Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 88 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:39
Nutterd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:13:
[...]

ik stop een vlaai in mijn rugzak, maar ben dan ook een limburger ;)
Rustig beginnen is denk ik de belangrijkste stap, als je in het bezit bent van een hartslagmeter (liefst band, maar horloge is ook een prima indicatie) kan je een beetje zien wat dit met je lichaam doet c.q wat je van je lichaam vraagt... Zeker als er wat tegenwind is, zoals gisteren (iig in Limburg), gaat zonder dat je er erg vaak erg in hebt, je hartslag (fors) omhoog.

Ik weet niet in welke regio van Limburg je woont, maar het is wellicht goed om de route op voorhand te bepalen zodat je ook weet wat/wanneer je aan Hm kunt verwachten ;-) Of misschien juist, omdat het je eerste lange rit is, deze wat te vermijden ;-)

En de aller belangrijkste tip, gewoon keihard genieten van zo'n lange rit! 8) En daar hoort soms een beetje sneuvelen bij ;-)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28

Jag

Ja valt best tegen die efficientie he :) ? We moeten het er maar mee doen.

Ik rijd inmiddels enkele maanden op mijn nieuwe fiets, even wat plaatjes omdat ik er zo blij mee ben 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFFpUVxAGjtE0nmMM6zMGh459dA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHJoUjbZl1Mji6XtG0835EWa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YXWmMyzCvRfOQvSc1dtxA3WBmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eC4c5PN2nq8vEQ1CQiNvYIAr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__A3a-ASLVTIXuzqhJyyc9Kik7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SO3NYx0bD0VkBdlWTXTxxe4r.jpg?f=fotoalbum_large

Nou moet die witte helm vervangen worden! Twee redenen: aerodynamica nog iets verbeteren (ik ben gewoon amateur, ik weet dat je zelf de grootste factor bent) en misschien nog wel belangrijker, windgeruis verminderen. Die goofy dingen op je bandjes doen zie ik niet zo zitten, dus zoek aero helm voor over je oren. Dit is de beste die ik tot nu toe heb kunnen vinden. Iemand een mening of goed alternatief?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
wisselwerking schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:00:
Voedsel tijdens de rit is is heel persoonlijk, verschilt per rit en als je vaker (of juist minder vaak) veranderd het ook nog. Toen ik begon moest ik tijdens een rit echt veel eten. Afgelopen februari heb ik 200km gereden op ontbijt (3 broodjes), 1 krentenbol, 1 luikse wafel en 1 banaan. Dat had ik een paar jaar geleden niet gekund. Daarna ook niet bij gegeten. Inspanning was ook niet heel groot (soort van rustig toer tempo).
+1

Het ligt ook wel heel erg aan het type rit. Ik kan op 50km tegen een hongerklop aanzitten, maar ook 200km op bovenstaande voeding. Het scheelt dan 10 km/u op het gemiddelde, maar het kan.

Bij nader inzien is het inderdaad misschien wel beter om bij je eerste 100km wat meer te eten. Ik ga vooral uit van mezelf en mijn eigen doelen (lange meerdaagse tochten op rustig tempo of cyclo's van 6 uur volle bak). Denk dan ook niet dat ik helemaal de referentie ben om dat ik al wat vaker/langer fiets.

Just don't overdo it. Ga inderdaad niet de voorgeschreven 3 gelletjes per uur nemen als je 100km in 4 uur aflegt, maar een extra banaantje/broodje/wafel/appelgebakje kan geen kwaad. Laat je ook niet leiden door de bijvoorbeeld 2.800 kcal die Strava aangeeft. Belangrijkste argument om deze volledig aan te vullen is als je weer fris wilt zijn voor de volgende dag, maar voor het merendeel van ons stervelingen geldt dat we wel wat reserves hebben.

1 voedsel en 500ml per uur is ook de richtlijn die ik aanhoud (met 1 of 2 extra voor als ik iets verder rijdt dan vooraf gepland).

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 23-04-2020 11:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jochem
  • Laatst online: 01-09 12:07
Een 100 km rit rij ik niet in 3,5 uur. Ik ben niet zo'n held, blijkbaar. Ik denk dat je ca 22 à 23 gemiddeld inclusief de pauzes moet denken. En dat zit ik al snel tussen ergens tussen de 4 en 5 uur. Dus verkijk je niet op adviezen van mensen die een totaal ander wattage trappen over zo'n afstand dan jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

Jag schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:51:

Ik rijd inmiddels enkele maanden op mijn nieuwe fiets, even wat plaatjes omdat ik er zo blij mee ben 8)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou moet die witte helm vervangen worden! Twee redenen: aerodynamica nog iets verbeteren (ik ben gewoon amateur, ik weet dat je zelf de grootste factor bent) en misschien nog wel belangrijker, windgeruis verminderen. Die goofy dingen op je bandjes doen zie ik niet zo zitten, dus zoek aero helm voor over je oren. Dit is de beste die ik tot nu toe heb kunnen vinden. Iemand een mening of goed alternatief?
Staat je stuur niet ietwat te ver gedraaid..? en een ander vraagje..welke tribars zijn dat?

[ Voor 5% gewijzigd door McMiGHtY op 23-04-2020 11:26 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

Ypuh schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:03:
[...]

1 voedsel en 500ml per uur is ook de richtlijn die ik aanhoud (met 1 of 2 extra voor als ik iets verder rijdt dan vooraf gepland).
Same here, probeer ik tenminste..soms drink ik wat meer. En als het kouder is, doe ik wat poeder in de bidons om op die manier wat extra kcal binnen te krijgen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wurtul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 13:46

Wurtul

simon says.....

Johlo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:32:
Ik lees al een tijd mee en fiets al een tijd rond op mijn gravelbike (Merida Silex 300), maar ik wilde naar iets sportievers om meer asfalt-gerichte tochten te maken. Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe fiets op kunnen halen:

[Afbeelding]

Ik ben echt helemaal in mijn nopjes en heb er ondertussen 3 voluit grijnzende tochtjes op zitten. Lekker op de weg fietst deze fiets zo veel rustiger en is hij veel makkelijker op snelheid te houden, precies waar ik naar op zoek was. Di2 bevalt ook ontzettend goed, vind vooral (semi?) synchro shift een fijne feature, dat ga ik wel missen op de Merida O-)

Wielen wil ik nog wel een keertje iets mee, maar voorlopig eerst lekker fietsen en weer wat sparen :+
Mooie fiets! Heb deze zelf ook maar dan in een iets andere configuratie. Ook zeer tevreden mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jag schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Doe je ook meer met die tribars dan alleen trainen? Indien nee zou ik eerder kijken naar een Lazer Century helm oid. Die heb ik zelf, zit heerlijk maar heeft als voordeel zo'n stukje plastic wat je kan omdraaien (of weghalen) voor iets meer aero gains.

Zitten je zadel en stuur verder niet erg veel naar beneden gericht?

Mooie fiets wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

McMiGHtY schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:26:
[...]

Staat je stuur niet ietwat te ver gedraaid..? en een ander vraagje..welke tribars zijn dat?
Mijn stuur en zadel heb ik altijd al erg naar beneden gericht gehad; persoonlijke voorkeur, ik hou er helemaal niet van als ik te ver naar achteren zit of nog erger, met bekken naar achteren gekanteld. Ik heb automatisch de neiging om naar voren te zitten, richting punt vh zadel, zeker als ik extra gas wil geven. Tribars zijn Zipp Vuka low mount; erg lang naar gezocht, erg tevreden! Geven hele diepe zit, zit nagenoeg horizontaal. En toch comfortabel genoeg, laatst 100km bijna helemaal in de tribars gehangen.
Pimorez schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:49:
[...]

Doe je ook meer met die tribars dan alleen trainen? Indien nee zou ik eerder kijken naar een Lazer Century helm oid. Die heb ik zelf, zit heerlijk maar heeft als voordeel zo'n stukje plastic wat je kan omdraaien (of weghalen) voor iets meer aero gains.

Zitten je zadel en stuur verder niet erg veel naar beneden gericht?

Mooie fiets wel!
Thx :). Ik train alleen maar. Ik heb mijn hardloop carriere moeten opgeven wegens langdurige blessure, diep teleurstellend. Dus ben weer terug naar de fiets. Met vo2 max van 62 ml/kg/min ben ik een redeljke amateur (en dat was ook nog es tijdens mijn hardloop hoogtij dagen). Wil eigenlijk eens de 40km in een uur grens doorbreken, maar dat gaat me denk ik net niet (meer) lukken. Maar proberen kan altijd.

Wat betreft de helm: thx voor de suggestie, maar ik wil wel eerst proberen of een helm die over de oren zit bevalt en herrie vermindert.

[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 23-04-2020 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Jag schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:02:
[...]

Mijn stuur en zadel heb ik altijd al erg naar beneden gericht gehad; persoonlijke voorkeur, ik hou er helemaal niet van als ik te ver naar achteren zit of nog erger, met bekken naar achteren gekanteld. Ik heb automatisch de neiging om naar voren te zitten, richting punt vh zadel, zeker als ik extra gas wil geven. Tribars zijn Zipp Vuka low mount; erg lang naar gezocht, erg tevreden! Geven hele diepe zit, zit nagenoeg horizontaal. En toch comfortabel genoeg, laatst 100km bijna helemaal in de tribars gehangen.

[...]

Thx :). Ik train alleen maar. Ik heb mijn hardloop carriere moeten opgeven wegens langdurige blessure, diep teleurstellend. Dus ben weer terug naar de fiets. Met vo2 max van 62 ml/kg/min ben ik een redeljke amateur (en dat was ook nog es tijdens mijn hardloop hoogtij dagen). Wil eigenlijk eens de 40km in een uur grens doorbreken, maar dat gaat me denk ik net niet (meer) lukken. Maar proberen kan altijd.

Wat betreft de helm: thx voor de suggestie, maar ik wil wel eerst proberen of een helm die over de oren zit bevalt en herrie vermindert.
Je hebt zeker een bijzondere houding. Voor officiële tijdrit zou je fiets afgekeurd worden ;). Als je deze diepe zit aan kan is het prima. Maar ik denk dat er meer comfort zonder aero verlies mogelijk. Zoek eens op praying mantis positie. Dat is net zo aero en veel comfortabeler. Heb er zelf mee gestoeid op de TT fiets en zit mij prima.

Een dedicated TT zadel kan ook helpen. Die zijn korter, kunnen verder naar voren (kortere reach) en laten je bekken wat meer kantelen waardoor je een open hoek krijgt voor je benen.

Die 40/u is makkelijker dan je denkt. Een aerohelm, oversokken en snelpak schelen je zo een tiental watt. Dan kun je daarna nog denken aan hogere wielen of het summum een disc wheel.

Afgelopen winter had ik bedacht om de TT van Almere onder een uur te rijden, dus >42km/u. Ik had gedacht dat dat niet haalbaar zou zijn maar het is me laatst wel gelukt.

[ Voor 3% gewijzigd door Noxa op 23-04-2020 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
Noxa schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:21:
[...]

Je hebt zeker een bijzondere houding. Voor officiële tijdrit zou je fiets afgekeurd worden ;). Als je deze diepe zit aan kan is het prima. Maar ik denk dat er meer comfort zonder aero verlies mogelijk. Zoek eens op praying mantis positie. Dat is net zo aero en veel comfortabeler. Heb er zelf mee gestoeid op de TT fiets en zit mij prima.

Een dedicated TT zadel kan ook helpen. Die zijn korter, kunnen verder naar voren (kortere reach) en laten je bekken wat meer kantelen waardoor je een open hoek krijgt voor je benen.

Die 40/u is makkelijker kost meer dan je denkt. Een aerohelm, oversokken en snelpak schelen je zo een tiental watt. Dan kun je daarna nog denken aan hogere wielen of het summum een disc wheel.
fixed that for you

(en uiteraard doen we er allemaal aan mee, inc ikzelf, maar zolang je er geen wedstrijden mee wilt winnen, maakt het natuurlijk niet uit of je 350 watt trapt voor 39km/u of 350 watt voor 40,1km/u)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 23-04-2020 12:27 ]

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:54
Jochem schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:08:
Een 100 km rit rij ik niet in 3,5 uur. Ik ben niet zo'n held, blijkbaar. Ik denk dat je ca 22 à 23 gemiddeld inclusief de pauzes moet denken. En dat zit ik al snel tussen ergens tussen de 4 en 5 uur. Dus verkijk je niet op adviezen van mensen die een totaal ander wattage trappen over zo'n afstand dan jezelf.
Of je nou in 3 uur klaar bent of 'pas' na 5 uur, je bent er niet minder een held om. Ik zou ze ook graag met 33 km/u gemiddeld willen ronden maar dat red ik niet (misschien onder ideale omstandigheden en ik me kwaad maak, maar daar heb ik geen zin in). De eerste keer 100 is wel een dingetje, het moment dat die kilometerteller op 100 gaat is wel een extra boost. Lekker trappen, genieten van de omgeving en je kan niet (veel) teveel eten, alleen te weinig. Met 20 kilometer te gaan en een man met een hamer achterop je spatbord is een hel (been there, done that) en na verloop van de tijd ga je dan meer ritjes doen en dan ga je waarschijnlijk verbeteringen zien en finetuning qua eten.

Persoonlijk ben ik een zuipschuit, 2x 750 mL bidons gaan mee, 1 met water en 1 met isotone drank. Gelletje of 2 en een banaan. Dan drink ik alles weg, de banaan gaat op en 1 gel. Die andere is tegen de klop, voor als het gewoon niet wil die dag of dat de afslag links mooier was en dus 140 km op de planning staat. Vorig jaar 215 gedaan, elk uur een gel en in totaal 4 flessen (2 water, 2 iso) en een uitsmijter halverwege (dat was geen best plan maar wel heerlijk!)

Maar vooral; geniet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
Ff inhakend op de discussie over het eten:

https://www.dcrainmaker.c...a-garmin-integration.html

Is al eerder langsgekomen, maar lijkt mij een interessant experiment. App die op basis van je route jou actief push messages geeft op je Garmin op welk moment je wat moet eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Requiem19 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:29:
Ff inhakend op de discussie over het eten:

https://www.dcrainmaker.c...a-garmin-integration.html

Is al eerder langsgekomen, maar lijkt mij een interessant experiment. App die op basis van je route jou actief push messages geeft op je Garmin op welk moment je wat moet eten.
Toevallig zat ik op dcrainmaker net de review voor de Polar Grit X te lezen (horloge met name gericht op outdoors/hikers) en die heeft dus blijkbaar een functie genaamd FuelWise welke je advies geeft wanneer je moeten eten/drinken tijdens je activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

RR46 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:42:
[...]

Rustig beginnen is denk ik de belangrijkste stap, als je in het bezit bent van een hartslagmeter (liefst band, maar horloge is ook een prima indicatie) kan je een beetje zien wat dit met je lichaam doet c.q wat je van je lichaam vraagt... Zeker als er wat tegenwind is, zoals gisteren (iig in Limburg), gaat zonder dat je er erg vaak erg in hebt, je hartslag (fors) omhoog.

Ik weet niet in welke regio van Limburg je woont, maar het is wellicht goed om de route op voorhand te bepalen zodat je ook weet wat/wanneer je aan Hm kunt verwachten ;-) Of misschien juist, omdat het je eerste lange rit is, deze wat te vermijden ;-)

En de aller belangrijkste tip, gewoon keihard genieten van zo'n lange rit! 8) En daar hoort soms een beetje sneuvelen bij ;-)
ik woon zelf in Noord-limburg en ga richting roermond, daar de grens over en dan via een mooie route terug (heb een Edge 530 aangezien ik in een vissenkom nog de weg kwijt raak).

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Prulleman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:25:
[...]

fixed that for you

(en uiteraard doen we er allemaal aan mee, inc ikzelf, maar zolang je er geen wedstrijden mee wilt winnen, maakt het natuurlijk niet uit of je 350 watt trapt voor 39km/u of 350 watt voor 40,1km/u)
Waar maar ook flauw. Als jij het het geld niet waard vind is dat prima. Maar iemand die zich zelf tot uiterste wil pushen vind het leuk om dat bij elkaar te sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:54
Nutterd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:40:
[...]

ik woon zelf in Noord-limburg en ga richting roermond, daar de grens over en dan via een mooie route terug (heb een Edge 530 aangezien ik in een vissenkom nog de weg kwijt raak).
Ik zou een route plannen volledig in Nederland. De regels in Duitsland mbt Corona zijn strenger en om geen risico te lopen zou ik dat niet opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
Noxa schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:40:
[...]

Waar maar ook flauw. Als jij het het geld niet waard vind is dat prima. Maar iemand die zich zelf tot uiterste wil pushen vind het leuk om dat bij elkaar te sparen.
Als je jezelf tot het uiterste wil pushen, moet jezelf beter worden en niet het materiaal ;) Jij hebt het over de gewenste output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Noxa schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:21:
[...]

Die 40/u is makkelijker dan je denkt. Een aerohelm, oversokken en snelpak schelen je zo een tiental watt. Dan kun je daarna nog denken aan hogere wielen of het summum een disc wheel.

Afgelopen winter had ik bedacht om de TT van Almere onder een uur te rijden, dus >42km/u. Ik had gedacht dat dat niet haalbaar zou zijn maar het is me laatst wel gelukt.
Waarom zou het afgekeurd worden? In de basis interesseert me dat niet hoor, ik rij voor mezelf.

Ik pak het stuur altijd bovenop, handen bovenop remmen, dat is de reden dat ik hem zo naar voren kantel. Ik zit zo ook comfortabel. Maar als de verkeers situatie het toelaat, dan duik ik direct in de tt bars.

@Prulleman en @wisselwerking iedereen fietst op een andere manier / met een ander doel. Ik doe dat graag door er de max uit te proberen te halen. Zowel qua output als snelheid. Als het gaat om gewicht van de fiets, wordt dat als vanzelfsprekend gezien (terwijl het qua snelheid op het vlakke nauwelijks bijdraagt). Maar met aerodynamica vind iedereen het valsspelen. Ik zou niet weten waarom. En laat mij lekker op deze manier fietsen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-09 12:13
Geinig hoe iedereen anders tegen eten aankijkt voor een rondje fietsen. Zelf neem ik altijd een snickertje per uur mee en ga uit van 30 km/u, stoppen deed ik al nooit en nu zeker niet. Mijn laatste rondje Markermeer heb ik 7 minuten stil gestaan en toen moest ik wachten voor een sluis.

Op deze manier heb ik nog nooit een hongerklop gehad, hou mijn hartslag wel gemiddeld onder de 140 tijdens duurtochten. Als ik echt diep ga kan ik tijdens een rondje van 50 km wel echt honger krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Holk schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:42:
[...]

Ik zou een route plannen volledig in Nederland. De regels in Duitsland mbt Corona zijn strenger en om geen risico te lopen zou ik dat niet opzoeken.
Ik fiets regelmatig in duitsland, afgelopen dinsdag nog en bij de grensovergang staan duitse agenten die je een prettige dag Wensen of zoals afgelopen dinsdag sterkte met de wind haha...zal het even voor de zekerheid opzoeken...bedankt voor de tip! :-)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Iedereen kijkt altijd anders aan tegen eten. Als we ergens als mensen veel vanaf denken te weten, dan is wel tussen de relatie gezondheid en eten. Denk voor eten en sporten misschien net iets minder, maar ook. Terwijl het in mijn ogen hele zachte wetenschap die enorm onderhevig is aan mode en weinig consensus; meestal een teken dat het allemaal niet zo duidelijk / uitgezocht is.

Fysiologisch zou je hongerklop bij hogere vermogens (want er wordt altijd beweerd dat voor hogere vermogens koolhydraten de citroenzuur cyclus in moeten, je zou ongeveer 66% uit vet kunnen halen en 33% koolhydraten @ max aeroob vermogen. Dit overigens nooit in echt goede bronnen / studies kunnen verifieren). Maar balans sympaticus / parasympathicus is ook belangrijk voor nieuwvorming van glucose, los van glycogeen voorraaden.

Persoonlijke ervaring is dat er sommige dagen geen einde aan lijkt te komen en sommige dagen gaat het verrassend snel mis en kan je wel blijven eten lijkt het. Dat zijn dan ook dezelfde dagen als dat je pap in de benen lijkt te hebben; van die dagen die je liever overslaat! Met hardlopen had ik hier altijd veel minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
Het is ook gewoon per persoon verschillend denk ik. Maar ik kan zelf zonder probleem 100 km fietsen met een hartslag van rond de 120 en een gangetje van 30 km per uur zonder te eten. Zal inderdaad komen omdat je dan makkelijker je vet reserves aan kan spreken (Ook al zijn die niet enorm bij mij, 69 kg en 1.86 lang). Fiets ik met andere mensen dan hebben die al veel sneller behoefte aan eten

En het scheelt ook veel of je glycogeen voorraad in je spieren wel vol was.

[ Voor 9% gewijzigd door roda_djavulen op 23-04-2020 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Jag @Noxa klopt ook allemaal, gewicht/aero is wat mij betreft niet anders (en inderdaad in NL+ solo heb je veel meer aan aero dan aan een lichte fiets, dat is voor in de bergen).

Mijn punt was alleen dat het een serieuze smak geld kost en dat je uiteindelijk dezelfde watts trapt.
(en wat ik ook zei is dat ik er zelf ook aan mee doen, maar ik investeer meer in de MTB dan in de racefiets, aangezien je je geld maar 1 keer uit kan geven ;))

@Noxa je hebt verder ook gelijk, ik zit even te kijken en voor een gemiddeld gewicht/postuur zou je met genoeg aerospul en een goede positie inderdaad redelijk makkelijk 40 km/u moeten halen, lees dat dit voor de meeste op 250-300 watt (3,5-4.0 w/kg) uitkomt. Niet voor iedereen weggelegd, maar met een vo2max van 62 + wat training zal @Jag al een eind op weg zijn

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja ik gok dat ik ergens net boven de 250 watt trap. Maar je hebt 40km/u fietsen, en je hebt 40km gemiddeld. Het valt toch altijd tegen hoeveel je verliest aan gemiddelde met de keren dat je moet inhouden / stoppen / vast zit achter auto of fietser / inhouden voor bocht, het is een druk land NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Jag schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:29:
Ja ik gok dat ik ergens net boven de 250 watt trap. Maar je hebt 40km/u fietsen, en je hebt 40km gemiddeld. Het valt toch altijd tegen hoeveel je verliest aan gemiddelde met de keren dat je moet inhouden / stoppen / vast zit achter auto of fietser / inhouden voor bocht, het is een druk land NL.
ja klopt, daarom is het in een wedstrijd met afgesloten wegen wellicht een heel stuk makkelijker
maar je kan wel een route uitzoeken (als je het eerlijk wilt doen een rondje met tegen en mee wind, of ergens heen en weer)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Prulleman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:31:
[...]

ja klopt, daarom is het in een wedstrijd met afgesloten wegen wellicht een heel stuk makkelijker
maar je kan wel een route uitzoeken (als je het eerlijk wilt doen een rondje met tegen en mee wind, of ergens heen en weer)
Ja zeker, dat doe ik dan ook. Even los van de snelheid, vind ik er ook niks aan als ik steeds moet inhouden of stoppen. Wat dat betreft lijkt me een wedstrijd heerlijk. Maar veel gedoe lijkt me. Daarom was ik eigenlijk overgestapt naar hardlopen: laagdrempelig, makkelijk, erg geschikt in NL, je gaat niet dood in het verkeer, je rijdt niemand anders dood / bent niet tot last :P. Maar helaas lukt niet meer :'(. Nou heb ik van oorsprong eigenlijk wel voorliefde voor racefietsen, maar dan voornamelijk op eindeloze wegen / uitgestrekte stukken, en bergen. Bergen, heerlijk!

Ben inmiddels ook 8 kg zwaarder dan tijdens mijn wedstrijd hardloop gewicht (59kg, nu 67). Voel me wel overal fitter. Destijds kon ik alleen maar hard lopen, fietsen resulteerde in verzuring benen en kracht had ik ook niet echt. En koud, altijd koud, behalve als er gerend mocht worden :P.

[ Voor 13% gewijzigd door Jag op 23-04-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
Nutterd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:40:
[...]

Aah okè, langs de maas afdalen richting Rermond (of dieper) en/of Brachter Wald zijn mooie stukken om te fietsen, en alles lekker vlak ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 07:33

User

S3

Pfff, iedereen hier casual praten over 100km fietsen en/of gemiddeld 30 met een hartslag van 140 en ik zit op dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ShosnEk.png
(Gem. hartslag was 171)

:'(

Maargoed, als ik dat vergelijk met mijn allereerste 'verkenningsrondje' op m'n mountainbike...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3avO4u7.png
Ik heb mezelf toen zo kapot gefietst dat ik de trap bijna niet meer op of af kon komen. 4 kilometer op vlak en strak asfalt en ik was he-le-maal kapot. Nu fiets ik zo'n 10 keer zo ver en ben ik in no-time weer opgefrist. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
User schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:28:
Pfff, iedereen hier casual praten over 100km fietsen en/of gemiddeld 30 met een hartslag van 140 en ik zit op dit:
[Afbeelding]
(Gem. hartslag was 171)

Maargoed, als ik dat vergelijk met mijn allereerste 'verkenningsrondje' op m'n mountainbike...
[Afbeelding]
Ik heb mezelf toen zo kapot gefietst dat ik de trap bijna niet meer op of af kon komen. 4 kilometer op vlak en strak asfalt en ik was he-le-maal kapot. Nu fiets ik zo'n 10 keer zo ver en ben ik in no-time weer opgefrist. *O*
hartslag zegt niet zoveel zonder max ;)
170 is niks mis mee als je max bv 220 is

voor mij is 170 bv geen 1 uur vol te houden met een max van 186.. 165 gemiddeld is al wat langer vol te houden, maar dan ga ik wel stuk. mooi voorbeeld, MTB marathon vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8amzOscTt-TxFhmFutygVUAETI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0muVWbvjK6XAqOxLj9zitVZb.png?f=fotoalbum_large
(groen hoogte, grijs hr)
165 gemiddeld, over 4,5 uur.. helemaal kapot.
(dus dit was too much.. te hard gestart, teveel klimmetjes waar je uiteindelijk geen gas terug kan nemen zonder om te vallen etc.)

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 23-04-2020 14:57 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Z3
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:45

_Z3

[Afbeelding]
(Gem. hartslag was 171)

[Afbeelding]
Je bent echt niet de enige, hier ook iemand die nooit ver / hard gaat. 100 km is tot nu toe mijn maximale afstand. Afgelopen winter veel binnen op de Wahoo gezeten met interval trainingen en ik merk dat ontzettend geholpen heeft. Ik kom veel makkelijker verder en gemiddelde snelheid gaat ook omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Gister een uur gas gegeven, heen langs amsterdam rijn kanaal (geen aanrader), terug over lekdijk. Gemiddeld 180 gereden, max 200 :). In hardloop wedstrijden loop ik ook wel 185-190 gemiddeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SEUoXH_b7fFk4xVswXT0vjoRqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jH6FY9xzlGBgOyU87ojAld27.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
zo zie je maar hoe persoonlijk je hartslag is (en ook nog eens afhankelijk van je leeftijd).

Bedenk ook dat je naarmate je meer vermoeid raakt (wat dus een stuk sneller gebeurd als je conditie slechter is, en andersom veel langer duurt bij een goede conditie), je hartslag hoger wordt naarmate je "vermoeid" raakt

hier zie je bijvoorbeeld een workout van gisteren met 9 v02max blokken van 150s op 120% van FTP / 346 watt. Eerst blok is loopt de hr op tot 163, laatste blok tot 173
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIWgUlpqGhRRUHoZ0ZlWPbehVRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KJWzQEcIDqHiyiVTKHB7aFId.png?f=fotoalbum_large

Er zit dus een redelijk verschil in de 1e en laatste interval, maar als ik naar een paar maanden terug kijk is het verschil kleiner omdat ik fitter ben

(ook grappig om te zien dat je hartslag soms ook echt snel reageert, als ik bv rechtop ga zitten om een handdoek te pakken of een slok te drinken dan schiet de hartslag zo 5 slagen omhoog, of als ik de cadans al vast opvoer voor de aankomende interval, dan gaat de hartslag al mee ondanks dat de power hetzelfde blijft)

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 23-04-2020 15:09 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ikzelf zit ook redelijk hoog in de hartslag.
Mijn gemeten max (Polar M400 horloge met losse hartslagband) is 204 tijdens een roeiwedstrijd met tegen de 30 graden. In hoeverre dat klopt weet ik niet, maar mijn max ligt zeker wel hoog.

Als ik fiets is een gemiddelde hartslag van 165 zo'n 5 uur vol te houden, dan rijd ik afhankelijk van de wind tussen de 30-32 gemiddeld. Afgelopen weken heb ik tweemaal 100-110km gefietst op een gemiddelde hartslag van 159/160.

Als ik 10 slagen per minuut hoger ga zitten kan ik dat misschien amper 2 uur volhouden..

Tegelijkertijd ken ik mensen (ex-profsporters of ex-semi-profs met uitzendingen namens de roeibond) die gerust een hartslag van 120 hebben tijdens een rit van 140km met 31 in het uur..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqD00qjPZfQZ8bB60H_TxFFCVTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ZLeY4VDQKdWj8Xx3ug8K48J.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Pimorez op 23-08-2020 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User

User

S3

Prulleman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:53:
[...]

hartslag zegt niet zoveel zonder max ;)
170 is niks mis mee als je max bv 220 is

voor mij is 170 bv geen 1 uur vol te houden met een max van 186.. 165 gemiddeld is al wat langer vol te houden, maar dan ga ik wel stuk. mooi voorbeeld, MTB marathon vorig jaar:
[Afbeelding]
(groen hoogte, grijs hr)
165 gemiddeld, over 4,5 uur.. helemaal kapot.
(dus dit was too much.. te hard gestart, teveel klimmetjes waar je uiteindelijk geen gas terug kan nemen zonder om te vallen etc.)
Geen idee wat de max van mijn hartslag is, hoogste wat ik gezien heb is 197 tijdens een sprintje om te kijken hoe hard ik kon.
Die langste rit zag er zo uit qua stats:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

RR46 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:04:
[...]

Aah okè, langs de maas afdalen richting Rermond (of dieper) en/of Brachter Wald zijn mooie stukken om te fietsen, en alles lekker vlak ;-)
precies dit stond op de planning ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
User schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:14:
[...]
Geen idee wat de max van mijn hartslag is, hoogste wat ik gezien heb is 197 tijdens een sprintje om te kijken hoe hard ik kon.
Die langste rit zag er zo uit qua stats:

***members only***
dat is best steady! (y)
verder is het gewoon een kwestie van hoe meer je fietst hoe fitter je wordt, en als je efficienter wilt trainen (meer winst voor de tijd die je erin stopt) kan je aan intervallen gaan denken, maar of je dat uberhaubt wilt is heel persoonlijk, voor de 1 is het gewoon lekker fietsen en alles wat je fitter / sneller wordt is mooi meegenomen, anderen trainen ergens specifiek voor, of in deze corona tijd gewoon om bezig te blijven aangezien er geen evenementen meer zijn voorlopig.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Ben sinds gisteren begonnen met fietsen. Be. Een hardloper echter al een tijdje last van mijn knieën. Stond een afspraak in het ziekenhuis hiervoor echter door het Corona gebeuren helaas uitgesteld.

Heb een beginners Trek al2 gekocht. Gisteren de eerste 20km rustig gefietst echter vandaag veel meer last van mijn knie dan met rennen. Niet verwacht eigenlijk. Fiets afgesteld op mijn lengte bij de fiets winkel.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
worldfastest schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:21:
Ben sinds gisteren begonnen met fietsen. Be. Een hardloper echter al een tijdje last van mijn knieën. Stond een afspraak in het ziekenhuis hiervoor echter door het Corona gebeuren helaas uitgesteld.

Heb een beginners Trek al2 gekocht. Gisteren de eerste 20km rustig gefietst echter vandaag veel meer last van mijn knie dan met rennen. Niet verwacht eigenlijk. Fiets afgesteld op mijn lengte bij de fiets winkel.
Probeer in elk geval niet te zwaar (cadans) te fietsen. Dat scheelt in elk geval al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• belblade
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:47

belblade

Belgian wacko

hallo,

ben nieuw op dit deel van tweakers (vooral te vinden in de hardware/pc-achtige topics ;)

ik wil graag mijn eerste "echte" racefiets kopen. Ben 43 jaar (binnen 5 dagen) en wil naast het hardlopen (3/4x per week) en mountainbiken (1x per week) nu echt eens investeren in een deftige racefiets

ik wil in eerste instantie vooral lange ritten doen in vlaanderen (met na wat trainen ook wel eens wat klimmetjes) en op termijn ook wat echte beklimmingen (lees binnen jaar of 2)

ik heb voor mezelf al een soort short-list gemaakt obv deze criteria:
  • full carbon
  • shimano 105 of ultegra (of mix)
  • hydraulische schijfremmen
  • endurance type frame
  • budget: 1500-2000€ (zonder pedalen, outfit, schoenen, helm ed heb ik al)
Deze staan momenteel in mijn shortlist:
  1. sensa giula G3 disc 105 (1999€)
  2. Cube Attain GTC SL 2020 (1999€)
  3. Scott Addict 20 Disc 2020 (2099€)
  4. Endurace CF SL Disc 7.0 (1899€)
ik zoek toch graag wat advies / bevestiging / merken die ik over hoofd zie en zeker moet bekijken
ik weet dat je voor 1500 of 1000 ook al goede beginnersfietsen kan vinden maar na lang overwegen is dit het budget dat ik ongeveer wil besteden in de hoop hier minstens jaar of 5/6 mee verder te kunnen (op banden na dan vermoed ik :))

alvast dank en hopelijk zit ik het juiste topic !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

[Afbeelding]
(Gem. hartslag was 171)

[Afbeelding]
lekker gevoel is dat he! Ik ben in December begonnen met mountainbiken na een flinke longontsteking...ik heb toen 8 kilometer gedaan op de MTB route in Horst en toen ben ik helemaal gesloopt gestopt Nadat ik al 2x had overgegeven (too much info natuurlijk ;-) ) ik ben nog steeds absoluut geen conditiebeest maar nu trap ik op de MTB zonder problemen 40km weg met een kleine 300HM's.

enige wat ik raar vind is dat mijn Garmin mijn V02 max steeds op 43 houd sinds het begin terwijl mij lijkt dat deze toch wel flink omhoog gegaan moet zijn (maar dit is iets voor een ander topic).

op de racefiets heb ik mezelf nog niet echt gepushed omdat ik daar pas 3x op gefietst heb. merk wel dat ik veel problemen heb met wind tegen en vooral berg op val ik gewoon stil zowel op de MTB als op de racefiets...ik gooi het altijd op gewicht, maar hier kan ik het natuurlijk niet op blijven gooien :+ (ben van 106kg nu naar 92kg gegaan)

/edit: ik heb het wel helemaal gevonden met fietsen zowel op de MTB als op de racefiets en kijk er ook naar uit om in de winter lekker indoor te gaan fietsen en goed gericht trainingen te kunnen doen en flink stappen kan maken. een racebeest zal ik nooit worden maar hoop wel iets beter mee te komen als ik niet alleen ga fietsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Nutterd op 23-04-2020 15:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Laatst online: 20-09 17:47

KipCurreh

Nightcrawler

Om nog even terug te komen op men post van 10/04, ivm de vervelende tik/knars die steeds aanweziger werd..

Er werden zoals reeds vermeld al volgende dingen gedaan;
- Nieuwe bottom bracket
- nieuwe kettingbladen
- nieuwe cassette
- nieuwe ketting
- nieuw stuurlint (ja niks te maken met de tik, maar toch maar effe gedaan)
- Zadelpen gereinigd en opnieuw gesmeerd
- pedalen gereinigd en opnieuw gesmeerd

Na al dit was het er nog steeds, en leek het eigenlijk alsmaar sterker te worden tijdens het rijden.. Let op, als hij gewoon ophing hoorde je niks..
Nu wil het toeval dat ik vorige week voor god weet welke reden eens men achterwiel deed draaien in het passeren (hij hangt op in de garage) en ik het geknars voor de eerste x zonder belasting kon horen !
Het kwam dus vanuit men achterwiel, en enkel als het wiel vooruit draaide.

Lagers vervangen (heb maar beide wielen gedaan) en het is opgelost _/-\o_ _/-\o_

Ondertussen dus een goeie 300€ gespendeerd, maar de fiets heeft ermee ook een grondige onderhoudsbeurt gehad 8)

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:45
KipCurreh schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:26:
Om nog even terug te komen op men post van 10/04, ivm de vervelende tik/knars die steeds aanweziger werd..

Ondertussen dus een goeie 300€ gespendeerd, maar de fiets heeft ermee ook een grondige onderhoudsbeurt gehad 8)
Duur tikje op die manier :X
Maar mooi dat je hem toch boven water gekregen hebt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
worldfastest schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:21:
Gisteren de eerste 20km rustig gefietst echter vandaag veel meer last van mijn knie dan met rennen. Niet verwacht eigenlijk. Fiets afgesteld op mijn lengte bij de fiets winkel.
Voor je knieën is de zadelhoogte kritiek, envenals de stand (draaiing) van je schoenplaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:14
[Afbeelding]
(Gem. hartslag was 171)

[Afbeelding]
Het is allemaal ook gewoon een kwestie van tijd. Ik weet nog dat ik twee jaar geleden (na de fiets een jaar niet aangeraakt te hebben, en een paar jaar bijna niet), met veel pijn en moeite iets van 27-28 gemiddeld reed en na iets minder dan een uur compleet instortte.
Gisteren nu twee jaar en 10.000 km verder reed ik gisteren 95 km weg in iets meer dan drie uur zonder me echt overdreven moe te maken (lees voornamelijk bovenkant D1 en een paar blokjes in D2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• User

User

S3

Prulleman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:20:
[...]

dat is best steady! (y)
verder is het gewoon een kwestie van hoe meer je fietst hoe fitter je wordt, en als je efficienter wilt trainen (meer winst voor de tijd die je erin stopt) kan je aan intervallen gaan denken, maar of je dat uberhaubt wilt is heel persoonlijk, voor de 1 is het gewoon lekker fietsen en alles wat je fitter / sneller wordt is mooi meegenomen, anderen trainen ergens specifiek voor, of in deze corona tijd gewoon om bezig te blijven aangezien er geen evenementen meer zijn voorlopig.
Thanks! Ik had al wel snel geleerd dat je niet naar snelheid moet kijken tijdens het fietsen maar naar hartslag. Ik begon ritten altijd van "Nu ga ik gemiddeld dit rijden", dat werkt totdat je tegenwind krijgt. :+
Nu schakel ik gewoon terug om m'n hartslag op hetzelfde te houden.
Hoewel dat afgelopen maandag ook best lastig ging, met 35 km/u tegenwind. :'(

Interval wil ik wel gaan doen, maar ik kan echt niet 'langzaam' fietsen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
User schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:32:
[...]
Thanks! Ik had al wel snel geleerd dat je niet naar snelheid moet kijken tijdens het fietsen maar naar hartslag. Ik begon ritten altijd van "Nu ga ik gemiddeld dit rijden", dat werkt totdat je tegenwind krijgt. :+
Nu schakel ik gewoon terug om m'n hartslag op hetzelfde te houden.
Hoewel dat afgelopen maandag ook best lastig ging, met 35 km/u tegenwind. :'(

herkenbaar :) maar er is wel een verschil tussen recovery tussen interval pieken door en recovery ritten, in dat voorbeeld van mij hierboven wil je echt niet langer hard fietsen :D en ben je blij met een paar minuten op 40% Threshold.
Indoor kan ik ook best een recovery ride doen op ~ 60% met netflix erbij, maar buiten fiets ik ook liever hard.

de reden om het toch te doen:
https://www.bikeradar.com...-faster-by-riding-slowly/
All the athletes, whatever their Z1, 2 or 3 proportions, got faster over the five months, but the group training smarter (less effort with more precise Z1 work) got 6.9% better, while the overzealous athletes got 5.3% better. Would you not like to get 1.6% faster but do fewer work wasted sessions?
je gaat minder snel vooruit als je alleen maar hard rijd :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
belblade schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:24:
hallo,

ben nieuw op dit deel van tweakers (vooral te vinden in de hardware/pc-achtige topics ;)

ik wil graag mijn eerste "echte" racefiets kopen. Ben 43 jaar (binnen 5 dagen) en wil naast het hardlopen (3/4x per week) en mountainbiken (1x per week) nu echt eens investeren in een deftige racefiets

ik wil in eerste instantie vooral lange ritten doen in vlaanderen (met na wat trainen ook wel eens wat klimmetjes) en op termijn ook wat echte beklimmingen (lees binnen jaar of 2)

ik heb voor mezelf al een soort short-list gemaakt obv deze criteria:
  • full carbon
  • shimano 105 of ultegra (of mix)
  • hydraulische schijfremmen
  • endurance type frame
  • budget: 1500-2000€ (zonder pedalen, outfit, schoenen, helm ed heb ik al)
Deze staan momenteel in mijn shortlist:
  1. sensa giula G3 disc 105 (1999€)
  2. Cube Attain GTC SL 2020 (1999€)
  3. Scott Addict 20 Disc 2020 (2099€)
  4. Endurace CF SL Disc 7.0 (1899€)
ik zoek toch graag wat advies / bevestiging / merken die ik over hoofd zie en zeker moet bekijken
ik weet dat je voor 1500 of 1000 ook al goede beginnersfietsen kan vinden maar na lang overwegen is dit het budget dat ik ongeveer wil besteden in de hoop hier minstens jaar of 5/6 mee verder te kunnen (op banden na dan vermoed ik :))

alvast dank en hopelijk zit ik het juiste topic !
Volgens mij allemaal nette fietsen die aan je wensen voldoen, zou persoonlijk voor de Scott gaan, maar dat is smaak. Verder goed om te kijken of je er een paar (of de fiets die je nu het liefst zou willen) kunt testrijden om te controleren dat de geometrie jou ook past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:37

Flipmo

OMG !!

belblade schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:24:
hallo,

.....
zijn idd allemaal goede fietsen, al ben ik zelf niet zo gecharmeerd van Canyon.. (lange levertijden)
Mijn keuze zou vallen tussen de Scott en de Sensa.
Zelf heb ik die blauwe sensa, ben er erg over te spreken.. geen eenheidsworst qua kleur en stuurt heerlijk!
Bij Wim de Vos in Oosterhout krijg je trouwens goede kortingen op de standaard adviesprijzen.
Kan je zo 20/25% schelen.. (ik had vorig jaar 25% korting daar op mijn sensa)

Succes met je keuze :)

[ Voor 3% gewijzigd door Flipmo op 23-04-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:10
@belblade
Dit lijkt op mijn lijstje van afgelopen december.
M.u.v. de Sensa.
Ik heb toen voor de Scott gekozen, omdat deze voor mij wat specialer oogt dan de cube en canyon.

De Scott kon ik in de winkel zien, direct meenemen en was met wat korting net zo duur als de canyon.

Nu bijna 2500km verder ben ik nog steeds erg te spreken over de fiets. (Ik heb natuurlijk geen ervaringen met de andere fietsen uit je lijst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Prulleman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:06:
zo zie je maar hoe persoonlijk je hartslag is (en ook nog eens afhankelijk van je leeftijd).

Bedenk ook dat je naarmate je meer vermoeid raakt (wat dus een stuk sneller gebeurd als je conditie slechter is, en andersom veel langer duurt bij een goede conditie), je hartslag hoger wordt naarmate je "vermoeid" raakt

hier zie je bijvoorbeeld een workout van gisteren met 9 v02max blokken van 150s op 120% van FTP / 346 watt. Eerst blok is loopt de hr op tot 163, laatste blok tot 173
[Afbeelding]

Er zit dus een redelijk verschil in de 1e en laatste interval, maar als ik naar een paar maanden terug kijk is het verschil kleiner omdat ik fitter ben

(ook grappig om te zien dat je hartslag soms ook echt snel reageert, als ik bv rechtop ga zitten om een handdoek te pakken of een slok te drinken dan schiet de hartslag zo 5 slagen omhoog, of als ik de cadans al vast opvoer voor de aankomende interval, dan gaat de hartslag al mee ondanks dat de power hetzelfde blijft)
Veel power zeg! Wat is jouw uur record?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Jag schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:01:
[...]

Veel power zeg! Wat is jouw uur record?
valt mee hoor, zit nu op een FTP (gebaseerd op een trainerroad ramptest) van 288 (3.9w/kg) maar dat trap ik geen uur, daarvoor heb ik nog wat meer duurtraining nodig. Verder zit ik meer op de MTB, en gebruik de racefiets vooral indoor, nu de laatste tijd wat meer buiten omdat het te druk is op de MTB routes (en inmiddels ook erg droog en mul en de locale routes zijn al deels gesloten..).

zijn genoeg gasten hier die harder rijden :)

dus met een vrij simpele racefiets, zonder aero zaken, met een MTB helm, MTB schoenen (maar wel gewoon lycra) kom ik denk ik aan een km of 35 (in theorie).
Bij mijn laatste rit kwam garmin met een nieuw 40km best met 1:14, maar daar zat nog best wat stoplichten en verkeer bij, uiteindelijk was de hele rit 32.3 km/u over 41km

power heb ik helaas alleen indoor, dus ik weet niet wat ik die rit heb getrapt, maar op gevoel (en hr) zou ik zeggen gemiddeld 260 watt ofzo.

Ik vermoed dat ik met alle mogelijk aero gains behoorlijk wat kan winnen (ik vermoed wel 5 km/u), met name: wielen, houding, helm, kleding.

jouw lage gewicht is overigens niet ideaal is voor tijdritten, net zoals een lichte fiets is dat beter voor in de bergen, vlak en solo kan je beter meer watts trappen en dat is een stuk makkelijker met meer spiermassa.
(wat dat betreft ben ik aardig gemiddeld denk ik met 1.87m en 74-75kg maar zeker niet zwaar)
bv met een vergelijkbaar w/kg zou je een FTP hebben van ~265, als je dan 265 tegen 288 watt zet, dan win je het met 288, als die 7 kg meer 1 maal op snelheid is maakt het weinig meer uit, minder dan de watts in ieder geval

[ Voor 19% gewijzigd door Prulleman op 23-04-2020 16:27 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Prulleman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:12:
[...]

valt mee hoor, zit nu op een FTP (gebaseerd op een trainerroad ramptest) van 288 (3.9w/kg) maar dat trap ik geen uur, daarvoor heb ik nog wat meer duurtraining nodig. Verder zit ik meer op de MTB, en gebruik de racefiets vooral indoor, nu de laatste tijd wat meer buiten omdat het te druk is op de MTB routes (en inmiddels ook erg droog en mul en de locale routes zijn al deels gesloten..).

zijn genoeg gasten hier die harder rijden :)

dus met een vrij simpele racefiets, zonder aero zaken, met een MTB helm, MTB schoenen (maar wel gewoon lycra) kom ik denk ik aan een km of 35 (in theorie).
Bij mijn laatste rit kwam garmin met een nieuw 40km best met 1:14, maar daar zat nog best wat stoplichten en verkeer bij, uiteindelijk was de hele rit 32.3 km/u over 41km

power heb ik helaas alleen indoor, dus ik weet niet wat ik die rit heb getrapt, maar op gevoel (en hr) zou ik zeggen gemiddeld 260 watt ofzo.

Ik vermoed dat ik met alle mogelijk aero gains behoorlijk wat kan winnen (ik vermoed wel 5 km/u), met name: wielen, houding, helm, kleding.

jouw lage gewicht is overigens niet ideaal is voor tijdritten, net zoals een lichte fiets is dat beter voor in de bergen, vlak en solo kan je beter meer watts trappen en dat is een stuk makkelijker met meer spiermassa.
(wat dat betreft ben ik aardig gemiddeld denk ik met 1.87m en 74-75kg maar zeker niet zwaar)
bv met een vergelijkbaar w/kg zou je een FTP hebben van ~265, als je dan 265 tegen 288 watt zet, dan win je het met 288, als die 7 kg meer 1 maal op snelheid is maakt het weinig meer uit, minder dan de watts in ieder geval
Ja in de bergen ben ik helemaal gelukkig! Ben meer type klimmer idd. Ben overigens ook klein hoor, 1.75. Mijn uur record op de weg is 38.5km. Het is idd wel, zoals hier terecht aangestipt, best afhankelijk van hoe goed je aerodynamica voor elkaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

[b]Pyramiden schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:23:

Zou je de fiets op een standaard kunnen zetten, en rustig aan de pedalen draaien in de versnellingen, waarbij je achter goed naar de ketting kijkt? Dan kun je vaak wel horen waar het geluid vandaan komt, en zien wat er mis is.
Ik denk dat het geluid bij open neer schakelen van de derrieurarm komt. Na de scharnier punten ingespoteren te hebben is die piep weg.

Nu nog de piep op tandwiel 7 en 8. Die is er als ik me ophang niet en fietsend moet ik eerst een stuk rijden en dan ook nog boven 30km/h. Die is dus lastiger.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Jag schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:08:
Fysiologisch zou je hongerklop bij hogere vermogens (want er wordt altijd beweerd dat voor hogere vermogens koolhydraten de citroenzuur cyclus in moeten, je zou ongeveer 66% uit vet kunnen halen en 33% koolhydraten @ max aeroob vermogen. Dit overigens nooit in echt goede bronnen / studies kunnen verifieren). Maar balans sympaticus / parasympathicus is ook belangrijk voor nieuwvorming van glucose, los van glycogeen voorraaden.
Dat strookt wel redelijk met de huidige trainingsopvattingen en waarom ik ook roep 'eet niet teveel om zo je vetverbranding te trainen'.

Af en toe met een beetje honger rijden is niet erg en traint je lichaam om op vetverbranding te rijden. Als je structureel je glucose voorraad volledig aanvult met 3 gelletjes en een bidon sportdrank per uur, dan heb je voor de wat langere/intensievere ritten geen vetverbrandingssyteem om op terug te vallen. Andersom (in een koers bijvoorbeeld) gaat het niet altijd volle bak waardoor je juist in de rustige stukken op je vetverbranding kunt rijden en je glycogeen voorraad op pijl blijft/recupereert voor de intensievere stukken.

Wanneer je voor het eerst 100km rijdt is het misschien verstandiger om inderdaad gewoon goed te eten en geen risico op een hongerklop te nemen, maar voor recreanten in het algemeen geldt dat ze genoeg reserves hebben en eigenlijk nooit 100% rijden. Je lichaam trainen op vetverbranding te rijden heeft dan veel voordelen. Enerzijds wordt je daar sterker/sneller van omdat je bij lage/gemiddelde inspanning uit een ander (veel groter) vaatje tapt en het heeft als bijkomend voordeel dat je er ook nog een beetje van afvalt zonder dat je daar heel extreem voor hoeft te trainen. Je kunt dit forceren door voor je ontbijt nuchter een uurtje op de fiets te stappen voor een rustig rondje, maar daar moet je net zin in hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 23-04-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
DieAnder schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:29:
[...]

Voor je knieën is de zadelhoogte kritiek, envenals de stand (draaiing) van je schoenplaatjes.
Zadel zou goed moeten zitten. Nog even gecontroleerd met de hak op het pedaal test. Zal eens proberen met een lichtere versnelling met hogere cadans te fietsen morgen. Hopelijk dat dit beter gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Laatst online: 20-09 17:47

KipCurreh

Nightcrawler

Charly schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:29:
[...]

Duur tikje op die manier :X
Maar mooi dat je hem toch boven water gekregen hebt :D
Hahaha ja mentale gezondheidszorg kost wat ;)

Maar goed, het mocht ook wel eens gebeuren, dus hij staat nu wel piekfijn in orde

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:21
worldfastest schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:39:
[...]

Zadel zou goed moeten zitten. Nog even gecontroleerd met de hak op het pedaal test. Zal eens proberen met een lichtere versnelling met hogere cadans te fietsen morgen. Hopelijk dat dit beter gaat.
Kan zomaar zijn dat je schoenplaatjes verkeerd staan. M'n vader had ook knielast en was uitgemeten (niet door een fietsenmaker, maar door een professional). Vader had zelf nieuwe schoenplaatjes gemonteerd op het einde van het seizoen.
Tijdens de eerste ritten van het nieuwe jaar had hij knielast. Dan denk je natuurlijk niet aan de schoenplaatjes die hij enkele maanden geleden vervangen heeft :+.
Long story short: even naar de 'uitmeter' geweest om na te kijken wat het probleem was. Schoenplaatjes dus. De 'uitmeter' heeft ze een paar mm verplaatst en sindsdien rijdt mijn vader terug pijnvrij rond.
Het zit hem soms in kleine dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

User schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:32:
[...]

Gekend probleem. Ik rijd 13 km woon-werk enkele afstand en kom vaker wel dan niet hijgend en puffend toe, nat van het zweet. Omdat ik op ieder stukje toch gewoon hard moet doortrappen. Brugje over, recht op de trappers. Vals plat richting kasteel, effe doorduwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Zijn die conti 5000 banden bij anderen ook zo stug? Heb ze nu 2x omgelegd naar andere velgen maar dat gaat echt met fikse moeite, heb ik nog niet Eerder meegemaakt. Hiervoor eigenlijk altijd Schwalbe One en die echt goedkope gehad.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
CedricD schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:22:
[...]

Kan zomaar zijn dat je schoenplaatjes verkeerd staan. M'n vader had ook knielast en was uitgemeten (niet door een fietsenmaker, maar door een professional). Vader had zelf nieuwe schoenplaatjes gemonteerd op het einde van het seizoen.
Tijdens de eerste ritten van het nieuwe jaar had hij knielast. Dan denk je natuurlijk niet aan de schoenplaatjes die hij enkele maanden geleden vervangen heeft :+.
Long story short: even naar de 'uitmeter' geweest om na te kijken wat het probleem was. Schoenplaatjes dus. De 'uitmeter' heeft ze een paar mm verplaatst en sindsdien rijdt mijn vader terug pijnvrij rond.
Het zit hem soms in kleine dingen :)
Rij nog niet met schoenplaatjes. Schoenen zijn besteld maar nog niet binnengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36
:9~ Die Scott. Mooie fiets. Alleen zou ik niet die gele banden erop laten leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 24-04-2020 00:23 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:37

Flipmo

OMG !!

https://www.futurumshop.n...-left.phtml?group=dagdeal
powermeter besteld :)
had nog een strava bon van een futurumshop challange van 25 euro, voor 195 kon ik hem niet laten liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Over spullen bestellen.. ik ben weer toe aan een nieuw zadel door een klein ongelukje maar ook een nieuw zadeltasje. Gelukkig voldoe ik met mijn luchtpompje aan het frame toch al niet aan de stijlpolitie en dus kan ik ook een zadeltasje monteren. Ik wil graag 2 binnenbanden en bandenlichters mee kunnen nemen maar de zadeltas die ik nu had van Giant was nogal groot en ik wilde nu eigenlijk een kleinere. Welke zadeltasjes hebben jullie in gebruik met plek voor 2 binnenbanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
la_fusion schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:59:
Over spullen bestellen.. ik ben weer toe aan een nieuw zadel door een klein ongelukje maar ook een nieuw zadeltasje. Gelukkig voldoe ik met mijn luchtpompje aan het frame toch al niet aan de stijlpolitie en dus kan ik ook een zadeltasje monteren. Ik wil graag 2 binnenbanden en bandenlichters mee kunnen nemen maar de zadeltas die ik nu had van Giant was nogal groot en ik wilde nu eigenlijk een kleinere. Welke zadeltasjes hebben jullie in gebruik met plek voor 2 binnenbanden?
Ik heb niet lang geleden deze gehaald : https://www.futurumshop.n...qr-m-zadeltas-zwart.phtml

Hier zitten mijn 2 biba's in, multitool (LEZYNE RAP-20 MINITOOL) en een bandenlichter. Meer past er ook niet in. Wel zit er heel iets speling in het ophangsysteem, waardoor als je over klinkers rijdt, het wat rammelt. Zelf vind ik het niet erg storend, maar viel me wel op.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik zit te denken aan een telefoonhoudertje, zodat ik m'n Strava Routes bij kan houden zonder elke keer te hoeven stoppen. Maar dat is stijlpolitie-technisch natuurlijk not done. Iemand een idee waarbij ik wel een houdertje kan doen, maar ik er niet uit zie als een opa met een elektrische fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

Flipmo schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:55:
had nog een strava bon van een futurumshop challange van 25 euro, voor 195 kon ik hem niet laten liggen :)
Haa bedankt door de herinnering, direct ook maar 1 besteld voor mijn vriendin. Die zat al te twijfelen of ze er wel of niet een wou. :P

Wel een beetje irritant trouwens, ze hebben wel een 165 mm powermeter, maar geen 165 mm crankset te koop staan. :-( Vriendin rijd nu op 170 mm rond, maar dat is volgens mij een tikkie te groot voor haar <165 cm. :P
Moet nu dus nog ergens een 165 mm crankset opscharrelen.

En even kijken wat ik zelf ga doen, rij nu rond met een FSA crankstel en zo'n Power2Max ding is al direct een flink eind duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:11
Nielsz schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:10:
Ik zit te denken aan een telefoonhoudertje, zodat ik m'n Strava Routes bij kan houden zonder elke keer te hoeven stoppen. Maar dat is stijlpolitie-technisch natuurlijk not done. Iemand een idee waarbij ik wel een houdertje kan doen, maar ik er niet uit zie als een opa met een elektrische fiets?
Ik heb zelf recent deze aangeschaft:
http://www.zefal.com/en/s.../422-z-console-dry-m.html
Niet moeders mooiste, maar best een degelijk ding. Ik heb hem zelf op de stuurpen zitten. Ze hebben ook nog een mount waardoor het wat meer op een fiets computer lijkt:
http://www.zefal.com/en/s...ders/447-z-handlebar.html

Maar als je een grote telefoon hebt wordt het natuurlijk nooit echt sexy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Wat je kunt doen, is gewoon een Garmin mount kopen en via Ali zoiets bestellen: shorturl.at/fwD12

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Wat ik ook nog wel eens gedaan heb is turn-by-turn navigatie op de telefoon en de gesproken aanwijzingen volgen via een oortje.

Moet wel zeggen dat je dat niet moet doen bij lastige punten want dan ga je nat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
Kortingscode kun je hier genereren:
https://www.futurumshop.n...challenge_pagina_beloning

Echt een enorme deal dit, 195 euro voor een power meter is ontzettend cheap. Doe er je voordeel mee iedereen.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoffa op 24-04-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-09 12:13
Thanks voor de tip, had die kortingscode ook nog! Benieuwd hoe snel die fietskoeriers van Futurmshop zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Ik ben sinds enkele weken ook weer redelijk fanatiek aan het trainen (2 a 3x per week 2 uur)..
Een winter niets doen is wel te merken op de fiets.

Snelheid begint na 3 weken wel weer terug te komen (gemiddelde gaat elke week 0,5 tot 1 omhoog), maar mijn hartslag blijft wel hoog (bovenin D2).
Mijn omslagpunt ligt op 172 en ik fiets nu gemiddeld op 155-160 tijdens een rit van 2 uur..
Dit is natuurlijk veel te hoog en ik merk ook dat ik na 2 uur helemaal leeg ben. (Garmin geeft ook een herstel van 3-4 dagen aan O-) ).
Komende tijd maar wat meer D1 training doen en af en toe een blokje in D2 of D3 om toch alle zone's goed te trainen.

Maarja als ik nu D1 fiets dan halen de e-bikers mij denk ik in.... |:(
Maar ik merk wekelijks flinke vooruitgang dus het zal van korte duur zijn..

Ik wil dit jaar ook wat meer gaan letten op voeding om de trainingen zo optimaal te laten verlopen.
Ik hoor veel over eiwitten en herstelshakes om genoeg bouwstoffen binnen te krijgen om goed te herstellen zonder spieren af te breken maar zelfs op te bouwen.

Ik heb laatste 3-4 weken mijn voedingspatroon opgeschreven en uitgerekend wat ik aan eiwitten per dag binnenkreeg, dit kwam gemiddeld op 60-70 gram uit, na wat leeswerk ben ik erachter dat ik dus te weinig binnenkrijg om effectief spieren op te bouwen, ik merkte dit vorig jaar ook al dat mijn herstel vaak langer was dan dat de garmin aangaf (meestal 1 dag later)..
En ook stond mijn kracht op een gegeven moment stil qua ontwikkeling.

Volgens enkele sportvoeding sites zou mijn ideale innname rond de 150-160gr per dag liggen.
Maar dat zijn vaak sites die zich richten op maximale ontwikkeling van de spieren en ook gerichte training hierop.

Ik ben sinds kort ook op de dagen dat ik niet fiets wat oefeningen aan het doen.
Ik pak dan 2-3 oefeningen van deze site: https://www.fit.nl/blog/fitnessoefeningen-wielrenner en probeer op deze manier wat kracht te trainen..
Ik doe de oefeningen nog niet zeer intesief, meestal 2-3 setjes van 10-15 herhalingen.
Ik wil mezelf niet overbelasten namelijk.

Nu wil ik dus wat meer letten op mijn voeding, maar wat zal een goed gemiddelde zijn aan eiwitten per dag?
Ik zie mezelf niet elke dag aan de shakes en poeders of 4 stukken kipfilet.

Kwark zou voor mij denk ik wel een goede aanvulling zijn op mijn huidige voedingspatroon.
Hier zit ongeveer 10gr per 100gr in, en is een snelle aanvulling op mijn dagelijkse inname.

Maarja ik zit in dubio hoeveel eiwitten ik ongeveer zal moeten aanhouden, zelf denk ik rond de 120 gram per dag als eerste uitgangspunt.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
SirLenncelot schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:09:
Zijn die conti 5000 banden bij anderen ook zo stug? Heb ze nu 2x omgelegd naar andere velgen maar dat gaat echt met fikse moeite, heb ik nog niet Eerder meegemaakt. Hiervoor eigenlijk altijd Schwalbe One en die echt goedkope gehad.
Ja de tl versie daarvan heb ik 1 maal uitgetest en ging er eigenlijk net zo lastig op als de pro one oude versie.
Daarna nieuwe pro one gekocht die gelukkig wat makkelijker om de velg gaat. (enve ses 5.6)

En over eten tijdens rit gesproken, gisteren voor het mooi net iets te weinig eigenlijk maar wel thuisgekomen na 350km.
Goed ontbijt (halve liter melk met havermout en pindakaas) en onderweg 2 bananen, 4 pindakaas reepjes en paar fruit/suiker reepjes van de decathlon. En 7 bidons met water.
Had eigenlijk soort van gerekend om nog ergens langs een tankstation te komen voor cola/broodje. Maar de tankstation waar ik langskwam waren enkel express dingen zonder shop... (achteraf had ik in Lelystad even kunnen stoppen)

Wel goed voor Steven Kruijswijk Coëfficiënt, 15 minuten 'pauze' tijdens rit van 11,5 uur.

[ Voor 36% gewijzigd door DDX op 24-04-2020 10:44 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@DDX ik vond de noordoost polder een "ramp" qua voorzieningen. Toen ik mijn rondje NL deed, heb ik uiteindelijk maar ergens aangebeld voor water.
Heb je gisteravond nog wel weer bij gegeten? Ook voor jou doen lijkt mij dat toch wel erg weinig eten voor zo'n rit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Jag schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:08:
Terwijl het in mijn ogen hele zachte wetenschap die enorm onderhevig is aan mode en weinig consensus; meestal een teken dat het allemaal niet zo duidelijk / uitgezocht is.
Ik denk dat er veel onderzocht is maar het is van zo ontzettend veel factoren afhankelijk. Hoe is je stofwisseling hoe getraind ben je, hoe vol zat je lichaam met koolhydraten, wat drink je tijdens de rit (vergeet niet dat een bidon met flinke sportdrank makkelijk een reep in een uur kan schelen wat je wel of niet moet eten). En er zijn voortschrijdende inzichten. Denk niet dat ze 10 jaar terug aan lactaatmetingen dachten, las tijdje terug dat bij sommige trainingen er bloed geprikt wordt om lactaat te meten. Of op basis van de training precies uitrekenen hoeveel gram eten je daarna moet eten voor herstel.

Maar ik denk vooral dat veel mensen 'maar wat doen' maar hun ervaring wel presenteren alsof het dus voor iedereen zo werkt. Er niet bij vertellen dat ze de vorige avond 3 borden pasta hebben gegeten, pannenkoeken als ontbijt en daardoor prima 100km zonder voeding kunnen rijden. Maar het is zo gigantisch persoonlijk.

Het enige dat voor iedereen geldt is dat je na een paar uur echt intensief sporten je voorraadje wel kwijt bent, heel intensief hou je dan simpelweg niet meer vol (vetverbranding kost dan teveel), maar waar de grens tussen 'stevig' en 'heel intensief' is (waarbij je bij stevig bv nog prima vet als brandstof kunt gebruiken en bij intensief niet) is natuurlijk niet zwart/wit, en wat precies 'paar uur' is ook niet. En dus kan het prima zijn dat ik na 2 uur doorknallen echt helemaal leeg ben, en jij het nog een uur kunt volhouden voordat je omvalt. Dus weer persoonlijk :P

Denk wel at veel mensen teveel eten: 500kcal als stevig ontbijt want met de club wordt het een stevige rit. Na 2 uur moet er koffie met taart bij en stop (want dat hoort met een clubrit...), en na afloop natuurlijk bord pasta want pasta hoort als wielrenner. Eet je als je niet uitkijkt meer dan dat je hebt verbrand tijdens die tocht en kom je aan van sporten....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

verstappen33 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:20:
Maarja als ik nu D1 fiets dan halen de e-bikers mij denk ik in.... |:(
Zie het als ander soort rit: geniet van de mooie omgeving, gebruik het rustige ritje om alternatieve weggetjes te rijden om op die manier wellicht een leuk straatje tegen te komen die je tijdens een stevige training handig kunt gebruiken voor een stukje interval. Als je serieus ook rustige ritten goed wilt rijden (want het heeft serieus effect als je het volhoudt) moet je daar wellicht een ander soort fun uit zien te halen dan "lekker doorrijden". En fuck e-bikes die je inhalen. Jij weet ook dat als zij op een normale fiets gaan zitten, velen er van ie rit niet eens kunnen rijden :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@verstappen33 Eiwitten zijn net zo goed voor wielrenners als voor krachtsporters. Volgens mij kun je ongeveer 1.5 - 2g per kilo lichaamsgewicht aanhouden. Een overschot wordt gewoon opgeslagen als brandstof of vet, dus je kunt wat dat betreft beter wat te veel dan te weinig van eten (dat geldt voor eigenlijk alle vitamines/mineralen/koolhydraten/vetten etc). De kunst is om niet teveel van één type voedingswaarde binnen te krijgen zodat nergens een tekort ontstaat (bijv. van de 3.000 kcal, niet 2.000 kcal aan suikers of vetten).

Na iedere rit neem ik meestal een eiwitshake om de simpele reden dat ik het lekker vind (het is gewoon een milkshake). In de <30m na een rit schijnt vooral het aanvullen van je koolhydraten wat o.a. in de melk zit je herstel te versnellen en niet eens zozeer de eiwitten. Je kunt je eiwitten dus prima over de hele dag verdelen, maar zorg dat je wel iets eet na het fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
wisselwerking schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:27:
@DDX ik vond de noordoost polder een "ramp" qua voorzieningen. Toen ik mijn rondje NL deed, heb ik uiteindelijk maar ergens aangebeld voor water.
Heb je gisteravond nog wel weer bij gegeten? Ook voor jou doen lijkt mij dat toch wel erg weinig eten voor zo'n rit.
Midden in de Weerribben stond gelukkig een watertappunt en bij Kampen wist ik dat er een stond.
Gisteravond wel flinke bord pasta + bak kwark gegeten maar dat is maar druppel op wat ik verbruikt heb.
(richting de 8000 calorieen op basis van powermeter)

Vanmorgen ging ontbijt er iig goed in.
En straks met lunch ook maar paar extra sneetjes.

[ Voor 35% gewijzigd door DDX op 24-04-2020 10:42 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Crazy D schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:33:
[...]

Zie het als ander soort rit: geniet van de mooie omgeving, gebruik het rustige ritje om alternatieve weggetjes te rijden om op die manier wellicht een leuk straatje tegen te komen die je tijdens een stevige training handig kunt gebruiken voor een stukje interval. Als je serieus ook rustige ritten goed wilt rijden (want het heeft serieus effect als je het volhoudt) moet je daar wellicht een ander soort fun uit zien te halen dan "lekker doorrijden". En fuck e-bikes die je inhalen. Jij weet ook dat als zij op een normale fiets gaan zitten, velen er van ie rit niet eens kunnen rijden :P
Ja ik weet het ook wel, ik ga nu ook zeker 1 rit per week echt D1 rijden, en ik weet ook wel dat de snelheid met 3-4 weken omhoog zal gaan.

Aan leuke ritjes geen gebrek, ik heb veel mensen die ik volg op strava van een lokale fietsclub, en kan hun routes snel kopieren naar mijn eigen strava routes die ik dan weer via de Garmin kan narijden.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
DDX schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:21:
[...]

En over eten tijdens rit gesproken, gisteren voor het mooioe net iets te weinig gisteren eigenlijk maar wel thuisgekomen na 350km.
Goed ontbijt (halve liter melk met havermout en pindakaas) en onderweg 2 bananen, 4 pindakaas reepjes en paar fruit/suiker reepjes van de decathlon. En 7 bidons met water.
Had eigenlijk soort van gerekend om nog ergens langs een tankstation te komen voor cola/broodje. Maar de tankstation waar ik langskwam waren enkel express dingen zonder shop... (achteraf had ik in Lelystad even kunnen stoppen)
Ook ik ben heel benieuwd naar jouw eetpatroon. Want ik volg je nu een tijdje op strava, maar het aantal kcal dat jij in een week verbrand met het fietsen...Want je 2 bananen, 4 pindakaas repen en de fruit/suiker reepjes zijn natuurlijk maar een fractie van wat je hebt verbrand die dag. Ook mis je een volledige maaltijd tijdens zo'n rit van 11 uur. Dus kun je eens wat meer delen over je voeding op en buiten de fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Louislouislouis schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:52:
[...]

Thanks voor de tip, had die kortingscode ook nog! Benieuwd hoe snel die fietskoeriers van Futurmshop zijn..
Die zijn best redelijk snel kan ik je zeggen! :) Heb al een tweetal keer wat besteld. Nadeel is alleen dat ik steeds na de middag bestel en dan de levering tussen 5 en 10 's avonds gebeurd. Niet handig wanneer je het laat bezorgen op je werk. O-)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36
Ik heb deze. Past bij mijn toestel, met hoesje en al, p e r f e c t.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.7f7b4c4dbCQRg8

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H08b43afec86f4ba190385b03344ec3ed7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krZMU_gNaqT-k6W_fl1W689UKCI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k45U7RjcATFNQfcaTF5ndtfZ.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-VMdWN5iQQHlr0c4mvFay9vJVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gp2ZJVvFc9YRqJRJY9QFXo7f.jpg?f=user_large

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gebanned
Kan je zo ook nog een beetje lekker Candy Crushen tijdens je D1 trainingen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
@Crazy D Lactaat metingen worden al lang gedaan hoor, ook al door ene doctor Ferrari :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochem
  • Laatst online: 01-09 12:07
Ik heb een zakje van de decathlon voor op mijn stuurpen. Werkt helemaal prima.

https://www.decathlon.nl/...-168764?mc=8385554&c=GEEL
9.99 EUR

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1156134/k$3bda7ba99ad28ce2a22dccc22376160f/sq/Smartphonehouder+fiets+500+zwart.webp?f=300x300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:31
Crazy D schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:33:
[...]

Voor zulke tochten pak ik m'n klassieker of toerfiets. Lekker een paar uurtjes toeren met 20-22km/u, niet in volledig tenue en geen helm want dat vind ik niet nodig met zulke snelheden. De meeste e-bikers blijf je dan nog wel voor, de grootste groep rijdt nog geen 15, en die andere groep haalt je anders ook nog wel in (werd gisteren ook ingehaald toen ik 30+ reed).
Vind ik eerlijk wel de leukste tochten, heerlijk relaxt, onderweg nog even op een bankje van het uitzicht genieten en bij thuiskomst een lekker biertje opentrekken O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
@GWBoes Je mag het lekker zelf weten in ons land, maar ik lees alleen 'Geen helm'.

Je weet dat de meeste (zware) ongelukken op lage snelheid gebeuren hé? En in de meeste gevallen ben je zelf ook helemaal niet schuldig, maar is het een auto die jou net even over het hoofd zag of je snelheid verkeerd inschatte en je daardoor overhoop rijdt.

Eigen verantwoordelijkheid, maar je snelheids argument is in ieder geval onjuist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Sjah, op mijn stadsfiets haal ik ook wel 20/uur en daar draag ik ook geen helm. Daar kijkt niemand raar van op.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ploeg_j
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-12-2024
Sinds gisteren na een tijdje op een oud 'barrel' gefietst te hebben toch een upgrade gemaakt naar een fullcarbon cube agree met tiagra groep uit 2013. Technisch niks aan te merken op de fiets (vroeger altijd FM geweest), echter maak ik me wel enigzins zorgen over sommige krasjes (hopelijk geen carbin cracks) op het frame: ter hoogte van zadelpen, crankstel en stuur. Zijn dit scheurtje in de blanke lak of in het frame, en moet ik me hier zorgen over maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vllHoATHiuXSHN36TgMD9xjuUgY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3J6YX4T2YPe7r1FflVCtVwE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbEOQXyVVlAB4MED1q2kM1n2iuQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNw3d550JEdXJDrdpwjNvE4E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FYS0cMYfI8_3XI9tphlvKkr8_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCw2G9ooxWkLr8jmBhW5tXnz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOe-VKmBu9zDAdGlZZvFW0Avymw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzWp3ccRs590G7ntYNDcvLq2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvS8itOdq6I5bZuf-yl2y1cbxeE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoaRxBeZeuOWxWnGq4W72f7k.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:03
Ypuh schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:52:
@GWBoes Je mag het lekker zelf weten in ons land, maar ik lees alleen 'Geen helm'.

Je weet dat de meeste (zware) ongelukken op lage snelheid gebeuren hé? En in de meeste gevallen ben je zelf ook helemaal niet schuldig, maar is het een auto die jou net even over het hoofd zag of je snelheid verkeerd inschatte en je daardoor overhoop rijdt.

Eigen verantwoordelijkheid, maar je snelheids argument is in ieder geval onjuist.
Dat ben ik wel met je eens, maar ergens is het ook apart dat 90% van de bevolking zonder helm fietst, en racefietsers dan weer wel. De verhouding van racefietsers die betrokken zijn bij ongelukken zal waarschijnlijk wel hoger zijn, maar het aantal ongevallen niet.
Vreemd genoeg heb ik op mijn gewone stadsfietsen of woon/werkfietsen nooit met een helm op gereden (zelfs niet als kind), op de racefiets altijd. Apart want zo'n groot snelheidsverschil zit er niet tussen die twee voor mij.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46
SirLenncelot schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:11:
Sjah, op mijn stadsfiets haal ik ook wel 20/uur en daar draag ik ook geen helm. Daar kijkt niemand raar van op.
Ligt eraan in welk land je rondrijd :p

Het voorname verschil tussen stadsfiets en racefiets in gevaar zit hem voor mij ook in de geometrie, Op een stadfiets zit je veel meer rechtop en overzie je het verkeer beter.

En als je een helm hebt, waarom zou je m niet opdoen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Jampot007 op 24-04-2020 16:30 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Maarten_E schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:26:
[...]

Dat ben ik wel met je eens, maar ergens is het ook apart dat 90% van de bevolking zonder helm fietst, en racefietsers dan weer wel. De verhouding van racefietsers die betrokken zijn bij ongelukken zal waarschijnlijk wel hoger zijn, maar het aantal ongevallen niet.
Vreemd genoeg heb ik op mijn gewone stadsfietsen of woon/werkfietsen nooit met een helm op gereden (zelfs niet als kind), op de racefiets altijd. Apart want zo'n groot snelheidsverschil zit er niet tussen die twee voor mij.
In andere landen zie je het meer (geen idee of het verplicht is). In NL zie je nog weleens kinderen met helm en de vader zonder. Idd, want als je langzaam rijdt kan er niks gebeuren.... (mijn tante is vanuit stilstand omgevallen toen ze wilde opstappen op de fiets, hoofd net verkeerd op de grond, dood, niet bekend of een helm het had voorkomen maar had de kans vergroot dat ze het had overleeft). Maar ja, eerlijk gezegd pak ik ook geen fietshelm als ik op m'n stadsfiets rij... het is echt gewoonte om het op de racer te doen (zet m nog net niet op als ik 50 meter van de schuur naar de auto rol) maar op stadsfiets-achtigen niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Crazy D schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:30:
[...]

In andere landen zie je het meer (geen idee of het verplicht is). In NL zie je nog weleens kinderen met helm en de vader zonder. Idd, want als je langzaam rijdt kan er niks gebeuren.... (mijn tante is vanuit stilstand omgevallen toen ze wilde opstappen op de fiets, hoofd net verkeerd op de grond, dood, niet bekend of een helm het had voorkomen maar had de kans vergroot dat ze het had overleeft). Maar ja, eerlijk gezegd pak ik ook geen fietshelm als ik op m'n stadsfiets rij... het is echt gewoonte om het op de racer te doen (zet m nog net niet op als ik 50 meter van de schuur naar de auto rol) maar op stadsfiets-achtigen niet.
Inderdaad. Een collega van mij maakte een bocht op haar fiets en was daarbij onderuit gegaan op lage snelheid. Daarbij haar hoofd geraakt en daardoor ernstig hersenletsel opgelopen.

In Duitsland is een helm verplicht meen ik, ook één van de redenen dat daar fietsen niet zo is ingeburgerd, wat ik mij ook kan voorstellen. Als ik de racefiets pak ben ik mij veel bewuster dat ik ga fietsen, als ik naar slaperig wakker word en naar mijn werk ga dan denk ik er niet eens bij na.
Denk dat als ik de reistijd van thuis naar mijn werk op zou meten, ik met de racefiets maar 2 minuten sneller zou zijn (is ongeveer 20 minuten).

Misschien wel een goed idee om voortaan in de winter wel een helm te dragen, al was het maar omdat gladheid al helemaal een onvoorspelbaar iets is. De laatste 2 keer dat ik onderuit ben gegaan was met gladheid, was ook meer geluk dan wijsheid dat ik beide keren de klap op kon vangen met mijn linkerzij, en mijn hoofd niet op de grond stuiterde.

@Jampot007 Oprecht? Omdat ik op de stadsfiets fietsen niet als inherent gevaarlijk zie, hoe stom het mag klinken. Ja, ik ben mij bewust dat er nauwelijks verschil is tussen fietsen op een racefiets en stadsfiets, maar naar mijn werk of station fietsen is zo ingeburgerd dat ik niet echt nadenk over de gevaren. Het is iets dat je doet, net als lopen. Klinkt heel onlogisch, ik snap het ook niet helemaal als ik het zo opschrijf, maar het is wel zo.

Edit 2:
Als ik naar mijn werk fiets, dan check ik in mijn jas of mijn fietssleutels erin zitten, loop naar beneden en pak mijn fiets.
Als ik de racefiets pak, kleed ik mij om, doe de helm op, pak mijn fietsbril, doe mijn fietshandschoenen aan, check of de racefiets in orde is, en dan ga ik van huis.

Zie je het verschil?

[ Voor 18% gewijzigd door Maarten_E op 24-04-2020 16:41 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Wel bijzonder dat zodra je bij Arnhem 5 meter de grens over rijdt, iedereen ineens een helm draagt op de fiets. Ik weet niet zeker of daar een helmplicht is, maar het zou me niet verbazen als dat niet verplicht is en de mensen het wél doen.

Overigens draag ik op mijn stadsfiets inderdaad ook nooit een helm. Nu is dat vrij makkelijk omdat ik geen stadsfiets heb, maar als ik die wel had zou ik hem dan inderdaad ook niet zo snel opdoen.

Ik weet eigenlijk niet of racefietsers verhoudingsgewijs meer ongelukken maken. Ik denk in absolute aantallen wel, maar dat komt omdat ze ook veel vaker, langer en grotere afstanden op hogere snelheid fietsen (afdalingen bijvoorbeeld). Toch denk ik dat een racefietser over het algemeen meer bezig is met het fietsen en daardoor beter oplet, dus als je het naar ratio (valpartijen per kilometer of per rit) teruggerekend dat het wel meevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
@Jampot007 Oprecht? Omdat ik op de stadsfiets fietsen niet als inherent gevaarlijk zie, hoe stom het mag klinken. Ja, ik ben mij bewust dat er nauwelijks verschil is tussen fietsen op een racefiets en stadsfiets, maar naar mijn werk of station fietsen is zo ingeburgerd dat ik niet echt nadenk over de gevaren. Het is iets dat je doet, net als lopen. Klinkt heel onlogisch, ik snap het ook niet helemaal als ik het zo opschrijf, maar het is wel zo.

Edit 2:
Als ik naar mijn werk fiets, dan check ik in mijn jas of mijn fietssleutels erin zitten, loop naar beneden en pak mijn fiets.
Als ik de racefiets pak, kleed ik mij om, doe de helm op, pak mijn fietsbril, doe mijn fietshandschoenen aan, check of de racefiets in orde is, en dan ga ik van huis.

Zie je het verschil?
[/quote]

Over welk stukje van mijn comment heb je t nu? Ikzelf doe hetzelfde, de stadfiets altijd zonder helm is net als lopen en de wielrenfiets/mtb met hele uitrusting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
Jampot007 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:44:

Over welk stukje van mijn comment heb je t nu? Ikzelf doe hetzelfde, de stadfiets altijd zonder helm is net als lopen en de wielrenfiets/mtb met hele uitrusting.
Ik had het over het stukje: "En als je een helm hebt, waarom zou je hem niet opdoen?"
Dacht dat het sloeg op fietsen in zijn algemeen, dus ook naar de winkel of het werk. :)
Sorry, verkeerd gelezen. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Maarten_E op 24-04-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
a zo was misschien ook niet heel duidelijk haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:41
Toch maar even buurten hier voor vrouwlief :+ Ze heeft een blessure aan haar knie en kan momenteel niet hardlopen (ze trainde 2 a 3 keer per week, liep in februari de Midwinter Marathon van Apeldoorn, 25 km), toch wil ze wel haar conditie onderhouden en daarvoor hebben we het al een paar keer over fietsen gehad. We mogen graag een blokje om fietsen (20 tot 30 kilometer), maar dat is natuurlijk heel anders dan wat meer "sportief" fietsen ;-) Helaas blijkt het hardlopen momenteel maar heel beperkt mogelijk en dat zorgt ervoor dat de conditie al achteruit holt. Iemand ervaring met de overstap van hardlopen naar wielrennen (al dan niet tijdelijk)? Het liefst blijft ze hardlopen, dat doe ik nl. ook, maar het is even de vraag wat de blessure exact is (dat is nu even lastig met fysiotherapie e.d.), mogelijk is het haar meniscus.

Waar moet je nou op letten bij het kopen van een fiets? We willen eigenlijk niet al teveel uitgeven in eerste instantie, ook omdat ze niet zo goed weet of ze het écht leuk vindt. Mountainbiken wil ze niet, het wordt dan dus echt wat meer afstanden afleggen op de fiets. Je ziet fietsen al bij Decathlon voor zo rond de 300 euro, maar wat koop je dan? We begrijpen dat het geen fiets van 2000 euro is, maar ze is ook echt een amateur die het gewoon wil proberen om te kijken of het wat is. Wat dat betreft willen we ook nog even op Marktplaats kijken, maar waar moet je dan op letten?

Hardlopen was een relatief kleine investering, maar fietsen voelt toch wel als een flink grotere investering. Je moet immers een fiets kopen, helm, etc. Gelukkig kan ze wel wat sportshirts hergebruiken, maar je moet natuurlijk ook een andere broek hebben voor het fietsen.

Iemand wat tips zodat ik mijn vrouw op weg (pun intended) kan helpen? ;)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arjan90 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:55:
Toch maar even buurten hier voor vrouwlief :+ Ze heeft een blessure aan haar knie en kan momenteel niet hardlopen (ze trainde 2 a 3 keer per week, liep in februari de Midwinter Marathon van Apeldoorn, 25 km), toch wil ze wel haar conditie onderhouden en daarvoor hebben we het al een paar keer over fietsen gehad. We mogen graag een blokje om fietsen (20 tot 30 kilometer), maar dat is natuurlijk heel anders dan wat meer "sportief" fietsen ;-) Helaas blijkt het hardlopen momenteel maar heel beperkt mogelijk en dat zorgt ervoor dat de conditie al achteruit holt. Iemand ervaring met de overstap van hardlopen naar wielrennen (al dan niet tijdelijk)? Het liefst blijft ze hardlopen, dat doe ik nl. ook, maar het is even de vraag wat de blessure exact is (dat is nu even lastig met fysiotherapie e.d.), mogelijk is het haar meniscus.

Waar moet je nou op letten bij het kopen van een fiets? We willen eigenlijk niet al teveel uitgeven in eerste instantie, ook omdat ze niet zo goed weet of ze het écht leuk vindt. Mountainbiken wil ze niet, het wordt dan dus echt wat meer afstanden afleggen op de fiets. Je ziet fietsen al bij Decathlon voor zo rond de 300 euro, maar wat koop je dan? We begrijpen dat het geen fiets van 2000 euro is, maar ze is ook echt een amateur die het gewoon wil proberen om te kijken of het wat is. Wat dat betreft willen we ook nog even op Marktplaats kijken, maar waar moet je dan op letten?

Hardlopen was een relatief kleine investering, maar fietsen voelt toch wel als een flink grotere investering. Je moet immers een fiets kopen, helm, etc. Gelukkig kan ze wel wat sportshirts hergebruiken, maar je moet natuurlijk ook een andere broek hebben voor het fietsen.

Iemand wat tips zodat ik mijn vrouw op weg (pun intended) kan helpen? ;)
Heeft de lokale fietsenmaker niet een leuk tweedehandsje staan?
Pagina: 1 ... 88 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).