Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 737 738 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:10

McMiGHtY

- burp -

Wat leuk!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:15
Nou, feest. Afgelopen zondag samen met een maat van mij een stukje gefietst op onbekende wegen. Hartstikke leuk rijd meneer op een bepaald moment iets te dicht op mijn achterwiel. Ik hoor een vreemd geluid. Verder gereden ( ~ 30 km) niks aan de hand.
Thuis gekomen nog even gecontroleerd, zie ik een flink braampje aan een van de spaken. (en ja die roestplekjes, i know)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qCue4IQqDryo3nHesfspdw1H6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R9a4nXCfTs8DUinKMxRPLi6Z.png?f=fotoalbum_large

Meteen even de lokale fiets/handbike fikser een apje gestuurd met foto's. En ook al geeft hij "Ik denk niet dat ze het wiel verzwakken aangezien de achterwielen niet zo zwaar belast worden", ga ik het in ieder geval goed in de gaten houden en ga binnenkort even bij de leverancier van mijn handbike vragen of ze een reservewiel hebben. Ik moet niet hebben dat er een spaak 'knak' zegt zo vlak voor de Ventoux.

Verder was het een leuke rit met op het eind nog een leuk toetje. Voor de mensen uit Arnhem/Nijmegen. Ik reed naar huis over de schaapsdijk. Daar kun je aardig hard, een groepje wielrenners haalde mij in en aangezien ik toch klaar was met mijn training even gekeken of en hoe lang ik ze bij kon houden. Tot net voor de Sacharovbrug toen werd het weer duidelijk dat berg op wielrenners in het voordeel zijn ;)

Strava | AP | IP | AW

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Webgnome schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:11:
Nou, feest. Afgelopen zondag samen met een maat van mij een stukje gefietst op onbekende wegen. Hartstikke leuk rijd meneer op een bepaald moment iets te dicht op mijn achterwiel. Ik hoor een vreemd geluid. Verder gereden ( ~ 30 km) niks aan de hand.
Thuis gekomen nog even gecontroleerd, zie ik een flink braampje aan een van de spaken. (en ja die roestplekjes, i know)
[Afbeelding]

Meteen even de lokale fiets/handbike fikser een apje gestuurd met foto's. En ook al geeft hij "Ik denk niet dat ze het wiel verzwakken aangezien de achterwielen niet zo zwaar belast worden", ga ik het in ieder geval goed in de gaten houden en ga binnenkort even bij de leverancier van mijn handbike vragen of ze een reservewiel hebben. Ik moet niet hebben dat er een spaak 'knak' zegt zo vlak voor de Ventoux.

Verder was het een leuke rit met op het eind nog een leuk toetje. Voor de mensen uit Arnhem/Nijmegen. Ik reed naar huis over de schaapsdijk. Daar kun je aardig hard, een groepje wielrenners haalde mij in en aangezien ik toch klaar was met mijn training even gekeken of en hoe lang ik ze bij kon houden. Tot net voor de Sacharovbrug toen werd het weer duidelijk dat berg op wielrenners in het voordeel zijn ;)
zo te zien is het op het dikke deel van de spaak, ik zou me er ook niet te druk om maken, maar als je reservewielen gaat reserveren, dan kan je net zo goed die spaak laten vervangen.. dat is een klusje van 20-30 euro waarschijnlijk

Strava

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:02
[Afbeelding]

Aan het begin van de spaak zit schroefdraad. Daar is de verdunning veel groter. Vanuit sterkte- en vermoeiingstechnisch oogpunt denk ik daarom dat de spaak eerder zal breken bij het schroefdraad dan op dat plekje.

• Webgnome
mc_maarten schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:02:
[...]

Aan het begin van de spaak zit schroefdraad. Daar is de verdunning veel groter. Vanuit sterkte- en vermoeiingstechnisch oogpunt denk ik daarom dat de spaak eerder zal breken bij het schroefdraad dan op dat plekje.
bedoel je daar waar hij de bandrim ( of hoe heet dat ding), en wat je dus niet ziet in de foto, in gaat of daar waar de as in gaat?
Prulleman schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:59:
[...]

zo te zien is het op het dikke deel van de spaak, ik zou me er ook niet te druk om maken, maar als je reservewielen gaat reserveren, dan kan je net zo goed die spaak laten vervangen.. dat is een klusje van 20-30 euro waarschijnlijk
ik ga in overleg met de leverancier kijken wat hij kan. Als het even kan ga ik voor de goedkoopste optie natuurlijk. Het moet vooral snel en betrouwbaar

[ Voor 38% gewijzigd door Webgnome op 18-08-2026 09:40 ]

Strava | AP | IP | AW

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:10

McMiGHtY

- burp -

D'r schijnt een vrij bekende wielenbouwer op dit forum rond te hangen...

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

bedoel je daar waar hij de bandrim ( of hoe heet dat ding), en wat je dus niet ziet in de foto, in gaat of daar waar de as in gaat?
Bandrim -> velg -> jante (Frans)
waar de as in gaat -> naaf -> moyeu (Frans)
spaak -> rayon (Frans)

;)

Om kale plekjes bij te werken waar dan het het zwart eraf is gebruik ik vaak een permanent-marker en dat is er met wat alcohol ook weer gemakkelijk te verwijderen als je het gaat bijwerken met verf. Met Fertan kun je weer lichte roest stoppen als dat nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door esphome op 18-08-2026 11:16 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:34

sapphire

Die-hard pruts0r

McMiGHtY schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:55:
D'r schijnt een vrij bekende wielenbouwer op dit forum rond te hangen...
Blijkbaar niet zó bekend O-)

Gabriël AM5

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:01

Phydomir

Dennis

Ik reed naar huis over de schaapsdijk. Daar kun je aardig hard, een groepje wielrenners haalde mij in en aangezien ik toch klaar was met mijn training even gekeken of en hoe lang ik ze bij kon houden. Tot net voor de Sacharovbrug toen werd het weer duidelijk dat berg op wielrenners in het voordeel zijn ;)
Gaat dat een beetje? Volgas over zo'n vee rooster met een handbike?

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Webgnome
Phydomir schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:43:
[...]

Gaat dat een beetje? Volgas over zo'n vee rooster met een handbike?
Eh, ogen dicht en gaan? 8)7 De truc is om je 'trappers' stil te houden. Echt fan ben ik niet van dat specifieke rooster. Dit veerooster is niet alleen een veerooster maar ook een verkeersdrempel wat mij betreft. Een gewoon wildrooster waarbij die gelijke hoogte van het wegdek licht is geen enkel probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door Webgnome op 18-08-2026 11:54 ]

Strava | AP | IP | AW

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:01

Phydomir

Dennis

Webgnome schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:53:
[...]

Eh, ogen dicht en gaan? 8)7 De truc is om je 'trappers' stil te houden. Echt fan ben ik niet van dat specifieke rooster. Dit veerooster is niet alleen een veerooster maar ook een verkeersdrempel wat mij betreft. Een gewoon wildrooster waarbij die gelijke hoogte van het wegdek licht is geen enkel probleem.
Ja. Deze is echt een flinke jonge. Zijn wel helemaal in de mode lijkt het. Tussen Westervoort en Pannerden hebben ze er sinds kort ook twee neer gelegd en aan de andere kant van de rijn bij Doornenburg liggen ze nu ook.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Webgnome
Die bij Doornenburg is die nadat je voorbij fort Pannerden komt toch? Of bedoel je die niet? Daar heb ik veel minder moeite mee omdat die komt nadat je eerst weer de dijk op moet dus is mijn snelheid een stuk lager.

Andere kant van de Rijn kom ik vrij weinig.

Strava | AP | IP | AW

Pagina: 1 ... 737 738 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).