Goed bezig! Ik ga net als @wisselwerking dit jaar voor een ronde Nederland. Staat voor ergens in juni op de planning.. dat maakt het voor mij ook lastig om daar nu al fanatiek mee bezig zijn.McMiGHtY schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:09:
Gisteravond de eerste inschrijving van het jaar gedaan..
"Hartelijk dank voor uw voor-aanmelding voor de Ronde van 12, versie: 1daagse"
Top.la_fusion schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:48:
[...]
Goed bezig! Ik ga net als @wisselwerking dit jaar voor een ronde Nederland. Staat voor ergens in juni op de planning.. dat maakt het voor mij ook lastig om daar nu al fanatiek mee bezig zijn.
Ik beperk mij dit jaar tot de provincie Drenthe. Weliswaar op de ATB en 400km, maar toch. De voorbereidingen (wisselwerking in "Het grote mountainbike topic (deel 14)") zijn begonnen (wat beter voorbereiden dan mijn tochtje NL op de racefiets
Deze constructie getuigt van het betere tweak-werk! Ziet er effectief uit. Laten we hopen dat het fietsen je weer bevalt!nogeeninlog schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:44:
Twee complicaties en hun oplossingen sla ik maar even over, dit is het eindresultaat:
Als het goed bevalt, dan wordt het eind dit jaar een nieuwe fiets met crank als in het eerste plaatje.
Nu maar hopen op lekker fietsweer.
Begrijp ik nou goed dat je rechterbeen qua vermogen niet volwaardig meedoet?
Als ik even doorfilosofeer zou je met je nieuwe fiets goed weg kunnen komen met een 'one-by' oplossing, dus met één enkel voorblad i.c.m. 11 of 12 kransjes achter. Dat biedt je heel wat meer flexibiliteit in het vinden van een crank die beter aan te passen in aan je rechterknie.
De effectieve lengte van de rechtercrank is gehalveerd en hoe korter de crank, des te minder kracht je ermee kunt zetten. Op mijn fietsen met naafversnelling valt dat minder op, maar met een derailleur is het sterk voelbaar.DieAnder schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:18:
[...]
Begrijp ik nou goed dat je rechterbeen qua vermogen niet volwaardig meedoet?
Als ik even doorfilosofeer zou je met je nieuwe fiets goed weg kunnen komen met een 'one-by' oplossing, dus met één enkel voorblad i.c.m. 11 of 12 kransjes achter. Dat biedt je heel wat meer flexibiliteit in het vinden van een crank die beter aan te passen in aan je rechterknie.
En inderdaad, ik overweeg ook om een nieuwe fiets te nemen met slechts 1 voorblad. Ik rij vrijwel uitsluitend in de provincie Utrecht en de Utrechtse heuvelrug kom je op het middenblad wel over.
Dag 5 van het nieuwe jaar en de eerste lekke band is een feit
.
Los van dat leuk ritje met een compact groepje 'amateur'wielrenners en wat gewone toeristen zoals ik. 106km in exact 3 uur, reken maar uit het gemiddelde
.
Gelukkig een namiddagje rust nu
.
Los van dat leuk ritje met een compact groepje 'amateur'wielrenners en wat gewone toeristen zoals ik. 106km in exact 3 uur, reken maar uit het gemiddelde
Gelukkig een namiddagje rust nu
Ik heb vandaag mogen kennis maken met hongerklop of iets van die aard. Na wat perikelen in de ochtend niet kunnen starten. In de middag toch gelukt maar ik had alleen 1 dubbele boterham met vlokken naar binnen gewerkt om 8 uur en ik vertrok 2 uur. Vertrokken met wind tegen. Na te hebben gedraaid na anderhalf uur met hetzelfde tempo wind naar huis gefietst. Er kwam gewoon niet meer uit. Gelukkig wel een gel mee en daarmee thuis gekomen om 5 uur. Wel een paar keer stuurfoutje gemaakt. Dat ik bijna in de berm lag.
Dubbele boterham met vlokken is ook niet iets waar je drie uur op kan gaan rijden.Seriph schreef op maandag 6 januari 2020 @ 00:26:
Ik heb vandaag mogen kennis maken met hongerklop of iets van die aard. Na wat perikelen in de ochtend niet kunnen starten. In de middag toch gelukt maar ik had alleen 1 dubbele boterham met vlokken naar binnen gewerkt om 8 uur en ik vertrok 2 uur. Vertrokken met wind tegen. Na te hebben gedraaid na anderhalf uur met hetzelfde tempo wind naar huis gefietst. Er kwam gewoon niet meer uit. Gelukkig wel een gel mee en daarmee thuis gekomen om 5 uur. Wel een paar keer stuurfoutje gemaakt. Dat ik bijna in de berm lag.
Zeker niet als er 6 uur tussen die boterham en je start zit.
Meer eten dus voortaan
Ik pak in het weekend altijd 4 boterhammen met gebakken ei direct voor de rit, dan onderweg nog wat repen/banaan.
Goed. Ik ga dit jaar dus Luik-Bastenaken-Luik fietsen.
Een flinke uitdaging, en ik wil zo beslagen mogelijk ten ijs komen.
Een van de grootste uitdagingen vind ik (op de hoogtemeters na) zorgen dat ik genoeg eet en drink op de fiets.
Hebben jullie tips/websites waar je kunt "berekenen" hoeveel eten en drinken je tot je moet nemen?
Een van de grootste uitdagingen vind ik (op de hoogtemeters na) zorgen dat ik genoeg eet en drink op de fiets.
Hebben jullie tips/websites waar je kunt "berekenen" hoeveel eten en drinken je tot je moet nemen?
hoeveel je nodig hebt is 1 ding, maar hoeveel je aankan (tijdens racepace..) is een belangrijke 2e.. als je maag gaat protesteren van de hoeveelheid koolhydraten en suiker.. Dit is erg lastig te testen van te voren, maar een keer een goede lange en intense rit, waarbij je probeert te eten wat je denkt nodig te hebben tijdens je evenement is wel aan te raden.. (hoeft uiteraard geen 8 uur te zijn, maar een tijdens een rit van 3-5 uur kan je wel je beoogde intake testen).Smultie schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:21:
De trainerroad podcast (en forum) is overigens een goede bron voor dit soort vragen
Ik heb onlangs de Beta-Fuel van SiS getest en dat spul is geweldig. 3 uur op een bidon zonder bijvoeding en geen enkel moment gedacht te kort te komen. Echt een aanrader, is goed voor 2.5 uur drinken en 3 uur inspanning (ronde Amerongen / Leersum dus best wel doorzetten).
Qua eten zie ik van alles voorbij komen en mensen moeten doen wat ze zich zelf goed bij voelen maar ontbijten met gebakken eieren is echt een No-No (althans voor mij maar staat niet echt aangeschreven als begin). Verder zou ik de tip mee geven om elk uur een gel erin te doen (als je niet op de Beta-Fuel oid gaat rijden) want daar zit vaak precies in wat je in een uur kan verbranden. Dus als ik zo zou rijden; ontbijt met kwark en granola / noten / pitten. Dan na een uur rijden de eerste gel en dat herhalen per uur, in de bidons isotone suikers, milde dosering of water. Banaantje mee om je maag wat rust te gunnen, krentenbol kan ook
Qua eten zie ik van alles voorbij komen en mensen moeten doen wat ze zich zelf goed bij voelen maar ontbijten met gebakken eieren is echt een No-No (althans voor mij maar staat niet echt aangeschreven als begin). Verder zou ik de tip mee geven om elk uur een gel erin te doen (als je niet op de Beta-Fuel oid gaat rijden) want daar zit vaak precies in wat je in een uur kan verbranden. Dus als ik zo zou rijden; ontbijt met kwark en granola / noten / pitten. Dan na een uur rijden de eerste gel en dat herhalen per uur, in de bidons isotone suikers, milde dosering of water. Banaantje mee om je maag wat rust te gunnen, krentenbol kan ook
Gaaf dat je hem gaat doen! De hele afstand van 2020? en hoe train je hier exact voor? Aangezien ik hem zelf ook een keer zou willen fietsen namelijk.Smultie schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:21:
Gister 80 (en een half) kilometer gefietst op de GP 5000's. Het wegdek was nog nat, maar het was gister verder gelukkig droog. Het waaide wat harder dan voorspeld en qua temperatuur klopte er ook weinig van: 4,7 in plaats van de zogenaamde 8,3 graden celcius.
Het was een vrij koud ritje. Vooral de eerste 25 kilometer even op gang moeten komen, dat was pal tegen de wind in. Toch wel lekker gefietst met uiteindelijk 32,3 gemiddeld. De bandjes voelden goed aan. Vooral in de bochten veel meer grip dan ik gewend was met mijn GP 4000 SII. Die voelde je toch snel naar grip zoeken. Ik denk echter dat dat meer aan het aantal kilometers heeft gelegen en het feit dat de achterband zo vierkant als een legoblokje was.
Het was een vrij koud ritje. Vooral de eerste 25 kilometer even op gang moeten komen, dat was pal tegen de wind in. Toch wel lekker gefietst met uiteindelijk 32,3 gemiddeld. De bandjes voelden goed aan. Vooral in de bochten veel meer grip dan ik gewend was met mijn GP 4000 SII. Die voelde je toch snel naar grip zoeken. Ik denk echter dat dat meer aan het aantal kilometers heeft gelegen en het feit dat de achterband zo vierkant als een legoblokje was.
If it aint fixed, it's broken.
Wat heb je aan kwark een noten? Vetten beperken kh opname en nemen traag op, kwark zijn voornamelijk eiwitten en handiger bij herstel dan vooraf.Holkers schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:01:
Ik heb onlangs de Beta-Fuel van SiS getest en dat spul is geweldig. 3 uur op een bidon zonder bijvoeding en geen enkel moment gedacht te kort te komen. Echt een aanrader, is goed voor 2.5 uur drinken en 3 uur inspanning (ronde Amerongen / Leersum dus best wel doorzetten).
Zoet onbijt en vezelloos ontbijten is het devies. Vezels nemen vocht op en blijven veel te lang in de maag. Dus vroeg ontbijt met KH rijk en zoet eten (peperkoek bijv) neem op tijd bijvoorbeeld een druivensapje. De avond ervoor een flink bord pasta is ook raadzaam.Smultie schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:21:
Tijdens de rit van begin elk half uur eten (afhankelijk van de intensiteit natuurlijk), begin met vast voedsel zodat het nog effect heeft tijdens de rit. Bananen enkel als ze goed rijp zijn anders heb je er geen suikers van. Tweede deel kun je aan de gels gaan 22-25gr kh per gel, max opname per uur is 60-80 (van te voren wat trainen met gels). Dan heb je daar ook nut van tijdens je rit.
KH poeder (Fruct/maltose) met schepje electrolieten van bulkpowders voor in je bidons en je rijdt hem uit. Blijf bij 1 bidon (600) per uur.
Zoals gezegd, de TR podcast biedt veel info over voeding. Diverse podcasts met ex profs en ploegleiders geven ook een beeld.
Verschilt dus enorm per persoon, bij mij gaat er zeker halve melk liter melk met havermout/brinta in iedere ochtend.
Afwisselend gecombineerd met pindakaas, honing, fruit (frambozen, mango).
Na mijn rondje fietsen afgelopen weekend kwam ik erachter dat ik mijn crankbout, dus de schroef met afdekplaatje bij de crank, ben verloren. Ik heb Shimano 105 R7000 op mijn fiets, maar voor dat specifieke type kan ik zo snel geen crankbout vinden. Wel heb ik deze en deze gevonden.
Weet iemand hier van webshop die de juiste crankbout verkoopt, of past één van de bovenstaande bouten?
Weet iemand hier van webshop die de juiste crankbout verkoopt, of past één van de bovenstaande bouten?
Ik doe ook Brinta maar mijn trainer is er niet happy mee voor wedstrijden <2,5u vanwege het ronddraaien in de maag en de ruimte beperking tav snelle KHs. Maar ik doe ter compensatie een lepel jam van moeders 🤓DDX schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:29:
Verschilt dus enorm per persoon, bij mij gaat er zeker halve melk liter melk met havermout/brinta in iedere ochtend.
Maar zeker qua kh opname is elk lichaam anders echter trage en snelle kh is wel feitelijk natuurlijk. Als je mooi plant tav intensiteit en duur heb je nooit tekort. Het is ook deel van je training.. of je een snelle vetverbrander bent kun je enkel leren met trainen.
[ Voor 6% gewijzigd door Jpjedi op 06-01-2020 14:36 ]
Ik heb me ook ingeschreven voor de 260, terwijl ik heb geroepen nooit meer langer dan 200 te rijdenSmultie schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:21:
Qua voeding; voor mezelf hou ik aan 1 bidon (met zooi) van 500ml + 1 reep / gel / banaan, per uur als basis. Ik geloof niet zo in stapelen, wel doe ik extra gemalen muesli in mijn kwark voor een grootte tocht.
Afgelopen jaar kramp gehad tijdens lange tochten, dat is op 14% en hoger geen pretje
[ Voor 5% gewijzigd door joint_me op 06-01-2020 15:00 ]
Hello fellow humans
Normaal heb ik wel wat meer op. Nu wou ik gewoon fietsen en ben ik onbezonnen op de fiets gesprongen om te rijden. Nu ben ik een amateur en rij geen wedstrijd tempo of iets dergelijks. Alle voeding zal uitdraaien op genoeg calorieën.
Het enige waar ik voor moet zorgen is dat ik genoeg zouten binnenkrijg anders krijg ik hoofdpijn. Dat is op te lossen met van die elektrolyten tabletten.
Het enige waar ik voor moet zorgen is dat ik genoeg zouten binnenkrijg anders krijg ik hoofdpijn. Dat is op te lossen met van die elektrolyten tabletten.
Oei, ik zit nog te twijfelen. Ben redelijk fit (ruim 12k afgelopen jaar) en heb ook de LBL tocht van Le Champion gefietst vorig jaar, maar dat was in Augustus.Smultie schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:21:
272km en bijna 4.500hm is nooit echt leuk, helemaal niet als het in april is. Ben er al wel voor aan het trainen en heb een paar voorbereidingstochtjes gepland, maar ben er nog niet zeker van of het dit jaar al wordt. Pluspunt: aantal van m'n fietsvrienden lopen ook al te twijfelen.
Succes!
Te weinig vocht is een goed recept voor kramp (kan ik uit ervaring vertellenjoint_me schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:58:
[...]
Ik heb me ook ingeschreven voor de 260, terwijl ik heb geroepen nooit meer langer dan 200 te rijden.
Qua voeding; voor mezelf hou ik aan 1 bidon (met zooi) van 500ml + 1 reep / gel / banaan, per uur als basis. Ik geloof niet zo in stapelen, wel doe ik extra gemalen muesli in mijn kwark voor een grootte tocht.
Afgelopen jaar kramp gehad tijdens lange tochten, dat is op 14% en hoger geen pretje, ik vermoed dat voeding hier o.a. mee te maken heeft, dus dat wil ik nog uitvogelen.
Precies ja. Ik pak ook magnesiumbisglycinaat en dat heeft ook veel geholpen tegen krampen.wisselwerking schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:52:
[...]
Te weinig vocht is een goed recept voor kramp (kan ik uit ervaring vertellen)
Ik moet mezelf dwingen veel te drinken en het pissen is dan gewoon onvermijdelijk maar vervelend. Garmin heeft overigens nutrition & drink alerts op de Edge die je kunt instellen. Klinkt sullig maar bij lange vermoeiende ritten helpt dat mij.
Als je veel drinkt en veel moet plassen dan is je balans niet op orde. Ofwel je drinkt teveel, of je lichaam neemt te weinig op door sodium te kort.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Dat is weer erg kort door de bocht, lichaam moet ook van afvalstoffen af. Plassen moet je altijd. Overmatig plassen is niet goed inderdaad. Ik drink liever net teveel dan net te weinig al is het vaak eerder te weinig.Michaelg schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:58:
Als je veel drinkt en veel moet plassen dan is je balans niet op orde. Ofwel je drinkt teveel, of je lichaam neemt te weinig op door sodium te kort.
Wat dat betreft heb ik vanaf begin volgende maand al wat langere tochten staan, 11steden(winter), wil een aantal BRM's doen, aantal etappes van de HomeRide en dan de Ronde van 12 daarachter aan.la_fusion schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:48:
[...]
Goed bezig! Ik ga net als @wisselwerking dit jaar voor een ronde Nederland. Staat voor ergens in juni op de planning.. dat maakt het voor mij ook lastig om daar nu al fanatiek mee bezig zijn.
Ja dat is zeker waar (en inderdaad, wellicht beetje kort door de bocht). Al moet je dus wel zeker opletten dat je dus niet alleen vocht inneemt, maar dat je lichaam dat ook daadwerkelijk kan opnemen (en dus voldoende sodium in neemt).Jpjedi schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:54:
[...]
Dat is weer erg kort door de bocht, lichaam moet ook van afvalstoffen af. Plassen moet je altijd. Overmatig plassen is niet goed inderdaad. Ik drink liever net teveel dan net te weinig al is het vaak eerder te weinig.
Vooraf voldoende drinken is ook wel aan te raden. Zodat je niet met een achterstand al de fiets op stapt.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Het hardlopen begint me toch een beetje te intensief te worden qua belasting. Zit vaak tegen pijntjes/blessures aan. Dus ik wil me weer serieuzer gaan richten op het fietsen. Vroeger wel veel aan racefietsen gedaan. Op het moment heb ik een MTB, maar die is op asfalt echt veel te langzaam. Voor spelen op single trails als Schoorl, Zanvoort, Twiske etc. wel erg leuk. Dus nu wil ik weer richting een racefiets.
Ik wil graag een fiets waar ik ook een fietskar achter kan hangen, zodat ook de kleine mee kan. Na wat onderzoek gedaan te hebben kom je dan op een meer allroad georiënteerde racefiets uit. Op zich ook wel fijn, want dan kan je de simpele MTB tracks misschien ook meepakken.
Nu ben ik echter een klein beetje de weg kwijt, ik zie veldrij fietsen (cyclocross), gravel fietsen en allroad fietsen? Wat is wat? Vanwege het trekken van een kar zou ik graag schijfremmen hebben. Daarnaast heb ik ook liever een comfortabelere houding, zodat je langere tochten kan maken zonder overbelasting van rug en nek. Specifieke modellen zijn ook welkom of tips waar je eventueel tweedehands fietsen kan vinden.
Ik wil graag een fiets waar ik ook een fietskar achter kan hangen, zodat ook de kleine mee kan. Na wat onderzoek gedaan te hebben kom je dan op een meer allroad georiënteerde racefiets uit. Op zich ook wel fijn, want dan kan je de simpele MTB tracks misschien ook meepakken.
Nu ben ik echter een klein beetje de weg kwijt, ik zie veldrij fietsen (cyclocross), gravel fietsen en allroad fietsen? Wat is wat? Vanwege het trekken van een kar zou ik graag schijfremmen hebben. Daarnaast heb ik ook liever een comfortabelere houding, zodat je langere tochten kan maken zonder overbelasting van rug en nek. Specifieke modellen zijn ook welkom of tips waar je eventueel tweedehands fietsen kan vinden.
Als het gaat over trekken zou ik gewoon kijken naar een ALU frame. (en geen carbon zadelbuis, daar zit meestal de aansluiting voor je kar toch? of is ie op de achteras? Afaik kan een carbon frame nog steeds niet goed om met bepaalde belastingspunten die anders zijn dan bedoeld (lees trekkracht aan de zadelbuis)
Schijfremmen zullen misschien inderdaad geen overbodige luxe zijn. Die dingen zijn ook wel tweedehands te vinden intussen. Qua relaxte houding zit je meestal goed bij een instapsegment.
Enige voordeel van die instap cyclofietsen is meestal dat je meer ruimte hebt om bredere banden te monteren tussen de vorken. Soms heb je nu ook een derailleur die de schokken beter opvangt, maar tenzij je echt wild gaat doen, heb je dat imho niet nodig.
Schijfremmen zullen misschien inderdaad geen overbodige luxe zijn. Die dingen zijn ook wel tweedehands te vinden intussen. Qua relaxte houding zit je meestal goed bij een instapsegment.
Enige voordeel van die instap cyclofietsen is meestal dat je meer ruimte hebt om bredere banden te monteren tussen de vorken. Soms heb je nu ook een derailleur die de schokken beter opvangt, maar tenzij je echt wild gaat doen, heb je dat imho niet nodig.
Vriend van me heeft de kar gewoon aan z'n carbonnen canyon hangen, geen issues.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Kan je niet gewoon andere banden op de MTB gooien?Erapaz schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:56:
Het hardlopen begint me toch een beetje te intensief te worden qua belasting. Zit vaak tegen pijntjes/blessures aan. Dus ik wil me weer serieuzer gaan richten op het fietsen. Vroeger wel veel aan racefietsen gedaan. Op het moment heb ik een MTB, maar die is op asfalt echt veel te langzaam. Voor spelen op single trails als Schoorl, Zanvoort, Twiske etc. wel erg leuk. Dus nu wil ik weer richting een racefiets.
Met Prulleman! Slicks onder je MTB monteren. Als je er een kar achter plaatst heb je toch al geen voordeel van de snelheid van een racefiets.Prulleman schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:50:
[...]
Kan je niet gewoon andere banden op de MTB gooien?
Hier ook de kar aan mijn carbon frame gehangen. Ophangpunt zit bij mijn kar, en bij veel andere modellen, gemonteerd aan de QR van het achterwiel. Remmen is prima te doen met velgremmen, wellicht ander verhaal als je de Ventoux afgaat met kar en volle snelheid ;-)
Ik zou zelf ook opteren voor een tweede wielset voor je MTB als je daarmee prima op de weg vooruit kunt. Wil je ook echt langere tochten gaan doen zou ik ook voor een racer gaan.
Ik zou zelf ook opteren voor een tweede wielset voor je MTB als je daarmee prima op de weg vooruit kunt. Wil je ook echt langere tochten gaan doen zou ik ook voor een racer gaan.
Dit is toch een kwestie uit proberen. Maar de vuistregel is een bidon (500ml) per uur en 60gr koolhydraten per uur. Hoe je die koolhydraten binnen krijgt maakt niet uit. Wat je beste verteerd tijdens zo'n inspanning.Smultie schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:21:
Ik trek vast voedsel alleen de eerste 2 uurtjes van een pittige fondo. Daarna ben ik aanwezen op gels.
Ik ga dit jaar dan ook die beta fuel proberen. Dat klinkt alsof het voor mij gemaakt is.
Vooral veel 'oefenen' en uitproberen qua voedsel.
Ikzelf heb zaterdag 5 uur gefietst zonder eten (rustige duurtraining). Dat was niet de bedoeling, echter was ik gewoon mijn eten vergeten meenemen en daar kwam ik pas na 60 km achter
.
Ik heb het overleefd en voelde eigenlijk pas de laatste 20 minuten dat ik bijna 'leeg' was
.
Fietspaden in België, het blijft moeilijk: https://www.gva.be/cnt/dm...-als-het-moeilijk-ook-kan
Ikzelf heb zaterdag 5 uur gefietst zonder eten (rustige duurtraining). Dat was niet de bedoeling, echter was ik gewoon mijn eten vergeten meenemen en daar kwam ik pas na 60 km achter
Ik heb het overleefd en voelde eigenlijk pas de laatste 20 minuten dat ik bijna 'leeg' was
Fietspaden in België, het blijft moeilijk: https://www.gva.be/cnt/dm...-als-het-moeilijk-ook-kan
Volgens mij zitten de meeste karren inderdaad gewoon aan de quickrelease. Ik haal mijn koppeling er altijd in z'n geheel af als ik mijn kar niet gebruik. Mbt de remmen, kar lijkt me geen reden om een ander remsysteem te kiezen, ik heb met velgremmen geen enkel probleem ondervonden. Wel vind ik het lomp zwaar rijden met die kar. Ik dacht eerst dat het handig was dat ie ook aan mijn racefiets kan, maar met die kar is zo anders rijden dat ik me niet kan voorstellen dat het dan nog leuk is om op je racer te zitten. Nu gebruik ik die kar alleen om een hele bult bagage te verslepen in de vakantie, dus dan zit ie wel echt heel vol.Erapaz schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:56:
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Poeh poeh, vandaag zat het even tegen....met de racer naar werk. Terug andere weg dan heen. Ligt er op de terugweg echt een enorme hoop modder op de weg vanwege de bietencampagne 
Zat er vól in voordat ik het in de gaten had. Terugdraaien was geen optie want te grote omweg en de fiets was al direct erg vuil.
Toch nog 100mtr zo verder moeten rijden, nou de racer zag toch uit van de modder. Gelukkig dichtbij een wasstraat en daar het ergste eraf gespoten. Mehn, alleen nog maar fietspaden tot het droge seizoen
Zat er vól in voordat ik het in de gaten had. Terugdraaien was geen optie want te grote omweg en de fiets was al direct erg vuil.
Toch nog 100mtr zo verder moeten rijden, nou de racer zag toch uit van de modder. Gelukkig dichtbij een wasstraat en daar het ergste eraf gespoten. Mehn, alleen nog maar fietspaden tot het droge seizoen
Als je een goede kar hebt, bijvoorbeeld de Thule Chariot Sport, dan merk je er op een rechte weg als je eenmaal op snelheid bent weinig van. Als hij rolt, rolt ie wel door zeg maar. Daarom heb je ook betere remmen nodig. Je moet meer massa tot stoppen brengen. Zeker bergaf (de combinatie gaat ook mee de bergen in). Aangezien sommige racers puur op snelheid gebouwd zijn, kan het zijn dat de remmen net voldoende zijn voor een fiets met rijder en niet voor een kar.Mistraller schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:40:
[...]
Volgens mij zitten de meeste karren inderdaad gewoon aan de quickrelease. Ik haal mijn koppeling er altijd in z'n geheel af als ik mijn kar niet gebruik. Mbt de remmen, kar lijkt me geen reden om een ander remsysteem te kiezen, ik heb met velgremmen geen enkel probleem ondervonden. Wel vind ik het lomp zwaar rijden met die kar. Ik dacht eerst dat het handig was dat ie ook aan mijn racefiets kan, maar met die kar is zo anders rijden dat ik me niet kan voorstellen dat het dan nog leuk is om op je racer te zitten. Nu gebruik ik die kar alleen om een hele bult bagage te verslepen in de vakantie, dus dan zit ie wel echt heel vol.
De reden dat ik liever een allroad/XC racer heb boven de MTB is dat ik op een racer beter kracht kan zetten en ik zelf ook zonder kar een rondje wil kunnen doen. Mijn MTB is echt alleen leuk off-road, waarbij je constant je gewicht verplaatst en niet in 1 houding rechtdoor aan het stampen bent.
Ik zit nu te kijken naar de fietsen als de Giant TCR SLR 2 en Trek checkpoint. Met een extra wielenset kan ik waarschijnlijk dan ook de MTB wegdoen.
In mijn ogen blijft het ca 30/40kg dood gewicht wat eraan hangt... Gewicht is veruit de belangrijkste factor. Ik weeg zelf 70kg dus 30 of 40 kilo erbij is een enorme toename. Bij iedere stuurbeweging, iedere hobbel, voel ik die kar in elk geval. Die Thule heeft dezelfde koppeling als mijn kar. En ook het eigen gewicht van 15kg vind ik nogal hoog, ik denk dat mijn kar zelfs lichter is.Erapaz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 05:51:
[...]
Als je een goede kar hebt, bijvoorbeeld de Thule Chariot Sport, dan merk je er op een rechte weg als je eenmaal op snelheid bent weinig van. Als hij rolt, rolt ie wel door zeg maar.
Ik gebruik mijn kar als ik naar Nijmegen ga voor de Vierdaagse, dus ik heb ook wel wat ervaring met die kar bij heuvelachtig terrein. Ik ga meestal compleet stuk in een klimmetje als die kar erachter hangt in elk geval... En omdat je met kar veel minder wendbaar bent en dus voor je eigen veiligheid lagere snelheden aanhoudt bij afdalingen, zal je je remmen ook heel anders gebruiken.
Ik weet niet of je ervaring hebt met een fietskar? Maar ik zou anders eens een proefritje doen, dan heb je een idee. Het viel mij in elk geval zwaar tegen
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
De fietspaden zijn op dit moment ook vies hoor. Mijn fiets ziet er momenteel echt niet uit. Maar de bewegende onderdelen worden wel onderhouden.Ramon 73 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:11:
Poeh poeh, vandaag zat het even tegen....met de racer naar werk. Terug andere weg dan heen. Ligt er op de terugweg echt een enorme hoop modder op de weg vanwege de bietencampagne
Als je de fiets niet vies wil hebben moet je gaan Tacxen.
[ Voor 3% gewijzigd door wisselwerking op 08-01-2020 11:01 ]
En de draaiende delen goed drogen daarna, anders krijg je roest enzo.
Ja echt. Zijn het geen natte vuurwerkrestanten dan is het wel modder of blad. Schoon blijven is een utopie momenteel. Ik probeer als ik thuis ben zsm de fiets af te spoelen, ketting te drogen en een nieuw laagje Boeshield T9 er op.wisselwerking schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:56:
[...]
De fietspaden zijn op dit moment ook vies hoor. Mijn fiets ziet er momenteel echt niet uit. Maar de bewegende onderdelen worden wel onderhouden.
Je hebt nog een paar dagen/jaar te gaan voor een record DDXDDX schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:53:
Doel voor 2019 haal ik als het goed is morgen (365 dagen op de fiets)
Joyce Lee ran every single day of the year for the 7th year in a row.
Welke is meer op zijn plaats
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Ik heb een aantal keer een kar gehuurd in Zwitserland achter een mountainbike. Inderdaad bij het klimmen en bij richtingveranderingen heeft de kar veel invloed. Rechtdoor heeft de massa alleen invloed op acceleratie en remmen. De rol- en luchtweerstand hebben invloed op de energie die het kost om alles op snelheid te houden. Het schijnt dat je gemiddeld rond de 5 km/u langzamer rijdt met kar, wat in principe prima is, want met een kind erachter wil je natuurlijk niet de polder door scheuren.Mistraller schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:53:
[...]
In mijn ogen blijft het ca 30/40kg dood gewicht wat eraan hangt... Gewicht is veruit de belangrijkste factor. Ik weeg zelf 70kg dus 30 of 40 kilo erbij is een enorme toename. Bij iedere stuurbeweging, iedere hobbel, voel ik die kar in elk geval. Die Thule heeft dezelfde koppeling als mijn kar. En ook het eigen gewicht van 15kg vind ik nogal hoog, ik denk dat mijn kar zelfs lichter is.
Ik gebruik mijn kar als ik naar Nijmegen ga voor de Vierdaagse, dus ik heb ook wel wat ervaring met die kar bij heuvelachtig terrein. Ik ga meestal compleet stuk in een klimmetje als die kar erachter hangt in elk geval... En omdat je met kar veel minder wendbaar bent en dus voor je eigen veiligheid lagere snelheden aanhoudt bij afdalingen, zal je je remmen ook heel anders gebruiken.
Ik weet niet of je ervaring hebt met een fietskar? Maar ik zou anders eens een proefritje doen, dan heb je een idee. Het viel mij in elk geval zwaar tegen
Ik denk dat ik eerst de kar ga aanschaffen en deze dan achter mijn MTB en een geleende racefiets ga proberen.
Minimale dagafstanden zie ik dan 1,6km staan. 7,5 minuten rennen.Stigandr schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:37:
[...]
Je hebt nog een paar dagen/jaar te gaan voor een record DDX
Joyce Lee ran every single day of the year for the 7th year in a row.
Welke is meer op zijn plaatsof
Tja zo kan ik het ook.
Beetje hetzelfde als naar het station fietsen iedere dag ofzo.
[ Voor 73% gewijzigd door DDX op 08-01-2020 12:49 ]
Ik heb jaren met een kar gereden achter mijn hybride fiets. Uiteraard is het zwaarder, maar in mijn geval was het precies voldoende om met mijn vrouw te gaan fietsen. Normaliter stoorde zij zich er aan dat mijn basissnelheid hoger lag en hoewel ik me graag inhield om af en toe samen te fietsen, vond zij dat juist vervelend.Erapaz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:47:
[...]
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Ik heb een aantal keer een kar gehuurd in Zwitserland achter een mountainbike. Inderdaad bij het klimmen en bij richtingveranderingen heeft de kar veel invloed. Rechtdoor heeft de massa alleen invloed op acceleratie en remmen. De rol- en luchtweerstand hebben invloed op de energie die het kost om alles op snelheid te houden. Het schijnt dat je gemiddeld rond de 5 km/u langzamer rijdt met kar, wat in principe prima is, want met een kind erachter wil je natuurlijk niet de polder door scheuren.
Ik denk dat ik eerst de kar ga aanschaffen en deze dan achter mijn MTB en een geleende racefiets ga proberen.
Met kar werd ik een paar km/u geremd en kostte het mij juist extra inspanning. Voordeel is dat je dan zelf ook een keer uit de wind mag gaan zitten met geweldig uitzicht
En zodra je vervolgens zonder kar rijdt, dan vlieg je direct. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld topsporters ook met extra weerstand trainen.
Tacx heb ik ook, maar buiten rijden heeft toch de voorkeur. Vies worden is ook geen ramp, maar ik had gehoopt om na het relatief korte ritje (2x30km) schoon genoeg thuis te komen om niet grondig te hoeven poetsen. Nu moest toch de slang er overheen.wisselwerking schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:56:
[...]
De fietspaden zijn op dit moment ook vies hoor. Mijn fiets ziet er momenteel echt niet uit. Maar de bewegende onderdelen worden wel onderhouden.
Als je de fiets niet vies wil hebben moet je gaan Tacxen.
Ik woon in een appartmentje dus slang uitrollen is iets minder vanzelfsprekend als bij een huis met tuin/garage/oprit.
Ik woon in de buurt van een tankstation met wasboxen. 50 cent erin en ik heb genoeg tijd om de fiets te sproeien aan beide kanten.
Wasboxen zijn inderdaad ideaal als je geen tuin hebt. Al zet in mijn fiets soms ook wel onder de douche.
Laatste keer dat ik mijn fiets grondig heb schoongemaakt was gewoon in de woonkamer, maar dat vond m'n vriendin minder leuk
Laatste keer dat ik mijn fiets grondig heb schoongemaakt was gewoon in de woonkamer, maar dat vond m'n vriendin minder leuk
[Telfort-mode] Van je eigen wasstraat, naar met de tuinslang op het laminaat [/Telfort-mode]Tjebakka schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:49:
Wasboxen zijn inderdaad ideaal als je geen tuin hebt. Al zet in mijn fiets soms ook wel onder de douche.
TipRamon 73 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:07:
[...]
Tacx heb ik ook, maar buiten rijden heeft toch de voorkeur. Vies worden is ook geen ramp, maar ik had gehoopt om na het relatief korte ritje (2x30km) schoon genoeg thuis te komen om niet grondig te hoeven poetsen. Nu moest toch de slang er overheen.
Ik woon in een appartmentje dus slang uitrollen is iets minder vanzelfsprekend als bij een huis met tuin/garage/oprit.
+1, die heb ik ook. Volgens mij istie bij Karwei nog 5 euro goedkoper
Moet zeggen dat ik het ook heel lang zonder heb gedaan. Met een emmer 2-3x door het hele huis wat ook prima werkte. Nu vul ik dit ding gewoon 1x en het feit dat je hem af kunt spuiten i.p.v. alles met de spons te doen is ook wel fijn.
De druk is ook precies goed. Niet te hard, maar ook weer niet zo zacht dat je helemaal geen vuil wegspuit.
Heb ik een tijd gebruikt en vond het niks. Te weinig druk...
Toen deze aangeschaft. Werkt fantastisch! En ook handig als je met de MTB op pad gaat. In het bos alvast even afspuiten.
Je hebt nog een paar van die electrische systemin, maar wéér iets wat je (regelmatig) moet opladen had ik geen zin in. Voor iemand die regelmatig de MTB pakt in/op de auto zie ik wel een toepassing, maar ik ben vooral wielrenner die vanuit huis rijdt.Noxa schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:31:
[...]
Heb ik een tijd gebruikt en vond het niks. Te weinig druk...
Toen deze aangeschaft. Werkt fantastisch! En ook handig als je met de MTB op pad gaat. In het bos alvast even afspuiten.
Van die electrische zijn nog wel een paar alternatieven voor de Karcher zoals Aqua2Go of Bosch, maar om daar nou weer 100e+ voor te betalen...
Heb ik een tijdje gebruikt maar als er echt modder aan fiets hangt werkt het niet echt.
Inmiddels is mijn oplossing of naar wasbox (vooral met gravelbike waar soms echt klodders klei/modder aan hangen)
Of op bakon en een flexibele slang op kraan in keuken aansluiten.
En gewoon schoonmaken doe ik onder de douche.
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 08-01-2020 16:39 ]
Ik heb exact die spuit
Definieer veel plassen natuurlijk. 4 uur fietsen met 4 bidons en dan helemaal niet hoeven te plassen is denk ik wel een teken van te weinig drinken, maar elk uur een flinke plas is wellicht wel weer teveel. Heb begrepen van coaches dat een simpele check of je genoeg drinkt, is je wegen voordat je weggaat, en ook als je terugkomt (zonder doorweekte kleren van het zweet aanMichaelg schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:58:
Voor de rest is eten ook wel erg persoonlijk. Heb tochten in Limburg gedaan waar ik van te voren echt een "tour de France" hoeveelheid aan brood met ei, kip en kaas weg zat te werken En vervolgens na 3,5 uur een keer het gevoel kreeg dat ik wel iets moest gaan eten (maar nog geen honger, meer het gevoel dat dat hongergevoel er aan zat te komen). Of pannenkoeken (zo'n shake-bus dus 4 of 5 pannekoeken) eten, daarna met de auto nog een uur rijden en dan fietsen. Ook vaak 3 uur zonder eten kunnen fietsen. Maar ook 'gewoon' havermout met fruit, en wel ieder uur even reepje, banaantje, boterhammetje met jam, etc. en dat voelde uiteindelijk niet beter of slechter. In zijn algemeenheid wordt gezegd dat je 2 a 3 uur voor een grote inspanning geen flinke maaltijd meer moet eten, maar dat gaat ook vaak over een wedstrijd. Gewoon een leuke toerrit maken is natuurlijk wel iets anders dan dat je een uur rond de kerk aan het knallen bent. Maar goed ik ben wel een 'echte' toerist tijdens fietsen, ik stop ook gewoon even om een banaan of reepje te eten, foto van het uitzicht, en weer verder.
[ Voor 6% gewijzigd door Crazy D op 09-01-2020 08:27 ]
Exact expert nodig?
Ligt aan het weer. Maar ik doe dat ook wel eens. Zeker als ik alleen op pad ben in het zonnetje. Even op een bankje zitten je banaan of je reep opeten en van het weer genieten is ook onderdeel van het sporten.Crazy D schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:26:
[...]
Maar goed ik ben wel een 'echte' toerist tijdens fietsen, ik stop ook gewoon even om een banaan of reepje te eten, foto van het uitzicht, en weer verder.
Volgens mij tonen de nieuwste onderzoeken aan dat het prestatieverlies door mindere hydratatie minder groot is dat de afgelopen jaren is gesteld. 1 bidon per uur met tegenzin drinken is niet nodig, totaal niet drinken ook niet. Je lichaam is een goed afgestelde machine die zelf prima instaat is om aan te geven wanneer het vocht nodig heeft. Vertrouw daarop, en leer van je ervaringen tijdens het voorbereiden/je trainingen.Crazy D schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:26:
[...]
Definieer veel plassen natuurlijk. 4 uur fietsen met 4 bidons en dan helemaal niet hoeven te plassen is denk ik wel een teken van te weinig drinken, maar elk uur een flinke plas is wellicht wel weer teveel. Heb begrepen van coaches dat een simpele check of je genoeg drinkt, is je wegen voordat je weggaat, en ook als je terugkomt (zonder doorweekte kleren van het zweet aan) en je zou niet echt lichter moeten zijn, ben je dat wel, drink je mogelijk te weinig. Overigens hangt het er dan ook weer vanaf hoeveel je de uren en de dagen ervoor drinkt, als je normaal een halve liter water drinkt op een hele dag zul je meer moeten drinken tijdens sporten dan wanneer je ook op andere dagen een goede hoeveelheid vocht binnen krijgt.
Voor de rest is eten ook wel erg persoonlijk. Heb tochten in Limburg gedaan waar ik van te voren echt een "tour de France" hoeveelheid aan brood met ei, kip en kaas weg zat te werken En vervolgens na 3,5 uur een keer het gevoel kreeg dat ik wel iets moest gaan eten (maar nog geen honger, meer het gevoel dat dat hongergevoel er aan zat te komen). Of pannenkoeken (zo'n shake-bus dus 4 of 5 pannekoeken) eten, daarna met de auto nog een uur rijden en dan fietsen. Ook vaak 3 uur zonder eten kunnen fietsen. Maar ook 'gewoon' havermout met fruit, en wel ieder uur even reepje, banaantje, boterhammetje met jam, etc. en dat voelde uiteindelijk niet beter of slechter. In zijn algemeenheid wordt gezegd dat je 2 a 3 uur voor een grote inspanning geen flinke maaltijd meer moet eten, maar dat gaat ook vaak over een wedstrijd. Gewoon een leuke toerrit maken is natuurlijk wel iets anders dan dat je een uur rond de kerk aan het knallen bent. Maar goed ik ben wel een 'echte' toerist tijdens fietsen, ik stop ook gewoon even om een banaan of reepje te eten, foto van het uitzicht, en weer verder.
Ook is hoeveel je eet minder relevant dan wat je eet. 25 boterhammen met ei eten (voorbeeld) is geen garantie dat je lichaam de stoffen krijgt die het nodig heeft (koolhydraten stapelen is volgens mij wat achterhaald). Leer jezelf een goed eetpatroon aan. Als je iedere dag veel eet, ben je dat gewend en wordt dat op je fiets doorgezet. Misschien niet zozeer omdat je lichaam voedingstoffen nodig heeft, maar wel omdat je hersenen aangeven dat je gewend zijn te eten en dat dus ook verwachten.
Als voorbeeld: als ik ook 16:30u een goede maaltijd neem en vervolgens op de fiets stap, dan krijg ik rond 18:30u trek. Niet omdat ik voedingstoffen tekort kom, maar omdat mijn bioritme zegt dat ik al enige tijd geleden aan mijn avondmaaltijd had moeten krijgen.
Met andere woorden: leer te luisteren naar je lichaam en zoek de grenzen op. Ga maar eens 6 uur fietsen zonder eten en ervaar die eventuele hongerklop. Niet leuk om mee te maken op dat moment (spreek uit ervaring), maar wel bijzonder leerzaam. Als je na een uurtje traingen honger/dorst hebt, dan ben ik van mening dat dat je hersenen zijn die om eten/drinken vragen, niet je lichaam.
Wat mij betreft zijn alle regeltjes die te vinden zijn een leuke richtlijn of een gemiddelde. Alleen is geen enkel mens gemiddeld (tenzij je in Woerden woont, hebt ik begrepen
Het hangt ook sterk af van je trainingsniveau en het inspanningsniveau van een rit. Mijn motto is om altijd meer iets mee te nemen voor onderweg dan ik denk nodig te hebben, maar ik merk wel dat er tijdens het seizoen grote verschillen zijn. In het begin van het seizoen wanneer ik minder fit ben (en dus ook wat sneller op hogere inspanningsniveau zit) dan ben ik soms na een uurtje fietsen wel toe een iets te eten/drinken. Als ik wat fitter ben dan fiets ik vaak zonder problemen ~3 uur/90km zonder iets te eten (maar neem het wel mee!), en afhankelijk van het weer 1 of 2 bidons drinken. Maar dan heb ik meestal wel stevige trek bij thuiskomst
. Vorige jaar tijdens de vakantie zelfs een rit van 120km en 2500hm gedaan met 2 bidons en 2 bananen oid, toen was het laatste klimmetje met 300hm vlak voor het huisje nog wel even afzien
Wow! Canyon wil duidelijk geen accessoires verkopen:
Verzending van fietsaccessoires 12,90 €
En dat voor 3 bidons die ik wilde bestellen... (van 10€ totaal...).
Wat een eikels flauw... zijn er soms ‘gratis verzenden’ acties? Of op een andere manier aan Canyon bidons te komen? Vind bijpassende bidons wel mooi staan namelijk... maar ik vertik het om 13€ aan verzendkosten te betalen op dit bedrag!
Wat een eikels flauw... zijn er soms ‘gratis verzenden’ acties? Of op een andere manier aan Canyon bidons te komen? Vind bijpassende bidons wel mooi staan namelijk... maar ik vertik het om 13€ aan verzendkosten te betalen op dit bedrag!
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
is de kracht waarmee het water eruit komt bij deze boxen niet te hoog?fietsbob schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:44:
Ik woon in de buurt van een tankstation met wasboxen. 50 cent erin en ik heb genoeg tijd om de fiets te sproeien aan beide kanten.
Ik doe het ook wel eens maar je moet gewoon wat verder weg gaan staan zodat de hoogste druk wat verloren gaat.Dirk0s schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:21:
[...]
is de kracht waarmee het water eruit komt bij deze boxen niet te hoog?
Vind ik toch wel echt het grootste nadeel van fietsen. Ik heb geen tijd (alleen balkon) en de douche is te klein voor een hele fiets. Dan moet ik dus wel buiten schoonmaken maar dat vind ik toch altijd wel echt een rot klus dat ik in de winter de fiets meestal laat staan.
[ Voor 31% gewijzigd door Verona27 op 11-01-2020 14:02 ]
Ik woon ook vlakbij van die schoonmaak boxen, maar dan alleen de spuit gebruiken waar water uitkomt om dan het grove vuil eraf te halen en dan thuis b.v. met dit soort spullen de rest doen met emmer en water
https://www.futurumshop.n...it-reinigingspakket.phtml
Ik ben beginner en dus opzoek naar wat artikelen voor de schoonmaak en ketting e.d.
Ik ben beginner en dus opzoek naar wat artikelen voor de schoonmaak en ketting e.d.
Gebruik gewoon klein beetje afwasmiddel en een oude doek/shirt om een sopje te maken voor het frame ed. De ketting doe ik met een tandenborstel en een oude afwasborstel. Verder nodig: kettingreiniger en olie om te smeren. Kost alles bij elkaar 15 of 20 euro. Zou zeker geen 70 euro uitgeven aan zo'n set.Dirk0s schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:08:
Ik woon ook vlakbij van die schoonmaak boxen, maar dan alleen de spuit gebruiken waar water uitkomt om dan het grove vuil eraf te halen en dan thuis b.v. met dit soort spullen de rest doen met emmer en water
Ja die waterkracht is best wel hoog, maar ik maak me daar niet druk om. De fiets is schoon en thuis haal ik er een doekje overheen, ontvet de ketting en smeer deze opnieuw. Ik ben niet bang dat ik vet wegspuit bij de lagers. Een keer per seizoen vervang ik alle lagers, bracket en balhoofd. Verder ook nooit last van stroeflopende/piepende onderdelen.Dirk0s schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:21:
[...]
is de kracht waarmee het water eruit komt bij deze boxen niet te hoog?
Als je ziet dat er bij het veldrijden de fiets wel een aantal keer per wedstrijd bewerkt wordt met de hogedrukspuit, maak ik me er niet druk om.
Dus een flesje ketting reiniger en olie is genoeg.Verona27 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:27:
[...]
Gebruik gewoon klein beetje afwasmiddel en een oude doek/shirt om een sopje te maken voor het frame ed. De ketting doe ik met een tandenborstel en een oude afwasborstel. Verder nodig: kettingreiniger en olie om te smeren. Kost alles bij elkaar 15 of 20 euro. Zou zeker geen 70 euro uitgeven aan zo'n set.
Schrijfrem reiniger is niet nodig?
Welke reiniger en olie gebruik jij?
Evenementje afwachten of bij de cross ff bij Adrie aankloppen. Bidons heb ik echt nog nooit gekocht, dat zijn wegwerpartikelen.Galois schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:51:
Ik gebruik olie en reiniger van de lokale fietsenmaker. Heb zelf een voorkeur voor wetlube het hele jaar door, maar je zou in de zomer evt dry-lube kunnen gebruiken. Schijfremmen heb ik niet, maar neem aan dat je die ook gewoon met een natte doek kunt reinigen.Dirk0s schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:38:
[...]
Dus een flesje ketting reiniger en olie is genoeg.
Vandaag nog een 70km gefietst, prima weertje, maar het ging écht niet goed. Dikke, zware/volle benen 
Ondanks de fijne rit van dinsdag en massage op woensdag zat het er vandaag niet in....Maar wat intensiever rekken en strekken van de benen en kijken of ik mijn vrouw zo gek krijg om morgen naar de sauna te gaan. Mij helpt dat ook altijd geweldig bij volle benen.
Vraagje: Ik ben op zoek naar een fietslampje voor overdag dat sterke flitsen afgeeft. Op GCN zie ik ze wel eens rijden met dergelijke flitslampen en zag laatst iemand rijden met zo'n achterlichtje. Tot op 500m was hij nog te zien, ideaal. Ik heb een Lezyne decadrive 1500 die best sterk flitst en voor de voorkant is dat eigenlijk prima, hooguit zou ik een kleiner lampje willen voor overdag. Voor de achterkant (rood) heb ik nog niks gevonden.
Rest van de fiets even afsproeien/borstelen met zachte borstel en water. Als alle vuil eraf is, borstel uitspoelen, auoshampoo erop en alles even laten blinken.
Ondanks de fijne rit van dinsdag en massage op woensdag zat het er vandaag niet in....Maar wat intensiever rekken en strekken van de benen en kijken of ik mijn vrouw zo gek krijg om morgen naar de sauna te gaan. Mij helpt dat ook altijd geweldig bij volle benen.
Vraagje: Ik ben op zoek naar een fietslampje voor overdag dat sterke flitsen afgeeft. Op GCN zie ik ze wel eens rijden met dergelijke flitslampen en zag laatst iemand rijden met zo'n achterlichtje. Tot op 500m was hij nog te zien, ideaal. Ik heb een Lezyne decadrive 1500 die best sterk flitst en voor de voorkant is dat eigenlijk prima, hooguit zou ik een kleiner lampje willen voor overdag. Voor de achterkant (rood) heb ik nog niks gevonden.
Dasty! Ketting en tandwielen lekker inspuiten, minuutje wachten en dan met een Grunge Brush uitborstelen. Misschien moet je de eerste keer 2/3x herhalen, afhankelijk van de vervuiling van de ketting en het gebruikte smeermiddel. Afspoelen met water, laten drogen en meteen smeren. Ik gebruik zelf een wateroplosbaar smeermiddel (mits ik in redelijk droog weer kan rijden) en smeer zonder te drogen. Het water verdampt wel en het smeermiddel blijft zitten.Dirk0s schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:08:
Rest van de fiets even afsproeien/borstelen met zachte borstel en water. Als alle vuil eraf is, borstel uitspoelen, auoshampoo erop en alles even laten blinken.
Denk t, viel mij ook al op.Sleeon schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:56:
Strava geeft geen segmenten, bug?
Edit: zag net op twitter (@stravasupport) dat ze er mee bezig zijn, schijnt wat vertraging te zijn oid.
[ Voor 23% gewijzigd door Verona27 op 11-01-2020 17:26 ]
In mijn ervaring is remmenreiniger wel nodig. Bij een schoonmaakbeurt komt er (bij mij) toch vaak vettigheid op de schijf waardoor de remkracht enorm afneemt.Dirk0s schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:38:
[...]
Dus een flesje ketting reiniger en olie is genoeg.
Nadat ik mijn ketting heb gesmeerd haal ik een schone doek met remmenreiniger over de schijven. Zo'n bus kost €1,65 bij de Action
Pas op met agressieve ontzetters zoals Dasty. Het maakt prima schoon maar dat spul wil je niet in/rond je naven, derailleurwieltjes, trapas, etc. krijgen. Vreet al je smering (op den duur) weg. Zet alles goed in de olie nadien. En smeer alle draaiende/lopende/bewegende delen goed in met iets als een Bike Protect (van bv. Muc Off).
Licht toe... Cross? Adrie? Welk evenementje?Jpjedi schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:38:
[...]
Evenementje afwachten of bij de cross ff bij Adrie aankloppen. Bidons heb ik echt nog nooit gekocht, dat zijn wegwerpartikelen.
Je hebt toch bidons nodig... of ik neem ze van 'reclamemateriaal' of ik koop ze in de winkel van andere merken of ik heb ze bijpassend bij mijn fiets van Canyon. Deze laatste vind ik toch wel mooi staan, alleen 12,90 verzendkosten betalen vind ik wat enthousiast...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Hier in het dorp worden jaarlijks minstens 3 wielerwedstrijden gereden en ik woon net na de start met als gevolg dat hier regelmatig enkele drinkbussen achtergelaten worden
. Zo verkrijg ik de mijne gratis
.
Daarnaast hebben we ook enkele zakenlui in de fietsclub die bidons laten bedrukken en via m'n werk heb ik er deze week ook nog eens 3 gekregen.
Allen van het model tacx shiva, dus het zijn goede
Daarnaast hebben we ook enkele zakenlui in de fietsclub die bidons laten bedrukken en via m'n werk heb ik er deze week ook nog eens 3 gekregen.
Allen van het model tacx shiva, dus het zijn goede
Onlangs een fiets gekocht? Dan zou je ze even kunnen bellen met die vraag, dat je vergeten bent ze bij te bestellen. Had ik afgelopen jaar ook en tot 2x toe is er wat gratis nagezonden. Top service wat dat betreft.Galois schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:51:
Canyon is groot in de cross en daar delen ze bidons uit. Of ze organiseren events zoals laatst met de podcast ‘rode lantaarn’ en daar kregen we ook bidons mee oa. Verder is van de Poel een van hun grootste ‘sterren’ en bij de camper van van de Poel kun je er gewoon om vragen want ze nemen ze vaak liever niet mee naar huis en krijgen dozen vol van Canyon.Galois schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:37:
[...]
Licht toe... Cross? Adrie? Welk evenementje?
Je hebt toch bidons nodig... of ik neem ze van 'reclamemateriaal' of ik koop ze in de winkel van andere merken of ik heb ze bijpassend bij mijn fiets van Canyon. Deze laatste vind ik toch wel mooi staan, alleen 12,90 verzendkosten betalen vind ik wat enthousiast...
Bidons kopen hoeft echt niet imo.
Doe maar niet, alstublieft, en wel om twee redenen:Ramon 73 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:41:
1. irritant voor weggebruikers
2. niet toegestaan volgens de verkeersregels
(https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets)
Maar volgens GCN wel hetgeen echt de veiligheid voor de fietser doet toenemen.DieAnder schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:43:
[...]
Doe maar niet, alstublieft, en wel om twee redenen:
Het gaat om dagrijverlichting, en juist dan heb je knipperlicht nodig om niet weg te vallen tegen de achtergrond. Bij donker is sterk knipperlicht mega vervelend idd, dan is het overbodig en nutteloos. De irritatiefactor is bij de mensen die er bevattelijk voor zijn al maximaal zodra ze maar iemand met een racefiets zien, dus dat zegt mij niet zoveel.DieAnder schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:43:
[...]
En ja, fietsverlichting mag niet knipperen inderdaad. Maar de wet zegt niks over dagrijverlichting op de fiets, en ook de bekende swapfiets is ook voorzien van knipperende verlichting. Zag laatst een controle in Groningen waar daar niet op bekeurd werd. Weet niet of er wel gewaarschuwd werd. Uiteindelijk zou ik er best mee kunnen leven als élke fiets tenminste een knipperlichtje zou hebben, beter dan niks.
Daarnaast is knipperen beter voor de aandacht en zichtbaarheid, laatst zelf bijna een fietser over het hoofd gezien (was zelf óók op de fiets) doordat zijn koplamp wegviel tegen de achtergrondverlichting van een bedrijf dat naast het fietspad zit. Terreinverlichting is daar zó sterk dat je een fietser met gemiddelde koplamp soms bijna niet ziet.
Ik gebruik al een jaar of 6-7 Dasty aan alle fietsen. Nog nooit gemerkt dat er iets van smering verloren gaat op plaatsen waar dat niet hoort. Wel altijd derailleurwieltjes met keramisch lager.Grin schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:19:
Pas op met agressieve ontzetters zoals Dasty. Het maakt prima schoon maar dat spul wil je niet in/rond je naven, derailleurwieltjes, trapas, etc. krijgen. Vreet al je smering (op den duur) weg. Zet alles goed in de olie nadien. En smeer alle draaiende/lopende/bewegende delen goed in met iets als een Bike Protect (van bv. Muc Off).
En ik smeer de lagers eens per jaar met een vetspuitje na, ook de gesealde Industrielagers. Deksel voorzichtig eraf, oude prut wegvegen met doekje en volpurren met vet. Deksel erop, afvegen en klaar.
GCN heeft al eens testjes gedaan met ontvetter op lagers en hogedrukspuit op een BB
TL:DR de invloed van ontvetter en hogedrukspuit is minimaal....
[ Voor 27% gewijzigd door Ramon 73 op 13-01-2020 19:33 ]
In België mag het wel.DieAnder schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:43:
[...]
1° Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/272-art82
Ikzelf gebruik de felle knipperlichtfunctie op mijn Lezyne lampen als het schemert. Van zodra het echt donker begint te worden verander ik de modus naar een vast licht. Uiteraard wat naar beneden gericht zodat ik niemand verblind
GCN krijgt geld van de fabrikanten om dat te vinden. Leuke show, maar vaak is het toch vooral reclame.Rob Voets schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:14:
[...]
Maar volgens GCN wel hetgeen echt de veiligheid voor de fietser doet toenemen.
Bij GCN moet je bij de aanzet inderdaad goed letten op het opschrift: " Promotional video". Verder wel een puik kanaal vind ik.Teun_2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:33:
[...]
GCN krijgt geld van de fabrikanten om dat te vinden. Leuke show, maar vaak is het toch vooral reclame.
Vooraan een wit knipperlicht is een gevaarlijke optie. Bij de juiste omstandigheden (vallen van de avond) kan het ideaal zijn om je aanwezigheid te benadrukken. Maar een half uur later, wanneer de duisternis gevallen is, kan het zijn dat het al te helder is en het zeer storend werkt voor tegenliggers.
Mijn fiets heeft achteraan een knipperend licht, met remlichtfunctie (op gyroscoopprincipe) vooraan een +/- 1400 lumen, perfect gerichte!, straler voor het verlichten. Zelfs wanneer mijn licht perfect gericht is, is de beam sterk genoeg iedere tegenligger mijn aanwezigheid aan te kondigen.
Enige reden waarom ik vooraan een zacht pinkend lichtjes zou installeren is om te benadrukken dat ik een fietsrt ben die nadert. Vaak word ik verward met een bromfiets vanwege de helderheid en goed gerichte lichtstraal.
Conclusie, je voorlicht mag zo helder zijn je wil. Zolang die goed geregeld is!
Niks irritanter dan verblind te worden van slecht afgestelde lichten. (oma's op elektrische fietsen, ik heb het over jullie ja)
Pinkend lichtje vooraan, doe maar, maar zeker niet te helder, dus onder de helderheid die we verlichtbaar bestempelen. (50-150 lumen)
In de GCN rapportage kwam dat trouwens ook naar voor dat het pinkend voorlicht enkel ter ondersteuning was van het gewone licht. Iets omdat pinkend licht meer aandacht trekt dan een continue lichtbron.
In zijn algemeenheid vind ik het een vooruitgang dat veel fietsers tegenwoordig sterkere verlichting hebben. Ook niet e-fietsers. Echter wat daarbij wel heel belangrijk is is dat deze goed afgesteld is inderdaad. Ik word nu regelmatig irritant afgeleid door een slecht afgestelde koplamp.Joindry schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:51:
[...]
Niks irritanter dan verblind te worden van slecht afgestelde lichten. (oma's op elektrische fietsen, ik heb het over jullie ja)
Afgelopen weekend geprobeerd mijn eigen bottom bracket te vervangen, maar ik moest helaas alsnog naar de LFM. Kreeg 1 deel van de press fit cups er niet uit
Oplossing: Een grotere hamer
Maar dit is zeker een klus die je zelf kan doen, mits de juiste tools.
Hello fellow humans
Ik kwam erachter van het weekend dat de mijne ook goed versleten is. Nieuwe besteld en van de week maar even vervangen zodra hij binnen is.Je zal het altijd zien, de specialist in mijn regio had precies mijn model niet op voorraad.joint_me schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:11:
Afgelopen weekend geprobeerd mijn eigen bottom bracket te vervangen, maar ik moest helaas alsnog naar de LFM. Kreeg 1 deel van de press fit cups er niet uit![]()
Heb je eigen tools gefabriceerd voor het verwijderen en aanbrengen? Ik ga aan de slag met een buisje wat ik in zaag op de kop. deze 4 punten buig ik iets naar buiten zodat deze tegen je lager aan komen vanaf binnen.
Voor het erin persen iets van een draadeind met grote carrosserie ringen?
Dat vind ik niet vreemd hoor. Je hebt zoveel verschillende frame + crank combinaties dat het onmogelijk is voor een (kleinere) FM om ze allemaal op voorraad te hebben. Van een Cervelo/Specialized/Giant dealer etc. mag je verwachten dat hij zijn merken i.c.m. Shimano wel op voorraad heeft, maar ook dat kan met verschillende modellen (trekking, gravel, mtb, race, stads-fietsen) uit de hand lopen.tinusterror schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:40:
Je zal het altijd zien, de specialist in mijn regio had precies mijn model niet op voorraad.
Gewoon een setje gekochttinusterror schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:40:
[...]
Ik kwam erachter van het weekend dat de mijne ook goed versleten is. Nieuwe besteld en van de week maar even vervangen zodra hij binnen is.Je zal het altijd zien, de specialist in mijn regio had precies mijn model niet op voorraad.
Heb je eigen tools gefabriceerd voor het verwijderen en aanbrengen? Ik ga aan de slag met een buisje wat ik in zaag op de kop. deze 4 punten buig ik iets naar buiten zodat deze tegen je lager aan komen vanaf binnen.
Voor het erin persen iets van een draadeind met grote carrosserie ringen?
Hello fellow humans
Vandaag de verwarmde zooltjes ontvangen!. Nog 8 uur opladen, op maat maken en dan donderdag testen.
Een cursist van mij is er super tevreden van, dus ben benieuwd. Jammer alleen dat ze alleen met de bijbehorende lader op te laden zijn, USB was mooi geweest.
Een cursist van mij is er super tevreden van, dus ben benieuwd. Jammer alleen dat ze alleen met de bijbehorende lader op te laden zijn, USB was mooi geweest.
Hallo,
Ik ben sinds afgelopen December begonnen met Mountainbiken, ik was aan het twijfelen tussen een racefiets en een mountainbike en kon de keuze moeilijk maken dus heb ik voor mezelf besloten dat ik eerst een mountainbike zou kopen (dit heb ik altijd gedaan) en dan in het voorjaar (Maart) een racefiets koop.
mijn vraag is, worden er vaker ergens dagen gehouden waar je eventueel wat fietsen kunt uitproberen (en dan vooral eens een wat langer ritje op een racefiets? want ik heb er nog nooit een meter op gereden en moet wel zeker weten dat het ook iets is voor mij)
ik zit zelf te kijken naar een mooie fiets van maximal 1300 euro. ik ga niet vragen welke fiets ik naar zou moeten kijken dat zoek ik zelf uit (Tips zijn altijd welkom overigens ;-) ) .
Ik ben sinds afgelopen December begonnen met Mountainbiken, ik was aan het twijfelen tussen een racefiets en een mountainbike en kon de keuze moeilijk maken dus heb ik voor mezelf besloten dat ik eerst een mountainbike zou kopen (dit heb ik altijd gedaan) en dan in het voorjaar (Maart) een racefiets koop.
mijn vraag is, worden er vaker ergens dagen gehouden waar je eventueel wat fietsen kunt uitproberen (en dan vooral eens een wat langer ritje op een racefiets? want ik heb er nog nooit een meter op gereden en moet wel zeker weten dat het ook iets is voor mij)
ik zit zelf te kijken naar een mooie fiets van maximal 1300 euro. ik ga niet vragen welke fiets ik naar zou moeten kijken dat zoek ik zelf uit (Tips zijn altijd welkom overigens ;-) ) .
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
dit ziet er wel heel goed uit! kun je hier ook fietsen testen die in de prijsklasse vallen waar ik in zoek of worden hier alleen de duurdere modellen "aangeboden"J-M-T schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:24:
Een beetje afhankelijk waar je vandaan komt.
https://www.grinta.be/nl/testfest
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
https://defietser.nl/Nutterd schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:11:
Hallo,
https://www.bikemotionbenelux.nl/Nutterd schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:11:
Hallo,
Je kunt vooraf inschrijven of in de rij gaan staan
Ter allereerste oriëntatie (of je het überhaupt leuk vind) kun je misschien iets lenen of huren voor een dag of een weekeind.Nutterd schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:11:
deze had ik ook gevonden inderdaad, helaas ben ik dan een weekend weg!Holkers schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:19:
[...]
https://www.bikemotionbenelux.nl/
Je kunt vooraf inschrijven of in de rij gaan staan
Een interessant optie is het (nog redelijke nieuwe) Shimano Experience Center in Valkenburg.
Voor € 25,- kun je daar een racefiets huren en een direct uitproberen op de bekende Limburgse wegen.
In deze ben je niet zo afhankelijk van events van leveranciers e.d. want het Shimano Center is zover ik weet het hele jaar geopend.
Voor € 25,- kun je daar een racefiets huren en een direct uitproberen op de bekende Limburgse wegen.
In deze ben je niet zo afhankelijk van events van leveranciers e.d. want het Shimano Center is zover ik weet het hele jaar geopend.
www.proefracer.nlNutterd schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:11:
Hallo,
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
bedankt voor de goeie tips! zeker met het shimano EC kan ik wel iets (is ook lekker dichtbij) en een mooie lekker lichte omgeving om in te beginnen
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic