Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 668 ... 685 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:40
Requiem19 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:52:
[...]

Je bent (/was) fanatiek hardloper toch?

Wat deed je op de 5km bijv?

Ben benieuwd naar hoe dat vertaalt naar ftp. Wat ik meestal zie bij hardlopers is direct wel een hoog ftp, maar nog niet echt een ontwikkeld duurvermogen.
Ben nog steeds fanatiek hardloper, alleen soms iets te fanatiek voor mijn lichaam ;) Dus ik ben ook wel van plan fietsen als alternatief/afwisseling te gaan gebruiken om blessures te voorkomen en nu dus omdat ik geblesseerd ben...

De 5k deed ik in ongeveer 17 minuten (was tijdens de 10k, amper echt 5k wedstrijden gelopen), 10k in 34:30, HM op 1:18 en marathon 2:44.

Verder ook ultras (60km van texel, net onder de 5 uur en aantal 50+ met veel hoogtemeters)

Dus hopelijk ook wel duurvermogen, maar spieren/krachten met wielrennen zijn natuurlijk wel anders dan bij hardlopen weer... Ben ook heel benieuwd, maar hou van uitdagingen (ben dus ook benieuwd naar wat ik op de alpe du zwift kan bijvoorbeeld :)

IN een ver verleden ook wel eens de mont ventoux beklommen, op een niet racefiets en dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58
@m0ridin grote motor dus, wat weeg je als ik dat mag vragen?

Dan kan ik je ftp voorspellen 😄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Requiem19 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:23:
@m0ridin grote motor dus, wat weeg je als ik dat mag vragen?

Dan kan ik je ftp voorspellen 😄.
Haha, op dit moment 66kg maar dat is wel een 3kg te zwaar... Als ik gewoon lekker en goed (en verstandig qua eten/drinken) bezig ben zit ik rond de 63. Top fit en echt volle bak ergens voor gaan zelfs richting en net onder de 62, maar zo rond de 63 is mijn 'ideale' gewicht over het algemeen en die 62-63 is waar ik de meeste van mn pr's wel heb gelopen.

[ Voor 5% gewijzigd door m0ridin op 31-07-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
m0ridin schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:32:
[...]

Haha, op dit moment 66kg maar dat is wel een 3kg te zwaar... Als ik gewoon lekker en goed (en verstandig qua eten/drinken) bezig ben zit ik rond de 63. Top fit en echt volle bak ergens voor gaan zelfs richting en net onder de 62, maar zo rond de 63 is mijn 'ideale' gewicht over het algemeen en die 62-63 is waar ik de meeste van mn pr's wel heb gelopen.
Dan zou ik wel een FTP van 4.5 w/kg+ verwachten. Rond de 300+. Maar geen pressure ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:05
stevens20 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:56:
Daar was hij dan! Het was gisteren eindelijk zo ver! De call of shame moeten maken na de tweede lekke band in de avond. Ik fiets nu sinds het begin van corona en dit waren mijn tweede en derde lekke band met de racefiets.

Rondje met de gele rijders (vanaf Arnhem ruim 50km over de veluwe en weer terug) en bij eerbeek ging het voor het eerst fout. Mijn maatje en ik zijn achter gebleven, aan de groep gezegd dat ze door konden fietsen omdat wij beiden alles bij ons hebben. Bandje vervangen, zo gepiept natuurlijk. Daarna de achtervolging ingezet. Vollebak canaf eerbeek de lange juffer op, door naar de emma piramide en daar voelde ik tijdens de klim al dat er iets niet helemaal goed zat. De afdaling nog ingezet maar bij het roosendaalse kasteel was het klaar. De band weer plat en dus moeten bellen. Schoenmoeder, die met koorts op de bank lag, moeten bellen. Fietsendrager in de auto, die is baar ons huis gereden, mijn vrouw is ons vervolgens op komen halen terwijl mijn schoonmoeder bij onze kids was.
Heel fijn avontuur zo. Toch blij dat we een paar weken terug een fietsendrager gekocht hebben.
Dit is de reden dat ik altijd 2 binnenbanden mee heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Requiem19 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:42:
[...]

Dan zou ik wel een FTP van 4.5 w/kg+ verwachten. Rond de 300+. Maar geen pressure ;-).
Lol! Ik zou er maar geen geld op inzetten ;)

Maar als ik hem morgen binnen krijg denk ik dat ik weet wat ik van het weekend ga doen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 14:10
Sissors schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:42:
[...]

Maar wat is het daadwerkelijke probleem? Als in, binnen redelijkheid kan je natuurlijk veel oplossen door je zadel lager te zetten, kortere stuurpen, etc.

(Dat plus de vraag als je andere bikefit doet wat je dan te horen krijgt).
Het probleem is:
Ik moet 2 cm omlaag met mijn zaal. Die ruimte is er niet meer dus moet er een andere zadelpen op.
Ik moet dan een 2cm kortere stem. Die ruimte is er en die heb ik liggen
Alle spacers moeten tussen het stuur uit.

Dan zou het kunnen in theorie. Maar in de praktijk houd je dan een veel minder stabiele fiets over. Dus de vraag is of dat de goede keuze is. Naast de kosten van 380 euro voor een nieuwe zadelpen.

Terecht dat je de vraag stelt of het misschien aan de bikefitter ligt. Ik heb mijn bikefit mede vanwege mijn triathlon fiets gedaan bij Tripro en tot dus ver alleen maar goede ervaringen mee gehad. Ook mijn andere fiets mijn speed concept is gewoon echt top afgesteld.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
GerGio schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:13:
[...]

Het probleem is:
Ik moet 2 cm omlaag met mijn zaal. Die ruimte is er niet meer dus moet er een andere zadelpen op.
Ik moet dan een 2cm kortere stem. Die ruimte is er en die heb ik liggen
Alle spacers moeten tussen het stuur uit.

Dan zou het kunnen in theorie. Maar in de praktijk houd je dan een veel minder stabiele fiets over. Dus de vraag is of dat de goede keuze is. Naast de kosten van 380 euro voor een nieuwe zadelpen.

Terecht dat je de vraag stelt of het misschien aan de bikefitter ligt. Ik heb mijn bikefit mede vanwege mijn triathlon fiets gedaan bij Tripro en tot dus ver alleen maar goede ervaringen mee gehad. Ook mijn andere fiets mijn speed concept is gewoon echt top afgesteld.
Wat voor cranks zitten er op je wegfiets? Als dit toevallig 172,5mm of meer is, zou je kunnen overwegen voor 165mm te gaan, dan mag je zadel namelijk +/- 0,75cm hoger. Alles afhankelijk natuurlijk van welke cranklengte goed voor je werkt.

Lengte van je stuurtje hangt IMO ook heel erg van je zadelpositie. Je kan overwegen om een tikkeltje meer naar voren te gaan als dat a) kan en b) ergonisch ook kan.

Een 'fit' van een bikefitter is namelijk vaak niet 100% de enige mogelijkheid. Er zit wel wat speelruimte in en je lichaam heeft doorgaans redelijk wat capaciteit om aan te passen.

Dit alles hierboven is natuurlijk wel compromis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
martijn k. schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:54:
[...]
Dit is de reden dat ik altijd 2 binnenbanden mee heb ;)
Twee binnenbanden, dat is toch overkill. Naast de reserve binnenband heb ik plakspullen mee en ook patch voor de buitenband als die zodanig beschadigd is dat de binnenband het niet gaat overleven.

De reserve binnenband is er voor dat ik snel kan wisselen en weer door. Natuurlijk na eerst de buitenband aan de binnenkant te hebben bekeken en te hebben gevoeld of de oorzaak de lekke binnenband nog aanwezig is.

Krijg ik dan weer een lekke band dan is het plakken. Ik kan dan wel kiezen uit twee binnenbanden en kijken welke het best te plakken is en daar dan op verder te rijden of huiswaarts te fietsen als ik mooi genoeg vind voor die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@GerGio @Requiem19 Je kunt ook "shims" onder de schoenplaatjes zetten opdat je het zadel wat hoger kunt zetten: https://www.futurumshop.n...zoeken/v_form-bikefitting

In jouw geval kan het zadel laag blijven.

Afbeeldingslocatie: https://fitkitsystems.com/wp-content/uploads/2025/05/3-Hole-Leg-Length-Shim-Screw-Size-Reference-Chart-.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door esphome op 31-07-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:09
Na 5 jaar op mijn Decathlon fiets gefiets te hebben, "mag" / kan ik eind dit jaar eindelijk een nieuwe fiets kopen :+. Alleen hier zit de uitdaging, het moet er één zijn en ik rij zowel graag op de weg, als gravel (enkel paden, onverharde wegen, geen mul zand of singletrack). Maar dus veel los gravel en schelpenpaadjes die je hier aan de kust van Noord-Holland veel hebt.

Ik zoek dus een Endurance Road bike met 40mm tyre clearance, zodat er ook medium-gravel banden op kunnen zodat ik in ieder geval ook Gravel toertochten en de Green Divide mee kan rijden :). Verder zoek ik iets met SRAM Rival/Force eTap AXS of Shimano GRX Di2. Shimano road groepen vallen af vanwege de te kleine gear range voor mij. So far heb ik twee fietsen gevonden die mogelijk voldoen:

Ridley Grifn RS
MMR Grand Tour 10

Ik ben niet merkgebonden en dus vooral op zoek naar wat out-of-the-box ideeën voor kleinere fabrikanten die ik mogelijk nog niet heb kunnen vinden :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09 16:17

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Gisterenavond ritje gaan doen (met nieuwe hand gespaakte carbonwielen geïnstalleerd door verkoper). Na 7 km blokkeerde ketting ineens (bijna op mijn bakkes). Nog nooit meegemaakt.
Had 1x teruggeschakeld omdat ik aan een kruispunt kwam en was aan het uitbollen tegen 20km/u. En ineens alles vast achteraan. Ketting lag volledig naast het kleinste achterblad, was ook van het kleine derailleurwieltje af en vooraan ook half van het grote blad.
Terug thuis terug alles nagekeken en goed gezet. Daarna voorzichtig (met flatpedals ipv klikpedalen) en met een ei in mijn broek een rondje van 10 km gedaan. Geen problemen gehad. Vandaag wat zitten zoeken op internet en zou eventueel met slijtage (ketting, cassette, …) te maken kunnen hebben maar heb het nagemeten en ketting is nog prima, valt nog niet eens in de 0.75 marge.
Zelf zie ik 3 opties: 1. Niets doen (want gewoon pech gehad?). 2. Preventief ketting (en eventueel cassette) toch vervangen. 3. Eens laten nazien door eigen fietsenmaker.
Iemand nog een suggestie?
(wielenmaker woont jammer genoeg een eind rijden, anders zou ik daar wel even binnenspringen want die persoon is zeer behulpzaam, waarmee ik niet zeg dat het aan de wielen ligt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBuedWn6sVndYgJgBVvBURRyCwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSS25oCggpzV733BPo6IkTQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

esphome schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Twee binnenbanden, dat is toch overkill. Naast de reserve binnenband heb ik plakspullen mee en ook patch voor de buitenband als die zodanig beschadigd is dat de binnenband het niet gaat overleven.
Ik rij met gewone binnenbanden maar heb zelf altijd 2 TPU's bij als reserve, die nemen weinig plaats in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
jorrefunk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:21:
Gisterenavond ritje gaan doen (met nieuwe hand gespaakte carbonwielen geïnstalleerd door verkoper). Na 7 km blokkeerde ketting ineens (bijna op mijn bakkes). Nog nooit meegemaakt.
Had 1x teruggeschakeld omdat ik aan een kruispunt kwam en was aan het uitbollen tegen 20km/u. En ineens alles vast achteraan. Ketting lag volledig naast het kleinste achterblad, was ook van het kleine derailleurwieltje af en vooraan ook half van het grote blad.
Terug thuis terug alles nagekeken en goed gezet. Daarna voorzichtig (met flatpedals ipv klikpedalen) en met een ei in mijn broek een rondje van 10 km gedaan. Geen problemen gehad. Vandaag wat zitten zoeken op internet en zou eventueel met slijtage (ketting, cassette, …) te maken kunnen hebben maar heb het nagemeten en ketting is nog prima, valt nog niet eens in de 0.75 marge.
Zelf zie ik 3 opties: 1. Niets doen (want gewoon pech gehad?). 2. Preventief ketting (en eventueel cassette) toch vervangen. 3. Eens laten nazien door eigen fietsenmaker.
Iemand nog een suggestie?
(wielenmaker woont jammer genoeg een eind rijden, anders zou ik daar wel even binnenspringen want die persoon is zeer behulpzaam, waarmee ik niet zeg dat het aan de wielen ligt)
[Afbeelding]
Je moet je upper en lower limit goed zetten :) Is zo klaar, staat genoeg op youtube. Kan gebeuren als je nieuwe naaf net ff iets andere uitlijning heeft. Zou in principe nooit zo extreem moeten zijn en in principe had je wielbouwer dit even moeten doen voor je.

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 31-07-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

418O2 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Je moet je upper en lower limit goed zetten :) Is zo klaar, staat genoeg op youtube. Kan gebeuren als je nieuwe naaf net ff iets andere uitlijning heeft. Zou in principe nooit zo extreem moeten zijn en in principe had je wielbouwer dit even moeten doen voor je.
Top, merci! Vanavond eens mee bezig houden. Hopelijk is het dat maar.
(hoe ik recht gebleven ben snap ik nog altijd niet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
jorrefunk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:35:
[...]

Top, merci! Vanavond eens mee bezig houden. Hopelijk is het dat maar.
(hoe ik recht gebleven ben snap ik nog altijd niet)
Enige andere zou nog kunnen zijn dat je derrailleurhanger is verbogen, maar dat hoop ik niet voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 13:34
NoepZor schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Ik heb dit ding gevonden en maar besteld. Hopelijk past het :)
https://bbbcycling.com/nl_nl/bfp-94-airpipe

Lijkt op een Topeak adapter die ik ergens in een review voorbij zag komen:
https://www.topeak.com/gl...RITE-PRESTA-VALVE-ADAPTER

Via Aliexpress zag ik ook nog een soort pompkop, maargoed dat is maar weer de vraag hoe kwalitatief dat allemaal is. https://nl.aliexpress.com/item/1005008534375998.html
Om mijzelf te quoten. De airpipe van BBB past qua schroefdraad op de standaard schraderaansluiting vande Easypump, maar heeft een smalle ingang. Die komt een beetje in de knel met het plaatje wat normaliter een autoventiel open drukt. Het is lastig om dit strak luchtdicht te krijgen zonder modificaties. De Presure Rite adapter schroef je in het presta verloopje, dan heb je dat issue niet verwacht ik.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:27

joker1977

Tweakert

Davidshadow13 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:13:
Verder zoek ik iets met SRAM Rival/Force eTap AXS of Shimano GRX Di2. Shimano road groepen vallen af vanwege de te kleine gear range voor mij
Deze genoemde SRAM groepen hebben een 10-36 cassette, Shimano heeft 11-36. Ketttingbladen zijn ook anders (46/33 vs 50/34). Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de range echt een probleem is, dat is 0.92 vs 0.94 voor kleinste ratio en 4.6 vs 4.55 voor de grootste ratio.

Mij maakt het verder niet uit, maar ik zou dan Shimano niet zondermeer afschrijven, dat verschil is echt klein en beperk je jezelf daarmee niet onnodig ?

Ik kon me nog voorstellen dat je refereerde aan SRAM XPLR groepen met 10-44 cassette omdat je ook over GRX spreekt. Maar een SRAM Road-group vs Shimano Road-group is toch lood om oud ijzer qua ratio's, lijkt me ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 14:10
esphome schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:35:
@GerGio @Requiem19 Je kunt ook "shims" onder de schoenplaatjes zetten opdat je het zadel wat hoger kunt zetten: https://www.futurumshop.n...zoeken/v_form-bikefitting

In jouw geval kan het zadel laag blijven.
Dit is een oplossing maar hier zie ik niet echt veel heil in. Dan moet ik in elk geval er een paar schoenen bijkopen want anders kom ik in de knel met mijn andere fiets.
Requiem19 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Wat voor cranks zitten er op je wegfiets? Als dit toevallig 172,5mm of meer is, zou je kunnen overwegen voor 165mm te gaan, dan mag je zadel namelijk +/- 0,75cm hoger. Alles afhankelijk natuurlijk van welke cranklengte goed voor je werkt.

Lengte van je stuurtje hangt IMO ook heel erg van je zadelpositie. Je kan overwegen om een tikkeltje meer naar voren te gaan als dat a) kan en b) ergonisch ook kan.

Een 'fit' van een bikefitter is namelijk vaak niet 100% de enige mogelijkheid. Er zit wel wat speelruimte in en je lichaam heeft doorgaans redelijk wat capaciteit om aan te passen.

Dit alles hierboven is natuurlijk wel compromis.
Klopt ik heb nu 172.5 cranks. Ik zou inderdaad terug kunnen naar 165 cranks.

Al met al baal ik er een beetje van. Ja, ik weet er zijn een hoop "oplossingen" maar als ik eerlijk ben is er maar eentje. Dat is met de fietsenmaker gaan praten over een goed frame. Want ik wil nog lang met "deze" fiets doen. Dan kan ik proberen het soort van goed te krijgen. Maar dat was niet het uitganspunt van een nieuwe fiets. Dat uitganspunt was simpelweg een fiets waar ik de komende jaren goed mee kan fietsen en eerlijk is eerlijk die heb ik nu niet en die ga ik ook niet zomaar krijgen. Dus of we kijken naar een ander frame of we kijken naar een andere fiets.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:05
jorrefunk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Ik rij met gewone binnenbanden maar heb zelf altijd 2 TPU's bij als reserve, die nemen weinig plaats in.
Ik heb ook dan ook tpu binnenbanden bij me. Ik rij nu ook met tpu binnenbanden. Die kun je niet eens fatsoenlijk plakken. Vandaar dus 2 binnenbanden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
GerGio schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:34:

Want ik wil nog lang met "deze" fiets doen. Dan kan ik proberen het soort van goed te krijgen. Maar dat was niet het uitganspunt van een nieuwe fiets. Dat uitganspunt was simpelweg een fiets waar ik de komende jaren goed mee kan fietsen en eerlijk is eerlijk die heb ik nu niet en die ga ik ook niet zomaar krijgen. Dus of we kijken naar een ander frame of we kijken naar een andere fiets.
Ben wel benieuwd hoe de keuze voor dit maat frame tot stand gekomen is - was dat op basis van het advies van de fietsenmaker? (neem aan van ja gelet op je frustratie ;)).

In dat geval begrijp ik je zeker en zal de fietsenmaker hopelijk ook wel beetje willen meebewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

418O2 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Ketting kon er alleen maar af als ik op grootste of kleinste kransje stond, zegt wielenmaker. En dat was niet het geval.
😟 Hoop altijd dat ik de oorzaak heb gevonden (kettingslijtage, afstellen derailleur) maar dat blijkt dan telkens niet te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
jorrefunk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:35:
[...]

Ketting kon er alleen maar af als ik op grootste of kleinste kransje stond, zegt wielenmaker. En dat was niet het geval.
Kleinste kransje is het makkelijkste, maar het is niet dat het niet anders kan
😟 Hoop altijd dat ik de oorzaak heb gevonden (kettingslijtage, afstellen derailleur) maar dat blijkt dan telkens niet te kloppen.
Dit ligt niet aan slijtage. Het kan eigenlijk maar 2 dingen zijn en beide zijn niet heel lastig op te lossen. Derrie pad is niet zo gek duur en kan je waarschijnlijk zelf vervangen. Lastigste daaraan is de juiste vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

418O2 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:37:
[...]
Dit ligt niet aan slijtage. Het kan eigenlijk maar 2 dingen zijn en beide zijn niet heel lastig op te lossen. Derrie pad is niet zo gek duur en kan je waarschijnlijk zelf vervangen. Lastigste daaraan is de juiste vinden.
Deze hing HEEL dicht bij de cassette. Stelschroef was ook bijna helemaal uitgedraaid. Heb die terug ingedraaid en derailleur hangt nu normaal (als ik vergelijk met mijn 2 andere fietsen)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrsTFsMFqTMJ5MK6-ozBq_wn-ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2BDlRvt9mVvfs5DLQsyCSIR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

jorrefunk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:40:
[...]

Deze hing HEEL dicht bij de cassette. Stelschroef was ook bijna helemaal uitgedraaid. Heb die terug ingedraaid en derailleur hangt nu normaal (als ik vergelijk met mijn 2 andere fietsen)[Afbeelding]
Heb je bij de nieuwe wielen misschien een grotere cassette gekregen waardoor de B-Tension anders moest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Nee, cassette is overgezet van oude wielset naar nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:44
Na 5 jaar op mijn Decathlon fiets gefiets te hebben, "mag" / kan ik eind dit jaar eindelijk een nieuwe fiets kopen [knip]
Ik ben niet merkgebonden en dus vooral op zoek naar wat out-of-the-box ideeën voor kleinere fabrikanten die ik mogelijk nog niet heb kunnen vinden :)
Qua out-of-the-box: Zou je ook je Decathlon fiets kunnen voorzien van gravelbanden? Dan ben je vrijer in je keuze van een fiets voor op de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11
Maar dus veel los gravel en schelpenpaadjes die je hier aan de kust van Noord-Holland veel hebt.
Die kan je toch gewoon met 28 mm rijden?

of zelfs met nog smaller dan 28 mm

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:17
[...]

Deze hing HEEL dicht bij de cassette. Stelschroef was ook bijna helemaal uitgedraaid. Heb die terug ingedraaid en derailleur hangt nu normaal (als ik vergelijk met mijn 2 andere fietsen)[Afbeelding]
Ik krijg wel de kriebels van de enorm smerige ketting en cassette :X

(sorry voor de off-topic)

edit: Welke cassette rij je? Ik zie de grootste een andere kleur hebben (lijkt SRAM) en de kleinste kransjes hebben die gaatjes, wat lijkt op een 14, 15, 16 kransje.. ziet er heel raar uit

[ Voor 13% gewijzigd door Holk op 31-07-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Holk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:58:
[...]

edit: Welke cassette rij je? Ik zie de grootste een andere kleur hebben (lijkt SRAM) en de kleinste kransjes hebben die gaatjes, wat lijkt op een 14, 15, 16 kransje.. ziet er heel raar uit
Gebruik klassieke Squirt chain lube, content van maar ziet er inderdaad wat minder uit.

Cassette is een Miche 14-32. Ter vervanging van een Shimano cassette. Heb liever kleine sprongen bij het schakelen in de zone waar ik het meeste zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:23

Secsytime

Automagisch

[...]

Ik zou de achterderailleur even helemaal opnieuw afstellen als ik jou was. Is een karweitje van 10-15 min, Parktool heeft hier wel een goede uitleg van op YT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Secsytime schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:23:
[...]

Ik zou de achterderailleur even helemaal opnieuw afstellen als ik jou was. Is een karweitje van 10-15 min, Parktool heeft hier wel een goede uitleg van op YT.
Heb daarjuist al zitten klooien met die YT video voor mijn neus. Maar dat lukt dus nooit bij mij.
Cassettes, kettingen, naven, ... kuisen of vervangen = no problemo.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Holk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Gefixt. Kwartier kuiswerk voor cassette en ketting. Morgen terug er op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cl5_2hoLclE0dyD-JbsYvu_uiDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gimIBJXWqqIhd1Lfn8oXHydM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Holk
jorrefunk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:14:
[...]

[Afbeelding]
Ik kan gerust gaan slapen nu, merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:39
jorrefunk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:14:
[...]

[Afbeelding]
Een Miche juniorencassette?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Miche Primato Light 14-32.
Ik rij altijd solo en waarschijnlijk trager dan een junior :). Misschien kunnen ze het ook "een junior - (bijna)senior cassette" benoemen?
Wanneer zou ik een 11 gebruiken? Als ik afdaal, dan hoef ik echt niet nog sneller te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 14:17
ook helemaal gelijk. met een cadans van 90 haal je ook 40+ met een compact crankstel. Zijn binnen dit topic ook heel weinig mensen die solo constant die snelheden rijden in Nederland ;)

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
jorrefunk schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:45:
Miche Primato Light 14-32.
Ik rij altijd solo en waarschijnlijk trager dan een junior :). Misschien kunnen ze het ook "een junior - (bijna)senior cassette" benoemen?
Wanneer zou ik een 11 gebruiken? Als ik afdaal, dan hoef ik echt niet nog sneller te gaan.
Wat voor grootste voorblad heb je er op? 50-52-53?

En wat @GWBoes zegt: het gaat voor de meeste hard zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

mhr-zip schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

Wat voor grootste voorblad heb je er op? 50-52-53?

En wat @GWBoes zegt: het gaat voor de meeste hard zat.
Grootste voorblad is 50 (in combinatie met een 34)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

GWBoes schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:03:
ook helemaal gelijk. met een cadans van 90 haal je ook 40+ met een compact crankstel. Zijn binnen dit topic ook heel weinig mensen die solo constant die snelheden rijden in Nederland ;)
Dat klopt natuurlijk.

Maar het gaat er niet om wat je "solo constant rijdt" - het gaat de meeste mensen erom dat ze er niet af worden gereden in een groeprit met windkracht-zeven-in-de-rug omdat ze niet zwaar genoeg kunnen schakelen of dat ze in een sprint een te hoge cadans moeten draaien om te winnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

joker1977 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

Dat klopt natuurlijk.

Maar het gaat er niet om wat je "solo constant rijdt" - het gaat de meeste mensen erom dat ze er niet af worden gereden in een groeprit met windkracht-zeven-in-de-rug omdat ze niet zwaar genoeg kunnen schakelen of dat ze in een sprint een te hoge cadans moeten draaien om te winnen ;)
Begrijp dat voor die doelgroep maar zelf heb ik nog nooit van mijn leven die 2 zaken gedaan (groepsrit, sprint) en zal ook niet gebeuren dus niet van toepassing voor mij, ergo ik moet niet zwaar genoeg kunnen schakelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
[...]

Dat klopt natuurlijk.

Nuance... Voor de meeste mensen maakt dat geen reet uit, voor een klein groepje die zwaardere groepsritten en wedstrijden rijden inderdaan wel. (Dat zijn niet de meeste mensen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
mhr-zip schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Die kan je toch gewoon met 28 mm rijden?

of zelfs met nog smaller dan 28 mm
Ja dat kan wel maar zeker rond Petten zicht er veel los grind, gravel en zand op te paden. Dat is met 30mm op 4,5 bar wel te doen maar niet echt prettig. En bijvoorbeeld Green Divide kan je echt niet rijden op <40mm van wat ik heb gelezen en de meeste endurance frames gaan tot 35-38mm dus niet iets te weinig.
nogeeninlog schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:26:
[...]

Qua out-of-the-box: Zou je ook je Decathlon fiets kunnen voorzien van gravelbanden? Dan ben je vrijer in je keuze van een fiets voor op de weg.
Was een heel goed idee geweest alleen in het Decatlhon frame gaan geen banden breder dan 32mm dus daar kan ik ook geen 40mm in doen helaas.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[...]

Dat klopt natuurlijk.

Omdat de buitenste tandwielen toch amper gebruikt worden heb ik als kleinste tandwiel een twaalf gestoken en creëer zo een overdrive in combinatie met de 53 voor. Werkt ook goed om te herkennen dat je van 14 (tweede buitenste) naar 12 gaat want dan is dat een klap zwaarder. Ik rij dan op het binnenste voorblad (40) en dan moet je eigenlijk de buitenste niet gebruiken.

Ik zit nu te kijken naar een 14-23 cassette en dan als OD de 12 of 13 i.p.v. de 14.

Ik zou dan maximaal net over de 50KM kunnen rijden. Een keer de 50 aangetikt en toen zij de rikketik dat het zo wel genoeg was en dat het wat minder moest. Dan maar even uitgebold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Davidshadow13 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:00:
[...]

Ja dat kan wel maar zeker rond Petten zicht er veel los grind, gravel en zand op te paden. Dat is met 30mm op 4,5 bar wel te doen maar niet echt prettig. En bijvoorbeeld Green Divide kan je echt niet rijden op <40mm van wat ik heb gelezen en de meeste endurance frames gaan tot 35-38mm dus niet iets te weinig.

[...]

Was een heel goed idee geweest alleen in het Decatlhon frame gaan geen banden breder dan 32mm dus daar kan ik ook geen 40mm in doen helaas.
Maar ff serieus, je vroeg om fietsen.
https://www.origine-cycles.com is wel een leuk merk en veel aan te customizen.

Heb je al aan het zelf (of door de FM) laten opbouwen van een Chinees gedacht?
@Requiem19 kent ieder model frame uit zijn hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Prulleman schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:38:
[...]

Nuance... Voor de meeste mensen maakt dat geen reet uit, voor een klein groepje die zwaardere groepsritten en wedstrijden rijden inderdaan wel. (Dat zijn niet de meeste mensen)
Mja, ik denk inderdaad dat dat wel een terechte opmerking is. Maar als het je echt geen reet uitmaakt wat je maximale snelheid is, dan maakt de verhouding van de tandwielen je ook geen moer uit. Dan kun je net zo goed een "standaard-cassette" steken, cq. laten zitten wat er op zat vanaf de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Mn huidige wielen (Fullcrum Racing 5) zijn versleten. Het slijtage icoontje is nog net zichtbaar. Zie dat er nog maar weinig wordt aangeboden voor velgremmen icm campagnolo body. :/

Kwam de volgende set tegen, leek mij wel een prima wielset. Heeft iemand goede tips voor een mooie wielset?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Harmen schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:34:
Mn huidige wielen (Fullcrum Racing 5) zijn versleten. Het slijtage icoontje is nog net zichtbaar. Zie dat er nog maar weinig wordt aangeboden voor velgremmen icm campagnolo body. :/

Kwam de volgende set tegen, leek mij wel een prima wielset. Heeft iemand goede tips voor een mooie wielset?
Wil je per se nieuw? Zulke wielen vind je vaak wel op marktplaats voor goede prijzen in goede staat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
@Davidshadow13 Lightcarbon heeft wel een cool nieuw endurance / allroad frame met 40mm clearance.

Ideaal voor Hutchinson Caracal Race.

https://nl.lightcarbon.co...n-at-china-cycle-2025_n75

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLUGNjbRYMJcTZeflpv5gSHuvIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nc6kkJUpHhx0mmAQ34Hct00Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-09 08:09
[...]

[...]

YouTube: £400 Disc Brake Entry Level Bike in 2023 - Insanely Good Value Triba...

Hier laten zien dat er wel degelijk bredere banden in kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 19:32
Requiem19 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:48:
@Davidshadow13 Lightcarbon heeft wel een cool nieuw endurance / allroad frame met 40mm clearance.

Ideaal voor Hutchinson Caracal Race.

https://nl.lightcarbon.co...n-at-china-cycle-2025_n75

[Afbeelding]
Alleen nog even een tientje uitgeven aan wat stickers om over de naam van het merk te plakken. Zou er ook een merk 'heavy steel' zijn? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
la_fusion schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:39:
[...]

Alleen nog even een tientje uitgeven aan wat stickers om over de naam van het merk te plakken. Zou er ook een merk 'heavy steel' zijn? :?
Ja de vrienden in China zijn echt kunstenaar in het verzinnen van bizarre namen. Ik heb er nog wel een voor je, een fonkel nieuw bedacht door een vrij grote Chinese OEM:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrAfN6JU2K4Kq3nkIHlG8NIabtI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2kcAYMZzmZtdMvKYVSjtHSk6.png?f=user_large

Gelukkig kun je bij 95% van de Chinese D2C fabrikanten een ready to paint frame kiezen (dus gewoon carbon, zonder lak erop), of kun je hem laten lakken in kleur / logo's wat je zelf wilt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:23
Harmen schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:34:

Hier, nieuw en zelf kiezen welke body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Nog even over het verwijderen van trappers van een fiets. Tot nu toe had ik trappers waar een steeksleutel op ging en die kon ik dan gecontroleerd los tikken met een hamer. Zie een eerder posting van mij hierover: esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Nu heb ik andere trappers en daar zit alleen een imbus op kan er helemaal geen steeksleutel meer op. Met de imbus sleutel erin werkt de eerdere manier niet meer omdat die van achteren erin gestoken wordt en kan ik niet het balkje meer gebruiken als ondersteuning. Dit komt omdat de imbus aan de achterzijde van de trapas gestoken wordt en wordt de draairichting omgedraaid als je van de achterzijde kijkt.

Tja, de loopt de mogelijkheden door als van de crank eraf halen en dan in bankschroef. Ik dan de fiets maar eens ouderwets op de kop gezet. Imbus sleutel erin en de richting gecontroleerd waar die lost gaat.
Nu kwam lengte het balkje niet eens in de richting en ik heb nog een langere balk en gestapeld en dat paste toen precies. Na gecontroleerd hebben of het ook stabiel was en dat de crank ook goed op de gestapelde balkjes rustte eerst de imbus sleutel een test slag gegeven met de hamer. Alles bleef staan en imbus bleef op zijn plaats. De tweede klap is dan echte klap en de trapper was los en op dezelfde manier de andere kant ook gedaan. Een fluitje van cent zo maar je moet er maar opkomen.

De balk methode werkt dus ook bij imbus montage van de trapper maar dan omgekeerd en de fiets ook omgekeerd en een langere balk. De volgende keer maar meteen montage vet erop doen want zo blijft het wel een avontuur om de trappers de demonteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:34

McMiGHtY

- burp -

[...]

Ja dat kan wel maar zeker rond Petten zicht er veel los grind, gravel en zand op te paden. Dat is met 30mm op 4,5 bar wel te doen maar niet echt prettig.
Nog nooit last gehad daar...zelfs niet met 25mm bandjes.. #vaakbenjetebang

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 23-09 11:38
Momenteel heb ik een DT Swiss ERC 1400 35mm wielset, deze wielset wil ik gaan vervangen omdat ik niet kan wennen aan de 35mm looks en ik met 35mm geen aero voordelen kan behalen op hogere snelheden.

Tips? Ik denk dat ik zo rond de 50mm hoog genoeg vind, ik twijfel ook om ze gewoon te vervangen door de ERC 45mm variant.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:44
Strider schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:21:
Momenteel heb ik een DT Swiss ERC 1400 35mm wielset, deze wielset wil ik gaan vervangen omdat ik niet kan wennen aan de 35mm looks en ik met 35mm geen aero voordelen kan behalen op hogere snelheden.

Tips? Ik denk dat ik zo rond de 50mm hoog genoeg vind, ik twijfel ook om ze gewoon te vervangen door de ERC 45mm variant.
Over welke snelheden spreken we dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

Die 10mm van 35 naar 45 gaat ook geen wonderen verrichten :+

Wil je echt aero, dan 60+ of gewoon zo hoog mogelijk

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19

35mm is klimhoogte, 50mm is allround, 60mm+ is aero.

Vanaf 50 ziet het er vaak wel stuk cooler uit vind ik. Maar 60 is wel echt wat zijwindbevoeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Met snelheid denk ik dat je ook wedstrijden rijdt, zou dan onder die 65mm blijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
McMiGHtY schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:35:
[...]

Nog nooit last gehad daar...zelfs niet met 25mm bandjes.. #vaakbenjetebang
Het probleem van @Davidshadow13 is niet zozeer de 30mm bandjes maar de hoeveelheid bar wat erin zit.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:06
mhr-zip schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:16:
[...]

Zelfde banden, zelfde probleem.
Tyre monkey, geen probleem.

:henk
Door dit bericht ook maar is een tyremonkey aangeschaft _/-\o_

Na een 4000km vond ik dat m’n pzero race tlr wel genoeg schade hadden opgelopen. Maar zag nogal op om ze te vervangen omdat ik destijds 2 avonden aan het stoeien ben geweest om ze erop te krijgen…

Nu met de tyremonkey was ik zo klaar, je kan nu veel makkelijk kracht zitten.

Ben inmiddels 100% #teamtubeless in die 4000km maar 1x onderweg hoeven bij te pompen. Verder zijn er meerdere lekken gedicht zonder dat ik het door heb gehad. Ook heb ik nog geen pluggen nodig gehad.

Had trouwens weer geen plop met deze band op de bontrager aeolus pro 37 velgen icm dedicated lint. Maar ze zitten volgens mij weer prima en heb er nu 5 bar inzitten zonder sealant, dat ga ik er zo is in spuiten.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 10:51
Requiem19 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

Vanaf 50 ziet het er vaak wel stuk cooler uit vind ik. Maar 60 is wel echt wat zijwindbevoeliger.
Dat voel ik bij 35 al tov lage velgen. 50 vind ik mooi maar dan vlieg je helemaal weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Conti aero 111 proberen aan de voorkant. Bijna iedereen die deze probeert geeft aan minder last van instabiliteit te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
ElGreco schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:06:
[...]

Het probleem van @Davidshadow13 is niet zozeer de 30mm bandjes maar de hoeveelheid bar wat erin zit.
En ik vond 4,5 bar op 30mm voor niet tubeless al best laag😅. Maar duidelijk ik ga dan zeker proberen om ze tubeless te maken en dan kijken of dat beter gaat dan kan ik misschien ook de 40mm eis laten vallen.

Maar dan rest nog mijn vraag kan je iets als Green Divide rijden met 35/38mm of heb je dan echt 40mm nodig minimaal?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

Phydomir

Dennis

Vind het eigenlijk best wel mee vallen met m'n Supra RFC 50 Elite wielen. Vooral in het begin merk je het wel maar het went ook heel erg snel.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Requiem19 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:42:
[...]

Moet je helaas teleurstellen ;) mijn eerste Zwift ervaring. Een standaard (20 min max) ftp test gedaan en dat kwam op 232w uit, zo'n 3.6w/kg.

Eerste lessen.... Les1: vvolgende keer een ventilator aan! De knetters wat zat ik te zweten. Les 2: bidon met water erbij. Les 3: handdoek in de buurt!

Verder ook niet echt uitgerust eraan begonnen dus dat helpt ook niet, al wat moeie benen en moe algemeen.... Dus zit vast en zeker nog wel wat meer in, maar 4.5 zeker niet ;)

Ook nog heel moeilijk inschatten wat 20 minuten vol te houden is.

Maar leuke ervaring en heel benieuwd hoe het zich, en ik me, ga ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-09 13:45
Davidshadow13 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:47:
[...]Maar dan rest nog mijn vraag kan je iets als Green Divide rijden met 35/38mm of heb je dan echt 40mm nodig minimaal?
Vast wel, ligt meer aan het profiel van de band dan die paar mm denk ik. Daarnaast past Erwin Sikkens de route regelmatig aan nav feedback over bijv mul zand enzo.

Overigens kan je deze vraag beter in Het grote gravelbike topic (Deel 1) stellen :)

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20

sapphire

Die-hard pruts0r

crimby schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Dat voel ik bij 35 al tov lage velgen. 50 vind ik mooi maar dan vlieg je helemaal weg!
Overdrijven is ook een vak.

Ik heb afgelopen half jaar 2x tijdens LM in een afdaling met 50+ en flinke zijwind gehad dat het even spannend was maar verder valt het reuze mee.
Maarja ik vind 35mm al onder laag vallen O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
sapphire schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:34:
[...]

Maarja ik vind 35mm al onder laag vallen O-)
Overdrijven is ook een vak. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

crimby schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:37:
[...]

Overdrijven is ook een vak. 8)7
Veel minder en je houd i.i.g. met velgremmen weinig velg over boven de remrand. En in 8 jaar met 35mm velgen werkelijk nog nooit last gehad van zijwind, ja dat ik met fiets en al bijna de berm inging maar niet op de wielen qua instabiliteit ofzo. :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
35mm is vrij laag tegenwoordig :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@m0ridin
Check check en check.

Zelf in de winter begonnen met twee ventilators en de omgevingstemperatuur van 10 graden. Na 20 minuten shirt uit en in de blote bast verder. Nooit gedacht dat ik zoveel warmte kon produceren.

Een kleine handdoek is handig maar een zweetband ook, want je kunt niet altijd op tijd zijn daarmee als er een zweetdruppel wil ontsnappen vanuit de haarlijn. Ik heb een staande ventilator en een lage, die kan ik dan via de een afstandbediening die apart, aan of uit zetten met stopcontact schakelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:55

Ik heb de ERC 1100 45. Bevallen prima maar geen idee of dit nu heel veel beter is dan de 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:34

McMiGHtY

- burp -

crimby schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Ik rij met 55mm rond..bedoel je met wegvliegen dat je in de sloot zou moeten liggen?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:23

Secsytime

Automagisch

McMiGHtY schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:22:
[...]

Ik rij met 55mm rond..bedoel je met wegvliegen dat je in de sloot zou moeten liggen?
Is er een andere maat dan? Groter is voor TT kleiner is voor gravel toch? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
[...]

Nee zover niet maar ik heb met 36mm al af en toe last van vlagen dat ik niet snel naar 50 zal gaan. Al vind ik die wel mooier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Gewicht van de berijder heeft ook invloed op de windgevoeligheid.

Noem ik je nu dik _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
mhr-zip schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:54:
[...]

Gewicht van de berijder heeft ook invloed op de windgevoeligheid.

Noem ik je nu dik _O-
Juist licht toch? Veertjes vliegen weg, betonblokken niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Dat ligt aan je rijstijl niet je wielen :(:)

@crimby zou wel verklaren waarom ik er weinig last van heb, ben niet zo licht als sommige die ik hier af en toe hoor :X

*kuch*87kg*kuch*

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Ik rij 62mm diep en moet zeggen dat ik het ook allemaal wel mee vind vallen... Maar zoals gezegd, gewicht speelt ook een rol. Ik heb het idee dat mijn hogere gewicht als gevolg van mijn lengte in het voordeel van mijn gewicht is t.o.v. het zeil-gevoel van de lengte :+

En ik heb ook het idee dat het wiel zelf een grote invloed heeft.
Op Giant's goedkope PR2 wielen van 25mm ofzo in mijn TCR heb ik meer last van zijwind dan die 62mm Reynolds Strike in mijn Aeroad. Dat was een gigantische verbazing het eerste ritje op die Aeroad met windkracht 5 en windstoten 6/7 op de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Er is vandaag ook aardig wat wind na eerst op kop gehad te hebben en door goed plannen van de route die echt lang achter gehad. Zat dan lekker constant over de 40km/u, maar het blijft doseren. Ging even aardig over de max. hartslag dus dan preventief maar een paar tandjes minder geschakeld. Daarna kan het altijd weer wat zwaarder.

Ook nog een keer zittend even maximaal gegaan en voorheen was ik dan compleet buitenadem. In plaats daarvan nu, de ademen even inhouden en dan snel uitademen en weer in en vasthouden. Geeft een goed gevoel dat ik nu zonder problemen vol kan gaan daarna zonder de prijs ervoor te betalen.

Het laatste stukje de wind schuin van voren en dan heb ik liever nog dat die recht op kop zit. Nu maak je kleine zwiepers als er een windvlaag is je moet contant op jouw hoede zijn en breekt dan het tempo wat er nog inzat.

Veel andere wielerrenners waren ook op pad en paar gravelbikers dus wind weerhield die niet om te gaan fietsen. De zon schijnt en het is droog en dat nodigt dan echt uit om de benen te bewegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:39
esphome schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:30:
Ging even aardig over de max. hartslag
Je bedoelt vast iets anders dan je schrijft.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@StevenK
De berekening:

Maximale hartslag (volgens Edwards): 172 slagen/minuut
Maximale hartslag voor getrainde sporters (volgens Spanaus): 166 slagen/minuut

Optimale trainingsshartslag: 125 tot148 slagen/minuut

De trainingshartslag klopt precies voor mij! Ik kom traag op gang en na een uur fietsen krijg ik er 10 slagen bij en kan dan rond de 145 volhouden. Rust hartslag is onder de 55 bij mij.

Bron: https://www.bergfreunde.nl/maximale-hartslag-calculator/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
esphome schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:17:
@StevenK
De berekening:

De trainingshartslag klopt precies voor mij! Ik kom traag op gang en na een uur fietsen krijg ik er 10 slagen bij en kan dan rond de 145 volhouden. Rust hartslag is onder de 55 bij mij.

Volgens mij bedoelde @StevenK het taalkundig :+

Als je over jouw "max hartslag" bent gegaan, dan is dat dus niet jouw max hartslag

:+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:33

Roozzz

Plus ultra

esphome schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:17:
@StevenK
De berekening:

Uit je eigen bron:
De vastgestelde waarden zijn gemiddelde waarden. Afhankelijk van je conditie, aanleg, staat van training en externe factoren, kunnen deze variëren met 10 of meer slagen meer of minder!
Je maxhr is je max, niet een geschat getalletje op basis van populatie gemiddelden. Testen dus.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Roozzz Die is dan voor mij exact 163 p/m, die waarde komt voort als maximaal uit een aantal verschillende ritten dit jaar als hoogste waarde. De APP van de fietscomputer houdt dat allemaal bij en ook waar dat precies was op de route. Wat een luxe.

Op de hometrainer kwam ik niet hoger dan 152 p/m. Ik was dan ook daarna compleet buiten adem en moest dan ook direct stoppen met het fietsen daarop voor die dag. Daarom heb ik dan speciaal aandacht besteed aan de ademhaling omdat het zo niet ging. Daar heb ik nu het profijt van.

Dat was dan afgelopen winter en sinds medio mei heb ik een fietscomputer die de hartslag kon meten en bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
Oei ik had 156 bpm gemiddeld vandaag :+
Weinig gefietst de laatste weken dus ben 'uitgerust' dus hogere hartslag.
Of gewoon niet in vorm, dat kan ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:40
CedricD schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:54:
Ik 159 gemiddeld over 127,13 km en 5,5 uur trappen, terwijl een stuk mijn hartslag ook nog eens veel te laag werd gemeten 79 bpm gemiddeld over iets van 2 kilometer. Gebeurt wel vaker nadat ik een pauze neem. Heb geen sportkeuring gedaan oid, dus geen idee wat dit betekent voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Tja, leeftijd speelt een belangrijke factor. Als ik nu 30 jaar oud zou zijn dan had ik er zo 12 slagen per minuut er gratis bij gekregen en zou die 159 van jou nog in het trainingshartslag bereik zijn.

Maximale hartslag (volgens Edwards): 188 slagen/minuut
Maximale hartslag voor getrainde sporters (volgens Spanaus): 196 slagen/minuut
Optimale trainingsshartslag: 135 tot162 slagen/minuut

Het is natuurlijk niet leuk als er vandaag tegen de wind in een andere wielrenner met meer dan 5 km/u voorbij zoeft omdat die een hogere hartslag kan aanhouden. Ik kan dan wel snel in windschaduw gaan rijden maar dat ga ik ook niet lang volhouden. Ben gewoon nog blij wat ik wel kan.

Nog naar de gemiddelde hartslag gekeken van de afgelopen 10 ritten in de APP en die zit dan tussen de 135 en 140 en het maakt niet de rit kort of lang is.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:05
Al die zogenaamde formules en modellen zeggen helemaal niks, behalve wat de mediaan is van een hele grote groep mensen.
Als je hartslag zones en omslagpunt wil weten moet een test doen, en ook niet de door garmin gegokte waarden gebruiken.
Zo’n test kan bij bv bij een sportarts.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:51
Het gestaar naar gemiddelde snelheid was al kansloos, maar met eenwedstrijdje gemiddelde hartslag hebben we wel weer de overtreffende trap gevonden.

En voor de liefhebbers van een echt hoge hartslag: wacht tot het buiten 30 graden is. Drink dan een tray Red Bull, trek daarna een ouderwets regenpak aan en doe dan eens een rondje volle bak.

[ Voor 18% gewijzigd door Gebanned op 04-08-2025 07:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
Hartslag is gewoon heel persoonlijk. 156 bpm gemiddeld is voor mij een Z2 ritje. Max HR is 195 hier. Maar in rust bijvoorbeeld ook zo 20 slagen hoger dan wat hier genoemd wordt dus vergelijken is gewoon echt onzinnig 😅.

Het is niet voor niets dat die hartslagzone berekening vragen om zowel rust als max HR en dan nog zijn die niet bijster accuraat 😊

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ArnoutV schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 00:21:
Als je hartslag zones en omslagpunt wil weten moet een test doen, en ook niet de door garmin gegokte waarden gebruiken.
Zo’n test kan bij bv bij een sportarts.
Je moet niks, ook zonder zo’n test kun je dat zelf bepalen hoor. Kost alleen wat moeite/tijd.

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Zonder context zegt het al helemaal weinig. Daarom gebruik ik het alleen maar als een soort verificatie van wat ik doen. Dan kan je soms je training er nog op aanpassen. Meestal als hij veel afwijkt van wat ik verwacht is het omdat ik niet genoeg rust heb gepakt.

Daarnaast is het gewoon te afhankelijk van omstandigheden. Zaterdag ivm het weer lange duurtraining op Zwift en daarbij was m'n gemiddelde hartslag ruim 10 slagen hoger dan een zelfde rit buiten (gisteren).

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Davidshadow13 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:07:
[...]

Hartslag is gewoon heel persoonlijk. 156 bpm gemiddeld is voor mij een Z2 ritje. Max HR is 195 hier. Maar in rust bijvoorbeeld ook zo 20 slagen hoger dan wat hier genoemd wordt dus vergelijken is gewoon echt onzinnig 😅.

Het is niet voor niets dat die hartslagzone berekening vragen om zowel rust als max HR en dan nog zijn die niet bijster accuraat 😊
Wel vrij hoog percentage van je max HR voor een Z2 ritje.

Een standaardprofiel zou met een max hr van 195 eerder een Z2 hebben tot ong 145bpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Phydomir schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:25:
Zonder context zegt het al helemaal weinig. Daarom gebruik ik het alleen maar als een soort verificatie van wat ik doen. Dan kan je soms je training er nog op aanpassen. Meestal als hij veel afwijkt van wat ik verwacht is het omdat ik niet genoeg rust heb gepakt.

Daarnaast is het gewoon te afhankelijk van omstandigheden. Zaterdag ivm het weer lange duurtraining op Zwift en daarbij was m'n gemiddelde hartslag ruim 10 slagen hoger dan een zelfde rit buiten (gisteren).
Nouja die omstandigheden zijn je context toch?

10bpm meer zegt dus niks zoals je zelf zegt want voor het zelfde geld had je 12 koppen koffie op voor je training en gisteren 10 uur geslapen voor je rit en windkracht 6 mee :+

Mooiste is HR + power, zelf geen powermeter maar in de sportschool wel en dan is het handig met gerichte trainingen :)

Hier overigens voornamelijk lui, geen zin en als ik fiets ook vooral rustig aan. Weinig motivatie :(
Enige op de agenda is een 100km tochtje in september maarja dat is weinig uitdagend jammergenoeg.
Hebben vrienden me overgehaald om weer te gaan fietsen, stoppen ze zelf bijna helemaal met trainen:(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

sapphire schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:37:
[...]

Nouja die omstandigheden zijn je context toch?
(
Ja en nee. Want hoeveel wind er staat heeft vrijwel geen effect op m'n hartslag. Dat je met X hartslag thuis komt kan prima zijn. Maar zou ook veel te hoog kunnen zijn voor het soort rit dat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Requiem19 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:34:
[...]

Wel vrij hoog percentage van je max HR voor een Z2 ritje.

Een standaardprofiel zou met een max hr van 195 eerder een Z2 hebben tot ong 145bpm.
Het zit aan de bovenkant inderdaad zie ik. Maar op basis van de zone berekening van mijn Hammerhead is mijn Z2 van 143 tot 156 bpm, bij max HR van 195 en resting HR van 94.

Die 156 is dan weer niet wetenschappelijk bepaald want op basis van ademhalingstestjes zou mijn LT2 zelfs iets hoger liggen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Davidshadow13 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:50:
[...]

Het zit aan de bovenkant inderdaad zie ik. Maar op basis van de zone berekening van mijn Hammerhead is mijn Z2 van 143 tot 156 bpm, bij max HR van 195 en resting HR van 94.

Die 156 is dan weer niet wetenschappelijk bepaald want op basis van ademhalingstestjes zou mijn LT2 zelfs iets hoger liggen.
LT2 is je Z4.

LT1 is waar je Z2 ong eindigt.
Pagina: 1 ... 668 ... 685 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).