Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 81 ... 657 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 19:27

User

S3

Ik heb net ook even lekker een rondje gedaan in kort-kort (met windvest aan, dat wel) en ik kwam meer wielrenners tegen dan normaal. De meesten netjes alleen (of overduidelijk als gezin), behalve een groep van een man of 5-6. Lekker dicht op elkaar, allemaal hetzelfde tenue aan zo te zien. Goed bezig jongens! :F
Helaas staan ze niet tussen mijn Fly-by's op Strava, ben wel benieuwd wie het waren en of ze ook uit het dorp kwamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-06 17:07
Even vraag met betrekking tot de ketting. Ik heb gisteren mijn fiets helemaal schoongemaakt en de ketting ontvet. Vervolgens voor het eerst squirt lube aangebracht op de ketting. Vandaag circa 50 km gefietst en de ketting ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXZWE4vRde_y4enTtiw7Y8sluRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pio1paTpm2PLj4aQUomcow12.jpg?f=fotoalbum_large

Hoort het er zo uit te zien of zou de ketting schoner moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Doekje erlangs en klaar

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 07:02
Arno90 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:09:
Even vraag met betrekking tot de ketting. Ik heb gisteren mijn fiets helemaal schoongemaakt en de ketting ontvet. Vervolgens voor het eerst squirt lube aangebracht op de ketting. Vandaag circa 50 km gefietst en de ketting ziet er nu zo uit:

Hoort het er zo uit te zien of zou de ketting schoner moeten zijn?
Er zijn een paar factoren die een rol spelen.
Ook al was je ketting op het eerste gezicht schoon, van binnen kan hij nog vuil zijn geweest.
Als hij helemaal schoon was, en de verbindingen van de schakels in de olie hebt gezet, en je neemt een stoffige weg, dan krijg je zoiets. Ik zou er even met een doek overheen gaan want de schakels hebben van binnen na 50 km nog genoeg smeermiddel.

a backup is a man's best friend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 15:31

Grin

Ride si sapis.

@Arno90 Is dat een racefiets of een ATB? ;) Nee, dat moet echt schoner zijn dan dit.
Ik zie gewoon smeer zitten in de kettingbuisjes... Je moet dat spul er echt op druppelen, het hoeft alleen te smeren op de schurende/bewegende delen. Die buisjes moet je doorheen kunnen kijken.
Dit is mijn ketting na ruim 400 KM zonder enig onderhoud. Null niks nada, niet eens een doekje er overheen gehaald. Ik ga hem morgen weer schoonmaken wat hij is nu veel te smerig. Daar kan je niet tegen trappen, de energie die daar in gaat zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppCfLPmpALxKOmPC3MIDNaLq4Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2HpI76acwjgYbB2hrxh4oim.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Grin op 04-04-2020 17:33 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:33
Mag ik even uitvallen?

Wat de fuck mensen, doe een helm op! Heel veel wielrenners, jong en oud, zonder een dop op hun kop. Ongelofelijk, wat een niet nadenkende mensen. Een ongelukje zit in een klein hoekje en dan is een helm prioriteit nummer 1. Met de druk op de zorg wil je dan toch niet een extra bezoekje brengen aan de eerste hulp (als het daar bij blijft). Ongehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
Heyster schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:27:
[...]

Er zijn een paar factoren die een rol spelen.
Ook al was je ketting op het eerste gezicht schoon, van binnen kan hij nog vuil zijn geweest.
Als hij helemaal schoon was, en de verbindingen van de schakels in de olie hebt gezet, en je neemt een stoffige weg, dan krijg je zoiets. Ik zou er even met een doek overheen gaan want de schakels hebben van binnen na 50 km nog genoeg smeermiddel.
Dank voor de reacties. Ik heb inderdaad geen doek over de ketting gedaan, omdat op de tube stond: ‘Do not wipe off’ ik ga een doek langs de ketting halen en kijken wat het resultaat dan is. Weer wat geleerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
En eigenlijk is het beter als je 3 lagen squirt op de ketting doet voordat je gaat rijden. Eerste laag dik en overnacht drogen. Dan twee wat dunnere lagen maar ook goed indrogen.

Maar wat je op je ketting hebt, zie ik ook wel. Beetje zand en wax, doekje en het is weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
Holk schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:33:
En eigenlijk is het beter als je 3 lagen squirt op de ketting doet voordat je gaat rijden. Eerste laag dik en overnacht drogen. Dan twee wat dunnere lagen maar ook goed indrogen.

Maar wat je op je ketting hebt, zie ik ook wel. Beetje zand en wax, doekje en het is weg
Goede tip. Ik heb er gisteravond 1 dikke laag opgedaan en vanochtend alleen even de ‘kaarsvet achtige druppels’ weggehaald met een doek, maar had dus even een doek over de hele ketting moeten halen. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:45
Holk schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:07:
Mag ik even uitvallen?

Wat de fuck mensen, doe een helm op! Heel veel wielrenners, jong en oud, zonder een dop op hun kop.
Nee, dat lijkt me niet gepast.
Dat is die mensen hun eigen verantwoordelijkheid. Net als vuurwerk afsteken met ouwejaar, jezelf in een coma zuipen of naar buiten gaan terwijl het advies is om binnen te blijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
DieAnder schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:44:
[...]

Dat is die mensen hun eigen verantwoordelijkheid. Net als vuurwerk afsteken met ouwejaar, jezelf in een coma zuipen of naar buiten gaan terwijl het advies is om binnen te blijven.
:F

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 13:39

Crazy D

I think we should take a look.

Grin schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:28: Daar kan je niet tegen trappen, de energie die daar in gaat zitten.
Ah, daarom rij ik zo langzaam :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

DieAnder schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:44:
[...]

Dat is het helemaal niet! Denk ook eens aan de mensen in de zorg die zo'n gek moeten gaan verzorgen omdat hij te lam was een helm te dragen. Walgelijk gewoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Grin schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:17:
[...]

Dat is het helemaal niet! Denk ook eens aan de mensen in de zorg die zo'n gek moeten gaan verzorgen omdat hij te lam was een helm te dragen. Walgelijk gewoon!
Er is geen wettelijke helmplicht. Discussion closed. Move on.

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

* Grin checkt uit. Hier ga ik geen tijd aan verspillen.

[ Voor 43% gewijzigd door Grin op 04-04-2020 19:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

MrBarBarian schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:18:
[...]

Er is geen wettelijke helmplicht. Discussion closed. Move on.
Tot een tijdje geleden mocht je ook gewoon in groepen fietsen, handen schudden, en naar de kroeg. Uitgerekend in deze tijd is het hoogst onverantwoord om zonder helm met je racefiets of MTB de weg op te gaan. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en zorgpersoneel is nogal schaars momenteel.

Of er nu wel of geen 'wettelijke helmplicht' is, je kunt prima een asociale zak hooi zijn zonder een wet te overtreden.

Launching containers into space

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:54
Een helmplicht voor wielertoeristen zou wel echt een goede ontwikkeling zijn wat mij betreft. Maar kan me voorstellen dat het opstellen en handhaven van dergelijke wetgeving lastig is, wanneer is iets een racefiets bijvoorbeeld of moet het dan voor alle fietsers verplicht worden?

Als je zonder helm fietst heb je in ieder geval wel veel vertrouwen in je medemens, de reden dat ik een helm draag op de racefiets en op de piste is voornamelijk omdat ik de vaardigheden en oplettendheid van andere mensen niet in kan schatten.

Het zijn naast de gelegenheidsfietsers van nu opvallend vaak oudere mannen die wijdbeens op een Pinarello of Bianchi zitten die geen helm dragen, soms wel met een soort bandana a la Pantani.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-06 16:48
Ik ben een keer gevallen en m'n helm was op 3 plaatsen gebroken. Ik wil niet weten wat er met m'n hoofd zo gebeurd zijn mocht ik zonder helm gefietst hebben op dat moment ;).

Zonder helm voel ik me ook niet 'compleet', dus heb ik hem altijd aan als ik ga fietsen :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-06 16:52

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Iets wat gezond verstand is, behoeft eigenlijk geen wetgeving. Sommige mensen hier doen mijn geloof in de mens toch weer wankelen.

In België is geen helmplicht, maar ik ken niet één organisatie voor wielertoeristen die niet zelf de regel leggen dat een helm dragen verplicht is, bij het dragen van hun teamtenue. NIEMAND doet daar ook moeilijk over.
In wielerwedstrijden en evenementen is die verplichting er wel. Geen helm = geen startnummer.
Is dat niet diezelfde kerel de ook 60 Watt ofzo spaart met banden? Ik zou zijn verhalen zowat delen door 10, dan heb je wss en realistischer verhaal. 30 Watt op een ketting? Wat dat er eentje die opa had laten liggen op zijn fiets in 1942 en geparkeerd had in het Ijsselmeer? :P

[ Voor 39% gewijzigd door Joindry op 04-04-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
Louislouislouis schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:39:
Het zijn naast de gelegenheidsfietsers van nu opvallend vaak oudere mannen die wijdbeens op een Pinarello of Bianchi zitten die geen helm dragen, soms wel met een soort bandana a la Pantani.
Je vergeet dat m.n. de Jan Janssen rijders structureel ook geen helm dragen.
(Maar dat kan natuurlijk toeval zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 19:04

Phydomir

Dennis

Ach ja. Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid. Als ik op de racefiets zit dan doe ik een helm op. Als ik op de oma fiets even naar de supermarkt fiets niet. Net zo gevaarlijk, maar eigen verantwoordelijkheid.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 11:52
Grin schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:17:
[...]

Tja, longafdeling ligt ook vol rokers.

Ook walgelijk trouwens, dat roken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:21
Ik heb op de racefiets en ATB altijd een helm op, ook als ik met de kinderen ga ATB'en. Op de gewone fiets doe ik dat niet. Dat is op zich wel raar. Eigenlijk is het type fiets niet bepalend, maar meer de snelheid en de activiteit. Zo zie ik mensen op de racefiets met snelheden die je op een gewone fiets ook haalt. Andersom fiets ik op mijn gewone fiets soms ook snelheden waarvoor je je op een racefiets ook niet hoeft te schamen. Maar dat laatste is dan zonder helm.
Kortom, lastige discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:29
Gisteren een gedeelte van de AGR (solo) gefietst (meer toeval dan vooraf plan eigenlijk), was opmerkelijk rustig, gelukkig! Enkel vele (met name solo) wielrenners. Al zag ik wel meermaals handhaving, of dat er iets mee te maken heeft? Enfin, prima fiets weer met een klein briesje 8)

Wat ik me af vroeg, hoe doen jullie ritjes (op eigen gelegenheden), vanaf pakweg 125Km (icm een portie Hm) of meer op het gebied van drank bevoorrading? Met 2 bidons red ik dat toch echt niet, zeker als het straks wat warmer wordt...

Edit: Waar ik dus net achter kom, wist wel van bestaan WML drankwater punten, maar er is blijkbaar ook een app om ze te vinden! Dit is echt super! Hier kunt je dus (gratis) water bijvullen 24/7 en zien waar in de regio deze punten zich bevinden _/-\o_ (app heet: ''Drinkwater'' in iOS App store)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Vanochtend vroeg gaan fietsen om de onvermijdelijke kuddes te ontwijken. Deels geslaagd. Het was redelijk rustig op de Betuwse dijken.

Wat dan wel weer jammer is, is de duo’s die midden op de dijk gaan fietsen (zowel wielrenners als ouderen-op-ebikes), voetgangers die zoals altijd ieder aan een andere kant gaan lopen, en helaas ook een paar groepen wielrenners die zich niets aantrekken van welk verbod dan ook.

Maar goed. Mooi rondje, overal afstand kunnen houden, en als vanmiddag de rest van de kudde naar buiten komt zit ik in mn tuin met een biertje :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02:08
Over helm/geen helm.

Passen jullie je fietsgedrag erop aan?
Ik merk zelf dat ik op mijn woon-werk fiets helemaal niet zoveel langzamer rijd dan op mijn racefiets. Op de racefiets draag ik een helm, op mijn woon+werkfiets niet, wat ook ietwat hypocriet is.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Galois

1811 - 1832

RR46 schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:49:
Gisteren een gedeelte van de AGR (solo) gefietst (meer toeval dan vooraf plan eigenlijk), was opmerkelijk rustig, gelukkig! Enkel vele (met name solo) wielrenners. Al zag ik wel meermaals handhaving, of dat er iets mee te maken heeft? Enfin, prima fiets weer met een klein briesje 8)

Wat ik me af vroeg, hoe doen jullie ritjes (op eigen gelegenheden), vanaf pakweg 125Km (icm een portie Hm) of meer op het gebied van drank bevoorrading? Met 2 bidons red ik dat toch echt niet, zeker als het straks wat warmer wordt...

Edit: Waar ik dus net achter kom, wist wel van bestaan WML drankwater punten, maar er is blijkbaar ook een app om ze te vinden! Dit is echt super! Hier kunt je dus (gratis) water bijvullen 24/7 en zien waar in de regio deze punten zich bevinden _/-\o_ (app heet: ''Drinkwater'' in iOS App store)
Wat ik als het warm is vaak doe is om een paar uur van tevoren er gewoon voor te zorgen dat ik veel drink (2 liter water in de twee uur voordat ik op de fiets stap) en dan neem ik 2 bidons mee van 75 cL en daarmee kon ik dan een heel eind: een tocht van 3-4 uur red ik daar dan wel mee (tenzij het inderdaad 30+ graden is).

Of ik loop even een café(taria) binnen en vraag of ze mijn bidon willen bijvullen. Wat ik ook wel eens gedaan heb, is aan iemand die in de tuin aan het werk is, vragen of ze mijn bidon kunnen bijvullen. Mensen vinden dat ook erg leuk is mijn ervaring, dan zijn ze altijd erg geïnteresseerd waar je vandaag komt, hoeveel km je doet, enz.

Vorige zomer fietste ik vanuit huis naar een familieweekend 150 km verderop en heb mijn route via een drankwaterpunt gepland die ik gevonden had op: https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/. Erg mooie website en hij lijkt een stuk uitgebreider dan vorig jaar!
Whieee schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:59:
Vanochtend vroeg gaan fietsen om de onvermijdelijke kuddes te ontwijken. Deels geslaagd. Het was redelijk rustig op de Betuwse dijken.

Wat dan wel weer jammer is, is de duo’s die midden op de dijk gaan fietsen (zowel wielrenners als ouderen-op-ebikes), voetgangers die zoals altijd ieder aan een andere kant gaan lopen, en helaas ook een paar groepen wielrenners die zich niets aantrekken van welk verbod dan ook.

Maar goed. Mooi rondje, overal afstand kunnen houden, en als vanmiddag de rest van de kudde naar buiten komt zit ik in mn tuin met een biertje :Y)
Ik probeer daarom deze dagen toch wel 'brede' wegen op te zoeken. Heb een leuk rondje hier in de buurt die ook langs fietspaden gaat die smal zijn en die vermijd ik nu toch wel.
Maarten_E schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:21:
Over helm/geen helm.

Ik merk zelf dat ik op mijn woon-werk fiets helemaal niet zoveel langzamer rijd dan op mijn racefiets. Op de racefiets draag ik een helm, op mijn woon+werkfiets niet, wat ook ietwat hypocriet is.
Dan fiets je of op de racefiets te langzaam of op je woon-werk-fiets te snel :)

Als je op je woon-werk-fiets rond de 20-25 kmh fietst, dan fiets je denk ik al rap. Fiets je harder op je woon-werk-fiets dan ben je wel erg sportief bezig en is een helm wel verstandig lijkt mij.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Over helm/geen helm.

Als ik de luxe heb om op de fiets naar het werk te kunnen, doe ik dat op de racefiets. Met een helm uiteraard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Sorry I poked a bear...

Verbaas me wel een beetje dat in het wielren topic geen consensus is over het dragen van een helm..

Vandaag weer erg druk op de weg, wilde vanmiddag maar zag al dat half Nederland buiten is (op afstand etc., wel op de juiste manier!), slalommen is niets voor mij. Of ik ga weer een dorp ‘inkleuren’ of ga een uurtje binnen trappen en komende week even buiten spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
@Galois thnx voor de tip, handige site! De app die ik aanhaalde is dus van WML (lees: Limburg), maar blijkbaar is het voor heel NL in kaart is gebracht! Even bij favorieten zetten (voor als ik eens buiten Limburg ga fietsen/trailen), je weet nooit wanneer het van pas kan komen?

En wat je zegt, iemand in de tuin vragen of cafe oid is absoluut in optie, gisteren ook overwogen (tuin) maar ivm corona bewust niet gedaan, uiteindelijk een tankstation opgezocht.

Just a idea: deze site toevoegen aan openingspost?
Holk schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:31:
Sorry I poked a bear...

Verbaas me wel een beetje dat in het wielren topic geen consensus is over het dragen van een helm..
Eens! Evenals het aantal wat ik op de weg spot, bizar!

Absolute non discussie voor wielrennen ;als je het mij vraagt). Enfin, iedereen zou oud en wijs genoeg moeten zijn... Amen ;-)

[ Voor 28% gewijzigd door RR46 op 05-04-2020 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:35
Galois schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:34:
[...]
Als je op je woon-werk-fiets rond de 20-25 kmh fietst, dan fiets je denk ik al rap. Fiets je harder op je woon-werk-fiets dan ben je wel erg sportief bezig en is een helm wel verstandig lijkt mij.
Mijn w-w fiets is een ebike (Giant) en dus fiets ik permanent in de begrenzer == 25 km/u. Haal gemiddelde van ca 23.5 km/u op w-w (9 km). Met een slechte dag op de racefiets moet ik zien of ik daar boven kom... maar fiets ook primair in het weekend voor de lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Holk schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:31:
Sorry I poked a bear...

Het is een forum. Verschil van inzicht en mening maakt de discussie juist interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
DieAnder schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:35:
[...]

Het is een forum. Verschil van inzicht en mening maakt de discussie juist interessant.
Je grossiert wel in dooddoeners zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 19:04

Phydomir

Dennis

Het viel me nog mee hoe druk het was qua fietsers. Stukje Posbank mee gepakt maar veel meer motoren dan fietsers. Ook geen groepjes gezien en iedereen probeerde wel rekening met elkaar te houden. Wind was wel wat steviger dan in had verwacht.

Wel weer enorm lopen ergeren aan duo's die met z'n tweeën het hele fietspad nodig, op een fietspad die beide kanten op gaat. Persoon rechts die links tegen het midden aan rijdt en persoon links op de verkeerde weg helft...

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Vandaag even lekker aan het poetsen geweest, 2 uur bezig om alles schoon te spoelen en in het vet te zetten. Dit verhaal heb ik al eens eerder gepost, hierbij nogmaals mijn schoonmaakritueel.

Ik gebruik alleen schoonmaakspullen van Muc-Off.
Alleen wanneer de fiets echt smerig is pak ik Muc-Off Bike Cleaner (inspuiten, 5min. wachten) en een emmer water+spons. Daarna afdrogen, voor het vervolg zie de volgende alinea. Wanneer de fiets niet zo smerig is gebruik ik babydoekjes (Toeten Boeners, heten die van mij). Zorg dat het geen papieren babydoekjes zijn, zoals die van Huggies; dat werkt voor geen meter (overal papier tussen en ze breken...). Daarna volgt:

Muc-Off Bio Drivetrain Cleaner (750ML), giet dat in een glas en gebruik een tandenborstel voor de ketting, de cassettes en de derailleurs. Laten inwerken voor 10min. Afspoelen met een drukspuit op de laagste stand, spoel de ketting goed schoon, er mag geen Drivetrain Cleaner achterblijven! Hierna alles droogmaken met een goede droogdoek, evt met een föhn. Wanneer alles droog is dan behandel ik de ketting, tandwielen en derailleurs met Muc-Off Bike Protect, dit drijft het water weg en voorkomt het aankoeken van vuil. Dit weer een beetje oppoetsen met een schone droge doek, je wilt alle onderdelen zo droog mogelijk in het vet zetten. Hoe meer vet, hoe sneller het weer aankoekt. De Bike Protect goed laten inwerken, 2-3 uren later de ketting smeren met Muc-Off C3 Dry Ceramic Lube. Klaar! d:)b

Tussendoor, ~1 keer per 10 dagen, smeren met C3 lube voor een soepele ketting. Daarbij trek ik soms een aantal babydoekjes over het frame en door de onderdelen; maar nooit over de drive train.
Dit is dan het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94wneGKSQAmtbTXvjM4_HtgHGC0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTtFVn3E6cOHnVUVpGLttn4c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2krgAU_i86IvEKfY7sEHIo8rtyc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaOhs7hngGXcqqF07z982VAk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nfk8pVHGRnYIgofWHgLRLHDsLHA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1fH46t2u6zkIQYRp87SmwiF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8g4ojSX1i2W2clENSxrNnd1wKtI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ah5nJT791MshwBm8Q9dx0eDi.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heerlijk (maar wel winderig) rondje vandaag geëindigd met een spijkertje in m'n band...
Op zich niet zo'n ramp, de sealant wist het weer prima te dichten, ware het niet dat ook de velgrand wat beschadigd is.
Het is een carbonnen velg.

Wat foto's zijn te vinden op https://photos.app.goo.gl/cc9Un6yFTW4QovGQ6

Wat zouden jullie hiermee doen? Licht opschuren met heel fijn schuurpapier, helemaal niks, of de velg weggooien en wat nieuws kopen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Smultie op 05-04-2020 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:32
Ik doe het net als @Galois, zorgen dat je vooraf 2 glazen gedronken hebt zodat je het eerste uur zonder kunt. Daarnaast heb ik twee 700ml bidons waar je ongeveer 3u mee vooruit kunt. Het laatste half uurtje kan ik dan eventueel nog wel zonder (als ik zeker weet dat ik daarna thuis ben). Al met al is ca. 120km wel de max zonder te stoppen.

Als de rit wat intensiever is of het is écht warm (25-30+) dan is het eerder <100km. Bij zo'n rit rij ik meestal langs een tankstation, vraag iemand die in de tuin bezig is of als we met z'n 2 of meer zijn stoppen we meestal voor koffie.

In Belgie iemand in de tuin vragen krijg je er vaak ook nog ranja/ijsklontjes en een koek bij is mijn ervaring. 50/50 kans dat er ook nog een mooie wieleranekdote uit de kast getrokken wordt :+.
Over helm/geen helm.

Ik zou niet weten of mijn fiets het uberhaupt wel doet als ik geen helm op heb. Heb nog nooit zonder gereden en heb ook geen stadsfiets. Heb mijn helm ook nog nooit nodig gehad gelukkig, maar legio voorbeelden bij de club van gespleten helmen.

Hoop dat dat je vraag beantwoord.

[ Voor 46% gewijzigd door Ypuh op 05-04-2020 17:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-06 17:59
Grin schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:31:
Vandaag even lekker aan het poetsen geweest, 2 uur bezig om alles schoon te spoelen en in het vet te zetten. Dit verhaal heb ik al eens eerder gepost, hierbij nogmaals mijn schoonmaakritueel.

Alleen wanneer de fiets echt smerig is pak ik Muc-Off Bike Cleaner (inspuiten, 5min. wachten) en een emmer water+spons. Daarna afdrogen, voor het vervolg zie de volgende alinea. Wanneer de fiets niet zo smerig is gebruik ik babydoekjes (Toeten Boeners, heten die van mij). Zorg dat het geen papieren babydoekjes zijn, zoals die van Huggies; dat werkt voor geen meter (overal papier tussen en ze breken...). Daarna volgt:

Muc-Off Bio Drivetrain Cleaner (750ML), giet dat in een glas en gebruik een tandenborstel voor de ketting, de cassettes en de derailleurs. Laten inwerken voor 10min. Afspoelen met een drukspuit op de laagste stand, spoel de ketting goed schoon, er mag geen Drivetrain Cleaner achterblijven! Hierna alles droogmaken met een goede droogdoek, evt met een föhn. Wanneer alles droog is dan behandel ik de ketting, tandwielen en derailleurs met Muc-Off Bike Protect, dit drijft het water weg en voorkomt het aankoeken van vuil. Dit weer een beetje oppoetsen met een schone droge doek, je wilt alle onderdelen zo droog mogelijk in het vet zetten. Hoe meer vet, hoe sneller het weer aankoekt. De Bike Protect goed laten inwerken, 2-3 uren later de ketting smeren met Muc-Off C3 Dry Ceramic Lube. Klaar! d:)b

Tussendoor, ~1 keer per 10 dagen, smeren met C3 lube voor een soepele ketting. Daarbij trek ik soms een aantal babydoekjes over het frame en door de onderdelen; maar nooit over de drive train.
Dit is dan het eindresultaat:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Die ketting is schoon! _/-\o_
Als de tentamens voorbij zijn wil ik me gaan wagen aan mijn eerste +100km rit, daarna maar als opdracht om zo goed te poetsen dat mijn ketting er weer zo schoon uit ziet 8)7 O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 29-06 13:39

Crazy D

I think we should take a look.

Camelbag op de rug met 2 of 3 liter water :) Maar dat is onder echte wielertoeristen natuurlijk not doen :P Wel verrektes handig :*)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:49
Bidon gewoon aantal keer bijvullen bij watertappunt, gelukkig waren ze in Utrecht en Zuid Holland wel gewoon aangezet.
In Noord Holland heeft PWN ze nog niet aangezet. (ivm corona, normaal staan ze in de winter uit ivm vorst)
En 2 keer gestopt voor cola. (bij tankstation en frietkraam)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Phydomir schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:10:
Het viel me nog mee hoe druk het was qua fietsers. Stukje Posbank mee gepakt maar veel meer motoren dan fietsers. Ook geen groepjes gezien en iedereen probeerde wel rekening met elkaar te houden. Wind was wel wat steviger dan in had verwacht.

Wel weer enorm lopen ergeren aan duo's die met z'n tweeën het hele fietspad nodig, op een fietspad die beide kanten op gaat. Persoon rechts die links tegen het midden aan rijdt en persoon links op de verkeerde weg helft...
Nog geen 5km in mijn rit hing er al eentje in mijn wiel. En dan bedoel ik vol in het wiel. Dan snap je het niet, denk ik |:(

En dat terwijl ik zoveel mogelijk over buitenwegen probeerde te rijden, om krappe fietspaden met fietsende bejaarden zoveel mogelijk te mijden en zo ruim mogelijk om anderen te kunnen rijden

Aanvulling: wel lekker gefietst trouwens, ondanks forse tegenwind halverwege

[ Voor 4% gewijzigd door Tacoos op 05-04-2020 20:50 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:49
Rit van gisteren (rondje Wieringen) was lekker over uitgestorven wegen, maar dat zijn ze eigenlijk altijd wel in de kop van Noord-Holland.
Terwijl Wieringen best mooi is.
Dijk tussen Medemblik en Hoorn was ook uitgestorven, nog nooit zo rustig meegemaakt zo overdag.

Vandaag ben ik naar het drukkere zuiden gefietst, langs de Lek was het extreem druk met motoren die ook totaal geen rekening hielden met overig verkeer.
Op de terugweg door de duinen nog wel even kort iemand in mijn wiel, had geen zin om er wat van te zeggen en volgens mij zat hij ook wel op minimaal meter afstand ofzo dus tja...
Gewoon door blijven stampen en toen zakte hij weer af.

Zon was wel lekker krachtig vandaag, dacht dat m'n gezicht al wel wat zon had gezien.
Maar tocht beetje rode gloed.
Begonnen met knie en armstukken, na paar uur beenstukken uit en nog iets later ook armstukken uit.
Armstukken later weer aangedaan toen ik m'n armen wat begon te voelen van de zon.
Wel bijzondere lijntjes zo op arm, stukje wat bruiner tussen armstukken en handschoenen :o

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03:24

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik had de spullen om aangeraden door @Ypuh nog niet binnen dus heb me zaterdag bont en blauw gepoetst op de boosdoeners en zondag een rondje gaan fietsen, het doortrappen en ratelen was een heel stuk minder en is me eigenlijk tijdens de rit maar 1x gebeurd!

Qua drukte vond ik het nog wel meevallen, heb een rondje van bijna 40km gemaakt langs de maas (vrij standaard hier om hier te fietsen in deze omgeving ;-) ) had alleen na 10 km iemand in mijn wiel zitten die er tot het wind in stuk voorbij was in is blijven hangen toen schoot hij voorbij. niet eens een bedankje dat ik als beginnend wielrenner op een half kapotte fiets het zware werk voor hem gedaan heb :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:30

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ben op zoek gegaan naar een ander zadel, op mn mountainbike heb ik een cube zadel (Natural Fit Active Race), deze heeft een kleine verdieping wat mij goed bevalt.
Besloten op mijn Arione Kium om te ruilen voor een Pro Griffon, de Griffon lijkt veel op mn mtb zadel.

Ben benieuwd, kan het zadel 30dagen testen.
@Holk , thanks voor de tip. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Harmen op 06-04-2020 09:33 ]

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-06 20:40
(app heet: ''Drinkwater'' in iOS App store)
In de Play store (Android) heet de app "Slokje Limburg". Nog altijd jammer dat er geen navigatie in zit of de punten op Google Maps staan zodat je er heen kunt navigeren. In Grevenbicht staat die (imho) op een onlogische plek ver buiten de bebouwde kom en wandelpaden, dat kostte destijds nog wel zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Grin schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:31:

Tsja, die heb ik ook wel eens gebruikt. Mooi spul, maar ik vind het niet veel beter schoonmaken dan Dasty & autoshampoo met wax om eerlijk te zijn.
Ketting smeer ik nat! Haal er heel even een doek overheen zodat het meeste water er wel af is. Dan gaat er Ballistol overheen, smeermiddel dat wateroplosbaar (en biologisch afbreekbaar) is. Het bindt zich met water geef een witte "melk" op je ketting. Paar uur later is het water verdampt en de olie in de ketting getrokken. Ketting wordt tijdens gebruik wel vetter dan met wax smering, trekt dus meer vuil aan. Tijdens een pauze even papieren zakdoekje er overheen en de ketting is weer brandschoon. (papieren zakdoekjes heb je nu altijd bij je. Geen snot-rocket meer!).

Alle lof voor wat je doet met Muc-Off, ik heb het wel in huis voor als de ATB echt onherkenbaar vuil is. Meestal gebruik ik de el-cheapo huismiddelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Krijg je dat werkelijk voor elkaar?
Zodra ik in de buurt van mijn fiets kom krijg ik al een loopneus. Om nou elke 10 min te stoppen om te snuiten vind ik geen optie, en al fietsend met handjes los mijn gezicht in een zakdoek te verstoppen is ook niet je-dat. De laatste ritten die ik heb gedaan heb ik dan ook onophoudelijk mijn neus opgehaald.
Best walgelijk :r

[ Voor 4% gewijzigd door DieAnder op 06-04-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
DieAnder schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:02:
[...]

Krijg je dat werkelijk voor elkaar?
Niet 100% inderdaad. Ik stop vrij regelmatig om even te snuiten in een zakdoekje. Dat doe ik dan op een plek waar een vuilnisbak is (ja, echt waar). Mijn neus blijft langer vrij na goed snuiten dan na een snot-rocket. Daarna is het opreutelen tot de volgende snuit-stop.....
Maar rij ik ergens waar geen vuilinsbak is, geen bebouwing, geen mens die er last van kan hebben, voldoende gras om erin te laten verdwijnen, ja, dan spaar ik zoveel mogelijk op om 1 grote rocket te maken (2 dan, voor elk neusgat 1). Ik zorg er dan wel voor dat het zo min mogelijk gebeurt en er niemand in de buurt is. Van wat ik ervan begrepen heb, zijn alleen druppels gevaarlijk. Snot dat stil op de grond ligt doet geen kwaad (correct me if I'm wrong) mits je er niet mee in contact komt.
Tsja, het is niet zo prettig als elke minuut even leeg gooien maar nu noodzakelijk. En ja, dan kost het maar wat snelheid.
Zaterdag zat ik achter een heel prettig uitzicht (dame met mooi achterwerk) waar ik eigenlijk voorbij wilde. Ging helaas niet zo vlotjes omdat ze op vlak sneller was dan ik. Eenmaal er voorbij kwam ik langs een uitgelezen snuit-stop. Ik eraf.
Ze zal wel gedacht hebben "huisvadertje is al moe, gna gna gna" >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 28-06 13:53
Dit virus draagt over via druppels (al dan niet via een contactoppervlak). Een snot rocket zonder mensen in de buurt kan dus geen kwaad. Een fietser in je wiel bij 30+ aan het uur ook niet, hooguit voor hem wanneer jij ademt/niest/hoest. Sterker, ik denk dat de overdrachtsafstand bij fietsen naar achter toe groter is dan 1.5 meter, vanwege de extra snelheid. Bij tegenliggers die te dicht in de buurt komen is je hoofd een seconde afwenden al voldoende om een groot deel van het risico te elimineren.

Regelmatig handen wassen, in ieder geval weer na het sporten, en niet te veel met je handen in je gezicht zitten zorgt al voor een fikse risico reductie.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
Ramon 73 schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:40:
[...]

In de Play store (Android) heet de app "Slokje Limburg". Nog altijd jammer dat er geen navigatie in zit of de punten op Google Maps staan zodat je er heen kunt navigeren. In Grevenbicht staat die (imho) op een onlogische plek ver buiten de bebouwde kom en wandelpaden, dat kostte destijds nog wel zoeken.
Dank voor de aanvulling. Op de website die eerder werd aangehaald, https://drinkwaterkaart.nl/, is ook een GPX file te downloaden met alle punten van heel NL ;-)

Ik ben zelf nog niet zo thuis in GPX files maken mbv Basecamp, maar wellicht kan je hier ook een soort POI's van maken? Of op een of andere manier makkelijk integreren in je Garmin/Wahoo/...?

Uiteraard kan je natuurlijk ook zelf een route maken langs deze punten, zoals @Galois ook deed.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 12:48
Dan nog. Er wordt aangeraden om solo te fietsen door het NTFU
https://www.ntfu.nl/home/...rsport-en-het-coronavirus

Er wordt door de rijksoverheid aangeraden niet meer dan 2 personen bij elkaar te zijn. https://www.rijksoverheid...ragen-per-onderwerp/sport

Dit op straffe van een geldboete van €390
https://www.politie.nl/th...over-handhaving-en-boetes

Als dan toch blijkt dat er corona uitbreekt onder groepen wielrenners dan mogen we helemaal niet meer naar buiten. Dus hou je in godsnaam aan de regels. Bagatelliseer de maatregelen niet. Ga niet zelf interpreteren. Ik heb me gisteren groen en geel geërgerd aan de mensen die hier niet mee om weten te gaan.

Van mij mag ome gent het bonnenboekje wel gaan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:54
Gisteren best een aardig stuk solo gefietst, en hoewel het druk was toch maar weinig groepjes wielertoeristen (>2) gezien.

Mijn route liep vooral door het 'binnenland' maar kwam er niet onderuit om een stuk van de Lekdijk mee te pakken, hier wel echt heel veel grote groepen motorfietsers. Waarom die gasten een rondje binnen Nederland in een groep doen begrijp ik echt niet, je gaat nu toch niet samen pauzeren of bijpraten en zolang je geen hele oude motorfiets hebt hoef je ook niet uit de wind te zitten lijkt me.

Welke fietsers ik wel in groepen heb gezien zijn de 65 plussers op e-bikes. Die kwam je echt overal tegen: ze keuvelen terwijl ze twee weghelften gebruiken, staan foto's te maken in een blinde bocht en zitten gezellig voorverpakte bammetjes te eten aan picknick-tafels.

Deze groep wordt voor mijn gevoel ook elk jaar groter, je ziet amper nog mensen zonder trapondersteuning als je een rondje maakt. Het lijkt vaak alsof deze mensen gewoon lekker op de turbo-stand peddelen maar helemaal niet door hebben dat ze 25 k/m per uur fietsen en daardoor afstanden compleet verkeerd inschatten.

Wat gerichte SIRE/RIVM voorlichting zou wel op zijn plaats zijn denk ik. Een reclame op omroep MAX, een standje op de caravanbeurs of billboards bij de Keukenhof bijvoorbeeld.

Persoonlijk heb ik helemaal niet zovele problemen met deze groep trouwens. Anticiperen op bejaarden doe ik altijd maar vaak en op tijd je bel laten horen en ruim passeren levert soms alsnog schrikreacties of zelfs verbaal geweld op.

Met wat meer voorlichting of een e-bike cursus zouden veel van deze mensen denk ik veel beter leren omgaan met hun fiets en het verkeer om zich heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 06:46
Ik heb een vraagje, ik moet meer bewegen, sowieso voor overgewicht en ten tweede conditie.
Reden dat ik voor fietsen heb gekozen is omdat ik het veel leuker vind dan lopen/hardlopen en met mijn knietjes is het niet handig om te lopen en constant de dreun met de knie op te vangen.

Nu is een racefiets met dunne bandjes niets voor mij.
Ik heb dan ook een MTB van Cube gekocht ( als ik forum lees niet geheel op plek) maar daar gaat mijn vraag dan ook niet over.

Mijn vraag is over kleding, ik ben best een forse man van 2 meter, als ik online kijk zie ik allemaal broeken voor mensen met slanker postuur of shirtjes waarvoor je slanker/kleiner moet zijn.

Vraag: Heeft iemand een adres waar ik iedergeval broekjes kan kopen voor de wat forsere man ? dat ik iedergeval wat steun heb op zadel ook.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
Jeroenzer schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:00:
Ik heb een vraagje, ik moet meer bewegen, sowieso voor overgewicht en ten tweede conditie.
Reden dat ik voor fietsen heb gekozen is omdat ik het veel leuker vind dan lopen/hardlopen en met mijn knietjes is het niet handig om te lopen en constant de dreun met de knie op te vangen.

Ik heb dan ook een MTB van Cube gekocht ( als ik forum lees niet geheel op plek) maar daar gaat mijn vraag dan ook niet over.

Mijn vraag is over kleding, ik ben best een forse man van 2 meter, als ik online kijk zie ik allemaal broeken voor mensen met slanker postuur of shirtjes waarvoor je slanker/kleiner moet zijn.

Vraag: Heeft iemand een adres waar ik iedergeval broekjes kan kopen voor de wat forsere man ? dat ik iedergeval wat steun heb op zadel ook.
Beste hier even checken: Het grote fietskleding topic
Louislouislouis schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:22:
Gisteren best een aardig stuk solo gefietst, en hoewel het druk was toch maar weinig groepjes wielertoeristen (>2) gezien.

Mijn route liep vooral door het 'binnenland' maar kwam er niet onderuit om een stuk van de Lekdijk mee te pakken, hier wel echt heel veel grote groepen motorfietsers. Waarom die gasten een rondje binnen Nederland in een groep doen begrijp ik echt niet, je gaat nu toch niet samen pauzeren of bijpraten en zolang je geen hele oude motorfiets hebt hoef je ook niet uit de wind te zitten lijkt me.

Welke fietsers ik wel in groepen heb gezien zijn de 65 plussers op e-bikes. Die kwam je echt overal tegen: ze keuvelen terwijl ze twee weghelften gebruiken, staan foto's te maken in een blinde bocht en zitten gezellig voorverpakte bammetjes te eten aan picknick-tafels.

Deze groep wordt voor mijn gevoel ook elk jaar groter, je ziet amper nog mensen zonder trapondersteuning als je een rondje maakt. Het lijkt vaak alsof deze mensen gewoon lekker op de turbo-stand peddelen maar helemaal niet door hebben dat ze 25 k/m per uur fietsen en daardoor afstanden compleet verkeerd inschatten.

Wat gerichte SIRE/RIVM voorlichting zou wel op zijn plaats zijn denk ik. Een reclame op omroep MAX, een standje op de caravanbeurs of billboards bij de Keukenhof bijvoorbeeld.

Persoonlijk heb ik helemaal niet zovele problemen met deze groep trouwens. Anticiperen op bejaarden doe ik altijd maar vaak en op tijd je bel laten horen en ruim passeren levert soms alsnog schrikreacties of zelfs verbaal geweld op.

Met wat meer voorlichting of een e-bike cursus zouden veel van deze mensen denk ik veel beter leren omgaan met hun fiets en het verkeer om zich heen.
Dat anticiperen blijft een uitdaging. Met bel schrikken ze of krijg je schrikreacties en hou je je hart vast dat oma niet in de berm dondert. (Op tijd bellen maar toch...). Vervolgens opmerkingen..

Als je roept dan is het schrikeffect wat minder maar dan is het weer de opmerking dat je een bel moet kopen. 🙈

Oftewel zoveel mogelijk binnendoor wegen zonder separate fietspaden. Dan heb je genoeg wegbreedte.

[ Voor 52% gewijzigd door Jpjedi op 06-04-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Jeroenzer schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:00:

Misschien dat je kunt/wilt aangeven wat 'wat forser' in jouw geval is? Ikzelf ben 1.87 en heb 100kg gewogen. Heb geen moeite gehad met het vinden van een fietsbroek. (Castelli 3XL, Assos TIR, Futurum Joris XXL).

Italiaans is over het algemeen kleiner en moet je een maat groter nemen tov NL maten. Je zou enkele broeken van futurum huismerk kunnen bestellen in verschillende maten. Zij zijn Nederlands en hun maten komen meer overeen met onze bouw. Dan kun je nog altijd hetgeen dat niet past gratis terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43
wisselwerking schreef op zondag 5 april 2020 @ 08:09:
Ik heb op de racefiets en ATB altijd een helm op, ook als ik met de kinderen ga ATB'en. Op de gewone fiets doe ik dat niet. Dat is op zich wel raar. Eigenlijk is het type fiets niet bepalend, maar meer de snelheid en de activiteit. Zo zie ik mensen op de racefiets met snelheden die je op een gewone fiets ook haalt. Andersom fiets ik op mijn gewone fiets soms ook snelheden waarvoor je je op een racefiets ook niet hoeft te schamen. Maar dat laatste is dan zonder helm.
Kortom, lastige discussie.
Als ik woon-werk fiets heb ik altijd mijn helm op. Met welke fiets ik ook rij. Maar inderdaad, bij rustige toerritjes met de kinderen eigenlijk nooit. Die hebben niet eens een helm trouwens.
Whieee schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:59:

Wat dan wel weer jammer is, is de duo’s die midden op de dijk gaan fietsen
Hier heb ik mij zaterdag ook zo aan geërgerd. De Duo's die naast elkaar bleven rijden waren zonder uitzondering 60+. En roepen; achter elkaar rijden geeft een blik van: "Daar heb je weer zo'n rotwielrenner die vind dat de weg van hem is".
De volgende keer neem ik een stok van 3 meter mee denk ik.
Bij een verkeerslicht waar ik moest wachten; gaat er iemand gewoon pal naast me staan. Ik zat echt even te twijfelen om een hoestbui te simuleren.
Ik dacht echt regelmatig van "Voor welke doelgroep doen we deze shitzooi ook alweer?!?"

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:21
Heeft een van jullie een mening over de Radon R1 disc? Ik kan er niet zo veel reviews over vinden:
https://www.bike-discount...don-r1-disc-tiagra-913920

Het wordt mijn eerste racefiets, maar ik heb al vaker 100+ km gefietst (op een stadsfiets) en ik weet dus dat ik het wel leuk vind. Wel wil ik voorlopig rond de 1000 euro uitgeven. Wat ik in de fiets zoek: Licht offroad mogelijk met kleine aanpassingen, dus het liefst schijfremmen en een carbon voorvork voor trillingen. Tiagra of 105 groepset, afhankelijk van het de prijs. 28mm banden, met tubeless mogelijkheid. Het liefst een houding die lang vol te houden is, maar ook geen super-rechtop stadsfiets, dat heb ik al :+

Nu is een groepset heel duidelijk te snappen voor de beginner als ik, maar houding vind ik maar lastig. Je hebt wel geometrietabellen, maar wat doet 2 cm verschil nu? Daarom heb ik veel reviews gelezen, maar van die Radon R1 is dus niet veel duidelijkheid wat het voor mij als beginner betekent. Heeft een van jullie daar dus een mening over?

Of maak ik me te druk en is alles makkelijk achteraf te personaliseren door de bijvoorbeeld stuurpen te veranderen?

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 06-04-2020 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
marcop23 schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:24:
Heeft een van jullie een mening over de Radon R1 disc? Ik kan er niet zo veel reviews over vinden:

Het wordt mijn eerste racefiets, maar ik heb al vaker 100+ km gefietst (op een stadsfiets) en ik weet dus dat ik het wel leuk vind. Wel wil ik voorlopig rond de 1000 euro uitgeven. Wat ik in de fiets zoek: Licht offroad mogelijk met kleine aanpassingen, dus het liefst schijfremmen en een carbon voorvork voor trillingen. Tiagra of 105 groepset, afhankelijk van het de prijs. 28mm banden, met tubeless mogelijkheid. Het liefst een houding die lang vol te houden is, maar ook geen super-rechtop stadsfiets, dat heb ik al :+

Nu is een groepset heel duidelijk te snappen voor de beginner als ik, maar houding vind ik maar lastig. Je hebt wel geometrietabellen, maar wat doet 2 cm verschil nu? Daarom heb ik veel reviews gelezen, maar van die Radon R1 is dus niet veel duidelijkheid wat het voor mij als beginner betekent. Heeft een van jullie daar dus een mening over?

Of maak ik me te druk en is alles makkelijk achteraf te personaliseren door de bijvoorbeeld stuurpen te veranderen?
Geen mening over die radon verder, is een Duits huis/budget merk volgens mij. Zal op zich niet echt iets mis mee zijn.

Ik zou gewoon naar zo'n mega store gaan en wat fietsen proberen. Ik vindt mijn Attain tamelijk "ontspannen" zitten maar las laatst hier iemand die hem te sportief vond... Smaken en lichamen verschillen en zo. Beter een paar tientjes meer uitgeven voor een fiets die past dan dat je daarna zelf nog moet gaan lopen rommelen. Die nieuwe onderdelen zijn ook niet gratis en als je niet lekker op je fiets zit gaat de lol er ook snel af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
marcop23 schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:24:

Radon is (in Nederland) geen heel bekend merk, maar staat wel te boek als goede prijs/kwaliteit en BD.de is een topwinkel.

Ik zou me (in deze prijsklasse) niet vastpinnen op één merk. Slechte fietsen zijn er sowieso niet meer (en hele goede ook niet), dus daar hoef je je brein niet mee te vervelen. Om even een paar merken te noemen die het goed doen in deze prijsklasse: Cube, Sensa, Giant, Canyon, Fuji en dus ook Radon. Een hoger aangeschreven merk kan ook wel (Trek, Specialized, Pinarello), maar dan betaal je meer voor de naam en krijg je minder waar voor je geld wat zonde is in deze prijsklasse.

Lichte offroad kunnen ze i.c.m. schijfremmen tegenwoordig bijna allemaal wel door de extra clearance die onstaat vanwege het gebrek aan remhoeven die over de band gaan. Met 28-32mm banden kun je in Nederland overal wel komen (al zou ik de MTB singletracks ontwijken, bospaadjes lukt prima).

Tiagra is oke, maar 10 speed. Anno 2020 zou ik toch wel 11 speed willen hebben i.v.m. toekomstig upgraden en uitwisselbaarheid van onderdelen. Functioneel/standalone gezien is Tiagra meer dan prima, leuker geprijsd en onderdelen zijn nog wel tot het einde ter tijden verkrijgbaar. Een carbon vork geeft je geen extra comfort, eerder meer stijfheid, maar dat hebben ze tegenwoordig bijna allemaal en zou ik een fiets niet om kopen/laten staan. Tubeless is ook geen must. Ik rij al zo'n 2+ jaar tubeless op 2 van mijn 3 fietsen, maar onlangs nog een high end niet-tubeless wielset gekocht en merk geen verschil (rij sowieso zelden lek en je rijdt geen aeroracer voor het comfort). Vooral de momenten van (de-)monteren zijn me in negatieve zin bijgebleven.

Last but not least; geometrie. Ik kan hier een boek over schrijven, maar zal het kort houden. 2 cm is in mijn ogen een lichtjaar maar ben dan ook een snob. Het duurt een paar maanden voordat je weet wat bij je past, maar geometrie is ook wel een vrij statisch gegeven waar een fiets aansluit bij jouw afmetingen (beenlengte, romplengte, armlengte). Ik raad je dan ook aan om even je BBL op te meten en totale lengte, en met die info nog een keer advies te vragen. Die twee samen met je flexibiliteit bepalen grotendeels of je op een volbloed racer pakt of meer naar de endruance/comfort geometrie kunt. Waar het voor een flexibel persoon met korte pootjes prima is op een comfort racer te rijden, spreek je andersom al vaak snel van een miskoop of lelijke spacertoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:01
DieAnder schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:27:
[...]

Ik weet niet wat je verder aan parameters hebt (gewicht? inzetbaarheid? ...?) maar zoals ik al eens eerder heb opgemerkt: de combinatie goedkoop + lichtgewicht bestaat niet als je wat sterker of zwaarder bent.
Ik zelf weeg 10kg meer dan jij en ga nogal lomp om met mijn fiets. Mijn wielen zijn van het kaliber 'klassiek handgespaakt' à la https://handgespaakt.nl/aanbiedingen-race/ en geven geen krimp.
Met Miche naven, Sapim Race spaken en DT Swiss RR411 of RR511 velgen zou je zomaar binnen je budget uit kunnen komen.
Na bij diverse zaken geïnformeerd te hebben komt er overal ongeveer hetzelfde advies uit. Prijs is veelal vanaf 399,-.
Ben is op marktplaats gaan kijken en uiteindelijk in de buurt een zgan handgespaakte RR511, DT240, Sapim Race spaken, 24/28 spaaks set op de kop weten te tikken, ook nog is ruim binnen mijn budget! Morgen een echte 'proef'rit maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:21
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ypuh schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:43:
[...]
Last but not least; geometrie. Ik kan hier een boek over schrijven, maar zal het kort houden. 2 cm is in mijn ogen een lichtjaar maar ben dan ook een snob. Het duurt een paar maanden voordat je weet wat bij je past, maar geometrie is ook wel een vrij statisch gegeven waar een fiets aansluit bij jouw afmetingen (beenlengte, romplengte, armlengte). Ik raad je dan ook aan om even je BBL op te meten en totale lengte, en met die info nog een keer advies te vragen. Die twee samen met je flexibiliteit bepalen grotendeels of je op een volbloed racer pakt of meer naar de endruance/comfort geometrie kunt. [...]
Ik heb een binnenbeenlengte van 87 cm op een totale lengte van 182. Zo te zien kom ik daarmee op een framemaat van 58 cm, maar ik heb dus geen idee of ik een 'normale' verhouding heb :+ Ik vind mezelf niet flexibel, maar ben 23 dus ten opzichte van een gemiddelde 50-er zal het best meevallen. In welke categorie zou ik daarmee waarschijnlijk komen?

Als we ook niet thuis moesten blijven vanwege corona was ik wel naar zo'n grote fietsenwinkel gegaan, maar om daar nu 2 uur te gaan praten en rondjes fietsen vind ik ook zowat nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 22:57
Louislouislouis schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:22:

Zonder trapondersteuning was dat niet anders, behalve dan dat het aantal slecht-horenden/mensen op leeftijd veel minder was.
Voor een deel mag je ook blij zijn dat ze trapondersteuning hebben en een lekker tempo rijden i.p.v. 8km/u... scheelt een hoop afremmen als, zo vaak, ze je bel niet horen in eerste instantie.
Jpjedi schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:09:
[...]
[...]
Dat anticiperen blijft een uitdaging. Met bel schrikken ze of krijg je schrikreacties en hou je je hart vast dat oma niet in de berm dondert. (Op tijd bellen maar toch...). Vervolgens opmerkingen..

Als je roept dan is het schrikeffect wat minder maar dan is het weer de opmerking dat je een bel moet kopen. 🙈
...
Begin je dan niet te laat met bellen? Die ervaring heb ik ook wel soms maar dan meestal omdat ik zelf dan veel te laat begon met bellen en de eerste 'ting' dus veel te dichtbij was -> schrikken. Of omdat ik dacht dat men mij al doorhad (door een stuurbeweging/omkijk beweging), maar dat niet bleek te zijn.

Ik begin op tijd met bellen (50m geen uitzondering denk ik ook al horen ze het toch nog niet) en dan eens per... (moeilijk inschatten) 1 á 1,5 seconde en tegelijk tempo laten zakken (of stevig inhouden als het tempo hoog ligt). Totdat ik zie dat er een reactie is, dan uiteraard niet nog een keer bellen. :P 8)

Roepen, mja, hoe kan je dat nu niet 'aso' doen, tenzij je volledig al de vaart gelijk hebt getrokken met wie je gaat inhalen (wat nu exact een beetje het doel is om niet te hoeven, al zegt niet iedereen dat hardop :z ). Je moet dan al wel weer een geluidsvolume halen dat het moeilijk is om niet aso over te komen (vind ik!). Een net, maar licht luider 'Pardon' vind ik zelfs lastig als een zeer slecht horende de bel op 3 meter afstand nog niet hoort en je geen andere optie meer hebt. :)

Kortom: ik bel altijd, tenzij zelfs de zoveelste bel van dichtbij men niet hoort.

Maar inderdaad, zoiets blijft lastig anticiperen. Soms zijn de schrikreacties inderdaad zo heftig dat je niet begrijpt hoe dat kon of te voorkomen was en dan hoop je idd niet op een hartaanval, of een ik-schrik-berm-val situatie. :/

Het moet wel voor iedereen leuk blijven. Zelf kan ik me wezenloos schrikken van zo'n opgevoerde kl*te scooter/brommer die mij dan inhaalt op een veel te smal fietspad zonder te toeteren/bellen. En ik plaats mezelf telkens weer in die situatie maar dan andersom als ik ga inhalen. Schrikken is echt niet leuk, voor jong en oud niet. :X

Gewoon netjes blijven, jaren geleden ging ik veel te vaak over het randje, veel te dichtbij of te hoog snelheidsverschil |:( (omdat ik dat gemiddelde per se hoog wilde houden) maar met de jaren kom je er toch achter dat dat het gewoon nooit waard is en nooit waard is geweest. Een senior die zich wezenloos schrikt is nooit leuk.

pepernooot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02:08
Wat dan wel weer gruwelijk vervelend is.
Racefietsers die kost wat kost anderen in willen halen, wat ervoor zorgt dat ik als tegenligger vol in de ankers moet om die racefietser ruimte te geven. Lullig dat ie achter 2 langzame mensen rijdt, maar anticipeer je inhaalactie dan...

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
dinkelover schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:27:
[...]

[...]
Begin je dan niet te laat met bellen?
Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
marcop23 schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:03:
Bedankt voor jullie antwoorden!

[...]

Ik heb een binnenbeenlengte van 87 cm op een totale lengte van 182. Zo te zien kom ik daarmee op een framemaat van 58 cm, maar ik heb dus geen idee of ik een 'normale' verhouding heb :+ Ik vind mezelf niet flexibel, maar ben 23 dus ten opzichte van een gemiddelde 50-er zal het best meevallen. In welke categorie zou ik daarmee waarschijnlijk komen?

Als we ook niet thuis moesten blijven vanwege corona was ik wel naar zo'n grote fietsenwinkel gegaan, maar om daar nu 2 uur te gaan praten en rondjes fietsen vind ik ook zowat nu.
Flexibiliteit heeft niets met leeftijd te maken. Je hebt het of je hebt het niet. Met oefeningen (yoga o.i.d.) kun je nog wel een paar procent winnen, maar over het algemeen geldt dat je houding wel redelijk statisch is (aan de andere kant; alles went).

Samen met je verhouding van BBL/Lichaamlengte is onderstaande de bepalende factor in hoe diep je kunt zitten.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bike24.net/i/mb/9c/dc/eb/44999-02-d-71716.jpg

Op het eerste oog ben je vrij gemiddeld. Ter vergelijking, ik ben 186 en heb een BBL van 92.5cm en daarmee erg lange benen. Op het bovenstaande plaatje ben ik een bull. Met lange benen kom je automatisch al wat hoger en verder van het bracket af te zitten en mag je er vanuitgaan dat het bovenlichaam wat korter is dan gemiddeld. Als je dan ook nog geen 'snake' bent, komt het stuur al snel ver weg te staan of kom je in een positie die je niet lang vol kunt houden.

Endurance fietsen hebben over het algemeen een wat kortere bovenbuis en langere balhoofdbuis, waardoor het stuur wat hoger (snake/chameleon/bull) komt en de bovenbuis wat korter is, wat fijn is voor de mensen met langere benen en een korter boven lichaam. Endurance zegt eigenlijk niets over de rijeigenschappen of het type fiets, maar vooral dat de geometrie wat korter/hoger is. Het idee dat je een volbloed racer nodig bent om 'snel' te gaan is dus niet helemaal waar. Een goed passende endurance fiets zal op ons niveau altijd sneller zijn dan een slecht passende wedstrijdfiets.

Bijna elke fiets is wel passend te maken d.m.v. spacers, zadelhoogte, zadelstand en stuurpen lengte, maar idealiter wil je een stuurpen tussen de 10-12cm en max 2cm aan spacers onder je stuurpen. Dan hou je zowel de rijeigenschappen als looks van de fiets in stand en zie je er niet uit als een dikke noob.

Ik denk dat vrijwel elke (beginners)fiets je past, behalve de hele extreme modellen. Een Propel zal bijvoorbeeld te racy/laag zijn. Als je aangeeft dat je ook wat vaker gravel wilt rijden en liever wat langer op de fiets zit, dan zou ik wat meer kijken naar een Giant Defy/Cannondale Synapse/Specialized Roubaix/Trek Domane etc. Als je hem uitsluitend op de weg gebruikt, in clubritten en met als doel zo snel mogelijk te gaan dan kom je wel met veel meer modellen weg.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 07-04-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-06 17:47
Ik zal me hier even melden..
Ik fiets nu ongeveer 5 jaar en ook eigenlijk alleen maar met mooi weer en aangename temperaturen, elk jaar heb ik de ambitie om door te fietsen in de winter maar het komt er nooit van..

Dat betekend dus ook weer elk jaar opnieuw beginnen met conditie opbouwen. :(
Zondag een klein ritje gefietst van 45km en gemiddeld 26 per uur.. Hartslag van gemiddeld 160..
In zone D1 kwam ik niet boven de 23-24km/u uit :) Dus genoeg werk aan de winkel..

De fiets had dus ook weer een half jaartje stil gestaan en kwam er weer achter dat ik nog een tik in de rechtertrapper had zitten (wist ik vorig jaar al maar geen tijd/moeite meer in gestopt om het probleem te achterhalen)..
Googlen en ook hier flink gezocht en maar eens de boutjes gaan controleren van mijn rechter crank op het kettingblad..
Ik heb helaas geen momentsleutel dus kon het niet goed bepalen, maar met redelijke kracht toch nog 3 moertjes iets vaster kunnen zetten.
Klein rondje door de wijk gefietst en de tik was weg!! :*)

Naar mijn gevoel heb ik hem niet extreem hard aangedraaid, is het nog raadzaam om nog even langs de FM te gaan om toch met een momentsleutel de boutjes met de juiste kracht vast te zetten? Of luisterd het niet zo nauw met de crank op het kettingblad?
Betreft een Shimano 105 crankstel.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
verstappen33 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:26:
Ik zal me hier even melden..
Ik fiets nu ongeveer 5 jaar en ook eigenlijk alleen maar met mooi weer en aangename temperaturen, elk jaar heb ik de ambitie om door te fietsen in de winter maar het komt er nooit van..

Dat betekend dus ook weer elk jaar opnieuw beginnen met conditie opbouwen. :(
Zondag een klein ritje gefietst van 45km en gemiddeld 26 per uur.. Hartslag van gemiddeld 160..
In zone D1 kwam ik niet boven de 23-24km/u uit :) Dus genoeg werk aan de winkel..

De fiets had dus ook weer een half jaartje stil gestaan en kwam er weer achter dat ik nog een tik in de rechtertrapper had zitten (wist ik vorig jaar al maar geen tijd/moeite meer in gestopt om het probleem te achterhalen)..
Googlen en ook hier flink gezocht en maar eens de boutjes gaan controleren van mijn rechter crank op het kettingblad..
Ik heb helaas geen momentsleutel dus kon het niet goed bepalen, maar met redelijke kracht toch nog 3 moertjes iets vaster kunnen zetten.
Klein rondje door de wijk gefietst en de tik was weg!! :*)

Naar mijn gevoel heb ik hem niet extreem hard aangedraaid, is het nog raadzaam om nog even langs de FM te gaan om toch met een momentsleutel de boutjes met de juiste kracht vast te zetten? Of luisterd het niet zo nauw met de crank op het kettingblad?
Betreft een Shimano 105 crankstel.
Ik zou me de moeite besparen. Vast is vast en bovendien is het geen carbon. Wat ik wil zou doen/gedaan zou hebben is de boutjes helemaal er uit draaien, schoonmaken en even invetten alvorens je ze terug draait. Zo voorkom je dat je ze de volgende keer niet meer los krijgt of dat je over 2 weken de piep weer terug is.

En als je dan toch zo lekker bezig bent, gelijkt je hele fiets wat TLC geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Noxa schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:38:
[...]

Ik zou me de moeite besparen. Vast is vast en bovendien is het geen carbon. Wat ik wil zou doen/gedaan zou hebben is de boutjes helemaal er uit draaien, schoonmaken en even invetten alvorens je ze terug draait. Zo voorkom je dat je ze de volgende keer niet meer los krijgt of dat je over 2 weken de piep weer terug is.

En als je dan toch zo lekker bezig bent, gelijkt je hele fiets wat TLC geven.
Op zich onderhoud ik mijn fiets vrij goed en de huidige fiets is pas 2 jaar oud, ik ben blij dat het door iets simpels kwam.
Ik heb op dit moment geen montage pasta of iets dergelijks bij de hand, ik zal binnenkort eens langs de FM gaan en een potje ophalen en de boel los halen en opnieuw vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Noxa heeft het antwoord al gegeven. Voor mij geldt altijd vast is vast (dus niet forceren). Zo sleutel ik ook aan mijn carbonfiets en heb nog (bijna) nooit iets stuk gedraaid. Een enkele keer een imbus dolgedraaid, maar dat lag dan meer aan de kwaliteit van de schroef of het gereedschap dan te los/vast. Heb wel een goedkope momentsleutel (van Mighty), die leert je vooral dat de boel allemaal niet zo strak vast hoeft te zitten als je vaak zou denken.

Verder is het altijd handig om een tube montagepasta en lagervet op voorraad te hebben. Kost zo'n 5 euro per stuk (ik gebruik die van Shimano en Galli), potje gaat jaren mee en voorkomt veel piepjes, kraakjes of vast/los zittende onderdelen. Probeer bij iedere schoonmaakbeurt één onderdeeltje wat extra aandacht te geven door het simpelweg even los te draaien, schoon te maken en opnieuw in te vetten en op die manier heb je eigenlijk nooit groot onderhoud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Klopt.
Mijn vorige racefiets was een 6e handse en heb ik 2 seizoenen op gefietst en toen ingeruild op een nieuwe fiets omdat ik het leuk vond.
Ik heb nu een kleine 2500 kilometer gefietst en eigenlijk geen mankementen gehad tot een tik in de trapper kreeg vorig jaar zomer, daarna eigenlijk amper gefietst door omstandigheden en pas sinds afgelopen weekend weer begonnen.

Mijn normale fiets (die ik hooguit 1x per maand ofzo gebruik) is een kroegracer en gebruik ik eigenlijk amper en is ook niet meer dan 25 euro waard, Dus tja qua onderhoud heb ik nog veel te leren.

Nu ben ik niet bang om iets te repareren of te vervangen, maar onnodig onderdelen demonteren om ze alleen schoon te maken of om te zien hoe het werkt ben ik nog een beetje huiverig voor.

Tot op heden heb ik het alleen nog maar bij remblokjes, derailleur afstellen, en ketting vervangen gehouden.

Een goede momentsleutel en wat gereedschap om mijn voorbracket los te halen staan nog op de planning qua aanschaf, maar dan moet er wel eerst aanleiding toe zijn. :)
Evenals een goede montage standaard

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 07-04-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
verstappen33 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:52:
Klopt.
Nu ben ik niet bang om iets te repareren of te vervangen, maar onnodig onderdelen demonteren om ze alleen schoon te maken of om te zien hoe het werkt ben ik nog een beetje huiverig voor.

Tot op heden heb ik het alleen nog maar bij remblokjes, derailleur afstellen, en ketting vervangen gehouden.

Een goede momentsleutel en wat gereedschap om mijn voorbracket los te halen staan nog op de planning qua aanschaf, maar dan moet er wel eerst aanleiding toe zijn. :)
Evenals een goede montage standaard
Fietsonderhoud is niet zo moeilijk en ik vind het zelf ook vooral leuk/bevredigend/ontspannend en soms zelfs een uitdaging.

Afgelopen week hier al eens een post richting Nutterd geplaatst met een paar tips om zelf je fiets te onderhouden. Voor 95% van het onderhoud heb je eigenlijk alleen wat ketting/cassette gereedschap en een setje imbussleutels nodig. Lagers kun je vaak al zien/schoonmaken/invetten zonder speciaal gereedschap. Als je ze wat vaker schoonmaakt hoef je ze zelden te vervangen.

De speciale tools zoals bracket/momentsleutel, persen, patrichter etc. heb je zelden nodig en anders kun je het vaak wel even lenen. Voor iemand die <10.000km per jaar fietst is het ook overkill tenzij je het leuk vindt en/of van plan bent er lang mee te doen. Hou er ook rekening mee dat het gereedschap verschilt per fiets (zowel MTB/race, disc/velgrem, threaded/pressfit, Campa/Shimano, 11s/12s etc.) en dat er elke 3-5 jaar wel wéér een nieuwe standaard komt. Aan de andere kant, als je iets 2x laat doen door een fietsenmaker dan heb je het gereedschap er vaak alweer uit en is de 3e keer een stuk goedkoper.

Montagestandaard is wel een dikke aanrader en één van de eerste aankooptips, vooral vanwege het schoonmaken. Met die van de Lidl van 25 euro hoeft dat ook niet duur te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 07-04-2020 15:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-06 17:59
Morgen ga ik een duik in het diepe nemen :9
Vanwege de huidige omstandigheden zit ik niet op mijn studentenkamer maar woon ik bij mijn ouders. Nou moet ik wat kleine dingetjes regelen in de stad en de tentamens zijn net voorbij.

Daar kwam het idee uit voort om de auto lekker te laten staan en morgen op de fiets te stappen. ongeveer 50km heen (snelste route want afspraak op tijd) en dan touristisch terug (60km). Ben primair hardloper en aanvullend fietser maar dit wordt wel een leuke uitdaging, mijn eerste ritje over 100km :D

Thuis is iemand gek genoeg om me evt op te halen als ik er bij neer val maar verwacht dat dat niet verder dan 25km van huis zijn. Zonder hem te jinxen echter hopen dat ik geen pech krijg >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Oooooh wat was het lekker vandaag. Om 12 uur de laptop dicht, kinderen een boterham en omkleden. De racer van de Tacx en naar buiten! Dat binnen fietsen is prima hoor maar naar verloop van tijd ga je het buiten gevoel wel missen.

Alleen de persoon op het journaal die zei dat er geen wind was moet je niet serieus nemen blijkbaar. Toch een raar windje op de weg van katwijk naar 't kopje. Daar even de benen getest (ging prima, de meneer die me bij de hockeyclub triomfantelijk voorbij reed met een glimlach was al voor de bocht naar rechts weer toerist. Ik ben niet de subtielste qua gewicht maar heb wel power dus kan best omhoog op een korte klim. Zat rond de 3 minuten bij de brievenbus maar heb een meter te vroeg omgedraaid voor een foto van de brievenbus :D

Daarna door Haarlem verdwalen en stukje ringvaart terug wielrenners opslokken. Was heeeeerlijk, ideaal weer en relatief rustig, afgezien van de ebike bejaarden (maar ik zal ze sparen vandaag, genoeg rust opgedaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno90
Holk schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:58:
Oooooh wat was het lekker vandaag. Om 12 uur de laptop dicht, kinderen een boterham en omkleden. De racer van de Tacx en naar buiten! Dat binnen fietsen is prima hoor maar naar verloop van tijd ga je het buiten gevoel wel missen.

Alleen de persoon op het journaal die zei dat er geen wind was moet je niet serieus nemen blijkbaar. Toch een raar windje op de weg van katwijk naar 't kopje. Daar even de benen getest (ging prima, de meneer die me bij de hockeyclub triomfantelijk voorbij reed met een glimlach was al voor de bocht naar rechts weer toerist. Ik ben niet de subtielste qua gewicht maar heb wel power dus kan best omhoog op een korte klim. Zat rond de 3 minuten bij de brievenbus maar heb een meter te vroeg omgedraaid voor een foto van de brievenbus :D

Daarna door Haarlem verdwalen en stukje ringvaart terug wielrenners opslokken. Was heeeeerlijk, ideaal weer en relatief rustig, afgezien van de ebike bejaarden (maar ik zal ze sparen vandaag, genoeg rust opgedaan)
Het was inderdaad fantastisch fietsweer vandaag! Het valt mij ook op dat de wind standaard harder waait dan wat Buienradar/Windy.com aangeeft. Toch viel het mij erg mee vandaag!

Wat anders: op 7 maart mijn nieuwe Trek Emonda opgehaald en heb er inmiddels al 791 km op gefietst. Of het nou door Corona komt, de nieuwe fiets of het heerlijke weer de kilometers vliegen voorbij de laatste tijd!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Net een rondje over de dijk gereden met de auto, en 100% bevestiging dat het een uitstekend idee was dat ik vanochtend was gaan fietsen. Man man man, wat een drukte. Vanochtend: nagenoeg lege wegen, een verdwaalde voetganger/fietser, en alle ruimte van de wereld. :*)

Tevens de eerste buitenrit sinds Augustus 2019 op een fiets met dunne banden :+ Eigenlijk sinds afgelopen September alleen maar op 32-40mm gereden en met schijfremmen. Dan is de volbloed racer met 25mm banden en velgremmen toch weer even wennen :P Maar als je dan goed wegdek hebt.... :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJroQ6catMeXUNFM5bLVZa3N8rs=/f/image/SHOmBkqoOQobcLb7MpwYIwy4.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
@Arno90 De aankoop bevalt dus goed zo te horen? ;-)

Hier is de Èmonda ook al goed ingereden en gebruikt waar die voor gemaakt is, klimmen. Zojuist nog even 2 uurtjes geweest! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno90
RR46 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:32:
@Arno90 De aankoop bevalt dus goed zo te horen? ;-)

Hier is de Èmonda ook al goed ingereden en gebruikt waar die voor gemaakt is, klimmen. Zojuist nog even 2 uurtjes geweest! 8)
Zeker weten! Jou bevalt de fiets dus ook goed! Klimmen moet mijn Èmonda helaas vanwege Corona nog even op wachten. Was anders zeker al richting Tecklenburg gegaan of een aantal dagen Sauerland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:20
Hi allen,

Ik wil van Muc-Off even chain lube halen. Maar wat is nu het verschil tussen Dry Ceramic Lube en Dry Lube? Scheelt een paar euro maar maar ik begrijp niet helemaal het voordeel van Ceramic Lube na het lezen van beide producenten.

Wat kiezen jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Ik heb vroeger op de Ceramic (C3) versie gereden. Was er best tevreden mee. Zit een extra component in die wat duurzamer moet zijn.

Rij nu op wax (squirt) en vind het zelf fijner, maar dat is persoonlijk

Edit: ik vind het fijner omdat ik nogal een de ketting wissel op m’n MTB en dan niet m’n handen zwart wil hebben van het smeer. Sinds dit jaar ook op de racer squirt uit praktische overweging. De C3 smeerde ook prima hoor

[ Voor 57% gewijzigd door Holk op 08-04-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ik vind squirt helemaal niets, het klontert en maakt de hele ketting uiteindelijk vies en zwart..
Ik heb al jaren Boeshield T9 erop zitten, druppeltje per schakel, paar uurtjes intrekken, doek erover en je ketting is weer klaar..

Na elke rit even een doekje erover heen (10 seconden werk) en zelfs na 400-500km loopt de ketting nog soepel en is nog mooi zilver ipv zwart..
Enig nadeel is dat het niet goed tegen regen / nattigheid kan, dan neemt de kilometrage behoorlijk af..
Na een natte rit, gewoon goed droogmaken, en opnieuw indruppelen en je kunt er weer tegenaan.

Gisteren nog een rondje gefietst van 50km, ik was gistermiddag iets te vroeg met juichen over de tik in de trapper, na 5-10km kwam de tik weer langzaam terug en aan het eind van de rit tikte die zelfs harder dan voor de tijd..
Vanmiddag maar even naar de FM voor wat montage pasta en de boel maar eens losmaken en opnieuw vastzetten.. Benieuwd of dat helpt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
verstappen33 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:34:
Ik vind squirt helemaal niets, het klontert en maakt de hele ketting uiteindelijk vies en zwart..
Ik heb al jaren Boeshield T9 erop zitten, druppeltje per schakel, paar uurtjes intrekken, doek erover en je ketting is weer klaar..

Na elke rit even een doekje erover heen (10 seconden werk) en zelfs na 400-500km loopt de ketting nog soepel en is nog mooi zilver ipv zwart..
Enig nadeel is dat het niet goed tegen regen / nattigheid kan, dan neemt de kilometrage behoorlijk af..
Na een natte rit, gewoon goed droogmaken, en opnieuw indruppelen en je kunt er weer tegenaan.

Gisteren nog een rondje gefietst van 50km, ik was gistermiddag iets te vroeg met juichen over de tik in de trapper, na 5-10km kwam de tik weer langzaam terug en aan het eind van de rit tikte die zelfs harder dan voor de tijd..
Vanmiddag maar even naar de FM voor wat montage pasta en de boel maar eens losmaken en opnieuw vastzetten.. Benieuwd of dat helpt..
Geen last van bij Squirt. Ketting blijft schoon terwijl ik hem na elke rit weer volledig in de wax zet. Enige nadeel dat ik merk is dat smerende eigenschappen snel minder worden na pak hem beet 100km. Dan begint de ketting wat meer geluid te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-06 16:07

Flipmo

OMG !!

verstappen33 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:34:

ik dacht laatst ook dat het mijn PEDAAL (trapper zit op een stadsfiets :P ) was die zo tikte.
Bleek het mijn zadelpen te zijn.. wellicht die ook even schoonmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Iemand suggesties waar ik een leuk nieuw kettingblad kan vinden. Het is een oude shimano 5700. Dus BCD 130, double.
Ik vind enkel nog de zwarte terug online. En met de metalen pedaalarm erop, vind ik dat niet echt passen. Het moet niet de originele zijn. Maar dus een leuke (betaalbare) BCD130, double. (51-52-53 tanden steekt niet zo nauw voor me) Sram red blijkt nog veel in BCD130 voor te komen, maar 100 euro voor een kettingblad is niet de juiste prijsklasse voor mijn racer :+

Ik gebruik al een tijdje de dry lube van decathlon. Ceramic van btwin. Prijs/kwaliteit kan je niet voor sukkelen. heb hem nu 2 jaar en flesje is een derde leeg. Heb wat dezelfde ervaringen als @Jpjedi
Ketting blijft zeer proper, al moet je wel na iedere rit best even passeren met een vod en opnieuw inluben. (minidruppeltje per link)
Water is wel een ramp, een goede bui en je ketting piept als een nest uitgehongerde uilskuikens.

Wat ook op en de verpakking stond is dat je de lube niet mag aanbrengen net voor je vertrekt, maar enkele uren op voorhand moet aanbrengen. Ik veronderstel dat de wax erin verdund is met oplosmiddelen die makkelijker verdampen maar die helpen met het aanbrengen. Dat lijkt mij ook te kloppen. één keer toch aangebracht en het was miserie.
Ik ken verder ook mensen die met siliconenspray rijden. Is blijkbaar een tijdje hip geweest in MTB wereldje. Helpt ook om propere ketting te houden. Maar meer kans op piepen wel (was ook mijn ervaring). Ik gebruik het enkel nog op mijn derailleur-s en -wieltjes. Doet perfect zijn werk en houdt ze vooral ook proper.

[ Voor 18% gewijzigd door Joindry op 08-04-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Flipmo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:54:
[...]

ik dacht laatst ook dat het mijn PEDAAL (trapper zit op een stadsfiets :P ) was die zo tikte.
Ik weet 95% zeker dat het in mijn rechter pedaal zit..
- staand op de pedalen hoor ik het ook nog steeds
- tik loopt gelijk met de cadans
- stop ik met trappen en maak ik allerlei andere bewegingen op de fiets dan hoor ik het niet.
- klik ik rechts uit en fiets ik alleen met links dan is de tik weg
- klik ik links uit en fiets ik alleen met rechts dan hoor je de tik weer.
- ook is de tik voelbaar in mijn rechtervoet.

Het was van de week even weg nadat ik de bouten strakker had gedraaid, echter was het maar voor korte duur.

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 08-04-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Flipmo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:54:
[...]

Snelspanners, pedalen, zadelpen. Dan heb je 90% van de mogelijke oorzaken wel te pakken.

Had zelf de afgelopen week ook ineens weer last van een vervelende tik. Was toch al aan nieuwe pedalen en schoenplaatjes toe en had nog een nieuwe set liggen, maar kreeg daar een nog vervelendere ritmische tik voor terug :/.

De boel nog eens gedemonteerd, ingesmeerd met montagepasta, dit keer wel pedal washers gebruikt en de BB lagers nogmaals opnieuw ingevet zodat ik ook de lagerslijtage kon checken na ~5.000km. Deze draaiden nog perfect gelukkig, dus het probleem van snel versleten lagers in een BBRight systeem lijkt nu gelukkig wel opgelost dankzij een Hambini BB.

Resultaat, nog meer gepiep en gekraak. Bij thuiskomst lichtelijk geïrriteerd en de boel nog eens goed nagelopen. Enige wat ik bedenken kon waren de kettingbladen, maar het bleek gewoon dat ik mijn cranks niet volledig vastgedraaid had 8)7. Waar het probleem van de tik nou precies zat, al sla je me dood. Ik denk in het schroefdraad tussen de pedalen en crankarmen en dat de pedal washers zorgen voor een betere aansluiting. Hoe dan ook, de Cervelo is weer (tijdelijk) vrij van bijgeluiden en klaar voor het mooie weer en aankomende zomer.

Wanneer alles naar behoren werkt is zo'n 'high end' fiets leuk, maar ik heb er een veelvoud meer onderhoud/kopzorgen aan (gehad) om alles optimaal te laten draaien. Alles is inmiddels wel een keer voorbij gekomen van piepende remblokjes, zakkende zadelpen, te weinig banden clearance, na 1.500km versleten lagers, half in geperste BB cups tot krakend balhoofd etc. Ik vergelijk het maar met een sportwagen die wat extra TLC nodig heeft om tot zijn recht te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caes
  • Laatst online: 08-06 00:11
Nu de zon zich weer vaker laat zien en de temperaturen weer oplopen wissel ik ook weer vaker van de mountainbike naar de racefiets.
Echter gisteravond werd ik weer herinnnerd aan een voor mij vervelend probleem met wielrennen. Zeker omdat ik graag langs het water fiets heb ik veel last van vliegende insecten die in mijn mond verdwijnen.
Een mugje hier en daar is nog tot te doen maar vorig jaar had ik al eens een wesp in mijn keel en gisteravond ook iets groters dan een mug. Weet niet wat het was maar met een flink slok water ging het wel ok.
Ik probeer zoveel mogelijk met mijn mond dicht te fietsen maar op een of andere manier krijg ik dan niet genoeg zuurstof door mijn neus en moet ik mijn mond toch op kier laten staan met alle risico's van dien.

Mijn vraag is dus hebben jullie hier ook last van en zo ja, Wat doen jullie daar dan aan?
Ik heb zelf een beetje gezocht naar gezicht maskers maar die lijken mij ook niet echt fijn qua ademhaling, of hebben jullie daar een ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Caes schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:53:
Nu de zon zich weer vaker laat zien en de temperaturen weer oplopen wissel ik ook weer vaker van de mountainbike naar de racefiets.
Echter gisteravond werd ik weer herinnnerd aan een voor mij vervelend probleem met wielrennen. Zeker omdat ik graag langs het water fiets heb ik veel last van vliegende insecten die in mijn mond verdwijnen.
Een mugje hier en daar is nog tot te doen maar vorig jaar had ik al eens een wesp in mijn keel en gisteravond ook iets groters dan een mug. Weet niet wat het was maar met een flink slok water ging het wel ok.
Ik probeer zoveel mogelijk met mijn mond dicht te fietsen maar op een of andere manier krijg ik dan niet genoeg zuurstof door mijn neus en moet ik mijn mond toch op kier laten staan met alle risico's van dien.

Mijn vraag is dus hebben jullie hier ook last van en zo ja, Wat doen jullie daar dan aan?
Ik heb zelf een beetje gezocht naar gezicht maskers maar die lijken mij ook niet echt fijn qua ademhaling, of hebben jullie daar een ervaring mee?
Ik fiets ook veel langs het water, het is een kwestie van mond dichthouden of toch iets van bescherming (buff) dragen.. Maar kan aardig warm zijn op deze dagen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Check-in!

Afgelopen jaren af en toe mee met de buurman, op zijn fiets. Nu zelf een fiets gekocht, een Trek Domane 2.
En nu heb ik meteen een extra nieuwe hobby er bij (naast het fietsen zelf).
Ik zit halve dagen te kijken op https://veloviewer.com/, om een leuke route te vinden om m'n Max Square te vergroten. Slaat echt nergens op, want m'n max square is pas 5x5 :') , maar leuk is het wel :)

Nog meer mensen bezig met VeloViewer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Joindry schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:08:
Iemand suggesties waar ik een leuk nieuw kettingblad kan vinden. Het is een oude shimano 5700. Dus BCD 130, double.
Ik vind enkel nog de zwarte terug online. En met de metalen pedaalarm erop, vind ik dat niet echt passen. Het moet niet de originele zijn. Maar dus een leuke (betaalbare) BCD130, double. (51-52-53 tanden steekt niet zo nauw voor me) Sram red blijkt nog veel in BCD130 voor te komen, maar 100 euro voor een kettingblad is niet de juiste prijsklasse voor mijn racer :+

Ik gebruik al een tijdje de dry lube van decathlon. Ceramic van btwin. Prijs/kwaliteit kan je niet voor sukkelen. heb hem nu 2 jaar en flesje is een derde leeg. Heb wat dezelfde ervaringen als @Jpjedi
Ketting blijft zeer proper, al moet je wel na iedere rit best even passeren met een vod en opnieuw inluben. (minidruppeltje per link)
Water is wel een ramp, een goede bui en je ketting piept als een nest uitgehongerde uilskuikens.
Heb je een linkje naar de lube? (https://www.decathlon.nl/...on/_/R-p-12289?mc=8299115 die toevallig?)

Hier is het nog in zilver te krijgen: https://www.bike-componen...0-speed-Chainring-p37755/

[ Voor 3% gewijzigd door Smultie op 08-04-2020 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Nielsz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:30:
Vakjes zijn de leven.

Zit zelf op 16*16 rond Amsterdam, maar ben verhuisd naar Arnhem en druk bezig om mijn vierkant mee te verhuizen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Smultie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:32:
[...]

Heb je een linkje naar de lube? (https://www.decathlon.nl/...on/_/R-p-12289?mc=8299115 die toevallig?)

Die is het niet in ieder geval. De exact zelfde lijkt er niet meer tussen te staan. Deze avond foto maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Die onderste lijkt er best op qua inhoudt. Het is witte vloeistof. Ik denk dus wax met een oplosmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Nielsz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:30:

Veloviewer is de bom. Vakjes rijden is geweldig leuk om te doen. Sommigen zijn ingewikkeld. Hier in de buurt zit er bijvoorbeeld het nodige op de Hoge Veluwe en ook schietterrein Harskamp is een hele moeilijke :P
Heb zelf nu een Max square van 14.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
Caes schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:53:

Mondkapje voor, dan ben je in deze tijd dubbel beschermd ;)

Wat ik probeer, is neus in, mond uit. En dan het liefst met een getuite mond en niet met de klep vol open. Meestal lukt dat, maar af en toe hap ik ook wat extra eiwitten gedurende mijn rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Jpjedi schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:46:
[...]

Geen last van bij Squirt. Ketting blijft schoon terwijl ik hem na elke rit weer volledig in de wax zet. Enige nadeel dat ik merk is dat smerende eigenschappen snel minder worden na pak hem beet 100km. Dan begint de ketting wat meer geluid te maken.
Ik heb afgelopen jaar op 2 fietsen Wend wax gebruikt en ervaar dezelfde voordelen. En nadelen ;) Zeker in koud/nat weer was de wax vaak na 80km wel klaar en dan blijf je bezig. Uiteindelijk de gravelbike nu weer op Shimano PTFE lube en dat werkt toch even beter. je krijgt alleen vieze handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Laatst online: 26-06 13:55
Na een tijdje door tijdsgebrek niet veel te kunnen fietsen nu weer lekker actief aan het fietsen.

Ik zag alleen dat ik een scheurtje / snee in mijn band heb en daardoor op het "touwwerk" aan de binnenkant van mijn band kijk. Band is overigens wel in tact. Ik twijfel of ik de band al moet vervangen. Wat zouden jullie in zo'n geval doen? In principe is de band verder nog niet versleten. Het betreft de voorband, achterband is nog goed!

Ik rij nu rond met de Vittoria Corsa G2.
Nu had ik als vervanger de Schwalbe One evolution Onestar Race in gedachten. Toevallig mensen ervaring met deze band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Pctje91 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:50:
Na een tijdje door tijdsgebrek niet veel te kunnen fietsen nu weer lekker actief aan het fietsen.

Ik zag alleen dat ik een scheurtje / snee in mijn band heb en daardoor op het "touwwerk" aan de binnenkant van mijn band kijk. Band is overigens wel in tact. Ik twijfel of ik de band al moet vervangen. Wat zouden jullie in zo'n geval doen? In principe is de band verder nog niet versleten. Het betreft de voorband, achterband is nog goed!

Ik rij nu rond met de Vittoria Corsa G2.
Nu had ik als vervanger de Schwalbe One evolution Onestar Race in gedachten. Toevallig mensen ervaring met deze band?
Je zal nauwkeuriger moeten zijn. Hoeveel draad zie je, is die gerafeld of gescheurd? Ligt het midden in het loopvlak of eerder opzij. Hoe groot is de scheur, hoe oud is de band (ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
BreadFan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:21:
[...]

Veloviewer is de bom. Vakjes rijden is geweldig leuk om te doen. Sommigen zijn ingewikkeld. Hier in de buurt zit er bijvoorbeeld het nodige op de Hoge Veluwe en ook schietterrein Harskamp is een hele moeilijke :P
Heb zelf nu een Max square van 14.
Hoge veluwe is nu je kans: Half tarief omdat alle voorzieningen dicht zijn.
Harskamp: Ik ben er nog niet achter hoe je die kan aftikken. Erg frustrerend. Zijn ook helemaal geen GPS sporen te zien op de heatmaps.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
Hi,

Vraagje, zit er aan te denken om vaker in de ochtend te gaan fietsen. Is wellicht ook handiger ivm de drukte maar vroeg mij af hoe doen jullie dat dan van te voren. Wat eten/drinken jullie voordat jullie gaan fietsen? Zit er dan aan te denken om vrij snel als ik wakker ben te gaan fietsen, eerst ontbijt spullen pakken en gaan. Maar wat eet/drink je dan wel/niet voordat je weg gaat? Ben erg benieuwd.
Pagina: 1 ... 81 ... 657 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).