Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 102 ... 108 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 03:08

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ankona schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:25:
Wat is dat eigenlijk dat alles over lijkt te stappen op schijfremmen? Voor mijn gevoel voldoen velgremmen al decennia lang meer dan voldoende voor de meeste fietsen. (zelfs in de regen valt er nog prima mee te remmen itt ca 30 jaar geleden toen je amper kon remmen als het nat was)

Wat voegen die schijfremmen dan in de praktijk toe wat de meerprijs (en gewicht) rechtvaardigt?
Deze discussie is al jaaaaarenlang gevoerd. Ik zou je toch willen verzoeken om de historie van het topic te gaan duiken :)

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:51

Grin

Ride si sapis.

@Master__R Prima keuze zo'n Aeroad. Maar als je 7-8K aan een fiets gaat uitgeven zijn er ook nog wel andere opties. Ik wil echt niet snobistisch uit de hoek komen, heb ik ook geen enkele reden toe. Maar ik zou met dat budget verder kijken dan Canyon. Inderdaad, wat timwijn ook aangeeft: waarom die Aeroad? Wil je in 1 keer een complete fiets, and be done with it? Waarom is dit voor jou de beste keus? Heb je de 'x-factor' met dit merk/deze fiets? Want ook dat moet je m.i. 'voelen' wanneer je dergelijke bedragen gaat neerleggen voor een racefiets. Dat doe je niet meer 100% op de ratio; ik niet tenminste...

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 23:48
Outerspace schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:41:
[...]

Deze discussie is al jaaaaarenlang gevoerd. Ik zou je toch willen verzoeken om de historie van het topic te gaan duiken :)
Topic is best groot en heeft een behoorlijk slow-chat gehalte. Misschien een idee om dit toe te voegen aan de start post als het zo vaak gevraagd wordt en uitgekauwd is?

alles kan off-topic

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23:20
Ik heb begin dit jaar ook een racefiets gekocht, aangezien ik de sport echt mooi vind om te kijken (bv Van der poel) dacht ik dat ik het wel leuk zou vinden om zelf te gaan doen.
Helaas ben ik eigenlijk al tot de conclusie gekomen dat het niks voor mij is en dus de fiets nu al weer 3 weken stil staat. (ondanks het mooie weer, kies ik er toch telkens weer voor om te gaan hardlopen)

Er blijkt dus toch echt een verschil te zitten tussen het kijken er naar en het zelf doen.

• Stoffa
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22:53
Grin schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:59:
@Master__R Prima keuze zo'n Aeroad. Maar als je 7-8K aan een fiets gaat uitgeven zijn er ook nog wel andere opties. Ik wil echt niet snobistisch uit de hoek komen, heb ik ook geen enkele reden toe. Maar ik zou met dat budget verder kijken dan Canyon. Inderdaad, wat timwijn ook aangeeft: waarom die Aeroad? Wil je in 1 keer een complete fiets, and be done with it? Waarom is dit voor jou de beste keus? Heb je de 'x-factor' met dit merk/deze fiets? Want ook dat moet je m.i. 'voelen' wanneer je dergelijke bedragen gaat neerleggen voor een racefiets. Dat doe je niet meer 100% op de ratio; ik niet tenminste...
Ik heb niet dezelfde aversie als sommigen in dit topic tegen Canyon. De Aeroad (zeker in het rood) is, als je er iemand onderweg op tegenkomt, echt een heel mooie fiets om te zien.
Het is echter wel een model dat zon vijf jaar oud is inmiddels, en de Aeroad2 zal niet lang op zich meer laten wachten.
Zou ik persoonlijk toch jammer vinden als ik net 8k aan een fiets hebt stukgeslagen.

• Raznov
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 30-05 10:00
Dirk0s schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:29:
Ik heb begin dit jaar ook een racefiets gekocht, aangezien ik de sport echt mooi vind om te kijken (bv Van der poel) dacht ik dat ik het wel leuk zou vinden om zelf te gaan doen.
Helaas ben ik eigenlijk al tot de conclusie gekomen dat het niks voor mij is en dus de fiets nu al weer 3 weken stil staat. (ondanks het mooie weer, kies ik er toch telkens weer voor om te gaan hardlopen)

Er blijkt dus toch echt een verschil te zitten tussen het kijken er naar en het zelf doen.
Dat is zonde! Heb je wel een beetje geprobeerd om wat verschillende onderdelen te doen, als in, beetje vlak, beetje klimmen, dalen, sprinten etc. En op verschillende plekken, bos, heuvels, open (zoals een dijk oid). Ik was zelf bijvoorbeeld nooit zo'n fan van het knallen over dijken en sprinten, maar sinds mijn nieuwe fiets vind ik dat juist leuk nu.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21:16
timwijn schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:40:
[...]

Voor dat bedrag kan je ook wel wat andere fietsen overwegen ;) Waarom kwam je specifiek op de Aeroad uit?
Ik heb ook de aeroad overwogen dit jaar. Goede wielen en goede uitrusting maken het een interessante keuze. Echter het frame is niet bijzonder aero imo ondanks de naam en het ontbreken van een cockpitstuur met de remkabels intern deden mij kiezen voor een Madone SLR 7 etap disc. Die had ik bij Hopmans voor 5700 en dan is de keuze snel gemaakt. Moet dan enkel nog de wielen upgraden naar 1400 ARC 62 Dicut.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoffa

Ik heb dit bij wat vrienden ook gezien. Zo had ik een voetballer die ging wielrennen. Hij miste het spelelement en vond het een super eentonige sport.
Het duurt ook even voordat je de nuances doorhebt van bv trainen op hartslag, vermogen, routes maken en rijden, jaardoelen zetten (en halen), meedoen aan cyclos etc.
Er zit veel meer in en aan de sport dan die eerste (vaak saaie, eentonige) indruk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
@Dirk0s Voor mij is het eerder andersom. Fiets inmiddels 10+ jaar, maar het heeft wel een paar jaar geduurd voordat ik de eerste keer naar een koers keek. Inmiddels vind ik het ook fantastisch om te kijken, leuker dan voetbal. Liefst stap ik s'ochtends dan eerst zelf op de fiets, om vervolgens een paar uurtjes half in slaap te sukkelen op de bank en dan net op tijd wakker te schrikken voor de finale of aftiteling.

Wielrennen is volgens mij niet altijd liefde op het eerste gezicht. Om zelf te fietsen zul je eerst even door de zure appel heen moeten bijten van pijntjes en je basisconditie. Net als bij het kijken van de wielersport helpt het ook wel als je de verschillende types renners een beetje kent, weet hoe de klassementen werken, wat het parcours is, dat de held lang niet altijd de winnaar is en de winnaar lang niet altijd de held etc.

Zelf zie ik wielrennen nooit echt als een sport, maar vooral lekker buiten zijn, wat zien van de wereld, beetje ouwehoeren met vrienden, de techniek en grote variatie. Van recreatieve tijdritten to gravelritjes, van Veloviewer vakjes vullen tot fietsvakanties en cyclo's, klimmen, sprinten, Zwift of uitdagingen als een rondje IJsselmeer etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:13
(jarig!)

Jammer! Zelf zit ik dan weer liever zelf op de fiets dan dat ik het op TV kijk ;-).

Dit jaar hoop ik m'n Bowman Palace 3 op te bouwen.. alles ligt al in de schuur... spaken, oranje naven, velgen, R8070 groepje.. alleen het frame nog. Het zou er eigenlijk al zijn begin deze maand, maar er liepen mensen met koorts rond bij de spuiter/lasser en die moesten toen verplicht 2/3 weken dicht... dus dat is huilen natuurlijk :'(

[Voor 3% gewijzigd door Salteh op 20-05-2020 14:44]

Di2Center.com | Strava

• Kluus
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:43
Tsja ik ben een beetje gematigd in de discussie maar toch ook nog wel kamp velgrem eigenlijk. Lange afdalingen: een goede alu wielset met laag profiel (ook fijn als je ineens een bak wind vangt) is vaak niet zwaarder dan een cabon clincher en hoeft niet zo veel te kosten, heb je gelijk een wielset waar je je eventuele klimcassette op kan laten zitten.

Is er trouwens al vermeld dat voorwielen bij schijfremmen niet radiaal gespaakt kunnen worden? Ik vind de remmen zelf nog niet eens lelijk, maar ik vind het nog altijd net alsof je met twee achterwielen rondrijd. :+

Strava | PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 29-05 22:14
Robsta86 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:23:
@DieAnder ik wou het nog even checken voor de zekerheid:
Als ik mijn 8 speed 11-28 claris casette wil vervangen voor 13-26 dan zou deze gewoon moeten passen toch?
https://www.futurumshop.n...50-cassette-8-speed.phtml

Of moet ik toch een andere hebben?
Jep, dat zou moeten werken. Ik ben natuurlijk niet helderziend dus hang me er niet aan op. ;)

Het is te overwegen ook direct je ketting te vervangen, zeker als de huidige al wat ingesleten is. De combinatie nieuwe cassette + oude ketting geeft kans op een overspringende ketting.

Voor het vervangen van een cassette heb je wel specifiek gereedschap nodig:
- kettingzweep
- cassette afnemer
Voor het plaatsen van een nieuwe ketting heb je een kettingpons (gereedschap, maakt soms deel uit van een multitool) nodig om hem zo nodig in te korten en een sluitschakel (onderdeel, zit vaak bij de ketting) om hem dicht te maken.

Succes met sleutelen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 30-05 07:49
Stoffa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:42:
[...]

Ik heb dit bij wat vrienden ook gezien. Zo had ik een voetballer die ging wielrennen. Hij miste het spelelement en vond het een super eentonige sport.
Het duurt ook even voordat je de nuances doorhebt van bv trainen op hartslag, vermogen, routes maken en rijden, jaardoelen zetten (en halen), meedoen aan cyclos etc.
Er zit veel meer in en aan de sport dat de eerste (vaak saaie, eentonige) eerste indruk.
Ik heb ook zo'n vriend die blijft hangen bij voetballen (ondanks al zijn blessures). Nu heeft hij MTB-en ineens ondekt en dat vindt hij wel leuker dan de renfiets.

W.b.t. spelelement: dat is dus echt wel terug te vinden wanneer je gaat koersen :9 . Vorig jaar mijn 1e wedstrijden gereden. Helemaal klaar voor dit seizoen om een wedstrijdprogramma te rijden, komt corona om de hoek kijken :( . Geloof niet dat ik ooit zo fit ben geweest :'(

Nadeel is dat je voor een 1e wedstrijd toch vaak wel een aardige basis conditie moet hebben. Maar adrenaline is daar zeker terug te vinden.

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 30-05 02:01
Wow, bedankt voor alle reacties :)
Ramon 73 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:00:
[...]

Kijk wellicht eens naar Ultegra met velgremmen.
Scheelt in prijs én gewicht, voor mij de ideale combinatie. Nog lichter dan Ultegra met schijfrem en weer goedkoper. Bij Mantel zie ik de Addict weliswaar alleen met schijfremmen.
Wat betreft schijf of velgrem, heel simpel, ik vind schijven mooier, en ik wil gewoon wat nieuws :*). Ik denk dat het iets toekomstvaster is. Ik heb overigens nooit problemen gehad met velgremmen inderdaad; ook niet met heuvels. Gewicht vind ik niet erg belangrijk. De dark blue uitvoering is er alleen in schijf versie (omdat ze die leveren op skinwall 30mm banden denk ik, puur design dingetje dus, want de velg versie staat op 28mm). Ik wil het blauwe frame, dus schijven: it is. Geen discussie voor nodig verder. ;)

NB: Mantel staat trouwens vol met schijfremfietsen, er zal ook vast meer marge op zitten.
Holk schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 07:32:
@Mistraller Klinkt heel decadent, maar de schijven van de Ultegra vind ik zo mooi dat ik geen 105 of DuraAce wilde... stond destijds bovenop m’n wensenlijst (disc [ultegra])...
Wel een goed idee om er Ultegra schijven in te steken 8) Staat op de boodschappenlijst!
Ypuh schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:07:
@Mistraller Een 56 is prima. If any zou je eerder naar een 58 moeten kijken dan naar een een 54.
Dat gevoel had ik ook, volgens de verkoper zou 58 met deze scott voor mij te groot zijn. Ik heb nu een 56 laten komen, die stond niet in de winkel.
Ultegra is een grijze muizen groep, in alles iets duurder maar niet significant beter tenzij het Di2 is. Ik zou voor 105 gaan of direct de stap naar elektronisch schakelen (absoluut geen must, wel leuk). Ultegra bij een verder identieke fiets vind ik persoonlijk zonde van de meerprijs.
Die keus heb ik inmiddels ook gemaakt, Di2 vind ik niet nodig. (Ik weet dat het niet vaak nodig is, maar het idee om je fiets te moeten opladen alleen al 8)7 ). Ik zag trouwens dat de Ultegra uitvoering géén specifieke Ultegra cassette heeft.
Zadel en banden zijn in principe prima dingen om bij aankoop (kostenloos) te laten vervangen. De remschijven kun je desnoods zelf vervangen. Zo lang ze nog nieuw zijn houden ze hun waarde bij doorverkoop wel en koop je een setje DA/Ultegra of SRAM schijven. Zodra je er een paar keer mee gaat rijden verliezen ze hun waarde snel.
Voorgemonteerde artikelen ruilen ze niet zomaar om begreep ik, maar dat was inderdaad ook mijn idee om ze er meteen bij te regelen. Ik ga de volgende keer vragen of ze voor de looks even een voorwiel willen wisselen met de andere uitvoering, zodat ik kan zien hoe het eruit ziet. (Ze staan naast elkaar dus dat moet geen probleem zijn)
Qua korting valt er wel een mouw aan te passen denk ik, zeker als mijn vrouw ook de knoop doorhakt en we in 1 keer 2 fietsen kopen.
Of mijn vrouw echt een andere koopt is nog wel afwachten, ze heeft nu een Giant Escape RX2 en na iedere rit vertelt ze me momenteel hoe heerlijk ze er op fietst. :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava profile
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Solkram
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 30-05 18:27

Geef het niet te snel op. Misschien is het leuker als je het meteen iemand in je vriendenkring kan doen?

Maar ik kan mij er iets bij voorstellen dat het leuker kan zijn om te kijken dan om te doen.
De afgelopen Cyclocross wedstrijd in Namen is daar een goed voorbeeld van. Prachtige TV, maar ik zou er voor passen om het zelf te doen :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 21:29

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Mistraller schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:08:

Voorgemonteerde artikelen ruilen ze niet zomaar om begreep ik, maar dat was inderdaad ook mijn idee om ze er meteen bij te regelen. Ik ga de volgende keer vragen of ze voor de looks even een voorwiel willen wisselen met de andere uitvoering, zodat ik kan zien hoe het eruit ziet. (Ze staan naast elkaar dus dat moet geen probleem zijn)
Qua korting valt er wel een mouw aan te passen denk ik, zeker als mijn vrouw ook de knoop doorhakt en we in 1 keer 2 fietsen kopen.
Of mijn vrouw echt een andere koopt is nog wel afwachten, ze heeft nu een Giant Escape RX2 en na iedere rit vertelt ze me momenteel hoe heerlijk ze er op fietst. :P
Voorgemonteerde artikelen ruilen was toen ik er was geen probleem en ik heb niet eens echt onderhandeld omdat ik toen nog niet wist of ik de fiets echt ging kopen (uiteindelijk ook niet de fiets gekocht dus ben er wel blij mee).

dus denk dat als je een beetje aandringt en zeker wanneer je 2 fietsen koopt er wel wat mogelijk is

• Jojo19
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:14
Zelf zit ik al een tijdje mee te lezen op het forum hier dus ik dacht het is ook wel eens tijd om uit de schaduw te stappen. Vroeger zelf altijd gekoerst, maar door een knieblessure ivm mijn lengte (2.08m levert de nodige problemen op) helaas moeten stoppen. Wel altijd betrokken gebleven bij de sport aangezien mijn zusje prof is.

Sinds kort het fietsen weer opgepakt en heb het weer helemaal naar mijn zin. Echter, rijd ik nog op een Giant Propel uit 2014 (maat XL) en die begint langzaam te hemelen (dat deed hij destijds al, maar wat wil je met een eerste generatie). Ben dus langzaam een zoektocht gestart naar een nieuwe fiets, maar dat viel me even tegen. Ga ja voor carbon of al, schijven of rim, di2 of etap etc. Ik zelf zit er aan te denken om een Standert Kreissäge 2nd Cut RIM of een Bowman Palace 3 zelf op te bouwen (di2 of etap blijft de vraag).

@Solkram heel erg herkenbaar. Ik was dit jaar aanwezig in Namen (mijn zusje stond er aan de start) en hoe geweldig het ook is om te zien moet ik er niet aan denken om daar te rijden (misschien ook wel zo goed voor mijn eigen risico).

• Salteh
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:13
(jarig!)
Jojo19 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:27:
. Ben dus langzaam een zoektocht gestart naar een nieuwe fiets, maar dat viel me even tegen. Ga ja voor carbon of al, schijven of rim, di2 of etap etc. Ik zelf zit er aan te denken om een Standert Kreissäge 2nd Cut RIM of een Bowman Palace 3 zelf op te bouwen (di2 of etap blijft de vraag).

@Solkram heel erg herkenbaar. Ik was dit jaar aanwezig in Namen (mijn zusje stond er aan de start) en hoe geweldig het ook is om te zien moet ik er niet aan denken om daar te rijden (misschien ook wel zo goed voor mijn eigen risico).
Die Standert heeft wel een super logo op de bovenbuis staan in ieder geval. Ziet er ook leuk uit! En een leuke boodschap op de site - lekker rijden voor de lol, zoals het hoort :)

[Voor 4% gewijzigd door Salteh op 20-05-2020 15:32]

Di2Center.com | Strava

• Dirk0s
Ypuh schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:44:
@Dirk0s Voor mij is het eerder andersom. Fiets inmiddels 10+ jaar, maar het heeft wel een paar jaar geduurd voordat ik de eerste keer naar een koers keek. Inmiddels vind ik het ook fantastisch om te kijken, leuker dan voetbal. Liefst stap ik s'ochtends dan eerst zelf op de fiets, om vervolgens een paar uurtjes half in slaap te sukkelen op de bank en dan net op tijd wakker te schrikken voor de finale of aftiteling.

Wielrennen is volgens mij niet altijd liefde op het eerste gezicht. Om zelf te fietsen zul je eerst even door de zure appel heen moeten bijten van pijntjes en je basisconditie. Net als bij het kijken van de wielersport helpt het ook wel als je de verschillende types renners een beetje kent, weet hoe de klassementen werken, wat het parcours is, dat de held lang niet altijd de winnaar is en de winnaar lang niet altijd de held etc.

Zelf zie ik wielrennen nooit echt als een sport, maar vooral lekker buiten zijn, wat zien van de wereld, beetje ouwehoeren met vrienden, de techniek en grote variatie. Van recreatieve tijdritten to gravelritjes, van Veloviewer vakjes vullen tot fietsvakanties en cyclo's, klimmen, sprinten, Zwift of uitdagingen als een rondje IJsselmeer etc.
Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om mezelf op die fiets te zetten, ik weet gewoon dat ik dan na 25 km denk, ben er wel weer klaar mee. (misschien dat die pijntjes wel meespelen daarin)
Hardlopen ligt me gewoon beter denk ik, geeft me ook meer voldoening. Kan het verder niet echt onderbouwen.
Maar door corona genoeg tijd om te fietsen, maar toch staat de fiets al weer 2 weken stil

[Voor 4% gewijzigd door Dirk0s op 20-05-2020 16:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 28-05 16:07
Dirk0s schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:57:
[...]

Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om mezelf op die fiets te zetten, ik weet gewoon dat ik dan na 25 km denk, ben er wel weer klaar mee. (misschien dat die pijntjes wel meespelen daarin)
Hardlopen ligt me gewoon beter denk ik, geeft me ook meer voldoening. Kan het verder niet echt onderbouwen.
Maar door corona genoeg tijd om te fietsen, maar toch staat de fiets al weer 2 weken stil
Dat was bij mij in 2014 ook het geval. Paar jaar later viel hardlopen na voetbal ook af door versleten knieen(op mijn 28ste..) en dus toch maar gaan wielrennen om een beetje fit te blijven. Jaar later bij een fietsclub gegaan en heb de afgelopen paar jaar 8k+ km per jaar gemaakt :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DieAnder
... mijn lengte (2.08m levert de nodige problemen op).. .
Ik zelf zit er aan te denken om een Standert Kreissäge 2nd Cut RIM of een Bowman Palace 3 zelf op te bouwen.
Gaat je dat lukken met de confectiematen of wordt het speciaalbouw voor jou?
Met 2,08 m lichaamslengte op een frame met een stack van 595 of 602 mm ga je wel héél diep zitten.

Zelf opbouwen is altijd leuk :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 06:20
[...]

Misschien is mountainbiken dan meer iets voor jou. Dat is wat afwisselender.

Wisselwerking Flickr Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ypuh
[...]

Volgens mij herkent iedereen die periodes wel in zijn of haar sport. In 2009 kocht ik mijn eerste 'echte' racefiets, vlak voordat ik ging studeren. Needless to say dat ik Fifa en bier drinken vaak interessanter vond dan wielenrennen en in die tijd ging ik vaker naar de sportschool of speelde ik American Football dan dat ik op de fiets zat. Uiteindelijk wel weer teruggekomen bij wielrennen vanwege de vrijheid (niet tijd en plaatsgebonden, geen vaste trainingen, wachten op teamgenoten, wedstrijden andere kant van het land etc).

Zo lang je een beetje sportief bezig bent en daar plezier aan beleeft, is het ook niet erg dat een fiets tijdelijk wat stof staat te happen? Ik zou hem in ieder geval niet verkopen, echt roesten doen ze niet en wie weet heb je er later nog plezier van.

Zoals genoemd denk ik dat wielrennen meestal geen liefde op het eerste gezicht is (zeker niet de eerste 5-10 ritten, misschien wel veel meer). Voor mij geldt hoe fitter ik ben, hoe leuker ik het vind. Niet dat ik dan per se sneller ga, maar je wordt gewoon een stuk minder moe en ligt vervolgens niet de hele middag voor pampus als het een keer wel wat harder gaat. Ik kan s'ochtends nu prima 100km fietsen en s'middags of s'avonds nog wat leuks doen en desnoods de volgende dag hetzelfde. Op die manier is het vooral ontspannend in plaats van inspannend. Ritme en het rijden in clubverband heeft daar zeker bij geholpen. De helft van mijn vriendengroep bestaat denk ik ook uit fietsvrienden of vrienden die een fiets gekocht hebben en daarmee is het ook gewoon mijn sociale activiteit #1.

Ps. En de afgelopen 2 weken waren nou niet het mooiste weer t.o.v. april. Alleen maar solo fietsen en bakken met wind begint wel te vervelen, maar dit lange weekend belooft alweer een stuk beter te worden.

[Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 20-05-2020 19:38]

• Xanderk89
  • Niet online
Grin schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:03:
@Ypuh Ja velgremmen hè... Waar-de-loos natuurlijk. Had jij mij niet even kunnen waarschuwen? :+ ;)

Zonder gekheid. Mijn vorige 585 was een carbon fiets met het design/engineering van een klassiek stalen frame: ronde buizen, klassieke frame lugs, etc. Deze 795 is een carbon fiets die ook daadwerkelijk is ontworpen om gebruik te maken van (de eigenschappen van) carbon. Wat mij het meeste opvalt is het comfort; dat is aanzienlijk toegenomen. De 585 was gewoon een knetter stijf en licht frame, verder behoorlijk spartaans. Deze 795 voelt als een Honda Goldwing, heerlijk comfortabel. Maar ik merk ook wel dat het een aero frame is, dat extreem agiele/wendbare(zenuwachtige?) van de 585 heeft de 795 niet. Een sprintje aantrekken voelt op de 585 sneller, maar dat kan aan mij liggen. Ondanks de bikefit van de oude en nieuwe fiets, heb ik toch het idee dat ik anders zit op de 795. Anders als in: beter. Ik fiets nu meer met mijn bovenbenen, heel apart gevoel. Alsof ik dat eerder niet deed... :?

De fiets staat hier in de hal, elke keer als ik er langsloop raak ik nog even enthousiast als toen ik 'm voor het eerst zag. Het is wel echt een plaatje hoor... O+
Is het niet zo dat je bij iedere bikefit net iets andere settings krijgt? Lijkt mij dat dat ook al effect heeft

pv:4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

• timwijn
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23:43
Grin schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:59:
@Stoffa @Grin Let wel dat @Master__R de link stuurde van Dura Ace Di2 variant en hij voor de Ultegra Di2 wilde gaan, wat behoorlijk scheelt in prijs (die is rond de €5k). Desondanks, eens met mijn eigen en dus ook jullie vraag :9 . Aanvullend dat de Aeroad een lange reach heeft en niet voor iedereen lekker gaat zitten. Alternatief zou bijv. de Scott Addict kunnen zijn. Ook met volledig geïntegreerde cockpit met maar een paar honderd euro verschil (en vast kortingsmogelijkheden bij dealers).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Xanderk89 Ik zat al goed op de 585, deze setting zijn overgezet op de 795. Uitgezonderd een 1CM langere stuurpen en een 2cm smaller stuur, is alles hetzelfde. Daarna nog een controle gedaan op de 795, ik zat er perfect op.
@timwijn Dat maakt het verhaal al behoorlijk anders. Ik dacht dat er van die 7-8K nog iets bij kwam voor de elektronische groep... Nee helder. Iets te snel gelezen.

Denk ook even om een goede bikefit wanneer je de stap neemt naar een nieuwe fiets. Dat kan je behoorlijk wat brengen.

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:02
Zelf zit ik al een tijdje mee te lezen op het forum hier dus ik dacht het is ook wel eens tijd om uit de schaduw te stappen. Vroeger zelf altijd gekoerst, maar door een knieblessure ivm mijn lengte (2.08m levert de nodige problemen op) helaas moeten stoppen.

Sinds kort het fietsen weer opgepakt en heb het weer helemaal naar mijn zin. Echter, rijd ik nog op een Giant Propel uit 2014 (maat XL) en die begint langzaam te hemelen (dat deed hij destijds al, maar wat wil je met een eerste generatie). Ben dus langzaam een zoektocht gestart naar een nieuwe fiets, maar dat viel me even tegen. Ga ja voor carbon of al, schijven of rim, di2 of etap etc. Ik zelf zit er aan te denken om een Standert Kreissäge 2nd Cut RIM of een Bowman Palace 3 zelf op te bouwen (di2 of etap blijft de vraag).
Hoe zit je op die Giant? Maatje van me is 2.07 en die zit op een 64 of 66 cm frame. Dat betekent dat beide bovenstaande modellen echt te klein zouden zijn voor je. Maar die Giant is dat dan ook :?

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:42

Wat voor maat frame heb je?

Dan houd ik alvast Marktplaats in de gaten >:)

• Dirk0s
mhr-zip schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:37:
[...]

Wat voor maat frame heb je?

Dan houd ik alvast Marktplaats in de gaten >:)
Haha, heb al iemand die hem wil overnemen. Ben nog wel erg in twijfel wat ik ermee moet allemaal.
De ene kant wil ik hem nog niet kwijt, andere kant weet ik eigenlijk al dat ik er niet veel op ga zitten en mezelf er echt op moet schoppen.
Dan denk ik dat nu juist de periode is om een fiets te verkopen

• Whieee
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:22

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Kluus schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:29:
[...]

Nou moet ik je toch voorzichtig gelijk gaan geven, heb even bandjes van een andere wielset gemonteerd (Conti GP5000) en dat ziet er eigenlijk wel een stuk rustiger uit... Ik denk dat ik ze er voorlopig nog even op laat zitten.

Foto (ff snel dus ketting staat niet goed etc etc ;)):
[Afbeelding]
SL5 O+

Het zal best dat de Tarmac SL6 beter is, maar de SL5 blijft gewoon mooier. Om dezelfde reden vind ik de Crux ook misschien wel de mooiste CX fiets die je kan kopen.

[Voor 11% gewijzigd door Whieee op 20-05-2020 18:43]

Launching containers into space

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21:32
Dirk0s schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:05:
[...]

Haha, heb al iemand die hem wil overnemen. Ben nog wel erg in twijfel wat ik ermee moet allemaal.
De ene kant wil ik hem nog niet kwijt, andere kant weet ik eigenlijk al dat ik er niet veel op ga zitten en mezelf er echt op moet schoppen.
Dan denk ik dat nu juist de periode is om een fiets te verkopen
Vind je die 25km fietsen ook al niet leuk, of dat opzich wel?

Je hoeft ook niet in 1x rondjes van 80km te gaan fietsen he. Zeker als je geplaagd wordt door pijntjes kun je het rustig opbouwen. Ik fiets recreatief naast (vrij fanatiek) hardlopen, en kan conditioneel alles makkelijk aan, maar aan de houding moet ik altijd erg wennen. Zeker om die langere tijd goed vol te houden en niet in m’n stuur te gaan hangen. Ergens vind ik het ontzettend frustrerend om op Strava te zien dat mensen met een veel slechtere conditie dan ik na 3x te hebben gefietst meteen 100+km weg trappen, maar aan de andere kant kan ik ook prima genieten van even kort 20km fietsen. Inmiddels gaat 60 prima, maar de opbouw gaat bij mij heel traag. Aan de andere kant is dat in mijn geval meer dan 2 uur fietsen, wat voor de meeste sporten gewoon heel lang is!

Maar uiteindelijk doe ik gewoon lekker m’n eigen ding en fiets ik lekker rond. Klein beginnen en zien waar het schip strandt (hopelijk deze (na)zomer genoeg fietsconditie voor de Westfriese Omringdijk).

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:50
Nu zit ik dus naar aanleiding van het derrièreverhaal te kijken naar een ander zadel, gezien dat je je geld er ook wel in kwijt kunt. Maar wat is grofweg het verschil tussen een zadel van 50 euro en 100 euro, los van wat grammetjes materiaal?

Voorbeeld 50 euro:
Bontrager Arvada Comp
Bontrager Montrose Comp

Voorbeeld 80 euro:
Fizik Antares R5

Voorbeeld 100 euro:
Fizik Antares R3

Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar de R3, deze krijgt goede reviews (al is er volgens mij niets zo persoonlijk als een zadel). Als er ervaringen zijn met genoemde zadels of nog goede alternatieven zijn voor een zadeltje in deze prijsrage dan hoor ik het graag :)

Edit: de Pro Turnix Flow ziet er ook wel oke uit voor het geld (70 euro). Schijt iets sportiever te zitten, wellicht past dat beter bij de TCR gezien die al vrij sportief zit.

[Voor 11% gewijzigd door NoepZor op 20-05-2020 19:21]

De wijzen komen uit het Oosten!

• User
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:46
Het oppervlak van de Antares is best glad dus je kan heel makkelijk verschuiven. Kan je een voordeel zijn, kan een nadeel zijn. Maar tis misschien een aandachtspuntje. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jojo19
@Salteh Ja Standert is een merk wat mijn inziens serieus fietsen en plezier goed combineert. Als je ook ziet dat de namen van hun fietsen zichzelf niet zo serieus nemen (kreissäge betekent immers cirkelzaag).

@MrAngry Ik zit op de Giant gewoon prima, althans voor mijn gevoel. Zadelpen staat op 87cm (91cm inclusief zadel) dus dat komt ook goed overeen met mijn binnen beenlengte van 97cm.

@DieAnder Ja wat dat diep zitten betreft heb je denk ik wel gelijk in. Echter, komen de stack en reach overeen met mijn Propel nu. Ik fiets eigenlijk nooit in de beugels (nooit gedaan, ook niet toen ik nog wedstrijden reed). Het nadeel is dat anders je head tube erg groot wordt. Heb ook naar een Emonda alr gekeken. Echter, heeft die een head tube van 25cm en dan lijkt het net een klimrek haha.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ypuh
@Whieee +1 voor de Crux. Heb me al wel eens in moeten houden om hem als los frame te bestellen. Ontzettend gaaf frame, vaak ook in mooie opvallende kleurcombinaties. Ik heb er alleen echt geen use case voor helaas. Heb al een MTB en vakantiefiets die ook als cross/gravelbike gebruikt kan worden.

@Dirk0s Als je het echt niks vind moet je hem nu verkopen. Je krijgt er in April/Mei ca. €150-200 meer voor dan in andere maanden en helemaal nu ben je hem dezelfde dag nog kwijt. Als je wil kun je dan later altijd nog een fiets terugkopen voor een vergelijkbaar bedrag, maar dat zie ik dan niet zo snel meer gebeuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ypuh
@NoepZor Je post nu 3 verschillende zadels. Eerst wil je een passend zadel die qua vorm en breedte bij je past (tip: gebruik de online tool van Fizik, die komt aardig in de buurt). Als je vervolgens weet welk zadel je past, zul je zien dat er van één model verschillende types zijn.

Ik refereer even naar Fizik, omdat al mijn zadels daar van zijn, maar stel dat de Antares jouw ideale zadel is. Je hebt dan de (van top tot instap) R1, R3, R5, R7 en misschien nog wel meer. Grootste verschil hier zijn materialen van de rails en shell. Vervolgens heb je van elke variant een gewoon model, een 'Open' model met een kleine uitsparing en een 'Versus/VSX/Evo' model met een grote uitsparing én je hebt nog verschillende breedtes met regular (iets van 142mm) en wide model (155mm ofzoiets).

De breedte kun je vrij simpel meten met het kartonnetje, maar over het algemeen zijn de bredere zadels voor vrouwen of de écht grote/stevige mens. Een uitsparing vind ik zelf wel fijn, zeker als je wat lager/vaker onderin de beugels zit, maar de 'Versus' met diepe uitsparing zat een randje net verkeerd bij mijn zitbotjes.

Zelf heb ik een Fizik Antares R1 Open, een Antares R3 Open en Antares R5 normaal. De R1 is uiteraard het fijnst door de carbon rails wat een klein beetje flex biedt wat hem comfortabeler maakt. Bij de andere 2 merk ik behalve de uitsparing geen verschil.

Als je Marktplaats in de gaten houdt staan er vaak wel (zo goed als) nieuwe zadels voor een zacht prijsje van mensen die hun oude zadel meenemen naar een nieuwe fiets.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:12
Ver fietsen is op zich niet zo’n uitdaging, dat is aan de ene kant een kwestie van je lijf laten wennen en aan de andere kant wat doorzettingsvermogen :). Ik fiets nu voor het derde jaar (heb dus 2 jaar geleden een fiets gekocht) en merk ook dat ik steeds makkelijker sneller fiets.

Toch heb ik het gevoel dat ik maar wat doe en eigenlijk wel iets gerichter zou kunnen trainen. Ik merk dat ik op de tacx het heerlijk vind om lekker op vermogen te trainen, dus denk wel eens na over een powermeter. Die 4iii is mooi betaalbaar, maar op mijn Specialized fiets zit zo’n praxis crankstel dus echt mooi wordt het dan niet :s...

Ik ben verre van soepel dus worstel met mijn cadans. Die was vorige jaren rond de 80 en ik let daar nu veel meer op, zit gemiddeld rond de 87 over hele ritten dus het gaat beter, maar ik merk wel dat mijn benen (mn hamstrings) daar erg aan moeten wennen, maar dat is op zich niet zo gek, toch?

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:50
Ypuh schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:57:
@NoepZor Je post nu 3 verschillende zadels. Eerst wil je een passend zadel die qua vorm en breedte bij je past (tip: gebruik de online tool van Fizik, die komt aardig in de buurt). Als je vervolgens weet welk zadel je past, zul je zien dat er van één model verschillende types zijn.

Ik refereer even naar Fizik, omdat al mijn zadels daar van zijn, maar stel dat de Antares jouw ideale zadel is. Je hebt dan de (van top tot instap) R1, R3, R5, R7 en misschien nog wel meer. Grootste verschil hier zijn materialen van de rails en shell. Vervolgens heb je van elke variant een gewoon model, een 'Open' model met een kleine uitsparing en een 'Versus/VSX/Evo' model met een grote uitsparing én je hebt nog verschillende breedtes met regular (iets van 142mm) en wide model (155mm ofzoiets).

De breedte kun je vrij simpel meten met het kartonnetje, maar over het algemeen zijn de bredere zadels voor vrouwen of de écht grote/stevige mens. Een uitsparing vind ik zelf wel fijn, zeker als je wat lager/vaker onderin de beugels zit, maar de 'Versus' met diepe uitsparing zat een randje net verkeerd bij mijn zitbotjes.

Zelf heb ik een Fizik Antares R1 Open, een Antares R3 Open en Antares R5 normaal. De R1 is uiteraard het fijnst door de carbon rails wat een klein beetje flex biedt wat hem comfortabeler maakt. Bij de andere 2 merk ik behalve de uitsparing geen verschil.

Als je Marktplaats in de gaten houdt staan er vaak wel (zo goed als) nieuwe zadels voor een zacht prijsje van mensen die hun oude zadel meenemen naar een nieuwe fiets.
Dank voor je toelichting, ik had de Fizik tool ingevuld en deze adviseert een Antares R1 en anders een Vento Argo R3. Bij Pro kom ik op de genoemde Turnix uit. Alle genoemde zadels komen uit de lijst van Mantel wanneer ik mijn “specs” invul via de keuzehulp. Ik zit bij sommige zadels met 130mm wel op het randje tussen een normale en large.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• User
NoepZor schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:11:
[...]

Dank voor je toelichting, ik had de Fizik tool ingevuld en deze adviseert een Antares R1 en anders een Vento Argo R3. Bij Pro kom ik op de genoemde Turnix uit. Alle genoemde zadels komen uit de lijst van Mantel wanneer ik mijn “specs” invul via de keuzehulp. Ik zit bij sommige zadels met 130mm wel op het randje tussen een normale en large.
Hier ook nog het tooltje van Selle Italia. :)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Zelf zit ik al een tijdje mee te lezen op het forum hier dus ik dacht het is ook wel eens tijd om uit de schaduw te stappen. Vroeger zelf altijd gekoerst, maar door een knieblessure ivm mijn lengte (2.08m levert de nodige problemen op) helaas moeten stoppen. Wel altijd betrokken gebleven bij de sport aangezien mijn zusje prof is.

Absolute +1 op de Standert. Heb hem zelf ook :*) Niet de allerlichtste maar verder absoluut top. En eenvoudig om aan te werken. Toffe lui ook in Berlijn, dus ook op dat vlak fijn.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ypuh schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:44:
@Whieee +1 voor de Crux. Heb me al wel eens in moeten houden om hem als los frame te bestellen. Ontzettend gaaf frame, vaak ook in mooie opvallende kleurcombinaties. Ik heb er alleen echt geen use case voor helaas. Heb al een MTB en vakantiefiets die ook als cross/gravelbike gebruikt kan worden.
Mijn Crux begint zachtjesaan een niche fiets te worden. Jammer want het is echt een tof frame. Het kan alles zijn, als je van direct sturende fietsen houdt. Een racer, een crosser, of zelfs een gravelfiets. Ik heb uiteindelijk vorige zomer een Diverge erbij gehaald omdat ik de Crux voor het langere werk te vermoeiend vind. Als ik in het bos ga spelen (MTB trails, singletrack, gravel) vind ik de Crux de superieure fiets, maar na 2 uur ga je het wel voelen in je schouders. De Diverge is een stuk minder direct, maar je kan er wel uuuuuren op wonen.

Door alle Corona issues ben ik ook al een tijd niet op de MTB trails geweest, dus de Crux krijgt niet zo veel aandacht momenteel. Hopelijk dit najaar weer, als de racers naar binnen gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 30-05 11:24

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Whieee schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:23:
[...]

Absolute +1 op de Standert. Heb hem zelf ook :*) Niet de allerlichtste maar verder absoluut top. En eenvoudig om aan te werken. Toffe lui ook in Berlijn, dus ook op dat vlak fijn.

[Afbeelding]
Ha lachen. Standerd is een leuke zaak inderdaad. Zeker de moeite om daar langs te gaan als je daar bent.

If it aint fixed, it's broken.

• DieAnder
Jojo19 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:21:
@DieAnder Ja wat dat diep zitten betreft heb je denk ik wel gelijk in. Echter, komen de stack en reach overeen met mijn Propel nu. Ik fiets eigenlijk nooit in de beugels (nooit gedaan, ook niet toen ik nog wedstrijden reed). Het nadeel is dat anders je head tube erg groot wordt. Heb ook naar een Emonda alr gekeken. Echter, heeft die een head tube van 25cm en dan lijkt het net een klimrek haha.
Dan ben je wel flink lenig.
De emonda stond vorig jaar op mijn shortlist toen ik een fiets zocht met een flinke stack, maar ik was direct genezen toek ik een image search had gedaan op het 62cm model :r De 64cm variant zal nog afstotelijker zijn.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Tjebakka schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:12:
[...]

Ha lachen. Standerd is een leuke zaak inderdaad. Zeker de moeite om daar langs te gaan als je daar bent.
Afgelopen November was ik in Berlijn voor een conferentie. Meteen even bij Standert op visite geweest. Volgens mij ben ik 3 uur later weer weggegaan :+ Uiteindelijk met 5 nationaliteiten aan de koffie (en obscure Slowaakse homebrew drank) gezeten.. beetje kletsen over fietsen, politiek (Mauerfall weekend), etc.

Mooie zaak, toffe mensen. En een uniek karakter -> YouTube: Standert Triebwerk Disc - Real Road Cycling

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pino112
  • Laatst online: 00:07
DieAnder schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:35:
[...]

De emonda stond vorig jaar op mijn shortlist toen ik een fiets zocht met een flinke stack, maar ik was direct genezen toek ik een image search had gedaan op het 62cm model :r De 64cm variant zal nog afstotelijker zijn.

Niet haten op mijn 64cm. :+
(Ben zelf 200cm)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:13
@Def1ant @Morrar @Ypuh @Stoffa Bedankt allen om even mee te kijken en jullie gedachte te geven. :)

De algemene tendens lijkt wel dat ik nog best wel oké op de fiets zit. Ik heb altijd al een redelijk bolle rug gehad dus veel gestrekter zal het niet worden. Wat ik nu nog kan proberen, is een smaller stuur monteren, ik heb nu een stuur dat center-to-center 44cm is, dus ik zou eens 42cm kunnen proberen. Alleen is een stuur vervangen net iets meer werk dan de stuur- of zadelstand aan te passen. :P

Verder zal ik vooral geduld moeten hebben en regelmatig blijven fietsen zodat ik aan de houding wen.

@HBSVDK Ik ga voorlopig nog niet meteen de zaag in mijn stuurpen zetten, als er eenmaal een stuk vanaf is kan ik niet meer terug... En zoals Ypuh al aangaf ben ik inderdaad geen sprintkanon op de fiets en verwacht ik dat het ook zo'n vaart niet zal lopen..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kluus
Whieee schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:39:
[...]

SL5 O+

Het zal best dat de Tarmac SL6 beter is, maar de SL5 blijft gewoon mooier. Om dezelfde reden vind ik de Crux ook misschien wel de mooiste CX fiets die je kan kopen.[Afbeelding]
Thanks! Dit was een gelukje bij een ongeluk, ik had eigenlijk SL4, maar die begon te scheuren op beide seat stays, dit SL5 frame heb ik toen onder garantie gekregen. Mijn SL4 was bovendien mat zwart en de SL5 is Cosmic Black, wat destijds een speciale kleur alleen voor het Expert Dura Ace model was (en het jaar daarvoor op de S-Works eTap, zoals te zien in het filmpje), dus naast een model upgrade is de fiets ook nog eens een stukje specialer geworden :).

Erg netjes opgelost door Specialized en de betreffende dealer toen, dat mag ook wel eens gezegd worden: de avond nadat ik mijn SL4 had ingeleverd kreeg ik al telefoon dat ze me dit frame wilden aanbieden en of ik het eens was met die oplossing O+, 3 dagen later stond ie hier met alle afmontage (onder service!) overgezet in de schuur :).

Ik vind de Crux ook altijd de mooiste CX eigenlijk, ik zie op jouw foto voor het eerst dat het eigenlijk gewoon een Tarmac met dikke banden is :9. Mooie fiets ook _/-\o_

Strava | PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DieAnder
Pino112 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:54:
[...]
Niet haten op mijn 64cm. :+
(Ben zelf 200cm)
Oops, no offence meant :$
Laat ik er een positieve draai aan geven dat ik hem in het wit appetijtelijker vind dan in de veelvoorkomende grijs-zwart-antraciet tinten.

• Kluus
DieAnder schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:35:
[...]

Bij mij viel de Emonda 5 jaar geleden ook met deze reden van de shortlist af helaas. Geen haat hoor, want hij was wel nr 2 en vind/vond het verder echt wel een vette fiets, maar ze zouden inderdaad iets aan die head tube moeten doen... Mijn keuze is toen uiteindelijk de Tarmac gevallen, vooral omdat ik die in de grote maten (de mijne is een 61, ben zelf 1,92) ook nog mooi vond.

[Voor 7% gewijzigd door Kluus op 20-05-2020 23:20]

Strava | PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 29-05 11:27
Ook toegetreden tot het kamp de squirters (dacht dat het iets voor vrouwen was ;) ).
Ketting gisteren superschoon gemaakt, goed gedroogd met perslucht en warmte.
Squirt erop, maar trok niet overal even goed in. Volgens instructie op flesje na 5 minuutjes herhaald en ketting goed rondgedraaid. Vandaag nog een derde laagje, kan het drogen tot zaterdag.
Zeer benieuwd naar de resultaten, velen zijn enthousiast maar ook mensen die er absoluut niet blij mee zijn.

• timwijn
NoepZor schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:59:
Nu zit ik dus naar aanleiding van het derrièreverhaal te kijken naar een ander zadel, gezien dat je je geld er ook wel in kwijt kunt. Maar wat is grofweg het verschil tussen een zadel van 50 euro en 100 euro, los van wat grammetjes materiaal?

Voorbeeld 50 euro:
Bontrager Arvada Comp
Bontrager Montrose Comp

Voorbeeld 80 euro:
Fizik Antares R5

Voorbeeld 100 euro:
Fizik Antares R3

Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar de R3, deze krijgt goede reviews (al is er volgens mij niets zo persoonlijk als een zadel). Als er ervaringen zijn met genoemde zadels of nog goede alternatieven zijn voor een zadeltje in deze prijsrage dan hoor ik het graag :)

Edit: de Pro Turnix Flow ziet er ook wel oke uit voor het geld (70 euro). Schijt iets sportiever te zitten, wellicht past dat beter bij de TCR gezien die al vrij sportief zit.
Ik heb eerst een Fizik zadel gehad, daarna die Turnix Flow gekocht omdat ik niet lekker zat en daarna andere fiets gekocht waar toevallig een Prologo Dimension 143 op zat. Die laatste zit er nu nog steeds op, heerlijk zadel. Korte vorm, vergelijkbaar met Specialized Power en ga nooit meer terug naar zadels met een lange neus. Dus ook het overwegen waard misschien :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 29-05 11:40
Oh wauw. Standert kende ik helemaal niet maar na een halfuurtje googelen staat de triebwerk disc opeens bovenaan mijn verlanglijstje.

Als de limited edition er nog in mijn maat was had ik hem direct gekocht als vakantiegeldfiets....

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Louislouislouis schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 07:27:
Oh wauw. Standert kende ik helemaal niet maar na een halfuurtje googelen staat de triebwerk disc opeens bovenaan mijn verlanglijstje.

Als de limited edition er nog in mijn maat was had ik hem direct gekocht als vakantiegeldfiets....

[Afbeelding]
Standert werkt met beperkte batches, maar aangezien er meer maten/kleuren uit voorraad zijn kan het zomaar zijn dat er eerdaags een nieuwe batch aan komt. Ik zou gewoon mailen ;)

De donkerblauwe versie met ‘patriot’ Chris King headset is ook een mooie match trouwens. De limited editie is in het echt ook erg gaaf.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ramon 73 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 06:32:
Ook toegetreden tot het kamp de squirters (dacht dat het iets voor vrouwen was ;) ).
Ketting gisteren superschoon gemaakt, goed gedroogd met perslucht en warmte.
Squirt erop, maar trok niet overal even goed in. Volgens instructie op flesje na 5 minuutjes herhaald en ketting goed rondgedraaid. Vandaag nog een derde laagje, kan het drogen tot zaterdag.
Zeer benieuwd naar de resultaten, velen zijn enthousiast maar ook mensen die er absoluut niet blij mee zijn.
Reken mij tot dat laatste kamp. De FM die mijn nieuwe fiets opbouwde gebruikt dat spul. Na vier keer rijden was de drivetrain van mijn nieuwe fiets er zo slecht aan toe - aangekoekte ketting en cassette, helemaal zwart, echt goor(!) - dat ik alles heb schoongeblazen met cleaner en een hogedrukspuit. Het zal vast goed smeren, geen idee. Is voor mij al niet meer relevant. Als het zo'n gore zwarte pasta achterlaat? Onacceptabel!

Disclaimer: ik ben een kritische poets-autist en bovenstaande is maar een mening. Mijn mening zelfs, totaal niet relevant n=1. Ik hoop dat het voor jou wel is wat je wilt/zoekt. Laat het vooral even weten(!) want ik ben nieuwsgierig hoe het jou bevalt.

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 23:31
@Grin hier herken ik mezelf totaal niet, zou de FM dit toevallig over de nieuwe ketting hebben gedaan (waar std al een of andere olie/vet op zit, mogelijk speelt dit een rol?).

Ik gebruik het ook (op zowel MTB als koersfiets), na vrijwel iedere rit ga ik even met een oude doek langs de ketting, alles netjes schoon en om de x honderd km smeer ik deze netjes in. Ketting ziet er na 3000km koersen nog steeds als nieuw...

Er zullen ongetwijfeld betere of misschien wel goedkopere middeltjes zijn, maar tot zover ben ik eigenlijk zeer content (ben ook aardig kritish mbt poetsen :+ )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoffa
Hier ook een fervente Squirt aanhanger.

• CedricD
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 29-05 21:16
Hier ook squirt, nooit meer een vuile ketting :)

• boerenlater
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:02
Same. Geen zwarte troep meer. Zo even een stukje fietsen, het zal wel pleurisdruk zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@RR46 Er zat een minimale hoeveelheid smering op de ketting, hij heeft deze overgezet omdat deze ketting maar twee weken oud was. Ik weet dus de staat van de ketting, en die was perfect. Had ik zeker nog 200km mee kunnen rijden zonder onderhoud. Maar hij was zo ongelofelijk smerig, ik moest een dubbele hoeveelheid drivertrain cleaner gebruiken om alle rotzooi van de ketting en cassette te krijgen. Ik blijf bij mijn Muc-Off ritueel. Mocht iemand iets hebben wat beter is: ik hoor het graag! Maar afgezien van waxen - waar ik echt geen zin in heb - ben ik nog niks beters tegengekomen.

Even ter referentie, dit is m'n ketting na 180 km zonder enig onderhoud (vandaag 96 op de teller kunnen zetten).

[Voor 3% gewijzigd door Grin op 21-05-2020 14:07]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• db87
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22:02

db87

Mach 2 GT modded

Probeer Squirt Lube eens. Is ook wax en kun je op dezelfde manier aanbrengen als kettingolie. Groot voordeel is dat wax (vrijwel) geen vuil aantrekt, je ketting blijft langer schoon.

Heb zelf jaren lang droog PTFE smeermiddeltjes gebruikt maar sinds Squirt Lube wil ik echt niet meer terug.
Als de ketting echt vies is (lees: zwart) dan wil je de ketting sowieso van de fiets hebben (quick link) omdat je anders 2x kunt schoonmaken.

Heb zelf sinds een jaar een ultrasoon reiniger, daarmee wordt het nog laagdrempeliger om de boel schoon te houden. ;)

[Voor 6% gewijzigd door db87 op 21-05-2020 14:25]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• Xanderk89
  • Niet online
timwijn schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 07:21:
[...]

Ik heb eerst een Fizik zadel gehad, daarna die Turnix Flow gekocht omdat ik niet lekker zat en daarna andere fiets gekocht waar toevallig een Prologo Dimension 143 op zat. Die laatste zit er nu nog steeds op, heerlijk zadel. Korte vorm, vergelijkbaar met Specialized Power en ga nooit meer terug naar zadels met een lange neus. Dus ook het overwegen waard misschien :)
Wat is volgens jou het voordeel van een zadel met korte neus?

• Holk
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 18:54
Xanderk89 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:25:
[...]

Dat je dieper kan zitten zonder je ‘zaakje’ af te knellen. Als je een aero fiets hebt en je rug waterpas ligt dan kun je het overwegen als je een slapende ‘zak’ krijgt. Tijdrijders hebben het ook bijna altijd vanwege die reden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 29-05 23:17
Grin schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:01:
@RR46 Er zat een minimale hoeveelheid smering op de ketting, hij heeft deze overgezet omdat deze ketting maar twee weken oud was. Ik weet dus de staat van de ketting, en die was perfect. Had ik zeker nog 200km mee kunnen rijden zonder onderhoud. Maar hij was zo ongelofelijk smerig, ik moest een dubbele hoeveelheid drivertrain cleaner gebruiken om alle rotzooi van de ketting en cassette te krijgen. Ik blijf bij mijn Muc-Off ritueel. Mocht iemand iets hebben wat beter is: ik hoor het graag! Maar afgezien van waxen - waar ik echt geen zin in heb - ben ik nog niks beters tegengekomen.

Even ter referentie, dit is m'n ketting na 180 km zonder enig onderhoud (vandaag 96 op de teller kunnen zetten).[Afbeelding]
180km in perfecte weerscondities, zo kan ik het ook :P

• Ramon 73
db87 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:22:
Probeer Squirt Lube eens. Is ook wax en kun je op dezelfde manier aanbrengen als kettingolie. Groot voordeel is dat wax (vrijwel) geen vuil aantrekt, je ketting blijft langer schoon.
Nou, ketting eerste keer gesmeerd met squirt. En dan moet je twee lagen doen op een ontvette ketting.....
Ik kon wel janken vanochtend, gistermiddag alles schoon gemaakt. Ketting was als nieuw maar dan ontvet. Squirt erop, 5 minuten laten drogen zoals op het flesje staat en dan de tweede laag.
Vanochtend gekeken......al lang niet meer zo'n gore ketting gehad. Zit helemaal vol met resten was buitenom. En ik heb toch elke schakel afzonderlijk een klein drupje gegeven.
Eraf vegen lukt niet, dan wrijf ik het juist tússen alle schakels.
Ketting is ook ontzettend stug, schakels gaan zó zwaar dat terugdraaien niet lukt.
Troep is het.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maarten_E
  • Laatst online: 02:29

Even ter referentie, dit is m'n ketting na 180 km zonder enig onderhoud (vandaag 96 op de teller kunnen zetten).[Afbeelding]
Je weet dat ritjes op de Tacx niet tellen? ;)

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ramon 73 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:51:
[...]

Nou, ketting eerste keer gesmeerd met squirt. En dan moet je twee lagen doen op een ontvette ketting.....
Ik kon wel janken vanochtend, gistermiddag alles schoon gemaakt. Ketting was als nieuw maar dan ontvet. Squirt erop, 5 minuten laten drogen zoals op het flesje staat en dan de tweede laag.
Vanochtend gekeken......al lang niet meer zo'n gore ketting gehad. Zit helemaal vol met resten was buitenom. En ik heb toch elke schakel afzonderlijk een klein drupje gegeven.
Ketting is ook ontzettend stug, schakels gaan zó zwaar dat terugdraaien niet lukt.
Troep is het.
Dat vind ik shit om te lezen! Je steekt er toch tijd en moeite in, dan wil je er ook wat plezier uit halen. Mooi kl*ten! Ik weet hoe dit voelt...
Nu ben ik geen fan van Squirt maar dit lijkt mij toch niet de bedoeling(!). Hier is allicht iets verkeerd gegaan bij het aanbrengen of anderszins. Wellicht zijn er hier Squirters - i.e.: gebruikers van Squirt hehehe _O- - die je hiermee kunnen helpen? Het spul is duur genoeg...

@GerbenBK Dat zou je op het eerste gezicht wel denk idd. Maar de rit van vandaag ging door de weilanden
tussen Groningen en Delfzijl, ik kan je vertellen: die zijn kurkdroog en het stuift daar als een malloot. Daarbij zijn de boeren ook druk bezig op het land en de wegen liggen vol met grind en zand. Het is prachtig fietsweer; absoluut! Maar voor het materiaal/drivetrain kan het in de nacht beter even stevig regenen.

[Voor 15% gewijzigd door Grin op 21-05-2020 17:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 01:51
Persoonlijk vind ik Boeshield T-9 fijner spul dan Squirt. Geen zwarte smurrie naar verloop van tijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoffa
[...]

Troep is het.
Haha sorry maar ik moest wel even lachen na deze post. Lijkt me evident dat je het verkeerd hebt gebruikt. Ik snap dat mensen als @grin een voorkeur voor een ander smeermiddel hebben, maar dit relaas zoals je dat nu hier neerzet gaat natuurlijk nergens over.
Of denk je nu echt dat hordes mensen tevreden zijn met een stugge ketting die zo zwaar gaat dat zelfs terugdraaien onmogelijk is?

Rocket science is het aanbrengen overigens ook niet: Je gooit een nieuwe ketting in een blik lampolie, laat m een nachtje weken. Dan haal je m eruit, ff die lampolie eraf, droogmaken, op je fiets, twee laagjes eroverheen, en rijden maar.

Het klinkt alsof je gewoon veels te veel over die ketting hebt staan squirten zonder dat er een handdoek in de buurt was.

[Voor 14% gewijzigd door Stoffa op 21-05-2020 17:23]

• Ramon 73
Stoffa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:18:
[...]

Het klinkt alsof je gewoon veels te veel over die ketting hebt staan squirten zonder dat er een handdoek in de buurt was.
Dat zou ik ook denken, maar nee. Elke schakel heeft een druppeltje gehad, geen straal er overheen maar gewoon een druppeltje óp de schakel. Ook van de binnenkant aangebracht.

Maar ik ga morgenochtend kijken om die zooi eraf te krijgen, en dan breng ik 1 laagje heel dun aan. Misschien is 1 laagje al genoeg.
Als ik de ketting afspuit met ontvetter en laat drogen, dat zal toch wel genoeg zijn? Het vet op oliebasis is er nu wel uit, gaat alleen om de vermoedde overdaad aan squirt eraf te krijgen.

[Voor 27% gewijzigd door Ramon 73 op 21-05-2020 17:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 29-05 23:17
Grin schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:08:
[...]

Dat vind ik shit om te lezen! Je steekt er toch tijd en moeite in, dan wil je er ook wat plezier uit halen. Mooi kl*ten! Ik weet hoe dit voelt...
Nu ben ik geen fan van Squirt maar dit lijkt mij toch niet de bedoeling(!). Hier is allicht iets verkeerd gegaan bij het aanbrengen of anderszins. Wellicht zijn er hier Squirters - i.e.: gebruikers van Squirt hehehe _O- - die je hiermee kunnen helpen? Het spul is duur genoeg...

@GerbenBK Dat zou je op het eerste gezicht wel denk idd. Maar de rit van vandaag ging door de weilanden
tussen Groningen en Delfzijl, ik kan je vertellen: die zijn kurkdroog en het stuift daar als een malloot. Daarbij zijn de boeren ook druk bezig op het land en de wegen liggen vol met grind en zand. Het is prachtig fietsweer; absoluut! Maar voor het materiaal/drivetrain kan het in de nacht beter even stevig regenen.
Zo lang de weg maar goed opgedroogd is. Ik gebruik op mijn racer sinds een paar jaar die squirt lube en dat houdt de ketting veel schoner met mijn mate van onderhoud en omstandigheden waarin ik fiets. Daarvoor en op de crosser gebruik ik dry en wet lube van muc-off. Ook prima spul. Ik merk geen enkel verschil in smering.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stoffa
Ramon 73 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:32:
[...]

Dat zou ik ook denken, maar nee. Elke schakel heeft een druppeltje gehad, geen straal er overheen maar gewoon een druppeltje óp de schakel. Ook van de binnenkant aangebracht.

Maar ik ga morgenochtend kijken om die zooi eraf te krijgen, en dan breng ik 1 laagje heel dun aan. Misschien is 1 laagje al genoeg.
Als ik de ketting afspuit met ontvetter en laat drogen, dat zal toch wel genoeg zijn? Het vet op oliebasis is er nu wel uit, gaat alleen om de vermoedde overdaad aan squirt eraf te krijgen.
Ik zou er gewoon mee gaan rijden as is. Dan springt veel overtollige wax er vermoedelijk al af. Er zal zich ook veel ophopen rond je derailleur wieltjes, die dan even afnemen met een oude doek en klaar.

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:00
[...]

Troep is het.
Dan was of je ketting nog niet schoon genoeg of je hebt teveel gedaan. Je mag ook met een gerust hart de handdoek er langs halen. Het moet er echt tussen zitten, niet op.

Ik zou er lekker mee gaan rijden. Dan wordt het warm en smeert het vanzelf. Daarna even goed de handdoek er langs halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:15

Prulleman

a.k.a Nilz

Ff in de zon zetten en met een handdoek afnemen

• Ramon 73
Noxa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:51:
[...]
Dan was of je ketting nog niet schoon genoeg of je hebt teveel gedaan. Je mag ook met een gerust hart de handdoek er langs halen. Het moet er echt tussen zitten, niet op.

Ik zou er lekker mee gaan rijden. Dan wordt het warm en smeert het vanzelf. Daarna even goed de handdoek er langs halen.
Na 3x uitgebreid ontvetten met verschillende ontvetters zou de ketting toch schoon moeten zijn, lijkt mij. Ook tussen de diverse middelen gespoeld met water en droog geblazen.
Vandaag na het eten toch maar opnieuw schoon gemaakt, droog geblazen, nogmaals remmen reiniger erover, droog geblazen. Toen met de verfföhn warm gestookt om te drogen en laten afkoelen.
Dus die ketting moet nu echt brandschoon zijn.
Opnieuw squirt aangebracht, weer schakel voor schakel en heel zuinig gedaan. Ziet er nu beter uit, al kruipt het spul eerder tússen de schakels dan ín de rollen.

Zal mij benieuwen zaterdag. In elk geval ook Boeshield T-9 besteld.

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:15

Prulleman

a.k.a Nilz

Holmenkol lube extreme ftw!

• Ypuh
@Grin die Dry Ceramic Lube ga ik ook eens proberen! Die van mij is bij wijze van al zwart als ik de straat uitrijd en ik maak hem regelmatig schoon. Heb zelf Race Oil van Morgan Blue wat verder wel prima werkt.

[Voor 21% gewijzigd door Ypuh op 21-05-2020 20:54]

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Laat ff weten hoe het je bevalt!

• Xanderk89
  • Niet online
Holk schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Dat je dieper kan zitten zonder je ‘zaakje’ af te knellen. Als je een aero fiets hebt en je rug waterpas ligt dan kun je het overwegen als je een slapende ‘zak’ krijgt. Tijdrijders hebben het ook bijna altijd vanwege die reden
Ik rij enkel recreatief. Is het dan nog te overwegen? Ik zit er mee dat na 30km al het genoemde slaapzak optreed :P Zelfs toen ik veel meer fietste bleef ik hier last van houden. Haalt soms wel het plezier er uit.

Ik hoop dit op te lossen door een zadel te zoeken welke wat druk van het middengedeelte afhaalt.

ik heb nu een selle san marco concor carbon fx

Mogelijk wil ik deze proberen: selle italia boost superflow

Maar ik vind het eigenlijk onverantwoord om zomaar iets te kopen en daarom vind ik het wel mooi dat mantel die omruil service verleent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Virtualisatie Dictator

Tegen een slaapzak, kijk eens naar de zadels van SQ-Lab. Die hebben een verlaagde neus zodat er minder druk op je edele delen komt.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Virtualisatie Dictator

[...]

Troep is het.
Herkenbaar helaas. Met Squirt overal zwarte klodders en vond het toch lawaaig. Sindsdien Muc Off Ceramic C3 of Boeshield.
Ach, ieder zo zijn eigen voorkeuren :)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06:11

TradeMarkNL

Videoproducer
Vandaag met dank aan @DieAnder m’n eerste rondje (35km) op een racefiets gemaakt! _/-\o_ Was echt genieten. Kreeg wel vrij snel last van m’n nek. Dat is of gewenning, of het stuur staat te ver naar voren, of het frame te lang als ik het goed lees. Halverwege kreeg ik ook last aan de voorkant van m’n knieën. Wellicht stond het zadel toch nog wat te laat. Benieuwd hoe dat alles morgen aanvoelt. Bij de test met de Kona Rove ST Gravelbike had ik van m’n nek in ieder geval geen last, dus dat biedt hoop :) Nu hoop ik nog een keer bij een LBS een fitnessbike te kunnen testen.

• Dirk0s
Morgen komt er iemand voor mijn fiets, toch altijd beetje huiverig als het om een aardig bedrag gaat. Heb duidelijk aangegeven dat de fiets alleen mee gaat als het geld op mijn rekening staat.
Toch denk ik dat mensen het lukt om je zo te lichten door toch met een trucje te komen waardoor je erin trapt!

iemand tips?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 06:20
TradeMarkNL schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:11:
Vandaag met dank aan @DieAnder m’n eerste rondje (35km) op een racefiets gemaakt! _/-\o_ Was echt genieten. Kreeg wel vrij snel last van m’n nek. Dat is of gewenning, of het stuur staat te ver naar voren, of het frame te lang als ik het goed lees. Halverwege kreeg ik ook last aan de voorkant van m’n knieën. Wellicht stond het zadel toch nog wat te laat. Benieuwd hoe dat alles morgen aanvoelt. Bij de test met de Kona Rove ST Gravelbike had ik van m’n nek in ieder geval geen last, dus dat biedt hoop :) Nu hoop ik nog een keer bij een LBS een fitnessbike te kunnen testen.
Wat betreft de knieën. Let er op de dat je niet te zwaar trapt. Dat doen veel beginners en dat vinden knieën niet zo fijn.
Vandaag veel te zwaar trappende, bij voorkeur met o-benen en helmloos, gezien. Wat een drukte vandaag.

[Voor 5% gewijzigd door wisselwerking op 21-05-2020 22:27]

Wisselwerking Flickr Strava

• Maarten_E
Misschien had ik geluk (reed weg om 16.00) maar heb nauwelijks mensen gezien.
Wel een enerverend dagje, balhoofd kreeg opeens speling tijdens het fietsen, gelukkig wel weer aan kunnen draaien onderweg, maar dat zou toch niet moeten gebeuren. Aangezien ik daar net na aankoop al problemen mee had eens opnieuw uitzoeken wat er misgaat. Doe het een beetje op fingerspitzengefühl (heb geen momentsleutel), maar dat zou toch niet moeten kunnen gebeuren. En om nou te zeggen dat ik nu met 40 over een mtbpad fiets, nee niet bepaald.

Tempo werd iets omlaag gebracht door een kudde koeien dat opeens overstak, hoort erbij zullen we maar zeggen. :)

Zo na een goed half jaar (fiets gekocht in oktober) toch wel tevreden over mijn racefiets. Fiets prima, maar merk wel dat ik toch wat kleine aanpassingen moet gaan doen. Ten eerste een kortere stuurpen, moet simpelweg te ver strekken en rijd bijna met mijn schouders op slot, na 60 kilometer begin je dat toch wel te voelen. Het voordeel van het gedoe met het balhoofd is wel dat ik erachter ben dat de stuurpen vervangen volgens mij niet zo'n big deal is.

Het stuurlint dat erop ligt lijkt haast elektrische tape, binnenkort maar eens naar Mantel en een net stuurlint halen, dat verdient deze wel. Zit te denken aan zo'n dik bruin stuurlint van Brooks, ziet er fraai uit. *Mompelt iets over marginal losses* :+

[Voor 35% gewijzigd door Maarten_E op 21-05-2020 22:36]

• La1974
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 00:35
Dirk0s schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:18:
Morgen komt er iemand voor mijn fiets, toch altijd beetje huiverig als het om een aardig bedrag gaat. Heb duidelijk aangegeven dat de fiets alleen mee gaat als het geld op mijn rekening staat.
Toch denk ik dat mensen het lukt om je zo te lichten door toch met een trucje te komen waardoor je erin trapt!

iemand tips?
Als het op je rekening staat, staat het op je rekening. Niemand haalt het er dan nog vanaf. En tegenwoordig is het geld binnen een paar seconden overgemaakt, ook in het weekend.

Mocht je het via Marktplaats doen, als je app zegt dat het betaald is zit je goed.

Maw. Kijk op je eigen telefoon. Die nept je niet.

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Maarten_E schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:33:
Doe het een beetje op fingerspitzengefühl (heb geen momentsleutel)
Gelukkig hoef je je balhoofd ook niet met een momentsleutel aan te draaien, dat gaat altijd op gevoel. (net strak genoeg dat er geen speling meer op zit)

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• Maarten_E
Smultie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:03:
[...]

Gelukkig hoef je je balhoofd ook niet met een momentsleutel aan te draaien, dat gaat altijd op gevoel. (net strak genoeg dat er geen speling meer op zit)
Dat is het punt, ik heb hem zo vast gedraaid als mogelijk (wat volgens mij niet een goed teken is), en alleen toen voelde ik geen speling meer als ik de rem indrukte. Na verloop van tijd (een paar ritten) lijkt het balhoofd weer los te komen door hobbels en bij het remmen.
Op de bout staat 8Nm max, was een beetje bang dat ik daar overheen zou gaan en dingen ging forceren, vandaar. Weet alleen bij god niet hoeveel kracht je gemiddeld aanzet op zoiets icm een simpele multitool.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 21:08

Rijd jij alleen op de Tacx na een warming up met de stofzuiger? :+

Ik ben van mening dat een fiets bedoelt is om op te fietsen, en dat als ie niet van vuil houdt geen fiets had moeten worden. Maar als je zo van poetsen houdt, wanneer kan ik mijn fiets langsbrengen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Maarten_E schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:07:
[...]

Dat is het punt, ik heb hem zo vast gedraaid als mogelijk (wat volgens mij niet een goed teken is), en alleen toen voelde ik geen speling meer als ik de rem indrukte. Na verloop van tijd (een paar ritten) lijkt het balhoofd weer los te komen door hobbels en bij het remmen.
Op de bout staat 8Nm max, was een beetje bang dat ik daar overheen zou gaan en dingen ging forceren, vandaar. Weet alleen bij god niet hoeveel kracht je gemiddeld aanzet op zoiets icm een simpele multitool.
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, maar ik denk de keren dat ik een balhoofd aandraaide die tot max 2Nm ging.
Je moet de twee bouten waar je je stem mee vastdraait pas ná de balhoofdschroef aandraaien, hè!

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• Dirk0s
La1974 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:57:
[...]

Als het op je rekening staat, staat het op je rekening. Niemand haalt het er dan nog vanaf. En tegenwoordig is het geld binnen een paar seconden overgemaakt, ook in het weekend.

Mocht je het via Marktplaats doen, als je app zegt dat het betaald is zit je goed.

Maw. Kijk op je eigen telefoon. Die nept je niet.
Hij komt thuis langs en ik wilde het graag niet contant, dus heb gezegd dat de fiets pas mee gaat zodra het op mijn rekening staat.
Benieuwd wat er gebeurd als dat toevallig ineens niet direct is zoals jij beschrijft ;)

• Maarten_E
Smultie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:14:
[...]

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, maar ik denk de keren dat ik een balhoofd aandraaide die tot max 2Nm ging.
Je moet de twee bouten waar je je stem mee vastdraait pas ná de balhoofdschroef aandraaien, hè!
Ja, eerst het balhoofd vast, dan de stembouten.
Nu lijkt het goed te werken, maar aangezien ik er al eerder gedoe mee had begin ik mij af te vragen of er geen fabricagefout in het balhoofd zit.

• Smultie
  • Niet online
Maarten_E schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:16:
[...]

Ja, eerst het balhoofd vast, dan de stembouten.
Nu lijkt het goed te werken, maar aangezien ik er al eerder gedoe mee had begin ik mij af te vragen of er geen fabricagefout in het balhoofd zit.
Inderdaad, als je het goed uitgevoerd hebt, zou ik ook even langs de fietsenmaker gaan.

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:45
Dirk0s schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:14:
[...]

Hij komt thuis langs en ik wilde het graag niet contant, dus heb gezegd dat de fiets pas mee gaat zodra het op mijn rekening staat.
Benieuwd wat er gebeurd als dat toevallig ineens niet direct is zoals jij beschrijft ;)
Tikkie sturen en direct laten betalen. Krijg je meteen bevestiging.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• timwijn
Xanderk89 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:25:
[...]

Wat @Holk zegt en in het algemeen zit het voor mij een stuk prettiger dan de 2 voorgaande “normale” zadels

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 22:49

Stufferdt

En zo is het maar net.

Vandaag enkeltje richting Purmerend vanuit Gelderland, maar toch wat te laat vertrokken. Vond de gooimeerdijk nog best druk eigenlijk, voornamelijk ook met slecht horende bejaarden en groepjes wielrenners.. Had nog wel een flyby daar met @DDX en werd in Purmerend nog voorbijgestoken door Niki Terpstra en Laurens ten Dam :9 Al met al wel prima fietsweer en lekker windje mee.

Signature

• Jojo19
Whieee schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:40:
[...]

Standert werkt met beperkte batches, maar aangezien er meer maten/kleuren uit voorraad zijn kan het zomaar zijn dat er eerdaags een nieuwe batch aan komt. Ik zou gewoon mailen ;)

De donkerblauwe versie met ‘patriot’ Chris King headset is ook een mooie match trouwens. De limited editie is in het echt ook erg gaaf.
Ben bang dat dat er helaas niet inzit. Ik had laatst contact met iemand van Standert en ik begreep dat de oude kleuren er uit gaan en er nieuwe komen. Echter, neemt dit door de coronomaatregelen in de verschillende landen wat extra tijd in beslag.

Zo vandaag een rondje Flevoland op de planning. Dat lekkere weer is ook niet goed eigenlijk. Het was niet normaal druk en ik bleef maar mensen ontwijken om mijn best te doen me aan de afstand te houden. Na wat ik vandaag mee gemaakt heb ben ik tot de conclusie gekomen dat wielrenners niet aso zijn, maar alle anders fietspadgebruikers wel.
En om de route heerlijk af te sluiten sprongen er 4 spaken halverwege de route. Vandaag was echt een top dag!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maarten_E
Smultie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:18:
[...]

Inderdaad, als je het goed uitgevoerd hebt, zou ik ook even langs de fietsenmaker gaan.
Zit er nog even mee te stoeien.
Vond het apart dat ik niks voelde aan speling in het stuur, maar meer in de voorvork.
Dus net nog even wat getest, en bingo, de speling zit waar de voorvork de stuurbuis ingaat.
Althans, als ik met de voorrem erop de fiets naar voren beweeg hoor ik van daaruit duidelijk geluid komen en meen ik ook een kleine beweging te zien.

Geen idee of ik pech heb, maar mijn woon-werk fiets van bijna 10 jaar oud en zeker 15000 kilometer begint nu pas een heel lichte speling te ontwikkelen op het balhoofd, zo voelt het althans. En dan is de Sensa van mij krap een half jaar in bezit en er ongeveer 600km mee afgelegd tot nu toe. Heel apart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• User
Xanderk89 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:24:
[...]

Ik rij enkel recreatief. Is het dan nog te overwegen? Ik zit er mee dat na 30km al het genoemde slaapzak optreed :P Zelfs toen ik veel meer fietste bleef ik hier last van houden. Haalt soms wel het plezier er uit.

Ik hoop dit op te lossen door een zadel te zoeken welke wat druk van het middengedeelte afhaalt.

ik heb nu een selle san marco concor carbon fx

Mogelijk wil ik deze proberen: selle italia boost superflow

Maar ik vind het eigenlijk onverantwoord om zomaar iets te kopen en daarom vind ik het wel mooi dat mantel die omruil service verleent.
Absoluut! Ik had regelmatig al last nadat ik een bidon pakte tijdens het trappen. Bij het diep voorover buigen schoot er wat verkeerd en kreeg ik daarna het gevoel dat er bij elke rondgang van de trapper iets geplet werd...
Dacht eerst dat dat aan de zeem lag, maar toen ik zelfs dagen na het fietsen pijn bleef houden op andere plekken begon ik wat meer te kijken naar het zadel.
Ik ben van een Fizik Antares met een kanaal in het midden ook naar die SLR TM Boost Superflow gegaan. Echt een wereld van verschil! Overstappen van zadel is even wennen en zoeken naar de juiste afstelling, maar mijn bidon-pak-problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. *O*

Acties:
  • +8Henk 'm!

• ImagineMeAndYou
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 29-05 19:33
Ik moet toch zeggen dat dit een duidelijk moment is waarop ik blij ben dat ik geen ballen heb 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 29-05 14:22
Stufferdt schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:43:
Vandaag enkeltje richting Purmerend vanuit Gelderland, maar toch wat te laat vertrokken. Vond de gooimeerdijk nog best druk eigenlijk, voornamelijk ook met slecht horende bejaarden en groepjes wielrenners.. Had nog wel een flyby daar met @DDX en werd in Purmerend nog voorbijgestoken door Niki Terpstra en Laurens ten Dam :9 Al met al wel prima fietsweer en lekker windje mee.
Talking about LTD;
Iemand nog een Dirty Kanzelled gepland? 200km ‘on grafful’ (‘gravel’ but than said up son Dutsj).
Pagina: 1 ... 102 ... 108 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True