Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 670 671 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:05
thanks. Ben er zelf ook wel blij mee. Ik was, zoals altijd, een beetje gespannen voor de test want ja je zou maar een off-day hebben. Gelukkig viel dat allezinds mee. Wat mij ook wel mee viel was dat het verschil in max watt t.o.v. vorig jaar klein lijkt maar dat dat vertekent beeld is door de gewichtsafname. De sportarts kon mij vertellen dat het over het algemeen zo is dat mensen die zwaarder zijn meer kracht/watt kunnen leveren. ( heb helaas niet door gevraag hoe dat precies zit) . Dit is wel voer om door te werken naar een volgend doel. z2 uitbouwen

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:51
Webgnome schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:01:
thanks. Ben er zelf ook wel blij mee. Ik was, zoals altijd, een beetje gespannen voor de test want ja je zou maar een off-day hebben. Gelukkig viel dat allezinds mee. Wat mij ook wel mee viel was dat het verschil in max watt t.o.v. vorig jaar klein lijkt maar dat dat vertekent beeld is door de gewichtsafname. De sportarts kon mij vertellen dat het over het algemeen zo is dat mensen die zwaarder zijn meer kracht/watt kunnen leveren. ( heb helaas niet door gevraag hoe dat precies zit) . Dit is wel voer om door te werken naar een volgend doel. z2 uitbouwen
Bij fietsen is het zeker zo dat zwaardere mensen doorgaans meer absoluut vermogen kunnen leveren. Simpelweg omdat er meer spiermassa is zou ik zeggen. Iemand die 100kg weegt en af en toe een trap oploopt heeft stiekem toch flink wat spieren verstopt onder het geheel.

Ik weet niet of dezelfde logical ook zo werkt met je armen, omdat een zwaarder iemand in principe z'n armen niet meer belast dan een lichter iemand.

Wat wel mooi aan jouw cijfers is dat je 10kg lichter bent, maar je absolute zuurstof opname zelfs iets beter geworden is. Dus dat is een teken dat het trainen werkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beterweter
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Prulleman schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:57:
@sapphire @crimby ik ga er even vanuit dat @Beterweter aan het trollen is, ik zou hier niet serieus op reageren..(en als het geen trol is, dan is ie denk ik goed met een afgeschreven helm op zijn kokosnoot gestuiterd)
Vertel eens wat versta jij onder een afgeschreven helm?

Ik ben diverse keren van diverse voertuigen gevallen en leef nog steeds!

Een paar kleine kneuzingen en een gebroken been dat was alles. De kokosnoot doet het nog.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:00
Beterweter schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

Vertel eens wat versta jij onder een afgeschreven helm?

Een paar kleine kneuzingen en een gebroken been dat was alles. De kokosnoot doet het nog.
ok.. ik ga er toch even in mee...

even wat op een rijtje:
jij komt met dit statement:
Beterweter schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:45:
[...]

Volkomen en overbodig om je helm te vervangen na een fiets ongeluk. De impact van een fiets ongeluk is minimaal, anders had je het niet overleeft en dan had je sowieso geen nieuwe helm nodig.
voor de duidelijkheid, dit is expliciet een generaliserend statement, er wordt nergens een nuance aangebracht, zoals "in de meeste (of sommiige..) gevallen hoef je niet te vervangen" of "een fiets ongeluk" wordt niet als "klein" of "licht" bestempeld..

Er zit nogal een verschil in voor het stoplicht omver vallen omdat je niet kan uitklikken, of met 80 in een afdeling de vangrail koppen.. Jij geeft letterlijk aan dat je met de fiets niet hard genoeg kan vallen om een helm te beschadigen. dat is simpelweg niet waar.

zelf ben ik van mening dat je echt niet bij elke buts hoeft te vervangen, dat geef ik letterlijk hier aan:
Prulleman schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:55:
[...]

nee hoor.. het gaat zoals hierboven gezegd echt om de structuur van het "piepschuim", daar moeten geen scheuren in zitten. De schaal is bedoeld om het piepschuim te beschermen, juist voor die kleine butsen, zodat er niet gelijk een hap uit de laag zit die de impact moet verwerken
Maar om een mooi voorbeeld te geven op je vraag, deze zou ik absoluut, zonder enige twijfel, per direct vervangen. Ik zou er geen meter meer mee rijden
kwiebus schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:40:
Mijn helm heeft vandaag nuttig werk verricht.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IkqLVdc.jpeg
Je ziet heel duidelijk een scheur in het piepschuim, het breken hiervan heeft de klap dus mooi opgevangen, maar dat werkt maar 1 keer.

misschien denk je dat een helm zo stevig moet zijn dat ook de helm de klap moet doorstaan om je hoofd te beschermen, maar het is juist andersom. Zie het als een 1 malige kreukelzone.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beterweter
  • Nu online
Prulleman schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:06:
[...]

ok.. ik ga er toch even in mee...

even wat op een rijtje:
jij komt met dit statement:

[...]

voor de duidelijkheid, dit is expliciet een generaliserend statement, er wordt nergens een nuance aangebracht, zoals "in de meeste (of sommiige..) gevallen hoef je niet te vervangen" of "een fiets ongeluk" wordt niet als "klein" of "licht" bestempeld..

Er zit nogal een verschil in voor het stoplicht omver vallen omdat je niet kan uitklikken, of met 80 in een afdeling de vangrail koppen.. Jij geeft letterlijk aan dat je met de fiets niet hard genoeg kan vallen om een helm te beschadigen. dat is simpelweg niet waar.

zelf ben ik van mening dat je echt niet bij elke buts hoeft te vervangen, dat geef ik letterlijk hier aan:

[...]

Maar om een mooi voorbeeld te geven op je vraag, deze zou ik absoluut, zonder enige twijfel, per direct vervangen. Ik zou er geen meter meer mee rijden

[...]

Je ziet heel duidelijk een scheur in het piepschuim, het breken hiervan heeft de klap dus mooi opgevangen, maar dat werkt maar 1 keer.

misschien denk je dat een helm zo stevig moet zijn dat ook de helm de klap moet doorstaan om je hoofd te beschermen, maar het is juist andersom. Zie het als een 1 malige kreukelzone.
Er zijn ook waaghalzen die het lef hebben om zonder helm fietsen. Maar goed dat is de buiten categorie. :)

" deze zou ik absoluut, zonder enige twijfel, per direct vervangen. Ik zou er geen meter meer mee rijden"
Meen je dat nou? Het komt op mij STERK overdreven over.

.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13
Beterweter schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:24:
[...]

Er zijn ook waaghalzen die het lef hebben om zonder helm fietsen. Maar goed dat is de buiten categorie. :)

" deze zou ik absoluut, zonder enige twijfel, per direct vervangen. Ik zou er geen meter meer mee rijden"

.
zonder twijfel, vouw jij ook je airbag terug op in je stuur na een botsing? Een helm werkt door de impact te absorberen, waardoor de peak impact lager is. Dat werkt precies 1x, ik zou voor die paar tientjes geen enkel risico nemen.
Of je alle adviezen wilt negeren, dat moet je natuurlijk zelf weten, maar als je het mis hebt, is het wel je hoofd, en daar heb je er maar een van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:03
Iemand hier al ooit gebruik van gemaakt?
TIP | FuturumZeker Helm Crash Replacement
Helm gekocht en ben je binnen 2 jaar na aankoop gevallen? Bij aankoop van een nieuwe helm krijg jij een korting van 40% op basis van de aanschafwaarde van je oude defecte helm. Lees meer over FuturumZeker!

[ Voor 5% gewijzigd door Tinusvolkel op 12-08-2025 16:35 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
[...]

.
Net als @Prulleman zou ik die helm ook per direct vervangen en niet meer fietsen totdat de nieuwe binnen is. Zelfde voor mijn eigen helm die mij vorige week gered heeft bij een aanrijding (zie paar pagina’s terug)

Edit: om er ook nog wat leerzaams voor te maken. Als iemand op zoek is naar welke helm nou beter is, hier zijn ze bijna allemaal getest: https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle-helmet-ratings.html

[ Voor 13% gewijzigd door rutgrrrr op 12-08-2025 16:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Laatst online: 00:00
[...]

iedereen moet het zelf weten, maar ik neem wielrenners zonder helm ook niet serieus.. en nogmaals, de helm in dit voorbeeld doet zijn werk NIET meer, misschien voorkomt het een schaafwond, maar het voorkomt geen hersenschudding of erger. Zijn werk zit erop, het piepschuim is gebroken, je hebt GEEN idee wat de volgende klap zal doen met je hoofd.

(ja zonder helm kan je een val ook overleven en andersom met helm kan je ook dood gaan, maar laten we het simpel houden en de kans zo groot mogelijk te maken dat alles in je pan netjes op een rijtje blijft als er een mafkees op een fatbike je van je fiets af rijdt.)

Dus ja, ik meen het, 100%, ik zou dezelfde dag een nieuwe helm kopen en geen meter met de kapotte rijden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:25
Tinusvolkel schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:34:

[...]
Ja... en die helm was véél minder beschadigd dan de foto hierboven ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:15

Kluus

Gang is alles

CedricD schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:36:
Zoals ik hier wel eens gepost ben ik bezig om door alle gemeentes van BE/NL/LUX te fietsen (wielervrienden.nl).

Donderdag en vrijdag het plan om deze regio af te werken:
[Afbeelding]

Weinig tijd om mooie route uit te tekenen en de streek is me onbekend, dus mocht iemand me willen helpen, graag! Ik logeer in Ledeacker.

Lijstje die ik moet (wil) afwerken:
  • Beuningen
  • Berg en Dal
  • Bergen (L)
  • Bernheze
  • Boekel
  • Druten
  • Gemert-Bakel
  • Gennep
  • Heumen
  • Laarbeek
  • Land van Cuijk
  • Maashorst
  • Mook en Middelaar
  • West Maas en Waal
  • Wijchen
Snel zelf al iets uitgetekend die alles afvinkt. Let niet op kleine foutjes. Die los ik ad hoc wel op :+.

Dag 1: 150 km → Komoot
Dag 2: 123 km → Komoot

Thx
Net als voor @Tinusvolkel is het meeste voor mij ook redelijk bekend gebied, ik denk ook dat je al best leuke routes hebt zo. Het enige wat ik kan bedenken:

Rit 1: Hier pak je best wat kleine bosfietspaadjes in oa Wijbosch en de Maashorst (onder andere het slingerpad). Op zich leuk als je je daarvan bewust bent maar op de racer zijn het een beetje paden die ik normaal vermijd dus daar zouden we nog wat alternatieven voor die over iets meer doorgaande wegen gaan. Maar aan de andere kant, op donderdag zul je er wel niet zo veel e-bikers tegen komen en dan is het misschien juist mooi :).

Rit 2: Berg en Dal... Mijn favoriete trainingsgebied :*) ... Sowieso moet je bij Grafwegen (na de Sint Jansberg of verder doortrekken of gewoon de weg Grafwegen volgen, het is een beetje een vage grensovergang om te rijden voor zo'n klein hoekje vind ik. Verder, wil je hier niet wat meer klimmetjes afvinken? Als je wil kan ik (en waarschijnlijk nog wel wat anderen hier) helemaal los gaan daar. Eigenlijk zou je sowieso het stuwwal lusje bij Beek even moeten meepikken vind ik, als je er toch bent. 8)

Edit: Ik kon het niet laten, rit 2 zou ik zoiets van maken persoonlijk: https://www.komoot.com/tour/2487909780
- Bovenste lusje naar Ubbergen is optioneel, scheelt 5km
- Van Randwijckweg afdaling zou ik gewoon via de van Randwijckweg zelf pakken ipv de Hogeweg. Eigenlijk is Hogeweg een verplicht fietspad maar dat is echt een achterlijke weg met een nare aansluiting terug op de van Randwijckweg, terwijl de van Randwijckweg zelf juist een heerlijke afdaling is.
- Uiteraard even checken of dit nog steeds alle gemeentes aandoet maar ik denk het wel...

[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 12-08-2025 17:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:52
Beterweter schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

Leven wel, maar je klinkt toch een beetje alsof het beter voor je was geweest als je dat niet telkens met dezelfde helm had gedaan :+
Ezel stoot zich geen 2x aan dezelfde steen, tenzij....

[ Voor 7% gewijzigd door henri86 op 12-08-2025 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 19:34

joker1977

Tweakert

sapphire schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:11:

Ik hoor en lees regelmatig dingen waar ik een grote WTF bij zet wbt wielrennen dat ik af en toe niet meer door heb of mensen serieus zijn of aan het trollen.

En daarna iemand die met droge ogen beweerde dat je een Carbon frame en zadelpen ter plekke wel even kon verstellen. Gewoon goed vast draaien dan was het geen enkel probleem :X

Je weet het niet :+
Serieus, waarom zou dat niet kunnen ? Hoe denk je dat dat bij verhuur-bedrijven voor fietsen dan gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
rutgrrrr schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:35:
[...]
Edit: om er ook nog wat leerzaams voor te maken. Als iemand op zoek is naar welke helm nou beter is, hier zijn ze bijna allemaal getest: https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle-helmet-ratings.html
Leuk om te zien dat prijs volgens die tests helemaal niets zegt.

Maar in dit soort test wordt een van de belangrijkste praktische aspecten niet meegenomen: hoe de helm jou past; beter een volgens tests minder veilige helm die goed aansluit op jouw hoofd, dan de veiligste helm volgens tests die niet goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
[...]

.
@Prulleman

Waaghalzen die het lef hebben...ja verhoog de groepsdruk nog maar eens. Ik vind van iets ook wel eens wat, maar ik weet je mensen hun eigen keuzes moet laten maken. Forceren werkt averechts, zeker bij diegenen die gewend zijn hun eigen keuzes te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58

PeaceNlove

Deugleuter

Je kan ook gewoon niet reageren @esphome
Er is hier de heersende consensus dat je gewoon een helm op doet. Momenteel spreekt niemand jou persoonlijk aan, maar wordt er in het algemeen wellicht wat lomp benoemd dat het dus de norm is.
We weten hoe jij er in staat, wat mij betreft maak jij je eigen keuzes en wat mij betreft mag de rest inclusief mezelf daar in het algemeen zonder jou te benoemen wel gewoon die norm blijven herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
PeaceNlove schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:40:
Je kan ook gewoon niet reageren @esphome
Er is hier de heersende consensus dat je gewoon een helm op doet. Momenteel spreekt niemand jou persoonlijk aan, maar wordt er in het algemeen wellicht wat lomp benoemd dat het dus de norm is.
We weten hoe jij er in staat, wat mij betreft maak jij je eigen keuzes en wat mij betreft mag de rest inclusief mezelf daar in het algemeen zonder jou te benoemen wel gewoon die norm blijven herhalen.
Ik voel mij wel telkens aangesproken door zulke postings. Zou ook niet gereageerd hebben als er geen echoënde reactie erop was geweest. Dan is het groepsdruk en spreek ik mij daartegen uit.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Prima dat je je aangesproken voelt, maar het hier uiten voegt niets toe.
Ga bij jezelf dan te rade waarom je die groepsdruk voelt. Je kan het namelijk ook gewoon niet voelen.
Ik geef bijvoorbeeld geen ene f… om hoe mijn wielerkleding er uit ziet en ik rij met een afschuwelijke kleurencombinatie van fiets en bidons rond. En als er dan hier geouwehoerd wordt over de soklengte dan boeit me dat dus niet. Laat staan dat ik überhaupt nadenk over wat anderen vinden hoe ik er uitzie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@PeaceNlove Ik spreek mij uit tegen de groepsdruk en dat maakt wel zeker uit

Het ligt dan geheel aan de groep of die gaat inzien, dat wat zij zien als een must zien, door anderen ook anders gezien kan worden.

Het gaat dan om anderen in hun waarde te laten, en hen niet te proberen te vormen naar wat de groep denkt wat juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

esphome schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:08:

Het ligt dan geheel aan de groep of die gaat inzien, dat wat zij zien als een must zien, door anderen ook anders gezien kan worden.

Het gaat dan om anderen in hun waarde te laten, en hen niet te proberen te vormen naar wat de groep denkt wat juist is.
Wat ik je probeer zeggen is dat jij het ervaart als groepsdruk. Je kan het gewoon ook niet ervaren als groepsdruk. En wat ik je graag wil laten inzien is dat het aan jou de keuze is die druk al dan niet te ervaren en als die keuze lastig is voor je moet je voor jezelf nadenken waarom dat dan zo moeilijk voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:42
Tinusvolkel schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:34:

[...]
Specifiek deze niet maar wel de crash replacement garantie van Bontrager(al is die er inmiddels niet meer volgens mij..). Helaas toen binnen een jaar wederom op mijn hoofd gevallen en volledig gratis een nieuwe gekregen.

Inmiddels 3x een helm stuk gevallen en blij dat ik altijd met helm op heb gereden. Helaas tot 2x toe na een hersenschudding te snel weer volle bak aan het werk gegaan en daar jaren later nog altijd last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ik klop het even af, maar op de weg nog nul keer gevallen met al paar jaar 10k p/j.

Redelijk wat valpartijtjes hier… kan me voorstellen dat het flink scheelt of je in een rustig of druk stukje van NL woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:39
Kluus schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:03:
[...]

Net als voor @Tinusvolkel is het meeste voor mij ook redelijk bekend gebied, ik denk ook dat je al best leuke routes hebt zo. Het enige wat ik kan bedenken:

Rit 1: Hier pak je best wat kleine bosfietspaadjes in oa Wijbosch en de Maashorst (onder andere het slingerpad). Op zich leuk als je je daarvan bewust bent maar op de racer zijn het een beetje paden die ik normaal vermijd dus daar zouden we nog wat alternatieven voor die over iets meer doorgaande wegen gaan. Maar aan de andere kant, op donderdag zul je er wel niet zo veel e-bikers tegen komen en dan is het misschien juist mooi :).

Rit 2: Berg en Dal... Mijn favoriete trainingsgebied :*) ... Sowieso moet je bij Grafwegen (na de Sint Jansberg of verder doortrekken of gewoon de weg Grafwegen volgen, het is een beetje een vage grensovergang om te rijden voor zo'n klein hoekje vind ik. Verder, wil je hier niet wat meer klimmetjes afvinken? Als je wil kan ik (en waarschijnlijk nog wel wat anderen hier) helemaal los gaan daar. Eigenlijk zou je sowieso het stuwwal lusje bij Beek even moeten meepikken vind ik, als je er toch bent. 8)

Edit: Ik kon het niet laten, rit 2 zou ik zoiets van maken persoonlijk: https://www.komoot.com/tour/2487909780
- Bovenste lusje naar Ubbergen is optioneel, scheelt 5km
- Van Randwijckweg afdaling zou ik gewoon via de van Randwijckweg zelf pakken ipv de Hogeweg. Eigenlijk is Hogeweg een verplicht fietspad maar dat is echt een achterlijke weg met een nare aansluiting terug op de van Randwijckweg, terwijl de van Randwijckweg zelf juist een heerlijke afdaling is.
- Uiteraard even checken of dit nog steeds alle gemeentes aandoet maar ik denk het wel...
Als je zo rijdt, zou ik wel even de vogelsang meenemen en dan omhoog naar Tivoli. Vind ik persoonlijk net leuker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henri86
esphome schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:31:
[...]

@Prulleman

Waaghalzen die het lef hebben...ja verhoog de groepsdruk nog maar eens. Ik vind van iets ook wel eens wat, maar ik weet je mensen hun eigen keuzes moet laten maken. Forceren werkt averechts, zeker bij diegenen die gewend zijn hun eigen keuzes te maken.
"Waaghalzen die het lef hebben", dat is toch gewoon zo?
Je neemt zonder helm nu eenmaal bewust (aanzienlijk) meer risico.
Maar in principe is het hetzelfde als de fietser die een afdaling met 10 km/u meer durft te nemen dan ik. Dan denk ik ook wel "zo, jij durft (meer dan ik)". En dat mag prima, maar of ik het verstandig vind?
Wat ook voor mij geldt met het risico dat ik zelf op die afdaling neem. Of dat ik neem door op m'n stadsfiets geen helm op te zetten.
Waar je die risico-grenzen trekt is nog steeds grotendeels aan jezelf. Maar daar mogen andere wel wat vinden. En daar zijn nu eenmaal wat meer algemene opvattingen over.
- Boven de 25km/u, dan is een helm dragen toch wel verstandig.
- Op de stadsfiets zonder helm, moet kunnen.
- Op leeftijd op de stadsfiets, dan is een helm toch wel weer verstandiger.

Met skeeleren zet ik bijvoorbeeld doorgaans ook geen helm op, en krijg ik van menig wielrenner commentaar op, maar dat betekent voor mij dan weer wel dat ik mezef met wind mee inhoud omdat ik de snelheid anders onverantwoord / een te groot risico vind.

Het blijft een afweging die je voor jezelf maakt..

Maar dat betekent niet dat de massa/maatschappij daar geen (negatief) oordeel over mag hebben, veelal gebasseerd op de gevolgen als het - al dan niet door eigen schuld - misgaat.
Feit is dat als het misgaat op wielren-snelheid, de kans op aanzienlijk (hoofd)letsel vele malen groter is dan op stadsfiets snelheid. En daar heb je niet alleen jezelf mee. Evenals dat de kans om dergelijk letsel te verkleinen door het dragen van een helm vergroot wordt. Als je dan niet tegen de - jawel, terechte - kritiek kan als je dat risico wel bereid bent te nemen, tsja, dan moet je je toch maar overgeven aan de 'groepsdruk'. Je wordt er niet slechter van. (En kom nu aub niet aan met vergelijkingen van toegeven aan groepsdruk in negatieve zin; i.e. ontgroeningen o.i.d.)

Want bedenk ook, je moet mensen in hun waarde laten, maar hoe je je leven wil leiden draait niet alleen om jezelf. Dus doe wat je wilt, maar kritiek op bepaalde keuzes moet je dan ook mee (kunnen) dealen.
Met de kanttekening dat kritiek iets heel anders is dan haat, want daarmee verdwijnt het 'in hun waarde laten' aspect. I.e. opmerkingen dat het "onverstandig/dom is om geen helm te dragen op de racefiets" moet je tegen kunnen, opmerkingen als "hopelijk rijd je snel een deuk in je kop" zou je niet hoeven te horen of moeten accepteren.
(Dat laatste is overigens sowieso dom om te zeggen, want het creëert juist de situatie die je niet wil: dat die niet-helm drager de maatschappij/z'n omgeving tot last wordt :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door henri86 op 12-08-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

kwet schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:46:
[...]

Als je zo rijdt, zou ik wel even de vogelsang meenemen en dan omhoog naar Tivoli. Vind ik persoonlijk net leuker.
Ja dat kan ook inderdaad, zeker leuker, ligt er wel steeds slechter bij volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

Phydomir

Dennis

Tja, iedereen moet het uiteindelijk voor zichzelf bepalen. Ik vind er wel wat van, maar mij heb je er verder, meestal, niet mee. Ik weet wel dat ik bijvoorbeeld niet zou accepteren dat iemand in een groepsrit rijdt, zonder helm, waar ik ook aan deelneem. Als de rest van de groep dat wel zou accepteren dan ga ik wel een rondje in m'n eentje.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:39
Kluus schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:13:
[...]

Ja dat kan ook inderdaad, zeker leuker, ligt er wel steeds slechter bij volgens mij.
Valt mee in mijn optiek. Beetje opletten bij scherpe bocht naar links (ligt vaak veel los zand) en afdaling holhdorn is opletten en asfalt /gaten bochtje naar rechts naar Kleefse baan.

Het vorige teruglezende, ligt er inderdaad niet geweldig bij, maar blijft het de moeite waard vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:40

sapphire

Die-hard pruts0r

joker1977 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:04:
[...]

Serieus, waarom zou dat niet kunnen ? Hoe denk je dat dat bij verhuur-bedrijven voor fietsen dan gaat?
Met een momentsleutel :?

Carbon-Carbon met de hand vastdraaien is imho vragen om problemen.
Geen idee hoe dat bij een verhuurbedrijf gaat maar of je nou een inbussleutel pakt of een momentsleutel en daar mee draait maakt weinig uit lijkt me.

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

sapphire schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:07:
[...]

Geen idee hoe dat bij een verhuurbedrijf gaat maar of je nou een inbussleutel pakt of een momentsleutel en daar mee draait maakt weinig uit lijkt me.
Tja het is ook niet het einde van de wereld toch? Ik heb ook wel eens onderweg wat versteld aan de fiets en ja, thuis check ik dat nog met de momentsleutel en dan kan ik het meestal nog wat aandraaien.

Ik ben dus ook voorzichtig maar aan de andere kant knal ik mijn carbon fietsen ook al jaren zonder twee keer nadenken achter op de fietsendrager naar zuid Frankrijk. En er zijn hele volkstammen die helemaal geen momentsleutel hebben hoor en het is niet zo dat die bij de vleet frames, zadel- en stuurpennen slopen volgens mij. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 12-08-2025 22:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:11
esphome schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:08:

Van mij mag iedereen zonder helm rijden als ie dat leuk vindt. Ik zou het alleen wel prettig vinden als de overheid mij in mijn waarde laat als ik niet wil dat mijn belastinggeld gebruikt wordt om deze figuren weer op te lappen. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:23

Secsytime

Automagisch

Gebanned schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:25:
[...]

Van mij mag iedereen zonder helm rijden als ie dat leuk vindt. Ik zou het alleen wel prettig vinden als de overheid mij in mijn waarde laat als ik niet wil dat mijn belastinggeld gebruikt wordt om deze figuren weer op te lappen. :>
Dan wil ik graag ook een heleboel uitsluiten: mensen die roken, mensen die alcohol drinken, mensen met overgewicht, mensen die zonder medische noodzaak naar de dokter gaan en zo kan ik nog wel een poos doorgaan.

Helaas zit de maatschappij niet zo in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beterweter
  • Nu online
borft schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

zonder twijfel, vouw jij ook je airbag terug op in je stuur na een botsing? Een helm werkt door de impact te absorberen, waardoor de peak impact lager is. Dat werkt precies 1x, ik zou voor die paar tientjes geen enkel risico nemen.
Of je alle adviezen wilt negeren, dat moet je natuurlijk zelf weten, maar als je het mis hebt, is het wel je hoofd, en daar heb je er maar een van.
Paar tientjes? Mijn helmen zijn wat duurder. We hebben het hier over een FIETS doorgaans ligt de impact erg laag, een berg af met 90 daar kan je een behoorlijke impact oplopen. Hier in NL hebben we geen bergen en de (prof) wielrenners die aan zo'n afdaling beginnen die hebben een helm op van meer dan een paar tientjes.
Als die afdaling niet goed gaat, ja dan kan je beter een nieuwe helm aanschaffen.

Echter als je hier in NL van je fiets afgaat dan is het niet nodig om een nieuwe helm aan te schaffen.

Opgevoerde FATBIKES daar gelaten maar ach die willen niet aan de helm want dat is slecht voor hun kapsel en niet stoerrrrrrrrrrrrrrrrrrr. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

sapphire schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:07:
[...]

Vragen om problemen ? Ik heb een moment-sleutel en ik doe het zelfs regelmatig met de hand. Als je niet twee linkerhanden hebt en enige ervaring dan weet je heus wel hoe vast iets moet en hoe je dat doet. 6 Nm. met een 15 cm. lange inbus is 4 kg. duwen en zo nauwkeurig komt het nou ook weer niet.

Maar bij zo'n verhuurbedrijf zit vaak een multi-tool in het zadeltasje. Bij de verhuur wordt je zadel goed gezet en halverwege de eerste rit wil je toch even iets lager/hoger... Dat komt best vaak voor en gek genoeg zijn niet al die frames helemaal aan gort gedraaid.

Heb je zelf ooit iets stukgedraaid dat je daarom zoveel zorgen uit hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Bovendien maakt het ook nogal uit of en wat voor vet er op de schroefdraad zit. Bij een beetje vuil gaat een aanzienlijk deel van het moment naar het overwinnen van frictie, waardoor het effectieve aanhaalmoment veel kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Secsytime schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 00:32:
[...]

Dan wil ik graag ook een heleboel uitsluiten: mensen die roken, mensen die alcohol drinken, mensen met overgewicht, mensen die zonder medische noodzaak naar de dokter gaan en zo kan ik nog wel een poos doorgaan.

Helaas zit de maatschappij niet zo in elkaar.
Rokers en alcoholisten betalen gewoon mee via de accijnzen. En voor het overgewicht hebben we tegenwoordig de suikertaks.

Blijft over mensen die zonder medische noodzaak naar de dokter gaan, maar dat heb ik toch een stuk liever dan mensen die die noodzaak creëren door geen helm op te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Gebanned schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:59:
[...]

Rokers en alcoholisten betalen gewoon mee via de accijnzen. En voor het overgewicht hebben we tegenwoordig de suikertaks.

Blijft over mensen die zonder medische noodzaak naar de dokter gaan, maar dat heb ik toch een stuk liever dan mensen die die noodzaak creëren door geen helm op te zetten.
Ik vind wielrenners ook niet best, veroorzaken enorme maatschappelijke kosten door alle medische hulp bij al die valpartijen.

Zie toch liever dat ze gewoon een rondje wandelen voor de gezondheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

joker1977 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 06:43:
[...]

Vragen om problemen ? Ik heb een moment-sleutel en ik doe het zelfs regelmatig met de hand. Als je niet twee linkerhanden hebt en enige ervaring dan weet je heus wel hoe vast iets moet en hoe je dat doet. 6 Nm. met een 15 cm. lange inbus is 4 kg. duwen en zo nauwkeurig komt het nou ook weer niet.

Maar bij zo'n verhuurbedrijf zit vaak een multi-tool in het zadeltasje. Bij de verhuur wordt je zadel goed gezet en halverwege de eerste rit wil je toch even iets lager/hoger... Dat komt best vaak voor en gek genoeg zijn niet al die frames helemaal aan gort gedraaid.

Heb je zelf ooit iets stukgedraaid dat je daarom zoveel zorgen uit hierover?
mijn opa zei altijd "vast is vast" :)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@Beterweter zeg jij nu dat @esphome op een fatbike rond rijdt :+ of ben ik de enige hier waar de hersens dit nu aan elkaar gelinkt hebben... 8)7

Hier verder iets minder aan het fietsen aangezien ik me om heb laten lullen om aan een hardloopwedstrijd mee te doen, en woonwerk ritjes zijn nu in de vakantie tijd ook minder nodig ivm minder files.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38
Tinusvolkel schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:27:
@Beterweter zeg jij nu dat @esphome op een fatbike rond rijdt :+ of ben ik de enige hier waar de hersens dit nu aan elkaar gelinkt hebben... 8)7

Hier verder iets minder aan het fietsen aangezien ik me om heb laten lullen om aan een hardloopwedstrijd mee te doen, en woonwerk ritjes zijn nu in de vakantie tijd ook minder nodig ivm minder files.
Je hoeft woon-werk ritjes toch niet te linken aan files. Het is (ook zonder files) toch fijn om op de fiets te stappen in plaats van in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
henri86 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:58:
[...]

"Waaghalzen die het lef hebben", dat is toch gewoon zo?
Je neemt zonder helm nu eenmaal bewust (aanzienlijk) meer risico.
Maar in principe is het hetzelfde als de fietser die een afdaling met 10 km/u meer durft te nemen dan ik. Dan denk ik ook wel "zo, jij durft (meer dan ik)". En dat mag prima, maar of ik het verstandig vind?
Wat ook voor mij geldt met het risico dat ik zelf op die afdaling neem. Of dat ik neem door op m'n stadsfiets geen helm op te zetten.
Waar je die risico-grenzen trekt is nog steeds grotendeels aan jezelf. Maar daar mogen andere wel wat vinden. En daar zijn nu eenmaal wat meer algemene opvattingen over.
- Boven de 25km/u, dan is een helm dragen toch wel verstandig.
- Op de stadsfiets zonder helm, moet kunnen.
- Op leeftijd op de stadsfiets, dan is een helm toch wel weer verstandiger.

Met skeeleren zet ik bijvoorbeeld doorgaans ook geen helm op, en krijg ik van menig wielrenner commentaar op, maar dat betekent voor mij dan weer wel dat ik mezef met wind mee inhoud omdat ik de snelheid anders onverantwoord / een te groot risico vind.

Het blijft een afweging die je voor jezelf maakt..

Maar dat betekent niet dat de massa/maatschappij daar geen (negatief) oordeel over mag hebben, veelal gebasseerd op de gevolgen als het - al dan niet door eigen schuld - misgaat.
Feit is dat als het misgaat op wielren-snelheid, de kans op aanzienlijk (hoofd)letsel vele malen groter is dan op stadsfiets snelheid. En daar heb je niet alleen jezelf mee. Evenals dat de kans om dergelijk letsel te verkleinen door het dragen van een helm vergroot wordt. Als je dan niet tegen de - jawel, terechte - kritiek kan als je dat risico wel bereid bent te nemen, tsja, dan moet je je toch maar overgeven aan de 'groepsdruk'. Je wordt er niet slechter van. (En kom nu aub niet aan met vergelijkingen van toegeven aan groepsdruk in negatieve zin; i.e. ontgroeningen o.i.d.)

Want bedenk ook, je moet mensen in hun waarde laten, maar hoe je je leven wil leiden draait niet alleen om jezelf. Dus doe wat je wilt, maar kritiek op bepaalde keuzes moet je dan ook mee (kunnen) dealen.
Met de kanttekening dat kritiek iets heel anders is dan haat, want daarmee verdwijnt het 'in hun waarde laten' aspect. I.e. opmerkingen dat het "onverstandig/dom is om geen helm te dragen op de racefiets" moet je tegen kunnen, opmerkingen als "hopelijk rijd je snel een deuk in je kop" zou je niet hoeven te horen of moeten accepteren.
(Dat laatste is overigens sowieso dom om te zeggen, want het creëert juist de situatie die je niet wil: dat die niet-helm drager de maatschappij/z'n omgeving tot last wordt :+ )
"Waaghalzen die het lef hebben", dat is toch gewoon zo? Taal is een fijn te bespelen instrument en niet iedereen houdt van klassieke muziek. Zijn ze dan anders. Ja, en dat omarmen wij juist want als je dat niet doet mag je dan nog wel van pop muziek houden.

Het is en blijft groepsdruk. De dag dat wij dat als normaal gaan beschouwen dan zijn wij terecht gekomen in wat al jaren in boeken wordt beschreven.

Een totaal gecontroleerde maatschappij waar je bijvoorbeeld in China punten op jouw Social Credit System krijgt als je wat doet wat door de maatschappij als niet wenselijk wordt gevonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
wisselwerking schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:37:
[...]

Je hoeft woon-werk ritjes toch niet te linken aan files. Het is (ook zonder files) toch fijn om op de fiets te stappen in plaats van in de auto?
Klopt, maar ga nu vaak hardlopen met collega's op het werk om 6:00 smorgens, en om dan van te voren ook nog een uur te fietsen word wel een beetje veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38
Tinusvolkel schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:38:
[...]

Klopt, maar ga nu vaak hardlopen met collega's op het werk om 6:00 smorgens, en om dan van te voren ook nog een uur te fietsen word wel een beetje veel :)
Prima alternatief inderdaad _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

[...]

Dit is natuurlijk een onzin-argument. Er zjin legio vormen van ongezond gedrag waar geen accijns op rusten. Daarnaast zijn de accijns op alcohol niet kostendekkend, de maatschappelijke en zorgkosten van alcohol worden hoger geschat dan de accijns-opbrengsten (zie: https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2018-0146.pdf )

Maar in het grote geheel van de zorgkosten zijn de medische kosten van wielrenners die vallen én geen helm op hebben natuurlijk volstrekt verwaarloosbaar. Het zou me verbazen dat van de wielrenners die per jaar op de SEH komen er meer dan 10 zijn die hoofdletsel oplopen én geen helm op hadden.

Kortom, een non-issue in de praktijk en "jouw belasting" wordt vooral weggepist voor andere dingen, geen zorgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beterweter
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:27:

Ik hoop het niet voor hem. Hier rijden meestal zielige figuren op een fat bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[...]

Jij vind het dus leuk om met een helm te rijden. Zijn het de kekke kleurtjes of dat jouw kapsel niet meer in de war raakt door de wind. >:)

Ik betaal net als jij belastingen en premies. Ben ik dan minder, ondanks dat ik het zelfde betaal als jij.

Helm dragen is niet wettelijk verplicht en de minister kon niet eens de helm verplichten voor fatbike rijders. Als het zo belangrijk is dan mag je toch wel verwachten van een overheid, betaald met ons geld om die uitermate kwetsbare groep te bescherm die nog niet de volwassenheid hebben bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[...]

Alleen verdwijnen de accijnzen in een ander gat dus het is een zuivere belasting om geld binnen te krijgen.

O ja, het kwartje van Kok hebben wij ook niet terug.

Dus kom mij niet aan met accijnzen die sturend worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Beterweter schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:46:
[...]

Ik hoop het niet voor hem. Hier rijden meestal zielige figuren op een fat bike.
Je heb toch wel een bijzondere kijk op medemens moet ik bekennen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Webgnome
[...]

Wat je hier eigenlijk zegt is dat je een bom legt onder verzekeringen. Als iedereen zo denkt namelijk dan werken verzekeringen niet meer.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Webgnome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:01:
[...]

Wat je hier eigenlijk zegt is dat je een bom legt onder verzekeringen. Als iedereen zo denkt namelijk dan werken verzekeringen niet meer.
Dat is inderdaad wat het gevolg is van dat soort "daar wil ik niet meer voor betalen"-redeneringen. Het is buitengewoon kortzichtig en, vind ik dan, best wel vervelend naar mensen die een aandoening hebben waardoor ze meer zorgkosten hebben of bv. een handicap cq. chronische aandoening hebben.

Het is een verhuftering van de samenleving en een stukje asocialiteit die ik liever niet in Nederland zie. Ga lekker naar de VS als je zo wilt leven, toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
joker1977 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Dat is inderdaad wat het gevolg is van dat soort "daar wil ik niet meer voor betalen"-redeneringen. Het is buitengewoon kortzichtig en, vind ik dan, best wel vervelend naar mensen die een aandoening hebben waardoor ze meer zorgkosten hebben of bv. een handicap cq. chronische aandoening hebben.

Het is een verhuftering van de samenleving en een stukje asocialiteit die ik liever niet in Nederland zie. Ga lekker naar de VS als je zo wilt leven, toch ?
Dan hebben wij hele andere ideeën wat we onder asociaal en verhuftering vinden vallen. Doelbewust extra risico's nemen die gewoon prima te voorkomen zijn omdat je jezelf te goed vindt om bijvoorbeeld een helm op te doen, en dan eisen dat andere voor jou betalen, valt bij mij dan weer onder asociaal.

Natuurlijk zijn er risico's in het leven, en je hoeft echt niet in een bubbel te gaan leven. Maar als je bijvoorbeeld bij hockey jezelf te goed vindt om een bitje in te doen, en dan je tanden kwijt bent, dan heb je het toch echt er zelf naar gemaakt.
Webgnome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:01:
[...]

En toch werkt elke verzekering die geen zorgverzekering op die manier. Dus blijkbaar valt het wel mee met hoe grote bom dat zou zijn onder verzekeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-08 10:27
esphome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:47:
[...]

Helm dragen is niet wettelijk verplicht en de minister kon niet eens de helm verplichten voor fatbike rijders. Als het zo belangrijk is dan mag je toch wel verwachten van een overheid, betaald met ons geld om die uitermate kwetsbare groep te bescherm die nog niet de volwassenheid hebben bereikt.
Dit is natuurlijk helemaal een kul argument, de overheid beschermt kwetsbare groepen al heel lang behoorlijk selectief. Inwoners rond Tata steel, inwoners bij 3M fabrieken, Groningers in het algemeen. Als de overheid 'andere belangen' heeft (lees: lobbyisten) dan komt het welzijn van de inwoners echt heel laag op de prio-ladder.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:23

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Laten jullie mij weten wanneer het terug "on topic" gaat, aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:20:
Zo twee jaarlijkse sport test ook weer gehad. Ik mag niet klagen. Houd er rekening mee dat ik een handbiker ben dus mijn wattages zijn lager dan een wielrenner. Mag zeker niet klagen. Veel progressie gemaakt in de afgelopen ~twee jaar. De sportarts gaf vooral aan dat het nu kwestie is op z2 trainingen. Daar is heel veel winst te behalen.

201920232025
Gewicht (kg)797565
Max vermogen (watt)130166170
Max vermogen (watt/kg)1.62.22.6
Max HR ( sl/min)169174176
v02max/kg 273238

Komende zondag meer eens uitproberen. Dan gaan we de Clásico España fietsen, lekker vlak wat ik er zo van zie dus dan kunnen we de z2 weer eens lekker uitdagen
Zo, wat een vooruitgang op alle vlakken! Dat werkt vast erg motiverend *O*

Uit nieuwsgierigheid: wat was het testprotocol? Ramp test? Met sprints?
Ik ben benieuwd wat "max" is in dit geval want ik heb geen enkele referentie over wat je met armen kan produceren :+ echt geen flauw idee, is die 170 Watt het einde van een ramptest? 20 minuten test? Met sprints?
Webgnome schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:01:
...
Wat mij ook wel mee viel was dat het verschil in max watt t.o.v. vorig jaar klein lijkt maar dat dat vertekent beeld is door de gewichtsafname. De sportarts kon mij vertellen dat het over het algemeen zo is dat mensen die zwaarder zijn meer kracht/watt kunnen leveren. ( heb helaas niet door gevraag hoe dat precies zit)
...
Volgens mij in zeer simpele vorm "meer massa = over het algemeen meer spieren = meer vermogen kunnen leveren"?
Ben zelf in ieder geval aan de magere kant, maar wel relatief veel massa omdat ik lang ben, en daardoor trap ik in absolute aantallen best hoge vermogens (voor amateurs he :+).

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Webgnome
TheTinusNL schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

Zo, wat een vooruitgang op alle vlakken! Dat werkt vast erg motiverend *O*

Uit nieuwsgierigheid: wat was het testprotocol? Ramp test? Met sprints?
Ik ben benieuwd wat "max" is in dit geval want ik heb geen enkele referentie over wat je met armen kan produceren :+ echt geen flauw idee, is die 170 Watt het einde van een ramptest? 20 minuten test? Met sprints?
Ramptest. En ja die 170 was het einde van de test. Dus echt de max tot het gaatje. Zelf heb ik ook geen idee hoe het precies zit met wat maximaal is met je armen aangezien er vrij weinig over te vinden is. Als ik internet even afstruin dan kom ik een max van 250 tegen bij Jetze plat, en dan heb je het dus over een paralympiër.

Het motiveert in ieder geval en het geeft aan dat ik op de juiste weg ben. Het extra krachttraining en gestructureerd trainen met een andere groep heeft zeker geholpen. We gaan zoals ik al aangaf, nu verder op Z2 training en de krachttraining 2x per week blijven er bij doen. Al zal die 1x per week in de handbike worden zolang de zon nog lang wakker is :+

Heb inmiddels ook de eerste serieuse stap gezet naar een vermogensmeter. Heb de handbike handelaar gevraagd naar contact gegevens van mensen waar hij een vermogensmeter aan verkocht heeft. Even kijken wat daar uit komt. En dan als dat beetje goed is dan gaan we over op aanschaf er van.

[ Voor 10% gewijzigd door Webgnome op 13-08-2025 10:42 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-08 10:27
jorrefunk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:38:
Laten jullie mij weten wanneer het terug "on topic" gaat, aub?
Je wil dat het weer over tubeless en zadeltasjes gaat?

Ritje gedaan hier in Bretagne, maar ik heb nog een lange weg te gaan. 57/43% L/R nog steeds en de korte klimmetjes leverden al genoeg problemen op. Maar hey, ik zit weer op de fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:12
Klopt het dat shimano geen acculader meelevert op DI2 fietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 20:49

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Guido7619 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:42:
Klopt het dat shimano geen acculader meelevert op DI2 fietsen?
Je krijgt er alleen een kabel bij laadstekker-USB-A. De adapter niet. Maar die had ik nog wel liggen in de grabbelton.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Sissors schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

Dan hebben wij hele andere ideeën wat we onder asociaal en verhuftering vinden vallen. Doelbewust extra risico's nemen die gewoon prima te voorkomen zijn omdat je jezelf te goed vindt om bijvoorbeeld een helm op te doen, en dan eisen dat andere voor jou betalen, valt bij mij dan weer onder asociaal.

Natuurlijk zijn er risico's in het leven, en je hoeft echt niet in een bubbel te gaan leven. Maar als je bijvoorbeeld bij hockey jezelf te goed vindt om een bitje in te doen, en dan je tanden kwijt bent, dan heb je het toch echt er zelf naar gemaakt.

[...]

En toch werkt elke verzekering die geen zorgverzekering op die manier. Dus blijkbaar valt het wel mee met hoe grote bom dat zou zijn onder verzekeringen.
De discussie over wat sociaal en asociaal is, ga ik niet aan. Maar dat je zegt dat elke verzekering zo werkt is onjuist.

Mijn autoverzekering kijkt naar de wet. Als ik een biertje drink en een aanrijding veroorzaak, wordt gekeken hoeveel ik heb gedronken en als dat wettelijk mag, klaar. Toch neem ik een aanzienlijk risico. Dat is analoog aan jouw helm-situatie: Wettelijk hoef ik geen helm op, maar het is wel een pak verstandiger.

Verzekeringen werken vaak met een "opzet-clausule". Als er opzet in het spel is, dan wordt niet uitbetaald. Vermoedelijk refereer je daar aan. Daar zitten allerlei juridische haken en ogen aan.

Wat natuurlijk van belang is, is te kijken of het doel is om schade op te lopen (lijkt me niet) en hoe groot die kans dan is en of het daardoor logisch is om schade op te lopen door je gedrag. Ik fiets meer dan 10.000 km/jaar en ben nog nooit op mijn hoofd gevallen. Dan is het niet dragen van een helm niet meteen "logisch om schade op te lopen".

Daar komt bij, om hoeveel gevallen hebben we het hier nu werkelijk, ik denk minder dan 10 per jaar. Maar voor het fietsen in het openbaar hoef je geen competentie-test af te leggen, zie de honderden ongelukken per jaar door volstrekt incapabele mensen. Die ook maar niet meer verzekeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:42
Webgnome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Ramptest. En ja die 170 was het einde van de test. Dus echt de max tot het gaatje. Zelf heb ik ook geen idee hoe het precies zit met wat maximaal is met je armen aangezien er vrij weinig over te vinden is. Als ik internet even afstruin dan kom ik een max van 250 tegen bij Jetze plat, en dan heb je het dus over een paralympiër.

Het motiveert in ieder geval en het geeft aan dat ik op de juiste weg ben. Het extra krachttraining en gestructureerd trainen met een andere groep heeft zeker geholpen. We gaan zoals ik al aangaf, nu verder op Z2 training en de krachttraining 2x per week blijven er bij doen. Al zal die 1x per week in de handbike worden zolang de zon nog lang wakker is :+

Heb inmiddels ook de eerste serieuse stap gezet naar een vermogensmeter. Heb de handbike handelaar gevraagd naar contact gegevens van mensen waar hij een vermogensmeter aan verkocht heeft. Even kijken wat daar uit komt. En dan als dat beetje goed is dan gaan we over op aanschaf er van.
Is een vermogensmeter voor een handbike dan zoveel anders dan bij een 'normale' fiets? Uiteindelijk zijn enkel de pedalen anders maar daarna is het vergelijkbaar toch? Hoop iig niet dat je voor dat alles een extra premium moet betalen omdat er een ander stickertje op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:16:
... Ik fiets meer dan 10.000 km/jaar en ben nog nooit op mijn hoofd gevallen. Dan is het niet dragen van een helm niet meteen "logisch om schade op te lopen".
...
Hier op de weg ook nog nooit op mijn hoofd gevallen met meer dan 15k per jaar (op de MTB wel meerdere keren en daarbij ook helmen gesloopt, maar laten we ons inderdaad beperken tot wielrennen in dit topic).

De kans dat het gebeurt is misschien niet zo groot (al scheelt dat ook per persoon heb ik gemerkt) maar als het gebeurt (en dat hoeft op de openbare weg niet per se aan de wielrenner zelf te liggen) dan kan dat behoorlijk definitief zijn, ook dat heb ik helaas van heel dichtbij meegemaakt.

Risico afweging is mi altijd de kans dat het gebeurt vs de impact die het kan hebben, bij het dragen van geen helm de kans is de klein maar de mogelijke impact zeer groot. De kans op schaafwonden door het niet dragen van beschermende kleding (om die onvermeidelijke discussie alvast voor te zijn) is dan weer veel groter maar de impact daarvan is dan weer kleiner dan hoofdletsel.

Daarom vind ik het gewoon heel logisch om een helm te dragen tijdens het wielrennen, er zijn uitstekende helmen op de markt waarvan je nauwelijks merkt dat je ze op hebt, dus waarom niet?

(De maatschappelijke discussie hou ik mij verder buiten, iedereen moet het lekker voor zichzelf weten maar dit zijn mijn persoonlijke afwegingen). ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 13-08-2025 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

Hier op de weg ook nog nooit op mijn hoofd gevallen met meer dan 15k per jaar (op de MTB wel meerdere keren en daarbij ook helmen gesloopt, maar laten we ons inderdaad beperken tot wielrennen in dit topic).

De kans dat het gebeurt is misschien niet zo groot (al scheelt dat ook per persoon heb ik gemerkt) maar als het gebeurt (en dat hoeft op de openbare weg niet per se aan de wielrenner zelf te liggen) dan kan dat behoorlijk definitief zijn, ook dat heb ik helaas van heel dichtbij meegemaakt.

Risico afweging is mi altijd de kans dat het gebeurt vs de impact die het kan hebben, bij het dragen van geen helm de kans is de klein maar de mogelijke impact zeer groot. De kans op schaafwonden door het niet dragen van beschermende kleding (om die onvermeidelijke discussie alvast voor te zijn) is dan weer veel groter maar de impact daarvan is dan weer kleiner dan hoofdletsel.

Daarom vind ik het gewoon heel logisch om een helm te dragen tijdens het wielrennen, er zijn uitstekende helmen op de markt waarvan je nauwelijks merkt dat je ze op hebt, dus waarom niet?

(De maatschappelijke discussie hou ik mij verder buiten, iedereen moet het lekker voor zichzelf weten maar dit zijn mijn persoonlijke afwegingen). ;)
Tja, hoe ver ga je in het vermijden van risico's is dan de vraag. Ik ben het overigens niet met je oneens, enkel dat ik het raar vindt dat je die mensen dan ineens niet (meer) wilt verzekeren omdat ze "zelf de keus hebben gemaakt".

Of je regelt het bij wet - of je hanteert leef en laat leven.

Waar er dan nog bijkomt dat zorgkosten door wetteloos gedrag ook gewoon vergoed worden, dus tja. Ik vermoed dat de problemen die komen als we daarmee stoppen nog veel groter en kostbaarder zijn..

anyhow, ik stop ook met die discussie en zet lekker mijn helm op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

Phydomir

Dennis

joker1977 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:30:
Of je regelt het bij wet - of je hanteert leef en laat leven.
Dit dus. Maar blijft wel, dat als je als niet helm dragende wielrenner, niet raar moet opkijken als andere daar zo hun bedenkingen over hebben.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 22:13
Phydomir schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

Dit dus. Maar blijft wel, dat als je als niet helm dragende wielrenner, niet raar moet opkijken als andere daar zo hun bedenkingen over hebben.
Daarnaast is het, imho, gewoon dom om geen helm te dragen. Als je valt, heb je veel meer kans op letsel. Een goeie hersenschudding kan je zomaar meer dan een jaar zoet mee zijn, en als je pech hebt, herstel je nooit helemaal. Als je dat kunt voorkomen door een helm te dragen tijdens het wielrennen, waarom zou je het dan niet doen? Omdat het niet verplicht is?

Overigens hanteer ik ook de regel dat iedereen die mee wil fietsen een helm op moet. Juist in groepen is het risico op vallen nog een stukje groter.

Anyhoe, volgens mij draait deze discussie rondjes, alle punten zijn wel gemaakt, en iedereen heeft meningen, al dan niet onderbouwt door rationele redenen ;)

Terug naar wielrennen; wat vinden we van de nieuwe uci-illegale Trek Madone? Gaan we nu allemaal zonder voorderailleur fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
joker1977 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

De discussie over wat sociaal en asociaal is, ga ik niet aan. Maar dat je zegt dat elke verzekering zo werkt is onjuist.
Nee maar de verzekering neemt wel je risico mee bij bepaling hoeveel je moet betalen! De zorgverzekering is de enige die dat niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Webgnome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:16:
[...]
...

Wat @la_fusion ook zegt, hoort dat niet vergelijkbaar te zijn?

Ik ken jouw handbike niet, maar als je "gewoon" Shimano of SRAM groepset hebt maar dan met andere "pedalen", lijkt het mij dat je daar "gewoon" en crank of spider met vermogensmeting op/in kan zetten?
Ik hoop het in ieder geval, zou zonde zijn als dat een heel uitgebreid en duur werkje gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
blitzkrieg schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:44:
[...]

Je krijgt er alleen een kabel bij laadstekker-USB-A. De adapter niet. Maar die had ik nog wel liggen in de grabbelton.
Maar die adapter is ook nodig toch? Of kun je met het juiste kabeltje rechstreeks op een usb lader inpluggen?

Het gaat om een van de eerste DI2 sets. Ergens 2015 a 2017 ongeveer. Specialized Roubaix SL4.

Heb 2e hands zo'n fiets gekocht maar de oplader hield ie zelf. Zijn dus wel te koop overal, maar heb je die adapter dus echt nodig of niet. Wel dat speciale vierkante stekkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Guido7619 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Maar die adapter is ook nodig toch? Of kun je met het juiste kabeltje rechstreeks op een usb lader inpluggen?

Het gaat om een van de eerste DI2 sets. Ergens 2015 a 2017 ongeveer. Specialized Roubaix SL4.

Heb 2e hands zo'n fiets gekocht maar de oplader hield ie zelf. Zijn dus wel te koop overal, maar heb je die adapter dus echt nodig of niet. Wel dat speciale vierkante stekkertje.
Bij de 12 speed Di2 krijg je alleen het kabeltje, die is gewoon USB. Maar bij de oude di2 groepen had je inderdaad twee kabeltjes, een met adapter blokje er aan, maar die kreeg je er beide bij dacht ik. Een kant is gewoon micro-usb dus die kan je vervangen voor elke micro-usb lijkt mij.

Dus maw, dit heb je per se nodig, die ingang is gewoon micro usb:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=115780&w=760&h=570

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 13-08-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

borft schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:14:
[...]
Terug naar wielrennen; wat vinden we van de nieuwe uci-illegale Trek Madone? Gaan we nu allemaal zonder voorderailleur fietsen?
Met een 48 voor en max 36 achter denk ik dat het als polderfiets best kan.
Ik zou er in de bergen niet erg gelukkig mee zijn. :P

Leuk van Trek om te showen dat het kan, maar voor de meeste mensen niet erg praktisch.
Hoewel ik denk dat het met een derailleur die max 42 aan kan en een 42 voor de meeste mensen best kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Kluus schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:30:
[...]

Bij de 12 speed Di2 krijg je alleen het kabeltje, die is gewoon USB. Maar bij de oude di2 groepen had je inderdaad twee kabeltjes, een met adapter blokje er aan, maar die kreeg je er beide bij dacht ik. Een kant is gewoon micro-usb dus die kan je vervangen voor elke micro-usb lijkt mij.
Ik heb het inderdaad over 12 speed Di2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Ik doe pas sinds kort aan wielrennen/gravelbiken. Daarvoor MTB.

Ging op mijn eerste gravel ritje met de mtb helm op stap maar vanwege de klep die erop zit kreeg ik algauw nekpijn. Helm omgedraaid opgezet maar dat deed zeer dus maar afgedaan.

Daarna nog een ritje gemaakt zonder helm omdat de weghelm nog niet was gearriveerd.

Niet dat ik er echt op let maar voor zover ik weet is het de normaalste zaak van de wereld om bij fietsen voor de sport dus een helm op te hebben, maar op de stads en tourfiets juist niet.

Ik ski al mijn hele leven, en waar vroeger niemand een helm droeg is het nu een standaard onderdeel van de uitrusting en zie je er nog maar een paar die zonder helm skieen. En heel vaak zitten daar ook skileraren bij die dus dan een slecht voorbeeld geven. Dit is allemaal in Frankrijk. Geen idee hoe het in andere landen is wat betreft skieen.

Mijn hele ski groep(18 m/v) is in een tijdsbestek van 5 jaar overgestapt op helm.

En nu is het een mode en show item geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
blitzkrieg schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:33:
[...]

Ik heb het inderdaad over 12 speed Di2.
Ja dat adapter blokje heb ik nodig. Kan ik dus niet vervangen voor een gewone usb lader?

Momenteel in de aanbieding voor 69 euro. Moet maar weer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
TheTinusNL schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Wat @la_fusion ook zegt, hoort dat niet vergelijkbaar te zijn?

Ik ken jouw handbike niet, maar als je "gewoon" Shimano of SRAM groepset hebt maar dan met andere "pedalen", lijkt het mij dat je daar "gewoon" en crank of spider met vermogensmeting op/in kan zetten?
Ik hoop het in ieder geval, zou zonde zijn als dat een heel uitgebreid en duur werkje gaat worden.
Er zit geen verschil in. Het probleem is alleen dat bij een handbike dingen achterstevoren, ondersteboven zitten en dan snappen veel fietsmakers het al niet meer. En dan hebben we het nog over de pedalen. Die zijn niet custom. Dus als je pedaal vermogensmeters wil hebben moet je een custom adapter laten maken. Ik ben nog aan het oriënteren naar een crank of een spider of een pedaal variant. Spider is dan weer lastig want de variant die mogelijk zijn hebben dan weer een probleem welk minimale tandwiel je kan gebruiken en dat is voor handbiken net iets belangrijker dan wielrennen. Een berg op fietsen met een handbike is net andere koek :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Ik ben groot fan van 1x.

13s XPLR heeft echt prima stapjes in de cassette:

10,11,12,13,15,17,19,21,24,28,32,38,46

Met een 46/48/50/52 blad voor kun je alle kanten op en kun je ook prima in de bergen fietsen.

Je mist met deze cassette onderin maar 1 stapje tov een 10-33 cassette (de 14).

Nog idealer zou het zijn als SRAM met een 13s cassette komt die iets minder bereik heeft, maar wel een 14 en evt een 16... dan zijn we echt helemaal klaar en kunnen we het voorderailleur in de prullenbak gooien.

En laten we eerlijk zijn, zo'n enkel voorblad ziet er toch duizend keer beter uit? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Guido7619 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:38:
[...]

Ja dat adapter blokje heb ik nodig. Kan ik dus niet vervangen voor een gewone usb lader?

Momenteel in de aanbieding voor 69 euro. Moet maar weer dan.
Ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld, alles wat voor dat adapter blokje zit is een generieke usb adapter + micro-usb kabel, daar kan je dus alles voor gebruiken.

Het adapterblokje zelf heeft een vast kabeltje wat aan de andere kant de unieke connector is voor je Di2 aansluiting op de fiets, die heb je dus echt nodig (is ook 1 geheel). Begrijp ik nu goed dat verkoper dat niet bij de fiets heeft gegeven? Beetje jammer is dat wel eigenlijk.... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:07
Kluus schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

Ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld, alles wat voor dat adapter blokje zit is een generieke usb adapter + micro-usb kabel, daar kan je dus alles voor gebruiken.

Het adapterblokje zelf heeft een vast kabeltje wat aan de andere kant de unieke connector is voor je Di2 aansluiting op de fiets, die heb je dus echt nodig (is ook 1 geheel). Begrijp ik nu goed dat verkoper dat niet bij de fiets heeft gegeven? Beetje jammer is dat wel eigenlijk.... :o
Inderdaad die adapter hoort gewoon bij de fiets, dus als dat kan zou ik even aankloppen bij de verkoper. Mocht dat niet lukken en je durft het aan @Guido7619 , dan zijn er op Ali ook niet-originele kabeltjes te krijgen voor Di2 11 speed van minder dan een tientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Webgnome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:39:
[...]

Er zit geen verschil in. Het probleem is alleen dat bij een handbike dingen achterstevoren, ondersteboven zitten en dan snappen veel fietsmakers het al niet meer. En dan hebben we het nog over de pedalen. Die zijn niet custom. Dus als je pedaal vermogensmeters wil hebben moet je een custom adapter laten maken. Ik ben nog aan het oriënteren naar een crank of een spider of een pedaal variant. Spider is dan weer lastig want de variant die mogelijk zijn hebben dan weer een probleem welk minimale tandwiel je kan gebruiken en dat is voor handbiken net iets belangrijker dan wielrennen. Een berg op fietsen met een handbike is net andere koek :+
Dan lijkt een crank de simpelste én goedkoopste oplossing? Oude er af, nieuwe er op. Klaar. Even uitgaand van ook standaardlengte.

Je zet hem op 6-uur en dan kalibreer je hem, en of je cranks, pedalen, derailleurs, ketting of whatever dan ondersteboven en/of achterstevoren zitten maakt niet uit 8) 6 uur is 6 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@TheTinusNL gelijk heb je. Echter ben ik mij nog aan het orrienteren op de verschillen tussen crank, spider en pedaal. En dan mocht ik voor pedaal gaan dan is het nog dubbel of enkel? etc. En volgens mij zin de pedalen ook niet helemaal 100% identiek, dat zal ik moeten uitzoeken nog..

Dit zijn de cranks zoals k die heb. https://www.maddilinecycle.com/en/parts-accessories#demo-29

[ Voor 27% gewijzigd door Webgnome op 13-08-2025 15:39 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-08 16:10
@Webgnome Ze verkopen op die site zelfs een powermeter toch? Een power2max is kwalitatief en prijstechnisch best interessant. De aansluiting van die cranks is zo exotisch dat je daar zo niks voor gaat vinden ben ik bang.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GWBoes schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:10:
@Webgnome Ze verkopen op die site zelfs een powermeter toch? Een power2max is kwalitatief en prijstechnisch best interessant. De aansluiting van die cranks is zo exotisch dat je daar zo niks voor gaat vinden ben ik bang.
@Webgnome zo zou ik het ook doen, afgaande op de plaatjes op die site lijkt het alsof ze de Rotor 3d interface gebruiken (dit moet je inderdaad even doublechecken). Je zou in dat geval ook voor Sigeyi kunnen gaan, die zijn wat goedkoper dan P2M en de kwaliteit is prima (ik gebruik er nu 3 jaar een op de MTB).

Zo te zien maakt Sigeyi hem niet meer voor de Rotor 3D interface (staat bij de discontinued products op hun site) maar via de webshops is deze nog wel te krijgen (als het inderdaad om deze interface gaat. Wat is BCD van je huidige spider? De plaatjes op die website laten een P2M zien met 5x110 BCD, dus dan zou dit denk ik ook moeten kunnen:

https://www.tradeinn.com/...9zZWFyY2hAAUgBWAFoAXoCd2E

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 13-08-2025 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
Kluus schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

Had even niet gezien dat het adapter blokje met kabetje waar het speciale DI2 stekkertje aan zit aan elkaar vast zit. Dat adapter blokje wordt weer gevoed vanuit een USB lader zie ik dan.

Dat blokje ga ik bestellen.

De verkoper leverde dat er niet bij omdat hij nog een andere fiets met DI2 heeft. Achteraf had ik er daarom 50 euro vanaf moeten praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
GWBoes schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:10:
Ik ga het eens bekijken. Ik heb in de tussentijd ook al overleg gehad met een andere handbiker die een groot manko aangaf van deze power2max. De minimale blad groote van 33t. Dat is voor handbiker die bergen op wil gewoon op een bepaald moment te groot. Hij had het er over om naar pedaal varianten te kijken. En daar was hij goed over te spreken want geen gedoe met welke crank lengte, etc en ook geen gedoe met de minimale blad grootte die mogelijk is.

Thanks voor het mee denken iig

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[...]

Daarnaast is het, imho, gewoon dom om geen helm te dragen. Als je valt, heb je veel meer kans op letsel. Een goeie hersenschudding kan je zomaar meer dan een jaar zoet mee zijn, en als je pech hebt, herstel je nooit helemaal. Als je dat kunt voorkomen door een helm te dragen tijdens het wielrennen, waarom zou je het dan niet doen? Omdat het niet verplicht is?

Overigens hanteer ik ook de regel dat iedereen die mee wil fietsen een helm op moet. Juist in groepen is het risico op vallen nog een stukje groter.

Anyhoe, volgens mij draait deze discussie rondjes, alle punten zijn wel gemaakt, en iedereen heeft meningen, al dan niet onderbouwt door rationele redenen ;)

En als je in een groep rijdt dan niet vergeten om ook elleboog een knie beschermers aan te doen. Ik zou dat in ieder geval doen en ik vind het dom dat anderen het nu niet doen. ;)

Genoeg groepen op de weg zien liggen in mijn fietsleven omdat er iemand een zwieper maakte. En daar was geluid weer van schrapend metaal op straat en het kreunen en schreeuwen van fietsers die pijn hadden.

Bescherm naast je hoofd ook jouw ellebogen en knieën want die zijn ook kwetsbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• henri86
esphome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:29:
[...]

En als je in een groep rijdt dan niet vergeten om ook elleboog een knie beschermers aan te doen. Ik zou dat in ieder geval doen en ik vind het dom dat anderen het nu niet doen. ;)

Genoeg groepen op de weg zien liggen in mijn fietsleven omdat er iemand een zwieper maakte. En daar was geluid weer van schrapend metaal op straat en het kreunen en schreeuwen van fietsers die pijn hadden.

Bescherm naast je hoofd ook jouw ellebogen en knieën want die zijn ook kwetsbaar.
Dat zijn van die drogredenen... je weet zelf ook prima dat (eenzelfde impact en daarbij behorend) letsel aan je hoofd ernstiger is dan aan andere lichaamsdelen.

(Al heb je wel gelijk dat een flinke impact op een onbeschermde elleboog/knie de maatschappij aanzienlijk meer zal kosten in veel gevallen dan een flinke impact op een onbeschermd hoofd. Want dat eerste kost een hoop aan aan ziekenhuis, revalidatie, tijdelijk arbeidsongeschikt, etc en dat tweede is alleen de uitvaartverzekering als die afgesloten was.)

[ Voor 18% gewijzigd door henri86 op 13-08-2025 21:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:36
Man man man zijn we nu alweer beland in de discussie over helmen? Zullen we die gewoon skippen?
Elk welwillend persoon kan bedenken dat als je met 60km/h of harder een afdaling of met 30km/h door het verkeer knalt maakt dat het verstandig is om een helm te dragen.

De helm heeft zowel theoretisch als empirisch bewezen nut te hebben tegen hoofd en/of hersenletsel. Klaar.

Ben je tegen het dragen van een helm, ben je er vast ook van overtuigd dat roken gezond is of dat de aarde plat is.

Kunnen we nu weer terug of door naar de discussie over spacers en aerosokken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
En nu is het klaar. Op naar een volgend onderwerp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maXptN9xa2lBW7GTIeTfxSC11H8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jod30FLGNp7mjKTq36tLtjjO.png?f=fotoalbum_large

Vandaag heb ik de varia rvr 315 uitgetest. Die had ik gekregen van iemand die hem niet gebruikte en we waren benieuwd of die ook op een handbike goed werkt. En ja hoor. Dat ding werkt uitstekend. Als je langs een drukke weg rijd is het meer lastig dan dat het iets toevoegd echter als je gewoon over een fietspad fietst is het zeer zeker wel een aanwinst

[ Voor 32% gewijzigd door Webgnome op 13-08-2025 22:16 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Webgnome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:15:

[Afbeelding]

Vandaag heb ik de varia rvr 315 uitgetest. Die had ik gekregen van iemand die hem niet gebruikte en we waren benieuwd of die ook op een handbike goed werkt. En ja hoor. Dat ding werkt uitstekend. Als je langs een drukke weg rijd is het meer lastig dan dat het iets toevoegd echter als je gewoon over een fietspad fietst is het zeer zeker wel een aanwinst
Waarom dacht je dat ie niet zou werken? Zo’n radar ziet alles. Ook parallel wegen, andere weghelften etc.

Edit: ik wilde zo vriendelijk zijn om je foto aan te passen naar een handbike, maar chatgpt heeft nog veel te leren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SabxItjM_AhCXazlUZ68GY4Giis=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FXxqo7qjwjqs9e9AjkJ3syj2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door crimby op 13-08-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Webgnome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:15:

[Afbeelding]

Ik heb daar een oplossing voor die werkt, helaas niet op een handfiets. Je moet immer de radar kunnen draaien en ik denk niet dat je zover naar achteren kunt reiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQsmjsGVGHhoYdHJv-7a-SEQNdo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CVYiNUP5ilVlxxCbo4lwvGWe.jpg?f=user_large

Door de radar te draaien met 40-45 graden links of rechts ziet die verkeer naast jou niet meer, maar wel het verkeer achter jou.

esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 13-08-2025 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
crimby schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:07:
De helm heeft zowel theoretisch als empirisch bewezen nut te hebben tegen hoofd en/of hersenletsel. Klaar.

Ben je tegen het dragen van een helm, ben je er vast ook van overtuigd dat roken gezond is of dat de aarde plat is.
Aannames aannames en nog eens aannames, die dus absoluut niet empirisch onderbouwd zijn. Alles wordt maar aan elkaar gekoppeld en gebracht alsof het feiten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Ik kan er gewoon bij dus ik kan kijken of dat helpt. Thank

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
henri86 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:44:
[...]

Dat zijn van die drogredenen... je weet zelf ook prima dat (eenzelfde impact en daarbij behorend) letsel aan je hoofd ernstiger is dan aan andere lichaamsdelen.

(Al heb je wel gelijk dat een flinke impact op een onbeschermde elleboog/knie de maatschappij aanzienlijk meer zal kosten in veel gevallen dan een flinke impact op een onbeschermd hoofd. Want dat eerste kost een hoop aan aan ziekenhuis, revalidatie, tijdelijk arbeidsongeschikt, etc en dat tweede is alleen de uitvaartverzekering als die afgesloten was.)
Het is geen drogreden, in een groep is gewoonweg gevaarlijker fietsen als in jouw eentje of met zijn tweeën. Met zijn tweeën is al gevaarlijker als je ook kort in het achterwiel gaat zitten en zo ook geen zicht heb op de weg voor jou. De fietser waar je achter zit kan ineens uitwijken voor iets en als die dan jouw voorwiel raakt dan ga je tegen de vlakte.

In een groep kan de oorzaak van een valpartij vele fietsers voor jou liggen en toch ga je nog mee in de valpartij. Dat gaat zo snel dat je gewoonweg niet kunt reageren als je niet de starter van de valpartij in de groep ziet vallen.

Ik heb het al eerder geschreven en ik herhaal het nog maar eens. Als ik in groep zou gaan fietsen dan zou ik ook een helm opzetten als eveneens elleboog en kniebeschermers vanwege het hoge valrisico. Ik ben toch niet dom.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/No9oaUadJ63UlLYcUGUK8MUIbfE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uLC8sDTULvx9YL5OOyiDNrH3.png?f=fotoalbum_large

Zo dus?

Wat een gezeik. Je hebt je punt gemaakt en het is nu duidelijk. Next!

[ Voor 9% gewijzigd door R0y. op 14-08-2025 00:09 ]

• crimby
esphome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:01:
[...]

Aannames aannames en nog eens aannames, die dus absoluut niet empirisch onderbouwd zijn. Alles wordt maar aan elkaar gekoppeld en gebracht alsof het feiten zijn.
Oke. Net als roken en de platte wereld prima. Klaar nu.
Pagina: 1 ... 670 671 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).