Gelukkig staat de ambulance 30 meter na de start van de rit al klaar om je reanimeren en te koelen.Gebanned schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:01:
Het gestaar naar gemiddelde snelheid was al kansloos, maar met eenwedstrijdje gemiddelde hartslag hebben we wel weer de overtreffende trap gevonden.
En voor de liefhebbers van een echt hoge hartslag: wacht tot het buiten 30 graden is. Drink dan een tray Red Bull, trek daarna een ouderwets regenpak aan en doe dan eens een rondje volle bak.
Leuk een hartslag discussie
Ben er met 3 vrienden al achter dat het absoluut onzinnig is er naar te kijken...
P1 rust 50/55, avg 170, max 195
P2 rust 60, avg 145, max 151
P3 rust 60, avg 160, max 195
Allemaal rond de 90kg en 1,90
Ben er met 3 vrienden al achter dat het absoluut onzinnig is er naar te kijken...
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
*vergelijken. Op individueel niveau kan je toch goed je trainingen vergelijken, verschillende hartslagen op verschillende tempo's over tijd etc.raymondw schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:20:
Leuk een hartslag discussie![]()
Even een update:schumi1986 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:14:
[...]
Ben benieuwd naar de reactie van Canyon op mijn retour vraag. Hoop ergens dat Canyon zal zeggen hier heb je een nieuwe set wielen, dat scheelt hun namelijk heel wat werk.
Maar goed, heel veel eigenaren die (terecht) een retour aanvragen als ik dit mag geloven
[Afbeelding]
Retour aangevraagd en aangegeven dat dit komt doordat beide wielen vervangen moeten worden, in de hoop dat Canyon met een optie tot wisselen van de wielen zou komen zodat ik snel weer zou kunnen fietsen. Dat was helaas niet het geval maar kon wel mijn fiets retour sturen ondanks dat ik net buiten de 30 dagen zat.
Afgelopen donderdag de fiets terug gestuurd en vandaag al bericht dat de fiets ontvangen is en ik mijn geld terug krijg. Het retour proces is dus prima te noemen.
Heb vandaag dan ook maar weer een nieuwe Canyon besteld met SRAM Force en een paar mooie ZIPP 404 wielen.
Aparte man die P2, istie heul oud en heeft hij een matig conditie? 6 slagen verschil tussen avg en max is wel heel bijzonderraymondw schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:20:
Leuk een hartslag discussie![]()
Nu we snelheid en hartslag gehad hebben, wat voor cadans fietsen jullie?
Ik zou wel hoger willen fietsen dan ik nu doe eigenlijk...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L4UFUZ3IXSVmdAxLZYZD7kGJ.jpg?f=user_large)
(fyi: solo)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L4UFUZ3IXSVmdAxLZYZD7kGJ.jpg?f=user_large)
Gewoon consistente effort trappen, geen flinke aanzetmomentjes of versnellingenFrenz64 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:21:
[...]
Aparte man die P2, istie heul oud en heeft hij een matig conditie? 6 slagen verschil tussen avg en max is wel heel bijzonder
Zijn er mensen met een hartslag armband (icm een wahoo of garmin)? Mijn borstband is aan vervanging toe en bij mij werkt dat sowieso niet top. Ik zou een armband wel eens willen proberen, wellicht heeft iemand iets aan te raden.
Ik had zelf gisteren bij 80 km, zone 2 draaien een gemiddelde van 87 rpm. Dat is voor mij wel vrij gemiddeld. Moet ook zeggen dat ik veel schakel door Di2.henri86 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:46:
[Afbeelding]
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Ik fiets met een cadans tussen de 80-95 gemiddeld. En dan piek 110.henri86 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:46:
[Afbeelding]
Ah goed onderwerp, ik heb meestal een gemiddelde cadans van zo ergens tussen de 80 en 90 op de racert, MTB meestal wat lager. Ik gooi mijn ketting voor bij de 1e zucht tegenwind voor vaak al op het midden, ik rij nog 3x10. Vind het makkelijker om dan toch nog lekker tempo te rijdenhenri86 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:46:
[Afbeelding]
Ik heb net een Garmin Index Sleep gekocht, volgens dcrainmaker kan je die ook overdag dragen, maar ik ga dat niet proberen.J-M-T schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:55:
Zijn er mensen met een hartslag armband (icm een wahoo of garmin)? Mijn borstband is aan vervanging toe en bij mij werkt dat sowieso niet top. Ik zou een armband wel eens willen proberen, wellicht heeft iemand iets aan te raden.
Hier zat ik gisteren gemiddeld op 96 met de piek op 112.
Zo te zien zit ik vrij hoog.
Met hardlopen is een hoge cadans beter aangezien de “klappen” dan minder hard zijn.
Maar heeft een hoog cadans voor fietsen ook nog voordelen?
Met hardlopen is een hoge cadans beter aangezien de “klappen” dan minder hard zijn.
Ik heb begrepen dat een hogere cadans beter is voor je knieën en ik merk zelf dat als de vermoeidheid toeneemt een hogere cadans beter vol te houden is.
Maar een hogere cadans geeft je ook een hogere hartslag.....
Je belast meer je long-zuurstof systeem (je aerobe systeem) en (iets) minder je anaerobe systeem (je spierkracht).Tinusvolkel schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:09:
Hier zat ik gisteren gemiddeld op 96 met de piek op 112.
Dit is uitermate goed te zien als je low cadence training doet. Doe bijv 5m FTP met een cadans van 60. Wedden dat je bpm stuk lager (5-15bpm) ligt dan normaal?
Fijn voor je hart en longen, maar helaas zijn dat niet de zwakste spelers in de keten ;-).
Je lichaam vind vanzelf de cadans die goed voelt. Dus vooral niet al te veel over nadenken. Echter, zo rond de 60 gemiddeld zoals @henri86, is wel aan de lage kant en de meeste zijn het er wel over eens dat 60 een stuk inefficiënter is dan bijvoorbeeld 90. Wat dus wil zeggen dat, ondanks dat de power waardes hetzelfde kunnen zijn, rond de 90 rpm makkelijker aan zal voelen en langer is vol te houden dan 60.
Zelf let ik er niet echt op en dat resulteert dat ik in m'n duur zone zo rond de 85 zit. Maar vandaag deed ik bijvoorbeeld 3 setjes van 20 minuten threshold en dan ga ik vanzelf rond de 93 rijden. Ik weet ook dat als richting vo2max werk ga ik zelfs nog iets hoger zit.
Zelf let ik er niet echt op en dat resulteert dat ik in m'n duur zone zo rond de 85 zit. Maar vandaag deed ik bijvoorbeeld 3 setjes van 20 minuten threshold en dan ga ik vanzelf rond de 93 rijden. Ik weet ook dat als richting vo2max werk ga ik zelfs nog iets hoger zit.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Toevallig net zitten kijken naar mijn cadans van vanmiddag; gemiddeld 79 wat laag is voor mij. Maarja 38km tegenwind waarvan een deel keihard harken was helpt daar niet bij.
Voor de kenners van Kijkduin naar Hoek van Holland, de tandjes het eerste deel dat je het fietspad op het duin rijd…. Volle bak in de wind met wind vanaf zee, wat was dat afzien. En dan dat stuk na Ter Heide tot die camping, ook vrij open dus ik ok altijd afzien.
Maargoed daarna kon ik laagvliegend naar huis
Voor de kenners van Kijkduin naar Hoek van Holland, de tandjes het eerste deel dat je het fietspad op het duin rijd…. Volle bak in de wind met wind vanaf zee, wat was dat afzien. En dan dat stuk na Ter Heide tot die camping, ook vrij open dus ik ok altijd afzien.
Dat was de persoon die de discussie aanzwengelde, tig keer HR batterij vervangen en we hebben zelfs een keer de meter gewisseld voor een rit.Frenz64 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:21:
[...]
Aparte man die P2, istie heul oud en heeft hij een matig conditie? 6 slagen verschil tussen avg en max is wel heel bijzonder
Hij komt uit een familie van fietsers en zijn broer doet 180Mile wedstrijden, die heeft dezelfde HR verhouding.
Mijn vriend zijn conditie is niet geweldig, maar goed genoeg om El Teide te fietsen
In zijn familie is lage hartslag een feit en in die van mij juist een hoge hartslag.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Dan kun je toch terug schakelen naar een versnelling die je wel met een lekkere cadans rond kunt draaien? Lekker een zero houding aanhouden, scheelt een hoop gehark..sapphire schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:43:
Toevallig net zitten kijken naar mijn cadans van vanmiddag; gemiddeld 79 wat laag is voor mij. Maarja 38km tegenwind waarvan een deel keihard harken was helpt daar niet bij.
[...]
Of zijn er regels waarvan ik geen weet heb, die dat verbieden in duinrijke gebieden?
Een paar dagen geleden dus helemaal voorover gebogen tegen de wind in en de neus zo'n 15cm van het stuur. Helaas moet je steeds die houding opgeven om te kijken of de volgende 30 to 50 meter er geen obstakels of slecht wegdek is. Het rijd gewoon niet fijn, omdat je steeds toch verrast kunt worden.
Ik heb al een keer getest met een onbreekbaar spiegeltje op het stuur, maar die was te klein en ook nog eens bol en zo zag ik voetgangers of fietser pas in de laatste vijf meter. Omdat je naar voren kijkt is het niet spiegel verkeerd, wat natuurlijk wel fijn is.
Wie weet of er een werkende oplossing bestaat zodat je wel met vertrouwen zo kunt fietsen?
Ik heb al een keer getest met een onbreekbaar spiegeltje op het stuur, maar die was te klein en ook nog eens bol en zo zag ik voetgangers of fietser pas in de laatste vijf meter. Omdat je naar voren kijkt is het niet spiegel verkeerd, wat natuurlijk wel fijn is.
Wie weet of er een werkende oplossing bestaat zodat je wel met vertrouwen zo kunt fietsen?
Als je zo wilt fietsen, ga dan op een wielerbaan rijden. Er zijn meer weggebruikers waar je rekening mee moet houden.
Mijn 2 centen
Mijn 2 centen
Do { Ping } while ( LOL )
Bijzonder dit. Je zou zeggen dat een postorderbedrijf als Canyon dit efficiënter zou oplossen.schumi1986 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:59:
[...]
Even een update:
Retour aangevraagd en aangegeven dat dit komt doordat beide wielen vervangen moeten worden, in de hoop dat Canyon met een optie tot wisselen van de wielen zou komen zodat ik snel weer zou kunnen fietsen. Dat was helaas niet het geval maar kon wel mijn fiets retour sturen ondanks dat ik net buiten de 30 dagen zat.
Afgelopen donderdag de fiets terug gestuurd en vandaag al bericht dat de fiets ontvangen is en ik mijn geld terug krijg. Het retour proces is dus prima te noemen.
Heb vandaag dan ook maar weer een nieuwe Canyon besteld met SRAM Force en een paar mooie ZIPP 404 wielen.
Met die wind mee terug had je kunnen werken aan je cadansgemiddeldesapphire schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:43:
Voordat ik een tweedehands H10 kocht van Polar heb ik deze gebruikt https://www.polar.com/nl/...sories/polar-verity-senseJ-M-T schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:55:
Werkt wel prima en zat lekker, ik wilde toch iets meer nauwkeurigheid en daarom overgestapt naar een H10.
[ Voor 4% gewijzigd door MrGab op 05-08-2025 06:44 . Reden: juiste link toegevoegd ]
Dit is toch super efficient? Niet afwijken van de normale gang van zaken, standaard retour opdracht met terugbetaling, precies volgens hun normale proces.La1974 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:58:
[...]
Bijzonder dit. Je zou zeggen dat een postorderbedrijf als Canyon dit efficiënter zou oplossen.
Als je gaat afwijken van dit proces kan het sneller mis gaan bij postorderbedrijven en kost het hun waarschijnlijk meer geld.
Ja je moet harken in de duinen, goed voor de grondguapper schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:13:
[...]
Dan kun je toch terug schakelen naar een versnelling die je wel met een lekkere cadans rond kunt draaien? Lekker een zero houding aanhouden, scheelt een hoop gehark..![]()
Of zijn er regels waarvan ik geen weet heb, die dat verbieden in duinrijke gebieden?
Nee normaal gesproken zou alles onder de 80 al een drama zijn voor mij maar gezien de klimtrainingen van afgelopen winter op 65rpm ging dit me best goed af.
Kon hierdoor mooi meer op benen leggen ipv hart-long systeem en zo mijn HR op omslagpunt houden ipv ver in het rood.
Dus was een bewuste keuze hoor, afzien zou het sowieso al zijn
Die armband die @MrGab linkt heeft een opvolger, de Polar Verity Sense. Verschil is dat de nieuwe oplaadbaar is, ik heb 'm, prima HR meter. Net zo nauwkeurig als een borstmeter, verschil is dat hij iets vertraagd de interval weergeeft (verschil toename meting op het hart vs iets later in je arm)J-M-T schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:55:
Zoiets als dit? Mooi hoorschumi1986 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:59:
[...]
Even een update:

BlaBlaBla
Ik weet het niet hoor.GWBoes schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:56:
[...]
Dit is toch super efficient? Niet afwijken van de normale gang van zaken, standaard retour opdracht met terugbetaling, precies volgens hun normale proces.
Als je gaat afwijken van dit proces kan het sneller mis gaan bij postorderbedrijven en kost het hun waarschijnlijk meer geld.
De ingenomen fiets weer klaar moeten maken door de outlet.
Ze zouden toch geleerd moeten hebben van het debacle met de sturen een paar jaar geleden.
Je hebt toch een proces voor terugroepacties.
Ja, mijn vriendin is er fan van, ik heb hem zelf gebruikt en vind het niet m'n ding.J-M-T schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:55:
Qua techniek zijn het mooie oplossingen.
Nauwkeurig hangt af van de gekozen HW, wij hebben destijds gekozen voor de duurdere van Coospo.
Net als met horloges is de effectiviteit afhankelijk van de gekozen sensoren, daar zit nog wel wat variatie in.
Mijn Coros Vertix 2 had nogal wat variatie in de hartslag, maar de nieuwere 2S komt goed overeen met een HR band.
Tegenwoordig broadcast ik de HR van mijn Coros horloge als de batterij van de borst band leeg is en gebruik ik die op de Wahoo.
Hier de cadans tijdens mijn solo-ritjes eigenlijk altijd rond de 90. Wanneer ik met mijn vrouw en/of dochter fiets en het voor mij licht is (Z1) moet ik er actief op letten om niet onder de 80 te komen. Ben op 1 of andere manier de druk op de benen nodig.
Op vakantie samen met mijn vrouw de Menador opgefietst, daar was de cadans wat lager, stukken met een cadans van 50.
Op vakantie samen met mijn vrouw de Menador opgefietst, daar was de cadans wat lager, stukken met een cadans van 50.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Verschil is denk ik optisch of via de band?MrGab schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 06:43:
[...]
Voordat ik een tweedehands H10 kocht van Polar heb ik deze gebruikt https://www.polar.com/nl/...sories/polar-verity-sense
Werkt wel prima en zat lekker, ik wilde toch iets meer nauwkeurigheid en daarom overgestapt naar een H10.
Ik zal hier ook eens naar kijken. Misschien heeft DC ook nog wel een review trouwens.raymondw schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:24:
[...]
Ja, mijn vriendin is er fan van, ik heb hem zelf gebruikt en vind het niet m'n ding.
Qua techniek zijn het mooie oplossingen.
Nauwkeurig hangt af van de gekozen HW, wij hebben destijds gekozen voor de duurdere van Coospo.
Net als met horloges is de effectiviteit afhankelijk van de gekozen sensoren, daar zit nog wel wat variatie in.
Mijn Coros Vertix 2 had nogal wat variatie in de hartslag, maar de nieuwere 2S komt goed overeen met een HR band.
Tegenwoordig broadcast ik de HR van mijn Coros horloge als de batterij van de borst band leeg is en gebruik ik die op de Wahoo.
Ik heb een Wahoo Elemt Rival horloge en die stuurt de hartslag door aan mijn Wahoo Elemnt Roam. Werkt top.J-M-T schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:55:
En voor welke wedstrijd moet je zoveel risico nemen om je gemiddelde snelheid 1 of 2 km per uur hoger te houden? Of mag er op strava geen rit onder de 30 staan?esphome schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:12:
Een paar dagen geleden dus helemaal voorover gebogen tegen de wind in en de neus zo'n 15cm van het stuur. Helaas moet je steeds die houding opgeven om te kijken of de volgende 30 to 50 meter er geen obstakels of slecht wegdek is. Het rijd gewoon niet fijn, omdat je steeds toch verrast kunt worden.
M.a.w. zorg dat je op de openbare weg normaal voor je uit kan kijken.
Normaal gesproken werkt een borstband beter/betrouwbaarder en reageert ook sneller op wisselingen.J-M-T schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:55:
Optische sensoren worden uiteraard ook steeds beter, maar mijn fenix 6 is absoluut slechter dan mijn garmin of polar borstband.
Als je toch voor optisch/arm kiest, zoek dan de meest moderne. Ik heb zelf geen ervaring met de nieuwere optische sensoren
Geen enkele maar ik snap @esphome wel. vanaf windkracht 4/5 vol tegen is gewoon echt geen pretje als je dat solo rijd. Soms heb ik dan echt het idee dat je echt stilstaat (ookal rijd je nog 21/22 km/h maar goed). Je helemaal plat zetten maakt dan gewoon enorm veel verschil. Enige tip die ik kan geven probeer zo overzichtelijk mogelijke route te kiezen met weinig verkeer dan hoef je minder vaak uit de houding te komenPrulleman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:23:
[...]
En voor welke wedstrijd moet je zoveel risico nemen om je gemiddelde snelheid 1 of 2 km per uur hoger te houden? Of mag er op strava geen rit onder de 30 staan?
HD4Life @ Full-HD
Sja.. koop lekker een powermeter ipv een spiegel. Kan je mooi op strava laten zien dat je met 300 watt tegen de wind hebt gefietstDavidshadow13 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:35:
[...]
Geen enkele maar ik snap @esphome wel. vanaf windkracht 4/5 vol tegen is gewoon echt geen pretje als je dat solo rijd. Soms heb ik dan echt het idee dat je echt stilstaat (ookal rijd je nog 21/22 km/h maar goed). Je helemaal plat zetten maakt dan gewoon enorm veel verschil. Enige tip die ik kan geven probeer zo overzichtelijk mogelijke route te kiezen met weinig verkeer dan hoef je minder vaak uit de houding te komen
Maar ook met je neus op het stuur kun je toch gewoon vooruit kijken? Het zicht zou in een aero houding het probleem niet moeten zijn. Meer de beperkte controle over je fiets. Op overzichtelijke doorgaande weg niet zo'n probleem. In de stad niet zo handig.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Binnenkort ben ik een aantal dagen op vakantie in Luxemburg in de omgeving van Wiltz. Natuurlijk gaat de fiets mee, maar ben even benieuwd of er hier nog leuke routes beschikbaar zijn en of er klimmetjes zijn die we zeker moeten doen
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel dit niet zozeer passief-agressief, maar waarom maak je je druk wat een ander doet?Prulleman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:38:
[...]
Sja.. koop lekker een powermeter ipv een spiegel. Kan je mooi op strava laten zien dat je met 300 watt tegen de wind hebt gefietst
You do you - toch ? Ongetwijfeld zijn er zaken die jij in het dagelijks leven doet en kiest die hij nooit zou doen. Dan kun je ook accepteren dat een ander dat doet, toch ?
Of ga je elke triathleet, tijdrijder etc aanspreken dat het niet conform jouw stijl is ?
Heeft er iemand tips voor de beste prijs/kwaliteit shirts? Ik heb bij Futurum een merino wollen shirt gekocht wat erg fijn is en schijnbaar in de warmte ook goed koelt, maar ik vraag mij af of het qua verhouding van prijs/kwaliteit nou de beste is? Mocht iemand een gouden tip hebben voor een simpel shirt dan hoor ik het graag :-)
--
Het mooie is dat @esphome in zijn post ook juist erkent dat het te gevaarlijk is en op zoek is naar een oplossing.joker1977 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:01:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel dit niet zozeer passief-agressief, maar waarom maak je je druk wat een ander doet?
You do you - toch ? Ongetwijfeld zijn er zaken die jij in het dagelijks leven doet en kiest die hij nooit zou doen. Dan kun je ook accepteren dat een ander dat doet, toch ?
Of ga je elke triathleet, tijdrijder etc aanspreken dat het niet conform jouw stijl is ?
Tip van mijn kant: triathlon/tt/aero stuurtje. Met je gewicht op je ellebogen is het een stuk eenvoudiger om in de houding te zitten. Daarmee kan ik voldoende aero zitten en continu vooruit kijken.
Als het je om prijs-kwaliteit gaat: Aliexpress-TNT- schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:05:
Heeft er iemand tips voor de beste prijs/kwaliteit shirts? Ik heb bij Futurum een merino wollen shirt gekocht wat erg fijn is en schijnbaar in de warmte ook goed koelt, maar ik vraag mij af of het qua verhouding van prijs/kwaliteit nou de beste is? Mocht iemand een gouden tip hebben voor een simpel shirt dan hoor ik het graag :-)
Lameda, INbike, YKYW (broeken) zijn goed.
Darevie, Spexcel schijnen ook goed te zijn.
Voor de broeken kopen deze merken vaak ook de chamois in bij bijv. Elastic Interface.
[ Voor 28% gewijzigd door EkkeHH op 05-08-2025 15:24 ]
Niet direct zelf een antwoord maar ik zou hier eens kijken / je vraag stellen:-TNT- schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:05:
sapphire in "Het grote fietskleding topic"
Oei dat topic had ik nog helemaal niet gezien, excuus. Dank voor de tips!Phydomir schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:32:
[...]
Niet direct zelf een antwoord maar ik zou hier eens kijken / je vraag stellen:
sapphire in "Het grote fietskleding topic"
--
Mijn traptempo ligt in (solo) trainingen altijd boven de 90, meestal 95-97 RPM. Het maximum ligt meestal rond de 120. Ik vind een hoog traptempo fijn, maar ik merk ook dat bij nog hogere traptempo's de hartslag ook omhoog gaat. Het is dus maar net wat je prettig vindt en waar je "sweet spot" zit.
In wedstrijden ligt het gemiddelde traptempo weer een stuk lager, meestal rond de 80. Maar dat is niet zo gek want in een wedstrijd houd je veel vaker je benen stil, en je hebt meer bochten. Het maximum kan in wedstrijden zomaar 130 RPM zijn, soms moet je eerst even snel reageren voordat je weer kunt schakelen.
In wedstrijden ligt het gemiddelde traptempo weer een stuk lager, meestal rond de 80. Maar dat is niet zo gek want in een wedstrijd houd je veel vaker je benen stil, en je hebt meer bochten. Het maximum kan in wedstrijden zomaar 130 RPM zijn, soms moet je eerst even snel reageren voordat je weer kunt schakelen.
Ik heb ook jaren triathlons gedaan en ook op een triathlon fiets gefietst, maar dat heeft niks te maken met het rekening houden met anderen.joker1977 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:01:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel dit niet zozeer passief-agressief, maar waarom maak je je druk wat een ander doet?
Als een route te druk is om te gaan liggen stoempen terwijl je alleen naar de grond onder je voorwiel kijkt ben je alleen met jezelf bezig.
Dat geldt dus zeker binnen de bebouwde kom.
En de opmerking over wattage vind ik juist terecht, wat doet je actuele snelheid ertoe als je (voor jou doen) een mooi wattage kan trappen, ben je misschien een paar minuten later thuis omdat je niet de blinde focus hebt op snelheid.
/my 2c
Deze plannen worden langzaam een klein beetje concreter.. Tijdens de vakantie genoeg tijd om na te denken / te dromen, en in ieder geval het besluit genomen wat minder te gaan werken (ben zelfstandige dus dat is niet moeilijk) en die tijd te gaan besteden aan duursporten, met name fietsen.sebasd schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:30:
[...]
Oh wat gaaf. Die staat ook op mijn bucket list. Zeker niet dit jaar, maar ik hoop in 2025 wel wat 200km ritten te rijden, en dan heel, heel, heel misschien deze in 2026 te doen, al denk ik eerder aan 2027 en dan volgend jaar eerst een rondje IJsselmeer (of misschien de Vätternrundan), om eens te kijken hoe ik rondjes van 200+ verteer, dat heb ik nog nooit gedaan (dus ik denk dat ik het wel kan)
Ga in ieder geval 1-2 centuries zelf rijden nog dit jaar, hopelijk ook een BRM200 en dan in 2026 serieus duurtrainen (en weer beginnen met hardlopen voor de afwisseling).
Daarnaast zoek ik nog een leuke toertocht rond de 150-180km in Nederland in oktober of november. Heeft iemand een leuke tip?
Cycloworld biedt uitkomst op dit soort vragen.sebasd schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:30:
[...]
Deze plannen worden langzaam een klein beetje concreter.. Tijdens de vakantie genoeg tijd om na te denken / te dromen, en in ieder geval het besluit genomen wat minder te gaan werken (ben zelfstandige dus dat is niet moeilijk) en die tijd te gaan besteden aan duursporten, met name fietsen.
Ga in ieder geval 1-2 centuries zelf rijden nog dit jaar, hopelijk ook een BRM200 en dan in 2026 serieus duurtrainen (en weer beginnen met hardlopen voor de afwisseling).
Daarnaast zoek ik nog een leuke toertocht rond de 150-180km in Nederland in oktober of november. Heeft iemand een leuke tip?
Meewindkoers in Amersfoort op 5 oktobert is leuk hoor ik vaak. Dus die zou je kunnen overwegen, eventueel met voor- en/of nalussen!
Of toch een BRM200 zoals je zelf al noemt!
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Dank je, die Meewindkoers kende ik nog niet. Ik zie alleen dat ik grote delen van die route al vaak genoeg heb gefietst, ik woon in Amersfoort.Stufferdt schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:33:
[...]
Cycloworld biedt uitkomst op dit soort vragen.
Meewindkoers in Amersfoort op 5 oktobert is leuk hoor ik vaak. Dus die zou je kunnen overwegen, eventueel met voor- en/of nalussen!
Of toch een BRM200 zoals je zelf al noemt!
Dan zal het denk ik gewoon zelf fietsen worden (ik heb nog wel een paar rondjes rond de 160 op afstandmeten.nl staan die ik nog kan afvinken) en als het trainen goed gaat een BRM.
Strava....dat is toch zo'n social media ding, waar je veel vrienden kunt hebben zonder ze ooit ontmoet te hebben!? Ook nog eens hoog verslavend als je dan geen commentaren krijgt, dan komt er immers geen dopamine vrij.Prulleman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:23:
[...]
En voor welke wedstrijd moet je zoveel risico nemen om je gemiddelde snelheid 1 of 2 km per uur hoger te houden? Of mag er op strava geen rit onder de 30 staan?
Dan welke wedstrijd, heb ik een wedstrijd genoemd!
Ik ben een tijdje geleden opgelicht door deze advertentie. Exact dezelfde advertentie als toen, maar nu is het een andere gebruiker. Bij deze een waarschuwing, trap er niet in.
Favero Assioma Duo powermeter pedalen
€ 300,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
EDIT: Advertentie is inmiddels verwijderd door Marktplaats
Favero Assioma Duo powermeter pedalen
€ 300,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
EDIT: Advertentie is inmiddels verwijderd door Marktplaats
[ Voor 7% gewijzigd door Robje1244 op 05-08-2025 21:53 ]
Ik bedacht me net dat ik zondag m’n woon-werk fiets zadel gesloopt heb, ik schoot van het pedaal met m’n bil op de punt en die is nu gebroken (het zadel hè) 
Gezien het een racefiets zadel is dacht ik hier even te polsen voor een vervanger…
Die ik nu heb zit fijn maar wel erg hard en erg stroef, dat laatste is een voor- en nadeel.
Maargoed ietsjes comfortabeler mag wel, gewicht speelt geen rol want de fiets is toch zwaar zat.
Iemand nog een tip voor een budget zadel?
Gezien het een racefiets zadel is dacht ik hier even te polsen voor een vervanger…
Die ik nu heb zit fijn maar wel erg hard en erg stroef, dat laatste is een voor- en nadeel.
Maargoed ietsjes comfortabeler mag wel, gewicht speelt geen rol want de fiets is toch zwaar zat.
[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 05-08-2025 22:50 ]
Precies.. waarom moet je dan een paar km harder rijden met gevaar voor eigen leven (en van anderen).esphome schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:12:
[...]
Strava....dat is toch zo'n social media ding, waar je veel vrienden kunt hebben zonder ze ooit ontmoet te hebben!? Ook nog eens hoog verslavend als je dan geen commentaren krijgt, dan komt er immers geen dopamine vrij.
Dan welke wedstrijd, heb ik een wedstrijd genoemd!
Waarom zou ik dan nog überhaupt op naar buiten gaan en laat staan fietsen! Dat kan alleen maar leiden tot onzekerheden.Prulleman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:56:
[...]
Precies.. waarom moet je dan een paar km harder rijden met gevaar voor eigen leven (en van anderen).
Verstandiger is om in een foetus houding in bed te blijven liggen. Geen gevaar voor mij en voor anderen maar wel saai zo.
Zo, en nou jij weer......
Het is heel simpel: je hoort gewoon op te letten in het verkeer. Dus als jij over je stuur heen gedoken wilt fietsen dan moet je zorgen dat dit op een plek is waar je anderen niet in gevaar brengt als je dat doet, dus op een plek waar geen afslagen of inritten zijn en waar niet ineens iemand de weg op loopt. En je zult dan alsnog constant moeten kijken wat er gebeurt op de weg.esphome schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 01:05:
[...]
Waarom zou ik dan nog überhaupt op naar buiten gaan en laat staan fietsen! Dat kan alleen maar leiden tot onzekerheden.
Verstandiger is om in een foetus houding in bed te blijven liggen. Geen gevaar voor mij en voor anderen maar wel saai zo.
Zo, en nou jij weer......
Klopt, Polar heeft er zelf ook een pagina over geschreven: https://www.polar.com/blo...s-polar-h10-and-polar-h9/
Wat ik trouwens heb vernomen is dat ook een borstband met intervallen iets achterloopt, het beste is een vermogensmeter, die pakt instant de versnelling / trapkrachtstoename op de crank/pedalen...
Ik heb veel info ingewonnen bij het beluisteren/bekijken van deze podcast: https://youtu.be/BFKjF8EuSAQ?feature=shared
Overigens fiets is zelf nog niet met een vermogensmeter hoor, ik heb onlangs een bikefit gehad en sluit zo uit dat ik nog een blessure erbij krijg aangezien ik shin splints heb. Ik liep hiervoor veel hard en dat mis ik maar fietsen is ook zeker een mooie hobby!
Decathlon heeft prima zadels, ook een racefiets zadel dat "wat zachter en zwaarder" issapphire schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:48:
Ik bedacht me net dat ik zondag m’n woon-werk fiets zadel gesloopt heb, ik schoot van het pedaal met m’n bil op de punt en die is nu gebroken (het zadel hè)
Heb er hier nog één liggen. Als je de verzendkosten betaald mag je het zadel zo hebben. Ik vond het een fijn zadel maar de rand (overgang zadel - plastic) schuurde op een bib.sapphire schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:48:
Klopt hoor, ik rijd op vermogen maar vind het prettig en leuk om mijn hartslag bij te houden voor langdurig zware inspanningen en voor achteraf.MrGab schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:08:
[...]
Klopt, Polar heeft er zelf ook een pagina over geschreven: https://www.polar.com/blo...s-polar-h10-and-polar-h9/
Wat ik trouwens heb vernomen is dat ook een borstband met intervallen iets achterloopt, het beste is een vermogensmeter, die pakt instant de versnelling / trapkrachtstoename op de crank/pedalen...
Ik heb veel info ingewonnen bij het beluisteren/bekijken van deze podcast: https://youtu.be/BFKjF8EuSAQ?feature=shared
Overigens fiets is zelf nog niet met een vermogensmeter hoor, ik heb onlangs een bikefit gehad en sluit zo uit dat ik nog een blessure erbij krijg aangezien ik shin splints heb. Ik liep hiervoor veel hard en dat mis ik maar fietsen is ook zeker een mooie hobby!
Even uit interesse, welke vermogensmeter heb je, en hoe start je met het trainen met een vermogensmeter? Heb je dan een benchmark of hoe weet je van jezelf wat nu jouw FTP-vermogen is? Dat is toch het vermogen wat je een uur zou kunnen volhouden?J-M-T schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:53:
[...]
Klopt hoor, ik rijd op vermogen maar vind het prettig en leuk om mijn hartslag bij te houden voor langdurig zware inspanningen en voor achteraf.
Ben zelf wat meer research aan het doen om te onderzoeken wat het mij kan bieden om een vermogensmeter aan te schaffen en daar dan mee te trainen, wie weet heb je of andere sporters/lezers hier een bron of boekentip waar energiesystemen worden uitgelegd en dit i.c.m. vermogenstrainingen kan worden toegepast.
Gisteren eindelijk (na 13 jaar op de racefiets) mijn grootste Veloviewer/Statshunters cluster in Zuid-West Nederland kunnen verbinden met Noord-Oost (waar mijn schoonfamilie woont en ik ook wel eens wat ritjes maak):
:strip_exif()/f/image/hyLvzMoEkOo2J5BBPaa2dJq5.png?f=user_large)
Max cluster is nu van 2200 naar 2551. Moest er wel m'n best voor doen met die laatste rit overigens, 130km ploegen door windkracht 5 met hier en daar een stevige bui was best taai. Maar 't is gelukt
:strip_exif()/f/image/hyLvzMoEkOo2J5BBPaa2dJq5.png?f=user_large)
Max cluster is nu van 2200 naar 2551. Moest er wel m'n best voor doen met die laatste rit overigens, 130km ploegen door windkracht 5 met hier en daar een stevige bui was best taai. Maar 't is gelukt

Oh ja, en gisteren sneuvelde het waterdichte zip-lock tasje/zakje dat ik ooit eens bij een Assos broek had gekregen. Zit altijd in 1 van mijn achterzakken en bevat wat klein gereedschap (2 bandenlichters, dynaplug tool, spaakspanner enz), een klein slotje, ICE-informatie, 2 reserve lenzen (gebeurt regelmatig dat er eentje uit m'n oog waait) etc.
Ik zoek nu een klein tasje / etui om dit spul in te stoppen. Waterdicht is niet perse nodig. Gewoon iets met een rits van pakweg 8x16cm en 2-3cm dik. Er is hier vast wel iemand met de gouden tip
Ik zoek nu een klein tasje / etui om dit spul in te stoppen. Waterdicht is niet perse nodig. Gewoon iets met een rits van pakweg 8x16cm en 2-3cm dik. Er is hier vast wel iemand met de gouden tip
The Pack Essential. Top dingPelle schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:14:
Oh ja, en gisteren sneuvelde het waterdichte zip-lock tasje/zakje dat ik ooit eens bij een Assos broek had gekregen. Zit altijd in 1 van mijn achterzakken en bevat wat klein gereedschap (2 bandenlichters, dynaplug tool, spaakspanner enz), een klein slotje, ICE-informatie, 2 reserve lenzen (gebeurt regelmatig dat er eentje uit m'n oog waait) etc.
Everytime I suffer I become a better man because of it
Ah nice. Precies, zoiets dus. Tx!MMUilwijk schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:21:
The Pack Essential. Top ding
Op de wegfiets rijdt ik met Favero Assioma RS Pro en op de gravelbike met een 4iiii crank powermeter. Beiden aan een enkele kant, is voor mij voldoende.MrGab schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:07:
[...]
Even uit interesse, welke vermogensmeter heb je, en hoe start je met het trainen met een vermogensmeter? Heb je dan een benchmark of hoe weet je van jezelf wat nu jouw FTP-vermogen is? Dat is toch het vermogen wat je een uur zou kunnen volhouden?
Ben zelf wat meer research aan het doen om te onderzoeken wat het mij kan bieden om een vermogensmeter aan te schaffen en daar dan mee te trainen, wie weet heb je of andere sporters/lezers hier een bron of boekentip waar energiesystemen worden uitgelegd en dit i.c.m. vermogenstrainingen kan worden toegepast.
Ik ben begonnen door er (veel) over te lezen, te zorgen dat de info klopt door FTP tests te doen en meer te fietsen en ervaring op te doen. Ik vond het leuk om vervolgens meer te leren over zones, TSS, Fitness, Form en Fatigue en daarna steeds wat meer onderwerpen aan toe te voegen.
Ik vind die podcast wel tof. Het gaat diep genoeg om een boel van te kunnen leren, al is alles in een korte tijd luisteren waarschijnlijk overload.
https://trainright.com/es...ining-with-a-power-meter/MrGab schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:07:
Dit is wel een vrij goede basis voor het trainer met een power meter.
Mocht je nog dieper er op in willen gaan dan worden deze twee boeken wel gezien als de "powermeter bijbels". Ze zijn inmiddels wel al wat ouder maar de basis staat nog steeds als een huis (basis als in, gestructureerd trainen.
Power Meter Handbook : A User's Guide for Cyclists and Triathletes
Training and Racing with a Power Meter
Zijn ook nog wel wat podcasts die ik kan aanraden, maar die zijn meer gericht op de trainingsprinciepes, niet zozeer de powermeter zelf. Maar gaan er wel vanuit dat je traint met een powermeter.
- Ask a Cycling Coach podcast by TrainerRoad podcast.
- Beter worden podcast.
- Fast Talk
- Empirical Cycling Podcast
@CuBras Ik vroeg mij af of je hier dan een oplossing voor gevonden hebt? Ik zit zelf ook wat in een gelijkaardig scenario ivm slapende tenen waarbij een currex zooltje bij mij wel hielp, maar nog niet 100%.CuBras schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:42:
[...]
Ik dacht dat ik dat omschreven had, maar op dit moment fiets ik met de onderste boa nagenoeg los en de bovenste net strak genoeg om niet te glijden tijdens de trap beweging.
[...]
Overbelasting zou ook mogelijkheid kunnen zijn. Ik fiets op de normale fiets meer op de hak dan mijn voorvoet. Dat met misschien een beknelde zenuw kan wel wat verklaren. Ik ga in ieder geval ook op zoek naar een podotherapeut.
[...]
Inderdaad een goede tip! bedankt!
[...]
Nooit bij stil gestaan dat ik misschien wel kracht zet vanuit mijn voet i.p.v. mijn been. Goede tip om op te letten.
Boa's heb ik dezelfde opzet; boven vast om niet te glijden tijdens de beweging en beneden los(ser).
Bedankt voor de tips. Hier kan ik wel wat mee!
Ik blijf "gevoeligheid" en drukpunten in mijn lies krijgen van mijn default zadel, deze zat bij de Cube. Ik ben aan het orienteren op een nieuw zadel. Nu zijn er 2 opties:
1. Zadeldrukmeting á 100 euro
2. Zitbotjes opmeten met een stuk karton (ik denk dat ik dit doe)
Echter zijn er 30 verschillende merken van 70 tot 300 euro. Hoe hebben jullie een nieuw zadel gekozen? Ik zag hier ook iemand op dit forum met een zadel van Aliexpress?
Echter zijn er 30 verschillende merken van 70 tot 300 euro. Hoe hebben jullie een nieuw zadel gekozen? Ik zag hier ook iemand op dit forum met een zadel van Aliexpress?
Ik heb een zadeldrukmeting laten doen bij mijn LBS was 70 euro uit mijn hoofd. Was voor mij erg nuttig. Vooral om het verschil te voelen tussen meerdere zadels.DaYwaLkUr schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:43:
Ik blijf "gevoeligheid" en drukpunten in mijn lies krijgen van mijn default zadel, deze zat bij de Cube. Ik ben aan het orienteren op een nieuw zadel. Nu zijn er 2 opties:
Zitbotjes meten zijn de meningen steeds meer over verdeeld. Vooral Bikefit James is er geen fan van omdat je volgens deze methode vaak een te breed zadel kiest wat zorgt voor bekkeninstabiliteit.
Ik zou tijdens de zadeldrukmeting dan ook zeker vragen om ook een smal zadel te testen zoals een Selle Italia SLR Boost S3 bijvoorbeeld en dan zelf te bepalen of smaller of breder beter is voor jouw op basis van de drukmeting en eigen gevoel.
HD4Life @ Full-HD
Ik heb een tasje van Rockbros van Ali.Pelle schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:08:
Gisteren eindelijk (na 13 jaar op de racefiets) mijn grootste Veloviewer/Statshunters cluster in Zuid-West Nederland kunnen verbinden met Noord-Oost (waar mijn schoonfamilie woont en ik ook wel eens wat ritjes maak):
[Afbeelding]
Was €7-8 ofzo en niet helemaal waterdicht, al hoewel ik er tijdens LM wel 70km door de regen gereden heb en alles net zo vochtig was als van het zweet normaal
Maargoed was een probeersel van begin van dit jaar en het geld waard inhoud
Ben erg tevreden over de 3d print zadels van Fizik, kost wel wat. Kan goed zijn dat er Ali varianten zijn die net zo goed zijn.DaYwaLkUr schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:43:
Daar vroeg ik juist naar of er een oplossing is zonder dat je ander verkeer in gevaar brengt. Ik heb ook relevante suggesties gehad maar die zijn helaas niet toepasbaar omdat ik nog een oud beestje rij. En zo een dun stuur en daar ook nog eens de versnelling en rem kabels die onder het stuur lopen. Een fietscomputer houder was al een probleem i.v.m. de kabels en nu zit de computer op de a-head.AMD1800 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 05:55:
[...]
Het is heel simpel: je hoort gewoon op te letten in het verkeer. Dus als jij over je stuur heen gedoken wilt fietsen dan moet je zorgen dat dit op een plek is waar je anderen niet in gevaar brengt als je dat doet, dus op een plek waar geen afslagen of inritten zijn en waar niet ineens iemand de weg op loopt. En je zult dan alsnog constant moeten kijken wat er gebeurt op de weg.
Ik heb al een idee hoe dat te omzeilen en dan moet ik een buis kunnen buigen en op drie plaatsen van deuken voorzien, dat moet machinaal en zo niet te doen voor mij.
Het hulpmiddel is voor de delen waar geen afslagen of uitritten zijn en dat is zeker 95% van de route.
Voor een spiegel heb ik naar een binnenspiegel gekeken van uit en omdat die onbreekbaar moet zijn kan ik dan uitwijken naar gepolijst aluminium of een spiegelfolie gebruiken op een aluminiumstrook. Ik heb al eerder een spiegeltje gebruikt als zodanig maar die was niet geschikt vanwege de kleine afmeting en dat die vervormde.
"De Cube", dat is een ruim begrip...DaYwaLkUr schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:43:
Verschillende Cube's, verschillende zadels.
Mijn Agree C:62 (2023) had een zadel wat vrij bol en smal is, dat zorgde dat ik (volgens bikefit) erover zakte.
Na wat proberen gegaan voor een Specialized Phenom Expert
Voor de nieuwe C:62 (2025) is dat tijdens een korte meting wederom dat zadel geworden.
Deze bevalt ook goed op de Nuroad Race (2025)
Op de Agree van dit jaar zat er een zadel wat mij ook wel bevalt, minder bol(L/R) en wat vlakker (V/A) dan de Specialized, alleen qua maat wat smaller dan de bikefit aanraad.
TLDR
Doe een meting en zoek dan een passend zadel
Hiervoor heb ik op diverse zadels gereden op zoek naar iets wat werkt:DaYwaLkUr schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:43:
Selle Italia SLR Boost
Selle Italia SLR Boost Endurance
Selle Italia Flite Boost
Giant Approach
Bontrager
Echter rij ik nu een half jaartje op het volgende zadel (carbon schaal, EVA top):https://nl.aliexpress.com/item/1005006354123189.html
Het was een gok van 30,- maar na meerdere (dure) zadels die het toch net niet waren, is dit nu hét zadel voor mij. Het eerste zadel waarmee ik geen enkel ongemak ervaar. Dit is overigens ook het goedkoopste en lichtste zadel. Nadeel is dat zo'n aankoop echt altijd een gok blijft. Bij Mantel kan je volgens mij ook zadels testen en gratis retourneren mocht het niet bevallen.
[ Voor 15% gewijzigd door EkkeHH op 07-08-2025 00:12 ]
Zoals velen wax ik mijn ketting en na het afkoelen van de ketting is het altijd weer een heel karwei om de schakels beweegbaar te maken.
Ik zag ook een filmpje waar de ketting met behulp van de buis van een hometrainer weer plooibaar gemaakt werd. Is natuurlijk niet goed voor de lak op die buis.
Ik had nog wat lagers liggen van naven en ook naar de lokale doe-het-zelf winkel geweest om carrosserie ringen te kopen in verschillende groottes en een houtdraadbout. Carrosserie ringen worden gestanst en zo zit er altijd een scherpe rand aan en zorg ervoor dat die dan van de ketting weg wijst.
En natuurlijk het ondertussen welbekende balkje waar ik in het midden een gat geboord heb, het balkje is lang genoeg dat ik de voeten er tegenaan kan zetten en dan zittend op de grond de ketting over de lagers heen trek. Ik laat het balkje met de voeten iets achterover kantelen zodat de ketten goed tussen de ringen blijft. De uiteinden van de ketting moet je nog steeds met de hand plooibaar maken maar je spaart zo wel veel tijd uit.
Eerst een foto van "DeWaxer" na gebruikt en hoe de toren is gestapeld:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kiVo6dQeJJQugsbCYTDLGNbx.jpg?f=user_large)
Hieronder een foto van de verschillende delen die de toren vormen:
Ik zag ook een filmpje waar de ketting met behulp van de buis van een hometrainer weer plooibaar gemaakt werd. Is natuurlijk niet goed voor de lak op die buis.
Ik had nog wat lagers liggen van naven en ook naar de lokale doe-het-zelf winkel geweest om carrosserie ringen te kopen in verschillende groottes en een houtdraadbout. Carrosserie ringen worden gestanst en zo zit er altijd een scherpe rand aan en zorg ervoor dat die dan van de ketting weg wijst.
En natuurlijk het ondertussen welbekende balkje waar ik in het midden een gat geboord heb, het balkje is lang genoeg dat ik de voeten er tegenaan kan zetten en dan zittend op de grond de ketting over de lagers heen trek. Ik laat het balkje met de voeten iets achterover kantelen zodat de ketten goed tussen de ringen blijft. De uiteinden van de ketting moet je nog steeds met de hand plooibaar maken maar je spaart zo wel veel tijd uit.
Eerst een foto van "DeWaxer" na gebruikt en hoe de toren is gestapeld:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kiVo6dQeJJQugsbCYTDLGNbx.jpg?f=user_large)
Hieronder een foto van de verschillende delen die de toren vormen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J7vIoe63YL0MIGfv3nMknx6Q.jpg?f=user_large)
Ik kom vanuit het triatlon en had sinds ik met “normale” schoenen rijd steeds last van koude voeten, tot uren na het fietsen.beOnt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:09:
[...]
@CuBras Ik vroeg mij af of je hier dan een oplossing voor gevonden hebt? Ik zit zelf ook wat in een gelijkaardig scenario ivm slapende tenen waarbij een currex zooltje bij mij wel hielp, maar nog niet 100%.
Tijdens mijn triatlon periode reed ik altijd met triatlon schoenen van Lake, met klittenband.
Maandje geleden bij een rit mijn oude schoenen weer eens aan gedaan en nergens last van.
Oude en huidige schoenen eens goed vergeleken en nagemeten, en de triatlon schoen heeft een stuk bredere voorvoet.
Heb dezelfde dag nog een paar Lake schoenen besteld die een bredere leest hebben.
Sinds ik deze nieuwe Lake gebruik nergens meer last van.
Eerste 30km op mijn nieuwe Van Rysel ncr cf gefietst en het beviel me erg goed, beter dan verwacht ook vanwege de downgrade naar Tiagra. De remblokken moeten nog wat inslijten dus het is nog voorzichtig aanremmen naar bochten toe want dat is wel even wennen als je van velg remmen komt. Wel een downgrade naar Tiagera maar het werkt even soepel als 105 voor mijn gevoel en de onderdelen zijn een stuk goedkoper. Ik heb er wel een lichtere fiets voor terug die comfortabeler zit en vooral comfortabeler rijd op klinkers en keien. Om de fiets lichter te maken ga ik nog wat dingetjes upgraden zoals carbon velgen (als dat mogelijk is met het Tiagera spul) en lichtere pedalen. Ik rijd makkelijker iets sneller nu maar moet ook weer meer gaan fietsen dus dat kan alleen maar sneller gaan.
:strip_exif()/f/image/6lpG6rBghVvc5Gzr6NWDaTVT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nThh2ukMPbXedYEg9yMwbhH1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ehwTpn93nqrHZ7y2llIZ9G9l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LQgE4gDrga2LQaALUaTDvtbM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6lpG6rBghVvc5Gzr6NWDaTVT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nThh2ukMPbXedYEg9yMwbhH1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ehwTpn93nqrHZ7y2llIZ9G9l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LQgE4gDrga2LQaALUaTDvtbM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hPxPDC2l7kmBD9P2loGlBTM1.jpg?f=fotoalbum_large)
Niks mis met een moderne Tiagra groep! Zou voor bijna iedereen hier goed genoeg zijn. Maar ik rij zelf ook Ultegra
Ik volg de zadeldiscussie ook even, op mijn Cube Agree zit een Acid Nuance Pro zadel, dat zit voor geen meter. Heb het een poosje aangezien, maar voor de vakantie omgewisseld voor het Giant Approach zadel van mijn andere fiets. Maar daar moest ik gisteren weer mee naar het werk, op dat kut Cube zadel.....
Ik volg de zadeldiscussie ook even, op mijn Cube Agree zit een Acid Nuance Pro zadel, dat zit voor geen meter. Heb het een poosje aangezien, maar voor de vakantie omgewisseld voor het Giant Approach zadel van mijn andere fiets. Maar daar moest ik gisteren weer mee naar het werk, op dat kut Cube zadel.....
Meer merken bieden schoenen aan met een brede voet, zoals Northwave en Shimano. Zelf ook brede voeten en nu ook een brede schoenen gebruik gaat het veel beter en er is veel meer ruimte voorin.ArnoutV schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:40:
[...]
Ik kom vanuit het triatlon en had sinds ik met “normale” schoenen rijd steeds last van koude voeten, tot uren na het fietsen.
Tijdens mijn triatlon periode reed ik altijd met triatlon schoenen van Lake, met klittenband.
Maandje geleden bij een rit mijn oude schoenen weer eens aan gedaan en nergens last van.
Oude en huidige schoenen eens goed vergeleken en nagemeten, en de triatlon schoen heeft een stuk bredere voorvoet.
Heb dezelfde dag nog een paar Lake schoenen besteld die een bredere leest hebben.
Sinds ik deze nieuwe Lake gebruik nergens meer last van.
Het blijft gewoon heel persoonlijk lijkt mij. Bij mijn LBS waar ik al meerdere fietsen heb gekocht krijg je gewoon netjes een meting bij de fiets.blitzkrieg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:58:
Niks mis met een moderne Tiagra groep! Zou voor bijna iedereen hier goed genoeg zijn. Maar ik rij zelf ook Ultegra![]()
![]()
Voor mij kwam daar de “prologo scratch m5 pas” uit die ik nu in verschillende uitvoeringen op al mijn fietsen heb omdat die zeer goed bevalt.
Er is zelfs een kans dat deze huidige Tiagra groep hetzelfde is als zijn oude 105.blitzkrieg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:58:
Niks mis met een moderne Tiagra groep! Zou voor bijna iedereen hier goed genoeg zijn. Maar ik rij zelf ook Ultegra![]()
Bedankt voor alle reacties, betreft een Cube Attain C:62 SLT met een Acid Nuance Pro zadel.
1. De LBS'en hier bieden zadels aan + meting van SQLabs? maar vrij duur (eigen) spul.
2. Via Google het bedrijf Bikemedical (meerdere bedrijven in Limburg) wat voor 95 euro een echte meting doet.
3. Zadel van 30 euro van Aliexpress ziet er ook goed uit
Meest professioneel lijkt me optie 2 die zitten in Geleen, iemand ervaringen met Bikemedical?
1. De LBS'en hier bieden zadels aan + meting van SQLabs? maar vrij duur (eigen) spul.
2. Via Google het bedrijf Bikemedical (meerdere bedrijven in Limburg) wat voor 95 euro een echte meting doet.
Meest professioneel lijkt me optie 2 die zitten in Geleen, iemand ervaringen met Bikemedical?
Op zich schijnt sqlabs best ok te zijn. Ik vind ~100 euro ook niet gek voor een fatsoenlijk aangemeten zadel, ik denk dat je onder dat bedrag toch wel snel op one-size-fits-all oplossingen en aangezien je hier de vraag stelt weet ik niet zeker of dat is wat je zoekt.
Hetzelfde geld voor een ali express zadel, het kan zijn dat het een schot in de roos is of dat je niet zo’n kieskeurige kont hebt (maar in dat laatste geval zou je de vraag niet stellen lijkt mij). Anders is het gewoon weer 30 euro weg.
Hetzelfde geld voor een ali express zadel, het kan zijn dat het een schot in de roos is of dat je niet zo’n kieskeurige kont hebt (maar in dat laatste geval zou je de vraag niet stellen lijkt mij). Anders is het gewoon weer 30 euro weg.
Ik heb ook een Acid Nuance Pro op mijn Cube, en bij mij bevalt hij uitstekend. (zelfs beter dan een gewone stadsfiets zadel) Nuja dat zijn van die dingen die heel persoonlijk zijn.DaYwaLkUr schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:24:
Bedankt voor alle reacties, betreft een Cube Attain C:62 SLT met een Acid Nuance Pro zadel.
Het jammere vind ik, dat ze "eigen merk" verkopen en dus niet echt objectief zijn. Ik wil best meer uitgeven, maar dan heb ik meer vertrouwen (gevoel) in de bekendere merken als een ergonomisch merk.Kluus schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:39:
Op zich schijnt sqlabs best ok te zijn. Ik vind ~100 euro ook niet gek voor een fatsoenlijk aangemeten zadel, ik denk dat je onder dat bedrag toch wel snel op one-size-fits-all oplossingen en aangezien je hier de vraag stelt weet ik niet zeker of dat is wat je zoekt.
Ja opzich niet te klagen, maar ik krijg drukpunten in mijn lies? dus of mijn zadel is te breed? of ik zak erover?beOnt schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:39:
[...]
Ik heb ook een Acid Nuance Pro op mijn Cube, en bij mij bevalt hij uitstekend. (zelfs beter dan een gewone stadsfiets zadel) Nuja dat zijn van die dingen die heel persoonlijk zijn.
[ Voor 49% gewijzigd door DaYwaLkUr op 07-08-2025 09:49 ]
Ja dat begrijp ik, ook wel mee eens.DaYwaLkUr schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:47:
[...]
Het jammere vind ik, dat ze "eigen merk" verkopen en dus niet echt objectief zijn.
Heb 3 fietsen (2 x wegfiets + 1 gravel/crossfiets) met 3 dezelfde SQ Lab zadels. Eerst zo'n kit besteld om zelf op te meten https://www.sqlab.nl/prod...lAvb9AI76CJab4Pz1Dc4O4PrEKluus schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:39:
Werkte voor mij perfect.
Voordien had ik ook enkel maar het standaard meegeleverde zadel van de fiets.
Ik heb ook SQLabs zadels en dat bevalt mij prima. Ik heb echter niet de indruk dat ze veel variatie aanbieden. Ze hebben een bepaalde filosofie over wat goed zit en dan heb je die in wat variaties. Hele korte zadels of een zadel met een echte uitsparing in het midden bv hebben ze volgens mij niet.Kluus schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:39:
Hij wil.
Bikemedical is één persoon. Z'n praktijk is gevestigd in een verzamelpand met meerdere fysio-praktijken in Geleen (waar hij ook de receptioniste/telefoniste mee deelt). Dat Google denkt dat ze ook elders zitten klopt niet.DaYwaLkUr schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:24:
Ik ben er geweest voor een uitgebreide bikefit i.v.m. voetklachten. Ik vond Jacques erg vriendelijk en er werd uitgebreid de tijd voor genomen. Helaas heeft dat m'n probleem (nog) niet opgelost en ben ik inmiddels heel veel tijd en geld kwijt aan allerlei dingen en vervolgbehandelingen. Natuurlijk is dit N=1 en Jacques heeft veel ervaring en staat hoog aangeschreven, dus ik ga er maar van uit dat ik gewoon pech heb en een bijzonder probleem heb. De enige echte kritiek die ik heb is dat hij heel slecht is met email en dat ik overal achteraan moet bellen.
Ik vraag me af hoeveel zin zo'n meting heeft of dat het gewoon een gimmick is. Jacques heeft gewoon op gevoel een zadel voor mij uitgekozen en me dat laten proberen, en hetzelfde voor de zooltjes. Ondanks dat zadel- en voetdrukmeting "indien noodzakelijk" in m'n pakket zaten vond hij dat kennelijk niet nodig.
Ik heb op mijn mountainbike aan de hand van een zelf gedane zitbotmeting een redelijk goedkoop zadel van WTB uitgezocht, die zit goed, maar mijn ritjes op de mountainbike zijn vaak wat korter en de houding is dynamischer.
Merk nu ook dat ik sneller zadelpijn krijg als ik met mijn vrouw fiets. Dan kan ik na iedere bocht mijn benen stilhouden en blijf je zitten. Als ik in mijn eentje fiets zet ik na een bocht vaak toch even aan en heb je even de druk van het zadel.
Ook mijn Giant Approach bevalt op zich goed. Daar zou ik er redelijk goedkoop nog 1 van kunnen bestellen, maar als ik dan toch bezig ga dan ga je toch twijfelen of het niet nog beter kan.
Merk nu ook dat ik sneller zadelpijn krijg als ik met mijn vrouw fiets. Dan kan ik na iedere bocht mijn benen stilhouden en blijf je zitten. Als ik in mijn eentje fiets zet ik na een bocht vaak toch even aan en heb je even de druk van het zadel.
Ook mijn Giant Approach bevalt op zich goed. Daar zou ik er redelijk goedkoop nog 1 van kunnen bestellen, maar als ik dan toch bezig ga dan ga je toch twijfelen of het niet nog beter kan.
Daar was ik al bang voor, ik heb ooit voor hardlopen een voetanalyse met video enz laten maken, maar je kon in feite gewoon wat schoenen aan trekken en dan keek zij of je er goed op liep. Ik ga het gewoon proberen maar ik denk dat ik die 95 euro beter kan bestedenTom-Z schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:12:
[...]
Ik vraag me af hoeveel zin zo'n meting heeft of dat het gewoon een gimmick is. Jacques heeft gewoon op gevoel een zadel voor mij uitgekozen en me dat laten proberen, en hetzelfde voor de zooltjes. Ondanks dat zadel- en voetdrukmeting "indien noodzakelijk" in m'n pakket zaten vond hij dat kennelijk niet nodig.
Die hele meeting van zadel en zooltjes is vaak ook zo goed als niks waard omdat je fit op de fiets zit. Wanneer ik de voorbije jaren kijk naar foto's van mij op fietsevents kan ik je verzekeren dat mijn houding de eerste uren heel anders is dan na pakweg uur 10. Halverwege wisselen van zadel zie ik mij niet doen.Tom-Z schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:12:
[...]
Hetzelfde met zooltjes, bij ver wandelen krijg ik na een paar uur altijd last van platvoeten. De brug zakt door. Maar meet je dat vroeg op de dag en der is helemaal niks mis met mijn voet.
Maar gezien ik 'gezegend' ben met zweetvoeten kan ik het visueel op de vloer gewoon zelf zien dat de afdruk die ik achterlaat danig anders is.
Ik zou dit fittings echt laten voor de mensen die écht last hebben, lange duur. Ben je nieuw in de wielersport en werk je 40u+ per week aan een bureau, vind ik het behoorlijk normaal dat je kont en nek wat pijn doen na een paar uur.
[ Voor 20% gewijzigd door Joindry op 07-08-2025 12:01 ]
Eens met @Joindry
Mijn eerste paar fietsen hadden 'per ongeluk' een zadel wat prima voor me werkt. Nu een nieuwe fiets en opeens zelfs na 4-5 maanden fietsen nog steeds last van m'n zitvlak.
Een zadel kost ook niet de wereld, dus volgens mij moet je gewoon beetje trial en error'en. Er zijn ook wel winkels die je een maand lang een zadel proef willen laten rijden.
Dat hele statische meten etc... krijg het idee dat je het dan overcompliceert. Soms is KISS het beste.
Mijn eerste paar fietsen hadden 'per ongeluk' een zadel wat prima voor me werkt. Nu een nieuwe fiets en opeens zelfs na 4-5 maanden fietsen nog steeds last van m'n zitvlak.
Een zadel kost ook niet de wereld, dus volgens mij moet je gewoon beetje trial en error'en. Er zijn ook wel winkels die je een maand lang een zadel proef willen laten rijden.
Dat hele statische meten etc... krijg het idee dat je het dan overcompliceert. Soms is KISS het beste.
Eens, zo denk ik ook erover. Ik zeg die Bikemedical afspraak af, dan ga ik zelf mijn zitbotjes opmeten, en dan eens wat zadels proberen via Mantel. Thnx iedereen!Joindry schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:00:
[...]
Die hele meeting van zadel en zooltjes is vaak ook zo goed als niks waard omdat je fit op de fiets zit. Wanneer ik de voorbije jaren kijk naar foto's van mij op fietsevents kan ik je verzekeren dat mijn houding de eerste uren heel anders is dan na pakweg uur 10. Halverwege wisselen van zadel zie ik mij niet doen.
Hetzelfde met zooltjes, bij ver wandelen krijg ik na een paar uur altijd last van platvoeten. De brug zakt door. Maar meet je dat vroeg op de dag en der is helemaal niks mis met mijn voet.
Maar gezien ik 'gezegend' ben met zweetvoeten kan ik het visueel op de vloer gewoon zelf zien dat de afdruk die ik achterlaat danig anders is.
Ik zou dit fittings echt laten voor de mensen die écht last hebben, lange duur. Ben je nieuw in de wielersport en werk je 40u+ per week aan een bureau, vind ik het behoorlijk normaal dat je kont en nek wat pijn doen na een paar uur.
@beOnt, de overstap naar de Lake schoenen was voor mij voldoende om er geen last meer van te krijgen, mits ik de BOA's niet helemaal vast draai. Plus daarnaast ben ik op andere schoenen gaan lopen (Mizuno's met de standaard zool).beOnt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:09:
[...]
@CuBras Ik vroeg mij af of je hier dan een oplossing voor gevonden hebt? Ik zit zelf ook wat in een gelijkaardig scenario ivm slapende tenen waarbij een currex zooltje bij mij wel hielp, maar nog niet 100%.
In het begin had ik bij de Mizuno's dezelfde pijnklachten als bij het race fietsen. Echter na een week of twee meer dan 12k stappen gelopen te hebben zijn deze klachten weggetrokken.
Ik vermoed dat er bij mij toch ergens een zenuw geïrriteerd raakte en met deze aanpassingen lijkt het probleem weg te zijn. Ook probeer ik zoveel mogelijk zonder schoeisel te lopen waar dit kan, zodat mijn voeten zich in de natuurlijke stand herstellen.
Adviezen (dokter, bikefit, ...) inwinnen is soms goed maar "ken je eigen lichaam" is ook prima.
Ik weet na al die jaren dat ik geen enkele schoen (fiets, voetbal, wandel, ...) hard mag aanspannen want krijg anders slapende voeten. Daar heb ik geen dokter voor nodig.
En heb ooit eens een bikefit laten doen maar nadien, na een halfuur fietsen in praktijk, onmiddellijk mijn zadel terug een paar centimeter lager gezet omdat ik kniepijn kreeg van de aanbevolen (hogere) zadelstand. Nooit meer kniepijn gehad sindsdien (en soms test ik dat nog eens uit: zadel terug wat hoger zetten maar kniepijn komt dan steeds terug).
Ik weet na al die jaren dat ik geen enkele schoen (fiets, voetbal, wandel, ...) hard mag aanspannen want krijg anders slapende voeten. Daar heb ik geen dokter voor nodig.
En heb ooit eens een bikefit laten doen maar nadien, na een halfuur fietsen in praktijk, onmiddellijk mijn zadel terug een paar centimeter lager gezet omdat ik kniepijn kreeg van de aanbevolen (hogere) zadelstand. Nooit meer kniepijn gehad sindsdien (en soms test ik dat nog eens uit: zadel terug wat hoger zetten maar kniepijn komt dan steeds terug).
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic