Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 670 ... 685 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 19:44
jorrefunk schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:11:
Adviezen (dokter, bikefit, ...) inwinnen is soms goed maar "ken je eigen lichaam" is ook prima.
Ik weet na al die jaren dat ik geen enkele schoen (fiets, voetbal, wandel, ...) hard mag aanspannen want krijg anders slapende voeten. Daar heb ik geen dokter voor nodig.
En heb ooit eens een bikefit laten doen maar nadien, na een halfuur fietsen in praktijk, onmiddellijk mijn zadel terug een paar centimeter lager gezet omdat ik kniepijn kreeg van de aanbevolen (hogere) zadelstand. Nooit meer kniepijn gehad sindsdien (en soms test ik dat nog eens uit: zadel terug wat hoger zetten maar kniepijn komt dan steeds terug).
Waar had je dan die kniepijn? Toch niet boven de knieschijf want dat zou betekenen dat de zadel te laag stond :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09 16:17

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Cloclo100 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:31:
[...]
Waar had je dan die kniepijn? Toch niet boven de knieschijf want dat zou betekenen dat de zadel te laag stond :)
Weet alleen dit, ik fiets zonder kniepijn met huidige zadelstand die ik via trial & error had bekomen. Een stand die 3 cm lager is dan de aanbevolen stand volgens bikefit.
Minder aero maar who cares (ik alleszins niet)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:33
esphome schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:54:
[...]

Daar vroeg ik juist naar of er een oplossing is zonder dat je ander verkeer in gevaar brengt. Ik heb ook relevante suggesties gehad maar die zijn helaas niet toepasbaar omdat ik nog een oud beestje rij. En zo een dun stuur en daar ook nog eens de versnelling en rem kabels die onder het stuur lopen. Een fietscomputer houder was al een probleem i.v.m. de kabels en nu zit de computer op de a-head.

Ik heb al een idee hoe dat te omzeilen en dan moet ik een buis kunnen buigen en op drie plaatsen van deuken voorzien, dat moet machinaal en zo niet te doen voor mij.

Het hulpmiddel is voor de delen waar geen afslagen of uitritten zijn en dat is zeker 95% van de route.

Voor een spiegel heb ik naar een binnenspiegel gekeken van uit en omdat die onbreekbaar moet zijn kan ik dan uitwijken naar gepolijst aluminium of een spiegelfolie gebruiken op een aluminiumstrook. Ik heb al eerder een spiegeltje gebruikt als zodanig maar die was niet geschikt vanwege de kleine afmeting en dat die vervormde.
Een camera aan je frame die rechtstreeks uitzendt naar een telefoon zou ook nog kunnen. Dan heb je volgens mij ook een powerbank erop aan moeten sluiten. Aangezien je al praktisch geen plek hebt op je frame denk ik dat dit niet gaat lukken. En daarnaast is het zo dat een dergelijke oplossing al met al in totaal toch geen winst oplevert, door het extra gewicht en misschien slechtere aerodynamica.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 21:16

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Je kan toch gewoon zo'n klimbril op doen. :p
https://www.decathlon.be/...-marineblauw/_/R-p-196491

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Wie rijdt er hier ook met ovale of nog gekkere kettingbladen voor. Ik ben decennia geleden er ooit mee begonnen met Shimano Biopace en toen ik naar een andere tweedehands fiets ging met Campagnolo erop moest ik ander bladen hebben die ook ovaal waren.

Ik kwam toen bij Rotor Q-Rings uit en die zijn best betaalbaar als NOS (oude winkelvoorraad). De OCP* stand die toen van het begin gebruikte was stand twee en dat houdt in dat die het zwaarst trapt als de trapper naar voren wijst. Nu eindelijk carbon cranks van Campagnolo dus ik blij.

Campagnolo maakt mooi spul maar af en toe hebben zij een kronkel en maken zij het asymmetrisch en ook nog een opstaande rand op de krank. Dus een crank met een BCD van 110 maar het gat onder de crank voor het kettingblad is een BCD van 112.

Het gat in het kettingblad ongeveer 1 mm groter verder gevijld en toen was er de volgende verrassing, een opstaand rand naast het bevestigingspunt op de crank.

Toen maar de zaag in het kettingblad gezet voor de eerste stap en daarna met beleid de resterende obstakels weg gevijld. Nu past het perfect en de sterkte van het kettingblad is nog daar.

Terug naar het ovale kettingblad. Omdat ik die moest aanpassen heb ik gekozen om die de OCP naar drie te zetten en zo komt de meeste kracht op een lager punt in de slag en zo gaat het trappen iets gemakkelijker ten koste van van extra kracht kunnen zetten. Omdat ik toch een redelijk hoge cadans (82-95) heb vind ik het helemaal geen slechte stap. De eerste rit was echt een meevaller en tegen de wind in kon ik veel beter volhouden en ook veel beter doceren.

Wat zijn hier de ervaringen met het aanpassen van de OCP* en heb je al eens net als ik teruggegaan naar een minder agressieve stand om te kijken of je daar eigenlijk beter mee uit de voeten kunt?

*) OCP: https://www.velopro.nl/rotor-ocp-uitleg/
https://rotorbike.com/du-nl/technologies
https://rotorbike.com/du-...ainring-position-ocp.html

update: dit is pas een funky kettingblad en er een aparte ketting geleider (zwarte staafje) nodig om te kunnen wisselen van kettingblad.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/UroAAOSwN2VbGkzl/s-l500.jpg

De trend naar maar één blad voor zou het weer actueel kunnen maken want het schakelen voor is dan niet meer een obstakel.

[ Voor 8% gewijzigd door esphome op 07-08-2025 20:32 . Reden: Osymetric spaced out kettingbladen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik had op mijn eerste fiets absolute black oval. Vond het wel fijn. Ook op een mtb oval gehad. Nu alles rond. Weet niet of ik echt verschil merkte, maar het zag er wel maf uit en dat vind ik al leuk genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
Ik wil mijn cassette en schijfremmen wijzigen, monteren jullie deze op gevoel of toch met een momentsleutel?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:08
Strider schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:06:
Ik wil mijn cassette en schijfremmen wijzigen, monteren jullie deze op gevoel of toch met een momentsleutel?
zadelpen, cassette, schijfremmen zijn wel zaken die ik op gevoel doe, waar ik wel voor terug zou deinzen zonder momentsleutel is bijv. de bottombracket en/of bladbouten, een PM crank oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Laatst online: 09:29
r0g3r schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:16:
[...]

zadelpen, cassette, schijfremmen zijn wel zaken die ik op gevoel doe, waar ik wel voor terug zou deinzen zonder momentsleutel is bijv. de bottombracket en/of bladbouten, een PM crank oid.
Zadelpen (zeker met carbon/carbon) juist wel met moment sleutel 5 nm is maar heel weinig..
Cassette gewoon goed vast. En Center lock schijven ook gewoon goed vast.. 6 bout (mtb) doe ik wel weer met moment (8nm). Maar een en ander komt ook omdat ik geen zware moment sleutel heb (vind ik in principe minder nodig)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14

sapphire

Die-hard pruts0r

r0g3r schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:16:
[...]

Zadelpen, *krak* is ho!

Wat @Prulleman zegt maar ook alu zadelpen zou ik zeker op moment doen.

Gabriël AM5

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-09 18:44
Zo, na mijn crash van gisteren hoor ik in ieder geval nog steeds in kamp ‘ik ben heel blij met mijn fietshelm’. Heb wel wat geheugenverlies en weet dus ook niet precies hoe en wat er gebeurt is (iets met een bocht en een heuveltje) maar ik ben gisteren frontaal op een scooter gereden terwijl we beide 40+ km/h gingen.

De helm is vrij kapot aan de voorkant en ook mijn fiets frame is gebroken, maar gelukkig ben ik er zelf vanaf gekomen met een lichte hersenschudding en wat sneeën / schaafwonden op mijn lichaam en gezicht. De afdruk van de fietshelm staat nog steeds op m’n voorhoofd :o. Dit zijn wat foto’s van de ergste schade.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnlEElihbtY6_AtgOrFYnXPBSC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVU6qp56O6tuRspogEnvAtXR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlhAq8x1rXZHGGNJIL6CqovW374=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/el0iYmr6zDBgIfesScSBzM1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk maar positief bekijken: binnenkort is het dus weer een keer new bike day! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09 16:17

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Ai, succes met herstel!
En naast hersenschudding ook nog een probleem met dt-fouten = zware crash :)
(... gebeurt is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:15
Poeh, moet een flinke klap zijn geweest. Sterkte!

Heeft iemand achteraf nog kunnen constateren wat er precies gebeurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Voor de nerds - en voor die ene persoon die onlangs deze band gekocht heeft...

https://www.bicyclerollin.../continental-archetype#rr

Review van de Archetype staat live. Snelste continental band tot nu toe, iets betere grip dan de TT TR en stevigere side walls. Loopvlak wat dunner, maar zolang je tubeless rijdt kom je daar wel een eind mee weg ;-).

Interessante band voor de snelle rondjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgrrrr
Requiem19 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:49:
Poeh, moet een flinke klap zijn geweest. Sterkte!

Heeft iemand achteraf nog kunnen constateren wat er precies gebeurd is?
Ik heb met de ander gesproken vandaag, maar daar werd het ook niet heel veel duidelijker van. We zijn beide ergens over de weg gegaan in plaats van het fietspad ernaast te gebruiken en daardoor elkaar geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 25-09 09:41

derx666

mecker ende blaet

pff... die ziet er heftig uit. Sterkte met het herstel.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonslayer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-09 17:58
Weet iemand welke kant ik op moet draaien om de kabel minder spanning te geven om zo mijn voor derailleur goed af te stellen. Tenmiste ik meende dat de spanning zo laag mogelijk moet zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FD3sn7Ahi9IzPi8pOPheTVksERk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9EjzkAsfWiTrQrqvYSEw3IxP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 27-09 21:16

blitzkrieg

Whoop Whoop!

sapphire schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:49:
[...]

Zadelpen, *krak* is ho!

Wat @Prulleman zegt maar ook alu zadelpen zou ik zeker op moment doen.
Zoals ik op mijn vorige werk (waar de momentsleutels iedere dag gecalibreerd werden) altijd zei als ze kwamen vragen als het niet gespecificeerd stond in de werkbon: "tot je voelt dat het makkelijker gaat en dan iets terug" :p

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-09 19:37
Demonslayer schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:40:
Weet iemand welke kant ik op moet draaien om de kabel minder spanning te geven om zo mijn voor derailleur goed af te stellen. Tenmiste ik meende dat de spanning zo laag mogelijk moet zijn?

[Afbeelding]
Minder kabelspanning is het deel waar de buitenkabel in zit naar binnen draaien (moet er wel nog ruimte inzitten om naar binnen te gaan), dus met de klok mee. _/-\o_

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Demonslayer schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:40:

[Afbeelding]
De extra kabelspanning kan ook er voor dienen dat de ketting beter naar het grote kettingblad gaat.

Dit volgens het blog van Mantel:

https://www.mantel.com/bl...belspanningvoorderailleur
https://www.mantel.com/bl...en#limietenvoorderailleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonslayer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-09 17:58
Handige informatie, dank. Wel wennen met deze nieuwe Shinamo Tiagera voor derailleur. Kijkt wel of het spul bedoeld is voor 3 voor bladen zo veel schakelingen zitten er tussen 3 of 4 tel ik er en dat gaat nu wel eens fout want de ketting loopt niet altijd goed op het grote blad tijdens het fietsen.

[ Voor 96% gewijzigd door Demonslayer op 09-08-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:30

PeaceNlove

Deugleuter

Demonslayer schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:56:
Handige informatie, dank. Wel wennen met deze nieuwe Shinamo Tiagera voor derailleur. Kijkt wel of het spul bedoeld is voor 3 voor bladen zo veel schakelingen zitten er tussen 3 of 4 tel ik er en dat gaat nu wel eens fout want de ketting loopt niet altijd goed op het grote blad tijdens het fietsen.
Wat loopt er dan niet lekker? Want het zou niet spannend moeten zijn, gewoon de buitenste shifter maximaal klikken zou je goed moeten zitten. Loopt het dan toch nog aan, dan moet je de kabelspanning verhogen. Let dan ook even op de limit schroef dat die voldoende ruimte geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:56
Het probleem met de wielen wordt groter en groter. Nu ook Swiss Side. Decathlon heeft nu ook een terugroepactie met de Hadron-wielen.

https://www.dtswiss.com/en/recall
https://contents.mediadec...terugroepactie%20%201.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
La1974 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:15:
Het probleem met de wielen wordt groter en groter. Nu ook Swiss Side. Decathlon heeft nu ook een terugroepactie met de Hadron-wielen.

https://www.dtswiss.com/en/recall
https://contents.mediadec...terugroepactie%20%201.pdf
En dan denk je ‘handig, ik koop een A-merk’.

(Toegegeven, met obscure merken is de kans er ook dat er een productiefout is en dat ze er dan simpelweg niets aan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
De terugroepactie van Decathlon was vanochtend ook op de radio in het journaal en het zal nu wel bekender worden onder de wielrenners. Het merk wielen werd niet genoemd opdat er niet een algemene paniek zou ontstaan onder DT-Swiss rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
DT-Swiss, Swiss Side... is daar nog een connectie, behalve de overeenkomst in de naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
BreadFan schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:00:
DT-Swiss, Swiss Side... is daar nog een connectie, behalve de overeenkomst in de naam?
Op mijn DT-Swiss ERC 1100 wielen staat ook Swiss side. Ze zijn in dit geval de expert op aërodynamica. Ik neem aan dat dat dezelfde partij is als de fabrikant in dit verhaal.

https://www.dtswiss.com/e...er/cooperation-swiss-side

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:15
Vind het altijd wel interessant om te zien hoe de "onbekende" merken opeens connecties hebben met de grote merken. Ik zeg niet dat Swiss Side 100% gelijk is aan DT Swiss, maar DT Swiss is op zijn minst betrokken als leverancier. Net zoals opeens bleek tijdens een terugroepactie dat de wereldberoemde HEMA rookworst gewoon bij de Unox vandaan kwam...

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Was eind vorige maand op vakantie in Luxemburg. Had bij de Decathlon een lampje gekocht. Voldeed prima, echter ben ik deze bij een ritje op het vlakke verloren. Heeft iemand nog goede tips? Liefst compact en oplaadbaar welke ik via een clip kan monteren aan een zadeltasje.

Garmin radar zonder lamp heb ik al, vind die met lamp te prijzig. 🤔

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:56
rutgrrrr schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

Ik heb met de ander gesproken vandaag, maar daar werd het ook niet heel veel duidelijker van. We zijn beide ergens over de weg gegaan in plaats van het fietspad ernaast te gebruiken en daardoor elkaar geraakt.
Uit nieuwsgierigheid, hoe gaat dit verzekering technisch m.b.t. je fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:55
Harmen schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:23:
Was eind vorige maand op vakantie in Luxemburg. Had bij de Decathlon een lampje gekocht. Voldeed prima, echter ben ik deze bij een ritje op het vlakke verloren. Heeft iemand nog goede tips? Liefst compact en oplaadbaar welke ik via een clip kan monteren aan een zadeltasje.

Garmin radar zonder lamp heb ik al, vind die met lamp te prijzig. 🤔
Vond ik eerst ook al is 1. Het een slimme lamp, reageert qua lichtpatroon op achtervolgers, 2. Heeft een langere batterijduur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
BreadFan schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:00:
Misschien dat het uit dezelfde fabriek komt maar dan met ander stickertje er op? :+

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:56

Kluus

Gang is alles

Maarten_E schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:21:
Vind het altijd wel interessant om te zien hoe de "onbekende" merken opeens connecties hebben met de grote merken. Ik zeg niet dat Swiss Side 100% gelijk is aan DT Swiss, maar DT Swiss is op zijn minst betrokken als leverancier. Net zoals opeens bleek tijdens een terugroepactie dat de wereldberoemde HEMA rookworst gewoon bij de Unox vandaan kwam...
Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat ze indentieke velgen gebruiken, balen wel, probleem wordt alleen maar groter zo en de oplossing ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:23

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Dit kon DT Swiss wel eens heel veel geld gaan kosten tenzij ze zich goed verzekerd hebben

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:23
Vandaag een varia rvr 315 op de kop kunnen tikken. (of nou ja, gekregen..) Iemand nog tips? :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:34

fdees

Trust me I'm an Engineer

Webgnome schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:23:
Vandaag een varia rvr 315 op de kop kunnen tikken. (of nou ja, gekregen..) Iemand nog tips? :+
Achter op de fiets monteren en gaan gebruiken😉. Ik vind het geluidssignaal zelf wel al heel prettig anaf de fietscomputer. Je hoort dan iets beter aankomen.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 22:51
_O-
Die zag @Webgnome niet aankomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Is @Harmen dan toch overgegaan op een Varia met een lampje? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:50
een fatsoenlijke mount kopen en die rubber bandjes shit in het doosje laten zitten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:42
Mistraller schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:56:
[...]

een fatsoenlijke mount kopen en die rubber bandjes shit in het doosje laten zitten.
Bijvoorbeeld

https://neat-components.com/

[ Voor 5% gewijzigd door martijn k. op 10-08-2025 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:25
Donderdag naar Bikeshoe4u geweest in Nijkerk.

Ontzettend goed geholpen met het aanmeten van een paar nieuwe wielrenschoenen. Het was de rit van dik een uur enkele reis meer dan waard.

Uitgekomen op DMT KR1 in het wit. Kek schoentje! Had deze zelf nooit besteld online. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 18:27

joker1977

Tweakert

TheTinusNL schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:34:
[...]

Misschien dat het uit dezelfde fabriek komt maar dan met ander stickertje er op? :+
https://www.swissside.com...MWsPzfUaqgSSabHHe0Xu_xYFB

Basically DT Swiss is de naam in de wieler-wereld voor wielen. Swiss Side is bekend van aerodynamica-werk.

Ze zijn gaan samenwerken en vermoedelijk brengen ze exact dezelfde velgen uit met inderdaad een ander stickertje/decal erop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
joker1977 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:31:
[...]

https://www.swissside.com...MWsPzfUaqgSSabHHe0Xu_xYFB

Basically DT Swiss is de naam in de wieler-wereld voor wielen. Swiss Side is bekend van aerodynamica-werk.

Ze zijn gaan samenwerken en vermoedelijk brengen ze exact dezelfde velgen uit met inderdaad een ander stickertje/decal erop..
Om diezelfde reden acht ik de kans bijzonder klein dat de volgende wielen en/of fiets/frame wat ik ga kopen een Westers stickertje heeft...

alleen snappen ze in Azië nog niet hoe je een frame voor een lange Westerling moet maken, 50mm te lage stack is geen uitzondering -O-

edit: inderdaad wel heeeeel toevallig dat de Swiss Side HARDRON3 Ultimate en DT Swiss ARC 100 DICUT in precies dezelfde velghoogtes komen (38, 55, 65, 85), met dezelfde velgbreedte (22) komen, ook opties voor dezelfde banden, tubes en vast nog wel meer standaarddingen :+
Al zie ik bij Swiss Side nergens een externe velgbreedte... grappig, want juist dat i.c.m. bandbreedte is een grote factor in aerodynamica. Nogal amateuristisch zo :+

[ Voor 42% gewijzigd door TheTinusNL op 10-08-2025 10:00 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
TheTinusNL schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

Om diezelfde reden acht ik de kans bijzonder klein dat de volgende wielen en/of fiets/frame wat ik ga kopen een Westers stickertje heeft...

alleen snappen ze in Azië nog niet hoe je een frame voor een lange Westerling moet maken, 50mm te lage stack is geen uitzondering -O-

edit: inderdaad wel heeeeel toevallig dat de Swiss Side HARDRON3 Ultimate en DT Swiss ARC 100 DICUT in precies dezelfde velghoogtes komen (38, 55, 65, 85), met dezelfde velgbreedte (22) komen, ook opties voor dezelfde banden, tubes en vast nog wel meer standaarddingen :+
Al zie ik bij Swiss Side nergens een externe velgbreedte... grappig, want juist dat i.c.m. bandbreedte is een grote factor in aerodynamica. Nogal amateuristisch zo :+
De Aziaten doen gewoon geen terugroepacties. Opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:18
La1974 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

De Aziaten doen gewoon geen terugroepacties. Opgelost!
En ze plakken op disc-only velgen lastig te verwijderen stickers over 'only use brake pads suitable for carbon rims'.

En als je niet het allergoedkoopste zoekt, maar een leverancier die achter z'n product staat, krijg je ook gewoon fatsoenlijke garantie.

Issues met velgen heb ik nooit gehad, behalve delamineren met velgremmen omdat ik een te ver versleten remrand te heet stookte in een afdaling.

Laatste issue wat een 54T ratchet die binnen een jaar versleten was en ik kreeg zonder gedoe een nieuwe.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgrrrr
henri86 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:24:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, hoe gaat dit verzekering technisch m.b.t. je fiets?
Je krijgt in Nederland als fietser altijd minimaal 50% vergoed als je met een gemotoriseerd voertuig in aanraking komt omdat je een zwakke weggebruiker bent. Voor de andere 50% ligt het aan de vraag wie er schuldig is en voor hoeveel procent dan.
Ik kan daar mijn rechtsbijstand voor gebruiken om het te verhalen op de verzekering van de scooter of een letselschade advocaat. De kosten van die advocaat kunnen zoiezo verhaald worden bij de tegenpartij omdat die per definitie 50% schuld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:04
Koop dan een Sloperoad, ipv die van Neat. Het feit dat Neat zo aanwezig is op insta betekend niet dat het de betere/mooiere keuze is.

Alie en Amazon hebben anders genoeg voordelige keuzes.
Maar aangezien deze radar op een handbike komt, heb ik niet echt een idee wat ik aan moet raden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
mhr-zip schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Koop dan een Sloperoad, ipv die van Neat. Het feit dat Neat zo aanwezig is op insta betekend niet dat het de betere/mooiere keuze is.

Maar aangezien deze radar op een handbike komt, heb ik niet echt een idee wat ik aan moet raden.
Neat is wel goedkoper? Maar die van slope zien er op de site wel mooier uit.

Voor een handbike is het wat lastiger denk ik 😅

[ Voor 9% gewijzigd door martijn k. op 10-08-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
LuPo schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 06:25:
Donderdag naar Bikeshoe4u geweest in Nijkerk.

Ontzettend goed geholpen met het aanmeten van een paar nieuwe wielrenschoenen. Het was de rit van dik een uur enkele reis meer dan waard.

Uitgekomen op DMT KR1 in het wit. Kek schoentje! Had deze zelf nooit besteld online. :)
Ik heb de DMT Sh10. Fijne schoen maar als ze vies worden krijg je ze moeilijk weer echt wit, das toch echt wel een nadeel door de materiaal keuze (stoffen bovenzijde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
Edit-

Foutje dubbelpost

[ Voor 90% gewijzigd door martijn k. op 10-08-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Doe het goed, of doe het niet.

Of te wel: een Neat niet kopen, is korting op een Sloperoad.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 00:04
Mijn helm heeft vandaag nuttig werk verricht.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IkqLVdc.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Laatst online: 10:07

Rhapsody

In Metal We Trust

kwiebus schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:40:
Mijn helm heeft vandaag nuttig werk verricht.

[Afbeelding]
Verder alles ok? Ziet er flink beurs uit!

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwiebus
Rhapsody schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:44:
[...]

Verder alles ok? Ziet er flink beurs uit!
Ik voel mij net zo beurs als mijn helm. Was ook wel even dizzy na de klap. Ben voornamelijk op mijn rechterkant geland die is dus flink geschaafd en beurs. Pijnlijke heup en linkerlies. Denk ook wel licht gekneusde rib rechts onder mijn schouderblad. Beide ellebogen en linker ringvinger ook geschaafd. Meeste last heb ik van mij linker pols waar mijn Garmin watch zat. Gelukkig niets onoverkomelijks dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Ik vind die sloperoad dan weer niks, lomp blok en je draait hem altijd scheef bij plaatsen van je radar door het systeem met fie verborgen schroefjes.

Ik heb gewoon weer de neat er op, misschien minder mooi geprint en met zichtbare schroefjes maar al het andere is beter en het geheel is wel subtieler.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 10-08-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@kwiebus ziet er heftig uit, wat is er gebeurd? Succes met het herstel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Of gewoon op ali shoppen. Ik gebruik er al 2 jaar eentje naar grote tevredenheid voor een tientje. Er is bijzonder weinig engineering aan een dergelijke garmin mount dus je hoeft je niet schuldig te voelen. Mits je een ronde zadelpen of ronde seat tube hebt uiteraard. Ik heb de mijne aan de seat tube namelijk.

---------------

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kwiebus
@Kluus Dit was het resultaat van een mislukte inhaalactie op een tweebaans fietspad. Een fietser voor mij maakte een dusdanige plotseling manoeuvre dat ik in het vaarwater van een tegemoetkomende opgevoerde snorfiets kwam die ook fietsers aan het inhalen was en deze niet meer kon ontwijken.

Volgens een stel tegemoetkomende fietsers die de crash hadden zien gebeuren reed die snorfiets hun met een noodgang voorbij. (Hij bekende zelf ook dat het ding 60 liep en dat hij hem net van een vriend had overgenomen en wilde uitproberen) Ik heb met zowel de snorfietser als de fietsers die stopten telefoonnummers uitgewisseld, ze wilden ook graag iets van mij horen als ik veilig thuis was gekomen. De snorfietser heeft mij toen ik thuisgekomen was nog gebeld of alles verder ok met mij is.

Ik heb wel het een en ander aan materiële schade en moet nog kijken hoe ik dat ga afhandelen. Mijn fiets is nog wel rijdbaar maar mijn derailleur staat flink scheef en de rechter shifter en rechter zijkant van mijn zadel zijn geschaafd en uiteraard mijn helm die aan vervanging toe is. De grootste kostenpost is nog mijn Garmin Tactix 7 Pro die door de klap van mijn pols is geschoten en vraag mij niet hoe in de maas is beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Kluus schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Ik vind die sloperoad dan weer niks, lomp blok en je draait hem altijd scheef bij plaatsen van je radar door het systeem met fie verborgen schroefjes.

Ik heb gewoon weer de neat er op, misschien minder mooi geprint en met zichtbare schroefjes maar al het andere is beter en het geheel is wel subtieler.
Ik heb 0,5x0,5 cm dubbelzijdig tape er onder geplakt. Die Sloperoad gaat nergens meer naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:05:
[...]

Ik heb 0,5x0,5 cm dubbelzijdig tape er onder geplakt. Die Sloperoad gaat nergens meer naar toe.
Dat zal wel schelen ja, maar je snapt dus wat ik bedoel. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
kwiebus schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:51:
@Kluus Dit was het resultaat van een mislukte inhaalactie op een tweebaans fietspad. Een fietser voor mij maakte een dusdanige plotseling manoeuvre dat ik in het vaarwater van een tegemoetkomende opgevoerde snorfiets kwam die ook fietsers aan het inhalen was en deze niet meer kon ontwijken.

Volgens een stel tegemoetkomende fietsers die de crash hadden zien gebeuren reed die snorfiets hun met een noodgang voorbij. (Hij bekende zelf ook dat het ding 60 liep en dat hij hem net van een vriend had overgenomen en wilde uitproberen) Ik heb met zowel de snorfietser als de fietsers die stopten telefoonnummers uitgewisseld, ze wilden ook graag iets van mij horen als ik veilig thuis was gekomen. De snorfietser heeft mij toen ik thuisgekomen was nog gebeld of alles verder ok met mij is.

Ik heb wel het een en ander aan materiële schade en moet nog kijken hoe ik dat ga afhandelen. Mijn fiets is nog wel rijdbaar maar mijn derailleur staat flink scheef en de rechter shifter en rechter zijkant van mijn zadel zijn geschaafd en uiteraard mijn helm die aan vervanging toe is. De grootste kostenpost is nog mijn Garmin Tactix 7 Pro die door de klap van mijn pols is geschoten en vraag mij niet hoe in de maas is beland.
Lijkt me niet echt een verstandige bekentenis om te maken van de snorfietser. Maarja, zolang het niet zwart-op-wit staat..
En ja, het is ook nooit handig en verstandig om in te halen als er bij tegemoetkomend verkeer al ingehaald wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
Observatie die ik vandaag deed: is het iemand anders ooit opgevallen dat bij wielrengroepen altijd 'de dikzak uit de groep' net achter het midden aan de buitenkant een (halve) meter verder naar buiten hangt? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54
Hoeveel impact mag een helm hebben voordat je hem vervangt?
Mijn Giro MIPS is tijdens vervoer uit een krat met spullen gerold en daarna vanaf +- 1m70 op de grond gekletterd dat de achterdeur van onze bus openging.
De helm is precies met de bovenkant op de straatstenen gekomen, daar zit nu een klein deukje van een steen.
Zijn er richtlijnen die ik kan volgen om de helm te controleren?

De padding is na 2,5 jaar gebruik ook toe aan vervanging, maar twijfel nu of ik alleen de padding bestel of ga voor een nieuwe helm.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:55

Oxigeon

En zo is dat!

raymondw schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:04:
Mijn Giro MIPS is tijdens vervoer uit een krat met spullen gerold en daarna vanaf +- 1m70 op de grond gekletterd dat de achterdeur van onze bus openging.
De helm is precies met de bovenkant op de straatstenen gekomen, daar zit nu een klein deukje van een steen.

De padding is na 2,5 jaar gebruik ook toe aan vervanging, maar twijfel nu of ik alleen de padding bestel of ga voor een nieuwe helm.
Dit zegt de AI na de eerste google hit. Denk eigenlijk wel dat ik het deze keer met AI eens ben

Wanneer een nieuwe wielrenhelm kopen?
Na 3 tot 5 jaar:
De meeste fabrikanten adviseren om een fietshelm na 3 tot 5 jaar te vervangen, ongeacht de staat, omdat de materialen door veroudering minder impact kunnen opvangen.

Na een val of aanrijding:
Als je fietshelm een harde klap heeft opgevangen, is het belangrijk om deze direct te vervangen, ook als er geen zichtbare schade is.

Bij zichtbare schade:
Barsten, deuken, of significante krassen in de helmschaal duiden op structurele schade en moeten direct vervangen worden.

Bij verandering van pasvorm:
Als de helm niet meer goed past, bijvoorbeeld door slijtage van de padding of het verstelsysteem, is het tijd voor een nieuwe.

Bij veroudering:
De materialen van een helm verouderen en kunnen zwakker worden, zelfs zonder duidelijke schade. Dit is vaak zichtbaar aan de binnenkant van de helm op een sticker met de productiedatum.
Waarom is het belangrijk om een oude of beschadigde helm te vervangen?

Verminderde bescherming:
Na verloop van tijd vermindert de impactbescherming van een helm door veroudering van de materialen.

Verlies van veiligheid:
Een beschadigde helm kan een val of aanrijding niet meer op de juiste manier opvangen, waardoor het risico op letsel toeneemt.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-09 17:03

Die zou ik sowieso vervangen.
Ik zou sowieso even zien wat de crashreplacement van Giro of de winkel waar je 'm hebt gekocht nog wil bijdragen. Er zijn merken met prima regelingen. En als de padding toch einde leven is, moet je de kosten van nieuwe padding al zien als de eerste korting op je nieuwe helm.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Afgezien van argumenten zoals de leeftijd en staat van padding zou ik een helm niet vervangen als ik hem zou laten vallen.

Een val met enkel het gewicht van de helm zelf zal deze niet structureel beschadigen. Het zal de MIPS constructie ook niet belasten. Cosmetische schade vind ik geen voldoende reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 14:17
Ik zou er ook niet zo bang zijn. Een val zonder gewicht van 1.70m stelt natuurlijk niks voor voor iets wat ontworpen om een klap op snelheid met een hoofd (en wat er nog achteraan komt) op te vangen. Als hij daardoor al onbruikbaar kapot is weet ik wel een andere reden om die helm te vervangen :+

Maar goed, op afstand alsnog moeilijk te beoordelen zonder het zelf te zien/voelen. Op internet is het devies sowieso geen risico te nemen wat advies geven betreft. Want stel je voor als iemand blijvend letsel oploopt omdat jij zegt dat het wel kon. :|

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 10:02
Altijd ff checken inderdaad! maar ik denk niet dat er iets aan mankeert na zoiets.

Wanneer je wél direct je helm mag weg flikkeren (ook al is het een Sworks evade 3 van 250 euro): Als je met 50 p/u over je stuur heen kletst en op je schouder en hoofd terecht komt in een criterium ;-)

Dit gebeurde mij helaas afgelopen woensdag. Gebroken sleutelbeen als gevolg. Wat ik in ieder geval nog heel goed kan herinneren is dat ik blij was een helm op te hebben gehad bij impact ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
@Oxigeon De zoektocht was daar al langs gegaan, helaas is het antwoord niet eenduidig...
1
2

@Stufferdt Helaas, de crash replacement gaat tot 2 jaar.

@7o9 Dat ben ik dus met je eens, maar in dit geval kwam de helm van best een hoogte, vandaar dat ik even wat informatie zoek.
Je draagt het ding niet voor niets ;)

@GWBoes Dat is zeker correct, vandaar dat ik meer naar een richtlijn zocht om het zelf te controleren.

@Biohazzard21 Beterschap! De helm blijft zeker op hier ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:58

Phydomir

Dennis

GWBoes schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:29:
Ik zou er ook niet zo bang zijn. Een val zonder gewicht van 1.70m stelt natuurlijk niks voor voor iets wat ontworpen om een klap op snelheid met een hoofd (en wat er nog achteraan komt) op te vangen. Als hij daardoor al onbruikbaar kapot is weet ik wel een andere reden om die helm te vervangen :+
Dit klopt natuurlijk niet geheel. Een helm is ontworpen om één keer een klap op te vangen. Of er nou een hoofd onder zit of niet maakt niet zo veel uit. Ja, de impact zal waarschijnlijk minder zijn als hij los op de grond valt. Het probleem is echter dat je er niet meer helemaal zeker van kunt zijn dat het helm structureel nog zo goed is als voor de val. Daarom wordt aangeraden de helm te vervangen, ook al is het bv een val van een tafel.

Of je dan zelf er wel of niet mee gaat rijden, dat moet iedereen zelf weten. Maar het advies om er niet mee door te rijden is er niet voor niets.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-09 18:50
Phydomir schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:03:
[...]
Maar het advies om er niet mee door te rijden is er niet voor niets.
Nou. Helmmakers zijn voor zover ik weet geen liefdadigheidsinstellingen en hebben zich ook niet primair tot doel gesteld de wereld te verbeteren en de mensheid te redden van de ondergang. Ze willen dat je al heel snel weer een nieuwe helm gaat kopen, simpelweg omdat ze daar geld aan verdienen. Dat is volgens mij de werkelijke reden waarom zij adviseren dat je een helm van hard plastic en piepschuim na 3-5 jaar zou moeten vervangen, ook als die nog nooit gevallen is.

Ik zou me nog kunnen voorstellen dat het plastic van de helm na veel meer dan 5 jaren op een gegeven moment 'uitdroogt', daardoor minder buigzaam wordt en makkelijker breekt. Maar nog steeds vangt hij dan met gemak de eerste klap op het asfalt op. En volgens mij is dat ook precies de bedoeling van een helm.
Ik vermoed dat het het stadium van plasticmoeheid zelden bereikt zal worden, omdat voor die tijd de bandjes en de pads al teveel verzilt zijn, en/of de helm verkleuringen gaat vertonen door zonlicht. Die nieuwe helm komt er dan toch wel, maar niet zozeer om veiligheidsredenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
nomar109 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:34:
[...]

Nou. Helmmakers zijn voor zover ik weet geen liefdadigheidsinstellingen en hebben zich ook niet primair tot doel gesteld de wereld te verbeteren en de mensheid te redden van de ondergang. Ze willen dat je al heel snel weer een nieuwe helm gaat kopen, simpelweg omdat ze daar geld aan verdienen. Dat is volgens mij de werkelijke reden waarom zij adviseren dat je een helm van hard plastic en piepschuim na 3-5 jaar zou moeten vervangen, ook als die nog nooit gevallen is.

Ik zou me nog kunnen voorstellen dat het plastic van de helm na veel meer dan 5 jaren op een gegeven moment 'uitdroogt', daardoor minder buigzaam wordt en makkelijker breekt. Maar nog steeds vangt hij dan met gemak de eerste klap op het asfalt op. En volgens mij is dat ook precies de bedoeling van een helm.
Ik vermoed dat het het stadium van plasticmoeheid zelden bereikt zal worden, omdat voor die tijd de bandjes en de pads al teveel verzilt zijn, en/of de helm verkleuringen gaat vertonen door zonlicht. Die nieuwe helm komt er dan toch wel, maar niet zozeer om veiligheidsredenen.
'ik denk'
'ik vermoed'
'volgens mij'

Het zijn nogal wat aannames en 'inschattingen' die - voor zover ik uit je post kan halen - geen onderbouwing hebben, maar eerder het onderbuikgevoel dat er louter kapitalistische drijfveren zijn bij productenten van helmen.

Dat zou zomaar kunnen. Maar als het gaat om zoiets belangrijks als de veiligheid van je hoofd. Iets dat je maar 1x echt hard hoeft te blesseren om er (een leven) lang last van te hebben (of erger), zou je dan werkelijk je keuzes willen baseren op een onderbuikgevoel?

Ik geef voor m'n hoofd liever een keer iets extra's uit aan een goede helm, dan een keer te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beterweter
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-08 14:10
nomar109 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:34:
[...]

Volkomen en overbodig om je helm te vervangen na een fiets ongeluk. De impact van een fiets ongeluk is minimaal, anders had je het niet overleeft en dan had je sowieso geen nieuwe helm nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Requiem19 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

'ik denk'
'ik vermoed'
'volgens mij'

Het zijn nogal wat aannames en 'inschattingen' die - voor zover ik uit je post kan halen - geen onderbouwing hebben, maar eerder het onderbuikgevoel dat er louter kapitalistische drijfveren zijn bij productenten van helmen.

Dat zou zomaar kunnen. Maar als het gaat om zoiets belangrijks als de veiligheid van je hoofd. Iets dat je maar 1x echt hard hoeft te blesseren om er (een leven) lang last van te hebben (of erger), zou je dan werkelijk je keuzes willen baseren op een onderbuikgevoel?

Ik geef voor m'n hoofd liever een keer iets extra's uit aan een goede helm, dan een keer te weinig.
Dit lijkt mij een heel persoonlijke afweging. Zo heb ik ook wel eens de discussie over autobanden gevolgd. NA 6 JAAR VERVANGEN! zegt de fabrikant maar al te graag. Zelf rij ik ze gewoon op, zolang er geen verdroging van het rubber te zien is, en de APK kijkt puur naar profieldiepte...
Als je je helm thuis niet in het zonlicht neerlegt kan dat ook zomaar jaren levensduur schelen. En een helm die in een heet klimaat zoals in zuidfrankrijk wordt bewaard/gebruikt zal ook sneller verouderen.
Toch wordt er een algemene, wereldwijde richtlijn afgegeven.

Besluit dit voor jezelf. Tenminste houdbaar tot: Kijk, ruik, proef, en oordeel zelf 8)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-09 18:50
[...]

'ik denk'
'ik vermoed'
'volgens mij'

Het zijn nogal wat aannames en 'inschattingen' die - voor zover ik uit je post kan halen - geen onderbouwing hebben, [...]
Klopt helemaal. En de stelling van de fabrikant dat je na 3 jaar toch echt een nieuwe helm nodig hebt, is evenmin onderbouwd. Het is allemaal gebaseerd op aannames en er wordt ingespeeld op angst. Ik doe zelf nog een poging om het te gooien op plasticmoeheid als factor van belang. Iets anders kan ik namelijk niet verzinnen, behalve het kapitalistische argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:01
[...]

'ik denk'
'ik vermoed'
'volgens mij'

Is er verder iets waar je je keuzes op kan baseren?
Ik vraag me af of/hoe polycarbonaat/chemisch kan degraderen binnen vijf jaar. Heb nog nooit een fabrikant een filmpje zien maken met een experiment waarin ze een 5 jaar oude helm testen t.o.v. een nieuwe helm, waaruit dan zou moeten blijken dat die oude helm onveilig is. In die zin is het evengoed een aanname dat een helm na vijf jaar aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
EkkeHH schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:55:
[...]

Ik vraag me af of/hoe polycarbonaat/chemisch kan degraderen binnen vijf jaar. Heb nog nooit een fabrikant een filmpje zien maken met een experiment waarin ze een 5 jaar oude helm testen t.o.v. een nieuwe helm, waaruit dan zou moeten blijken dat die oude helm onveilig is. In die zin is het evengoed een aanname dat een helm na vijf jaar aan vervanging toe is.
Ik maak geen aanname dat dit het geval is, ik volg - uit voorzorg - het advies van de fabrikant.

Bij onzekerheid is dit de verstandigste keuze wat mij betreft.

Aan iedereen vrij om een eigen keuze te maken en wellicht heb je op deze manier over 5 jaar een keer 200 euro bespaard :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar als je dan een tak kopt bij mountainbiken met je helm, en dan bedoel ik niet dat je languit op het pad ligt achter je fiets, maar wel dat je denkt "oeps", schrijf je dan ook je helm af? Ik kan me bedenken dat dat zomaar meer kinetische energie is dan een losse helm die stukje valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-09 21:23
Verrek, wat/wie was hier ook alweer de wielbouwer? Ben ff de naam kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:17
tiswat schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:12:
Verrek, wat/wie was hier ook alweer de wielbouwer? Ben ff de naam kwijt.
@ElGreco ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

In dit geval zit er een deuk in de helm nadat deze gevallen is. Dat sou voor mij persoonlijk een indicatie zijn om deze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-09 21:23
Volgens mij was het Van Speyk! Denk dat ik het weer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:33

Dit kan je vast ook wel aan Giro zelf vragen, via e-mail of social media. Ik ben benieuwd wat ze zeggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• henri86
EkkeHH schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:55:
[...]

Onderzoeken hebben aangetoond dat de bescherming die een (gebruikte) helm biedt niet dramatisch afneemt na verloop van jaren.
Ja, zweet, UV-licht etc. tast het materiaal aan, maar in minimale mate en verre van zodanig dat het na na 5, 10 of zelfs 20 jaar vervanging vereist op het gebied van impact-protectie.
Vervanging na 5 jaar wordt vooral aangeraden vanwege:
- onzorgvuldig gebruik; alle kleine impacts van de helm hier en daar neergooien na je ritten, uit je handen laten vallen en bijv. die takken die je kopt bij mtb-en
- de betere bescheerming door technologische verbeteringen
- de betere bescherming door een betere pasvrom
- slijtage van de padding / straps

Voor een deukje in het plastic hoef je 'm dan ook echt niet te vervangen. Een ander verhaal als je ziet dat ook het piepschuim vervormt/gebroken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Sissors schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:20:
Maar als je dan een tak kopt bij mountainbiken met je helm, en dan bedoel ik niet dat je languit op het pad ligt achter je fiets, maar wel dat je denkt "oeps", schrijf je dan ook je helm af? Ik kan me bedenken dat dat zomaar meer kinetische energie is dan een losse helm die stukje valt.
nee hoor.. het gaat zoals hierboven gezegd echt om de structuur van het "piepschuim", daar moeten geen scheuren in zitten. De schaal is bedoeld om het piepschuim te beschermen, juist voor die kleine butsen, zodat er niet gelijk een hap uit de laag zit die de impact moet verwerken

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
Zoals ik hier wel eens gepost ben ik bezig om door alle gemeentes van BE/NL/LUX te fietsen (wielervrienden.nl).

Donderdag en vrijdag het plan om deze regio af te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04T-ywby12Y8OtpIy4o0bJvKv0c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0qZ1crnqhhHfiV5sf1DfYjWl.png?f=user_large

Weinig tijd om mooie route uit te tekenen en de streek is me onbekend, dus mocht iemand me willen helpen, graag! Ik logeer in Ledeacker.

Lijstje die ik moet (wil) afwerken:
  • Beuningen
  • Berg en Dal
  • Bergen (L)
  • Bernheze
  • Boekel
  • Druten
  • Gemert-Bakel
  • Gennep
  • Heumen
  • Laarbeek
  • Land van Cuijk
  • Maashorst
  • Mook en Middelaar
  • West Maas en Waal
  • Wijchen
Snel zelf al iets uitgetekend die alles afvinkt. Let niet op kleine foutjes. Die los ik ad hoc wel op :+.

Dag 1: 150 km → Komoot
Dag 2: 123 km → Komoot

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Beterweter schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:45:
[...]

Volkomen en overbodig om je helm te vervangen na een fiets ongeluk. De impact van een fiets ongeluk is minimaal, anders had je het niet overleeft en dan had je sowieso geen nieuwe helm nodig.
Dit is zó nietszeggend.

Ik heb een vergelijkbare klapper gehad als @Biohazzard21, 45 Postbank af en over de kop geslagen en sleutelbeen gebroken Ik had het denk wel overleefd zonder helm maar de vraag is alleen hoe. Dus als ‘overleven’ het enige criterium is dan lekker blijven gebruiken die helm, als je nog een beetje leuk leven wilt houden dan zou ik de lat iets hoger leggen.

Hangt dus volledig af van het ongeval, ben ook wel eens gewoon om gelazerd omdat ik een noodstop moest maken en te langzaam uit klikte. Knie open en wat beurse schouder maar dan ga je natuurlijk geen helm vervangen.
Had ik met diezelfde val met hoofd opzij op asfalt gekomen dan zeker wel (tenzij bovenstaande).

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:22
CedricD schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:36:
Zoals ik hier wel eens gepost ben ik bezig om door alle gemeentes van BE/NL/LUX te fietsen (wielervrienden.nl).

[Afbeelding]

Weinig tijd om mooie route uit te tekenen en de streek is me onbekend, dus mocht iemand me willen helpen, graag! Ik logeer in Ledeacker.

• Beuningen
  • Berg en Dal
  • Bergen (L)
  • Bernheze
  • Boekel
  • Druten
  • Gemert-Bakel
  • Gennep
  • Heumen
  • Laarbeek
  • Land van Cuijk
  • Maashorst
  • Mook en Middelaar
  • West Maas en Waal
  • Wijchen
Snel zelf al iets uitgetekend die alles afvinkt. Let niet op kleine foutjes. Die los ik ad hoc wel op :+.

Thx
In de eerste route woon ik midden in :) denk dat je de mooie stukjes wel hebt al voelt het voor mij allemaal niet zo "bijzonder" meer. Ik zou de route persoonlijk wel omdraaien, klimmetje op de sint jan, en lekker vol gas afdalen richting Mook.

Bij de 2de route zou ik nog een extra lusje maken naar Wyler en dan richting Berg en dal eventueel de oude holleweg nog mee pakken.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby

[Afbeelding]

• Beuningen
  • Berg en Dal
  • Bergen (L)
  • Bernheze
  • Boekel
  • Druten
  • Gemert-Bakel
  • Gennep
  • Heumen
  • Laarbeek
  • Land van Cuijk
  • Maashorst
  • Mook en Middelaar
  • West Maas en Waal
  • Wijchen

Thx
Heb het even niet scherp maar waarom de lus van Gemert naar Gassel? Ik zie zo even niks van de genoemde gemeentes of welke mis ik? Het zijn daar vooral weilanden en persoonlijk vind ik het een oersaai stuk. Dan zou ik liever richting de andere kant extra kilometers maken als dat even kan; dus Reichswald / Goch.

Hetzelfde geldt voor Druten (nja eigenlijk al vanaf Nijmegen Dukenburg) naar Grave, al zitten daar nog wel gemeentes. Wel ook saai. Daar zou ik dan kijken of je richting Wyler en de Ooij kan of zelfs naar de Veluwe en dan via Renkum naar Druten. Maar dan wordt Beuningen wellicht lastig.

[ Voor 7% gewijzigd door crimby op 12-08-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09 10:11

[Afbeelding]

• Beuningen
  • Berg en Dal
  • Bergen (L)
  • Bernheze
  • Boekel
  • Druten
  • Gemert-Bakel
  • Gennep
  • Heumen
  • Laarbeek
  • Land van Cuijk
  • Maashorst
  • Mook en Middelaar
  • West Maas en Waal
  • Wijchen

Thx
Dit is ook mijn achtertuin. Als het gaat om gemeentes, zou ik zeker in het begin de kern van Boekel en Gemert mijden, de binnendoorwegen zijn zoveel mooier en over het algemeen prima te fietsen. Heb vanaf Landhorst tot Beek en Donk een beetje aangepast, zie de link https://www.komoot.com/nl...3N7I5pjVnRZest93q&ref=wtd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
[...]

Vreemde opmerking zeg. Ik heb hier toch heel wat helmen voorbij zien komen die nauwelijks nog helm te noemen zijn na een ongeluk. Daarnaast kan zo’n helm ook onzichtbare schade oplopen waardoor de bescherming minder wordt. Voor jou misschien voldoende, maar ik ben zuinig op mijn hoofd en hersenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@sapphire @crimby ik ga er even vanuit dat @Beterweter aan het trollen is, ik zou hier niet serieus op reageren..(en als het geen trol is, dan is ie denk ik goed met een afgeschreven helm op zijn kokosnoot gestuiterd)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

[...]

Als je met de helm op straat gevallen bent zou ik hem wel vervangen. Zelfde geldt ook voor bijvoorbeeld motorhelmen. Het is lastig om te zien wat de schade onder de shell is en of die zijn functie nog dient.

Als je dan met een paddestoel op je hoofd rondrijdt wil je toch ook wel zeker weten dat die nog een functie heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
AMD1800 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:45:
[...]

Dit kan je vast ook wel aan Giro zelf vragen, via e-mail of social media. Ik ben benieuwd wat ze zeggen.
Het lag idd ook al in hun mailbox ;)
De reactie is dat elke beschadiging de integriteit aantast en dat gezien de leeftijd ze adviseren om asap een nieuwe helm te kopen.
De crash replacement is voor hun alleen van toepassing op de US markt, ze verwijzen naar de lokale leverancier voor EU afhandeling.

Niet anders dan verwacht :+

Gezien de reacties hier en onder een bevriende groep fietsers ga ik de helm gebruiken tot er een aanbieding voorbij komt.
Het zichtbare schuim is nog intact, er lopen geen zichtbare breuk sporen doorheen.
De beschadiging zit dus echt in het harde plastic van de bovenkant en in het midden van het plastic stuk.
Vervanging zal om cosmetische redenen zijn, dat heeft geen haast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:57:
@sapphire @crimby ik ga er even vanuit dat @Beterweter aan het trollen is, ik zou hier niet serieus op reageren..(en als het geen trol is, dan is ie denk ik goed met een afgeschreven helm op zijn kokosnoot gestuiterd)
Ik voer de trollen graag :+

Ik hoor en lees regelmatig dingen waar ik een grote WTF bij zet wbt wielrennen dat ik af en toe niet meer door heb of mensen serieus zijn of aan het trollen.

Zo had ik vorig jaar iemand die beweerde dat een Aerohelm helemaal niet warmer is dan een helm met 4x zoveel luchtgaten aan de voorzijde.
En daarna iemand die met droge ogen beweerde dat je een Carbon frame en zadelpen ter plekke wel even kon verstellen. Gewoon goed vast draaien dan was het geen enkel probleem :X

Je weet het niet :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

raymondw schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:57:
[...]

Het lag idd ook al in hun mailbox ;)
De reactie is dat elke beschadiging de integriteit aantast en dat gezien de leeftijd ze adviseren om asap een nieuwe helm te kopen.
De crash replacement is voor hun alleen van toepassing op de US markt, ze verwijzen naar de lokale leverancier voor EU afhandeling.

Niet anders dan verwacht :+

Gezien de reacties hier en onder een bevriende groep fietsers ga ik de helm gebruiken tot er een aanbieding voorbij komt.
Het zichtbare schuim is nog intact, er lopen geen zichtbare breuk sporen doorheen.
De beschadiging zit dus echt in het harde plastic van de bovenkant en in het midden van het plastic stuk.
Vervanging zal om cosmetische redenen zijn, dat heeft geen haast.
Ook het harde plastic heeft een functie.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:23
Zo twee jaarlijkse sport test ook weer gehad. Ik mag niet klagen. Houd er rekening mee dat ik een handbiker ben dus mijn wattages zijn lager dan een wielrenner. Mag zeker niet klagen. Veel progressie gemaakt in de afgelopen ~twee jaar. De sportarts gaf vooral aan dat het nu kwestie is op z2 trainingen. Daar is heel veel winst te behalen.

201920232025
Gewicht (kg)797565
Max vermogen (watt)130166170
Max vermogen (watt/kg)1.62.22.6
Max HR ( sl/min)169174176
v02max/kg 273238

Komende zondag meer eens uitproberen. Dan gaan we de Clásico España fietsen, lekker vlak wat ik er zo van zie dus dan kunnen we de z2 weer eens lekker uitdagen

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Webgnome schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:20:
Zo twee jaarlijkse sport test ook weer gehad. Ik mag niet klagen. Houd er rekening mee dat ik een handbiker ben dus mijn wattages zijn lager dan een wielrenner. Mag zeker niet klagen. Veel progressie gemaakt in de afgelopen ~twee jaar. De sportarts gaf vooral aan dat het nu kwestie is op z2 trainingen. Daar is heel veel winst te behalen.

201920232025
Gewicht (kg)797565
v02max/kg 273238

Komende zondag meer eens uitproberen. Dan gaan we de Clásico España fietsen, lekker vlak wat ik er zo van zie dus dan kunnen we de z2 weer eens lekker uitdagen
mooie progressie hoor!! _/-\o_ op alle vlakken serieuze winst

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Webgnome schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:20:

201920232025
Gewicht (kg)797565
v02max/kg 273238

Dat zijn behoorlijke knappe cijfers als je je realiseert dat je dat allemaal met je armen doet en niet met je benen. Dat maakt het een stuk moeilijker.

Goed bezig _/-\o_
Pagina: 1 ... 670 ... 685 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).