En als je lieft kijkt dan fietst @ElGreco wel met je meeElGreco schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:51:
[...]
Probeer het eens met deze link
https://ridewithgps.com/r...8m5DVBkoiuT9ychV6wwDSj0o2
Starten bij P2 Muiden. Direct naast de snelweg, kun je je auto goed kwijt en als je klaar bent genoeg Horeca in de nabijheid om even bij te tanken.
De sporthal in Almere waar je naar refereert staat in the middel of nowhere.
Cola stop bij Batavia Stad, eenmaal de dijk over lunchen bij Broekerhaven (De Woeste Hoogte) en dan dooorrrrrr naar de finish.
@Flipmo Thanks voor de tips. Wij gaan over een aantal weken ook naar Europarcs Kohnenhof, dus dit komt zeker van pas!
(Ik moet nog wel even beslissen of de racefiets of MTB meegaat, want er past maar 1 fiets naast de MTB van mijn zoon op de fietsendrager...)
(Ik moet nog wel even beslissen of de racefiets of MTB meegaat, want er past maar 1 fiets naast de MTB van mijn zoon op de fietsendrager...)
Dat is wel een pittig rondje! Ik woon in Amsterdam Noord dus zou hem vanaf huis kunnen rijden maar voor mij aan de lange kant. Ik zie dat je de Uitdammerdijk overslaat, waarschijnlijk omdat deze lange tijd dicht was, maar daar kan je weer overheen . Dit is mijn standaard 60k rondje:ElGreco schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:51:
[...]
Starten bij P2 Muiden. Direct naast de snelweg, kun je je auto goed kwijt en als je klaar bent genoeg Horeca in de nabijheid om even bij te tanken.
Cola stop bij Batavia Stad, eenmaal de dijk over lunchen bij Broekerhaven (De Woeste Hoogte) en dan dooorrrrrr naar de finish.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Klopt! D'r was een dijk dicht toen wij reden.Voordeel is dan wel dat je een stuk dijk minder meepakt, iets minder wind pakken.
325hm? Hoe vaak ben je van de dijk gewaaid?ElGreco schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:51:
[...]
Hij wil.
Sounds like a plan!sapphire schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:33:
[...]
Mag ik je aanbod bewaren voor volgend jaar, misschien met een groepje van hier, kan @bwernsen ook mee
Had je bij moeten zijn!klaaas schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:51:
[...]
325hm? Hoe vaak ben je van de dijk gewaaid?
Ik heb ongeveer hetzelfde rondje een keer andersom gereden en destijds op zo'n 200 hm uitgekomen. Mocht je dus op zien tegen de hm zou ik 'm met de klok meerijden.klaaas schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:51:
[...]
325hm? Hoe vaak ben je van de dijk gewaaid?
Ik heb hem ook nog op de bucketlist staan. Lijkt me leuk een keer met gezelschap te doen, maar ben wel een totale groepride n00b
Leuk!
Als Social Ride hebben we hem centraal in Muiden laten starten, genoeg (gratis) parkeerterrein, we hadden een (snelle) stop in de haven van Lelystad bij een snackbar, publieke toiletten om de hoek, met een optie om bidons te vullen. Daarna in een gesloten peleton de dijk over en aan de overkant bij de Woeste Hoogte een lekkere lunch. Ze zijn hier helemaal ingericht op fietsers en best wel nette prijzen.
Als Social Ride hebben we hem centraal in Muiden laten starten, genoeg (gratis) parkeerterrein, we hadden een (snelle) stop in de haven van Lelystad bij een snackbar, publieke toiletten om de hoek, met een optie om bidons te vullen. Daarna in een gesloten peleton de dijk over en aan de overkant bij de Woeste Hoogte een lekkere lunch. Ze zijn hier helemaal ingericht op fietsers en best wel nette prijzen.
[ Voor 90% gewijzigd door McMiGHtY op 25-09-2025 20:29 ]
Als de koplamp zichtbaar op de grond schijnt, dan is het volgens mij goed. Tegenwoordig laten veel mensen hun lamp recht vooruit schijnen en met die krachtige ledlampen vind ik dat echt een ramp.Demonslayer schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:52:
[...]
De koplap schijnt iets van 5-7 meter voor me op de grond maar ik zal eens van een aftandje kijken of ik de lamp verder naar beneden moet laten richten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik andere weggebruikers verblind.
Ja ik heb bouw/gewicht juist een beetje tegen daarin, 82kg, kan wellicht 5-6kg kwijtraken maar echt licht zal ik nooit gaan worden omdat ik ook 195 lang benMistraller schreef op donderdag 25 september 2025 @ 01:08:
[...]
Als je wind mee hebt is de 11 heerlijk. Ik heb, toen ik mijn fiets kocht meteen een 11-25 (11spd) erop gezet. (Met een compact 50/34 voor) Een echte polder cassette dus. Veel kleine stapjes, heerlijk. Ben er ook al eens de oude holleweg mee opgefietst. Is wel een beetje harken, maar ik heb mijn gewicht ook mee.
Nee dat je altijd nog kunt wisselen ben ik me van bewust idd, zelf dingen doen en de fiets onderhouden zal sowieso wel even een verandering qua mindset worden maar komt vast goed allemaal. Maar kan zelf voor mijn gevoel dan beter met een 11-34 beginnen omdat ik daar vrijwel alles mee kan rijden verwacht ik, en mocht ik dan de behoefte hebben voor kleinere stappen op vlakken ritten of de veluwe kan ik altijd nog eens kijken of ik het het waard vindt daarvoor iets als 11-25 of 11-28 ernaast te hebben.Later nog een 11-34 erbij gekocht, dan peddelt het wat lekkerder als je in Z-Limburg wilt rijden, of wellicht een serieuze klim gaat doen in Frankrijk of zo. Maar dan heb je dus tussen ieder kransje wel een wat grotere sprong. Een cassette wisselen is niet moeilijk.
Vindt alleen de opties qua nieuwe fietsen met een 2x11 set (Shimano 105 bijv.) een behoorlijke hoge meerprijs hebben t.o.v. 2x10 dus even kijken nog even nadenken of ik het dat waard vindt qua meerprijs. Prijsverschil tussen 2x10 en 2x8/2x9 is dan weer vrij weinig vaak dus minimaal 2x10 lijkt me wel een no-brainer in ieder geval.
Even gezocht, en inderdaad inderdaad, bij 200W is het rendement van de 1e versnelling 91%, nog minder bij lagere vermogens. Verklaart ook meteen waarom ik de 4e versnelling altijd zo rot heb gevonden om in te trappen en eigenlijk altijd over voor de 3 of 5 danGWBoes schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:25:
@!mark Ik vermoed dat je ook veel gaat merken van de extra rendement van derailleur versnellingen. De Alfine 11 (welke iets hoger in de markt ligt dan de 8 welke eigenlijk een Nexus is) heeft tussen de 90% en 97% rendement(met het laagste rendement in de hoogste en laagste versnellingen) terwijl derailleur versnellingen nauwelijks onder de 98% komen.
Ik heb een stadsracefiets met Alfine 8 naaf en voel direct de extra weerstand in de naaf zodra je buiten de 1:1 versnelling komt, vooral bij ligt meetrappen bij uitrollen.
Dan durf ik het bijna wel aan te gokken dat ik op op een wielrenfiets met 13% lichter verzet, beter rendement en alle andere voordelen toch wel boven moet komen.
Uiteraard, dat gewicht moet naar boven, dat het zwaar is en blijft is ook helemaal niet erg en geeft juist ook weer voldoening als je boven komt. Alleen alles wat technisch mogelijk is om dit op een prettige manier te doen waarop je normaal kan blijven draaien is wel zo fijnRequiem19 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:40:
En 16% blijft natuurlijk op elke fiets (op een e-bike na😉) gewoon retezwaar.
Wat dat betreft hebben de meeste toerfietsen nog veel lichtere verzetten zo te zien doordat die een triple voorblad hebben (krijg je bijv. een 26-34 ofwel 1.63m vooruit per omwenteling), maar een wat meer sportieve/racefiets spreekt mij meer aan om ook wat sneller mee te gaan rijden dan tourfietsen die vaak nog steeds de zithouding/stuurhoogte van een stadsfiets hebben. Ik verwacht van een tourfiets te weinig verbetering in snelheid om daar veel geld aan uit te geven wat ik nu heb zegmaar. Behoefte aan veel bepakking is er ook niet echt.
[ Voor 3% gewijzigd door !mark op 25-09-2025 20:14 ]
In navolging hierop ook het plaatje bij het praatje :-)MisterEagle schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:33:
korte update, vanavond heb ik bij een LBS een tweedehands Trek {model horen jullie morgen}, alu, volledig tiagra, gekocht. Geduld is niet mijn sterkste kant :-) en volgende week jarig dus mooi moment om gewoon mezelf te verwennen.
De LBS geeft trainingen in m'n buurt en brengt de fiets morgenavond voor mij mee, dan kan ik hem vlakbij oppikken. Prima service zover en het advies was ook fijn.
Meteen wel een gewetensvraag/dilemma. Wat voor pedalen doe ik het beste aan? Vooralsnog heb ik er normale op laten zitten vooral om eerst meer vertrouwd te raken, of beter meteen 't diepe in en voor een spd gaan?
edit: ik zou zelf bv nooit m'n zadel zo hoog zetten dat ik al amper bij de grond kan vanaf m'n zadel, maar qua fietshouding is het perfect. Ik ben alleen bang dat ik daar al even aan moet wennen zeg maar dat het uitdraaien vaker fout gaat dan mij lief is
:strip_exif()/f/image/AGwlrd94UHfiLXBVs5XTNFw3.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu strava aanmaken en opzoek naar wat fijnzittende kleding, heb opzich wel broeken met zeem maar allemaal net te groot waardoor ik alsnog niet op het zeem zit.
Komende week eerst paar kilometers rijden.
Bedankt allemaal voor de tips zover! Ik ga ook z.s.m. klikpedalen erop zetten.
@MisterEagle
Zit nog even terug te lezen en zie dat een paar anderen hier het over SPD en SPD-SL hebben. Let even goed op wat je koopt hier, want SPD moet je volgens mij een MTB schoen bij kopen, schroefpunten zijn anders. Zou jammer zijn als je daar pas thuis achterkomt.
Zit nog even terug te lezen en zie dat een paar anderen hier het over SPD en SPD-SL hebben. Let even goed op wat je koopt hier, want SPD moet je volgens mij een MTB schoen bij kopen, schroefpunten zijn anders. Zou jammer zijn als je daar pas thuis achterkomt.
Laat maar weten tegen die tijd als je wilt.sapphire schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:33:
[...]
Mag ik je aanbod bewaren voor volgend jaar, misschien met een groepje van hier, kan @bwernsen ook mee
Zo'n rondje is met meer mensen natuurlijk leuker.
Ben daar nog nooit gestopt, maar eens doen fiets er vaak genoeg langs. (al is het meestal te vroeg of te laat in de rit)McMiGHtY schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:57:
aan de overkant bij de Woeste Hoogte een lekkere lunch. Ze zijn hier helemaal ingericht op fietsers en best wel nette prijzen.
Zo'n 300+ rit staat ook wel op mijn lijstje..
Komende dagen even niet, gisteren eindigde mijn laatste trainingswedstrijd van het seizoen helaas op het asfalt...
Komende dagen even niet, gisteren eindigde mijn laatste trainingswedstrijd van het seizoen helaas op het asfalt...
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Ben dan toch wel benieuwd wat je hiervoor betaald hebt.MisterEagle schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:26:
[...]
In navolging hierop ook het plaatje bij het praatje :-)
[Afbeelding]
Nu strava aanmaken en opzoek naar wat fijnzittende kleding, heb opzich wel broeken met zeem maar allemaal net te groot waardoor ik alsnog niet op het zeem zit.
Komende week eerst paar kilometers rijden.
Bedankt allemaal voor de tips zover! Ik ga ook z.s.m. klikpedalen erop zetten.
@Mistraller een 11-25 achter en dan een 50/34 voor? Kan je dan niet ‘beter’ naar 52/36 voor gaan?
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Rondje Markermeer kom je niet echt in de buurt van de 300 hoor, tenzij je er natuurlijk grote lus bijpakt.StevenK schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:28:
En rondje IJselmeer tja, de dijk kan je de komende 10 jaar nog niet fietsend over ben ik bang...
Dan had je afgelopen weekeinde mee kunnen doen met de BRM300 vanuit AlkmaarStevenK schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:28:
Rondje Zuiderzee komt dan in de buurt denk ik..DDX schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:38:
[...]
Rondje Markermeer kom je niet echt in de buurt van de 300 hoor, tenzij je er natuurlijk grote lus bijpakt.
En rondje IJselmeer tja, de dijk kan je de komende 10 jaar nog niet fietsend over ben ik bang...
Gaat die dijk echt nog zo lang duren?
Tja, prioriteiten.McMiGHtY schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:40:
[...]
Dan had je afgelopen weekeinde mee kunnen doen met de BRM300 vanuit Alkmaar
Zaterdag verzorging voor de kids bij een MTB marathon, zondag NK oude mannen gereden.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
die komt meer in de buurt van 400McMiGHtY schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:41:
[...]
Rondje Zuiderzee komt dan in de buurt denk ik..
Volgens mij wel ja, zou eerst van 2019 tot 2022 dicht zijn.Gaat die dijk echt nog zo lang duren?
Laatste status zover ik weet :
https://www.fietsersbond....tsen-over-de-afsluitdijk/
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D46053Het project heeft inmiddels al enige jaren vertraging opgelopen en vooralsnog lijkt ook de huidige planning van 2030 uiterst twijfelachtig. Een heet hangijzer lijkt nu vooral de door de provincie Fryslân gewenste verbreding van de brug in Kornwerderzand. Een politiek spel rondom de draaibrug bij Kornwerderzand. Ondernemers in Friesland willen een bredere doorvaart en dat past niet met een draaibrug. Ze willen dat de draaibrug wordt vervangen door een basculebrug. Maar dat zorgt voor behoorlijke meerkosten, die nog niet gedekt zijn. Voorlopig is dit nog getouwtrek tussen ministerie en provincie.
MOTIE VAN HET LID GRINWIS C.S.
Voorgesteld tijdens het Notaoverleg van 25 november 2024
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat vanwege werkzaamheden de bruggen bij Den Oever en
Kornwerderzand en daarmee het prachtige tientallen kilometerslange
fietspad op de Afsluitdijk reeds sinds 1 april 2019 niet toegankelijk is voor
fietsers, en dat deze afsluiting nog jaren, mogelijk zelfs meer dan een
decennium, zal voortduren;
overwegende dat momenteel fietsbussen worden ingezet om het fietspad
tussen de sluizen bereikbaar te maken voor fietsers, dat deze bussen vijf à
zes ton per jaar kosten en, als de openstelling van het fietspad nog lang
op zich laat wachten, deze vorm van fietstransport uiteindelijk duurder zal
uitpakken dan het aanleggen van tijdelijke fietsbruggen;
verzoekt de regering, in samenspraak met de provincies Friesland en
Noord-Holland, de Kamer met behulp van een transparante berekening t
informeren over bij welke mate van vertraging in de aanpak van de
bruggen (en sluizen) in de Afsluitdijk de aanleg van tijdelijke fietsbruggen
als alternatief voor de huidige fietsbussen aantrekkelijk is, en over de
consequenties die de regering aan de uitkomst verbindt,
en gaat over tot de orde van de dag
[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 25-09-2025 22:03 ]
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic