Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 79 ... 700 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-01 15:21
Sleeon schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:30:
[...]

Stoer, ga gewoon naar de andere zijde van de weg dan.
Zomaar in je remmen knijpen slaat nergens op.
Het gaat niet om stoer doen. :>

Het is gewoon irritant als iemand kinderachtig achter je blijft hangen zelfs al je bijna stil staat. Ik heb dit een keer gedaan. Dit doe ik niet bij elke plakker.

Fijne dag verder :w

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Willem30 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:27:
[...]

Het gaat niet om stoer doen. :>

Het is gewoon irritant als iemand kinderachtig achter je blijft hangen zelfs al je bijna stil staat. Ik heb dit een keer gedaan. Dit doe ik niet bij elke plakker.

Fijne dag verder :w
Dan trek je je b*k mond toch open en laat je dat ff weten als je toch bijna stil staat? Of ben je zo koppig/contactgestoord dat je liever samen de druk op de zorg nog wat verder verhoogd in deze tijd?

Bijna iedereen hier snapt je frustratie, alleen de 'oplossing' is gewoon belachelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 25-03-2020 12:30 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01
Net zoals op de snelweg in de auto is het ook op de fiets een gevaarlijke en domme move, of je het nu 1 keer of altijd doet maak niet veel uit. Het is niet enkel gevaarlijk voor de plakker, maar ook voor jezelf.. In de auto snap ik het al niet, want wie zit er te wachten op een schade afhandeling (ook al zou het op papier misschien niet jou schuld zijn..) op de fiets kan je behoorlijk onderuit gaan, en zie dan de schade maar eens vergoed te krijgen.. dus linksom of rechtsom het is gewoon een lompe actie

Ook al heb je gelijk dat het irritant en kinderachtig is, is het niet de juiste oplossing, ook niet 1 keer.

Strava

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-12-2025
Willem30 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:54:
[...]

Heel irritant. Ik heb laatst met iemand in mijn wiel hard geremd (voor een bocht waar ik toch al wilde afslaan...)..Gast begon te schelden. Ik moest lachen _O-
Zelf plak ik ook niet bij vreemden.
Ben je wel goed bij je hoofd?

• Willem30
  • Registratie: November 2015
Prulleman schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:31:
Net zoals op de snelweg in de auto is het ook op de fiets een gevaarlijke en domme move, of je het nu 1 keer of altijd doet maak niet veel uit. Het is niet enkel gevaarlijk voor de plakker, maar ook voor jezelf.. In de auto snap ik het al niet, want wie zit er te wachten op een schade afhandeling (ook al zou het op papier misschien niet jou schuld zijn..) op de fiets kan je behoorlijk onderuit gaan, en zie dan de schade maar eens vergoed te krijgen.. dus linksom of rechtsom het is gewoon een lompe actie

Ook al heb je gelijk dat het irritant en kinderachtig is, is het niet de juiste oplossing, ook niet 1 keer.
Als je bij iemand in het wiel gaat plakken of in een auto gaat bumperkleven achter iemand, wie neemt er dan het risico op een ongeluk?

Het is eenmalig geweest. Volgende keer zal ik netjes vragen of hij alsjeblieft wil weg gaan uit mijn wiel.

• Prulleman
Willem30 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:15:
[...]

Als je bij iemand in het wiel gaat plakken of in een auto gaat bumperkleven achter iemand, wie neemt er dan het risico op een ongeluk?

Het is eenmalig geweest. Volgende keer zal ik netjes vragen of hij alsjeblieft wil weg gaan uit mijn wiel.
De klever neemt eerst risico, vervolgens neem jij bewust expliciet dubbel risico als je plotseling remt.

Maar volgens mij is het nu wel duidelijk :>

Strava

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-01 14:24

McMiGHtY

- burp -

Zullen we het over wat anders hebben? Punt is denk ik wel duidelijk gemaakt .

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-01 14:17
DDX schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:45:
Het is op dit moment alleen niet zo handig om bij iemand in het wiel te gaan zitten.
Verbaasde mij er vanmorgen wel over dat ik aantal man in korte broek tegenkwam, was toch echt gevoelstemperatuur onder 0
Ik rijd vanaf maart ongeveer ook steeds met korte broek, wel met lang shirt want mijn bovenlijf blijft het wel koud hebben. Eenmaal warm gedraaid kunnen mijn benen temperaturen rond 0 graden wel aan. Een lange broek ervaar ik als hinderlijk, draag ze alleen in november-februari (nu ja het hangt wel wat van het weer af natuurlijk). Maar ik scheer mijn benen niet dus heb natuurlijke isolatie :P.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:28
MacPoedel schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:34:
[...]

Ik rijd vanaf maart ongeveer ook steeds met korte broek, wel met lang shirt want mijn bovenlijf blijft het wel koud hebben. Eenmaal warm gedraaid kunnen mijn benen temperaturen rond 0 graden wel aan. Een lange broek ervaar ik als hinderlijk, draag ze alleen in november-februari (nu ja het hangt wel wat van het weer af natuurlijk). Maar ik scheer mijn benen niet dus heb natuurlijke isolatie :P.
Heb even geen bron o.i.d, maar het is gewoon niet gezond om bij deze temperaturen met een korte broek te rijden. Ook al kun je het aan en voelt het niet koud, leg voor de grap eens halverwege je blote handen tegen je knie aan om te voelen hoe koud ze echt zijn.

Ik hou zelf 15 graden aan als ondergrens voor een korte broek. Als je in het voorjaar om 19u s'avonds vertrekt bij 15 graden, kan het best zo zijn dat je 1.5u later een gevoelstemperatuur van 8 graden hebt.

Ben hier afgelopen weekend ook opvallend veel korte broeken tegengekomen, zelfs een paar met een kort shirt terwijl ik zelf met een windstop jack, lange base layer en buff rondrijd. Nu ben ik zelf ook altijd wel liever iets te warm als iets te koud gekleed. Als het echt te warm is onderweg kun je gewoon je muts/buff/handschoenen uitdoen of de rits een stukje open wat al snel een paar graden scheelt. Op de mtb kun je vaak wel met een laagje minder toe.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 25-03-2020 13:47 ]

• Prulleman
de zon schijnt ook wel uitzonderlijk lekker met daarbij een verraderlijk lage temperatuur.. Ik heb dit jaar pas 1 x met korte broek gereden, maar toen hoewel minder zonnig/helder was het wel warmer dan bv vandaag.

(kan me wel voorstellen dat je je een keer vergist als je alleen maar uit het raam kijkt, daarnaast zitten veel zomer fietsers nu natuurlijk thuis en die hebben mogelijk niet eens winterkleding en willen nu toch een rondje doen, genoeg verklaringen, maar met deze temperaturen ben ik blij met wat isolerende laagjes)

[ Voor 42% gewijzigd door Prulleman op 25-03-2020 13:47 ]

Strava

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-01 10:04
Het heeft ook te maken met de warmte die je ontwikkelt. In een wedstrijd rijd je met hoge wattages, dan ben je snel te warm gekleed. Op een rustige training zijn de wattages een stuk lager, dus dan kleed ik mij wel goed warm aan, waarbij 15 graden wel de uiterste ondergrens is voor korte broek, meestal zelfs een hogere temperatuur.

En inderdaad, ik kom ook mensen tegen met korte broek en korte mouwen, terwijl ik zelf beenstukken, ondershirt, coltruitje, jas en bodywarmer aan heb. (Bodywarmer trek ik uit als ik ga zweten.)

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01 20:43
Ik loop hier in de tuin met korte mouwen. Ga ik smidaggs om 5 uur fietsen dan is het toch echt nog van onder tot boven in de windstopper :)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:05
MacPoedel schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:34:
[...]

Ik draag zelf nooit een lange broek, altijd beenstukken.
Ivm maatvoering van lange broeken niet werkt bij mij. (korte broek maartje xs of s / beenstukken m of l)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-01 14:17
Ypuh schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:43:
[...]

Heb even geen bron o.i.d, maar het is gewoon niet gezond om bij deze temperaturen met een korte broek te rijden. Ook al kun je het aan en voelt het niet koud, leg voor de grap eens halverwege je blote handen tegen je knie aan om te voelen hoe koud ze echt zijn.

Ik hou zelf 15 graden aan als ondergrens voor een korte broek. Als je in het voorjaar om 19u s'avonds vertrekt bij 15 graden, kan het best zo zijn dat je 1.5u later een gevoelstemperatuur van 8 graden hebt.

Ben hier afgelopen weekend ook opvallend veel korte broeken tegengekomen, zelfs een paar met een kort shirt terwijl ik zelf met een windstop jack, lange base layer en buff rondrijd. Nu ben ik zelf ook altijd wel liever iets te warm als iets te koud gekleed. Als het echt te warm is onderweg kun je gewoon je muts/buff/handschoenen uitdoen of de rits een stukje open wat al snel een paar graden scheelt. Op de mtb kun je vaak wel met een laagje minder toe.
Ik rijd meestal maximum een uur of 2, en meestal wordt het ook warmer terwijl ik rijd (voormiddag) en niet kouder (late namiddag/avond). Voor langere ritten zou ik beenstukken voorzien, ik kan het dan wel aan mijn kruis koud krijgen als ik mijn ondershirt niet extra laag trek. Maar als het 10 graden wordt, is het mij echt veel te warm in een lange broek (of met beenstukken). Ik heb eigenlijk ook alleen lange broeken met fleece voering en windstopper. Dan koop ik liever een goede korte broek die ik 3/4 van het jaar kan dragen eventueel icm beenstukken dan dat ik een dunnere lange broek zou kopen die ik alleen in heel specifieke gevallen kan dragen.

• Ypuh
MacPoedel schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:15:
[...]

Ik rijd meestal maximum een uur of 2, en meestal wordt het ook warmer terwijl ik rijd (voormiddag) en niet kouder (late namiddag/avond). Voor langere ritten zou ik beenstukken voorzien, ik kan het dan wel aan mijn kruis koud krijgen als ik mijn ondershirt niet extra laag trek. Maar als het 10 graden wordt, is het mij echt veel te warm in een lange broek (of met beenstukken). Ik heb eigenlijk ook alleen lange broeken met fleece voering en windstopper. Dan koop ik liever een goede korte broek die ik 3/4 van het jaar kan dragen eventueel icm beenstukken dan dat ik een dunnere lange broek zou kopen die ik alleen in heel specifieke gevallen kan dragen.
Het zijn bij mij juist die 'tussen' kledingstukken die het meeste draagtijd krijgen. Ik fiets meestal s'avonds na 19.00u in de zomer of lange ritten (100-150km) in de weekenden. Als ik een wilde gok moet doen zijn 2/3 -3/4 van de tijd in herfst/lente/koele zomeravond omstandigheden en dus met een lang dun jack en dunne lange broek. Het is naar mijn idee juist vrij zeldzaam dat je in Nederland kort-kort kunt rijden op 3-4 zomermaanden na (en gedurende die periode niet elke avond).

Mijn meest gedragen kledingstuk moet de Assos Habu5 zijn. Deze is voor zowel de koele zomeravond (met een korte baselayer) als op de Noordkaap met 6 graden (met 2 lange baselayers en een shakedry jas eroverheen).

Zo heb ik ook een Assos gevoerde korte broek die dus net even iets warmer is rond je benen/kruis en in combinatie met beenstukken ook rond de 5 graden te gebruiken.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 19:11

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:23:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met een Cube Attain GTC Race model 2019? Ik ben heel tevreden van de fiets, echter vind ik het zadel niet comfortabel (te hard en hoekig). De fietsenmaker wil eventueel wel ruilen, maar zegt dat dit eigenlijk al een goed zadel is. Wat denken jullie?
Contactpunten (zadel, stuur, stuurlint, banden, bandenspanning) zijn eigenlijk heel erg persoonlijk. Een zadel kan nog zo 'goed' zijn, als jouw zitbotten er niet fijn op zitten, houdt het op. Een zachter zadel is overigens niet per se fijner. Het zorgt inherent voor een minder stabiele zit.

Ik zou persoonlijk niet direct zadels gaan wisselen.Er zijn namelijk nog een aantal variabelen:

1. Hoe vaak fiets je / hoe lang is het geleden dat je gefietst hebt?
2. Wat voor fietsbroek draag je?
3. Heb je de klachten als je buiten fietst, of juist binnen? (een indoor trainer beweegt meestal niet zijdelings, waardoor de meeste mensen wat meer druk uitoefenen op hun zadel)

Verder is de rest van je bikefit ook van invloed op hoe je op het zadel zit, en daardoor lost het simpelweg wisselen van zadel niet per se veel op, ook niet als je voor een 'beter' (lees: duurder) zadel gaat. Sterker nog, wanneer de stack hoogte van het zadel anders is dan je huidige zadel is er zelfs een reële kans dat je met een ander zadel meer of andere klachten hebt.

Launching containers into space

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:27

Stufferdt

doet ook maar wat.

Nu iedereen hier zo actief is, meteen een technische vraag:

Ik krijg mijn voorderailleur niet ver genoeg naar buiten afgesteld, waardoor mijn ketting op het grote blad blijft aanlopen tegen mijn derailleur.

Als ik deze pagina van Parktool volg, moet ik dan de L-schroef tegen de klok in draaien, maar mijn derailleur wil niet verder naar buiten bewegen. Ligt dit aan de kabelspanning of heeft dit te maken met de verkeerde hoogte?

Het gaat om de voorderailleur van een sram force groep.

Indien handig kan ik een foto toevoegen :)

😀😀😀

• Prulleman
Stufferdt schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:10:
Nu iedereen hier zo actief is, meteen een technische vraag:

Ik krijg mijn voorderailleur niet ver genoeg naar buiten afgesteld, waardoor mijn ketting op het grote blad blijft aanlopen tegen mijn derailleur.

Als ik deze pagina van Parktool volg, moet ik dan de L-schroef tegen de klok in draaien, maar mijn derailleur wil niet verder naar buiten bewegen. Ligt dit aan de kabelspanning of heeft dit te maken met de verkeerde hoogte?

Het gaat om de voorderailleur van een sram force groep.

Indien handig kan ik een foto toevoegen :)
de limiet stel je in via de schroefjes, maar als de kabel zo strak staat, kan je de limiet wel aanpassen, maar dan zal de derailleur de limiet niet bereiken.
Dus als er geen slack op de kabel zit, moet je deze zeker eerst losser zetten.

/edit, of draai ik nu wat om.. ik denk dat de kabel juist strakker moet

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 25-03-2020 17:15 ]

Strava

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 17:42

Crazy D

I think we should take a look.

Ik ben best een koukleum. Verklaar mensen die < 15 graden met blote benen rijden ook echt voor gek. Heb ook vaker (veel vaker) gelezen dat < 15 graden (gevoelstemperatuur, niet wat de termometer zegt...) het echt niet goed voor je spieren is. Neem dan minimaal een kniestuk. Of gewoon beenwarmer, maar als gewatteerd te warm is, je hebt 10'en soorten, zit er vast wel eentje bij die niet zo warm is. De niet-gewatteerde beenstukken gebruik ik bv ook als ik een keer eind van de middag ga fietsen wanneer het nog lekker is, maar het nog wel flink afkoelt. Dan vind ik gewatteerd ook te warm, maar de 'normale' zorgen er dan niet zozeer voor dat ik warm blijf maar vooral dat ik niet verder afkoel.

Maar het is wel persoonlijk natuurlijk, maar geloof dat er bv ook geen enkele prof < 10 graden kort rijden, die pakken dan toch ook wel minimaal kniestukken of beenstukken, nu vergelijk ik me by far niet met een prof maar denk dat als zij niet kort rijden, het voor ons gewone stervelingen zeker geen weer is om kort te rijden :)

Exact expert nodig?

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

Prulleman schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:14:
[...]

de limiet stel je in via de schroefjes, maar als de kabel zo strak staat, kan je de limiet wel aanpassen, maar dan zal de derailleur de limiet niet bereiken.
Dus als er geen slack op de kabel zit, moet je deze zeker eerst losser zetten.

/edit, of draai ik nu wat om.. ik denk dat de kabel juist strakker moet
Kabel losser leek inderdaad niet te werken, dus nu strakker gezet en via de barrel adjuster nog wat bijgedraaid (blijken tussen frame en shifter te hangen, weer wat geleerd, dacht dat ik er geen had :9 Ben eigenlijk opnieuw begonnen maar na veel gehannes krijg ik de outercage echt niet verder dan zoals ie stond, dus aanlopend zodra de ketting op het grote blad ligt.

Morgen de fiets maar even richting schoonvaders brengen :F

😀😀😀

• Ypuh
Stufferdt schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:52:
[...]

Kabel losser leek inderdaad niet te werken, dus nu strakker gezet en via de barrel adjuster nog wat bijgedraaid (blijken tussen frame en shifter te hangen, weer wat geleerd, dacht dat ik er geen had :9 Ben eigenlijk opnieuw begonnen maar na veel gehannes krijg ik de outercage echt niet verder dan zoals ie stond, dus aanlopend zodra de ketting op het grote blad ligt.

Morgen de fiets maar even richting schoonvaders brengen :F
Sram Yaw voorderailleurs zijn inderdaad lastig af te stellen als je niet de instructies leest (been there, done that). Het ligt waarschijnlijk aan de positie van je FD t.o.v. het kettingblad.

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

Ypuh schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Sram Yaw voorderailleurs zijn inderdaad lastig af te stellen als je niet de instructies leest (been there, done that). Het ligt waarschijnlijk aan de positie van je FD t.o.v. het kettingblad.
Hmm, dat is het enige waar ik nog neit aan heb lopen knutselen, dus klinkt logisch.

Parktool adviseert bijvoorbeeld om de kabelspanning te verhogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzAtjeprr-LjRJ1vYbUvuBC1m-4=/f/image/JxYUPX3CojUgY7CoBmz9OEwK.png

Maar kabel staat al snaarstrak en draaien aan de barrel adjuster doet ook niks.

Edit:

Wooh, gelukt :D
Thanks to GCN.

Dit had ik ook wel 3 uur eerder kunnen googlen :+
Thanks Ypuh en Prulleman O+

😀😀😀

• Nutterd
  • Laatst online: 08-01 11:38

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Crazy D schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:27:
Ik ben best een koukleum. Verklaar mensen die < 15 graden met blote benen rijden ook echt voor gek. Heb ook vaker (veel vaker) gelezen dat < 15 graden (gevoelstemperatuur, niet wat de termometer zegt...) het echt niet goed voor je spieren is. Neem dan minimaal een kniestuk. Of gewoon beenwarmer, maar als gewatteerd te warm is, je hebt 10'en soorten, zit er vast wel eentje bij die niet zo warm is. De niet-gewatteerde beenstukken gebruik ik bv ook als ik een keer eind van de middag ga fietsen wanneer het nog lekker is, maar het nog wel flink afkoelt. Dan vind ik gewatteerd ook te warm, maar de 'normale' zorgen er dan niet zozeer voor dat ik warm blijf maar vooral dat ik niet verder afkoel.

Maar het is wel persoonlijk natuurlijk, maar geloof dat er bv ook geen enkele prof < 10 graden kort rijden, die pakken dan toch ook wel minimaal kniestukken of beenstukken, nu vergelijk ik me by far niet met een prof maar denk dat als zij niet kort rijden, het voor ons gewone stervelingen zeker geen weer is om kort te rijden :)
hier ook een koukleum eerste klas...rij met +- 20 graden nog met winterhandschoenen (op de mountainbike 8)7 ) ga straks ook mijn 2de ritje rijden op de racefiets (er staat +- 70km op de planning als mijn kont dat volhoud). maar denk dat ik ook wel een paar laagjes aandoe nog…

Nu ben ik wel een heel extreem geval en totaal niet representatief...haha

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Jpjedi
Nutterd schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:51:
[...]

hier ook een koukleum eerste klas...rij met +- 20 graden nog met winterhandschoenen (op de mountainbike 8)7 ) ga straks ook mijn 2de ritje rijden op de racefiets (er staat +- 70km op de planning als mijn kont dat volhoud). maar denk dat ik ook wel een paar laagjes aandoe nog…

Nu ben ik wel een heel extreem geval en totaal niet representatief...haha
Als je een beetje doortrapt dan ga je toch kapot bij 20grC?

• Nutterd

Nutterd

Jpjedi schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:00:
[...]

Als je een beetje doortrapt dan ga je toch kapot bij 20grC?
ik ga wel kapot maar heb het niet te warm.. :X

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:17

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gistermiddag rond 16:45 vertrokken om een rondje te maken, dik ingepakt. (overschoenen, handschoenen, windvanger) In het begin had ik het te warm, op het einde toen de zon onderging werd het snel koud. Was gelukkig weer om 19u thuis. Goed voor 57km. :7

Whatever.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:27
Gistermiddag even naar kantoor gefietst om nog wat spullen op te halen. Aangezien het al een tijdje geleden was werd de kortste route (20km uit en thuis) per ongeluk 89km. Uiteraard werd dat niet gelooft. :P Wel erg lekker weer, al mag de wind wel wat minder.
En keurig gehouden aan de adviezen van de KNWU. Dus rustig aan gedaan (voor mijn doen dan). Wat nog steeds makkelijk is aangezien ik mijn buitenblad nog niet heb vervangen (hopelijk volgende week eens doen) en ik noodgedwongen alleen op het binnenblad fiets.
Ik vond het nog wel te koud voor een korte broek (ivm de beperkte intensiteit van de rit) dus arm- en beenstukken aangedaan. Wel mijn zomerschoenen aan. Was prima te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door wisselwerking op 26-03-2020 09:34 ]

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
Sinds een week heb ik een hele irritante piep uit mijn fiets komen..

Het geluid ontstaat wanneer de trappers bewegen, wel alleen als ze de 'normale' kant op bewegen.

Het lijkt uit de buurt van de cassette/achterderailleur te komen maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

De achterderailleur heb ik al schoongemaakt, zelfs nieuwe wieltjes erin gedaan maar dit mocht niet baten. De ketting staat goed in de wax dus dit is het ook niet. De snelspanners heb ik ook ingevet en nagelopen maar de piep is er nog steeds. Hebben jullie nog suggesties?

• Ypuh
Louislouislouis schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:50:
Sinds een week heb ik een hele irritante piep uit mijn fiets komen..

Het geluid ontstaat wanneer de trappers bewegen, wel alleen als ze de 'normale' kant op bewegen.

Het lijkt uit de buurt van de cassette/achterderailleur te komen maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

De achterderailleur heb ik al schoongemaakt, zelfs nieuwe wieltjes erin gedaan maar dit mocht niet baten. De ketting staat goed in de wax dus dit is het ook niet. De snelspanners heb ik ook ingevet en nagelopen maar de piep is er nog steeds. Hebben jullie nog suggesties?
De meest voorkomende piepjes zijn snelspanner, zadelpen, pedalen en bidonhouders. Zorg dat je die allemaal even goed vastzet en invet. Daarmee heb je 90% van de piepjes en kraakjes vaak wel opgelost.

Verder is het lastig beoordelen zonder geluid/gevoel.

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-01 12:49
De regel voor kort kort is volgens mij vanaf 18 graden, dat omdat je knieen dan niet te koud meer worden.
Gister ook eind van middag een paar gekken kort kort gezien. Ik ben geen koukleum maar met 9 graden aan de kust en een stevig oostenwindje was het nog veel te koud vond ik.
Wel erg veel wandelaars rondom de dorpen :p

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11-2025
Hier nog een koukleum. Korte broek minimaal 16 graden, kort-kort pas bij 20.

Gisteren een hoop korte broeken gezien bij 11 graden. Gekkenwerk als je het mij vraagt...

DIT IS MIJN WEBSITE

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:45
havana schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:59:
Hier nog een koukleum. Korte broek minimaal 16 graden, kort-kort pas bij 20.

Gisteren een hoop korte broeken gezien bij 11 graden. Gekkenwerk als je het mij vraagt...
11 graden met sterke zon is voor mij korte broek (net) te doen. 11 graden bewolkt is een ander verhaal.

Gister tijdens m'n rondje kreeg ik iemand die vol in m'n wiel ging hangen. Zat me wat te ergeren dat iemand dat in deze coronatijd gewoon doet, tot hij naast me kwam fietsen en aangaf dat dit z'n eerste rit in jaren was en of hij even mocht meeliften.
Aardige kerel dus m'n irritatie was gelijk weg. Rest van het rondje samen gefietst. Zegt ie op het einde "Mijn werkgever heeft me twee weken in quarantaine gezet omdat ik net van een cruiseschip, en daarna nog vanuit Amerika hierheen ben gevlogen, dus kan ik nu lekker fietsen".

Uh, ok dude, dank voor je gezelschap dan :>

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Nixo schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:22:
De regel voor kort kort is volgens mij vanaf 18 graden, dat omdat je knieen dan niet te koud meer worden.
Gister ook eind van middag een paar gekken kort kort gezien. Ik ben geen koukleum maar met 9 graden aan de kust en een stevig oostenwindje was het nog veel te koud vond ik.
Wel erg veel wandelaars rondom de dorpen :p
Voor mij hangen 'de regels' persoonlijk vooral af van de intensiteit/duur van de rit, en van de wind. Een korte avondrit waarin ik voor het donker nog even een kilometer of 40 wil knallen kan prima in kort-kort, zelfs als gaandeweg de temperatuur daalt van 15 naar 10 graden. Kwestie van blijven trappen ;)

Andersom zal ik me voor een lange, relatief rustige rit eerder wat warmer aankleden. Lange broeken pak ik eigenlijk alleen bij 5 graden of lager, of het moet hard waaien. Doorgaans werkt een combinatie van korte broek (Rapha Pro Team Insulated), en merino beenstukken prima in 3-10 graden, op voorwaarde dat ik m'n benen een beetje degelijk insmeer.

Ik geloofde nooit zo in insmeren, maar heb uiteindelijk een keer een potje Rapha Winter Embrocation gekregen, en dat spul is briljant. Je moet het alleen niet in je ogen of op je edele delen smeren :X :+ En het heeft een exotherme reactie met water. Dus niet je benen dik insmeren en een uur later onder de douche gaan staan, tenzij je op zoek bent naar een 'tijgerbalsum on steroids' effect :P

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Whieee schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:23:
[...]
Ik geloofde nooit zo in insmeren, maar heb uiteindelijk een keer een potje Rapha Winter Embrocation gekregen, en dat spul is briljant. Je moet het alleen niet in je ogen of op je edele delen smeren :X :+ En het heeft een exotherme reactie met water. Dus niet je benen dik insmeren en een uur later onder de douche gaan staan, tenzij je op zoek bent naar een 'tijgerbalsum on steroids' effect :P
Wat is het voordeel van het kopen van smeersels ten opzichte van een lange broek dragen?

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

BonJonBovi schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:59:
[...]

Wat is het voordeel van het kopen van smeersels ten opzichte van een lange broek dragen?
Voor mij persoonlijk: ik draag liever een korte broek omdat lange broeken voor mij gevoelsmatig de bewegingsvrijheid beperken rond de knieën. Ik heb een aantal lange broeken (2x Castelli, 2x Rapha), en ik draag ze als het écht de betere keuze is (kou + wind). Korte broek + smeersel + beenstukken zorgt ervoor dat ik bij 5ºC geen warmte tekort kom, maar wel meer bewegingsvrijheid heb.

Bijkomend voordeel wat ik ervaren heb aan specifiek die Winter Embrocation is dat het snel opwarmt als je even stopt met fietsen. Zeker in de wintermaanden stop ik nog wel eens kort omdat ik het nou eenmaal niet voor elkaar krijg om een reep te eten zonder m'n handschoenen af te doen ;) En dan is het wel prettig als je in die 2min niet hele koude benen krijgt.

En als het écht vervelend koud is (beneden het vriespunt + oostenwind) en je wilt tóch buiten fietsen dan combineer je smeersels en een lange broek :P

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-01 13:25
Wat een zalig fietsweer vandaag zeg! Rondje van 60 km gedaan; Haarlem naar Noordwijk en weer terug.

Was niet heel druk onderweg, maar wel lastig om de 1.5m afstand te houden op smalle fietspaden. Valt me op dat vooral de risicogroep veel ruimte inneemt en gewoon naast elkaar blijft rijden...

Persoonlijk schat ik het risico niet heel hoog in (omdat je elkaar binnen paar seconden passeert), maar ik probeer wel zoveel mogelijk afstand te houden.

Anyway voor wat vrolijkers, hier een plaatje van de rit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UABTGQIXDW7S7reQ-ojz7zZn6hE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOEpua06jQi4EhX7DzW1q1vZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Morrar op 26-03-2020 20:05 ]

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:42
Hier nog steeds lang lang 's avonds rond 18u (nu ja, korte broek met beenstukken :)).
Ik rij tegenwoordig wel zonder handschoenen. Frisjes, maar doenbaar!

Morgen 14 graden en een vrije dag, mss dan wel een korte broek proberen 8).

@Morrar Mooie foto, lijkt precies Frankrijk!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Lange broek draag ik al jaren niet meer. Wat dikkere beenstukken en korte broek is een stuk comfortabeler. Korte broek moet het toch wel richting de 18 graden gaan. Met veel zon en 15-17 graden is ook goed te doen.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11-2025
Was niet heel druk onderweg, maar wel lastig om de 1.5m afstand te houden op smalle fietspaden.
Om die reden kies ik voorlopig routes met zo weinig mogelijk fietspaden. Gewoon boerenlandweggetjes pakken. Heerlijk rustig, weinig elektrische bejaarden en uitwijken is geen enkel probleem zo lang je maar goed over je schouder kijkt.

Ik heb overigens precies één lange broek (verder altijd beenstukken). Een dik winterexemplaar. Draag 'm alleen als 't echt koud wordt, heb 'm deze winter precies 1x aan gehad :+

[ Voor 20% gewijzigd door havana op 27-03-2020 07:51 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Nutterd

Nutterd

ik ging gisteren voor de 2de x op pad met de racefiets, ik had een ritje van +- 70km op de planning staan maar helaas warden dit er net geen 50 waarvan 40 tegen de wind in...omdat ik toch al bijna 3 maanden ervaring had op de MTB dacht ik dat ik die 70km wel zou trekken :+ maar helaas...was wel een lekker ritje maar achteraf baal ik dan dat ik mijn doel niet gehaald heb maar volgende keer beter…

overigens fietste ik in lange broek, lang thermoshirt en lang shirt! ;-) maar van de warmte had ik geen last haha

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-01 15:46
havana schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 07:51:
[...]

Om die reden kies ik voorlopig routes met zo weinig mogelijk fietspaden. Gewoon boerenlandweggetjes pakken. Heerlijk rustig, weinig elektrische bejaarden en uitwijken is geen enkel probleem zo lang je maar goed over je schouder kijkt.

Ik heb overigens precies één lange broek (verder altijd beenstukken). Een dik winterexemplaar. Draag 'm alleen als 't echt koud wordt, heb 'm deze winter precies 1x aan gehad :+
Ik probeer ook de dijk en zo te mijden. Als je de polder in gaat moet je een keer uitwijken voor een trekker maar voor de rest is het vooral heel rustig. Alleen het uitzicht is vaak wat minder. En schuilen voor de wind is er niet bij.

• KipCurreh
  • Laatst online: 16:18

KipCurreh

Nightcrawler

Ik zit met een heel raar iets. Telkens na een 20-30tal kilometers sluipt er een tik in de drivetrain, lijkt van men trapas of dergelijks te komen.. Lijkt wel een metaal-carbon contact

Men collega (die volgt les in fietsdingen) heeft de bottom bracket, cassette, ketting en kettinbladen vervangen, aangezien er wel wat speling in de bracket zat. In de veronderstelling dat dit wel het geluid voortbracht.
Op de kettingbladen etc zat ook wel al wat sleet, dus het mocht wel eens. Ze heeft men stuurlint ook maar eens vervangen nu ze toch bezig was 8)

Anyway, lekker onderhoud gehad, even een laag of 2 Squirt erop en terug naar het werk met dat ding. Het heeft even langer geduurd, maar na verloop van enkele ritten (2-3) sloop die irritante tik er toch terug in |:(

Ik kan enkel nog men zadelstang en pedalen er nog eens uit/afhalen en daar eens kijken, maar verder weet ik het echt niet meer.. Jullie nog ideeën ?

Ik kan het niet laten om ook een pic te sharen, dat zwarte kettingblad vind ik persoonlijk wel vet.
SRAM Red 10 spd, 1070 cassette (11/28) met 1071 ketting, 50/34 vooraan, SRAM GXP bottom bracket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ymy4LDh-aIb5QsRPp5R-66o5sto=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgTUgiJCYPANO6hrMSo46D1o.jpg?f=fotoalbum_medium

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 12:57

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

KipCurreh schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:01:
Ik zit met een heel raar iets. Telkens na een 20-30tal kilometers sluipt er een tik in de drivetrain, lijkt van men trapas of dergelijks te komen.. Lijkt wel een metaal-carbon contact

Men collega (die volgt les in fietsdingen) heeft de bottom bracket, cassette, ketting en kettinbladen vervangen, aangezien er wel wat speling in de bracket zat. In de veronderstelling dat dit wel het geluid voortbracht.
Op de kettingbladen etc zat ook wel al wat sleet, dus het mocht wel eens. Ze heeft men stuurlint ook maar eens vervangen nu ze toch bezig was 8)

Anyway, lekker onderhoud gehad, even een laag of 2 Squirt erop en terug naar het werk met dat ding. Het heeft even langer geduurd, maar na verloop van enkele ritten (2-3) sloop die irritante tik er toch terug in |:(

Ik kan enkel nog men zadelstang en pedalen er nog eens uit/afhalen en daar eens kijken, maar verder weet ik het echt niet meer.. Jullie nog ideeën ?

Ik kan het niet laten om ook een pic te sharen, dat zwarte kettingblad vind ik persoonlijk wel vet.
SRAM Red 10 spd, 1070 cassette (11/28) met 1071 ketting, 50/34 vooraan, SRAM GXP bottom bracket.

[Afbeelding]
Het gevreesde "van waar deze tik" geluids subtopic :)

Welkom, ik was hier ook enkele maanden lid van vorig jaar. Zeker 20 uur zelf dingen zitten proper maken en vervangen eer ik het vond. Mijn beste tips:

- als het pas komt na enige tijd gebruik, vervang dan geen dingen op een "koude" fiets. Alles wat je immers doet, lijkt het dan op te lossen
- vertrouw je oren. Ik wist intuïtief dat het van mijn trapas kwam en dacht van linksuit. Maar uiteindelijk ging ik bijna alles uit elkaar halen omdat ik het maar niet vond. Uiteindelijk zat het wel waar ik eerst dacht.
- komt de tik per rotatie van de trappers of rotatie van het wiel?
- komt de tik bij alle soort belasting? Maw je hard, zacht, middenhard? of gewoon altijd?

- Doe me een plezier en doe deze eens: maak de linker crankarm los. Haal de twee vijzen en het plaatje eruit en maak deze volledig proper. (écht kraaknet ey!) Vet opnieuw voldoende in en draai voldoende vast. Ik had die al 3* afgehaald, ietwat proper gemaakt en weer vastgezet. Maar blijkbaar stond het te mager en daar zat mijn tik. Een tik die trouwens ook moest "opwarmen", de tik kwam vooral bij zetten van midden vermogen op de trappers.

Ik had intussen ook al trappers, BB, ketting en derailleurjockeys nieuw gekocht.
Die waren allemaal 12 jaar oud (muv ketting), dus écht weggegooid geld was het niet.
Het verdwijnen van die tik deed trouwens wonderen voor mijn mentaal welzijn :9

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:12
Korte of lange broek maakt natuurlijk ook nog wel uit waar je woont. Het maakt nogal uit of je met 5 graden door de polder heen rijdt; of in de luwte van de bossen.
Sinds ik in het westen van het land woon heb ik dan ook behoorlijk geïnvesteerd in winddichte kleding.

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:57

[Afbeelding]
Bij een fiets waarvan het frame gemaakt is van carbon, fungeert het frame bij het minste of geringste gekraak als een versterker. De vraag is waar het geluid vandaan komt.
Tijdje terug had ik bij mijn fiets ook een irritante tik, samen met fietsenmaker alles langs gelopen. Dwz, alles strak aangedraaid, meeste draaiende onderdelen zoals bottombracket nieuw ingevet etc. helaas tik bleef terug komen. Het enige waar niet niet naar was gekeken waren de pedalen.
Deze had ik zelf tijdje terug vervangen voor een nieuwe exemplaar, echter met mijn onwetendheid, het schroefdraad niet ingevet alvorens de pedalen te monteren. Bij het demonteren van de pedalen zag de fietsenmaker dit meteen en vroeg of ik zelf recentelijk de pedalen had vervangen :+ , ja dus.
Schroefdraad bij de pedalen ingevet, en 3 maal raden, tik weg. O-) .

Ik zag laatst dit filmpje, waarin ze de volledige opbouw van een Pinarello Dogma laten zien. Hier is goed te zien welke onderdelen ze allemaal invetten:

enfin, good luck!

• KipCurreh
  • Laatst online: 16:18

KipCurreh

Nightcrawler

Joindry schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:29:
[...]

Het gevreesde "van waar deze tik" geluids subtopic :)

Welkom, ik was hier ook enkele maanden lid van vorig jaar. Zeker 20 uur zelf dingen zitten proper maken en vervangen eer ik het vond. Mijn beste tips:

- als het pas komt na enige tijd gebruik, vervang dan geen dingen op een "koude" fiets. Alles wat je immers doet, lijkt het dan op te lossen
- vertrouw je oren. Ik wist intuïtief dat het van mijn trapas kwam en dacht van linksuit. Maar uiteindelijk ging ik bijna alles uit elkaar halen omdat ik het maar niet vond. Uiteindelijk zat het wel waar ik eerst dacht.
- komt de tik per rotatie van de trappers of rotatie van het wiel?
- komt de tik bij alle soort belasting? Maw je hard, zacht, middenhard? of gewoon altijd?

- Doe me een plezier en doe deze eens: maak de linker crankarm los. Haal de twee vijzen en het plaatje eruit en maak deze volledig proper. (écht kraaknet ey!) Vet opnieuw voldoende in en draai voldoende vast. Ik had die al 3* afgehaald, ietwat proper gemaakt en weer vastgezet. Maar blijkbaar stond het te mager en daar zat mijn tik. Een tik die trouwens ook moest "opwarmen", de tik kwam vooral bij zetten van midden vermogen op de trappers.

Ik had intussen ook al trappers, BB, ketting en derailleurjockeys nieuw gekocht.
Die waren allemaal 12 jaar oud (muv ketting), dus écht weggegooid geld was het niet.
Het verdwijnen van die tik deed trouwens wonderen voor mijn mentaal welzijn :9
DoubleP38 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:47:
[...]

Bij een fiets waarvan het frame gemaakt is van carbon, fungeert het frame bij het minste of geringste gekraak als een versterker. De vraag is waar het geluid vandaan komt.
Tijdje terug had ik bij mijn fiets ook een irritante tik, samen met fietsenmaker alles langs gelopen. Dwz, alles strak aangedraaid, meeste draaiende onderdelen zoals bottombracket nieuw ingevet etc. helaas tik bleef terug komen. Het enige waar niet niet naar was gekeken waren de pedalen.
Deze had ik zelf tijdje terug vervangen voor een nieuwe exemplaar, echter met mijn onwetendheid, het schroefdraad niet ingevet alvorens de pedalen te monteren. Bij het demonteren van de pedalen zag de fietsenmaker dit meteen en vroeg of ik zelf recentelijk de pedalen had vervangen :+ , ja dus.
Schroefdraad bij de pedalen ingevet, en 3 maal raden, tik weg. O-) .

Ik zag laatst dit filmpje, waarin ze de volledige opbouw van een Pinarello Dogma laten zien. Hier is goed te zien welke onderdelen ze allemaal invetten:

[YouTube: DREAM BUILD ROAD BIKE - Pinarello Dogma F10]

enfin, good luck!
Het is dus inderdaad iets dat vooral optreedt als hij 'warm' staat, en bij middel tot middelgrote belasting.. Soms kan het even weg gaan als ik eens een paar x achteruit draai, om dan enkele minuten weer te keren..
Lijkt 1 omwenteling van de trappers te zijn, dit moet ik nog eens precies nagaan..

Ik ga dus eerst eens men pedalen en zadelstang nakijken en terug goed invetten, en als het dan nog bestaat ga ik die tip van de linker crank eens proberen.

Veel dank heren _/-\o_ _/-\o_

Wat betreft dat filmpje, khad zelfs ergens gehoord dat als je een nieuwe fiets koopt, je best hem eerst volledig uit elkaar haalt en alles terug opbouwt met deftige smering..
Zit hier iets van waarheid in, of een volkslegende ? ;)

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

KipCurreh schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:15:
[...]

[...]

Het is dus inderdaad iets dat vooral optreedt als hij 'warm' staat, en bij middel tot middelgrote belasting.. Soms kan het even weg gaan als ik eens een paar x achteruit draai, om dan enkele minuten weer te keren..
Lijkt 1 omwenteling van de trappers te zijn, dit moet ik nog eens precies nagaan..

Ik ga dus eerst eens men pedalen en zadelstang nakijken en terug goed invetten, en als het dan nog bestaat ga ik die tip van de linker crank eens proberen.

Veel dank heren _/-\o_ _/-\o_
Uit ervaring: diverse keren een 'rare tik' gehad in een fiets, en eigenlijk zonder uitzondering:

1. pedalen eraf, schoonmaken, opnieuw invetten, weer monteren → 90% kans op succes
2. zadelpen eruit, schoonmaken, beetje vet (of carbon compound voor een carbon pen), en weer terug (op torque) → 5% kans op succes
3. bladbouten aandraaien → toevallig recentelijk gehad bij een nieuwe fiets, maar loste uiteindelijk niet de tik op (daarvoor moest ik terug naar stap 1 :+ )
Wat betreft dat filmpje, khad zelfs ergens gehoord dat als je een nieuwe fiets koopt, je best hem eerst volledig uit elkaar haalt en alles terug opbouwt met deftige smering..
Zit hier iets van waarheid in, of een volkslegende ? ;)
In principe moet je fiets gewoon goed gemonteerd afgeleverd worden, en is het aan de fietsenwinkel om daar zorg voor te dragen. Mocht je daar geen vertrouwen in hebben, kan je kiezen om de fiets geheel te demonteren (als je het zelf beter kunt ;) ) maar misschien kan je dan beter gewoon kiezen om de fiets zelf te bouwen. Vrije keuze in onderdelen enzo..

• Microkid
  • Laatst online: 00:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Herkenbaar, hier hetzelfde gehad, tik die pas na een tijdje kwam. Zadelpen eruit halen, insmeren met de juiste pasta, terugzetten en daarna stilte :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Jpjedi
Microkid schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:17:
[...]

Herkenbaar, hier hetzelfde gehad, tik die pas na een tijdje kwam. Zadelpen eruit halen, insmeren met de juiste pasta, terugzetten en daarna stilte :)
Yup hier ook, meestal zadelpen of boutjes buitenblad.

• LordDuck
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-03-2021
Dag dames en heren.
Ik wil deze zomer weer eens wat kilometers maken. Het probleem is echter ik heb geen goede fiets hiervoor. Ik heb al enig zins rondgekeken en ben bij twee modellen beland:

https://www.12gobiking.nl/scott-speedster-10-disc-2020

https://www.12gobiking.nl/sensa-trentino-sl-105-2020

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een endurance racefiets zoals de Scott hierboven.
Mijn budget is: tussen de 1000-1600 euro.
Lengte: 1.83m
gewicht: 95kg.

ik hoef niet perse een van de twee bovenstaande fietsen maar dit is waar mijn hoofd op dit moment naar staat mochten jullie andere aanbevelingen hebben hoor ik het graag.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-01 21:37
LordDuck schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:55:
Dag dames en heren.
Ik wil deze zomer weer eens wat kilometers maken. Het probleem is echter ik heb geen goede fiets hiervoor. Ik heb al enig zins rondgekeken en ben bij twee modellen beland:

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een endurance racefiets zoals de Scott hierboven.

ik hoef niet perse een van de twee bovenstaande fietsen maar dit is waar mijn hoofd op dit moment naar staat mochten jullie andere aanbevelingen hebben hoor ik het graag.
Als je budget het toelaat dan de Scott. Betere onderdelen/afmontage en schijfremmen. Vergeet je je kleding, helm, schoenen en aanverwante accessoires niet?

Is 2e hands een optie voor je? Veel lezers hier worden erg enthousiast als je een paar marktplaats opties hier dropt.

• LordDuck
Ja kleding en accessoires komt wel goed hoor maak je geen zorgen.
Tweedehands zou eventueel een optie zijn ik ben alleen alleen op marktplaats niks tegengekomen dat mij aansprak.

• LordDuck
Noxa schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:02:
[...]

Als je budget het toelaat dan de Scott. Betere onderdelen/afmontage en schijfremmen. Vergeet je je kleding, helm, schoenen en aanverwante accessoires niet?

Is 2e hands een optie voor je? Veel lezers hier worden erg enthousiast als je een paar marktplaats opties hier dropt.
Ja accessoires en dergelijke komt wel goed. Tweedehands is eventueel wel een optie alleen ben ik niets op marktplaats tegengekomen dat mij erg aansprak.

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-01 07:18
Dag dames en heren.

Canyon endurance (alu & schijfremmen) link

Of carbon met velgremmen: link

[ Voor 11% gewijzigd door timwijn op 28-03-2020 18:58 ]

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:42
Deze morgen eens gaan kijken naar de grens (maar er niet over geweest!), blijft toch een vreemd zicht :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4Q6J3wu0vo-25rEQyL_00jp0E4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8whI73pw3UtjxyxwYiiILQk.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens mooi weer, maar wat een wind... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7TlSboH9OM6an9K-Lo6gd86zqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PaQNesPrh4d6EmdEyy9igIT.jpg?f=fotoalbum_large

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-01 23:13
Mijn voorkeur gaat wel uit naar een endurance racefiets.
Vanwege je gewichtsklasse (ik zit in dezelfde ;) ) moet je een beetje opletten met wielen. Je wordt niet gelukkig met lichtgewicht budgetwielen.
V.w.b. de keuze tussen velg en schijfremmen: als je gaat klimmen of in de regen rijden zou ik hydraulische schijven absoluut aanraden. Op het vlakke en met mooi weer kun je je budget ook aan iets anders besteden.

• magic_nl
  • Laatst online: 15:24

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Dag dames en heren.

Nog drie opties...

https://www.cubestores.nl...ygreen-2020-50cm/37641050

https://www.cubestores.nl...eyblue-2020-53cm/35140053

https://www.cubestores.nl...yellow-2020-53cm/37720053

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Iemand die gebruik maakt van Trainingpeaks icm een Garmin?

Inmiddels werkt het syncen van de workouts wel goed. Maar het valt me op dat Garmin geen tweede target data field kan weergeven in het workout screen. Als voorbeeld:

Ik wil een bepaald wattage trappen met een bepaald aantal RPM. Garmin lijkt het RPM-target niet te kunnen weergeven.

Hoe pakken jullie dit aan?

iRacing Profiel

• Ypuh
MrBarBarian schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:18:
Geen TrainingsPeaks hier (alleen gratis versie), maar ben wel héél nieuwsgierig.

Train nu een goed half jaar met vermogen (binnen en buiten) en begin een goed beeld te krijgen wat ik aankan voor 15s/1m/5m/20m/60m. Heb ook wel een idee van de stress score, progressie etc., maar heb nog geen tool gevonden die me daarbij kan helpen. De gratis versies van Golden Cheetah/Strava/TrainerRoad/Today's Plan/TrainingPeaks zijn daarin in ieder geval te beperkt of bewerkelijk. SRAM is afgelopen week ook met AXS Life op de markt gekomen, maar ook dat is nog zeer beperkt.

Kortom, ik heb me er al bij neergelegd dat ik ooit ook een TP abonnement af moet sluiten, maar hik nog een beetje aan tegen de kosten (€20 per maand of €120 per jaar).

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ypuh schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:07:
[...]

Geen TrainingsPeaks hier (alleen gratis versie), maar ben wel héél nieuwsgierig.

Train nu een goed half jaar met vermogen (binnen en buiten) en begin een goed beeld te krijgen wat ik aankan voor 15s/1m/5m/20m/60m. Heb ook wel een idee van de stress score, progressie etc., maar heb nog geen tool gevonden die me daarbij kan helpen. De gratis versies van Golden Cheetah/Strava/TrainerRoad/Today's Plan/TrainingPeaks zijn daarin in ieder geval te beperkt of bewerkelijk. SRAM is afgelopen week ook met AXS Life op de markt gekomen, maar ook dat is nog zeer beperkt.

Kortom, ik heb me er al bij neergelegd dat ik ooit ook een TP abonnement af moet sluiten, maar hik nog een beetje aan tegen de kosten (€20 per maand of €120 per jaar).
Google op KNWU en trainingspeaks en je vind wat moois ;)

iRacing Profiel

• Jpjedi
MrBarBarian schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:46:
[...]

Google op KNWU en trainingspeaks en je vind wat moois ;)
Ik verleng jaarlijks mn TP rond black Friday. Dan hebben ze altijd flinke korting op jaarabbo.

Voor mij niets zonder TP
MrBarBarian schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:18:

Inmiddels werkt het syncen van de workouts wel goed. Maar het valt me op dat Garmin geen tweede target data field kan weergeven in het workout screen. Als voorbeeld:

Ik wil een bepaald wattage trappen met een bepaald aantal RPM. Garmin lijkt het RPM-target niet te kunnen weergeven.

Hoe pakken jullie dit aan?
Die workout schermen van Garmin zijn volgens mij niet aan te passen. Ik heb er ook wel eens mee zitten kloten. Soms mist een gegeven inderdaad ondanks dat je die in TP hebt gezet als doel.

[ Voor 53% gewijzigd door Jpjedi op 30-03-2020 18:20 ]

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-01 21:19
Wat is er zo fijn aan dat trainingspeaks?

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-01 21:39
Ik probeer tegen wording mijn cartonnen ros te gebruiken tijdens de lunchpauze. Half uurtje hier in de buurt rondrijden. Heel plezant en energetisch en anders zit ik toch maar de hele dag thuis :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLeB0DAZaANjf_rTVei1jYq7mc0=/f/image/ExucdZW0MxZu7b1RxgB3cKsi.jpg

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-12-2025

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dalike schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:04:
Ik probeer tegen wording mijn cartonnen ros te gebruiken tijdens de lunchpauze. Half uurtje hier in de buurt rondrijden. Heel plezant en energetisch en anders zit ik toch maar de hele dag thuis :-)

[Afbeelding]
Carton? Je hebt dus een aparte fiets voor in de herfst en winter? :+

• Sleeon
  • Laatst online: 27-12-2025
Dalike schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:04:

[Afbeelding]
Ben je dan niet langer bezig met omkleden dan fietsen? :+

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:52

Sherlock

No Shit

Het heeft een tijdje geduurd, maar ik ben ook weer op de racefiets gestapt... (Nog wel voor Corona hoor ;) )
In de tussentijd regelmatig op de MTB gezeten, maar nu ook weer eens op de weg.

Dit is mijn fiets, een Focus Variado uit 2011.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ve8JDjDh2jz7JJB6nwLu7c95zlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6wxOWF2ijFSGb4ZDlZMszcq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik mag van mezelf (eindelijk) een nieuwe wielset kopen, maar ik zit toch wel aan een budget vast en dat is niet zo hoog als waar veel mensen een nieuwe wielset voor kopen ;) Maximaal wil ik er €200 aan uitgeven, maar liever minder.

Anyway, ik zit te kijken naar Vision Team 35 wat ik sowieso wel een mooie set vind, naast dat hij volgens mij ook wel goed is (?).

De body die er op zit is geschikt voor Shimano 10/11 speed, maar mijn cassette is 9-speed. Welke spacer(s) heb ik dan nodig om het passend te maken?

En is die Vision wielset een goede keuze in deze prijsklasse? Of zou een Fulcrum racing 6 een betere keuze zijn? Of, en dat kan natuurlijk ook, zijn geen van de sets in deze prijsklasse een upgrade t.o.v. de Rodi's die er al af fabriek onder zitten?

Ik ben een recreatieve fietser (duh) die veelal ritjes van 50-100km maakt in Zeeland (vlak en winderig) met af en toe een uitstapje naar bijvoorbeeld de Vlaamse Ardennen. Ik weeg ongeveer 80kg dus heb geen extreem sterke wielen nodig, maar de ultralichte klimvelgen laat ik lekker links liggen (Ook al zouden ze binnen budget passen).

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 15:34

Flipmo

OMG !!

Sherlock schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:42:
Het heeft een tijdje geduurd, maar ik ben ook weer op de racefiets gestapt... (Nog wel voor Corona hoor ;) )

[Afbeelding]

Ik mag van mezelf (eindelijk) een nieuwe wielset kopen, maar ik zit toch wel aan een budget vast en dat is niet zo hoog als waar veel mensen een nieuwe wielset voor kopen ;) Maximaal wil ik er €200 aan uitgeven, maar liever minder.

Anyway, ik zit te kijken naar Vision Team 35 wat ik sowieso wel een mooie set vind, naast dat hij volgens mij ook wel goed is (?).

De body die er op zit is geschikt voor Shimano 10/11 speed, maar mijn cassette is 9-speed. Welke spacer(s) heb ik dan nodig om het passend te maken?

En is die Vision wielset een goede keuze in deze prijsklasse? Of zou een Fulcrum racing 6 een betere keuze zijn? Of, en dat kan natuurlijk ook, zijn geen van de sets in deze prijsklasse een upgrade t.o.v. de Rodi's die er al af fabriek onder zitten?

Ik ben een recreatieve fietser (duh) die veelal ritjes van 50-100km maakt in Zeeland (vlak en winderig) met af en toe een uitstapje naar bijvoorbeeld de Vlaamse Ardennen. Ik weeg ongeveer 80kg dus heb geen extreem sterke wielen nodig, maar de ultralichte klimvelgen laat ik lekker links liggen (Ook al zouden ze binnen budget passen).
op mijn vorige fiets heb ik ook die vision team 35 set gekocht vervanging van mijn kapotte standaard giant wielset. Ik was er erg over te spreken, iemand van mijn fietsclub heeft hem later ook gekocht.
Had er ook 0 problemen mee. Op andere fora heb ik wel eens iets gelezen over mensen die wat problemen hadden met de lagers ?!
Vond zelf deze set ook mooier dan de fulcrum want 35mm hoog :)

Fulcrum overigens geen ervaring mee, kan daar weinig over zeggen :)

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-01 15:18
M'n Pa heeft die Visions ook op de Bianchi. Ik vind het voor het geld wel een mooie set. Zwarte remrand is wel na een paar duizend km weg maar op de eerste showoff foto's staat het wel mooi. Vrijloop is wel gehorig maar dat is wel een beetje standaard tegenwoordig.

@Flipmo Voelde dat ook als een upgrade op de Giant? Wil eigenlijk ook wel wat anders op m'n Giant (Contend SL-1 met Giant PR-2 wielen) alleen twijfel nog of ik niet beter direct een klasse duurder moet gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door GWBoes op 31-03-2020 12:19 ]

Flickr - Strava

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
GWBoes schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:07:
M'n Pa heeft die Visions ook op de Bianchi. Ik vind het voor het geld wel een mooie set. Zwarte remrand is wel na een paar duizend km weg maar op de eerste showoff foto's staat het wel mooi. Vrijloop is wel gehorig maar dat is wel een beetje standaard tegenwoordig.

@Flipmo Voelde dat ook als een upgrade op de Giant? Wil eigenlijk ook wel wat anders op m'n Giant (Contend SL-1 met Giant PR-2 wielen) alleen twijfel nog of ik niet beter direct een klasse duurder moet gaan.
Ik heb ze laatst ook van iemand overgekocht voor een prikkie, maar de vrijloop is bij mij juist geruisloos zelfs :). Misschien heeft degene er een andere body opgezet dat weet ik natuurlijk ook niet.

@Sherlock ik ben er wel over te spreken. Wel wat @GWBoes zegt, mijn remrand is wel kaal.

Verder echt een lekker setje voor weinig geld. Kijk ook is op marktplaats. https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

In zijn tekst nieuw voor €159,-

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-01 13:15
Ik zou zelf geen andere wielset kopen als je beperkt fietst en niet naar 25 mm wil gaan. Als dat wel zo is, dan kun je het doen maar ik zou dan eerder de Fulcrum Quattro's kopen. Bijna vergelijkbaar maar naar mijn idee steviger. Die Vision 35's waren bij mij in ieder geval binnen een paar weken al krom na een kleine put in de weg en de remrand was bij de eerste rit er al afgesleten.

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-12-2025
Sherlock schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:42:

[Afbeelding]

[...]
Ik heb die Vision Team Comp SL 35 sinds black friday zo'n beetje. Bevalt heel erg goed, de set is heerlijk licht en weinig weerstand in de lagers. Na 3 ritten heb ik het achterwiel alleen moeten opsturen, toen liep de lager niet meer door. Dat is overigens keurig opgelost door Futurumshop, en nadien ook geen problemen meer gehad. Na de reparatie maakt de freehub ook wat minder herrie, mooie bijvangst wat mij betreft. Nu is het gewoon een deftig geluid :9

Dus ja, het lijkt erop dat er inderdaad wel vaker problemen optreden met de lagers, al ben ik natuurlijk ook maar een geïsoleerd geval. Ik ben hoe dan ook erg tevreden, ondanks de eerdere problemen!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

@GWBoes ik kwam ook van de PR-2 wielen af. Ik vond het wel een upgrade ja. Wielen maken wat meer geluid op het asfalt, ze zijn wat stijver als de PR-2 en alleen door de looks ga je ook wat sneller fietsen ;)

De zwarte remrand heeft er bij mij 2000km opgezeten, na 1 rit in de regen/modder was hij zo goed als weg :)

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
Flipmo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:41:
@GWBoes ik kwam ook van de PR-2 wielen af. Ik vond het wel een upgrade ja. Wielen maken wat meer geluid op het asfalt, ze zijn wat stijver als de PR-2 en alleen door de looks ga je ook wat sneller fietsen ;)

De zwarte remrand heeft er bij mij 2000km opgezeten, na 1 rit in de regen/modder was hij zo goed als weg :)
Heb deze set zelf ook, eerste ritje was in vochtig weer (150km) en toen was de zwarte remrand er ook wel helemaal af.

Ben er overigens wel erg tevreden mee, juist mijn nat/slecht weer setje.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Toch overwegend positief allemaal :) Weet iemand welke spacer(s) ik dan nodig heb?

• Ypuh
Alles onder de €300,- zal toch niet echt voelen als een upgrade. Als ik je dan nog één puntje moet noemen wat mij een merkbaar verschil opleverde is een bredere velg (19 of liever nog 20/21mm binnenbreedte i.p.v. 17).

De Vision's zijn iets hoger, mooier en breder (17.6mm vs 18.9mm), maar net zo zwaar, niet duurzamer (eerste posts gaan allemaal over goedkope lagers) of steviger (16/21 spaken).

Mijn inziens zonde van je geld tenzij je huidige wielen bijna op zijn.

Spacer wordt standaard meegeleverd bij een nieuwe wielset.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 31-03-2020 13:43 ]

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Ypuh schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:40:

Spacer wordt standaard meegeleverd bij een nieuwe wielset.
spacer voor 10 speed wel, Sherlock heeft een 9 speed cassette. Geen idee of de visions daar geschikt voor zijn.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:12
Flipmo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:41:

Stijver dan de PR-2 is dan ook niet zo heel moeilijk ;)

Ben zelf van de PR-2's naar de Campagnolo Zonda gegaan en dat was duidelijk stijver, en ook niet onprettig: ze remmen veel beter. Helaas wel iets duurder dan 200 euro.

• Ypuh
Flipmo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:52:
[...]

spacer voor 10 speed wel, Sherlock heeft een 9 speed cassette. Geen idee of de visions daar geschikt voor zijn.
8/9/10 speed cassette's zijn bij Shimano allemaal even breed en gebruiken dus ook dezelfde spacer. De 11s is weer ietsjes breder (zelfde body zonder spacer) en voor 12s zijn Campa en SRAM weer hun eigen weg gegaan. Bij Campa passen 12s cassette's op dezelfde body als 11s, SRAM is naar XD/R overgestapt.

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Ypuh schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:59:
[...]

8/9/10 speed cassette's zijn bij Shimano allemaal even breed en gebruiken dus ook dezelfde spacer. De 11s is weer ietsjes breder (zelfde body zonder spacer) en voor 12s zijn Campa en SRAM weer hun eigen weg gegaan. Bij Campa passen 12s cassette's op dezelfde body als 11s, SRAM is naar XD/R overgestapt.
duidelijk d:)b dan heeft hij dus niks extra's nodig mocht hij voor deze wielset gaan :)

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ypuh schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:59:
[...]

Bedankt voor deze info! En ook voor het feit dat je me weer aan het twijfelen brengt of het wel de moeite is.. :X Ik vind het wel heel veel geld voor iets wat ik (inderdaad) niet heel vaak gebruik. Maar aan de andere kant kijk ik er al zo lang naar...

• Ypuh
Sherlock schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:15:
[...]

Bedankt voor deze info! En ook voor het feit dat je me weer aan het twijfelen brengt of het wel de moeite is.. :X Ik vind het wel heel veel geld voor iets wat ik (inderdaad) niet heel vaak gebruik. Maar aan de andere kant kijk ik er al zo lang naar...
Don't get me wrong. Ik ben helemaal pro geld-over-de-balk-smijten voor wielergerelateerde spullen, maar het moet wel de moeite waard zijn. Mijn laatste wielset heeft een waarde van een complete carbon fiets en ik heb niet de illusie dat ik het nodig ben of er sneller van ga fietsen, maar ben er nog steeds erg content mee.

Wat ik door de jaren wel geleerd heb is dat kleine upgrades verhoudingsgewijs de duurste zijn. Een electronische groep bijvoorbeeld kost een flinke duit, maar je hebt er wel iedere shift plezier van en geen omkijken (onderhoud) naar. Is het noodzakelijk of ga je er sneller van fietsen? Niet echt nee.

Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/teepublic/image/private/s--yBC9HCd9--/t_Resized%20Artwork/c_crop,x_10,y_10/c_fit,h_626/c_crop,g_north_west,h_626,w_470,x_-11,y_0/g_north_west,u_upload:v1462829013:production:blanks:cau9y2yr6rnvk9qkrf1h,x_-406,y_-325/b_rgb:eeeeee/c_limit,f_jpg,h_630,q_90,w_630/v1516230158/production/designs/2287256_0.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 31-03-2020 14:45 ]

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:44
[...]

Als je geen haast hebt kun je ook gewoon marktplaats in de gaten houden de komende tijd. Voorjaar is voor veel mensen nieuwe fietsen tijd, en er zijn best wel wat mensen die daarbij de wielset meteen of (of bijna meteen) vervangen door iets hippers.

Misschien dat je op die manier iets leuk jong gebruikts op de kop kunt tikken. Met een beetje mazzel heb je er dan meteen een paar 25mm bandjes bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 31-03-2020 14:51 ]

• Ypuh
@Charly geeft hier eigenlijk de gouden tip. Meeste van mijn dure aankopen komen via Markplaats. Ik stel altijd zoekopdrachten in met als voorkeur nieuw of paar honderd kilometer oude items.

[ Voor 72% gewijzigd door Ypuh op 31-03-2020 21:11 ]

• Crazy D
  • Laatst online: 09-01 17:42

Crazy D

I think we should take a look.

Ik heb anderhalf jaar terug (of iets langer) een oerdegelijke wielset gekocht. Ga ik harder van fietsen? Nee. Denk niet eens zozeer meer fietsplezier, maar wel minder zorgen. Dat was voor mij de reden. Gewoon, goed degelijk spul. Ik ben zwaarder en met de af-fabriek setjes brak minimaal 1 x per jaar een spaak en dat werd op een gegeven moment niet heel erg ontspannend meer. Dat was voor mij de reden. En dat was overigens een set van uit mijn hoofd 600 euro, dus zeker geen prijzen die je soms voorbij ziet komen (aanbiedingswielen, nu voor maar 2500 euro ...). In de prijsklasse tot 2 a 300 euro is de stap die je maakt volgens mij echt nihil. Als je nu geen problemen hebt met spaken die breken of andere irritante dingen zou ik dat geld lekker sparen. Of voor een set waarmee je echt een stap vooruit gaat, of voor een andere leuke gadget (powermeter heeft mij bv wel meer plezier gegeven in het fietsen, al is het 'maar een getalletje op de fietscomputer'). Of om uiteindelijk een mooie wellicht wat duurdere fiets te kunnen kopen (waarop vaak wel een niveautje hoger als standaard wielset op kan zitten).

Exact expert nodig?

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-01 21:39
Pimorez schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:04:
[...]

Carton? Je hebt dus een aparte fiets voor in de herfst en winter? :+
Haha verdorie, ik heb de indruk dat mijn spellingschecker niet mee is met de fietstermen :(
Sleeon schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:55:
[...]

Ben je dan niet langer bezig met omkleden dan fietsen? :+
Dat valt eigenlijk heel goed mee.

• Dizzy Mike
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-10-2025
Ik heb zojuist een CRAFT VERVE FIETSBROEK binnengekregen:
https://www.futurumshop.n...ek-kort-zwart-heren.phtml

Deze heb ik in de maat M besteld (eerste keer online een fietsbroek besteld).
Na het passen zie ik dat de broek net iets boven de knieën uitkomt. Ik heb ook gehoord/gezien dat je nog kortere broeken heb zodat je de quads beter kunt zien.

Nu komt mijn vraag, als ik hier een S van zou nemen komt de broek dan hoger te zitten of hoort dat standaard bij deze broek? En wat verandert er meestal als je een maat groter of kleiner neemt met een fietsbroek met bretels.

Edit: in de maattabel van Craft kom ik op heupomvang op een S en lichaamslengte op een M, wat is belangrijker of waar kijken jullie meestal naar.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen, alvast bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door Dizzy Mike op 31-03-2020 19:25 . Reden: Extra info ]

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Dizzy Mike schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:16:
Ik heb zojuist een CRAFT VERVE FIETSBROEK binnengekregen:
https://www.futurumshop.n...ek-kort-zwart-heren.phtml

Deze heb ik in de maat M besteld (eerste keer online een fietsbroek besteld).
Na het passen zie ik dat de broek net iets boven de knieën uitkomt. Ik heb ook gehoord/gezien dat je nog kortere broeken heb zodat je de quads beter kunt zien.

Nu komt mijn vraag, als ik hier een S van zou nemen komt de broek dan hoger te zitten of hoort dat standaard bij deze broek? En wat verandert er meestal als je een maat groter of kleiner neemt met een fietsbroek met bretels.

Edit: in de maattabel van Craft kom ik op heupomvang op een S en lichaamslengte op een M, wat is belangrijker of waar kijken jullie meestal naar.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen, alvast bedankt.
Zonder te weten wat de pasvorm van de broek is of hoe jij eruit ziet is het lastig om meer te adviseren dan: koop je kleding in een winkel waar je kan passen, en koop de broek die het fijnst zit. Downsizen kan werken, maar het kan ook zorgen voor vervelende schuurplekken. Of het kan netto niets uitmaken voor hoe lang de broekspijpen zijn.

Lichaamslengte zegt weinig, zeker voor kleding. Ik heb in verhouding enorm lange benen en een kort lijf; jij hebt misschien het omgekeerde. En die quads? Gewoon harder trainen, dan vallen ze zelfs in een lange broek nog op :+

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 16:21

User

S3

Sowieso zit hij waarschijnlijk anders als je daadwerkelijk fietst. Mijn Assos korte broek zit ook tot net boven de knie als ik hem aan doe, maar na eventjes fietsen is hij een paar cm omhoog geschoven. Daar blijft hij dan de rest van de rit zitten.

• Dizzy Mike
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-10-2025
@Whieee Toen ik een bikefit had gedaan bij aankoop van mijn fiets kreeg ik ook te horen dat ik boven gemiddeld langer benen heb in verhouding tot mijn boven lichaam.

@User Ik denk dat het dan toch echt proberen is, de broek zit wel lekker, wel even gewoon op me fiets gezeten om te kijken en zag inderdaad dat de broek ietsje omhoog gaat al ga je er alleen al op zitten.

Broek zit niet te strak en ook niet te los dus ik denk dat de maat dan wel goed moet zijn. Ik ga het gewoon proberen en ik kijk het aan, het is dan toch een beetje een leerproces voor de volgende keer.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:20
Vanavond voor het eerst in 3-4 weken op de racefiets gestapt.
Denk dat het lang geleden is dat ik zo voldaan thuis kwam.
Lekker rustig gereden, langs het kanaal en op de dijk was het slalom-Mcgee, behoorlijk druk met fietsers, hardlopers en wandelaars maar was blij dat ik moest slalommen, betekende dat iedereen afstand van elkaar hield.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Joindry

Joindry

Fit van een broek is sowieso ook persoonlijk. Zowel hoe hoog die moet komen, hoe hard die moet aansluiten, welk soort randje je verkiest aan de benen.
Goeie vriend van me heeft niet liever dan "supertight" met van die moderne, brede, platte randjes aan de benen.
Wat mij betreft is het allemaal een maatje te klein voor hem. Maar hij vindt het super zo.
Wat de lengte betreft heb ik in hoogzomer ook liever een wat kortere broek. Beetje model jaren '90. En in het koudere seizoen wat langer. Maar de knie mag het nooit raken.

Belangrijkste is denk ik dat je niet gaat schuiven in je kleding. Dan krijg je frictiewondjes. Vooral aan je zeem belangrijk. Maar het kan overal gebeuren.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:57
Mijn Cannondale SuperSix voelde beetje vreemd aan met sturen, net alsof er beetje weerstand in zat. Zo, los van de grond, viel het nauwelijks op. In de eerste corona week niet gefietst en toen bleek daarna ineens het balhoofd vast te zitten.
Dat ontdek je dan net voor een rit....uit elkaar gehaald, lagers open, schoonspuiten met ontvetter en perslucht. Voor nood even wat dunne olie erin laten lopen en toch nog kunnen fietsen. Reed zelfs beter dan voorheen :)
Nieuwe lagers besteld en eergisteren kom ik heel toevallig iets vergelijkbaars tegen op Aliexpress. Die kosten een kwart van de eerste die ik gekocht heb. Hoe zou de kwaliteit zijn? Voor dat geld is het natuurlijk wel iets dat je gewoon standaard elke winter gaat vervangen. Top en bodemlager was voor €5,49 samen.

Ook de "geweldige" BB30/PF30 lagers gevonden (standaard type 6806-2RS). Die vervang ik standaard elke winter en kost dan iets van een kleine €25,- voor een set. Nu €14,74 betaald. Voor 10 stuks. Zelfs al moeten die lagers er halfjaarlijks uit, dan ben ik nog goedkoper uit. Lagers vervangen is met het juiste gereedschap 20 minuten werk, incl handen wassen.
Iemand ervaring met lagers van Aliexpress? De grote jongens als INA en SKF laten ze ook in het verre oosten produceren immers.

Ook nog een leuke ontdekking aan de Garmin Fenix 5 Plus. Steeds maar weer problemen met de verbinding naar de telefoon. Opstarten van beide loste het niet op. Horloge uit Garmin Connect verwijderd, opnieuw gepaired, werkte 1 dag goed. Daarna weer huilen met de pet op.
De vaste routine was op een gegeven moment: BT van de telefoon uit, Garmin Connect starten, Rode balk "Bluetooth staat uit". Daarop klikken en de vraag of je BT wil starten met JA beantwoorden. Dan werd er verbinding gemaakt. Die viel in de loop van de dag wel weg en kon het hele riedeltje weer van voren af aan.
Uiteindelijk blijkt de oplossing te zijn om het horloge uit Garmin Connect te verwijderen, dan via de Bluetooth apparaten te pairen met de telefoon (dus niet vanuit Connect!) en dan weer Connect te starten en daar opnieuw toevoegen. Je krijgt geen dialoog voor het pairen, dat is al via Bluetooth instellingen gedaan.
Nu al 3 dagen zonder problemen.

• Joindry

Joindry

Ramon 73 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:32:
Mijn Cannondale SuperSix voelde beetje vreemd aan met sturen, net alsof er beetje weerstand in zat. Zo, los van de grond, viel het nauwelijks op. In de eerste corona week niet gefietst en toen bleek daarna ineens het balhoofd vast te zitten.
Dat ontdek je dan net voor een rit....uit elkaar gehaald, lagers open, schoonspuiten met ontvetter en perslucht. Voor nood even wat dunne olie erin laten lopen en toch nog kunnen fietsen. Reed zelfs beter dan voorheen :)
Nieuwe lagers besteld en eergisteren kom ik heel toevallig iets vergelijkbaars tegen op Aliexpress. Die kosten een kwart van de eerste die ik gekocht heb. Hoe zou de kwaliteit zijn? Voor dat geld is het natuurlijk wel iets dat je gewoon standaard elke winter gaat vervangen. Top en bodemlager was voor €5,49 samen.

Ook de "geweldige" BB30/PF30 lagers gevonden (standaard type 6806-2RS). Die vervang ik standaard elke winter en kost dan iets van een kleine €25,- voor een set. Nu €14,74 betaald. Voor 10 stuks. Zelfs al moeten die lagers er halfjaarlijks uit, dan ben ik nog goedkoper uit. Lagers vervangen is met het juiste gereedschap 20 minuten werk, incl handen wassen.
Iemand ervaring met lagers van Aliexpress? De grote jongens als INA en SKF laten ze ook in het verre oosten produceren immers.
Lagers nog nooit geprobeerd uit het verre China. Ik vind het een beetje tricky. Weet je, als je een lamp besteld uit China en die gaat kapot, rijd je in het donker. Als je lager faalt, ga je op je bek. Dat risico wil ik toch niet lopen voor 10 euro.

Zou wel nog een goeie tip zijn voor Hambini om eens te bekijken.

• Prulleman
het zal allemaal best draaien, maar zeker met pressfit BB30 lagers komt het wel nauwkeurig met de passing.. als ze een fractie te groot zijn kan je je frame beschadigen, en als ze te klein zijn zal je altijd gekraak houden en mogelijk ook je frame beschadigen doordat het teveel in je bracket beweegt...

Strava

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-01 15:46
Maarten_E schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:29:
Vanavond voor het eerst in 3-4 weken op de racefiets gestapt.
Denk dat het lang geleden is dat ik zo voldaan thuis kwam.
Lekker rustig gereden, langs het kanaal en op de dijk was het slalom-Mcgee, behoorlijk druk met fietsers, hardlopers en wandelaars maar was blij dat ik moest slalommen, betekende dat iedereen afstand van elkaar hield.
Ik zou met de volgende mooi weer dag dan een andere route kiezen. 150cm is verder dan je denkt. Ik weet dat langs kanalen en over dijken mooi koersen is maar als wielrenner ben jij al gauw de eikel die geen afstand houdt. Ook al lopen zij breeduit. We hebben al niet zo een beste naam :'( Laten we nu vooral voorkomen dat we helemaal niet meer buiten mogen sporten.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:20
Seriph schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:55:
[...]

Ik zou met de volgende mooi weer dag dan een andere route kiezen. 150cm is verder dan je denkt. Ik weet dat langs kanalen en over dijken mooi koersen is maar als wielrenner ben jij al gauw de eikel die geen afstand houdt. Ook al lopen zij breeduit. We hebben al niet zo een beste naam :'( Laten we nu vooral voorkomen dat we helemaal niet meer buiten mogen sporten.
Ik dacht juist een rustige route te hebben gekozen, blijkbaar niet. :+
Heb expres wel rustig gereden en minimaal 3 meter afstand gehouden van andere fietsers.
En als wandelaars over mij zouden klagen zou wel heel hypocriet zijn, de meeste andere fietsers waren met zijn tweeën.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Ypuh
@Ramon 73 No way dat ik ga experimenteren met goedkope lagers uit China. Eerder het tegenovergestelde, bijvoorbeeld een goedkope Novatec hub waarvan je de lagers vanaf nieuw direct vervangt voor SKF/NTN o.i.d.

Het is een beetje alsof je een dikke BMW rijdt om daar vervolgens goedkope banden uit China onder te monteren om zo een paar tientjes te besparen. De bewegende delen (kabels, banden, lagers, remblokken) zijn juist de onderdelen waar ik niet op bespaar. Wat dat betreft zijn er genoeg onderdelen waar je beter op kunt besparen zoals een cassette, crankstel, frame, shifters, zadelpen, electronisch schakelen, discs, alles carbon etc.

Hambini heeft wel een aantal interessante videos over lagers in fietsen.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:57
Joindry schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:05:
[...]

Lagers nog nooit geprobeerd uit het verre China. Ik vind het een beetje tricky. Weet je, als je een lamp besteld uit China en die gaat kapot, rijd je in het donker. Als je lager faalt, ga je op je bek. Dat risico wil ik toch niet lopen voor 10 euro.
Nou, ben het niet met je eens. Ik kwam eens met een China lamp met 43-45km/h naar beneden gesuisd, in een stuk waar het echt diep-donker is. En dat ging perfect met die lamp.
Op zeker dag, vanuit het niks, lamp UIT. Geen knippertje of merkwaardig gedrag gezien, maar gewoon KLAK uit. Dat is best schrikken.....
Eerste beste mogelijkheid ding weggegooid en een Lezyne Decadrive gekocht.

Lagerfalen en op je bek gaan geloof ik niks van. Een lager dat slecht wordt valt heus niet ineens uit elkaar, dat kan bijna niet. En balhoofd ineens vast slaan in een onopgemerkt moment? Daar geloof ik niet in. Dat merk je wel vooraf, als het vet je in de steek laat en de draaiing zwaar gaat.
Prulleman schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:10:
het zal allemaal best draaien, maar zeker met pressfit BB30 lagers komt het wel nauwkeurig met de passing.. als ze een fractie te groot zijn kan je je frame beschadigen, en als ze te klein zijn zal je altijd gekraak houden en mogelijk ook je frame beschadigen doordat het teveel in je bracket beweegt...
Hmm, ja. Daar heb je wel een goed punt. Gelukkig heb ik wel goed gevoel voor passingen en een hele goede schuifmaat die op 3 cijfers achter de komma weergeeft. Ja, ik weet dat dat geen supernauwkeurige meting is, maar voor vergelijking tussen originele en chinees is dat voldoende. Daarnaast merk je wel met monteren of je ze zó erin kunt schuiven(te los) of dat het persen moeilijk gaat(te strak).

[ Voor 28% gewijzigd door Ramon 73 op 01-04-2020 13:02 ]

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:44
Ben sowieso wel benieuwd wat jij doet met je fiets dat je jaarlijks of zelfs halfjaarlijks de BB lagers zou moeten vervangen... Laat staan die van het balhoofd. Fiets je voor woon/werk verkeer zo veel in slecht weer op de racer?

Ik bedoel, als je iets te doen wil hebben kun je ze ook gewoon vaker schoonmaken, toch?

[ Voor 19% gewijzigd door Charly op 01-04-2020 13:08 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 700 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).