Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 12:00
Ja ik fiets altijd met muziek op, maar wel altijd met 1 oortje in (rechter oor in) zodat je de omgeving nog volledig kunt horen. Met beide oortjes in zal ik nooit doen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:04
Als je muziek wil luisteren kan je beter op een hometrainer gaan zitten.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:50

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hier zonder muziek, behalve dan op de Tacx uiteraard.

• Brik
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
De meningen zijn erg verdeeld dus!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
Brik schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:56:
Wat is jullie mening over muziek tijdens het fietsen?

Ik fiets 80% van de keren alleen en kan me voorstellen dat het best fijn kan zijn om muziek of een luisterboek aan te hebben staan tijdens de eenzame ritjes. Anderzijds is het wel wat gevaarlijker in het verkeer (al rijd ik bijna alleen maar op fietspaden).

Zijn er dan ook nog specifieke oordopjes die jullie adviseren?
Ik heb gewoon een enkel los BT oortje. En aangezien ik heel vaak nieuwe routes rij, krijg ik dan ook netjes de routeaanwijzingen via mijn dopje. Budget dopje uit china, QCY-Q26
Heb hem nu een jaar of zo. Gaat ongeveer 3 a 4 uur mee op een accu.

Luisterboek vind ik wel een slecht idee, want dan ga je je concentreren. Muziek op de achtergrond kan prima vind ik.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:02
Ik rijd eigenlijk altijd met muziek.
Ook alleen het rechteroortje, met de muziek op zacht.
Word eigenlijk nooit verrast, wellicht is het ook gewenning en leren te anticiperen.

En voor mij werkt muziek heel oppeppend, zeker als er al een flink stuk gefietst is dan is het lekker om even een wat vlugger nummer aan te zetten en in de cadans van het nummer te trappen. Zonder dat je het echt merkt gaat het dan toch een stuk makkelijker.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:42
meningen zijn verdeeld maar dnk dat je met name naar het aspect veiligheid moet kijken. Voel jij je op je gemak als je de omgeving niet kan horen...

de laatste tijd kom je ook veel van die dames op skeelers tegen met een over-ear koptelefoon... die horen helemaal niks en schrikken zich kapot als je er naast gaat rijden. een belletje horen ze bijv ook niet.

voor de afleiding tijdens het fietsen kan muziek prettig zijn maar of het veilig is... in dat geval zou ik zonder gaan rijden..

...

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-01 10:29

Ik fiets 80% van de keren alleen en kan me voorstellen dat het best fijn kan zijn om muziek of een luisterboek aan te hebben staan tijdens de eenzame ritjes. Anderzijds is het wel wat gevaarlijker in het verkeer (al rijd ik bijna alleen maar op fietspaden).

Hier in Almere zijn overal losse fietspaden, als ik nu solo ritjes doe luister ik altijd zachtjes naar muziek. Als ik buiten de plekke ga waar er losse fietspaden zijn gaan de oortjes niet mee. Ik gebruik zelf Chinese oortjes, Bluedio T Energy, die zitten fijn voor in mijn kleine oren.

Strava & Untappd - Do not combine!

• Maarten_E
koentjuh1987 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:25:
meningen zijn verdeeld maar dnk dat je met name naar het aspect veiligheid moet kijken. Voel jij je op je gemak als je de omgeving niet kan horen...

de laatste tijd kom je ook veel van die dames op skeelers tegen met een over-ear koptelefoon... die horen helemaal niks en schrikken zich kapot als je er naast gaat rijden. een belletje horen ze bijv ook niet.

voor de afleiding tijdens het fietsen kan muziek prettig zijn maar of het veilig is... in dat geval zou ik zonder gaan rijden..
In de auto zit je een stuk geïsoleerder en heeft menigeen ook muziek aanstaan.
Niet dat ik er mee wil zeggen dat het perse goed is, maar waar leg je anders de grens?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:54

Grin

Ride si sapis.

Mening zijn bijna altijd verdeeld, helemaal hier op GoT. :)
Wanneer ik de reacties lees is het meerendeel verstandig.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-01 16:44
Grin schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:30:
Mening zijn bijna altijd verdeeld, helemaal hier op GoT. :)
Wanneer ik de reacties lees is het meerendeel verstandig.
Ach, uit onderzoek blijkt dat fietsers die met hun mobiel bezig zijn of muziek luisteren niet significant vaker betrokken zijn bij ongelukken, dus zo onverstandig/gevaarlijk is het niet.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik zeg dat het merendeel verstandig is. Over de andere groep(en) doe ik, uitermate bewust, geen enkele uitspraak. ;)

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Grin schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:19:
[...]

@Ypuh Hoe bedoel je: risico lopen in de bergen met 404's?
Het blijft toch een beetje tricky om met vol carbon wielen de bergen in te gaan. Carbon staat er om bekend dat het goed tegen hitte kan, maar dat het ook slecht zijn warmte kwijt kan wat voor delaminatie van de lijm kan zorgen (wat einde velg betekend).

Nu kan ik wel een beetje dalen, maar het zijn vooral de factoren die je zelf niet in de hand hebt. Een langzaamrijdende auto voor je of regen tijdens een afdaling etc. Ik vertrouw dat de carbon sets anno 2020 wel wat kunnen hebben, maar ben niet de lichtste (tegen de 80kg) en ook niet de voorzichtigste. Verder zijn hoge wielen meestal geen succes door de wind die er staat of door het afdalen ontstaat.

Kortom, Limburg, Ardennen etc. doe ik gewoon met mijn 404's, maar een volle week in de Dolomieten waarbij je elke dag met 600 man op pad gaat en tegelijk start/stopt voor de lunch lijkt me wat teveel risico. Dan liever een setje Zonda's van €350. Dat remt beter en vreet ook minder dure remblokken (de originele Zipp blokjes kosten €32 per 2 en je ziet ze verdwijnen als sneeuw voor de zon :X).

Verwijderd

Als ik zo die prijs voor een setje wielen lees, schrik ik al. Mijn hele fiets was 400 bij de LBS.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Check, begrijpelijk. Heb je de keus dan zou ik idd niet in de bergen gaan rijden met set carbon aero velgen. Voegt toch weinig toe.
Ik kan je enigszins geruststellen, een midweek stevig klimmen/dalen met mijn Campa's was geen enkel probleem. De showstopper/AC3 braketracks kunnen het makkelijk aan. De remblokjes die ik toen heb gebruikt, mid zomer 2019, gebruik ik nu nog steeds. 32 euro voor 2 Zipp remblokken? WTF 8)7 Ik betaal 37 euro voor 4 stuks bij Campa... Niet goedkoop maar nog wel schappelijk.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:23:
Als ik zo die prijs voor een setje wielen lees, schrik ik al. Mijn hele fiets was 400 bij de LBS.
En terecht, het zijn absoluut schrikbarende prijzen. Maar er is, zoals met bijna alle spullen, een enorme prijsbandbreedte. Om iets tegen te werpen op het 400 Euro budget: daar kan je bv. ook alleen één los zadel van kopen... ;) *kuch, proest, huil*

[ Voor 35% gewijzigd door Grin op 17-04-2020 15:35 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Zo beginnen we allemaal, ik dacht een paar jaar geleden ook "wie betaalt ooit zulke bedragen voor 2 wielen". Echter heb ik nu ook een set bij mijn LBS gereserveerd staan voor de prijs van een instapfiets :9 .

Flickr - Strava

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 16:47
Hmmm ik zie hier al een paar keer langskomen dat Giant PR2 wielen van bedenkelijke kwaliteit zijn... Ik fiets er op mijn TCR Advanced Disc 1 (2018 model) best lekker op (nu zo'n 6500 km)? Dit is m'n eerste racer, dus heb er nog niet zo'n kijk op... Maar is het verschil dan zo groot?

Aangezien nieuwe spullen aanschaffen altijd leuk is, ben ik zeker niet teleurgesteld als het antwoord is "ja ze zijn ruk" O-) :+ Ben gewoon nieuwsgierig of het verschil echt merkbaar is of vooral tussen de oren zit.

En op welk prijsniveau ga je echt wat verschil merken? Zonda's hierboven van 350 euro? Of moet je dan eerder richting de 1000 euro denken? Duurder is natuurlijk altijd leuker / beter / patseriger, maar ik houd zeg maar van "value for money" en ben beginner. Merken boeien me minder, verschil in rijden des te meer.

Gewoon wat noob vragen zeg maar, niet bedoeld om een flamewar te ontketenen. Verder ben ik ongeveer 83 kilo (pre-Corona kilo) en rijd ik graag redelijk sportief (sowieso solo). Rijd meestal langs de kust, dus 8 cm diepe wielen lijken me qua wind niet heel handig. Basis onderhoud doe ik wel, maar ik ben geen obsessief poetser. Dus als het materiaal een beetje duurzaam is, dan is het wel bonus.

[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 17-04-2020 16:49 ]

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:32
Morrar schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:47:
Hmmm ik zie hier al een paar keer langskomen dat Giant PR2 wielen van bedenkelijke kwaliteit zijn... Ik fiets er op mijn TCR Advanced Disc 1 (2018 model) best lekker op (nu zo'n 6500 km)? Dit is m'n eerste racer, dus heb er nog niet zo'n kijk op... Maar is het verschil dan zo groot?

Aangezien nieuwe spullen aanschaffen altijd leuk is, ben ik zeker niet teleurgesteld als het antwoord is "ja ze zijn ruk" O-) :+ Ben gewoon nieuwsgierig of het verschil echt merkbaar is of vooral tussen de oren zit.

En op welk prijsniveau ga je echt wat verschil merken? Zonda's hierboven van 350 euro? Of moet je dan eerder richting de 1000 euro denken? Duurder is natuurlijk altijd leuker / beter / patseriger, maar ik houd zeg maar van "value for money" en ben beginner. Merken boeien me minder, verschil in rijden des te meer.

Gewoon wat noob vragen zeg maar, niet bedoeld om een flamewar te ontketenen. Verder ben ik ongeveer 83 kilo (pre-Corona kilo) en rijd ik graag redelijk sportief (sowieso solo). Rijd meestal langs de kust, dus 8 cm diepe wielen lijken me qua wind niet heel handig. Basis onderhoud doe ik wel, maar ik ben geen obsessief poetser. Dus als het materiaal een beetje duurzaam is, dan is het wel bonus.
Ik ben zoals je kan lezen van de PR2's naar de Zonda's gegaan. Wel de velgrem uitvoering overigens. Met 70 kilo ben ik niet heel zwaar.

Ik heb de PR2's nooit echt heel slecht gevonden, maar miste wel wat stijfheid ten opzichte van mijn oude fiets (Alu Giant TCR uit 2004 met 36-spaaks wielen).
Nu met de Zonda's ben ik wel wat comfort kwijt (ligt natuurlijk ook aan de 23mm bandjes), maar het gevoel in de bochten is onnoemelijk veel beter.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

[...]
[...]
Ik heb die Giant wielen even opgezocht, ik denk dat je met een budget van rond de 300-500 euro aardig kan upgraden naar betere aluminium wielen. Even afhankelijk van aanbiedingen, uiteraard. 700-1.000 euro kan ook maar dan ga je richting carbon, en krijg je al iets meer aërodynamische exemplaren. In de 300-500 range zal je hoofdzakelijk verschil gaan merken qua: handeling, weggedrag, stijfheid, betere hubs. Wil je meer upgraden dan dat, dan zal je een klasse duurder moeten gaan kijken (700-1.000). Zie ook mijn eerdere post van vandaag.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:08

vhal

ಠ_ಠ

Galois schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:58:
[...]

Persoonlijk vind ik het not done om muziek te luisteren tijdens het fietsen.

Het komt al regelmatig voor dat een scooter oid (elektrische scooter) mij inhaalt en dat ik daarvan 'schrik' omdat ik 'm niet aan zag komen. Laat staan als ik muziek op zou hebben.

Nee, mijn mening is echt 'niet doen!'.
Met die bone conducting koptelefoons (Aftershokz Aeropex bijv) durf ik het wel aan. Voor het hardlopen gebruik ik ze voor de podcasts maar ik hoor prima alle omgevingsgeluiden inclusief zingende vogeltjes.

In-ears e.d. zou ik inderdaad niet doen, zowel hardlopen als fietsen

Strava

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 17:10
Oei, famous last words! 90% van de fietsers hier zei dat ook bij hun eerst fiets, moi incluis. 2 a 3 jaar later rijden ze op een carbon raspaard met hoge wielen en een powermeter.

Je gaat voor een echte upgrade wel naar een setje van 800 tot 1500 Euro. Hoge wielen zijn stijver en dat ga je echt voelen. 8cm is wat veel. Maar 4 a 5cm wielen met een U profiel doen het prima in NL, zelfs als het waait.
Voor goed en betaalbaar(derde) wielen moet je even WheelsFar checken. Ik heb daar een setje (88mm hoge) wielen voor de tijdrit fiets gekocht. Prima wielen!

Op de gewone fiets heb ik nog wel eens muziek op. Op de racer nooit. Het gaat toch net even wat harder op de racefiets en ik wil al mijn zintuigen kunnen gebruiken. Bovendien is het juist zo lekker om even los te komen van alles en lekker buiten te zijn. Een goed gesprek met jezelf ofzo.

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-01 10:22
Als ik alleen ga altijd muziek op, wel zacht en hoor prima de omgeving nog.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-01 16:33

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Noxa schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:16:
[...]

Oei, famous last words! 90% van de fietsers hier zei dat ook bij hun eerst fiets, moi incluis. 2 a 3 jaar later rijden ze op een carbon raspaard met hoge wielen en een powermeter.

[...]

Je gaat voor een echte upgrade wel naar een setje van 800 tot 1500 Euro. Hoge wielen zijn stijver en dat ga je echt voelen. 8cm is wat veel. Maar 4 a 5cm wielen met een U profiel doen het prima in NL, zelfs als het waait.
Mijn ‘carbon raspaard met powermeter’ was initieel ook opgebouwd met hoge wielen. Want stijf, en mooi. Een set FFWD F6R met DDT240 naven. Fast forward (pun intended) een paar jaar later, en de hoge wielen zijn weg, en het raspaard rolt rond op Fulcrum Racing Zero wielen. Lichter, net zo stijf, veel minder last van zijwind, betere naven, en en het is de rij kwaliteit ten goede gekomen. En het is niet alsof die wielen zo slecht waren, maar hoog/carbon vertaalt voor mij niet direct naar ‘beter’.

Als je steevast de 40km/uur haalt in je trainingen bieden hoge wielen voordelen, maar als je al een flinke rugwind nodig hebt om de 35 te halen zijn hoge wielen vooral tof voor het geluid en om te showen bij je koffie stop. En daar is niks mis mee verder ;)

Launching containers into space

• Ypuh
  • Nu online
De eerste jaren ook alleen maar naar 'value for money' gekeken. Op den duur verlies je je ruggengraat (sommige binnen 6 maanden, de sterkeren onder ons 2-3 jaar). Dan kijk je vooral naar 'value'.

Bij iedere upgrade heb ik wel het gevoel gehad dat het waarde toevoegt, en anders verkocht ik het weer en verving ik het voor iets anders net zo lang tot ik wel tevreden was. Als je in 1x op een fiets van €5k stapt dan merk je waarschijnlijk ook niet waar de meerwaarde zit en vind je iets als snel oncomfortabel en duur.

• Morrar
Bedankt allemaal voor de inzichten! Goed om te weten dat je met een beperkt budget ook al een upgrade kunt pakken. Uiteraard zal het verschil in de duurdere klasse groter zijn.

Neig zelf naar 4 a 5 cm diepte ongeveer; beetje middle of the road. En inderdaad; de 30-32 per uur gemiddeld haal ik wel, maar veel hoger gaat alleen als de wind meezit. Vandaar dat dieper mij ook niet heel veel gaat brengen denk ik.

Waarschijnlijk rijd ik dit seizoen lekker door op m'n PR2 wielen en dan voor volgend seizoen eens kijken voor een fikse upgrade. Wellicht carbon en daar dan de zomer wielen van maken. Kunnen de PR2's voor het mindere weer dienen (al kruip ik dan liever op de trainer).

Nogmaals dank voor de tips! Ook qua merken zie ik toch redelijk vaak dezelfde namen, dus dat helpt bij de zoektocht. Wheelsfar kende ik nog niet; zelf zou ik zoiets niet zo gauw aandurven, maar als de ervaringen goed zijn is dat het overwegen waard. Beetje browsen, vergelijken en speuren naar een goede aanbieding is ook een sport :)

[ Voor 6% gewijzigd door Morrar op 17-04-2020 22:13 ]

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:32
Whieee schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 21:14:
[...]

Als je steevast de 40km/uur haalt in je trainingen bieden hoge wielen voordelen, maar als je al een flinke rugwind nodig hebt om de 35 te halen zijn hoge wielen vooral tof voor het geluid en om te showen bij je koffie stop. En daar is niks mis mee verder ;)
Als je steevast de 40km/uur haalt in je trainingen kan je beter investeren in een goede trainer.
;)

• Ypuh
  • Nu online
< €1.000 zou ik altijd voor lage wielen gaan. Voor minder dan dat heb je een setje lichte (ca. 1.500g), bredere (20mm+) en eventueel tubeless wielset. Als je voldoende clearance in je frame hebt is dat een prima upgrade. Hogere wielen beginnen pas rond die prijs.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
SirLenncelot schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:43:
[...]

Lang verhaal over het probleem
Hmm we blijven uitproberen. Canyon heeft mij eerst een nieuw wiel gestuurd omdat het aan de spaak spanning zou liggen. Dat hielp helemaal niet. Nu komen ze met het volgende voorstel:
Vervelend om te horen dat het probleem ook met het leenwiel nog aanwezig is. Aangezien het DT Siwss E1850 wiel in je bike technisch vrijwel gelijk is aan het leenwiel, bestaat er nog een kans dat het zit in de constructie van het wiel over het algemeen. Deze heeft namelijk 24 spaken en dit kan in sommige gevallen te weinig zijn, vooral bij langere en daarbij dus ook vaak zwaardere personen. We gaan bekijken of er een 28 spaaks wiel beschikbaar is wat we je als leenwiel kunnen aanbieden om daarmee het wiel helemaal uit te sluiten als oorzaak van het probleem.
En later:
We hebben een 28-spaaks 700C MTB wiel kunnen voorzien van 12mm einddoppen zodat deze passend is in je Ultimate. Daarop hebben we ook een remschijf gemonteerd aangezien deze beschikt over 6-gaats bevestiging in plaats van centerlock. Hierdoor is het mogelijk dat, wanneer het probleem onverhoopt terugkeert, dit langer duurt dan met de originele remschijf aangezien deze nog op elkaar moeten inlopen.
Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet. De specificaties van de fiets zijn t/m 120kg en van de wielen ook (Dt Swiss 1850). Daar zit ik met mijn 90 kilo lang niet aan. Ook nooit eerder een probleem mee gehad trouwens. En volgens mij zijn 28 spaaks race wielen vrij zeldzaam. Dus als dit de oplossing zou zijn wat moet ik daar dan mee?

Ik wil het best proberen, maar ik word er wel een beetje moedeloos van.

Heb al voorgesteld om de fiets gewoon om te ruilen en dat ze zelf maar uitzoeken wat er mis mee is. Kan blijkbaar niet want ze hebben die fiets pas in juni weer op voorraad.

Ik wil gewoon fietsen...

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-01 19:07
@SirLenncelot Sowieso heel vervelend dat je tot op heden niet echt plezier van je fiets hebt gehad. Lijkt me echt een behoorlijke bummer.

Ik denk eigenlijk wel dat het aan het wiel ligt. Ik vind het best opmerkelijk dat Canyon en DT-Swiss achter een wiel met 24 spaken gaan staan voor een systeemgewicht van rond de 100 kilo. Zelfs met velgremmen is dat al op het randje, en bij schijfremmen zijn de krachten op het wiel tijdens het remmen nog veel sterker. Het hele wiel flext immers rond remschijf. Een kleine vibratie vanuit het midden wordt enorm versterkt naar buiten toe.

Dat Canyon dezelfde wielset aanhoudt voor iemand van 60 als voor iemand van 100 kilo is tekenend.
Ik weeg ongeveer hetzelfde en ik heb op al mijn fietsen (race & mtb) handgespaakte wielen met 32 spaken voor en achter. Het verschil is heel duidelijk te merken. Daar kan geen fabriekswiel tegenop en (beetje) extra gewicht dat dat oplevert ga je ruimschoots terugwinnen in stijfheid en acceleratie. Qua kosten hoeft het nog niet eens zoveel te schelen.

Ik vind het overigens helemaal terecht dat je ze verantwoordelijk houdt voor het feit dat ze je een goede fiets moeten afleveren, daar heb je voor betaald. Ik ben wel bang dat ze het niet gaan oplossen zolang de oplossing is om het ene systeemwiel voor het andere te blijven uitwisselen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Sjoewe schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 09:17:
Ik denk eigenlijk wel dat het aan het wiel ligt. Ik vind het best opmerkelijk dat Canyon en DT-Swiss achter een wiel met 24 spaken gaan staan voor een systeemgewicht van rond de 100 kilo. Zelfs met velgremmen is dat al op het randje, en bij schijfremmen zijn de krachten op het wiel tijdens het remmen nog veel sterker. Het hele wiel flext immers rond remschijf. Een kleine vibratie vanuit het midden wordt enorm versterkt naar buiten toe.

Dat Canyon dezelfde wielset aanhoudt voor iemand van 60 als voor iemand van 100 kilo is tekenend.
Ik weeg ongeveer hetzelfde en ik heb op al mijn fietsen (race & mtb) handgespaakte wielen met 32 spaken voor en achter. Het verschil is heel duidelijk te merken. Daar kan geen fabriekswiel tegenop en (beetje) extra gewicht dat dat oplevert ga je ruimschoots terugwinnen in stijfheid en acceleratie. Qua kosten hoeft het nog niet eens zoveel te schelen.
Daar ga ik 100% in mee. Ik rij ook een Canyon Endurace en met mijn 2 meter en 100+kg heb ik mijn Mavic fabrieksachterwiel 3x kapot gereden. Ik was er toen zo klaar mee dat ik handgespaakte wielen heb laten bouwen. 28 spaken voor, 32 achter, volledige DT Swiss, gegarandeerd tot 130kg. Deze zitten er nu bijna 5 jaar onder en zijn nog steeds kaarsrecht. Mogelijk dat fabriekswielen voor personen met normaal gewicht prima werken, maar als je in de buurt komt van de grenzen wordt het wat lastiger. Canyon zou dus imho op fietsen met grotere framemaat ook steviger wielen moeten zetten. De berijder is dan immers groter, dus zwaarder.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:42
Heel vervelend @SirLenncelot, ik herken zelf deze problemen niet. Heb ook een canyon (Endurace) met schijfrem en een netto gewicht van 95 kilo (niet de fiets maar de massa op de fiets). Verschil is dat ik een high(er) end carbon set van DT Swiss er onder heb liggen (ERC1400) en die houden zich heel netjes; na een jaar nog steeds kaarsrecht.

• SirLenncelot
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de test van Canyon met het extra gespaakte wiel wel doen.

Stel dat het klopt: Moet ik dan echt naar handgespaakte wielen? Dat lijkt mij een duur alternatief. Ik kan die wielen niet zo makkelijk standaard vinden online...

@Holk het probleem is ook niet dat het wiel kapot gaat (in ieder geval nog niet) het probleem is dat de fiets trilt bij het remmen...

Bedenk me net dat het gewicht echt niet het probleem kan zijn. De fietsenmaker waar ik langs gegaan ben weegt echt flink minder dan ik en voelt de trilling ook.

[ Voor 17% gewijzigd door SirLenncelot op 18-04-2020 09:59 ]

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-01 14:30

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Bedankt voor de tips! Ik heb gisteren na wat vloeken en klussen mijn 2de eerste rondje gemaakt, de fiets gaat een heel stuk beter en ik kan nu ook met wegfietsen na een bocht of stoplicht fatsoenlijk aanzetten of een keer gaan staan om wat snelheid bij te trappen.

eerste rondje ging nog niet heel top, vooral veel last van de wind (ben ik met mountainbiken natuurlijk minder gewend) maar het was wel lekker!

https://www.strava.com/activities/3311870234

nogmaals bedankt voor de tips! :-)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01 18:39
Ook ik fiets met een (Ali) BT oortje in het rechteroor en luister naar podcasts. Heerlijk voor de lange stukken. Heb nooit echt dat ik iets niet aan hoor komen. En als rechts op is pak ik de linker. Heb overigens telefoon op mijn stuur (ding wat naar voren steekt) in een zakje van decathlon. zoeen

[ Voor 12% gewijzigd door Jochem op 18-04-2020 10:03 ]

• Holk
SirLenncelot schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 09:58:
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de test van Canyon met het extra gespaakte wiel wel doen.

Stel dat het klopt: Moet ik dan echt naar handgespaakte wielen? Dat lijkt mij een duur alternatief. Ik kan die wielen niet zo makkelijk standaard vinden online...

@Holk het probleem is ook niet dat het wiel kapot gaat (in ieder geval nog niet) het probleem is dat de fiets trilt bij het remmen...

Bedenk me net dat het gewicht echt niet het probleem kan zijn. De fietsenmaker waar ik langs gegaan ben weegt echt flink minder dan ik en voelt de trilling ook.
Was ook meer dat de trilling kan worden veroorzaakt door de flex in je wiel, wellicht vanwege het relatief hoge gewicht van de rijder. Als door die flex dan weer wat los gaat zitten bij je schijf is het niet zozeer de naaf maar de combinatie met de spaken en velg. Als Canyon je een 28 spaaks wiel geeft hinten ze ook die kant op. Ik denk / vermoed dat m’n ERC wielen per se stijver zijn waardoor ik het niet ervaar. Los van de vraag waarom Canyon een relatief goedkope wielset in een fiets zet zou ik, als ik jou was, zeker gaan kijken naar een upgrade van je wielen, wellicht in combinatie met een vergoeding vanuit Canyon. Een handgespaakte set lijkt me dan de beste optie, alleen maar voor het vertrouwen terug te winnen

• Sjoewe
Tja, wat is moeten? Fijne wielen, die op jouw specifieke situatie en wensen zijn toegespitst zijn de beste upgrade die je aan een fiets kan maken. :)

Verder qua kosten moet je ergens vanaf 400 euro ongeveer rekenen, afhankelijk van de keuze voor naven en spaken etc. Ik vind het echt iedere cent waard.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik zag op Strava een GoT club. Is die nog een beetje actief?

• SirLenncelot
  • Niet online
Voor Canyon heb ik een paar filmpjes van het probleem met de trilling gemaakt.

Voor de geinteresseerden hier:

[ Voor 31% gewijzigd door SirLenncelot op 18-04-2020 15:26 ]

• TheTransporter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:55
Lees al tijdje mee en heb redelijk wat dingen uitgezocht maar kan ondertussen toch wat extra advies gebruiken. Ben aan het kijken voor een nieuwe wielset. Heb met mijn huidige wielen (Campagnolo Khamsin) net meer dan 20000 gereden en voor is de slijtage indicator weg. Tijd voor nieuwe dus.

De keuze die ik heb is voor mijn gevoel wat beperkt omdat ik een Campagnolo groep heb maar ik heb het volgende gevonden waar ik niet tussen kan kiezen:

- Zipp 302
Maar ik las ergens dat de naven van zipp niet altijd goed zijn? Lijkt me vreemd.
Hebben wel ook goede spaken.

- Fulcrum Wind 40c

- CarboTim velgen
Daar heb je keuze tussen velgen met DT swiss naaf (350 of 240s) of CarboTim naaf en keuze welke uit spaken. Prijs is tussen 855 (carbotim keramisch naaf, sapim spaak) en 960/1150 (dt swiss 350/240s, sapim spaak).

Heeft iemand daar ervaring mee, met CarboTim?

Wat ik uiteindelijk wil en waarom heb ik niet glashelder. :P
Wel na inlezen denk ik dat velg hoogte van ongeveer 40mm prima combinatie is tussen aero en handelbaarheid met wind. En waarom ik nu drie carbon opties heb? Geen idee precies, de rest van mijn fiets is al van carbon (stuur, frame, crank, enz) dus de wielen lopen nog redelijk achter 8)7
Van Campagnolo zag ik ook nog alu Shamal Mille wielen in mijn budget maar is dat dan meer gericht op klimmen?

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 22:41

Met het risico dat ik suggesties doe doe allang voorbij zijn gekomen:
* Heb je het voorwiel van een fietsmaatje geprobeerd in jouw fiets?
* Heeft je maatje met jouw wiel in zijn fiets gereden?
* En wat gebeurt er als jij op zijn fiets zit met jouw wiel?
Ik ben namelijk benieuwd welke combinatie funest is.
* Doet het probleem zich in elke situatie voor, of is het alleen bij een noodstop bij hoge snelheid? Als het zich altijd voordoet dan is de belasting die je er op uitoefent zó binnen de marges dat ik niet inzie dat het met je gewicht te maken heeft.
* Het lijkt er op dat je je voorem met rechts bedient, zie ik dat correct? Heeft dat er iets mee te maken?

• Holk
SirLenncelot schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:26:

Say what? Dat ziet er raar uit zeg! Dat tweede filmpje lijkt wel alsof die voorvork van pudding is gemaakt, niet normaal wat een flex. En aan het einde doet je achterwiel ook nog even mee. Zit er speling op je balhoofd? Als je met je wiel tegen een muur staat en duwt, kom je dan naar voren? Als ik dit zie zou ik het niet in je wiel zoeken maar in de stijfheid van je voorvork. Wat er lijkt te gebeuren is dat je hard remt, je wiel teveel grip heeft en stopt, je massa (fiets plus jou) die vertraging niet kan stoppen, je voorvork flext tot een punt waarop deze kracht groter wordt dan die van band op weg en het wiel naar voren schiet, soort ABS... heel raar, maar dan zal een setje wielen je niet helpen IMHO

• Sjoewe
@SirLenncelot

Hmm, je ziet op dat tweede filmpje heel duidelijk dat de voorrem telkens even blokkeert, een stukje doorschiet en dan weer blokkeert. Ben ik nog wel even benieuwd of de remdruk die je geeft wel gelijk over het hele filmpje, of dat je pompend remt?

Indien het het eerste, wat goed zou kunnen is dat voorrem met twee verschillende krachten moet dealen. Ten eerste met de vertraging door de remschijf vanuit het midden van het wiel en ten tweede met de vertraging vanuit door de wrijving van de band met het wegdek vanaf de buitenzijde van het wiel. Als het wiel onvoldoende stijf is, en de schijf blokkeert dan zal de buitenkant van het wiel gaan wringen ten opzichte van de binnenkant. Als een soort veer die je opdraait. Op een gegeven moment is die kracht groter dan de kracht van de remblokken op de schijf, en schiet het wiel weer een stukje door. Als die kracht weer afneemt dan grijpen de blokken weer aan, enzovoort totdat je voldoende ben afgeremd. Dus wat mij betreft is de hypothese dat er onvoldoende torsiestijfheid is tussen de as en de rest van het wiel de schijfrem en dat je daar de schokken van krijgt. Dat heeft mijns inziens een van de volgende oorzaken: 1. het wiel is zelf niet sterk genoeg 2. de schijfrem is verkeerd afgesteld en/of geeft teveel remkracht. Als de rem minder hard zou bijten, dan zou je geleidelijker moeten vertragen en zou je minder/geen last moeten hebben van de tegengestelde krachten tussen de naaf en de rest van het wiel.

• Noxa

Jo, dat ziet er gevaarlijk uit! Stuur dat filmpje op naar Canyon zou ik zeggen.

Het eerste waar ik aan denk is een probleem met je rem.
- Te weinig druk, of lucht in je hydraulische kabel? Rem leiding bleeden en nachtje open laten staan.
- Remklauw niet goed vast gedraaid op je voor vork? Even proberen aan te draaien.
- Schijf niet goed gecentreerd of krom? Opnieuw centreren, kan meteen mee met aandraaien bouten rem klauw. Ander wiel proberen?

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01 09:00

Bij V-brakes zie je een dergelijk effect wel eens.Door het aantrekken van de rem flext de vork richting de onderbuis, waarmee hij lichtjes de spanning van de kabel afhaalt. Hierdoor heb je minder remdruk, en buigt de voorvork weer naar voren waarmee hij de remkabel weer aantrekt. Dit heeft ook een zelf-versterkend effect. Ziet er inderdaad wel link uit in slo-motion..

Maar met een hydraulische rem zou ik het niet verwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Pyramiden op 18-04-2020 16:19 ]

• Grin

Grin

Ride si sapis.

TheTransporter schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:58:
- Zipp 302
Maar ik las ergens dat de naven van zipp niet altijd goed zijn? Lijkt me vreemd.
Hebben wel ook goede spaken.
Zipp naven zijn tegenwoordig, d.w.z. de laatste 5-8 jaren, echt prima. Er was ooit eens een probleem met die dingen, van een bepaalde serie, maar dat kan je echt helemaal vergeten. Is nu uitstekend spul. Van de drie die jij noemt zou ik blind voor Zipp gaan. Zijn simpelweg goede wielen. Campa zou ik links laten liggen, met een budget van 1.000 euro zou ik, als het even kan, voor carbon gaan. De andere merken heb ik geen ervaring mee, zouden ook goed(beter?) kunnen zijn; geen idee.

• SirLenncelot
  • Niet online
Thnx voor de reacties allemaal. De fietsenmaker waarmee ik wat testen gedaan heb denkt ook dat het met de flexibiliteit van de voorvork te maken heeft.

En voor de volledigheid: ik rem niet pompend (en al deed ik dat, bij deze lage snelheid moet de fiets gewoon afremmen). Het gebeurt ook met een andere wielen/remschijven/berijders etc. Ik heb het probleem niet eerder gehad, heb al vaker huurfietsen met disc gereden. Speling op balhoofd, bevestiging van de remmen etc zijn allemaal nagekeken door verschillende mensen. Zowel vorig jaar als bij deze nieuwe fiets.

zucht, ik ga nog 1x mee met het wiel vervangen. Anders zit er niets anders op dan omruilen voor een ander model, zonder disc rem dan denk ik.

• Holk
Ik zie dat ze de FK0068 vork gebruiken in de SL serie en een F38 in de SLX serie, dus ik kan mijn vork niet met die van jou vergelijken. Je zou Canyon eens kunnen vragen of ze een F38 willen opsturen

• SirLenncelot
  • Niet online
ja heb ik net ook vergeleken. Als je in duurdere modellen kijkt dan kom je die F38 tegen steeds. Ook in de SL serie, zag het in het losse frame. Ik ga maandag voorstellen dat ze die opsturen.

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:24
Ik ben op zoek naar nieuwe buitenbanden (voor droog weer). Ik lees goede verhalen over de Continentals GP 5000. Zijn jullie het daar mee eens? Zijn er betere dan wel goedkopere maar vergelijkbare alternatieven?

• Holk
Fijne banden, rollen heerlijk, voldoende grip. Worden redelijk snel vierkant maar voor de rest top band

• Microkid

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Perzikvrucht schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:40:
Ik ben op zoek naar nieuwe buitenbanden (voor droog weer). Ik lees goede verhalen over de Continentals GP 5000. Zijn jullie het daar mee eens? Zijn er betere dan wel goedkopere maar vergelijkbare alternatieven?
imho zijn de Conti 5000, Pirelli P Zero en Schwalbe One zo'n beetje de beste bandjes die je kan krijgen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ypuh
  • Nu online
Vond de GP4k altijd snel vierkant worden en de Pro One's snel lek en versleten. Rij sinds een aantal jaar met S-Works Turbo's (heb ze in 24, 26 en 28mm) en die bevallen prima. Voldoende grip en al meer dan 15.000km lekvrij.

Volgende setje P Zero's liggen al klaar, maar als die niet bevallen dan weer gewoon de Turbo's.

Edit: Overigens zit er maar weinig verschil tussen de topbanden. Rond de €35 zijn ze allemaal wel oké.

[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 18-04-2020 18:58 ]

• Perzikvrucht
Microkid schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:47:
[...]

imho zijn de Conti 5000, Pirelli P Zero en Schwalbe One zo'n beetje de beste bandjes die je kan krijgen.
Dank allen! Is dit dan de Schwalbe One Evo? Die zijn een stuk goedkoper dan die andere twee namelijk.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Perzikvrucht schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:36:
[...]

Dank allen! Is dit dan de Schwalbe One Evo? Die zijn een stuk goedkoper dan die andere twee namelijk.
Ik heb 1 fiets op de Schwalbe One Evolution banden. Ze waren in de aanbieding, en het was de skinwall versie :P Bevallen prima, maar waren een absolute hel om op de velg te krijgen. Grip en comfort zijn verder prima en na ~800km geen klachten.

Normaal gesproken zijn de Specialized Turbo (S-Works of Cotton) mijn go-to banden voor het snelle werk. Stukken eenvoudiger te installeren, grip lijkt iets beter (maar dat kan ook komen omdat ik die banden goed ken), en ook met de Turbo’s nog nooit lek gereden.

• Noxa
Lekker de conti's er op gooien en vooral niet een goedkopere banden willen proberen. Anders ben jij die gast die altijd lek rijd, mochten we ooit weer in een peloton mogen fietsen.

Als je toch nieuwe bandjes er op gooit is het meteen een mooi moment om te kijken naar een bredere band. Ik ben in de winter van 25mm naar 28mm (en van clinchen naar tubeless) gegaan en dat had ik eerder moeten doen. Wel even kritisch naar je velgen en clearance tussen je remmen/vork kijken.

• koentjuh1987
Heb nog een waardebon van futurumshop 20 euro liggen bij Minimale besteding van 100€. mocht iemand m kunnen gebruiken... stuur even een dm. Ik heb voorlopig niks nieuws nodig bij futurumshop..

Update: kortingscode is al overgedragen aan een andere tweaker..

[ Voor 14% gewijzigd door koentjuh1987 op 19-04-2020 11:29 ]

...

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:44

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik fiets al jaren met Conti Gran Prix vouwbandjes, die bevallen prima. Alle soorten banden gereden, deze bevallen het beste, voor 25 euro per stuk prima betaalbaar.

Whatever.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:23
Whieee schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:43:
[...]

Ik heb 1 fiets op de Schwalbe One Evolution banden. Ze waren in de aanbieding, en het was de skinwall versie :P Bevallen prima, maar waren een absolute hel om op de velg te krijgen. Grip en comfort zijn verder prima en na ~800km geen klachten.
Ik heb er inmiddels ook een 12/1500 km opzitten met deze banden en ze bevallen mij prima. Ook nog nooit lek mee gereden. Zijn idd wel een tikkie strak als je ze er om moet leggen, maar met een paar bandenlichters kom je daar ook wel uit. "absolute hel" is behoorlijk sterk uitgedrukt wat mij betreft :P

Daarvoor continentals gehad, ook niks mis mee. Volgens mij moet je echt je best doen om een slechte band te kopen in dit segment. De rest is marge / persoonlijke voorkeur. Niet te druk over maken imo. :Y)

• Solkram
  • Laatst online: 02-01 15:30
Ik rijd ook op Conti 4000 bandjes en ik ben van 23 naar 28 mm breedte gegaan. Wat een verschil. Veel comfortabeler en minstens even snel. Waar ik voorheen de bakstenen wegen vreesde, zijn deze nu prima te doen.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-01 10:29
NeoPhire schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:05:
Even het pedaal eruit en weer monteren met pasta ertussen, lost 9 van de 10 keer dat kraakje op 😊
Uiteindelijk gedaan, pedaal er uit, netjes pasta er op en weer gemonteerd. Hielp niet. Ook de crank er uit gehaald, netjes schoongemaakt en nieuwe pasta er weer op. Hielp weer niet.
Nog altijd dit probleem (zie video):
https://photos.app.goo.gl/wNvtgewuRzXnaUoC8

(even geen juiste schoenen er bij omdat ik bezig was met het schoonmaken en monteren :) ).

Het kraken is er niet zodra er geen kracht op komt. Het kraken is alleen bij het linker pedaal, rechts geen probleem. Ketting nagekeken, nog in prima staat. Bladen zijn ook gloednieuw (nog geen 200km mee gereden).
Het treedt overigens ook op wanneer ik sta, dus lijkt mij de zadel en zadelpen ook uitgesloten.

Zijn er hier nog meer Tweakers die een idee hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Raznov op 18-04-2020 21:57 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Solkram schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:53:
Ik rijd ook op Conti 4000 bandjes en ik ben van 23 naar 28 mm breedte gegaan. Wat een verschil. Veel comfortabeler en minstens even snel. Waar ik voorheen de bakstenen wegen vreesde, zijn deze nu prima te doen.
Prima dat je het kwalificeert als comfortabeler, maar oppassen met dit soort claims: en minstens even snel. Want tenzij je ook gewisseld bent naar (ongeveer) 80mm hoge velgen is dat simpelweg niet waar. Een 28mm band doet meer dan allen het contactoppervlak veranderen (t.o.v. een 23mm). Het heeft absoluut ook aerodynamische consequenties(!). En dan laat ik de contactoppervlakte discussie dus nog grotendeels buiten beschouwing - de meesten zijn het daar eigenlijk ook wel over eens: 28 geeft ook dan meer weerstand dan 23.

Een goede vuistregel: comfort kost energie. ;)

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-01 10:43
SirLenncelot schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:18:
Thnx voor de reacties allemaal. De fietsenmaker waarmee ik wat testen gedaan heb denkt ook dat het met de flexibiliteit van de voorvork te maken heeft.

En voor de volledigheid: ik rem niet pompend (en al deed ik dat, bij deze lage snelheid moet de fiets gewoon afremmen). Het gebeurt ook met een andere wielen/remschijven/berijders etc. Ik heb het probleem niet eerder gehad, heb al vaker huurfietsen met disc gereden. Speling op balhoofd, bevestiging van de remmen etc zijn allemaal nagekeken door verschillende mensen. Zowel vorig jaar als bij deze nieuwe fiets.

zucht, ik ga nog 1x mee met het wiel vervangen. Anders zit er niets anders op dan omruilen voor een ander model, zonder disc rem dan denk ik.
Je probleem lijkt een stuk erger dan wat ik had, maar het lijkt er toch wel op. Ik rij een Endurace CF SL disc en heb maanden met een gekke speling in m’n voorvork gereden die ik op een zelfde manier ervaarde als in jouw filmpje. Uiteindelijk was het de speling in het balhoofd die in combinatie met een niet volledig rechte remschijf (daardoor wat schokkend remmen) zorgde voor trillingen tijdens het remmen. Het balhoofd wordt op een net wat andere manier dan ik gewend ben vastgedraaid en het plastic plaatje die de schroef borgt bleek achteraf ingescheurd te zijn. Na reparatie en het vastdraaien van het balhoofd geen trillingen meer :)

Cities aren't loud, cars are loud

• Perzikvrucht
Noxa schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:57:
[...]

Lekker de conti's er op gooien en vooral niet een goedkopere banden willen proberen. Anders ben jij die gast die altijd lek rijd, mochten we ooit weer in een peloton mogen fietsen.

Als je toch nieuwe bandjes er op gooit is het meteen een mooi moment om te kijken naar een bredere band. Ik ben in de winter van 25mm naar 28mm (en van clinchen naar tubeless) gegaan en dat had ik eerder moeten doen. Wel even kritisch naar je velgen en clearance tussen je remmen/vork kijken.
Kan je 'gewoon' een bredere band nemen? Of moet je daar wel een speciale soort velg voor hebben?

[ Voor 19% gewijzigd door Perzikvrucht op 18-04-2020 23:48 ]

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 22:41
Perzikvrucht schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:47:
Kan je 'gewoon' een bredere band nemen? Of moet je daar wel een speciale soort velg voor hebben?
Dit is wat bandenfabrikant Continental zegt over bandbreedtes en (interne) velgbreedtes:
Afbeeldingslocatie: https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/blob/680446/26a77087c81e685d74e81f879cda4380/faq-mounting-instructions-picture-04-data.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door DieAnder op 19-04-2020 00:04 ]

• Perzikvrucht
DieAnder schreef op zondag 19 april 2020 @ 00:02:
[...]

Dit is wat bandenfabrikant Continental zegt over bandbreedtes en (interne) velgbreedtes:
[Afbeelding]
Dank! Heb dus zelf de Mavic Aksium 17c wielen, daar zou dus 28mm banden op moeten kunnen. Heb er nu 25mm banden op zitten. Toch maar eens gaan verdiepen of ik naar 28mm moet overstappen :*) ..

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08-2025

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Hallo allemaal, ik was hier al een weekje aan het lurken. 😊 Was al een paar weken aan het kijken naar een fiets om naast mijn MTB te gaan gebruiken en die had ik al stiekem gevonden. Maar van de week de trekker over gehaald. Een zeer fijne Cube Cross Race Pro is het geworden. Gisteren al een paar kilometer op de teller gezet en er gaan er zeker nog vele vele volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09cS5YCg7RY65F3jAfqjYFVSM14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBPwFB0ETbz2HK5aWNqdLBwh.jpg?f=fotoalbum_large

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Grin schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:13:
[...]

Prima dat je het kwalificeert als comfortabeler, maar oppassen met dit soort claims: en minstens even snel. Want tenzij je ook gewisseld bent naar (ongeveer) 80mm hoge velgen is dat simpelweg niet waar. Een 28mm band doet meer dan allen het contactoppervlak veranderen (t.o.v. een 23mm). Het heeft absoluut ook aerodynamische consequenties(!). En dan laat ik de contactoppervlakte discussie dus nog grotendeels buiten beschouwing - de meesten zijn het daar eigenlijk ook wel over eens: 28 geeft ook dan meer weerstand dan 23.

Een goede vuistregel: comfort kost energie. ;)
Dat is wel een beetje een ‘windtunnel redenatie’. Feit is dat er meer suboptimaal wegdek bestaat dan biljartlaken-asfalt, en dan helpen die 28mm banden juist om trillingen weg te poetsen, waardoor je rustiger op je fiets zit, minder vermoeid raakt, en dus makkelijker veel vermogen op de pedalen kan zetten. Het aerodynamisch nadeel is dan vooral in theorie een factor, en de hogere rol weerstand vertaalt zich ook nauwelijks naar de praktijk.

In de windtunnel of op de piste is 23 zeker sneller dan 28mm, maar op de weg maakt het vrij weinig uit. Op een wegfiets kies ik meestal voor het breedste rubber dat in het frame past, en dan de soepelste variant. En ik rijd aanmerkelijk sneller dan toen ik nog stug op 23mm/8bar rondstuiterde :+

De meeste van ons zijn geen profs. Aerodynamisch voordeel door banden keuze valt in de categorie ‘marginal gains’ waar je uiteindelijk niets aan hebt als je rug na 30min op slecht asfalt pijn doet. Comfort = langer fijn kunnen fietsen = meer trainingsuren = beter.

Het grootste aerodynamisch nadeel zit tevens nog altijd op de fiets ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Whieee op 19-04-2020 11:16 ]

• koentjuh1987
ElectricHead schreef op zondag 19 april 2020 @ 04:53:
Hallo allemaal, ik was hier al een weekje aan het lurken. 😊 Was al een paar weken aan het kijken naar een fiets om naast mijn MTB te gaan gebruiken en die had ik al stiekem gevonden. Maar van de week de trekker over gehaald. Een zeer fijne Cube Cross Race Pro is het geworden. Gisteren al een paar kilometer op de teller gezet en er gaan er zeker nog vele vele volgen.

[Afbeelding]
Mooie fiets. Deze kun je naast de mtb ook offroad gebruiken 😉

...

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Zeker een punt @Whieee. Maar andersom geldt dus hetzelfde. Stel je zit goed op 19mm banden @ 8 bar, met gewoon/normaal NL wegdek, dan heb je een voordeel tov 28mm. Simple as that. Op een voorwiel maakt een bandbreedte wel degelijk een verschil, achter een stuk minder. Nederlandse wegen zijn doorgaans prima geasfalteerd, de meesten rijden geen Parijs Roubaix. ;)

Ik moet er zelf ook niet aan denken en rij lekker op 25mm @ 7 bar, wellicht dat ik bij de volgende bandenwissel zelfs naar 28mm achter ga. Maar ik vertel mezelf niet dat het sneller is dan 23mm, ik ben bereid hier wat extra voor te trappen. :)

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:18
Perzikvrucht schreef op zondag 19 april 2020 @ 00:36:
[...]

Dank! Heb dus zelf de Mavic Aksium 17c wielen, daar zou dus 28mm banden op moeten kunnen. Heb er nu 25mm banden op zitten. Toch maar eens gaan verdiepen of ik naar 28mm moet overstappen :*) ..
Check ook even of het past in het frame natuurlijk ;-)

• Holk
Jemig wat een windje. Vanuit katwijk langs de trekvaart naar het noorden; we begonnen ambitieus, na een tijdje hadden we de ambitie weggelegd, maar na de helft waren we tevreden dat de snelheid begon met een 2... En Jep, we. Op 10 meter achter elkaar aan rijden is alsof beide op kop, maar toch is het een stuk gezelliger dan alleen. Wel druk, Kopje en duingebied vol met wielrenners en andere fietsers

• TheTransporter
  • Laatst online: 06:55
Grin schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:17:
[...]

Zipp naven zijn tegenwoordig, d.w.z. de laatste 5-8 jaren, echt prima. Er was ooit eens een probleem met die dingen, van een bepaalde serie, maar dat kan je echt helemaal vergeten. Is nu uitstekend spul. Van de drie die jij noemt zou ik blind voor Zipp gaan. Zijn simpelweg goede wielen. Campa zou ik links laten liggen, met een budget van 1.000 euro zou ik, als het even kan, voor carbon gaan. De andere merken heb ik geen ervaring mee, zouden ook goed(beter?) kunnen zijn; geen idee.
Top dan ga ik daar denk ik voor. Ga even goed zoeken waar ik ze het beste kan bestellen.
Holk schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:15:
Jemig wat een windje. Vanuit katwijk langs de trekvaart naar het noorden; we begonnen ambitieus, na een tijdje hadden we de ambitie weggelegd, maar na de helft waren we tevreden dat de snelheid begon met een 2... En Jep, we. Op 10 meter achter elkaar aan rijden is alsof beide op kop, maar toch is het een stuk gezelliger dan alleen. Wel druk, Kopje en duingebied vol met wielrenners en andere fietsers
Viel me ook op dat het wel aardig druk was. Langs de ringvaart paar keer groepen van 6-8 man tegen gekomen ;(

• Holk
TheTransporter schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:13:
[...]

Top dan ga ik daar denk ik voor. Ga even goed zoeken waar ik ze het beste kan bestellen.

[...]

Viel me ook op dat het wel aardig druk was. Langs de ringvaart paar keer groepen van 6-8 man tegen gekomen ;(
Jep, de mate van homosexuele polygame wielrenners is groot of er zijn nog steeds groepen die niet doorhebben dat ze onder een vergrootglas liggen en gewoon afstand moeten houden. Voor hun eigen gezondheid en die van een ander

• Perzikvrucht
RR46 schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:52:
[...]

Check ook even of het past in het frame natuurlijk ;-)
Puur qua ruimte (kwestie van meten)? Of moet m'n frame nog aan andere eisen voldoen?

En op hoeveel bar rijden jullie op 28mm wielen?

[ Voor 9% gewijzigd door Perzikvrucht op 19-04-2020 14:52 ]

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-01 08:09
Lekker rondje gereden, 106km tegen ruim 30km/h. Viel niet tegen.

• Holk
Perzikvrucht schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:51:
[...]

Puur qua ruimte (kwestie van meten)? Of moet m'n frame nog aan andere eisen voldoen?

En op hoeveel bar rijden jullie op 28mm wielen?
Tussen de 6 en 6.2 bar. Dat is met gewoon binnenbandje, tubeless kun je lager

• Ypuh
  • Nu online
De grafiek van Continental die @DieAnder post vind ik wel vrij conservatief/outdated. Een 25mm of 28mm band past bijvoorbeeld ook prima op een 21c velg, terwijl een 28mm band op een 17c velg al een behoorlijke lightbulb wordt (hoe ze het in hun hoofd krijgen een 52mm band op 17c te plaatsen, al sla je me dood).

Ik denk dat ook dat hier vooral gekeken wordt naar 'gewone' fietsen of mountainbikes en niet specifiek racefietsen. Daar zijn ze marges van een ideale combinatie wel wat dunner en wil je idealiter dat een band even breed valt als de buitenkant van de velg. Hou er rekening mee dat de werkelijke breedte van banden anders is dan wat er op de zijkant staat. Een Conti van 25mm meet al snel 27mm op een normale velg (18c). Op een iets bredere velg (21c) zal deze opblazen naar zo'n 30mm.

@Perzikvrucht Je wilt dus voldoende clearance hebben voor de werkelijke maat van de band. Ca. 3-4mm aan beide kanten rond de chainstays, voldoende afstand tot de zadelbuis en voldoende ruimte onder de kroon van de voorvork en remhoeven. Als je twijfelt kun je het makkelijk opmeten met een schuifmaat. 28mm (wat in de praktijk dus vaak een 25mm band is) + 6-8mm aan clearance. Heb je dan nog over dan kun je een 28mm band overwegen die meestal als een 30-31mm valt.

Bigger = better is mijn ervaring, maar groter dan 30mm is wat mij betreft niet nodig. Ook passen in mijn Cervelo maar 23mm bandjes en daar rij ik ook regelmatig 150km+ ritten mee, dus zo erg is het ook weer niet (tenzij je in Belgie woont).

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 19-04-2020 15:57 ]

• Morrar
Ook rondje ringvaart met de klok mee gereden vandaag. Tegen wind was echt harken... Uiteindelijk rond de 30 per uur kunnen blijven met ruim 200 W gemiddeld.

Was inderdaad vrij veel volk op de been; veel wielrenners en flink aantal motoren ook wel. Daarentegen minder naast elkaar fietsende grijze bollen gezien dan langs de kust. Vond het daarom zelf wel te doen qua drukte.

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08-2025

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

koentjuh1987 schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:27:
[...]

Mooie fiets. Deze kun je naast de mtb ook offroad gebruiken 😉
Dank je! Dat is ook een beetje de bedoeling. Natuurlijk niet zulk ruw terrein dan de MTB. Ander verschil is deze kan ik iets beter op snelheid krijgen en houden. Loopt een tandje soepeler op de redelijk smalle noppenbandjes in vergelijking met de echte MTB banden. 😁

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• magic_nl
  • Laatst online: 14-01 14:22

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Weet iemand of je bontrager verlichting kunt bedienen vanaf een Garmin horloge?
Horloge koppelt wel via ANT+.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Grin

Grin

Ride si sapis.

TheTransporter schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:13:
[...]
[...]
Je kan ze prima bestellen bij Wielerkoopjes, ik heb daar ook wel eens geshopt. Ze hebben regelmatig mooie aanbiedingen met wielsets, deze Zipp 302 zijn daar op dit moment erg scherp geprijsd; 90 euro goedkoper dan Mantel.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-01 16:21

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Sinds vandaag een raar probleem op mn fiets. Het heeft te maken met de stuurstang, daar bestaat geen twijfel over. Maar wat...

Mijn stuur werkt nog gewoon, daar even mee beginnen. Maar, ... het heeft de neiging liever rechtdoor te gaan dan te draaien. Ik verduidelijk, wanneer ik van rechtdoor naar zowel links of rechts draai, ervoor ik een klein beetje weerstand. Alsof ergens een plooitje inzit. Omgekeerd is het ook waar. Stel ik hef de fiets op en het stuur staat gedraaid. Wanneer ik de fiets licht kantel en het stuur begint de andere kant uit te gaan (heel zachtjes) dan blijkt het hangen in "rechtdoor" stand. Dat tot ik voldoende ver kantel, dan doet het stuur het gewoon weer.

Ik zou denken vandaag iets kapot gereden te hebben, maar herinner me geen zware beuken.

Iemand enig idee? Gaat het me veel geld kosten en vooral is het nog veilig hiermee op de baan te gaan.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:07
Joindry schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:43:
Sinds vandaag een raar probleem op mn fiets. Het heeft te maken met de stuurstang, daar bestaat geen twijfel over. Maar wat...

Mijn stuur werkt nog gewoon, daar even mee beginnen. Maar, ... het heeft de neiging liever rechtdoor te gaan dan te draaien. Ik verduidelijk, wanneer ik van rechtdoor naar zowel links of rechts draai, ervoor ik een klein beetje weerstand. Alsof ergens een plooitje inzit. Omgekeerd is het ook waar. Stel ik hef de fiets op en het stuur staat gedraaid. Wanneer ik de fiets licht kantel en het stuur begint de andere kant uit te gaan (heel zachtjes) dan blijkt het hangen in "rechtdoor" stand. Dat tot ik voldoende ver kantel, dan doet het stuur het gewoon weer.

Ik zou denken vandaag iets kapot gereden te hebben, maar herinner me geen zware beuken.

Iemand enig idee? Gaat het me veel geld kosten en vooral is het nog veilig hiermee op de baan te gaan.
Heb je dan niet te lang met een los afgestelde topcap rondgereden en op die manier je lagers beschadigd door de speling? (Of was dit alleen vroeger bij de oude balhoofd/stuurpen combinaties?)

Anyway als het dit is, ben je met een nieuw balhoofd als het goed is klaar

Strava

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-01 08:09
Joindry schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:43:

Twee nieuwe lagers in het balhoofd zetten. Zou met €50-60 wel bekeken moeten zijn als je het laat doen. Zelf doen €25-€30.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
Ik kwam dit fietsje tegen. Leek me wel wat. Ik rij nog altijd op een "fitness bike" dwz een recht stuur (wel met bar ends en een ligstuur) 3x10 alu, dus ik wil eigenlijk eerst uitvinden hoe een "echte" racefiets rijdt voor ik echt een nieuwe ga doen.
https://link.marktplaats.nl/m1539215338
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/ZzYAAOSw9WBenIFE/$_86.JPG
Verkoper vertelde dat er 5500km gereden was, factuur aanwezig, en er zijn nog geen slijtagedelen vervangen.
Volgens mij is dit model uit 2016. Hij heeft hem er gisteren voor 1250 opgezet, maar is al gedaald naar 1100 nu.
Ik ben zelf 181; binnenbeenlengte ~89cm

Ik heb zelf het gevoel dat ie dus voor mij te klein is, en dat de prijs te hoog is, maar wellicht iemand die er nog iets over kan zeggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 19-04-2020 21:12 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Grin schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:37:
Zeker een punt @Whieee. Maar andersom geldt dus hetzelfde. Stel je zit goed op 19mm banden @ 8 bar, met gewoon/normaal NL wegdek, dan heb je een voordeel tov 28mm. Simple as that. Op een voorwiel maakt een bandbreedte wel degelijk een verschil, achter een stuk minder. Nederlandse wegen zijn doorgaans prima geasfalteerd, de meesten rijden geen Parijs Roubaix. ;)
Ik weet uiteraard niet waar je woont, maar ik heb de afgelopen jaren genoeg bedroevend asfalt meegemaakt. Zeker als je de hoofdwegen links laat liggen (want vol met ouderen op pedelecs) kom je al snel op minder ideaal asfalt uit. Of op wegen waar het asfalt niet per se slecht is, maar waar 90% van de tijd een dikke laag opgedroogd klei op ligt. :X (welkom in de Betuwe)

Mbt tot rolweerstand: https://www.bicyclerollin...rand-prix-5000-comparison dit laat een iets ander beeld zien dan hier geschetst wordt. Een smallere band heeft weliswaar een (klein) aero voordeel (hooguit een paar Watt), maar zoals ik al zei zit het grootste aerodynamisch nadeel bovenop de fiets.

Met een dunne harde band zal ik eerder een gebrek aan comfort ervaren, wat ik (als relatief fitte recreant) zal opvangen door eerder met gestrekte armen te gaan rijden, schouders opgetrokken, lichaam iets omhoog. Dat ontlast de onderrug, geeft een gevoel van controle, maar vergroot het vooraanzicht behoorlijk. Zit ik comfortabel dan zijn mijn armen gebogen, schouders ontspannen en omlaag, en is mijn gehele positie vlakker. Op basis van mijn eigen powerdata kan dat bij mij eenvoudig een verschil maken van 15-40W.
Ik moet er zelf ook niet aan denken en rij lekker op 25mm @ 7 bar, wellicht dat ik bij de volgende bandenwissel zelfs naar 28mm achter ga. Maar ik vertel mezelf niet dat het sneller is dan 23mm, ik ben bereid hier wat extra voor te trappen. :)
Het is hoogstwaarschijnlijk dus wel sneller ;) Lagere rolweerstand sowieso (aldus de link die ik hierboven aanhaal), maar ook meer grip, meer comfort, dus eenvoudiger om in de ideale houding kracht op de pedalen te brengen, dus hogere efficiëntie. Er zal vast een synthetische test zijn waarbij een motorisch aangedreven wiel op een rollenbank sneller rolt met een dun bandje, maar dit is een fiets, aangedreven door een mens. En die mens is waar de grootste verschillen te halen zijn. Als die mens alle kanten op stuitert, gaat er kracht verloren. Als die mens pijn heeft, gaat er kracht verloren. Als die mens zich schrap zet op slecht asfalt, vergroot de luchtweerstand, en gaat er snelheid verloren. Forceer je die mens in een enorm aero positie (slam your stem) is er een goede kans dat die mens minder vermogen kan leveren, en ga je netto langzamer.

De marginal gains die misschien zichtbaar zijn in een synthetische test maken uiteindelijk niets uit op de weg, waar je als reguliere fietser gewoon lekker hard wilt trappen. Dan moet een band grip bieden, comfort bieden, niet snel lek gaan, en bij voorkeur ook nog een beetje oké rollen. In die volgorde. Want zonder grip lig je te rollen, zonder comfort gaat het fietsen je vanzelf tegen staan, en als je lek rijdt kom je sowieso niet vooruit.

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:48
Ik ben van plan om zelf een racefiets op te bouwen. In eerste instantie probeer ik een tweedehands frame te scoren. Vind het aanbod echter tegenvallen. Weet iemand toevallig nog een betrouwbaar adres?

Ben nu ook aan het overwegen om een frame uit China te bestellen. Zijn er mensen met ervaringen? Eventuele shops waar je juist wel/niet bestellen en valt er daarnaast ook iets te zeggen over de kwaliteit?
Ben erg benieuwd!

[ Voor 19% gewijzigd door ThijsM op 19-04-2020 22:07 ]

• Noxa
ThijsM schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:48:
Ik ben van plan om zelf een racefiets op te bouwen. In eerste instantie probeer ik een tweedehands frame te scoren. Vind het aanbod echter tegenvallen. Weet iemand toevallig nog een betrouwbaar adres?

Ben nu oom aan het overwegen om een frame uit China te bestellen. Zijn er mensen met ervaringen? Eventuele shops waar je juist wel/niet bestellen en valt er daarnaast ook iets te zeggen over de kwaliteit?
Ben erg benieuwd!
Geen persoonlijke ervaringen. Wel wielen besteld uit china en daar goede ervaringen mee. wheelsfar.com.

Vond wel afgelopen week dit youtube kanaal. Deze knakker gaat helemaal los op chinese import goodies. Wellicht handige info.

• koentjuh1987

Ben nu ook aan het overwegen om een frame uit China te bestellen. Zijn er mensen met ervaringen? Eventuele shops waar je juist wel/niet bestellen en valt er daarnaast ook iets te zeggen over de kwaliteit?
Ben erg benieuwd!
Hier wel een keer een zelfbouw met een Chinees frame gezien.. volgens mij @DDX maar kan het mis hebben

...

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Whieee Hier is al zoveel over geschreven, de rode lijn die ik telkens ontwaar is dat een smallere band uiteindelijk, in de echte wereld, je het meeste brengt. Dat blijkt ook uit je eigen bron:
"We feel the ultimate test is adjusting all tires to the same comfort level. When all tires are adjusted to the same comfort level, rolling resistance is nearly the same (0.2 watts max) for all sizes of the GP 5000."
Soms is het een extreem klein verschil, zoals hier, en soms is het meer (nooit echt veel). Hambini heeft een aantal leuke video's gemaakt over tyre width/aero. Hier gaat het, in extreme combinaties, om iets hogere wattages.

Ik heb het idee dat wij met een precies tegenovergestelde blik hetzelfde stellen. Ik ga uit van een normaal wegdek, dat je vrij bent van ongemak en dat je goed op je fiets zit, dus helemaal zonder problemen. En dat je niet slechter/beter wordt van 23, 25, of 28 banden. Ik heb veel op 23mm gereden, en rij nu al maanden op 25mm. Deze 25mm banden zijn marginaal comfortabeler, en daarom blijf ik daar op rijden. Ik geloof niet dat je met een wissel van 23mm naar 28mm pijn kan oplossen of voorkomen, je moet goed op je fiets zitten. Hetzelfde met 'slam your stem', dat is maar voor een zeer beperkte groep rijders weggelegd: goed getraind, soepel, etc etc En zelfs die moeten zo'n houding trainen, dat komt je niet aanwaaien.

De meeste aero gains haal je idd uit je zithouding. Maar dat is geen reden om al het andere te negeren. Je moet het in perspectief zien. Als je (al) goed op je fiets zit, en dat doe ik, dan kan je naar de volgende stap. Dit zijn o.a. aero wielen, frame, stuur en passende banden die, voor je specifieke velghoogte, niet te breed zijn. Zo zijn we allemaal met onze hobby bezig.

Ohja, ik zou nog een criterium willen toevoegen aan jouw lijstje: een band moet mooi zijn. De Pirelli P Zero Velo bevalt mij in dat opzicht nog het beste.
De meeste afgrijselijke racefietsbanden zijn bruin of met van die bruine strepen aan de flanken. Die banden doen mij letterlijk pijn aan de ogen... :+

[ Voor 8% gewijzigd door Grin op 19-04-2020 22:37 ]

• Prulleman
Alles heeft zo zijn eigen plaats, ook alle bandenmaten. 25mm zal echt wel sneller zijn in sommige gevallen, maar ik denk dat een rit van 2+ uur over normale Nederlandse fietspaden en wegen voor de meeste fietstoeristen sneller gaat op 28mm, met name door het (marginale) verschil in comfort, wat na een een paar uur op de fiets toch me gaat tellen en door de meeste wegen/paden toch minder vlak zijn dan je denkt. De grens ligt echt niet bij kasseien.

Met alleen die 3mm in de banden ben je er overigens nog niet.. de velg breedte maakt ook echt verschil. + Je kan beter een goede soepele 25mm hebben dan een stugge 28mm op een te smalle velg.

Kortom je kan niet zeggen wat beter is zonder alle factoren erbij te noemen, maar 28 mm is zijn plekje niet voor niets aan het veroveren.

Net zoals bij MTB de interne velg breedte de afgelopen jaren van 19 mm naar 25+ voor xc is gegaan (met 2.25”/57mm banden). En zelfs 30-40 mm voor het ruigere werk met 2.4-3"banden. Zelf overgestapt van 21mm naar 26.5mm velgen. Beide met 2.25 banden rij ik nu 1,3-1,4 bar ipv 1,7-1,8. En daarmee heb ik echt (over veel ritten gemeten) een duidelijke winst in grip, comfort en snelheid.

[ Voor 29% gewijzigd door Prulleman op 19-04-2020 22:42 ]

Strava

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-01 16:44

Ben erg benieuwd!
Er is op fiets.nl forum een heel topic over China frames.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:36
ElectricHead schreef op zondag 19 april 2020 @ 04:53:

[Afbeelding]
Nice! Veel plezier Ik heb de versie van een paar jaar terug als tweede fiets. Echt een toppertje!

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• magic_nl
  • Laatst online: 14-01 14:22

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Grin schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:21:
Ohja, ik zou nog een criterium willen toevoegen aan jouw lijstje: een band moet mooi zijn. De Pirelli P Zero Velo bevalt mij in dat opzicht nog het beste.
De meeste afgrijselijke racefietsbanden zijn bruin of met van die bruine strepen aan de flanken. Die banden doen mij letterlijk pijn aan de ogen... :+
En dat heet smaak/persoonlijke voorkeur en is zo subjectief als maar zijn kan. Ik rijd op banden met een rode rand, want dat past bij m’n frame. Dan heb je de keuze snel beperkt.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:06
Mijn racefiets ( Pro-Lite ) zie TS staat op MP heb wat anders gekocht ;)

[ Voor 9% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 20-04-2020 09:23 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:52
magic_nl schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:12:
[...]

En dat heet smaak/persoonlijke voorkeur en is zo subjectief als maar zijn kan. Ik rijd op banden met een rode rand, want dat past bij m’n frame. Dan heb je de keuze snel beperkt.
Grappig. Eerst geef je terecht aan dat het om smaak/persoonlijke voorkeur gaat en vervolgens zeg je dat op banden rijd met een rode rand aangezien dat bij het frame past en de keuze daardoor snel beperkt is. Ik neem aan dat je bedoeld, dat jij vind dat het bij het frame past waardoor het voor jou de keuze heeft beperkt ;)

• Prulleman
hmmm, dat je bij 2 vergelijkbaar presterende banden de mooiste kiest.. prima, maar vanaf de andere kant benaderen zou ik niet doen, wie weet wat er dan aan rommel overblijft. (zo zwart wit zal het de keuze in de praktijk niet zijn... maar ik zou, zeker bij banden, pas als laatste naar de looks kijken.)

Strava

• koentjuh1987
heb ooit goedkope schwalbe bandjes gepakt omdat die op de band een witte of blauwe marker hadden. Stond wel leuk... maar de kwaliteit van de band was verre van goed. Tijdens de beklimming van de mont ventoux zag ik dat er toch iets mis was met de band. Omhoog rijdend geen probleem maar dalen met 70+ wil je liever geen bobbel op je band hebben.

...

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dat is een 'Captain Obvious' @Prulleman... Het is een hekkensluiter. Alhoewel ik nooit op een retro bruine band zal rijden, al krijg ik er 10 watt bij :+

En ja: uiteraard zijn er fietsen die het mooiste smoelen met een bruine (retro) band. Zie het wederom als een vuistregel. Ik heb een fietsgenoot met een prachtige zwarte carbon Canyon, dat aeromodel, alles mooi zwart en dan van die bruine flank banden... Dat snap ik dus niet. Maar iedere zijn ding :)

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Ben erg benieuwd!
Op de groep na rij ik voornamelijk met Chinese spullen (frame, wielen, stuur, stuurpen). Ik merk amper/geen verschil en zie geen enkele reden om (soms) honderden euro's meer neer te leggen omdat er dan een (europees) merktekentje op staan (en in sommige gevallen kan je die er prima zelf op plakken ;) ).

Ik rij op een Chinees F10 frame en sinds dit jaar op een Thrust (slechtweer fiets die veel te mooi is geworden), wat een volledig chinees frame is. Beide zijn prima frames, rijden bijzonder goed en zitten prima in elkaar.

Voordeel: de frames zijn +/- 500 euro. Ben ik ze over 2 jaar zat, dan is de drempel niet heel hoog om ze simpelweg te vervangen.

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 86 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).