[...]

Grappig, daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan, ben ik wel benieuwd naar of je inderdaad niet meer op de leaderboards komt of dat je het gewoon niet kunt zien..
Ik (premium) zie nog steeds al mijn vrienden (free) in leaderboards (met de filter op I'm Following), dus ik weet vrij zeker dat het zo werkt. @Zr40

• Verona27
MrAcid schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:22:
[...]

Ik (premium) zie nog steeds al mijn vrienden (free) in leaderboards (met de filter op I'm Following), dus ik weet vrij zeker dat het zo werkt. @Zr40
Maar ik betaal niet en kan al die dingen ook nog steeds zien..

• MrAcid
  • Niet online
Verona27 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:29:
[...]

Maar ik betaal niet en kan al die dingen ook nog steeds zien..
Ah ok, dan moeten we er misschien nog geen conclusies aan verbinden! :) Lijkt met echter (ook) wel logisch als het zo werkt als ik nu zie/verwacht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KelvinX
  • Niet online
Verona27 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:25:
[...]

Tsjonge ook wel lekker makkelijk om mensen die dan wel kritiek hebben op hoe strava dit aanpakt/niet zomaar 60 euro per jaar hebben om uit te geven aan een app zo weg te zetten als Hollanders voor wie alles gratis moet.. Strava heeft mijninziens gewoon totaal nog niet laten zien dat ze het geld waard zijn. Voor analytics gebruik ik m'n suunto app en Trainerroads, waar ik wel voor betaal. Verder gebruik ik het alleen voor het sociale aspect en daar ga ik geen 60 euro per jaar voor betalen. Je hebt gelijk dat ze geld nodig hebben maar ik denk gewoon dat dit niet de manier is waarop. Als het nieuwe features hadden gelanceerd binnen het premium pakket laten ze gelijk zien dat ze naar de comminuty luisteren én laten ze zien dat ze nieuwe features kunnen toevoegen. En dan heb ik het niet over het verwijderen van de chronologische feed en deze daarna terugbrengen als nieuwe feature.
Tuurlijk maar nu beargumenteer je al wat beter. En ja, ik ga er lekker met gestrekt been in maar ik vind dat mensen (niet alleen Hollanders) veel te snel maar vinden dat het "het geld niet waard is". Ergens is dat super-raar, want IRL krijg je van een fiets-coach of een hardlooptrainer nog geen stenciltje met tips zonder te moeten betalen.

En dat is ook de aard van het internet, tuurlijk. Maar Strava begint net als andere clubs in te zien dat het totaal niet houdbaar is om een product neer te zetten zonder er geld voor te vragen en dankzij alle discussies over privacy is alles maar verkopen aan Facebook ook geen optie meer. Mensen pikken dat niet en de data is geen klote waard.

De kritiek op hoe Strava het aanpakt komt er toch elke keer weer op neer dat het maar allemaal voor gratis moet. Want eens gratis, altijd gratis lijkt wel. Ja en zo werkt het gewoon niet.

Maargoed ik ben ook bevooroordeeld. Een paar jaar geleden ben ik overgestapt van allerlei gratis tooltjes, appjes, diensten en wat-niet-meer naar strikt betaalde / premium abonnementen van een select aantal aanbieders. Strava, Notion, Evernote, Protonmail, enz enz.

Voelt voor mij toch een stuk beter dan permanent meeliften op andere betalende gebruikers, zeker voor diensten die ik gewoon met veel plezier gebruik.

• M@cer
Verona27 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:25:
[...]

Ik vraag het je nog een keer :) , welke feature zouden ze moeten bedenken waardoor er 30% van de gratis gebruikers gaan overstappen naar een betaalde versie.. Ik zou geen nieuwe feature kunnen bedenken wat mij zou overhalen en dan ben ik echt een fanatieke strava gebruiker (geen 15 seconden per dag).

Alle functies in de request zijn meer nice to have, maar er staat weinig tussen waar iedereen zo gelukkig worden dat ze massaal hun creditcard gaan pakken. De huidige oude versie is blijkbaar voor 95% van de mensen al compleet genoeg zodat ze geen abonnement gaan aanschaffen. Als je vervolgens je bedrijf steeds moeilijker kan later draaien en al je pogingen om meer betalende subscriptions te krijgen zijn niet gelukt moet je op een gegeven moment een andere manier zoeken.

Als je voor de analytics toch al een andere app gebruikt heb je het betaalde abonnement van strava waarschijnlijk niet nodig en hoef je ook die 60 euro niet te betalen. Dit zal waarschijnlijk nog steeds voor 70% van de mensen gelden, maar als ze met deze manier een X aantal % over de streep kunnen trekken is het voor Strava een vooruitgang.
LordSinclair schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Maar je gaat toch niet voor 101 apps een abonnement afsluiten?? Apps die je veelvuldig gebruikt en daadwerkelijk meerwaarde hebben wil ik best een abonnement voor afsluiten.. Maar het grootste deel van de apps gebruik je een paar keer staan dan te verstoffen op je telefoon. Zonde om daar voor te betalen.

[Voor 12% gewijzigd door M@cer op 20-05-2020 14:18]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Wat voor mij enkele killer features zouden zijn (die prima door een groot platform als Strava ingevuld zouden moeten kunnen worden)

* Veel diepere analyse; Kijk eens wat Elevate, intervals.icu, Golden Cheetah met je Strava data kunnen doen). I.i.g. 2 van de 3 genoemde platforms worden door een enkeling in zijn (of haar) vrije tijd gemaakt en bijgehouden. Dit gaat zó veel dieper dan de vrij simpele "you're on track" 'grafiekjes' van Strava (en ja; ik heb summit)
* Aanbieden van trainingen zoals Zwift dat bijvoorbeeld aanbiedt.
Een simpele 'x keer per week, y uur in totaal met als doel z'
Wellicht niet voor iedereen bruikbaar, maar als je het op hartslagzones doet, bereik je al een aardige groep.

Dan hoef ik niet meer naar derden te gaan voor andere diensten. Daar heb ik zeker 5, en misschien wel 10, euro per maand voor over.

[Voor 13% gewijzigd door Smultie op 20-05-2020 14:46]

• M@cer
Trainingschema's zouden inderdaad wel een goed idee zijn, maar voor de veel diepere analyse vraag ik me af of daar wel genoeg intresse voor is. Ik denk dat de meeste mensen allemaal niet zo diep in hun data duiken. Ik vind het af en toe wel eens leuk om een rit te bekijken, maar voor de normale sterveling is het allemaal ver van mijn bed show.

• Smultie
  • Niet online
M@cer schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:46:
Trainingschema's zouden inderdaad wel een goed idee zijn, maar voor de veel diepere analyse vraag ik me af of daar wel genoeg intresse voor is. Ik denk dat de meeste mensen allemaal niet zo diep in hun data duiken. Ik vind het af en toe wel eens leuk om een rit te bekijken, maar voor de normale sterveling is het allemaal ver van mijn bed show.
Eens, ik probeer mensen in m'n (fiets)vrienden groep wel eens te overtuigen hoe leuk het is om naar je data te kijken.... meestal tevergeefs :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KelvinX
  • Niet online
M@cer schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:14:
[...]

Ik vraag het je nog een keer :) , welke feature zouden ze moeten bedenken waardoor er 30% van de gratis gebruikers gaan overstappen naar een betaalde versie.. Ik zou geen nieuwe feature kunnen bedenken wat mij zou overhalen en dan ben ik echt een fanatieke strava gebruiker (geen 15 seconden per dag).
Als ik dat zou weten dan was ik al miljonair geweest. En dan zou Strava nooit op dit punt gekomen zijn. :P Het wordt volgens mij nu meer geaccepteerd dat een app zegt "bekijk het maar" en de paywall opschuift.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M@cer
KelvinX schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Als ik dat zou weten dan was ik al miljonair geweest. En dan zou Strava nooit op dit punt gekomen zijn. :P Het wordt volgens mij nu meer geaccepteerd dat een app zegt "bekijk het maar" en de paywall opschuift.
Dit komt waarschijnlijk ook omdat mensen ook gaan beseffen dat je niet alles op zon en lucht kan laten draaien. We zijn met de komst van het internet gewoon te veel verwend met gratis, gratis, gratis.

Dat was in het begin met Netflix en Spotify ook, waarom betalen als je het allemaal gewoon gratis kan downloaden via Usenet. Er waren altijd wel weer nieuwe smoesen te verzinnen waarom veel mensen gewoon bleven downloaden. Inmiddels is dit wel aardig veranderd denk ik (en ook een heel ander verhaal).

Als je Strava veel gebruikt is het helemaal niet zo gek om eens na te denken om een bepaald abonnement te nemen. Gebruik je het alleen om je ritten te registreren en kudo's te ontvangen 8) heb je aan de gratis versie waarschijnlijk meer dan genoeg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Verona27
M@cer schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:34:
[...]

Dit komt waarschijnlijk ook omdat mensen ook gaan beseffen dat je niet alles op zon en lucht kan laten draaien. We zijn met de komst van het internet gewoon te veel verwend met gratis, gratis, gratis.

Dat was in het begin met Netflix en Spotify ook, waarom betalen als je het allemaal gewoon gratis kan downloaden via Usenet. Er waren altijd wel weer nieuwe smoesen te verzinnen waarom veel mensen gewoon bleven downloaden. Inmiddels is dit wel aardig veranderd denk ik (en ook een heel ander verhaal).

Als je Strava veel gebruikt is het helemaal niet zo gek om eens na te denken om een bepaald abonnement te nemen. Gebruik je het alleen om je ritten te registreren en kudo's te ontvangen 8) heb je aan de gratis versie waarschijnlijk meer dan genoeg.
Ik denk dat die vergelijking niet echt op gaat. Strava's succes is met name te danken aan het feit dat het gratis is en dus een grote groep bereikt. Ze doen namelijk verder niets unieks (behalve de segmenten die nu achter paywall zitten) voor analyse heb je betere apps/website, route building kan minstens zo goed op andere plekken etc. Het sociale aspect icm de grote gebruikersgroep is wat Strava zo'n "succes" heeft gemaakt. Verschil met Spotify (Netflix was nooit gratis) is dat het veel meer gemak biedt dan downloaden, dit selling point heeft Strava niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Verona27 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:29:
[...]

Ik denk dat die vergelijking niet echt op gaat. Strava's succes is met name te danken aan het feit dat het gratis is en dus een grote groep bereikt. Ze doen namelijk verder niets unieks (behalve de segmenten die nu achter paywall zitten) voor analyse heb je betere apps/website, route building kan minstens zo goed op andere plekken etc. Het sociale aspect icm de grote gebruikersgroep is wat Strava zo'n "succes" heeft gemaakt. Verschil met Spotify (Netflix was nooit gratis) is dat het veel meer gemak biedt dan downloaden, dit selling point heeft Strava niet.
Gratis is één, maar de gekozen 'gratis' strategie is wel degelijk relevant.

Strava is op hetzelfde moment gestart als Runkeeper, Endomundo, MapMyRun, etc. Echter, die hebben (en tot op zekere hoogte nog steeds) allemaal gekozen voor een strategie waarbij ze in eerste instantie wilde dat je de app ging gebruiken voor het tracken: het waren vooral alternatieve voor GPS sporthorloges en fietscomputers. Strava heeft ervoor gekozen om, vanaf het begin, uploads van devices (destijds Garmin, Suunto, Polar en misschien wat Nike+/TomTom) mogelijk te maken. Daarmee hebben ze de serieuzere sporters aan zich gebonden - want die fysieke apparaten zijn nou eenmaal veel beter dan een app. Daarnaast hadden ze óók een app, zodat ook je niet zo fanatieke vrienden eenvoudig hun GPS tracks erop konden zetten.

Dat ze dé sociale sportfeed zijn geworden is dus (niet alleen) toeval maar een (bewuste?) keuze en/of het logische gevolg van de strategie die ze gekozen hebben met betrekking tot de ondersteuning cq. open houding ten opzichte van alle devices.

Wat Strava vervolgens (en nog steeds) écht uniek maakt zijn de segmenten en bijbehorende KOMs/Leaderboards. Daar waren ze de eerste mee en zijn ze eigenlijk nog steeds de enige in (die er toe doet).

Overigens gaat het hierboven over (het gebrek aan) trainingsplannen, maar die biedt Strava al jaren aan Premium. Ik heb alleen ervaring met de hardloopschema's en die zijn van McMillan, en zéér goed (en het geld van een Premium abonnement alleen al waard gezien de kosten als je ze bij McMillan aanschaft).

Verder heb ik geen aandelen (helaas?) maar slechts een enthousiaste, maar ook echt wel kritische, gebruiker (hence: abonnement na 5 jaar een paar maanden opgezegd omdat het gewoon niet goed genoeg meer was). Ik vind het mooi om te zien dat ze de gekozen weg (gratis, met premium gebruikers die betalen voor het geheel) voortzetten en niet kiezen voor advertenties/data hoarding/etc. Ook het feit dat de oorspronkelijke founders sinds eind 2019 weer terug zijn en er sindsdien weer zoveel goede, waardevolle updates gedaan worden waar echt uit blijkt dat ze het in grote mate uit liefde voor sport neerzetten en onderhouden - ik ben fan, en gun ze dat dit slaagt om rendabel en succesvol te zijn/blijven! :)

[Voor 13% gewijzigd door MrAcid op 20-05-2020 21:53. Reden: fanboy verontschuldiging toegevoegd]

• MrAcid
  • Niet online
Het lijkt erop dat de wijzigingen nu live zijn. Ik zie nog steeds niet-premium members in leaderboards. Zien niet-premium members nu geen leaderboards meer?

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 17:21
Niet-premium gebruikers zien alleen de Top 10 van een segment. Je kunt nu niet meer de leaderboards zien van je volgers of clubs. En je ziet je eigen top 10.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Verona27
MrAcid schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:46:
[...]

Gratis is één, maar de gekozen 'gratis' strategie is wel degelijk relevant.

Strava is op hetzelfde moment gestart als Runkeeper, Endomundo, MapMyRun, etc. Echter, die hebben (en tot op zekere hoogte nog steeds) allemaal gekozen voor een strategie waarbij ze in eerste instantie wilde dat je de app ging gebruiken voor het tracken: het waren vooral alternatieve voor GPS sporthorloges en fietscomputers. Strava heeft ervoor gekozen om, vanaf het begin, uploads van devices (destijds Garmin, Suunto, Polar en misschien wat Nike+/TomTom) mogelijk te maken. Daarmee hebben ze de serieuzere sporters aan zich gebonden - want die fysieke apparaten zijn nou eenmaal veel beter dan een app. Daarnaast hadden ze óók een app, zodat ook je niet zo fanatieke vrienden eenvoudig hun GPS tracks erop konden zetten.

Dat ze dé sociale sportfeed zijn geworden is dus (niet alleen) toeval maar een (bewuste?) keuze en/of het logische gevolg van de strategie die ze gekozen hebben met betrekking tot de ondersteuning cq. open houding ten opzichte van alle devices.

Wat Strava vervolgens (en nog steeds) écht uniek maakt zijn de segmenten en bijbehorende KOMs/Leaderboards. Daar waren ze de eerste mee en zijn ze eigenlijk nog steeds de enige in (die er toe doet).

Overigens gaat het hierboven over (het gebrek aan) trainingsplannen, maar die biedt Strava al jaren aan Premium. Ik heb alleen ervaring met de hardloopschema's en die zijn van McMillan, en zéér goed (en het geld van een Premium abonnement alleen al waard gezien de kosten als je ze bij McMillan aanschaft).

Verder heb ik geen aandelen (helaas?) maar slechts een enthousiaste, maar ook echt wel kritische, gebruiker (hence: abonnement na 5 jaar een paar maanden opgezegd omdat het gewoon niet goed genoeg meer was). Ik vind het mooi om te zien dat ze de gekozen weg (gratis, met premium gebruikers die betalen voor het geheel) voortzetten en niet kiezen voor advertenties/data hoarding/etc. Ook het feit dat de oorspronkelijke founders sinds eind 2019 weer terug zijn en er sindsdien weer zoveel goede, waardevolle updates gedaan worden waar echt uit blijkt dat ze het in grote mate uit liefde voor sport neerzetten en onderhouden - ik ben fan, en gun ze dat dit slaagt om rendabel en succesvol te zijn/blijven! :)
Klopt segmenten maakt ze uniek maar die hebben alleen waarde als er ook een groot aantal sporters op zit, toch? Als er maar 2 mensen en een paardenkop op Strava zouden zitten zouden die segmenten ook niet boeiend zijn. En juist hierin zijn ze nu dus gaan snijden.

Vind het ook opvallend dat men de hele tijd spreekt (zie het op veel meer plekken) dat Strava geen ads zou hebben, terwijl je lange tijd ads had voor wahoo/garmin/Suunto bij activiteiten, ads voor zwift en er zijn super veel challenges die eigenlijk ads zijn, om nog maar te zwijgen van alle ads voor premium.

Je had al eerder wat updates genoemd die ze hadden doorgevoerd waar ik zelf niet veel van heb gezien/gemerkt (doe voornamelijk fietsen en beetje hardlopen) dus had zelf het idee dat ze nog steeds weinig aan t updaten waren. Enige wat ik had gemerkt was het terugzetten van de feed naar chronologisch. :+

• M@cer
Verona27 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:22:
[...]

Klopt segmenten maakt ze uniek maar die hebben alleen waarde als er ook een groot aantal sporters op zit, toch? Als er maar 2 mensen en een paardenkop op Strava zouden zitten zouden die segmenten ook niet boeiend zijn. En juist hierin zijn ze nu dus gaan snijden.

Vind het ook opvallend dat men de hele tijd spreekt (zie het op veel meer plekken) dat Strava geen ads zou hebben, terwijl je lange tijd ads had voor wahoo/garmin/Suunto bij activiteiten, ads voor zwift en er zijn super veel challenges die eigenlijk ads zijn, om nog maar te zwijgen van alle ads voor premium.
Alle tijden worden nog steeds geregistreerd, alleen zie je ze standaard niet meer. Vind je het interessant betaal je ervoor en boeit het je niet blijf je op de gratis versie.

Die ads voor wahoo en Suu to zijn er toch alweer uit, leverde waarschijnlijk niet genoeg op.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:22
Ik heb het altijd wonderlijk gevonden dat Strava het social deel niet verder uitbouwt. Zo zou het leuk zijn als je bijvoorbeeld ook berichten kan sturen aan iemand (je kan nu alleen openbaar even “reageren” op een run, maar iemand los daarvan een prive berichtje sturen is niet mogelijk.

De segmenten , ja ach.. ik woon in Utrecht en daar zijn alle leuke segmenten toch in bezit van veel te snelle jongens, je moet echt zoeken wil je nog iets vinden op een unheimisch industrieterrein ofzo om nog een kroontje te pakken..

Overigens wel jammer dat juist nu deze regel verandert. Er komen immers allemaal corona-solo-challenges aan, en die leunen vaak op strava. Als je als niet betalend lid jezelf dat niet meer terugziet in het klassement is dat wel jammer, ook voor organisaties die dit nu vaak ook maar als gratis alternatiefje opzetten zolang echte events niet kunnen.

Maar goed, bij Strava moet ee ook brood op de plank, dus c’est la vie.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:21
Wat ik dus niet wist, is dat je de geschiedenis van je eigen prestaties op segmenten ook niet meer kunt zien. Ik dacht dat het alleen om de vergelijking met anderen ging. Nu ik hun post nog eens doorneem is dat inderdaad ook weg. Heel veel meer dan een stopwatch waarvan je resultaten kunt delen is de app nu niet meer...

[Voor 30% gewijzigd door Pyramiden op 21-05-2020 20:42]

• xAn52
  • Laatst online: 27-05 17:54

xAn52

Whatever...

Ik gebruik al jaren de premium. Niet omdat ik een topper op de fiets ben, maar het inderdaad een prima app is en ik de segementen (voor mezelf) wel leuk vind. Vandaag de hartslag- en cadencemeter eens weer van nieuwe batterijen voorzien. Blijkt dat dat er ook al een (paar) jaar uit is odat het de app liet crashen (...). Dus Wahoo maar eens geïnstalleerd op de telefoon. Wat een fijne app is dat! de cadence en hartslagmeter connecten prima en werkten als vanouds. Op het moment dat je je rit stopt, synct alles naar Strava. prima.
wat me ook opviel is dat de batterij van mijn langer meegaat met Wahoo. Bij Strava is het ongeveer 1.1%/KM en bij Wahoo was het ongeveer 0.75%/KM. Ondanks de BlueTooth... Pas 1 rit, dus nog erg voorbarig, maar toch.

Om terug de komen op de eerdere vraag; wat zou een killer feature zijn: BlueTooth/ANT+ terug voor premium.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:44
Zie ook net bij het inloggen dat ik moet gaan lappen.

Ik gebruik Strava met name om mijn hikes te tracken en daarvoor was de ondersteuning al matig, al wordt er al jaren beloofd dat dit beter zal worden. Ik heb niet heel veel keuze omdat ik het al sinds 2014 regelmatig gebruik maar het is zuur om voor iets te gaan betalen dat mij als gebruiker structureel negeert.

Zo te zien kan je ook geen dump meer doen van je data. Dus ze doen hard hun best je het mes op de keel te zetten. Echt smerig.

[Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 21-05-2020 22:21]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Smultie
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:16:
Zie ook net bij het inloggen dat ik moet gaan lappen.

Ik gebruik Strava met name om mijn hikes te tracken en daarvoor was de ondersteuning al matig, al wordt er al jaren beloofd dat dit beter zal worden. Ik heb niet heel veel keuze omdat ik het al sinds 2014 regelmatig gebruik maar het is zuur om voor iets te gaan betalen dat mij als gebruiker structureel negeert.

Zo te zien kan je ook geen dump meer doen van je data. Dus ze doen hard hun best je het mes op de keel te zetten. Echt smerig.
Waarom heb je geen keuze?
Dump kan ook nog steeds.

• Dr. Strangelove
Download kan idd nog ja.

Natuurlijk heb ik keuze. De keuze om 6 jaar en ruim 700 activiteiten weg te gooien of te gaan betalen en er toegang tot te houden zoals ik nu heb. Dat is de keuze die de maffia je ook geeft als ze bij je aankloppen om 'protection' te geven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
a) Je activiteiten verdwijnen niet, en blijven ook met een Free account gewoon zichtbaar
b) wat heb je per se nodig uit de betaalde variant?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M@cer
Bij hikes zal je niet heel veel segmenten doen toch?

Ik denk dat Bluetooth of Ant+ echt geen killer feature is. De meeste serieuze sporters hebben een fietscomputer of sporthorloge en als je dat niet hebt kan ik me niet voorstellen dat veel van die mensen daarvoor 5 euro per maand willen betalen. Dan is de kans op geld bij de segmenten veel groter.

[Voor 74% gewijzigd door M@cer op 21-05-2020 23:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 28-05 12:38
Dr. Strangelove schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:59:
Download kan idd nog ja.

Natuurlijk heb ik keuze. De keuze om 6 jaar en ruim 700 activiteiten weg te gooien of te gaan betalen en er toegang tot te houden zoals ik nu heb. Dat is de keuze die de maffia je ook geeft als ze bij je aankloppen om 'protection' te geven.
En anders repliceer je je data met tapiriik toch gewoon naar een andere dienst.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Welke dienst biedt dan de functionaliteit van Strava en staat me toe zonder beestachtig veel manual work om 700 activiteiten, 100 routes en een paar honderd foto’s te importeren? I’m all ears.
Smultie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:08:
a) Je activiteiten verdwijnen niet, en blijven ook met een Free account gewoon zichtbaar
b) wat heb je per se nodig uit de betaalde variant?
A) je kan je performance op segmenten niet meer vergelijken met anderen of jezelf. Ik hike niet alleen maar ren ook. Dit is allang aangekaart hierboven.
B ) ik maak heel veel gebruik van de routemaker voor mijn hikes, meer dan 100 routes ingeprogrammeerd. Je kan niks meer toevoegen nu noch aanpassen.

Begrijp me goed, ik heb geen issue met betalen. Wat ik irritant vind is dat je als gebruiker effectief toegang tot je eigen data verliest nadat je jarenlang data in het platform hebt gestoken. Je hebt geen practische manier om je data en de functionaliteit ergens anders te plaatsen dus het is ‘lose it or pay up’.

[Voor 31% gewijzigd door Dr. Strangelove op 22-05-2020 06:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dat is inderdaad wel bijzonder: je bent duidelijk geen eigenaar van je eigen data :)

Strava is de prijs voor mij zeker waard. Ik denk dat (mede) dankzij Strava ik zoveel ben gaan sporten (rond 20-30 uur per maand, hardlopen, fietsen en zwemmen).
Waar ik wel vervelend is, is dat ik vrees dat mijn gebruikerservaring ook af zal nemen omdat de niet-betalende gebruikers het wel best vinden zo (een sportfacebook is toch voor de meesten waar het om draait) en daardoor voor een betalende gebruiker de segmenten ook minder waarde hebben.

Het zou overigens al een hoop schelen als Strava wat meer tijd zou steken in de segmenten. Het is vaak zo'n warboel. Of onmogelijke tijden op de segmenten die gewoon meedoen... dat moet eenvoudig op te lossen zijn. Misschien in de betaalde versie ook een klassement inbouwen met segmentklasseringen die alleen opgenomen worden als er HR-gegevens opgenomen zijn (en/of cadans...).

Zoveel mogelijkheden, ik hoop dat Strava ons de komende tijd nog verrast met hoe mooi het allemaal is... Ook al ben ik er bang voor dat het ook goed mogelijk is dat dit doodbloedt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Webgnome
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 06:51:
Welke dienst biedt dan de functionaliteit van Strava en staat me toe zonder beestachtig veel manual work om 700 activiteiten, 100 routes en een paar honderd foto’s te importeren? I’m all ears.

[...]

A) je kan je performance op segmenten niet meer vergelijken met anderen of jezelf. Ik hike niet alleen maar ren ook. Dit is allang aangekaart hierboven.
B ) ik maak heel veel gebruik van de routemaker voor mijn hikes, meer dan 100 routes ingeprogrammeerd. Je kan niks meer toevoegen nu noch aanpassen.

Begrijp me goed, ik heb geen issue met betalen. Wat ik irritant vind is dat je als gebruiker effectief toegang tot je eigen data verliest nadat je jarenlang data in het platform hebt gestoken. Je hebt geen practische manier om je data en de functionaliteit ergens anders te plaatsen dus het is ‘lose it or pay up’.
dit lijkt in eerste instantie het geval inderdaad. Ik ben benieuwd als je ze een mail stuurt met ik wil weg en ik wil mijn data wat ze dan doen. Volgens mij is er een wet die daar op toe ziet dat dat moet kunnen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

En anders neem je de trial subscription voor een maand om je data te kunnen redden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Webgnome schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:37:
[...]

dit lijkt in eerste instantie het geval inderdaad. Ik ben benieuwd als je ze een mail stuurt met ik wil weg en ik wil mijn data wat ze dan doen. Volgens mij is er een wet die daar op toe ziet dat dat moet kunnen
Je kunt al je data downloaden. Al je routes, al je foto's, al je loggegevens, ...

Je bent vast ook met ze overeengekomen dat die data ook van hun is. En wat ze je dus niet meer aanbieden is een tool om die data te analyseren oid. Dus als jij daar een tool voor hebt, dan kan je alsnog die data gebruiken...

Onder 'instellingen' op strava.com kan je kiezen voor 'mijn account' en vervolgens 'Download of verwijder je account'. Dan kies je voor downloaden en krijg je binnen een paar minuten een mailtje met een downloadlink met al je data.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
afgelopen week wat MTB routes rond nijmegen gereden, 1e keer in die hoek en dan is het jammer dat je op bepaalde segmenten niet je positie kan zien (t.o.v. totaal klassement en vrienden voornamelijk). Maar nu zag ik op de web versie (waar ik elevate ook heb draaien), dat de elevate toevoeging wel de klassement positie weergeeft. Is dit dan data die niet actueel is (en dus steeds minder waard wordt) of omzeilen ze op de een of andere manier de verandereingen:

Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuperPoekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

SuperPoekie

Super Furry Animal

Prulleman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:16:
afgelopen week wat MTB routes rond nijmegen gereden, 1e keer in die hoek en dan is het jammer dat je op bepaalde segmenten niet je positie kan zien (t.o.v. totaal klassement en vrienden voornamelijk). Maar nu zag ik op de web versie (waar ik elevate ook heb draaien), dat de elevate toevoeging wel de klassement positie weergeeft. Is dit dan data die niet actueel is (en dus steeds minder waard wordt) of omzeilen ze op de een of andere manier de verandereingen:
Dit is data die niet actueel is. De laatste stand voor de api-wijzigingen ingingen. Volgens mij heeft Veloviewer hetzelfde.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
ok, duidleijk, thanks.
Op de segmenten die al wat langer actief zijn dus prima voor een indicatie, maar helaas niet meer dan dat..

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:00
Ook het "trainingslogboek" is betalend geworden blijkbaar. Ik vond hun weergave met gekleurde bollen zeer overzichtelijk. Ik gebruikte het veld "type hardloopsessie" om trainingen (intervallen e.d.), lange afstandslopen en races aan te duiden. Zo kon ik gemakkelijk zien wat ik in het verleden allemaal gedaan had als voorbereiding op een bepaalde wedstrijd bv.
Op Polar Flow of Garmin Connect heb ik dat nog niet meteen gevonden: die bieden wel een kalenderweergave van je trainingen aan maar alle activiteiten zien er daar hetzelfde uit. In runalyze kun je wel het "type" aanduiden, maar er is niet echt een mooi grafisch overzicht van een bepaalde periode.
Zijn er andere platformen die een mooie grafische voorstelling van je trainingsgeschiedenis tonen?

It's just technology, not religion

Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee