Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 70 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 17:18
Vandaag 3u gefiets onder het genot van Beta Fuel in de bidon.
Con’s:
- Smaak, holy shit wat veel suiker
- Klontjes, je moet echt goed schudden. De oplossing in 750ml was zonder klontjes die van 500 had een stevige klodder onderin.
- Plakkerig, maar niet meer dan andere energie drink oplossingen
- Mond gevoel, vooral de 500ml voelt wat stroperig aan.
- Je moet bewust blijven drinken
- Ik ben heel gewent om elk uur wat te eten, dat miste ik nu.

Pro’s:
- Smaak, behoudens de zoetheid vond ik de smaak dik in orde. De Lemon smaak deed me denken aan Limoncello maar dan alcoholvrij. Dezelfde stroperigheid, zoetheid en smaak. En de Orange ging in de richting van Cointreau.
- Geen honger
- Geen dorst! In tegendeel, ik ben goed gehydreerd gebleven deze rit.
- Gemak, zakje in je bidon schudden maar en gaan.
- Dit was geen all-out effort maar had thuis wel zo’n 2600kcal verbrand. Ik had geen honger toen ik thuis kwam en gedurende rit nergens een moment gehad dat ik hongerig begon te worden.

Ik denk dat je dit product goed kunt gebruiken tijdens een (zeer) intensieve lange tocht in warm weer. En vooral als je moeite hebt om vast voedsel weg te krijgen tijdens inspanning. Ik kan na 2u berg op fietsen geen reep meer door mijn keel krijgen dus voor dergelijk doeleinde zou ik het gebruiken.

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-01 15:42
@Noxa vergeet je de prijs niet als Con's?
https://www.scienceinsport.com/shop-sis/go-range/beta-fuel

Ff een banaan naar binnen gooien scheelt een hoop centen.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:43
Noxa schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:52:
Vandaag 3u gefiets onder het genot van Beta Fuel in de bidon.
Con’s:
- Smaak, holy shit wat veel suiker
- Klontjes, je moet echt goed schudden. De oplossing in 750ml was zonder klontjes die van 500 had een stevige klodder onderin.
- Plakkerig, maar niet meer dan andere energie drink oplossingen
- Mond gevoel, vooral de 500ml voelt wat stroperig aan.
- Je moet bewust blijven drinken
- Ik ben heel gewent om elk uur wat te eten, dat miste ik nu.

Pro’s:
- Smaak, behoudens de zoetheid vond ik de smaak dik in orde. De Lemon smaak deed me denken aan Limoncello maar dan alcoholvrij. Dezelfde stroperigheid, zoetheid en smaak. En de Orange ging in de richting van Cointreau.
- Geen honger
- Geen dorst! In tegendeel, ik ben goed gehydreerd gebleven deze rit.
- Gemak, zakje in je bidon schudden maar en gaan.
- Dit was geen all-out effort maar had thuis wel zo’n 2600kcal verbrand. Ik had geen honger toen ik thuis kwam en gedurende rit nergens een moment gehad dat ik hongerig begon te worden.

Ik denk dat je dit product goed kunt gebruiken tijdens een (zeer) intensieve lange tocht in warm weer. En vooral als je moeite hebt om vast voedsel weg te krijgen tijdens inspanning. Ik kan na 2u berg op fietsen geen reep meer door mijn keel krijgen dus voor dergelijk doeleinde zou ik het gebruiken.
De oplossing de avond voor je gaat fietsen maken en in de koelkast zetten is een algemene tip van SiS. Ben zelf erg te spreken over Beta-fuel, werkt goed op de maag en scheelt gels naar binnen werken (en houden). 3 uur rit op Amerongen Leersum was ideaal maar inderdaad niet voor een uurtje of twee social group rides

@Sleeon typisch een opmerking van iemand die nog niet inziet hoe belangrijk en fijn goede voeding is tijdens het fietsen, jammer

[ Voor 3% gewijzigd door Holk op 16-01-2020 15:13 ]

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-01 22:03
Je kunt ook overdrijven. Een rit van 3 uur rondom Amerongen kan ook prima op 2 flessen water en een banaantje als je een beetje getraind bent, met als bijkomend voordeel dat je je vetverbranding stimuleert.

Tot de 3 uur kun je prima afvangen met een normale maaltijd vooraf en hersteldrank. Als het 3 uur full pace is wordt het een ander verhaal, evenals ritten van 5-8+ uur of in extreme omstandigheden (kou/warmte/hoogtemeters), maar dat is zelfs voor de fanatiekelingen onder ons geen dagelijkse/wekelijkse kost.

Voeding is gebleken belangrijk te zijn, maar voor het Jip en Janneke niveau waar wij op rijden moet je het ook weer niet gaan overdrijven.

Kleine toevoeging: Ik ben zelf ook regelmatig bezig met voeding op en naast de fiets. Ik durf te stellen dat het voor 95% van de ritten overbodig is om gelletjes of poeders tot je te nemen (eiwitten daargelaten). Het probleem is dat ik die overige 5% top presteren wil, bijv. goud rijden op de Velomediane (cyclo in de Ardennen). Als je voedingsstrategie dan niet op orde is dan lig je eraf heb ik ervaren. Die overige 95% gebruik ik wel om mijn lichaam aan die rommel te laten wennen zodat het op de dag van het event niet je maag of darmen op de kop zet, maar gelletjes/energy bars meenemen tijdens je lokale rondje van 70km is klinklare onzin.

[ Voor 32% gewijzigd door Ypuh op 16-01-2020 15:40 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:54
Holkers schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:12:
[...]

De oplossing de avond voor je gaat fietsen maken en in de koelkast zetten is een algemene tip van SiS. Ben zelf erg te spreken over Beta-fuel, werkt goed op de maag en scheelt gels naar binnen werken (en houden). 3 uur rit op Amerongen Leersum was ideaal maar inderdaad niet voor een uurtje of twee social group rides

@Sleeon typisch een opmerking van iemand die nog niet inziet hoe belangrijk en fijn goede voeding is tijdens het fietsen, jammer
Hoezo. Je kunt prima fietsen op een banaan hoor. Zelfs als je een fanatiek fietser bent, Dat jij er tevreden mee bent is natuurlijk prima, maar om dan gelijk iemand in een bepaalde hoek te plaatsen gaat mij wel te ver.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-01 14:02
Je kunt natuurlijk prima tijdens een rit zoiets testen. Zelf gebruik ik ook geen gelletjes omdat ik de aanschaf te duur vind. Echter hebben ze voor mij wel al vaker bewezen nuttig te zijn op lange dagen in het zadel. Het enige wat ik mij dan afvraag.. vervangt het ook volledig het eten? Dat lijkt mij toch ook raar dat 84 gram 'poeder' dat kan..

• Holk
wisselwerking schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:40:
[...]

Hoezo. Je kunt prima fietsen op een banaan hoor. Zelfs als je een fanatiek fietser bent, Dat jij er tevreden mee bent is natuurlijk prima, maar op dan gelijk iemand in een bepaalde hoek te plaatsen is echt onzin.
Pot verwijt de ketel, waarom zou jij denken dat ik prima kan fietsen op een banaan. Zelfde als de comment van @Ypuh, de een is de ander niet maar wat voor jou werkt moet voor een ander ook?

Ja, die banaan en water doet het vast prima voor velen tot een bepaalde inspanning of intensiteit. Maar het is geen quantummechanica dat je met de juiste voeding en supplementen veel meer uit jezelf kan halen, zowel voor, tijdens en na een rit. De minireview van @Noxa ging over deze voeding/supplement en dan reageren met “meh, met een banaan kom je ook zover en scheelt geld” dan mis je de essentie van preparaat en review

• Ypuh
la_fusion schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:41:
Je kunt natuurlijk prima tijdens een rit zoiets testen. Zelf gebruik ik ook geen gelletjes omdat ik de aanschaf te duur vind. Echter hebben ze voor mij wel al vaker bewezen nuttig te zijn op lange dagen in het zadel. Het enige wat ik mij dan afvraag.. vervangt het ook volledig het eten? Dat lijkt mij toch ook raar dat 84 gram 'poeder' dat kan..
Tja, poeder met dezelfde voedingswaarden kan in theorie prima het vaste voedsel vervangen. Of het leuk is, is vraag 2. Ik loop dan de hele dag met een hoger gevoel rond en het idee dat ik nog moet eten. Voordat je daar aan gewend bent, ben je al heel wat dagen, vervelende momenten en euro's verder.

Andersom werkt het ook; alleen maar sla eten om het honger gevoel te stillen maar ondertussen vrijwel geen kcal binnen krijgen. Ook daar moet ik niet aan denken.

• wisselwerking
Holkers schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:46:
[...]

Pot verwijt de ketel, waarom zou jij denken dat ik prima kan fietsen op een banaan. Zelfde als de comment van @Ypuh, de een is de ander niet maar wat voor jou werkt moet voor een ander ook?

Ja, die banaan en water doet het vast prima voor velen tot een bepaalde inspanning of intensiteit. Maar het is geen quantummechanica dat je met de juiste voeding en supplementen veel meer uit jezelf kan halen, zowel voor, tijdens en na een rit. De minireview van @Noxa ging over deze voeding/supplement en dan reageren met “meh, met een banaan kom je ook zover en scheelt geld” dan mis je de essentie van preparaat en review
Gaat er meer op de manier waarop je reageert "typisch een opmerking van iemand die nog niet inziet" geeft een bepaalde houding van jouw kant aan. Ik geef toch ook aan dat het prima is als het voor jou werkt, maar daar ga je in jouw reactie voor het gemak dan wel weer aan voorbij.

Conclusie: iedereen is verschillend en heeft zijn eigen behoefte en maakt op zijn eigen afweging (dat kan op prijs, gebruiksgemak enz.) :>

• Ypuh
Holkers schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:46:
[...]

Niet persoonlijk bedoelt hoor, maar je draait de zaak nu om. Objectief gezien is voor de gemiddelde fietser een banaan (laat het er 2 zijn) en 2 flessen water voldoende om op een normaal/redelijk tempo 3 uur te fietsen. Omdat Noxa een leuke review schrijft is een veel te duur poedertje ineens hetgeen wat een wielrenner nodig heeft?

Het is situationeel natuurlijk en ik stel ook voor dat we er verder niet te diep op ingaan. Een prof zal bijvoorbeeld veel meer belang hebben om exact aan te vullen wat hij verbruikt om zodoende de volgende dag een gelijke prestatie te kunnen leveren. Voor een gemiddelde Tweaker kun je er vanuit gaan dat deze niet elke dag (hard/full pace) fietst met als doel een prestatie neer te zetten, maar eerder een paar kilootjes af te vallen. Suikers tijdens de rit kunnen zeker helpen (vandaar een banaantje), maar waarvoor snelle/dure/specifieke suikers? Om 1 seconde sneller te zijn op een Strava segmentje? Dan kun je m.i. beter een keertje extra per week de fiets pakken i.p.v. opzoek te gaan naar shortcuts in supplementen.

Ps. Ik heb ook gewoon een zak maltodextrin, isotone tabs en magnesium capsules thuisliggen hoor. Betaal alleen iets van een tientje per 2.5kg omdat het niet door SiS gemixt is.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 16-01-2020 16:07 ]

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Sleeon schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:07:

Maar 4 bananen eten per uur (21g koolhydraten in een kleine banaan vs 84g koolhydraten in één bidon) gaat mij niet lukken tijdens een cyclo. ;)

Verder denk ik inderdaad dat beide een goede plek hebben. Voor zware lange tochten waarbij je echt voedingsstrategie nodig hebt, werken dit soort producten voor mij erg goed. Bij gewone tochtjes tot een uur of 3 is een banaantje en water ook prima.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Holk
GerbenBK schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:11:
[...]

Maar 4 bananen eten per uur (21g koolhydraten in een kleine banaan vs 84g koolhydraten in één bidon) gaat mij niet lukken tijdens een cyclo. ;)
En de volgende dag er weer uit krijgen ook niet :+

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
ik neem wat te eten mee bij ritten van meer dan 2 uur, meestal een reep van het 1 of ander, of als er nog een eierkoek ligt pak ik die, voor normale ritten ben ik niet zo kritisch. voor ritten van 4+ uur neem ik wel bewust eten mee met veel energie. Als het erg warm is neem ik ook eerder sportdrank mee ipv alleen water. (zeker in combinatie met lange ritten)

Doe niet veel mee aan wedstrijden, maar vorig jaar een mtb marathon in de ardennen gereden, toen (met wat testen vooraf) op gels/repen en isostar drinken gereden. Achteraf te weinig binnen gekregen (wel genoeg mee). Dus wat geleerd voor dit jaar: meer variatie, 4,5 uur dezelfde gels op racepace weg zien te krijgen gaat je erg tegen staan..en repen vallen ook niet mee op racepace. Maar ik ben er van overtuigd dat ik het beter had kunnen doen als ik beter had gegeten.

Strava

• GerbenBK
  • Nu online
Holkers schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:13:
[...]

En de volgende dag er weer uit krijgen ook niet :+
Haha dat zeker ook niet

• Prulleman
  • Nu online
Vezels die niet in de dikke darm kunnen worden afgebroken, worden niet-fermenteerbare voedingsvezels genoemd. Zij leveren geen energie en verlaten het lichaam ongewijzigd. Wel hebben zij een belangrijke functie in de darm, want zij vergroten het volume van de darminhoud, wat de stoelgang bevordert.

Beide typen vezels hebben dus een positief effect op de darmwerking. Aangezien banaan rijk is aan fermenteerbare vezels, kan het eten hiervan obstipatie juist helpen voorkomen. Dat banaan ‘stopt’ is dus een fabel.
https://www.dieetzorg.com...ft-antwoord-stopt-banaan/

Strava

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-12-2025
Beetje kort door de bocht deze discussie. Gel is niet alleen ‘een vorm van voeding’. Het is juist interessant omdat het compact is en snel opgenomen. Een minder rijpe banaan is ook een totaal ander verhaal tov een rijpe banaan vanwege direct beschikbare voedingswaarde door de suikers ipv zetmeel. Dus langere rit en 6 rijpe bananen gaat hem niet worden, een halve banaan per half uur is ook niet praktisch dus is gel interessant. Echter een gemiddelde training van 2-3u kan gerust op basis van vooraf eten en een peperkoekje onderweg. Een Lange klimwedstrijd is intensiever en de energiedichtheid via gelletjes is vele malen hoger. Met bananen kom ik niet aan 60-80gr KH per uur, simpel. Dus intensiteit is ook een belangrijke factor.

Betreffende betafuel denk ik dat het vooral marketing is. Een zak 2.5kg ‘DEXTROSE & MALTODEXTRIN 50:50’ (Betafuel) van bulkpowders kost je nog geen tientje. Schepje electrolytes erbij en je hebt je KH+mineralen+vocht. Maar goed, ze zullen wel een magische formule hebben, ik rij mijn wedstrijden op BP fuel 🤓

[ Voor 10% gewijzigd door Jpjedi op 16-01-2020 16:27 ]

• GerbenBK
  • Nu online
Jpjedi schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:24:
Beetje kort door de bocht deze discussie. Gel is niet alleen ‘een vorm van voeding’. Het is juist interessant omdat het compact is en snel opgenomen. Een minder rijpe banaan is ook een totaal ander verhaal tov een rijpe banaan vanwege direct beschikbare voedingswaarde door de suikers ipv zetmeel. Dus langere rit en 6 rijpe bananen gaat hem niet worden, een halve banaan per half uur is ook niet praktisch dus is gel interessant. Echter een gemiddelde training van 2-3u kan gerust op basis van vooraf eten en een peperkoekje onderweg. Een Lange klimwedstrijd is intensiever en de energiedichtheid via gelletjes is vele malen hoger. Met bananen kom ik niet aan 60-80gr KH per uur, simpel. Dus intensiteit is ook een belangrijke factor.

Betreffende betafuel denk ik dat het vooral marketing is. Een zak 2.5kg ‘DEXTROSE & MALTODEXTRIN 50:50’ (Betafuel) van bulkpowders kost je nog geen tientje. Schepje electrolytes erbij en je hebt je KH+mineralen+vocht. Maar goed, ze zullen wel een magische formule hebben, ik rij mijn wedstrijden op BP fuel 🤓
Maar Froomey won er de Giro op... :+

• Prulleman
  • Nu online

Wat mij betreft gaat het erom bij welke activiteiten je geavanceerde / dure (minder gezonde???) voeding nodig hebt.

Dat mag iedereen zelf bepalen, voor mij ligt de grens bij lange ritten (geen vaste regels voor) en bij wedstrijden. Voor al het andere vind ik het (voor mezelf) onzin.

Er zijn ook mensen die op gels indoor trainen.. is een keuze..

Strava

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-01 20:50
Persoonlijk bij mij:

Rustige rit:
< 90 min = water
< 3 uur = sis hydro tabs, water
< 5 uur = sis hydro tabs, water, banaan, peperkoek
> 5 uur = alles hierboven + gels/bars

Intensieve rit:
< 90 min = sis hydro tabs, water
< 3 uur = sis hydro tabs, water, banaan, peperkoek
> 3 uur = alles hierboven + gels/bars

Altijd wat druivensuiker op zak als reserve.
En als ik hongerklop krijg: tankstation shops to the rescue :9

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 17:18
Sleeon schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:07:

De prijs heb ik nog niet echt over nagedacht.

Maar ik denk dat je met repen, gels en sport drank per uur net zo duur uit bent als met een sachet beta fuel. Een banaan is goedkoper en water ook. Maar ik heb het dan ook over het gebruik van voeding bij extreme prestatie.

Vorig jaar Marmotte had ik echt moeite om aan mijn koolhydraten te komen. Voor zo'n rit zou ik dit in de toekomst gaan gebruiken. De rest gewoon op bananen, water en taart!

• Ypuh
Mijn reguliere voeding sluit aan op @CedricD en @Prulleman.

De uitdaging die ik heb zit hem inderdaad ook in de lange intensieve cyclo's a la Marmotte. 7 uren volle bak op bananen en muesli repen gaat niet lukken natuurlijk, maar gels en sportdrank gaan je dan ook tegenstaan. Ik neem ze daarom wel regelmatig mee op langere/intensieve ritten om er aan te wennen.

Gels en sportdrank hoeven helemaal niet zo duur te zijn. Zelfs als je bij SiS een beetje oplet heb je regelmatig aanbiedingen van 12 gels voor €5 thuisbezorgd. Daar bestel ik er dan gewoon 5 doosjes van en kan ik weer een jaar mee vooruit. Bij Kruidvat had je een tijdje 3 verpakkingen van 12 Davitamon gels voor €5,- en daar heb ik toen ook een doos van opgehaald (al is dat spul niet te hakken). Sportdrank is zoals hier al aangegeven gewoon dextrose + isotone/electrolites a €10 voor 2.5kg. Voor de smaak voeg je desnoods wat ranja toe.

Ik zeg niet dat sportvoeding geen functie heeft, maar ten eerste is het zwáár overpriced en ten tweede is het in 95%+ van de gevallen niet noodzakelijk. Ik struikel dan ook over de uitspraak "typisch een opmerking van iemand die nog niet inziet hoe belangrijk en fijn goede voeding is tijdens het fietsen, jammer". Voel je verder vrij om zo'n smerig plakkende reep a €2,- naar binnen te werken.

• Jpjedi
Ypuh schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:45:
Mijn reguliere voeding sluit aan op @CedricD en @Prulleman.

De uitdaging die ik heb zit hem inderdaad ook in de lange intensieve cyclo's a la Marmotte. 7 uren volle bak op bananen en muesli repen gaat niet lukken natuurlijk, maar gels en sportdrank gaan je dan ook tegenstaan. Ik neem ze daarom wel regelmatig mee op langere/intensieve ritten om er aan te wennen.

Gels en sportdrank hoeven helemaal niet zo duur te zijn. Zelfs als je bij SiS een beetje oplet heb je regelmatig aanbiedingen van 12 gels voor €5 thuisbezorgd. Daar bestel ik er dan gewoon 5 doosjes van en kan ik weer een jaar mee vooruit. Bij Kruidvat had je een tijdje 3 verpakkingen van 12 Davitamon gels voor €5,- en daar heb ik toen ook een doos van opgehaald (al is dat spul niet te hakken). Sportdrank is zoals hier al aangegeven gewoon dextrose + isotone/electrolites a €10 voor 2.5kg. Voor de smaak voeg je desnoods wat ranja toe.

Ik zeg niet dat sportvoeding geen functie heeft, maar ten eerste is het zwáár overpriced en ten tweede is het in 95%+ van de gevallen niet noodzakelijk. Ik struikel dan ook over de uitspraak "typisch een opmerking van iemand die nog niet inziet hoe belangrijk en fijn goede voeding is tijdens het fietsen, jammer". Voel je verder vrij om zo'n smerig plakkende reep a €2,- naar binnen te werken.
Eensch

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:47
Over die voeding gesproken:NL start up is bezig met een App die je via je Garmin precies laat weten wanneer je wat moet eten en hoeveel. Dit baseert de app op jouw fysiologische profiel (oaVO2max) en op de route die je via Strava erin zet. Hij houdt bijv rekening mee dat je in een klim volle bak geen banaan kan eten, maar gelletjes.

DCRainmaker is zelfs enthousiast:

https://www.dcrainmaker.c...a-garmin-integration.html

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:15

Flipmo

OMG !!

wij eten tijdens een rit halverwege altijd een appelgebakje met slagroom *D

• Jpjedi
Requiem19 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 07:48:
Over die voeding gesproken:NL start up is bezig met een App die je via je Garmin precies laat weten wanneer je wat moet eten en hoeveel. Dit baseert de app op jouw fysiologische profiel (oaVO2max) en op de route die je via Strava erin zet. Hij houdt bijv rekening mee dat je in een klim volle bak geen banaan kan eten, maar gelletjes.

DCRainmaker is zelfs enthousiast:

https://www.dcrainmaker.c...a-garmin-integration.html
Onlangs geregistreerd maar kom niet door dat registratieproces heen. Zal wel aan mij liggen maar in principe ben ik wel enthousiast over het idee. Voor triathlon races zet ik er nu handmatig alarmpjes in en dat is best een werk.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-01 14:02

Aangezien ik zelf enkel PowerBar 5 Electrolytes powertabs als sportdrank gecombineerd met water en mueslirepen/bananen/etc als voeding/drank gebruik. Wat doet die mix? Is dat als vervanging voor eten voor jou of hoe moet ik dat zien? Met andere woorden, kun je er wat meer over vertellen?

• Dizzy Mike
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-10-2025
Hallo medetweakers,

Ik werd naar deze topic doorverwezen.

Ik zit de laatste tijd te denken aan het beginnen van wielrennen. En ik zag een fiets voor bij komen bij de decathlon.
Wat is jullie mening hierover?

Mijn budget voor de fiets is +/- 800 euro
Ik ben rond de 1.82m, gewicht 65 kilo.
Mijn doel is om veel kilometers te rijden en uiteindelijk ook wedstrijden te gaan rijden.

Ik hoop dat jullie me iets wijzer kunnen maken

• wisselwerking
@Dizzy Mike het is sowieso wel handig dat je dan ook aangeeft welke fiets je bij de Decathlon hebt gezien

• Dizzy Mike
@wisselwerking Oh sorry, het kopiëren en plakken was niet goed gegaan :)

https://www.decathlon.nl/...KeNIQWGdESz0aAj8hEALw_wcB

[ Voor 3% gewijzigd door Dizzy Mike op 17-01-2020 14:59 ]

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08
De gangbare wijsheid hier is dat je voor dat budget op marktplaats beter terecht kan. Bv deze (paar minuutjes zoeken): https://link.marktplaats.nl/m1504077432

Maar je moet je daar wel een beetje senang bij voelen en inlezen waar je op moet letten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Prulleman
  • Nu online
@Dizzy Mike ik zou in die prijsklasse geen schijfremmen nemen, die zijn niet hydraulisch, maar mechanisch en bieden eigenlijk geen voordeel tov normale velgremmen.
Verder denk ik dat er genoeg merken zijn waarbij je rond die prijs of een beetje meer een aanbieding kan vinden met een betere fiets (lichter, betere wielen, betere groep, ..)

Als je echt serieus wilt gaan fietsen kan je ook overwegen om een fiets met shimano 105 te kopen, dan kan je in ieder geval makkelijk componenten upgraden als er wat stuk gaat of versleten is (omdat je dan 11 speed hebt en dus kan uitwisselen met de hogere groepen). Bovendien heb je dan gelijk iets wat net wat beter en lichter is.
Maar dan zit je wel al snel rond de 1000 euro, bij canyon bv deze: https://www.canyon.com/nl...endurace-al-6.0/2391.html
of < 1000 https://www.mantel.com/sensa-romagna-sle-105

als je wat verder zoekt zal je ook wel wat van 900 euro tegenkomen.

Is het nodig... nee, niet echt, maakt het fietsen leuker? voor veel wel. Ik zou ook een beetje kijken naar een fiets waar je enthousiast van wordt.. het is namelijk wel de bedoeling dat je er regelmatig opstapt en dat kan een mooie fiets net genoeg extra motivatie zijn om wel te gaan fietsen.
(maar dit is ook persoonlijk).

/edit of inderdaad 2ehands, genoeg mensen die een mooie fiets kopen en er na een paar 100 km achter komen dat het toch niks is.. dan kan je een goede deal scoren, maar wees wel alert op slijtage, je kan zomaar 200 euro verder zijn als je de banden, drivetrain en wat lagers moet laten vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 17-01-2020 15:13 ]

Strava

• Dizzy Mike
@Prulleman heb je nog tips kwa welke maat ik moet kopen?

• Prulleman
  • Nu online
Dizzy Mike schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:44:
@Prulleman heb je nog tips kwa welke maat ik moet kopen?
Beste laten aanmeten in de winkel, zal op een M of 56 cm zijn denk ik, anders gewoon het maattabelletje volgen van het specifieke model als je online gaat kopen

Strava

• Ypuh
In deze prijsklasse zou ik toch altijd voor nieuw gaan (Sensa Romagna, Cube, Canyon, Giant o.i.d). Je hebt simpelweg nog weinig kijk op slijtagedelen op wat past en van een 2e hands verkoper van een beginnersfiets mag je geen advies verwachten (tenzij je bij een liefhebber thuiskomt).

Bij een nieuwe fiets weet je zeker dat je de komende 5.000km geen cassettes, banden, kettingbladen, kabels etc. hoeft te vervangen. Zo lang je dat niet zelf kunt, is het een best dure aangelegenheid om een 2e handsje weer in goede staat te krijgen en is het verschil met nieuw te verwaarlozen (200e zit je zomaar op).

Ook zijn 2e hands (beginners)fietsen doorgaans veel te duur. Iedereen denkt nog 80% van de nieuwaarde te kunnen vangen vanwege sentimentele waarde of omdat ze er veel te weinig gebruik van gemaakt hebben, terwijl de realistische waarde eerder 30-40% is.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
https://www.12gobiking.nl/cube-attain-race-2019

Beetje afhankelijk van jouw lichaamsverhoudingen zou de beschikbare 58 best kunnen passen.

Maar als je een beetje grote fietsenzaak in de buurt hebt zou je daar ook eens kunnen gaan kijken en passen. Ik zou me dan richten op een model van 2018 of 2019 als het even kan. In die prijsklasse wil daar nog weleens een 100 euro vanaf zijn.

• Dizzy Mike
@Prulleman zijn de onderdelen van die fietsen die je hebt opgenoemd makkelijk te kopen (ook ik winkels?) en hoelang kan je ongeveer met bepaalde onderdelen ?

• Dizzy Mike
@Prulleman @Ypuh @BreadFan Wat vinden jullie van deze fiets, die kwam ik ook nog tegen:
https://www.fietsvoordeel...o-300-cp-2019-grijs-heren

Ik vind de andere fietsen die jullie hebben gestuurd ook wel intressant.
Hoe zit het eigenlijk met het uiteindelijk vervangen van onderdelen, kan ik dit gewoon in een winkel kopen of moet dit online ?

Edit: deze zag ik ook nog bij decathlon:
https://www.decathlon.nl/...301734?mc=8502389&c=BLAUW

[ Voor 17% gewijzigd door Dizzy Mike op 17-01-2020 19:04 ]

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-01 14:30

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik ben ook even op onderzoek uitgegaan en mijn keus is gevallen op de Cube Attain SL Disc in de blauw-groene kleur (tenzij iemand iets anders aanraad) ik ga hem eind maart kopen (bonus van werk en we krijgen 1 maart de sleutel van ons nieuwe huis).

Ik ga tegen die tijd eerst een proefritje maken maar denk en hoop dat dit een goeie keus is, niet spannend en origineel maar dat is ook wel wat lastig in deze prijsklasss

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dizzy Mike schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 18:55:
@Prulleman @Ypuh @BreadFan Wat vinden jullie van deze fiets, die kwam ik ook nog tegen:
https://www.fietsvoordeel...o-300-cp-2019-grijs-heren

Ik vind de andere fietsen die jullie hebben gestuurd ook wel intressant.
Hoe zit het eigenlijk met het uiteindelijk vervangen van onderdelen, kan ik dit gewoon in een winkel kopen of moet dit online ?

Edit: deze zag ik ook nog bij decathlon:
https://www.decathlon.nl/...301734?mc=8502389&c=BLAUW
Als je moet kiezen zou ik die van Decathlon nemen. Daar zit de 105 group op, ipv de Tiagra van de fietsvoordeelshop. Is een betere en fijnere set.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dizzy Mike
Is het verstandig om binnen 1 week een nieuwe racefiets te kopen? Of kan je beter wachten i.v.m weer/onderhoud en kosten voor meer kleding? En zo ja, hoelang zou je dan ongeveer wachten met het kopen.

Ik wil eigenlijk nu al beginnen hihi.

• Dizzy Mike
@Microkid Dus dat geld ook voor deze neem ik aan (deze werdt eerder aangeraden)?

https://www.canyon.com/nl...endurace-al-6.0/2391.html

Is triban van de decathlon een bekent/goed merk ? Of kan ik beter voor een ander merk kijken rond de 800-900 euro ?

• Microkid

Microkid

Smile

Dizzy Mike schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:58:
@Microkid Dus dat geld ook voor deze neem ik aan (deze werdt eerder aangeraden)?

https://www.canyon.com/nl...endurace-al-6.0/2391.html

Is triban van de decathlon een bekent/goed merk ? Of kan ik beter voor een ander merk kijken rond de 800-900 euro ?
Mja, da's een lastige. Canyon maakt prima fietsen, is echt een A-merk. Decathlon is zeker geen A-merk. Die Canyon is een mooie (ik heb een vergelijkbare gehad). Als ik zou moeten kiezen, zou ik toch die Canyon nemen met Tiagra ipv de Decathlon. Maar da's mijn keuze.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dizzy Mike
@Microkid Ik lees net dat die van de decathlon niet echt voor racen is, dit wil ik uiteindelijk wel gaan doen. Zou ik dan een andere fiets moeten kiezen? En wat zijn de nadelen van tiagra vergeleken met de 105 group? Ik had iets gehoord dat de 105 beter kan tegen regen, klopt dit?

• Microkid

Microkid

Smile

Dan zou je zeker de Canyon moeten nemen. De Tiagra groep zit onder de 105 groep. Voor meer info, zie https://road.cc/content/b...iagra-v-shimano-105-r7000
Als je net begint is de Tiagra prima. Fiets er een paar jaar op en kijk dan of en hoe je wilt upgraden. Nat weer heeft op elke groep invloed, ongeacht het nu Tiagra, 105, Dura Ace is. Zou daar niet te veel waarde aan hechten. Als je gewoon netjes onderhoud pleegt en op tijd je ketting vervangt is er niets aan de hand.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 17-01-2020 21:31 ]

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:28
Dizzy Mike schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:25:
@Microkid Ik lees net dat die van de decathlon niet echt voor racen is, dit wil ik uiteindelijk wel gaan doen. Zou ik dan een andere fiets moeten kiezen? En wat zijn de nadelen van tiagra vergeleken met de 105 group? Ik had iets gehoord dat de 105 beter kan tegen regen, klopt dit?
Opzich kan het allemaal even goed tegen regen, alleen zal de Tiagra sneller slijten. :)
Het is makkelijker om de aandrijving te upgraden dan een frame, ik zou dan eerder voor de Cube gaan, en later, als je doorhebt wat je mist, verschillende onderdelen kunnen upgraden naar 105/Ultegra/whatever.

Probeer anders eens een fiets met Tiagra, en kijk hoe je het vindt schakelen. Kan goed zijn dat het voor nu goed genoeg is, dan zou ik geleidelijk upgraden. Ikzelf heb in november een Sensa Trentino SL 105 uit 2019, die ik met geluk n mijn maat vond voor 850. Is inmiddels niet meer leverbaar waar ik hem heb gekocht, even gekeken en zie nu in gangbare maten alleen de 2020 modellen, die voor rond 850 met maximaal tiagra zijn afgemonteerd.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Prulleman
  • Nu online
Maarten_E schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:30:
[...]

Opzich kan het allemaal even goed tegen regen, alleen zal de Tiagra sneller slijten. :)
Het is makkelijker om de aandrijving te upgraden dan een frame, ik zou dan eerder voor de Cube gaan, en later, als je doorhebt wat je mist, verschillende onderdelen kunnen upgraden naar 105/Ultegra/whatever.

Probeer anders eens een fiets met Tiagra, en kijk hoe je het vindt schakelen. Kan goed zijn dat het voor nu goed genoeg is, dan zou ik geleidelijk upgraden. Ikzelf heb in november een Sensa Trentino SL 105 uit 2019, die ik met geluk n mijn maat vond voor 850. Is inmiddels niet meer leverbaar waar ik hem heb gekocht, even gekeken en zie nu in gangbare maten alleen de 2020 modellen, die voor rond 850 met maximaal tiagra zijn afgemonteerd.
en daarom zeg ik koop je een fiets met 105... Die is al 11 speed, je kan dus zo je derailleur vervangen door dezelfde of een betere als je er een x op valt, zelfde voor je shifters. Als je een 10 (2x10) speed koopt een je wilt upgraden moet je alles ineens doen,v tandwielen, ketting, shifters, derailleurs, dan is het een dure grap.

Met zo'n canyon van 1100 kan je wel een paar jaar vooruit, ook met wedstrijden. Een fiets van 800 ga je denk ik snel vervangen
Waar op zich ook wat voor te zeggen is... Dan weet je een stuk beter wat je zoekt en kan je het echt goed doen.

Aan de andere kant een fiets met tiagra werkt ook prima.. ik geef mijn geld liever uit aan andere dingen.. de wielen van mijn MTB zijn denk ik al duurder dan mijn race fiets (Cube attain met tiagra dus). Ik zou deze zelf niet gekocht/uitgezocht hebben, maar wegens omstandigheden heb ik nu deze en voor mijn gebruik voldoet ie prima. Vorig jaar maar een paar honderd km mee gereden, maar nu staat ie netjes zijn werk te doen op de Wahoo Kickr core. En daar gebruik ik maar 1 versnelling.. maar ook buiten is tiagra zo slecht nog niet..

[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 17-01-2020 21:59 ]

Strava

• Microkid

Microkid

Smile

Dan zou je hier naar moeten kijken: https://www.canyon.com/nl...endurace-al-7.0/2176.html

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 17-01-2020 21:57 ]

• Dizzy Mike
@Microkid is die ook goed om in de toekomst racen mee te gaan rijden?

• Microkid

Microkid

Smile

Dizzy Mike schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 23:09:
@Microkid is die ook goed om in de toekomst racen mee te gaan rijden?
Wat versta je onder racen? Geen idee hoe oud je bent, maar ik vermoed dat als je wilt racen dat je echt wel wat in je mars moet hebben, met name conditie, uithoudingsvermogen, kracht enz. We praten dan wel over snelheden van 40+, da's niet misselijk. Als je op dat niveau zit, gebruik je ook ander materiaal. Denk aan full carbon fietsen, goedgekeurd voor racen e.d.
Ga eerst eens beginnen met gewoon fietsen en touren. Als je echt wilt racen, zoek een lokale fietsclub ofzo, er is vast wel wat in de buurt waar ze op hoog niveau sporten en je kunnen adviseren. Om een echte (semi)prof te worden gaan jaren aan intensieve training vooraf.

zie ook
https://www.knwu.nl/wegwielrennen/introductie
https://www.bicycling.com...verschil-jou-tour-renner/

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 17-01-2020 23:21 ]

• Dizzy Mike
@Microkid Ik had het meer over lokale races in de buurt. En dan over de jaren heen wat races door nederland heen proberen.

Is het verschil tussen een endurance en een standaard race fiets (lager op de fiets) groot? En zal ik dit gaan merken met lokale/nederlandse racejes?

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:47
Ga eerst maar eens lekker fietsen joh! :-)

• Holk
Requiem19 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 00:01:
Ga eerst maar eens lekker fietsen joh! :-)
Dat precies.

Wie hier doet wel eens mee met een (lokale) wedstrijd? Het verschil in rijden met je maten en een wedstrijd is dag en nacht, snelheden van 40+ is meer regel dan uitzondering, uur lang.

Probeer eerst eens een fiets uit, rij dan een jaar lang opbouwend en ga dan concluderen of je wel of geen races wilt rijden. Ik rij heel soms met mannen die wedstrijd niveau doen (amateur/masters) en die rijden je met twee vingers in hun neus het snot voor ogen, laat staan het gedrag in een peloton. Als het je ambitie is; ga er voor maar je hebt nog wel een hele weg te gaan

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11-2025
Koersjes rijden gaat ook met een Marktplaatsfietsje van 200 euro hoor, laat je niks wijs maken.

Ik zou altijd aanraden op zo'n soort fietsje te beginnen. Bijvoorbeeld Cube Peloton of een Bulls Harrier. Dat zijn uitstekende beginnersfietsen en je gaat er niet failliet aan. Bovendien kun je kijken welke maat bij je past, vooraf weet je dat gewoon niet en opmeten is een aardige richtlijn, maar uiteindelijk is de praktijk vaak weerbarstiger.

Vind je het fietsen leuk kun je dan upgraden en je oude fiets inzetten als Tacx/winter/reservefiets.

[ Voor 76% gewijzigd door havana op 18-01-2020 09:20 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-01 15:20
1e rit vanmorgen op mijn nieuwe canyon, wel even wat anders dan hardlopen :) wel echt heerlijk

• Dizzy Mike
@Microkid Weet jij misschien het verschil tussen deze 2 fietsen? Ik zie alleen een ander zadel en dat het stuur een drop heeft van 2 mm minder.

https://www.canyon.com/nl...76_pv_rahmenfarbe=RD%2FBK

https://www.canyon.com/nl...r_2129_pv_rahmengroesse=L

• Ypuh
Wat mag een 2e hands Neo 1 nog ongeveer kosten? Er staat er eentje bij mij om de hoek te koop en zit al een tijdje te twijfelen over een upgrade naar de Neo (2).

• Prulleman
  • Nu online
Dizzy Mike schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:35:
@Microkid Weet jij misschien het verschil tussen deze 2 fietsen? Ik zie alleen een ander zadel en dat het stuur een drop heeft van 2 mm minder.

https://www.canyon.com/nl...76_pv_rahmenfarbe=RD%2FBK

https://www.canyon.com/nl...r_2129_pv_rahmengroesse=L
De 2e is een vrouwen model, volgens mij is de geometrie gelijk, enkel de kleuren, zadel en waarschijnlijk het stuur is anders.

@Ypuh een neo 1 ... < 700 zou ik zeggen. Op MP zie ik een neo 2 ook voor 800 staan. Misschien is iets meer als ie echt heel weinig gebruikt is, maar daarvoor moet je iemand ook maar vertrouwen..

Strava

• Ypuh
Prulleman schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:53:
@Ypuh een neo 1 ... < 700 zou ik zeggen. Op MP zie ik een neo 2 ook voor 800 staan. Misschien is iets meer als ie echt heel weinig gebruikt is, maar daarvoor moet je iemand ook maar vertrouwen..
Dacht zelf ook max €650 aangezien er geen garantie meer opzit. Ergens ga ik er ook wel vanuit dat als hij gebruikt is en geen defecten heeft, dat hij dan ook zonder gebreken blijft.

Een nieuwe Neo 2 kost op dit moment €1.016 bij Wiggle en een 2T ga je richting de €1.200.

• Holk
Dik een jaar geleden een Neo gekocht voor 700, dus 600 zou wel max zijn tegenwoordig.

• Ypuh
@Prulleman @Holkers Thanks mannen. Had max €650 geboden vanwege het gemak dat hij om de hoek woont, maar hij wil meer. Voor een X jaar oude Neo zonder garantie vind ik dat zelf ook teveel van het goede.

Ik wacht nog even rustig af voor een leuke deal op de Neo 2(T). De Flux S bevalt op zich ook prima, maar de beperkte vermogensband, lichte bewegingsvrijheid van de Neo en ride feel doen me wel twijfelen om over te stappen.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-01 21:11
@Dizzy Mike Ga op je gemak eens een paar rijwielzaken langs, bijvoorbeeld Wim de Vos in Oosterhout heeft regelmatig mooie fietsen voor niet te veel staan. Een aluminium fiets met Shimano 105kan je je geen buil aan vallen alleen ga wel goed passen en voelen.

• Dizzy Mike
Ik kijk nu naar deze fiets:

https://www.canyon.com/nl...iled-geometry-section-tab

Als ik daar de meetcheck doe krijg ik de maat M, als ik de test op racefit.nl uitvoer kom ik op dezelfde fiets uit alleen dan maat L.

Waar kan ik het nu het beste voor gaan??

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:33

Galois

1811 - 1832

Altijd lastig @Dizzy Mike. Wil je meer zekerheid dan zal je een serieuze bike fit moeten doen.

Maar de ‘regel’ als je tussen twee maten valt is altijd ‘ga voor de kleinste van de 2’.

Maar Canyon doet totaal niet moeilijk als je ‘m wilt ruilen. Je kunt dus voor M gaan, uittesten en als hij toch te klein blijkt: ruilen (gratis).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Holk
1.82 een M? Ik ben 1.90 en heb een XL. Tenzij je korte benen hebt. Maar je kunt altijd de chat functie van canyon gebruiken om meer duidelijkheid te krijgen

• Dizzy Mike
@Holkers Ik ben zelf 1.81 met een binnen been lengte van 88cm

• murphylee
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Dizzy Mike schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 18:52:
@Holkers Ik ben zelf 1.81 met een binnen been lengte van 88cm
Dan zou ik de maat M pakken.

Ik ben 1.80 met een bb van 87cm.
Mijn canyon is ook een maat M en pas hier goed op.

Als je 1k kan spenderen aan de fiets (wel een hele mooie :*) ) dan zou ik je ook een bikefit adviseren!
Daar zal je zeker profijt van hebben. Rijden op een slecht afgestelde fiets is geen pretje. Denk aan kwaaltjes zoals knie of rug problemen.

Koop een hartslag/cadans/snelheids meter en ga meters maken!
Bevalt het fietsen, dan kan je gaan denken aan het upgraden zoals het kopen van een powermeter etc.

I bad beat my meat by busting my nuts!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 00:16
Over een bikefit gesproken, heeft iemand nog tips voor omgeving Rotterdam/Dordrecht? 😊

• CedricD
Iemand tips om een piepende aandrijving te voorkomen tijdens ritten op vuile wegen zoals vandaag (nat wegdek, wat modder,...)

Na 2 uur begin ik echt last te hebben van gepiep wat me mateloos stoort. Bij het begin van de rit is alles stil en bij droge omstandigheden heb ik nergens last van.

Iemand een goed smeermiddeltje of er is er iets anders dat ik moet checken?

Thx!

• Microkid

Microkid

Smile

CedricD schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:16:
Iemand tips om een piepende aandrijving te voorkomen tijdens ritten op vuile wegen zoals vandaag (nat wegdek, wat modder,...)

Na 2 uur begin ik echt last te hebben van gepiep wat me mateloos stoort. Bij het begin van de rit is alles stil en bij droge omstandigheden heb ik nergens last van.

Iemand een goed smeermiddeltje of er is er iets anders dat ik moet checken?

Thx!
De juiste smering doet wonderen. Voor nat weer heb je speciale smering die wax achtig is en daardoor goed blijft zitten.
Bijv: https://www.mantel.com/squirt-lube

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 18-01-2020 20:20 ]

• CedricD
Microkid schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:18:
[...]

De juiste smering doet wonderen. Voor nat weer heb je speciale smering die wax achtig is en daardoor goed blijft zitten.
Bijv: https://www.mantel.com/squirt-lube
Dat is exact de smering die ik gebruikt heb de laatste keer 7(8)7
Mss moet er meer op? Ketting blijft wel proper ermee :)

• Microkid

Microkid

Smile

Het is wel belangrijk dat je de aanwijzingen goed opvolgt. Uit m'n hoofd: elk schakeltje druppelen, laten indrogen en na een paar uur de ketting even afnemen met een doek.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
In mijn ervaring werkt Squirt lube enkel goed in droge omstandigheden. In de winter schakel ik over op een 'wet lube'. Zowel Morgan blue als Finish line werken wat mij betreft best goed.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Ik gebruik hele jaar door squirt maar je kan idd wel eens natte rit hebben dat ketting wat geluid begint te maken.
Bij langere ritten neem ik dan ook klein 15ml squirt flesje mee voor als het echt te erg begint te kraken.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Prulleman
  • Nu online
*lange ritten van DDX hebben de meeste 6 dagen voor nodig

Strava

• CedricD
Ik probeer eens met een 'wet lube' volgende keer, fingers crossed!

@Prulleman
Mijn rit vandaag was per uitzondering een stuk langer dan die van @DDX :*).

• Dizzy Mike
@murphylee Enig idee waar ik een bikefit kan doen in de omgeving alkmaar - den helder? En wat zijn ongeveer de kosten hiervan?

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ypuh schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:03:
@Prulleman @Holkers Thanks mannen. Had max €650 geboden vanwege het gemak dat hij om de hoek woont, maar hij wil meer. Voor een X jaar oude Neo zonder garantie vind ik dat zelf ook teveel van het goede.

Ik wacht nog even rustig af voor een leuke deal op de Neo 2(T). De Flux S bevalt op zich ook prima, maar de beperkte vermogensband, lichte bewegingsvrijheid van de Neo en ride feel doen me wel twijfelen om over te stappen.
Ik vind sowieso de (vraag)prijzen op Markplaats op Tacx directdrive trainers erg hoog. En regelmatig zie ik biedingen voorbij komen die dichtbij de nieuw waarde of huidige winkelwaarde liggen. Lijkt soms wel of mensen vergeten te kijken naar de huidige winkelprijzen als ze op Marktplaats kijken.

Persoonlijk vind ik 600 euro al een erg goed bod voor een oud model waarvan de garantie verlopen is. Zelf zou ik eerder aan 400 euro denken.

De afgelopen maanden zijn de prijzen wel iets gezakt. En is het aanbod ook veel hoger geworden. Ik verwacht straks in februari nog wel wat aanpassingen in de prijzen.

Maargoed, ik stap toch geloof ik liever gewoon op de fiets. Ook als het regent (maar wat nou als er sneeuw is }:| )

iRacing Profiel

• Dizzy Mike
Ik heb nu een plek gevonden waar je een bikefit kan doen voor 35 euro, kan ik hier op vertrouwen? Dit is te zien op de volgende website: https://www.kolkmanzijdew...pagina/fietsmetingen.html
Onder aan de pagina wordt gezegt dat er op de volgende dingen wordt gemeten:

Lichaamslengte
Beenlengte
Romplengte
Armlengte links/rechts
Voetlengte links/rechts
Schouderbreedte

Ik lees ook dat sommige metingen 150 euro kunnen kosten dus vraag me af of deze meting dan wel voldoende is voor het kopen van mijn eerste racefiets.

Ik had ook een fiets gezien in die winkel rond mijn budget: https://www.kolkmanzijdew...ieuws/cube_attain_sl.html
Is wel maat 58, geen idee welke maat ik heb dus.... maar is misschien een optie.
Dit is volgens mij aan de foto te zien het 2019 model: https://www.cube.eu/nl/20...ttain-sl-blackngrey-2019/

Is deze fiets geschikt voor een beginner die uiteindelijk lokale/nederlandse races wilt gaan doen?

Deze fiets vind ik anders ook heel tof:
https://www.canyon.com/nl...endurace-al-7.0/2176.html

Ik hoop dat iemand mijn vraagjes kan beantwoorden.

• murphylee
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Informeren kan altijd ivm de bike fit.
Gewoon even een mailtje sturen naar de betreffende bike fitter. Die kan jou haarfijn uitleggen wat je voor 35/150 euro aangemeten krijg.

Wij kunnen je alleen tips geven uit eigen ervaring.
Dit betekent niet dat het ook voor jou werkt!
Wat voor de 1 werkt kan voor de andere averecht werken.
Hier moet je echt zelf achter zien te komen.

Succes met je zoektocht. :)

I bad beat my meat by busting my nuts!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:28
Advies gevraagd, zit even hardop te denken, graag hoor ik suggesties!

Heb een tijdje geleden mijn Sensa Trentino SL gekocht.

Fietst heerlijk, maar ik merk dat ik mijn armen net iets overstrek. Ik kom ook net niet comfortabel bij de onderkant van de remhendels, wat vervelend is. Qua framemaat is de fiets wel in orde, maar ik weet dat ik ietwat korte armen heb voor mijn lengte. Nu heb ik even opgemeten, en zag ik dat mijn stuurpen een exemplaar van 130mm is. Nu leek het mij verstandig om die te vervangen door een korter exemplaar, maar ik weet niet hoeveel korter die zou moeten zijn. Zat te denken aan een exemplaar van 90-100mm, met een steilere reach dan de 6 graden van de huidige stuurpen maar de vraag is hoe dit uitmaakt voor de zithouding.

Ook vind ik de fiets nu al heel direct (soms zelfs te) sturen, moet nu al soms flink corrigeren bij een zijwind, ben ook zeker niet de zwaarste. Nu ben ik bang dat bij een kortere stuurpen dit nog erger zal worden, is er iets wat er aan te doen valt?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Ypuh
Maarten_E schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:31:
Ook vind ik de fiets nu al heel direct (soms zelfs te) sturen, moet nu al soms flink corrigeren bij een zijwind, ben ook zeker niet de zwaarste. Nu ben ik bang dat bij een kortere stuurpen dit nog erger zal worden, is er iets wat er aan te doen valt?
Je hebt ook stuurtjes met een kortere reach, dit staat er vaak wel bij als je een stuur besteld (compact zijn meestal de kortere sturen). Daar valt echter maar een centimetertje te winnen vaak.

Standaard is een stuurpen 11cm. Met de combi compact stuur + stuurpen heb je dan al zo 3 cm reach gewonnen wat genoeg zou moeten zijn. Verder is het modern om met een wat smaller stuur te rijden. Voorheen was dit altijd 44cm bij de wat grotere maten, waar de meeste profs tegenwoordig met 38cm rijden voor de aero gains (kleiner frontaal oppervlak). Needless to say dat een smal stuur je stuurgedrag ook flink zal beinvloeden, maar met 42cm zit je nog redelijk safe en scheelt het toch al snel weer een 5-10tal mm in reach.

Lager dan 10cm stuurpen zou ik niet gaat en lager dan 40cm stuurbreedte ook niet. Het stuurgedrag moet je gewoon ff aan wennen. Na 3-4 weken weet je niet beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 19-01-2020 17:54 ]

• D.deJong
Dizzy Mike schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:18:
Ik heb nu een plek gevonden waar je een bikefit kan doen voor 35 euro, kan ik hier op vertrouwen? Dit is te zien op de volgende website: https://www.kolkmanzijdew...pagina/fietsmetingen.html
Onder aan de pagina wordt gezegt dat er op de volgende dingen wordt gemeten:

Lichaamslengte
Beenlengte
Romplengte
Armlengte links/rechts
Voetlengte links/rechts
Schouderbreedte

Ik lees ook dat sommige metingen 150 euro kunnen kosten dus vraag me af of deze meting dan wel voldoende is voor het kopen van mijn eerste racefiets.

Ik had ook een fiets gezien in die winkel rond mijn budget: https://www.kolkmanzijdew...ieuws/cube_attain_sl.html
Is wel maat 58, geen idee welke maat ik heb dus.... maar is misschien een optie.
Dit is volgens mij aan de foto te zien het 2019 model: https://www.cube.eu/nl/20...ttain-sl-blackngrey-2019/

Is deze fiets geschikt voor een beginner die uiteindelijk lokale/nederlandse races wilt gaan doen?

Deze fiets vind ik anders ook heel tof:
https://www.canyon.com/nl...endurace-al-7.0/2176.html

Ik hoop dat iemand mijn vraagjes kan beantwoorden.
Of je qua meting waar voor je geld gaat krijgen voor 35 euro weet ik niet maar gezien je ambitie om echt aan de bak te gaan zou ik die Cube zeker laten staan. Ik heb het idee dat je nog vrij jong bent en ik snap daarom niet waarom je denkt een endurance model nodig denkt te hebben. De canyon is niet een echte endurance fiets qua geometrie in tegenstelling tot de Cube.

• Dizzy Mike
@D.deJong Ik ben zelf 20 jaar, is de canyon meer in een race positie dan endurance?
Als ik op canyon de maat bereken via hun tool (gebruikt alleen lichaamshoogte 181cm en binnenbeenlengte 88cm) kom ik uit op een M.

Als ik dit doe op een andere site die ook armlengte en torsolengte meereken kom ik op een L.

Ik lees ook op het internet dat je Canyon gewoon kunt vertrouwen met hun tool, ook lees ik mensen die 1 maat groter nemen.

Dus zit nu een beetje te twijfelen wat het beste is.

• D.deJong
Dizzy Mike schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:43:
@D.deJong Ik ben zelf 20 jaar, is de canyon meer in een race positie dan endurance?
Als ik op canyon de maat bereken via hun tool (gebruikt alleen lichaamshoogte 181cm en binnenbeenlengte 88cm) kom ik uit op een M.

Als ik dit doe op een andere site die ook armlengte en torsolengte meereken kom ik op een L.

Ik lees ook op het internet dat je Canyon gewoon kunt vertrouwen met hun tool, ook lees ik mensen die 1 maat groter nemen.

Dus zit nu een beetje te twijfelen wat het beste is.
Als je tussen 2 maten in zit altijd de kleine nemen, je bent jong dus waarschijnlijk flexibel genoeg om laag te zitten. Een ietwat kleine fiets is makkelijker aan te passen en om aan te wennen dan een te lange fiets.
De canyon is lang niet zo lui en hoog als menig ander endurancefiets en daarom een prima keuze.
De canyon kan je altijd passen en desnoods terugsturen voor een maatje groter.

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:58
Op het forum van fiets.nl staat ook veel info over het kopen van een racefiets, misschien geeft je dat nog wat houvast.
https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=14224
(eventueel linktekst even kopiëren en in adresregel plakken)

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-01 11:00
Voor de technisch onderlegde fietsers een vraagstelling:

In Maart ga ik een etapperit fietsen in Colombia. Veel hoogtemeters waaronder de beruchte La Letras (84KM klimmen met 4200HM). Ik wil mijn gearing aanpassen op mijn Canyon met Ultegra 6800.

Huidige situatie:
52-36 / 11-32

Gewenste situatie:
52-34 / 11-32 (vervangen kleinste blad voor)

Nu heeft Shimano officieel geen ondersteuning voor 52-34 (max verschil is 16T). Hier en daar lees ik dat je er mee weg kunt komen, schakelen voor gaat wat langzamer wat geen probleem is voor mij.

Anderzijds zit ik te kijken naar het vervangen van beide bladen voor een 50-34 setup maar dat 50T blad is al snel 90-100eu.

Iemand ervaring of tips/tricks hierin?

Creating my own hero.

• Ypuh
Fasterinside schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:10:
Voor de technisch onderlegde fietsers een vraagstelling:

In Maart ga ik een etapperit fietsen in Colombia. Veel hoogtemeters waaronder de beruchte La Letras (84KM klimmen met 4200HM). Ik wil mijn gearing aanpassen op mijn Canyon met Ultegra 6800.

Huidige situatie:
52-36 / 11-32

Gewenste situatie:
52-34 / 11-32 (vervangen kleinste blad voor)

Nu heeft Shimano officieel geen ondersteuning voor 52-34 (max verschil is 16T). Hier en daar lees ik dat je er mee weg kunt komen, schakelen voor gaat wat langzamer wat geen probleem is voor mij.

Anderzijds zit ik te kijken naar het vervangen van beide bladen voor een 50-34 setup maar dat 50T blad is al snel 90-100eu.

Ik zou niet verder gaan dan 16T verschil in de voorbladen omdat het bereik van je voorderailleur kooi dat niet toelaat. 1 van de 2 voorbladen zal dan sub-optimaal zijn en in bepaalde verzetten aanloopt (klein-groot/groot-klein).

Het lopen kutten in Nederland in je eigen straat is al vervelend, laat staan dat je de halve aardbol rondreist, net stuk gegaan bent op een klim van 2000hm in 30 graden en het moment dat je over de top rolt en je opmaakt voor de afdaling, je ketting van het blad afrolt en/of begint te ratelen. Been there, done that en mijn conclusie is dat materiaal gewoon moet werken op juist die momenten.

Mijn advies is gewoon een 2e hands 50/34 105 crankstel aan te schaffen. Ik heb onlangs nog een vrijwel nieuwe 105-5800 van de hand gedaan voor 70 euro, dus dat is voordeliger dan een nieuw buitenblad kopen.

Ps. Het kan zijn dat 52/34t probleemloos werkt hoor, maar het lijkt me sterk anders zou je het wel vaker zien.

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:12

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Dizzy Mike schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:41:
@murphylee Enig idee waar ik een bikefit kan doen in de omgeving alkmaar - den helder? En wat zijn ongeveer de kosten hiervan?
Ik heb goede ervaring met Beukers bike centre in Petten. Een fit met beweginsanalyse kost daar €159.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:36
Dizzy Mike schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:41:
Hier is vast wel iets bij jou in de buurt te vinden.

• Microkid

Microkid

Smile

Fasterinside schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:10:

Ik heb op mijn Canyon met 105 groep een SRAM cassette met 36T. Die gooi ik er op als ik moet klimmen. Dat past zonder problemen (wel met lange kooi). Ik heb ook een Shimano mountainbike cassette met 40T. Die werkt ook, maar dan moet ik wel de derailleur flink verstellen (maximaal naar beneden). 36T moet dus wel lukken.

• Nutterd

Nutterd

Hallo,

Toch nog 1 vraagje, ik was er eigenlijk uit dat ik voor ern nieuwe Cube Attain wou gaan, vind het een mooie fiets, niet te race (ben een oude,dikke man :P) en nieuw (wat voor mij toch wel belangrijk is). Nu zag ik toch deze staan: https://www.facebook.com/..._post_id=1209357925933939

En nu twijfel ik, is dit een goeie fiets en zou deze zijn geld waard zijn? Ik ben overigens 1.80m.

Sorry voor nog een vraag en alvast bedankt voor de hulp.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:04
NeoPhire schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:59:
Over een bikefit gesproken, heeft iemand nog tips voor omgeving Rotterdam/Dordrecht? 😊
Ben naar 12GO biking gegaan, echt een aanrader.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Nutterd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:15:
Hallo,

Toch nog 1 vraagje, ik was er eigenlijk uit dat ik voor ern nieuwe Cube Attain wou gaan, vind het een mooie fiets, niet te race (ben een oude,dikke man :P) en nieuw (wat voor mij toch wel belangrijk is). Nu zag ik toch deze staan: https://www.facebook.com/..._post_id=1209357925933939

En nu twijfel ik, is dit een goeie fiets en zou deze zijn geld waard zijn? Ik ben overigens 1.80m.

Sorry voor nog een vraag en alvast bedankt voor de hulp.
700 euro vind ik best veel imho.
En nooit kopen eer je kunnen testrijden hebt én de tandwielen goed bekijken. (maw komende kosten proberen in te schatten)

• Nutterd

Nutterd

Joindry schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:29:
[...]

700 euro vind ik best veel imho.
En nooit kopen eer je kunnen testrijden hebt én de tandwielen goed bekijken. (maw komende kosten proberen in te schatten)
ja dat was sowieso de bedoeling, maar ik wil ook niet iemands tijd verdoen als ik hem niet de prijs waard vind dus ik wil gewoon een bod doen en dan afhankelijk van de staat waarin hij verkeerd.

• Binkovsky
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-01 23:18
Maks schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:06:
[...]

Ben naar 12GO biking gegaan, echt een aanrader.
Eens! Erg uitgebreide bikefit waar alles aan bod komt (fietspositie, positie van schoenplaatjes, zadeldruk meting etc.)

• Holk
@Nutterd Die nieuwe Attain kopen (zou ik doen). De prijs voor die Isaac ivm de oudhied van de groep etc zorgt bij mij voor de keuze. Beter een nieuwe fiets met de huidige 105 dan deze met een oude Ultegra. Die paar 100 die je in je zak houdt bij die Isaac ben je waarschijnlijk een jaar later kwijt omdat je nieuwe onderdelen moet kopen ivm slijtage

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Holkers schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:11:
De prijs voor die Isaac ivm de oudhied van de groep etc zorgt bij mij voor de keuze. Beter een nieuwe fiets met de huidige 105 dan deze met een oude Ultegra. Die paar 100 die je in je zak houdt bij die Isaac ben je waarschijnlijk een jaar later kwijt omdat je nieuwe onderdelen moet kopen ivm slijtage
Dit dus.
Tweedehands wordt een beetje gehyped tegenwoordig heb ik de indruk. Iedereen die nog iets vindt in zijn schuur wil er direct een paar honderd euro voor omdat het volgens hem iets héél gekend is.
Voor die fiets zou ik niet meer dan 400 euro over hebben. En dat is persoonlijk. Dat de markt daar momenteel anders over denkt kan goed zijn. Maar zoals gezegd hierboven, een nieuwe 105 is gewoon beter dan een oude Ultegra en zal ook minder snel kosten vragen. Sommige investeringen zijn gewoon een verliespost en kan je niet doorvragen in de tweedehandsprijs.

• Nutterd

Nutterd

kijk, daarom vraag ik het even.

bedankt voor de reactie en ik ga gewoon even doorsparen en de Cube Attain SL 2020 scoren.

nogmaals bedankt!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Kopen jullie schoenen wel eens online of gaan jullie daarvoor naar een LBS?

Vind het na zes jaar wel leuk om eens iets nieuws aan te trekken.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 20:47
SirLenncelot schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:23:
Kopen jullie schoenen wel eens online of gaan jullie daarvoor naar een LBS?

Vind het na zes jaar wel leuk om eens iets nieuws aan te trekken.
Ik wil mijn schoenen altijd passen, dus ga altijd naar de winkel.

Hello fellow humans

Pagina: 1 ... 70 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).