Dan heb ik niks gezegd. Ik las laatst berichten over dat mensen zich stoorden aan de groepjes wielrenners die zich nu op de boulevards en dergelijke wagen want het is rustig. Zag ze van de week ook over de dorpsstraat rijden. Groepje van 5 man. Had ik ook zoiets van Doe dat nou niet straks mag je helemaal niet meer.Maarten_E schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:08:
[...]
Ik dacht juist een rustige route te hebben gekozen, blijkbaar niet.
Heb expres wel rustig gereden en minimaal 3 meter afstand gehouden van andere fietsers.
En als wandelaars over mij zouden klagen zou wel heel hypocriet zijn, de meeste andere fietsers waren met zijn tweeën.
Lagers vervangen zou niet zo snel moeten/hoeven idd. Lagers invetten begrijp ik nog wel, vooral die van de twee derailleurwieltjes staan bij mij redelijk snel droog. Vorig jaar - van maart t/m september fietste ik toen - 2 keer moeten invetten. Ben dit jaar in januari begonnen met fietsen en waarschijnlijk moeten ze deze maand weer worden ingevet... Gelukkig is dat zo gedaan.
Goedkope lagers zou ik nooit doen. Goedkoop/duurkoop enzo. Gewoon degelijk spul kopen, er over nadenken kost mij al te veel tijd/geld.
@Ypuh Dat meen je niet? Besparen op: crankstel, frame en zadelpen?
Never nooit niet. Daar wil ik juist het goed spul (i.e. beste van het beste) en alleen premium merken. Als dat verkeerd gaat... Man man man, dat is een partij ellende!
Ik zie nog iemand met een koers een afgebroken zadelpen in zijn kont krijgen... die kon met de ambulance worden afgevoerd, bloedde als een rund, en was weken aan het revalideren. Moet er niet aan denken.
Goedkope lagers zou ik nooit doen. Goedkoop/duurkoop enzo. Gewoon degelijk spul kopen, er over nadenken kost mij al te veel tijd/geld.
Never nooit niet. Daar wil ik juist het goed spul (i.e. beste van het beste) en alleen premium merken. Als dat verkeerd gaat... Man man man, dat is een partij ellende!
Ik zie nog iemand met een koers een afgebroken zadelpen in zijn kont krijgen... die kon met de ambulance worden afgevoerd, bloedde als een rund, en was weken aan het revalideren. Moet er niet aan denken.
[ Voor 45% gewijzigd door Grin op 01-04-2020 13:48 ]
Geeft niks, ik begrijp je volkomen!Seriph schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:31:
[...]
Dan heb ik niks gezegd. Ik las laatst berichten over dat mensen zich stoorden aan de groepjes wielrenners die zich nu op de boulevards en dergelijke wagen want het is rustig. Zag ze van de week ook over de dorpsstraat rijden. Groepje van 5 man. Had ik ook zoiets van Doe dat nou niet straks mag je helemaal niet meer.
Het slalommen was in die zin ook positief, betekende dat men genoeg afstand hield van elkaar.
Zelfs nog gehad dat ik een verkeerde afslag nam ergens (weggetje liep naar de Maas, maar had dat niet door).
Wandelaar komt meteen achter mij aan met de vraag of ik verdwaald ben en of ik het kon vinden. Mooi hoor!
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ik ben zelf ook niet zo van het besparen, maar zeker niet op draaiende delen. Zit in hetzelfde bootje dat de tijd die het kost om een lager te vervangen mij meer waard is dan de meerprijs van een degelijk lager waar je eens per jaar een likje vet tegenaan gooit (even los van de schade die een Chinees lager aan je vele malen duurdere onderdelen kan toebrengen).Grin schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:37:
Een Red cassette van €250, Enve carbon zadelpen van €300, frameset van €3.500 of carbon crankstel van €350 zijn mijn inziens allemaal nergens voor nodig. Wat dat betreft betaal je alleen maar meer voor lichtgewicht en minder sterkte/stijfheid/veiligheid etc.
In plaats van besparen op een lager die elke minuut 100+ rotaties maakt kun je dan beter besparen met een aluminium frame, zadelpen en Tiagra crankset. Ik zie regelmatig iemand met een carbon frame/stuur/zadelpen/stuurpen/bidonhouders etc. rijden, maar een band mag niet meer dan €15 kosten. Veel street cred levert een band of lager je inderdaad niet op, maar als geld een issue is dan zou ik daar in investeren.
@Charly Mijn BB's gaan ca. 10.000km mee op de slecht weer fiets. Die krijgt heel wat te verduren (fietsvakanties, bepakking, pekel, gravelritten) en weinig liefde (1-2x per jaar een likje vet en nieuwe kabels). Op m'n zomerfiets nu bijna 5.000km en alles is nog zo goed als nieuw. Het weer, ondergrond en onderhoud bepalen voor 90% de slijtage. Als je altijd op een schone fiets en droge geasfalteerde weg rijdt dan gaan onderdelen vrijwel eindeloos lang mee. Mijn MTB daarentegen piept en kraakt (met onderhoud) na 700km al aan alle kanten.
[ Voor 17% gewijzigd door Ypuh op 01-04-2020 14:33 ]
Hi allemaal,
Ik ben nieuw in het topic én nieuw in de (buiten)fietssport. Ik ben op zoek naar een fiets en daarom ook naar jullie adviezen.
Zelf ben ik 27, 187cm en rond de 90 kilo. Ik ging normaliter 2x per week indoor spinnen, maar met de sluiting van de sportschool én de tijd die het waarschijnlijk nog gaat duren wil ik een fiets aanschaffen.
De eerste twijfel was MTB vs race. Ik heb in mijn jeugd een mountainbike gehad en ben een natuurmens - vandaar dat ik eerst richting een MTB neigde. Probleem is dat ik in een klein appartement woon en geen beschikking heb over een hogedrukspuit of uberhaupt een tuinslang. Vandaar dat ik mijn focus heb verlegd naar een racefiets.
Ik zoek een instapper. Ik heb een laag budget van hopelijk rond de 4/500 zonder helm/schoenen etc, 600/700 kan ook mits écht meerwaarde. Kleding heb ik al. Ik koop echter liever een nieuwe fiets over 1/2 jaar als het echt bevalt gezien mijn huidige financiële ruimte. Ik dacht zelf dat een instapper afgemonteerd met claris wel zal voldoen. Ik denk dan aan een Trek domane AL2 of misschien een Sensa umbria? Ik sta open voor alle adviezen.
Kortom, wat zouden jullie aanraden? Of misschien toch een MTB (bijv. cube aim race oid, aardig stukje goedkoper) en daarmee ook af en toe trainen op de weg - met het idee om misschien later toch een racefiets erbij te nemen?
Ik ben nieuw in het topic én nieuw in de (buiten)fietssport. Ik ben op zoek naar een fiets en daarom ook naar jullie adviezen.
Zelf ben ik 27, 187cm en rond de 90 kilo. Ik ging normaliter 2x per week indoor spinnen, maar met de sluiting van de sportschool én de tijd die het waarschijnlijk nog gaat duren wil ik een fiets aanschaffen.
De eerste twijfel was MTB vs race. Ik heb in mijn jeugd een mountainbike gehad en ben een natuurmens - vandaar dat ik eerst richting een MTB neigde. Probleem is dat ik in een klein appartement woon en geen beschikking heb over een hogedrukspuit of uberhaupt een tuinslang. Vandaar dat ik mijn focus heb verlegd naar een racefiets.
Ik zoek een instapper. Ik heb een laag budget van hopelijk rond de 4/500 zonder helm/schoenen etc, 600/700 kan ook mits écht meerwaarde. Kleding heb ik al. Ik koop echter liever een nieuwe fiets over 1/2 jaar als het echt bevalt gezien mijn huidige financiële ruimte. Ik dacht zelf dat een instapper afgemonteerd met claris wel zal voldoen. Ik denk dan aan een Trek domane AL2 of misschien een Sensa umbria? Ik sta open voor alle adviezen.
Kortom, wat zouden jullie aanraden? Of misschien toch een MTB (bijv. cube aim race oid, aardig stukje goedkoper) en daarmee ook af en toe trainen op de weg - met het idee om misschien later toch een racefiets erbij te nemen?
Gelukkig, wij zijn het helemaal eens.
Gezien je tweede alinea zondig ik op alle genoemde punten... Maar dat zie ik dan maar als een persoonlijke stoornis... Deze maand komt er een nieuw frame. Ik zal pics posten wanneer het klaar is.
Gezien je tweede alinea zondig ik op alle genoemde punten... Maar dat zie ik dan maar als een persoonlijke stoornis... Deze maand komt er een nieuw frame. Ik zal pics posten wanneer het klaar is.
@Worsteneter Of een gravelracer? Om je keuze nog wat lastiger te maken
@Worsteneter
Gravelracer zoals genoemd ook een optie. Basically een racefiets met profielbanden.
Ik zou voor een marktplaatmodel gaan. Bv Cube Attain.
http://link.marktplaats.nl/m1529719719
http://link.marktplaats.nl/m1529620009
Wel even de goede maat zoeken.
Gravelracer zoals genoemd ook een optie. Basically een racefiets met profielbanden.
Vandaag 5 uur in kort/kort gereden, was in het begin wat frisjes maar na een paar minuten geen problemen meer. Ik krijg ook weer een kleurtje
.
Qua wind ook perfect vandaag. Mij hoor je niet klagen
:strip_exif()/f/image/X0mCJkPV2HcvCdFQB79peuur.jpg?f=fotoalbum_large)
@Worsteneter
Moeilijk budget. 2dehands moet wel iets te vinden zijn waarmee je eventjes verder kan, maar het is wel gevaarlijk om een 'kat in een zak' te kopen.
Modellen die je aangaf lijken wel ok te zijn voor de prijs.
In welke regio woon je? Mocht dit toevallig rond de Utrechtse Heuvelrug zijn zou ik sowieso wel voor een mountainbike gaan
Qua wind ook perfect vandaag. Mij hoor je niet klagen
:strip_exif()/f/image/X0mCJkPV2HcvCdFQB79peuur.jpg?f=fotoalbum_large)
@Worsteneter
Moeilijk budget. 2dehands moet wel iets te vinden zijn waarmee je eventjes verder kan, maar het is wel gevaarlijk om een 'kat in een zak' te kopen.
In welke regio woon je? Mocht dit toevallig rond de Utrechtse Heuvelrug zijn zou ik sowieso wel voor een mountainbike gaan
Thanks!Jochem schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:49:
@Worsteneter
Marktplaats is ook zeker een optie, het is alleen lastig om een mooie fiets in redelijke staat te vinden in mijn maat. Ik kijk toch naar een 58cm, misschien zelfs een 60'er...
Vanmiddag heb ik even een rondje gefietst op wat modellen van de locale fietszaak. Ik vind de cube attain die jij noemt wel erg 'kort' alsin dat ik wel aardig in elkaar gedoken zat of wellicht gewoon te sportief voor mijn smaak. De fijnste fiets qua zit vond ik de trek domane al, maar ik heb ook alleen fietsen in 't budgetsegment geprobeerd. Zie er niet veel van op marktplaats en twijfel dan ook nog tussen de AL2 (claris) en AL3 (sora)... Lastig! Mocht iemand nog andere vergelijkbare modellen kennen die ik zeker eens moet bekijken.. Ben benieuwd!
Dai is een goede! Geen Utrechtse heuvelrug, maar omgeving Nijmegen e.o. Ook hier overigens mooie mountainbike routes, maar ook genoeg mooie routes voor de wielrenner met evt. Aardige klimmetjes rond Groesbeek!CedricD schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:04:
Vandaag 5 uur in kort/kort gereden, was in het begin wat frisjes maar na een paar minuten geen problemen meer. Ik krijg ook weer een kleurtje.
Qua wind ook perfect vandaag. Mij hoor je niet klagen![]()
[Afbeelding]
@Worsteneter
Dan zou ik zeker de gravelhoek in kijken qua fiets. Al moet je bij dat advies misschien in het achterhoofd houden dat ik gewoon niet snel op een MTB te vinden ben. De MTB route van Amerongen rijd ik op de cyclocrosser (want dat vind ik leuker). CX fietsen zijn doorgaans wel wat agressiever, en als ik kijk naar je voorkeur voor een Domane lijk je qua geometrie een voorkeur te hebben voor een wat relaxtere/stabielere fiets. Dan is een gravelfiets waarschijnlijk de best mogelijke mix van 'endurance racefiets en MTB in de blender'Worsteneter schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:07:
[...]
Dai is een goede! Geen Utrechtse heuvelrug, maar omgeving Nijmegen e.o. Ook hier overigens mooie mountainbike routes, maar ook genoeg mooie routes voor de wielrenner met evt. Aardige klimmetjes rond Groesbeek!
Launching containers into space
Ik ben uiteindelijk toch voor de 2e hands optie gegaan, heel toevallig had iemand in de buurt ze te koop staan. Was wel een bijzondere manier om ze op te halen, zo met 1,5 meter afstand. Via betaalverzoekje betaald, dus dat ging allemaal prima.
Ik heb er gisteren even een klein rondje mee gefietst en ben er erg blij mee, de fiets voelt wat 'strakker' aan, vooral in de bochten.
Ik heb er gisteren even een klein rondje mee gefietst en ben er erg blij mee, de fiets voelt wat 'strakker' aan, vooral in de bochten.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
@Sherlock Toch voor een tweedehands setje Vision wielen gegaan?
Of heb je op het eerste ritje al heel veel in de remmen gehangen
?
Of heb je op het eerste ritje al heel veel in de remmen gehangen
Louislouislouis schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:20:
@Sherlock Toch voor een tweedehands setje Vision wielen gegaan?
Of heb je op het eerste ritje al heel veel in de remmen gehangen?
Sherlock schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:08:
Ik ben uiteindelijk toch voor de 2e hands optie gegaan, heel toevallig had iemand in de buurt ze te koop staan. Was wel een bijzondere manier om ze op te halen, zo met 1,5 meter afstand. Via betaalverzoekje betaald, dus dat ging allemaal prima.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Volg je hart, zou ik je adviseren. Ik woon ook in een klein appartement (65m2) en rij ook met MTB. In mijn kelderberging heb ik zo'n plantenspuit van 7 liter. In de week vul ik die in huis met water. Heb er ook nog paar kannetjes van 5 en 10 liter staan die ik doordeweeks vul. Na een vieze fietsdag zet ik de fiets dan eventjes in de kelderberging en haal de watervoorraad tevoorschijn. Twee emmers van de bouwmarkt, 1 voor het wassen, 1 met borstels en zeep.Worsteneter schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:21:
Met de plantenspuit de grove zooi eraf, ketting inspuiten met Dasty en dan met borstels aan de slag. Het kan best samengaan, appartement en MTB.
Als de fiets heel erg vuil is dan stop ik wel eens bij de wasstraat. Met (veel) beleid kun je best een eind komen met de hogedrukspuit. Dan is het thuis nog even naborstelen met autoshampoo, ketting smeren en klaar.
Hier vond ik wel een nette fiets in (op het oog) de juiste maat voor jou. Puntje van aandacht voor vering. Ik liet onderhoud uitvoeren aan mijn 2017 Scalpel, alleen voor- en achterdemper voor service weg gebracht. De rekening voor alleen dat onderhoud was €316,- dus let op met volgeveerde fietsen. Een "ouderwetse" elastomeervork is wellicht niet sjiek, maar wel duurzaam en kun je desnoods zelf (of handige kennis) nieuwe rubbertjes in (laten) gooien. Volgeveerd hoeft in Nederland ook niet echt natuurlijk.
[ Voor 20% gewijzigd door Ramon 73 op 02-04-2020 10:12 ]
@Worsteneter je moet een fiets kiezen die je graag pakt en waar je met plezier op rijdt. Als dat voor jou een MTB is, dan komt het met schoonmaken wel goed. Een MTB wordt niet bij elke rit zo vies dat je een tuinslang nodig hebt, en als je met een racefiets door de regen gaat, dan blijft ie ook niet schoon.
@Ramon 73 heeft ook wel een punt wat betreft 2e hands en vering.
Ik zou ook niet zomaar een 2e hands fully kopen, tenzij je heel precies weet hoe het onderhoud is geweest (en het ook niet een achterhaald model is). Moderne full suspensions kunnen behoorlijk efficient zijn in NL en zeker sneller dan een hardtail op veel tracks, maar met een hardtail kom je ook nog steeds een heel eind.
Alleen dat verhaal over elastomeer vering.. dan heb je het echt wel over oude rommel... dat is techniek die 15 jaar geleden al achterhaald was. dan kan je beter een gravel fiets of een mtb met een starre vork zoeken.
en die Klein is echt geen 500 euro waard.. leuk dat er XTR op zit, maar dat is XTR 8 speed zo te zien van 20-25 jaar geleden.. zo heb ik ook een fiets verkocht voor 125 euro met XTR/XT mix (zelfde XTR achter derailleur volgens mij, ook 25 jaar oud), vrij nieuwe banden en vrij nieuwe ketting/tandwielen (voor en achter).
En die stuurpen die erop zit... die gebruik je alleen als je dood wil
Ik zou ook niet zomaar een 2e hands fully kopen, tenzij je heel precies weet hoe het onderhoud is geweest (en het ook niet een achterhaald model is). Moderne full suspensions kunnen behoorlijk efficient zijn in NL en zeker sneller dan een hardtail op veel tracks, maar met een hardtail kom je ook nog steeds een heel eind.
Alleen dat verhaal over elastomeer vering.. dan heb je het echt wel over oude rommel... dat is techniek die 15 jaar geleden al achterhaald was. dan kan je beter een gravel fiets of een mtb met een starre vork zoeken.
en die Klein is echt geen 500 euro waard.. leuk dat er XTR op zit, maar dat is XTR 8 speed zo te zien van 20-25 jaar geleden.. zo heb ik ook een fiets verkocht voor 125 euro met XTR/XT mix (zelfde XTR achter derailleur volgens mij, ook 25 jaar oud), vrij nieuwe banden en vrij nieuwe ketting/tandwielen (voor en achter).
[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 02-04-2020 10:29 ]
Hulpvraagje voor mijn Quarq Riken. Van het weekend ben ik gaan fietsen en kwam er na 2km achter dat mijn PM het dus niet deed. Had hem sowieso vergeten te calibreren, dan had ik het gelijk gezien. Maar ter plekke even gestopt en batterij losgedraaid, even op de tong en die zou het in mijn optiek nog wel moeten doen. Goed. geen andere bij dus door en thuis maar weer kijken.
Thuis een nieuwe batterij erin gedaan en gespind, maar ook niet zoveel resultaat. Na wat erin en eruit halen van de batterij had ik op een gegeven moment wel verbinding. Dus ik dacht dan even de oude batterij toch testen. Maar wederom weer niet echt verbinding en met de nieuwe batterij ook niet. Wat ik wel zat is dat als ik het kapje dichtdraaide de LED wel begon te branden. Maar daarna spinnen maakte dus niet dat hij weer aanging ofzo.
Gisteren even de batterij er op z'n zij ingezet en de binnenkant via de batterij met de buitenkant verbonden om hem te resetten oid. Vervolgens ook nog de batterij er verkeerdom ingedaan. De nieuwe batterij erin gedaan en toen leek hij het na een paar pogingen weer te doen. Calibreren en klaar. Paar keer getest en leek het prima te doen.
Vanochtend toch nog een extra test, en weer zelfde probleem, bij het spinnen geen knipperende LED maar gewoon niets. En ook als ik het kapje weer draai kan de LED wel gaan branden..
Iemand nog een idee?
Thuis een nieuwe batterij erin gedaan en gespind, maar ook niet zoveel resultaat. Na wat erin en eruit halen van de batterij had ik op een gegeven moment wel verbinding. Dus ik dacht dan even de oude batterij toch testen. Maar wederom weer niet echt verbinding en met de nieuwe batterij ook niet. Wat ik wel zat is dat als ik het kapje dichtdraaide de LED wel begon te branden. Maar daarna spinnen maakte dus niet dat hij weer aanging ofzo.
Gisteren even de batterij er op z'n zij ingezet en de binnenkant via de batterij met de buitenkant verbonden om hem te resetten oid. Vervolgens ook nog de batterij er verkeerdom ingedaan. De nieuwe batterij erin gedaan en toen leek hij het na een paar pogingen weer te doen. Calibreren en klaar. Paar keer getest en leek het prima te doen.
Vanochtend toch nog een extra test, en weer zelfde probleem, bij het spinnen geen knipperende LED maar gewoon niets. En ook als ik het kapje weer draai kan de LED wel gaan branden..
Iemand nog een idee?
Iemand die even advies kan geven of onderstaande redenering een beetje klopt en beide frames gelijkaardig zullen uitvallen?
Profiel: man - 170cm - binnenbeenlengte 78/79cm - vrij kort bovenlichaam. Op zoek naar een sportief endurancemodel. Met bovenstaande gegevens kom je bij canyon steeds op XS als aanbevolen maat uit.
- Endurace CF XS:
Stack: 532
Reach: 370
Stuurbreedte: 400
- Ultimate WMN S (ik weet ultimate is meer race model, maar dus zou ik dan compenseren door WMN geometrie (gemiddeld hogere stack, kortere reach) te nemen én een maatje groter te pakken
Stack: 551
Reach: 378 (1cm langere stuurpen)
Stuurbreedte: 390
(Alle cijfertjes netjes naast elkaar staan ook hier )
Ik ga er ook niet om liegen: het oog wil ook wat en WMN frame vind ik zowel qua kleur als de cockpit mooier en dat speelt ook mee.
Ik vraag hier voor alle duidelijkheid niet voor een persoonlijke fietsmeting, want besef dat dat onmogelijk is. Maar -rekening houdend met de 2 compensaties (wmn frame - maatje groter) -
welke van beide fietsen zou nu de meest comfortabele houding geven?
Alvast bedankt.
Profiel: man - 170cm - binnenbeenlengte 78/79cm - vrij kort bovenlichaam. Op zoek naar een sportief endurancemodel. Met bovenstaande gegevens kom je bij canyon steeds op XS als aanbevolen maat uit.
- Endurace CF XS:
- Ultimate WMN S (ik weet ultimate is meer race model, maar dus zou ik dan compenseren door WMN geometrie (gemiddeld hogere stack, kortere reach) te nemen én een maatje groter te pakken
Ik ga er ook niet om liegen: het oog wil ook wat en WMN frame vind ik zowel qua kleur als de cockpit mooier en dat speelt ook mee.
Ik vraag hier voor alle duidelijkheid niet voor een persoonlijke fietsmeting, want besef dat dat onmogelijk is. Maar -rekening houdend met de 2 compensaties (wmn frame - maatje groter) -
Alvast bedankt.
[ Voor 7% gewijzigd door minimaLL op 02-04-2020 10:50 ]
@minimaLL zonder je gezien te hebben, zou ik neigen naar de Ultimate WMN S. Je hebt meer speelruimte in de hoogte door de hogere stack; stuur kan altijd naar beneden dmv minder spacers, hoger kan niet... En de kleur van het frame is een niet te negeren argument om voor een bepaalde fiets te kiezen...
https://www.strava.com/athletes/10490675
Korte reach en hoge stack geeft de meest comfortabele houding; tot je tegenwind krijgtminimaLL schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:48:
Iemand die even advies kan geven of onderstaande redenering een beetje klopt en beide frames gelijkaardig zullen uitvallen?
- Endurace CF XS:
Alvast bedankt.
Ter vergelijking; ik ben twee centimeter langer en met binnenbeen lengte van 81 cm en rijd een Giant TCR maat S. Stack en reach van mijn fiets zijn 529 en 378. Met een 9 cm stuurpen; 1 cm topcap en geen spacers zit ik prima. Korter zou ik niet willen zitten, met name omdat ik in het verleden altijd langer en hoger zat. Met kortere pootjes zal je ook twee centimeter lager komen te zitten dan ik; dus met dezelfde stack zit je al comfortabeler dan ik.
Maar ik zou als ik jou was beide fietsen lekker laten staan en de WMN in XS nemen: in vergelijking met de Endurace in XS:
- heb je 7 mm minder reach;
- heb je 2.5 mm kortere cranks; en ik denk dat met jouw benen 170 mm beter passend is dan 172.5(heb de 170mm zelf ook
- met kortere cranks plaats je je zadel gelijk 2.5 mm naar achteren waardoor je effectief maar 4.5 mm korter zit.
- je komt ook hoger te zitten dus je hebt wel 13 mm spacers extra nodig om de kleinere stack te compenseren en 2 mm om de zadelhoogte te compenseren. Omdat je korter zit blijft daar in totaal denk ik 5-10 mm van over.
- kleinere fietsen kan je makkelijker iets "groter" maken dan andersom
Wauw, hartelijk bedankt voor de uitgebreide uitleg.Gebanned schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:37:
[...]
Korte reach en hoge stack geeft de meest comfortabele houding; tot je tegenwind krijgt.
Ter vergelijking; ik ben twee centimeter langer en met binnenbeen lengte van 81 cm en rijd een Giant TCR maat S. Stack en reach van mijn fiets zijn 529 en 378. Met een 9 cm stuurpen; 1 cm topcap en geen spacers zit ik prima. Korter zou ik niet willen zitten, met name omdat ik in het verleden altijd langer en hoger zat. Met kortere pootjes zal je ook twee centimeter lager komen te zitten dan ik; dus met dezelfde stack zit je al comfortabeler dan ik.![]()
Maar ik zou als ik jou was beide fietsen lekker laten staan en de WMN in XS nemen: in vergelijking met de Endurace in XS:
- heb je 7 mm minder reach;
- heb je 2.5 mm kortere cranks; en ik denk dat met jouw benen 170 mm beter passend is dan 172.5(heb de 170mm zelf ook).
- met kortere cranks plaats je je zadel gelijk 2.5 mm naar achteren waardoor je effectief maar 4.5 mm korter zit.
- je komt ook hoger te zitten dus je hebt wel 13 mm spacers extra nodig om de kleinere stack te compenseren en 2 mm om de zadelhoogte te compenseren. Omdat je korter zit blijft daar in totaal denk ik 5-10 mm van over.
- kleinere fietsen kan je makkelijker iets "groter" maken dan andersom
Ik heb blijkbaar in de link van de vergelijking de Endurace AL versie geplaatst en die verschilt ook nog wat van de Endurace CF versie.
Correcte link
Maar als ik dan kijk naar bovenstaande opmerkingen komt de endurace CF XS dus aardig overeen met wat jij zou aanraden?
Graag gedaan, geometrie tabellen vergelijken is nu net mijn vreemde hobbyminimaLL schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:52:
[...]
Maar als ik dan kijk naar bovenstaande opmerkingen komt de endurace CF XS dus aardig overeen met wat jij zou aanraden?
Als ik de
Canyon Endurace CF SL Disc 8.0
2018 XS
en de:
Canyon Ultimate WMN CF SL Disc 8.0
2018 XS
naast elkaar zet zie ik twee wat zit positie betreft nagenoeg identieke fietsen; verschil in stack en reach is 4 en 2 mm. Beide Endurace zit je 2 mm verder en 4 mm hoger; dat verschil ga je niet merken. De keuze tussen de Ultimate WMN en Endurace zal je echt moeten maken op basis van kleur.
Een S van deze modellen moet je niet gaan kopen want daar ga je niet lekker op passen.
Een gewone Ultimate (dus niet WMN) kan je ook beter laten staan; op de XS kom je relatief diep te zitten en krijg je een spacer toren; op de S krijg je een veel te korte stuurpen.
Daarbij hebben de S-jes als nadeel dat je een breder stuur krijgt en langere cranks, al zijn die dingen nogal persoonlijk.
Gezien je persoonlijke voorkeur zou ik dus de Ultimate WMN in XS nemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Gebanned op 02-04-2020 13:51 ]
Hoe gaan jullie tijdens deze Corona tijden om met fietsen, thuiswerken en de hele dag lopen snaaien?
Op gewicht blijven is altijd wel een dingetje voor mij. Dit jaar was het een makkie met indoor trainen en een paar uitdagende doelen (LBL, Ardechoise, weekje Dolomieten met uiteindelijk doel mijn tijd flink verbeteren op de Velomediane). Nu dat allemaal wegvalt wordt het letterlijk weer doelloos fietsen wat op zich prima is, maar ik merk wel dat de motivatie minder is. Omdat er 12u+ aan reistijd weggevallen zijn maak ik mijn kilometers nog wel (ca. 250-350 per week), zij het wat lager in intensiteit. Het is nu eerder touren dan trainen, maar de honger/verleiding om de hele dag te eten is nu wel groot.
Op gewicht blijven is altijd wel een dingetje voor mij. Dit jaar was het een makkie met indoor trainen en een paar uitdagende doelen (LBL, Ardechoise, weekje Dolomieten met uiteindelijk doel mijn tijd flink verbeteren op de Velomediane). Nu dat allemaal wegvalt wordt het letterlijk weer doelloos fietsen wat op zich prima is, maar ik merk wel dat de motivatie minder is. Omdat er 12u+ aan reistijd weggevallen zijn maak ik mijn kilometers nog wel (ca. 250-350 per week), zij het wat lager in intensiteit. Het is nu eerder touren dan trainen, maar de honger/verleiding om de hele dag te eten is nu wel groot.
Gelukkig is het bij ons snaaibare voedsel vrij beperkt. Anders zou het bij mij ook niet goed gaan
Ik merk dat ik het woon-werk verkeer, wat bij mij een groot deel van mijn normale "fietstraining" is, wel mis. Het is nu toch wel meer zoeken naar een geschikt moment om te gaan fietsen. Tot nu toe red ik het nog wel om iets van 200km op weekbasis te pakken, maar eigenlijk zou ik met het mooie weer wat meer gefietst willen hebben. Om wille van de beperkte tijd heb ik afgelopen week zelfs weer eens hardgelopen.
Qua intensiteit doe ik op de racefiets met name rustige ritjes, terwijl ik de ATB gebruik voor wat meer intensievere korte ritten (tot 2 uur). Doelloos fietsen deed ik altijd al, dus daar is geen verandering waarneembaar.
Qua intensiteit doe ik op de racefiets met name rustige ritjes, terwijl ik de ATB gebruik voor wat meer intensievere korte ritten (tot 2 uur). Doelloos fietsen deed ik altijd al, dus daar is geen verandering waarneembaar.
[ Voor 3% gewijzigd door wisselwerking op 02-04-2020 15:32 ]
Gewoon blijven eten, niks bijzonders. Minder snacks kopen, als het niet in huis is heb je er ook geen last van.
Trainen doe ik net als anders, alleen dan nu alleen of met z'n tweeën. Wanneer je met ~300 KM per week niet op gewicht kan blijven... Dan zou ik toch eens naar doctor
Uiteraard is het met een groep leuker trainen, maar tot zover gaat het mij nog prima af.
Uiteraard is het met een groep leuker trainen, maar tot zover gaat het mij nog prima af.
Niet zeuren @Ypuh of gaat het ten koste van je gewicht op Zwift en kan je het niet meer bijbenen bij de Atjes?
Gekkigheid!
Hier merk ik het ook wel, normaliter zou ik eigenlijk al wel richting de 80 moeten zitten, liefste, en zit nu nog, of weer, op de 83 (wel dalende lijn). Wat snaaien betreft gewoon niet in huis halen, maar ik merk in ieder geval zelf dat ik daar geen strakke lijn in houd, ik zorg er in ieder geval voor dat er wel wat ligt (paaseitjes, koekjes, chips
).
Wat wel echt jammer is dat voor mij de wedstrijdtrainingen dus nu ook niet doorgaan en de eerste wedstrijdjes dit jaar zullen ook wel niet doorgaan. Maar ik heb voor mezelf in ieder geval voorgenomen om toch wel nog weer te gaan letten op eten en gewicht omdat er nog genoeg segmentjes zijn die ik straks aan kan gaan vallen. Hell, heb pas nog een nieuwe PR op de Amerongse Berg gereden die vanaf 2017 stond geloof ik. Het was slechts 1 seconde sneller maar sneller is nog altijd sneller :D! Dus dat biedt wel perspectief voor dit seizoen, wat ergens dus heel jammer is dat er geen echte wedstrijden gereden worden want dat had ik dan ook graag gedaan natuurlijk
Er ligt hier nog voor begin juli een weekendje Alpen in de planning wat hopelijk wel door kan gaan. Maar een vakantie in Frankrijk eind mei begin juni zal denk ik helaas geschrapt worden vrees ik.
Hier merk ik het ook wel, normaliter zou ik eigenlijk al wel richting de 80 moeten zitten, liefste, en zit nu nog, of weer, op de 83 (wel dalende lijn). Wat snaaien betreft gewoon niet in huis halen, maar ik merk in ieder geval zelf dat ik daar geen strakke lijn in houd, ik zorg er in ieder geval voor dat er wel wat ligt (paaseitjes, koekjes, chips
Wat wel echt jammer is dat voor mij de wedstrijdtrainingen dus nu ook niet doorgaan en de eerste wedstrijdjes dit jaar zullen ook wel niet doorgaan. Maar ik heb voor mezelf in ieder geval voorgenomen om toch wel nog weer te gaan letten op eten en gewicht omdat er nog genoeg segmentjes zijn die ik straks aan kan gaan vallen. Hell, heb pas nog een nieuwe PR op de Amerongse Berg gereden die vanaf 2017 stond geloof ik. Het was slechts 1 seconde sneller maar sneller is nog altijd sneller :D! Dus dat biedt wel perspectief voor dit seizoen, wat ergens dus heel jammer is dat er geen echte wedstrijden gereden worden want dat had ik dan ook graag gedaan natuurlijk
Er ligt hier nog voor begin juli een weekendje Alpen in de planning wat hopelijk wel door kan gaan. Maar een vakantie in Frankrijk eind mei begin juni zal denk ik helaas geschrapt worden vrees ik.
[ Voor 11% gewijzigd door orange.x op 02-04-2020 17:15 ]
Ik kan gelukkig nog gewoon woon-werk verkeer maken, anders is het lastig om motivate op te brengen om 's ochtends vroeg en 's avonds een rondje te maken.
Maar ik mis wel de afwisseling om even ritje te kunnen maken in Limburg/Beglie/Duitsland.
Rondjes door Noord-Holland zijn ook leuk, maar de afwisseling heb je wel nodig.
En baal dat ik mijn vakantie uitgesteld heb (ivm wat drukker op werk), wilde eigenlijk deze week in spanje mijn rondjes maken...
Maar ik mis wel de afwisseling om even ritje te kunnen maken in Limburg/Beglie/Duitsland.
Rondjes door Noord-Holland zijn ook leuk, maar de afwisseling heb je wel nodig.
En baal dat ik mijn vakantie uitgesteld heb (ivm wat drukker op werk), wilde eigenlijk deze week in spanje mijn rondjes maken...
Wees blij.. er was daar weinig rond te rijden geweestDDX schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:23:
Voor mij is vandaag de Giro delle Dolomiti afgezegd. Een 6-daags wielerevenement in Noord-Italie waar ik een toegangsbewijs voor gewonnen had op Cyclokalender.nl. Zeer begrijpelijk natuurlijk, maar het evenement zou pas over 4 maanden plaatsvinden. Daarmee trek ik de voorlopige conclusie dat er dit hele jaar weinig is om naar uit te kijken en dan is motivatie wel een dingetje (minder vaak hardrijden, naar buiten gaan, op eten letten etc).
Aan de andere kant wil ik niet teveel klagen. Doelloos fietsen kan ook leuk zijn, 5 kilo erbij is ook (nog) geen probleem en wat minder vaak op de fiets zitten zal er vroeg of laat toch wel een keer van komen. Mijn simpele vraag is dan ook gewoon hoe jullie hier mee omgaan.
@orange.x @Grin Voor de beeldvorming; mijn favoriete postride snack is een kapsalon, ik ben dol op seizoens- en streekproducten als Bossche bollen, paaseitjes en pepernoten maar heb gelukkig sinds kort fruit ontdekt (al ken ik nog niet alle fruitsoorten bij naam in het fruitmandje wat ik gister in ontvangst mocht nemen van mijn werkgever).
Aan de andere kant wil ik niet teveel klagen. Doelloos fietsen kan ook leuk zijn, 5 kilo erbij is ook (nog) geen probleem en wat minder vaak op de fiets zitten zal er vroeg of laat toch wel een keer van komen. Mijn simpele vraag is dan ook gewoon hoe jullie hier mee omgaan.
@orange.x @Grin Voor de beeldvorming; mijn favoriete postride snack is een kapsalon, ik ben dol op seizoens- en streekproducten als Bossche bollen, paaseitjes en pepernoten maar heb gelukkig sinds kort fruit ontdekt (al ken ik nog niet alle fruitsoorten bij naam in het fruitmandje wat ik gister in ontvangst mocht nemen van mijn werkgever).
Dat is wel heel erg balen Ypuh! Hopelijk mag je volgend jaar dan alsnog die kant op als prijs. Zelf blijf ik bewust zoveel mogelijk binnen fietsen en als ik dan toch buiten ga fietsen beperk ik de lengte van de rit. Afgelopen weekend enorm veel fietsers/wandelaars tegen gekomen en hoewel ik prima er om heen kon, gaf het mij geen geweldig gevoel. Daarnaast vind ik het ook niet echt passend om nu mijn lange ritten (200+ km) te gaan doen. Dat valt natuurlijk niet echt meer onder de categorie frisse neus halen.
Omdat er wat remolie op m'n remschijf is gevallen (foutje van de fietsenmaker bij inkorten van de remkabels), wil ik de remschijf en pads voor vervangen door nieuwe.
Aangezien Giant het handig vond om 140mm vóór op de TCR's te zetten, maar de rest van de wereld 160v/140a verstandig vindt, leek het me meteen een goed idee om toch ook maar 160 voor te zetten.
Momenteel heb ik dus een 140mm RT70 rotor voor met L02A (resin) pads met koelvinnen.
Nou kan ik natuurlijk prima de 160mm RT70 aanschaffen, de flat mount adapter omdraaien, en er een setje L03A (verbeterde versie van de L02A) bij zetten, maar ik meen me nog vaag te herinneren dat ik een keer een podcast heb gehoord (Cyclingnews denk ik) waarin ze vertelden dat mountainbike remschijven ietwat zwaarder uitgevoerd zijn waardoor ze minder snel 'buigen' en minder snel geluid produceren.
Lang verhaal, maar m'n vraag is: kan ik gewoon een RT86 rotor (Deore XT) in 160mm gebruiken op m'n racefiets, of zitten er nog verschillen in afstand vanaf aanlegpunt (oid) tussen MTB en road?
Aangezien Giant het handig vond om 140mm vóór op de TCR's te zetten, maar de rest van de wereld 160v/140a verstandig vindt, leek het me meteen een goed idee om toch ook maar 160 voor te zetten.
Momenteel heb ik dus een 140mm RT70 rotor voor met L02A (resin) pads met koelvinnen.
Nou kan ik natuurlijk prima de 160mm RT70 aanschaffen, de flat mount adapter omdraaien, en er een setje L03A (verbeterde versie van de L02A) bij zetten, maar ik meen me nog vaag te herinneren dat ik een keer een podcast heb gehoord (Cyclingnews denk ik) waarin ze vertelden dat mountainbike remschijven ietwat zwaarder uitgevoerd zijn waardoor ze minder snel 'buigen' en minder snel geluid produceren.
Lang verhaal, maar m'n vraag is: kan ik gewoon een RT86 rotor (Deore XT) in 160mm gebruiken op m'n racefiets, of zitten er nog verschillen in afstand vanaf aanlegpunt (oid) tussen MTB en road?
Dat zou in principe niet uit moeten maken.Smultie schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:35:
Ik vind het wel een uitkomst om voor en achter dezelfde maat te hebben, Dan hoef je maar één reserve disk in huis / mee op vakantie te nemen.Smultie schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:35:
Ikzelf rijd met 160 / 160, omdat Campagnolo dat adviseert als je meer dan 85 kg weegt.
Haha ja, halverwege maart dacht ik nog van tja ok Corona prima ik ga naar het zuiden en zal weinig mensen tegenkomen tijdens het fietsen dus wat maakt het uit.CuttingStorm schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:15:
[...]
Wees blij.. er was daar weinig rond te rijden geweest
Die gedachte heb ik nogsteeds, maar blij dat ik niet in vliegtuig gestapt ben
Fietsmaatje dacht ook ok ik moet thuiswerken (begin maart, Amerikaans bedrijf), dan kan ik ook wel naar Gran Canaria gaan en daar 'thuiswerken' en beter weer om te fietsen.
Hij was er een halve week en toen kwam de lockdown... Achteraf toch niet zo'n slim plan.
Zondag wordt het warm. Zal wel pokkedruk zijn dan! Wil wel stukje fietsen maar heb eigenlijk geen idee waar ik kan gaan rijden zonder kuddes tegen te komen. Denk het wel overal druk zal zijn omdat iedereen denkt: mooi weer, even naar buiten...
Exact expert nodig?
Gelukkig heb ik geen doelen nodig om lekker te kunnen fietsen. Ja, ik vind het uiteraard jammer dat er evenementen niet doorgaan. Ik keek echt uit naar Bordeaux-Dordrecht en meerdere BRM ritten. Maar ik kan ook zeker genieten van solo ritten. Ik wissel momenteel wat vaker af tussen racefiets (rustige duurritten op het binnenblad (ik moet echt binnenkort het buitenblad vervangen) en ATB (wat intensievere korte rondjes).
Gisteravond nog even op de racefiets gestapt voor een relaxed duurritje van 3 uur. Begonnen met licht en weggetjes die ik nog niet kende en geëindigd in het donker op de voor mij bekende wegen.Toch nog bijna 90km op de teller gezet. Heerlijk!
Gisteravond nog even op de racefiets gestapt voor een relaxed duurritje van 3 uur. Begonnen met licht en weggetjes die ik nog niet kende en geëindigd in het donker op de voor mij bekende wegen.Toch nog bijna 90km op de teller gezet. Heerlijk!
Alle evenementen waar ik me voor ingeschreven had zijn afgelast, op 1 na, en die is eind juli, dus ik houd hoop.
Door het wegvallen van woon/werk kan ik 5 min na het klaar zijn met werken op de fiets zitten, laatste paar weken kilometers en uren best omhoog gegaan. Ik kom eigenlijk zo min mogelijk thuis i.v.m. een vrouw die al vanaf kinds af aan problemen met d'r longen heeft en wil risico's vermijden. Zondag wil ik eigenlijk wel een stukkie buiten gaan fietsen, is kijken of ik dat nog kan
Door het wegvallen van woon/werk kan ik 5 min na het klaar zijn met werken op de fiets zitten, laatste paar weken kilometers en uren best omhoog gegaan. Ik kom eigenlijk zo min mogelijk thuis i.v.m. een vrouw die al vanaf kinds af aan problemen met d'r longen heeft en wil risico's vermijden. Zondag wil ik eigenlijk wel een stukkie buiten gaan fietsen, is kijken of ik dat nog kan
Ik zag het idd. Zelf probeer ik vanmiddag nog wel even een langere rit te maken en dan blijf ik het weekend wel braaf thuis.Crazy D schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:00:
Zondag wordt het warm. Zal wel pokkedruk zijn dan! Wil wel stukje fietsen maar heb eigenlijk geen idee waar ik kan gaan rijden zonder kuddes tegen te komen. Denk het wel overal druk zal zijn omdat iedereen denkt: mooi weer, even naar buiten...
Ik weet niet waar je woont. Maar ik ga de boerenweggetjes opzoeken. Ik woon zelf in Hoorn. En als ik de A7 oversteekt dan kom ik in het boeren land. Dan heb je daar allemaal van die weggetjes waar geen middelstreep is en geen fietspad naast. Waar eigenlijk alleen bestemmingsverkeer komt. Daar kan binnendoor zowat tot de kust komen. Even voor de kust want daar wordt het weer druk ga ik zuidoostelijk binnendoor naar de dijk maar niet over de dijk, over de provinciale parallel weg weer terug. Daar ga ik weinig mensen tegen komen.Crazy D schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:00:
Dit kan ik beamen, woon zelf in Schellinkhout. De andere kant van de A7 is prima fietsen. Wat wel druk is is de omringdijk tussen Hoorn en Enkhuizen. Die is altijd al druk met mooi weer in het weekend maar de laatste weken is het echt slalommen tussen wandelaars, hardlopers, fietsers en dan ook nog gemotoriseerd plezier verkeer.Seriph schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:28:
[...]
Ik weet niet waar je woont. Maar ik ga de boerenweggetjes opzoeken. Ik woon zelf in Hoorn. En als ik de A7 oversteekt dan kom ik in het boeren land. Dan heb je daar allemaal van die weggetjes waar geen middelstreep is en geen fietspad naast. Waar eigenlijk alleen bestemmingsverkeer komt. Daar kan binnendoor zowat tot de kust komen. Even voor de kust want daar wordt het weer druk ga ik zuidoostelijk binnendoor naar de dijk maar niet over de dijk, over de provinciale parallel weg weer terug. Daar ga ik weinig mensen tegen komen.
Gelukkig is er dus nog het binnenland waar het goed toeven is.
Zoetermeer. Waar ik normaal prima routes weet die relatief rustig zijn op mooie zomerse dagen, zijn ook die wegen niet zo ideaal als je minimaal 1,5 meter afstand (maar als fietser liefst een stuk meer natuurlijk) wilt houden. Het groene hart is wel mooi, maar op een goede dag ziet het grijs van de bejaarden, heb je een zonnebril nodig vanwege alle felle kleding van de wielrenners en als je mazzel hebt lopen de wandelclubs ook nog lekker hun rondjes. Ik verwacht dat het half zo druk zal zijn als dat het normaal is als het echt 20 graden wordt. En dan zijn er wel de nodige wegen die toch wel rustiger zijn maar je moet er ook nog heenSeriph schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:28:
Ik weet niet waar je woont. Maar ik ga de boerenweggetjes opzoeken. Ik woon zelf in Hoorn. En als ik de A7 oversteekt dan kom ik in het boeren land. Dan heb je daar allemaal van die weggetjes waar geen middelstreep is en geen fietspad naast. Waar eigenlijk alleen bestemmingsverkeer komt. Daar kan binnendoor zowat tot de kust komen. Even voor de kust want daar wordt het weer druk ga ik zuidoostelijk binnendoor naar de dijk maar niet over de dijk, over de provinciale parallel weg weer terug. Daar ga ik weinig mensen tegen komen.
Exact expert nodig?
en dan valt het op de weg nog mee.. daar heb je tenminste plek om ruim in te halen.. Ik heb de racefiets gisteren ook maar weer in orde gemaakt om buiten te fietsen, die stond al dinds december binnen op de trainer. Normaal pak ik eerder de MTB als ik naar buiten ga, maar nu op bospaadjes/singletracks is het echt niet te doen in het weekend of de middag. Vind het niet zo erg om mijn snelheid aan te passen, maar nu hele gezinnen op de MTB in het bos, als je daar dan achter moet blijven tot het breed genoeg is om in te halen... dan fiets ik liever een rondje op de weg.
Dus gisteren nieuwe cassette + ketting erop gelegd (andere casette had ik naar de trainer verhuist, dus het wiel stond al maanden zonder in de schuur. zat een 11-34 op, maar fiets alleen in NL dus een 12-28 gekozen. gelukkig werkt de nieuwe ketting ook nog op de oude cassette, geen idee hoeveel km daarop zit, ik heb de fiets namelijk niet nieuw gekocht. (op een mtb slijt het toch allemaal een stuk sneller)
Dit weekend eens kijken hoe de conditie op de weg ervoor staat na 3 maanden TrainerRoad
Dus gisteren nieuwe cassette + ketting erop gelegd (andere casette had ik naar de trainer verhuist, dus het wiel stond al maanden zonder in de schuur. zat een 11-34 op, maar fiets alleen in NL dus een 12-28 gekozen. gelukkig werkt de nieuwe ketting ook nog op de oude cassette, geen idee hoeveel km daarop zit, ik heb de fiets namelijk niet nieuw gekocht. (op een mtb slijt het toch allemaal een stuk sneller)
Dit weekend eens kijken hoe de conditie op de weg ervoor staat na 3 maanden TrainerRoad
Gisteren aan het einde van de middag kwam ik tussen Leerdam en Rhenoy een wielrenner tegen waarvan de linkercrank bij de as afgebroken was. De arme kerel moest met één been naar huis fietsen. Als er geen Corona geweest was zou ik aangeboden hebben om een duwtje te geven, maar nu heb ik het bij een korte groet gelaten.
Woon je zo dichtbij ;-)? Heb zelf gister ook een klein rondje gefietst vanuit Leerdam, maar mijn cranks zitten er nog aan.HeleBoel schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:13:
Gisteren aan het einde van de middag kwam ik tussen Leerdam en Rhenoy een wielrenner tegen waarvan de linkercrank bij de as afgebroken was. De arme kerel moest met één been naar huis fietsen. Als er geen Corona geweest was zou ik aangeboden hebben om een duwtje te geven, maar nu heb ik het bij een korte groet gelaten.
@Prulleman Heb je niet een simpele chain checker in huis? Onmisbaar voor de home mechanic als je het mij vraagt.
Over het algemeen is mijn ervaring dat alles 4-5x langer mee gaat op de racefiets. Ietsjes minder als je door weer en wind rijdt, gravelritten en een hekel hebt aan poetsen.
Ik heb exact hetzelfde. Zou graag een mooie ronde doen, maar twijfel nogal. Ik rijd meestal redelijk vroeg, dan is het nog redelijk rustig, maar als ik de brede wegen opzoek dan kom ik toch al snel op de Lekdijk uit en daar verwacht ik eigenlijk best wel wat volk zondag.Crazy D schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:00:
Read the code, write the code, be the code!
Ik zit voor komend weekend (lees: zondag) ook heel erg te twijfelen of ik de ATB pak en dan of heel vroeg (waarschijnlijk nog koud) of juist laat op pad ga. Of dat ik toch de racefiets pak voor een rondje. In dat laatste geval heb ik sowieso niet zo veel last van andere fietsers, aangezien het noorden van het land niet zo dicht bevolkt is.Prulleman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:04:
en dan valt het op de weg nog mee.. daar heb je tenminste plek om ruim in te halen.. Ik heb de racefiets gisteren ook maar weer in orde gemaakt om buiten te fietsen, die stond al dinds december binnen op de trainer. Normaal pak ik eerder de MTB als ik naar buiten ga, maar nu op bospaadjes/singletracks is het echt niet te doen in het weekend of de middag. Vind het niet zo erg om mijn snelheid aan te passen, maar nu hele gezinnen op de MTB in het bos, als je daar dan achter moet blijven tot het breed genoeg is om in te halen... dan fiets ik liever een rondje op de weg.
Ik denk dat jouw weg conditie wel in orde is hoor, met én TrainerRoad én ATB ritten.
Ja, en als je om 07:00 weg gaat heb je weer minder aan het lekkere weer. Ik twijfel ook enorm over zondag. Denk uiteindelijk dat ik vroeg vertrek en dan daarna lekker van de zon ga genieten op mijn balkonnetje.wackmaniac schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:30:
[...]
Ik heb exact hetzelfde. Zou graag een mooie ronde doen, maar twijfel nogal. Ik rijd meestal redelijk vroeg, dan is het nog redelijk rustig, maar als ik de brede wegen opzoek dan kom ik toch al snel op de Lekdijk uit en daar verwacht ik eigenlijk best wel wat volk zondag.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Om 8 uur in de ochtend kan je nog wel het bos in, maar als je om 10 uur pas begint dan is het met de MTB file rijden..
Ik ben in ieder geval blij dat ik genoeg keuze heb.. ik merk dat ik nog net zo graag in de avond op de trainer stap als het overdag te druk is geweest met werk, maar met het mooie weer om de hoek begint het toch weer meer te kriebelen om meer buiten te fietsen. Afgelopen zondag had ik de intentie om de MTB te pakken, maar door de verzetten klok was het eigenlijk al te laat en de racefiets was niet klaar voor. Vandaar dat ik die deze week maar weer in orde heb gemaakt.
Ik ben in ieder geval blij dat ik genoeg keuze heb.. ik merk dat ik nog net zo graag in de avond op de trainer stap als het overdag te druk is geweest met werk, maar met het mooie weer om de hoek begint het toch weer meer te kriebelen om meer buiten te fietsen. Afgelopen zondag had ik de intentie om de MTB te pakken, maar door de verzetten klok was het eigenlijk al te laat en de racefiets was niet klaar voor. Vandaar dat ik die deze week maar weer in orde heb gemaakt.
Aangezien ik mijn kettingbladen ga vervangen was ik even benieuwd naar het volgende. Ik rijd op dit moment met een 50/34 met 11/32 cassette. Dat werkt voor Nederland prima. En ook de klimmetjes die ik gedaan heb in het buitenland zijn met die combinatie goed te doen. In Nederland (omgeving Groningen) merk ik dat ik eigenlijk nooit op het binnenblad rijd en dat ik bovenin soms net even wat tandjes mis (ik ga graag hard). Zou het een optie zijn om naar een 53/39 te gaan? En met welke cassette dan. Voor het buitenland zou ik dan eventueel een andere cassette kunnen installeren. Toch?
Ik ben ook wel bang voor de drukte komend weekend, maar niet zo erg dat ik daarvoor binnenblijf. Ook al zijn er wel meer fietsers/wandelaars, het is nog steeds een stuk rustiger op de weg zonder alle auto's. Zo lang je hotspots vermijdt (voor mij o.a. Heuvelrug, Drunense Duinen, Lingebos, Biesbosch etc). moet je op de racefiets wel prima kunnen rijden.
De dijken zijn ook wel wat drukker, maar iedereen die daar loopt zal ook wel begrijpen dat 1.5m afstand niet altijd gaat lukken bij inhalen. Wat mij betreft verlies je het recht om te zeiken zodra je zelf een voet over de drempel naar buiten stapt. Het zijn sowieso geen Zandvoort/Amsterdamse Bos-praktijken dus valt het naar mijn idee ook wel een beetje mee met extra besmettingsgevaar.
@wisselwerking Ik ben wel een redelijk sterke fietser die ook wel graag een sprintje trekt tijdens clubritten, maar het lukt mij niet om een 53 rond te krijgen (op cruise snelheid is die te groot en in een sprint zit je met 50x11 ook al boven de 60 km/u). Met rustige solo ritten en de hoeveelheid wind van afgelopen weken/maanden rijd ik zelfs op het vlakke nog wel regelmatig op het binnenblad. Verder denk ik dat je qua kettinglijn niet helemaal lekker uitkomt (op de 39 wel, maar op de 53 zal hij bijna altijd schuin staan als je niet in een groep hardrijd). Kortom, voor zou ik altijd met 50/34 rijden, of desnoods het binnenblad vervangen en met 50/39 gaan rijden.
Ik kan je vooral aanraden om in Nederland met een 12-25 cassette te rijden en je 11-32 te bewaren voor het buitenland en desnoods Limburg. Dan rijdt je vrijwel altijd met de ideale kettinglijn i.c.m. het grootst mogelijke voorblad (= minder slijtage en betere overbrenging).
De dijken zijn ook wel wat drukker, maar iedereen die daar loopt zal ook wel begrijpen dat 1.5m afstand niet altijd gaat lukken bij inhalen. Wat mij betreft verlies je het recht om te zeiken zodra je zelf een voet over de drempel naar buiten stapt. Het zijn sowieso geen Zandvoort/Amsterdamse Bos-praktijken dus valt het naar mijn idee ook wel een beetje mee met extra besmettingsgevaar.
@wisselwerking Ik ben wel een redelijk sterke fietser die ook wel graag een sprintje trekt tijdens clubritten, maar het lukt mij niet om een 53 rond te krijgen (op cruise snelheid is die te groot en in een sprint zit je met 50x11 ook al boven de 60 km/u). Met rustige solo ritten en de hoeveelheid wind van afgelopen weken/maanden rijd ik zelfs op het vlakke nog wel regelmatig op het binnenblad. Verder denk ik dat je qua kettinglijn niet helemaal lekker uitkomt (op de 39 wel, maar op de 53 zal hij bijna altijd schuin staan als je niet in een groep hardrijd). Kortom, voor zou ik altijd met 50/34 rijden, of desnoods het binnenblad vervangen en met 50/39 gaan rijden.
Ik kan je vooral aanraden om in Nederland met een 12-25 cassette te rijden en je 11-32 te bewaren voor het buitenland en desnoods Limburg. Dan rijdt je vrijwel altijd met de ideale kettinglijn i.c.m. het grootst mogelijke voorblad (= minder slijtage en betere overbrenging).
[ Voor 38% gewijzigd door Ypuh op 03-04-2020 10:17 ]
Verhouding van vertanding is net zo persoonlijk als de kleur van een fiets.
50/34 met 11/32 lijkt mij geen perfecte combinatie voor het vlakke Groningse land. Ik zou voor een 52/36 met 11/28 gaan. Met beetje conditie hoef je dan in de Ardennen en/of Alpen geen cassette te wisselen en rijd je in Nederland met mooie verhouding rond.
50/34 met 11/32 lijkt mij geen perfecte combinatie voor het vlakke Groningse land. Ik zou voor een 52/36 met 11/28 gaan. Met beetje conditie hoef je dan in de Ardennen en/of Alpen geen cassette te wisselen en rijd je in Nederland met mooie verhouding rond.
Als men zich aan de oproep houdt om vooral in eigen buurt naar buiten te gaan en daardoor de auto grotendeels blijft staan dan is het op de dijken bijvoorbeeld wel prima te doen qua verkeer en het omzeilen van de normale fietsers. Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit welk tijdstip te gaan. Zou wel heel graag in de middag naar buiten willen maar zit ook met een gezin die ook wel dingen willen. Dus ik vermoed dat het toch aankomt op de ochtend (wat normaal eigenlijk altijd wel al de insteek is). Dan is het nog kiezen ga ik een kort rondje en kan zodoende later vertrekken met iets warmer weer. Of vertrek ik eerder in de kou en doe een langere rit maar dan moet ik ook voor de kou gekleed gaan en heb ik het daarna weer eigenlijk te warm 
Ideaal is nog een beetje anders helaas
Maargoed, de problemen die ik heb zijn niet direct Coronagerelateerd, dit is gewoon ieder weekend wel een struggle haha. Goed, het zou wel een mindere struggle zijn als de vrouw ook de deur uit zou kunnen en dat maakt het dan misschien ietsje lastiger. Tjah.
Ideaal is nog een beetje anders helaas
Je kunt de hele crank vervangen voor een dubbel (53/39) maar dat is best prijzig. Door de Bcd is het op je huidige crank niet mogelijk om een 53/39 te rijden. Het grootste dat met een bcd van 110mm te verkrijgen is, is 52/36 dat werkt prima met een 12/25. Verder is voor de verhoudingen ritzelrechner je vriend.wisselwerking schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:08:
Aangezien ik mijn kettingbladen ga vervangen was ik even benieuwd naar het volgende. Ik rijd op dit moment met een 50/34 met 11/32 cassette. Dat werkt voor Nederland prima. En ook de klimmetjes die ik gedaan heb in het buitenland zijn met die combinatie goed te doen. In Nederland (omgeving Groningen) merk ik dat ik eigenlijk nooit op het binnenblad rijd en dat ik bovenin soms net even wat tandjes mis (ik ga graag hard). Zou het een optie zijn om naar een 53/39 te gaan? En met welke cassette dan. Voor het buitenland zou ik dan eventueel een andere cassette kunnen installeren. Toch?
Van een 50/34 naar een 53/39 vereist een andere crank mogelijk (afhankelijk van welk merk je hebt). Bij Sram is dat in ieder geval het geval.wisselwerking schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:08:
Ik zou denk ik eerder voor de beste optie gaan en dat is een 52/36. Die kan, bij Sram dan, op dezelfde boutmaat zeg maar en dan heb je voor het kleinste blad net wat meer te happen en voor je buitenblad idem. Ikzelf rij op een 53/39 en ondanks dat uit tests ook blijkt dat je eigenlijk achter al vanaf 21 of 19 zou moeten schakelen naar buitenblad voor een betere kettinglijn rij ik eigenlijk 9 van de 10x met normale ritten op het vlakke toch op mijn binnenblad.
De vraag is, wat is hard
Shimano gebruikt bij de nieuwere series toch hetzelfde BCD voor al hun kettingbladen? Volgens mij heeft alleen SRAM nog 110/130 BCD en kun je bij Shimano R8000/R9100 gewoon de kettingbladen monteren die je wil. Of dat voor de 5800/6800 serie ook zo is zou je even moeten Googlen.Niconing schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:17:
[...]
Je kunt de hele crank vervangen voor een dubbel (53/39) maar dat is best prijzig. Door de Bcd is het op je huidige crank niet mogelijk om een 53/39 te rijden. Het grootste dat met een bcd van 110mm te verkrijgen is, is 52/36 dat werkt prima met een 12/25. Verder is voor de verhoudingen ritzelrechner je vriend.
Neemt niet weg dat de prijs van losse kettingbladen bijna net zo hoog is als een compleet crankstel. Mocht je willen upgraden naar 52/36 of 53/39 (wat ik dus niet aanraad) dan kun je net zo goed een compleet crankstel kopen en je oude op Marktplaats zetten.
@iedereen: bedankt voor adviezen tot zover. Extra info: ik rijd met Shimano 5800.
@Ypuh de optie 50/34 met 12/25 cassette is wel een goede. Heb jij, of anderen, met die combinatie ook wel in Limburg/Ardennen gefietst? Met de 50/34-11/32 kom ik overal makkelijk naar boven en hoef ik slechts in uitzonderlijke gevallen het kleinste verzet te gebruiken.
@orange.x tja, wat is hard. Ik kan op dit moment op mijn binnenblad (buitenblad niet te gebruiken) ook boven de 40km/u fietsen. Op buitenblad gaat dat comfortabeler.
Maar voor het beeld. Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld een rondje (dus geen windmee rondje) van 100km solo met 36km/u gemiddeld gefietst. En dat is niet echt een uitschieter (en dan kom ik niet kapot thuis).
@Ypuh de optie 50/34 met 12/25 cassette is wel een goede. Heb jij, of anderen, met die combinatie ook wel in Limburg/Ardennen gefietst? Met de 50/34-11/32 kom ik overal makkelijk naar boven en hoef ik slechts in uitzonderlijke gevallen het kleinste verzet te gebruiken.
@orange.x tja, wat is hard. Ik kan op dit moment op mijn binnenblad (buitenblad niet te gebruiken) ook boven de 40km/u fietsen. Op buitenblad gaat dat comfortabeler.
Crank 105 R7000 50/34: 110 euroYpuh schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:20:
[...]
Shimano gebruikt bij de nieuwere series toch hetzelfde BCD voor al hun kettingbladen? Volgens mij heeft alleen SRAM nog 110/130 BCD en kun je bij Shimano R8000/R9100 gewoon de kettingbladen monteren die je wil. Of dat voor de 5800/6800 serie ook zo is zou je even moeten Googlen.
Neemt niet weg dat de prijs van losse kettingbladen bijna net zo hoog is als een compleet crankstel. Mocht je willen upgraden naar 52/36 of 53/39 (wat ik dus niet aanraad) dan kun je net zo goed een compleet crankstel kopen en je oude op Marktplaats zetten.
Kettingblad 50: 42 euro
Kettingblad 34: 9 euro
scheelt nogal wat in mijn optiek.
Even kijken dus of je die bladen kan kopen voor die crank en of je evt anders een andere crank zou moeten kopen. Maar dan kan je dus ook kijken naar een combi die nog wel voor je crank beschikbaar is en dan zo groot mogelijk (bijv een 52/36 of 52/39). Met een 11/32 is een 39 opzich ook geen probleem als je zo kan rondrijden op het vlakke, of je moet heel zwaar zijn, maar heuvelop kom je dan ook wel boven met een 39/32 combinatie. Ik kom boven met een 39/25 combi op klimmen van 9% met ongeveer 80kg en 184cm. Maargoed, niet iedereen vind het prettig fietsen zogezegd.wisselwerking schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:42:
@iedereen: bedankt voor adviezen tot zover. Extra info: ik rijd met Shimano 5800.
@orange.x tja, wat is hard. Ik kan op dit moment op mijn binnenblad (buitenblad niet te gebruiken) ook boven de 40km/u fietsen. Op buitenblad gaat dat comfortabeler.Maar voor het beeld. Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld een rondje (dus geen windmee rondje) van 100km solo met 36km/u gemiddeld gefietst. En dat is niet echt een uitschieter (en dan kom ik niet kapot thuis).
Het verschil tussen 25 als lichtste en 32 als lichtste is nog wel groot hoor. Voor af en toe een ritje in Limburg wissel ik de cassette's niet. De klimmen zijn daar niet lang genoeg dat je een kleiner verzet nodig hebt en dat je met een 25 (desnoods op de macht) ook prima bovenkomt.wisselwerking schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:42:
De Ardennen met een 25 wordt al iets lastiger. Meestal monteer ik daar een 28 of soms 32 en dan moet je al redelijk harken om boven te komen. Ligt er aan hoe sterk je bent (kun je even staan op de pedalen en gas geven, of moet je gaan zitten en rondjes draaien om boven te komen).
Voor langere ritten en klimmen (3-4km+ met stukjes van 10% of hoger) zou ik sowieso voor een 28 en eventueel 30 of 32 gaan. Om de simpele redenen dat je niet altijd vol gas naar boven gaat. Met een 32 heb je vaak wel 1 of 2 tandjes over zodat je met een relatief hogere cadans en lage hartslag ook boven kan komen.
Ik heb dan nog 4daagse Nijmegen staan (3e week juli), maar daar hoop ik al niet eens meer op.McMiGHtY schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:23:
Alle evenementen waar ik me voor ingeschreven had zijn afgelast, op 1 na, en die is eind juli, dus ik houd hoop.
Ik hoorde zelfs dat de Kennedymars in september, waar ik aan mee wil doen, al op losse schroeven staat.
Denk dat we blij mogen zijn dat we hier überhaupt nog buiten mogen fietsen, al vraag ik me af hoe het zich ontwikkelt als het warmer en warmer wordt.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Omdat ik toch vaak val voor de macht der gewoonte ben ik twee jaar geleden weer terug gegaan van compact naar de ouderwetse dubbel. Daarnaast heb ik de 11/32 cassette vervangen voor 12/25.wisselwerking schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:08:
Ik ben inmiddels weer wat sterker dan toen; en merk nu dat ik steeds minder op het binnenblad rijd. Voor mij is dat nu juist een reden om misschien weer terug te gaan naar compact zodat ik altijd op het buitenblad kan blijven rijden; en niet zoals nu wel erg schuine ketting lijnen krijg als ik op het grote blad tegen de wind in rijd. Wisselen doe ik overigens wel vaker omdat de polder set-up nu eenmaal niet erg geschikt is voor de heuvels/bergen.
Maar als je de gaten te groot vindt als je hard rijdt, moet je een 11/23 of 12/25 cassette kopen. Dan zijn de gaten op je cassette veel kleiner.(En het verschil tussen die twee cassettes is meer dan het verschil tussen een gewone en compacte dubbel).
[ Voor 3% gewijzigd door Gebanned op 03-04-2020 11:34 ]
Vanmorgen nog even een aso automobilist.
Ik wilde een andere fietser inhalen dus reed daar netjes met ruime boog omheen.
Kwam er auto luid toeterend over stukje weg wat er nog net was mij nog even inhalen...
Gewoon weg in bebouwde kom waar je max 50 mag. (ik reed 35)
Vlak daarna zone 30 en ging die auto precies 30 rijden, en 500m verder moest hij bij de supermarkt zijn.
Vraag je je toch af waarom je dan perse nog even gaat inhalen.
Ik had hem gezien toen ik naar links ging voor om in te halen, maar toen reed hij nog ruim achter mij.
Komen weekend gaan we het wel zien kwa drukte, afgelopen zondag was het ook redelijk weer maar strand was echt compleet uitgestoren. (30km strand denk zo'n 20 mensen gezien)
Goed nu iets beter weer, maar ik vermoed dat meeste mensen zich wel aan de oproep zullen houden.
Ik wilde een andere fietser inhalen dus reed daar netjes met ruime boog omheen.
Kwam er auto luid toeterend over stukje weg wat er nog net was mij nog even inhalen...
Gewoon weg in bebouwde kom waar je max 50 mag. (ik reed 35)
Vlak daarna zone 30 en ging die auto precies 30 rijden, en 500m verder moest hij bij de supermarkt zijn.
Vraag je je toch af waarom je dan perse nog even gaat inhalen.
Ik had hem gezien toen ik naar links ging voor om in te halen, maar toen reed hij nog ruim achter mij.
Komen weekend gaan we het wel zien kwa drukte, afgelopen zondag was het ook redelijk weer maar strand was echt compleet uitgestoren. (30km strand denk zo'n 20 mensen gezien)
Goed nu iets beter weer, maar ik vermoed dat meeste mensen zich wel aan de oproep zullen houden.
Gisteren een e-mail ontvangen van de Marmotte, die zou 5 juli zijn en wordt nu verzet naar 5 september, niet iedereen van onze groep kan dan, dus dat is balen. Andere mogelijkheid die ze lijken te bieden is een overschrijving naar de editie van 2021.
Daarnaast hebben we ons ook ingeschreven voor de Vaujany, die de week er voor zou zijn op 28 juni, daar is nog niets over bekend.
Daarnaast hebben we ons ook ingeschreven voor de Vaujany, die de week er voor zou zijn op 28 juni, daar is nog niets over bekend.
Hallo Jongens, hier ben ik weer eens ;-) ik had hier al eerder gevraagd om een nieuwe fiets te kopen of een gebruikte en toen werd me aangeraden om als het financieel mogelijk was om toch voor een nieuwe te gaan...uiteraard heb ik dit advies in de wind geslagen en heb ik een gebruikte gekocht die er op het eerste oog gewoon goed uitzag.
na 4x fietsen inmiddels heb ik 1x een klapband gehad (Letterlijk) dit bleek door een beschadiging op de velg, dit is door de fietsmaker gewoon heel netjes opgelost en heb ik er geen last meer van. de 3 andere x heb ik iedere keer als ik vollebak kracht zet dat hij doortrapt...uiteraard komt dat door de extreem brute kracht die ik heb (MVDP eat your heart out) maar hoeveel kracht ik ook zet dit zou niet moeten kunnen toch?
Nu is mijn twijfel, ga ik deze fiets nog een x laten maken (Dus ik denk een nieuwe cassette,crank en ketting? Heb ik dit goed?) of ga ik voor een totaal nieuwe fiets die veel te goed is voor mij maar waar ik dan wel een aantal jaren mee vooruit kan en niet iets waar ik volgend jaar ofzo toch weer iets anders wil want dan is de vrouw niet vrolijk.
hebben jullie hierin nog een x een advies in waar ik dan natuurlijk wel naar zal luisteren
en wat kost het vervangen ongeveer wanneer ik het laat doen?
nogmaals bedankt!
na 4x fietsen inmiddels heb ik 1x een klapband gehad (Letterlijk) dit bleek door een beschadiging op de velg, dit is door de fietsmaker gewoon heel netjes opgelost en heb ik er geen last meer van. de 3 andere x heb ik iedere keer als ik vollebak kracht zet dat hij doortrapt...uiteraard komt dat door de extreem brute kracht die ik heb (MVDP eat your heart out) maar hoeveel kracht ik ook zet dit zou niet moeten kunnen toch?
Nu is mijn twijfel, ga ik deze fiets nog een x laten maken (Dus ik denk een nieuwe cassette,crank en ketting? Heb ik dit goed?) of ga ik voor een totaal nieuwe fiets die veel te goed is voor mij maar waar ik dan wel een aantal jaren mee vooruit kan en niet iets waar ik volgend jaar ofzo toch weer iets anders wil want dan is de vrouw niet vrolijk.
hebben jullie hierin nog een x een advies in waar ik dan natuurlijk wel naar zal luisteren
nogmaals bedankt!
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Aangezien je de aanschaf nu toch al gedaan hebt, de ketting en cassette achter vervangen, of laten vervangen is natuurlijk nog lang niet gelijk aan het kopen van een nieuwe fiets. Kettingbladen voor hoeven misschien nog niet vervangen te worden. Dan heb je het dus zonder voorbladen over materiaal onder de 100, en dan ligt het er aan als je het niet zelf doet wat de fietsenmaker vraagt. Over het algemeen kan je met een goede onderhouden drivetrain echt duizenden kilometers maken. Ik zou dan dus voor nu maar gewoon gaan voor de reparatie en daarna lekker genieten!Nutterd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:08:
Hallo Jongens, hier ben ik weer eens ;-) ik had hier al eerder gevraagd om een nieuwe fiets te kopen of een gebruikte en toen werd me aangeraden om als het financieel mogelijk was om toch voor een nieuwe te gaan...uiteraard heb ik dit advies in de wind geslagen en heb ik een gebruikte gekocht die er op het eerste oog gewoon goed uitzag.
hebben jullie hierin nog een x een advies in waar ik dan natuurlijk wel naar zal luisterenen wat kost het vervangen ongeveer wanneer ik het laat doen?
nogmaals bedankt!
Bevalt het fietsen volgend seizoen je nog steeds heel erg, dan kan je dan altijd nog verder kijken naar weer wat nieuws ter vervanging ofzo.
[ Voor 3% gewijzigd door orange.x op 03-04-2020 13:13 ]
Ok, en ik wil ook gaan Zwiften moet ik dan nog ergens op letten? verkeerd topic eigenlijk maarja ;-)orange.x schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:13:
[...]
Aangezien je de aanschaf nu toch al gedaan hebt, de ketting en cassette achter vervangen, of laten vervangen is natuurlijk nog lang niet gelijk aan het kopen van een nieuwe fiets. Kettingbladen voor hoeven misschien nog niet vervangen te worden. Dan heb je het dus zonder voorbladen over materiaal onder de 100, en dan ligt het er aan als je het niet zelf doet wat de fietsenmaker vraagt. Over het algemeen kan je met een goede onderhouden drivetrain echt duizenden kilometers maken. Ik zou dan dus voor nu maar gewoon gaan voor de reparatie en daarna lekker genieten!
Bevalt het fietsen volgend seizoen je nog steeds heel erg, dan kan je dan altijd nog verder kijken naar weer wat nieuws ter vervanging ofzo.
Hij fietst opzich echt prima alleen kan ik niet echt een sprintje trekken of als het een beetje bergop gaat
gaan staan en doortrappen.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
goedkoop is duurkoop zeggen ze dan, helaas
Een tweede hands fiets kan ideaal zijn maar kan ook verborgen gebreken hebben zoals slijtage van de drivetrain. Dit is na de banden wel het meest slijtage gevoelige onderdeel dus de kans dat je na het herstel ervan weer in de knip moet tasten voor upgrades zal klein zijn. Desalniettemin, zoals @orange.x al zei; een nieuwe cassette en ketting zal de wereld niet kosten en zal je probleem waarschijnlijk wel oplossen.
Dit ook als tip zien voor de aanschaf van een tweede hands; wat je bespaarde in de aanschaf moet je wel achter de hand houden voor onderhoud. Als je dan netto nog steeds goedkoper uit bent, heb je winst
edit; bedenk me nu trouwens dat de kans best aanwezig is dat de derri verkeerd afgesteld staat (zou je LBS kunnen oplossen) of dat de vorige eigenaar er een nieuwe ketting op heeft gelegd maar niet de cassette heeft vervangen. Je zou eerst de cassette kunnen vervangen, oude ketting erop doen en kracht zetten. Slaat hij weer over, nieuwe ketting. Kan je zomaar een paar tientjes schelen
Een tweede hands fiets kan ideaal zijn maar kan ook verborgen gebreken hebben zoals slijtage van de drivetrain. Dit is na de banden wel het meest slijtage gevoelige onderdeel dus de kans dat je na het herstel ervan weer in de knip moet tasten voor upgrades zal klein zijn. Desalniettemin, zoals @orange.x al zei; een nieuwe cassette en ketting zal de wereld niet kosten en zal je probleem waarschijnlijk wel oplossen.
Dit ook als tip zien voor de aanschaf van een tweede hands; wat je bespaarde in de aanschaf moet je wel achter de hand houden voor onderhoud. Als je dan netto nog steeds goedkoper uit bent, heb je winst
edit; bedenk me nu trouwens dat de kans best aanwezig is dat de derri verkeerd afgesteld staat (zou je LBS kunnen oplossen) of dat de vorige eigenaar er een nieuwe ketting op heeft gelegd maar niet de cassette heeft vervangen. Je zou eerst de cassette kunnen vervangen, oude ketting erop doen en kracht zetten. Slaat hij weer over, nieuwe ketting. Kan je zomaar een paar tientjes schelen
[ Voor 22% gewijzigd door Holk op 03-04-2020 13:28 ]
normaal ben ik ook niet van iets tweedehands kopen (vooral omdat ik 2 linker handen heb) en luister ik hier naar de adviezen. Maar ik zat midden in een verbouwing, wou fietsen en kreeg deze aangeboden via een bekende wat toch wel wat vertrouwen gaf...Holk schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:26:
goedkoop is duurkoop zeggen ze dan, helaas
Als je fiets het op de weg doet dan werkt het met de juiste spullen ook voor Zwift. Ligt er dan aan of je een direct drive trainer hebt of een wheel on. Voor beide varianten heb je extra / andere benodigdheden zoals bijvoorbeeld de trainer, maar ook eventueel een andere buitenband in het geval van een wheelon trainer, of een extra cassette bij een direct drive trainer. Daarnaast hangt het er dan vanaf wat je budget is en hoeveel "gedoe" je wilt voor het "neerzetten" van de installatie als je weer eens buiten bent geweest etc.Nutterd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:25:
[...]
Ok, en ik wil ook gaan Zwiften moet ik dan nog ergens op letten? verkeerd topic eigenlijk maarja ;-)
Hij fietst opzich echt prima alleen kan ik niet echt een sprintje trekken of als het een beetje bergop gaat
gaan staan en doortrappen.
Zelf heb ik een wheel on trainer (tacx booster 2500) en heb mijn zomerwielen boven op zolder staan met een trainingsband op het achterwiel en een extra cassette dus. Ik hoef dus alleen mijn frame naar boven te tillen zonder extra wielen wat ik net wat handiger vind. Dan zet ik boven de zomerwielen erin en de fiets in de wheelon trainer. Ik heb dan de mazzel dat ik goede output heb voor wat betreft het wattage omdat ik een vermogensmeter in mn crank heb zitten. Echter geeft die nu soms wat problemen zo lijkt het (zie vorige post) maar dat terzijde.
Heb nu sinds een weekje een Tacx Flux direct drive trainer te leen. Daar zit dus een eigen vermogensmeter in dmv een elektromotor. Daar heb ik dan nu tijdelijk even de cassette van mijn zomerwielen op geplaatst en heb dus alleen nog eigenlijk mijn voorwiel van mijn zomerset boven nodig. Als je een beetje budget hebt en geen vermogensmeter dan zou ik zeker een direct drive aanraden. Los van alle herrie fietst het wel echt leuker in Zwift en biedt het gelijk wat meer mogelijkheden voor bepaalde testen. Maar misschien kan je daarvoor ook nog beter even het andere topic raadplegen
Ik heb wel eens gekeken naar een 39/50 (nu 34/50) en achter 11/12-25 VS 11-34 wat ik nu heb. Op m'n oude fiets heb ik een triple 10 speed met 12-25. Ik fietste hierop meestal op 39, vrij hoge cadans met snelheden van ca 32 gemiddeld.Gebanned schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:34:
[...]
Omdat ik toch vaak val voor de macht der gewoonte ben ik twee jaar geleden weer terug gegaan van compact naar de ouderwetse dubbel. Daarnaast heb ik de 11/32 cassette vervangen voor 12/25.
Ik ben inmiddels weer wat sterker dan toen; en merk nu dat ik steeds minder op het binnenblad rijd. Voor mij is dat nu juist een reden om misschien weer terug te gaan naar compact zodat ik altijd op het buitenblad kan blijven rijden; en niet zoals nu wel erg schuine ketting lijnen krijg als ik op het grote blad tegen de wind in rijd. Wisselen doe ik overigens wel vaker omdat de polder set-up nu eenmaal niet erg geschikt is voor de heuvels/bergen.
Maar als je de gaten te groot vindt als je hard rijdt, moet je een 11/23 of 12/25 cassette kopen. Dan zijn de gaten op je cassette veel kleiner.(En het verschil tussen die twee cassettes is meer dan het verschil tussen een gewone en compacte dubbel).
Reden voor mij voor grotere binnenblad 39 van 34 zou voor mij prijstechnisch zijn. Dan hoef ik beduidend minder op het 50-er buitenblad te fietsen waardoor hij minder slijt. Scheelt toch behoorlijk euro's vervangingskosten als je wat meer fietst. 15 euro VS 70 euro?
Hoe vaak vervang je een buitenblad? Ik meen me te herinneren dat zelfs @DDX niet jaarlijks z'n buitenblad vervangtHBSVDK schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:07:
[...]
Ik heb wel eens gekeken naar een 39/50 (nu 34/50) en achter 11/12-25 VS 11-34 wat ik nu heb. Op m'n oude fiets heb ik een triple 10 speed met 12-25. Ik fietste hierop meestal op 39, vrij hoge cadans met snelheden van ca 32 gemiddeld.
Reden voor mij voor grotere binnenblad 39 van 34 zou voor mij prijstechnisch zijn. Dan hoef ik beduidend minder op het 50-er buitenblad te fietsen waardoor hij minder slijt. Scheelt toch behoorlijk euro's vervangingskosten als je wat meer fietst. 15 euro VS 70 euro?
😀😀😀
Zeker niet. Maar als het eens per 6 jaar kan doe ik dat liever dan eens per 3 jaar. En het fietst prima op blad 39 icm een 11-25. Mooi lage sprongen tussen de kransjes. Fietsbaar bij tegenwind als ook lichte wind mee.Stufferdt schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:12:
[...]
Hoe vaak vervang je een buitenblad? Ik meen me te herinneren dat zelfs @DDX niet jaarlijks z'n buitenblad vervangt
Behalve dat je ketting sneller slijt als je klein-klein rijdt ipv groot-groot. In het eerste geval zijn namelijk de krachten op je ketting groter, wordt de druk over minder tanden verdeeld en is de hoek die twee schakelsmaken op het blad groter. Het enige dat in het voordeel van klein-klein werkt is de lagere ketting snelheid.HBSVDK schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:07:
[...]
Ik heb wel eens gekeken naar een 39/50 (nu 34/50) en achter 11/12-25 VS 11-34 wat ik nu heb. Op m'n oude fiets heb ik een triple 10 speed met 12-25. Ik fietste hierop meestal op 39, vrij hoge cadans met snelheden van ca 32 gemiddeld.
@Nutterd Stiekem wel fijn om af en toe eens de bevestiging te horen, maar ik waardeer je eerlijkheid en snap de verleiding ook wel goed (er zijn een paar valkuilen waar 90%+ van de fietsers gewoon een keer doorheen moeten). Binnen de fietswereld mag je er gemiddeld genomen vanuit gaan dat goedkoop duurkoop is (zeker waar het electronica betreft), maar dat duurkoop niet automatisch een goede koop is.
De 2e hands markt is eigenlijk alleen weggelegd voor mensen die weten waar ze op moeten letten. Een versleten ketting is bijvoorbeeld geen probleem, maar dan mag je vaak ook al vrij snel concluderen dat de balhoofd- en BB-lagers ook nog nooit een druppel vet gezien hebben. Als dat het geval is mag je hopen dat de verkoper geen (hoge)drukreiniger gebruikte om de fiets schoon te maken. Het probleem is niet zozeer dat een verkoper wiens racefiets al jaren niet gebruikt is je probeert voor te liegen, maar meestal is het gewoon onwetendheid. Als je bij iemand binnenstapt wiens hele garage vol fietsen en gereedschap hangt, dan zie je dat vaak ook snel terug in het materiaal.
Nu je de fiets toch al hebt en als hij verder wel past/bevalt, dan zou ik inderdaad ook opteren voor het onderhouden. Ik raad je ook direct aan om dat zelf te doen en niet door een FM om verrassingen te voorkomen. Het basisfietsonderhoud is op het niveau Lego Duplo, dus met het juiste gereedschap kan iedereen dat.
Bij basisonderhoud zou ik de volgende zaken (preventief) vervangen:
- Ketting (KMC 11.93 o.i.d.)
- Cassette (een 105 cassette in 12-25 is top als je 11s hebt)
- Remblokken
- A-merk buitenbanden (Conti, Schwalbe, Specialized, Pirelli)
Daarvoor heb je nodig:
- Ketting checker (BBB BTL-51 kost €5 ofzo) om te kijken of je ketting versleten is
- Kettingzweep
- Cassette afnemer
- Montage pasta
- (Lithium) lager vet
- En ik ga er vanuit dat je in ieder geval wel een goede 4/5mm imbus sleutel hebt
De onderdelen zouden je samen bij Bike24 ongeveer €130 moeten kosten (20 ketting, 35 cassette, 15 remblokken, 2x 30 banden). Het gereedschap en smeermiddelen ca. ~€40. Een volgende stap zou zijn een kabelkniptang en nieuwe rem- en schakelkabels en stuurlintje, maar dat is afhankelijk van het frame alweer iets lastiger. Daarmee heb je eigenlijk alles in huis om je fiets draaiende te houden en kun je de eerst 5.000km weer probleemloos vooruit.
Als je bovenstaande door de FM laat doen betaal je adviesprijzen plus €65 per uur aan arbeid. De totaalprijs wil ik dan niet eens weten maar zal het dubbele zijn.
De 2e hands markt is eigenlijk alleen weggelegd voor mensen die weten waar ze op moeten letten. Een versleten ketting is bijvoorbeeld geen probleem, maar dan mag je vaak ook al vrij snel concluderen dat de balhoofd- en BB-lagers ook nog nooit een druppel vet gezien hebben. Als dat het geval is mag je hopen dat de verkoper geen (hoge)drukreiniger gebruikte om de fiets schoon te maken. Het probleem is niet zozeer dat een verkoper wiens racefiets al jaren niet gebruikt is je probeert voor te liegen, maar meestal is het gewoon onwetendheid. Als je bij iemand binnenstapt wiens hele garage vol fietsen en gereedschap hangt, dan zie je dat vaak ook snel terug in het materiaal.
Nu je de fiets toch al hebt en als hij verder wel past/bevalt, dan zou ik inderdaad ook opteren voor het onderhouden. Ik raad je ook direct aan om dat zelf te doen en niet door een FM om verrassingen te voorkomen. Het basisfietsonderhoud is op het niveau Lego Duplo, dus met het juiste gereedschap kan iedereen dat.
- Remblokken
Daarvoor heb je nodig:
- Ketting checker (BBB BTL-51 kost €5 ofzo) om te kijken of je ketting versleten is
- Kettingzweep
- Cassette afnemer
- Montage pasta
- (Lithium) lager vet
- En ik ga er vanuit dat je in ieder geval wel een goede 4/5mm imbus sleutel hebt
De onderdelen zouden je samen bij Bike24 ongeveer €130 moeten kosten (20 ketting, 35 cassette, 15 remblokken, 2x 30 banden). Het gereedschap en smeermiddelen ca. ~€40. Een volgende stap zou zijn een kabelkniptang en nieuwe rem- en schakelkabels en stuurlintje, maar dat is afhankelijk van het frame alweer iets lastiger. Daarmee heb je eigenlijk alles in huis om je fiets draaiende te houden en kun je de eerst 5.000km weer probleemloos vooruit.
Als je bovenstaande door de FM laat doen betaal je adviesprijzen plus €65 per uur aan arbeid. De totaalprijs wil ik dan niet eens weten maar zal het dubbele zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 03-04-2020 14:42 ]
het zou dan sowieso een direct drive worden, ik was aan het kijken naar een Elite Suito maar dit is iets voor na de zomer aangezien ik heel graag buiten ben. maar dit is dan verder helemaal duidelijk! :-)orange.x schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:59:
[...]
Als je fiets het op de weg doet dan werkt het met de juiste spullen ook voor Zwift. Ligt er dan aan of je een direct drive trainer hebt of een wheel on. Voor beide varianten heb je extra / andere benodigdheden zoals bijvoorbeeld de trainer, maar ook eventueel een andere buitenband in het geval van een wheelon trainer, of een extra cassette bij een direct drive trainer. Daarnaast hangt het er dan vanaf wat je budget is en hoeveel "gedoe" je wilt voor het "neerzetten" van de installatie als je weer eens buiten bent geweest etc.
Zelf heb ik een wheel on trainer (tacx booster 2500) en heb mijn zomerwielen boven op zolder staan met een trainingsband op het achterwiel en een extra cassette dus. Ik hoef dus alleen mijn frame naar boven te tillen zonder extra wielen wat ik net wat handiger vind. Dan zet ik boven de zomerwielen erin en de fiets in de wheelon trainer. Ik heb dan de mazzel dat ik goede output heb voor wat betreft het wattage omdat ik een vermogensmeter in mn crank heb zitten. Echter geeft die nu soms wat problemen zo lijkt het (zie vorige post) maar dat terzijde.
Heb nu sinds een weekje een Tacx Flux direct drive trainer te leen. Daar zit dus een eigen vermogensmeter in dmv een elektromotor. Daar heb ik dan nu tijdelijk even de cassette van mijn zomerwielen op geplaatst en heb dus alleen nog eigenlijk mijn voorwiel van mijn zomerset boven nodig. Als je een beetje budget hebt en geen vermogensmeter dan zou ik zeker een direct drive aanraden. Los van alle herrie fietst het wel echt leuker in Zwift en biedt het gelijk wat meer mogelijkheden voor bepaalde testen. Maar misschien kan je daarvoor ook nog beter even het andere topic raadplegen
banden heb ik gelukkig vernieuwd! Ik zal hier dit weekend eens mee aan de slag gaan en met youtube ga ik hopenlijk een stuk verder komen.Ypuh schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:36:
@Nutterd Stiekem wel fijn om af en toe eens de bevestiging te horen, maar ik waardeer je eerlijkheid en snap de verleiding ook wel goed (er zijn een paar valkuilen waar 90%+ van de fietsers gewoon een keer doorheen moeten). Binnen de fietswereld mag je er gemiddeld genomen vanuit gaan dat goedkoop duurkoop is (zeker waar het electronica betreft), maar dat duurkoop niet automatisch een goede koop is.
- Remblokken
Daarvoor heb je nodig:
- Kettingzweep
- Cassette afnemer
- Montage pasta
- (Lithium) lager vet
bedankt voor je reactie en je hulp! ik zal dit keer gewoon braaf luisteren
Ik denk zelfs een grotere kettingsnelheid gezien het blad voor kleiner is. En je hebt dus gelijk dat ketting sneller kan slijten. Heb ik ook wel in m'n overweging meegenomen. Vraag me alleen af in hoeverre dat slijten versnelt. Ik denk dat een vieze ketting sneller slijt..Gebanned schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:35:
[...]
Behalve dat je ketting sneller slijt als je klein-klein rijdt ipv groot-groot. In het eerste geval zijn namelijk de krachten op je ketting groter, wordt de druk over minder tanden verdeeld en is de hoek die twee schakelsmaken op het blad groter. Het enige dat in het voordeel van klein-klein werkt is de lagere ketting snelheid.
Dankje voor jouw advies! Ik ben zeker een voorstander van het volgen van mij hart en uiteraard denk ik graag in oplossingen (langs de carwash, zelf borstelen, voorjaar is niet zo nattig als najaar/winter). Misschien was ik in mijn eerste bericht wat kort door de bocht, alsof deze kleine dingen mij bewogen richting een 'tweede keus'. Het eerlijke verhaal is dat ik NUL ervaring heb met wielrennen en daarom eerder een beeld heb bij mountainbiken. Maar ik moet zeggen dat het toch begon te kriebelen toen ik in de winkel een paar rondjes ging fietsen op een racefiets. Ik denk dat een racer mij goed zou passen.Ramon 73 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:58:
[...]
Volg je hart, zou ik je adviseren. Ik woon ook in een klein appartement (65m2) en rij ook met MTB. In mijn kelderberging heb ik zo'n plantenspuit van 7 liter. In de week vul ik die in huis met water. Heb er ook nog paar kannetjes van 5 en 10 liter staan die ik doordeweeks vul. Na een vieze fietsdag zet ik de fiets dan eventjes in de kelderberging en haal de watervoorraad tevoorschijn. Twee emmers van de bouwmarkt, 1 voor het wassen, 1 met borstels en zeep.
Met de plantenspuit de grove zooi eraf, ketting inspuiten met Dasty en dan met borstels aan de slag. Het kan best samengaan, appartement en MTB.
Als de fiets heel erg vuil is dan stop ik wel eens bij de wasstraat. Met (veel) beleid kun je best een eind komen met de hogedrukspuit. Dan is het thuis nog even naborstelen met autoshampoo, ketting smeren en klaar.
Hier vond ik wel een nette fiets in (op het oog) de juiste maat voor jou. Puntje van aandacht voor vering. Ik liet onderhoud uitvoeren aan mijn 2017 Scalpel, alleen voor- en achterdemper voor service weg gebracht. De rekening voor alleen dat onderhoud was €316,- dus let op met volgeveerde fietsen. Een "ouderwetse" elastomeervork is wellicht niet sjiek, maar wel duurzaam en kun je desnoods zelf (of handige kennis) nieuwe rubbertjes in (laten) gooien. Volgeveerd hoeft in Nederland ook niet echt natuurlijk.
Ik weet ook niet of ik blij word van een instapper die is afgemonteerd met Claris. De fietsen met Sora waren merkbaar soepeler en de meeste mensen met een beetje kijk op fietsen adviseren om ook van Sora weg te blijven. Marktplaats heb ik te weinig kijk voor waardoor het risico te groot wordt. Kortom; mijn lage budget maakt het niet makkelijk. Daarom heb ik besloten om nog even te wachten. Ik kan een mountainbike lenen voor in ieder geval een halfjaar, dus ik kan in ieder geval aan de slag. Wie weet dat er in de nabije toekomst dan alsnog een racefiets komt.
Ik keek ook sowieso naar een hardtail, ik hoef geen fully. En ik heb inderdaad geen kijk op dat soort zaken en latent onderhoud, dus marktplaats was sowieso iets waar ik tot nu toe ver van bleef. Gelukkig kan ik dus een prima mountainbike lenen in precies mijn maat.Prulleman schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:22:
@Worsteneter je moet een fiets kiezen die je graag pakt en waar je met plezier op rijdt. Als dat voor jou een MTB is, dan komt het met schoonmaken wel goed. Een MTB wordt niet bij elke rit zo vies dat je een tuinslang nodig hebt, en als je met een racefiets door de regen gaat, dan blijft ie ook niet schoon.
Bedankt in ieder geval voor jouw adviezen.
Sowieso iedereen bedankt voor de adviezen. Zo'n gravelbike spookt nu ook aardig door m'n hoofd
Situatie :
Wahoo Kickr
Laptop Windows 10 met ANT+ module (en bluetooth)
Wahoo Tickr
Garmin Fenix5plus
Alles werkt prima echter nu valt voor de zoveelste keer de wahoo tickr (hartslagmeter) uit.
Ik heb van de winkel al een nieuwe gehad maar wederom doet deze het niet goed. In de Wahoo app zie ik hem ook wegvallen en meet ie geen hartslag. In Zwift connect ie wel en zegt ie desondanks no signal en dus 0 hartslag.
Nu zit ik te denken wat ik het beste kan doen. Een andere hartslag band of de hartslag meter van de Garmin Fenix gebruik ? Die is wel minder betrouwbaar begreep ik en minder accuraat ?
Hoe doen jullie dat ?
Wahoo Kickr
Wahoo Tickr
Garmin Fenix5plus
Alles werkt prima echter nu valt voor de zoveelste keer de wahoo tickr (hartslagmeter) uit.
Ik heb van de winkel al een nieuwe gehad maar wederom doet deze het niet goed. In de Wahoo app zie ik hem ook wegvallen en meet ie geen hartslag. In Zwift connect ie wel en zegt ie desondanks no signal en dus 0 hartslag.
Nu zit ik te denken wat ik het beste kan doen. Een andere hartslag band of de hartslag meter van de Garmin Fenix gebruik ? Die is wel minder betrouwbaar begreep ik en minder accuraat ?
Hoe doen jullie dat ?
Inderdaad, zit zelf ook al te puzzelen wat de beste opties zijn.Crazy D schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:00:
Paradoxaal genoeg denk ik dat juist dwars door dorpen en steden het veiligst is, toen ik afgelopen maandag op de fiets sprong was het langs het kanaal en op de dijk retedruk, en de wegen tussen de dorpen geen kip te bekennen.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Verbind mijn kickr core en tickr middels bluetooth met iPad, nog nooit problemen gehad met wegvallend signaal. Zit je band niet te los/strak? Anders zou ik het Misschien eerder in de ANT+ module zoeken?kevertje1977 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:31:
Situatie :
Wahoo Kickr
Wahoo Tickr
Garmin Fenix5plus
Hoe doen jullie dat ?
Dit weekend wordt het waarschijnlijk niet meer buiten fietsen met het mooie weer, of ik moet rondjes in de tuin gaan rijden
Gelukkig gisteren nog even een paar uur rondgetuft op afgelegen landweggetjes. Slecht wegdek (en hompen met klei) gegarandeerd, maar ook daarvoor hebben we de gravelbike 
@Worsteneter goede zet om nog even door te sparen. En dan straks gewoon een dikke(re) gravelfiets
@Worsteneter goede zet om nog even door te sparen. En dan straks gewoon een dikke(re) gravelfiets
Het probleem met mijn vermogensmeter lijkt opgelost. Supersimpel eigenlijk. Batterijcompartimentje heeft 6 lipjes die tegen de batterij komen. Nu had ik meen ik al onderweg toen ik stilstond om te checken die geprobeerd iets te buigen naar buiten voor een beter contact maar misschien heb ik dat niet goed genoeg gedaan of was de batterij toen toch iets te leeg ofzo. In ieder geval maakt hij nu zo lijkt het weer goed contact en is er nu even geen probleem. Morgenochtend nog maar eens een slinger er aan geven en kijken of hij direct connect met de Garmin. If so, dan zal het dus opgelost zijn! Joepdiedoe!
Idem hier. Kickr en Tickr via bluetooth probleemloos. Met ant+ module vaker gegevens die weg vallen. Garmin Fenix 6 en Wahoo Bolt werken via ant+ dan wel probleemloos.timwijn schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:55:
[...]
Verbind mijn kickr core en tickr middels bluetooth met iPad, nog nooit problemen gehad met wegvallend signaal. Zit je band niet te los/strak? Anders zou ik het Misschien eerder in de ANT+ module zoeken?
Het is natuurlijk allemaal op de 2.4Ghz band he....check het eens op een andere plek of ga er een rondje mee buiten rijden; dan komt je vraag ook meteen beter tot z'n recht in dit topickevertje1977 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:31:
Situatie :
Wahoo Kickr
Wahoo Tickr
Garmin Fenix5plus
Hoe doen jullie dat ?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Nou, dat was een kilometer of 270 voordat die bout brak....nogeeninlog schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:44:
de afgelopen week voorzichtig geprobeerd en het werkt goed. Uiteraard heb ik rechts minder koppel, maar dat is logisch. Hopelijk houdt de constructie en breekt de bout in de crank niet te snel.
Dus vanochtend vroeg maar even op een andere fiets gereden (koud!)
Dus ik moet iets anders bedenken. De huidige crank zou ik kunnen inkorten, want die is massief. Maar ik wil op termijn een nieuwe fiets.
Zijn er extra korte cranksets die passen bij moderne Shimano of SRAM cassettes? Of anders massieve cranks?
Volgens mij heb ik een keer beloofd om hier niet meer over te beginnen maar ik moet er helaas weer op terugkomen. In januari van dit jaar heb ik na een tijdje wikken en wegen weer dezelfde fiets besteld. Ik vind het gewoon een heel mooi ding, tikte zowat alle wensen af en paste in het budget. Wat is nou de kans dat het probleem bij twee fietsen achter elkaar is? En de vorige keer heeft Canyon het netjes afgehandeld. Ja dat was dus naïef.SirLenncelot schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:40:
...Lang verhaal over problemen met een Canyon aankoop. Klik maar als je het wilt lezen.
Het probleem met de trilling bij het remmen zit helaas ook in deze fiets. Ik ben weer naar de fietsenmaker geweest en heb verschillende mensen laten fietsen om mezelf te overtuigen dat het niet tussen mijn oren zit.
Wanneer ik er naar kijk lijkt het erop dat daarna het probleem steeds even weg is. Volgens mij komt dat omdat ik in die gevallen steeds de remschijf weer vast draai. Die raakt dus elke keer los en dat voel ik als trilling bij het remmen. Wat veroorzaakt dat de remschijf steeds los komt weet ik niet. De fiets is al teruggewenst naar Canyon (met een lang verhaal waarin ze exact dezelfde stappen ondernemen als ik al gedaan had. Uiteraard met hetzelfde resultaat: nog steeds trilling. Momenteel overleggen ze met Shimano over het probleem.
Voor wie het probleem wilt horen kan dit filmpje bekijken: YouTube: Canyon Ultimate CF SL Disc 7.0 brake vibration 1/3 In ieder geval al een opsteker dat er iemand reageert die het probleem herkent.
Hopelijk kan het opgelost worden. Zou het zonde vinden als ik straks weer zonder fiets zit (of erger, een fiets die disfunctioneert).
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Loctite gebruiken?SirLenncelot schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:43:
[...]
Volgens mij komt dat omdat ik in die gevallen steeds de remschijf weer vast draai. Die raakt dus elke keer los en dat voel ik als trilling bij het remmen.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Of Nord-Locks. Moeten er wel gewone bouten in zitten en geen verzonken bouten. Nord-Locks kunnen extreem goed tegen trillingen, gebruik ze op het werk ook regelmatig als bouten mogelijk los kunnen trillen.
[ Voor 15% gewijzigd door User op 04-04-2020 12:58 ]
Bedankt voor de suggesties. Laat ik voorop stellen dat ik eigenlijk vind dat Canyon dit probleem op moet lossen en niet ik als klant zelf.
Ik gok eigenlijk ook maar wat hoor. Eerst dacht ik speling op het balhoofd, vervolgens dacht ik slechte schijf/remblokjes en daarna dacht ik foute voorvork. Alles is al nagekeken en vervangen. Inmiddels op twee fietsen. Stel dat de speling in de remschijf alleen een symptoom is van het probleem, als die straks niet meer los gaat, wat breekt er dan mogelijk af?
Loctite kan ik natuurlijk eens proberen, kan wellicht niet zo veel kwaad.
En zo'n extra sterke ring, die zou dan in de naaf van het wiel moeten komen? Daar heb ik geen ervaring mee, heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig? Zal ook moeten zoeken of je die ook in kleinere units dan 200 stuks kunt aanschaffen.
Ik gok eigenlijk ook maar wat hoor. Eerst dacht ik speling op het balhoofd, vervolgens dacht ik slechte schijf/remblokjes en daarna dacht ik foute voorvork. Alles is al nagekeken en vervangen. Inmiddels op twee fietsen. Stel dat de speling in de remschijf alleen een symptoom is van het probleem, als die straks niet meer los gaat, wat breekt er dan mogelijk af?
Loctite kan ik natuurlijk eens proberen, kan wellicht niet zo veel kwaad.
En zo'n extra sterke ring, die zou dan in de naaf van het wiel moeten komen? Daar heb ik geen ervaring mee, heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig? Zal ook moeten zoeken of je die ook in kleinere units dan 200 stuks kunt aanschaffen.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Nordlocks kunnen gewoon onder de boutkoppen, net als gewone washers/ringen.SirLenncelot schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:26:
Zo dus:
Cranks voor baanfietsen zijn volgens mij 165mm, en Thorn maakt cranks vanaf 150 mm, maar ik weet niet of dat kort genoeg is voor je. Links zou je dan met een reguliere crank kunnen rijden.nogeeninlog schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:39:
[...]
Dus ik moet iets anders bedenken. De huidige crank zou ik kunnen inkorten, want die is massief. Maar ik wil op termijn een nieuwe fiets.
Zijn er extra korte cranksets die passen bij moderne Shimano of SRAM cassettes? Of anders massieve cranks?
Alternatief is om rechts een crank te zoeken die beter geschikt is voor de pendel constructie die je nu ook hebt. Dan zou ik me eens orienteren op cranks uit de jaren 80: massief en recht dus redelijk eenvoudig te modificeren. Shimano gebruikte toen al een BCD van 130 mm om de kettingbladen vast te zetten. Dat is nog steeds een reguliere maat maar héél véél in te krijgen is.
Er is niet zoiets al 'compatibiliteit' tussen een crank en een cassette. Wel zijn er een paar afhankelijkheden (het zo dat je ketting overeen moet komen met je cassette en en je kettingbladen overeen moet komen met je ketting, en de afstand tussen je kettingbladen (meestal gedicteerd door je crank) ook bij je ketting moet passen) maar daar kun je in een opstelling met één kettingblad heel flexibel mee omgaan.
Niets ten nadele van de gemiddelde fietsenmaker, maar het oplossen van dit soort problemen kan gediend zijn van een beetje lateraal denkwerk. Misschien zou je je licht eens kunnen opsteken bij een framebouwer zoals Marten Gerritsen http://www.m-gineering.nl. Ik heb de beste man nooit ontmoet maar heb wel slimme dingen van en over hem gelezen.
Als je nu tijd (en geld ...) investeert in een goede aandrijflijn kun je die mettertijd overzetten naar een nieuwe fiets.
Vanochtend een ritje gepland, echter slag in het wiel. Direct naar de fietsenwinkel gegaan en die heeft terplekke wat spaken vervangen. Gelukkig daarna even een ritje kunnen maken. Hij raadde mij echter wel aan om naar wielen te gaan die wat meer gewicht kunnen dragen, volgens hem zoeken naar een velg met min 28 spaken. Ik ben 1.93 en mijn gewicht zit meestal tussen de 88-92kg. Wat zijn jullie ideeën van zijn advies?
Momenteel heb ik een setje Mavic Aksion S wielen die standaard bij de fiets zaten (Cube Peloton Sl 2014 of 2015). Ik wil wel is rondkijken naar goede alternatieven tot €350,-.
Zijn er op basis van bovenstaande informatie wielen die je absoluut wel of niet moet nemen? Of is het überhaupt onzin om op zoek te gaan naar alternatieve wielen?
Momenteel heb ik een setje Mavic Aksion S wielen die standaard bij de fiets zaten (Cube Peloton Sl 2014 of 2015). Ik wil wel is rondkijken naar goede alternatieven tot €350,-.
Zijn er op basis van bovenstaande informatie wielen die je absoluut wel of niet moet nemen? Of is het überhaupt onzin om op zoek te gaan naar alternatieve wielen?
Uiteindelijk toch vanochtend een rit gemaakt omdat ik gisteren te gaar was. Moet zeggen dat de drukte op de lekdijk me ernstig mee viel, dus keurig afstand kunnen houden. Had me voorgenomen om bij wijze van plan B binnendoor te fietsen maar dat was dus niet nodig.
Vandaag rondje ringvaart gefietst en moet zeggen dat het inderdaad niet extreem druk was.
Toch nog wel wat groepjes gezien en veel overduidelijke 'gelegenheidsfietsers' herkenbaar aan hun gebrek aan fietskleding/schoenen en meestal zonder helm.
Toch nog wel wat groepjes gezien en veel overduidelijke 'gelegenheidsfietsers' herkenbaar aan hun gebrek aan fietskleding/schoenen en meestal zonder helm.
Ik weet niet wat je verder aan parameters hebt (gewicht? inzetbaarheid? ...?) maar zoals ik al eens eerder heb opgemerkt: de combinatie goedkoop + lichtgewicht bestaat niet als je wat sterker of zwaarder bent.ThijsM schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:36:
Ik ben 1.93 en mijn gewicht zit meestal tussen de 88-92kg. Wat zijn jullie ideeën van zijn advies?
Ik wil wel is rondkijken naar goede alternatieven tot €350,-.
Ik zelf weeg 10kg meer dan jij en ga nogal lomp om met mijn fiets. Mijn wielen zijn van het kaliber 'klassiek handgespaakt' à la https://handgespaakt.nl/aanbiedingen-race/ en geven geen krimp.
Met Miche naven, Sapim Race spaken en DT Swiss RR411 of RR511 velgen zou je zomaar binnen je budget uit kunnen komen.
Ook een rondje gemaakt tussen Gorinchem en Zaltbommel. Toch wel opvallend veel fietsers gezien, maar dat had vooral te maken met het prachtige weertje. Voor het eerst dit jaar weer eens in de korte broek gereden, en morgen misschien het korte shirt er ook wel bij aan.
Toch ook wel een paar groepjes van 3 gezien onderweg. Wat vooral opviel waren de gelegenheidsfietsers zoals Louis al noemde. Veel te grote of gewone kleding, geen helm, geen klikschoenen, piepende fietsen, hele oude fietsen, krakkemikkige mountainbikes etc. Wel grappig om te zien
Toch ook wel een paar groepjes van 3 gezien onderweg. Wat vooral opviel waren de gelegenheidsfietsers zoals Louis al noemde. Veel te grote of gewone kleding, geen helm, geen klikschoenen, piepende fietsen, hele oude fietsen, krakkemikkige mountainbikes etc. Wel grappig om te zien
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic