Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 92 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
Stoffa schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:46:
De Mac is echt een guilty pleasure van mij. Je weet dat het ongezond is, maar op de een of andere manier smaakt het me altijd fantastisch. De frietjes, die frietsaus van ze met die spikkeltjes, en dan zon Maestro burger ofzo. Yum.
En als je de hele dag op de fiets zit hoef je je over het kcal overschot alvast geen zorgen te maken.
Toch heb ik mijn grootste hongerklop ooit gehad nadat ik bij de Mac was geweest.

Had eerste Conditie test, toen bij de Mac gaan eten en daarna fietsen. Halverwege kreeg ik de pedalen niet meer rond en heb ik alles opgegeten wat ik bij me had aan repen en gels.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:35
De nutritional value van de mac is dan ook erg laag. Je krijgt wel veel caloriën binnen maar weinig proteine, vitamines, mineralen enz.

Empty calories noemen ze het ook wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:36
Stoffa schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:46:
De Mac is echt een guilty pleasure van mij. Je weet dat het ongezond is, maar op de een of andere manier smaakt het me altijd fantastisch. De frietjes, die frietsaus van ze met die spikkeltjes, en dan zon Maestro burger ofzo. Yum.
En als je de hele dag op de fiets zit hoef je je over het kcal overschot alvast geen zorgen te maken.
wel eens een keer tijdens het fietsen gepauzeerd maar voorlopig houd ik het bij een kopje koffie of iets fris. Een HB-tje of Big Mac valt redelijk zwaar. Heb altijd het gevoel dat het voor even vult... Pak dan liever bij een lunchroom of eetcafe iets. In deze tijd alleen wat lastiger maar maak dan ook geen hele grote rondes.. voor nu 60-70km bidons vol en 2 bananen...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:42

JJJ

Ik was gisteren aan het fietsen en zag bij mijn voorwiel op een gegeven moment iets wat leek op lagervet... nu weet ik niet of ik me zorgen moet gaan maken dat de smering van m'n voorwiel nu aan gort gaat. Het vet zat overigens voor een stukje op de snelspanner aan de binnenkant van de voorvork en het stuk van de naaf wat dichtbij de snelspanner zit.

Kan lagervet lekken uit de naaf?

Verder is er geen geratel of anderszins te horen wat duidt op wrijving oid. Heeft iemand anders dit ooit eens meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:08
@JJJ Hoe oud zijn de wielen? Lithiumvet kan onder bepaalde omstandigheden dunner worden maar zolang de seals nog goed zijn zou het er niet zo uit mogen slingeren. Sowieso bij naven met gesealde industrielagers zou het er niet uit mogen komen en kan je het ook lastig vervangen.

Ik heb het wel gehad maar dat is op m'n jaren 70 Peugeot met nauwelijks afdichting waar ook regelmatig wat extra vet bij in moet.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:42

JJJ

GWBoes schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:05:
@JJJ Hoe oud zijn de wielen? Lithiumvet kan onder bepaalde omstandigheden dunner worden maar zolang de seals nog goed zijn zou het er niet zo uit mogen slingeren. Sowieso bij naven met gesealde industrielagers zou het er niet uit mogen komen en kan je het ook lastig vervangen.

Ik heb het wel gehad maar dat is op m'n jaren 70 Peugeot met nauwelijks afdichting waar ook regelmatig wat extra vet bij in moet.
Niet zo oud! Het is een model 2017 fiets, dus max 3 jaar (waarvan ik de fiets zelf 2 jaar heb).

Op mijn vorige fietsen heb ik dit issue nooit gehad en die wielen waren uiteindelijk toch een stuk ouder, dus verbazen doet het me wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:31
joint_me schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:46:
[...]

Toch heb ik mijn grootste hongerklop ooit gehad nadat ik bij de Mac was geweest.

Had eerste Conditie test, toen bij de Mac gaan eten en daarna fietsen. Halverwege kreeg ik de pedalen niet meer rond en heb ik alles opgegeten wat ik bij me had aan repen en gels.
koentjuh1987 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:31:
[...]

wel eens een keer tijdens het fietsen gepauzeerd maar voorlopig houd ik het bij een kopje koffie of iets fris. Een HB-tje of Big Mac valt redelijk zwaar. Heb altijd het gevoel dat het voor even vult... Pak dan liever bij een lunchroom of eetcafe iets. In deze tijd alleen wat lastiger maar maak dan ook geen hele grote rondes.. voor nu 60-70km bidons vol en 2 bananen...
roda_djavulen schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:09:
De nutritional value van de mac is dan ook erg laag. Je krijgt wel veel caloriën binnen maar weinig proteine, vitamines, mineralen enz.

Empty calories noemen ze het ook wel eens.
Jongens even voor de goede orde: ik gebruikte niet voor niets de term "guilty pleasure" he. Tis niet alsof ik de Mac aanraadt als goed fietsvoer ofzo :+

[ Voor 13% gewijzigd door Stoffa op 01-05-2020 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
Stoffa schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:22:
[...]

[...]

[...]

Jongens even voor de goede orde: ik gebruikte niet voor niets de term "guilty pleasure" he. Tis niet alsof ik de Mac aanraadt als goed fietsvoer ofzo :+
van mij mag je hoor ;-) ik geef alleen aan dat het valt als een baksteen..

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

De Mac is inderdaad niet het meest gunstige fietsvoer nee.

Dit doet mij denken aan jaaaaaren geleden. We waren aan het fietsen ergens in de Eiffel met een man of 10. In een klein nietszeggend dorpje wilden we wat eten, maar er was niets op een kleine Italiaan na die dicht leek. Wij naar binnen en gevraagd of we wat konden eten. Dat kon, moeder werd van boven gehaald en ging de keuken in. De ober die vond het zo gaaf dat wij daar met z'n allen pasta kwamen eten en commandeerde zijn vrouw dat ze veel voor ons moest maken, want we hadden al 100 km gefietst.

Wij kregen allen een gigantisch bord vol met pasta. Omdat die gast zo ontzettend aardig was, hebben we uit beleefdheid leek het wel, bijna allemaal ons bordje leeggegeten, maar dat was echt teveel: we zaten prop en propvol :)

De uren daarna hebben we eigenlijk alleen maar geklaagd over de pasta :D

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:08
Galois schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:10:
De Mac is inderdaad niet het meest gunstige fietsvoer nee.
Voor 400km+ ritten ideaal 8)
Bij zo'n rit hebben we ook wel eens midden in de nacht shoarma met lekkere bak friet gehaald in Luik omdat verder alles dicht was en we wat anders wilden eten dan reepjes.

Maar je moet er wel tegen kunnen, zou het niet aanraden om zomaar tijdens zo'n lange rit willekeurige dingen te gaan eten.

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 01-05-2020 17:20 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:27

Grin

Ride si sapis.

Nu het toch even over buitenbanden ging, en de oproep kwam: meer foto's! Hier mijn bijdrage. Zojuist vier nieuwe Pirelli's besteld. Naar mijn (niet zo?) bescheiden mening de mooiste buitenband die d'r is, helemaal in deze speciale Colour Edition. En ze rijden ook nog eens alleraardigst!

Hier zitten ze om de fiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ou-DZSiypaWb9E3q4DTdMjNLEGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxghIunRcWf2YgNkwyTajL9L.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCH45vgxUu_8NrDUPzGZulAeCWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H29iBVmUArmV11RxPkeImWru.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Grin op 01-05-2020 18:00 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:15
Ik voel me wel een beetje nederig als ik hier al deze mooie fietsen, bakken met kennis en enorme monsterritten zie. Maar vooral geinspireerd 👍 Ga zo door, dan ga ik door met dromen sparen 😈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:17
@Grin Ik heb ze ook klaarliggen. Eerst nog een maandje of 2-3 flink doorfietsen :)

De rode versie op Zipps vond ik ook wel heel gaaf, maar paste helaas niet in het frame.

[ Voor 44% gewijzigd door Ypuh op 01-05-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@unex154 Dit is voor mij ook jaren opbouwen hoor. Deze maand wordt bijvoorbeeld het frame en stuur vervangen van de Look 585 (voor een 795 Blade RS, zwart). Upgraden in (kleine) stapjes vind ik het leukste.
In begin april besteld maar: Corona lockdown in Frankrijk... Zal daar tzt ook wel wat foto's van posten.
@Ypuh Hehehe even flink doortrappen dan, ze zijn het waard. ;) Ook de Color Edition? Paste niet in het frame? Hoezo? Ah qua kleur niet... Niet qua dikte... :F
@Maarten_E Harde Compound? Heb je het tegen mij? De kleur zegt hier niks over het type band, het zijn allemaal: P Zero Velo's (dus de reguliere versie, 25mm). De Color Edition heeft als verschil de massieve/gevulde letters in kleur ipv de dunne lijntjes.

[ Voor 35% gewijzigd door Grin op 01-05-2020 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-09 22:46
De harde compound? Hoop dat die genoeg grip geeft, ikzelf zou toch voor de gele gaan. De rooie als ik vast zit achter een mede-wielrenner en er voorbij wil voordat ik stop bij een bankje. :+
Prachtige fiets ook, mooi clean met gave details. :D

Waar kan je die banden vinden? Vind als ik erop zoek alleen de pagina's van Pirelli zelf.

@Grin Weet ik, maar het verschil in de kleurtjes is in de Formule 1 (Pirelli levert ook de banden in de F1) de indicatie van het type band. De witte zijn de hardste banden, de rode de zachtste en hebben de meeste grip. Sorry, obscuur grapje. ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Maarten_E op 01-05-2020 18:14 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Grin schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:44:
Nu het toch even over buitenbanden ging, en de oproep kwam: meer foto's! Hier mijn bijdrage. Zojuist vier nieuwe Pirelli's besteld. Naar mijn (niet zo?) bescheiden mening de mooiste buitenband die d'r is, helemaal in deze speciale Colour Edition. En ze rijden ook nog eens alleraardigst!

Hier zitten ze om de fiets:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi velo 👌

Echter de bandjes liggen er niet juist op volgens de goodlooks politie. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Op de Zipp's zijn ze uitgelijnd met de decalls, de Campa's lijn ik dan wel weer uit met het ventiel. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:57

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Is het een must om op een trainerband te rijden op een tacx?
Heb geen extra wiel, en banden wissel zie ik niet zitten. Wil als het slecht weer is gelijk kunnen fietsen binnen en als de zo’n schijnt buiten er op uit.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

magic_nl schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:59:
Heb geen extra wiel, en banden wissel zie ik niet zitten. Wil als het slecht weer is gelijk kunnen fietsen binnen en als de zo’n schijnt buiten er op uit.
Het kan in principe best met een normale band, maar houd er rekening mee dat 'ie wat harder kan slijten. Afhankelijk van je banden kan dat behoorlijk hard gaan.

edit:
Nu we toch fietsen aan het posten zijn.. zie hieronder mijn ‘Randoslayer’. Mijn zwaarste fiets, de enige zonder powermeter, en 100% gericht op lang, ver, en comfortabel. Ik heb hier afgelopen December ook de Rapha Festive 500 (500+km, buiten, tussen 24-31dec) mee gereden. Niet lek gereden, en geen centje pijn behalve een beetje zware benen op de laatste dag :+ Maar normaal ben ik in de winter al blij met 100km in een week, en doorgaans is mijn astma ook geen pretje in de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qFXotxpQ3WrhjVqhQEM3xzzzHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9DmrVRDujspPapq5J7khjyx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMkt9wYEgIZURatYLUhdm2puDKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2K1lYU49d8GYnxBSpSKqt6mg.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de specs-liefhebbers: een 2020 Specialized Diverge (carbon), met Ultegra R8020 shifters/remmen/schijven, GRX812 derailleur, XT M8000 11-40 cassette, Ultegra ketting, Praxis Zayante crank met SRAM X-Sync 42t voorblad, S-Works CG-R zadelpen (ziet er raar uit maar is super comfortabel), XT SPD pedalen, Specialized Adventure Hover stuur, S-Works Rib Cages, en een Specialized Power zadel. De wielen zijn de standaard DT-Swiss R470db wielen met ongelabelde (waarschijnlijk DT370) naven, en Specialized Pathfinder Pro 38mm banden.

Niet super licht, niet aero, maar wel stabiel en idioot comfortabel.

[ Voor 65% gewijzigd door Whieee op 01-05-2020 20:39 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 21:33
@Grin Gave fiets!
Is zo'n carbon stuur nou zoveel beter dan een aluminium variant? Ik ben ook een beetje aan het rondkijken naar zo'n carbon stuur met geïntegreerde stuurpen. Qua looks vind ik het wel mooi staan en ik las dat een carbon stuur de schokken beter opvangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:22
Carbon vangt juist minder op, is heel stijf.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Oelske schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:28:
@Grin Gave fiets!
Is zo'n carbon stuur nou zoveel beter dan een aluminium variant? Ik ben ook een beetje aan het rondkijken naar zo'n carbon stuur met geïntegreerde stuurpen. Qua looks vind ik het wel mooi staan en ik las dat een carbon stuur de schokken beter opvangt?
Voordeel van geïntegreerde cockpit: het ziet er mooi uit, en het is ongetwijfeld iets sneller in de windtunnel.
Nadeel van geïntegreerde cockpit: je hebt precies nul mogelijkheden om je fit aan te passen zonder een geheel nieuwe geïntegreerde cockpit te kopen.

Of carbon schokken beter opvangt hangt nogal af van wat voor stuur je koopt. Het is met carbon eenvoudiger om een stuur te produceren dat de ene kant op meegeeft, maar de andere kant op juist niet. Ook zal carbon iets beter zijn in het wegfilteren van lichte trillingen. Daar staat tegenover dat alu sturen een stuk goedkoper zijn, en iets minder catastrofaal stuk gaan áls ze stuk gaan. Ik ga niet claimen dat carbon zwakker is dan alu, maar alu buigt voordat het breekt. Als carbon stuk gaat, gaat het vaak in 1x.

Disclaimer: ik ben een naysayer met alu sturen op al z’n fietsen, maar ook een hypocriet met carbon zadelpennen waar ‘ie ook tassen aan knoopt. Dus doe met mijn post wat je wilt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Oelske schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:28:
@Grin Gave fiets!
Thanks!

Mijn visie/mening, ik zet onderstaand relaas neer als 'een feit', wil niet te veel: ik/mijns inziens gebruiken. So, here we go:
Zoals vaker met carbon componenten/onderdelen: hoe duurder, hoe beter. Zo ook met sturen. Ja: ze kunnen vreselijk stijf zijn maar dat hoeft tegenwoordig niet meer. M'n Ritchie full carbon cockpit op de Look vind ik veel stijver rijden dan de Vision op de Chapter2. Daar zit simpelweg jaren aan ontwikkeling tussen. Dus om te zeggen: carbon is stijver en geeft meer trillingen door aan je handen/schouders? Wel erg kort door de bocht. Verschillende harsen, weefrichting van de vezels, etc. Koop een goed stuur van een gerenommeerd merk - zoals je met alle carbon onderdelen zou moeten doen(?) - en dan heb je daar veel plezier van. Ritchie, Look, Vision, Trek/Bontrager, Syncros, en zo zijn er nog enkele merken die ik vertrouw met een carbon cockpit. Chinese honkie tonkie meuk ben ik sowieso allergisch voor, maar helemaal voor cockpits, sturen, stuurpennen, zadelpennen, frames en wielen (ben ik nog iets vergeten? :)). <-- Mening! M2C.

Om even kort in te haken op @Whieee z'n post over: "je hebt precies nul mogelijkheden om je fit aan te passen zonder een geheel nieuwe geïntegreerde cockpit te kopen."
Een leuke middenweg zijn dan bv de Look en Vision stuurpennen en sturen, zo heb je bijna een volledige cockpit, qua looks, maar toch wat flexibiliteit.
Nogmaals @Whieee: Wat is dat voor zadelpen? En wat doet het? Nog nooit eerder gezien! En ook hier geldt weer: een mooie fiets is een zwarte fiets. d:)b

[ Voor 16% gewijzigd door Grin op 01-05-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
@Whieee @Grin Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Ik zal er nog even over nadenken dan. Ik heb een Sensa Giuliaero en aangezien het een aero model is zou zo'n stuurtje er natuurlijk wel mooi op staan. Echter kost het Supra (huismerk van Sensa geloof ik) carbon stuur €500,-, erg veel geld als het enkel de looks verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Oelske Qua aero staat een stuur (en in veel mindere mate een stuurpen) aardig hoog op de lijst van: frontaal oppervlak van een racefiets. Met een aero frame geeft een aero stuur je zeker de nodige verbetering. Maar de prijzen van een goede carbon cockpit zijn doorgaans 500-600 euro. Erg veel geld dus... Ik zou pas naar een dergelijke cockpit kijken als de rest op orde is. Goede wielen doen bijvoorbeeld meer voor aero, comfort en looks. Maar mocht je alles op orde hebben dan is een aero cockpit zeker het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Jampot007 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:33:
Carbon vangt juist minder op, is heel stijf.
Dat ligt er maar net aan.. mooie van carbon is dat je via een specifieke lay-up de eigenschappen mee kan geven die je voor ogen hebt. Bij de goedkopere carbon onderdelen/frames ontbreekt het R&D hiervoor is is het gewoon stijf en (hopelijk) stevig. Bij de (meeste) duurdere versies is het maar net wat de bedoeling is van het product. Een carbon stuur kan zeker comfortabeler zijn dan alu, kwestie van de juiste uitzoeken (meestal niet de goedkoopste).

Extreem voorbeeld van een carbon stuur met flex:
https://www.bikeradar.com...ons-unique-new-hover-bar/

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oelske
@Grin Daarom, het stuur is het enige wat ik nog zou willen verbeteren/aanpassen aan de fiets. Er zitten al carbon wielen en Di2 schakelsysteem op, dus het zou de fiets wel helemaal af maken in mijn ogen. We gaan er nog eens even over peinzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
@Prulleman Ik zag eens iemand voorbij komen met zo'n stuur en zat me echt af te vragen wat daar de bedoeling van was. Mooi is anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Hmmmmpf.
Had gisteren een klapband, dus de fiets naar de FM gebracht en gevraagd voor een nieuwe buiten/binnenband.
Tweaker: "Kan je dat niet zelluf?" Uhh, nee. :+

Ik snap hoe het mechanische gedeelte van een fiets werkt, maar om de een of andere reden heb ik nooit goed geleerd hoe je in hemelsnaam een band goed terug op de velg krijgt, achtelijke ezel dat ik ben. Iets met een klok en klepel denk ik.

Alleen een beetje jammer dat de FM volgens mij ietwat gehaast heeft gewerkt, want de achterderailleur heeft problemen met schakelen nu en het spatbord zit los om de een of andere reden. Opschakelen gaat wel weer soepel, maar van één na grootste naar grootste kransje weigert dienst. De stelschroef al wel aangepast, maar het wil nog niet. Morgen bij daglicht eens verder knutselen. Dus kan ik alsnog mijn fiets ondersteboven zetten... En morgen het achterwiel uitlichten, en het spatbord aandraaien. En dan tenslotte ook nog even kijken of er nu echt een slag in het achterwiel lijkt te zitten, meende een hoogteslagje te voelen die er eerst niet zat, moet echt een flinke klap zijn geweest.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Grin schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:06:
[...]

Nogmaals @Whieee: Wat is dat voor zadelpen? En wat doet het? Nog nooit eerder gezien! En ook hier geldt weer: een mooie fiets is een zwarte fiets. d:)b
Die zadelpen heeft een elastomeer (ingebouwd in de ‘vouw’ onder het zadel) die moet zorgen voor een beetje ‘vering’. Lang verhaal kort: het ding werkt :P Misschien zelfs wel té goed, want ik zag pas wat GoPro beelden terug en ik lijk een beetje te bouncen, al voel ik dat zelf helemaal niet zo. Het zorgt er in ieder geval voor dat je op slecht wegdek niet van je zadel af stuitert, en het ontlast de rug daarmee ook een beetje.

Gecombineerd met dikke banden en de Future Shock zit je idioot comfortabel op je fiets.

[ Voor 6% gewijzigd door Whieee op 01-05-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 20:09
magic_nl schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:59:
Een must zeker niet. Mijn vrouw heeft budgetbandjes en rijd regelmatig op de tacx. Als het alleen is om slechtweer ritjes te doen, zou ik het gewoon proberen. Zeker als je niet al te dure bandjes hebt, kan je het gewoon uitproberen. En het scheelt ook nog welke tacx; bushido en genius hebben bijvoorbeeld een rol met een grotere diameter, dus het contactoppervlak is dan groter, wat iets minder warmte/slijtage zal geven.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
@magic_nl Ik had vorig seizoen een setje Continental Gatorskins die ik zowel binnen op de Tacx als buiten gebruikte. Had niet het idee dat ze erg leden op de Tacx..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Oelske schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:56:
@magic_nl Ik had vorig seizoen een setje Continental Gatorskins die ik zowel binnen op de Tacx als buiten gebruikte. Had niet het idee dat ze erg leden op de Tacx..
Dan noem je ook een band... Een van de meest degelijke (en langzame) banden...

Strava

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• donleone83
Ik ben inmiddels ook begonnen met fietsen en heb mijn eerste twee ritten achter de rug. De zitpositie is even wennen maar begint steeds comfortabeler te voelen. Mijn rechter spier bij mijn nek doet wel wat zeer en is er na wat stijf. Ik vermoed dat dit doorstraalt van een al vrij lang aanwezige schouderblessure. Niets wat niet op te lossen is.

Ik heb een beetje een bijzondere set up dus het is even zoeken. 5 jaar geleden ben ik mijn beide onderbenen kwijtgeraakt dus ik fiets met protheses. Woensdag ook met mijn prothesemaker overleggen over hoe we dat het beste kunnen oplossen.

Om te stimuleren dat ik blijf sporten en om mij tegemoet te komen in de extra kosten die ik daar voor maak, kom ik elke paar jaar in aanmerking voor een toelage vanuit de Wmo, die ik via een maandelijkse eigen bijdrage deels zelf betaal maar waar ik veel voordeel uit haal. Er is landelijk veel kritiek op de Wmo en hoe ze met deze sportvoorziening om gaan, maar voor de gemeente Utrecht niets dan lof. Ik had dus wat extra uit te geven en ben meteen voor Carbon gegaan met Ultegra cassette en 105 schijfremmen, de Cube Attain GTC SL. Tot nu toe erg tevreden over!

Ik doe dit naast golf (internationale toernooien), CrossFit en regelmatig zwemmen. Ik heb sinds kort ook blades dus een triathlon zit ook ergens in het vat. Ik kijk er naar uit om hier veel te kunnen leren en lezen!

Regio Utrecht dus, erg veel te ontdekken en heel veelzijdig fietsen met de Utrechtse Heuvelrug, de rivieren, het Groene Hart en de polder allemaal in mijn omgeving.

[ Voor 18% gewijzigd door donleone83 op 02-05-2020 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Prulleman schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 00:12:
[...]

Dan noem je ook een band... Een van de meest degelijke (en langzame) banden...
Bij mij ligt er Vittoria Rubino Pro G2 700x23 op.
Niet al te dure band om te vervangen mocht het nodig zijn.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
donleone83 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 08:10:
Ik ben inmiddels ook begonnen met fietsen en heb mijn eerste twee ritten achter de rug. De zitpositie is even wennen maar begint steeds comfortabeler te voelen. Mijn rechter spier bij mijn nek doet wel wat zeer en is er na wat stijf. Ik vermoed dat dit doorstraalt van een al vrij lang aanwezige schouderblessure. Niets wat niet op te lossen is.

Ik heb een beetje een bijzondere set up dus het is even zoeken. 5 jaar geleden ben ik mijn beide onderbenen kwijtgeraakt dus ik fiets met protheses. Woensdag ook met mijn prothesemaker overleggen over hoe we dat het beste kunnen oplossen.

Om te stimuleren dat ik blijf sporten en om mij tegemoet te komen in de extra kosten die ik daar voor maak, kom ik elke paar jaar in aanmerking voor een toelage vanuit de Wmo, die ik via een maandelijkse eigen bijdrage deels zelf betaal maar waar ik veel voordeel uit haal. Er is landelijk veel kritiek op de Wmo en hoe ze met deze sportvoorziening om gaan, maar voor de gemeente Utrecht niets dan lof. Ik had dus wat extra uit te geven en ben meteen voor Carbon gegaan met Ultegra cassette en 105 schijfremmen, de Cube Attain GTC SL. Tot nu toe erg tevreden over!

Ik doe dit naast golf (internationale toernooien), CrossFit en regelmatig zwemmen. Ik heb sinds kort ook blades dus een triathlon zit ook ergens in het vat. Ik kijk er naar uit om hier veel te kunnen leren en lezen!

Regio Utrecht dus, erg veel te ontdekken en heel veelzijdig fietsen met de Utrechtse Heuvelrug, de rivieren, het Groene Hart en de polder allemaal in mijn omgeving.
Petje af hoor. Lijkt me zeker in het begin niet gemakkelijk maar de manier waarop je hebt opgepakt kan ik alleen maar bewonderen!

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Wil een nieuw stuurlintje op m'n fiets zetten, maar loop tegen problemen op met de Supacaz expander barend plugs:
Ik draai de schroef los, maar het expander gedeelte blijft muurvast zitten in het stuur. Trekken aan de schroef doet niks.
Wel kan ik het barplug gedeelte er dus uithalen. Iemand een idee hoe ik die expander kan laten de-expanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Heb je al geprobeerd de bout naar binnen te tikken? Als je de bout aantrekt zal hij alleen maar vaster gaan zitten lijkt mij.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
GWBoes schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:13:
Heb je al geprobeerd de bout naar binnen te tikken? Als je de bout aantrekt zal hij alleen maar vaster gaan zitten lijkt mij.
Het probleem was dat het stuurlint tussen de expander en het carbon was gegaan. Daarom zat het muurvast. Uiteindelijk hielp het dat mn vriendin aan het lint trok, en ik aan de schroef. Als ik alleen aan de schroef trok, kreeg zelfs de Hulk de plug er niet uit, en als ik alleen aan het lint trok, scheurde dat af. Teamwork dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 22:36
Even een vraagje tussendoor: wat eten jullie onderweg? Ik had laatst zo'n gelletje (als sample) en ik vond 't niet door m'n strot te krijgen. Benieuwd wat voor jullie de beste 'snacks' zijn om energie bij te tanken onderweg! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Liga Haverkick of Fruitkick. Doorgaans 1-2 repen per training 60-90KM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:48
Bananen 4 life

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 20:27
Gewoon random reepjes van de super, bananen, appels, krentenbollen, eierkoeken.. Maakt allemaal niet zoveel uit zolang er maar relatief veel suikers inzitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:36
Ik ga altijd bij een café zitten voor de koffie met appeltaart. :+

Meestal heb ik gewoon een broodje (krentenbollen ftw) of banaan oid mee onderweg. Ivm mijn diabetes moet ik altijd extra opletten hoe veel koolhydraten ik bij mij heb, dus 1 bidon is sowieso altijd gevuld met veel suikers.

[ Voor 3% gewijzigd door Raznov op 02-05-2020 13:35 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:35
Onder de 80 km niets. Daarboven een banaan en een broodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Worsteneter schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:12:
Even een vraagje tussendoor: wat eten jullie onderweg? Ik had laatst zo'n gelletje (als sample) en ik vond 't niet door m'n strot te krijgen. Benieuwd wat voor jullie de beste 'snacks' zijn om energie bij te tanken onderweg! :)
Sommige gels zijn ook niet te hakken! Ik gebruik de SiS gels voor als het er echt op aankomt. Lange klim of Granfondo bijvoorbeeld. Voor de huis tuin en keuken ritten van bananen, snickers, stroopwafels tot speciale sport repen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:00
Vandaag m’n eerste ritje met de vermogensmeter. Nadeel was dat m’n Garmin denkt dat ie aan de rechter kant zit; maar soit. Erg fijn om te zien welke wattages je moet proberen te trappen om een bepaalde hartslag te houden (180-200 watt in mijn geval). Ook mooi om te zien hoe makkelijk het eigenlijk is om een bepaald wattage te halen maar verdomde lastig is om dit vast te houden :) Twee pluspuntjes; ook op de weg haal ik 1000+ watt en weet nu m’n VO2Max (na 1 rit van 23 kilometer, zegt nog niet zoveel) en was tevreden (40 jaar, 46 waarde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 22:15
Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre dat de VO2max die Garmin berekent klopt. De mijne staat momenteel op 62. Leuk, maar ik vraag me echt af of het klopt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
CedricD schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:40:
Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre dat de VO2max die Garmin berekent klopt. De mijne staat momenteel op 62. Leuk, maar ik vraag me echt af of het klopt :9
Volgens mij kwam het bij @Michaelg overeen met een echte lab meting.

Bij staat ie op 58 (41 jaar), maar heb toch wel wat moeite met de zwaardere vo2max workouts.. :X

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Prulleman schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:49:
[...]

Volgens mij kwam het bij @Michaelg overeen met een echte lab meting.

Bij staat ie op 58 (41 jaar), maar heb toch wel wat moeite met de zwaardere vo2max workouts.. :X
Heb vorig jaar inderdaad een meting laten doen en die kwam exact overeen. Afgelopen weken weer wat trainingen buiten gedaan en volgens Garmin is hij weer gestegen. Eind dit jaar opnieuw een test doen en kijken of deze weer overeen komt.

Edit; enige wat ik wel echt jammer vind, is dat Garmin niks kan met de data die hij van buitenaf aangeleverd krijgt. Dus deze wordt alleen berekend als de activiteit ook daadwerkelijk opgenomen is met de 530.

[ Voor 16% gewijzigd door Michaelg op 02-05-2020 19:53 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dat is ook een manier voor zwaardere vo2max workouts @Verwijderd :+
Maar hoe we dat dan gaan registreren met een vermogensmeter...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Sinds een jaartje rijd ik mijn rondjes op mijn heerlijke cannondale uit 2000, momenteel zit daar een set mavic cosmos op die an sich prima functioneert.

Cannondale Caad 4 Saeco

Nou is het alleen zo dat mijn pa bij een kringloop werkt en daar komen de mooiste dingen binnen :9
Vandaag dus een setje mavic aksium race, iets hogere velg iets flitsender.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuchQObxgiNDOBFEfcJpe7XmOwA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWoVdJjKZPKkj0cMsOqIyNUS.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmX-8IzJ-ULs1jkr67s0ubgFgCM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bevd7whfZezpPTpPMwOFF8W6.jpg?f=fotoalbum_medium

Het leuke van de kringloop is het stukje identificatie dat bij elk product hoort, hoe kom ik er achter welke velg dit nou precies is en of deze op mijn fiets past? 8)7
Enkele nummertjes van mijn huidige velg: 6106 622x15, op de band staat iets van 700x23 als ik me niet vergis (er staan zo verschikkelijk veel nummertjes op die band: michelin lithion 2).
De nieuwe velg heeft op de band staan 23-822 700x23c.

Op https://www.fiets.nl/2013/04/12/bandenmatentabel/ kon ik al iets wijzer worden waarna ik nu dus denk dat deze wielen wss wel moeten passen. Maar dan nog de grote vraag van de body, ik heb een campa 9 speed groupset maar weet dus niet of dat weer matcht met deze body |:(

Kan een van jullie mij misschien uit de brand helpen?

p.s.
als iemand nog een coda stem of cinneli alter heeft liggen :9 met een cinelli eubios of nerve erbij zou helemaal perfect zijn (probeer mijn fiets een beetje te stijlen naar de orginele brochure hoewel ik daar met de aksium velgen van af wijk haha)

[ Voor 5% gewijzigd door Cranzai op 02-05-2020 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:17
CedricD schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:40:
Ook eens naar gekeken en staat bij mij nu op 61. Geen idee wat dat waard is, maar schijnt wel oke te zijn. De kortere Strava ritjes in jan/feb zorgde voor een hogere score dan de langere buitenritten die ik nu doe. Dat ligt wel in lijn met het gevoel en de wattages.

@Cranzai De wielen en banden passen wel, maar je cassette niet. Je kunt er ook geen 9 speed Shimano opzetten. Een andere body kost zo'n €45. Je hebt er niet zoveel aan dus.

[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 02-05-2020 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Vandaag met zusje en zwager mee geweest naar de LBS.

Zusje had vanmorgen bij Mantel al kleding, schoenen, helm, ect gekocht en vandaag haar eerste fiets opgehaad. Giant Content, welke versie weet ik niet precies, mooie blauwe met 105. Bidon houders, bidon's in matching kleur en nette pedaaltjes erbij voor €50 (PD-R550's). Mooie fiets en nette prijs voor betaald en alles netjes geregeld :)

Zwagers oude stalen ros die hij meer voor gewoon in het dorp gebruikt dan voor afstanden...tja was weinig eer aan te behalen. Vrijwel alles was aan het opgaan, alles wel nagekeken en afgesteld maarja.....€€€

Mijn fiets had weinig liefde nodig, krijgt bij mij al genoeg kreeg ik weer bevestigd. Dat ik mijn voor en achter derailleur niet goed afgesteld kreeg was geen verassing, voor ben ik sowieso bar slecht in en achter is het laatste stukje buitenkabel vervangen en het pad stond (weer) scheef (dus gericht). Machtig wat een verschil van dag en nacht is schakelen dan opeens zeg :|
Alle lagers nagekeken en bovenstaande koste me €20 :)

Helaas ook een veel te mooie fiets gezien, geloof alleen niet dat ik een fiets van €2400 krijg voor m'n verjaardag....iig niet dit jaar :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:00
Ypuh schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:04:
[...]

Ook eens naar gekeken en staat bij mij nu op 61. Geen idee wat dat waard is, maar schijnt wel oke te zijn. De kortere Strava ritjes in jan/feb zorgde voor een hogere score dan de langere buitenritten die ik nu doe. Dat ligt wel in lijn met het gevoel en de wattages.
Boven de 46 (bij mijn leeftijd) wordt gezien als zeer goede conditie, boven de 52 als uitstekend. Het viel me ook al op dat de Garmin het niet wilde berekenen vanuit Zwift, maar nu ineens wel. Het is ook nog een waarde zonder waarde, was een rit met veel rustige stukken en een paar keer vol aangaan, maar het geeft mij meer aan dat m’n conditie niet zo heel knudde is. Pas na verloop van tijd zal het een betere weergave geven over hoe ik me moet voelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Die prijzen lijken mij best schappelijk, 20 euro voor controle lagers en afstellen voor/achterd
Vandaag mijn woon-werkfiets nog ondersteboven getrokken en de derailleur echt goed afgesteld. Schakelt nu weer als een zonnetje, dat heeft die heel lang niet gedaan.

Morgen maar even langs Mantel en nieuwe grips halen, de originele grips hebben na bijna 8 jaar de beste tijd wel gehad. Zou eigenlijk een keer een cursusje fietsonderhoud willen volgen, in ieder geval voor wat betreft met het af/bijstellen van onderdelen en het vervangen van de ketting en dergelijke. Cassette gaat mij te ver, maar ketting vervangen en remmen afstellen zelf kunnen doen zou wel tof zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:59
@Maarten_E Weet dat er tegenwoordig ongelooflijk veel instructies op YouTube zijn te vinden.
Cassette wisselen ? https://youtu.be/h6Kh2IAPjuo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
EdwinW schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:29:
@Maarten_E Weet dat er tegenwoordig ongelooflijk veel instructies op YouTube zijn te vinden.
Cassette wisselen ? https://youtu.be/h6Kh2IAPjuo
Jazeker, maar er is een verschil tussen zien hoe het moet en het zelf doen. :)
Dan leer ik liever met iemand naast me die mij kan assisteren, dan dat ik iets fout doe tijdens het volgen van het filmpje waar het filmpje geen aandacht aan besteedt. Mijn ervaring is dat met zulke filmpjes het bij jouzelf nèt wat anders zit dan in het filmpje, waardoor je alsnog zelf moet gaan puzzelen.

Wilde mijn achterwiel uit het frame halen vandaag om een schroefje van het spatbord aan te draaien. Dit lukte niet, uiteindelijk maar zo gelaten, en na terug vastzetten van de quick release bleek er een tik ergens te zitten tijdens het vrijlopen van het wiel. Paar keer het wiel er terug in en eruit gedaan, uiteindelijk geen tik meer. Maar wat het nu veroorzaakte? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Zat je wiel er wel recht in? (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:35
Cranzai schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:53:
Sinds een jaartje rijd ik mijn rondjes op mijn heerlijke cannondale uit 2000, momenteel zit daar een set mavic cosmos op die an sich prima functioneert.

[Afbeelding: Cannondale Caad 4 Saeco]

Nou is het alleen zo dat mijn pa bij een kringloop werkt en daar komen de mooiste dingen binnen :9
Vandaag dus een setje mavic aksium race, iets hogere velg iets flitsender.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het leuke van de kringloop is het stukje identificatie dat bij elk product hoort, hoe kom ik er achter welke velg dit nou precies is en of deze op mijn fiets past? 8)7
Enkele nummertjes van mijn huidige velg: 6106 622x15, op de band staat iets van 700x23 als ik me niet vergis (er staan zo verschikkelijk veel nummertjes op die band: michelin lithion 2).
De nieuwe velg heeft op de band staan 23-822 700x23c.

Op https://www.fiets.nl/2013/04/12/bandenmatentabel/ kon ik al iets wijzer worden waarna ik nu dus denk dat deze wielen wss wel moeten passen. Maar dan nog de grote vraag van de body, ik heb een campa 9 speed groupset maar weet dus niet of dat weer matcht met deze body |:(

Kan een van jullie mij misschien uit de brand helpen?

p.s.
als iemand nog een coda stem of cinneli alter heeft liggen :9 met een cinelli eubios of nerve erbij zou helemaal perfect zijn (probeer mijn fiets een beetje te stijlen naar de orginele brochure hoewel ik daar met de aksium velgen van af wijk haha)
Bandenmaten en velgmaten kan soms een beetje verwarrend zijn. 25-622 is de maat in de ERTRO standaard voor een band welke 25mm breedt is, en een diameter heeft van 622mm. 700C is weer een ander standaard welke exact hetzelfde betekend. 700Cx23 en 23-622 zijn dus dezelfde banden.

De velgen gaan volgens dezelfde ERTRO standaard, waarbij je oude velgen dus 15mm breedt zijn.De band staat natuurlijk iets bol, waardoor deze maat breder is en je dus banden kunt monteren zoals 23-622, 25-622 en 28-622.

Om te kijken of de wielen in je frame passen is het eerste de diameter belangrijk. Deze is voor zowel je oude als je nieuwe wielset 28 inch = de 622 uit de ERTRO standaard. Vervolgens is de breedte van de naven van belang. Voor is dit meestal 100mm, en achter 130. Als je fiets ooit met een 8 speed casette of meer geleverd is dan zit je met 130 volgens mij altijd goed. Dus in dit geval passen deze wielen in je frame.

Vervolgens moet je kijken of de casette op de freehub past. Hierin heb je twee gebruikelijke standaarden: Shimano/SRAM en Campagnolo. Als ik naar het spline profiel op de freehub kijk lijkt me die Shimano/SRAM. Dus je Campagnolo casette zal hier niet op passen.

Mocht je een 9 speed Shimano casette gaan scoren welke wel past, dan moet je er volgens mij ook nog een vulring achter doen. Ik heb zelf een 8 speed casette op Aksium velgen, waar dit ook nodig was. Een alternatief is de Campagnolo freehub opzoeken en die op het wiel zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:47
Pyramiden schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:56:
[...]
Vervolgens moet je kijken of de casette op de freehub past. Hierin heb je twee gebruikelijke standaarden: Shimano/SRAM en Campagnolo. Als ik naar het spline profiel op de freehub kijk lijkt me die Shimano/SRAM. Dus je Campagnolo casette zal hier niet op passen.

Mocht je een 9 speed Shimano casette gaan scoren welke wel past, dan moet je er volgens mij ook nog een vulring achter doen. Ik heb zelf een 8 speed casette op Aksium velgen, waar dit ook nodig was. Een alternatief is de Campagnolo freehub opzoeken en die op het wiel zetten.
Bovenstaande is niet helemaal correct.
De body is inderdaad voor een Shimano/SRAM cassette. Shimano 9 speed cassette is niet te combineren met Campagnolo 9 speed derailleuers/shifters zoals je op jouw fiets hebt.
De enige optie om de wielen te gebruiken is wanneer je de body vervangt door een type dat Camapgnolo compatible is.

@Cranzai als je je helemaal gek wilt kopen aan periodecorrecte onderdelen, kijk dan vooral bij Mario Verhoeven z'n zaak :+
https://defietsenmaker.nl...s/cinelli/?v=796834e7a283

[ Voor 9% gewijzigd door DieAnder op 02-05-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Jampot007 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:49:
Zat je wiel er wel recht in? (:
Ik ga een gok doen: Nee :+
Alleen had ik dat wel degelijk gecontroleerd, het wiel leek er recht in te zitten. Ik weet niet hoe ik anders had moeten zien dat het wiel recht stond, maar telkens als ik het wiel draaide hoorde ik die tik. Die was niet aanwezig als ik het wiel aandreef met de ketting, dus waarom het alleen in het freewheel mechanisme zat is mij een raadsel. Lijkt mij bij een scheef wiel dat dit ook bijgeluiden zou moeten geven tijdens aandrijving? (Dit bedoel ik dus met klok en klepel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Bedankt voor de uitleg @Pyramiden en @DieAnder alleen met een andere body zou deze dus passen (of natuurlijk een andere groepset 8)7 maar ik ben wel fan van campy haha O+ )

Ook maar eens naar de spulletjes van Mario Verhoeven kijken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Haha, geen zorgen maarten.

Vorige keer dat ik mn hydaulische schijfremmen bleede draaide ik het koppelingetje aan t slangetje bij het wiel aan met een gewone steeksleutel en maakte ik m mooi rond :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:49
Worsteneter schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:12:
Banaan, krentenbol, Cliffbar. Gelletjes zijn aan mij niet besteed.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Holk schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:34:
Vandaag m’n eerste ritje met de vermogensmeter. Nadeel was dat m’n Garmin denkt dat ie aan de rechter kant zit; maar soit. Erg fijn om te zien welke wattages je moet proberen te trappen om een bepaalde hartslag te houden (180-200 watt in mijn geval). Ook mooi om te zien hoe makkelijk het eigenlijk is om een bepaald wattage te halen maar verdomde lastig is om dit vast te houden :) Twee pluspuntjes; ook op de weg haal ik 1000+ watt en weet nu m’n VO2Max (na 1 rit van 23 kilometer, zegt nog niet zoveel) en was tevreden (40 jaar, 46 waarde)
Bij mij staat hij al sinds Januari op 42 (volgens mij vrij slecht voor iemand van 33), hij geeft hem na iedere rit weer dus ik ga ervanuit dat hier wel iets mee gedaan is? mijn conditie ten opzichte van Januari is heel erg flink vooruitgegaan maar mijn V02 max is nog hetzelfde (ik heb geen powermeter). waarom word deze niet aangepast of komt dit omdat ik geen powermeter heb?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Nutterd schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:15:
[...]

Bij mij staat hij al sinds Januari op 42 (volgens mij vrij slecht voor iemand van 33), hij geeft hem na iedere rit weer dus ik ga ervanuit dat hier wel iets mee gedaan is? mijn conditie ten opzichte van Januari is heel erg flink vooruitgegaan maar mijn V02 max is nog hetzelfde (ik heb geen powermeter). waarom word deze niet aangepast of komt dit omdat ik geen powermeter heb?
Ik heb in december een sportkeuring laten doen bij een sportarts, waar een fietstest (ramp protocol) met ECG en ademgasanalyse (volgens mij de nauwkeurigste manier van testen) onderdeel van was. Daaruit kwam een VO2Max van 66,6. Garmin geeft bij mij al 6 maanden 58 aan, terwijl ik sinds die fietstest ook zeker fitter ben geworden. Komt waarschijnlijk ook doordat ik geen krachtmeter heb. Daarnaast zal het bij mij flink lager uitvallen omdat ik momenteel rondjes fiets op een racefiets van Marktplaats die me net 100,- kostte. Het roeiseizoen kan niet snel genoeg weer beginnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Royenroy schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:39:
[...]

Ik heb in december een sportkeuring laten doen bij een sportarts, waar een fietstest (ramp protocol) met ECG en ademgasanalyse (volgens mij de nauwkeurigste manier van testen) onderdeel van was. Daaruit kwam een VO2Max van 66,6. Garmin geeft bij mij al 6 maanden 58 aan, terwijl ik sinds die fietstest ook zeker fitter ben geworden. Komt waarschijnlijk ook doordat ik geen krachtmeter heb. Daarnaast zal het bij mij flink lager uitvallen omdat ik momenteel rondjes fiets op een racefiets van Marktplaats die me net 100,- kostte. Het roeiseizoen kan niet snel genoeg weer beginnen :+
duidelijk! haha...ik had wel gedacht dat het een schatting was en eigenlijk zegt dat getalletje natuurlijk niet veel...maar het is frustrerend als die op 42 blijft staan terwijl ik wel zeker weten vooruit ben gegaan :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:00
De consensus is dat wielrenners bij veel mensen niet de populairste weggebruikers zijn. Maar mag ik even wijzen op de oudere medemens op de (elektronische) fiets. Zij denken echt dat verkeersregels niet voor hun gelden. M'n laatste ritten al veel gezien, met vanochtend als negatief toppunt. Tsjonge....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
Haha ja ik kan mij ook altijd heerlijk storen aan die ebikers, zijn over het algemeen veel te oud voor die snelheden en weten het altijd voor elkaar te krijgen de hele weg in beslag te nemen, hoe breed die ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Nutterd schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:15:
[...]

Zonder powermeter krijg je geen nieuwe waarde.. misschien is het een vo2max van een hardloop activiteit? (Die doen het wel zonder power).
Ik krijg alleen een nieuwe vo2max als ik op de trainer zit (dus met power, buiten geen power op de racefiets of MTB). Ik moet dan ook nog de rit opnemen met de edge (530). Als de data via Trainerroad (of zwift) naar Garmin connect gepushed wordt krijg ik geen nieuwe vo2max. Buiten zonder power dus ook niet.

De vereisten zijn voor zover ik weet:
- een Garmin met firstbeat licentie
- activiteit opnemen met de Garmin
- power data
- hartslag data
- minstens 20 minuten in zone (4?)

Ik neem mijn indoor ritten niet vaak op met de Garmin, dus ik krijg ook niet vaak updates.

Oja... Je vo2max verhogen gaat niet zo makkelijk als je FTP of algemene fitness. Het is voor een deel genetisch/aanleg en is wel trainbaar, maar langzaam en met veel moeite

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 03-05-2020 15:56 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minimaLL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Hardloper (5x/week) die in het pre-coronatijdperk ook aan zwemmen (1a2x/week) deed als afwisseling. Dat laatste gaat dus niet meer dus dacht ik voortaan voor afwisseling te zorgen met de racefiets.

Ik krijg echter na verloop van tijd last aan buitenzijde van mijn linkerknie, eerder onderaan bij overgang naar onderbeen. Ik heb al geexperimenteerd met verschillende zadelhoogtes (ook al heb ik het enkel links) maar brengt voorlopig nog geen oplossing.

Zou dit kunnen liggen aan mijn schoenplaatjes? Bikefit ligt nogal moeilijk nu.

[ Voor 3% gewijzigd door minimaLL op 03-05-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
minimaLL schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:20:
Hardloper (5x/week) die in het pre-coronatijdperk ook aan zwemmen (1a2x/week) deed als afwisseling. Dat laatste gaat dus niet meer dus dacht ik voortaan voor afwisseling te zorgen met de racefiets.

Ik krijg echter na verloop van tijd last aan buitenzijde van mijn linkerknie, eerder onderaan bij overgang naar onderbeen. Ik heb al geexperimenteerd met verschillende zadelhoogtes (ook al heb ik het enkel links) maar brengt voorlopig nog geen oplossing.

Vervelend! Je kunt om te beginnen even meten of je zadel niet te hoog of te laag staat door je binnenbeenlengte op te meten en vervolgens in te voeren op een site zoals deze, dan krijg je eruit hoe hoog je zadel moet staan. Daarnaast kan het inderdaad komen door de positie van je schoenplaatjes, je kunt een beetje spelen met de positie en kijken wat lekkerder/beter zit, in ieder geval opletten dat de plaatjes je voet niet te ver naar buiten of naar binnen (dit met name met jouw klachten) duwen tijdens het trappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Totrail schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:48:
De consensus is dat wielrenners bij veel mensen niet de populairste weggebruikers zijn. Maar mag ik even wijzen op de oudere medemens op de (elektronische) fiets. Zij denken echt dat verkeersregels niet voor hun gelden. M'n laatste ritten al veel gezien, met vanochtend als negatief toppunt. Tsjonge....
En dan liefst met levensgevaarlijke buitenboord spiegel die er voor de show op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:53
Jpjedi schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:28:
[...]

En dan liefst met levensgevaarlijke buitenboord spiegel die er voor de show op zit.
Ik zeg altijd dat het aantal spiegels op de fiets omgekeerd evenredig is met hoeveel de bestuurder ziet :+

Vandaag langs de kust ook extreem druk. Echt slalommen tussen de mensen. En iedereen blijft lekker naast elkaar rijden... Dan piep ik er maar gewoon langs want iedere keer wachten tot ze achter elkaar gaan is echt geen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:47

Ik ben ook geneigd om je schoenplaatjes de schuld te geven, alhoewel dat op afstand moeilijk te bewijzen valt.
Je zou ze uit de vergelijking kunnen halen: is het een optie om met ouderwetse toeclips pedalen en gewone schoenen te rijden? Als je met die uitrusting eens je reguliere rondje (afstand en intensiteit) rijdt kan je knie je vertellen wat de invloed is van geen schoenplaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Prulleman schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:16:
[...]

Zonder powermeter krijg je geen nieuwe waarde.. misschien is het een vo2max van een hardloop activiteit? (Die doen het wel zonder power).
Ik krijg alleen een nieuwe vo2max als ik op de trainer zit (dus met power, buiten geen power op de racefiets of MTB). Ik moet dan ook nog de rit opnemen met de edge (530). Als de data via Trainerroad (of zwift) naar Garmin connect gepushed wordt krijg ik geen nieuwe vo2max. Buiten zonder power dus ook niet.

De vereisten zijn voor zover ik weet:
- een Garmin met firstbeat licentie
- activiteit opnemen met de Garmin
- power data
- hartslag data
- minstens 20 minuten in zone (4?)

Ik neem mijn indoor ritten niet vaak op met de Garmin, dus ik krijg ook niet vaak updates.

Oja... Je vo2max verhogen gaat niet zo makkelijk als je FTP of algemene fitness. Het is voor een deel genetisch/aanleg en is wel trainbaar, maar langzaam en met veel moeite
ik heb inderdaad ook een Garmin Vivoactive 4...maar hier ben ik nog nooit mee gaan hardlopen. de trainer komt in September - Oktober afhankelijk van hoe lang de zomer doortrekt en dan zie ik hem dan wel. tot die tijd ga ik gewoon lekker proberen om progressie te zien in de afstand en de snelheid 8)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Pijn aan de knie kan allerlei oorzaken hebben, maar zadelhoogte is doorgaans wel mijn startpunt. Zonder je gezien te hebben is het lastig om 'even' te pinpointen wat het is natuurlijk, maar er zijn een aantal zaken die je ook voor jezelf na kan gaan.

Optie: zadel te hoog, dominante been
Is je linkerbeen je dominante been? (zet je standaard af met links? Dan is het antwoord JA). Wanneer het zadel te hoog staat, en dat is vaker dan je zou denken, compenseren mensen dat vaak onbewust door te verschuiven naar de dominante kant. Je gaat dan iets van het zadel afhangen. Dit kan pijn aan (eventueel beide) knieën veroorzaken. Door van je zadel te 'hangen' zal je dominante knie vaak iets meer naar binnen staan (heup naar buiten = knie naar binnen), terwijl de andere knie juist naar buiten gedrukt wordt.

Andersom kan het ook:

Optie: zadel te hoog, niet dominante been
Doordat je lichaam het dominante been wil bevoordelen, wordt je niet-dominante knie naar buiten geduwd wat pijn aan de buitenkant van de knie kan veroorzaken.

Andere zadel-gerelateerde opties
- Zadel te smal. Dit resulteert in te weinig steun voor de zitbotten wat je (onbewust) kan gaan compenseren op een manier vergelijkbaar aan hoe ik hierboven omschreven heb
- Setback: een zadel dat te ver naar voor of naar achter staat kan knieklachten opleveren, maar die zijn vaak anders dan de klachten die je omschrijft. Niet voor de hand liggend, maar niet per se uitgesloten.

Schoenen / plaatjes
- Een schoen die teveel of juist te weinig steun geeft kan knieklachten tot gevolg hebben. Wanneer je voet aan binnenkant wat 'inzakt' (te weinig steun) kan dat lichte 'compressie' veroorzaken aan de buitenkant van het kniegewricht (dit ken je vast ook vanuit het hardlopen).
- Wanneer je schoenplaatje te ver naar de buitenkant van je schoen staat, komt je voet te ver naar binnen uit (dit heeft met name te maken met je lichaamsbouw). Als je voet te ver naar binnen staat, kan dit dezelfde 'compressie' veroorzaken die je met te weinig steun in de schoen krijgt → pijn in de knie.
- Plaatjes die te ver naar voor staan kunnen ook pijn in de knie veroorzaken, maar uitgaande van een nette vrije beweging (geen compressie) zou die pijn dan normaliter op een andere plaats op moeten treden. Niet voor de hand liggend, maar ook niet uitgesloten.

Wat kan je monitoren aan je fit, zonder een bikefit?
- Rijd op de trainer met een spiegel of film jezelf
- Let op ongelijke slijtage aan schoenplaatjes, zadel, of fietsbroek
- Let op de stand van je voet 'onderin' de pedaalslag. Het is niet verboden om een beetje met de 'neus omlaag' te trappen, maar het moet niet overdreven zijn. Andersom geldt hetzelfde: als je met de 'hielen omlaag' trapt kan dat duiden om een probleem met de fit
- Let op de positie van je knie tijdens de pedaalslag. Komt je knie naar buiten? Of juist tegen de bovenbuis? Zoals ik al eerder schreef, als 1 knie naar buiten gaat, en de andere naar binnen is de kans groot dat je zadel te hoog staat.

Uiteindelijk is alles een systeem, dus het probleem kan zelfs nog totaal ergens anders zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:24
Heeft hier iemand wel eens het probleem gehad dat de rit wel in Strava staat maar niet in de (club)feed terecht komt. Ik kan hem zelf wel zien en bij de segmenten wordt het ook gewoon meegeteld. Als een ander op mijn profiel klikt kan die ook gewoon de rit zien.

Edit: inmiddels (een paar uur later) staat hij ook bij de feed. Zal wel een glitch in de matrix zijn.

Overigens vandaag met weinig eten veel kilometers getrapt. Had niet verwacht dat ik 173km kon doen op 1 snelle Jelle en 2 gelletjes. Van te voren nog wel geluncht. Dat scheelt natuurlijk ook.

[ Voor 36% gewijzigd door wisselwerking op 03-05-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:49
wisselwerking schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:25:
Heeft hier iemand wel eens het probleem gehad dat de rit wel in Strava staat maar niet in de (club)feed terecht komt. Ik kan hem zelf wel zien en bij de segmenten wordt het ook gewoon meegeteld. Als een ander op mijn profiel klikt kan die ook gewoon de rit zien.
Ik heb wel eens gehad dat tijd van mijn Garmin op de een of andere manier niet klopte. Toen had ik dit ook.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik had het vanmiddag ook, zag m'n eigen rit niet na afloop van de rit.
Pas toen ik op de rit klikte bij m'n profiel zag ik hem staan.
Schijnbaar zagen andere mensen hem wel want ik had al aantal kudo's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

DDX schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:58:
Ik had het vanmiddag ook, zag m'n eigen rit niet na afloop van de rit.
Pas toen ik op de rit klikte bij m'n profiel zag ik hem staan.
Schijnbaar zagen andere mensen hem wel want ik had al aantal kudo's.
Op zondag is het erg druk bij strava. Dat zorgt vaak voor enige vertraging. Kwestie van geduld.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsD91
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:45
[b]wisselwerking schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:25Overigens vandaag met weinig eten veel kilometers getrapt. Had niet verwacht dat ik 173km kon doen op 1 snelle Jelle en 2 gelletjes. Van te voren nog wel geluncht. Dat scheelt natuurlijk ook.
Doe je goed. Geen 'last' gehad tegen het einde van de rit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 13:27
Zo, maandag! Tijd om te fietsen nu de paden wat rustiger zijn. :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 21:23
Vorige week een nieuw stuur op m'n Sensa Giulia G2 gemonteerd, de Thor Viper, ben zelf zeer tevreden met het resultaat. Merk vooral een verbetering in het stuurgedrag en een fijnere positie voor m'n handen. Maar om eerlijk te zijn was het vooral om de strakkere looks te doen😇.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLvb7oKBJJhmlcYS3NMr1ibg9K4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBu95OXZ4H99tQebOhlVAYOn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNwks9zFRmFzcUpJgMTW8OqaB4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0x4orsSaUbyLtEjWZfJTnJu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5hEFbJI-uRgzxR4viz2cNc_iJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTfaIBVuLkdrNEYoZ5qzNZC3.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals het was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cwa1PunoYS3fWuQNgi-Gr8bQWV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28u6LM6BmerLfgewu4aISEkO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Kunnen jullie toch eens meedenken welke vermogens meter te kopen, ik vind het maar lastig, ook wegens prijs

- crank links: sja, ik heb denk ik best wat asymetrie, ik voel er weinig voor een dure gaddet te kopen en er dan nog niet helemaal tevreden mee te zijn

- crank beiderzijds: heb een Shimano Ultegra 11s crankset. Dit lijkt me wel de beste oplossing, bijv de Stages LR. Maar toch ook erg prijzig.

- naaf: bijv de PowerTap G3 hub. Mooie oplossing maar dan moet je wiel helemaal opnieuw opgebouwd wat ik niet zelf kan en daarmee de prijs wel verhoogt. Echter uiteindelijk waarschijnlijk goedkoper dan dubbelzijde crankset.

- pedalen: de oude garmin's zijn batterij problemen mee, en de nieuwe zijn toch ook wel erg prijzig. Ook nog eens kortere batterijduur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKf3K0As6mPzVNW07QZvGwHuUo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXapn1RDs2oa3vzl5dH0Y0c5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoffa
@Jag Keek er hetzelfde tegenaan als jij. Je wilt, als je eenmaal geld gaat uitgeven, het toch liever helemaal goed dan. Dan voelt een enkelzijdige powermeter toch als net niet.
Echter, als je je realiseert dat het uiteindelijk niet om absoluut vermogen, maar om het vergelijk tussen trainingen gaat, dan weet je eigenlijk wel dat enkelzijdig voldoende is.

En toen kwam Futurum met die wel heel scherpe deal en "settelde" ik voor enkelzijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
inderdaad, voor training is enkelzijdig prima, tenzij je L/R verhouding zo ver off is dat je een pm wilt gebruiken om het recht te trekken (maar dan moet het echt wel 40/60 of erger zijn).

Anders gewoon een pm voor je dominante been zoeken, dan heb je in ieder geval mooie scores ;)

Bedenk bij de powertap hub dat je ook nog een setje spaken erbij moet halen, ben je ook zo 40-60 euro voor kwijt als je een setje aero spaken nodig hebt (minder voor ronde). Reken op 100 euro voor het ombouwen

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Powertap hub zou ik zeker niet doen, niet handig als je keertje met andere wielen wilt rijden. (of bijvoorbeeld in winter goedkopere wielset bijvoorbeeld)
Vergeet trouwens niet dat het niet simpel is dat je 40/60 trapt (weinig mensen die dit doen trouwens, tenzij je blessure hebt gehad oid) maardat het wisselt per rit/welke inspanning je doet.
Bij mij wisselt het zo'n 2% per kant na afloop van rit. (dus ik kom thuis met 48/52 tot 52/48 en alles daartussen)
En tijdens het fietsen zie je soms ook wel eens 45/55 bijvoorbeeld.
Maar ik heb ook wel eens een rit gehad waar ik dan met 46/54 thuiskwam.
Oftewel de vraag is hoe precies wil je het meten.

Pedalen viel bij mij ook af omdat je die toch als eerste beschadigd/dit slijtage onderdelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Ik heb niet het gevoel dat er in mijn ene been nou veel meer kracht zou zitten dan in mijn andere been. Ik ben rechtsbenig: een trap tegen een bal (en mikken :)) doe ik beter met rechts dan met links.

Ik denk dat het verschil tussen mijn linker- en rechterbeen niet zo groot zal zijn.

Wat zouden de verschillen zijn bij 'normale' fietsers die niet een 'bijzonder' been (of afwijking) hebben? Ik kan mij niet voorstellen dat het bij mij 40-60 zou zijn. Eerder 48-52 (uitspraak puur op basis van gevoel).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Jag schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:25:
Kunnen jullie toch eens meedenken welke vermogens meter te kopen, ik vind het maar lastig, ook wegens prijs

- crank links: sja, ik heb denk ik best wat asymetrie, ik voel er weinig voor een dure gaddet te kopen en er dan nog niet helemaal tevreden mee te zijn

- crank beiderzijds: heb een Shimano Ultegra 11s crankset. Dit lijkt me wel de beste oplossing, bijv de Stages LR. Maar toch ook erg prijzig.

- naaf: bijv de PowerTap G3 hub. Mooie oplossing maar dan moet je wiel helemaal opnieuw opgebouwd wat ik niet zelf kan en daarmee de prijs wel verhoogt. Echter uiteindelijk waarschijnlijk goedkoper dan dubbelzijde crankset.

- pedalen: de oude garmin's zijn batterij problemen mee, en de nieuwe zijn toch ook wel erg prijzig. Ook nog eens kortere batterijduur.

[Afbeelding]
Eigenlijk is het niet relevant of enkelzijdig ‘minder goed’ is dan dubbelzijdig of pedal-based. Wat belangrijk is, is consistent meetgedrag. Zelfs als een powermeter enkelzijdig is, op je niet-dominante been, en 10% te laag meet; is dat uiteindelijk erg? Zolang het consistent meet niet. Je hebt immers geen powermeter voor een ‘Wattage pissing contest’, maar om jouw persoonlijke prestaties te meten en te vergelijken met jezelf.

Kortom: elke powermeter die fysiek op je fiets past, in je budget past, en een betrouwbare reputatie heeft is in principe goed genoeg.

Ik ben zelf erg tevreden over mijn Quarq DZero powermeters, maar goedkoop zijn ze absoluut niet. Op mijn oudere racer heb ik een left-side Stages (gen2) Ultegra crank arm en afgezien van de wat beperkte levensduur van de batterij doet het ding gewoon z’n werk. Qua pedalen hebben de Favero Assioma pedalen een goede reputatie, maar ik ben zelf nogal gehecht aan mijn SPD-SL plaatjes, en zit dus vast aan Shimano pedalen (pun intended)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
@djiedjie Dat ziet er goed uit! Hier nog een Sensa rijder.
Ik ben zelf ook aan het rondkijken naar een carbon stuur voor mijn Guiliaero. Zou je over een paar ritten nog een kleine update kunnen geven hoe het stuur bevalt?
De Thor Viper is gunstig geprijsd tegenover de Supra combo cockpit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Whieee schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:01:
[...]

Eigenlijk is het niet relevant of enkelzijdig ‘minder goed’ is dan dubbelzijdig of pedal-based. Wat belangrijk is, is consistent meetgedrag. Zelfs als een powermeter enkelzijdig is, op je niet-dominante been, en 10% te laag meet; is dat uiteindelijk erg? Zolang het consistent meet niet. Je hebt immers geen powermeter voor een ‘Wattage pissing contest’, maar om jouw persoonlijke prestaties te meten en te vergelijken met jezelf.

Kortom: elke powermeter die fysiek op je fiets past, in je budget past, en een betrouwbare reputatie heeft is in principe goed genoeg.

Ik ben zelf erg tevreden over mijn Quarq DZero powermeters, maar goedkoop zijn ze absoluut niet. Op mijn oudere racer heb ik een left-side Stages (gen2) Ultegra crank arm en afgezien van de wat beperkte levensduur van de batterij doet het ding gewoon z’n werk. Qua pedalen hebben de Favero Assioma pedalen een goede reputatie, maar ik ben zelf nogal gehecht aan mijn SPD-SL plaatjes, en zit dus vast aan Shimano pedalen (pun intended)
Ben het deels met je eens.. maar als je de gegevens van onze kilometer vreter @DDX erbij pakt, dan zou je dus met een enkelzijdige powermeter de ene keer 96% meten (bij een 48/52 rit) en een andere rit 104% (bij een 52/48 rit). Bij een dubbele rij je precies hetzelfde gemiddelde, bij een enkele heb je toch 8% afwijking tussen 2 dezelfde ritten... (en dat is niet eens een extreem voorbeeld)
Of dit een probleem is, of dit voorbeeld van afwijkingen bij @Jag het geval is, geen idee...

Wat mij betreft is het echt een afweging waarbij budget en belangrijke factor is (ook al worden ze goedkoper, het blijft wat mij betreft een erg duur component). Ik heb begrip voor het argument, voor <300 een enkelzijdige is beter dan niks. Maar als je iemand bent waarbij het blijft knagen of het niet beter kan.. dan kan je het misschien beter in 1 x goed doen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Als je twijfelt of enkelzijdig of dubbelzijdig beter is, zoek een Wattbike center in de buurt en doe eens een lesje/uurtje. Die meten beide zijden (tonen zelfs een leuk grafiekdingetje als je 'perfect' ronddraait) en dan kun je het zien. Als je echt een groot verschil hebt tussen links en rechts is dubbelzijdig wellicht wel 'nuttig' (alles is relatief...). Maar als je net als de gemiddelde wielertoerist een enkel procentje sterker of slapper bent met 1 been... Ik vind het die extra investering in ieder geval niet waard (ik zat tijdens een seizoen Wattbike indoor trainen ook hooguit zo'n 2 a 3 % verschil tussen links en rechts, afhankelijk van de vorm van de dag, en of ik lekker op het zadel zat :P).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Prulleman schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:19:
[...]

Ben het deels met je eens.. maar als je de gegevens van onze kilometer vreter @DDX erbij pakt, dan zou je dus met een enkelzijdige powermeter de ene keer 96% meten (bij een 48/52 rit) en een andere rit 104% (bij een 52/48 rit). Bij een dubbele rij je precies hetzelfde gemiddelde, bij een enkele heb je toch 8% afwijking tussen 2 dezelfde ritten... (en dat is niet eens een extreem voorbeeld)
Of dit een probleem is, of dit voorbeeld van afwijkingen bij @Jag het geval is, geen idee...

Wat mij betreft is het echt een afweging waarbij budget en belangrijke factor is (ook al worden ze goedkoper, het blijft wat mij betreft een erg duur component). Ik heb begrip voor het argument, voor <300 een enkelzijdige is beter dan niks. Maar als je iemand bent waarbij het blijft knagen of het niet beter kan.. dan kan je het misschien beter in 1 x goed doen.
Daarom geef ik ook aan dat consistentie het belangrijkst is. ;) Verder zijn er natuurlijk nog genoeg andere variabelen die voor 8% verschil kunnen zorgen. Als je het kan betalen, neem een dubbelzijdige powermeter. Heb je er geen 600+ EUR voor over, koop een enkelzijdige. Als je met deze afweging speelt ben je hoogstwaarschijnlijk geen prof waarbij marginal gains het verschil maken (dan wordt die powermeter namelijk via de sponsor geleverd).

Persoonlijk: mijn powermeters (2x Quarq DZero, 1x Stages gen2 (left-only)) tracken binnen 2-3% van elkaar, en dat is voor mij helemaal prima. Dat kan inhouden dat $effort op mijn ene fiets gemeten wordt als 320W, en op de andere als 311W. Maar ik ben als inefficiënte mens helemaal niet in staat om te voldoen aan ‘rijd 3min lang 312W’ tenzij ik dat op mijn KICKR doe met ERG mode aan. Dus dat kleine verschil maakt voor mij op de weg totaal niet uit. Ik gebruik onderweg mijn powermeter als ‘pacing tool’, en dat betekent dat ik op een klim of met flinke tegenwind stel dat ik minder dan 90% van mijn FTP wil rijden, of dat ik kan plannen dat ik op die 15km lange dijk kan binnen een bepaalde bandbreedte trap. En die bandbreedte kan rustig neerkomen op ‘blijf tussen 180-230W’.

En als mijn powermeter 8% te laag aangeeft, trap ik overigens niet ineens 98% van mijn FTP tegen de wind in. Mijn powermeter is nuttig, maar niet heilig. Als de benen of de longen (astmapatiënt) zeggen dat het minder moet (of juist dat het iets harder kan), dan gaat dat voor ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Whieee op 04-05-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 21:23
Oelske schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:15:
@djiedjie Dat ziet er goed uit! Hier nog een Sensa rijder.
Ik ben zelf ook aan het rondkijken naar een carbon stuur voor mijn Guiliaero. Zou je over een paar ritten nog een kleine update kunnen geven hoe het stuur bevalt?
De Thor Viper is gunstig geprijsd tegenover de Supra combo cockpit.
Ik heb er inmiddels ruim 200 kilometer mee gereden en bevalt goed. Ik ben inderdaad omwille van de prijs naar een alternatief voor de Supra combo gaan zoeken en kwam zo bij Thor terecht, voordeel van de Viper is dat hij mooi aansluit op de bestaande (verzonken) lagercap van m'n Guilia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@djiedjie Dat ziet er goed uit! Een mooi stuur met een fris stuurlintje: doet de fiets zeker goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Whieee schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:31:
[...]

Daarom geef ik ook aan dat consistentie het belangrijkst is. ;) Verder zijn er natuurlijk nog genoeg andere variabelen die voor 8% verschil kunnen zorgen. Als je het kan betalen, neem een dubbelzijdige powermeter. Heb je er geen 600+ EUR voor over, koop een enkelzijdige. Als je met deze afweging speelt ben je hoogstwaarschijnlijk geen prof waarbij marginal gains het verschil maken (dan wordt die powermeter namelijk via de sponsor geleverd).

Persoonlijk: mijn powermeters (2x Quarq DZero, 1x Stages gen2 (left-only)) tracken binnen 2-3% van elkaar, en dat is voor mij helemaal prima. Dat kan inhouden dat $effort op mijn ene fiets gemeten wordt als 320W, en op de andere als 311W. Maar ik ben als inefficiënte mens helemaal niet in staat om te voldoen aan ‘rijd 3min lang 312W’ tenzij ik dat op mijn KICKR doe met ERG mode aan. Dus dat kleine verschil maakt voor mij op de weg totaal niet uit. Ik gebruik onderweg mijn powermeter als ‘pacing tool’, en dat betekent dat ik op een klim of met flinke tegenwind stel dat ik minder dan 90% van mijn FTP wil rijden, of dat ik kan plannen dat ik op die 15km lange dijk kan binnen een bepaalde bandbreedte trap. En die bandbreedte kan rustig neerkomen op ‘blijf tussen 180-230W’.

En als mijn powermeter 8% te laag aangeeft, trap ik overigens niet ineens 98% van mijn FTP tegen de wind in. Mijn powermeter is nuttig, maar niet heilig. Als de benen of de longen (astmapatiënt) zeggen dat het minder moet (of juist dat het iets harder kan), dan gaat dat voor ;)
nogmaals ik snap je punt, maar als je balans de ene dag anders is dan de andere dag, dan heb je met een enkelzijdige pm dus een behoorlijke afwijking te pakken. Dus afhankelijk van hoe je L/R balans van rit tot rit wisselt (waar je pas achter komt als je vaker met een dubbele pm hebt gereden..). Je hebt dus met een enkelzijdige PM gewoon potentieel een stuk minder consistente data. Is dat belangrijk, nee niet echt, is dat +300 euro waard, voor de een wel, voor de ander niet.
ik voel er weinig voor een dure gaddet te kopen en er dan nog niet helemaal tevreden mee te zijn
deze uitspraak doet mij vermoeden dat @Jag beter af is met een dubbele... en dan gewoon lekker crank based, gaat lang mee en is makkelijk mee te nemen naar een eventueel volgende fiets

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 22:36
mhr-zip schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:48:
[...]

Banaan, krentenbol, Cliffbar. Gelletjes zijn aan mij niet besteed.
Leuk om dit allemaal te lezen (allemaal, ga niet op alles reageren).
Zal ook meer naar broodjes/krentenbollen kijken. Denk dat dit vooral relevant wordt als ik langere stukken ga fietsen.
Heb zelf vooral Clif en bananen mee ook. Gelletjes neem ik nooit meer mee, wat een zooi :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Kan iemand zeggen of het gemiddelde vermogen bij deze rit wel een een beetje realistisch is? Ik heb zelf namelijk het idee dat het veel te hoog is, vooral vergeleken met wat ik afgelopen winter op de trainer wegtrapte.

heb zelf wel een idee wat het eventueel kan veroorzaken maar als dit wel realistisch is ga ik dat niet testen. Is trouwens ook met een 4iiii Precision.

[ Voor 20% gewijzigd door GWBoes op 04-05-2020 14:40 ]

Flickr - Strava

Pagina: 1 ... 92 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).