Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 646 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:40
Smalle banden weer! M’n rug is er nu al niet mee eens maar we gaan de straat weer op. Nu wel (vorige week ziekjes)

Net als alle evenementen is ook de Joop Zoetemelk Klassieker afgelast (21 maart). Gelukkig hebben we de gpx nog, verzorging zelf maar meenemen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:15

Grin

Ride si sapis.

Wat denken jullie op dit moment van een training met een kleine groep wielrenners? Zeer waarschijnlijk 20-25 personen. Is dat nog verstandig om te organiseren/meedoen? Het betreft hier de provincie Groningen. Dit zegt de KNWU:

"Het kabinet heeft ook voor heel Nederland opgeroepen sociale contacten in het algemeen sterk te verminderen. De KNWU volgt hierin de overheid en roept ook op om alle andere club-bijeenkomsten zoals trainingen, overleggen, vergaderingen, vieringen en werkgroep bijeenkomsten af te gelasten."

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:17
Grin schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 19:10:
Wat denken jullie op dit moment van een training met een kleine groep wielrenners? Zeer waarschijnlijk 20-25 personen. Is dat nog verstandig om te organiseren/meedoen? Het betreft hier de provincie Groningen. Dit zegt de KNWU:

"Het kabinet heeft ook voor heel Nederland opgeroepen sociale contacten in het algemeen sterk te verminderen. De KNWU volgt hierin de overheid en roept ook op om alle andere club-bijeenkomsten zoals trainingen, overleggen, vergaderingen, vieringen en werkgroep bijeenkomsten af te gelasten."
Mss al wat veel...
Al ga ik morgen samen met 1 maat ook wel fietsen. U helemaal afzonderen is om de plafonds van op te lopen.
Mag al 5 weken nietmeer naar kantoor. Als alleenwonende is dat vrij saai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 16:52
@Grin Hier in België mag organiseren zelf niet meer. Wekelijks organiseert de club hier een rit met start aan het lokaal, maar dat gaat dus niet meer door .
Enfin, de georganiseerde clubrit gaat niet door, maar een ritje onder vrienden mag gewoon nog ;), dus rijden we toch. Enkel het clublokaal is dicht voor de 'nabespreking'.

Weet niet hoe het bij jullie in NL is momenteel, maar hier is alle horeca al gesloten tot 3 april en zij alle evenementen (incl alle wielerwedstrijden) afgelast.
De Ronde van Vlaanderen is normaal op 5 april, maar die zal hoogstwaarschijnlijk ook niet plaatsvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:36
@Grin De lokale mtb trainingen gaan bij ons voorlopig niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:15

Bij onze vereniging (CSG in Groningen) zijn alle trainingen voorlopig ook komen te vervallen. Net zoals ATB training van mijn zoon. Beide nav advies van de KNWU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:40
Gisteren met 4 man en vandaag met 4 man fietsen. Is ook gezonde verstand gebruiken he, voel je je niet lekker ook niet gaan. Het moet hier nog wat indalen merk ik want door de duinen fietsen was slalommen en bij het lokale bos stonden meer auto’s geparkeerd dan een gemiddelde dierentuin. Met 20/25 man gaan rijden zou ik niet doen (sowieso moet je dan wel ingespeeld zijn op elkaar, 10 is bij ons de max, ongeschreven regel), splits het op en doe wat meer kopwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:56
Gisteren solo gefietst, goede training :)

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:53

Crazy D

I think we should take a look.

Ik vind 20-25 best veel. Tijdens fietsen wordt er toch meer gehoest en gesnotterd, als iemand zich totaal niet ziek voelt maar wel besmet is, is dat net even iets makkelijker om het dan te verspreiden. Zou dan toch liever met 2 of 4 fietsen. Dat voelt dan toch iets veiliger aan zeg maar.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44
CedricD schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 19:40:
Weet niet hoe het bij jullie in NL is momenteel, maar hier is alle horeca al gesloten tot 3 april en zij alle evenementen (incl alle wielerwedstrijden) afgelast..
Laten we het er op houden dat de Belgen zich iets minder strak aan de aanbevelingen houden:
https://www.hln.be/nieuws...ek-voor-woorden~ac139fcf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
EdwinW schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:43:
[...]

Laten we het er op houden dat de Belgen zich iets minder strak aan de aanbevelingen houden:
https://www.hln.be/nieuws...ek-voor-woorden~ac139fcf/
Zo zijn we nu eenmaal...
Ik vermijd grote groepen (heb mijn verjaardagszuipfeest met 12 vrienden ook uitgesteld tot een latere onbekende datum). Maar mij helemaal opsluiten ga ik ook niet doen.
Denk dat ik ook veel ga bellen de komende tijd 😂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-05 21:52
Ondanks de wind was het heerlijk weer en daarom gister en vandaag een rondje gemaakt. Kwam opvallend veel wielrenners onderweg tegen. Zie mijzelf ook nog niet zo snel binnen blijven met fietsen. Eerder het omgekeerde door thuiswerken, 2.5u minder reistijd en zo rustig als het nu is op de weg wat ik alleen in Friesland meemaak :+.

Heb er met de kennis van nu wel alle begrip voor dat (grote) evenementen afgelast worden. Een klein groepje moet kunnen, maar het wordt waakzaam zijn de komende tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 15-03-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Identiek hetzelfde hier @Ypuh. Veel meer fietsers dan auto's gezien vandaag :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:02
Gaat die wind ook nog een keer minderen? Man man stuk gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-05 08:43
Dirk0s schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:43:
Gaat die wind ook nog een keer minderen? Man man stuk gaan :P
Poah, zeg dat! Je perceptie van afstand is helemaal weg als je denkt dat je er bijna bent, maar nog volle bak wind tegen hebt.

Komende week zou het een stuk aangenamer moeten zijn. :)

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Froggle schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:11:
[...]

Poah, zeg dat! Je perceptie van afstand is helemaal weg als je denkt dat je er bijna bent, maar nog volle bak wind tegen hebt.

Komende week zou het een stuk aangenamer moeten zijn. :)
De eerste 30km waren met 2 vingers in de neus, de volgende 30 leken wel 90km wat een ellende :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Laatst online: 01-04 11:52
Wind is emotie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Laatst online: 23-05 08:43
Dirk0s schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:18:
[...]

De eerste 30km waren met 2 vingers in de neus, de volgende 30 leken wel 90km wat een ellende :/
Herkenbaar. Vandaag 3 uurtjes op de fiets. Nou had ik al rekening gehouden met de tegenwind en niet vol bij gestampt bij wind mee zodat ik nog wat reserve had. Heeft me uiteindelijk maar een kwartiertje gekost t.o. wind mee.

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Overigens wel last van zadelpijn, ben ook beginnend fietser dus zal ook zeker de reden zijn.
Heb nu een Castelli Tuto nano bib short maat XL maar heb echt pijn na 50km, ben deze beetje aan het kijken voor een broek met betere zeem.
Assos equipe S7 voorbij komen, zou ik deze dan in maat L moeten bestellen?

En wat is het verschil tussen de equipe S7 en de equipe evo S7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:14

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Dirk0s schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:54:
Overigens wel last van zadelpijn, ben ook beginnend fietser dus zal ook zeker de reden zijn.
Heb nu een Castelli Tuto nano bib short maat XL maar heb echt pijn na 50km, ben deze beetje aan het kijken voor een broek met betere zeem.
Assos equipe S7 voorbij komen, zou ik deze dan in maat L moeten bestellen?

En wat is het verschil tussen de equipe S7 en de equipe evo S7?
Hoe lang fiets je al? Zadelpijn is iets wat, normaalgezien, redelijk snel gewenning moet geven.
Ik bedoel, ga je 2* per week rijden, zou dat toch binnen de maand onder controle moeten zijn.
Ik zeg niet dat "de poep" niet meer pijn kan doen. Maar zadelpijn is toch echt die snijdende pijn van doorzeten spieren. Volgens mij zijn zadelpijnen vooral afkomstig van één niet getrainde spieren of een niet passend zadel (waardoor je dingen plet die niet geplet zouden mogen worden).
Ik wil zeggen, een extra goed zeem gaat niet helpen tegen beide van bovenstaande. Een goed zeem helpt enkel bij écht lange ritten, vind ik. En heeft meer te maken met minder schuren en goed verluchten. Gewoon wat extra demping doet daar niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 19:30
Engineer Stewie schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:49:
[...]

Ik twijfel eigenlijk tussen 3 en moet bekennen dat ik ook wel een sucker ben voor merken...
Maar voor mij is dit in de eerste fase een fiets voor erbij, ik rij momenteel met een MTB (BMC Agonist 02 2018 met wat aanpassingen).

Deze 3 hebben een soortgelijke geometrie, allemaal endurance fietsen. Ik heb op een trek Domane 2020 gereden (van een maat) en ben van die geometrie uitgegaan omdat die wel goed zat.
Ze zijn volgens mij redelijk gelijkaardig, enkel de Orbea heeft DT swiss velgen ipv Fulcrum. Maar ik ken het verschil tussen de 3 velgen niet. Orbea kan ook nog met Fulcrum 900 velgen en dan gaat er 100 euro af. Het verschil in prijs wordt dan wel substantieel (440 euro goedkoper). Ik vind de Wilier en de Bianchi wel mooier en flitsender dan de Orbea.
Op de Wilier zouden dan nog wel 28mm banden moeten komen, maar dat kan mss wel onderhandeld worden. Kortingen zijn heel moeilijk aangezien het een leasefiets wordt. De korting is blijkbaar voor de leasemaatschappij.

Orbea Team30-D (2510€)Bianchi Infinito XE 105 (2850€)Wilier Cento1NDR (2850€)
Handle bar OC1 Road, reach 80mm, drop 125mmReparto Corse Compact, Flat Top, alloy 6061 diam. 31,8mm, reach 80mm, drop 130mmFSA Omega
FrameOrbea Avant carbon OMP disc, monocoque constructionInfinito XE Disc carbonCARBON MONOCOQUE 46TON
ForkAvant OMP carbon disc forkBianchi Full Carbon DiscCARBON MONOCOQUE 46TON
SeatpostOC1 Carbon 27.2x350/400mm Offset 0Reparto Corse, AL2014 shaft, AL6061 head, 25mm offsetRitchey CMP 2-Bolt V2 Alloy
SaddleSelle Royal Seta RSSelle Royal SR Asphalt GF, Filo rail, 280x149mm/td]
SELLE ITALIA X3 BOOST
HeadsetFSA 1-1/8 - 1-1/2"Fsa NO.42/47CF/ACB/5DFSA TAPERED 1"1/8 TOP - 1"1/4 BOTTOM
BB ShellSHIMANO 105 PRESS FITShimano SM-BB71-41B, PressFitSHIMANO 105 PRESS FIT
CranksetShimano 105 R7000 34x50tShimano 105 R7000 34x50tShimano 105 R7000 34x50t
Front derailleurShimano 105 R7000Shimano 105 R7000Shimano 105 R7000
Rear derailleurShimano 105 R7000 GSShimano 105 R7000 GSShimano 105 R7000 GS
ChainKMC X11-ELKmc X11-1 EPT finish, 11spSHIMANO 105, 11S
Brakes Shimano R7070 Hydraulic DiscSHIMANO 105 R7000SHIMANO 105 R7000
Brake levers/shiftersSHIMANO 105 R7020 DISCSHIMANO 105 R7020 DISCSHIMANO 105 R7020 DISC
WheelsDT Swiss E 1850 Spline DB 23 CL TLFulcrum Racing 918 disc brakeFULCRUM RACING 500
TiresVittoria Zafiro IV 700x28Vittoria Zaffiro Pro Slick 700x28Vittoria Zaffiro Pro 4 700X25 MM
Alle drie mooie fietsen en verschillen zullen in de kleine details zitten, wat mij tegenvalt is dat je voor zulke bedragen Shimano 105 krijgt.
De nieuwste versie 105 oogst in de pers volop lof maar voor mij zit het tussen de oren.
Hier al eens naar gekeken?
https://www.12gobiking.nl...e-ultegra-disc-2019-90228

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dirk0s schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:54:
1) Trainen, trainen en trainen.
2) zorg dat je een goed passend zadel hebt. Een goede fietsenzaak kan de afstand tussen je zitbotjes opmeten en daar een passend zadel bij vinden. Een cm verschil van het optimum kan al zadelpijn opleveren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Microkid schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:26:
[...]

1) Trainen, trainen en trainen.
2) zorg dat je een goed passend zadel hebt. Een goede fietsenzaak kan de afstand tussen je zitbotjes opmeten en daar een passend zadel bij vinden. Een cm verschil van het optimum kan al zadelpijn opleveren.
Dan ga ik dat zadel misschien maar eens aanpassen, maar eens opzoek naar een zaak waar dit kan in omgeving eindhoven! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
@Dirk0s veel trainen en ervoor zorgen dat de punt van je zadel niet naar boven staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:56
Ga nou niet lopen paniekeren als je 1 keer zadelpijn hebt. Geef je lichaam tijd om te wennen.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:29

Phydomir

Dennis

Heb je zadelpijn of zadel ongemak? Als je net begint is het heel normaal dat je na 50km niet bepaald soepel meer op de fiets zit. Echt pijn of gevoelloosheid mag echter nooit.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Phydomir schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:56:
Heb je zadelpijn of zadel ongemak? Als je net begint is het heel normaal dat je na 50km niet bepaald soepel meer op de fiets zit. Echt pijn of gevoelloosheid mag echter nooit.
Het is meer dat ik dan niet meer weet hoe ik moet gaan zitten, nu last van schuurplekken, heb gelezen dat je daar creme voor hebt.
Die ook maar eens aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-05 23:25
Misschien gekke vraag hier, maar mócht er een self-quarantine of lockdown komen mag je dan wél in je uppie gaan fietsen?
Ik kan een route van 100km maken over geasfalteerde veldwegen, kom je geen mens tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
D.deJong schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:18:
[...]

Alle drie mooie fietsen en verschillen zullen in de kleine details zitten, wat mij tegenvalt is dat je voor zulke bedragen Shimano 105 krijgt.
De nieuwste versie 105 oogst in de pers volop lof maar voor mij zit het tussen de oren.
Hier al eens naar gekeken?
https://www.12gobiking.nl...e-ultegra-disc-2019-90228
Vind het ook stevig aan de prijs voor 105 groepset, maar ze kosten zowat hetzelfde.
Enige die echt goedkoper zijn, zijn de Giant Devy 2 (2000€ voor 105 groepset) en de Wilier GTR Team waar je voor 2600€ een ultegra groepset hebt.

Maar die zien er niet zo ‘cool’ uit. Denk dat voor 1500km/jaar een 105 groepset ook goed genoeg is.

Verder, het is een lease (met overkopen), een 2850€ fiets kost netto een 1800€ (incl 300€ onderhoud/assecoires, 3 jaar omnium verzekering (diefstal en schade) en pechbijstand). Dus opzich is dat nog cava.

De 105 heeft goede reviews en vind de performantie verschillen geen 600€ waard... dus wil wel settelen voor een 105 groep als de fiets er dan leuk uitziet. Upgraden van groepset na verloop van tijd is nog altijd makkelijker dan de kader.

[ Voor 10% gewijzigd door Engineer Stewie op 15-03-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 23:31
Ramon 73 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:33:
Misschien gekke vraag hier, maar mócht er een self-quarantine of lockdown komen mag je dan wél in je uppie gaan fietsen?
Ik kan een route van 100km maken over geasfalteerde veldwegen, kom je geen mens tegen.
Geen idee wat we nog op ons dak krijgen. In Italië mag je alleen de straat op als het 'strikt noodzakelijk' is. Mag je dan je hond uitlaten? En je fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Voorlopig mag het nog. Wat leesvoer hieromtrent: https://www.bicycling.com...a-mag-nog-wielrennen-mtb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:30
Ramon 73 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:33:
Goeie, wilde eigenlijk gaan fietsen maar toch maar vanaf gezien.
Wel hypocriet, moet morgen "gewoon" gaan werken (werk in een "cruciale" branche), en ga zoals altijd gewoon op de fiets.
Maar denk dat je voor jezelf moet afwegen of het een noodzakelijk iets is. Ik moet en zal toch naar mijn werk moeten, voor de lol erop uit is niet noodzakelijk.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:58
In Spanje en Italie mag je wel gewoon naar je werk maargoed daar zijn ze niet gewend dat je zoiets op je fiets doet.

Vandaag bij de pont over het noorzeekanaal al wel maatregelen, aan kant waar personeel staat was fiets gedeelte afgezet.
Alleen moeten auto's volgens mij nogsteeds afrekenen bij ditzelfde personeel. (vanavond geen auto's dus misschien is het opeens gratis?)

Als ik mijn rondje ga fietsen en niemand tegenkom kan ik moelijk besmet raken of iemand besmetten.
Al zat ik vandaag bij stoplicht toch wel even te bedenken dat als je dat knopje indrukt....
Gaat me toch niet gebeuren dat zo'n virus mijn streak gaat stoppen :o

[ Voor 26% gewijzigd door DDX op 15-03-2020 23:41 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
DDX schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:40:
In Spanje en Italie mag je wel gewoon naar je werk maargoed daar zijn ze niet gewend dat je zoiets op je fiets doet.
Ik zag op het journaal dat men in Spanje wel nog op straat mag zijn. Max 5 mensen samen en afstand houden.
Nah, ik rij altijd alleen en op de fiets houd je altijd afstand. Daarbij is er voor Nederland geen beperking voor buiten komen, alleen georganiseerde activiteiten en groepen van 100 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik heb mijn buitenblad door de slechte winter (en een valpartij) opgebruikt. Dus alleen een binnenblad tot mijn beschikking. Helpt ook bij het rustig aan doen. Eindelijk eens wat cadansoefeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Maarten_E schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:54:
[...]

Wel hypocriet, moet morgen "gewoon" gaan werken (werk in een "cruciale" branche), en ga zoals altijd gewoon op de fiets.
Maar denk dat je voor jezelf moet afwegen of het een noodzakelijk iets is. Ik moet en zal toch naar mijn werk moeten, voor de lol erop uit is niet noodzakelijk.
Als je in je eentje gaat fietsen is er nu toch eenmaal weinig kans om besmet te geraken... Voorzichtigheid is 1 ding, overdrijven is een ander.
Uiteindelijk gaan we toch allemaal naar dezelfde supermarkten gaan (want als je niet eet ga je na een maand alsnog dood) en daar is het risico vele malen hoger om besmet te geraken dan op je fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:09
Dirk0s schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:30:
[...]

Dan ga ik dat zadel misschien maar eens aanpassen, maar eens opzoek naar een zaak waar dit kan in omgeving eindhoven! :)
Je kan dit ook heel goed zelf doen! Ik rij zelf ook niet heel veel op jaar basis, max 5000km. ook nog wel eens zadelpijn (ongemakken). Direct een dure bib short kopen is nergens voor nodig.

Men neemt een stuk karton dik ribbel karton. leg deze op een tafel en ga er op zitten. Beweeg wat met alleen het bovenlichaam. Neem een krijtje en veeg met de lange lengte vlak over het karton. Als het goed is zie je nu 2 plekken waar geen krijt zit. bepaal van iedere plek het midden en meet dit op. Zo kan je makkelijk bepalen welke breedte zadel je nodig hebt. Zie mijn eerdere bericht...
tinusterror in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Mantel beschrijft het ook nog eens: https://www.mantel.com/blog/zadel-meetsysteem-keuzehulp

Bij mij was het meer voor mijn tintel tenen dan de zitbeenknobbels overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
DDX schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:40:
Gaat me toch niet gebeuren dat zo'n virus mijn streak gaat stoppen :o
Gauw een Tacx bestellen! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
BreadFan schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:00:
[...]

Dat is niet hetzelfde als fietsen (definitie Van Dale: zich op een fiets voortbewegen). Dus dat telt niet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 17:10

User

S3

Ik heb nog een Futurum code voor 15% korting op korte broeken, te gebruiken tot en met 22 maart, iemand hier die er interesse in heeft?

Vanmiddag weer een mooi ritje gedaan, alleen kwam ik er al snel achter dan m'n stuur een beetje los zat. Als ik er echt op ging leuning draaide hij naar voren. "Thuis even boutjes aandraaien, als hij vaker los gaat moeten er Schnorrringen of Nord-locks tussen", dacht ik als een echte ingenieur. Alleen dacht ik er niet als een echte ingenieur aan dat als een boutje een beetje los zit, hij in no-time helemaal los trilt. Einde van de rit had ik m'n stuur zo'n beetje los in mijn handen en remmen was bijna niet meer te doen. Uiteindelijk zat 1 boutje een flink aantal slagen los en 1 een paar slagen. Had flink verkeerd af kunnen lopen, volgende keer maar gewoon terug gaan en de boel aandraaien. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 16:04
User schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:33:
[...] Uiteindelijk zat 1 boutje een flink aantal slagen los en 1 een paar slagen. Had flink verkeerd af kunnen lopen, volgende keer maar gewoon terug gaan en de boel aandraaien. :X
geen multitool in zadeltas? Als mede ingenieur altijd bij me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

Jochem schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:07:
[...]

geen multitool in zadeltas? Als mede ingenieur altijd bij me :)
Nope... Kheb er wel 1 in de auto liggen, maar daar heb je op de fiets vrij weinig aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
User schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:12:
[...]
Nope... Kheb er wel 1 in de auto liggen, maar daar heb je op de fiets vrij weinig aan. :+
Dan heb je nu een goed excuus om er ook standaard 1 op de fiets mee te nemen. Ik heb altijd een multitool bij mij (incl. bandenlichters). En die heb ik (helaas) al meerdere keren moeten gebruiken. Overigens ook een keer met een stuur wat op de een of andere manier los was komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:07
BreadFan schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:00:
[...]

Zat ik serieus vandaag over te denken. Zet ik die wel in de achtertuin als het zo ver komt... Maar ik zie mezelf toch niet echt op zo’n ding zitten eigenlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Charly schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:16:
[...]

Zat ik serieus vandaag over te denken. Zet ik die wel in de achtertuin als het zo ver komt... Maar ik zie mezelf toch niet echt op zo’n ding zitten eigenlijk.
Je monteert er eerst een fiets op, dat zit een stuk beter.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Charly schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:16:
[...]

Ik ook niet :P Gelukkig komt er (vooralsnog) geen lockdown en kunnen we blijven fietsen. Wel zaak rechtop te blijven om de zorg niet extra te belasten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Gisteren ook spulletjes besteld om eventueel mijn winterfiets weer om te bouwen naar Zwift-fiets (nieuwe cassette, ketting, voorblad). Ik hoop echt dat het niet nodig gaat zijn, net nu het lekker weer wordt, maar je kan maar voorbereid zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:29

Phydomir

Dennis

Zolang Nederland niet in totale lockdown gaat zoals bv Frankrijk zie ik het probleem niet zo als je in je eentje buiten gaat fietsen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Phydomir schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:53:
Zolang Nederland niet in totale lockdown gaat zoals bv Frankrijk zie ik het probleem niet zo als je in je eentje buiten gaat fietsen.
Nee klopt, maar ik hoop ook echt dat dat hier niet alsnog gaat komen. Gisteren trouwens een (solo) rondje gemaakt en kwam serieus veel groepjes wandelaars tegen hier op de dijk. Het leek de vierdaagse wel, alsof iedereen de hele dag thuis heeft zitten niksen en dan in de middag maar massaal aan de wandel gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ik vrees eerlijkgezegd wel dat het zo ver gaat komen. Frankrijk is al in lock down, Belgische kranten sturen er vandaag serieus hard op aan.
Mocht je nog buiten willen, ik zou niet te lang wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:23

djfrankel

It's a trap!

Phydomir schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:53:
Dat probeerde ik gister maar niemand lijkt er ook maar een f*** om te geven. Het was serieus druk buiten en bij het stoplicht de geadviseerde 1,5m afstand houden leek ik ook als enige om te geven. Als klap op de vuurpijl mijn ketting doormidden gesprint toen ik een traktor wilde inhalen. Vervolgens de ketting niet meer bruikbaar doordat er al een paar auto's overheen gereden waren. Stond ik alsnog in een fietsenzaak met meerdere mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 13:30
Gisteren tijdens het wandelen buiten ook ongelofelijk veel fietsers. Zowel “normale” als wielrenners. Ik ga ook gewoon lekker naar buiten, voor zolang het nog kan/mag. :)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 14:17
Het is ook gewoon mooier weer sinds dit weekend. Ik ben gisteren nog een rondje gaan rijden na het werk, tussen 17u30 en 18u30. Het is wel doordat ik nu meer van thuis uit werk en de lessen van de avondschool afgelast worden, dat ik tijd heb om in de week te fietsen. Vond het voor de tijd van het jaar en het weer niet echt drukker dan anders.

In België raadt men op dit moment nog wel sportieve activiteiten aan, individueel of met gezin (of kleine groep maar dan met voldoende afstand). Dit weekend bleef een groepje van 2-3 man in mijn wiel hangen op het jaagpad aan de Demer, dat zouden ze dus beter niet doen. Ik rijd eigenlijk altijd alleen dus weet niet goed hoe de etiquette daar zit, maar +- 10km in mijn wiel blijven zitten en ondertussen wel nog met elkaar kunnen praten (maar dan niet met mij), vind ik niet bijzonder beleefd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• User

User

S3

Paar keer flink hoesten en rochelen, zijn ze zo weg. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Joindry schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:37:
....Frankrijk is al in lock down, Belgische kranten sturen er vandaag serieus hard op aan.....
Uit het Belang van Limburg: >>> Activiteiten in de buitenlucht worden toegestaan en zelfs aanbevolen. “Fysieke activiteit zoals wandelen, joggen of fietsen moedigen we aan. Maar buitenkomen doe je enkel in gezelschap van maximaal één persoon, namelijk een familielid dat onder hetzelfde dak woont.”
Woont u alleen, dan mag u een vriend of vriendin vragen om u te vergezellen. “Maar hou afstand.”<<<

Wat fietsen betreft, race, mountain of stadsfiets is er dus nog geen beperking in België. Ja, groepen mag niet meer, max 2 personen.
Maarten_E schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:54:
[...]

Het principe van scoiale afstand is wat het is. Afstand houden. In je eentje of met huisgenoot is dus geen probleem. Natuurlijk drukke omgevingen vermijden, stoplichten etc. Maar met thuiswerk en de afwezigheid van schooljeugd op fietsen zal het wel meevallen met de drukte.

[ Voor 46% gewijzigd door Ramon 73 op 18-03-2020 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Recent heb ik een nieuwe (Emonda) aangeschaft en de eerste KM's zijn een feit.

Vanuit de fabriek worden de kettingen ingesmeerd met een of ander vet... Nu heb ik me laten vertellen(!), dat eerst dit fabrieksvet eruit moet alvorens je squirt (of een soortgelijk smeermiddel) aanbrengt? Kan iemand dat hier beamen? Zo ja, hoe kan je het dat het beste doen?

Gisteren de Eyserbosweg, Keutenberg, Dodeman en nog wat klimmetjes getrotseerd in het Heuvelland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
RR46 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:10:

Vanuit de fabriek worden de kettingen ingesmeerd met een of ander vet... Nu heb ik me laten vertellen(!), dat eerst dit fabrieksvet eruit moet alvorens je squirt (of een soortgelijk smeermiddel) aanbrengt? Kan iemand dat hier beamen? Zo ja, hoe kan je het dat het beste doen?

Gisteren de Eyserbosweg, Keutenberg, Dodeman en nog wat klimmetjes getrotseerd in het Heuvelland :)
Hoe ik het doe op mijn MTB...
Ketting in een oude kookpot (kringwinkel) met wasbenzine. Ik laat dat daar een dag in liggen en af en toe schud ik daar eens mee om het vet eruit te krijgen. Als alles eruit is, is de ketting heel soepel en voel je metaal op metaal zitten.
Dan doe ik op elke schakel een druppel squirt dry lube aan 1 kant en een kwartiertje later aan de andere kant en laat ik ze een nachtje liggen drogen.
Meestal is er dan meer als voldoende op, ik kijk het altijd wel nog eens na. Op de MTB moet overtollige wax niet weg, ik denk op de racefiets wel.

En ik maak de tandwielen ook altijd proper met wasbenzine en een oud t-shirt dat ik er tussen haal. (achterwiel eruit is wel zo makkelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 12:12
Ik vrees ook het ergste voor het kunnen beoefenen van onze hobby; ik zag gisteren op de fiets van werk naar huis (ik moest 1 dagje op kantoor zijn...) zoveel groepjes fietsers en joggers, mensen hebben gewoon lak aan de adviezen.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Gelukkig lost het AD dat nu al voor ons op:

https://www.ad.nl/dossier...en-corona-biedt~a6c20bbc/

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:44
@SirLenncelot kijk! dat zijn de betere berichten! Ergens anders nog wel gelezen dat het weer minder verstandig is om heel intensief te trainen, de zware Vo2Max intervallen kunnen we dus beter achterwege laten, maar de ritjes op normaal tempo zijn dus prima :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:04
op nu.nl
Wielrenners wordt gevraagd binnen te blijven
De MPCC, de beweging voor een schonere wielersport, roept profrenners op om thuis te trainen. "Het antwoord op de vraag of je buiten mag trainen, is nee", zegt hematoloog Pierre Lebreton namens de MPCC. "Niet alleen kun je anderen besmetten of besmet raken, maar je kunt ook een ongeluk oplopen, waardoor je in het ziekenhuis belandt. De hospitalen zijn nu al overvol."
Lees nu dat het voor profrenners is...

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 19-03-2020 11:15 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:34

Is volgens mij niet echt nodig. Het vet van een nieuwe ketting blijft sowieso langer goed dan de lube die je er daarna op gaat doen. Wat ik wel altijd doe met een nieuwe ketting is een doek er langs halen om het vet dat aan de zijkanten er af halen.

De kettingen worden namelijk door een bad met vet gehaald in de fabriek (een enkeling kookt ook nog zelf zijn ketting uit maar ik koop liever een nieuwe haha). Hierdoor zit er veel vet aan de zijkant dat geen functie heeft en alleen maar veel vuil aantrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:44
@RR46 als je gaat smeren met een wax, dan zou ik wel goed ontvetten, de meeste waxen zijn zo gemaakt dat ze aan metaal hechten, niet aan andere vette zooi.

Je kan er voor kiezen om de eerste paar 100 km met de dikke fabrieks smeer te rijden. Smeert op zich prima, maar trekt wellicht meer vuil aan dan andere smering.
En als je van de marginal gains bent.. qua efficiency schijnt het aardig wat meer weerstand te leveren dan lichtere smeermiddelen. (denk aan een paar watts).

persoonlijk smeer ik liever gelijk met mijn eigen keuze smeermiddel (holmenkol lube extreme) en daarvoor moet de ketting goed vetvrij zijn, dus liever in 1 x goed dan onnodig vaak demonteren/monteren.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Vet van de fabrikant is toegespitst op het bewaren van je ketting. Als in corrosie voorkomen.
Deze is inderdaad niet ideaal voor het gebruik met lage wrijving.
We spreken echter wel over peanuts qua vermogenverschil. Fabrikant zelf spreken over een procent ofzo.

Wat imho echter wel waar is. Is dat het fabrieksvet zéér véél vuil aantrekt; Het kleeft zo hard dat je de ketting bijna tegen het plafond kan gooien en deze zou blijven hangen. Veel vuil is meer slijtage.
Ik rijd in de zomer (na goede reiniging) altijd met dry lube (gewoon van de decathlon). Niet vanwege performance gain, wel omdat de ketting véle langer proper blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door Joindry op 19-03-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:34

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

ik had vanmorgen eindelijk tijd om mijn fiets uit te proberen...kort ritje van een uurtje voor het werk. na 32km een harde knal en een band die tussen de rem knalde...band die deze zomer vernieuwd was (continental Grand prix 4000S) kapot, ik denk ergens doorheen gereden ofzo maar in alle haast (moest op tijd op mijn werk zijn) niet achter me gekeken.

de vorige eigenaar van de fiets is een kennis van mij en heeft er zondag nog 100+km op gefietst en de banden zagen er tot vandaag goed uit.

ik heb geen tijd gehad om de band goed te bekijken maar hij zit helemaal gedraaid dus verwacht niet dat ik hier nog iets mee kan, nu is mijn vraag: de voorband is wel nog goed (zelfde merk en type en volgens reviews is dit ook gewoon een goede band) moet ik achter exact dezelfde band erop leggen of maakt dat niet uit? want deze is niet meer te krijgen en betekend dan automatisch dat ik voor ook moet vervangen. ook tips met betrekking tot welke banden ik kan pakken zijn welkom...normal ben ik van het goed uitzoeken maar nu wil ik ondanks de drukte op het werk en verbouwing toch snel fietsen dus kies ik de makkelijke weg en vraag ik het hier ;-)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Voor mij werkt Finishline ecotech degreaser daar prima voor. Inspuiten, minuutje laten inwerken. Afspoelen met water en klaar. Ga ik wel met een nieuwe ketting eerst 1x fietsen zonder smering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Nutterd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:55:
moet ik achter exact dezelfde band erop leggen ?
Neen, heb je alle keuze in. Mensen die dit hetzelfde willen, doen dit uit zuivere esthetische overwegingen. De GP 4000 is inderdaad een prima (niet budget) band. Mooi laten liggen. De vervanger, de GP 5000, ziet er na een weekje gebruik zo goed als dezelfde uit.
Verder kies je gewoon op basis van je gebruik. Iets zwaardere band is beter beschermd tegen lekrijden. Merken hebben onderling mss een paar procent verschil in prestatie, maar voor plebs zoals wij mag dit niet maken.

tl;dr
kies gewoon één nieuwe band, welke past bij je behoeften (en esthetische wensen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:36
Persoonlijk zou ik gewoon voor een GP5000 band gaan, deze band lijkt erg veel op zijn voorganger en ik ben er zelf erg tevreden mee. Je zou kunnen overwegen om i.v.m. slijtage je voorband op je achterwiel te leggen en de nieuwe 5000 op je voorwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:34

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

denk dat ik dan voor de GP5000 ga...heb ook geen zin om er nu uren in te steken en uit te zoeken...wil gewoon zsm weer een rondje wegtrappen.

ook moet ik heel even een iets kortere stuurpen scoren…

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:48
Afgelopen week nieuwe binnen & buitenbandjes binnengekregen. 28mm GP5000 bandjes :)

Probleem is alleen dat ik bij het opleggen van de buitenbanden, al meerdere keren achter elkaar als resultaat krijg dat de buitenband net niet lekker in de velg lijkt te liggen. Zie de onderstaande foto's: links is de rand te zien, waarbij de band dus iets hoger lijkt te liggen, en rechts zoals het volgens mij zou moeten zijn.

Heeft iemand tips om de band er alsnog goed in te krijgen? Ik heb het al meermaals geprobeerd, met een iets meer of minder opgepompte binnenband, maar krijg telkens dit resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_HsOkiecyOFzI12jqS6-r76Deo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhIXVlbx5nZO4ZazmqGeVbeX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9n86U1aVlcJ0zMxmlTGMtLROF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0uflUEtenR7Dfb16Xpj6Xjt.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44
Dan is het te hopen dat je op de fiets blijft ziiten en niet ten val komt:
https://www.nu.nl/coronav...-kunnen-even-wachten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
The__Dude schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:02:
Afgelopen week nieuwe binnen & buitenbandjes binnengekregen. 28mm GP5000 bandjes :)

Probleem is alleen dat ik bij het opleggen van de buitenbanden, al meerdere keren achter elkaar als resultaat krijg dat de buitenband net niet lekker in de velg lijkt te liggen. Zie de onderstaande foto's: links is de rand te zien, waarbij de band dus iets hoger lijkt te liggen, en rechts zoals het volgens mij zou moeten zijn.

Heeft iemand tips om de band er alsnog goed in te krijgen? Ik heb het al meermaals geprobeerd, met een iets meer of minder opgepompte binnenband, maar krijg telkens dit resultaat.

[Afbeelding][Afbeelding]
Zeepsop of wd40 er tussen spuiten/insmeren en daarna wat harder oppompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
fietsbob schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:15:
[...]

Dank, ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Oppompen naar net niet leeg, halve bar ofzo. En effe de band naar beide kanten wrikken met je handen. (beetnemen alsof je gas zou geven met een moto)
Ik houd dat oppervlak altijd droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 16:19
fietsbob schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:15:
[...]

WD 40 zou ik niet doen bij je velgrand ivm vettigeheid in je rem blokken. Zeepsop kan geen kwaad.
The__Dude schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:02:

[Afbeelding][Afbeelding]
Een banden-knecht zou uitkomst kunnen bieden maar die heb je vast niet liggen ;).

Band weer leeg laten lopen en aan beide kanten de draad midden in je velg leggen. Daarna op pompen tot 10 of 11 bar (wat je aandurft ;)). Vooral in het begin even flink door pompen, dan hoor je hem knallend in het veldbed zetten. Meestal is dat voldoende. Daarna wel weer even leeg laten lopen en oppompen tot de juiste druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zeepsop werkt perfect. Laatst nog gebruikt voor een trainer-band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
Noxa schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:42:
[...]

WD 40 zou ik niet doen bij je velgrand ivm vettigeheid in je rem blokken. Zeepsop kan geen kwaad.

[...]

Een banden-knecht zou uitkomst kunnen bieden maar die heb je vast niet liggen ;).

Band weer leeg laten lopen en aan beide kanten de draad midden in je velg leggen. Daarna op pompen tot 10 of 11 bar (wat je aandurft ;)). Vooral in het begin even flink door pompen, dan hoor je hem knallend in het veldbed zetten. Meestal is dat voldoende. Daarna wel weer even leeg laten lopen en oppompen tot de juiste druk.
Dit heeft het hem gedaan, zonder zeepsop. Iedereen bedankt voor de reacties, ik ben blij! Dit weekend de nieuwe bandjes buiten testen, wel solo uiteraard :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Charly
Vandaag na eindeloos twijfelen toch de portemonnee getrokken en een setje Carbon wielen onder m’n fiets gezet... staan hem goed imo, alleen die Chrome decals zijn een beetje much (daarom waren ze in de aanbieding denk ik 😋) dus misschien dat die er nog af gaan.

Daarnaast meteen m’n ketting en cassette eens flink onder handen genomen, dus die kunnen er ook weer ff tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnLJlvKFTSE161VoQTOp0BsgbUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFCrNwYF6pNiGnFNDOtJJkx5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:25
Joindry schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:00:
[...]

Merken hebben onderling mss een paar procent verschil in prestatie, maar voor plebs zoals wij mag dit niet maken.

tl;dr
kies gewoon één nieuwe band, welke past bij je behoeften (en esthetische wensen)
Belangrijkste voordeel van een goede band is het gedrag in bochten; dat maakt namelijk wel uit voor je rijplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:34
Joindry schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:44:
Vet van de fabrikant is toegespitst op het bewaren van je ketting. Als in corrosie voorkomen.
Deze is inderdaad niet ideaal voor het gebruik met lage wrijving.
We spreken echter wel over peanuts qua vermogenverschil. Fabrikant zelf spreken over een procent ofzo.

Wat imho echter wel waar is. Is dat het fabrieksvet zéér véél vuil aantrekt; Het kleeft zo hard dat je de ketting bijna tegen het plafond kan gooien en deze zou blijven hangen. Veel vuil is meer slijtage.
Ik rijd in de zomer (na goede reiniging) altijd met dry lube (gewoon van de decathlon). Niet vanwege performance gain, wel omdat de ketting véle langer proper blijft.
Dit is wel precies het tegenovergestelde van Sheldon een keer heeft geschreven :+. We kunnen het er wel over eens zijn dat wat Sheldon heeft gezegd als absolute waarheid mag worden beschouwd toch*?
New chains come pre-lubricated with a grease-type lubricant which has been installed at the factory. This is an excellent lubricant, and has been made to permeate all of the internal interstices in the chain. The chain and this lubricant need to be warmed during application.

This factory lube is superior to any lube that you can apply after the fact -- well, unless...see below.

Some people make the bad mistake of deliberately removing this superior lubricant. Don't do this!

The factory lubricant all by itself is usually good for several hundred miles of service if the bike is not ridden in wet or dusty conditions. It is best not to apply any sort of lube to a new chain until it is clearly needed, because any wet lube you can apply will dilute the factory lube.
https://www.sheldonbrown.com/chains.html

Edit\ Ik heb hier trouwens nog lagervet staan dat van mijn opa is geweest, ik heb nog nooit van "bewaarvet" gehoord, dat moet ik misschien ook maar een keer gaan halen dan.

* Haha

[ Voor 4% gewijzigd door Maks op 19-03-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Maks schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:29:
[...]

Dit is wel precies het tegenovergestelde van Sheldon een keer heeft geschreven :+. We kunnen het er wel over eens zijn dat wat Sheldon heeft gezegd als absolute waarheid mag worden beschouwd toch*?

[...]

https://www.sheldonbrown.com/chains.html

Edit\ Ik heb hier trouwens nog lagervet staan dat van mijn opa is geweest, ik heb nog nooit van "bewaarvet" gehoord, dat moet ik misschien ook maar een keer gaan halen dan.

* Haha
Bewaarvet is vet met hoge viscositeit, arme kwaliteit. Dat de kwaliteit intussen omhoog gegaan is, wil ik geloven. Dus wil ik gerust dat punt schrappen. Maar dan blijft nog steeds het punt dat olie's met lage viscositeit beter zijn voor snel bewegende delen, met lager vermogen. Fietskettingen dus.
En vooral mijn laatste punt dat ze héél veel stof aantrekken en daardoor een schuurpasta worden voor je ketting en tandwielen.
Meeste dry lube werkt trouwens niet samen met klassieke kettingsmeermiddelen. Vandaar dat er zoveel mogelijk af moet.
Hier is het één a twee maal per jaar in old school petroleum, volledig proper en dan dry lube erop. Die moet er wel veel frequenter op, maar je ketting blijft gewoon zo mooi proper. (enkel mogelijk zolang het niet zwaar gaat regenen of zolang je niet door plassen gaat rijden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Charly schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:57:
Vandaag na eindeloos twijfelen toch de portemonnee getrokken en een setje Carbon wielen onder m’n fiets gezet... staan hem goed imo, alleen die Chrome decals zijn een beetje much (daarom waren ze in de aanbieding denk ik 😋) dus misschien dat die er nog af gaan.

Daarnaast meteen m’n ketting en cassette eens flink onder handen genomen, dus die kunnen er ook weer ff tegen.

[Afbeelding]
Mooie wielen, maaruh... ketting staat wel erg schuin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
wisselwerking schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:27:
[...]

Mooie wielen, maaruh... ketting staat wel erg schuin ;)
IKR, zag ik pas toen ik de foto gemaakt had en m’n fiets weer in de schuur stond. Maargoed, de pedalen staan ook niet in de “correcte” positie geloof ik 🤗

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Charly schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:21:
[...]

IKR, zag ik pas toen ik de foto gemaakt had en m’n fiets weer in de schuur stond. Maargoed, de pedalen staan ook niet in de “correcte” positie geloof ik 🤗
Ik wil de opsomming vanuit de stijlpolitie wel geven hoor, maar gezien deze tijden van crisis zie ik het tijdelijk door de vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Charly schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:21:
[...]

Van mij is niet een stijlpolitie opmerking hoor. Als ik ergens regels van overtreedt dan is het wel van de stijlpolitie.
Ketting zo schuin is niet bevorderlijk voor de levensduur van ketting, cassette en bladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:16
Jongens Assos broeken in de aanbieding bij Futurum, en velen van jullie zullen ook nog een 15% kortingscode hebben die nog net geldig is (werden thuisgestuurd).

Ze gaan hard, maar heb nu voor 136 euro een S9 RS Profblack gescoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-05 10:47
Stoffa schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:06:
Jongens Assos broeken in de aanbieding bij Futurum, en velen van jullie zullen ook nog een 15% kortingscode hebben die nog net geldig is (werden thuisgestuurd).

Bizarre prijzen altijd voor een broekie :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Sleeon schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:10:
[...]

Bizarre prijzen altijd voor een broekie :|
Lekker naar de Decathlon gaan dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:42

Flipmo

OMG !!

Ali express.. 2 tientjes voor een compleet setje *D
(fiets er met gemak 100km mee.. dus prima voor mij :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Bij Sport4it.com met de kortingscode 20HEALTH 20% korting op alle fietskleding. Heb hier vorige week nog een Q36.5 Dottore Salopette L1 gekocht (die al in de sale is) omdat de Assos Cento.s7 en RS9 niet naar wens waren. Fijne broek voor als je eens iets anders proberen wil en met stapelkorting nog enigszins te overzien :X.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 20-03-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochy
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:31
Stoffa schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:06:

Klinkt interessant, maar ik zie geen aanbieding Futurumshop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

jochy schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:52:
[...]

Klinkt interessant, maar ik zie geen aanbieding Futurumshop?
De meeste maten zijn al uitverkocht. Ik was net te laat met daadwerkelijk bestellen, hij was uitverkocht, maar ik heb hem nog wel met korting kunnen bestellen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Flipmo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:14:
Ali express.. 2 tientjes voor een compleet setje *D
(fiets er met gemak 100km mee.. dus prima voor mij :) )
Ik word altijd een beetje moe van dit soort discussies. We gaan toch ook geen Polo met een Lamborghini vergelijken? En ja, ze halen allebei de maximum snelheid van 100km/u...

Het engelse gezegde "different strokes for different folks" is hier van toepassing. Prima als je blij bent met AliExpress spullen, maar Assos geniet een brede reputatie als een van de beste bibshortsfabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Ypuh schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:40:
Bij Sport4it.com met de kortingscode 20HEALTH 20% korting op alle fietskleding. Heb hier vorige week nog een Q36.5 Dottore Salopette L1 gekocht (die al in de sale is) omdat de Assos Cento.s7 en RS9 niet naar wens waren. Fijne broek voor als je eens iets anders proberen wil en met stapelkorting nog enigszins te overzien :X.
Dit is ook een erg scherpe aanbieding. Hoe ben je die kortingscode te weten gekomen? Heb je al in de broek gereden? Ben benieuwd hoe ie bevalt.

Edit: had de vorige post moeten editten, excuus.

[ Voor 31% gewijzigd door Stoffa op 20-03-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Stoffa schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:03:
[...]

Ik word altijd een beetje moe van dit soort discussies. We gaan toch ook geen Polo met een Lamborghini vergelijken? En ja, ze halen allebei de maximum snelheid van 100km/u...

Het engelse gezegde "different strokes for different folks" is hier van toepassing. Prima als je blij bent met AliExpress spullen, maar Assos geniet een brede reputatie als een van de beste bibshortsfabrikanten.
Daar heb je gelijk in.. Bij een fietsbroek kan ik het me nog voorstellen dat je gaat voor een Assos of ander goed merk, en dat je daar wat meer voor betaald.

Alleen wat ik laatst op Fiets.nl zag: "Rapha nu ook voor een breder publiek"
https://www.fiets.nl/2020...lijn-voor-breder-publiek/

Dan komen met prijzen van 100 / 140 en 170!!! euro voor een JERSEY.. Kom nou zeg...
Ik ben wel wat breder qua postuur, maar zo breed hebben we het niet dat ik het aan mijn vrouw kan verantwoorden dat ik 100 / 140 / 170 euro betaal voor een jersey..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Flipmo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:13:
[...]

Daar heb je gelijk in.. Bij een fietsbroek kan ik het me nog voorstellen dat je gaat voor een Assos of ander goed merk, en dat je daar wat meer voor betaald.

Alleen wat ik laatst op Fiets.nl zag: "Rapha nu ook voor een breder publiek"
https://www.fiets.nl/2020...lijn-voor-breder-publiek/

Dan komen met prijzen van 100 / 140 en 170!!! euro voor een JERSEY.. Kom nou zeg...
Ik ben wel wat breder qua postuur, maar zo breed hebben we het niet dat ik het aan mijn vrouw kan verantwoorden dat ik 100 / 140 / 170 euro betaal voor een jersey..
Je bent ook echt een josti als je dat voor Rapha betaalt. Die hebben zo veel sales dat het een koud kunstje is een heel stuk minder te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:48
Stoffa schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:03:
[...]

Die reputatie van Assos is deels gebaseerd op marketing/service/aftersales. Als consument worden we in veel gevallen voor de gek gehouden (zie absurde bedragen voor Rapha, en mensen die dan roepen om het in de sales te kopen.. denk je dat ze dan minimale marge hebben? Ook dat is merkstrategie.).

Ik heb bibshorts van Ali die net zo fijn zitten en kwalitatief net zo prima zijn als mijn castelli bib of het huismerk van Futurumshop.

Inderdaad ieder zijn eigen keuzes.. alleen vind het soms wel vermakelijk om toerfietsers te zien >100KG met bierbuik volledig in castelli/oakley jawbreaker op hun Bianchi OltreXR4 met 50mm rims na 20km a 25km/u bekaf op het terras belanden om aan het bier en bitterballen te gaan. Het andere uiterste zeg maar :+

Iets anders;
Zie op dit moment erg veel discussies rondgaan omtrent groupsrides i.v.m. corona, rijden jullie allemaal #solo komende weken? #ridesolo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Dix0r schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:37:
[...]

Die reputatie van Assos is deels gebaseerd op marketing/service/aftersales. Als consument worden we in veel gevallen voor de gek gehouden (zie absurde bedragen voor Rapha, en mensen die dan roepen om het in de sales te kopen.. denk je dat ze dan minimale marge hebben? Ook dat is merkstrategie.).

Ik heb bibshorts van Ali die net zo fijn zitten en kwalitatief net zo prima zijn als mijn castelli bib of het huismerk van Futurumshop.

Inderdaad ieder zijn eigen keuzes.. alleen vind het soms wel vermakelijk om toerfietsers te zien >100KG met bierbuik volledig in castelli/oakley jawbreaker op hun Bianchi OltreXR4 met 50mm rims na 20km a 25km/u bekaf op het terras belanden om aan het bier en bitterballen te gaan. Het andere uiterste zeg maar :+

Iets anders;
Zie op dit moment erg veel discussies rondgaan omtrent groupsrides i.v.m. corona, rijden jullie allemaal #solo komende weken? #ridesolo
afgelopen zondag heb ik nog wel met een groepje van 10 man gereden. Maar na alle maatregelen die 's avonds getroffen zijn ga ik dat dit weekend niet meer doen. Ik fiets nu wel een ritje solo zondag. .. In groepen fietsen komt wel weer. We moeten blij zijn dat we nog geen totale lockdown hebben en de overheid het zelfs stimuleert om buiten te fietsen. Dit moeten we niet kapot maken door in grote groepen te gaan fietsen en elkaar onder te snotteren als de neus geleegd moet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Dix0r schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:37:
[...]

Iets anders;
Ja ik rij solo. Groepsritten lijkt me even niet zon goed idee nu.
Mijn persoonlijke ervaring met Assos is dat het geweldige kleding is, en met kop en schouders boven bv een Castelli uitsteekt. Dat is op basis van jarenlang fietsen met beide merken.
Dat gezegd hebbende vind ik het nog steeds een loze discussie: koop wat je wilt, en wat bij je portemonnee past, mij zal het een worst wezen waar jij in fietst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Stoffa schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:07:
[...]

Dit is ook een erg scherpe aanbieding. Hoe ben je die kortingscode te weten gekomen? Heb je al in de broek gereden? Ben benieuwd hoe ie bevalt.

Edit: had de vorige post moeten editten, excuus.
Had de broek 2 weken geleden besteld en ontving deze code via de nieuwsbrief. Ik weet dat jij ook Assos-adept bent dus vandaar dat ik hem even specifiek plaats. De Cento.s7 en RS9 had ik eerder dit jaar gekocht, maar beide weer verkocht omdat ik de broekspijpen te kort vond of deze omhoog kropen (heb zowel de XL als XLG geprobeerd). Ondanks dat het prima broeken zijn, beter dan de vorige generatie (heb een stuk of 5-6 Assos broeken verzameld over de jaren) vind ik het stom dat ze de pijpen ingekort hebben en ga ik voor 150 euro niet in een hotpants lopen.

De Q36.5 nu slechts één ritje mee op de Tacx gedaan, dus nog niet helemaal representatief, maar de eerste indruk is goed. De zeem is gewoon a la Assos topkwaliteit, maar de broek zelf is van een totaal andere stof. Het is lastig uit te leggen, maar het geheel is een soort merino achtig compressie model wat te vergelijken valt met een buff, i.p.v. dat het losse panelen zijn.

In ieder geval weer eens een keer wat anders. Bij Assos zijn de prijzen wel aardig gestegen (mijn eerste en meest favoriete FI.Uno S5 kocht ik voor <€75, de RS9 kost toch al snel €150+). Wat de RS9 wel geniaal heeft gedaan zijn de bretels aan de zeem vast maken voor een perfecte fit in fietshouding.
Pagina: 1 ... 77 ... 646 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).