Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 101 ... 681 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:19
NoepZor schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:38:
Ik heb op de wat langere tochten last van zadelpijn. Ik heb mijn zadel iets naar voren gekanteld en dat lost het iets op maar niet compleet. Ik heb nooit echt super op het zadel gezeten, maar heb er nu gewoon last van. Ik wil dus een nieuw zadel aanschaffen, maar hoe groot is de kans dat je een fijn zadel koopt door met karton de zitbotjes op te meten en op basis hiervan een zadel uitzoekt? Alternatief is een zadelmeting, hier in de buurt in Hengelo zit een zadelexpert filiaal welke dergelijke metingen verricht. Maar dan is misschien weer de vraag, als je 70 euro uitgeeft voor een meting, kun je dan niet beter voor 150 een bikefit laten doen? Iemand hierin wijsheid, en wellicht tips voor goede adressen in omgeving Twente / oost Nederland?
wat doen ze nog meer voor die 70 euro dan je zitbotjes opmeten en een paar vragen over flexibiliteit stellen.. (het is geen hoge wiskunde... of het nou 9, 10 of 11 cm is, dan heb je een smal zadel nodig, daar heb je geen fancy apparatuur voor nodig).

Volgens mij kan je die 70 euro in je zak houden als je hier even doorheen loopt:
https://www.mantel.com/li...&category=1428&question=1
als je vervolgens een zadel uitkiest met speciale 30 dagen (keuze uit 97! racezadels waar je op kan filteren) kan je nog goed testen ook:
Op dit product geldt onze exclusieve 30-dagen 'niet goed - geld terug' garantie. Hiermee kun je het product 30 dagen testen. Niet tevreden? Retourneren is gratis en je ontvangt je aankoopbedrag terug. Ook als het product door jou is gebruikt en getest.
kan je budget voor je zadel ook weer met 70 omhoog :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 21:29
Prulleman schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:54:
[...]

wat doen ze nog meer voor die 70 euro dan je zitbotjes opmeten en een paar vragen over flexibiliteit stellen.. (het is geen hoge wiskunde... <knip>
kan je budget voor je zadel ook weer met 70 omhoog :P
Dat is precies het dilemma waar ik een soort van mee kamp. Op internet lees je dus enerzijds overal de kartontruc en anderzijds doen ze je geloven dat het een hele wetenschap is. En dan is het de vraag of je met de kartontruc bijvoorbeeld al 90% resultaat boekt en met de zadelmeting de laatste 10% of dat het verschil groter is. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de zadelhoogte, afstand/hoogte stuur, schoenplaatjes en ga zo maar door.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik denk dat een zadel meer een kwestie van een goede educated guess (karton meting) en dan uitproberen (wat dus prima kan bij mantel). Ook bij de meest geavanceerde meting heb je volgens mij net zoveel geluk nodig om een goed (passend) zadel te treffen..

Voor een echte bikefit is het wel wat anders, dit zijn een hoop factoren die je op elkaar moet afstemmen, maar ook dan valt er nog wat te finetunen en is een bikefit niet heilig (de resultaten zijn namelijk ook nooit gelijk bij verschillende fitters).

Ik weet ook niet of ze bij een zadelmeting een deel van een bikefit meenemen (qua hoogte, voor/achter en tilt), zo niet is het die 70!!!!!! euro echt niet waard

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:30
Ik ben het met @Prulleman eens. Ik vind zo'n meting wel erg duur. En als je dus zonder gevaar anders zadels kan testen, wat houdt je dan tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Of Mantel en de andere grote winkels ook je zitbotjes opmeet en op basis van deze meting een zadel adviseert, weet ik eigenlijk niet. Bij Rose in de winkel doen ze dit wel. Daar meten ze het digitaal en krijg je op basis hiervan een zadel aangeraden.

Ik heb mijn huidige zadel gekocht bij de lokale fietsenmaker en daar werd ik ook via de kartonmethode opgemeten (hetzij met een hiervoor bedoelde stoel/zitje van ISM, merk waar mijn zadel van is): je gaat zitten en op het papier wordt de afdruk opgemeten. Op basis hiervan krijg je een zadel aangeraden. Ik kon 'm ongeveer 2 weken uitproberen en retourneren indien onbeschadigd. De meting zelf (op een papier gaan zitten, vloeipapier eronder etc.) kost niks.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 19:34

User

S3

NoepZor schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:01:
[...]

Dat is precies het dilemma waar ik een soort van mee kamp. Op internet lees je dus enerzijds overal de kartontruc en anderzijds doen ze je geloven dat het een hele wetenschap is. En dan is het de vraag of je met de kartontruc bijvoorbeeld al 90% resultaat boekt en met de zadelmeting de laatste 10% of dat het verschil groter is. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de zadelhoogte, afstand/hoogte stuur, schoenplaatjes en ga zo maar door.
Als je bij verschillende zadels gaat kijken voor welke zitbotbreedte ze bedoeld zijn dan zul je zien dat er best wat speling in zit. Tenzij je precies op een grens zit qua breedte is het volgens mij niet heel spannend. Dan gaat het minder om de breedte en meer om de eigenlijke vorm van het zadel.

Doe niet zoals ik en koop gewoon wel een zadel bij Mantel met 30-dagen uitproberen. Het zadel wat ik hiervoor had heb ik gewoon bij Futurum gekocht in de zin van "Ziet er ongeveer uit als wat ik nu heb maar dan met een kanaal in het midden en het is van Fizik, moet wel goed zijn!". Is ook een prima zadel, maar nadat ik mijn fiets volgens mijn bikefit ingesteld had (had hem op gevoel afgesteld eerst...) heb ik een week of 2 met een zeer kruis rondgelopen... Ander type zadel bij Mantel gekocht en dat zit vooralsnog goed. En mocht dat niet het geval zijn dan gaat ie gewoon terug.

...mocht je qua zadel op een Fizik Antares R3 Versus Evo uitkomen, daar heb ik er heel toevallig nog 1 van liggen! Bijna niet gebruikt, lichte gebruikssporen op de rail. :+ :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Stufferdt schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:14:
Of Mantel en de andere grote winkels ook je zitbotjes opmeet en op basis van deze meting een zadel adviseert, weet ik eigenlijk niet. Bij Rose in de winkel doen ze dit wel. Daar meten ze het digitaal en krijg je op basis hiervan een zadel aangeraden.

Ik heb mijn huidige zadel gekocht bij de lokale fietsenmaker en daar werd ik ook via de kartonmethode opgemeten (hetzij met een hiervoor bedoelde stoel/zitje van ISM, merk waar mijn zadel van is): je gaat zitten en op het papier wordt de afdruk opgemeten. Op basis hiervan krijg je een zadel aangeraden. Ik kon 'm ongeveer 2 weken uitproberen en retourneren indien onbeschadigd. De meting zelf (op een papier gaan zitten, vloeipapier eronder etc.) kost niks.
precies, zo hoort het ook, geen 70 euro uit zakken kloppen voor wat "magie". mooi dat er ook lokale alternatieven zijn voor de grote jongens als mantel!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Als onderdeel van de bikefit werden vorig jaar ook mijn zitbotjes opgemeten. Dat deed ie overigens niet elektronisch maar met een schuim-plank die zich naar mijn achterste vormde. De pro versie van het karton zeg maar. De conclusie van de fitter was dat ik op basis van de meting wel een iets breder zadel mocht maar dat ik vooral niet moest wisselen als ik nergens last van had.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dank allemaal voor de tips. Het betreft deze toko: https://www.dezadelexperts.nl/

Die geven aan dat de afspraak een 45-60 minuten duurt en dat er een bikefitting wordt uitgevoerd waarvan de zadelmeting volgens mij het belangrijkste punt is. Wat ik verder zie is dat een "echte" bikefit langer duurt en daardoor ook meer kost (200 euro omstreeks).

Ik ga eerst maar eens met een stukje karton aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Seriph schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:15:
I
De prijs moet alleen ook wel heel goed zijn. Een nieuwe fiets met 105 kost je ruw geschat 1000-1200 euro op zijn goedkoopst.
Dat idee had ik ook, maar afgelopen week eens naar het aanbod gekeken en dat valt vies tegen. Net of er minder aanbod is en alles een stuk duurder.

In de categorie 1000-1200 vind je bijna alleen Tiagra's en waar je voorheen rond de 1700 euro de goedkoopste Ultegra's zag is dat nu het niveau waar de 105 net gemeengoed wordt.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Ankona schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:45:
[...]

Dat idee had ik ook, maar afgelopen week eens naar het aanbod gekeken en dat valt vies tegen. Net of er minder aanbod is en alles een stuk duurder.

In de categorie 1000-1200 vind je bijna alleen Tiagra's en waar je voorheen rond de 1700 euro de goedkoopste Ultegra's zag is dat nu het niveau waar de 105 net gemeengoed wordt.
Het verschilt nog wel een beetje per merk maar door de nog steeds stijgende populariteit zijn de prijzen ook gestegen inderdaad. Bij Cube kan je nog voor 1299 terecht, dan heb je 105 en schijfremmen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

alleen de maten is een beetje een probleem zie ik: https://www.mantel.com/heren-racefietsen&spec[]=8018&spec[]=9574&order=price_a
hier nog een paar opties met andere maten:
https://www.12gobiking.nl...-price/sort-direction-asc

van alles van 50-58 staat er tussen, vaak wel maar 1 of 2 maten per model.

Ook loont het echt wel de moeite om bij de LBS te kijken, die kunnen vaak ook nog wel wat met de prijs (of accessoires) doen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik was net bij een oom die helaas ziek is..na wat praten kwamen we ook op het onderwerp fietsen uit en was ik aan het klagen over mijn fiets (de bekende problemen hier)...nu heeft hij een Giant TCR Advanced in de (in mijn ogen) perfecte kleur blauw en is nog geen 9 maanden oud en die wil hij aan mij geven omdat hij er toch niet meer op kan fietsen en als beloning omdat ik zo goed bezig ben met afvallen...ik voel me daar zelf niet prettig bij dus heb het afgeslagen maar dit accepteerd hij uiteraard niet en heeft nu zelfs mijn moeder ingeschakeld dat ik het gewoon moet accepteren...ik heb beloofd dat ik er deze week voor langskom om het erover te hebben.

Aan de ene kant ben ik er heel blij mee want vind het gewoon een mega vette fiets die nog geen 1000km gebruikt is (en helemaal mijn maat is, in tegenstelling tot mijn Sensa). Aan de andere kant vind ik het ongemakkelijk om zoeen duur kado aan te nemen.

Ik ga maar eens kijken hoe ik iets terug kan doen voor hem...

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:21
[...]

Als dat echt zo is dan kijk ik echt mijn ogen uit :X. Het gaat me een beetje ver iemand die €1.500 voor een instapper betaald ook meteen voor gek te verklaren, maar ik zou nog even goed om me heen kijken en tot 10 tellen voordat ik nu de hoofdprijs betaalde. 3 maanden geleden verkocht Bike24 nog nieuwe Cervelo R2's met Ultegra voor dat geld (wat dan ook wel weer spotgoedkoop is).

Bel bijvoorbeeld eens met de usual suspects: Wim de Vos, Vos Fietsen, Math Salden, 12Go etc. Ik weet zeker dat die voor €1.000,- nog wel een leuke Sensa Romagna hebben staan wat gewoon een uitstekende fiets is (een betere deal dan wat je bij Decathlon krijgt en bij Canyon/Rose, maar dan zonder levertijd).

Het voordeel is dat echt slechte fietsen niet meer gemaakt worden, dus een echte miskoop zal je hoe dan ook wel bespaard blijven. Ik zou alleen wel heel zuur zijn als ik nu €1.200 voor een fiets betaal die je in November/December voor €800 op kunt pikken.

Aan de andere kant, heb je nu geen fiets en vindt je het niet erg om een beetje late to the party te zijn, dan is de keuze nog wel te verantwoorden. Een hele zomer niet fietsen is mij geen €400 waard.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 19-05-2020 17:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 03:42
Nutterd schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:11:
Ik was net bij een oom die helaas ziek is..na wat praten kwamen we ook op het onderwerp fietsen uit en was ik aan het klagen over mijn fiets (de bekende problemen hier)...nu heeft hij een Giant TCR Advanced in de (in mijn ogen) perfecte kleur blauw en is nog geen 9 maanden oud en die wil hij aan mij geven omdat hij er toch niet meer op kan fietsen en als beloning omdat ik zo goed bezig ben met afvallen...ik voel me daar zelf niet prettig bij dus heb het afgeslagen maar dit accepteerd hij uiteraard niet en heeft nu zelfs mijn moeder ingeschakeld dat ik het gewoon moet accepteren...ik heb beloofd dat ik er deze week voor langskom om het erover te hebben.

Aan de ene kant ben ik er heel blij mee want vind het gewoon een mega vette fiets die nog geen 1000km gebruikt is (en helemaal mijn maat is, in tegenstelling tot mijn Sensa). Aan de andere kant vind ik het ongemakkelijk om zoeen duur kado aan te nemen.

Ik snap je reactie, dat siert je denk ik ook om dat niet direct aan te nemen. Wel zou ik je willen vragen je in hem te verplaatsen, iets weg willen en kunnen geven levert ook een gevoel van plezier en voldoening op.

Heel simpel gezegd, je wil iemand iets cadeau doen, en diegene wil het niet aannemen, dat levert jou ook geen prettig gevoel denk ik :)

Nu is dit meer beladen uiteraard, maar het principe blijft overeind naar mijn idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Nutterd schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:11:

Lijkt mij duidelijk dat hij je die fiets toewenst. Afslaan is al geen optie meer. Je bent er zelf ook heel blij mee dusja...

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

NeoPhire schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:21:
[...]

Ik snap je reactie, dat siert je denk ik ook om dat niet direct aan te nemen. Wel zou ik je willen vragen je in hem te verplaatsen, iets weg willen en kunnen geven levert ook een gevoel van plezier en voldoening op.

Heel simpel gezegd, je wil iemand iets cadeau doen, en diegene wil het niet aannemen, dat levert jou ook geen prettig gevoel denk ik :)

Nu is dit meer beladen uiteraard, maar het principe blijft overeind naar mijn idee :)
Ik ga hem ook zeker accepteren..maar wil er wel iets voor terug doen (hoeft in waarde niet gelijk te zijn aan de fiets maar meer een mooi gebaar)

En ben er zeker blij mee..dat was ook absoluut niet de reden van het niet meteen accepteren

[ Voor 15% gewijzigd door Nutterd op 19-05-2020 17:33 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:55

DjVe

Hatsaflats!

De leukste dingen, zijn dingen die je voor niets ineens krijgt. Dat werkt ook andersom :) Je zou een weekendje weg kunnen geven of iets dergelijks.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 16:08
Aannemen, laten zien waar je allemaal komt met de fiets en waar mogelijk iets anders terug doen waarvan hij zelf zegt dat hij het wel wil maar niet zelf zou kopen. Als je hem laat zien dat hij een goede keus heeft gemaakt door hem jou te geven, zal dat voor hem het belangrijkste zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

la_fusion schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:11:
Aannemen, laten zien waar je allemaal komt met de fiets en waar mogelijk iets anders terug doen waarvan hij zelf zegt dat hij het wel wil maar niet zelf zou kopen. Als je hem laat zien dat hij een goede keus heeft gemaakt door hem jou te geven, zal dat voor hem het belangrijkste zijn lijkt mij.
Dit was ik sowieso van plan idd...met die fiets gaan iig veel kilometers gemaakt worden de komende jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:14
Lan Mandragoran schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:24:
[...]

Toevallig ben ik ook naar deze fiets aan het kijken. Heb je deze voor 1050 gekregen via 12gobiking of ergens anders?
https://www.12gobiking.nl/sensa-modena-ltd-105-2020

Neem deze eens in je overweging mee? Ik ben er zeer tevreden mee! Ik kon hem meekrijgen voor 900 euro. Moet ik wel even bij vertellen dat ik er samen met mijn broer beiden 1 kocht, dus konden we wel wat afsnoepen.

Top fiets voor deze prijsklasse d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58
Lan Mandragoran schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:24:
[...]

Toevallig ben ik ook naar deze fiets aan het kijken. Heb je deze voor 1050 gekregen via 12gobiking of ergens anders?
Bij 12gobiking. Misschien dat een goede onderhandelaar er meer uit krijgt. Maar dit was de prijs die ik zonder moeilijk doen kreeg.
Sleehond schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:28:
[...]

Neem deze eens in je overweging mee? Ik ben er zeer tevreden mee! Ik kon hem meekrijgen voor 900 euro. Moet ik wel even bij vertellen dat ik er samen met mijn broer beiden 1 kocht, dus konden we wel wat afsnoepen.

Ik kwam toen voor deze fiets. Echter was er een terugroep actie voor deze fiets.

De Scott heeft trouwens wel z’n bekabeling intern zitten. En met mijn Bourgondische bouw wat steviger gebouwd :p

[ Voor 45% gewijzigd door kw_nl op 19-05-2020 19:40 ]

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
User schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:00:
Nu we het over zadels hebben... Laatst van een Fizik Antares Versus Evo overgestapt naar een Selle Italia SLR Boost Superflow (hele mond vol) en dat bevalt me echt een stuk beter. Bij de Fizik ging mijn zeem altijd scheef zitten wanneer ik mijn bidon pakte waarna ik er de rest van de rit last van had. Nada problemen met de Selle Italia. :)
...dus ik heb nu een zadel over. :+
Waarom heb je specifiek voor deze zadel gekozen? ik zie door de bomen het bos niet meer :P Dan ga ik liever af op iemand anders zijn ervaring.

@Prulleman
Bedankt voor de tip van mantel. Hopelijk kan ik via deze route eindelijk een fijne zadel vinden.

Ik heb mijn fiets al sinds 2013 en er mankeren 2 dingen aan. Het zadel voelt te vlak en last van wat verdoving :+
En het frame voelt iets te lang aan waardoor ik wat meer last van mijn schouders heb. Dit kwam ook tijdens een bikefit(achteraf een paar jaar later gedaan) er ook al uit. Destijds een kortere stuurpen geplaatst en de zadel iets naar voren. Scheelde al een hoop!

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-08 16:31
Sleehond schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:28:
[...]

Het budget dat ik in gedachten had zit eigenlijk rond de 800 - 900; ik ben een redelijke beginner. Maar veel dank voor de suggestie, ik ga er over nadenken (als deze in maat 56 te vinden is)!

Nog twee andere opties die ik tegenkwam:

- De Scott Speedster 20 (model 2019) voor 900 euro (https://www.12gobiking.nl/scott-speedster-20-2020)
- De Decathlon Triban (https://www.decathlon.nl/...remmen-blauw/_/R-p-301734)

Voordeel van de Decathlonfiets is de Shimano 105, t.o.v. de Shimano Tiagra van de Scott Speedster. Ook de hydraulische remmen van de Decathlon klinken goed. Lastig dit...

Als iemand nog een tip heeft voor een beginnersfiets waar je niet te snel op uitgekeken wil zijn dan hou ik me aanbevolen! De informatie is behoorlijk nieuw voor mij namelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 19:34

User

S3

Xanderk89 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:54:
[...]

Waarom heb je specifiek voor deze zadel gekozen? ik zie door de bomen het bos niet meer :P Dan ga ik liever af op iemand anders zijn ervaring.
Ik had de Antares gekozen op basis van de tool van Fizik, en Futurum had een leuke korting op een versie met een kanaal in het midden, bij de versies met een opening vond ik de opening wat aan de kleine kant. Kanaal is over de hele lengte dus dat leek me beter.
Dat viel dus een beetje tegen, het zadel zat wel prima maar het kanaal was niet groot genoeg.
Dus toen maar naar de site van Mantel gegaan ten een vergelijkbaar zadel opgezocht met een zo groot mogelijke opening in het midden. :+
Had alleen wel per ongeluk een korte versie gekocht, de opening daar leek groter maar dat was dus omdat het zadel ietsje korter was. :+ Misschien binnenkort nog omruilen, maar eerst maar een paar (lange) ritten op doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Ypuh schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:04:
@NoepZor 1.95m lijkt me wel prima voor deze fiets/maat. De reach is met die lengte geen probleem en je hebt nog genoeg spacers om mee te spelen (al denk ik dat aan het begin met alle spacers eronder wel prima is).

Als de fiets echt zo weinig bereden is als de foto's doen geloven, dan is de prijs all things considered nog niet zo slecht. Een nieuwe overjarige Sensa Romagna is technisch gelijkwaardig (misschien nog wel iets beter aangezien Cannondale hier nogal smokkelt met onderdelen) en zal je dan ongeveer €800 kosten als je naar een dozenschuiver rijdt. Gezien de merknaam, doorverkoopwaarde en piekseizoen is €700 geen slechte deal ook al is het een 2e hands.

Hoe dan ook, blijf opletten bij de inspectie, voor hetzelfde geld zijn deze foto's een jaar oud. Ik heb via MP gekkere dingen meegemaakt (en dus laten staan).
Fiets was in absolute nieuwstaat. Is volgens de vorige eigenaar 100km op gefietst. Kameraad past er ook mooi op. Dus volgens mij idd mooie deal zo :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:53
Stond ik deze namiddag in een broodjeszaak om een broodje te kopen. Komt er een wielrenner binnen en vraagt die 2 pakjes Marlboro :|.
€16(!) kwijt. Waarom dan? Daar betaal je 3 maand Strava Summit voor :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 21:18
Stond ik deze namiddag in een broodjeszaak om een broodje te kopen. Komt er een wielrenner binnen en vraagt die 2 pakjes Marlboro :|.
€16(!) kwijt.

Waarom dan?
Waarschijnlijk omdat ie wil roken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:22
bal130 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:10:
@Oelske @timwijn @mhr-zip @Ypuh Bedankt alvast voor het meedenken. Breedte van het stuur zal ik zeker nog eens nakijken en vergelijken met mijn schouderbreedte! Verder in verband met frame grootte; dan zou vooral de reach te groot zijn volgens jullie? Alleen zoals Ypuh al aangeeft is de geometrie van de Neor wat vertekend in maat 62. De reach is 391, deze reach lijkt me niet super groot? Als ik Ypuh zijn afbeelding volg leun ik tegen de snake aan. Ik zal dus ook nog eens proberen om alle spacers onder het stuur weg te halen voor een nog diepere zit. Wordt vervolgd...

@Ramon 73 Yep! Geboren Mestreechteneer, 6 jaar in Blauwdorp gewoond en in 2001 verhuist naar een dorp tussen Bilzen en Maastricht. In ieder geval bedankt voor de tip. :)
Dussss...

Onderste twee spacers ook nog boven het stuur geplaatst maar deze diepe zit ben ik niet gewend dus voor mijn gevoel kreeg ik nog sneller last. Maar ik heb mezelf laten filmen op Tacx.. Valt er nog iets te redden of is frame gewoonweg te groot? :X

Aantal verschillende houdingen, na 20s maak ik mijn rug nog boller maar dat lijkt me helemaal niet goed..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door bal130 op 19-05-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:12
@DieAnder ik wou het nog even checken voor de zekerheid:
Als ik mijn 8 speed 11-28 claris casette wil vervangen voor 13-26 dan zou deze gewoon moeten passen toch?
https://www.futurumshop.n...50-cassette-8-speed.phtml

Of moet ik toch een andere hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Robsta86 op 19-05-2020 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 21:22
bal130 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:05:
[...]
Dussss...

Onderste twee spacers ook nog boven het stuur geplaatst maar deze diepe zit ben ik niet gewend dus voor mijn gevoel kreeg ik nog sneller last. Maar ik heb mezelf laten filmen op Tacx.. Valt er nog iets te redden of is frame gewoonweg te groot? :X

Aantal verschillende houdingen, na 20s maak ik mijn rug nog boller maar dat lijkt me helemaal niet goed..

***members only***
Volgens mij zou je redelijk goed moeten zitten als ik je fietshouding zo zie. 2 controle lijnen, ervan uitgaande dat je zadelhoogte goed is. Gele lijn zou moeten zijn als je cranks horizontaal staan (voorkant knie = pedaalas) en de blauwe een quick & dirty manier. Je zou de naaf niet moeten zien doordat je stuur dat blokkeert. Nou is dit zo geen exacte wetenschap (ik kijk zelf nog net over het stuur heen/ kan de naaf zien),maar geeft een redelijke benadering.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
[...]

Dussss...

***members only***
Ik ben geen expert, maar vallen mij een paar dingen op als ik naar de video kijk:

Ten eerste zit je volgens mij niet heel diep / vrij rechtop, dus ik betwijfel of de frame grootte het probleem is.

Ten tweede lijkt je rug een beetje gebogen, vooral net onder je schouderbladen. Als je met je ellebogen op het stuur ligt zit daar een beetje een "knik". Volgens mij zorgt een rechte rug voor minder klachten.

Tot slot lijkt je vrij onrustig op het zadel te zitten; je zit vrij ver achter op het zadel en schuift beetje van voor naar achter. Maar misschien lijkt dat alleen zo?

Nogmaals; ben geen expert, maar wellicht kan je houding nog wat verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Lan Mandragoran schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:57:
[...]
Als iemand nog een tip heeft voor een beginnersfiets waar je niet te snel op uitgekeken wil zijn dan hou ik me aanbevolen! De informatie is behoorlijk nieuw voor mij namelijk :)
de Decathlon is objectief de betere fiets. Enige nadeel wat ik zie is dat je dan misschien minder advies krijgt. Als het je eerste fiets is kun je beste naar een winkel gaan die je op de goede fiets zet. Maar misschien lukt dat bij de Decathlon ook wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
NoepZor schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:16:
[...]

Fiets was in absolute nieuwstaat. Is volgens de vorige eigenaar 100km op gefietst. Kameraad past er ook mooi op. Dus volgens mij idd mooie deal zo :)
Goed om te horen. Zo te lezen krijgt ie prima advies van je ;).

Dit type fietsen kun je makkelijk 10 jaar mee vooruit en als het niet bevalt verlies je er volgend jaar max. een keer €200 op. Goede deal dus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
CedricD schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:28:
€16(!) kwijt. Waarom dan? Daar betaal je 3 maand Strava Summit voor :+.
Tot ergens vorig jaar hier ook nog een roker. Uiteindelijk werd ik zat van het gezeur om me heen en ben ik maar bezweken onder de sociale druk :$.

Met fietsen nooit zoveel last van gehad, maar toch wel blij gestopt te zijn (al ga ik met een paar biertjes in de kroeg nog wel eens de fout in, maar dat is de laatste maanden wel goed vol te houden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:25
[...]

Dussss...

***members only***
Het schijnt: levensgevaarlijk een stuurpen met zoveel spacers erboven. De druk/puntbelasting van het carbon is er niet op berekend daar waar de stelschroef/dop aanhaakt; met als groot risico afbrekende voorvorken/breuken. Ik zou hem snel afzagen.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@bal130 Je zit echt wel redelijk goed zo. Je voorkant van de knie boven de pedaalas, kniebuiging met pedalen in de laagste stand op ca. 35 graden (idealiter ergens tussen de 25-35) en je ellebogen met een kleine knik op de shifters. Onderin de beugels rijden kan nog wel wat lager, maar zoals je met je armen in tijdrithouding kunt rijden ben ik al wel jaloers op (onderin de beugels wil je ongeveer die houding met je ellebogen naar binnen en in een hoek van bijna 90 graden zitten).

Zoals het nu lijkt zou ik niet teveel veranderen. Als je wat meer gefietst hebt misschien een keer een langere stuurpen proberen (10 of 11cm, mede afhankelijk van stuurkeuze). Je kan ook nog een heel klein beetje je zadel omhoog of naar achter doen (geen centimeter), maar dat gaat het verschil niet maken voor je schouders, enkel je krachtoverbrenging of knieën. Een wat smaller stuur zal ook helpen, maar bedenk je dat de shifters dan ook iets dichterbij komt te staan (je hebt sturen met een langere reach en forward/back sweep, dus ook daar even op letten).

@HBSVDK Om een paar honder kilometer mee uit te proberen valt wel een beetje mee. Bal ziet er niet echt uit als een sprintkanon. Meer dan 10mm aan spacers onder de stuurpen lijkt me in ieder geval niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 19-05-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:14
kw_nl schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:38:
[...]

Bij 12gobiking. Misschien dat een goede onderhandelaar er meer uit krijgt. Maar dit was de prijs die ik zonder moeilijk doen kreeg.

[...]

Ik kwam toen voor deze fiets. Echter was er een terugroep actie voor deze fiets.

De Scott heeft trouwens wel z’n bekabeling intern zitten. En met mijn Bourgondische bouw wat steviger gebouwd :p
Tell me... :D ?

Heb overigens wel de 2019 versie en niks van een een terugroep actie vernomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58
Sleehond schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:18:
[...]

Tell me... :D ?

Heb overigens wel de 2019 versie en niks van een een terugroep actie vernomen.
Waar ik voor kwam was de 2020 versie, ik weet niet meer precies wat er mis was. Iets met speling bij het stuur dacht ik. Was niet heel schokkend, maar was wel een rede waarom 12gobiking hem liever niet verkocht tot het helder was.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:18
Nutterd schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:31:
[...]

Ik ga hem ook zeker accepteren..maar wil er wel iets voor terug doen (hoeft in waarde niet gelijk te zijn aan de fiets maar meer een mooi gebaar)

En ben er zeker blij mee..dat was ook absoluut niet de reden van het niet meteen accepteren
Zeker aannemen. Je oom ziet dit ws als soort van laatste wens, dus waarom de illusie verstoren?
Doe voor hem een tegemoetkoming voor zijn hiernamaals. Graf verzorgen, toespraak in de kerk, interesse in het achterblijvende gezin tonen, zoiets. Dan weet hij dat de gedachte aan hem voortduurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:17
[...]

Dussss...

***members only***
Vuistregel is altijd een beetje dat je reach ongeveer goed is als je je naaf in je voorwiel niet kunt zien als je op het stuur kijkt. Zie je eerst het stuur, en dan de naaf dan is je frame te klein. Zie je eerst de naaf, en dan het stuur dan te groot.

Is een vrij grove regel, maar in mijn ogen een goed startpunt.

Je krijgt vanuit het filmpje het beeld dat het frame goed is bij een gekromde rug, en te klein bij een gestrekte rug. Vraag is dus of je van nature een wat gekromde rug hebt als je fietst (hebben velen), of dat je eigenlijk met rechte rug zou fietsen, maar de rug bolt door het (afwezige) grootte van het frame.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoffa op 20-05-2020 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 03:42
Lan Mandragoran schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:57:
[...]

Het budget dat ik in gedachten had zit eigenlijk rond de 800 - 900; ik ben een redelijke beginner. Maar veel dank voor de suggestie, ik ga er over nadenken (als deze in maat 56 te vinden is)!

Nog twee andere opties die ik tegenkwam:

- De Scott Speedster 20 (model 2019) voor 900 euro (https://www.12gobiking.nl/scott-speedster-20-2020)
- De Decathlon Triban (https://www.decathlon.nl/...remmen-blauw/_/R-p-301734)

Voordeel van de Decathlonfiets is de Shimano 105, t.o.v. de Shimano Tiagra van de Scott Speedster. Ook de hydraulische remmen van de Decathlon klinken goed. Lastig dit...

De 105 zou ik zeerzeker verkiezen boven de Tiagra, heb daar zelf ervaring mee en merkte duidelijk het verschil :)

Heb zelf ook de Sensa Modena gehad, 2018 model weliswaar met Ultegra, zeker een prima fiets. De fiets van Decathlon ziet er qua specs en afmontage goed uit, verder geen ervaring mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:01
Stufferdt schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:14:
Of Mantel en de andere grote winkels ook je zitbotjes opmeet en op basis van deze meting een zadel adviseert, weet ik eigenlijk niet.
Ja, ben er vandaag geweest toevallig. Binnenbeenlengte ook opgemeten.

Naar aanleiding van een eerdere post hier eens even goed naar de scott addict 10 disc en de addict 20 disc gaan kijken. De eerste is met Ultegra en kost 2299, de addict 20 heeft 105 en kost 1999.

Qua kleurstelling vind ik het frame van de addict 20 het mooiste, en ik denk dat ik met een 105 meer dan tevreden ga zijn. De Ultegra is grijs, en tja, Ultegra.
Het enige wat mij opviel waren de schijven, de Ultegra zien er strakker uit.
Ik ben echter geen grammenjager, die 200 gram gewichtsverschil ga ik absoluut niet merken, maar ik denk dat ik er ook qua fietservaring niet echt veel van zal merken. Ik denk dat ik die 300 euro daarom beter kan steken in een goed zadel en een andere kleur band. Die skinwall band vind ik nl. niet zo mooi.

Ik heb een proefritje gemaakt op een 54, maar het gevoel dat de reach iets te kort was. Maar omdat ik nu geen racer heb, heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Wat zou hier het advies zijn voor deze endurance bike?
Ik ben 1m81, binnenbeenlengte 89. Ik denk dat ik namelijk met een 56 beter uit ben.

addict 10:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=128122&w=760&h=570

Addict 20:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=128124&w=760&h=570
En omdat we toch samen gaan kijken heb ik voor mijn vrouw ook een fiets klaar laten zetten om eens te proberen 8) (Scott Contessa Addict 25 Disc)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=128540&w=760&h=570

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Ramon 73 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:00:
[...]

Zeker aannemen. Je oom ziet dit ws als soort van laatste wens, dus waarom de illusie verstoren?
Doe voor hem een tegemoetkoming voor zijn hiernamaals. Graf verzorgen, toespraak in de kerk, interesse in het achterblijvende gezin tonen, zoiets. Dan weet hij dat de gedachte aan hem voortduurt.
Hoop niet dat het zijn laatste wens is en dat hij het in ieder geval gaat overleven (hele grote kans van wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Mistraller schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 00:41:
[...]

Naar aanleiding van een eerdere post hier eens even goed naar de scott addict 10 disc en de addict 20 disc gaan kijken. De eerste is met Ultegra en kost 2299, de addict 20 heeft 105 en kost 1999.

Qua kleurstelling vind ik het frame van de addict 20 het mooiste, en ik denk dat ik met een 105 meer dan tevreden ga zijn. De Ultegra is grijs, en tja, Ultegra.
Ik ben echter geen grammenjager, die 200 gram gewichtsverschil ga ik absoluut niet merken, maar ik denk dat ik er ook qua fietservaring niet echt veel van zal merken. Ik denk dat ik die 300 euro daarom beter kan steken in een goed zadel en een andere kleur band. Die skinwall band vind ik nl. niet zo mooi.

Ik heb een proefritje gemaakt op een 54, maar het gevoel dat de reach iets te kort was. Maar omdat ik nu geen racer heb, heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Wat zou hier het advies zijn voor deze endurance bike?
Ik ben 1m81, binnenbeenlengte 89. Ik denk dat ik namelijk met een 56 beter uit ben.

addict 10:
[Afbeelding]

Addict 20:
[Afbeelding]
En omdat we toch samen gaan kijken heb ik voor mijn vrouw ook een fiets klaar laten zetten om eens te proberen 8) (Scott Contessa Addict 25 Disc)
[Afbeelding]
Vind die 20 iig een hele mooie fiets en zou persoonlijk als ik de fiets mooier vind en 300 euro prijsverschil in acht neem 105 boven ultegra verkiezen.

Die dichte schijven vind ik ook gaaf, geven een fiets een veel luxere uitstraling vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:27
@Nutterd Ik zou er naar toe gaan, passen meten kijken of het wat voor je is en dan een bedrag geven wat je aan iemand zou geven als het marktplaats is. Ik begrijp dat het krijgen je dwars zit, zou daar zelf ook niet heel lekker op gaan, maar als je wat teruggeeft ook al is het een ander item waar je oom nu meer aan heeft, doen

@Mistraller Klinkt heel decadent, maar de schijven van de Ultegra vind ik zo mooi dat ik geen 105 of DuraAce wilde... stond destijds bovenop m’n wensenlijst (disc [ultegra])...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Holk schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 07:32:
@Nutterd Ik zou er naar toe gaan, passen meten kijken of het wat voor je is en dan een bedrag geven wat je aan iemand zou geven als het marktplaats is. Ik begrijp dat het krijgen je dwars zit, zou daar zelf ook niet heel lekker op gaan, maar als je wat teruggeeft ook al is het een ander item waar je oom nu meer aan heeft, doen
Nja geld geven zou denk ik voor een familie vete zorgen dus dat gaat hem niet worden...heb wel wat leuke ideeen om terug te doen dus komt goed.

Wat betreft die schijven snap ik het opzich wel, zou mij ook kunnen lukken om er zo over te denken :+ kun je die schijven niet op een 105 remklauw monteren? (Domme vraag miss)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Nutterd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 07:26:
[...]

Hoop niet dat het zijn laatste wens is en dat hij het in ieder geval gaat overleven (hele grote kans van wel).
Oohhhh, gelukkig maar. Sorry voor de voorbarige conclusie.
Dan duim ik met je mee voor een goede afloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:27
Nutterd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 07:37:
[...]

Nja geld geven zou denk ik voor een familie vete zorgen dus dat gaat hem niet worden...heb wel wat leuke ideeen om terug te doen dus komt goed.

Wat betreft die schijven snap ik het opzich wel, zou mij ook kunnen lukken om er zo over te denken :+ kun je die schijven niet op een 105 remklauw monteren? (Domme vraag miss)
Dat kan zeker, ik was in de gelukkig positie dat ik m’n wensenlijstje kon afvinken (and then some) maar het zou passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
[...]

Kijk wellicht eens naar Ultegra met velgremmen.
Scheelt in prijs én gewicht, voor mij de ideale combinatie. Nog lichter dan Ultegra met schijfrem en weer goedkoper. Bij Mantel zie ik de Addict weliswaar alleen met schijfremmen.
Persoonlijk zie ik er niet zo het nut van in, schijfremmen is toch meer iets voor de ATB waar je veel vaker met vuile omstandigheden te maken hebt. Op de racer wil ik zo licht mogelijk ten faveure van snelheid. Remmen is angst (en zonde). Die enkele keer dat ik in een regenbui terecht kom, let ik wel wat meer op en laat de snelheid ietsje zakken. In een flinke regenbui rijd je toch al meestal minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
[...]

Knip
Die banden etc zijn prima onderhandelingsdingen ;) Met andere woorden, zeg dat je de fiets wil, met andere banden en extra x en y. Het zadel zal je niet gratis krijgen maar waarschijnlijk wel een gunstigere prijs dan los kopen.

@Def1ant als ik je zo op die fiets zie zitten heb ik eerder het idee dat hij te klein is voor je, op zijn minst hoe ver je naar voren moet strekken naar je stuur. Ik zou het zadel wat naar achter zetten en mogelijk een langere stuurpen. Daarnaast zit je erg onrustig op je fiets, wellicht voor het filmpje dus daar kan het op misgaan. Is het niet ook een kwestie van meer wennen? Zoals gezegd.. puur op basis van het filmpje en puur op basis van algemene indruk, niet wetenschappelijk bewezen of zo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:41
[...]

De ultegra versie is er volgens mij ook in het groen.
Ik heb eind vorig jaar voor de blauwe addict 20 gekozen en nog geen spijt van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Mistraller Een 56 is prima. If any zou je eerder naar een 58 moeten kijken dan naar een een 54. Ultegra is een grijze muizen groep, in alles iets duurder maar niet significant beter tenzij het Di2 is. Ik zou voor 105 gaan of direct de stap naar elektronisch schakelen (absoluut geen must, wel leuk). Ultegra bij een verder identieke fiets vind ik persoonlijk zonde van de meerprijs.

Zadel en banden zijn in principe prima dingen om bij aankoop (kostenloos) te laten vervangen. De remschijven kun je desnoods zelf vervangen. Zo lang ze nog nieuw zijn houden ze hun waarde bij doorverkoop wel en koop je een setje DA/Ultegra of SRAM schijven. Zodra je er een paar keer mee gaat rijden verliezen ze hun waarde snel.

[ Voor 30% gewijzigd door Ypuh op 20-05-2020 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Wat is dat eigenlijk dat alles over lijkt te stappen op schijfremmen? Voor mijn gevoel voldoen velgremmen al decennia lang meer dan voldoende voor de meeste fietsen. (zelfs in de regen valt er nog prima mee te remmen itt ca 30 jaar geleden toen je amper kon remmen als het nat was)

Wat voegen die schijfremmen dan in de praktijk toe wat de meerprijs (en gewicht) rechtvaardigt?

alles kan off-topic

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Prulleman
Ankona schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:25:
Wat is dat eigenlijk dat alles over lijkt te stappen op schijfremmen? Voor mijn gevoel voldoen velgremmen al decennia lang meer dan voldoende voor de meeste fietsen. (zelfs in de regen valt er nog prima mee te remmen itt ca 30 jaar geleden toen je amper kon remmen als het nat was)

Wat voegen die schijfremmen dan in de praktijk toe wat de meerprijs (en gewicht) rechtvaardigt?
Ondanks dat de vraag vaker is voorgekomen, stel ik het wel op prijs dat we ontopic reageren

[ Voor 18% gewijzigd door Outerspace op 20-05-2020 13:40 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-09 12:26
Ankona schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:25:

Ik heb nu nog geen schijfremmen, maar voor mij is de voornaamste reden dat ik op mijn volgende fiets graag de mogelijkheid wil hebben om dikkere banden (28-32mm) te leggen. Met velgremmen kom je in de knoei op een gegeven moment, heb ik me laten vertellen.

Oh en ik vind schijfremmen gewoon mooi ogen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Zoek maar even in dit topic, ik heb hier regelmatig over gepost. En verder: ad nauseam besproken in dit topic, als je het echt nogmaals uiteengezet wilt krijgen dan mag jij mij PM'en. De wereld wordt geen betere plek van deze discussie. Helaas... ;)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Ik hou me ook afzijdig (kamp velgrem ftw).

@Grin Hoe bevalt je nieuwe frame?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:58

Flipmo

OMG !!

kamp schijfrem, maar onnodige discussie om weer op te starten.
Zoek maar in het topic een paar weken / maanden terug ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:26
Ik wil op mijn nieuwe fiets ook schijfremmen, maar dat is vooral omdat ik jaarlijks minimaal 1x naar Italië of Spanje ga om daar lekker in de bergen te fietsen (en af te dalen).

We hebben in de vriendengroep al genoeg klapbandjes (tot gesmolten carbon velgen (maar dat houd ik op een productiefout)) gehad om de schijfremmen te rechtvaardigen.

Als ik in Nederland zou blijven zou het mij niet uitmaken.

Ik was eigenlijk van plan om deze te kopen, maar dan met Ultegra DI2 ipv Dura Ace: https://www.canyon.com/nl...ahmengroesse=M&quantity=1

Maar die is dus niet te krijgen in de combinatie Ultegra DI2 en Blue Fade...
Losse frames zijn ook niet te krijgen.

Mocht iemand daar een tip voor hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Master__R schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:43:
Geen Canyon kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

@Ypuh Ja velgremmen hè... Waar-de-loos natuurlijk. Had jij mij niet even kunnen waarschuwen? :+ ;)

Zonder gekheid. Mijn vorige 585 was een carbon fiets met het design/engineering van een klassiek stalen frame: ronde buizen, klassieke frame lugs, etc. Deze 795 is een carbon fiets die ook daadwerkelijk is ontworpen om gebruik te maken van (de eigenschappen van) carbon. Wat mij het meeste opvalt is het comfort; dat is aanzienlijk toegenomen. De 585 was gewoon een knetter stijf en licht frame, verder behoorlijk spartaans. Deze 795 voelt als een Honda Goldwing, heerlijk comfortabel. Maar ik merk ook wel dat het een aero frame is, dat extreem agiele/wendbare(zenuwachtige?) van de 585 heeft de 795 niet. Een sprintje aantrekken voelt op de 585 sneller, maar dat kan aan mij liggen. Ondanks de bikefit van de oude en nieuwe fiets, heb ik toch het idee dat ik anders zit op de 795. Anders als in: beter. Ik fiets nu meer met mijn bovenbenen, heel apart gevoel. Alsof ik dat eerder niet deed... :?

De fiets staat hier in de hal, elke keer als ik er langsloop raak ik nog even enthousiast als toen ik 'm voor het eerst zag. Het is wel echt een plaatje hoor... O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:30
Ik wil op mijn nieuwe fiets ook schijfremmen, maar dat is vooral omdat ik jaarlijks minimaal 1x naar Italië of Spanje ga om daar lekker in de bergen te fietsen (en af te dalen).

We hebben in de vriendengroep al genoeg klapbandjes (tot gesmolten carbon velgen (maar dat houd ik op een productiefout)) gehad om de schijfremmen te rechtvaardigen.

Ik was eigenlijk van plan om deze te kopen, maar dan met Ultegra DI2 ipv Dura Ace: https://www.canyon.com/nl...ahmengroesse=M&quantity=1

Minder remmen. Kun je gewoon bij velgremmen blijven. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 21:43
@Master__R Met velgremmen kom je die ene keer per jaar ook wel beneden hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
wisselwerking schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:27:
[...]

Minder remmen. Kun je gewoon bij velgremmen blijven. :+
Ja dat zeg ik ook altijd, ik heb zelf ook nog geen problemen gehad haha.
Maar goed dit waren ook niet echt mensen die bang zijn om te dalen, en wel handig zijn op de fiets.

Het waren eigenlijk wel altijd mensen die op carbon wielen reden. Mijn wieltjes zijn nog gewoon van alu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
Oelske schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:39:
@Master__R Met velgremmen kom je die ene keer per jaar ook wel beneden hoor ;)
Klopt, ik zeg ook niet dat het niet zo is. Maar als ik nu voor de keuze sta neem ik schijven om eerder genoemde redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:11

McMiGHtY

- burp -

Kan er anders niet gewoon een 'Het grote VELG vs SCHIJVEN" topic aangemaakt worden..en het dan hier er niet meer over hebben?

Zijn er nog mensen die morgen een rondje gaan fietsen? :D

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
McMiGHtY schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:52:
Kan er anders niet gewoon een 'Het grote VELG vs SCHIJVEN" topic aangemaakt worden..en het dan hier er niet meer over hebben?

Als ik echt moet kiezen tussen schijven en velgen, dan is de keuze vrij simpel hoor :+

Yes, morgen mooi rondje van 175 km! Goed smeren hè!

[ Voor 6% gewijzigd door Smultie op 20-05-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Als ik nu een nieuwe fiets zou kopen zou dat een disc fiets zijn.

- Je kunt dan toch zorgeloos bv de Pyreneeën in. Met velgremmen op carbon zou ik dat niet durven, en alu remranden vind ik lelijk.
- Ik rijd tien jaar met velgrem. Laatst voor het eerst proefgereden op een disc fiets, en dat verschil merk je gelijk. Ook als het droog is.
- Restwaarde veel beter bij schijf dan velg.
- Schijf kan tegenwoordig ook licht zijn. Zie bv Scott Addict RC.
- Je kan bij schijf gewoon direct de beste wielset kopen die je je kunt veroorloven omdat itt velgrem de wielset niet wordt opgeremd.
- Ik vind schijven mooi ogen. Zeker bv een zwarte Venge met DA rotors is slick.
- Ik rijd veel in het duingebied, ook in de winter. Als het wegdek dan nat is, in combinatie met al dat zand, dan hoor je echt een gruwelijk gekraak als je remt. Naar geluid, en je hoort je remranden bijna onder je kont vandaan slijten.

De nadelen zijn er ook. Vooral het moeilijker onderhoud, en snelle gekrijs bij vervuiling rotor is irritant. Al met al zou ik toch zeker disc halen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
McMiGHtY schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:52:

👆

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
@Grin gaaf hoor, en wel herkenbaar.

Mijn eerste fiets was een aluminium Gazelle V3, daarna een stalen/klassiek Surly frame en nu dus een vol carbon aeroracer. Had een beetje de houding van die paar grammen en ander materiaal zal wel wat meevallen qua verschil in rijeigenschappen, maar daar ben ik toch wel iets op terug gekomen. De cliches zijn wel redelijk waar (helaas):
- Aluminium: Knalhard verticaal maar slap horizontaal, duidelijk de minst comfortabele fiets
- Staal: Absorbeert trillingen veel beter (mede door de bredere banden en luiere zit)
- Carbon: Is qua sprinten vele malen stijver, maar filtert kleine oneffenheden ook goed weg (alleen bij klinkers gaat die stijfheid je weer tegenwerken)

Op strak asfalt is de aeroracer dus gewoon de comfortabelste. Ik had niet verwacht hier zo makkelijk 150km ritten mee te kunnen doen. Voor klinkers/kasseien en België is staal een stuk comfortabeler. Wil niet zeggen dat dit voor alle frames geldt want het zijn daarnaast ook gewoon totaal verschillende types fietsen en ontwikkelingen binnen de materiaalsoorten hebben ook niet stilgestaan. Mijn stalen fiets met gebogen voorvork rijdt veel luier dan de Cervelo met een rechte voorvork. Die laatste zit ook nog iets lager waardoor je meer 'in' de fiets zit als 'erop', wat uitnodigt tot een diepere zit en hard rijden. Dan komt die fiets ook veruit het beste tot z'n recht.

Ik heb mijn Cervelo nu ongeveer een jaar (maart) en afgelopen najaar dan afgemaakt met een Quarq, Etap en Zipp's. Hij staat mooi op m'n slaapkamer en betrap me er regelmatig op even 10-20 seconden er naar te staren. Misschien ben ik wel gewoon een materialist, maar als je oprecht blij wordt van iets dan is dat geen schande (het motiveert ook wel om nóg meer te gaan fietsen :)).

@Stoffa Doe nou niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 20-05-2020 11:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoffa
@Ypuh Haha je hebt gelijk ja. Het is me er overigens ook niet om te doen een discussie te starten over wat beter is, maar om aan te geven wat ik persoonlijk zou kopen en waarom.
Beiden hebben voors en tegens, en een discussie over wat beter is, is eindeloos.

Iets anders dan:
Let's talk about Giant.

Ik ben van mening dat Giant te weinig credits krijgt voor hetgeen ze doen. Ze worden zelfs qua imago vaak in 1 adem genoemd met bv een Sensa. Zwaar onterecht imo:

- Eigen R&D.
- Eigen productie.
- Bekend om hun uitstekende kwaliteitsniveau.

Ik begon voor het eerst anders naar Giant te kijken toen ik in een interview met Tom Dumoulin zag dat hij met zijn Cervelo bij lange na niet zo blij was als met zijn TCR, daar waar ik verwachtte dat hij juist blij zou zijn dat hij eindelijk een "echt dik merk" onder zijn kont had.

Als ik dan kijk naar merken als bv BMC die een heel sexy imago hebben, maar volgens mij totaal geoutsourcde productie dan plaats ik daar vraagtekens bij. Doet BMC het op welk vlak ander dan imago nou echt beter dan bv een Sensa? Volgens mij niet. Ik verdenk ze er zelfs sterk van hun frames gewoon bij bv een Workswell in te kopen, en over te spuiten zoals bv Orbea ook doet.

Iig heeft Giant voor het doen van in house ontwerp, in house productie en ook daadwerkelijk kwaliteitsniveau leveren, voor mij een hoog aanzien gekregen.
Misschien zijn hun fietsen niet het meest flashy, maar als je een fiets wilt die zo'n beetje de beste racefiets is die je maar kunt kopen, dan koop je een TCR.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoffa op 20-05-2020 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Nutterd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 07:37:
[...]

Ik zou zeggen: "OK, ik leen je fiets. Ik zal er goed voor zorgen. Als je hem later weer een keer terug wilt dan geef je maar een kik."

Dan blijft het zijn fiets.

En zolang hij niks zegt rij jij op de fiets. Hij blij. De fiets blijft van je oom. Jij blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Stoffa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:10:
@Ypuh Haha je hebt gelijk ja. Het is me er overigens ook niet om te doen een discussie te starten over wat beter is, maar om aan te geven wat ik persoonlijk zou kopen en waarom.
Beiden hebben voors en tegens, en een discussie over wat beter is, is eindeloos.

Iets anders dan:
Let's talk about Giant.

Ik ben van mening dat Giant te weinig credits krijgt voor hetgeen ze doen. Ze worden zelfs qua imago vaak in 1 adem genoemd met bv een Sensa. Zwaar onterecht imo:

- Eigen R&D.
- Eigen productie.

Ik begon voor het eerst anders naar Giant te kijken toen ik in een interview met Tom Dumoulin zag dat hij met zijn Cervelo bij lange na niet zo blij was als met zijn TCR, daar waar ik verwachtte dat hij juist blij zou zijn dat hij eindelijk een "echt dik merk" onder zijn kont had.

Als ik dan kijk naar merken als bv BMC die een heel sexy imago hebben, maar volgens mij totaal geoutsourcde productie dan plaats ik daar vraagtekens bij. Doet BMC het op welk vlak ander dan imago nou echt beter dan bv een Sensa? Volgens mij niet. Ik verdenk ze er zelfs sterk van hun frames gewoon bij bv een Workswell in te kopen, en over te spuiten zoals bv Orbea ook doet.

Iig heeft Giant voor het doen van in house ontwerp, in house productie en ook daadwerkelijk kwaliteitsniveau leveren, voor mij een hoog aanzien gekregen.
Misschien zijn hun fietsen niet het meest flashy, maar als je een fiets wilt die zo'n beetje de beste racefiets is die je maar kunt kopen, dan koop je een TCR.
Ik ben heel, heel, heel blij met m'n TCR Advanced Pro 2 Disc :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Seriph schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:10:
[...]

Ik zou zeggen: "OK, ik leen je fiets. Ik zal er goed voor zorgen. Als je hem later weer een keer terug wilt dan geef je maar een kik."

Dan blijft het zijn fiets.

En zolang hij niks zegt rij jij op de fiets. Hij blij. De fiets blijft van je oom. Jij blij.
dit heb ik nu met hem zo besproken inderdaad, het is in ieder geval geregeld en ga hem vrijdag ophalen...hij heeft hem zelfs naar de fietsenmaker gebracht om hem helemaal in orde te maken (heeft lang stil gestaan en hij wou me geen fiets geven die weer kapot ging 8)7 8)7 )

nja zoals gisteren ook al aangegeven ik ben er heel blij mee...ga wel even een bikefit doen zo gauw dit kan zodat ik gewoon een perfecte fiets heb met heel veel geluk...

het is overigens ook een DISC :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
toch nog maar even mijn mening. :)
velgremmen voldoen voor de meeste prima, is dat een reden om niet iets beters te willen?? voor de een wel, voor de ander niet. Het is een kwestie van voor en nadelen tegenover elkaar afwegen. en dat is voor iedereen anders...

- Het prijsverschil (zeker bij een mid range alu 105 fiets) is best aanzienlijk (1200 vs 1500). Bij duurdere fietsen wordt het reletief gezien kleiner.

- De een vind het mooi, de ander spuuglelijk (persoonlijk vind ik vooral disk velgen mooier)

- Het scheelt slijtage van je rem rand, voor de 1 een non issue, voor de ander wel van toepassing (afhankelijk van de prijs van je wielen, het materiaal, en de km die je maakt)

- gewicht is nog steeds iets hoger, maar bij een aero fiets wordt daar ook niet over geklaagd.. (maar wat je met die 200 gram op de klim verliest maak je op de afdaling weer goed :) ) of het in het vlakke NL uitmaakt, en of het eigenlijk een aero voordeel heeft.. geen idee.

- remprestaties, voor een mooie weer NL rijder totaal niet belangrijk, voor slecht weer rijders zeker wel (extra invloed van regen en daarmee zand op je velgen zorgt voor een stuk meer slijtage). En met afdalen in buitenland lijken me de voordelen duidelijk. Ook al kom je met velgremmen ook beneden, dat zou geen argument hoeven zijn om iets beter te kunnen doen.

- onderhoud, op de MTB heb ik er geen moeite mee, als je fatsoenlijk spul hebt hoef je echt niet een paar x per jaar te ontluchten of zo (en ook als dat wel moet is het geen rocket science). Mijn XT remmen op de MTB draaien nu al 1,5 jaar zonder onderhoud, op een keer blokjes vervangen na.

Voor de volledigheid, ik ben meer mountainbiker dan wielrenner en geef mijn geld ook liever uit aan de MTB dan aan de racefiets (simpele cube met tiagra, wat echt prima voldoet), ik rij er vooral mee op de trainer en nu er veel routes gesloten zijn of amper begaanbaar ook op de weg. Als mijn racefiets vervangen moet worden zou ik er echter zeker 1 met disc kopen, gewoon omdat het er meer voordelen dan nadelen aan zitten voor mij :) (ik hoop echter dat ie het nog lang volhoud, want ik koop liever eerst een ander MTB :D)

Ik reed 25 jaar geleden al in de Ardennen op een mountainbike met velgremmen en een vaste vork, dat ging toen ook prima, maar daar hoef je nu ook niet meer mee aan te komen, je kan inmiddels beter materiaal kopen, waar je meer lol mee hebt. Is dit te vergelijken met schijfremmen op een racefiets, misschien nu nog niet, maar geloof me, over een paar jaar is het echt anders. Of het nu door marketing gedreven wordt, of door pro's, de shift is al gaande en keert niet om. Ik vind het een beetje ouderwets om vast te houden aan velgremmen :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Tja, Giant is gewoon de Volvo/Volkswagen onder de fietsmerken. Super degelijk, niets mis mee, niet bijzonder lelijk, niet bijzonder mooi. Voor heel veel mensen de beste keuze (i.t.t. Canyon, die het een stuk minder doen en vaak nog gewoon duurder zijn ook als je de kortingen meerekent).

Hoe vaker ik Canyon als optie voorbij zie komen (bij relatieve beginners), hoe gefrustreerder ik dan ook wordt dat mensen niet vaker kiezen voor een merk als Giant. Een Canyon is alleen een goede keuze als je nul service nodig bent, bereidt bent om te wachten (op levering en/of service) en te lui bent om te speuren naar een leuke deal. Service heb je meestal achteraf pas nodig, dus logisch dat je dat niet incalculeert bij je aankoop. (Vreemd genoeg zie je mensen voor wie Canyon wél een goede deal kan zijn, structureel voor andere merken kiezen).

Giant daarentegen heeft echt wel hele scherpe prijzen en totale pakketten (bijvoorbeeld de Propels waar standaard een powermeter op zit). Ook hebben ze een zeer uitgebreid dealernetwerk en kun je regelmatig 20-40% korting krijgen, waarmee je ook gewoon een stuk goedkoper uit bent, zeker als een zadel/stuurpen wissel, fietsmetingkje, gratis onderhoudsbeurtje etc. incalculeert.

Afijn, (prijs)technisch zou ik een Giant zo kopen, maar laat me in eerste instantie leiden door geometrie en daarna looks. Het dichtst in de buurt komt voor mij de Defy, maar die is eigenlijk weer net iets té endurance, waar de TCR en Propel weer te agressief zijn. Verder is een Defy natuurlijk niet het toppunt van sexy en aangezien ik mijn slaapkamer deel met mijn fiets...

Dat een fiets perfect/rationeel moet zijn ben ik het ook niet altijd mee eens. Je koopt ook geen Ferrari vanwege het vriendelijke onderhoudsschema en omdat ie zo degelijk is of makkelijk over drempels rijdt. Ik heb best wat 'dingetjes' gehad met mijn Cervelo frame, maar inmiddels draait hij beter dan hoe een gemiddelde high-end fiets de winkel uitrolt. Wat dat betreft vergelijk ik het maar met een F1 wagen waar continu aan getweaked wordt. Als het eenmaal klikt heb je een heerlijke machine, maar het kost je wel de nodige inspanning om hem op dat punt te krijgen én houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 20-05-2020 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
Ja dat is m'n punt dus precies: Giant heeft onterecht een Volkswagen imago.

Kijk hun recente productievideo over de nieuwe TCR bv eens, dan zie je hoeveel liefde en gevoel voor detail er in dat ontwerp zit. Kijk eens naar hoe ze met robotisering bezig zijn.
Een Cervelo, BMC of Sensa zul je niet snel met een dergelijke video zien komen. En in mijn ogen is dat veelal doordat zij "stiekem" gewoon Chinese fabrikanten hun fietsen laten bouwen.
Ze hebben simpelweg geen daadwerkelijk eigen ontwerp, geen eigen fabrieken etc, dat is allemaal geoutsourced.

Zon TCR is niet slechts "VW degelijk". Het is een van de beste racefietsen die je kunt kopen. Maar mensen zien dat vaak niet omdat het wielerwereldje aan elkaar hangt van "smoke and mirrors". Een gelikt ogend frame, met een mooi marketingpraatje is veelal genoeg om jezelf te profileren als premium.
Giant houdt zich itt andere premium merken bezig met de best mogelijke racefiets bouwen, waar anderen zich meer richten op een fiets bouwen die vooral aantrekkelijk oogt (zie ook bv Luetscher over de S5).

Dit hele verhaal staat uiteraard los van geometrie. Als je lichaam niet aansluit bij de verschillende maten die Giant aanbiedt van bv de TCR, dan zou ik ook verder kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Stoffa op 20-05-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
Stoffa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:47:
Ja dat is m'n punt dus precies: Giant heeft onterecht een Volkswagen imago.

Kijk hun recente productievideo over de nieuwe TCR bv eens, dan zie je hoeveel liefde en gevoel voor detail er in dat ontwerp zit. Kijk eens naar hoe ze met robotisering bezig zijn.
Een Cervelo, BMC of Sensa zul je niet snel met een dergelijke video zien komen. En in mijn ogen is dat veelal doordat zij "stiekem" gewoon Chinese fabrikanten hun fietsen laten bouwen.
Ze hebben simpelweg geen daadwerkelijk eigen ontwerp, geen eigen fabrieken etc, dat is allemaal geoutsourced.

Zon TCR is niet slechts "VW degelijk". Het is een van de beste racefietsen die je kunt kopen. Maar mensen zien dat vaak niet omdat het wielerwereldje aan elkaar hangt van "smoke and mirrors". Een gelikt ogend frame, met een mooi marketingpraatje is veelal genoeg om jezelf te profileren als premium.
Amen, de TCR is immers (een van) de voorvader(en) van de huidige racefiets geometrie. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Prulleman schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:35:
toch nog maar even mijn mening. :)
velgremmen voldoen voor de meeste prima, is dat een reden om niet iets beters te willen?? voor de een wel, voor de ander niet.

[knipje]

Ik reed 25 jaar geleden al in de Ardennen op een mountainbike met velgremmen en een vaste vork, dat ging toen ook prima, maar daar hoef je nu ook niet meer mee aan te komen, je kan inmiddels beter materiaal kopen, waar je meer lol mee hebt. Is dit te vergelijken met schijfremmen op een racefiets, misschien nu nog niet, maar geloof me, over een paar jaar is het echt anders. Of het nu door marketing gedreven wordt, of door pro's, de shift is al gaande en keert niet om. Ik vind het een beetje ouderwets om vast te houden aan velgremmen :P
Op de ATB wil ik niet anders dan schijfremmen, op de racer uitsluitend velgremmen. Met uitsluitend verharde weg en gericht op snelheid vermijd je slecht weer ritten. En daarbij voldoen velgremmen prima en pik je het voordeel van lager gewicht, prijs en minder/eenvoudiger onderhoud mee. Schijfremmen is toch minstens 1x jaarlijks vullen/verversen/ontluchten. Geen dagtaak of rocket science, maar het is extra. Velgremmen schuif je om de x 1000km een setje nieuwe pads in en klaar.
ATB is een heel ander karakter van fiets en gebruik. Ik ging vroegâh ook de Ardennen in met elastomeer vork en velgremmen, ging eigenlijk prima....totdat het al weken nat was en er afgesproken was met een groepje in Zuid-Limburg te gaan rijden. Op driekwart moeten afbreken omdat ik een nieuwe set remblokjes volledig tot het ijzer had weg geremd door de klei/regen etc.

Slijtage van de velg door velgremmen is voor bijna iedereen een non-issue! Je moet toch heel veel kilometers in heel slecht weer rijden wil je een velg moeten vervangen door slijtage van de remranden. Qua remslijtage heb ik in 40 jaar fietsen nog nooit een velg vervangen. Door stoot/valschade heus wel eens vaker. En daarbij helpt schijfremmen ook geen fluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Ramon 73 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:51:
[...]

Op de ATB wil ik niet anders dan schijfremmen, op de racer uitsluitend velgremmen. Met uitsluitend verharde weg en gericht op snelheid vermijd je slecht weer ritten. En daarbij voldoen velgremmen prima en pik je het voordeel van lager gewicht, prijs en minder/eenvoudiger onderhoud mee. Schijfremmen is toch minstens 1x jaarlijks vullen/verversen/ontluchten. Geen dagtaak of rocket science, maar het is extra. Velgremmen schuif je om de x 1000km een setje nieuwe pads in en klaar.
ATB is een heel ander karakter van fiets en gebruik. Ik ging vroegâh ook de Ardennen in met elastomeer vork en velgremmen, ging eigenlijk prima....totdat het al weken nat was en er afgesproken was met een groepje in Zuid-Limburg te gaan rijden. Op driekwart moeten afbreken omdat ik een nieuwe set remblokjes volledig tot het ijzer had weg geremd door de klei/regen etc.

Slijtage van de velg door velgremmen is voor bijna iedereen een non-issue! Je moet toch heel veel kilometers in heel slecht weer rijden wil je een velg moeten vervangen door slijtage van de remranden. Qua remslijtage heb ik in 40 jaar fietsen nog nooit een velg vervangen. Door stoot/valschade heus wel eens vaker. En daarbij helpt schijfremmen ook geen fluit.
Ik heb in twee winters duinrijden een alu velg totaal uitgehold. Zand en water zijn een dodelijke combinatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:56
Stoffa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:10:

Iets anders dan:
Let's talk about Giant.

- Eigen R&D.
- Eigen productie.

...

Hier ook een tevreden Giant rijder. Nu ben ik ook geen doorsnee materiaal freak; ik kan best warm worden van een mooie fiets (zoals de Look van @Grin); wil ook graag goed spul; maar ik kan mijzelf niet zien rijden op zo'n 4-5K fiets. Het is uiteindelijk gewoon een gebruiksvoorwerp, en poetsen heb ik een broertje dood aan. Kortom voor mij gaat functie boven de Looks ;).

Ik heb ooit eens een uitstapje gemaakt naar een Cube; maar die miste toch het levendige gevoel van mijn TCR. Dus daarna maar weer een TCR gekocht en zo ben ik al ruim 15 jaar een tevreden Giant rijder, en ik verwacht niet dat dat nog snel zal veranderen.

Naar mijn idee komt het slechte imago dan ook vooral van de goedkope meuk (300 euro mountainbikes) waar je veel scholieren mee ziet. Zonder Giant zoui de racefiets er waarschijnlijk heel anders uit hebben gezien. Mocht je twijfelen over het innovatieve karakter van Giant: mer de Cadex hadden ze het eerste/een van de eerste carbon productie frames. De sloping geometrie van de bovenbuis kwam in het peloton met de TCR (total compact road). De ellende van de ISP is veroorzaakt door Giant.

Wel heeft het lang geduurd tot er een aero-racer kwam; en dat terwijl ze rond 2000 al een aerodynamische zadelpen en voorvork hadden.

En omdat de discussie over discs/velgrem vervelend wordt: Shimano of Campa? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Bij Giant draait het qua racefietsen dan ook voornamelijk om de TCR. De Propel is voor hen een verplicht nummertje heb ik de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Stoffa VW heeft het ook al meerdere malen geprobeerd met hun Pheaton, Arteon en Touareg modellen. Op hun hoogtepunt moesten die de concurrentie aangaan met de S-Klasse en 7-serie en lag daar ook gewoon een 6 liter W12 motor in met alle bells and whistles waar luxe-merk Audi jaloers op kon zijn. Die projecten zijn helaas wel aardig gefaalt (elke auto moest tienduizenden euro's achteraan).

Ik kan er weinig aan doen helaas, maar mijn verwende hartje springt niet snel over van een Giant helaas :+ (met name de Propel is ook gewoon foeilelijk). Dat wil niet zeggen dat ik er nooit ééntje zal kopen. Als uit mijn selectieproces blijkt dat het de beste keuze is, dan zou ik het zeker overwegen. D.w.z. perfecte geometrie, geschikt voor beoogde gebruik, niet lelijk en de prijs vind ik dan van ondergeschikt belang (waardoor Giant toch wat meer naar de achtergrond verdwijnt).

Als ik nu een keuze moest maken voor een meer klim georiënteerde fiets dan zou ik eerst nog eens bij Scott of Bianchi gaan shoppen voordat ik bij Giant uitkwam denk ik.

P.s. Hier iemand die z'n Zipp alu velgen na 48dkm opgereden heeft. Dan moet je echt wel even doorrijden er vanuitgaande dat je in de tussentijd geen nieuwe fiets/wielen koopt of er nog een 2e setje naast hebt. Vol carbon schijnt nog langer mee te gaan, zeker de nieuwere textured brake tracks van Zipp, Enve, Campa etc.

Met kutweer komt mijn dure fiets toch niet buiten, of ik nou discs had of niet. Slecht weer is ook funest voor je lagers, lak, grotere kans op valpartijen etc. terwijl snelheid en comfort dan toch al sub-optimaal zijn. Die 2 argumenten lijken me dus vooral voor verkopers of om thuis budget op te halen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ypuh op 20-05-2020 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
Wat Bianchi betreft gonst het ook van de China outsourcing geruchten. Persoonlijk zou ik daar niet snel shoppen.

De VW-analogie snap ik op zich wel, maar vind ik ook scheef gaan. Audi is ook daadwerkelijk een meer premium merk dan VW, is eigenlijk de meer luxe lijn van hetzelfde merk. Logisch dat dat tov VW hoger in aanzien/gewildheid staat.

In de fietswereld zien we echter merken als BMC en Cervelo volledig ten onrechte als premium te boek staat tov Giant. Wat deze merken daadwerkelijk bieden is niets anders dan hype: ze hebben geen eigen fabrieken, outsourcen hun productie en dat is gewoon minder dan je spullen daadwerkelijk zelf maken. Ze zouden qua aanzien dan ook onder Giant moeten staan ipv erboven.
Dat zie je overigens ook terug in bv het aantal klachten bij dit soort outsourcing merken over krakende bbs wegens slechte productietoleranties. Knappe jongen die een Giant bb86 frame vindt met diezelfde problemen.

Wel vind ik dat een TCR niet de meest sexy fiets is om te zien. Vroeger zou dat voor mij reden zijn een meer flashy fiets te kopen. Ik merk dat ik daar nu anders tegenaan kijk: als 1 partij de beste fiets levert, tegen ook nog eens een heel aantrekkelijke prijs, dan heeft dat toch mijn voorkeur ook al is het design wat minder in your face. Teveel mensen worden al opgewonden van het woordje SWORKS op een frame imo.

Zelf ben ik nog in afwachting van de nieuwe Dura Ace groep die ik dit jaar verwacht. Als die er komt dan zou ik volgend jaar best eens een TCR kunnen aanschaffen met die groep in Di2.

PS: Ook vind ik het ronduit sympathiek hoe Giant nu op veel modellen een dubbelzijdige powermeter meelevert. Dat is nog eens klantgerichtheid, en ze maken er nog nauwelijks tamtam over ook. Vergelijk dat eens met andere merken waar je een gelockte powermeter krijgt, en je na aanschaf nog even verder mag dokken.

[ Voor 23% gewijzigd door Stoffa op 20-05-2020 12:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Bottom bracket en toleranties is natuurlijk maar één van de vele aspecten van een frame. Ik neem aan dat je deels naar Hambini refereert en ik ben ook een fan, maar als je een viroloog vraagt wat het ergste is wat de wereld kan overkomen krijg je een heel ander antwoord dan wanneer je diezelfde vraag aan een engineer of IT-specialist vraagt.

To name a few en met de nadruk op Cervelo:
- Design (Cervelo is niet uniek meer, maar wel één van de eerste/betere aero fietsen, met name bij de triatlon waar minder restricties zijn lopen ze nog steeds ver voor)
- Kwaliteit van het carbon
- Spuitwerk
- Layup van carbon
- Rijkwaliteit
- Stijfheid
- Kabelloop
- Voids/luchtbellen
- Bottom bracket design (het BBRight systeem heeft wel een paar voordelen t.o.v. bijv. BB30)
- Bottom bracket toleranties
- Garantie (levenslang bij Cervelo)
- Geometrie
- Sponsoring/marketing (bijv. Scott doet dat heel leuk in mijn ogen)

Cervelo heeft eigenlijk alles ruim op orde, behalve die toleranties i.c.m. het BB design. Het is dus niet zozeer de fout van de designers, maar de partij aan wie ze hun productie uitbesteden (waar het merk vervolgens weer 100% verantwoordelijk voor is). Dat probleem heb ik opgelost door een Hambini BB te installeren en daarmee ben je in één klap een stuk beter af dan alle andere systemen die er zijn, het zou alleen niet nodig moeten zijn bij een frame van €2.8k retail.

De Cannondale die laatst voorbij kwam bij Hambini laat dit ook zien. Als je het BB30 systeem even vergeet, is het in de basis gewoon een high-end frame waar geen Chinees of Canyon tegen op kan. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Pinarello, als je die lak vergelijkt met Canyon, dan snapt zelfs een blinde nog dat daar een meerprijs aanvast zit. Blijf je puur naar de specs kijken dan is elk carbon frame van 900 gram even goed.

Ik wil nog wel eens wat meer uitleg geven over het carbon productieproces (ben regelmatig in een urenlang zwart YT gat beland de afgelopen maanden). Je ziet heel snel waar de prijsverschillen zitten tussen de goedkopere en high-end frames, ook al worden ze in dezelfde fabriek gemaakt. Het is niets anders dan ordinaire kosten besparing, in plaats van 8 secuur gelegde laagjes worden er in de helft van de tijd 7 laagjes op een hoop gegooid. Eenmaal onder de lak en zo lang het niet kapot gaat, zul je het verschil niet direct merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

@Gebanned 4-5K? You're funny. ;)
Daar heb je het frame, zadel(zonder zadelpen), handlebar (zonder stuurpen), en 1 wiel voor. Doe daar maar een paar K bij. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:49
Grin schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:03:
De fiets staat hier in de hal, elke keer als ik er langsloop raak ik nog even enthousiast als toen ik 'm voor het eerst zag. Het is wel echt een plaatje hoor... O+
Ypuh schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:58:
Ik heb mijn Cervelo nu ongeveer een jaar (maart) en afgelopen najaar dan afgemaakt met een Quarq, Etap en Zipp's. Hij staat mooi op m'n slaapkamer en betrap me er regelmatig op even 10-20 seconden er naar te staren. Misschien ben ik wel gewoon een materialist, maar als je oprecht blij wordt van iets dan is dat geen schande (het motiveert ook wel om nóg meer te gaan fietsen :)).
* Johlo voegt zich bij club

Sinds ik verhuisd ben naar een appartement met tuintje+schuurtje hoeft mijn fiets niet meer binnen te staan, maar ik merk dat ik hem vaak toch gewoon binnen zet. Af en toe een blik werpen maakt dat ik zin krijg om er 's middags lekker op uit te gaan en dat ik er echt naartoe leef haha.

Gisteren nog wat finetuning aan zadelpositie op de nieuwe fiets gedaan en ik zat echt haast perfect voor mijn gevoel. Lekker weertje gisteren deed me voelen alsof ik over de weg vloog, fantastisch.

Voor morgen ook plannen om weer een langere rit te maken, ben nog wel een beetje aan het kijken waar naartoe. Iemand recentelijk bij Achelse kluis over de grens geweest? Ik heb een route die een klein stukje Belgie meepakt daar, maar dat houdt dus in dat ik over de grens moet. Hoor van collegae wat signalen dat sommige grensovergangen nog wel gesloten zijn, dus ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:56
Grin schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:53:
@Gebanned 4-5K? You're funny. ;)
Daar heb je het frame, zadel(zonder zadelpen), handlebar (zonder stuurpen), en 1 wiel voor. Doe daar maar een paar K bij. :X
Daar was ik al bang voor...
Die 4-5K is de grens waar ik nog naar durf te kijken in verband met budget creep :+

Heb ik dan overigens het voor of het achterwiel?

[ Voor 6% gewijzigd door Gebanned op 20-05-2020 13:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
Ik heb weinig interesse mijn poging mensen eens op een andere manier naar Giant te laten kijken te laten afvloeien naar een discussie over of Cervelo wel of niet goed is.
Los daarvan vind ik het ook naar jou persoonlijk toe niet zo chique om de fiets waar jij zo gek op bent eens flink af te zeiken.
Wel kom je enigszins pedant uit de hoek door te doen alsof je meer weet over carbon productie dan anderen hier. Je bent bepaald niet de enige die het hele internet afstruint naar informatie over dat soort onderwerpen, trust me ;)

Anyway, waar het me om gaat is dat Giant gewoon echt dik spul maakt, en niet moet worden weggezet in hetzelfde licht als anderen die een framepje monopoliseren bij Workswell, er een laagje verf over doen en klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Voor 5K geef ik je het achterwiel, wellicht zelfs met een oude Sram XG-1190 cassette. Ik ben de beroerdste niet. O-) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 20-05-2020 13:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• la_fusion
Het grote probleem voor Giant zit hem denk ik ook in de prijsstelling, als je gaat kijken naar de prijs kom je bij 1000 euro al Giant fietsen tegen en die zijn echt wel anders dan de 10k Giant fietsen. Als je echter niet veel verder kijkt, dan blijft dat waarschijnlijk als eerste hangen. Bij Cervelo oid moet je direct een pak meer uitgeven waardoor het al sneller premium is.

Zelf overigens enorm tevreden over mijn TCR uit 2016. Enorm degelijke fiets maar ik zou eerlijk gezegd niet durven zeggen of een ander merk minder goed zo zijn geweest en/of ook alle klappen/valpartijen overleefd zou hebben.

/edit wat overigens wel heel erg gunstig is bij Giant is de grote range van maten. In ieder geval aan de onderkant waar ik zoek ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door la_fusion op 20-05-2020 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Ik steek voor geen enkel merk mijn handen meer in het vuur, net als dat ik denk dat echt slechte fietsen niet meer gemaakt worden (een carbon frame wordt best 'overgeproduceerd' om garantiegevallen te voorkomen). Cervelo is het enige merk wat ik een beetje ken en me in verdiept hebt, dus daar val ik eerder op terug.

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat er meerdere niet direct zichtbare factoren zijn om een frame op te beoordelen en het label 'Premium' te geven (en Giant komt er dan best goed vanaf op het gebied van toleranties, grove productiefouten, dealernetwerk etc). Het is onmogelijk hier objectief naar de kijken zonder alle frames doormidden te snijden en/of mee te kijken in de fabriek of de statistieken van garantiegevallen afzetten tegen de verkoopaantallen, maar dat zijn black boxes voor de consument. Vind het dan ook zonde als mensen puur hun beslissing maken op basis van alleen de specsheets, dan zouden we namelijk allemaal op een Canyon rijden.

Overigens is de conclusie van mijn 'onderzoek' dat ik niet zo'n hoge pet op heb van de fietsenindustrie als geheel. Het is vrij amateuristisch allemaal als je het vergelijkt met de autoindustrie, lucht- en ruimtevaart etc. Ik wil het nog net geen hobbyisten noemen, maar wie denkt dat ze met 3D en simulatiesoftware een frame helemaal doormeten voordat deze naar productie gaat zit er flink naast :+. Een team dat zichzelf opsluit met wat mallen, verschillende layups uitprobeert en met trail-and-error hoopt dat er een frame uitkomt wat licht is en niet stuk gaat zit dichterbij de werkelijkheid. Om vervolgens aan een Chinees uit te leggen hoe hij precies diezelfde stappen identiek uitvoert is denk ik dan ook de bron van eventuele problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
Eens. De fietsindustrie is vooral marketing en weinig innovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
NoepZor schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:37:
Ik ga eerst maar eens met een stukje karton aan de slag :)
Net tussen de middag maar eens op een stuk karton gezeten, kreeg eerst geen afdrukken. Vervolgens een zijde verwijderd waardoor de golf bloot kwam te liggen. Na een paar minuutjes zitten inderdaad 2 duidelijk te onderscheiden rondjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYVZrpeQ_YpLdnx38-uIlxyyZqM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jRSBPxexxg99VEoC286qqDXR.jpg?f=user_large

Nu heb ik ongeveer het midden gemarkeerd en dat gemeten komt op 13 cm. Het zadel van mijn fiets (toevallig een Giant TCR :P die verder top bevalt! ) is dat niet eens breed. Ik moet dus gaan kijken voor een wat breder zadel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 20:12

Kluus

Gang is alles

Grin schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:45:
@Kluus Bij een witte fiets staat het zeker wel!
Alleen dan wel een met een klassiek karakter: een jaren 70-80 witte Colnago, met commandeurs, leren helmpje op. Top! Kleur is m.i. van ondergeschikt belang bij skinwall, ik vind het (alleen?) mooi op een klassieke fiets.

Zoiets doet mij bijvoorbeeld zeer aan de ogen, maar ja: smaak enzo... ;)
[Afbeelding]
Nou moet ik je toch voorzichtig gelijk gaan geven, heb even bandjes van een andere wielset gemonteerd (Conti GP5000) en dat ziet er eigenlijk wel een stuk rustiger uit... Ik denk dat ik ze er voorlopig nog even op laat zitten.

Foto (ff snel dus ketting staat niet goed etc etc ;)):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vU264B9u9ZESbMR5dVbq_0fqaQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kzr2y4sCdE7Uub2e0tVSg4A8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:36
Gebanned schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:54:
[...]
En omdat de discussie over discs/velgrem vervelend wordt: Shimano of Campa? >:)
De hoods/grepen van Campa (10sp veloce) bevallen mij geloof ik beter dan die van mn 105 (ik heb de vorige serie). Ze voelen vooral iets smaller geloof ik.

Qua schakelen maakt het in mijn ervaring niet heel veel verschil. Campa voelt met die trigger iets lomper, alsof er onnodig kracht achter zit. Maar dat kan ook mijn afstelling zijn... en die veloce set is sowieso ouder geloof ik. Dus niet helemaaal eerlijk vergelijken misschien.

Shimano is qua spares en zo wel wat beter verkrijgbaar dus wel lekker makkelijk als je zelf nog wel eens sleutelt.

Maar beide dikke prima wat mij betreft.
Tot zo ver mijn bijdrage aan de "discussie" :+

Disclaimer. Ik geef niet zo veel om "hoe het heurt". Ik zou rustig campa op een giant schroeven en er fulcrum wielen onder zetten... Al dan niet met schijfremmen >:) ... Nog een andere discussie? Wat zou de ultieme velominati troll bike build zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Charly op 20-05-2020 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Charly schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:32:
[...]

De hoods/grepen van Campa (10sp veloce) bevallen mij geloof ik beter dan die van mn 105 (ik heb de vorige serie). Ze voelen vooral iets smaller geloof ik.

Qua schakelen maakt het in mijn ervaring niet heel veel verschil. Campa voelt met die trigger iets lomper, alsof er onnodig kracht achter zit. Maar dat kan ook mijn afstelling zijn... en die veloce set is sowieso ouder geloof ik. Dus niet helemaaal eerlijk vergelijken misschien.

Shimano is qua spares en zo wel wat beter verkrijgbaar dus wel lekker makkelijk als je zelf nog wel eens sleutelt.

Maar beide dikke prima wat mij betreft.
Tot zo ver mijn bijdrage aan de "discussie" :+

Disclaimer. Ik geef niet zo veel om "hoe het heurt". Ik zou rustig campa op een giant schroeven en er fulcrum wielen onder zetten... Al dan niet met schijfremmen >:) ... Nog een andere discussie? Wat zou de ultieme velominati troll bike build zijn?
Als we Hambini mogen geloven Shimano>Campa>Sram.

Überhaupt zijn Japanners gewoon heel goed in produceren. Ook bv auto's en lagers zijn ze heel aardig in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Stoffa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:53:
[...]

Ik heb in twee winters duinrijden een alu velg totaal uitgehold. Zand en water zijn een dodelijke combinatie.
Dat zou je hier in Zuid-Limburg ook hebben met een gravelbike in de natte periode. Klei en water geeft ook een desatreus effect op remdelen.
Maar daar neem je dan eerder een ATB voor, en ook idd met schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 20:08

Voor dat bedrag kan je ook wel wat andere fietsen overwegen ;) Waarom kwam je specifiek op de Aeroad uit?
Pagina: 1 ... 101 ... 681 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).