Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 678 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-09 19:44
Jwlb schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:08:
[...]

Wat voor geometrie ben je naar op zoek? Race, Comform of er tussen in?
Nog voorkeuren voor afmontage? specifiek Shimano of maakt het je niet uit?
Uberhaupt nog een voorkeur qua kleur?

Geeft ons wat ruimte om mee te denken.

Om toch al een schop in bepaalde richting te geven en aangezien je de blauwe canyon wel mooi vond:
https://www.rosebikes.nl/rose-team-gf-four-disc-105-2673752
Qua geo kan er inderdaad wat meer info worden gegeven.

Zou zelf altijd kiezen voor fietsen die je wat minder ziet (dus zeker geen Canyon). Tips:

- Isaac Kaon / Boson (Boson iets buiten je budget)
- Orbea Orca / Avant (Orca denk iets buiten je budget)
- Trek Domane (alhoewel ik hem duur vind voor de afmontage + gewicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Jwlb en @Franciscus7000 Geometrie maakt mij niet zo veel uit, ik zit prima op race maar is voor mijn geen must om te hebben. Afmontage vind ik shimano wel prettig omdat dat lekker gangbaar is. Ik denk dat 107 7k serie het beste in het budget past nu.

In ieder geval toffe suggesties.
  • Isaac is in mijn vriendengroep bijna hofleverancier, die ken ik erg goed en ik moet zeggen dat ik de matte afwerken van de Boson ook erg mooi vind.Wel flink prijskaartje.
  • Orbea ken ik niet zo goed, de Orca m20 ziet er wel tof uit.
  • Trek vind ik vaak een tikje saai
  • Rose ziet er tof uit maar toen ik in hun shop was vond ik de kwaliteit van de fietsen wel een tikje tegenvallen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 16:16

Flipmo

OMG !!

Sensa? prachtige blauwe kleur.. (ja ik heb hem zelf ook ;) )
Sensa Giulia G3 disc 105
https://www.sensabikes.co...-105?number=S2092GD35SC50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
https://www.fietsenwinkel...-advanced-pro-2-disc-2019
Heb zelf deze voor tegen de €2k kunnen aanschaffen.
Mooi fietsje, zeker voor dat geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-09 19:44
SirLenncelot schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:52:
@Jwlb en @Franciscus7000 Geometrie maakt mij niet zo veel uit, ik zit prima op race maar is voor mijn geen must om te hebben. Afmontage vind ik shimano wel prettig omdat dat lekker gangbaar is. Ik denk dat 107 7k serie het beste in het budget past nu.

In ieder geval toffe suggesties.
  • Isaac is in mijn vriendengroep bijna hofleverancier, die ken ik erg goed en ik moet zeggen dat ik de matte afwerken van de Boson ook erg mooi vind.Wel flink prijskaartje.
  • Orbea ken ik niet zo goed, de Orca m20 ziet er wel tof uit.
  • Trek vind ik vaak een tikje saai
  • Rose ziet er tof uit maar toen ik in hun shop was vond ik de kwaliteit van de fietsen wel een tikje tegenvallen.
Mooi om te lezen. Valt me op dat sommige merken blijkbaar echt regiogebonden zijn. Isaac zie je hier (Rijnmond) echt mondjesmaat, vandaar dat ik waarschijnlijk juist ervoor ga (nog twee maanden wachten ivm fietsenplan helaas).

Nog een suggestie: Scott Addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
tomtom137 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:03:
[...]

Hier en daar nog wel te vinden voor sub-100€ incl. verzending bij de bekende buitenlandse online dozenschuivers (Bike-Discount, Bike24, Merlin, Chain Reaction Cycles etc).
Had hem gevonden voor 89, stond kort voor die prijs bij bol.com (nederlandse onderleverancier) :) Ben benieuwd.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:10
Aangehaakt bij de watertoren ploeg vanmorgen, alleen na 30km kon ik niet meer verder :
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/KiJFUpKzMlFQNVF-b6oB8eEX85y9uJmXGPDSlDJdRCE-2048x1152.jpg

Persoon naast me gleed uit in bocht, zagmezelf al op de grond liggen. (ik reed aan buitenkant bocht)
Maar op de een of andere manier bleef ik wel overeind, hij tikte mij wel aan.
Toen ik stil stond dacht ik eerst dat spatbord los was gekomen, tot ik wat beter keek.
Band was nog wel netjes op druk gebleven.
Bij cafe om de hoek maar thee met appeltaart besteld en lift naar huis geregeld.

Daarna maar andere fiets gepakt en rondje van 90km gemaakt.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:33
@DDX leek eerst op een geknapt wiel, maar zo te zien kwam het door je AD die het wiel in vloog?

[ Voor 77% gewijzigd door Ypuh op 07-12-2019 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Achterdeilleur idd afgebroken, niet derailleurpad.
En velg uitgescheurd langs remrand, aantal spaken gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:26
Zo, eindelijk tijd gehad om een fatsoenlijke rit met de Sensa te maken. Vind het nooit zo leuk om "doelloos" een rondje te fietsen, dus maar eens gekeken op de kaart en er een enkeltje Den Bosch-Amsterdam van gemaakt als maiden voyage. :)

Vraag niet hoelang ik erover deed, gebruikte het vooral om mijn eigen conditie en benen te ijken en te zien of de fiets goed fietst. Ongeveer 100 kilometer naar links moeten leunen omdat ik zowat perfect de westenwind tegen mij aankreeg, achja. Beter de sloot in dan tegen een vrachtwagen geduwd worden door de wind. :+

Probleem met het balhoofd is definitief weg, niks gemerkt tijdens de 100km+ rit. Vooral fijn omdat je nu gewoon vertrouwen hebt in de fiets en gewoon durft aan te zetten.

Hier een ongevraagde review voor mensen die de fiets waarschijnlijk toch niet zouden kopen. :+

Fiets rijdt prima, al merk ik wel dat ik net te gestrekt zit met mijn bovenlichaam en mijn schouders haast op slot moet zetten. Nu wel wat spierpijn in de schouders, maar geen steken of kramp.

Opzich geen probleem om er een kortere stuurpen op te zetten, maar ik vind hem met 120mm stuurpen al aardig nerveus, laat staan met 100mm of nog minder. Het zadel staat voor mij nu goed afgesteld en al redelijk ver naar voren, daar valt geloof ik geen winst meer te behalen.

Ook lijken de remhendels net te ver voor mij te staan, ik kan in de beugels niet fatsoenlijk bij de onderkant van de hendels, maar ik heb geen idee of zoiets is af te stellen?

Qua rijden zelf:

Eigenlijk voel ik het verschil met mijn hybride (Trek FX) qua rijgedrag vooral bij acceleratie, je voelt gewoon dat je 5 kilo minder bij je hebt en dunnere bandjes eronder heb liggen. En als je even op de pedalen gaat staan, sodeknetter. Ding blijft gewoon strak, en je hebt ook het gevoel dat je kracht heel efficient wordt overgebracht, en dat is nog eens zonder SPD.

Qua comfort is het een redelijke fiets, op de kinderkopjes door Culemborg stuiter je wel een beetje, maar je hoeft je geen zorgen te maken dat je opeens geen nageslacht meer kan produceren als man. :+ Moet wel zeggen dat ik vanwege het weer er niet zo heel veel lucht in de banden zit, gok 7 bar.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-09 15:27
Maarten_E schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 19:52:
Moet wel zeggen dat ik vanwege het weer er niet zo heel veel lucht in de banden zit, gok 7 bar.
Hoe breed zijn je banden dan en hoe zwaar ben jij? Ik vind 7 bar nog best hard klinken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Jwlb schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:11:
[...]

Hoe breed zijn je banden dan en hoe zwaar ben jij? Ik vind 7 bar nog best hard klinken namelijk.
Rond de 60 kilo en "normale" 25mm banden.
Dan vermoed ik dat er wat minder lucht dan 7 bar in zit, heb het idee dat dunnere banden vlugger hard voelen dan banden op een stadsfiets. Heb geen manometer om te checken helaas.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-09 15:27
Maarten_E schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:50:
[...]

Rond de 60 kilo en "normale" 25mm banden.
Dan vermoed ik dat er wat minder lucht dan 7 bar in zit, heb het idee dat dunnere banden vlugger hard voelen dan banden op een stadsfiets. Heb geen manometer om te checken helaas.
Dan rijd je inderdaad met keiharde banden. Met mijn 83kg rijd ik met 25mm banden maximaal op 7 bar. Je gewicht is verre van mijn range dus voor 60kg weet ik het niet precies voor 25mm, maar er kan sowieso wel 1 bar vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Laatst online: 05-09 17:32
Hallo allen,

De laatste keer dat ik heb kunnen wielrennen is meer dan 10 jaar geleden.
Daarna alles wat ik had verkocht, want de eerste kleine was op komst en dan was er toch geen tijd meer ;-)
Volgend jaar echter ga ik een triathlon doen en daarvoor wil ik nu alvast een racefiets kopen. Mochten er droge/zonnige dagen zijn, kan ik alvast een beetje wennen .. en dan vanaf maart volle bak trainen.

Nu ben ik al een tijdje op marktplaats naar fietsen aan het kijken, wil graag een goede fiets met goede wielen / naven en een fijne groep. Dit is ook meteen de reden waarom ik geen nieuwe koop, want dat past qua budget nu niet. De wielen en naven zijn echt van belang, in het verleden trok ik nogal eens een setje krom namelijk.

Na wat zoeken kwam ik uit bij een Cannondale Caad 10 uit 2014 in perfecte staat (enkel een tikje uit de lak op de bovenbuis), beschikt over DT Swiss naven in hand gespaakte A-Force AL33 velgen en een Sram Force compact groep.

Zeer goed contact met de verkoper en donderdag ga ik er naartoe en, zoals het er nu naar uitziet, met fiets weer terug.

Maar ik ben al een tijdje uit de fietsenwereld. Wat zijn jullie gedachten over bovenstaande fiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-09 16:40

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Nu de racefiets buiten dienst is wil ik wel eens de wiellagers controleren cq vervangen. Heb je een lagerpers nodig voor een Fullcrum Racing 5LG set? Ze liepen van het zomer niet meer zo soepel, fiets is 3 jaar oud.

@smoken, Caad 10 zijn prima fietsen hoor, lekker robuust.

[ Voor 12% gewijzigd door Harmen op 09-12-2019 14:54 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:51
@smoken een prima fiets, maar wil je voor triathlon niet wat meer aero? uiteraard is een ligstuur er zo opgezet, maar een fiets die als aero is ontworpen maakt denk ik ook al een groot verschil. Zelfde voor de wielen, je investeert nu in mooie wielen, maar mwah voor TT/Triathlon. 60mm hoge velgen gaan het grootste verschil maken:
Afbeeldingslocatie: https://wattshop.files.wordpress.com/2016/03/wattsavings3.png

Met een aero frame als goede 2e

deze watt savings zijn echt enorm als je solo rijdt, in een groepje afwisselend op kop maakt het allemaal niet zoveel uit, maar solo (TT/Triathlon) heb je het echt over significante verschillen, hier staan bv ook aantal sec bij een 40 km TT bij:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-cyclingtips.pressidium.com/wp-content/uploads/2010/04/ttchart.jpg

Nou ga je op een budget uiteraard geen perfecte setup krijgen, maar als je een fiets koopt voor een triathlon, dan zou ik toch kijken of je er wat meer aero voordeel bij kan pakken, ook 2e hands moet dat lukken

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
@Prulleman valide argumenten en hier heb ik inderdaad ook over gedacht.
Maar ... die 1/4e triatlon is "gewoon" iets wat ik graag een keer gedaan wil hebben, afgelopen jaar vond voor de eerste keer in mijn woonplaats een triatlon plaats en daar werd ik weer door geprikkeld.

Ik verwacht dat ik tijdens en na die triathlon met name het normale wielrennen weer zal oppakken met zo nu en dan een ritje in het zuiden/de Eiffel. En met dat in het achterhoofd koop ik deze fiets.

Voor de triatlon zal er dan ook gewoon een ligstuurtje op komen, maar geen echt tijdrit stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
smoken schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:51:
Maar ... die 1/4e triatlon is "gewoon" iets wat ik graag een keer gedaan wil hebben, afgelopen jaar vond voor de eerste keer in mijn woonplaats een triatlon plaats en daar werd ik weer door geprikkeld.

Ik verwacht dat ik tijdens en na die triathlon met name het normale wielrennen weer zal oppakken met zo nu en dan een ritje in het zuiden/de Eiffel. En met dat in het achterhoofd koop ik deze fiets.

Voor de triatlon zal er dan ook gewoon een ligstuurtje op komen, maar geen echt tijdrit stuur.
Dat zijn inderdaad andere prioriteiten en is een CAAD een stuk comfortabeler om de rest van je tijd op te toeren. De CAAD frames zijn in principe high end alu frames, die qua gewicht en prestaties niet onder doen voor (veel) instap carbon frames, uiteraard zijn high end carbon frames beter. Maar zeker 2e hands is dit een prima optie. Let wel op de staat van de onderdelen (drivetrain, lagers) anders kan een mooie deal toch nog prijzig uitpakken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Prulleman schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:57:
[...]

Dat zijn inderdaad andere prioriteiten en is een CAAD een stuk comfortabeler om de rest van je tijd op te toeren. De CAAD frames zijn in principe high end alu frames, die qua gewicht en prestaties niet onder doen voor (veel) instap carbon frames, uiteraard zijn high end carbon frames beter. Maar zeker 2e hands is dit een prima optie. Let wel op de staat van de onderdelen (drivetrain, lagers) anders kan een mooie deal toch nog prijzig uitpakken.
Wederom dank voor de reactie!
Ik ga de fiets komende donderdag bekijken (en ik verwacht meenemen). Gebaseerd op de communicatie met de verkoper verwacht ik dat de fiets echt in zeer goede staat is.

Uiteraard kan het nodig zijn een ketting oid te vervangen, maar ik denk dat zelfs dit niet nodig is.

Ik verheug me er op deze hobby weer op te pakken! Nu op zoek naar helm/schoenen/bril etc ... en hopen dat mijn 10 jaar oude Assos broek nog past 😂😂

[ Voor 8% gewijzigd door smoken op 09-12-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@smoken , hou er rekening mee dat als een ketting echt ver versleten is, het mogelijk nog prima werkt op de tevens versleten cassette, maar dat je bij vervangen ook gelijk een nieuwe cassette en kettingbladen moet pakken (omdat de nieuwe ketting doorslaat).

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
@Prulleman helemaal duidelijk. Ik zal goed op de tandjes van de cassette en voorbladen letten.
Op de foto's ziet het er behoorlijk goed uit, maar het echte bekijken zal duidelijkheid geven.

Ik laat het jullie donderdag/vrijdag weten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
smoken schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:21:
@Prulleman helemaal duidelijk. Ik zal goed op de tandjes van de cassette en voorbladen letten.
Op de foto's ziet het er behoorlijk goed uit, maar het echte bekijken zal duidelijkheid geven.

Ik laat het jullie donderdag/vrijdag weten ;-)
Als je zo'n ding hebt:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/4/6/6/9200000021296647.jpg
gewoon meenemen!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:04
smoken schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:51:

Toevallig de IM van West-Friesland?
Met een goede fiets en een ligstuur kom je echt een heel end. Het hangt van de triathlon af maar zeker als het parcours wat bochtiger is, de meeste triatleten kunnen niet sturen omdat ze altijd alleen fietsen. Verder zijn veel aero voordelen erg prijzig terwijl je zo'n CAAD vaak voor mooie prijzen kunt krijgen en ook voor een nette prijs weer van de hand kunt doen wanneer je wil stoppen/upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Niconing schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:05:
[...]

Toevallig de IM van West-Friesland?
Met een goede fiets en een ligstuur kom je echt een heel end. Het hangt van de triathlon af maar zeker als het parcours wat bochtiger is, de meeste triatleten kunnen niet sturen omdat ze altijd alleen fietsen. Verder zijn veel aero voordelen erg prijzig terwijl je zo'n CAAD vaak voor mooie prijzen kunt krijgen en ook voor een nette prijs weer van de hand kunt doen wanneer je wil stoppen/upgraden.
Thx voor de reactie!

Het betreft de triatlon van / in Roermond, pas in september 2020 ... dus ik heb nog even tijd om te oefenen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:46

McMiGHtY

- burp -

Heeft er iemand ervaring met:

SCHWALBE ONE TLE ADDIX RACEGUARD RACE VOUWBAND ZWART/BEIGE ?

En dan vooral ten opzichte van de Gp5000 TL's ?

[ Voor 21% gewijzigd door McMiGHtY op 11-12-2019 10:13 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
McMiGHtY schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:09:
Heeft er iemand ervaring met:

SCHWALBE ONE TLE ADDIX RACEGUARD RACE VOUWBAND ZWART/BEIGE ?

En dan vooral ten opzichte van de Gp5000 TL's ?
Kijk hier eens:
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

https://www.bicyclerollin...-one-tle-performance-2020
https://www.bicyclerollin...l-grand-prix-5000-tl-2018

De GP5000 heeft een aanzienlijk lagere rolweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Dat geloof ik allemaal opzich bestwel, misschien moet ik de vraag iets explicieter stellen, heeft er iemand hands-on ervaring met de genoemde modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
McMiGHtY schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:49:
Dat geloof ik allemaal opzich bestwel, misschien moet ik de vraag iets explicieter stellen, heeft er iemand hands-on ervaring met de genoemde modellen?
Daar zijn ze nog net iets te recent voor. Je gaat (hier) niemand vinden die van beide al een setje opgereden heeft.

Eerlijk gezegd denk ik dat er weinig verschil is met de vorige generatie. De Schwalbe Pro One is erg licht en een echte race/wedstrijdband. Presteerde ook prima in de regen wat ik wel belangrijk vind. Enige nadeel is dat ze maar ongeveer 3.000km mee gaan (waar meeste andere banden 4-5k meegaan) en omdat ze zo flinterdun zijn ook gevoeliger voor lekrijden.

De GP4000S2 is de Golf onder de fietsbanden. Blinkt nergens in uit en zakt nergens door de ondergrens. Voor iemand die wat meer verwacht van z'n materiaal kom je al snel uit bij specifieke voorkeuren. Grootste nadeel van de Conti's (en hier stoor ik me mateloos aan) is dat ze snel vierkant worden. Lekbestendigheid en kilometrage is wel aanzienlijk beter.

Ik zou van deze 2 voor de Pro One's kiezen, maar rij eerlijk gezegd liever met S-Works Turbo's of Pirelli P Zero's (non TL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik ga er binnenkort wel op overstappen, de gp5000's zijn mij te stug/te lastig om om m'n enve velgen te krijgen. (daar heb ik al 3 banden van versleten trouwens ;))
Oude Schwalbe Pro One's waren nog stugger, maar lees dat de nieuwe soepeler zijn.
Maar ervaringen komen denk pas in nieuwe jaar, maak nu niet heel veel km's met enve wielen.

[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 11-12-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ypuh schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:48:
[...]

Daar zijn ze nog net iets te recent voor. Je gaat (hier) niemand vinden die van beide al een setje opgereden heeft.

Eerlijk gezegd denk ik dat er weinig verschil is met de vorige generatie. De Schwalbe Pro One is erg licht en een echte race/wedstrijdband. Presteerde ook prima in de regen wat ik wel belangrijk vind. Enige nadeel is dat ze maar ongeveer 3.000km mee gaan (waar meeste andere banden 4-5k meegaan) en omdat ze zo flinterdun zijn ook gevoeliger voor lekrijden.

De GP4000S2 is de Golf onder de fietsbanden. Blinkt nergens in uit en zakt nergens door de ondergrens. Voor iemand die wat meer verwacht van z'n materiaal kom je al snel uit bij specifieke voorkeuren. Grootste nadeel van de Conti's (en hier stoor ik me mateloos aan) is dat ze snel vierkant worden. Lekbestendigheid en kilometrage is wel aanzienlijk beter.

Ik zou van deze 2 voor de Pro One's kiezen, maar rij eerlijk gezegd liever met S-Works Turbo's of Pirelli P Zero's (non TL).
Het gaat over de One, niet over de Pro One.
Tevens gaat het over de GP5000, niet over de GP4000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Volgens mij gaat het wel om de pro one, want volgens mij geeft de pro aan dat het om de tubeless versie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 13:44
DDX schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:09:
Ik ga er binnenkort wel op overstappen, de gp5000's zijn mij te stug/te lastig om om m'n enve velgen te krijgen. (daar heb ik al 3 banden van versleten trouwens ;))
Oude Schwalbe Pro One's waren nog stugger, maar lees dat de nieuwe soepeler zijn.
Maar ervaringen komen denk pas in nieuwe jaar, maak nu niet heel veel km's met enve wielen.
Grappig die ervaring deel ik dan weer niet. Van de week 2 nieuwe 5000s TL banden op mijn Scope's gelegd en dat ging me verbazen makkelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Noxa schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:48:
[...]

Grappig die ervaring deel ik dan weer niet. Van de week 2 nieuwe 5000s TL banden op mijn Scope's gelegd en dat ging me verbazen makkelijk af.
Hier ook geen problemen mee, gewoon met het handje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Noxa schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:48:
[...]

Het hangt gewoon van de velgen af, heb meer ervaringen gelezen dat het bij meer mensen lastig gaat bij de enve ses 5.6 velgen.
Ik heb op m'n gravelbike nox citico velgen en daar moet ik ook extreem veel moeite doen om band om velg te krijgen. (eerste rand band heb ik vaak al bandenlichter nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Smultie schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:45:
[...]

Het gaat over de One, niet over de Pro One.
Tevens gaat het over de GP5000, niet over de GP4000.
Ik gok zo dat de verschillen niet wereldschokkend zijn. De GP4K verkocht zoveel dat ik het gek zou vinden dat ze iets noemenswaardig veranderd hebben (van wat ik gelezen heb wordt de 5K dus ook snel vierkant).

Idem voor de Schwalbe. Alle specs zijn vrijwel gelijk (gewicht, weerstand, profiel etc). Dat ze bij WC Eend 45% minder luchtweerstand by yaw angle XX of 54% minder lekbestendigheid getest hebben op een simulatie rol neem ik allemaal met een korreltje zout.

• Smultie
  • Niet online
DDX schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:36:
Volgens mij gaat het wel om de pro one, want volgens mij geeft de pro aan dat het om de tubeless versie gaat.
Nee hoor, zie bijvoorbeeld https://www.schwalbe.com/...chwalbe-pro-one-tube-type
De Pro is gewoon de 'betere' serie als je de marketing-afdeling van Schwalbe mag geloven.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-09 18:50
We hebben een vakantie geboekt op La Palma en willen wat gaan fietsen (o.a. de Roque de los Muchachos, van zeeniveau naar 2400 meter). Nu heb ik een fietsverhuur gevonden die gravelbikes aanbied met 40mm bandjes, ben eigenlijk alleen een racer gewend met 25mm of gewoon een MTB met dikke wielen. In hoeverre is die 40mm enorm vertragend of maakt dat weinig uit, volgens mij is er geen meter vlak op dat eiland dus we zullen voornamelijk klimmen en dalen.

• smoken
Zoals hier eerder aangegeven ga ik vandaag (als alles goed is) een tweedehands fiets ophalen.
11 jaar geleden sinds ik voor het laats op een racefiets gezeten heb en dus moet ik alles opnieuw aanschaffen.

Nu heb ik de schoenen (Spiuk Altube) / helm (Spiuk Dharma) / SPD pedalen (PD-550) reeds gekocht.
Maar wat doen "we" tegenwoordig qua snelheid/afstand meting?

Koop ik, zoals vroeger, een fietscomputer of monteer ik mijn iPhone 11 Max (beetje groot)?
Ben benieuwd naar jullie adviezen in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
De vraag is een beetje, wat wil je er mee gaan doen?

Wil je uploaden naar de Strava's van deze wereld?
Ben je van plan (op den duur) langere ritten te maken?
Wil je gebruik gaan maken van een hartslagmeter of powermeter?
Wil je navigatie?
Wat is je budget?

Ik kan je wel een Garmin 1030 bundel van >500 euro aanraden maar ik kan me indenken dat dat overkill is. Op zich kan er een hoop met je mobiel. Wellicht een goede start als je eerst wilt aftasten of je het echt wat vind en wat je er mee wilt doen. Op den duur gaat 99 van de 100 fietsers toch wel richting een dedicated apparaat op zijn stuur.

Overigens: Het grote fietscomputer topic ;)

• smoken
@BreadFan dank je voor je reactie! Op zich zullen er ook iets langere ritten gaan plaatsvinden van een uurtje of 4 denk ik. Powermeter sowieso niet, hartslag ook niet per se. Heb een Apple Watch om mijn pols, dus daar kan ook wel wat mee (ook qua navigatie bedenk ik me net, dus misschien is een eenvoudige computer wel prima).

Ik ga me eens verdieping in het fietscomputer topic, had kunnen verwachten dat dit er zou zijn ;-)

Nogmaals dank!

• Mistraller
  • Laatst online: 23:01
BreadFan schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:09:
Op den duur gaat 99 van de 100 fietsers toch wel richting een dedicated apparaat op zijn stuur.

...
Lijkt me wat overdreven; ik denk dat veel fietsers gewoon hun mobiel gebruiken voor de tracking, en een simpel tellertje op het stuur. En natuurlijk voldoet een sporthorloge vaak ook prima, ook als je sensors wilt gebruiken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Telefoon op je stuur lijkt me om talloze redenen waardeloos. Ten eerste vanwege de batterijduur (vanuitgaande dat je Strava of Google Maps o.i.d. aan hebt). Verder beperkte afleesbaarheid, waterdichtheid, schokbestendigheid etc etc. Dan zou ik liever voor een goedkoop tellertje gaan en de telefoon + Strava in de achterzak.

Tip: Koop geen tussenoplossing (Mio, Bryton, Polar etc). Kies of Garmin/Wahoo of gewoon iets simpels/goedkoops. Al moet ik bekennen dat ze iets beter worden (o.a. de Sigma Rox), het blijven vaak frustrerende net-niet producten.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 12-12-2019 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 03-09 21:46

Galois

1811 - 1832

Ascension schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:34:
We hebben een vakantie geboekt op La Palma en willen wat gaan fietsen (o.a. de Roque de los Muchachos, van zeeniveau naar 2400 meter). Nu heb ik een fietsverhuur gevonden die gravelbikes aanbied met 40mm bandjes, ben eigenlijk alleen een racer gewend met 25mm of gewoon een MTB met dikke wielen. In hoeverre is die 40mm enorm vertragend of maakt dat weinig uit, volgens mij is er geen meter vlak op dat eiland dus we zullen voornamelijk klimmen en dalen.
Prachtig eiland!!

Heb daar eens voor mijn werk gezeten en moest elke dag naar boven (naar de sterrenwacht). Baalde elke keer dat ik dat met de auto moest doen en af en toe een fietser inhaalde :) Wat had ik graag die berg opgefietst!

Zou overigens geen gravelbike huren maar gewoon een ‘normale’ racefiets. De wegen zijn daar prima (voor Spaanse begrippen).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jpjedi
Ypuh schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:47:
Telefoon op je stuur lijkt me om talloze redenen waardeloos. Ten eerste vanwege de batterijduur (vanuitgaande dat je Strava of Google Maps o.i.d. aan hebt). Verder beperkte afleesbaarheid, waterdichtheid, schokbestendigheid etc etc. Dan zou ik liever voor een goedkoop tellertje gaan en de telefoon + Strava in de achterzak.

Tip: Koop geen tussenoplossing (Mio, Bryton, Polar etc). Kies of Garmin/Wahoo of gewoon iets simpels/goedkoops. Al moet ik bekennen dat ze iets beter worden (o.a. de Sigma Rox), het blijven vaak frustrerende net-niet producten.
Exact dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-09 15:22
smoken schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:07:
@BreadFan dank je voor je reactie! Op zich zullen er ook iets langere ritten gaan plaatsvinden van een uurtje of 4 denk ik. Powermeter sowieso niet, hartslag ook niet per se. Heb een Apple Watch om mijn pols, dus daar kan ook wel wat mee (ook qua navigatie bedenk ik me net, dus misschien is een eenvoudige computer wel prima).

Ik ga me eens verdieping in het fietscomputer topic, had kunnen verwachten dat dit er zou zijn ;-)

Nogmaals dank!
Denk inderdaad ook dat je snel terug krabbelt. Hartslag en navigatie om je pols lijkt handig maar rijden met een minimale snelheid van 30/30km/h en op je horloge kijken is echt niet praktisch.
Heb zelf een Garmin 820 aangeschaft, prachtig apparaat. Iets traag door de oudere processor. Eerst zonder extra sensors maar zodra hij aan het stuur hangt wil je toch het maximale uit je computer halen. Heb los nog een speed en cadans sensor gekocht. Hartslag gaat via het Garmin horloge wat communiceert met je computer. Zou niet meer zonder kunnen. Ook de link met Strava kan via de Garmin. Je telefoon blijft vol voor het noodzakelijke: BELLEN :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
tinusterror schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:13:
[...]

Denk inderdaad ook dat je snel terug krabbelt. Hartslag en navigatie om je pols lijkt handig maar rijden met een minimale snelheid van 30/30km/h en op je horloge kijken is echt niet praktisch.
Heb zelf een Garmin 820 aangeschaft, prachtig apparaat. Iets traag door de oudere processor. Eerst zonder extra sensors maar zodra hij aan het stuur hangt wil je toch het maximale uit je computer halen. Heb los nog een speed en cadans sensor gekocht. Hartslag gaat via het Garmin horloge wat communiceert met je computer. Zou niet meer zonder kunnen. Ook de link met Strava kan via de Garmin. Je telefoon blijft vol voor het noodzakelijke: BELLEN :).
Dank je voor je toevoeging. Ik denk (!) dat het wel meevalt, sowieso omdat ik “vroeger” ook nooit fietste met navigatie vraag ik me af of ik het nodig ga hebben.

Daarnaast: de Apple Watch werkt met tikjes, dus je voelt of je links of rechts moet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 15:46
tinusterror schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:13:
[...]

Je kan het horloge ook bijvoorbeeld rond het stuur binden en gebruienk als eenvoudige fietscomputer om snelheid, tijd en afstand mee af te lezen. Gaat prima in mijn ervaring :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
sQuare8 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:26:
[...]

Je kan het horloge ook bijvoorbeeld rond het stuur binden en gebruienk als eenvoudige fietscomputer om snelheid, tijd en afstand mee af te lezen. Gaat prima in mijn ervaring :9
DAT is een hele goede optie en met mijn 3D printer kan ik wellicht een mooie mount printen...
Ik ga me eens in deze optie verdiepen, dank je!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stofkapje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 16:22
smoken schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:55:
[...]

DAT is een hele goede optie en met mijn 3D printer kan ik wellicht een mooie mount printen...
Ik ga me eens in deze optie verdiepen, dank je!
Garmin heeft ook een officiele mount. Of kijk even bij aliexpress. Deze kon ik zo snel vinden:

https://www.aliexpress.com/item/32896715014.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-09 09:14
Stofkapje schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:33:
[...]

Garmin heeft ook een officiele mount. Of kijk even bij aliexpress. Deze kon ik zo snel vinden:

Exact. Ik gebruik hem ook en het bevalt me prima. Er is nog net genoeg plaats voor een haakse kabel die m.b.v. een powerbank die in een tasje zit de watch van stroom voorziet.

a backup is a man's best friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-09 16:40

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand ervaringen met het vervangen van industrielagers van een fullcrum wiel? Kan je dit makkelijk zelf doen zonder speciaal gereedschap? Gaat om een Racing 5LG wiel.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Stofkapje schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:33:
[...]

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:05
Sta momenteel op het punt om een koersfiets te kopen (voor naast het MTB'en).

Ben alleen nog in dubio over de tandwielverhouding, heb n.l. de keuze om bij aanschaf hierin iets te wijzigen.

Std geleverd met:
V. 50/34
A: 11/28

Nu heb ik op de MTB een 12 speed met 11/50, welke eigenlijk op vlakke stukken/berg af duidelijk te licht is (maar voor NL okè is...). Ditzelfde wil ik eigenlijk bij de koersfiets zien te vermijden, zeker omdat ik de mogelijkheid heb om te wisselen (kosteloos).

Ik ben geen beginnende fietser en woon in de omgeving van de AGR, klimmetjes zijn dus aanwezig. Wat is jullie advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
RR46 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:30:

Ben alleen nog in dubio over de tandwielverhouding, heb n.l. de keuze om bij aanschaf hierin iets te wijzigen.

Std geleverd met:
V. 50/34

Nu heb ik op de MTB een 12 speed met 11/50, welke eigenlijk op vlakke stukken/berg af duidelijk te licht is (maar voor NL okè is...). Ditzelfde wil ik eigenlijk bij de koersfiets zien te vermijden, zeker omdat ik de mogelijkheid heb om te wisselen (kosteloos).

Ik ben geen beginnende fietser en woon in de omgeving van de AGR, klimmetjes zijn dus aanwezig. Wat is jullie advies?
Perfect, daar kom je overal mee boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@RR46 kijk eens hier:
http://ritzelrechner.de/?...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed

Je kan met een cadans van 90 52 km uur trappen, met een wat hogere cadans zelfs nog meer (110 rpm is 64km/u).

Of het voldoende is moet je zelf bepalen, je kan heel makkelijk de verschillen zien en bv 2 setups vergelijken op die site

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-09 08:48
Work in progress... kan nu even niet meer verder, wacht nog op de wielen...

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/forum/download/file.php?id=7403&t=1

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

RR46 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:30:

Std geleverd met:
V. 50/34

Zal wel afhankelijk blijven van hoe fit je bent :)

Met 34-28 kom je als 'redelijk tot goed getraind iemand' alles wel boven. Maar mocht je wat minder 'fit' zijn, dan ga je het daar een AGR-rit van bv. 100 km niet mee redden. Of bv. een klim in de Alpen van 15 km is voor een minder getraind iemand ook best pittig met 34-28 combinatie.

Geef eens aan hoe fit je bent. Bv. met welke gemiddelde snelheid fiets je een tocht van 100 km in je eentje (schatting). Als je dat kunt met 30 km/h, dan is bovenstaande combinatie helemaal prima. Red je 30 km/h niet, dan zou ik zeker kijken naar wat lichter. Het fietsen moet ook leuk zijn als je een klim elke keer in het rood omhoog moet omdat je te zwaar fietst, dat maakt het fietsen niet leuk.

Als je een zgn. 'lange kooi' derailleur hebt, dan kan je wel de cassette verwisselen en zo lichter kunnen fietsen (door bv. 11/32).

Het zwaarste verzet is zwaar zat. Met 50-11 fiets je hard genoeg (50+), jouw keuze ligt dus bij je lichtste combinatie (34-28 of toch 34-30 of misschien zelfs 34-32?).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:56
havana schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 06:47:
Work in progress... kan nu even niet meer verder, wacht nog op de wielen...

[Afbeelding]
Je hebt het maar druk met fietsen bouwen. Nog vrij recent die van 'Le grimpeur' en nu deze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• havana
Leuk toch. Fietsen bouwen is bijna net zo leuk als fietsen zelf ;)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Wil nog steeds ooit een keer een stalen frame opbouwen, en helemaal naar eigen smaak aanpassen.
Misschien eens een flink potje voor opzij zetten, ooit, ooit...

Hoeft niet hard te gaan, zolang het maar mooi is. :9~
Heb al het een en ander in mijn hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Maarten_E schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:21:
Wil nog steeds ooit een keer een stalen frame opbouwen, en helemaal naar eigen smaak aanpassen.

Hoeft niet hard te gaan, zolang het maar mooi is. :9~
Heb al het een en ander in mijn hoofd.
Mijn stalen beestje krijgt thuis ook nog gewoon de meeste kilometers. Lange toertochten (200km+), slecht weer, slecht wegdek, gravel ritjes, winter/pekel, fietsvakanties etc. pak ik standaard mijn Surly Cross Check. Voor de mooie dagen en snelle ritten m'n Cervelo, maar dat is minder dan 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
Maarten_E schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:21:
Hoeft niet per sé duur te zijn.
Als je een beetje zoekt kun je voor een habbekrats een stalen topframe van 20 à 30 jaar geleden vinden.
Qua opbouw kun je het net zo bont maken als je wilt, van zero budget tot absurd exclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
DieAnder schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:46:
[...]

Hoeft niet per sé duur te zijn.
Als je een beetje zoekt kun je voor een habbekrats een stalen topframe van 20 à 30 jaar geleden vinden.
Qua opbouw kun je het net zo bont maken als je wilt, van zero budget tot absurd exclusief.
Klopt inderdaad, maar wil de fiets dan wel gespoten zoals ik wil, met bepaalde details, als het even kan al wel met remhendelshifters (hoe heten die in het echt? ;) ) En een groep die wel fatsoenlijk schakelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
Maarten_E schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:15:
Klopt inderdaad, maar wil de fiets dan wel gespoten zoals ik wil, met bepaalde details, als het even kan al wel met remhendelshifters (hoe heten die in het echt? ;) ) En een groep die wel fatsoenlijk schakelt.
Ook hier geldt: je kunt het zo bont maken als je wilt.
Poedercoaten kan geloof ik voor een paar tientjes. Met natlak in meerder kleuren, mooie verloopjes, decals en blanke lak en misschien wat chroomwerk ga je richting de duizend.
Gebruikte groepsets kun je voor 100 euro krijgen. Een nieuwe 105 set kost 500, Een Super Record EPS 12spd 3000.
Dus er is zijn mogelijkheden met elk budget.

Je kunt zo'n project ook gefaseerd uitvoeren, afhankelijk van waneer er geld en tijd beschikbaar is. Dit is wat ik eens heb gedaan:
1. budget fiets gekocht op framemaat en opgebouwd met spare parts.
2. seizoen op fietsen om te kijken of het frame bevalt
3. daarna pas besloten om een paintjob uit te laten voeren, die me overigens een hele hoop meer kostte dan wat ik voor het frame heb betaald.
4. opgebouwd met mooie nieuwe chique onderdelen.

En als ik toch college aan het geven ben:
Remhendelshifters worden meestal met shifters aangeduid. De officiele naam is iets van:
- Shimano: Shimano Total Integration (STI) controls
- Campagnolo: ErgoPower shifters
- SRAM: Double Tap shifters
De pookjes die vroeger op de onderste framebuis zaten heten commandeurs. Da's nog uit tijd dat Franse woorden modern waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
@Galois Klopt natuurlijk, is ook erg afhankelijk van je conditie. Ik denk dat ik van mijzelf mag zeggen dat mijn conditie ruim boven gemiddeld tot goed is. 100+ tochten weinig gedaan, maar aan dat soort snelheden mag je wel denken ;-) Dus eigenlijk denk ik dat 11/28 prima is voor achter icm 50/34, waar ik evt. ook in het buitenland prima ook mee uit de voeten kan komen.

@Prulleman Leuke tool om inzichtelijk te krijgen wat de tandwielverhoudingen doen, thnx! Direct even toegevoegd bij de bookmarks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

RR46 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:15:
@Galois Klopt natuurlijk, is ook erg afhankelijk van je conditie. Ik denk dat ik van mijzelf mag zeggen dat mijn conditie ruim boven gemiddeld tot goed is. 100+ tochten weinig gedaan, maar aan dat soort snelheden mag je wel denken ;-) Dus eigenlijk denk ik dat 11/28 prima is voor achter icm 50/34, waar ik evt. ook in het buitenland prima ook mee uit de voeten kan komen.

@Prulleman Leuke tool om inzichtelijk te krijgen wat de tandwielverhoudingen doen, thnx! Direct even toegevoegd bij de bookmarks :)
👍🏻 En als je de ‘echte bergen’ in gaat, kan je altijd nog een andere cassette monteren voor alleen op vakantie. Let dus wel op of dit mogelijk is (lange kooi derailleur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
Ai, dat laatste lijkt dus niet te kunnen:
Shimano Ultegra R8000, korte kooi, max. tandwielgrootte 30T
Al zal ik nog niet zo snel de echte bergen (Alpen ed.) in gaan, verwacht ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:55
Harmen schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:58:
Iemand ervaringen met het vervangen van industrielagers van een fullcrum wiel? Kan je dit makkelijk zelf doen zonder speciaal gereedschap? Gaat om een Racing 5LG wiel.
Ik heb lagers "6001-2RS SKF" gekocht en de oude lagers eruit getikt met een schroevendraaier en een hamer. Vervolgens schroefdraad en moerdraad gekocht. De oude lager gebruikte ik om de nieuwe erin te persen. Ging makkelijker dan ik dacht. Ging om een Fulcrum S4 voorwiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-09 15:43
havana schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:19:
Leuk toch. Fietsen bouwen is bijna net zo leuk als fietsen zelf ;)
Mss nog we leuker :9
Ben ook nog met een project bezig, niet helemaal een racefiets maar wel met veel racefiets onderdelen. Idee is een sportieve toer /dorpsfiets. 30 jaar oude Gazelle ab-frame, dura ace 7700 remmen. Replica campagnolo super record crank, 8-s alfine naaf en 105 voor naaf beide in zelf gespaakte wielen.
Ben nog op zoek naar diverse onderdelen maar het is een winter projectje dus ik heb nog een paar maanden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GiC4o2OO7LlouA1p3XMOjhjW/full.jpg

Flickr - Strava

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:34

Jag

EdwinW schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:59:
@Jag 50/34 is over het algemeen praktischer. Daarnaast, met een 11/30 heb je bij sommige combinaties grotere verschillen tussen de versnellingen. In het vlakke land zitten de versnellingscombinaties van een 12/25 dichter bij elkaar. Zou je in de bergen willen fietsen, kun je deze tijdelijk omwisselen voor een 11/30.

Velghoogtes tot 45 bieden enige aerodynamische voordelen en beperken de invloed van zijwind. Neemt niet weg dat je de invloed van wind wel zal merken bij m.n. je voorwiel. Velghoogte van 60 geeft al eerder een onrustig gevoel bij wind en in het windrijke Nederland minder snel gebruiken, in ieder geval in je voorwiel.
Nog even een kleine terug koppeling. Ik heb je advies ter harte genomen en de 48mm velgen genomen. Vorige week opgehaald en net eerste test rit. Wow, voelde me echt een raket. Maar ook wel een soort race zeilboot zonder kiel: licht, heel snel op gang en wendbaar, maar ook echt zeilen. Het waaide hard (windkracht 5, vnl zij), werd uiteraard ook nog getrakteerd op een regenbui :+. Wind trok wel echt aan mijn fiets, maar het was wel te doen.

En hij is mooi!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nmSr4W2cHmNC6LwhspmZAE3L/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x6PoyIjRwLbk2JAaVHd7CL84/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q8YrAUJ9G8u9RjczI2QHKTji/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VXapn1RDs2oa3vzl5dH0Y0c5/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cDDK0HUJKroq7G8UQF0MHzFf/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

RR46 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:15:
Ai, dat laatste lijkt dus niet te kunnen:

[...]

Al zal ik nog niet zo snel de echte bergen (Alpen ed.) in gaan, verwacht ik...
Ach, 34-30 is ook goed te doen en wellicht dan een stimulans om extra te trainen als er Alpen/Pyreneeën-tochten op de planning komen...

Ik heb 36-30 als lichtste op mijn bergcassette (dus net iets zwaarder) en dat ging afgelopen zomer in de Pyreneeën prima. Zelfs de 30 vaak genoeg niet hoeven gebruiken. Was wel goed getraind. Paar jaar geleden in de Alpen met een triple meer moeite gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Bij Sensa/Supra hebben ze goed opgelet de laatste tijd. Mooie moderne velgjes en staat de fiets goed!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• havana
Und fertig...

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/forum/download/file.php?id=7418&mode=view

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
... pas mal!

Wat heb je daar voor vertanding op je kettingblad en cassette?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
11/32 achter met 40 voor.

Voor het buitenland zou ik een andere cassette kunnen steken, zelfs een 11/42 (!!) is mogelijk.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
havana schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 07:22:
11/32 achter met 40 voor.

Voor het buitenland zou ik een andere cassette kunnen steken, zelfs een 11/40 (!!) is mogelijk.
Mtb pion gaat niet met een weg derailleur he..

En met 40T voor kun je beter een ander blad steken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dit is geen weg derailleur... is een GRX derailleur (versie met lange kooi, bereik tot 42T).

[ Voor 55% gewijzigd door havana op 17-12-2019 09:10 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-09 08:23

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

11/40, holy shit. Wat is de verdeling dan?

Puike fiets!

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 20:11

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Tjebakka schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:11:

Puike fiets!
Verdeling valt toch mee, die is hetzelfde of een 14/52. Ik heb geen 14, maar kleiner of een 15/52 ga ik enkel in een afdaling.

Lijkt mij trouwens ook een extreem leuke build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Tjebakka schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:11:

Puike fiets!
haha, nooit een mtb cassette gezien? shimano zit nu op 1x12 met een 10-51 cassette
(10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51)

je moet bedenken dat je in het terrein, dus met name voor MTB, maar in zekere mate ook voor gravel, toch zelden de ideale cadans kan trappen. (+ je hebt geen tijd om de ideale versnelling te zoeken) Door de fluctuaties in het terrein en de bochten zul je veel vaker even een stukje stoempen of doorspinnen. Veel wielrenners hebbben hier in eerste instantie moeite mee, maar in principe is het een kwestie van wennen en je wordt ook vanzelf beter om een bredere cadans range te trappen.

[ Voor 52% gewijzigd door Prulleman op 17-12-2019 10:43 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-09 08:23

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Joindry schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:26:
[...]

Verdeling valt toch mee, die is hetzelfde of een 14/52. Ik heb geen 14, maar kleiner of een 15/52 ga ik enkel in een afdaling.

Lijkt mij trouwens ook een extreem leuke build.
Dit is 11-40. Niet 11/40 ;)

Ik weet hoe MTB cassettes er uit zien. En dat de prijs * het aantal tandjes gaat ;) Maar de stapjes zijn dan toch alsnog vrij heftig?
Prulleman schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:31:
[...]

haha, nooit een mtb cassette gezien? shimano zit nu op 1x12 met een 10-51 cassette
(10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51)

je moet bedenken dat je in het terrein, dus met name voor MTB, maar in zekere mate ook voor gravel, toch zelden de ideale cadans kan trappen. (+ je hebt geen tijd om de ideale versnelling te zoeken) Door de fluctuaties in het terrein en de bochten zul je veel vaker even een stukje stoempen of doorspinnen. Veel wielrenners hebbben hier in eerste instantie moeite mee, maar in principe is het een kwestie van wennen en je wordt ook vanzelf beter om een bredere cadans range te trappen.
I stand corrected. Ik heb laatst Zeist + Austerlitz gedaan op de MTB. Eentje bij het Banierhuis in Zeist gehuurd. Wat je zegt klopt inderdaad wel.

:X nog steeds last van m'n knie. Trappers + boomstronkjes = over je frame vliegen en de stuurpen aantikken met je knie. Het is inmiddels 6 weken geleden en vooral heuvel op doet het nog pijn.

[ Voor 59% gewijzigd door Tjebakka op 17-12-2019 10:56 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:56
Nice. En nu lekker buiten spelen en vies worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Welke wielset is dat? en wat voor bandjes heb je erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-09 14:25
McMiGHtY schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:28:
Welke wielset is dat? en wat voor bandjes heb je erop?
Ik gok een DT-Swiss G 1800 Spline wielset
En daarop Schwalbe G-One bandjes ;)

(foto kun je vergroten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Klopt helemaal. Wielen zijn tubeless ready, het lint was ook al geplakt dus het monteren van de G-Ones (35 mm) was kinderspel. Binnen 5 minuten zonder compressor zat alles op zijn plek.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 13:44
Staat die chainstay zo ver uit elkaar of is dat optisch? De clearance lijkt gigantisch zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Noxa beide denk ik.. de clearance is 48 mm (1.8") chainstays lijken nog verder uit elkaar door de knik (naar beneden???)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dat klopt, en dat is inderdaad nodig om plaats te bieden aan brede banden. Voor 700C wielen passen er officieel 43 mm in, maar in de praktijk zal iets meer ook nog wel gaan. Voor 650C wielen (27,5 mm) 48 mm.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-09 16:37
Gave fiets @havana , enjoy! Ik heb ook erg veel lol van mijn gravelbike. Oa. mee gaan bikepacken in frankrijk/spanje en ik rijd regelmatig op en rond de Utrechtse Heuvelrug.

[ Voor 64% gewijzigd door estorino op 11-07-2022 13:06 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
Iemand ervaring met vrouwenzadels als man? De fiets die ik wil bestellen (Canyon Grail) is in de kleur die ik wil pas leverbaar in maart, terwijl het 'vrouwenmodel' (enige verschil: zadel) in januari leverbaar is.

Gaat om de "Selle Italia X3 Lady" vs "Selle Italia X3".

Vraag me of in hoeverre dit echt uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:40
@unex154 In het profpeleton zijn er die op een specialized "vrouwen" zadel rijden volgens mij maakt het niet heel veel uit, het is allemaal op de gemiddelde man of de gemiddelde vrouw afgestemd. Het is net als ieder ander zadel, gewoon proberen en de ene zit wel goed en de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-09 14:59

Crazy D

I think we should take a look.

unex154 schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:26:
Iemand ervaring met vrouwenzadels als man? De fiets die ik wil bestellen (Canyon Grail) is in de kleur die ik wil pas leverbaar in maart, terwijl het 'vrouwenmodel' (enige verschil: zadel) in januari leverbaar is.

Gaat om de "Selle Italia X3 Lady" vs "Selle Italia X3".

Vraag me of in hoeverre dit echt uitmaakt.
Vrouwenzadels zijn vaak iets korter en iets breder. Maar vooral: pas, test en probeer. En negeer de roze letters :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-09 23:07
Koop je toch voor een 50/100 euro een ander zadel... Vrouwen zadels hebben vaak een kortere punt en breder vlak. Iets met heupen en zitbotjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Crazy D schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:37:
[...]

Vrouwenzadels zijn vaak iets korter en iets breder. Maar vooral: pas, test en probeer.
Het zou zomaar kunnen bevallen: in herenzadelland is er ook een trend voor kortere zadels (b.v. Specialized Power serie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
DieAnder schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:55:
[...]

Het zou zomaar kunnen bevallen: in herenzadelland is er ook een trend voor kortere zadels (b.v. Specialized Power serie).
Korter wel, breder niet.

Breedte is echt iets persoonlijks en wat je moet passen. Ik ben vrij lang en breed (1.86, 80kg), maar rij toch het liefst op een smal zadel. Heb ook een moderner Pro Stealth zadel geprobeerd, korter en met een brede punt, maar toen voor het eerst gevoeld wat zadelpijn was.

Voordeeltje van Pro en volgens mij ook de Specialized Power is dat je ze 'gratis' uitproberen mag/30 dagen retourgarantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-09 23:07
Je kunt 2 meter 10 zijn en je zitbotjes dicht bij elkaar hebben staan of 2 meter 9 en ze ver uit elkaar hebben. Je zadelkeuze is voornamelijk vanwege de positie / afstand van je zitbotjes, de kortere punt is persoonlijke voorkeur, net zoals een sleuf of gel in het zadel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Iemand ervaring met deze toevallig? https://www.classicoboretti.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik wil mijn winter racefiets, die ik veel gebruik voor woon-werk, binnenkort misschien tubeless gaan rijden na weer een lekke band in het donker en slecht weer na werktijd gisteren. Echter zijn de banden die ik graag gebruik op deze fiets (Continental 4-seasons) niet in tubeless-ready versie te krijgen zie ik nu.

Een beetje jammer aangezien zo'n winterfiets mij nu juist dé toepassing lijkt om tubeless op de racefiets eens te proberen. Kent iemand typische winter/slechtweerbanden die wel tubeless verkrijgbaar zijn?

Edit:
Inmiddels deze gevonden, die lijkt me wel iets:
https://www.bike-componen...e-p71147/#product-image-1

Iemand ervaring met deze band, of andere opties?

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 24-12-2019 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kluus schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:29:
Ik wil mijn winter racefiets, die ik veel gebruik voor woon-werk, binnenkort misschien tubeless gaan rijden na weer een lekke band in het donker en slecht weer na werktijd gisteren. Echter zijn de banden die ik graag gebruik op deze fiets (Continental 4-seasons) niet in tubeless-ready versie te krijgen zie ik nu.

Een beetje jammer aangezien zo'n winterfiets mij nu juist dé toepassing lijkt om tubeless op de racefiets eens te proberen. Kent iemand typische winter/slechtweerbanden die wel tubeless verkrijgbaar zijn?

Edit:
Inmiddels deze gevonden, die lijkt me wel iets:
https://www.bike-componen...e-p71147/#product-image-1

Iemand ervaring met deze band, of andere opties?
Wel ervaring met de Vittoria Zaffiro Pro G2 die ik nu gebruik als winterband/slechtweerband.
Deze zijn niet stuk te krijgen. Misschien iets meer rolweerstand, maar ik merk dat niet echt. In de herfst en winter gaat het toch niet om de pure snelheid.

Niet helemaal een antwoord op je vraag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Zelf nooit gereden, maar het is een bekende/populaire tocht met flink wat deelnemers. Zie regelmatig zo'n shirtje voorbij komen in het wild, dus zal vast een leuk evenement zijn.
Pagina: 1 ... 67 ... 678 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).