Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 89 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Misschien speelt vermoeidheid op een racefiets ook wel een rol. Hierdoor ben je misschien eerder geneigd om een foutje te maken.

Kijk er zijn echt veel verhalen “mijn tante viel uit stilstand...” (no disrespect) maar dan kun je net zo goed altijd een helm dragen omdat je eventueel kunt struikelen en op je hoofd vallen.

Rationeel gezien weet ik wel dat het veiliger is om een helm op de stads fiets te dragen. Emotioneel ga ik erg in de weerstand.

Ach, rond 2000 werd de tour nog zonder helm gereden, nu is het al super normaal dat elke wielrenner een helm op heeft. Misschien komt dat ook in Nederland wel voor stadsfieten ooit. Denk met de opkomst van elektrische fietsen nog niet eens zo ver weg.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

SirLenncelot schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:52:
Misschien speelt vermoeidheid op een racefiets ook wel een rol. Hierdoor ben je misschien eerder geneigd om een foutje te maken.
je zou daardoor zelf sneller een fout kunnen maken, of omdat je harder rijdt dan de gemiddelde fietser is de kans misschien iets groter dan iemand anders je over het hoofd ziet
Kijk er zijn echt veel verhalen “mijn tante viel uit stilstand...” (no disrespect) maar dan kun je net zo goed altijd een helm dragen omdat je eventueel kunt struikelen en op je hoofd vallen.
Het geeft maar aan dat je niet met 30km/u hoeft te fietsen voordat op je hoofd vallen erg schadelijk kan zijn. De kans dat je met fietsen in aanraking komt met anderen (het hoeft niet jou fout te zijn he) is groter dan wanneer je wandelt of zit (want ook dan kun je omvallen :P).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Flipmo schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:55:
https://www.futurumshop.n...-left.phtml?group=dagdeal
powermeter besteld :)
had nog een strava bon van een futurumshop challange van 25 euro, voor 195 kon ik hem niet laten liggen :)
Thanks, ook besteld.
Zit hier trouwens een cadans-meter in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Smultie schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:18:
[...]

Thanks, ook besteld.
Zit hier trouwens een cadans-meter in?
Yepp. Power wordt namelijk berekend door kracht * cadans.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:25
Vraagje!

Eind zomer vorig jaar (augustus) een Sensa wielrenfiets gekocht. Nog niet bijzonder veel gereden, circa 500km nu.

Ben denk ik wel toe aan een eerste onderhoud geurtje? Heb hem nu dus 9 maanden en daarin pas slechts 500km gemaakt. Maar de afgelopen 2/3 weken maak ik steeds meer rondjes. Ik maak pas rondjes van 40km momenteel, ben nog rustig op aan het bouwen.

Ik heb hem gekocht bij 12GoBiking.

Moet ik daar nu eerste onderhoud doen? Is dit verstandig?

Dit is 30/40 minuten rijden vanaf hier, geen probleem, maar kan ik dan ook net zo goed naar een Giant store die hier om de hoek zit op 10 minuten lopen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 00:37
Crazy D schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:11:
[...]

hele discussie over helm dragen op een stadsfiets vs racefiets
Toch even op deze discussie inhaken, ik werk namelijk bij de chirurgie en als zodanig mag ik beide categorieen vrijwel dagelijks opvangen.

Racefietsers die we op de spoed zien hebben zelden hoofdletsel, vaak dankzij de helm. Als je eenmaal valt op de racefiets ga je ook met je hoofd tegen het asfalt oid. Grootste gedeelte van het letsel wat dan overblijft zijn de gebroken sleutelbenen en gebroken ribben (en uiteraard grote schaafwonden). Ik denk ook dat veel van die ongelukken ontstaan door het rijden in groepen en het graag sportief bezig zijn (op snelheid dus), plus dat die snelheid er ook voor zorgt dat andere weggebruikers de snelheid van wielrenners niet goed inschatten.

Mensen die anderszins van de fiets afvallen/een ongeluk hebben zijn meestal in te delen in oud en breekt de heup (omvallen met fiets, alhoewel dat ook nog wel eens een 30-50 jarige is, die dan ook gewoon zijn/haar heup breekt) of jonger en dan is er vaak een situatie van kloten op de fiets (tieners), niet opletten op het verkeer met muziek/appen (iedereen tegenwoordig) of drank. Die laatste twee hebben vrijwel altijd een vorm van hoofdletsel, van schaafwonden tot wonden die gehecht moeten worden, breuken van het aangezicht of tanden die eruit liggen tot inwendige bloedingen van het brein aan toe.

Ik denk dat het geen twijfel lijdt dat we minder hoofdletsel zouden zien in Nederland als iedereen braaf een helm zou dragen op de (stads)fiets. Het merendeel van de ongelukken op de fiets is nu eenmaal binnen de bebouwde kom. Een auto koppen zonder helm is dodelijk, met overleef je het wellicht.

Dat gezegd hebbende zijn we als volk dit niet gewend en draag ik zelf ook geen helm op de stadsfiets, maar als groep als geheel zou het heel zeker toegevoegde waarde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
Ik denk juist dat het individueel voordeel zou hebben, maar als groep als geheel niet, want het zou namelijk de adoptie van de fiets verminderen en daarmee overig verkeer vermeerderen. Denk daarbij aan scooter, snorfiets en goedkope kut auto's. Alledrie categorieën waar veel ongelukken mee gebeuren en de betrokkenen vaak veel fysiek leed hebben.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 00:37
MrAngry schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:39:
Ik denk juist dat het individueel voordeel zou hebben, maar als groep als geheel niet, want het zou namelijk de adoptie van de fiets verminderen en daarmee overig verkeer vermeerderen. Denk daarbij aan scooter, snorfiets en goedkope kut auto's. Alledrie categorieën waar veel ongelukken mee gebeuren en de betrokkenen vaak veel fysiek leed hebben.
Tja, dan ga je daar inderdaad van uit. Ik bedoelde juist dat het denk ik uitmaakt als iedereen dat gewoon zou doen, even niet rekening houdend met een eventueel effect op het wel of niet nemen van de fiets. Voor het individu hangt het ook weer af van het gedrag en daarom heeft zoiets als een helm dragen voor stadsfiets gebruik vaak alleen maar zin als het verplicht is; juist de categorie mensen die voorzichtig genoeg zijn om het uit zichtzelf te doen hebben daar vaak niet echt baat bij.

Overigens zijn vrijwel alle nieuwe auto's tegenwoordig van een dusdanig niveau dat ik de meest bizarre ongelukken zie waarbij er nog steeds (relatief) weinig leed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:41
Vraagje mbt vermogensmeters, mede nav de actie bij futurum: waarvoor gebruiken jullie effectief de vermogensmeter? Vooral voor analyse achteraf, trainen volgens een schema, pacen tijdens een rit, vooral leuk als hebbedingetje?

Zo’n ding lijkt me zeker interessant, maar ik betwijfel of het voor een amateur (ftp van +/- 160 en meestal rondjes van zo’n 40-50 km a ~27 per uur) niet zwaar overkill is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Basfr schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:16:
Vraagje mbt vermogensmeters, mede nav de actie bij futurum: waarvoor gebruiken jullie effectief de vermogensmeter? Vooral voor analyse achteraf, trainen volgens een schema, pacen tijdens een rit, vooral leuk als hebbedingetje?

Zo’n ding lijkt me zeker interessant, maar ik betwijfel of het voor een amateur (ftp van +/- 160 en meestal rondjes van zo’n 40-50 km a ~27 per uur) niet zwaar overkill is.
Ik gebruik hem als pacing tool en omdat het aanzienlijk betrouwbaardere info geeft dan snelheid ;) Het is als trainingstool handig (Power curve vooral), en het zorgt dat je met 5Bft tegen niet naar de klote gaat omdat je per se 30km/u wilt rijden.

Ik heb snelheid vrijwel nooit in beeld tijdens het fietsen, maar power altijd

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:39

Ik hoor dit vaker, maar je hoeft echt geen top-ftp te hebben om powermeter-waardig te zijn hoor. Het is gewoon een trainingstool, of vind je jezelf ook heartratemonitor onwaardig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Sleehond schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:10:
Vraagje!

Eind zomer vorig jaar (augustus) een Sensa wielrenfiets gekocht. Nog niet bijzonder veel gereden, circa 500km nu.

Ben denk ik wel toe aan een eerste onderhoud geurtje? Heb hem nu dus 9 maanden en daarin pas slechts 500km gemaakt. Maar de afgelopen 2/3 weken maak ik steeds meer rondjes. Ik maak pas rondjes van 40km momenteel, ben nog rustig op aan het bouwen.

Ik heb hem gekocht bij 12GoBiking.

Moet ik daar nu eerste onderhoud doen? Is dit verstandig?

Dit is 30/40 minuten rijden vanaf hier, geen probleem, maar kan ik dan ook net zo goed naar een Giant store die hier om de hoek zit op 10 minuten lopen?
Nee hoor. Met 500 op de teller kan ik niks bedenken wat onderhoudt behoeft, behoudens banden oppompen of ketting smeren. Maar dat zijn taken die je prima zelf kunt doen.

Als je het onderhoud door iemand anders laat doen dan zou ik dat bij je Local Bike Shop ofwel LBS laten doen. Maar veel leuker is om het zelf te leren. Want 90% van het onderhoudt kun je met een paar tools prima zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
Stoffa schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:39:
[...]

Ik hoor dit vaker, maar je hoeft echt geen top-ftp te hebben om powermeter-waardig te zijn hoor. Het is gewoon een trainingstool, of vind je jezelf ook heartratemonitor onwaardig?
Het scheelt natuurlijk wel dat een hr meter een pak goedkoper is dan een powermeter :+

En ik snap dat het een trainingstool is/kan zijn, maar zonder trainingsplan is de toegevoegde waarde ook voor een heel stuk weg lijkt me.
En juist dat plan heb ik (nog) niet. Het is nu vooral rondjes rijden, als het goed voelt wat harder trappen, en anders wat minder hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Basfr schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:53:
[...]

Het scheelt natuurlijk wel dat een hr meter een pak goedkoper is dan een powermeter :+

En ik snap dat het een trainingstool is/kan zijn, maar zonder trainingsplan is de toegevoegde waarde ook voor een heel stuk weg lijkt me.
En juist dat plan heb ik (nog) niet. Het is nu vooral rondjes rijden, als het goed voelt wat harder trappen, en anders wat minder hard.
Zelfs dan zou ik graag een pm hebben om de voortgang in vorm te zien over de tijd. Je kunt dan zonder twijfel zien dat je dezelfde wattages tegen lagere hartslagen trapt, en dat geeft voldoening en motivatie. Zonder blijft het toch meer een black box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36
Gebanned schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:59:
[...]

Kan je zo ook nog een beetje lekker Candy Crushen tijdens je D1 trainingen? :+
Ja dat zou zeker kunnen haha.

Indoor is het inderdaad handig om even een appje te tikken tijdens het zwiften.
Outdoor gebruik ik hem in combinatie met OsmAnd. de navigatietool van open street map. Even zoeken om het goed in te stellen, maar het scherm gaat dan even aan als je een instructie krijgt (hoor ik via BT oortje) en na de bocht gaat het scherm direct weer uit. Zo gaat het toestel een heel ritje op de accu mee, en heb je bovendien geen afleiding van een schermpje dan constant de aandacht trekt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28

Jag

Ypuh schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:40:
Wel bijzonder dat zodra je bij Arnhem 5 meter de grens over rijdt, iedereen ineens een helm draagt op de fiets. Ik weet niet zeker of daar een helmplicht is, maar het zou me niet verbazen als dat niet verplicht is en de mensen het wél doen.

Overigens draag ik op mijn stadsfiets inderdaad ook nooit een helm. Nu is dat vrij makkelijk omdat ik geen stadsfiets heb, maar als ik die wel had zou ik hem dan inderdaad ook niet zo snel opdoen.

Ik weet eigenlijk niet of racefietsers verhoudingsgewijs meer ongelukken maken. Ik denk in absolute aantallen wel, maar dat komt omdat ze ook veel vaker, langer en grotere afstanden op hogere snelheid fietsen (afdalingen bijvoorbeeld). Toch denk ik dat een racefietser over het algemeen meer bezig is met het fietsen en daardoor beter oplet, dus als je het naar ratio (valpartijen per kilometer of per rit) teruggerekend dat het wel meevalt.
je kan het beste met helm op binnen blijven zitten, dat is het veiligst

Kortom, het is altijd een afweging tussen veiligheidsmaatregelen en wat het opbrengt. Voor een stadsfiets liggen de risico' s een stuk lager. Voor een racefiets hoger. Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen afweging daarin maken zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg

Enige vraag die denk ik van belang is, is ben je geïnteresseerd naar je performance? Zowel op korte termijn als lange termijn. Als het antwoord ja is, dan is een powermeter zeker een toegevoegde waarde. Bij nee, dan is het een leuke gimmick maar voegt het weinig toe.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
Zijn er veel mensen hier die met een powermeter fietsen?

Zelf vind ik het mega interessant, en wil er zeker graag een aanschaffen maar heb het idee dat de ''powermeter'' nog in de kinderschoenen staat. Er zijn wel een aantal fraaie oplossingen, maar vaak is het dat dan ook weer nèt niet (''kalibratie'', nauwkeurigheid, single side etc.), in verhouding met de kosten, als je het mij vraagt. Of stel ik gewoon te hoge eisen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
Arjan90 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:55:
Je ziet fietsen al bij Decathlon voor zo rond de 300 euro, maar wat koop je dan? We begrijpen dat het geen fiets van 2000 euro is, maar ze is ook echt een amateur die het gewoon wil proberen om te kijken of het wat is. Wat dat betreft willen we ook nog even op Marktplaats kijken, maar waar moet je dan op letten?
Aan een fiets van 300eur in de Decathlon ga je niet veel plezier hebben: na een paar duizend kilometer zullen de goedkope lagers al goed versleten zijn, schakelen zal nooit echt vlot gaan, etc. Ik zou aanraden van een tweedehands fiets (in haar maat!) uit te zoeken en daarmee van het wielrennen te proeven. Blijkt het niets te zijn, dan kan je hem grofweg voor dezelfde prijs weer van de hand doen. Zoek achter een fiets met 105-groep of beter. Tiagra is te overwegen voor zeer recente fietsen. Vraag aan de verkoper wanneer de ketting laatst vervangen is, dan weet je direct of de fiets goed verzorgd is (zou niet meer dan 5000 à 6000 km geleden mogen zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

RR46 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:11:
Zijn er veel mensen hier die met een powermeter fietsen?

Zelf vind ik het mega interessant, en wil er zeker graag een aanschaffen maar heb het idee dat de ''powermeter'' nog in de kinderschoenen staat. Er zijn wel een aantal fraaie oplossingen, maar vaak is het dat dan ook weer nèt niet (''kalibratie'', nauwkeurigheid, single side etc.), in verhouding met de kosten, als je het mij vraagt. Of stel ik gewoon te hoge eisen :+
In de kinderschoenen staan powermeters al lang niet meer. Lees dit topic maar eens door. Je geeft aan dat je het "interessant" vind. Dat mag natuurlijk, maar met een powermeter kan je feitelijk beter fietsen. Ik had zelf altijd het probleem dat ik mij te snel stuk fietste op heuvels. Uit een inspanningstest kwam dat mijn FTP op 268W lag. Powermeter gekocht (4iiii) en sindsdien goed opgelet dat ik bij langdurige inspanningen/klimmen rond die 268W blijf zitten. En dat kan bijv. ook bij tegenwind zijn, aangezien je dan vaak onmerkbaar toch meer vermogen gaat trappen. Je ziet immers meteen hoeveel vermogen je wegtrapt, dus je kan je inspanning meteen aanpassen. Resultaat: niet meer kapot en je kan veel verder fietsen. Zelfs mijn fietsmaten merken dat ik nu anders fiets. Ik heb bijv. ook ontdekt dat ik lekker kan cruisen als ik rond de 180W zit. Als je een powermeter dus goed gebruikt heb je er zeker voordeel van. Maar dat is wat anders dan een "interessant" getalletje. Voor een amateur is single side trouwens goed genoeg. Heb ik ook, ik mis een dubbele powermeter echt niet. En of de nauwkeurigheid nu 1% of 2% afwijkt zal voor mij ook niet boeien. Dus wellicht stel je inderdaad te hoge eisen. :+ (maar je hebt ook niet aangegeven wat je exacte doel is).

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 25-04-2020 09:54 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:51

Ik zit ongeveer op hetzelfde niveau als jij, maar zit er ook over te denken. Deze winter een indoor trainer gekocht en sindsdien ontdekt dat ik fietsen op vermogen eigenlijk wel fijn vind. Sinds ik deze maand weer buiten fiets gemerkt dat ik gelijk weer teveel op snelheid let en zodra er wat meer wind staat is dat toch verraderlijk. Lijkt me nu juist fijn weer op vermogen te kunnen focussen en dat uitbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 19:39
RR46 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:11:
Er zijn wel een aantal fraaie oplossingen, maar vaak is het dat dan ook weer nèt niet (''kalibratie'', nauwkeurigheid, single side etc.), in verhouding met de kosten, als je het mij vraagt. Of stel ik gewoon te hoge eisen :+
Mijn p2m doet het gewoon, nog nooit over een van die zaken hoeven nadenken, alleen het batterijtje vervangen is een klote klusje.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
@Microkid ''interessant'' is misschien een understatement, ben me wel degelijk bewust wat je er mee kunt (en zoals jij ook aangeeft, het serieus iets toevoegt aan de manier van fietsen, sneuvelen in de heuvels/wind en voortgang boeken).

En je hebt natuurlijk volkomen gelijk, voor een amateur is een single side al (meer dan!) prima om überhaupt een indicatie te krijgen in het wattage wat je trapt, en dat dat dan 1% of misschien wel 2% af wijkt... who cares?

Zal dit topic nog eens doorspitten op powermeters :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Southern Sun schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:40:
[...]

Ik zit ongeveer op hetzelfde niveau als jij, maar zit er ook over te denken. Deze winter een indoor trainer gekocht en sindsdien ontdekt dat ik fietsen op vermogen eigenlijk wel fijn vind. Sinds ik deze maand weer buiten fiets gemerkt dat ik gelijk weer teveel op snelheid let en zodra er wat meer wind staat is dat toch verraderlijk. Lijkt me nu juist fijn weer op vermogen te kunnen focussen en dat uitbouwen.
Snelheids op een ander scherm zetten zodat die niet altijd in beeld is, en vermogen lekker groot in beeld :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:54
Die 105 powermeter, past die ook op een Ultegra crank?

Ik wil op zich wel investeren in een PM, voornamelijk voor trainen maar heb ook nog een soort ambitie om wat heuvels en bergen te doen (zal pas volgende zomer worden ivm Cov2) en dan lijkt het me bijna een must om niet op te blazen)

[ Voor 68% gewijzigd door Holk op 25-04-2020 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Combinatie van dat: soms training, soms pacing, soms bevestiging van gevoel, soms ontkrachting van gevoel, leuk cijfertje, soms achteraf nog eens kijken. Ik vind het vooral ook prettiger om het vermogen te zien ipv snelheid. Van 20km/u wordt je meestal niet blij als wielrenner, maar als je ziet dat je hetzelfde vermogen trapt als toen je Alpe d'Huez opreed weet je zeker: flinke tegenwind. En 40 op de teller is grappig, maar bij 100 watt weet je: dikke meewind... En voor pacen... snelheid zegt zo weinig, zeker op dijkjes waar de wind van alle kanten komt of juist berg op. Als je dan ziet dat je vermogen redelijk stabiel blijft maakt het mij iig niet uit dat m'n snelheid varieert. En berg op helpt het, als je weet wat je FTP is, kun je er mooi proberen onder te blijven zodat je jezelf niet helemaal stuk trapt.

Ik haal er ook zeker niet het maximale uit, en het leunt wel beetje tegen gadget aan maar ik vind het de aanschaf wel echt meer dan waard.

(en als je wat serieuzer gaat trainen is het wel een hulpmiddel waarmee je mooi voortgang kunt meten/zien).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
Holk schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:56:

Ik wil op zich wel investeren in een PM, voornamelijk voor trainen maar heb ook nog een soort ambitie om wat heuvels en bergen te doen (zal pas volgende zomer worden ivm Cov2) en dan lijkt het me bijna een must om niet op te blazen)
Ja, alle Shimano hollow cranks zijn compatible.

Wel even Shimano TL-FC16 tooltje er bij bestellen. Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Eerst bouten los, dan pas aan die dop draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Noxa op 25-04-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Mezelf maar een cadeautje gedaan 8)
Dat tooltje heb ik nog ergens liggen, goede tip wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
Powermeters bestaan al 20 jaar, dus die kinderschoenen fase is wel voorbij. Het nadeel is dat het wel fijne techniek blijft wat gevoelig is voor storingen, productiefouten etc. maar over het algemeen zijn de garantie afhandelingen simpel en snel. Sommige PM's lopen zelden tegen problemen aan (Quarq, P2M, PowerTap hubs) en andere wat vaker (4iiii, Stages, Garmin). Ik zou me daar niet door laten tegenhouden, alleen ff opletten waar je hem koopt (een Futurmshop is prima bijvoorbeeld).

Verder gebruik ik de powermeter vooral voor pacen en de analyse achteraf. Tijdens de rit heb ik net als @CedricD nooit snelheid in beeld omdat het de meest nietszeggende statistiek is die de Garmin produceert. Voor mij alleen hartslag, 3s power en verstreken tijd en de rest zie ik dan wel als ik thuiskom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:09
WiLLoW_TieN schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:20:
Mijn racefiets ( Pro-Lite ) zie TS staat op MP heb wat anders gekocht ;)
Is verkocht mag uit de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-09 12:13
Holk schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:56:

De PM voor 105-7000 passen ook op Ultegra cranks. 5800 ook trouwens,

Zelf heb ik er gisteren eentje gekocht en ben nog in afwachting van de bezorging. Het kunnen meten van je vooruitgang was voor mij de belangrijkste reden om een powermeter te kopen. Met de harde wind in Nederland is het op basis van hartslag en snelheid toch lastig te meten of je sterker wordt.

Heb overigens nog nooit buiten een FTP test gedaan, als iemand daar nog tips voor heeft hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Laatst online: 01-09 12:07
Noxa schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:52:
[...]
Local Bike Shop ofwel LBS
Fietsenmaker of FM mag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Louislouislouis schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:32:
[...]
Heb overigens nog nooit buiten een FTP test gedaan, als iemand daar nog tips voor heeft hoor ik het graag!
https://www.mantel.com/blog/ftp-test

Belangrijk is dat je een weg kan vinden waar je 20 minuten redelijk onafgebroken door kan fietsen. Dijk ofzo.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-09 12:13
Microkid schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:38:
[...]

https://www.mantel.com/blog/ftp-test

Belangrijk is dat je een weg kan vinden waar je 20 minuten redelijk onafgebroken door kan fietsen. Dijk ofzo.
Thanks! Is 20 minuten buiten in jouw ervaring vergelijkbaar met de FTP tests die je op spinfietsen/Zwift doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ik pak meestal gewoon 0.95x je beste 20m waarde. Indoor is dat meestal tijdens een Zwift race en buiten is het een beetje geluk hebben. De ramp test van TrainerRoad kun je vooral vergelijken met zichzelf denk ik, en wat minder met de 20/60m waarden.

Verder geloof ik iets minder in de testen die korter dan 20 minuten duren. Mijn eigen ervaring is dat hoe langer de test duurt, hoe eerlijker het eindresultaat. Mocht je een sprinterstype zijn dan is zo'n ramptest best trainbaar terwijl de formule die dan toegepast wordt niet helemaal representatief is voor wat je voor langere tijd kunt trappen.

Sowieso is FTP maar een nummertje net als een IQ test bijvoorbeeld, maar het is wel fijn om een soort benchmark te hebben waartegen je je eigen progressie af kunt meten. Als ftp bepaald wie er wint, dan stonden er alleen nog maar tijdrijders op het podium (wat ook wel een beetje het geval is met Roglic, Dumoulin, Thomas, Froome, Dennis etc).

[ Voor 60% gewijzigd door Ypuh op 25-04-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Belangrijkste is om iedere keer dezelfde test te doen. De uiteindelijke waardes binnen en buiten komen voor de meeste wel redelijk overeen. Buiten is het soms iets hoger Ivm betere koeling, maar het verschil zal niet dusdanig zijn waardoor je ineens in volledig andere zones aan het rijden bent.

De TR ramp test neemt 70% van je laatste minuut power. Uit hun onderzoek is gebleken dat het voor een heel groot gedeelte overeenkomt met de 20 minuten testen(uitzonderingen heb je altijd) , maar het vooral een heel stuk gemakkelijk is omdat je bij een 20 minuten test goed moet kunnen pacen.

@Ypuh dat ftp een "nummertje" is ben ik het niet helemaal mee eens. Het is een indicator van hoe je op dat moment presteert. En in theorie (vaak ook in praktijk) je omslagpunt. Obv dat getal kun en zou je de rest van je training moeten inrichten.
Alleen een test doen om te testen is wat mij betreft dan ook niet nodig. Het zal altijd samen moeten gaan met je training.

[ Voor 57% gewijzigd door Michaelg op 25-04-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Voor je workouts eens. Maar voor een gewone rit met vrienden of race in Zwift heb je er iets minder aan (in ieder geval als die gebaseerd is op een ramp test of 20m test). Dan zijn je 15s/1m/5m waardes minstens net zo belangrijk.

In een race moet je hard genoeg kunnen trappen om bij de groep te blijven, maar de verschillen worden in de kortere efforts gemaakt. Vervolgens moet je wel sterk genoeg zijn om 1u of langer rond je FTP kunnen blijven doortrappen, helemaal als je in een kopgroep zit en voor het peloton uit wil blijven.

TrainerRoad doet dat wel goed met blokken van 120% afwisselen met blokken van 60% en sprints van 200% etc. Toch denk ik dat het voor de meeste mensen lastig gaat zijn om écht een uur je FTP waarde te trappen. Voor mij wel althans (al is het op Zwift wel eens gelukt, buiten is het bijna ondenkbaar dat je ongestoord 60m gas kunt geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Heeft iemand hier ervaring met GoldenCheetah? Dat wil ik gaan gebruiken om een trainingsschema op te gaan zetten, maar ik lees overal dat er een hele steile leercurve aan zou zitten. Komt verder wel over als een goed (gratis) alternatief voor TrainerRoad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Michaelg schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:54:

@Ypuh dat ftp een "nummertje" is ben ik het niet helemaal mee eens. Het is een indicator van hoe je op dat moment presteert. En in theorie (vaak ook in praktijk) je omslagpunt. Obv dat getal kun en zou je de rest van je training moeten inrichten.
Alleen een test doen om te testen is wat mij betreft dan ook niet nodig. Het zal altijd samen moeten gaan met je training.
Klopt, alleen is het strict persoonlijk. Als ik zeg dat mijn FTP 300 is, zegt dat voor jou niks. Gewicht speelt nl een rol bijvoorbeeld. Daarom werkt Zwift ook met aantal watt per kg, wat de vergelijking een stukje objectiever maakt

Met andere woorden; pochen met je FTP is feitelijk behoorlijk zinloos (348 op het moment :P ). Maar als trainingsindicator is het behoorlijk bruikbaar omdat je kan zien hoe hard je lichaam werkt en met welke spiervezelsl (fast-twitch, slow twitch) er worden gebruikt. Die kan je gericht trainen en dan wordt e.a. effectief.

Dat gezegt hebbende denk ik dat een powermeter voor de meeste een gadget is, waarna iedereen weer vrolijk terugvalt op de gemiddelde snelheid die op Strava staat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MrBarBarian op 25-04-2020 12:04 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Pochen met welke waardes dan ook is redelijk zinloos. Uiteindelijk is alles relatief. Ik train zelf ook niet met races of competities in het achterhoofd. Puur om zelf beter/sneller/sterker te worden en die waardes vergelijk ik dan ook puur en alleen met mijzelf.
En als je bezig bent met dit, dan is een powermeter een hele goede Tool om dit te meten en om ermee te trainen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noxa
Ypuh schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:47:
Sowieso is FTP maar een nummertje net als een IQ test bijvoorbeeld, maar het is wel fijn om een soort benchmark te hebben waartegen je je eigen progressie af kunt meten. Als ftp bepaald wie er wint, dan stonden er alleen nog maar tijdrijders op het podium (wat ook wel een beetje het geval is met Roglic, Dumoulin, Thomas, Froome, Dennis etc).
Mooi quote: "Sowieso is FTP maar een nummertje net als een IQ test bijvoorbeeld".

Je FTP is niet zomaar een nummertje. Je FTP is een getal op basis van een test, net als een IQ test. Dat die waarde kan variëren op basis van variabele omstandigheden is zeker waar. En dat de renner met het hoogste FTP altijd wint is inderdaad niet waar. Maar je FTP kun je heel erg goed gebruiken om gericht te trainen en je progressie te meten.

Voor het gros van de fiets enthousiasten geen toegevoegde waarde. Maar voor de gemiddelde tweaker met een honger naar gadgets en data de ultieme toevoeging aan je fiets.

Mijn ervaring met de 20m test vs. de ramp test is dat ze het zelfde resultaat leveren waarbij ik de ramp test beter te verteren vind en daardoor makkelijker te herhalen. Er is uiteindelijk maar 1 echte FTP test en dat is een uur alles op alles zetten. Als iemand nou even een Alp regelt hier in NL 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:30
Brrr, forse kou vanmorgen. Om half 10 vertrokken en gelukkig in de hal nog besloten een lange broek aan te doen, die was hoognodig. Had daarnaast handschoenen, buff en lang ondershirt met perfetto aan en heb het serieus koud gehad onderweg, al kwam dit ook wel doordat het een rustig ritje was..

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Net m'n 4iii geïnstalleerd. Ging allemaal prima, de Wahoo pakt de powersensor ook gelijk op.

Echter, ik merkte dat het cadans gedeelte niet werd gevonden, en ook vond ik vastgeplakt aan mijn montage standaard een klein magneetje waarvan ik vermoed dat die ergens op de 4iiii hoort? Iemand enige hulp hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Hmm even gekeken maar mijn unit ziet het als 1 apparaat. Dus dat beide gegevens via hetzelfde device verstuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Michaelg schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:52:
Hmm even gekeken maar mijn unit ziet het als 1 apparaat. Dus dat beide gegevens via hetzelfde device verstuurd wordt.
Heb jij ergens een klein zilveren magneetje zitten? En hoe werd bij jou het cadans gedeelte gevonden?

[ Voor 8% gewijzigd door Stoffa op 25-04-2020 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nou, de nieuwe helm is gelukt. Een 2e hands Giant Rivet tt helm. Het was een 60km fietstocht om hem te halen (door het groene hart, heel chill). Lekker in zone 1 gebleven dit keer @30 gemiddeld :). Hij zit wat strak op je oren, maar dat was ingecalculeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFzef7_jX4vcl4k-GxlpQFWvoek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2F0PxcVMWf0nLfTUa3K9yhX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_E6mNlS6K2l-5tU2-HVTpeoM7Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Srd7iJD6TKlMoIiu82bylEZP.jpg?f=fotoalbum_large

@Noxa nou de ingang van de rabbit hole is gevonden ;). Ik ga namelijk ook nog op zoek naar een power meter :). Ga me nog even verdiepen in welke het wordt: pedaaltjes, enkelzijdige crank of zon quarq unit. Wil denk ik wel iets dubbelzijdigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:28:
Nou, de nieuwe helm is gelukt. Een 2e hands Giant Rivet tt helm. Het was een 60km fietstocht om hem te halen (door het groene hart, heel chill). Lekker in zone 1 gebleven dit keer @30 gemiddeld :). Hij zit wat strak op je oren, maar dat was ingecalculeerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Noxa nou de ingang van de rabbit hole is gevonden ;). Ik ga namelijk ook nog op zoek naar een power meter :). Ga me nog even verdiepen in welke het wordt: pedaaltjes, enkelzijdige crank of zon quarq unit. Wil denk ik wel iets dubbelzijdigs.
Hoeveel kostte die helm? Ziet er wel mooi aero uit.
Ik heb echt zo'n foeilelijk ding dat mijn kop twee keer zo groot maakt.
En nu is het tijd voor een ritje zelf 8) vast rondje van 24km

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2020 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Stufferdt schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:57:
Brrr, forse kou vanmorgen. Om half 10 vertrokken en gelukkig in de hal nog besloten een lange broek aan te doen, die was hoognodig. Had daarnaast handschoenen, buff en lang ondershirt met perfetto aan en heb het serieus koud gehad onderweg, al kwam dit ook wel doordat het een rustig ritje was..
Tsjonge, vond t ook niet warm maar ben kniestukken en winddicht shirt met lange mouwen heb ik heerlijk gereden vandaag (vertrok om 10u). Wel lekker dat t weer eens wat minder waait!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:36:
[...]

Hoeveel kostte die helm? Ziet er wel mooi aero uit.
Ik heb echt zo'n foeilelijk ding dat mijn kop twee keer zo groot maakt.
En nu is het tijd voor een ritje zelf 8) vast rondje van 24km
2e hands 60euro. Idd een van de redenen dat ik deze heb genomen is dat hij niet zo groot is.

@Verona27 lekker idd, hoe minder wind hoe beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:30
Verona27 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:48:
[...]

Tsjonge, vond t ook niet warm maar ben kniestukken en winddicht shirt met lange mouwen heb ik heerlijk gereden vandaag (vertrok om 10u). Wel lekker dat t weer eens wat minder waait!
Ik zat te vernikkelen, dus lag aan mij denk ik idd :(
En zeker, het werd tijd dat de wind wat minder is.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eoghlear
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06 11:04
Stoffa schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:57:
Heeft iemand hier ervaring met GoldenCheetah? Dat wil ik gaan gebruiken om een trainingsschema op te gaan zetten, maar ik lees overal dat er een hele steile leercurve aan zou zitten. Komt verder wel over als een goed (gratis) alternatief voor TrainerRoad.
Ja, tijdje gebruikt (dev versie, die werkte met de ant+ stick), echter is de leercurve best steil zoals je al aangeeft.
Ik maakte de indoor training later in trainingpeaks en laade hem dan in de wahoo bolt die daarna weer de kickr deed aansturen.

Later voor het gemak en de goede structuur op trainerroad over gestapt.
Als je interesse hebt, ik heb nog 3x een refferal maand voor trainerroad weg te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
MrBarBarian schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:02:
[...]

Dat gezegt hebbende denk ik dat een powermeter voor de meeste een gadget is, waarna iedereen weer vrolijk terugvalt op de gemiddelde snelheid die op Strava staat ;)
Hoewel ik me kan vinden in alle pro powermeter argumenten (waarvoor dank), ben ik precies hier bang voor bij mezelf :+

Zal er nog maar een nachtje over slapen voor ik hem uiteindelijk toch ga bestellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Jag schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nice! Mooie helm en mooie foto's ook!

Powermeter is voor tijdrijden wel lekker ja.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:21
@Ypuh Heb vandaag anders wel een paar keer naar de snelheid gekeken. Had een doel om 200 km in minder dan 6u30 te rijden. Dan moet je toch flink doorstrappen :9.

Uiteindelijk zonder problemen gelukt. 208 km op de teller. 194W gemiddeld, 218W normalized, hartslag netjes in zone 1 en gemiddelde snelheid 31.8 km/u.
Normaal zit ik rond de 170-180W op zo'n ritjes. Leuk om de progressie te zien ;).
Heel blij mee, zeker nadat ik op donderdag ook al 227 km had gefietst :9. Recuperatie zit wel snor.

[ Voor 11% gewijzigd door CedricD op 25-04-2020 18:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
Op basis van de adviezen hier gekozen voor 50/34 met 12/25 cassette. Dat laatste had ik eerder moeten doen. Mooie kleine stapjes. Echt een genot. En een maand op binnenblad fietsen heeft ook zijn vruchten afgeworpen. Ik heb (vind ik) een mooiere cadans.

Vanmiddag na het klussen/schoonmaken nog snel even op de fiets gesprongen voor een kort rondje. Keurig conform planning 2 uur later weer terug met 72km (35,7km/u gem.) op de teller. Toch wel weer even fijn na die rustige binnenblad ritjes.

[ Voor 17% gewijzigd door wisselwerking op 25-04-2020 21:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 11:21
Gisteren ook een fijne rit gemaakt van 61km, mijn langste rit ooit, al is dat nog een kort ritje in vergelijking tot de meeste hier. Gemiddeld 26,4 km/h gefietst dus dat viel me nog best mee. Hoewel het gisterochtend wel fris was was het toch wel lekker dat er eindelijk eens wat minder wind stond.

De laatste 20km gefietst op de fiets van m'n maatje, om eens te ervaren hoe het verschil zou zijn. Allereerst viel op dat zijn zadel, welke een stuk smaller is dan die van mij, toch een stuk minder zadelpijn oplevert. Verder fietste zijn fiets een stuk soepeler dan mijn budget fiets (Merida Scultura 100, welke ik anderhalf jaar geleden nieuw heb gekocht, met het idee om eerst maar eens te gaan fietsen en te kijken of ik het leuk vind, voordat ik duurdere aankopen zou doen). Ik ging gelijk een stuk harder met een lagere hartslag, en m'n maatje moest aardig hard werken op mijn fiets om bij te blijven. Leuk om te zien :D

Nu begint het toch wel te jeuken om eens te gaan zoeken voor een knap afgemonteerde gebruikte fiets. Zeker nu ik dit jaar al meer gefietst heb dan de afgelopen 2 jaar bij elkaar, toen ik me nog vooral op hardlopen aan het focussen was, en ook echt veel plezier aan het fietsen begin te beleven.

Ben bang dat ik er weer een prijzige hobby bij heb :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
Ik zou het zo zien, jij hebt een betere training gehad dan je fietsvriend :).

Trainen op een iets minder goede fiets maakt je sneller als je straks op een snelle fiets stapt ^^.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
Lekker fietsweer is het vandaag zeg!

Niet al te groot rondje gedaan van 43 kilometer. Vanuit Utrecht naar Maarssen, Breukelen, Nieuwersluis en dan Loenen aan de Vecht. Vervolgens de terug route via de andere kant van het water via Oud Zuilen weer Utrecht in.

Serieus wat een prachtige omgeving is en blijft het toch om hier langs het water te fietsen, echt mooi d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Sleehond schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:54:
Lekker fietsweer is het vandaag zeg!
Ja, dat vonden bejaard Zuid-Holland en alle gezinnen met minimaal 2 kinderen ook. Perfecte dag ook om je kinderen op drukke fietspaden te leren fietsen 8)7 Begin me wel serieus te ergeren aan de mede-wielrenners zeg. Toch zo nodig nog even moeten inhalen terwijl dat zonder Corona al redelijk asociaal is, laat staan met de huidige maatregelen :( Niet 1 maar echt vele. Geen groepen gezien, dat dan weer niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Crazy D schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:27:
[...]

Ja, dat vonden bejaard Zuid-Holland en alle gezinnen met minimaal 2 kinderen ook. Perfecte dag ook om je kinderen op drukke fietspaden te leren fietsen 8)7 Begin me wel serieus te ergeren aan de mede-wielrenners zeg. Toch zo nodig nog even moeten inhalen terwijl dat zonder Corona al redelijk asociaal is, laat staan met de huidige maatregelen :( Niet 1 maar echt vele. Geen groepen gezien, dat dan weer niet.
Het antwoord lijkt (al een paar weken) neer te komen op: Vertrek vroeg, en ontwijk de populaire wegen. Het lijkt de laatste weken met goed weer wel alsof het vakantie is, in plaats van een 'intelligente lockdown'. Maar de gekte begint vaak pas na een uurtje of half 11 (de eerste golf), en 's middags na een uurtje of 2 moet je sowieso niet meer met de fiets buiten zijn want dan is de chaos compleet.

Vanochtend 80km gefietst, en de Grote Drukte ruim voorgebleven. Het moment dat we het bos bij Doorwerth uitkwamen en richting de Rijnbrug reden kwam de eerste horde aan plezierfietsers juist het bos in gereden. Goed gepland dus ;)

De ergernis zit hem bij mij overigens meer erin dat mensen, of het nu wielrenners, bejaarden, hardlopers, of gezinnen zijn, simpelweg het concept "blijf achter elkaar" niet snappen. Het is prima mogelijk om 1,5m afstand te houden als iedereen achter elkaar blijft. Helaas geldt voor hordes mensen dat 'gezelligheid' belangrijker is dan ruimte bieden aan een ander.

Het lijkt er overigens ook wel op dat een hoop mensen de persconferentie van Rutte hebben opgevat als "Het ergste is voorbij, alles mag weer". :F

Launching containers into space

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:47

Grin

Ride si sapis.

Gewoon in Groningen wonen, dan heb je nergens last van. :+
Het is wel iets drukker maar dan nog, prima te doen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
In de eerste weken gingen mensen netjes achter elkaar fietsen als je pingelde dat je eraan kwam. Nu schuiven ze als vanouds weer dichter naar elkaar. Dan moet jij je er maar langs drukken.

Afgelopen zaterdag de eerste uit mijn wiel moeten sturen. Normaal vind ik het niet erg als iemand lekker aanhaakt en even uitrust in mijn wiel maar nu niet. Vandaag heb ik het niet eens geprobeerd weg te gaan. Morgen ga ik het wel proberen maar dan vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 08:30
Robsta86 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:28:
Ben bang dat ik er weer een prijzige hobby bij heb :+
Daar ben ik ook achter gekomen als ik de investeringen van alleen 2020 bij elkaar optel.
Fietscomputer, bib shorts, deze keer 3x zo duur als op Ali maar stukken beter, en een premium fietsbril. Nu moeten de "klassieke maannen" nog komen. 8)

a backup is a man's best friend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002

sapphire

Die-hard pruts0r

@Whieee Dat is toch altijd in de Randstad. Ik kan vaak niet vroeg op pad dus zit vaak in de drukte, vond het nu niet bijzonder drukker dan anders. Zowaar zelfs minder electro-fossielen, wel meer sportieve 'gewone' fietsers maargoed die bleken net zo doof voor bellen 8)7

Gisteren mijn fietsje wat lang uitgebleven liefde gegeven, was nodig :X
Cassette en ketting vervangen, nieuwe pedalen, bandjes, bidonhouders. Remblokjes schoongemoetst en metaal splinters eruit gepeuterd en omgedraaid (voor<---> achter, dat scheelt zeg!)
Komende week met de LBS overleggen over de lagers, kabels en eventueel grote blad.
Daarna nieuwe verse naamstickers en stuurlintje erop en dan kan het fietsje weer een paar jaar mee (nouja slijtage onderdelen daargelaten).

Vandaag dus eerste rit met die onderdelen, was te merken. Schakelt zonder afstellen al beter, irritante tik is weg dus was toch de ketting. Bandjes, Conti GP's vond ik wat nerveuzer rijden dan de Senso all weather's die ik had.
Lekker ritje, benen hadden er ondanks het weinig rijden veel zin in :)

Overigens eens een vraagje aan de mede rijders wat ik niet snap. Kennis van me had weer eens een ritje op Strava geplaatst. Zeker 2 maanden niet gereden en tussendoor goed ziek geweest. Gelijk bijna 80KM tegen de 30km/u gemiddeld, hoe dan :?
De hele winter heeft hij amper gefietst, hij zuipt als een malle, en is letterlijk bagger vet :?

Ik weet dat hij een bizar laag cadans fietst mocht dat er wat mee te maken hebben. Ik snap echt niet hoe zoiets kan :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:45
Dijk bij Schoonhoven was echt niet te doen vandaag idd. (Had ik ook wel een beetje verwacht) Dus maar weer de zelfde weg binnendoor terug gereden. Daar was het lekker rustig en breed genoeg om uit te wijken als het een keer nodig was. Dikke prima. Dijkjes rijden doe ik een andere x wel weer.

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 26-04-2020 17:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
@sapphire als hij aan de zware kant is een vlak rondje trapt, dan hoeft hij in principe minder "sterk" te zijn dan iemand die licht is. Daarnaast, wellicht heeft hij wel tweeënhalf uur vol tegen zijn max aan gefietst en zichzelf helemaal leeg gereden.

Of hij is gewoon fitter dan dat jij denkt 😉.

Vandaag overigens mijn langste afstand tot nu toe gereden. 150km heerlijk over de dijken gereden. Vanaf Arnhem de rijn gevolgd tot aan Kesteren en daar overgestoken richting Ochten. Dan langs de Waal naar Nijmegen en daarna richting Emmerich langs de waal/rijn. Vertrok om 8 uur en was om 13 uur weer thuis. Viel mij alles nog mee met de drukte.

[ Voor 36% gewijzigd door Michaelg op 26-04-2020 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:03
@sapphire Mooi, zelf je fiets kunnen onderhouden. Wil dat toch eens gaan leren, mijn woon-werkfiets heeft een nieuwe ketting nodig, maar ben ietwat bevreesd om dat zelf te doen. Ben er wel achter dat de huidige ketting een quicklink heeft, dus eens zoeken naar een ponsketting.

Vorige week was ik in het donker aan het fietsen, daarbij een verkeerde afslag genomen en op een weggetje terechtgekomen die beter past in Parijs-Roubaix. :+
Het gevolg daarvan merkte ik op de weg terug; voelde opeens weer een tik uit het stuur als ik over hobbels reed, grrrr. (Dit had ik in het begin dat ik de fiets had.)
Dus vandaag er voorzichtig maar eens naar gaan kijken, en hoopte dat het balhoofd (weer) de schuldige was. Even aangedraaid en het stuur netjes afgesteld en voila, de tik is weg. Godzijdank! :D

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
sapphire schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:57:
Overigens eens een vraagje aan de mede rijders wat ik niet snap. Kennis van me had weer eens een ritje op Strava geplaatst. Zeker 2 maanden niet gereden en tussendoor goed ziek geweest. Gelijk bijna 80KM tegen de 30km/u gemiddeld, hoe dan :?
De hele winter heeft hij amper gefietst, hij zuipt als een malle, en is letterlijk bagger vet :?

Ik weet dat hij een bizar laag cadans fietst mocht dat er wat mee te maken hebben. Ik snap echt niet hoe zoiets kan :?
Haha herkenbaar, dit. Ook een vriend die niet vet is maar wel weinig sport en toen ineens rondjes reed met 32km/u, terwijl hij daarvoor nog nooit had gefietst. Toch kwestie van wat creatief met gps aan en uitzetten (zetten em aan pas als ie die stad uitwas en op tijd weer uit) en toch helemaal leeg rijden op iedere rit, zoals al eerder gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Michaelg Blijkbaar is hij fitter dan ik denk maar waarvan?
Afgelopen iig 6 maanden heeft hij max 5x gefietst, hij gaat echt niet trainen oid zonder dat het op strava staat (ken ik hem goed genoeg voor en spreek vrouw en broer regelmatig ).
Hij doet alles met de auto, heeft wel een fysiek zwaarder dan gemiddeld beroep en is sterk als een os qua tillen ed.
Aan de zware kant is netjes uitgedrukt, zeg maar gewoon echt dik. Qua voeding is dat ook echt niet gezond weet ik en hij drinkt vrijwel dagelijks alcohol.

Ik had tot 3 weken geleden ook een beroep waarbij is heul veel liep en 2x11KM per dag fietste maar zelfs met een goede basis conditie fiets ik out of the blue dat niet.

Enige wat ik me kan bedenken van vorige ritten met hem is dat het opstappen is, gelijk vol gas, veel stoppen en daarna de rest van de dag voor Pampus liggen, of dat nou gezond is :X

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Dat doet een vriend van me ook. Loopt eens in de 2 a 3 weken 20km, rookt, zuipt, eet niet bijzonder gezond. Fietst alleen als ik vraag mee te gaan, of soms een keer met z'n pa. Zal wel aanleg zijn of zo? :)

Overigens weet ik wel dat eerder weggaan scheelt, maar ik wil ook weleens met zon fietsen zeg maar. En vond het vooral opvallen dat er gewoon redelijk veel vooral wielrenners waren (gevoelsmatig meer dan normaal, daarom vond ik het dus opvallen), die m er tussen proppen. Pad waar rechts en links beiden 1 iemand rijdt, ik hou ff in om pas in te halen als die andere kant voorbij is, en meerdere keren wielrenners die er dan toch zo nodig tussendoor moeten. Normaal al discutabel, en nu dus helemaal. Nou ja misschien is het de tijd van het jaar. Haantjes gedrag of zo. Kan het niet in een groepje, dan maar op Strava...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
Ik heb ook een ritje gemaakt vandaag en kan dat ertussen drukken beamen. Had het ook veel vandaag. Iets anders wat me ook weer opviel is dat enorm veel renners zijn helm fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:45
Vandaag een rondje groene hart gedaan van 140km vanuit Amsterdam. Amsterdam zelf was extreem rustig :) en de rest wel druk maar prima te doen. Ik fiets dan ook heel weinig fietspaden, bijna alles op landweggetjes en die zijn over het algemeen breed genoeg. Soms ff inhouden als het niet anders kan

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solkram
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-09 15:18
Maarten_E schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:11:
@sapphire Mooi, zelf je fiets kunnen onderhouden. Wil dat toch eens gaan leren, mijn woon-werkfiets heeft een nieuwe ketting nodig, maar ben ietwat bevreesd om dat zelf te doen. Ben er wel achter dat de huidige ketting een quicklink heeft, dus eens zoeken naar een ponsketting.

Gewoon proberen. Ik ben zelf ook niet handig maar er zijn genoeg video's ter uitleg. Beginnen bij handelingen die niet te duur zijn als het fout gaat. Kom je toch achter dat je meer kan dan je denkt. 👍🏼 Het goede gereedschap kan het veel gemakkelijker maken.
Tevens, een ketting vervangen is prima te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:25
Vandaag weer eens een lange rit gedaan, ruim 115 km in iets minder dan 4 uur (29,6 km/u gemiddeld). En inderdaad, op sommige plekken was het erg druk (met name tussen Austerlitz en Zeist), mensen blijven naast elkaar fietsen, reageren niet op mijn gebel, etc. Was af en toe inderdaad behoorlijk frustrerend.
Tussen haakjes, de buitenkraan bij de Pyramide van Austerlitz deed het nog, daar heb ik even mijn bidons kunnen bijvullen, was wel nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Positron
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Voor wie nog een power meter wil: Futurumshop heeft de 4iiii Precision 105 R7000 (left only) in de aanbieding voor 219,99 euro. Zo goedkoop heb ik ze nog niet gezien. Toevallig zelf sinds kort z'n Ultegra broertje in gebruik en is echt een prima ding wat mij betreft.

https://www.futurumshop.n...campaign=4iiii-powermeter

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Door die drukte overal, naar mijn idee veel meer dan normaal in zomerse omstandigheden, blijf ik meer binnen dan dat ik normaal zou doen. Ook kan ik nu niet ergens even wat lunchen bij lange ritten. Wel wil ik mijn plan om dit jaar een ronde Nederland op 1 dag te doen nog doorzetten. Sowieso was het plan om voor die rit een keer de nacht door te rijden. Dat wil ik mogelijk later deze maand gaan doen maar in plaats van een grote ronde te rijden ga ik nu waarschijnlijk rondes van +/- 50 km rondom mijn woonplaats rijden om zodoende thuis bij te vullen. Vertrek 4-5 uur in de middag, finishtijd iets van 16 uur later of zo :P

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
Vandaag rondjes om de kerken van Assendelft gemaakt, alle wegen/fietspaden ingekleurd.
Op het eind had ik het wel gehad met al het draaien en keren/de doodlopende straten.
Maargoed waar je aan begint ook afmaken.

176km en nooit verder dan 10km van huis.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/CKfZeIiYEWMIgbxtTvwGe0r8dvjKQXBAZ1MfTPCYBe8-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/GHhDbPASDIXLaWEAjibsrqeiUpGMtiTwJvFeRiqGlhE-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/g1aS1NTmsnTNQk5BtEr-B3svbPVAe1NcXoeIRc4XYPU-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/93k3oVQuuy4NlpSKkExb3x2aBVfH9vc5dVDE0RGIULM-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/ZRW7KhBhxNet-vroKBG_6ZxjfJk5FQf28wVavKynLtA-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/ZPB3Iwr4WidkhNy8qx7AJtKF9aC1JehfZvcLpb7_UfU-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/QkQAFJBcD8jQ8OUrWulsuiRA_ldtuH53gS6GT0jg5lQ-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/vWnhDjdAUoJZrnwg0pT96hlCNTRJyCSTxfIbD4sm24c-2048x1152.jpg

Wie durft de challenge aan om zijn dorp in te kleuren ?

https://www.strava.com/activities/3357660111

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
DDX schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:28:
Vandaag rondjes om de kerken van Assendelft gemaakt, alle wegen/fietspaden ingekleurd.
Op het eind had ik het wel gehad met al het draaien en keren/de doodlopende straten.
Maargoed waar je aan begint ook afmaken.

176km en nooit verder dan 10km van huis.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wie durft de challenge aan om zijn dorp in te kleuren ?

https://www.strava.com/activities/3357660111
Been there, done that 8)

https://strava.app.link/JJYVrMTs05

En

https://strava.app.link/fvVQ1Ort05

(Wel met de MTB, iets wendbaarder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Laatst online: 21-09 11:21
Requiem19 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:43:
Ik zou het zo zien, jij hebt een betere training gehad dan je fietsvriend :).

Trainen op een iets minder goede fiets maakt je sneller als je straks op een snelle fiets stapt ^^.
Haha dat is zeker waar, en ook een prima argument om het aanschaffen van een nieuwe fiets nog even uit te stellen :+

Het is alleen wel een beetje frustrerend als je met vrienden fietst en zij steeds moeten inhouden, maar dat komt ook vanzelf wel na meer training >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:30
Vandaag weer eens een rondje (78km) gemaakt.
Heb eigenlijk alleen maar op mijn binnenblad (39) gefietst. De hogere cadans tov buitenblad (52) was wel erg fijn en uit eindelijk lag mijn rit gemiddelde (27,7km/u) eigenlijk niet lager dan ritjes waar ik ook mijn buitenblad gebruikte.

Heb mijn fiets meer voor erbij als hardloper en heb hem toen tweedehands gekocht. Topfiets verder maar had achteraf denk ik toch liever een compact gehad met twee cassettes zodat ik ook de heuvels in zou kunnen.

edit: speel ook nog wel eens met het idee om een nieuwe 105 groep op mijn frame te bouwen omdat de fiets verder heerlijk fietst.

[ Voor 13% gewijzigd door Cranzai op 27-04-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Nu we het meest ellendige weer hebben gehad, het betere weer voor de deur staat, dacht ik: ketting vervangen! Er zit weer een nieuwe ketting op maar helaas slaat deze op een aantal (2-3) kransjes behoorlijk over. Dus ik stond bij de pomp dit weekend...Nieuwe ketting, nieuwe cassette en een kettingmeter; daar gaat 300 euro. Maar wanneer deze cassette ook weer 3 seizoenen meegaat dan hoor je mij niet klagen.

Maar ik ga nu toch eens vaker mijn ketting opmeten, het schijnt dat je 11-speed kettingen moet vervangen tussen de 0.5 en 0.75 slijtage. Daarom deze maar besteld, ben benieuwd hoe lang ik met een ketting kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Grin schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:19:
Nu we het meest ellendige weer hebben gehad, het betere weer voor de deur staat, dacht ik: ketting vervangen! Er zit weer een nieuwe ketting op maar helaas slaat deze op een aantal (2-3) kransjes behoorlijk over. Dus ik stond bij de pomp dit weekend...Nieuwe ketting, nieuwe cassette en een kettingmeter; daar gaat 300 euro. Maar wanneer deze cassette ook weer 3 seizoenen meegaat dan hoor je mij niet klagen.

Maar ik ga nu toch eens vaker mijn ketting opmeten, het schijnt dat je 11-speed kettingen moet vervangen tussen de 0.5 en 0.75 slijtage. Daarom deze maar besteld, ben benieuwd hoe lang ik met een ketting kan doen.
300 euro voor een cassette, ketting en kettingmeter? Van goud of zo?

Dat je nieuwe ketting overslaat op je oude cassette is niet zo gek, die cassette is wel al wat versleten namelijk. Voortaan wat eerder vervangen, dan heb je dat niet zo. Je kunt ook even doorzetten, duurt een rit en hij slaat niet meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Positron schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:30:
Voor wie nog een power meter wil: Futurumshop heeft de 4iiii Precision 105 R7000 (left only) in de aanbieding voor 219,99 euro. Zo goedkoop heb ik ze nog niet gezien. Toevallig zelf sinds kort z'n Ultegra broertje in gebruik en is echt een prima ding wat mij betreft.

https://www.futurumshop.n...campaign=4iiii-powermeter
Die van mij komt woensdag. Wil al langere tijd een powermeter, maar de prijs was toch net een tikkeltje teveel. Eens kijken of ik er constanter van ga fietsen buiten. Binnen train ik natuurlijk wel gewoon op power (van de Direto X)

Overigens een heerlijke rit gemaakt gisteren. Boven de A79 waren genoeg heuvels om te bedwingen. Ook een nieuwe PR te pakken op de Slingerberg.

[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 27-04-2020 13:13 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

la_fusion schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:02:
[...]

300 euro voor een cassette, ketting en kettingmeter? Van goud of zo?

Dat je nieuwe ketting overslaat op je oude cassette is niet zo gek, die cassette is wel al wat versleten namelijk. Voortaan wat eerder vervangen, dan heb je dat niet zo. Je kunt ook even doorzetten, duurt een rit en hij slaat niet meer over.
250 voor de cassette, 35 voor de ketting, en 10 voor de kettingslijtagemeter; dat schiet lekker op. Ben nu van plan om het echt goed in de gaten te gaan houden met deze kettingslijtagemeter. Hopelijk kan ik dan nog één extra seizoen uit deze cassette halen. Uiteraard zal dit extra kosten met zich meebrengen voor kettingen, we gaan het zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik woon aan een doorgaande weg dus zie relatief veel wielrenners voorbij gaan vandaag en dit slaat nergens op maar moet het even kwijt.....

Wat zien je er serieus als een halve tamme uit als je je helm op je achterhoofd zet :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 13:27
Grin schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:22:
[...]

250 voor de cassette, 35 voor de ketting, en 10 voor de kettingslijtagemeter; dat schiet lekker op. Ben nu van plan om het echt goed in de gaten te gaan houden met deze kettingslijtagemeter. Hopelijk kan ik dan nog één extra seizoen uit deze cassette halen. Uiteraard zal dit extra kosten voor kettingen met zich meebrengen, we gaan het zien.
250 voor een cassette?! Why?
https://www.mantel.com/cassettes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Omdat ik alleen originele spullen op mijn fiets wil en geen enkele concessie wil doen op kwaliteit. Ja, dat kost geld, maar op het totaal is het voor mij prima te verantwoorden. Dit koop je niet elke week, eens in de 3-4 jaren is 250 euro geen gek bedrag. Maar dat zal voor iedereen verschillen. Op een fiets van 2.000 euro is het uiteraard een andere bedrag/verhouding dan op een fiets van 6-9K.

En daarbij wil ik hier ook wel eens een ander geluid laten horen dan het eeuwige: 'zo goedkoop mogelijk met (net) voldoende kwaliteit'. Absoluut niet om te pochen, maar om ook hier de ervaringen van te delen. In mijn posts zie je dan ook regelmatig een terugblik op enkele aanschaffen: soms zeer kritisch (afraders) en soms positief. Dit gaat ook zeker gebeuren met deze nieuwe ketting/cassette combo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Mooie link, kijk nu eens wat Sram Red kost ;)

Dacht dat @Grin dat rijd

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:45
Grin schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:01:
Omdat ik alleen originele spullen op mijn fiets wil en geen enkele concessie wil doen op kwaliteit. Ja, dat kost geld, maar op het totaal is het voor mij prima te verantwoorden. Dit koop je niet elke week, eens in de 3-4 jaren is 250 euro geen gek bedrag. Maar dat zal voor iedereen verschillen. Op een fiets van 2.000 euro is het uiteraard een andere bedrag/verhouding dan op een fiets van 6-9K.

En daarbij wil ik hier ook wel eens een ander geluid laten horen dan het eeuwige: 'zo goedkoop mogelijk met (net) voldoende kwaliteit'. Absoluut niet om te pochen, maar om ook hier de ervaringen van te delen. In mijn posts zie je dan ook regelmatig een terugblik op enkele aanschaffen: soms zeer kritisch (afraders) en soms positief. Dit gaat ook zeker gebeuren met deze nieuwe ketting/cassette combo.
3-4 jaar met een cassette? Hoeveel km rijdt je dan gemiddeld per jaar? Bij mij gaat de ultegra cassette die ik in nl gebruik (99% van de kms) 1-2 jaar mee met ongeveer 8000 km/ jaar op mijn eerste fiets...beetje afhankelijk van de hoeveelheid ritten met slecht weer.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 17-09 14:48
Vraag verplaatst naar het Grote Fietscomputer Topic, omdat het daar beter tot zijn recht komt.

[ Voor 85% gewijzigd door coelho op 28-04-2020 13:28 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46
Grin schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:01:

Cassette is en blijft gewoon een slijtage onderdeel, je kan misschien beter een goedkopere doen die je om het jaar vervangt dan eentje die je voor je gevoel helemaal moet oprijden :p

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 12:46
Ik twijfel of het tijd is om m'n voorbladen te vervangen. Deze heb ik sinds ik de fiets heb (bijna 10.000 km gereden), maar weet niet zeker of het al nodig is. Iemand die hier een betere blik op heeft? Ik denk zelf een ja op het grote blad, nee op de kleine (want hier veel minder op gereden), of vervangen altijd samen doen?

Zelfde vraag voor m'n casette, deze zit nu op 3.200 km. De ketting ga ik sowieso vervangen, deze heb ik gecheckt met het bekende tooltje en is aan vervanging toe. Deze samen aangeschaft met de casette.

(en ja het moet nodig schoongemaakt :D)

Moet er even bij vermelden dat ik de eerste jaren niet echt op het schoonhouden heb gelet, dit doe ik eigenlijk pas beter/structureel sinds de nieuwe casette.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOun2EASZOpBLgDIOwwaoyvKsH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KK6nIpctRrANeN53y22n9mr6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zsf3sfiKCexWTQvauuk95-bvjeo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2vKc88kFYXUUWNHGm3oTlZI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKjchaBRmeUDp_uxKvMv5QBgHL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PP6lUVASrE7KTIRIp1tpLOTd.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Laatst online: 18:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Zuiver op het zicht, buitenste tandwiel vooraan, ja. Binnenste ziet er nagelnieuw uit, neen dus. (Jij rijdt volgens mij 99% van de tijd op het buitenblad?)
Cassette, 3 tandwielen die er slechter uitzien dan de rest.
Dus als je ketting doet en voorste tandwiel, neem gewoon die cassette mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@sapphire Inderdaad Sram Red eTap.
@GerbenBK Ongeveer 800-1200 KM per maand, in de maanden maart t/m september. Januari en februari beduidend minder: 300-600 ofzo. Dus wat dat betreft verschillen we niet veel qua jaarlijkse KM's.
@Jampot007 Waarom zou dat beter zijn? Oprechte vraag. Hoe ik het zie: Helemaal oprijden is hier niet aan de orde, het lijkt mij namelijk een tamelijk binaire keuze. Slaat hij over: vervangen. Zo niet: niks aan de hand en doorrijden. Maar wellicht mis ik iets(?).

[ Voor 5% gewijzigd door Grin op 27-04-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46
@Grin Een versleten cassette schakelt toch ook minder?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Jampot007 Niet dat ik merk/weet, wellicht is dat zo met mechanische groepen? Gisteren sloeg hij tijdens de training dus over, maar het schakelen ging nog probleemloos: één tikje en de derailleur zit hem automatisch op het juiste kransje. Daar merkte ik geen verschil met toen de cassette nog niet oversloeg (twee dagen daarvoor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsD91
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 08:45
Joindry schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:41:
Zuiver op het zicht, buitenste tandwiel vooraan, ja. Binnenste ziet er nagelnieuw uit, neen dus. (Jij rijdt volgens mij 99% van de tijd op het buitenblad?)
Cassette, 3 tandwielen die er slechter uitzien dan de rest.
Dus als je ketting doet en voorste tandwiel, neem gewoon die cassette mee.
Best wel snel als je voorbladen na 10.000 kilometer al moet vervangen. Die zijn toch redelijk slijtvast. Ik heb bijna 20.000 kilometer op mijn racefiets gereden en nog nooit de voorbladen vervangen. Maar goed, als het versleten is, is het versleten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
Hoe verder je met een ketting door fietst hoe sneller je tandwielen zullen slijten, dus hoe vaker/sneller je de ketting vervangt, hoe langer de tandwielen (voor en achter) mee gaan

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 21:45
@Grin Volgens mij is het zo dat als je net zolang doorfietst totdat het spul begint over te slaan je ketting ook helemaal versleten is (ketting en cassette slijten op elkaar in). Met een versleten ketting doorrijden zorgt voor veel meer slijtage aan je voorbladen, die je met een beetje pech dan ook moet vervangen.
Daarnaast wil je 4 jaar fietsen met 1 cassette die ~10.000km p jaar draait? Dat lijkt me een unicum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Je kunt doorfietsen totdat je 40 km van huis bent en de ketting breekt.. Je moet het ‘toch’ vervangen dus beter eerder dan te laat
Pagina: 1 ... 89 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).