Mijn Cannondale SuperSix voelde beetje vreemd aan met sturen, net alsof er beetje weerstand in zat. Zo, los van de grond, viel het nauwelijks op. In de eerste corona week niet gefietst en toen bleek daarna ineens het balhoofd vast te zitten.
Dat ontdek je dan net voor een rit....uit elkaar gehaald, lagers open, schoonspuiten met ontvetter en perslucht. Voor nood even wat dunne olie erin laten lopen en toch nog kunnen fietsen. Reed zelfs beter dan voorheen

Nieuwe
lagers besteld en eergisteren kom ik heel toevallig iets vergelijkbaars tegen op
Aliexpress. Die kosten een kwart van de eerste die ik gekocht heb. Hoe zou de kwaliteit zijn? Voor dat geld is het natuurlijk wel iets dat je gewoon standaard elke winter gaat vervangen. Top en bodemlager was voor €5,49 samen.
Ook de "geweldige" BB30/PF30 lagers gevonden (standaard type 6806-2RS). Die vervang ik standaard elke winter en kost dan iets van een kleine €25,- voor een set. Nu €14,74 betaald. Voor 10 stuks. Zelfs al moeten die lagers er halfjaarlijks uit, dan ben ik nog goedkoper uit. Lagers vervangen is met het juiste gereedschap 20 minuten werk, incl handen wassen.
Iemand ervaring met lagers van Aliexpress? De grote jongens als INA en SKF laten ze ook in het verre oosten produceren immers.
Ook nog een leuke ontdekking aan de Garmin Fenix 5 Plus. Steeds maar weer problemen met de verbinding naar de telefoon. Opstarten van beide loste het niet op. Horloge uit Garmin Connect verwijderd, opnieuw gepaired, werkte 1 dag goed. Daarna weer huilen met de pet op.
De vaste routine was op een gegeven moment: BT van de telefoon uit, Garmin Connect starten, Rode balk "Bluetooth staat uit". Daarop klikken en de vraag of je BT wil starten met JA beantwoorden. Dan werd er verbinding gemaakt. Die viel in de loop van de dag wel weg en kon het hele riedeltje weer van voren af aan.
Uiteindelijk blijkt de oplossing te zijn om het horloge uit Garmin Connect te verwijderen, dan via de Bluetooth apparaten te pairen met de telefoon (dus niet vanuit Connect!) en dan weer Connect te starten en daar opnieuw toevoegen. Je krijgt geen dialoog voor het pairen, dat is al via Bluetooth instellingen gedaan.
Nu al 3 dagen zonder problemen.