Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 68 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

Kluus

Gang is alles

fietsbob schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:02:
[...]

Wel ervaring met de Vittoria Zaffiro Pro G2 die ik nu gebruik als winterband/slechtweerband.
Deze zijn niet stuk te krijgen. Misschien iets meer rolweerstand, maar ik merk dat niet echt. In de herfst en winter gaat het toch niet om de pure snelheid.

Niet helemaal een antwoord op je vraag. ;)
Thanks, maar klopt, die zijn inderdaad ook niet Tubeless ;).

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:51

Crazy D

I think we should take a look.

Paar jaar terug gereden. Leuke tocht, niet mega massaal maar wel drukjes. Als je vaak in die omgeving rijdt niet zo boeiend natuurlijk maar om een keer in die regio te fietsen is het zeker wel geinig.

Exact expert nodig?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11-2025
Is dat die toertocht die we kennen van da belachelijke kledingpakket?

DIT IS MIJN WEBSITE

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:09
Als Belg zijnde een regio die ik niet veel doe :).
Posbank wel al een paar keer gedaan, blijf ik een leuke 'heuvel' vinden.

• magic_nl
  • Laatst online: 15-01 13:26

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik wil in het voorjaar een racefiets kopen.
Budget is max. €1000,- voor de fiets en ik wil graag schijfremmen. Wat is er aan te raden?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39
magic_nl schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:27:
Ik wil in het voorjaar een racefiets kopen.
Budget is max. €1000,- voor de fiets en ik wil graag schijfremmen. Wat is er aan te raden?
Geen schijfremmen nemen :D

Het begint een beetje hier:
https://www.canyon.com/nl...ll-components-section-tab

Kan vast nog wel (iets) goedkoper, maar dan ga je op andere vlakken teveel inleveren...

Voordeel is dat tiagra nu ook 11 speed is, dus compatibel met de hogere groepen voor eventuele upgrades. (Zonder dat je alles in 1 x moet doen).

Dus ik zou je budget iets ophogen of gewoon velgremmen nemen. Ik ben 100 % voorstander van schijfremmen, maar ~1000 euro is gewoon net te weinig. En met velgremmen kom je nog steeds gewoon tot stilstand, als je veel met slecht weer rijdt of veel in de bergen, dan zou ik eerder het budget ophogen, ben je gewoon een mooi weer rijder in NL.. blijf dan bij 1000 euro, maar met velgremmen

Strava

• magic_nl

magic_nl

@Prulleman ik zat zelf te kijken naar de Cube Attain Race (zie https://www.cubestores.nl...luered-2020-50cm/37631050.
Zit binnen budget, alleen heeft die mechanische schijfremmen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:13
Als je de tweedehands markt er bij pakt heb je voor 1000 euro mooie fietsen te koop op marktplaats. Wel kritisch zijn mbt materiaal en altijd gaan kijken (met een goede blik langs het frame als het carbon is)

• magic_nl

magic_nl

Holkers schreef op donderdag 26 december 2019 @ 11:10:
Als je de tweedehands markt er bij pakt heb je voor 1000 euro mooie fietsen te koop op marktplaats. Wel kritisch zijn mbt materiaal en altijd gaan kijken (met een goede blik langs het frame als het carbon is)
Tweedehands trekt mij niet.
Ik wil bij een fietsenmaker kunnen kopen.

Systeemspecificaties

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Heb zelf voor 850 euro een Sensa Trentino SL 105 gehaald.
Misschien een wat saaie fiets, maar voor mij voldoet hij ruimschoots.
Volgens mij heb ik geluk gehad en heb ik het laatste exemplaat in een "gangbare" maat (58), maar als je niet zo gek veel geeft om imago en meer om degelijkheid en een goede fiets, is Sensa wat mij betreft een goede keus.
(https://www.sensabikes.com/bikes/road/805/trentino-sl-105)

Alleen geen schijfremmen, maar ik moet zeggen dat ik ook geen schijfremmen wil.
Denk oprecht dat 105 velgremmen in 90% van de gevallen even goed of zelfs beter presteren dan Tiagra schijfremmen.

[ Voor 10% gewijzigd door Maarten_E op 26-12-2019 12:33 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:55

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

havana schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:34:
Is dat die toertocht die we kennen van da belachelijke kledingpakket?
lekker gefietst? Ik kwam je tegen tussen Maarn en afslag Austerlitz, ik ging ri. Maarn.

Voor mij is het tijd voor nieuwe banden. Na 4300km is mijn achterband wel op. Net ná de Lekdijk was hij ineens leeg. Iemand suggesties? Ik rij nu op Conti's GP4000 S2

If it aint fixed, it's broken.

• Prulleman
Maarten_E schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:32:
....

Denk oprecht dat 105 velgremmen in 90% van de gevallen even goed of zelfs beter presteren dan Tiagra schijfremmen.
niet merkbaar slechter misschien, maar even goed of beter... Nee

Strava

• Kluus
  • Laatst online: 23:00

Kluus

Gang is alles

Tjebakka schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:18:
[...]

lekker gefietst? Ik kwam je tegen tussen Maarn en afslag Austerlitz, ik ging ri. Maarn.

Voor mij is het tijd voor nieuwe banden. Na 4300km is mijn achterband wel op. Net ná de Lekdijk was hij ineens leeg. Iemand suggesties? Ik rij nu op Conti's GP4000 S2
Als de Conti's bevielen, de GP5000. Bijna het hele afgelopen seizoen mee gereden en ze bevielen mij even goed als de GP4000S II, rollen zelfs wat lekkerder voor mijn gevoel.

• havana
[...]

Zag jou niet! Heerlijk gefietst. 80 km met veel gravel/onverhard. Was soms een uitdaging, het bos ligt er op sommige plekken kletsnat bij. Niet heel vreemd want er is al >100 mm gevallen deze maand (waar 80 normaal is voor december).

Qua banden, de GP5000 lijkt me een redelijke veilige keuze... hoor er wel goede verhalen over. De 4000S2 vond ik niks. Werd snel vierkant achter en scheurde bij mij tot 2x toe op de hieldraad.

In de categorie clinchers vind ik de S Works Turbo van Specialized ook al een aanrader. Schwalbe One, ook prima.

DIT IS MIJN WEBSITE

• havana
magic_nl schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:30:
@Prulleman ik zat zelf te kijken naar de Cube Attain Race (zie https://www.cubestores.nl...luered-2020-50cm/37631050.
Zit binnen budget, alleen heeft die mechanische schijfremmen.
Mechanische schijfremmen hebben alleen maar nadelen tov velgremmen. Alleen in het nat remt het misschien iets beter (maar daar krijg je bijgeluiden voor terug).

[ Voor 10% gewijzigd door havana op 26-12-2019 16:24 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 17:18
havana schreef op donderdag 26 december 2019 @ 16:16:
[...]

Mechanische schijfremmen hebben alleen maar nadelen tov velgremmen. Alleen in het nat remt het misschien iets beter (maar daar krijg je bijgeluiden voor terug).
Mechanische schijfremmen is zonde van je geld. Dat zou bij wet verboden moeten worden.
[...]

GP5000 kopen, zelfde kwaliteit en het voelt alsof ze net iets meer grip hebben. (subjectief en N=1) En meteen mooi moment om over te stappen op tubeless banden, als je wielen dat aan kunnen.

edit:
@DDX , ga je 1 Januari je eerste rustdag in een jaar nemen?

[ Voor 4% gewijzigd door Noxa op 26-12-2019 18:35 ]

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Maarten_E schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:32:
Ik vind zelf een mooi voordeel van schijfremmen dat het achterwiel dan bij veel modellen met een steekas in het frame gezet wordt. Dit levert een mooiere en stevigere constructie van het frame op en je wiel zit ‘absoluter’ in het frame.

• Maarten_E
  • Nu online
SirLenncelot schreef op donderdag 26 december 2019 @ 18:41:
[...]

Ik vind zelf een mooi voordeel van schijfremmen dat het achterwiel dan bij veel modellen met een steekas in het frame gezet wordt. Dit levert een mooiere en stevigere constructie van het frame op en je wiel zit ‘absoluter’ in het frame.
Dat is wel een voordeel inderdaad.
Heb het idee dat het van mijn kant uit vechten tegen de bierkaai is, of dat ik pech heb gehad met de schijfremmen die ik heb geprobeerd. Maar iedere keer had ik het idee 0 feedback te krijgen van de remmen hoeveel kracht ik nodig had om goed te stoppen. Ook kreeg ik in een showroom met een gladde vloer de kont niet geslipt met de rem achter vol ingeknepen. Wil ik dat dan? Nee, maar dat geeft aan voor mij dat ik niet de maximale remkracht kan gebruiken. Of er moet een soort ingebouwde ABS of rembekrachtiging in schijfremmen zitten dat dat voorkomt, maar dat geloof ik niet.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Maarten_E schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:42:
[...]

Dat is wel een voordeel inderdaad.
Heb het idee dat het van mijn kant uit vechten tegen de bierkaai is, of dat ik pech heb gehad met de schijfremmen die ik heb geprobeerd. Maar iedere keer had ik het idee 0 feedback te krijgen van de remmen hoeveel kracht ik nodig had om goed te stoppen. Ook kreeg ik in een showroom met een gladde vloer de kont niet geslipt met de rem achter vol ingeknepen. Wil ik dat dan? Nee, maar dat geeft aan voor mij dat ik niet de maximale remkracht kan gebruiken. Of er moet een soort ingebouwde ABS of rembekrachtiging in schijfremmen zitten dat dat voorkomt, maar dat geloof ik niet.
Er is een kans dat de fiets waarmee je in de winkel hebt gereden niet rijklaar gemaakt was. Althans, dat is bij de meeste fietsen die bij ons in de winkel staan. Die zijn vaak alleen 'winkelklaar' gemaakt en worden pas volledig goed rijklaar gemaakt als ze worden verkocht. Het kan dus zo zijn dat de remmen nog niet goed op druk stonden. Uit mijn ervaring moet 9 van de 10 keer de remmen van nieuw uit de fabriek geleverde fietsen nog ontlucht worden voordat ze echt goed op druk staan.
Overigens is het rijklaar maken van een fiets toch vaak nog wel een klus van een uur of langer, afhankelijk van het merk en model fiets. Veel klanten hebben daar niet eens weet van en denken soms dat ze er direct de winkeldeur mee uit kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door cordonbleu op 26-12-2019 23:41 ]

• havana
Bovendien moet je schijven ook nog inremmen.

Of het vechten tegen de bierkaai is vraag ik me af. Velgremmen zullen echt niet 123 verdwijnen, er zullen altijd fans voor blijven. Anders dan bijvoorbeeld de buiscommandeur of de toeclip. Logisch want die hebben alleen maar nadelen t.o.v. shifters en klikpedalen. Velgremmen hebben gewoon bepaalde voordelen die nooit zullen verdwijnen en in droge omstandigheden remmen ze niet of nauwelijks minder (je moet wel iets harder knijpen, maar de remkracht zelf is niet minder).

DIT IS MIJN WEBSITE

• Crazy D

Crazy D

havana schreef op donderdag 26 december 2019 @ 16:16:
[...]

Dat bespaard wel weer een bel :*)

Exact expert nodig?

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:18
havana schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 06:41:

Of het vechten tegen de bierkaai is vraag ik me af. Velgremmen zullen echt niet 123 verdwijnen, er zullen altijd fans voor blijven. Anders dan bijvoorbeeld de buiscommandeur of de toeclip. Logisch want die hebben alleen maar nadelen t.o.v. shifters en klikpedalen. Velgremmen hebben gewoon bepaalde voordelen die nooit zullen verdwijnen en in droge omstandigheden remmen ze niet of nauwelijks minder (je moet wel iets harder knijpen, maar de remkracht zelf is niet minder).
Net zoals er nog mensen zijn die bij buiscommandeurs zweren ("je kan ze beter/fijner afstellen") zal je altijd mensen hebben die bij velgremmen blijven zweren. met jouw posts hier en op bv fiets.nl lijkt het erop dat jij er eentje van zal blijven :+

Het enige dat me momenteeel tegenhoudt is geld. Niet enkel om de nieuwe fiets (met schijfremmen) te kopen, maar ook om alles ernaast te veranderen (wielen)

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:59

Grin

Ride si sapis.

Hij is niet alleen. Ik snap echt niet waar die obsessie vandaan komt - op nagenoeg iedere pagina van dit topic valt het onderwerp wel. Ik trap liever een paar watt minder. Ieder zijn ding.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• CedricD
Ik heb een fiets met schijfremmen en een fiets met velgremmen.
Beide remmen goed, al rij ik het liefst met de schijfremmen. Zeker als het wat 'vochtig' weer is.
Bij droog weer maakt het me op vlakke parcoursen niets uit. Als er wat hoogteverschil in zit, dan wel schijfremmen. Kan je net iets beter doseren :)

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53
Zoals eerder in de topic aangegeven heb ik na 11 jaar het fietsen weer opgepakt. Deels als voorbereiding voor een 1/4 triatlon maar vooral omdat ik het gewoon erg fijn vind om te doen ;-)

Nu viel me tijdens het fietsen op dat automobilisten toch wel anders naar fietsers kijken, als ze al kijken, dan een paar jaar geleden en dus wil ik zorgen dat ik zo goed mogelijk opval/zo veel mogelijk mee krijg.

Wat voeren jullie qua verlichting overdag? Is het aan te raden om zo’n knipperend lampje aan te schaffen/rijden jullie met zo’n kleine spiegel, wat doen jullie? Gewoon benieuwd..

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:55
Ook ik heb nu een fiets met schijfremmen, een Trek Emonda SL6 disc, na hiervoor 2 fietsen met velgremmen te hebben gehad.

Grootste voordeel vind ik de constante remkracht onder alle omstandigheden, en een kleiner voordeel vind ik de looks. Ik vind een fiets veel cleaner zonder remhoeven.

Daar staan vind ik best wat nadelen tegenover. De remmen hebben veel meer "aandacht" nodig vergeleken met velgremmen. Na schoonmaken van de fiets moet ik de schijven ontvetten, omdat de kans anders groot is dat de remmen anders 0,0 doen bij de eerste remactie. Waarschijnlijk omdat er bij het schoonmaken iets vettigheid op de schijven komt.
Ander nadeel is de herrie zodra er drek op de blokken/schijven zit. Kilometers lang een tjing-tjsing-tsjing geluid omdat de rotzooi net iets tegen de schijf komt. Krijsende remmen zodra je voor het eerst weer eens moet remmen, ondanks de herrie is de remkracht wel prima.

Voor mij wegen de voordelen op tegen de nadelen omdat ik het hele jaar door rij. Maar bij iemand die meer mooiweerfietser is zou ik zonder twijfel velgremmen adviseren!

• havana
Tarkin schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 08:48:
[...]

Net zoals er nog mensen zijn die bij buiscommandeurs zweren ("je kan ze beter/fijner afstellen") zal je altijd mensen hebben die bij velgremmen blijven zweren. met jouw posts hier en op bv fiets.nl lijkt het erop dat jij er eentje van zal blijven :+

Het enige dat me momenteeel tegenhoudt is geld. Niet enkel om de nieuwe fiets (met schijfremmen) te kopen, maar ook om alles ernaast te veranderen (wielen)
Ik heb hier zelf 2 fietsen met schijven in de schuur staan en 3 met velgremmen. Beide hebben gewoon hun eigen voor- en nadelen.

En ik ben zeker niet de enige die op een racefiets pro-velgremmen is. Vrijwel al mijn fietsmaten denken er net zo over. Tuurlijk, de massa gaat voor schijven maar om heel eerlijk te zijn hebben die gemiddeld gezien gewoon geen kennis van zaken en kopen ze schijven om verkeerde redenen ("het remt beter", "schrijft minder af', "het is de toekomst", en meer van dat soort drogredeneringen). De nadelen blijven vaak onbenoemd terwijl die er wel degelijk zijn.

Wat is overigens écht kan niet kan begrijpen dat mensen schijven mooier vinden.... :X

[ Voor 3% gewijzigd door havana op 27-12-2019 14:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Prulleman
Met name de wielen zijn vaak mooier.. geen alu remrand die afsteekt naast een zwarte velg. (Ja er zijn ook zwarte remranden...weet ik)

Strava

• havana
Prulleman schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:43:
Met name de wielen zijn vaak mooier.. geen alu remrand die afsteekt naast een zwarte velg. (Ja er zijn ook zwarte remranden...weet ik)
Maar het voorwiel kan je dan weer niet radiaal inspaken..

DIT IS MIJN WEBSITE

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mijn Campa Bora WTO's zijn 100% carbon, ook de remrand. :Y d:)b

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7872/47503771101_3ff5534032_c.jpg

• magic_nl

magic_nl

Even een totaal andere richting. In plaats van nieuw kan ik een Batavus Tech Ali Team R (vergelijkbaar met http://link.marktplaats.nl/m1493447696 krijgen. Online kan ik er niet veel over vinden. Weet iemand meer info (leeftijd, kwaliteit, etc.)?

Systeemspecificaties

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:47
havana schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:07:
[...]

Maar het voorwiel kan je dan weer niet radiaal inspaken..
Ik vind zelf die Dura Ace remschijven erg mooi, smaken verschillen. Zelf heb ik nu velgremmen, maar m'n volgende fiets gaat schijfremmen hebben omdat ik de nare geluiden bij remmen in de regen zat ben. Je hoort je remrand zeg maar wegslijten. Maar goed, de discussie velg schijf is eindeloos.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:31
Holkers schreef op donderdag 26 december 2019 @ 11:10:
Voor een eerste fiets van ca. €1.000,- zou ik zonder verstand van zaken niet de 2e hands markt op gaan.

Mijn ervaringen na 10 jaar maandelijks fietspullen kopen/verkopen zijn;
- Dat mensen altijd denken dat ze goud in de schuur hebben
- Zo goed als nieuw gelijkstaat aan 3 jaar gebruik zonder schoonmaken/onderhoud
- "Past personen van X lengte perfect" meestal een verkeerde geometrie betekent

Met name de eerste 2 zijn makkelijk op te lossen door iemand mee te nemen, maar de 3e zul je toch wel enige kijk op de zaak moeten hebben (met een beetje meten en inlezen op bestaande modellen kun je een heel eind komen). De keerzijde is dat je toch eerst een keer gefietst moet hebben om er een beetje achter te komen wat past en wat je wil, maar dat hoeft geen €1.000,- te kosten.

Ik heb vaak genoeg iets laten staan omdat het product niet zoals beschreven/naar wens was. Bij alles wat rolt moet je altijd extra goed opletten op MP omdat het een bepaalde emotie los maakt ofzo. Als je er even vanuit gaat dat alle slijtagedelen vervangen moeten worden, kun je doorgaans net zo goed voor een nieuwe Cube/Giant/Canyon/Sensa gaan die 100% goed past en de eerste ~5.000km geen nieuwe onderdelen nodig heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 27-12-2019 19:28 ]

• havana
Stoffa schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 18:49:
[...]

Ik vind zelf die Dura Ace remschijven erg mooi, smaken verschillen. Zelf heb ik nu velgremmen, maar m'n volgende fiets gaat schijfremmen hebben omdat ik de nare geluiden bij remmen in de regen zat ben. Je hoort je remrand zeg maar wegslijten. Maar goed, de discussie velg schijf is eindeloos.
Schijven remmen veel beter in de regen maar ze maken ook véél meer lawaai.

Voor mij is het geen discussie, maar een afweging. Iedereen maakt zijn eigen afweging. Er is dan ook geen juiste keuze, het hangt puur af van je persoonlijke situatie en eisen.

[ Voor 15% gewijzigd door havana op 28-12-2019 06:10 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-01 10:22
Stoffa schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 18:49:
[...]
Maar goed, de discussie velg schijf is eindeloos.
Dat ebt weg. Over 5 jaar praat niemand meer over velgremmen. #bookmark_T+5jaar

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-12-2025
Schijf is inderdaad echt geen discussie. Hoe vaak ze me in het peloton gered hebben bij nat weer...

Velgremmen zijn over paar jaar passé. Of je wil of niet.

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:45
Het enige voordeel van velgremmen is dat je in een wedstrijd situatie sneller/makkelijker een wiel kan wisselen bij een lekke band of iets dergelijks.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• Grin

Grin

Ride si sapis.

5 jaar? Nonsense. Als ik zie hoeveel nieuw materiaal er uitkomt voor velgremmen, hoeveel profs er nog mee rijden. Ook de beste (mening) racefiets, de Pinarello F12, is met velgremmen uitgevoerd.

Het is een keuze. Niks meer, niks minder.

• magic_nl

magic_nl

magic_nl schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:52:
Even een totaal andere richting. In plaats van nieuw kan ik een Batavus Tech Ali Team R (vergelijkbaar met http://link.marktplaats.nl/m1493447696 krijgen. Online kan ik er niet veel over vinden. Weet iemand meer info (leeftijd, kwaliteit, etc.)?
Iemand die meer info heeft?

Systeemspecificaties

• Holk
Grin schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:18:
5 jaar? Nonsense. Als ik zie hoeveel nieuw materiaal er uitkomt voor velgremmen, hoeveel profs er nog mee rijden. Ook de beste (mening) racefiets, de Pinarello F12, is met velgremmen uitgevoerd.

Het is een keuze. Niks meer, niks minder.
Het is inderdaad een keuze omdat de keuze er nu nog is. De F12 heeft z’n ontwikkeling gehad in de tijd dat beide nog volop mee deden in het professionele peleton, maar de F14 of hoe de opvolger ook heet gaat alleen schijf worden. Daarbij is het peleton nogal op gewicht en willen ze een 6.8 kilo fiets voor de bergen en rijden ze daarom velgrem, dat is de enige reden. Dezelfde renner op het vlak rijdt op een F12 met schijven. Het aanhalen van juist de F12 geeft ook wel aan dat je specifieke fietsen hebt met keuze maar een merk als Trek of Canyon gaat binnen een jaar of 2 over op volledig schijfrem, deels gemotiveerd vanuit de markt en deels omdat frames vanaf 2019 volledig op schijf ontwikkeld worden en oudere types op beide.

En dan nog zul je “puristen” hebben die voor velgrem opteren en daar is niets mis mee, maar de bulk markt zal 100% schijfrem worden, 5 jaar is zelfs nog ruim. Modellen 2021 van de grote merken zullen bijna geen velgrem meer hebben laat staan 2022.

En dan is het voor 95% van de mensen geen keuze maar een feit. Net zoals schakelen, geïndexeerd schakelen, voor derailleurs, carbon etc. De fiets van 2025 heeft een 1x13 groep, dat is een ontwikkeling die een jaar of 2 achter de schijfrem hangt maar er ook gewoon gaat komen

@magic_nl Nee, maar dit zou Max 200 euro mogen kosten. Maar je ging toch voor een fiets met schijfrem (vandaar deze discussie) van 1000 euro?

[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 28-12-2019 12:33 ]

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:09
Ik denk dat deze van begin zeroes is. Dus minstens 14 jaar oud en misschien ouder. Het is moeilijk om er meer over te roepen omdat het niet exact deze fiets betreft. Waarvoor wil je hem gebruiken? Als instapper lijkt me een dergelijke fiets best oke, mits de staat acceptabel en de maat goed is. Let goed op de staat, als je nieuwe banden mag leggen op een fiets van ~100 euro dan is dat nogal een scheve investering.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• magic_nl

magic_nl

Holkers schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:30:
[...]
@magic_nl Nee, maar dit zou Max 200 euro mogen kosten. Maar je ging toch voor een fiets met schijfrem (vandaar deze discussie) van 1000 euro?
Mijn vader heeft dit model fiets, en die wil ‘m aan mij geven. Anders gezegd, een gratis fiets.
Alleen kan ik dus niks online vinden. Ik schat dat de fiets 15 jaar oud is.

Systeemspecificaties

• magic_nl

magic_nl

MrAngry schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:56:
[...]

Ik denk dat deze van begin zeroes is. Dus minstens 14 jaar oud en misschien ouder. Het is moeilijk om er meer over te roepen omdat het niet exact deze fiets betreft. Waarvoor wil je hem gebruiken? Als instapper lijkt me een dergelijke fiets best oke, mits de staat acceptabel en de maat goed is. Let goed op de staat, als je nieuwe banden mag leggen op een fiets van ~100 euro dan is dat nogal een scheve investering.
Het is dezelfde fiets, hooguit een andere maat.
Ik wil er (na 25 jaar niet op een racefiets gereden te hebben) toertochten mee gaan rijden.
De fiets is in absolute nieuwstaat.

Destijds (25 jaar terug) reed ik op een Batavus Equipe, maar dat was staal en volgens mij 2x7. Dus helemaal niet te vergelijken met moderne fietsen, en zelfs niet met wat mijn vader mij nu biedt.

Systeemspecificaties

• MrAngry
Tja als ie gratis is dan zou ik er gewoon lekker op gaan fietsen. Op marktplaats levert hij weinig op.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-01 23:28
Noxa schreef op donderdag 26 december 2019 @ 18:25:
edit:
@DDX , ga je 1 Januari je eerste rustdag in een jaar nemen?
Rustdagjes kan je ook op de fiets doen hoor, vandaag ook rustig rondje benen rondgedraaid 8)
Wel een dingetje straks ga ik die streak onderbreken... ? :o
Iig niet op 1 januari, eerst maar eens de 1000 dagen halen ofzo.

Festive 1000 ok al weer bijna afgerond trouwens, morgen nog 150km.

En schijfremen/velgremmen discussie, beide z'n voor en nadelen.
Gravelbike duidelijk dat daar schrijfremmen nuttig zijn, maar op racefiets zie ik echt weinig voordelen als je gewoon in normaal weer rijd.
Ga je echt bagger weer opzoeken met hoop rotzooi op de wegen dan schelen schijfremmen gewoon veel slijtage van wielset.
En velgremmen icm slechtweer/rozooi maken ook genoeg herrie, beetje effect van schuurpapier op je velgrand soms.
Daarom denk ik er wel eens over om slechtweer racefiets op te bouwen met schijfremmen.

Maar schijfremmen is wel gedoe met afstellen/bleeden etc.
Heb bij gravelbike bij achterrem idee dat ik moet gaan bleeden, kan rem te ver inknijpen.
Is gekomen na wisselen remblokjes na rit waarbij blokjes echt op waren.
Maar misschien dat schijven aan vervanging toe zijn, iemand enig idee wanneer je dit weet/kan opmeten oid ?

[ Voor 47% gewijzigd door DDX op 28-12-2019 18:44 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Noxa
DDX schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:40:
[...]

Rustdagjes kan je ook op de fiets doen hoor, vandaag ook rustig rondje benen rondgedraaid 8)
Wel een dingetje straks ga ik die streak onderbreken... ? :o
Iig niet op 1 januari, eerst maar eens de 1000 dagen halen ofzo.

Festive 1000 ok al weer bijna afgerond trouwens, morgen nog 150km.
Gewoon 31 dec. Zoveel champagne drinken dat fietsen geen optie meer is de volgende dag. Als iemand een rust dag verdient heeft ben jij het wel ;).
En schijfremen/velgremmen discussie, beide z'n voor en nadelen.
Gravelbike duidelijk dat daar schrijfremmen nuttig zijn, maar op racefiets zie ik echt weinig voordelen als je gewoon in normaal weer rijd.
Ga je echt bagger weer opzoeken met hoop rotzooi op de wegen dan schelen schijfremmen gewoon veel slijtage van wielset.
En velgremmen icm slechtweer/rozooi maken ook genoeg herrie, beetje effect van schuurpapier op je velgrand soms.
Daarom denk ik er wel eens over om slechtweer racefiets op te bouwen met schijfremmen.

Maar schijfremmen is wel gedoe met afstellen/bleeden etc.
Heb bij gravelbike bij achterrem idee dat ik moet gaan bleeden, kan rem te ver inknijpen.
Is gekomen na wisselen remblokjes na rit waarbij blokjes echt op waren.
Maar misschien dat schijven aan vervanging toe zijn, iemand enig idee wanneer je dit weet/kan opmeten oid ?
Even opmeten met schuifmaat. Bij 1,5mm of minder moet je ze vervangen, Shimano that is. Zou het nog even na googelen hoeveel het exact is. Maar meten met schuifmaat is de manier in ieder geval.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
havana schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 06:41:
Klopt. Wij hebben hier een speciaal apparaat voor. Vaak werkt dit erg effectief en langdurig. Maar het gebeurt ook wel eens dat het maar voor een korte duur werkt en ze daarna alsnog beginnen de piepen. Hangt natuurlijk ook samen met het gebruik en de omstandigheden waarin de fiets wordt gebruikt. Nog een keer inremmen biedt dan vaak wel weer soelaas.

• Teun_2
  • Laatst online: 15-01 21:52
Schijfremleidingen zijn ook makkelijker in een frame weg te werken. Kabels mogen geen vreemde hoeken maken of je verliest remkracht/gevoel. Met de huidige trend dat er geen kabel meer zichtbaar mag zijn zijn electronische versnellingen en hydraulische remmen wel een voordeel.

• CedricD
Het fietsjaar zit er (bijna) op. Hebben jullie jullie doelen behaald en wat zijn de plannen voor 2020?
Ik ben benieuwd! :9

Aantal km: 17800 (doel was meer dan vorig jaar, dus gelukt met +/- 1500 extra km)
Voor het eerst naar de Pyreneeën geweest, de Amstel (lange afstand) tot een goed einde gebracht, wat MTB-uitstapjes gemaakt, veel mensen leren kennen en vooral veel plezier gemaakt. Daarnaast ook nog een nieuwe fiets in gebruik genomen maar helaas ook m'n sleutelbeen gebroken. Los van dat eene minpuntje een goed jaar achter de rug dus :*).

Voor volgend jaar heb ik eigenlijk nog geen echte plannen. Mont Ventoux staat al vast, maar dat is het zo een beetje.
Verder wil ik wat meer op interval trainen, m'n FTP verhogen naar 300W+ en m'n fietsvrienden af en toe wat pijn kunnen doen :+.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:59

McMiGHtY

- burp -

Kom 1002 Km te kort op m'n afstandsdoel.
De full homeride (500km) niet gehaald. rond de 300km afgestapt met maagproblemen.

En voor de rest heb ik me goed vermaakt op de fiets :)

Volgend jaar:
- Vaker grotere afstanden.
- FTP verhogen.
- Nog meer plezier hebben op en naast de fiets.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Noxa
Hier 1K meer dan mijn gestelde doel van 10K.

- Vroeg in het seizoen geblesseerd aan mijn knie.
- Op tijd hersteld voor Espace Cycle Gran Fondo.
- Verkouden/ziekig de Marmotte uitgefiets in gouden tijd. (Nog nooit zo kapot gegaan)
- FTP van 4,5w/kg aangetikt (nu weer lager).

Voor 2020:
- 3e kind in Mei/Juni, dus geen exotische doelen
- Misschien Gemse Gran Fondo in September
- TT van Almere in April
- Kerst kilo's kwijt raken :+

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:57
2019
- 10.000km - gehaald
- rondje Nederland (solo, in 1 rit, totaal 662km) - gehaald
- Bartje 200 - gehaald
- Drenthe 200 - gehaald (last minute inschrijving om een vriend te ondersteunen (zie ook ATB topic))

2020
- 12.000km
- Bordeaux-Dordrecht (1200km)
- meerdere BRM tochten (200 en 400km)
- weekendje bikepacking (iets van een ronje BeNeLux ofzo)
- weer net zo aan prutsen als 2019

• Holk
2019 had ik een aantal doelen:
3500 kilometer fietsen
5 keer 100+ tochten
100 kilometer MTB tocht
1 echt lange rit

Gehaald, zeker. 6000 kilometer in het zadel gezeten, 11 keer een 100+ rit, een MTB toertocht gedaan (Boombouw in Hellendoorn) en van de kust bij Katwijk naar de Duitse grens bij Ootmarsum gefietst (solo). Een jaar nagenoeg blessurevrij op wat verkoudheden en een zere knie na die lange rit na. Voldaan? Zeker, in een jaar van weer opstaan na een lange periode rust en re-integratie was dit een uitlaatklep die mee veel rust en vrijheid bracht.

Voor 2020; 4000 kilometer jaardoel, elke maand een 100+ (die is lastig) maar vooral genieten en meer social rides doen met meer mensen. Oh ja, en heuvels of bergen doen, dat vlakke ben ik wel klaar mee.

2020-2030 doel; “50 before 50”. 50 serieuze cols op rijden voordat ik 50 wordt (dat is dus in 2030). Moet goed te doen zijn maar wil niet de eerste de beste col op rijden en afvinken, het moeten mooie iconische en bekende / beruchte bergen zijn.

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:32
Holkers schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:55:
Oh ja, en heuvels of bergen doen, dat vlakke ben ik wel klaar mee.

2020-2030 doel; “50 before 50”. 50 serieuze cols op rijden voordat ik 50 wordt (dat is dus in 2030). Moet goed te doen zijn maar wil niet de eerste de beste col op rijden en afvinken, het moeten mooie iconische en bekende / beruchte bergen zijn.
Misschien heb je hier iets aan: https://www.bol.com/nl/p/...mmingen/1001004004817904/

• MrAngry
Ik heb mijn doel van 8000km zonder woon-werk ruim niet gehaald. Ben blijven steken op 6k. Dit is echter simpel te verklaren omdat ik in 3 maanden naar Rome ben gelopen vanaf Maastricht, dus ik zit er niet zo mee. Als je de 2100km naar Rome meetelt dan zit ik toch aan de 8k trouwens :)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Ik heb thuis Mountain High: Europe's 50 Greatest Cycle Climbs staan, lijkt me perfect voor de doelstelling :).

• Ypuh
Mijn doelen ook ruimschoots gehaald voor 2019:
- Ruim 12.000km (10k doel)
- Van Oslo naar de Noorkaap gefietst in 3 weken
- Luik-Bastenaken-Luik gefietst (niet de officiele)
- Tijd verbeterd op de Velomediane (met maar liefst 31 seconden, dat was een beetje een teleurstelling)
- Droomfiets gekocht (Cervelo S3)
- Veel lol gehad!

Voor 2020 zijn mijn doelen een beetje gelijk:
- 10.000km
- Jean Nelissen Classic in Luxemburg
- Bordeaux-Dordrecht
- Onder de 6u proberen op de Velomediane

Verder nog een aantal leuke 200+ tochten proberen te rijden in de Ardennen of Limburg en misschien nog weer een reisje naar Frankrijk of fietsvakantie elders in Europa.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:53
2019
- Doel 5.000km
- Gehaald 4.300km
- Sinds eind augustus ontstoken slijmbeurs in mijn heup. :( :( :( :( :( :( :(

2020
- Duimen dat ik weer zonder pijn (achteraf) de fiets op kan.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• DDX
Doel voor 2019 haal ik als het goed is morgen (365 dagen op de fiets)

Op het lijstje voor 2020:
everesting challenge (maar staat al paar jaar op het lijstje, komt er steeds niet echt van)
paar leuke tripjes maken (weekend/aantal dagen)
km's komen op die manier wel weer vanzelf, dat is geen doel

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:25
Hier heb je ze voor het uitzoeken. Moet je ze alleen nog even opfietsen :)
https://www.cyclingcols.com/stats/all/eur

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:20
Doelen stel ik mijzelf niet, gewoon lekker fietsen en we zien wel.
Vandaag wel lekker nog 85km gereden. Toch altijd apart dat het bij lagere temperaturen veel meer energie kost dan met 20-25 graden. Ik fiets meestal dergelijke afstanden, en dan heb ik nog energie over bij thuiskomst. Nu ben ik redelijk gesloopt.

• Maarten_E
  • Nu online
Raar lijkt mij dat niet, je lichaam moet veel meer energie gebruiken om zichzelf warm te houden tijdens inspanning, ondanks langere kleding. Icm koude wind tegen zie ik het wel gebeuren dat je toch een stuk meer energie verbruikt dan alleen aan fietsen.

Doelen voor volgend jaar.
Hmm, niet echt eigenlijk, ben een typische "zin in" fietser, ik pak de racefiets als ik er zin in heb, anders niet.
Wel probeer ik wat leuke routes uit te zoeken, vind van A naar B altijd leuk om te doen, eens zien wat nog meer leuke doelen zijn. Noord-Oost Brabant > Amsterdam, Noord-Oost Brabant > Scheveningen heb ik gedaan dit jaar, Noord-Oost Brabant > Maastricht of Noord-Oost Brabant > West-Duitsland lijken mij wel leuke volgende doelen voor 2020. Wellicht als klap op de vuurpijl (no pun intended) door naar Brussel, als je zo op GM kijkt is de afstand niet zo gek veel langer dan van hier naar Scheveningen (max 30km), maar moet eerst meer bovenbeenspieren kweken. Merk echt dat ik er op kracht op achteruit ben gegaan.

Voorzichtig doel om ongeveer 4500km te rijden alles bij elkaar komend jaar, denk dat dat icm woon-werkverkeer wel te doen valt.

• Crazy D

Crazy D

Ik heb 8900 km gereden dit jaar, een deel indoor. Vind t wel prima, het kost allemaal zo veel tijd :+ Komende jaar niet echt een doel, beetje inspiratieloos. Meer fietsen op de Veluwe (ga in mei verhuizen die kant op). Misschien in juni de Sella Rondo (maar dan niet georganiseerd maar wel die route) maar vrienden die gaan willen voor 2 dagen fietsen erheen rijden, daar heb ik geen trek meer in. Wellicht samen met een andere vriend er een weekje van maken maar dat zien we tegen die tijd wel.

Exact expert nodig?

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:41
In hoeverre gebruiken jullie twee wielsets? Ik heb afgelopen jaar een nieuwe giant TCR pro gekocht met carbon wielen van giant, is het nuttig om voor de winter / slecht weer een extra setje wielen (budget) aan te schaffen?

Stel ik koop een goedkoop setje winterwielen (aluminium), moet ik dan ook andere remblokjes gaan gebruiken?

• Holk
Agostino schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:56:
In hoeverre gebruiken jullie twee wielsets? Ik heb afgelopen jaar een nieuwe giant TCR pro gekocht met carbon wielen van giant, is het nuttig om voor de winter / slecht weer een extra setje wielen (budget) aan te schaffen?

Stel ik koop een goedkoop setje winterwielen (aluminium), moet ik dan ook andere remblokjes gaan gebruiken?
Op de laatste vraag; ja. Als je remt op een Alu velgrand komen er stukjes in je remblokken. Niets aan de hand op een alu velg maar als je dan weer je carbon steekt kunnen die stukjes schade veroorzaken. Grote kans dat je carbon-specifieke blokken hebt nu en dat remt misschien niet helemaal lekker op aluminium. TL;DR: andere velgen andere blokken

• DieAnder
  • Laatst online: 21:25
Holkers schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:30:
[...]
TL;DR: andere velgen andere blokken
Daarnaast: als je wielsets hebt van hetzelfde materiaal maar met afwijkende velgbreedtes zul je toch je blokken moeten stellen zodat ze goed parallel op het remvlak aangrijpen.

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-01 18:46
Ik ben van plan om binnenkort de Radon Vaillant 8.0 2019 te kopen: https://www.radon-bikes.d...on/vaillant-disc-80-2019/

Volgens mij wel redelijk value for money, of mis ik wat?
Ik rij overigens ook op een Radon Jealous MTB en die bevalt mij heel goed.

Afbeeldingslocatie: https://www.radon-bikes.de/fileadmin/2019/bikes/299540/299540.jpg

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:19
AequitasII schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:04:
Ik ben van plan om binnenkort de Radon Vaillant 8.0 2019 te kopen: https://www.radon-bikes.d...on/vaillant-disc-80-2019/

[Afbeelding]
Ziet er niet onaardig uit. Ook een mix tussen ultegra en de 105 groep. Prijstechnisch kan ik er weinig over zeggen.. maar ik kon enkele jaren terug mijn fiets geheel ultegra laten opbouwen en spuiten naar wens voor een vergelijkbaar bedrag...
keuzes....

...

• wisselwerking
Ypuh schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:43:
Mijn doelen ook ruimschoots gehaald voor 2019:
- Ruim 12.000km (10k doel)
- Van Oslo naar de Noorkaap gefietst in 3 weken
- Luik-Bastenaken-Luik gefietst (niet de officiele)
- Tijd verbeterd op de Velomediane (met maar liefst 31 seconden, dat was een beetje een teleurstelling)
- Droomfiets gekocht (Cervelo S3)
- Veel lol gehad!

Voor 2020 zijn mijn doelen een beetje gelijk:
- 10.000km
- Jean Nelissen Classic in Luxemburg
- Bordeaux-Dordrecht
- Onder de 6u proberen op de Velomediane

Verder nog een aantal leuke 200+ tochten proberen te rijden in de Ardennen of Limburg en misschien nog weer een reisje naar Frankrijk of fietsvakantie elders in Europa.
Dan kom ik jou dus wel tegen in Frankrijk :)

• Noxa
AequitasII schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:04:

[Afbeelding]
Oei, mooi fietsje hoor! Prima prijs ook. Merk ken ik niet, dus kan je weinig zeggen over de kwaliteit. Maar ziet er in ieder geval soignee uit.
Agostino schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:56:

Ik rij het hele jaar door op 1 en dezelfde carbon wielset. Dat is overigens met schijfremmen dus geen last van slijtende rem randen.
Met velgremmen zou je het kunnen overwegen. Maar doe je het dan echt om geld te besparen? Want hoe lang gaat zo'n carbon remrand mee? En hoeveel kost een extra set en andere remblokken je? En zie je het zitten om regelmatig je remblokken te wisselen en af te stemmen?

• Prulleman
Radon is een beetje het onbekende broertje van Canyon en Rose. Ook "direct to consumer" maar niet exclusief (ook via bv bike-discount.de). Maar niks mis mee, veel value !

En wat betreft een 2e wielset, dit wil je met velgremmen dus alleen als je 2 x per jaar wisselt, als het seizoen eindigt en als die weer begint. Maar ik kan me voorstellen als je dure velgen hebt en je bij slecht weer door blijft rijden je een 2e set aanschaft.. Bij schijfremmen zou ik die moeite niet nemen, dan slijten alleen je lagers een heel klein beetje sneller.

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 31-12-2019 08:40 ]

Strava

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:07
@Crazy D Gewoon sneller fietsen dan kost het minder tijd ;)

• DDX
Ok klaar met fietsen dit jaar, over paar uur staat de teller weer op 0 :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/3_GYfvx-F9EMQCM8Uszca3TxDjnsV0lCbCcI3MzhB-A-2048x2048.jpg

• wisselwerking
Wat minder indrukwekkend als @DDX maar wel tevreden over afgelopen jaar. En om 00.00 uur hebben we een paar uur hetzelfde kilometer aantal.

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/forum/download/file.php?id=7538&mode=view

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:59

McMiGHtY

- burp -

Gisteravond de eerste inschrijving van het jaar gedaan..

"Hartelijk dank voor uw voor-aanmelding voor de Ronde van 12, versie: 1daagse"

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• wisselwerking
McMiGHtY schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:09:
Gisteravond de eerste inschrijving van het jaar gedaan..

"Hartelijk dank voor uw voor-aanmelding voor de Ronde van 12, versie: 1daagse"
Leuk. Scheelt een hoop kilometers ten opzichte van mijn 12 provincies ritje. Dat is het voordeel als je niet rond hoeft. Ik zie het verslag tzt wel verschijnen :)

• seeKo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
wisselwerking schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:21:
[...]

Leuk. Scheelt een hoop kilometers ten opzichte van mijn 12 provincies ritje. Dat is het voordeel als je niet rond hoeft. Ik zie het verslag tzt wel verschijnen :)
Wat voor rondje heb je gedaan, heb je een Strava linkje?

[ Voor 14% gewijzigd door seeKo op 02-01-2020 10:26 ]

• wisselwerking
seeKo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:24:
[...]

Wat voor rondje heb je gedaan, heb je een Strava linkje?
wisselwerking in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

[edit] Je had hem zelf inmiddels ook al gevonden zie ik. :+

[ Voor 10% gewijzigd door wisselwerking op 02-01-2020 10:35 ]

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-01 11:20

djfrankel

It's a trap!

Holkers schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:55:
...

Wellicht dat je het al kent: https://www.mountainhighchasers.com/over-ons
Deze gasten hadden dus precies hetzelfde idee a.d.v. het boek dat Hielko noemt. Die heb ik thuis ook in de kast staan en ik moet zeggen, ik vind het heel tof om na een vakantie een aantal beklimmingen af te kunnen vinken. Of juist de voorpret voordat ik op vakantie ga.

• Smultie
  • Niet online
Aangezien ik flink wil gaan trainen voor Luik-Bastenaken-Luik dit jaar, ben ik op zoek naar betere verlichting op m'n racefiets.
Zit te denken aan ~800 Lumen om ook in de donkere uren nog hard te kunnen fietsen zonder bang te hoeven zijn dat ik de weg voor me niet goed genoeg kan inschatten.

Het lampje ben ik al over uit, nu nog een manier op 'm aan m'n fiets te bevestigen.

Ik heb een Wahoo Element BOLT front out mount op m'n fiets, en zoek een manier om daarnaast (maar nog liever er onder) de lamp te bevestigen.

Opties die ik momenteel langs zie komen:
* een nieuwe front out mount voor lamp en GPS, bovenkant GPS, onder lamp. Nadeel is dat ik het zonde vind van de standaard Wahoo mount.
* een losse mount die je op je stem schroeft, voor alleen de lamp. Nadeel is dat deze waarschijnlijk in de knoei komt met de Wahoo mount.
* losse front out mount voor alleen de lamp. Deze kan ik niet vinden met X cm offset, zodat hij niet mooi in het midden van de fiets komt te hangen.

Waar ik merk dat ik eigenlijk naar op zoek ben is een simpele go-pro mount die ik met een strak elastiekje recht onder de stem kan krijgen.
Iets als Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/He21099d56954426a9f0bb86eafe0d9f4v/Plastic-Rubber-Lichtgewicht-Fiets-Accsssories-Fiets-Stuur-Mount-Torch-Houder-Adapter-Voor-De-Gopro-Motion-Camera.jpg maar dan met een Gopro-'vrouwtje' die ik onder m'n stem kan klemmen.

Iemand iets soortgelijks gevonden?

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:21

Toppertje

www.davideografie.nl

Smultie schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:43:
Aangezien ik flink wil gaan trainen voor Luik-Bastenaken-Luik dit jaar, ben ik op zoek naar betere verlichting op m'n racefiets.
Zit te denken aan ~800 Lumen om ook in de donkere uren nog hard te kunnen fietsen zonder bang te hoeven zijn dat ik de weg voor me niet goed genoeg kan inschatten.

Het lampje ben ik al over uit, nu nog een manier op 'm aan m'n fiets te bevestigen.

Ik heb een Wahoo Element BOLT front out mount op m'n fiets, en zoek een manier om daarnaast (maar nog liever er onder) de lamp te bevestigen.

Opties die ik momenteel langs zie komen:
* een nieuwe front out mount voor lamp en GPS, bovenkant GPS, onder lamp. Nadeel is dat ik het zonde vind van de standaard Wahoo mount.
* een losse mount die je op je stem schroeft, voor alleen de lamp. Nadeel is dat deze waarschijnlijk in de knoei komt met de Wahoo mount.
* losse front out mount voor alleen de lamp. Deze kan ik niet vinden met X cm offset, zodat hij niet mooi in het midden van de fiets komt te hangen.

Waar ik merk dat ik eigenlijk naar op zoek ben is een simpele go-pro mount die ik met een strak elastiekje recht onder de stem kan krijgen.
Iets als [Afbeelding] maar dan met een Gopro-'vrouwtje' die ik onder m'n stem kan klemmen.

Iemand iets soortgelijks gevonden?
Zelf heb ik deze maar dan de goedkopere variant van Ali.
Maar bijvoorbeeld deze zou misschien ook wel voor je werken.

• Smultie
  • Niet online
Toppertje schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:56:
[...]

Zelf heb ik deze maar dan de goedkopere variant van Ali.
Maar bijvoorbeeld deze zou misschien ook wel voor je werken.
Dat zijn inderdaad voorbeelden van de opties die ik al genoemd heb (incl de voor mij geldende nadelen).
Ik zoek echt specifiek naar iets wat ik onder de stem kan 'hangen'. Je zou toch verwachten dat ik niet de enige ben :/

Afbeeldingslocatie: https://storage.googleapis.com/3d_model_images/799/7992118/customized-gopro-mounts-for-bike-stem-lmfcYIlK_200.jpg Oeh, zoiets...

[ Voor 7% gewijzigd door Smultie op 03-01-2020 10:33 ]

• Ypuh
Ik zie niet in hoe zo'n mount onder je stem goed gaat i.c.m. de kabels die er hangen.

Zelf heb ik een HideMyBell i.c.m. Sigma Buster 600. Vind het een zeer fijne/nette oplossing voor lamp/Garmin en bel en support graag een Nederlandse onderneming.

Afbeeldingslocatie: https://www.futurumshop.nl/img/Products/6665-0006-001-N1610/large/1.jpg

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-01 19:56
Zo, gisteravond de eerste Zwiftsessie gedaan. Normaalgesproken zit ik vanaf begin oktober in de sportschool voor spinninglessen maar wilde dit jaar het anders doen. Deels vanwege de kosten en omdat er een kleine op komst is ook voor een beetje flexibiliteit. Nu zou ik doorgaans in de laatste 3 maanden van het jaar voor het spinnen al zo'n 5u gemiddeld per maand pakken, misschien iets meer maar dat is dus 0 geworden omdat ik geen lidmaatschap heb en de verbouwing van de zolder ook allemaal wat anders liep. Daarnaast heb ik ook buiten weinig motivatie gehad om te gaan fietsen dus het is een beetje down the drain gegaan met de vorm :P In de afgelopen 9-10 weken heb ik 2x buiten gefietst zeg maar :9

Goed, mag niet klagen over 2019, heb alsnog weer het jaartotaal qua kilometers en hoogtemeters verbeterd en de gemiddelde snelheid lag ook wat hoger dus het is nu een kwestie van opbouwen en daarna verder uitbouwen want niet alles verwatert natuurlijk zo snel.

Maar we zijn weer terug en precies op tijd om het nieuwe jaar vrolijk te beginnen. Ik gisteren dus fiets naar binnen gehaald nadat ik al het zand eraf geborsteld heb. Wilde mijn zomerwielen gebruiken voor het binnenfietsen dus daar moesten de banden af (tubeless) en alles moest een beetje schoongemaakt worden. Na 4x heen en weer lopen voor een pomp, schoonmaakspulletjes en weet ik wat uiteindelijk alles op de fiets gemonteerd en klaargezet. Kon ik mijn hartslagmeter niet vinden, huis 3x doorzocht en uiteindelijk toch gevonden :). ANT sensor in de computer en alles werkte gelijk.

Begonnen met fietsen dus, Zwift companion op de telefoon die ik handig op mijn stuur kan knuppen, en gaan! Nou dat ging allemaal eigenlijk best prima maar had wel redelijk warme voeten. Verder viel het wel mee. Had geen ventilator nog geplaatst, moet ik nog doen, en een bidon was ik in alle drukte vergeten maar geen zin om te pakken. Al met al een minuut of 45 getrapt en dat beviel eigenlijk prima. Die Tacx Booster maakt geluid maar gevoelsmatig minder dan mijn Satori van jaren terug deed dus ik vind het prima. Verder kwam ik er bij het douchen achter dat ik het toch best wel heel warm had en moest zelfs even op de grond gaan zitten om bij te komen :+ Nu ben ik ook wat snotterig enzo, dus het zal wel een combi van vanalles geweest zijn.

Vanavond in ieder geval nog even kijken naar de instelling van de roller die tegen de band gedrukt wordt en de ventilator een goede plek geven. Dan nog een bidonnetje erbij en we kunnen nog even een uurtje of 1,5 maken met wat losfietsen en gebeuren.

• Smultie
  • Niet online
Hm, ik denk dat het zoiets wordt:

Afbeeldingslocatie: https://forums.mtbr.com/attachments/gps-hrm-bike-computer/1054864d1457306226t-do-not-buy-garmin-out-front-mount-stem-garmin-mount-i.jpg onder m'n stem.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/iLYAAOSwcUhdUlkD/s-l1600.jpg aan de lamp.

Zou volgens mij moeten voldoen aan m'n eisen.

• Ypuh
@orange.x 2x fietsen in 3 maanden, foei! Eigenlijk mag je zo'n post gewoon niet belonen met een duimpje

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-01 19:56
Ypuh schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:47:
@orange.x 2x fietsen in 3 maanden, foei! Eigenlijk mag je zo'n post gewoon niet belonen met een duimpje
Ja, had het opzich ook liever anders gezien maar dingen lopen soms anders :)
Het zal even bekijken worden want heb eigenlijk sinds ik op Strava zaken registreer niet zo'n periode gehad. Eigenlijk iedere winter wel redelijk actief geweest. Ben benieuwd wat dit met de vormpiek en zulks gaat doen. Kans bestaat wel dat ik nu lichtelijk ga overcompenseren, maar ik kan redelijk goed naar m'n lichaam luisteren.

Lichtpuntje nog wel. In oktober van huis naar Centerparcs nabij Emmen gereden en kreeg daar na 80km enorm last van m'n knie. Had ik al eerder hier en daar een beetje maar was toen wel erg. Afgelopen maanden dus ook bij lichte belasting of bepaald gebruik best last ervan. Maar moet zeggen dat ik na gisteren er een stuk minder last van heb. Dus dat is dan wel weer goed positief :>

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-01 09:31
Prulleman schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:39:
Radon is een beetje het onbekende broertje van Canyon en Rose. Ook "direct to consumer" maar niet exclusief (ook via bv bike-discount.de). Maar niks mis mee, veel value !

En wat betreft een 2e wielset, dit wil je met velgremmen dus alleen als je 2 x per jaar wisselt, als het seizoen eindigt en als die weer begint. Maar ik kan me voorstellen als je dure velgen hebt en je bij slecht weer door blijft rijden je een 2e set aanschaft.. Bij schijfremmen zou ik die moeite niet nemen, dan slijten alleen je lagers een heel klein beetje sneller.
ik dacht dat Radon een 'zusje' van Cube was?

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:41
Noxa schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:22:
[...]

Oei, mooi fietsje hoor! Prima prijs ook. Merk ken ik niet, dus kan je weinig zeggen over de kwaliteit. Maar ziet er in ieder geval soignee uit.

[...]

Ik rij het hele jaar door op 1 en dezelfde carbon wielset. Dat is overigens met schijfremmen dus geen last van slijtende rem randen.
Met velgremmen zou je het kunnen overwegen. Maar doe je het dan echt om geld te besparen? Want hoe lang gaat zo'n carbon remrand mee? En hoeveel kost een extra set en andere remblokken je? En zie je het zitten om regelmatig je remblokken te wisselen en af te stemmen?
thnx voor je antwoord, ik heb geen idee hoelang een carbon remrand mee gaat. Lijkt me dat je er wel een jaar of 3 mee kan fietsen als je 5k per jaar fietst. Tegen die tijd zal het toch wel weer gaan kriebelen om een nieuwe fiets te kopen.

• Ypuh
Agostino schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:30:
thnx voor je antwoord, ik heb geen idee hoelang een carbon remrand mee gaat. Lijkt me dat je er wel een jaar of 3 mee kan fietsen als je 5k per jaar fietst. Tegen die tijd zal het toch wel weer gaan kriebelen om een nieuwe fiets te kopen.
Van wat ik begrepen heb gaan carbon remranden langer mee dan de meeste alu remranden, al ligt dit een beetje aan het type uiteraard. Een highend lichtgewicht alu set zal een dunnere remrand hebben dan een touring wiel.

Over het algemeen mag je in Nederland minimaal toch wel 30.000km verwachten van een remrand, al is dat natuurlijk sterk afhankelijk van waar je woont, rijstijl en weersomstandigheden. In Friesland/Groningen zal het eerder het dubbele zijn, terwijl als je in een grote stad woont, regelmatig de bergen induikt en het hele jaar doorrijdt 30k wel de max zal zijn.

Over de afgelopen 10 jaar met 3-4 fietsen en 8-10 wielsets ben ik nog nooit in de buurt gekomen van oprijden. Tegen die tijd heb ik ze al doorverkocht, is er een ongelukje gebeurd, zijn ze economisch al afgeschreven of wissel ik ze gewoon te vaak.

Ps. Mijn persoonlijke mening is dan ook dat het een non-argument is om voor schijven te gaan vanwege slijtage. In de winter rij ik sowieso niet met mijn Cervelo/Zipp's, of er nou schijven op zitten of niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 03-01-2020 16:43 ]

• DDX
Wielsets slijten vooral als je door modder/rotzooi rijd en zand op je remrand/blokken komt.
Ik heb sets binnen 10k opgereden (fulcrum racing 5) waarbij remrand te dun werd.
Vooral als je in gebied rijd waar je regelmatig moet remmen hoor je soms een mm van je remrand afgaan zegmaar.

En Carbon sets die ik al 50k km mee heb gereden en amper slijtage hebben (maar ik minder met slechtweer gebruik)

[ Voor 23% gewijzigd door DDX op 03-01-2020 17:07 ]

• Prulleman
bakkie1985 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:48:
[...]

ik dacht dat Radon een 'zusje' van Cube was?
https://m.pinkbike.com/ne...p-radons-chris-stahl.html

Eigen merk van bike discount blijkbaar. In de comments kan je lezen dat de frames (vroeger?) inderdaad bij Cube vandaan kwamen

Strava

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-01 18:46
Prulleman schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:29:
[...]

https://m.pinkbike.com/ne...p-radons-chris-stahl.html

Eigen merk van bike discount blijkbaar. In de comments kan je lezen dat de frames (vroeger?) inderdaad bij Cube vandaan kwamen
En in de tekst dat alle Carbon frames blijkbaar uit Taiwan komen. Is voor mij ook nieuwe informatie.
Als ik morgenochtend zin heb rijd ik naar de store in Bonn. Ik ben wel benieuwd en wil de fiets wel eens testen.

• CedricD
Kudos voor Mantel!

02/12 garantie aangemeld voor m'n Stages powermeter.
Duurt te lang bij Stages om tot een oplossing te komen -> Morgen krijg ik een nieuwe 4iii Podiiium in de bus (had al aangegeven de Stages te willen ruilen met een 4iii model omdat ik sinds het begin al power drops had met mijn Stages via ANT+).

_/-\o_

• Ypuh
@CedricD Zal dan maar niet vertellen dat mijn 4iiii ook terug gestuurd heb vanwege cadence spikes waardoor je ook gekke waarden kreeg. Rij inmiddels met twee Quarq's die vanaf dag één wel probleemloos zijn.

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-12-2025
4iiii wordt volgens mij gemaakt door Stages maar ik heb ook problemen met Stages gehad en na overstap naar mn 4iiii’s nooit iets gehad.

• CedricD
Met m'n Stages Gen2 nooit problemen gehad. Ik gebruik die nu op m'n winterfiets. Met de Gen3 helaas wel.
4iii gekozen voornamelijk omdat je deze via USB kunt opladen ipv steeds nieuwe knoopcelbatterijen te moeten aanschaffen.
We zien wel hoe het gaat :9

• Ypuh
Jpjedi schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:49:
4iiii wordt volgens mij gemaakt door Stages maar ik heb ook problemen met Stages gehad en na overstap naar mn 4iiii’s nooit iets gehad.
Die 2 bedrijven hebben niets met elkaar te maken, behalve dat ze eenzelfde soort oplossing aanbieden (unit op de cranks gelijmd).

Volgens mij is 4iiii afgelopen jaar overgenomen door Specialized met het idee dat Specs ze onder hun eigen naam uit gaat/kan brengen.

• nogeeninlog
  • Laatst online: 19:12
Fietsen heb ik altijd leuk gevonden, maar al meer dan 25 jaar word ik daarin beperkt door mijn lichaam. Als gevolg van sporten op verkeerde schoenen heb ik last van mijn rechterknie (patellofemoraal syndroom). Gelukkig kan ik er wel mee hardlopen, maar zodra ik die knie moet buigen wordt het riskant, zoals bij traplopen en fietsen. Daarom heb ik al een jaar of 10 een excentrische crank (pedaalpendel) op mijn fietsen. Zoals op deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vg1HD9PS/tweak0.jpg

Dankzij zo'n crank hoeft mijn knie zich niet zo ver te buigen, waardoor ik minder risico loop dat de pijn terugkomt. Maar met fietstochten ben ik meer dan 10 jaar geleden gestopt. Tot afgelopen september, toen ik op een eiland zat waar afgezien van fietsen weinig te doen was. Dus een fiets met derailleur gehuurd, zonder excentrische crank uiteraard.Dat ging verbazend goed, zo goed dat ik besloot een racefiets aan te schaffen. Zou hoe dan ook van pas komen, want ik wil in 2020 een triathlon gaan doen.
Omdat ik niet weet hoe het gaat bevallen en hoe mijn rechterknie het gaat houden, moest het wel een tweedehands worden. Dus het Internet afgezocht en uiteindelijk uitgekomen bij een site waar ze gebruikte fietsen van een fietsclub verkopen. Het is deze twintig jaar oude Carrera met Campagnolo Veloce groepen geworden:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VJDYR4pV/tweak1.jpg

De kleurstelling had wel wat simpeler gemogen en de branding bescheidener, maar hij is in goede staat en de wielen zijn geel. :)
Maar deze fiets heeft een gewone crank. Op zich kon ik daar mee fietsen, maar voor de zekerheid wilde ik daar toch een pedaalpendel op hebben. Gelukkig had ik er nog een liggen die ik eerder op mijn Azor Toronto heb gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GHnhh4vq/tweak2.jpg

Volgens de producent zijn twee bouten aan weerszijden genoeg voor de montage. Uit ervaring weet ik dat dat niet zo is en dat je echt een gaatje door de crank moet boren om daar een bout door te steken. Dus op Ebay een andere Veloce crank gekocht.
Helaas is de Veloce crank gebogen, dus het is geen sinecure om in die bocht een gaatje te boren dat evenwijdig is aan de stand van de trapper. Gelukkig heb ik een broer die nog veel handiger is dan ik en hij deed het zo:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/m1CLy4WY/tweak3.jpg

Dus je schroeft de crank eerst vast op een plank, die plank fixeer je onder de boormachine met lijmklemmen en je schuift nog een plank onder de crank. Dit had ik zelf niet kunnen bedenken. Crank met pendel:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RWMSK2st/tweak4.jpg

Hiermee naar de fietsenmaker. Sommige Campagnolo's hebben een aparte cranktrekker nodig en die had ik niet, dus ik durfde niet een gewone cranktrekker te gebruiken. Trouwens, er zijn maar weinig fietsenmakers die een Campagnolo trekker hebben, maar gelukkig wel een bij mij in de buurt.
Twee complicaties en hun oplossingen sla ik maar even over, dit is het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zVwDLqj5/tweak5.jpg

de afgelopen week voorzichtig geprobeerd en het werkt goed. Uiteraard heb ik rechts minder koppel, maar dat is logisch. Hopelijk houdt de constructie en breekt de bout in de crank niet te snel. Als het goed bevalt, dan wordt het eind dit jaar een nieuwe fiets met crank als in het eerste plaatje.
Nu maar hopen op lekker fietsweer. :*)

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-01 19:06

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Vorig jaar niet lek gereden, nu al twee keer in de eerste drie ritten. *grmbl* Vandaag flink stuk glas, ik twijfel of ik met m'n buitenband door kan blijven gaan, er zit een soort gat/sneetje aan de buitenkant die aan de binnenkant redelijk "dicht" zit. Wat denken jullie hierover? Door blijven of vervangen? Is minder dan 1cm.

Nog even wachten tot m'n nieuwe Trek Domane komt, dus voorlopig nog even op de cannondale, weer sinds 1 januari aan het opbouwen na veel blessure leed in het laatste kwartaal 2019. Daarom wederom doel niet gehaald: gemiddeld 75km/week dus 52x75= 3900km. Voor dit jaar maar weer hetzelfde doel, al verwacht ik als ik gezond blijf wel de 5k aan te tikken.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Pagina: 1 ... 68 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).