Gaaf man! Toch €330,- in de pocketYpuh schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:32:
Yaay. Zojuist bij Cyclokalender.nl een gratis startbewijs gewonnen voor de Giro delle Dolomiti. Dat wordt dus 6 dagen fietsen in Italie deze zomer!
Standaard wordt deze fiets geleverd met 50-34 en 11-28. Ik fiets eigenlijk 95% van mijn ritten vlak met een gemiddelde cadans tussen 95-100 met een snelheid van ongeveer 28-32 km/h. Nu zit ik er niet op te wachten om een cassette te moeten wisselen als ik een keer richting het Sauerland, Tecklenburg of Zuid-Limburg ga. 11-28 lijkt me wat te zwaar. Is dan een 11-30 of 11-32 de betere keus in mijn geval? Heb al wat zitten spelen op gear-calculator.com, maar kom er nog niet echt uit. Ik neig eigenlijk naar de 11-30, maar is dit licht genoeg?
Fiets ongeveer 4000 km per jaar en in de winter ga ik naar spinning, met de conditie en kracht zit het dus opzich wel goed.
Gefeliciteerd, namens de crew van CyclokalenderYpuh schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:32:
Yaay. Zojuist bij Cyclokalender.nl een gratis startbewijs gewonnen voor de Giro delle Dolomiti. Dat wordt dus 6 dagen fietsen in Italie deze zomer!
Overigens krijgen we binnenkort een compleet nieuw design én een nieuwe, internationale naam. Stay tuned for more on that.
[ Voor 14% gewijzigd door havana op 18-02-2020 19:44 ]
Ik fiets rond met een 36x32 als kleinste verzet en dit volstaat voor mijArno90 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:24:
Onlangs stelde ik hier nog de vraag welke nieuwe racefiets het moest worden. Het is uiteindelijk de Trek Emonda SL6 disc 2020 geworden. Nu alleen nog één dilemma.
Standaard wordt deze fiets geleverd met 50-34 en 11-28. Ik fiets eigenlijk 95% van mijn ritten vlak met een gemiddelde cadans tussen 95-100 met een snelheid van ongeveer 28-32 km/h. Nu zit ik er niet op te wachten om een cassette te moeten wisselen als ik een keer richting het Sauerland, Tecklenburg of Zuid-Limburg ga. 11-28 lijkt me wat te zwaar. Is dan een 11-30 of 11-32 de betere keus in mijn geval? Heb al wat zitten spelen op gear-calculator.com, maar kom er nog niet echt uit. Ik neig eigenlijk naar de 11-30, maar is dit licht genoeg?
Fiets ongeveer 4000 km per jaar en in de winter ga ik naar spinning, met de conditie en kracht zit het dus opzich wel goed.
In de Pyreneeën kwam ik er overal vlot mee boven. Ook de Amstel Gold Race was geen enkel probleem en de klimmetjes hier in de Vlaamse Ardennen zijn ook perfect te doen.
Thanks, ben al een tijdje trouwe lezer en fanhavana schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:44:
[...]
Gefeliciteerd, namens de crew van Cyclokalender
Overigens krijgen we binnenkort een compleet nieuw design én een nieuwe, internationale naam. Stay tuned for more on that.
De laatste keer dat ik iets won was ruim 20 jaar geleden; een set potloden met een kleurwedstrijd wat ik toen een beetje dubbel vond. Ook nog nooit in Italie geweest, ben dus super blij met deze prijs!
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 18-02-2020 21:39 ]
Thanks, dat bevestigt mijn gevoel om voor een 11-30 te gaan. Andere suggesties verneem ik uiteraard ook graag!CedricD schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:41:
[...]
Ik fiets rond met een 36x32 als kleinste verzet en dit volstaat voor mij. Is vergelijkbaar met 34x30.
In de Pyreneeën kwam ik er overal vlot mee boven. Ook de Amstel Gold Race was geen enkel probleem en de klimmetjes hier in de Vlaamse Ardennen zijn ook perfect te doen.
Ik woon in Zuid-Limburg en rij met 50-34 en 11-28 rond, daarmee kom ik overal prima boven🙂 Ook in de Ardennen en de Eifel nooit problemen gehad. Enkel als we naar de Alpen gaan wissel ik naar een 11-32, zodat ik niet naar boven hoef te harken maar een redelijke cadans kan draaien.Arno90 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:24:
Onlangs stelde ik hier nog de vraag welke nieuwe racefiets het moest worden. Het is uiteindelijk de Trek Emonda SL6 disc 2020 geworden. Nu alleen nog één dilemma.
Nee, want die hebben we al
De naam calender is niet zo handig. Er is een groot risico dat je het verkeerd spelt en bovendien betekent calendar iets anders dan het Nederlandse 'kalender'.
We willen bovendien toe naar één naam.
[ Voor 37% gewijzigd door havana op 19-02-2020 09:00 ]
Ik denk dat het vooral gaat om het cadans gedeelte. Ulrich kwam met minder ook wel bovenasterisk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 02:15:
[...]
Ik woon in Zuid-Limburg en rij met 50-34 en 11-28 rond, daarmee kom ik overal prima boven🙂 Ook in de Ardennen en de Eifel nooit problemen gehad. Enkel als we naar de Alpen gaan wissel ik naar een 11-32, zodat ik niet naar boven hoef te harken maar een redelijke cadans kan draaien.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
ICO, internationalcyclooverviewhavana schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:44:
[...]
Gefeliciteerd, namens de crew van Cyclokalender
lekker kort ook
Exact expert nodig?
Dat is op zich bijzonder.. in de Alpen heb je lange gelijkmatige klimmen van minder extreme steilte dan in de Ardennen. Zou eerder in Limburg of Ardennen voor >28 gaan dan in de Alpen.asterisk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 02:15:
[...]
Ik woon in Zuid-Limburg en rij met 50-34 en 11-28 rond, daarmee kom ik overal prima boven🙂 Ook in de Ardennen en de Eifel nooit problemen gehad. Enkel als we naar de Alpen gaan wissel ik naar een 11-32, zodat ik niet naar boven hoef te harken maar een redelijke cadans kan draaien.
Overigens rij ik overal 34-28 behalve op vlak, dan leg ik 39-25.
Wellicht granfondo.cy? (cycling, tevens de toplevel van Cyprus.)havana schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:01:
Het liefst hadden we granfondo.com of granfondo.cc gehad maar die zijn helaas al bezet
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Je kunt ook proberen te achterhalen wie granfondo.cc bezit. Deze lijkt nog niet in gebruik te zijn en over het algemeen is het niet overdreven duur om een domeinnaam over te nemen.
Exact expert nodig?
Deze laatste was echter steeds lastiger verkrijgbaar (ik vind ze niet met minder dan een aantal weken levertijd) en ik verdenk hem ook van een licht kraakje wat ik nog nooit uit de fiets heb kunnen halen. Vanmiddag worden de spulletjes incl BB en tools voor een Shimano R8000 crankset geleverd hopelijk ben ik daarna eindelijk kraakvrij en dan heb ik weer spullen die fatsoenlijk te verkrijgen en dus te onderhouden zijn.
Ik wordt daarmee na jaren Powermeter-loos, benieuwd hoe dat bevalt. Aan de ene kant rij ik afgelopen half jaar op mijn winterfiets alweer zonder en daar mis ik hem niet erg, maar we gaan deze zomer ook weer de bergen in, incl. 2 cyclo's (Marmotte en Vaujany) waarbij ik hem in het verleden wel veel gebruikte om me te pacen.
Edit: Inmiddels is alles netjes gemonteerd en lijkt het er na de eerste testritjes op dat de kraakjes er uit zijn. Fingers crossed tot de eerste serieuze rit nog, maar het lijkt er op dat ik eindelijk kraakvrij kan fietsen
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 20-02-2020 17:26 ]
De fiets zal uitgerust worden met spd pedalen zodat ik dezelfde schoenen kan gebruiken, al is dat niet de beste oplossing.
De 3 fietsen die ik momenteel voor ogen heb.
- Orbea M30TEAM-D (blauwgrijs) met DT Swiss E1850 wielen ipv standaard. Full 105 met schijfremmen. 2470€, mer carbon zadelpen komt er nog 40€ bij. DT swiss wielen zijn optioneel, maar hij raadde sowieso de upgrade aan naar Fulcrum 900 wielen. Verschil zou veel groter zijn tussen standaard en fulcrum dan nog een extra upgrade naar DT Swiss. Met fulcrum gaat er 100€ af. Zelfde dealer als mijn BMC MTB overigens.
- Specialized Tarmac SL6 Sport Disc (aquablauw), Full 105, schijfremmen en standaard DT swiss R470. 2600€ (dealer dichtbij).
- Giant Defy advanced1, full ultegra set behalve crankstel, schijfremmen. 2499€. Echter lees ik weinig goeds van bv de velgen en geen mogelijkheid om re wisselen.
Iemand die een beginnende racefietser op weg kan helpen? Mijn vrienden zijn niet zo voor carbon fietsen en geven dus steeds de raad alu te kiezen...
Wat betreft pedalen zou ik mij niet te druk maken. Ik fiets als jaren op SPD op ATB en race en dat gaat prima hoor. En overigens kan ik met mijn aluminium fiets ook mijn hard fietsen clubgenoten prima bijhouden. Schijnt dat de fiets toch niet meer is als gereedschap.
Voor 2500 euro is je budget echter ruim genoeg voor een mooie carbon fiets, en met 105 heb je een prima start en zou je eventueel makkelijk kunnen upgraden naar de hogere 11 speed groepen van shimano mocht je daar in de toekomst behoefte aan hebben.
Wat @Holkers @wisselwerking zegt is wel belangrijk, de geo moet kloppen bij hoe je op de fiets zit, maar ook bij bv wat voor afstanden je rijdt. Voor ritjes van 5+ uur, mag er wel wat meer focus op comfort, iets minder diep, 28mm banden, frame met wat meer compliance voor hobbels en trillingen. Terwijl voor 1-2 uur keihard knallen je misschien juist wel die hele diepe knal harde racer wilt (of even een heel zwart/wit voorbeeld te geven). (uiteraard speelt hier ook nog meer mee dan enkel gemiddelde rit afstand, hoe flexibel je zelf bent bv)
Een ander puntje, als je in je uppie hoge gemiddeldes wilt rijden is een beetje meer aero een groot voordeel, in een groep maakt dat een stuk minder uit..
Ook wat betreft SPD, daar is niks mis mee, rij ik ook mee op de racefiets, op de trainer en voornamelijk op de MTB.
Uit jou lijstje ben ik persoonlijk het meest gecharmeerd van de Orbea, maar dat is meer een gevoels kwestie en merkvoorkeur dan gebaseerd op feiten.
Ik heb ook een ‘ouwelullen’ geometrie (endurance) terwijl ik qua lenigheid etc best een wat meer racy geo zou kunnen rijden. Maar als ik 100+ km doe en niet met een gebroken rug van de fiets af wil komen dan maar meer comfort. Inderdaad 28mm, verende zadelpen, iets wat rechter op zit. En als het een keer moet omdat we een segment moeten ‘aanvallen’, dan is de Endurace nog behoorlijk stijf en snel ondervinden m’n fietsmaatjes
Edit:
Bang for your buck en in blauw:
https://www.canyon.com/nl...2185_pv_rahmengroesse=2XS
Of de Ultimate versie die is 100 euro duurder
[ Voor 19% gewijzigd door Holk op 24-02-2020 08:54 ]

Maar goed, we zijn het wel eens gelukkig
Een goede wielset en banden vind ik altijd wel een pre, maar er is eigenlijk geen enkele fiets op de markt die standaard geleverd wordt met de wielen die ik graag heb. Zou dan ook kijken naar fiets van max. 2.000e en rekeninghouden met dat je de wielen nieuw doorverkoopt (levert je doorgaans 100-150e op) en ca. 500-600 reserveert voor een degelijke brede set velgen + 28mm banden.
Vooral het frame moet een beetje toekomstvast zijn (d.w.z. de juiste geometie, schijven als je daar behoefte aan hebt, voldoende clearance etc). De overige onderdelen kun je met de tijd makkelijk naar wens aanpassen (zadel, pedalen, stuur etc).
Een goede overjarige allrounder (zonder schijven) is bijvoorbeeld deze Cervelo R2 voor nog geen 1.500e.
Dat is een high end frame en hou je nog ruim 1.000e over om helemaal naar wens te maken.
[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 24-02-2020 10:44 ]
Ik moet nog vragen om eens te testen, zijn allemaal 2020 modellen en de Orbea bv is pas leverbaar in Mei. Dus die test rijden is er niet echt bij. Maar eentje van vorig jaar moet wel lukken. Is elke fiets niet passend te maken? Ik heb enkel ervaring met MTB en heb de BMC eens een weekend mee gehad voor te bestellen (was ook andere prijscategorie).wisselwerking schreef op maandag 24 februari 2020 @ 06:19:
Belangrijkste is wat mij betreft hoe je er op zit. Welke geometrie past jou het beste.
Wat betreft pedalen zou ik mij niet te druk maken. Ik fiets als jaren op SPD op ATB en race en dat gaat prima hoor. En overigens kan ik met mijn aluminium fiets ook mijn hard fietsen clubgenoten prima bijhouden. Schijnt dat de fiets toch niet meer is als gereedschap.
Maar de Orbea heeft ook mijn voorkeur aangezien ik die bij mijn huidige dealer met perfecte service kan bestellen.
Ben sowieso meer voor comfort (voor de rest is een fully MTB in België ook nergens voor nodig), maar veel langer als 3h zit ik nooit op de fiets. Op de MTB ook niet.Schommelt altijd tussen de 2 en 3,5h.
Het is een leaseconstructie. Ik moet die ineens afkopen van mijn werkgever, maar het blijft lease.Holkers schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:47:
Hoeveel service verwacht je van je dealer? 95% van de dingen zou je zelf kunnen doen en voor de resterende 5% zou ik niet zo zeer merk of dealer trouw zijn. Ik gebruik mijn LBS eigenlijk alleen maar om zaken waarvoor ik speciale onderdelen moet aanschaffen, zoals een pressfit BB erin te zetten, maar zelfs dat is eigenlijk niet heel veel werk. Meer om aan te geven dat je misschien extra betaald / wil betalen voor iets wat je mogelijk niet gebruikt
Dus hang de eerste jaren wel vast.
Maar ook de volledige bikefit (velen doen dat hier niet), 6 maanden tijd om zadel te wisselen ed zijn wel mooi meegenomen.
Hier in de buurt doen de meesten geen Canyon en als ze het wel dien sta je sowieso achterin de rij. :’)Holkers schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:47:
Hoeveel service verwacht je van je dealer? 95% van de dingen zou je zelf kunnen doen en voor de resterende 5% zou ik niet zo zeer merk of dealer trouw zijn. Ik gebruik mijn LBS eigenlijk alleen maar om zaken waarvoor ik speciale onderdelen moet aanschaffen, zoals een pressfit BB erin te zetten, maar zelfs dat is eigenlijk niet heel veel werk. Meer om aan te geven dat je misschien extra betaald / wil betalen voor iets wat je mogelijk niet gebruikt
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je je eigen verkochte fietsen voorrang geeft. Dus als je het zo druk hebt met je eigen klanten en onderhoud van hun fietsen, dan zal je een Canyon wellicht weigeren (maar net zo goed de Giant bij een niet-Giant-LBS lijkt mij (of heb jij andere ervaringen)).Jpjedi schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:10:
[...]
Hier in de buurt doen de meesten geen Canyon en als ze het wel dien sta je sowieso achterin de rij. :’)
Een fietsenmaker die gewoon zijn tent draaiende wil houden en omzet wil draaien, zal ook Canyons onderhouden. Het geld van de eigenaar van de Canyon is net zoveel waard.
Maar goed, logisch dat hij dat alleen doet als hij nog tijd heeft naast zijn eigen klanten.
Ik heb het nog nooit meegemaakt of gehoord dat een Canyon werd geweigerd...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Is sowieso uitgesloten omdat die geen retail kanaal hebben. Al hebben die leuke fietsen naar mijn mening.Jpjedi schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:10:
[...]
Hier in de buurt doen de meesten geen Canyon en als ze het wel dien sta je sowieso achterin de rij. :’)
Als ik geweigerd wordt of achteraan de rij kom omdat ik mijn fiets ergens anders heb gekocht, ziet ie mij niet meer terug. En ook de kans om daar een fiets bekopen als ik er weer zin in heb om er eentje te kopen...Galois schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:14:
Maar goed, logisch dat hij dat alleen doet als hij nog tijd heeft naast zijn eigen klanten.
Exact expert nodig?
Klopt! En ook alle andere fietsdingen die je nodig hebt...Crazy D schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:44:
[...]
Als ik geweigerd wordt of achteraan de rij kom omdat ik mijn fiets ergens anders heb gekocht, ziet ie mij niet meer terug. En ook de kans om daar een fiets bekopen als ik er weer zin in heb om er eentje te kopen...
Nee, het is erg dom om als verkoper 'een hekel' te hebben aan Canyon en die mensen te weigeren. Tenzij je een zaak hebt uit hobby en niet om geld te verdienen. Maar goed, ik zal het dan ook waarderen als de LBS-eigenaar mij dat dan uitlegt. Altijd mooi, mensen met principes
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Nee, maar dat is een ander verhaal. Als je naar een LBS gaat en die heeft bv. geen derailleurhanger voor jouw Canyon, dan is het logisch dat je daar dus niet geholpen kunt worden. Je wordt dan niet per definitie geweigerd. Maar als jij 'm zelf besteld bij Canyon en met dat onderdeel naar hem toe gaat, dan zal hij 'm er zeker wel in zetten hoor (mits hij het te druk heeft of uit principieel oogpunt geen geld wil van Canyon-mensenEdwinW schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:54:
Met Shimano onderdelen zal een fietswinkel verder geen problemen hebben. Ik heb me weleens laten vertellen dat ze problemen kunnen krijgen met de merk-eigen onderdelen die evt. vervangen moeten worden. Als fietsenwinkel kunnen ze dergelijke onderdelen niet inkopen, als ze geen dealer zijn van het merk.
Dat was vroeger in NL ook met het zgn. fietsplan. Daar wilden sommige fietsenzaken ook niet aan mee doen. Was veel gedoe voor ze, veel administratie. Later is dat veranderd in dat de administratie bij de werkgever terecht kwam.Engineer Stewie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:57:
Ben dit weekend bij een LBS geweest die leasing weigerde, ondanks de 30 percent omzet die hij misloopt. Voor hem moer het allemaal nietmeer zo en had genoeg te doen zonder. Geen probleem mee.
Fietsenwinkels verdienen vrijwel niets op reparaties omdat het arbeidsintensief is en er een tekort aan handjes is. Vrijwel alle kosten gaan 1:1 aan uurloon en als je een keer een adviesprijs voor een ketting en cassette betalen moet wordt je als klant ook niet vrolijk.Galois schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:52:
[...]
Klopt! En ook alle andere fietsdingen die je nodig hebt...
Nee, het is erg dom om als verkoper 'een hekel' te hebben aan Canyon en die mensen te weigeren. Tenzij je een zaak hebt uit hobby en niet om geld te verdienen. Maar goed, ik zal het dan ook waarderen als de LBS-eigenaar mij dat dan uitlegt. Altijd mooi, mensen met principes
Mensen met een Canyon die (even gechargeerd) voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten zijn dan doorgaans ook niet de beste klanten. Als ze dan ook nog eens in de week voor de start van de AGR langskomen om nog 'even snel' hun fiets klaar te krijgen, dan zou ik ze denk ik ook weigeren (het waren al geen klanten, dus echt missen zul je ze ook niet).
Zelf kom ik overigens vrijwel nooit bij mijn FM omdat ik het simpelweg te leuk vind om alles zelf te doen. Mijn FM kijkt me dus ook met redelijk scheve ogen aan want in potentie ben ik een goede klant, maar koop alles voor bodemprijzen uit Engeland/Duitsland of via Marktplaats. Ben er de afgelopen Jaren slechts 2x geweest voor een verzekeringskwestie en het afzagen van mijn voorvork
Nu we het toch over Canyon hebben, vond de video van Hambini van gister -waar het 'Deutsche gründlichkeit' met de grond gelijk gemaakt werdt- dan ook wel eens een frisse wind in een wereld waar iedereen ze fantastisch vind. Ben zelf geen fan, belabberde services/levertijden, saaie designs en zo goedkoop zijn ze niet.
[ Voor 20% gewijzigd door Ypuh op 24-02-2020 15:53 ]
Zeggen ze letterlijk zelf en bij eentje staat zelfs een bordje bij de reparatiebalie. De fietsenmakers hier in de buurt kennen elkaar en doen alle merken, wat vaak eigen merk of merken van collega’s zijn. Als het druk is weigeren ze Canyon, als het rustig is dan willen sommigen het werk soms wel meepakken.Galois schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:14:
[...]
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je je eigen verkochte fietsen voorrang geeft. Dus als je het zo druk hebt met je eigen klanten en onderhoud van hun fietsen, dan zal je een Canyon wellicht weigeren (maar net zo goed de Giant bij een niet-Giant-LBS lijkt mij (of heb jij andere ervaringen)).
Een fietsenmaker die gewoon zijn tent draaiende wil houden en omzet wil draaien, zal ook Canyons onderhouden. Het geld van de eigenaar van de Canyon is net zoveel waard.
Ik zou mn oren van mn kop schamen.Galois schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:07:
[...]
Maar als jij 'm zelf besteld bij Canyon en met dat onderdeel naar hem toe gaat, dan zal hij 'm er zeker wel in zetten hoor (mits hij het te druk heeft of uit principieel oogpunt geen geld wil van Canyon-mensen).
[ Voor 14% gewijzigd door Jpjedi op 24-02-2020 15:41 ]
Waar is Hambini wel positief over?Ypuh schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:28:
[...]
Fietsenwinkels verdienen vrijwel niets op reparaties omdat het arbeidsintensief is en er een tekort aan handjes is. Vrijwel alle kosten gaan 1:1 aan uurloon en als je een keer een adviesprijs voor een ketting en cassette betalen moet wordt je als klant ook niet vrolijk.
Mensen met een Canyon die (even gechargeerd) voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten zijn dan doorgaans ook niet de beste klanten. Als ze dan ook nog eens in de week voor de start van de AGR langskomen om nog 'even snel' hun fiets klaar te krijgen, dan zou ik ze denk ik ook weigeren (het waren al geen klanten, dus echt missen zul je ze ook niet).
Zelf kom ik overigens vrijwel nooit bij mijn FM omdat ik het simpelweg te leuk vind om alles zelf te doen. Mijn FM kijkt me dus ook met redelijk scheve ogen aan want in potentie ben ik een goede klant, maar koop alles voor bodemprijzen uit Engeland/Duitsland of via Marktplaats. Ben er de afgelopen Jaren slechts 2x geweest voor een verzekeringskwestie en het afzagen van mijn voorvork. Moet ook zeggen dat de FM welgeteld nul merken levert van alles wat ik in mijn schuur heb staan.
Nu we het toch over Canyon hebben, vond de video van Hambini van gister -waar het 'Deutsche gründlichkeit' met de grond gelijk gemaakt werdt- dan ook wel eens een frisse wind in een wereld waar iedereen ze fantastisch vind. Ben zelf geen fan, belabberde services/levertijden, saaie designs en zo goedkoop zijn ze niet.
Edit: stukje verkeerde informatie..
Precies. Volgens hem is alles behalve Time en Look 'shite'...Holkers schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:54:
[...]
Waar is Hambini wel positief over?
Edit: stukje verkeerde informatie..
Hij categoriseert alles in slecht/slechter/slechtst. Canyon zit waarschijnlijk in de laatste categorie (heb het einde van het filmpje nog niet gezien
Het stigma dat Canyon qua kwaliteit niet onderdoet voor de grote jongens (Specialized, Giant, Trek etc.) is daarmee deels ontkracht. Het valt mij ook op (en ik stoor me hier soms aan) dat iedereen elkaar daarin napraat. Nobodies die zonder proefrit een Canyon bestellen of een YT kanaal dat door Canyon gesponsord wordt en vervolgens beweren dat het kwalitatief gelijk is aan een Pinarello F12.
Ik zeg niet dat Canyon slechte fietsen maakt (niemand maakt nog slechte fietsen), maar de premium merken bieden zeker wel meerwaarde als het op bepaalde details aankomt (tip: mocht er iemand naar BikeMotion gaan, kijk eens goed naar het lakwerk bij de topmodellen van Pinarello of Trek). Dat de prijs/kwaliteit daar een beetje zoek begint te raken hebben vooral Nederlanders last van.
Er is 1 persoon die problemen heeft met z’n CF SL, stuurt die op naar Hambini en nu zijn alle Canyons kut. Pardon my french. Zo werkt het niet. Ja, deze specifieke SL was niet heel goed maar dit is 1 fiets en geen standaard zoals Hambini weergeeft.
Hetzelfde voor andere fietsen die hij doet. Krijgt probleemfietsen en de frames die hij niet met z’n eigen BB kan oplossen komen op YT en hij kan weer een half uur ranten en vloeken. En dat alleen maar om meer Hambini BBs te kunnen verkopen.. speaking off gesponsorde UT filmpjes
Ik zou Pinarello niet direct als referentie willen gebruiken. Ouderwetse frames, veel problemen, dramatische service en veel problemen qua kwaliteit (https://weightweenies.sta...um/viewtopic.php?t=157700). Het merk heeft wel veel te lijden van Chinese kopieën omdat het merk te klein is om in China te procederen en te weinig inkoop kracht heeft om iets af te dwingen.Ypuh schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:09:
[...]
Hij categoriseert alles in slecht/slechter/slechtst. Canyon zit waarschijnlijk in de laatste categorie (heb het einde van het filmpje nog niet gezien).
Het stigma dat Canyon qua kwaliteit niet onderdoet voor de grote jongens (Specialized, Giant, Trek etc.) is daarmee deels ontkracht. Het valt mij ook op (en ik stoor me hier soms aan) dat iedereen elkaar daarin napraat. Nobodies die zonder proefrit een Canyon bestellen of een YT kanaal dat door Canyon gesponsord wordt en vervolgens beweren dat het kwalitatief gelijk is aan een Pinarello F12.
Ik zeg niet dat Canyon slechte fietsen maakt (niemand maakt nog slechte fietsen), maar de premium merken bieden zeker wel meerwaarde als het op bepaalde details aankomt (tip: mocht er iemand naar BikeMotion gaan, kijk eens goed naar het lakwerk bij de topmodellen van Pinarello of Trek). Dat de prijs/kwaliteit daar een beetje zoek begint te raken hebben vooral Nederlanders last van.
Echter ik vind het ook pijn aan de ogen doen als ik die onafgewerkte lasnaden zie bij alu kaders. Maar ik kijk ook met afschuw naar die meedraaiende bovenplaat boven het balhoofd van Prorace of die idiote kabelroutering bij Merida.
Als ik dan naar Scott kijk of specialized dan oogt het per saldo erg doordacht maar de prijzen zijn imo vooral marketing. Dan zie ik liever een nette fiets van Cube voor de helft van het geld al zal die ook nog wel afgebrand worden door Hambini..

Ik rij zelf een koersfiets van Scott maar ondanks de hoge prijsstelling wordt de volgende ook een Scott. Je ziet dat de fiets met zorg is ontworpen en geproduceerd. Zo zijn er ook veel mensen tevreden met Specialized, In Vlaanderen is dat niet voor niets de meest verkochte koersfiets (ook vanwege de werkgevers leasing)
Volgens mij stelt hij dat hij veel Canyon frames heeft onderzocht met hetzelfde beeld. Kan verder niet beoordelen of dat ook werkelijk zo is natuurlijk maar je moet hem 1 ding nageven. Ondanks zijn gescheld onderbouwt hij alle statements toch zeer uitvoerig. Maar ik zou ook wel eens een topscore willen zien anders dan het afbranden van merken. De enige toppers zijn nu de Japanse lagerboeren die hem toevallig wel helpen met vragen.Holkers schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:19:
Ja maar...
Er is 1 persoon die problemen heeft met z’n CF SL, stuurt die op naar Hambini en nu zijn alle Canyons kut. Pardon my french. Zo werkt het niet. Ja, deze specifieke SL was niet heel goed maar dit is 1 fiets en geen standaard zoals Hambini weergeeft.
Hetzelfde voor andere fietsen die hij doet. Krijgt probleemfietsen en de frames die hij niet met z’n eigen BB kan oplossen komen op YT en hij kan weer een half uur ranten en vloeken. En dat alleen maar om meer Hambini BBs te kunnen verkopen.. speaking off gesponsorde UT filmpjes
Precies dit, en "in the end" gaat het bij de meeste wielrenners om dus het rijgedrag van de fiets (en de looks )Holkers schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:19:
Ja maar...
Ik zag laatst een filmpje op Grinta.be waarin Tom Boonen enkele fietsen ging testen. Daarin komt Canyon toch zeer goed uit de verf, qua looks

Hij kan natuurlijk geen 100 frames gaan behandelen in iedere video, en ik denk inderdaad ook dat alleen de echte fuckups bij hem op tafel komen (mijn Cervelo had ook een ovalen BB en is voorzien van een Hambini BB, maar die had net zo goed in een video gebruikt kunnen worden).Holkers schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:19:
Ja maar...
Waar ik over struikelde was dat hij het frame heeft laten scannen en dat de inwendige afwerking bij deze Canyon dramatisch was. De Orbea van zijn vorige video had ook een belabberde BB shell, maar bleek verder wel gewoon een puik frame te zijn. Dat leert mij dat Canyon dus wel degelijk shortcuts neemt in het productieproces en afwerking, alleen doen ze dat op het niet zichtbare gedeelte (alhoewel ik de lak en design ook niet bijzonder vind, dus als je het zo bekijkt is het binnen én buiten).
Enige minpuntje wat ik bij Hambini heb is dat hij frames volledig afbrandt op basis van de toleranties en alignment van de BB shell. Vrijwel geen enkele fabrikant lijkt dat goed te doen, dus ieder merk wordt in het verdomhoekje geplaatst voor iets dat relatief eenvoudig op te lossen is zonder de rest van het frame kwalitatief te benadelen.
Toch lijken dit bij de meeste merken geen one-offs te zijn en is het eerder een loterij of je wel of niet een goed frame krijgt. Bij Canyon zijn ook 100'en verhalen te lezen van haarscheurtjes bij veelvuldig gebruik en zijn ze van een lifetime warranty terug gegaan naar 6-jaar. Ze gaan er dus gewoon vanuit dat de meeste wielrenners geen 50.000+ kilometers afleggen en anders voor die tijd al iets anders gekocht hebben.
Om dan direct alle Canyon de grond in te boren...
Maar ik volg em wel nauw op.
Tussen de tirades steek ik gewoon dingen op.
bvb dat de draaitijd van een onbelast wiel eigenlijk niks te maken heeft met hoe hoe goed het draait belast, wist ik totaal niet. Dan geeft hij mooi uitleg dat de toleranties gewoon op je lagers staat. Ook dat lang draaien onbelast eigenlijk wil zeggen slechte tolerantie en dus veel speling.
Wat betreft ceramic speed, vind ik zijn tirade gewoon 100% correct. In hun metingen zijn ze wss 100% correct. Maar na 100km fietsen moet je de hele boel weer volledig onderwerpen aan onderhoud want je gain is al volledig weg. Daar publiceren ze gewoon niks over. Maar liegen doen ze wss niet.
In november dan toch maar overstag gegaan voor een Tacx Flux S, en daar een mooie training (Gran Fondo etc) gevolgd met 3-4 sessies per week.. En met resultaat, een 5-tal kg lichter en vooral een conditie om toch al tamelijk tevreden over te zijn atm..
Begin dit jaar al even naar de Vlaamse Ardennen geweest om de blauwe lus van de Ronde te doen, waar enkel de Koppenberg echt problematisch was (echt wtf jonge

Zaterdag begint het echt werk voor de grote jongens, en voor mij eigenlijk ook want we rijden de cyclo van Kuurne-Brussel-Kuurne (125 km met 1100hm) die ochtend. Hopelijk valt het voorspelde weer wat mee, want het ziet er niet al te gezellig uit

Passeren de revue; Olieberg, Zeelstraat/Ommegangstraat, Vlaamse Ardennenstraat, Berg Ten Houte, Kanarieberg, Kruisberg, Hotond, Cote de Trieu (Knokteberg), Oude Kwaremont en de Kluisberg.
Nog tweakers aanwezig ? Wish me luck !
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Niet aanwezig, maar wel al allemaal gedaan. (muv zeelstraat, die zegt me niks)KipCurreh schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:41:
Koppenberg echt problematisch was (echt wtf jonge)
Zaterdag begint het echt werk voor de grote jongens, en voor mij eigenlijk ook want we rijden de cyclo van Kuurne-Brussel-Kuurne (125 km met 1100hm) die ochtend. Hopelijk valt het voorspelde weer wat mee, want het ziet er niet al te gezellig uit![]()
Passeren de revue; Olieberg, Zeelstraat/Ommegangstraat, Vlaamse Ardennenstraat, Berg Ten Houte, Kanarieberg, Kruisberg, Hotond, Cote de Trieu (Knokteberg), Oude Kwaremont en de Kluisberg.
Wat betreft Koppenberg, zwaarste stuk is eigenlijk maar 20 meter lang. Dat stukje op de holle weg, met een knikje van 22% op rotslechte kassei. Ligt meestal ook nog nat, omdat er zo goed als nooit zon op komt.
Is ook jarenlang mijn Nemesis geweest. Nog op gevallen (achterwiel gleed weg) en kreeg 6 splinters in mijn kont door te vallen in de modder waar kreupelhout in verborgen zat.

Anders vind ik de ergste de Kanarieberg. Had ooit een rustpost 1 km van de voet, redelijk moe daar toegekomen, flink gegeten en gedronken. Me dan bijna letterlijk dood gereden
Veel succes alvast, ik hoop dat je goed weer hebt
Dan mag je jezelf Flandrien noemen op de meet.. het weer wordt guur met 80km/u storm en regen.KipCurreh schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:41:
Zo, na de val in Juni vorig jaar met een ontwrichte schouder als gevolg, ben ik rond september terug zachtjes aan beginnen fietsen.
In november dan toch maar overstag gegaan voor een Tacx Flux S, en daar een mooie training (Gran Fondo etc) gevolgd met 3-4 sessies per week.. En met resultaat, een 5-tal kg lichter en vooral een conditie om toch al tamelijk tevreden over te zijn atm..
Begin dit jaar al even naar de Vlaamse Ardennen geweest om de blauwe lus van de Ronde te doen, waar enkel de Koppenberg echt problematisch was (echt wtf jonge)
Zaterdag begint het echt werk voor de grote jongens, en voor mij eigenlijk ook want we rijden de cyclo van Kuurne-Brussel-Kuurne (125 km met 1100hm) die ochtend. Hopelijk valt het voorspelde weer wat mee, want het ziet er niet al te gezellig uit![]()
Succes!!
Das het stuk waar de bomenrij langs beide kanten begint toch ? Daar begon ik toch sterk te slingeren en de controle over men voorwiel kwijt te gerakenJoindry schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:15:
[...]
Wat betreft Koppenberg, zwaarste stuk is eigenlijk maar 20 meter lang. Dat stukje op de holle weg, met een knikje van 22% op rotslechte kassei. Ligt meestal ook nog nat, omdat er zo goed als nooit zon op komt.

De eerste 3 lijken mij dan ook gewoon een paar stevigere hellingen, denk dat die wel zullen loslopen..
Ikzelf ben er niet bij aangezien ik eigenlijk elke dag in de Vlaamse Ardennen kan gaan fietsen en ik dan liever wat rustige dagen verkies
De eerste 3 stellen inderdaad niet veel voor.
Hotond is mijn persoonlijke favoriet uit het lijstje, die kan je op 'de grote plateau' doen met een leuke snelheid
Bedacht ik er nog een leuke zijsprong bij, sloeg daar ineens het weer om. Er was wel wát regen voorspeld, maar op dit noodweer had ik ook niet gerekend. De regendruppels deden pijn in mijn gezicht en op mijn hoofd. Onder de helm nog een Buff, maar dat hield de "inslagen" niet voldoende tegen.
Temperatuur in 5 minuten van 15 naar 7 graden. Brrrrrr.
Nog nooit zo'n laag gemiddelde gehad mat zoveel vermoeidheid in de benen.
Ik was gisteren ook aanwezig, en heb me best vermaakt. Het vernieuwde parcours heeft enkele toffe nieuwe elementen, en de bevoorradingen zijn op deze cyclo altijd zonder weerga: warme tomatensoep, bitterballen, 3 soorten taart, wafels, sportrepen, fruit, ...KipCurreh schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:41:
Zaterdag begint het echt werk voor de grote jongens, en voor mij eigenlijk ook want we rijden de cyclo van Kuurne-Brussel-Kuurne (125 km met 1100hm) die ochtend.
...

Goed op tijd gestart, en zo de regen grotendeels kunnen ontwijken. Enkel het laatste uur een nat pak gekregen. De wind daarentegen was wel de hele tijd aanwezig. De kanarieberg ben ik nog nooit zo soepel omhoog kunnen trappen
Haha idd, en de laatste bevoorrading was er ook nog lekker stevige muziek aan het knallenCyberThijs schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:20:
[...]
Ik was gisteren ook aanwezig, en heb me best vermaakt. Het vernieuwde parcours heeft enkele toffe nieuwe elementen, en de bevoorradingen zijn op deze cyclo altijd zonder weerga: warme tomatensoep, bitterballen, 3 soorten taart, wafels, sportrepen, fruit, ...![]()
Goed op tijd gestart, en zo de regen grotendeels kunnen ontwijken. Enkel het laatste uur een nat pak gekregen. De wind daarentegen was wel de hele tijd aanwezig. De kanarieberg ben ik nog nooit zo soepel omhoog kunnen trappen
Wij waren rond half 9 vertrokken, en ook 1 serieuze stortbui rond 12u30 over ons heen gehad.. Daarna gelukkig best OK qua weer, enkel de wind was op sommige plaatsen echt enorm..
Al bij al waren de hellingen vrij goed te doen, enkel de Kluisberg naar het einde toe was even harken.. Die moest geen paar honderd meter langer zijn hoor
Men Vivoactive 3 had door de regen een beetje zijn eigen ding beginnen doen, waardoor ik het hele stuk voor de 3de bevoorrading kwijt ben gespeeld..

Dus ben maar getagd door een mederijder op Strava
Strava
Je zou toch denken dat die dingen daar wel tegen kunnen.
Maar eens een aanbieding voor de Bolt gaan zoeken.
Met een inbussleutel geprobeerd, met een steeksleutel om meer kracht te kunnen zetten, nog steeds muurvast. Inmiddels alle mogelijk manieren geprobeerd om kracht te zetten, waardoor ik er vrij zeker van ben dat er echt enorm veel kracht op heeft gestaan inmiddels. Al 2 dagen laten weken in WD-40 om te kijken of dat het losser maakt, maar helaas.
Net nog een tip geprobeerd om de crank te verwarmen en zo de trapper losser te kunnen krijgen, ook geen effect. Ja, ik ben op de hoogte van de tegengestelde draad per trapper, dus ik draai ook niet de verkeerde kant op
Hier nog tips om deze los te kunnen krijgen?
Anoniem: 91868
Kinderen krijgen schijnt te helpen..Anoniem: 91868 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:32:
Hoe neem je netjes afscheid van je fietsgroep? Ik heb steeds minder zin om uren te gaan fietsen.
Ow boy ja, fietsgroep gestopt. Vanwege geen tijd. Woon-werkfietsen, gestopt, vanwege niet voldoende tijd omdat je de kid(s) moet ophalen in de creche.
In een goede week raak ik 2* op de rollen in de winter. Een standaardweek is het plannen om er op zaterdag 1* op te raken.
Na anderhalf jaar is het voor mij nog steeds wat zoeken naar een balans

Whatever.
2 meter lange pijp op de imbus, en dan maar draaien. Arm vergroten helpt bij mij altijd als pedalen echt muurvast zitten.NeoPhire schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:12:
Heb pas een bikefitting gedaan, waaruit ook kwam dat een kortere crank beter zou zijn. Prima, dus een nieuwe crank besteld en dacht de pedalen even over te zetten. Een kant kreeg ik vrij gemakkelijk los, mar de andere kant met geen mogelijkheid.
Met een inbussleutel geprobeerd, met een steeksleutel om meer kracht te kunnen zetten, nog steeds muurvast. Inmiddels alle mogelijk manieren geprobeerd om kracht te zetten, waardoor ik er vrij zeker van ben dat er echt enorm veel kracht op heeft gestaan inmiddels. Al 2 dagen laten weken in WD-40 om te kijken of dat het losser maakt, maar helaas.
Net nog een tip geprobeerd om de crank te verwarmen en zo de trapper losser te kunnen krijgen, ook geen effect. Ja, ik ben op de hoogte van de tegengestelde draad per trapper, dus ik draai ook niet de verkeerde kant op
Hier nog tips om deze los te kunnen krijgen?
Everytime I suffer I become a better man because of it
Om dan maar volledig te zijn:Jochem schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:09:
Sanity check: een pedaal heeft normaal rechts schroefdraad en de ander linksdraaiend. Just saying. 😎
Het RECHTER pedaal heeft een rechtse (=normale) schroefdraad; het linker pedaal heeft een linkse schroefdraad.
Overigens hebben steeksleutels mijn voorkeur boven inbussleutels. Je hebt veel meer contactoppervlak met je werkstuk en de sleutel kan er niet uitschieten.
Succes!
Thanks voor de sanity check, zoals in mijn post al gezet ,dat was me al bekend
Vermoed dat het ook gewoon echt vastgeroest zit, heb inmiddels al nieuwe pedalen besteld.
Deze trappers (Shimano R550) hebben wel de mogelijkheid om er een steeksleutel op te zetten, en volgens mij zijn dat best nieuwe pedalen
Correctie: pedalen 😉
[ Voor 51% gewijzigd door NeoPhire op 01-03-2020 20:43 ]
Exact expert nodig?
Ja voor de fiets van moeke...Joindry schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:02:
@havana waarom geen trappers? In Vlaanderen best een ingeburgerd woordje.
Oh damn, daarom had ik dat segment dus met ster gemarkeerd.
Vond het al vreemd, want is een zone waar ik niet zo vaak in rij. Ik zag het liggen op m'n garmin tijdens mijn rit en de wind zat er vól mee dus heb ik er maar even op doorgetrokken, niet meer wetende dat dat 'jouw' segment was.
Overigens wel vreemd want m'n Garmin gaf tijdens mijn poging aan dat een kennis de KOM had, vandaar dat ik er ook vol voor ging, terwijl dat achteraf bleek dat de vorige KOM-houder een onbekende is...
Overigens wel een leuk segment, de KOM kan zeker nog wat scherper als de wind nog eens goed zit
Je kon jezelf ook een beetje ingehouden hebben... Breek anders de KOM eens met 6km/uCedricD schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:44:
@Joindry
Oh damn, daarom had ik dat segment dus met ster gemarkeerd.
Vond het al vreemd, want is een zone waar ik niet zo vaak in rij. Ik zag het liggen op m'n garmin tijdens mijn rit en de wind zat er vól mee dus heb ik er maar even op doorgetrokken, niet meer wetende dat dat 'jouw' segment was.
Overigens wel vreemd want m'n Garmin gaf tijdens mijn poging aan dat een kennis de KOM had, vandaar dat ik er ook vol voor ging, terwijl dat achteraf bleek dat de vorige KOM-houder een onbekende is...
Overigens wel een leuk segment, de KOM kan zeker nog wat scherper als de wind nog eens goed zit

Mijn poging op 52 km/u was ook al gezet met een mooie rugwind, veel beter zal het wel niet meer worden vrees ik.
Bij SPD (non SL) heb je die nog wel hoor.Ypuh schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:49:
Pedalen van nu hebben geen mogelijkheid meer voor steeksleutels, alleen imbus.
In dergelijke gevallen wordt het warmte/koude inzetten. Verwarm de crankarm snel met een brander of sterke verfföhn. Het aluminium zet meer uit dan de stalen pedaalas, het zaakje krijgt ruimte, kruipolie ertussen spuiten en paar keer herhalen.NeoPhire schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:12:
Heb pas een bikefitting gedaan, waaruit ook kwam dat een kortere crank beter zou zijn. Prima, dus een nieuwe crank besteld en dacht de pedalen even over te zetten. Een kant kreeg ik vrij gemakkelijk los, mar de andere kant met geen mogelijkheid.
Misschien enkele dagen na elkaar dezelfde procedure herhalen en tussendoor kruipolie gebruiken. WD-40 is géén kruipolie! Het doet heus wel iets, maar niet zo goed als imal (ik maak alles los).
Heb je de tijd niet, of lukt het niet? Ga naar een electronica winkel (of online bij bv Conrad) en koop een bus freezer. Crank warm stoken en vries spray op de pedaalas spuiten. De crank zet uit, de as krimpt en het komt los.
Die methode heb ik maar 1x moeten toepassen nadat een kennis de pedaalas rond gedraaid had met fout gereedschap.
En de pedaalsleutel een goeie tik verkopen met de hamer werkt ook goed.
Tegenwoordig heb ik voor zoiets een elektrische slagmoersleutel. Die ratelt zó hard dat alles wel los komt.
[ Voor 7% gewijzigd door Ramon 73 op 01-03-2020 22:57 ]
Gisteren heb ik in een rit van 50 km een intervaltraining gedaan. Beviel wel goed: 5x 3 km op 90-100% van omslagpunt met 1 km rust er tussen.
Bij mijn hardlooptrainingen doe ik regelmatig intervallen, bij fietsen eigenlijk nooit.
Jullie?
Probeer het wel maar m’n ritjes zijn vaak gezelschapsritjes en de rest wil nooit.. en ze gaan nu m’n sectie verpesten door er een nieuwe weg op te leggen met bochten en ander geneuzel dus ik moet een nieuwe weg zoekenGalois schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:46:
Normaliter ga ik gewoon fietsen en zijn mijn trainingen eigenlijk alleen afhankelijk van de geplande afstand (en misschien de wind).
Gisteren heb ik in een rit van 50 km een intervaltraining gedaan. Beviel wel goed: 5x 3 km op 90-100% van omslagpunt met 1 km rust er tussen.
Bij mijn hardlooptrainingen doe ik regelmatig intervallen, bij fietsen eigenlijk nooit.
Jullie?
Op 7 juni ga ik een halve triathlon doen en wil over die 90 km een gemiddelde van 35 kmh kunnen halen.
Dat lukt mij nu over de kwart afstand (makkelijk), maar voor de halve heb ik daar nog wel wat voor nodig.
Las dat intervallen hierbij goed kunnen helpen, vandaar dat ik dat van plan ben om vaker te doen en ben erg benieuwd naar de ervaring van jullie die ook deze intervaltrainingen doen.
Pedaal uit een crank zou (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een vastgeoxideerde zadelpen) ook wel zonder hitte of koude moeten lukken. Vraag hulp en laat je assistent de andere crank en de fiets vasthouden. Lastige crank beneden, pedaalsleutel erop zodat die horizontaal is, en dan een ferme trap op de sleutel zou moeten lukken. En anders met twee benen.Ramon 73 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:55:
[...]
In dergelijke gevallen wordt het warmte/koude inzetten. Verwarm de crankarm snel met een brander of sterke verfföhn. Het aluminium zet meer uit dan de stalen pedaalas, het zaakje krijgt ruimte, kruipolie ertussen spuiten en paar keer herhalen.
Misschien enkele dagen na elkaar dezelfde procedure herhalen en tussendoor kruipolie gebruiken. WD-40 is géén kruipolie! Het doet heus wel iets, maar niet zo goed als imal (ik maak alles los).
Heb je de tijd niet, of lukt het niet? Ga naar een electronica winkel (of online bij bv Conrad) en koop een bus freezer. Crank warm stoken en vries spray op de pedaalas spuiten. De crank zet uit, de as krimpt en het komt los.
Die methode heb ik maar 1x moeten toepassen nadat een kennis de pedaalas rond gedraaid had met fout gereedschap.
En de pedaalsleutel een goeie tik verkopen met de hamer werkt ook goed.
Tegenwoordig heb ik voor zoiets een elektrische slagmoersleutel. Die ratelt zó hard dat alles wel los komt.
Wel dubbelchecken dat je de goede richting uitdraait, beide kanten hebben niet dezelfde draad.
Of heb je de cranks al verwijderd?
[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 02-03-2020 10:04 ]
@NeoPhire Dat is wel een paardenmiddel hoor. Ik zou eens beginnen met een pijp over de sleutel schuiven en zo je kracht vergroten door de langere arm.Ramon 73 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:55:
[...]
In dergelijke gevallen wordt het warmte/koude inzetten. Verwarm de crankarm snel met een brander of sterke verfföhn. Het aluminium zet meer uit dan de stalen pedaalas, het zaakje krijgt ruimte, kruipolie ertussen spuiten en paar keer herhalen.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Als je wat tijd in bijvoorbeeld de file over hebt, luister eens naar de trainerroad podcast, daar kan je een hoop van opsteken wat betreft training (zonder dat je gelijk een abo afsluit en een smarttrainer koopt, hoewel het bij mij daar na een jaar podcast utieindelijk wel op uit is gedraaidGalois schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:45:
Ik wil vooral mijn snelheid op de lange afstanden verhogen.
Op 7 juni ga ik een halve triathlon doen en wil over die 90 km een gemiddelde van 35 kmh kunnen halen.
Dat lukt mij nu over de kwart afstand (makkelijk), maar voor de halve heb ik daar nog wel wat voor nodig.
Las dat intervallen hierbij goed kunnen helpen, vandaar dat ik dat van plan ben om vaker te doen en ben erg benieuwd naar de ervaring van jullie die ook deze intervaltrainingen doen.
om een lange afstand op een hoger tempo (dan wat je nu aankan) te rijden, kan je van 2 kanten benaderen. Voor 90 km kan je bijvoorbeeld op 85% van je threshold rijden. Als je een FTP hebt van 250 betekend dat je dus 90 km lang 212,5 watt gaat trappen. Voor een TT of triathlon is het voornamelijk een steady pace, dus hoef je minder rekening te houden met versnellingen tussendoor.
Als je sneller wilt zijn moet je meer watts zien te trappen, je kan die 85% proberen te verhogen naar bv 90% of zelfs 95%*, maar daarvoor moet je verschrikkelijk veel duurtraining doen om op 237.5watt continu uit te komen. Wellicht gaat je FTP ook nog minimaal omhoog en kom je dus na 16* uur per week in het zadel uit op 95% van 270* watt en rij je na heel veel training je 90 km op 256 watt. (de uren die je moet maken om dit percentage te verhogen zijn met name onder je threshold)
De andere benadering is dat je met intervallen (sweetspot, threshold, vo2max) je FTP effcient kan verhogen. Je traint met 4* uur per week naar een FTP van 300*, terwijl die 85% gelijk blijft. Je zit dan ook op een pacing van 255 watt die je 90 km vol kan houden. Met het grootste verschil dat je dit met een kwart van de tijd bereikt, + je hebt extra power voor klimmetjes, sprintjes etc.
Voor pro's is het uiteraard een ander verhaal, die hebben de tijd om beide te combineren en is het ook nodig om lang op 95% van een hoog FTP te kunnen rijden. anders kan je niet op dat niveau mee.
*alle getallen zijn natuurlijk voorbeelden ter indicatie, het is te persoonlijk om daadwerkelijk te zeggen dat iemand zoveel % voor zoveel tijd kan volhouden of dat je dit % met x kan verhogen, zelfde voor je FTP verhogen. Maar, ik zat na 2 maanden indoor training met een FTP verhoging van 262 naar 279. Ik hoop in mei de 300 aan te kunnen tikken, dan rij ik de Cimes de Waimes (90 km MTB marathon in de Ardennen).
Misschien dat @DDX hier wat zinnigs over kan zeggen, met de uren en type ritjes die hij op de fiets maakt zou hij volgens deze theorie makkelijk op een hoog % van zijn FTP kunnen rijden, zonder dat het een belachelijk hoog FTP is (en dan ook nog relatief naar je gewicht uiteraard (watts/kg), een FTP van 250 kan al heel wat zijn als je 60 kg weegt)
[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 02-03-2020 11:16 ]
Wat is het nut van een KOM te hebben als er niemand anders mag meerijden?Joindry schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:02:
@CedricD Heb jij nu serieus vorige week de KOM genomen op dat stukje "Moubekestraat" waar ik vorig seizoen hier over bezig was? Dan zal ik mezelf maar een ander stukje zoeken mijn eerste KOM te halen...
@havana waarom geen trappers? In Vlaanderen best een ingeburgerd woordje.
hier in VL zie je ook de meest maffe combinaties van segmenten om toch maar vrij uniek te zijn en zo hoog te eindigen in de rangschikking.
Paardenmiddel is het eigenlijk niet. Beter even met warmte/koude aan de slag om de (vastgevreten) verbinding los te schrikken. Ga je met extra kracht en verlengpijpjes aan de slag, is de kans groot om de kop van de pedaalas te beschadigen.SirLenncelot schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:31:
[...]
@NeoPhire Dat is wel een paardenmiddel hoor. Ik zou eens beginnen met een pijp over de sleutel schuiven en zo je kracht vergroten door de langere arm.
Ieder zijn eigen voorkeuren, maar ik verkies om het niet te forceren. Paar keer verwarmen/koelen en imal spuiten. Dan de sleutel erop en een ferme tik verkopen met een hamer. Normaal gesproken komt het gewoon los.
Hij mocht, maar ik had gewoon vriendelijk verzocht niet beter te doenTarkin schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:31:
[...]
Wat is het nut van een KOM te hebben als er niemand anders mag meerijden?
Gewoon omdat ik nog nooit een KOM gehaald heb. Als gewone sterveling (die 50u+ per week aan een bureau zit) is dat wel eens iets wat tof lijkt.
Ik weet ook dat ik met mijn astma, bureauwerkersrug en levensstandaard nooit de sterkste zal zijn die ergens passeert. Maar toch, een mens mag dromen.
Ik weet ook dat het hele KOM gedoe een lege doos is, waar massaal in valsgespeeld wordt. Maar toch.
Wat ik grofweg mee wil kunnen nemen is een paar schoenen, sokken, broek en shirt, evt reservefietsshirt voor de volgende dag en wat toiletspullen. Kom ik dan uit met een 10 liter zak of is die veel te groot/klein?
En hoe rijdt het met zo'n uitstekend gevaarte, wiebelt dat alle kanten op of is dat redelijk goed te fixeren? Ik neig bijvoorbeeld naar zoiets: https://nl.aliexpress.com...0209.html?channel=twinner
Wellicht zijn er ook mensen die iets kunnen zeggen over de kwaliteit van Ali tassen? Scheelt het veel in vergelijking met bijvoorbeeld Topeak, een merk dat ik op Nederlandse websihops tegenkwam?
Zéér goede vraag, mocht iemand hier een stukje over willen schrijven, zeer welkom.coelho schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:05:
Om ook een set kleding en schoenen mee te kunnen nemen op mijn racefiets, om bijvoorbeeld een rit met overnachting te maken, ben ik op zoek naar een geschikte tas. Volgens mij rijden meerdere mensen hier wel eens met zo'n grote zadeltas (@DDX bijvoorbeeld, meen ik me te herinneren?). Als ik zo'n tas bij de vrienden van Ali bestel, dan ben ik voor €25 of minder klaar, afhankelijk van uitvoering. Maar hoe groot moet zo'n tas nou zijn?
Wat ik grofweg mee wil kunnen nemen is een paar schoenen, sokken, broek en shirt, evt reservefietsshirt voor de volgende dag en wat toiletspullen. Kom ik dan uit met een 10 liter zak of is die veel te groot/klein?
En hoe rijdt het met zo'n uitstekend gevaarte, wiebelt dat alle kanten op of is dat redelijk goed te fixeren? Ik neig bijvoorbeeld naar zoiets: https://nl.aliexpress.com...0209.html?channel=twinner
Wellicht zijn er ook mensen die iets kunnen zeggen over de kwaliteit van Ali tassen? Scheelt het veel in vergelijking met bijvoorbeeld Topeak, een merk dat ik op Nederlandse websihops tegenkwam?
Ook hier slaat het bikepacking virus toe. Deze zomer voor het eerst een weekendje doen en ik begin nu ook wat rond te kijken
Prop je kleding in een plastic zak en je kunt meten hoeveel liter je ongeveer nodig hebt. Of je probeert het uit met een normale rugzak.coelho schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:05:
Om ook een set kleding en schoenen mee te kunnen nemen op mijn racefiets, om bijvoorbeeld een rit met overnachting te maken, ben ik op zoek naar een geschikte tas. Volgens mij rijden meerdere mensen hier wel eens met zo'n grote zadeltas (@DDX bijvoorbeeld, meen ik me te herinneren?). Als ik zo'n tas bij de vrienden van Ali bestel, dan ben ik voor €25 of minder klaar, afhankelijk van uitvoering. Maar hoe groot moet zo'n tas nou zijn?
Ik ben overigens ook regelmatig in de verleiding om fiets dingen bij Ali te bestellen. Meestal is dat een teleurstelling. Kleding, gereedschap, lampjes zijn eigenlijk allemaal van bedenkelijke kwaliteit. Beste was nog een 8€ fiets-zonnebril die het wel lang gedaan heeft. Ergo, ik zou niet bezuinigen op een tas die je (waardevolle) spullen moet beschermen en ook nog eens veilig op je fiets moet zitten. Ik heb hem zelf niet (fiets gewoon met rugzak) maar ik had even interesse in de backloader van ortlieb Ze hebben er ook een blogje over: https://www.mantel.com/blog/topeak-bikepacking-tassen
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
daar ben ik het totaal mee oneensSirLenncelot schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:58:
[...]
Prop je kleding in een plastic zak en je kunt meten hoeveel liter je ongeveer nodig hebt. Of je probeert het uit met een normale rugzak.
Ik ben overigens ook regelmatig in de verleiding om fiets dingen bij Ali te bestellen. Meestal is dat een teleurstelling. Kleding, gereedschap, lampjes zijn eigenlijk allemaal van bedenkelijke kwaliteit. Beste was nog een 8€ fiets-zonnebril die het wel lang gedaan heeft. Ergo, ik zou niet bezuinigen op een tas die je (waardevolle) spullen moet beschermen en ook nog eens veilig op je fiets moet zitten. Ik heb hem zelf niet (fiets gewoon met rugzak) maar ik had even interesse in de backloader van ortlieb Ze hebben er ook een blogje over: https://www.mantel.com/blog/topeak-bikepacking-tassen
Fietslamp werkt al 3 jaar naar behoren, gereedschap wat je maar zelden gebruikt is meer dan prima.
Denk aan cassette afnemer (zo'n dopje voor 1 euro)
Sleutel om remschijf te wisselen (4 euro)
Fietsbril idd.. erg weinig en al 3 jaar plezier van.
Fietskleding, voor 2 tientjes heb je een bib met jersey waar ik prima 2 jaar op kan fietsen, en met die zeem houd ik het ook prima 100km vol..
Qua broek kan ik me voorstellen dat je graag een castelli / assos zeem wilt.. maar daar is de prijs ook wel heel wat hoger.
Een jersey is een jersey, voor 12 euro koop je zo nog eens wat anders
Op Fok! hebben afgelopen zomer 2 heren ook via aliexpress fietstassen gekocht. Ze vonden de kwaliteit meer dan prima. Spul bleef goed zitten, ritsen van goede kwaliteit.
Weet alleen het merk niet meer, maar kan er ff naar vragen.
Of misschien dat DDX het nog weet.. (het waren de groninger en de Fries
Verder heb ik aardig wat spullen via AliExpress in huis voor de fiets en het gros is echt wel goed. Ik gebruik bijvoorbeeld dagelijks een lamp op de fiets, inmiddels voor het 3e jaar. Uiteraard kun je ook tegen slechtere spullen aanlopen.
Edit:Flipmo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:33:
[...]
Fietsbril idd.. erg weinig en al 3 jaar plezier van.
[...]
Laat ik het anders zeggen: ik zou nooit een goedkope Ali bril kopen. Het zijn je ogen!
[ Voor 43% gewijzigd door Grin op 02-03-2020 19:32 ]
Dat is inderdaad ook een goede tip. (Goede kwaliteit) inbus in de slagmoersleutel of slagschroevendraaier (wellicht deze laatste iets vaker in de DIY kist te vinden) en gaan met die banaan. Die stoppen energie in de torque met hun slagen en daardoor komt het inderdaad los.Ramon 73 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:55:
[...]
Ik heb zo'n zadeltas gehad, van apidura.coelho schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:05:
Maar heb hem na paar ritjes aan de kant geschoven want beviel mij totaal niet:
-bij beetje aanzetten ging tas lekker heen en weer (merk je helemaal als je in heuvels/bergen gaat fietsen)
-ik kwam er soms met mijn benen tegenaan
-inpakken is lastig, want zware spullen doe je het best onderin (tegen zadelpen aan) in tas
-je kan niet beslissen dat je 1 jas meeneemt ofzo want dat is tas niet genoeg gevuld en krijg je hem niet handig dicht/niet helemaal in model, zo heb ik tijdens een lange tocht maar 2 extra broeken meegenomen om tas in model te krijgen. (en dan had ik nog wel kleine model van 8 liter oid)
-oppassen voor schuurplekken op zadelpen of waar de tas tegen je frame aankomt
Daarna heb ik apidura (rapha variant omdat ik die mooier vond kwa kleur) stuurtas gekocht voor lange ritten.
Je kan er net iets minder in meenemen maar voor ritten die ik ermee heb gemaakt ideaal en ook prima te gebruiken als je besluit maar 1 jack met wat losse splullen. (powerbank/batterijen voor lamp etc) wilt meenemen.
Inmiddels heb ik vorig jaar ook een zadeltas besteld die met frame en speciale snelspanner bevestigd wordt.
Alle nadelen die ik hierboven opnoem zijn daarmee opgelost.
Ik had hem vorig jaar besteld in de hoop dat ik hem voor mijn rit in juni naar Frankrijk kon gebruiken, maar door vertragingen pas in Oktober oid geleverd.
Maar inmiddels paar lange ritten (en weekendje) mee gereden.
Alleen mag je budget wat ophogen
https://www.tailfin.cc/pr...ropack-s-rigid-seat-pack/
Schoenen meenemen is trouwens wel een dingetje, met zo'n zwing zadeltas of stuurtas niet te doen.
In grote zadeltas krijg je het met beetje proppen misschien nog wel in tas maar ik kreeg het niet in mijn apidura tas iig.
De tailfin zou ik wel schoenen in kunnen krijgen.
Voor woon-werk heb ik gewoon permanent schoenen op werk staan. (en ruil voorraad kleding eens in de week/2 weken om)
Voor mijn weekend tripjes heb ik deze gekocht :
https://skinners.cc/
Zoals ik het doe is idd veel uren maken, vaak met lage harstlag want om nou iedere dag volle bak te rijden ga ik niet volhouden.Prulleman schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:01:
[...]
Misschien dat @DDX hier wat zinnigs over kan zeggen, met de uren en type ritjes die hij op de fiets maakt zou hij volgens deze theorie makkelijk op een hoog % van zijn FTP kunnen rijden, zonder dat het een belachelijk hoog FTP is (en dan ook nog relatief naar je gewicht uiteraard (watts/kg), een FTP van 250 kan al heel wat zijn als je 60 kg weegt)
Daardoor kan ik idd lang op hoog % van ftp rijden.
Kom wel eens thuis van ritten van 6 uur ofzo waarbij ik dan 260w np gereden heb.
Mijn ftp weet ik niet precies, ben niet zo van het meten hiervan. Zeker in Nederland zijn er weinig momenten dat ik ff lekker flink stuk gas kan geven.
Vorig jaar in de zomer met klimmetjes was het denk zo rond de 320w (met 68kg)
Maargoed ook die waardes heb ik dan op de Mont Ventoux gehaald terwijl ik daarvoor 4u gefietst heb om bij de Mont Ventoux te komen.
Strava schat hem nu op 270w, maar dat lijkt mij stug als ik dat over 6 uur haal
Dus als ik gericht daarop zou trainen zou die stuk hoger kunnen zijn, maar ik haal mijn motivatie juist uit lange ritten maken.
Soms moet ik mijzelf trouwens wel ff motiveren om intensief ritje te maken.
Vooral met woon-werk ritjes is dat soms best lastig en zit ik gewoon steeds met gemiddelde hartslag van 110-120 oid. (met dan 210w np)
Gisteren lekker rit over strand gemaakt en toen hele stukken boven de 300w getrapt, net ff andere prikkel en motivatie.
[ Voor 24% gewijzigd door DDX op 02-03-2020 22:05 ]
De enige opmerking waar ik iets meer over wil weten is de volgende:
Dit lijkt me aardig om op een hotelkamer of door de tuin rond te lopen, maar ik neem aan dat je deze niet gebruikt om 's avonds nog even een dorpje in te wandelen om een hapje te gaan eten? Of vergis ik me?DDX schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:50:
[...]
Voor mijn weekend tripjes heb ik deze gekocht :
https://skinners.cc/
Nou zijn mijn schoenen niet reusachtig, als ik iets mee zou nemen, dan pak ik licht en zou ik aan een paar sneakers denken. Ondergoed en sokken kun je er al in doen om op te vullen. Had gehoopt dat het wel zou passen in bijvoorbeeld een 6 of 10 liter tas. Maar goed te horen dat je deze dus niet kleiner kunt opspannen, daar was ik blind van uit gegaan.
Vergis je niet in hoeveel ruimte schoenen innemen en ook nog eens onhandig kwa formaat.coelho schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:07:
Dank voor je uitgebreide reactie, enorm gewaardeerd! Ik ga een en ander eens heroverwegen.
De enige opmerking waar ik iets meer over wil weten is de volgende:
[...]
Dit lijkt me aardig om op een hotelkamer of door de tuin rond te lopen, maar ik neem aan dat je deze niet gebruikt om 's avonds nog even een dorpje in te wandelen om een hapje te gaan eten? Of vergis ik me?
Nou zijn mijn schoenen niet reusachtig, als ik iets mee zou nemen, dan pak ik licht en zou ik aan een paar sneakers denken. Ondergoed en sokken kun je er al in doen om op te vullen. Had gehoopt dat het wel zou passen in bijvoorbeeld een 6 of 10 liter tas. Maar goed te horen dat je deze dus niet kleiner kunt opspannen, daar was ik blind van uit gegaan.
De skinners sloffen (want dat zijn het eigenlijk) kan je ook prima stukje buiten op wandelen.
Misschien dat je wat vreemde blikken krijgt maar ik zou er zo paar km op kunnen lopen.
Slippers zie je ook wel eens bij bikepackers, die hangen ze dan aan hun zadeltas.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic