Ik ben sinds enkele weken ook weer redelijk fanatiek aan het trainen (2 a 3x per week 2 uur)..
Een winter niets doen is wel te merken op de fiets.
Snelheid begint na 3 weken wel weer terug te komen (gemiddelde gaat elke week 0,5 tot 1 omhoog), maar mijn hartslag blijft wel hoog (bovenin D2).
Mijn omslagpunt ligt op 172 en ik fiets nu gemiddeld op 155-160 tijdens een rit van 2 uur..
Dit is natuurlijk veel te hoog en ik merk ook dat ik na 2 uur helemaal leeg ben. (Garmin geeft ook een herstel van 3-4 dagen aan

).
Komende tijd maar wat meer D1 training doen en af en toe een blokje in D2 of D3 om toch alle zone's goed te trainen.
Maarja als ik nu D1 fiets dan halen de e-bikers mij denk ik in....
Maar ik merk wekelijks flinke vooruitgang dus het zal van korte duur zijn..
Ik wil dit jaar ook wat meer gaan letten op voeding om de trainingen zo optimaal te laten verlopen.
Ik hoor veel over eiwitten en herstelshakes om genoeg bouwstoffen binnen te krijgen om goed te herstellen zonder spieren af te breken maar zelfs op te bouwen.
Ik heb laatste 3-4 weken mijn voedingspatroon opgeschreven en uitgerekend wat ik aan eiwitten per dag binnenkreeg, dit kwam gemiddeld op 60-70 gram uit, na wat leeswerk ben ik erachter dat ik dus te weinig binnenkrijg om effectief spieren op te bouwen, ik merkte dit vorig jaar ook al dat mijn herstel vaak langer was dan dat de garmin aangaf (meestal 1 dag later)..
En ook stond mijn kracht op een gegeven moment stil qua ontwikkeling.
Volgens enkele sportvoeding sites zou mijn ideale innname rond de 150-160gr per dag liggen.
Maar dat zijn vaak sites die zich richten op maximale ontwikkeling van de spieren en ook gerichte training hierop.
Ik ben sinds kort ook op de dagen dat ik niet fiets wat oefeningen aan het doen.
Ik pak dan 2-3 oefeningen van deze site:
https://www.fit.nl/blog/fitnessoefeningen-wielrenner en probeer op deze manier wat kracht te trainen..
Ik doe de oefeningen nog niet zeer intesief, meestal 2-3 setjes van 10-15 herhalingen.
Ik wil mezelf niet overbelasten namelijk.
Nu wil ik dus wat meer letten op mijn voeding, maar wat zal een goed gemiddelde zijn aan eiwitten per dag?
Ik zie mezelf niet elke dag aan de shakes en poeders of 4 stukken kipfilet.
Kwark zou voor mij denk ik wel een goede aanvulling zijn op mijn huidige voedingspatroon.
Hier zit ongeveer 10gr per 100gr in, en is een snelle aanvulling op mijn dagelijkse inname.
Maarja ik zit in dubio hoeveel eiwitten ik ongeveer zal moeten aanhouden, zelf denk ik rond de 120 gram per dag als eerste uitgangspunt.