Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 65 66 67 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 17:29
Ruud schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:09:

Standaard wordt het frame (Trek Emonda) geleverd met Bontrager Speedstops en die zijn 100% gelijkt tussen de voor en achterkant. Maar Shimano Ultegra's zijn te krijgen in een specifiek exemplaar voor en achterkant. (F vs RS)
Waarom zou je de speedstops vervangen door shimano ?
Dat zijn erg mooie/goede (en lichte) remmen.

Maar shimano heeft idd verschildende versies, voor achter afhankelijk of je het op 'normale' plek monteerd, of bij je bottombracket.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:22

Galois

1811 - 1832

Ruud schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:22:
@Stoffa:
Controleer even alle spaken op spanning en zet ze op zo goed als dezelfde spanning. En daarna, goed ontstressen. Meestal is dit waar het aan schort bij goedkopere wielsetjes. (Niet alleen via AliExpress, elk goedkoop wielsetje heeft daar last van, zelfs dure merkwielen zijn niet altijd goed ontstresst)

Ze zetten ze eenmaal op spanning en daarna worden ze in de doos gedaan.

Maar bij gebruik gaan alle nippels en spaakkoppen (minder bij straight pull natuurlijk) zichzelf zetten in de naaf en velg en gaat je spaakspanning ineens alle kanten op. Dan heb je een wiel dat zo stevig is als peperkoek.

Wat ik zou doen: alle spaken in het wiel lossen, spaak en nippel vervangen, wiel netjes op spanning brengen, ontstressen, wiel weer op spanning brengen. Let dan wel op dat de nieuwe spaak nog niet gerekt is terwijl de oude spaken dat wel zijn.

Maar goed, dan heb je dus eigenlijk een nieuw wiel gespaakt. Dat zou ik niet doen met het wiel van een ander als het mijn eerste wiel is ;)

En daarna ga je erachter komen wat de kwaliteit van de wielen echt is.
En dat van 'spaak op spanning brengen' doe je dat 'op gevoel'? Of heb je daar een spaakspanningmeter voor nodig? Ik twijfel namelijk of ik zo'n tooltje aan ga schaffen. Nu is het zo dat ik geen wiel in elkaar ga zetten, maar ik haal wel zelf kleine slagen uit mijn wiel. Dat doe ik door (op de juiste plek natuurlijk) de spanning 'op gevoel' eraf of erbij te doen. Zou een spaakspanningmeter hiervoor beter zijn dan?
CedricD schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:15:
Vraagje over het opbergen van de fiets.
Ik verhuis binnenkort en er is een super de luxe tuinhuis aanwezig waar ik mijn fietsen zou willen stallen.
Nu wordt het daar érg warm in de zomer, makkelijk 45+. Gisteren ook nog even geweest en nu met de winterse temperaturen was het er nu ook 20 graden.
Zou dit kwaad kunnen voor de fietsen?
Wat al genoemd is, maar je (evt) latex in je tubeless banden, heeft hier ook onder te lijden.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:04

Prulleman

a.k.a Nilz

Galois schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:07:
[...]

En dat van 'spaak op spanning brengen' doe je dat 'op gevoel'? Of heb je daar een spaakspanningmeter voor nodig? Ik twijfel namelijk of ik zo'n tooltje aan ga schaffen. Nu is het zo dat ik geen wiel in elkaar ga zetten, maar ik haal wel zelf kleine slagen uit mijn wiel. Dat doe ik door (op de juiste plek natuurlijk) de spanning 'op gevoel' eraf of erbij te doen. Zou een spaakspanningmeter hiervoor beter zijn dan?
In het kader van "meten is weten" is en spaakspanningsmeter natuurlijk beter... echter, een goede (betrouwbare en dus nuttige) meter kost al snel 100 euro of meer... Dat is nogal een investering om af en toe een slag uit een wiel te draaien... Zelf vind ik het nog best te doen op basis van toon, als je aan de spaken plukt, hoor je welke meer en minder spanning hebben, deze info kan je gebruiken om de juiste spaken losser of vaster te zetten om een wiel te krijgen met een zo gelijk mogelijke spanning (per kant). Maar ik hoor ook genoeg mensen die niet op die manier kunnen werken. (en het is uiteraard relatief, je kan aan de hand van de toon niet bepalen of het 110 of 130 kgf is, dat kan echt alleen met een meter).

• Ruud
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 17:22
Prulleman schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:44:
[...]

In het kader van "meten is weten" is en spaakspanningsmeter natuurlijk beter... echter, een goede (betrouwbare en dus nuttige) meter kost al snel 100 euro of meer... Dat is nogal een investering om af en toe een slag uit een wiel te draaien... Zelf vind ik het nog best te doen op basis van toon, als je aan de spaken plukt, hoor je welke meer en minder spanning hebben, deze info kan je gebruiken om de juiste spaken losser of vaster te zetten om een wiel te krijgen met een zo gelijk mogelijke spanning (per kant). Maar ik hoor ook genoeg mensen die niet op die manier kunnen werken. (en het is uiteraard relatief, je kan aan de hand van de toon niet bepalen of het 110 of 130 kgf is, dat kan echt alleen met een meter).
@Galois

Wat is betrouwbaar? Mijns inziens is het een beetje hetzelfde als een drukmeter op een fietspomp. Als ie maar elke keer hetzelfde aangeeft. Daarom vind ik de ParkTool niet zo goed. Die wijkt elke meeting af.

Ik vind het op toon niet te doen terwijl ik toch echt een absoluut gehoor heb. Op toon is het al snel afwijking op afwijking op afwijking.

@DDX: Omdat de Speedstops al een stuk lak hebben gesloopt op het balhoofd toen de fiets in de auto lag. Dat irriteert me. En zeker de nieuwe laklaag wil ik netjes houden ;) Schade is met de Ultegra's minder makkelijk aangezien daar de kunststof stelschroef zit. Die is minder scherp en heeft een groter oppervlak.

Je hebt van de direct mount Ultegra's 3 versies. Één voor onder het bracket (R) en twee die boven het wiel komen (F en RS). Er wordt dus echt een specifieke versie geleverd voor de achterkant. Maar zit er afgezien van de remblokhouders een verschil in?

• Stoffa
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 06-12 11:30
Ruud schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:22:
@Stoffa:
Controleer even alle spaken op spanning en zet ze op zo goed als dezelfde spanning. En daarna, goed ontstressen. Meestal is dit waar het aan schort bij goedkopere wielsetjes. (Niet alleen via AliExpress, elk goedkoop wielsetje heeft daar last van, zelfs dure merkwielen zijn niet altijd goed ontstresst)

Ze zetten ze eenmaal op spanning en daarna worden ze in de doos gedaan.

Maar bij gebruik gaan alle nippels en spaakkoppen (minder bij straight pull natuurlijk) zichzelf zetten in de naaf en velg en gaat je spaakspanning ineens alle kanten op. Dan heb je een wiel dat zo stevig is als peperkoek.

Wat ik zou doen: alle spaken in het wiel lossen, spaak en nippel vervangen, wiel netjes op spanning brengen, ontstressen, wiel weer op spanning brengen. Let dan wel op dat de nieuwe spaak nog niet gerekt is terwijl de oude spaken dat wel zijn.

Maar goed, dan heb je dus eigenlijk een nieuw wiel gespaakt. Dat zou ik niet doen met het wiel van een ander als het mijn eerste wiel is ;)

En daarna ga je erachter komen wat de kwaliteit van de wielen echt is.
Hartstikke bedankt man, dat is het soort reply waar ik naar zocht. Kun jij me een indicatie geven wat voor soort spanning ik moet gaan op mijn spaakspanningsmeter voor zowel de DS als NDS? Dat is eigenlijk het voornaamste waar ik aan twijfel: ik kan spaken wel gelijk zetten aan andere, maar als het hele wiel niet goed is gespaakt en ik er carte blanche naar moet kijken weet ik niet hoeveel spanning ik moet hanteren.

@orange.x Volgens mij was het iets van 100 a 150 euro maar weet het niet zeker.

• Prulleman

Prulleman

a.k.a Nilz

Stoffa schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:30:
[...]

Hartstikke bedankt man, dat is het soort reply waar ik naar zocht. Kun jij me een indicatie geven wat voor soort spanning ik moet gaan op mijn spaakspanningsmeter voor zowel de DS als NDS? Dat is eigenlijk het voornaamste waar ik aan twijfel: ik kan spaken wel gelijk zetten aan andere, maar als het hele wiel niet goed is gespaakt en ik er carte blanche naar moet kijken weet ik niet hoeveel spanning ik moet hanteren.

de spanning aan de DS is altijd hoger, door de hoek van de spaken. Hoeveel hoger is per velg/naaf combinatie net anders, je kan dus niet van te voren zeggen, bij een NDS tension van 120kgf heb je 90kgf op de DS nodig.

In principe heb je een max tension voor je velg (bij hoger kunnen je nipple gaten uitscheuren). Mijn nextie velgen hebben bv een max van 130 kfg, maar de fabrikant raad 110-120 aan. Als je een wiel aan het bouwen bent, werk je langzaam naar die spanning toe en probeer je het wiel zo rond, recht en dished mogelijk te houden. Met name dished is hier belangrijk, dit betekend dat velg midden in je frame of vork uitkomt, als je wiel incorrect gedished is, dan staat je velg bv 3 mm links in je frame. Een correcte dish bereik je door het verschil in spaakspanning tussen DS en NDS, in de latere fase van het opspannen hou je alles zo recht mogelijk, inc de dish. en je wiel is klaar als je aan de DS de eindspanning hebt bereikt, hoger is slecht voor je wiel, lager levert een te slap wiel (met name aan de NDS).

TLDR; de NDS spaakspanning is whatever it takes om je velg in het midden van je frame/naaf uit te lijnen bij een maximale DS spaakspanning.

Idealiter ga je voor de max spanning naar de velg fabrikant, als je die niet kan vinden is 110kgf (~1080 Nm) een aardig uitgangspunt, ik zou voor onbekende kwaliteit velgen niet te hoog gaan zitten.
De DS zal afhankelijk van een hoop zaken, rond de 60% daarvan zitten

• orange.x
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 02-12 09:04
Stoffa schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:30:
Ah, ja, opzich niet veel geld, maar voor dat geld zijn er zeker wel reguliere prima opties te vinden. Heb mijn huidige winterset eind 2018 gekocht voor 125 euro. Is fabriekssetje van DT Swiss, maar voldoet echt prima! Maargoed, succes met oplossen voor nu, sommige lessen leer je op de "harde / duurdere" manier helaas :>

• Stoffa
Prulleman schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:29:
[...]

de spanning aan de DS is altijd hoger, door de hoek van de spaken. Hoeveel hoger is per velg/naaf combinatie net anders, je kan dus niet van te voren zeggen, bij een NDS tension van 120kgf heb je 90kgf op de DS nodig.

In principe heb je een max tension voor je velg (bij hoger kunnen je nipple gaten uitscheuren). Mijn nextie velgen hebben bv een max van 130 kfg, maar de fabrikant raad 110-120 aan. Als je een wiel aan het bouwen bent, werk je langzaam naar die spanning toe en probeer je het wiel zo rond, recht en dished mogelijk te houden. Met name dished is hier belangrijk, dit betekend dat velg midden in je frame of vork uitkomt, als je wiel incorrect gedished is, dan staat je velg bv 3 mm links in je frame. Een correcte dish bereik je door het verschil in spaakspanning tussen DS en NDS, in de latere fase van het opspannen hou je alles zo recht mogelijk, inc de dish. en je wiel is klaar als je aan de DS de eindspanning hebt bereikt, hoger is slecht voor je wiel, lager levert een te slap wiel (met name aan de NDS).

TLDR; de NDS spaakspanning is whatever it takes om je velg in het midden van je frame/naaf uit te lijnen bij een maximale DS spaakspanning.

Idealiter ga je voor de max spanning naar de velg fabrikant, als je die niet kan vinden is 110kgf (~1080 Nm) een aardig uitgangspunt, ik zou voor onbekende kwaliteit velgen niet te hoog gaan zitten.
De DS zal afhankelijk van een hoop zaken, rond de 60% daarvan zitten
Dishingtool heb ik wel, en ook ervaring mee dus dat komt wel goed. Ik ga gewoon die 110kgf aanhouden dan. Dank!
orange.x schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:03:
[...]

Ah, ja, opzich niet veel geld, maar voor dat geld zijn er zeker wel reguliere prima opties te vinden. Heb mijn huidige winterset eind 2018 gekocht voor 125 euro. Is fabriekssetje van DT Swiss, maar voldoet echt prima! Maargoed, succes met oplossen voor nu, sommige lessen leer je op de "harde / duurdere" manier helaas :>
Ik had zelf ook veel eerder voor zon DT Swiss set gegaan dan een stel random wielen van Ali. Maar goed, niet iedereen is een Tweaker die alles goed researcht en weet wat er te koop is.

Zelf vind ik het zowel leuk om iemand te kunnen helpen als dat wielbouwen mijn interesse heeft, dus ik leer graag bij.

Stoffa wijzigde deze reactie 11-11-2019 18:43 (18%)

• BreadFan
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Heeft er weleens iemand met zo'n helmcover gereden (bijv. bij regen?) Ben wel benieuwd hoe dat bevalt en of dat niet gaat broeien onder die cover. En of het water wat er af sijpelt niet alsnog je nek in drupt :P

Oi, de OCD-er in mij zou deze fiets maar op 1 manier weg kunnen zetten:

https://www.fiets.nl/2019...ltd-2020-special-edition/

BreadFan wijzigde deze reactie 12-11-2019 16:48 (36%)

• Maarten_E
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 17:44
Ik zou zo'n pret hebben als gast in jouw huis om het voorwiel even te draaien als je je even omdraait.. :+

Tenslotte een positief einde over mijn Sensa (die ergens aan de voorkant speling had).
Een kennis van mij hoorde mijn relaas en zei: "Denk al dat ik weet wat het is, kom morgen maar langs."
Dus ik rij langs, natuurlijk voel ik helemaal geen speling op dat moment, zul je altijd zien. :P

Hij kijkt ernaar en verdenkt ook eerste de interne framekabels, totdat ik hem vraag de fiets aan de stuurpen op te tillen. In het stuur voel je wel de speling, maar geen trilling. Wat bleek (als ik het goed begreep):

Tijdens de montage van het stuur is er bij het afstellen een fout gemaakt, waardoor er speling zat tussen de topcap en de bout die de stuurpen vasthoudt. De bout van het balhoofd zat te diep in het frame waardoor de topcap hem niet goed vasthield. Een spacer van 5mm ertussen om de stuurbout hoger uit te laten komen en tadaa, het geheel zit nu wel goed vast. De fiets nog even verder goed afgesteld (zadel stond iets te hoog), en een half uurtje later was ik weer weg. Zo, zo fijn om vol aan te kunnen zetten zonder het idee te hebben dat er iets los zit of niet goed loopt...

Moet alleen even kijken naar een kortere stuurpen, ik heb naar verhouding korte armen tov mijn benen, framemaat is perfect maar moet nèt iets te ver strekken om comfortabel te kunnen fietsen.

• NeoPhire
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:49
De kogel is door de kerk!

De keuze is gevallen op een Specialized Tarmac Comp met Di2 en Roval C38 wielen. Vandaag gereden op deze fiets en een Venge van vorig jaar met Di2. De Venge was me iets te nerveus, al zit de snelheid daar wel in zeg, dat is gemakkelijk trappen!

De Tarmac, wat een fiets! Comfortabel, Di2 werkt fantastisch soepel en ook bij aanzetten een wereld van verschil met mijn huidige Sensa Modena met aluminium frame nog. Gewoonweg niet te vergelijken.

Nog een klein weekje wachten 😊

• Galois

Galois

1811 - 1832

Maar dat is toch wel een prijsverschilletje met je huidige fiets ;)

Erg mooie fiets die Tarmac. Die heeft ook op mijn shortlist gestaan vorig jaar. Uiteindelijk voor de Canyon Ultimate gegaan...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• NeoPhire
Galois schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:39:
Maar dat is toch wel een prijsverschilletje met je huidige fiets ;)

Erg mooie fiets die Tarmac. Die heeft ook op mijn shortlist gestaan vorig jaar. Uiteindelijk voor de Canyon Ultimate gegaan...
Klopt helemaal! De Sensa was een instapper om te kijken of ik het wel leuk zou vinden. Daar staat inmiddels ruim 10.000 km op, daarmee vond ik wel dat ik mezelf een cadeautje mocht gunnen ;)

Canyon stond heel lang bovenaan mijn lijstje, het enige wat me heeft tegengehouden zijn de levertijden nu, verzending van mijn gewenste model pas in april 2020, zolang kon ik niet wachten :)

Toen ik de Tarmac zag en gereden had was de keuze ook snel gemaakt :)

Bij deze nog een mockup van de combinatie fiets en wielen die het wordt; stealth look, heeft mijn voorkeur boven knallende kleuren. Als ik maar lekker kan fietsen, opvallen hoeft van mij niet :)

NeoPhire wijzigde deze reactie 16-11-2019 23:11 (39%)

• Kluus
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Mooi, ga je veel plezier van hebben! Zijn ze nu helemaal afgestapt van integrated seat clamps bij de tarmac? Wat mij betreft een goed iets, niks mis met een nette zichtbare clamp, met de geïntegreerde clamp van mijn Tarmac SL5 heb ik alleen maar gedoe gehad.

https://www.strava.com/athletes/2533069

• NeoPhire
De duurdere modellen hebben een ander frame, daar zit nog wel een interne seatclamp in verwerkt, ze zijn er niet helemaal vanaf gestapt dus :)

• LuPo
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08-12 18:14
NeoPhire schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:37:
[...]

Klopt helemaal! De Sensa was een instapper om te kijken of ik het wel leuk zou vinden. Daar staat inmiddels ruim 10.000 km op, daarmee vond ik wel dat ik mezelf een cadeautje mocht gunnen ;)

Canyon stond heel lang bovenaan mijn lijstje, het enige wat me heeft tegengehouden zijn de levertijden nu, verzending van mijn gewenste model pas in april 2020, zolang kon ik niet wachten :)

Toen ik de Tarmac zag en gereden had was de keuze ook snel gemaakt :)

Bij deze nog een mockup van de combinatie fiets en wielen die het wordt; stealth look, heeft mijn voorkeur boven knallende kleuren. Als ik maar lekker kan fietsen, opvallen hoeft van mij niet :)

[Afbeelding]
Echt een gave fiets om te zien! Veel plezier ermee :)

• Willem30
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 14:07
Is er hier iemand lid van Beat Cycling ? Ik heb een paar vragen gesteld aan ze via de website maar heb nog geen reactie gekregen. Misschien kan ik een lid wat directe vragen stellen.

• Prulleman

Prulleman

a.k.a Nilz

Willem30 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:19:
Is er hier iemand lid van Beat Cycling ? Ik heb een paar vragen gesteld aan ze via de website maar heb nog geen reactie gekregen. Misschien kan ik een lid wat directe vragen stellen.
Ik zit net even op de website te kijken, maar ik zie niet helemaal het nut van deze club... het is (o.a.) een pro team waar je als als simpele ziel ook "bij kan horen" ..? maar met welk voordeel?

• Willem30
Prulleman schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:11:
[...]
Ik zit net even op de website te kijken, maar ik zie niet helemaal het nut van deze club... het is (o.a.) een pro team waar je als als simpele ziel ook "bij kan horen" ..? maar met welk voordeel?
Het was een paar jaar geleden een nieuw concept binnen het conservatieve wielrennen. Jezelf als simpele ziel zien hoeft niet hoor :+
Je kan er ook met een licentie wedstrijden bij de club maar goed, dat was niet mijn vraag. ;)

• Prulleman

Prulleman

a.k.a Nilz

@Willem30 met je vraag kan ik je inderdaad niet helpen.. Ik vond het alleen interessant wat iemand hier in ziet. Persoonlijk vind ik dit soort dingen helemaal niks. Wat ik zie is vooral een hoop geforceerde (social) marketing waar vooral een paar mensen voordeel bij hebben (het is niet dat de shop goede prijzen heeft ofzo..), Als ik zelf bv wahoo producten met 20% korting kan kopen prima, maar nu ben je gewoon gratis marketing waarde.

(maar aan de andere kant een traditionele club hoeft van mij ook niet, ik fiets liever op mijn eigen tijd en tempo, en af en toe met vrienden)

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:13
Prulleman schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:11:
[...]

Ze kunnen denk ik nog wel een "uitleg baas" gebruiken, want die website vertelt me inderdaad helemaal niks. :')

• Willem30
Prulleman schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:26:
@Willem30 met je vraag kan ik je inderdaad niet helpen.. Ik vond het alleen interessant wat iemand hier in ziet. Persoonlijk vind ik dit soort dingen helemaal niks. Wat ik zie is vooral een hoop geforceerde (social) marketing waar vooral een paar mensen voordeel bij hebben (het is niet dat de shop goede prijzen heeft ofzo..), Als ik zelf bv wahoo producten met 20% korting kan kopen prima, maar nu ben je gewoon gratis marketing waarde.

(maar aan de andere kant een traditionele club hoeft van mij ook niet, ik fiets liever op mijn eigen tijd en tempo, en af en toe met vrienden)
Als je lid van bent van een normale club/vereniging rij je ook in kleding met sponsoren waar je vaak niks mee te maken hebt.
Charly schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:33:
[...]

Ze kunnen denk ik nog wel een "uitleg baas" gebruiken, want die website vertelt me inderdaad helemaal niks. :')
Daarom heb ik ze wat vragen gesteld. :+

• Prulleman

Prulleman

a.k.a Nilz

Willem30 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:38:
[...]

Als je lid van bent van een normale club/vereniging rij je ook in kleding met sponsoren waar je vaak niks mee te maken hebt.

[...]

Daarom heb ik ze wat vragen gesteld. :+
I know, maar bij een normale club weet je waar je aan toe bent en word je lid voor het (real life) sociale aspect. Meestal bij de lokale club uit praktische overwegingen. Dat is dus het gene wat je er voor terug krijgt. Verder zijn dit in principe verenigingen en dus per definitie non profit.

Bij deze club kan het ook heel goed over het sociale (real life) aspect gaan, maar dat is al een stuk lastiger als je niet in de buurt woont. Wat krijg je er dan voor terug bij deze club? (behalve af en toe een club ride die eigenlijk te ver van huis is). Dit lijkt me een commerciële organisatie, waarbij er dus iemand beter van wordt. Op zich ook niks mis mee, maar juist in zo'n geval zou het voor mij belangrijk zijn te weten hoe ik er beter van wordt. Nogmaals als je elk weekend een mooie rit kan maken met gezellige mensen, of aan wedstrijden mee kan doen in verschillende categorieren met een "ploeg" is dat allemaal kan dat allemaal leuk zijn.

Maar het komt op mij over als een social marketing concept, waarbij leden gebruikt worden voor mooie plaatjes op instagram en facebook om op die manier geld van wahoo en koga binnen te harken (welke in eigen zak gestoken worden omdat het geen "vereniging" is

• BreadFan
  • Niet online
Willem30 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:19:
Misschien eens via Twitter proberen? Daar hebben ze mij weleens op geantwoord.

• Willem30
BreadFan schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:14:
[...]

Misschien eens via Twitter proberen? Daar hebben ze mij weleens op geantwoord.
Ook al gedaan. Ik wacht het wel af.

• McMiGHtY
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 08:43
Via Instagram willen ze wel redelijk vlotjes reageren

• McMiGHtY
Ik vind het persoonlijk trouwens wel een leuk concept, om als wielervereniging een doel te hebben om uiteindelijk de TdF te rijden.

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Sta op het punt een nieuwe racefiets te kopen. Het wordt de Sensa Guilia Evo disc.

Het enige waar ik nog over twijfel is over de velg hoogte; het worden of de supra rcf 38 of de rfc58 velgen. Beiden carbon, alleen hoogte verschilt. Hoger vind ik mooier en het zal allicht ietsiepietsie aerodynamischer zijn. Ik vraag me alleen af hoe storend de zijwind gevoeligheid is in real life. Iemand een ervaring daarmee die hij wilt delen?

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik rij 42mm hoge carbon velgen. Merk geen verschil t.o.v. m'n ~25mm alu cheap-ass velgen. Ze hebben best stappen gemaakt de laatste jaren met zijwindgevoeligheid. Volgens mij is het gunstig als de velg een mooi U-profiel heeft i.p.v. een V-profiel.

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• Pimorez
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Ik heb zelf de 45mm FFWD gekocht en moet zeggen dat ik toch wel flink last heb van zijwind zodra het windkracht >3 is. Ik merk en zie duidelijk dat ik meer moet corrigeren doordat de wind op de zijkant blaast.

Last.fm

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17:39
De black friday “aanbiedingen” van mantel zijn ook wel sneaky hoor.

Ik zat een set tubeless conti’t te eyeballen. Die waren voor de aanbieding ongeveer 49 euro en kreeg je er een tube tubeless vloeistof er gratis bij. Nu zijn die banden 42,95 maar zonder zo’n flesje tubeless vloeistof, welke 4,95 kost. Kortom niet echt een ijzersterke aanbieding.

• Ruud
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 17:22
Jag schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 16:33:
Sta op het punt een nieuwe racefiets te kopen. Het wordt de Sensa Guilia Evo disc.

[Afbeelding]

Het enige waar ik nog over twijfel is over de velg hoogte; het worden of de supra rcf 38 of de rfc58 velgen. Beiden carbon, alleen hoogte verschilt. Hoger vind ik mooier en het zal allicht ietsiepietsie aerodynamischer zijn. Ik vraag me alleen af hoe storend de zijwind gevoeligheid is in real life. Iemand een ervaring daarmee die hij wilt delen?
Met 62mm velgen had ik bij 4bft en hoger toch flink last van de wind. En ik ben echt niet de lichtste.

Nu met 38mm geen issue :)

• Reynouts
  • Registratie: maart 2014
  • Niet online
Ligt er ook aan waar je fietst, of je met alle omstandigheden wil fietsen en hoe zwaar je bent.

Ik heb 62mm wielen, maar gebruik een 35mm voorwiel vanaf windkracht 4. Achterwiel wissel ik pas als het echt hard waait of ik naar de bergen ga.

In het begin vond ik het trouwens echt wennen en heb ook getwijfeld, maar naar verloop van tijd leer je ook om te gaan met een wat nerveuzere fiets. Echter is het voor mij met echt harde wind niet te doen. 35mm is praktischer, 62mm mooier. Verdere verschil merk je vooral tussen je oren.

Ohja en ik weeg niet veel meer dan m'n velgen hoog zijn ;)

Reynouts wijzigde deze reactie 23-11-2019 17:51 (22%)

• Jag
  • Nu online
Dank voor de reacties. Ik ben licht, 63kg bij 1.75m. Ik zal eens informeren of asymmetrisch nog een optie is: 58 achter en 38 voor; dat is wellicht best of both worlds. Wellicht nog mooier ook :).

Verder ga ik na ff wikken en wegen voor 52/36 voor en 11/30 achter.

• EdwinW
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:13
@Jag 50/34 is over het algemeen praktischer. Daarnaast, met een 11/30 heb je bij sommige combinaties grotere verschillen tussen de versnellingen. In het vlakke land zitten de versnellingscombinaties van een 12/25 dichter bij elkaar. Zou je in de bergen willen fietsen, kun je deze tijdelijk omwisselen voor een 11/30.

Velghoogtes tot 45 bieden enige aerodynamische voordelen en beperken de invloed van zijwind. Neemt niet weg dat je de invloed van wind wel zal merken bij m.n. je voorwiel. Velghoogte van 60 geeft al eerder een onrustig gevoel bij wind en in het windrijke Nederland minder snel gebruiken, in ieder geval in je voorwiel.

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 15:35
Jag schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 16:33:

[Afbeelding]

Ik heb 45mm FFWD's en sinds kort 58mm Zipp's. Die laatste vangen toch echt een stuk meer wind. Waar ik bij de FFWD's voel dat de wind een beetje invloed heeft, moet ik bij de Zipp's bij windkracht 3/4 m'n stuur goed beethouden en er rekening mee houden.

Stoor me er eigenlijk niet aan. Wie mooi wil zijn...

• Stoffa
Ypuh schreef op maandag 25 november 2019 @ 08:50:
[...]

Ik heb 45mm FFWD's en sinds kort 58mm Zipp's. Die laatste vangen toch echt een stuk meer wind. Waar ik bij de FFWD's voel dat de wind een beetje invloed heeft, moet ik bij de Zipp's bij windkracht 3/4 m'n stuur goed beethouden en er rekening mee houden.

Stoor me er eigenlijk niet aan. Wie mooi wil zijn...
Heb zelf 50mm velgen met het modernere U-profiel. Verwacht er maar niet teveel van, bij een fiks windje zit drinken uit je bidon er echt even niet in.

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:44
Noxa schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:23:
De black friday “aanbiedingen” van mantel zijn ook wel sneaky hoor.
Ik krijg de laatste jaren sterk het idee dat de bodem wel bereikt is qua marges bij Mantel, futurum, 12go etc. Dus alle aanbiedingen (niet alleen Black friday) zijn gewoon niet meer zo spectaculair. Je ziet ook heel veel dezelfde aanbiedingsprijzen.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Ypuh
MrAngry schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:22:
[...]

Ik krijg de laatste jaren sterk het idee dat de bodem wel bereikt is qua marges bij Mantel, futurum, 12go etc. Dus alle aanbiedingen (niet alleen Black friday) zijn gewoon niet meer zo spectaculair. Je ziet ook heel veel dezelfde aanbiedingsprijzen.
Die Bike24, Wiggle, CRC, Futurum, Mantel, Rose etc. houden elkaar goed in de gaten. Er zijn nog wel uitschieters in negatieve zin waarbij één van de aanbieders teveel vraagt, maar het komt nog maar zelden voor dat één aanbieder er 10-20% onder duikt. Hooguit bij een restvoorraad kleding en dan de maten 3XL of XXS.

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17:37

Grin

Ride si sapis.

Stoffa schreef op maandag 25 november 2019 @ 08:59:
[...]

Heb zelf 50mm velgen met het modernere U-profiel. Verwacht er maar niet teveel van, bij een fiks windje zit drinken uit je bidon er echt even niet in.
QFT
Heb zelf de nieuwste Campa Bora WTO 60 (wind tunnel optimized), met een harde wind moet je echt oppassen. Hoe modern en goed je wielen ook mogen zijn, het is oppassen! De enige hoop is een Zipp 454 voorwiel, die zijn een klein beetje rustiger met harde wind. Maar 1800 euro voor alleen een voorwiel is behoorlijk aan de prijs.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:13
Gisteren nog een gevalletje plaatsvervangende schaamte rond Rotterdam. Dame op een fiets haalt een ouder echtpaar in en een wielrenner meent dat ie daar nog wel ff overheen kan, in plaats van gewoon ff 10 seconden te wachten.

Dat gaat dus mis, met als gevolg dat zowel dame als wielrenner tegen de vlakte gaan. Waarna die laatste in plaats van zich de ogen uit de kop te schamen ook nog het lef heeft om te gaan lopen roepen dat die dame rechts had moeten houden en het haar schuld is... :N

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16:44
Ik had het gisteren andersom. Ik wil een ouder echtpaar inhalen waarvan de vrouw links op het relatief brede fietspad fietst. Ik geef keurig aan dat ik er aan kon door te bellen. Geen enkele reactie, zelfs niet als ik zo ongeveer op de bagagedrager zit. Dus dan toch maar even mondeling vragen of ik er langs mag. Krijg ik de reactie "kun je niet even bellen" (zucht). Nog even netjes aangegeven (en laten horen met de bel) dat ik daar al een tijdje mee bezig was.

Maar goed in deze periode horen mensen toch wat minder goed met mutsen op.

Wisselwerking Flickr Strava

• HeleBoel
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 14:01
wisselwerking schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:19:
Ik had het gisteren andersom. Ik wil een ouder echtpaar inhalen waarvan de vrouw links op het relatief brede fietspad fietst. Ik geef keurig aan dat ik er aan kon door te bellen. Geen enkele reactie, zelfs niet als ik zo ongeveer op de bagagedrager zit. Dus dan toch maar even mondeling vragen of ik er langs mag. Krijg ik de reactie "kun je niet even bellen" (zucht). Nog even netjes aangegeven (en laten horen met de bel) dat ik daar al een tijdje mee bezig was.

Maar goed in deze periode horen mensen toch wat minder goed met mutsen op.
Tegenwoordig heb ik ook standaard een bel op mijn stuur bij trainingsritten, en ik merk ook dat ouderen deze bel vaak niet (willen?) horen, ook als er geen mutsen worden gedragen ('s zomers). Is de toonhoogte van de bel te hoog vraag ik mij dan af. Zelf ben ik slechthorend, maar ik hoor mijn bel wel prima, dus hoe het precies zit weet ik niet.

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:36
Ypuh schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:50:
[...]

Die Bike24, Wiggle, CRC, Futurum, Mantel, Rose etc. houden elkaar goed in de gaten. Er zijn nog wel uitschieters in negatieve zin waarbij één van de aanbieders teveel vraagt, maar het komt nog maar zelden voor dat één aanbieder er 10-20% onder duikt. Hooguit bij een restvoorraad kleding en dan de maten 3XL of XXS.
Als je het nodige nodig hebt, scheelt het op de totaalprijs vaak ook helemaal niets omdat de korting op product x, de hogere prijs op product y opheft. Ga je alles bij de goedkoopste kopen, kun je er wel iets op uitsparen maar verder..

Zelf overigens wel een nieuwe broek(Castelli Meno 2, 12go) en een nieuwe jas(Castelli Perfetto ROS, van Bon) aangeschaft. Beide voor dezelfde prijs gekocht in de aanbieding als waar ik ze 2-3 jaar geleden voor heb gekocht.
HeleBoel schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:42:
[...]

Tegenwoordig heb ik ook standaard een bel op mijn stuur bij trainingsritten, en ik merk ook dat ouderen deze bel vaak niet (willen?) horen, ook als er geen mutsen worden gedragen ('s zomers). Is de toonhoogte van de bel te hoog vraag ik mij dan af. Zelf ben ik slechthorend, maar ik hoor mijn bel wel prima, dus hoe het precies zit weet ik niet.
Zelf bel ik altijd snel achterelkaar *ping-ping* ipv een enkele ping en dat lijkt ook het nodige verschil te maken..

la_fusion wijzigde deze reactie 25-11-2019 12:45 (24%)

• Stufferdt
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 09:51

Stufferdt

En zo is het maar net.

Gisteren met de pre-black fridaykorting van Futurumshop (25 euro korting vanaf 125 euro besteding) 4 GP5000 gekocht voor 118,80. In mijn ogen een vrij nette deal :)

Signature

• Amras
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15:58
la_fusion schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:44:
[...]

Zelf bel ik altijd snel achterelkaar *ping-ping* ipv een enkele ping en dat lijkt ook het nodige verschil te maken..
Dat doe ik ook ja, alleen dan krijg je soms weer geïrriteerde blikken omdat ze de eerste al gehoord hadden. Het is nooit goed, dus ik stoor mij er maar niet meer aan. :P

• Heyster
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 14:42
Amras schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:00:
[...]

Dat doe ik ook ja, alleen dan krijg je soms weer geïrriteerde blikken omdat ze de eerste al gehoord hadden. Het is nooit goed, dus ik stoor mij er maar niet meer aan. :P
De nieuwe omroep komt als geroepen _/-\o_
Ik hoop dat er binnen de nieuwe omroep, Ongehoord Nederland, plaats is voor deze randgroep, mensen die de fietsbel niet horen of er niet op reageren.

a backup is a man's best friend

• Maarten_E
Begin te denken dat ik de enige ben die hoge velgen afschuwelijk vind.. :D
Het ziet er zo log uit, alsof je met een veel zwaardere fiets onderweg bent.
En vind zelf mijn nieuwe Sensa al best nerveus aanvoelen soms, moet eigenlijk een korter balhoofd, dus waarschijnlijk wordt ie dan nog nerveuzer. Ga er geen hoge velgen inzetten denk ik, want dan lig ik bij het passeren van de eerste de beste hoge flat al op mijn snufferd ben ik bang. :+

• McMiGHtY
Gisteren tegen de HUNT 4050 Disc's aangelopen, erg mooi, brede velg..en dan zie je de prijs..
Krijg ik er nog niet door als Kerstcadeautj

• Jpjedi
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:56
Iemand toevallig nog een deal voor een Perfetto (Gabba) lange mouw gezien?

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:36
Jpjedi schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:32:
Iemand toevallig nog een deal voor een Perfetto (Gabba) lange mouw gezien?
Zelf heb ik hem bij van Bon sport gekocht voor 150 euro. Nog steeds prijzig maar een prima prijs voor deze jas naar mijn idee.

• Ypuh
Stufferdt schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:57:
Gisteren met de pre-black fridaykorting van Futurumshop (25 euro korting vanaf 125 euro besteding) 4 GP5000 gekocht voor 118,80. In mijn ogen een vrij nette deal :)
Hier 4x de Pirelli P Zero's :).

Na 2 jaar naar alle tevredenheid op de S-Works Turbo gereden te hebben weer toe aan iets anders en die P Zero's op 404's zijn verdomd sexy met rode logo's.

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17:19
Maarten_E schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:36:
Begin te denken dat ik de enige ben die hoge velgen afschuwelijk vind.. :D
Het ziet er zo log uit, alsof je met een veel zwaardere fiets onderweg bent.
+1
Nee hoor, hier nog zo één. Hoge velgen vind ik ook niet mooi uitzien, lijkt wel een mountainbike....
Veel gevoeliger voor zijwind, veel stugger op de weg, stukken duurder. Recent nog een nieuwe set lage wielen gekocht, rijdt toch lekkerder dan stugge, hoge velgen.

• Jpjedi
la_fusion schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:41:
[...]

Zelf heb ik hem bij van Bon sport gekocht voor 150 euro. Nog steeds prijzig maar een prima prijs voor deze jas naar mijn idee.
Oh das een nette prijs zeg. Ik check morgen ook Hopmans nog even voor de zekerheid.

• Ypuh
@Maarten_E @Ramon 73 You'll get there, just wait ;-)

Niets mis met lage velgen overigens hoor, en ze rijden op z'n minst net zo fijn. Maar hoge wielen hebben toch wel iets magisch, het geluid, de manier waarop het z'n snelheid vasthoudt, de techniek die er in het bewerken van het carbon zit en uiteindelijk ziet het er toch wel heel gaaf uit. Misschien niet op plaatjes, maar als je een echt mooie set in je handen hebt dan zul je het zien.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:42:
[...]

Hier 4x de Pirelli P Zero's :).

Na 2 jaar naar alle tevredenheid op de S-Works Turbo gereden te hebben weer toe aan iets anders en die P Zero's op 404's zijn verdomd sexy met rode logo's.

[Afbeelding]
+1 voor Pirelli! :)
Ik rij d'r ook mee, maar dan met het witte logo. Echt mooi bandjes.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Jpjedi schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:51:
[...]

Oh das een nette prijs zeg. Ik check morgen ook Hopmans nog even voor de zekerheid.
Paar weken geleden Castelli Perfetto RoS voor 100 euro! Superding! En een Castelli Polare Duo voor 85! Bij Banierhuis.nl.

Zo goedkoop heb ik ze nog nooit gezien...

• Mistraller
  • Laatst online: 07-12 17:20
Heerlijk in de Duitse Eifel gefietst afgelopen weekend :) Vrouwlief verraste me dat ze toch wél haar fiets wilde meenemen én dat ze een leuke route had geselecteerd. Geen mens te bekennen op de weg, en het weer was prachtig. Beetje spannend of we niet van de fiets afgeschoten zouden worden omdat er gejaagd werd :+

https://www.strava.com/activities/2885717103

My solar panels | Soladin loggen? | Strava profile

• Jpjedi
C75 velgen op de TT fiets simpelweg omdat ze veel gratis extra snelheid geven:

YouTube: How Much Faster Are Aero Wheels?

Voor de looks zou ik het niet doen, vind ze niet mooi ofzo. Ik vind bij velgremmen het ook zo’n herrie bij remmen overigens. Op mn klimfiets zitten de lichte alu wielen.

• Jpjedi
Galois schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:15:
[...]

Paar weken geleden Castelli Perfetto RoS voor 100 euro! Superding! En een Castelli Polare Duo voor 85! Bij Banierhuis.nl.

Zo goedkoop heb ik ze nog nooit gezien...
Tnx!!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Jpjedi schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:21:
[...]
Voor de looks zou ik het niet doen, vind ze niet mooi ofzo. Ik vind bij velgremmen het ook zo’n herrie bij remmen overigens. Op mn klimfiets zitten de lichte alu wielen.
Dan moet je goede wielen kopen.
Dat was wellicht zo bij enkele eerste generatie carbonwielen, nu echt niet meer. 1500 gram voor een stel 60mm velgen merk je echt niet. Tenzij je prof bent en de laatste grammen wilt afschudden, kan je daar prima mee klimmen.

• Noisia
  • Registratie: september 2010
  • Nu online
In de categorie lage velden blijft dit toch een pareltje hoor:
http://cycle-art.co.uk/reviews/wp-content/uploads/2013/08/ksyrium_elite_s_wts1-300x300.jpg

Stukje uitgefreesd waardoor het bij de spaken als soort van slottorentje omhoog komt. Prachtig.

Edit: Mavic ksyrium aksium van een paar jaar terug.

Noisia wijzigde deze reactie 25-11-2019 17:08 (10%)

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

• Stoffa
McMiGHtY schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:08:
Gisteren tegen de HUNT 4050 Disc's aangelopen, erg mooi, brede velg..en dan zie je de prijs..
Krijg ik er nog niet door als Kerstcadeautj
Imo kun je carbon wielen het best gewoon in China bestellen. Als je met ze gaat onderhandelen over de prijs kan er nog een goeie hap van de websiteprijzen af. Zo had ik 50mm wielen met DtSwiss 240s naaf en Sapim CX ray spaken voor 700 euro. Inmiddels een jaar in gebruik en echt niets dan tevreden over.

• Jpjedi
Grin schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:57:
[...]

Dan moet je goede wielen kopen.
Dat was wellicht zo bij enkele eerste generatie carbonwielen, nu echt niet meer. 1500 gram voor een stel 60mm velgen merk je echt niet. Tenzij je prof bent en de laatste grammen wilt afschudden, kan je daar prima mee klimmen.
Ga toch niet klimmen met hoge carbon wielen joh 😂

Voor mij alleen Dura-Ace wielen, al 20 jaar.

• jspr
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:55

jspr

Bianchi Aria

Noisia schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:07:
In de categorie lage velden blijft dit toch een pareltje hoor:
[Afbeelding]

Stukje uitgefreesd waardoor het bij de spaken als soort van slottorentje omhoog komt. Prachtig.

Edit: Mavic ksyrium aksium van een paar jaar terug.
Fulcrum racing zero?
In mijn optiek vele malen beter/mooier dan deze "instap" Mavics.

Strava

• Tarkin
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 07-12 21:47
Ik ben afgelopen week op m'n plaat gegaan. En heb wat schade tot gevolg.
Nu bren ik aan het kijken om een lange kooi derailleur te steken (je weet wel, voor die ene keer dat je naar de bergen gaat op een jaar ;) )

Nu las ik daar toevallig de minimale en maximale vertanding. Bij een Shimano 105 7000RD lange kooi zou de minimale vertanding een 30 zijn, bij een korte kooi een 28.

Nu lijkt me dat toch vrij veel? Zeker als ik in de winter rij dan steek ik zelden mijn bergcassette erop maar eerder een 11-25 ofzo. Zou dit een heel groot probleem zijn of heeft dit eerder te maken met de veiligheidsmarges van Shimano?

• Kluus
  • Nu online
Klopt, ik heb momenteel ook een lange kooi R8000 (GS) en daarop gebruik ik in NL een 12-25 cassette.

Kluus wijzigde deze reactie 26-11-2019 09:51 (3%)

• Hielko
  • Nu online
Ik zou ook niet echt snappen technisch gezien waarom een lange kooi een probleem op zou kunnen leveren. Met een berg cassette kan je toch ook gewoon op 11 tandjes achter schakelen en 25 tandjes achter. Dat er nog ruimte is om door te schakelen naar 32 tandjes oid en je dat niet nodig hebt, lijkt me geen probleem.

• Kluus
  • Nu online
Het enige is dat de lange kooi wat steiler af moet lopen om het grotere cassette bereik te kunnen ondersteunen zonder op een gegeven moment tegen de kransjes te komen (stel je maar eens een 10-51 MTB cassette voor bijvoorbeeld). Hierdoor komt het bovenste wieltje in dit geval uiteindelijk wat verder van het grootste blad te staan.

Maar ik heb met deze combi (GS race derrie met 12-25 dus) nog nooit schakel problemen gehad.

Kluus wijzigde deze reactie 26-11-2019 10:26 (29%)

• unex154
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17:43
Ik rij ook lange kooi met 12-25, enige wat ik wel eens merk is dat hij er soms af wil lopen als ik groot voor/grootste achter geschakeld sta (te lui om voor naar klein te schakelen) als ik bijvoorbeeld terugschakel bij een stoplicht. Als ik dan naar achter trap om m'n trapper te positioneren om goed af te zetten wil hij er wel eens half aflopen.

Kan ook komen doordat m'n grote blad voor een heel klein beetje krom is van een valpartij overigens.

• tomtom137
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15:10
Jpjedi schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:21:
C75 velgen op de TT fiets simpelweg omdat ze veel gratis extra snelheid geven:

YouTube: How Much Faster Are Aero Wheels?

Herrie bij het remmen? Dat probleem had ik alleen voordat ik m'n remblokjes goed afgesteld had ("to toe in the brakepad", weet even geen goede NL vertaling).

Om aan te haken in de algemene discussie: gebruik nu ruim een half jaar de HUNT 50 set (incl. tubeless, nog geen enkele lek gehad. Na wat proberen rij ik nu het liefst met bandenspanning van rond de 5 bar (op een lichaamsgewicht van 64kg). Met 25mm banden sluit de velg naadloos aan; wellicht in de toekomst ga ik nog een keer 28mm proberen) en dat bevalt echt uitstekend, ook in het Belgische heuvelland. Vanwege de diepte accelereren ze niet supersnel, maar eenmaal op snelheid houden ze dat wel veel beter vast (rond de 30km/u). De hub is wel redelijk luidruchtig maar door de fijne vertanding "haakt" hij wel snel in. Ik ga in elk geval niet meer terug :)

• Dirk0s
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 08-12 17:41

• Jwlb
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 16:51
Ik heb die Shimano schoenen en ben er erg blij mee. Al is er niets persoonlijkers dan schoenen aan je uitrusting. Ik merk wel dat het merk veel uitmaakt en moet passen bij je type voet.

Zo is de algemene tendens dat Sidi erg smal is, Northwave juist breder en dat Shimano er beetje tussen in valt. Ga dus vooral passen.

• DieAnder
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08-12 21:46
Jwlb schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:04:
[...]
Zo is de algemene tendens dat Sidi erg smal is, Northwave juist breder en dat Shimano er beetje tussen in valt. Ga dus vooral passen.
+1 voor passen in een winkel waar ze een breed assortiment hebben.
Zo heb ik ontdekt dat alle Shimano schoenen belabberd aan mijn voeten zitten. Giro schoenen daarentegen kan ik blind kopen; die passen me perfect van goedkoop tot duur.

• Holkers
  • Registratie: februari 2013
  • Nu online
Sidi heeft ook de "bredere voet serie", meende dat er dan de letter G bij stond bij de maat.

edit: Dat is de Mega serie dus (Mega grote poot...)

Holkers wijzigde deze reactie 29-11-2019 13:06 (25%)

• Ypuh
@Tarkin Je kunt prima met lange kooi en 11-23 of 12-25 cassette rijden. Enige nadeel is dat een lange kooi een fractie langzamer schakelt.

Andersom kun je met een korte kooi doorgaans ook wel een 30t of zelfs 32t schakelen. Even opletten met je B-schroef en kettinglengte, maar voor dat ene lange weekendje in de bergen lukt het prima.

• BreadFan
  • Niet online
DieAnder schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:58:
[...]

+1 voor passen in een winkel waar ze een breed assortiment hebben.
Zo heb ik ontdekt dat alle Shimano schoenen belabberd aan mijn voeten zitten. Giro schoenen daarentegen kan ik blind kopen; die passen me perfect van goedkoop tot duur.
Mantel geeft op die schoen Guaranteed fit, wat imho erg netjes is:
Guaranteed Fit
Koop je schoenen op onze website of in een van onze winkels, maar zitten ze na de eerste fietsrit toch niet helemaal lekker? Geen probleem! Met Mantel Guaranteed Fit mag je fietsschoenen, van alle merken, gewoon terugsturen of terugbrengen naar de winkel. Je krijgt vervolgens het aankoopbedrag retour. Op deze manier kun je dus andere fietsschoenen bij ons kopen die lekkerder zitten.

De voorwaarde is wel dat de teruggestuurde fietsschoenen nog wel draagbaar en verkoopbaar zijn. Een spatje modder en de markering van gemonteerde schoenplaatjes is dus niet erg. Echter raden we het wel af om ermee te gaan fietsen op een regenachtige dag of door een zeiknat bos.

Een goede graadmeter is of je de fietsschoenen zelf nog zou kopen, indien je ze tijdens een sale ziet liggen met een leuke korting. Is het antwoord ´ja´, dan is de kans groot dat je de niet passende fietsschoenen terug kunt sturen en je het aankoopbedrag terugkrijgt.

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Leuk om mede-Tweaker @havana tegen te komen vanmiddag. We hebben inderdaad mooie frames 8) Succes met de kater!

Tjebakka wijzigde deze reactie 30-11-2019 18:00 (10%)

If it aint fixed, it's broken.

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 14:51
Het genoegen was geheel wederzijds :)

Ondanks de enorme kater een respectabele 81 kunnen afhaspelen.

Maar ik kan het mis hebben

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:36

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Mezelf even getrakteerd op mijn nieuw barlint en een nieuw zadel. Beiden waren een goede 10 jaar oud. Het werd de bartape van Fizik met extra gelkussentjes. Het was tegelijk de eerste keer dat ik bartape installeerde ook. :) Ik moet wel zeggen, je weet pas hoe versleten je huidige bartape is wanneer je nieuwe legt. Ik heb nog geen kasseien gereden, maar het verschil is wel echt voelbaar.

Het zadel werd Fizik Antares R3 open. Met de leeftijd beginnen bepaalde plekjes iets meer last te ondervinden van langere ritjes. Het is een zadel met opening geworden in het midden. Ik ben wel benieuwd hoe ik het ga verdragen. Eerste ervaring is in ieder geval dat het een keihard zadel is, maar meestal heb ik daar geen last van. De zitting lijkt me wel goed. (zitbeentjes enzo). Ik ben benieuwd.
Ik denk wel een koopje gedaan te hebben met "black friday":

https://www.mantel.com/be/fizik-antares-r3-open-zadel

Samen 90 euro inlcus levering.

Begin dit jaar ook al overgestapt op 25mm. Ik durf wel te zeggen dat het comfort verhoogd is.

• Dimi83
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 04-12 04:53
Even jullie mening gevraagd:

Mijnwoon-werkfiets (Oxford Blizzard)begint zijn tanden te tonen en ik ben op zoek naar een vervanger. De Oxford zal nog gebruikt worden maar dan puur voor de nachtelijke uitstapjes richting stad :9B.

Mijn budget is beperkt en mijn vrouw laat ook niet toe dat ik hier blijf fietsen bijplaatsen in huis. We hebben daar overigens ook de plaats noch het budget voor. :(

Ik ben sowieso eenlangeafstandsfietser. Rittenvan 200+km zijn me niet vreemd. Daarvoor gebruik ik mijn racefiets, een Canyon Endurace 7 kader afgemonteerd met shimano 105 R7000 met handgespaakte wielen. Die laatste omdat ik groot en zwaar ben en enkel handgespaakte wielen (vooral achteraan dan) het geen jaar volhouden zonder scheef te trekken of brekende spaken te hebben.

Mijn visie op een fiets is dat die gewoon moet werken. Die 1% wattagewinst door aerodynamische afwerking of "snappier" schakelen of 200gr lichter frame interesseren me niet. Het moet blijven werken.

Mijn doel is om vanaf 2020 meer aan bikepacking te doen. Zowel on- als offroad. Vandaar dat ik dus heel hard uitkijk naar een gravelbike.

Qua groep denk ik dus aan een Tiagra. De wielen maken niet zozeer uit omdat deze eenmaal ze kapot zijn, toch vervangen worden door handgespaakte. Een bagagerek achteraan moet kunnen gemonteerd worden en dan een die nietmet een klem aan de zadelpen gehangen wordt. Met mijn gewicht vertrouw ik het niet om daar ook nog iets extra aan te hangen. Mijn budget hou ik liefst zo laag mogelijk maar als iets prijs/kwaliteit gewoon enorm goed zit, wil ik wel tot een 1400€ gaan.

Lange inleiding maar ik kom stilaan tot de pointe:

Ik heb dus al even zitten zoeken. Ik geef toe, ik ben niet de grootste materiaalfreak en heb ook niet de ervaring dat ik al veel verschillend materiaal heb kunnen uittesten. Maar mijn oog viel dit weekend plots op de Cube Nuroad Pro FE.

Kenmerken: Tiagra groepset
Remmen: TTRP Spyre MD-C610C (dubbele piston actie)
Spatborden, bagagerek, naafdynamo met lichten inclusief.
Mogelijkheid tot monteren van 40mm banden, 35mm als je de spatborden nog wil monteren.

Hier een link naar de fiets

Dit lijkt me een zeer mooie prijs voor wat je krijgt maar ik vraag me af of er geen addertje onder het gras zit. Of als een van jullie goede/slechte ervaringen heeft met een van de onderdelen. Of misschien ken je een beter alternatief of heb je zelf tips waar ik dien op te letten.

Bedantk alvast!

Strava | Blogje

• Maarten_E
Heb je ervaring met schijfremmen?
Je zegt dat je een fiets wil die "gewoon werkt", voor mij was één van de redenen om bij velgremmen te blijven op mijn racefiets dat ik weet wat ik aan velgremmen heb, en schijfremmen soms moeilijk kunnen doen qua afstelling en lawaai. Ook vind ik persoonlijk (!!) de effectiviteit niet fijn, ik krijg ze niet aan het bijten als ik rem, maar dat ben ik (!).

• MrAngry
Aan de andere kant: ALs je gaat gravelbiken dan wil je ook nog wel eens een 2 daagse doen en ik heb al meerdere malen in 1 dag mijn volledige remblokjes van de v-brakes weggeragt op m'n off road crosser. Das dus echt kut. Ik zou er nu nooit meer eentje zonder schijven kopen.

• Dimi83
Maarten_E schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:36:
Heb je ervaring met schijfremmen?
Je zegt dat je een fiets wil die "gewoon werkt", voor mij was één van de redenen om bij velgremmen te blijven op mijn racefiets dat ik weet wat ik aan velgremmen heb, en schijfremmen soms moeilijk kunnen doen qua afstelling en lawaai. Ook vind ik persoonlijk (!!) de effectiviteit niet fijn, ik krijg ze niet aan het bijten als ik rem, maar dat ben ik (!).
Nog geen ervaring met schijfremmen maar als je een dikke banden fiets wil, heb je op een "koersframe" niet veel mogelijkheden dacht ik. Bovendien kom ik terug op mijn gewicht. Velgen gaan bij mij een pak minder lang mee doordat ik harder moet remmen om mijn massa te stoppen. Komt daarbij dat offroad rijden meer vuil oppikt dus denk ik dat de velgen nog rapper zullen slijten. Dat is ook een van de redenen dat ik naar handgespaakte wielen ben gegaan op mijn racefiets. De wielenvlechter kan daar voor 100€ een nieuwe velg opsteken. Ik heb al gelezen dat brakepads en de schijven zelf minder lang meegaan dan velgremmen en de velg zelf maar die zijn goedkoper om te vervangen en dat kan ik zelf (makkelijk? 8)7 ) leren om zelf te doen. Zelf leren een wiel vlechten ligt buiten mijn capaciteiten.
MrAngry schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:42:
Aan de andere kant: ALs je gaat gravelbiken dan wil je ook nog wel eens een 2 daagse doen en ik heb al meerdere malen in 1 dag mijn volledige remblokjes van de v-brakes weggeragt op m'n off road crosser. Das dus echt kut. Ik zou er nu nooit meer eentje zonder schijven kopen.
In september rij ik al Borders of Belgium (ca. 1000km in 75u) en in 2021 staat de French Divide op het plan (ca 2300km met een pak offroad). In de aanloop, zeker naar de FD, heb ik al meer langere tochten gepland omdat ik wil voorbereid zijn. Een grote inspiratiebron was de man die dit jaar 2de was in de FD2019 met een 9j oude omgebouwd Niner MTB met dropbars, een oude SRAM Truvativ triple groep. _/-\o_

Strava | Blogje

• Ypuh
Thanks voor de tip, nette prijs!

Ik rij nu met een Fizik Antares R5 en de R1 Open. Heb hiervoor Arione, Antares VSX en Selle Italia zadels gehad, maar de Antares Open is mijn favoriet. Heb er eentje bijbesteld ook voor mijn mountainbike.
MrAngry schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:42:
Hier dezelfde ervaring, alleen een andere mening. Ik heb nu 2x een lange fiets vakantie gedaan met bepakking door Schotland en Noorwegen (elk ca. 2.500km). Op een regenachtige dag in een afdaling kun je een setje -met name goedkope- remblokken makkelijk oproken.

De oplossing is echter vrij simpel. Koop goede remblokken (Koolstop Salmon) en neem een extra setje mee. Wisselen is een minuut werk (i.t.t. schijfremmen) en het is een foolproof systeem. Ook heb ik met Koolstops deze nooit hoeven vervangen tijdens een fietsvakantie (nieuw bij de start en bijna versleten als je thuis komt). Het zijn met name die goedkope Shimano blokken die je zelfs bij een tocht in Limburg in één dag oprookt.

Ypuh wijzigde deze reactie 01-12-2019 21:19 (53%)

• DDX
Wisselen van remblokken in bij schrijfremmen is misschien nog wel sneller dan bij velgremmen.
Je ziet het alleen minder snel of blokken versleten zijn.
Ik heb ook wel eens een onverhard ritje gehad waarbij ik opeens geen remblokken meer had.

• MrAngry
DDX schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:45:
Ik heb ook wel eens een onverhard ritje gehad waarbij ik opeens geen remblokken meer had.
Schijf of velg? Ik snap geloof ik niet helemaal wat je probeert te zeggen. Zoals ik denk dat het er staat: "Tijdens een sessie kan het ook gebeuren dat je schijfrem er mee uit schijt omdat er geen blok meer is". Maar: ??

• DDX
Ik reageer eigenlijk op 2 dingen.
-Blokken wisselen gaat enorm snel, 1 schroefje losmaken en je trek oude blokken er uit/schuift nieuwe blokken erin.
-En dat ik tijdens een dat ik ijzer op ijzer zat te remmen omdat blokken compleet op waren. (150km onverhard met veel modder)

• MrAngry
DDX schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:03:
Ik reageer eigenlijk op 2 dingen.
-Blokken wisselen gaat enorm snel, 1 schroefje losmaken en je trek oude blokken er uit/schuift nieuwe blokken erin.
Ja dit geldt dan voor zowel velg als schijfremmen, het kost geen moeite om te wisselen, maar je hebt over het algemeen geen nieuwe bij je.
-En dat ik tijdens een dat ik ijzer op ijzer zat te remmen omdat blokken compleet op waren. (150km onverhard met veel modder)
Dit is op zoch wel nuttige info, ik wist niet dat het met schijven ook kon. Nou heb ik het met velgremmen in 75km voor elkaar gekregen, maar dat het uberhaupt met schijven ook gebeurt is denk ik redelijk nieuw voor zowel mezelf als deze draad. Thanks!

• DieAnder
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08-12 21:46
Dimi83 schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:25:
Even jullie mening gevraagd:
Hier een link naar de fiets

Dit lijkt me een zeer mooie prijs voor wat je krijgt maar ik vraag me af of er geen addertje onder het gras zit. Of als een van jullie goede/slechte ervaringen heeft met een van de onderdelen. Of misschien ken je een beter alternatief of heb je zelf tips waar ik dien op te letten.
Je krijgt een heleboel fiets voor een redelijk beschaafde prijs, maar dat heeft invloed op de onderdelkeuze. Wat in mijn ogen aandacht verdient:
* de schijfremmen zijn mechanisch bediend. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar de berichten die ik de afgelopen jaren heb gelezen concluderen allemaal: als je schijven doet, neem dan hydraulisch bediende.
* naafdynamo's zijn super praktisch. Echter, de goedkope (Shimano) modellen hebben het nadeel dat de lagers kwalitatief laagwaardig zijn en geen onderhoud toestaan. Dus na 5000km kun je je naaf weggooien.

• Hielko
  • Nu online
MrAngry schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:11:
Dit is op zoch wel nuttige info, ik wist niet dat het met schijven ook kon. Nou heb ik het met velgremmen in 75km voor elkaar gekregen, maar dat het uberhaupt met schijven ook gebeurt is denk ik redelijk nieuw voor zowel mezelf als deze draad. Thanks!
Ik vraag me wel serieus af hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik heb geloof ik iets van 25.000km gedaan met mijn vorige setje remblokken, en daar zaten genoeg natte modderige ritten in de heuvels en bergen tussen. En toen ik ze verving zat er nog best wel rubber op, was nog lang niet zover dat het metaal op metaal was bij het remmen. Uiteraard was het profiel natuurlijk al wel lang verdwenen.

• Dimi83
DieAnder schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:28:
[...]

Je krijgt een heleboel fiets voor een redelijk beschaafde prijs, maar dat heeft invloed op de onderdelkeuze. Wat in mijn ogen aandacht verdient:
* de schijfremmen zijn mechanisch bediend. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar de berichten die ik de afgelopen jaren heb gelezen concluderen allemaal: als je schijven doet, neem dan hydraulisch bediende.
* naafdynamo's zijn super praktisch. Echter, de goedkope (Shimano) modellen hebben het nadeel dat de lagers kwalitatief laagwaardig zijn en geen onderhoud toestaan. Dus na 5000km kun je je naaf weggooien.
Er komen andere wielen onder eens die versleten zijn. Dat is eigenlijk geen probleem. Dat van die mechanische vs hydraulische heb ik ook al gehoord echter nog geen goeie reden waarom. De stopkracht zal wellicht groter zijn bij hydraulisch maar als ik geen mechanische neem en toch een fiets met velgrem neem, heb ik in principe ook minder stopkracht redeneer ik dan.
Ypuh schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:15:
Hier dezelfde ervaring, alleen een andere mening. Ik heb nu 2x een lange fiets vakantie gedaan met bepakking door Schotland en Noorwegen (elk ca. 2.500km). Op een regenachtige dag in een afdaling kun je een setje -met name goedkope- remblokken makkelijk oproken.

De oplossing is echter vrij simpel. Koop goede remblokken (Koolstop Salmon) en neem een extra setje mee. Wisselen is een minuut werk (i.t.t. schijfremmen) en het is een foolproof systeem. Ook heb ik met Koolstops deze nooit hoeven vervangen tijdens een fietsvakantie (nieuw bij de start en bijna versleten als je thuis komt). Het zijn met name die goedkope Shimano blokken die je zelfs bij een tocht in Limburg in één dag oprookt.
Het fenomeen bikepacking komt nog maar de laatste jaren naar de race- of gravelfiets. Het overgrote gedeelte gebeurt nog steeds op een MTB waar je al quasi geen velgremmen meer vindt. Het is de eerste keer dat ik dit argument eigenlijk hoor. Als ik naar instructievideo's kijk, is dit vaak toch maar 1 vijsje losdraaien, pads eruit, nieuwe erin?

EDIT:
na wat meer artikels te lezen over hydraulisch vs denk ik toch voor hydraulisch te gaan. De mindere stopkracht en het feit dat je meer moet afregelen en dit ook moet blijven doen naarmate je pads meer slijten is niet iets waar ik naar uitkijk.

Dimi83 wijzigde deze reactie 02-12-2019 02:33 (40%)

Strava | Blogje

• Mistraller
  • Laatst online: 07-12 17:20
Verdorie, te laat gezien. Dit zadel wilde ik ook hebben...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava profile

• havana
Zo, spulletjes besteld om een gravelracer op te gaan bouwen :)
Frameset: On One Space Chicken (L) kleur: flame grilled
Headset: Selcof
Wielset: DT Swiss G 1800 SPLINE® DB 25
Banden: Schwalbe G-One Allround Evolution 40 mm tubeless
Achterderailleur: Shimano GRX RX-812 (tot 40T !)
Shifters: Shimano GRX RX-810
Ketting: Shimano 11v
Cassette: Shimano Ultegra 11-32
Crank: Quarq Dzero met 1x11 40T blad van SRAM (Quarq komt van andere fiets)
Zadelpenklem: PRO 34.9
Zadelpen: Radon 30.9
Stuur: FSA Gossamer Wing Pro alu 42 cm
Stuurpen: 3T Team 120 mm (heb ik nog liggen)
Pedalen: Look X-Track
Schijven: Shimano SM-RT70
Zadel: Specialized Phenom 130 mm
Bidonhouders; nader te bepalen (heb nog e.e.a. liggen)

havana wijzigde deze reactie 04-12-2019 12:25 (9%)

• McMiGHtY
PlanetX aanbieding?

• Prulleman

Prulleman

a.k.a Nilz

@havana mooi frame! ben benieuwd naar het eindresultaat!

• havana
Het frame deed niet mee in de BF sale van Planet X. De complete fietsen wel, maar die zijn er alleen met SRAM en ik wilde per se Shimano. De shifters van SRAM vind ik vreselijk (Eiffeltorens) en de schijven schijnen heel snel aan te lopen. Heb ik geen trek in. Daarom het frame los besteld, overigens is dat recent wel afgeprijsd. Er zit een opvolger in de pijpleiding (zie daarvoor FB van Planet X).

Ik vond de complete fietsen zelfs met korting ook niet zo interessant geprijsd. Een complete fiets met SRAM Force 1 en verder redelijk budgetspul kwam inclusief alles op bijna 2k. Nu ben ik voor datzelfde geld klaar en heb een betere wielset, goede tubeless banden een GRX groepset die ik toch hoger inschaal.

havana wijzigde deze reactie 06-12-2019 09:01 (43%)

• tomtom137
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15:10
Mistraller schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:47:
[...]

Verdorie, te laat gezien. Dit zadel wilde ik ook hebben...
Hier en daar nog wel te vinden voor sub-100€ incl. verzending bij de bekende buitenlandse online dozenschuivers (Bike-Discount, Bike24, Merlin, Chain Reaction Cycles etc).

• Noisia
  • Registratie: september 2010
  • Nu online
Nou, na het bedacle van vorig jaar toch maar weer eens aan het kijken voor een nieuw fietsje.
Noisia schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:40:
😰 Mijn Canyon avontuur is geen succes geworden.

[... lang verhaal over wat problemen ...]

Stiekem denk ik dat ik dit jaar dan maar geen nieuwe fiets koop, ben er wel even klaar mee.
Hierna zal ik dit verhaal nooit meer aanhalen in de topic, beloofd!

Ik heb nog steeds een zwak voor de Canyon Ultimate Disc 7.0, maar ik sta zeker open voor andere modellen.

Zo vind ik het ontwerp van de CAAD13 (in groen/grijs) met die staande achter-buis die halverwege de binnebuis uitkomt erg tof. Helaas ben ik niet onverdeeld enthousiast over de custom bottom-bracket / cranck. Die kan kwalitatief misschien wel goed zijn maar ik zie vooral beren op de weg met vervangen van dat spul.

Mijn vraag aan jullie, wat zijn de modellen (budget rond de 2k) die ik echt eens zou moeten bekijken. Waarbij mijn criteria meer liggen op mooi design dan heftige specs. Ik ga toch geen scherpe tijden rijden, dan maar liever gesoigneerd uitzien ;-). Ik hou wel van meer uni-kleur ipv veel details en graag een schijfremmetje omdat ik daarbij meer te spreken ben over de constructie rondom de steekas.

Welke tips kunnen jullie mij geven?

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

• Jwlb
  • Registratie: november 2010
Noisia schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:18:
Nou, na het bedacle van vorig jaar toch maar weer eens aan het kijken voor een nieuw fietsje.

[...]

Hierna zal ik dit verhaal nooit meer aanhalen in de topic, beloofd!

Ik heb nog steeds een zwak voor de Canyon Ultimate Disc 7.0, maar ik sta zeker open voor andere modellen.

Zo vind ik het ontwerp van de CAAD13 (in groen/grijs) met die staande achter-buis die halverwege de binnebuis uitkomt erg tof. Helaas ben ik niet onverdeeld enthousiast over de custom bottom-bracket / cranck. Die kan kwalitatief misschien wel goed zijn maar ik zie vooral beren op de weg met vervangen van dat spul.

Mijn vraag aan jullie, wat zijn de modellen (budget rond de 2k) die ik echt eens zou moeten bekijken. Waarbij mijn criteria meer liggen op mooi design dan heftige specs. Ik ga toch geen scherpe tijden rijden, dan maar liever gesoigneerd uitzien ;-). Ik hou wel van meer uni-kleur ipv veel details en graag een schijfremmetje omdat ik daarbij meer te spreken ben over de constructie rondom de steekas.

Welke tips kunnen jullie mij geven?
Wat voor geometrie ben je naar op zoek? Race, Comform of er tussen in?
Nog voorkeuren voor afmontage? specifiek Shimano of maakt het je niet uit?
Uberhaupt nog een voorkeur qua kleur?

Geeft ons wat ruimte om mee te denken.

Om toch al een schop in bepaalde richting te geven en aangezien je de blauwe canyon wel mooi vond:
https://www.rosebikes.nl/rose-team-gf-four-disc-105-2673752

Jwlb wijzigde deze reactie 05-12-2019 09:17 (5%)

Pagina: 1 ... 65 66 67 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Samsung

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True