Gij ziet dat toch niet juist, het is vooral een broedplaats om vast te stellen waarover wel en waarover niet gesproken mag wordenjorrefunk schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:33:
Een forum is toch meer om raad te vragen en advies te geven, me dunkt.
Het een sluit het ander niet uit. En bovendien kun je ook op de "blogpost" reageren met ongevraagd advies. Je zou bijvoorbeeld kunnen adviseren om de spiegel er af te halen aangezien dat gewicht bespaard wat bij een klim wel wenselijk isjorrefunk schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:33:
Een forum is toch meer om raad te vragen en advies te geven, me dunkt.
Het moet niet zijn dat alle posts hier in Linda/Libelle stijl geschreven worden, of starten met 'Lieve Goedele...'
Imo is er niks mis mee met zulke posts, met mate. Als in, er moet wat nieuws te delen zijn. Ben je ergens (voor jou iig) bijzonders geweest, voor het eerst meer dan 100km gefietst, je begonnen bent met interval training, whatever. Maar als iedereen elke tocht die gereden wordt hier gaat delen, dan hebben we een extra topic nodig.Prulleman schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:19:
@La1974 de blog style posts hier zijn vaak wel het meest geliket. Dus beetje flauw inderdaad om er nu een punt van te maken
Ik herhaal mijn eigen, maar het wordt hier inderdaad een boeltje (door sommigen).
Jammer want op het fiets.nl forum is het ook al niet meer leuk (door sommigen).
Jammer want op het fiets.nl forum is het ook al niet meer leuk (door sommigen).
Man man man, waar gaat het nu weer over? Laat mensen lekker posten wat ze willen posten, als dat lange verhaal je niet aanstaat dan stop je toch na 3 zinnen met lezen en ga je lekker door... met de volgende post over zadeltasjes, wel of niet tubeless of ventieldopjes wel of niet.... maar net waar je wel interesse in hebt.
beetje leven en laten leven zou ik zeggen
beetje leven en laten leven zou ik zeggen
Dat dus. Ik lurk hier voornamelijk, lees wat ik wil lezen, en als ik iets niet interessant vind dan skip ik naar de volgende. Soms lees ik 3 weken niet, soms 6x per dag, en wil ik zelfs nog wel eens zelf wat typen. Meestal denk ik dat ik weinig nuttigs te melden of toe te voegen heb, dus dan hou ik m'n kop (toetsenbord?!?). Het zal vast geregeld voorkomen dat ik denk dat wat ik typ wel nuttig is, maar dat anderen daar 100% anders over denkenWebgnome schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:55:
@jorrefunk de vraag is, waarom is het niet meer interessant? En wat doe je er zelf aan om het weer interessant te maken?
Denk dat het het belangrijkste is dat we het een beetje vriendelijk houden tegenover elkaar, en dan komt alles wel goed toch?
[ Voor 17% gewijzigd door derx666 op 23-09-2025 10:00 ]
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Dan kun je dat toch gewoon blijven doen? Dat er soms mensen 'door heen fietsen' met ervarings verhalen is toch niet heel verkeerd ( verwijst naar de titel van dit topic..). Wat dat betreft blijf gewoon mee doen, je eigen vragen stellen etc.jorrefunk schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:00:
Ik stelde hier soms vragen en ik gaf hier soms antwoorden op vragen wat volgens mij de kern van een forum op Tweakers is. En dat gaat meestal heel goed want ik volg nog andere topics op Tweakers.
Ik doe niet anders, of het nu gaat in het indoor topic hoe het zit met vermogen of hier in dit topic over wat mensen doen om zichtbaar te zijn nu het weer sneller donker word. Echter je vingers er vanaf trekken met een ' ja vroeger was alles leuker' is een klein beetje flauw.
Resume, doe lekker mee en blijf je vragen stellen en jaag de nodige discussies aan?
Het moet altjid vriendelijjk blijven dat lijkt mij evident. En als het op de man gaat, spreek elkaar er op aan en laat het het ergste geval door een mod oplossen en weer door.derx666 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:00:
[...]
Dat dus. Ik lurk hier voornamelijk, lees wat ik wil lezen, en als ik iets niet interessant vind dan skip ik naar de volgende. Soms lees ik 3 weken niet, soms 6x per dag, en wil ik zelfs nog wel eens zelf wat typen. Meestal denk ik dat ik weinig nuttigs te melden of toe te voegen heb, dus dan hou ik m'n kop (toetsenbord?!?). Het zal vast geregeld voorkomen dat ik denk dat wat ik typ wel nuttig is, maar dat anderen daar 100% anders over denken
Denk dat het het belangrijkste is dat we het een beetje vriendelijk houden tegenover elkaar, en dan komt alles wel goed toch?
[ Voor 32% gewijzigd door Webgnome op 23-09-2025 10:05 ]
Ik kijk nog eens goed naar de titel van dit topic en nu is er gedoe omdat iemand zijn ervaring deelt? Als je het gevoel hebt dat het topic niet meer voor jou is, voel je dan ook niet verplicht om hier te blijven. Een afscheidsbrief is ook niet nodig. Het topic zal wel door blijven gaan en wie het wel leuk vind blijft lekker hangen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ziet eruit als een versleuteld barrel en zo rijdt hij wsl ook. Voor dit geld of een beetje meer zou het moeten lukken om een fiets van plm 10 jaar oud van volledig carbon met tiagra of 105 te krijgen. En dan ook met meteen de goede onderdelen en niet en hoop oud ijzer erbij waarmee je zelf mag gaan puzzelen. Als je maat 56 had, dan had ik nog wel iets voor je staan. Mooie volledig carbonnen Cube Agree met 105 en ik zou ongeveer hetzelfde vragen. Niet om reclame te maken maar om maar aan te geven dat dit veel te veel is voor wat je krijgt.MisterEagle schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:52:
Mag ik heel blunt vragen wat ongeveer een juiste prijs zou zijn voor deze fiets? Voor mijn gevoel staat de vraagprijs aan de hoge kant namelijk. Ik heb van de shifters een betere foto gekregen, daar staat tiagra flightdeck op. Weet niet precies welk type het dan is maar op de, door mijzelf opgeknapte, fiets van mijn vriendin zit ook tiagra en dat is allemaal geen rocket science.
Ik heb zelf nog 0 ervaring met wielrennen maar merk als ik op de fiets van mn vriendin zit dat het erg leuk is (en veel te krap 54 framemaat en 1.88)
linkje
https://www.marktplaats.n...miyata-road-winner-carbon
edit: Waarom ik denk dat het te duur is, er staat carbon in de titel maar volgens mij het frame van alu, alleen de voorvork van carbon..
Er zitten dan 2 sturen bij maar geen idee wat daar prijzen echt van zijn. ik zou meteen voor het stuur met de shifters gaan.
Er zit een 105 derailleur op maar de shifters zijn dus tiagra. dus geen complete set (Maakt dat wat uit eigenlijk, kan daar niet zoveel over vinden maar neem aan van niet)
Fiets is al wat jaartjes oud.
Ondertussen zie ik door de bomen het bos bijna niet meer. Heeft iemand een aanrader voor een goede wielren gefocuste fietsenmaker/winkel in regio Wageningen, Amerongen of Tiel? Zou er eentje willen huren voor het eerst maar vooral voor als het bevalt (wat ik verwacht) ook voor hulp bij aanschaf eerste racefiets.
Fiets van mijn vrouw komt van fietsenwinkel Gelderland in Heteren. Goede ervaring gehad. Wellicht daar eens heen bellen of langs gaan? Best een grote zaak, verschillende merken en modellen, er stond toen ook wel wat overjarigs tegen mooie prijzen.Vigni schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:03:
Ondertussen zie ik door de bomen het bos bijna niet meer. Heeft iemand een aanrader voor een goede wielren gefocuste fietsenmaker/winkel in regio Wageningen, Amerongen of Tiel? Zou er eentje willen huren voor het eerst maar vooral voor als het bevalt (wat ik verwacht) ook voor hulp bij aanschaf eerste racefiets.
We komen er overigens niet voor service, dat doe ik zelf of de LBS hier een eindje verderop.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Mijn fiets komt ook daar vandaan! Hele prettige winkelMistraller schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:16:
[...]
Fiets van mijn vrouw komt van fietsenwinkel Gelderland in Heteren. Goede ervaring gehad. Wellicht daar eens heen bellen of langs gaan? Best een grote zaak, verschillende merken en modellen, er stond toen ook wel wat overjarigs tegen mooie prijzen.
We komen er overigens niet voor service, dat doe ik zelf of de LBS hier een eindje verderop.
Maar in de afdaling geeft zo'n spoiler juist de extra downforce die je nodig hebt om zonder te remmen de bochten door te gaanwisselwerking schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:37:
[...]
Het een sluit het ander niet uit. En bovendien kun je ook op de "blogpost" reageren met ongevraagd advies. Je zou bijvoorbeeld kunnen adviseren om de spiegel er af te halen aangezien dat gewicht bespaard wat bij een klim wel wenselijk is
Mistraller schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:16:
[...]
Fiets van mijn vrouw komt van fietsenwinkel Gelderland in Heteren. Goede ervaring gehad. Wellicht daar eens heen bellen of langs gaan? Best een grote zaak, verschillende merken en modellen, er stond toen ook wel wat overjarigs tegen mooie prijzen.
Dank voor deze tip! Deze was nog niet uit mijn google zoektochten gekomen. Ik zal ze eens bellenschilderstape schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:35:
[...]
Mijn fiets komt ook daar vandaan! Hele prettige winkel
Cube store in LeersumVigni schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:03:
Deze winkel heeft vaak een interessante voorraad en best goede prijzen, maar ik vind het wel een winkel waar je zelf een beetje moet weten wat je wilt. Beetje net als bij een Mantel zeg maar. Of je wat hebt aan de verkoper is sterk afhankelijk van de persoon die je treft.Mistraller schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:16:
[...]
Hij wil.
Onlangs ook bij Fietswinkel Gelderland in Heteren geweest. Die is flink verbouwd zeg, ten opzichte van een jaar of 2 / 3 geleden. Je kunt er binnen ook een aardig rondje over de testbaan fietsen. Al zegt dat niet al te veel vind ik zelf, maar dat geldt voor al die testbanen. Ze hebben in elk geval veel aanbod, wat racefietsen betreft iig, Cube, Trek, Giant, Scott en Cannondale (wellicht vergeet ik er nog een enkele).
*kijkt naar de registratiedatum*jorrefunk schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:50:
Maar vroeger was dit een interessant topic, zoals gewoonlijk op Tweakers, nu nog nauwelijks.
Vaarwel en fiets met plezier en veilig.
‘Vroeger’
‘Vroeger’ werden hier volgens mij net zo vaak of zelfs vaker verslagen van ritjes gedeeld. Ik deed het toen i.i.g. een stuk vaker
niet dat het interessant(er) was maar geen idee waarom
Ik vind die verslagjes juist leuk. Zo kan ik een beetje mijn eigen ervaringen 'benchmarken' (als ietwat enthousiaste beginner).sapphire schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:13:
[...]
‘Vroeger’ werden hier volgens mij net zo vaak of zelfs vaker verslagen van ritjes gedeeld. Ik deed het toen i.i.g. een stuk vaker
Ja en dat heb ik met krachtsport, fietsen en hardlopenWebgnome schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:15:
Herkennen jullie dat, dat je moet fietsen maar eigenljik totaal geen zin hebt. En als je het dan een keertje niet doet je het idee hebt dat je meteen 10 kilo aangekomen bent?
nee totaal niet, ik voel juist meer de drang om in een druk gezinsleven hoe dan ook 1 keer per week de pony uit te laten....1Mark schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:17:
[...]
Ja en dat heb ik met krachtsport, fietsen en hardlopen
Ik vind het ook leuk maar of jullie nou op een verslag van elke weekendrit zitten te wachten…….1Mark schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:16:
[...]
Ik vind die verslagjes juist leuk. Zo kan ik een beetje mijn eigen ervaringen 'benchmarken' (als ietwat enthousiaste beginner).
Ennieweej, ik vind de diversiteit van af en toe een verslagje van iemand die een mooie tourtocht gedaan heeft, beetje beppen over tech en marginal gains, paar vragen tussendoor, aankoop adviesje en wat community geleuter juist de charme van dit topic
Daaruitvoorkoment zat ik vanmorgen de Strava van @Requiem19 te bekijken en kwam tot de conclusie dat ik al een aantal jaar roep dat ik nog eens een rondje Markermeer wil doen maar dat om diverse redenen steeds uitgesteld word. Dus eigenlijk gewoon volgend jaar een datum prikken en dat op het programma zetten.
Dan dus de route, ik heb er genoeg gevonden maar die zijn tussen de 146 en bijna 170km. Waar zit dat verschil dan want vanaf Amsterdam richting Almere, Oostvaardersdijk tot en met Enkhuizen/BVovenkarspel is overal wel het zelfde. Dan kun je zo te zien de 'kustlijn' volgen of gewoon rechtdoor naar Hoorn. En dan weer langs de 'kustlijn' naar Volendam of soort binnendoor.
Wat is volgens jullie het mooiste stuk in die hoek en om rond de 150km (sub 160km) uit te komen?
@UnderAVoidSky Daarom zijn de regels heel duidelijk, gewoon geen natuurlijk
[ Voor 61% gewijzigd door sapphire op 23-09-2025 15:42 ]
Dat is absoluut waar. Mijn vrouw wist de richting gelukkig al wel een beetje. Maar goed; je weet vooraf natuurlijk al wel een beetje het gewenste budget en ook dat geeft al heel veel richting. En je kan met de verkregen informatie gewoon weer even verder, ik ken niemand die in 1 nacht over ijs gaat met het kopen van z'n eerste racefiets. BTW, ze hebben daar ook helmen, kleding etc in een behoorlijk assortiment.klaaas schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:08:
[...]
Deze winkel heeft vaak een interessante voorraad en best goede prijzen, maar ik vind het wel een winkel waar je zelf een beetje moet weten wat je wilt. Beetje net als bij een Mantel zeg maar. Of je wat hebt aan de verkoper is sterk afhankelijk van de persoon die je treft.
---------------
Dat "aangekomen" niet; ik vrees altijd dat ik te ver afgevallen ben als ik weer eens ver gefietst heb... Beetje overactieve spijsvertering hier.Webgnome schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:15:
Herkennen jullie dat, dat je moet fietsen maar eigenljik totaal geen zin hebt. En als je het dan een keertje niet doet je het idee hebt dat je meteen 10 kilo aangekomen bent?
Maar die tegenzin; ja. Vooral als Zwift weer aangezwengeld is, want indoor vind ik eigenlijk niet zo leuk. Geldt ook voor fitness idd. Dáár heb ik echt nooit zin in, maar eenmaal klaar voelt het dan toch lekker en dat probeer ik dan toch maar te onthouden.
Scheelt ook wel dat ik voor dit jaar al mijn strava targets heb losgelaten, dus ik "moet" niet meer.
---------------
Meestal schrijf ik hier ook geen verslagen, alleen routes (bijv strava art) die anderen wellicht ook wel leuk vinden. Als een avontuur echt de moeite is schrijf ik op Strava een verhaaltje, daar volgen immers ook veel tweakers elkaar. Vandaar dat ik het ook in mijn onderschrift heb staan.sapphire schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:26:
[...]
Ik vind het ook leuk maar of jullie nou op een verslag van elke weekendrit zitten te wachten…….
Maar ik vind het hier verder ook geen probleem als anderen hun avonturen hier wel uitgebreid vertellen. Dat zijn immers ook "grote wielrenervaringen" toch
---------------
Deze had ik zelf ook gevonden inderdaad, maar voor een eerste fiets dacht ik misschien handig om andere merken ook te vergelijken?
Ik deed het vroeg ook vaker ja, toch maar weer eens doen.sapphire schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:13:
[...]
*kijkt naar de registratiedatum*
‘Vroeger’![]()
Leuker dan de zoveelste vraag of je nou wel of niet tubeless moet rijden.
Ja zo, ik snap het. Alsnog kan je als je Cube wilt proberen (wat ik je wel zou aanraden omdat het gewoon fijne fietsen zijn en superieure prijs/kwaliteit), het beste daar terecht in deze regio.Vigni schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:13:
[...]
Deze had ik zelf ook gevonden inderdaad, maar voor een eerste fiets dacht ik misschien handig om andere merken ook te vergelijken?
Stuk tussen Hoorn en Enkuizen absoluut over de dijk fietsen, binnendoor is korter maar minder mooi.sapphire schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:26:
Daaruitvoorkoment zat ik vanmorgen de Strava van @Requiem19 te bekijken en kwam tot de conclusie dat ik al een aantal jaar roep dat ik nog eens een rondje Markermeer wil doen maar dat om diverse redenen steeds uitgesteld word. Dus eigenlijk gewoon volgend jaar een datum prikken en dat op het programma zetten.
Dan dus de route, ik heb er genoeg gevonden maar die zijn tussen de 146 en bijna 170km. Waar zit dat verschil dan want vanaf Amsterdam richting Almere, Oostvaardersdijk tot en met Enkhuizen/BVovenkarspel is overal wel het zelfde. Dan kun je zo te zien de 'kustlijn' volgen of gewoon rechtdoor naar Hoorn. En dan weer langs de 'kustlijn' naar Volendam of soort binnendoor.
Wat is volgens jullie het mooiste stuk in die hoek en om rond de 150km (sub 160km) uit te komen?
Vanaf Edam afkorten naar Amsterdam gaat je niet heel veel km's schelen en ook weer minder mooi. (helemaal als je langs de N wegen gaat fietsen)
En waarom wachten tot volgend jaar, dit weekend doen ?
Wil ik je best uit de wind houden
[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 23-09-2025 16:34 ]
@sapphire zou ik goed over nadenken. Vooral leuk als je wilt voelen hoe het voor pro's is om achter Evenepoel te rijden ;-).
Waar start je?sapphire schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:26:
[...]
Ik vind het ook leuk maar of jullie nou op een verslag van elke weekendrit zitten te wachten…….
Ennieweej, ik vind de diversiteit van af en toe een verslagje van iemand die een mooie tourtocht gedaan heeft, beetje beppen over tech en marginal gains, paar vragen tussendoor, aankoop adviesje en wat community geleuter juist de charme van dit topic
Wij van De Stichting hebben ooit deze gedaan:
https://www.strava.com/activities/7538004542
161km vanuit Muiden.
Ik heb ook al de hele zomer het rondje Markermeer uitgesteld. Volgens mij is rondje MM hand op de dijk en gaan..
Blij te horen dat anderen er toch stiekem ook tegenaan hikken. #safespace
Blij te horen dat anderen er toch stiekem ook tegenaan hikken. #safespace
Het is oprecht ook niet per se een leuk rondje..
Rondje Flevopolder is nog minder leuk denk ik, desalniettemin die toch voor de Bucket list een keer gedaan. Qua afstand redelijk te vergelijken.Requiem19 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:43:
Rondje Pannenkoeken is veel leuker!
Toch staat ie op het lijstje...Requiem19 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:43:
Hier in het Noorden heb je verder geen serieuze klimmetjes, dus kun je ook niet echt trainen. Je kunt bruggen oprijden of bij Eibersburen de brug over het Van Starkenborghkanaal over fietsen. Maar zelfs dat is gewoon even aanzetten en dan ben je er. Dus ja, dan is de VAM-berg sowieso relatief moeilijk, gezien de rest gewoon vlak is.Shadow_Agent schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:52:
De Col du VAM is eigenlijk 3+1 beklimmingen. De 3 beklimmingen leiden allemaal naar het ronde gebouw bovenop. Rechtsaf route is met de kasseienstrook die je wel of niet mee kunt pakken. Later is de 4e route erbij gekomen, Dak van Drenthe genaamd. Dat is degene met het 16% bord Als ik het goed begrijp is @esphome alleen die van 16% omhoog gegaan? Waarom pak je dan niet eerst één van de originele drie? Die zijn een stuk makkelijker om te doen. Misschien is de "rechtdoor" variant inderdaad de pittige van die drie. Moet eerlijk zeggen dat ik alle drie niet buitengewoon moeilijk vind. No offense maar als je daar niet omhoog komt heb je ook niets in Limburg te zoeken
Die vierde 16% route is inderdaad wel pittig! Gelukkig vrij kort dus je bent er ook zo weer doorheen.
Overigens je hebt een 26-14 achtercassette met een dubbele ovalen kettingblad voor? En nu wil je het kleine blad vervangen door een niet-ovale? Vreemde combinatie....
Die komt meestal ook niet als een vraag maar als een heel betoog waarom diegene tubeless “Kwalitatief-Uitermate-Teleurstellend” vind en dan als reactie op een willekeurige gebruikersvraag over tubeless.DDX schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:29:
[...]
Ik deed het vroeg ook vaker ja, toch maar weer eens doen.
Leuker dan de zoveelste vraag of je nou wel of niet tubeless moet rijden.
Hangt er wel vanaf waar je woont, als je de omgeving niet kent is het best mooi.Requiem19 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:43:
Alleen stuk rond Almere (vaak fietpad afgesloten) is wat minder.
Met de lokale club doen we hem eigenlijk wel 1x per jaar
Strava kan deze activiteit niet vinden, staat ie wellicht alleen open voor volgers?McMiGHtY schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:28:
[...]
Waar start je?
Wij van De Stichting hebben ooit deze gedaan:
https://www.strava.com/activities/7538004542
161km vanuit Muiden.
Dat is inderdaad een vreemde combinatie. De reden is dat het op de pedalen staan, totaal anders aanvoelde dan ik mij herinnerde uit het verleden. Op een vlakke weg of zittend tegen een minder steile heuvel voelde het aan, zoals altijd.Shadow_Agent schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:52:
Overigens je hebt een 26-14 achtercassette met een dubbele ovalen kettingblad voor? En nu wil je het kleine blad vervangen door een niet-ovale? Vreemde combinatie....
Het kleine kettingblad zit er eigenlijk alleen op voor de heuvels en om die te nemen moet ik daar voor kiezen en ik kan er altijd omheen rijden. Ik heb de kettingbladen liggen, mooier zou zijn twee fietsen of een twee set cranks (heb ik ook liggen) met ronde bladen. Ik kan de cranks op locatie wisselen, als ik fiets in de auto leg en naar de heuvel rij waar ik het kan testen. Dat is dan niet de Col du VAM.
Dat allemaal veranderen voor de 'heuvels' in NL lijkt me wat overdreven. Gewoon een beetje doortrainen @esphome , zo lang fiets je nog niet toch?
Komende week en zelfs daarachter zit het er top uit qua weer. Valt me toch alleszins mee. Iemand die wellicht een mooie route vanuit Amsterdam naar de Utrechtse heuvelrug heeft?
Komende week en zelfs daarachter zit het er top uit qua weer. Valt me toch alleszins mee. Iemand die wellicht een mooie route vanuit Amsterdam naar de Utrechtse heuvelrug heeft?
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Precies, prachtig weer, zelfs nog een mooie tanline gekregen vandaag.KW25 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:21:
Dat allemaal veranderen voor de 'heuvels' in NL lijkt me wat overdreven. Gewoon een beetje doortrainen @esphome , zo lang fiets je nog niet toch?
Weer hersteld van een week ziek zijn, conditie is nog wel minder, maar vandaag en gister rondjes gemaakt van 5 kwartier. Gewoon lekker Z2 en rustig(er) aan tegen de wind in.
@esphome maar waarom die cassette en die cranks? Wil je perse zulke kleine stapjes? Of is het een hele oude fiets met <10 kransjes?
Ik heb een oude fiets 10 sp. met 11-28 en 50-34 voor (eventueel kan daar nog de indoor 11-34 cassette op) maar in het buitenland lukt dat ook prima. Op de nieuwe 12 sp. Een 11-30 cassette en een 52-36 . 36-30 is overigens wel op het randje. In spanje aan de cast brava zijn de klimmen niet zolang en vaak maar korte stukjes boven de 10%, dus dat lukte nog wel. Kan me voorstellen voor langere klimmen of minder getrainde fietsers dat je beter gewoon een 34-34 kan rijden.
Mijn vrouw heeft ook een 10 speed tiagra met 34-34 als lichtste verzet. Die heb ik nooit horen klagen over te weinig versnellingen in NL. Die rijdt inmiddels hier ook rondjes van 1.5 uur met 30+ solo en bij mij in het wiel 100+ km met 30+. Die had in spanje overigens ook niet zwaarder dan 34-34 moeten hebben. Dan waren de 10%+ stukken niet leuk geweest.
In het kort. Monteer gewoon een lichter verzet. Multifunctioneel en zonder nadelen
Ik heb een oude fiets 10 sp. met 11-28 en 50-34 voor (eventueel kan daar nog de indoor 11-34 cassette op) maar in het buitenland lukt dat ook prima. Op de nieuwe 12 sp. Een 11-30 cassette en een 52-36 . 36-30 is overigens wel op het randje. In spanje aan de cast brava zijn de klimmen niet zolang en vaak maar korte stukjes boven de 10%, dus dat lukte nog wel. Kan me voorstellen voor langere klimmen of minder getrainde fietsers dat je beter gewoon een 34-34 kan rijden.
Mijn vrouw heeft ook een 10 speed tiagra met 34-34 als lichtste verzet. Die heb ik nooit horen klagen over te weinig versnellingen in NL. Die rijdt inmiddels hier ook rondjes van 1.5 uur met 30+ solo en bij mij in het wiel 100+ km met 30+. Die had in spanje overigens ook niet zwaarder dan 34-34 moeten hebben. Dan waren de 10%+ stukken niet leuk geweest.
In het kort. Monteer gewoon een lichter verzet. Multifunctioneel en zonder nadelen
Als ik jouw rondjes met je vrouw zie op strava....Prulleman schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:00:
@esphome maar waarom die cassette en die cranks? Wil je perse zulke kleine stapjes? Of is het een hele oude fiets met <10 kransjes?
---------------
Buiten dat, er zijn in Nederland maar bijzonder weinig hellingen te vinden welke de genoemde 16% halen, echt maar 3 of 4 ofzo volgens mij. En voor allemaal zijn ook gewoon prima & leuke alternatieven te rijden welke ongeveer vanaf het zelfde punt beginnen en ook weer dezelfde top eindigen, alleen doe je de klim dan over iets meer meters uitsmeren en dus een wat vriendelijkere percentageKW25 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:21:
Dat allemaal veranderen voor de 'heuvels' in NL lijkt me wat overdreven.
Tenzij je met een groep zou rijden waar die in zit natuurlijk.
Wil je ook eens naar de Ardennen bijv. dan wordt het wel een ander verhaal, steil is daar eerder regel dan uitzondering en vanuit zowat elk dorp uit het dal zijn er wel wegen stukken van 15% of meer te vinden.
Mochten mensen nog naar zuid Limburg willen en een leuk rondje zoeken? Een combinatie van verborgen juweeltjes en wat bekender spul.
https://climbfinder.com/en/my-routes/146059
Gisteren op aanraden van een kennis (weer) de indoor trainer bij de sportschool gebruikt. En dat lijkt toch net iets beter vol te houden dan thuis. Het is nog steeds warm echter de verandering van omgeving en het gevoel dat je niet even kan stoppen heeft er toch weer voor gezorgd dat ik mijn training heb afgemaakt.
Het enige wat irritant is, is dat de handpedalen om en om gaan zoals echte pedalen itt mijn eigen handbike waarbij de pedalen gelijk zijn. Hopelijk heeft dat niet een negatief effect
.
Vanavond weer naar de sportschool en gaan er eens kijken of het dan ook nog zo leuk is
Gisteren op aanraden van een kennis (weer) de indoor trainer bij de sportschool gebruikt. En dat lijkt toch net iets beter vol te houden dan thuis. Het is nog steeds warm echter de verandering van omgeving en het gevoel dat je niet even kan stoppen heeft er toch weer voor gezorgd dat ik mijn training heb afgemaakt.
Het enige wat irritant is, is dat de handpedalen om en om gaan zoals echte pedalen itt mijn eigen handbike waarbij de pedalen gelijk zijn. Hopelijk heeft dat niet een negatief effect
Vanavond weer naar de sportschool en gaan er eens kijken of het dan ook nog zo leuk is
[ Voor 62% gewijzigd door Webgnome op 24-09-2025 08:11 ]
Dit inderdaad, bij mijn vrouw heb ik er een supercompact opgezet, 46-30 en 11-30 achter. Wel de kleinere stapjes, maar toch 1:1. Alleen op de Kaiserjägerstrasse/Menador was het net niet genoeg en moest ik soms even helpen. Gelukkig kan ik zelf ook 34:34 draaien.Prulleman schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:00:
100km met 30+ red ze niet in mijn wiel, 28 wel. Maar als ik zie hoe snel ze zich ontwikkeld heeft, vorig jaar maart begonnen met fietsen, deed altijd al wel aan spinning, afgelopen mei in de Vogezen mooie rondjes gemaakt, en in de zomer in Italië.
Heeft wel stress over zo'n beklimming. Maar dan zeg ik dat dat natuurlijk wel moet lukken.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
In verband met een schouderblessure ben ik ook in aanraking gekomen met een handbike in de sportschool en die heeft de optie om de pedalen te verstellen. In dit geval trek je een soort vergrendeling eruit, zet de pedalen in de stand die je wil en vergrendel je ze weer. Dat lijkt mij een vrij standaard mogelijkheid maar wellicht denk ik er te makkelijk over. Dit apparaat zag er nogal nieuw en fancy uit maar door mij alleen gebruikt steeds als warming up.Webgnome schreef op woensdag 24 september 2025 @ 06:30:
Mochten mensen nog naar zuid Limburg willen en een leuk rondje zoeken? Een combinatie van verborgen juweeltjes en wat bekender spul.
Het enige wat irritant is, is dat de handpedalen om en om gaan zoals echte pedalen itt mijn eigen handbike waarbij de pedalen gelijk zijn. Hopelijk heeft dat niet een negatief effect.
Die afstand is wel nice.Webgnome schreef op woensdag 24 september 2025 @ 06:30:
Nu ik in de omgeving woon, ziet dit uit als een leuke (en niet al te lange) route. Ik heb hem opgeslagen, bedankt!
Het gaat om dat de pedalen het als voetpedalen zijn ingesteld. Oftewel om en om. Bij een staan links en rechts gelijk. Dat lukt zonder het apparaat te verbouwen, niet ook in de sportschool.la_fusion schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:02:
[...]
In verband met een schouderblessure ben ik ook in aanraking gekomen met een handbike in de sportschool en die heeft de optie om de pedalen te verstellen. In dit geval trek je een soort vergrendeling eruit, zet de pedalen in de stand die je wil en vergrendel je ze weer. Dat lijkt mij een vrij standaard mogelijkheid maar wellicht denk ik er te makkelijk over. Dit apparaat zag er nogal nieuw en fancy uit maar door mij alleen gebruikt steeds als warming up.
Graag gedaan. Er zitten een paar heel mooie klimmetjes in. Veel haarspeldbochten etc.Niellie41 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:21:
[...]
Die afstand is wel nice.![]()
Nu ik in de omgeving woon, ziet dit uit als een leuke (en niet al te lange) route. Ik heb hem opgeslagen, bedankt!
[ Voor 19% gewijzigd door Webgnome op 24-09-2025 09:56 ]
Ik fiets al tientallen jaren, alleen heeft er een hiaat in gezeten. Ik kom van nog geen 5KM kunnen fietsen naar dat ik nu 50KM als een trainingsrondje zie. Dat in een periode tweeënhalf jaar waar de eerste maanden mij afvroeg of het nog wel waard wat. Ik ben nu erg blij dat ik toch heb doorgezet en val ook nog eens lekker af, soms wel een kilo in twee weken tijd en dat is niet gewogen na een rit maar een stabiel gewicht.KW25 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:21:
De boost kwam nadat ik eind vorig jaar een Kickr Core heb gekocht waar ik specifiek de ademhaling die veeeeeel te hoog was heb getraind, dit naar dat ik nu bijna niet meer buitenadem geraak en dat dan die ook nog kan worden controleren zodat die wel weer naar laag gaat. Dit jaar de fiets gemoderniseerd en vandaar dat er ouder onderdelen beschikbaar om mee te testen.
Deze winter kan ik weer dan binnen weer trainen op andere dingen zodat het volgende fietsseizoen ook die 16% voor mij te doen zijn.
Ik verander niet fiets, ik test of wat ik meemaakte op de Col du VAM te maken heeft met een ovaal kettingblad. Het lijkt mij waarschijnlijk omdat de eerste kwart licht is het tweede kwart juist zwaar als de crank van boven naar beneden gaat. Als ik sta op de pedalen dan fiets je met jouw gewicht en dan zou het moeten aanvullen of je doorschiet en dan de rem erop gaat. Goed ik kan het testen hier niet al te ver weg.
Zit het ovale blad wel op de juiste manier gemonteerd? Ik bedoel, zit deze zo gemonteerd dat het maximale moment (max. diameter van het tandblad) ook op het punt in de pedaalslag waar je die kracht ook het makkelijkst kunt leveren?
Afhankelijk van het aantal montagepunten van je crank/spider kun je dat max. moment steeds 20% (5-bouts) of 25% (4-bouts) verleggen.
Afhankelijk van het aantal montagepunten van je crank/spider kun je dat max. moment steeds 20% (5-bouts) of 25% (4-bouts) verleggen.
[ Voor 22% gewijzigd door guapper op 24-09-2025 12:15 ]
Voor het vlakke wil ik juist die enkele tand verschil. Ik schreef al eerder dat ik op het grote blad van huis ga en ook weer thuis kom zonder ooit op het kleine blad te komen. Alleen tegen een heuvel op schakel ik naar het kleine blad. Tegenwind, viaduct etc gaat op het grote blad.Prulleman schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:00:
Vijftig tanden voor lijkt weinig maar bedenk dat ik ovale kettingbladen heb en zo schaalt dat bijvoorbeeld tussen 48 en 52 tanden naargelang waar de crank zich bevind. De rotatie blijft hetzelfde maar de hefboomwerking is anders en dan vooral als je op de pedalen staat.
Hier kun je details zien van de gekozen tandwielen en hoeveel meter per omwenteling: https://www.gear-calculat...2.6&UN=KMH&DV=development
Het lokale heuveltje kom ik met een 36x22 op en heb ik een uitwijk naar de 26 achter.
Hier als ik een tegen de heuvel wil oprijden met een snelheid van 10km bij een cadans van 75: https://www.gear-calculat...75&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
Dan heb ik een achter 34 nodig en zal dan 22 moeten offeren en de 26 doorlaten schuiven en de 34 erop.
Die staat nu op ACP stand 3 en dat is de gemiddelde stand. Ik heb ook op stand 2 gereden maar de nieuwe cranks lieten niet toe om stand 2 weer te gebruiken. Tussen die standen zitten steeds een paar graden verschil en er zijn 5 standen. Stand drie laat je gemakkelijker ronddraaien en stand twee is dan wat eerder meer kracht overbrengen (stoempen).guapper schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:13:
Zit het ovale blad wel op de juiste manier gemonteerd? Ik bedoel, zit deze zo gemonteerd dat het maximale moment (max. diameter van het tandblad) ook op het punt in de pedaalslag waar je die kracht ook het makkelijkst kunt leveren?
Meer info: https://biketestreviews.com/3003-2/
Ja dat gedeelte begreep ik van om en om naar links en rechts gelijk, dat kan namelijk heel eenvoudig met de machine in de sportschool. Net zo eenvoudig als het positioneren van de stoel.Webgnome schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:55:
[...]
Het gaat om dat de pedalen het als voetpedalen zijn ingesteld. Oftewel om en om. Bij een staan links en rechts gelijk. Dat lukt zonder het apparaat te verbouwen, niet ook in de sportschool.
En waar zijn de reflectors op je pedalen en in je wielenDemonslayer schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:22:
Het word weer donker dus verlichting op de fiets.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
😅blb4 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:31:
[...]
En waar zijn de reflectors op je pedalen en in je wielen?
Ik heb nog nooit meegemaakt of gehoord dat de politie daar boetes voor uitdeelt. Wel voor ontbreken van een deugdelijke verlichting. Uiteraard is het daarmee officieel nog steeds niet toegestaan om zonder te reflectoren te fietsen. Maar punt blijft wel dat je er wel voor moet zorgen dat je goed zichtbaar bent in de donkere dagen. Daar heb je zelf het meeste belang bij.blb4 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:31:
[...]
En waar zijn de reflectors op je pedalen en in je wielen?
dat lijkt hier ook te kunnen, echter ga ik dat natuurlijk niet zomaar doen. Het is niet mijn apparaatla_fusion schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:19:
[...]
Ja dat gedeelte begreep ik van om en om naar links en rechts gelijk, dat kan namelijk heel eenvoudig met de machine in de sportschool. Net zo eenvoudig als het positioneren van de stoel.
Dat lijkt mij nu juist wel de bedoeling; als je gaat spinnen zet je toch ook alles op eigen afstand/hoogte etc. En anders overleg je 't ff met een medewerker.Webgnome schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:58:
[...]
dat lijkt hier ook te kunnen, echter ga ik dat natuurlijk niet zomaar doen. Het is niet mijn apparaat
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Mooie plek he, Roompot GulpenWebgnome schreef op woensdag 24 september 2025 @ 06:30:
Het enige wat irritant is, is dat de handpedalen om en om gaan zoals echte pedalen itt mijn eigen handbike waarbij de pedalen gelijk zijn. Hopelijk heeft dat niet een negatief effect.
Heb vanaf daar nog wel 2 rondjes mocht je die willen
Vanuit Utrecht is mijn vaste rondje Markermeer ongeveer 200kmsapphire schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:26:
[...]
Likewise, afgelopen zomer een paar leuke rondjes gemaakt, en ze hebben er ook lekker eten en bierHolk schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:37:
[...]
Mooie plek he, Roompot Gulpen
[ Voor 9% gewijzigd door borft op 24-09-2025 16:52 ]
Tussen wat mag en niet mag, en waar politie op handhaaft zijn 2 verschillende dingen.wisselwerking schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:47:
[...]
Ik heb nog nooit meegemaakt of gehoord dat de politie daar boetes voor uitdeelt. Wel voor ontbreken van een deugdelijke verlichting. Uiteraard is het daarmee officieel nog steeds niet toegestaan om zonder te reflectoren te fietsen. Maar punt blijft wel dat je er wel voor moet zorgen dat je goed zichtbaar bent in de donkere dagen. Daar heb je zelf het meeste belang bij.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Vergeet niet de koplamp naar beneden te richten, anders verblind je tegenliggers.Demonslayer schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:22:
Het word weer donker dus verlichting op de fiets.
Je wordt dan iig opgemerkt..nogeeninlog schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:16:
[...]
Vergeet niet de koplamp naar beneden te richten, anders verblind je tegenliggers.
En vervolgens aangereden omdat de tegenligger even niets meer ziet
Is zeker een mooie plek inderdaad. Heb er nu al zo vaak geboekt dat er dit keer een kersevlaai in het huisje stond als welkomstgeschenkHolk schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:37:
[...]
Mooie plek he, Roompot Gulpen
offtopic:
De regering sputtert tegen..
De regering sputtert tegen..
[ Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 24-09-2025 18:56 ]
als je lamp brandt, dan word je hoe dan ook opgemerkt.bwernsen schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:24:
[...]Je wordt dan iig opgemerkt..
korte update, vanavond heb ik bij een LBS een tweedehands Trek {model horen jullie morgen}, alu, volledig tiagra, gekocht. Geduld is niet mijn sterkste kant :-) en volgende week jarig dus mooi moment om gewoon mezelf te verwennen.
De LBS geeft trainingen in m'n buurt en brengt de fiets morgenavond voor mij mee, dan kan ik hem vlakbij oppikken. Prima service zover en het advies was ook fijn.
Meteen wel een gewetensvraag/dilemma. Wat voor pedalen doe ik het beste aan? Vooralsnog heb ik er normale op laten zitten vooral om eerst meer vertrouwd te raken, of beter meteen 't diepe in en voor een spd gaan?
edit: ik zou zelf bv nooit m'n zadel zo hoog zetten dat ik al amper bij de grond kan vanaf m'n zadel, maar qua fietshouding is het perfect. Ik ben alleen bang dat ik daar al even aan moet wennen zeg maar dat het uitdraaien vaker fout gaat dan mij lief is
De LBS geeft trainingen in m'n buurt en brengt de fiets morgenavond voor mij mee, dan kan ik hem vlakbij oppikken. Prima service zover en het advies was ook fijn.
Meteen wel een gewetensvraag/dilemma. Wat voor pedalen doe ik het beste aan? Vooralsnog heb ik er normale op laten zitten vooral om eerst meer vertrouwd te raken, of beter meteen 't diepe in en voor een spd gaan?
edit: ik zou zelf bv nooit m'n zadel zo hoog zetten dat ik al amper bij de grond kan vanaf m'n zadel, maar qua fietshouding is het perfect. Ik ben alleen bang dat ik daar al even aan moet wennen zeg maar dat het uitdraaien vaker fout gaat dan mij lief is
[ Voor 17% gewijzigd door MisterEagle op 24-09-2025 20:34 ]
De koplap schijnt iets van 5-7 meter voor me op de grond maar ik zal eens van een aftandje kijken of ik de lamp verder naar beneden moet laten richten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik andere weggebruikers verblind.nogeeninlog schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:16:
[...]
Vergeet niet de koplamp naar beneden te richten, anders verblind je tegenliggers.
Gefeliciteerd dan met je aankoop en alvast met je verjaardagMisterEagle schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:33:
korte update, vanavond heb ik bij een LBS een tweedehands Trek {model horen jullie morgen}, alu, volledig tiagra, gekocht. Geduld is niet mijn sterkste kant :-) en volgende week jarig dus mooi moment om gewoon mezelf te verwennen.
Ik ben zelf gewoon direct voor klikpedalen gegaan. Gewoon even stilstaan bij een muurtje of paal, die vasthouden en de beweging oefenen. Ik ben tot nu toe maar 1x omgevallen
Feli!MisterEagle schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:33:
Ik fiets ook pas vanaf mei maar ben gewoon meteen voor klikpedalen gegaan. Laatst pas een keer gevallen maar dat viel wel mee (en hoort er een keer bij)
Zat vanavond eens wat rond te kijken wat voor versnellingsbereik ik verwacht nodig te gaan hebben bij een eerste 'echte' fiets met mijn gebruik, en het viel me op dat de lichtste versnelling vaak eigenlijk slechts beperkt lichter is dan hetgeen nu op mijn Nexus 8 naafversnelling zit.
Toevallig eens bij Giant gekeken (puur omdat mijn huidige normale fiets ook van Giant en er nooit echt problemen mee heb gehad, niet dat ik al een keuze heb gemaakt ofzo
), en zie dat daar bijv. allemaal lijken te komen met een 50/34 voor en 11-34 achter. Dan is het lichtste verzet als ik het goed heb begrepen allemaal een 34 zowel voor als achter.
Vul ik dat in in de calculator welke hier vaker voorbij komt in dan rijdt je met 34-34 2.13 meter per omwenteling, waar de '1' van mijn normale fiets nu 2.42 meter per omwenteling doet.
https://www.gear-calculat...I8&KB2=38&RZ2=18&UF2=2135
Echt steile stukken wat je in de Ardennen vaak ziet (16% +) kom ik nu niet op zonder lopen, de max ligt nu ongeveer bij 13-14% over een kortstukje, dan is voor mijn gevoel het verschil tussen 2.42 en 2.13 development wat weinig om dit straks wel wat prettiger te kunnen rijden.
Klopt hetgeen ik nu constateer en kan ik dan beter iets anders kiezen zoals 34-36 als laagste verzet, of is dit ook gewoon een kwestie van sterker worden helling op en meer trainen
Aan de bovenkant van het bereik lijkt al het aanbod wel meer dan voldoende te zijn verder, met 50-15 zou ik al tegen de 35km/h rijden met huidige trapfrequentie en dan heb je de 13 en 11 nog over, echt meetrappen in afdalingen verwacht ik niet te doen: 50-60km/h haal je met zwaartekracht alleen ook wel en vindt ik snel zat in verkeer.
Toevallig eens bij Giant gekeken (puur omdat mijn huidige normale fiets ook van Giant en er nooit echt problemen mee heb gehad, niet dat ik al een keuze heb gemaakt ofzo
Vul ik dat in in de calculator welke hier vaker voorbij komt in dan rijdt je met 34-34 2.13 meter per omwenteling, waar de '1' van mijn normale fiets nu 2.42 meter per omwenteling doet.
Echt steile stukken wat je in de Ardennen vaak ziet (16% +) kom ik nu niet op zonder lopen, de max ligt nu ongeveer bij 13-14% over een kortstukje, dan is voor mijn gevoel het verschil tussen 2.42 en 2.13 development wat weinig om dit straks wel wat prettiger te kunnen rijden.
Klopt hetgeen ik nu constateer en kan ik dan beter iets anders kiezen zoals 34-36 als laagste verzet, of is dit ook gewoon een kwestie van sterker worden helling op en meer trainen
Aan de bovenkant van het bereik lijkt al het aanbod wel meer dan voldoende te zijn verder, met 50-15 zou ik al tegen de 35km/h rijden met huidige trapfrequentie en dan heb je de 13 en 11 nog over, echt meetrappen in afdalingen verwacht ik niet te doen: 50-60km/h haal je met zwaartekracht alleen ook wel en vindt ik snel zat in verkeer.
[ Voor 10% gewijzigd door !mark op 24-09-2025 21:34 ]
@!mark Als je naar meetrappen in de afdaling kijkt dan moet je ook rekening houden met hogere cadans en zo ga je veel harder dan bij de lage 75 cadans (links onderaan) er standaard staat. Ik haal zelf een cadans van 125 en dan helpt meetrappen ook niet meer.
Mijn zwaarte verzet is 50x14 en dan kom ik al op 68 km/u. Maar goed, de afdaal snelheid is niet het belangrijkst, het veilig beneden aankomen des te meer.
Mijn zwaarte verzet is 50x14 en dan kom ik al op 68 km/u. Maar goed, de afdaal snelheid is niet het belangrijkst, het veilig beneden aankomen des te meer.
34-36 vs 34-34 scheelt heel weinig, daar ga je het niet op winnen.!mark schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:31:
Zat vanavond eens wat rond te kijken wat voor versnellingsbereik ik verwacht nodig te gaan hebben bij een eerste 'echte' fiets met mijn gebruik, en het viel me op dat de lichtste versnelling vaak eigenlijk slechts beperkt lichter is dan hetgeen nu op mijn Nexus 8 naafversnelling zit.
Toevallig eens bij Giant gekeken (puur omdat mijn huidige normale fiets ook van Giant en er nooit echt problemen mee heb gehad, niet dat ik al een keuze heb gemaakt ofzo), en zie dat daar bijv. allemaal lijken te komen met een 50/34 voor en 11-34 achter. Dan is het lichtste verzet als ik het goed heb begrepen allemaal een 34 zowel voor als achter.
Tussen 2.42 en 2.13 zit ong 13% verschil. Dat betekent dat een cadans van 60 - bergop, lichtste verzet - naar 68 op de 34-34 gaat. Fiets toch al wel een stuk fijner.
Als je écht lichter wilt kom je sneller uit bij een gravelbike groepset.
16% met 1:1 vind ik ook zwaar, maar als je een gewone fiets vergelijkt met een racefiets dan is het verschil groter dan alleen het verschil in verzet. Een racefiets zal een stuk lichter en efficiënter zijn en dat niet alleen op die klim van 16% maar ook op alles ervoor. Dat is lastig in een getal uit te drukken, maar ik denk dat het verschil groter is dan de 13% die puur uit het verschil in verzet volgt.
Hij wil.
Dat bedoelde ik zelf ook al inderdaad, meetrappen in een serieuze afdaling doe ik toch niet buiten even op gang komen zeg maar. Gaat me op zwaartekracht alleen al hard genoeg rekening houdend met zijwegen en overig verkeer etc. Dus eigenlijk is de zwaarste versnelling van elk fiets die je kunt kopen wel zwaar genoegesphome schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:59:
@!mark Als je naar meetrappen in de afdaling kijkt dan moet je ook rekening houden met hogere cadans en zo ga je veel harder dan bij de lage 75 cadans (links onderaan) er standaard staat. Ik haal zelf een cadans van 125 en dan helpt meetrappen ook niet meer.
Hmm, denk dat ik dan toch het beste eerst een keertje een wielrenfiets moet gaan huren ofzo om uit te proberen of ik met een 34-34 de steilste stukken fijn op kan fietsenRequiem19 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:13:
[...]
34-36 vs 34-34 scheelt heel weinig, daar ga je het niet op winnen.
Tussen 2.42 en 2.13 zit ong 13% verschil. Dat betekent dat een cadans van 60 - bergop, lichtste verzet - naar 68 op de 34-34 gaat. Fiets toch al wel een stuk fijner.
Als je écht lichter wilt kom je sneller uit bij een gravelbike groepset.
Dat is ook zeker waar natuurlijk, maar probleem ook vooral geen onrealistisch verwachtingen te krijgen zegmaar. Zal toch nog steeds zelf de energie moeten kunnen leveren op mijn eigen gewicht naar boven te krijgen.klaaas schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:00:
16% met 1:1 vind ik ook zwaar, maar als je een gewone fiets vergelijkt met een racefiets dan is het verschil groter dan alleen het verschil in verzet. Een racefiets zal een stuk lichter en efficiënter zijn en dat niet alleen op die klim van 16% maar ook op alles ervoor. Dat is lastig in een getal uit te drukken, maar ik denk dat het verschil groter is dan de 13% die puur uit het verschil in verzet volgt.
Toen ik naar huis fietste kwam ik een pelotonnetje van 4/5 man tegen, allemaal koplamp omhoog, ik zag werkelijk niks.
Ik heb nog wel geroepen "Lampen omlaag!" maar ik weet niet of het aangekomen is...
---------------
Als je wind mee hebt is de 11 heerlijk. Ik heb, toen ik mijn fiets kocht meteen een 11-25 (11spd) erop gezet. (Met een compact 50/34 voor) Een echte polder cassette dus. Veel kleine stapjes, heerlijk. Ben er ook al eens de oude holleweg mee opgefietst. Is wel een beetje harken, maar ik heb mijn gewicht ook mee.!mark schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:31:
Later nog een 11-34 erbij gekocht, dan peddelt het wat lekkerder als je in Z-Limburg wilt rijden, of wellicht een serieuze klim gaat doen in Frankrijk of zo. Maar dan heb je dus tussen ieder kransje wel een wat grotere sprong. Een cassette wisselen is niet moeilijk.
---------------
Vandaag een huisje geboekt in Luxemburg! We zitten in Obereisenbach. Iemand tips voor een fietsroute of wellicht tips in het algemeen over fietsen in Luxemburg? Ik hoop "verlof" te krijgen om toch zeker 2 ritjes te doen
Wel met de vakantiefiets, maar dat mag de pret niet drukken...
---------------
Ik heb, met 50/34 voor, de keuze tussen (11 speed) 11-28, 11-34 en 11-40 achter. 11-28 is mijn gewone 'polder' cassette, 11-34 is er voor al 't gebruikelijke klimwerk en die 11-40 heb ik achter de hand als ik weet dat 't hele stukken +15% gaat zijn of 't meerdere klimdagen achter elkaar zijn. Voor die 11-40 moet wel de achterderailleur goed afgesteld worden. Ik heb dus altijd 54/11 als zwaarste verzet, die komt op 't vlakke heel soms ook wel eens van pas (flinke meewind) en je kan bij een afdaling nog een beetje meetrappen tot zo'n 60 km/u.Mistraller schreef op donderdag 25 september 2025 @ 01:08:
[...]
Als je wind mee hebt is de 11 heerlijk. Ik heb, toen ik mijn fiets kocht meteen een 11-25 (11spd) erop gezet. (Met een compact 50/34 voor) Een echte polder cassette dus. Veel kleine stapjes, heerlijk. Ben er ook al eens de oude holleweg mee opgefietst. Is wel een beetje harken, maar ik heb mijn gewicht ook mee.
Later nog een 11-34 erbij gekocht, dan peddelt het wat lekkerder als je in Z-Limburg wilt rijden, of wellicht een serieuze klim gaat doen in Frankrijk of zo. Maar dan heb je dus tussen ieder kransje wel een wat grotere sprong. Een cassette wisselen is niet moeilijk.
@!mark Ik vermoed dat je ook veel gaat merken van de extra rendement van derailleur versnellingen. De Alfine 11 (welke iets hoger in de markt ligt dan de 8 welke eigenlijk een Nexus is) heeft tussen de 90% en 97% rendement(met het laagste rendement in de hoogste en laagste versnellingen) terwijl derailleur versnellingen nauwelijks onder de 98% komen.
Ik heb een stadsracefiets met Alfine 8 naaf en voel direct de extra weerstand in de naaf zodra je buiten de 1:1 versnelling komt, vooral bij ligt meetrappen bij uitrollen.
Ik heb een stadsracefiets met Alfine 8 naaf en voel direct de extra weerstand in de naaf zodra je buiten de 1:1 versnelling komt, vooral bij ligt meetrappen bij uitrollen.
En 16% blijft natuurlijk op elke fiets (op een e-bike na😉) gewoon retezwaar.
Stuur me maar een DM als je wil.Mistraller schreef op donderdag 25 september 2025 @ 01:14:
Vandaag een huisje geboekt in Luxemburg! We zitten in Obereisenbach. Iemand tips voor een fietsroute of wellicht tips in het algemeen over fietsen in Luxemburg? Ik hoop "verlof" te krijgen om toch zeker 2 ritjes te doenWel met de vakantiefiets, maar dat mag de pret niet drukken...
Ben denk ik een keer of 6 in Obereisenbach op vakantie geweest. Camping Kohnenhof destijds, nu Europarcs
Heb elke keer de racefiets meegehad, dus ik ken de wegen zowat uit mijn hoofd haha.
Ook in andere stukken van Luxemburg paar keer op klimweekend geweest met 2 fietsvrienden.
Dus routes zat op mijn strava die je kan gebruiken
Ok, mijn bevindingen van Luxemburg 
* SUPER asfalt, geen scheuren, geen hobbels, helemaal als je de hoofdwegen blijft volgen
* Auto's houden rekening met fietsers, ze halen je niet in voor blinde bochten, bij bult op wachten ze tot je vrij zicht hebt of als je aangeeft dat ze erlangs kunnen
* ze knallen niet volgas 10cm langs je heen, maar gaan echt ruim langs je.
* de klimmen zijn "kort" vaak maximaal een minuut of 20 klimmen
* bulten zijn niet uber steil in Luxemburg, vaak korte stukjes van max 10%, ga je de grens over naar Duitsland zijn ze wat steiler
* de omgeving is prachtig! veel kastelen, mooie vergezichten.
* koffiestops zijn lastig, daarvoor naar grotere plaatsen fietsen als Diekirch, Clervaux, Echternach, Vianden etc
* klim naar Chateau Vianden moet je eens gedaan hebben, lekker stuiteren de kasseien op naar boven.
Daarna eerste weg rechts en heb je een mooi uitzichtpunt op het kasteel.
* Schoon.. geen prottel langs de weg
* openbaar vervoer is gratis in heel luxemburg. Bussen, treinen (2de klasse) en trams.
Dan nu wat routes, vaak fietste ik er als ik er met het gezin was een km of 50.
Dan maak je al gauw 1000 hm.
Met de fietsvrienden wat langere ritten uiteraard, dan zit je met 125km op +/- 2500hm.
Het was even zoeken tussen alle ritten, maar heb er een aantal gevonden
Routes vanaf Obereiscenbach:
https://www.strava.com/activities/3934955283 53km 1100hm Duitsland in (Zwaarder als in Luxemburg)
https://www.strava.com/activities/3944478655 55km 1150 hm Luxemburg
https://www.strava.com/activities/5762863812 53km 1100hm Duitsland, leuke plaatsnamen
Gaymuhle, Koxhausen, Gaytal park 
https://www.strava.com/activities/5785952426 60km 1200hm Luxemburg
https://www.strava.com/activities/9512445365 60km 1200hm Luxemburg
https://www.strava.com/activities/9526145815 54km 1200hm Luxemburg
https://www.strava.com/activities/5775506240 54km 1000hm Luxemburg
https://www.strava.com/activities/3925341807 50km 1000hm Luxemburg
https://www.strava.com/activities/2334378348 42km 900hm Luxemburg / Duitsland
https://www.strava.com/activities/5752007877 54km 900hm Luxemburg
https://www.strava.com/activities/5736321627 42km 650hm (uitzichtpunt kasteel Vianden)
Andere start plaatsen in Luxemburg:
Kautenbach:
https://www.strava.com/activities/9277480462 50km 930hm
https://www.strava.com/activities/9283730917 125km 2400hm
https://www.strava.com/activities/9289195461 75km 1500hm
https://www.strava.com/activities/9293567332 44km 1000hm
camping (Tom) Du Moulin Bourscheid
https://www.strava.com/activities/12515963192 84km 1700hm
https://www.strava.com/activities/12524953744 129km 2600hm (Naar Bastenaken Belgie)
https://www.strava.com/activities/12530761847 72km 1200hm
Larochette
https://www.strava.com/activities/14353675427 66km 1200hm
https://www.strava.com/activities/14373422745 54km 950hm
* SUPER asfalt, geen scheuren, geen hobbels, helemaal als je de hoofdwegen blijft volgen
* Auto's houden rekening met fietsers, ze halen je niet in voor blinde bochten, bij bult op wachten ze tot je vrij zicht hebt of als je aangeeft dat ze erlangs kunnen
* ze knallen niet volgas 10cm langs je heen, maar gaan echt ruim langs je.
* de klimmen zijn "kort" vaak maximaal een minuut of 20 klimmen
* bulten zijn niet uber steil in Luxemburg, vaak korte stukjes van max 10%, ga je de grens over naar Duitsland zijn ze wat steiler
* de omgeving is prachtig! veel kastelen, mooie vergezichten.
* koffiestops zijn lastig, daarvoor naar grotere plaatsen fietsen als Diekirch, Clervaux, Echternach, Vianden etc
* klim naar Chateau Vianden moet je eens gedaan hebben, lekker stuiteren de kasseien op naar boven.
Daarna eerste weg rechts en heb je een mooi uitzichtpunt op het kasteel.
* Schoon.. geen prottel langs de weg
* openbaar vervoer is gratis in heel luxemburg. Bussen, treinen (2de klasse) en trams.
Dan nu wat routes, vaak fietste ik er als ik er met het gezin was een km of 50.
Dan maak je al gauw 1000 hm.
Met de fietsvrienden wat langere ritten uiteraard, dan zit je met 125km op +/- 2500hm.
Het was even zoeken tussen alle ritten, maar heb er een aantal gevonden
Routes vanaf Obereiscenbach:
https://www.strava.com/activities/3934955283 53km 1100hm Duitsland in (Zwaarder als in Luxemburg)
https://www.strava.com/activities/3944478655 55km 1150 hm Luxemburg
https://www.strava.com/activities/5762863812 53km 1100hm Duitsland, leuke plaatsnamen
https://www.strava.com/activities/5785952426 60km 1200hm Luxemburg
https://www.strava.com/activities/9512445365 60km 1200hm Luxemburg
https://www.strava.com/activities/9526145815 54km 1200hm Luxemburg
https://www.strava.com/activities/5775506240 54km 1000hm Luxemburg
https://www.strava.com/activities/3925341807 50km 1000hm Luxemburg
https://www.strava.com/activities/2334378348 42km 900hm Luxemburg / Duitsland
https://www.strava.com/activities/5752007877 54km 900hm Luxemburg
https://www.strava.com/activities/5736321627 42km 650hm (uitzichtpunt kasteel Vianden)
Andere start plaatsen in Luxemburg:
Kautenbach:
https://www.strava.com/activities/9277480462 50km 930hm
https://www.strava.com/activities/9283730917 125km 2400hm
https://www.strava.com/activities/9289195461 75km 1500hm
https://www.strava.com/activities/9293567332 44km 1000hm
camping (Tom) Du Moulin Bourscheid
https://www.strava.com/activities/12515963192 84km 1700hm
https://www.strava.com/activities/12524953744 129km 2600hm (Naar Bastenaken Belgie)
https://www.strava.com/activities/12530761847 72km 1200hm
Larochette
https://www.strava.com/activities/14353675427 66km 1200hm
https://www.strava.com/activities/14373422745 54km 950hm
Je kan gaan voor SPD-SL, maar aan de andere kant is SPD ook al snel prima.MisterEagle schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:33:
Wij gebruiken SPD, mijn vriendin de "easy" variant en ik de normale versie.
SH-56 voor gemak en SH-51 als standaard
De easy variant klikt makkelijker los van het pedaal, dus als je nog niet zo zeker bent op de fiets is dat een optie.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
En je kunt het pedaal in het begin een stuk losser zetten. Bovendien zijn de meeste SPD schoenen zo ontworpen dat je er ook gewoon mee kunt lopen. Een SPD pedaal is dubbelzijdig te gebruiken dus je klikt altijd zo in, en je zou eventueel aan 1 kant nog een flat pedal opzetstukje kunnen inklikken, dan kan je kiezen, zelfs tijdens de rit. (+ je hebt de hierboven aangehaalde refectoren want die zitten op dat opzetstukraymondw schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:24:
[...]
Je kan gaan voor SPD-SL, maar aan de andere kant is SPD ook al snel prima.
Wij gebruiken SPD, mijn vriendin de "easy" variant en ik de normale versie.
SH-56 voor gemak en SH-51 als standaard
De easy variant klikt makkelijker los van het pedaal, dus als je nog niet zo zeker bent op de fiets is dat een optie.
---------------
Europarcs Kohnenhof it isFlipmo schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:29:
[...]
Stuur me maar een DM als je wil.
Ben denk ik een keer of 6 in Obereisenbach op vakantie geweest. Camping Kohnenhof destijds, nu Europarcs
Heb elke keer de racefiets meegehad, dus ik ken de wegen zowat uit mijn hoofd haha.
Ook in andere stukken van Luxemburg paar keer op klimweekend geweest met 2 fietsvrienden.
Dus routes zat op mijn strava die je kan gebruiken
Mjin dank is groot! Hiermee kan ik ook mijn vrouw wel lekker maken, want die vind het soms niet okee als we niet als gezin in z'n geheel op pad zijn. Maar als ze eenmaal zelf een rondje fietst is ze dat vergeten haha
---------------
@Mistraller je kan ook mooi wandelen vanaf de camping.
Even de brug over, linksaf langs het water en maak je een mooie wandeling van zo'n 5km.
Kohnenhoff was vroeger echt een leuke camping, met een x aantal mobile homes die tussen de kampeer plaatsen stonden. Nu kan je alleen nog langs het water kamperen en zijn de rest allemaal nieuwe mobile homes. Het is nu meer een park ipv een camping
leuk uitje met het gezin is even rijden naar een station, daar met de trein naar Luxemburg
Daar met de tram naar het centrum en dan maar rondslenteren
Of wandelen in het Mullertall, prachtig gebied tussen allemaal rotsen
@Webgnome denk dat je weinig moeite hoeft te doen om haar mee te krijgen
Even de brug over, linksaf langs het water en maak je een mooie wandeling van zo'n 5km.
Kohnenhoff was vroeger echt een leuke camping, met een x aantal mobile homes die tussen de kampeer plaatsen stonden. Nu kan je alleen nog langs het water kamperen en zijn de rest allemaal nieuwe mobile homes. Het is nu meer een park ipv een camping
leuk uitje met het gezin is even rijden naar een station, daar met de trein naar Luxemburg
Daar met de tram naar het centrum en dan maar rondslenteren
Of wandelen in het Mullertall, prachtig gebied tussen allemaal rotsen
@Webgnome denk dat je weinig moeite hoeft te doen om haar mee te krijgen
Vrouw moet zaterdagmiddag werken en zondag ook al verplichtingen dus alleen zaterdagochtend een gaatje en daar past dat niet op, iig niet met mijn snelheden en reistijdDDX schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:31:
[...]
Stuk tussen Hoorn en Enkuizen absoluut over de dijk fietsen, binnendoor is korter maar minder mooi.
Vanaf Edam afkorten naar Amsterdam gaat je niet heel veel km's schelen en ook weer minder mooi. (helemaal als je langs de N wegen gaat fietsen)
En waarom wachten tot volgend jaar, dit weekend doen ?
Wil ik je best uit de wind houden
Maar duidelijk, lekker over de dijken gaan
Mag ik je aanbod bewaren voor volgend jaar, misschien met een groepje van hier, kan @bwernsen ook mee
@McMiGHtY Je link doet het niet hier
Heb nog geen specifieke route, geloof dat er een sportcomplex bij Almere is waar het makkelijk parkeren is?
Probeer het eens met deze linksapphire schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:33:
[...]
@McMiGHtY Je link doet het niet hier
Heb nog geen specifieke route, geloof dat er een sportcomplex bij Almere is waar het makkelijk parkeren is?
https://ridewithgps.com/r...8m5DVBkoiuT9ychV6wwDSj0o2
Starten bij P2 Muiden. Direct naast de snelweg, kun je je auto goed kwijt en als je klaar bent genoeg Horeca in de nabijheid om even bij te tanken.
De sporthal in Almere waar je naar refereert staat in the middle of nowhere.
Cola stop bij Batavia Stad, eenmaal de dijk over lunchen bij Broekerhaven (De Woeste Hoogte) en dan dooorrrrrr naar de finish.
[ Voor 9% gewijzigd door ElGreco op 25-09-2025 19:59 ]
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/jvFvNgo8Zlkm10rSyFOUvMUt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1edNcEsHaBOQrKlzVwovTBWA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/riENq5juar3xDZ7lqirrKHJd.jpg?f=fotoalbum_large)