minimaLL schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:20:
Hardloper (5x/week) die in het pre-coronatijdperk ook aan zwemmen (1a2x/week) deed als afwisseling. Dat laatste gaat dus niet meer dus dacht ik voortaan voor afwisseling te zorgen met de racefiets.
Ik krijg echter na verloop van tijd last aan buitenzijde van mijn linkerknie, eerder onderaan bij overgang naar onderbeen. Ik heb al geexperimenteerd met verschillende zadelhoogtes (ook al heb ik het enkel links) maar brengt voorlopig nog geen oplossing.
Zou dit kunnen liggen aan mijn schoenplaatjes? Bikefit ligt nogal moeilijk nu.
Pijn aan de knie kan allerlei oorzaken hebben, maar zadelhoogte is doorgaans wel mijn startpunt. Zonder je gezien te hebben is het lastig om 'even' te pinpointen wat het is natuurlijk, maar er zijn een aantal zaken die je ook voor jezelf na kan gaan.
Optie: zadel te hoog, dominante been
Is je linkerbeen je dominante been? (zet je standaard af met links? Dan is het antwoord JA). Wanneer het zadel te hoog staat, en dat is vaker dan je zou denken, compenseren mensen dat vaak onbewust door te verschuiven naar de dominante kant. Je gaat dan iets van het zadel afhangen. Dit kan pijn aan (eventueel
beide) knieën veroorzaken. Door van je zadel te 'hangen' zal je dominante knie vaak iets meer naar binnen staan (heup naar buiten = knie naar binnen), terwijl de andere knie juist naar buiten gedrukt wordt.
Andersom kan het ook:
Optie: zadel te hoog, niet dominante been
Doordat je lichaam het dominante been wil bevoordelen, wordt je niet-dominante knie naar buiten geduwd wat pijn aan de buitenkant van de knie kan veroorzaken.
Andere zadel-gerelateerde opties
- Zadel te smal. Dit resulteert in te weinig steun voor de zitbotten wat je (onbewust) kan gaan compenseren op een manier vergelijkbaar aan hoe ik hierboven omschreven heb
- Setback: een zadel dat te ver naar voor of naar achter staat kan knieklachten opleveren, maar die zijn vaak anders dan de klachten die je omschrijft. Niet voor de hand liggend, maar niet per se uitgesloten.
Schoenen / plaatjes
- Een schoen die teveel of juist te weinig steun geeft kan knieklachten tot gevolg hebben. Wanneer je voet aan binnenkant wat 'inzakt' (te weinig steun) kan dat lichte 'compressie' veroorzaken aan de buitenkant van het kniegewricht (dit ken je vast ook vanuit het hardlopen).
- Wanneer je schoenplaatje te ver naar de buitenkant van je schoen staat, komt je voet te ver naar binnen uit (dit heeft met name te maken met je lichaamsbouw). Als je voet te ver naar binnen staat, kan dit dezelfde 'compressie' veroorzaken die je met te weinig steun in de schoen krijgt → pijn in de knie.
- Plaatjes die te ver naar voor staan kunnen ook pijn in de knie veroorzaken, maar uitgaande van een nette vrije beweging (geen compressie) zou die pijn dan normaliter op een andere plaats op moeten treden. Niet voor de hand liggend, maar ook niet uitgesloten.
Wat kan je monitoren aan je fit, zonder een bikefit?
- Rijd op de trainer met een spiegel of film jezelf
- Let op ongelijke slijtage aan schoenplaatjes, zadel, of fietsbroek
- Let op de stand van je voet 'onderin' de pedaalslag. Het is niet verboden om een beetje met de 'neus omlaag' te trappen, maar het moet niet overdreven zijn. Andersom geldt hetzelfde: als je met de 'hielen omlaag' trapt kan dat duiden om een probleem met de fit
- Let op de positie van je knie tijdens de pedaalslag. Komt je knie naar buiten? Of juist tegen de bovenbuis? Zoals ik al eerder schreef, als 1 knie naar buiten gaat, en de andere naar binnen is de kans groot dat je zadel te hoog staat.
Uiteindelijk is alles een systeem, dus het probleem kan zelfs nog totaal ergens anders zitten.