Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 672 ... 686 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:47
Conditie komt te voet n gaat te paard!

Ik probeer meestal max 1 week niet te sporten. Na 1 week ga je hard achteruit namelijk :). Dus dan hardloopschoenen mee op vakantie en 1x of 2x pw even 5km hardlopen. Blijft de motor nog een beetje doordraaien.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:40
Requiem19 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:46:
Conditie komt te voet n gaat te paard!

Ik probeer meestal max 1 week niet te sporten. Na 1 week ga je hard achteruit namelijk :). Dus dan hardloopschoenen mee op vakantie en 1x of 2x pw even 5km hardlopen. Blijft de motor nog een beetje doordraaien.
Ik heb ook niet stilgezeten in de vakantie. Lange wandelingen (o.a. 26km/1800hm), hardlopen en trailrunnen. Dus de conditie is wel op peil gebleven 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 10:02
Galois schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:38:
Opmerkelijke constatering.
Ik heb vanwege de vakantie een maand niet gefietst. Normaal zit ik 2-5x per week op de fiets.

Gisteren voor het eerst een rondje gedaan en dat viel vies tegen. Viel mij ook op dat mijn hartslag en vermogen niet overeenkomen met wat ik gewend ben.

Deze gegevens van vorige ritten opgezocht (lang leve Stathunters, alleen jammer dat er geen vermogen geselecteerd kan worden) wat normaliter het vermogen dat ik trap bij deze afstand en hartslag.

Toch zo’n 25-40 W meer normaal gesproken! Vond ik een groot verschil! (en dus ook een hogere gemiddelde snelheid)
Dit is toch niet zo opmerkelijk? Algemeen bekend hoe snel je conditie afneemt als je een maand niets doet. Daarentegen, fitte mensen kunnen het ook weer zo opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 18:27

joker1977

Tweakert

wisselwerking schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Dat komt mij bekend voor. Ik heb 3 weken geen fiets aangeraakt in de vakantie. Dinsdag de eerste clubtraining en gisteren nog een clubtraining. Ik merkte dat het niet vanzelf ging. Ik kan het niet onderbouwen (heb geen power- of hartslagmeter), maar als ik jouw verhaal lees, is het dus heel goed mogelijk.
Als je "goed uitgerust" bent dan is je hartslag vaak sowieso wat hoger. Ook moeten je benen vaak weer wat wennen aan "spanning op de benen". En zowel dinsdagavond als gisteravond was het natuurlijk ook relatief warm. Dat zijn ook zaken waardoor je hartslag nog wat hoger komt te liggen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
Voor de nerds (zoals ik) het effect van 3 weken nul sporten door een blessure

Bovenste grafiek is de trainingsbelasting, die je in het midden echt even naar nul ziet gaan.

De onderste grafiek is je aerobic efficiency. Gemiddeld vermogen van een rit gedeeld door je gemiddelde hartslag. Een datapunt dat echt veeeellllll te weinig gebruikt wordt. Want het geeft een super mooi trend inzicht in je ‘motor’.

Hoe fitter je (duur)conditie wordt, hoe lager je HR bij hetzelfde vermogen, of hie hoger je vermogen bij dezelfde hartslag. Het opbouwen van duurconditie duurt maanden zoals je ziet (blauwe lijn), maar zakt hard als je niets doet. Ong 10% daling in 3 weken.

Tegelijkertijd zie je de rode lijn hard omhoog gaan als je conditie achteruit gaat. Dat is je aerobic decoupling en laat zien dat je HR tijdens de rit steeds hoger wordt terwijl je vermogen hetzelfde blijft. Zodra je niet fit bent schiet dit omhoog. En als je consistent goed traint gaat dit bijna naar 0% voor je duurritten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVbTHWpuRtuwo089YlC0zqqC-5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpVqONQbgEQ4TwnbZlRoKcId.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
Ja mooi inzicht, verbaas me er nog steeds over dat intervals.icu gewoon gratis te gebruiken is..

Ik durf er op het moment eigenlijk niet op te kijken :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
Ik betaal voor intervals.icu, verdient die knakker wel vind ik :-).

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:59:

Bovenste grafiek is de trainingsbelasting, die je in het midden echt even naar nul ziet gaan.

De onderste grafiek is je aerobic efficiency. Gemiddeld vermogen van een rit gedeeld door je gemiddelde hartslag. Een datapunt dat echt veeeellllll te weinig gebruikt wordt. Want het geeft een super mooi trend inzicht in je ‘motor’.

Hoe fitter je (duur)conditie wordt, hoe lager je HR bij hetzelfde vermogen, of hie hoger je vermogen bij dezelfde hartslag. Het opbouwen van duurconditie duurt maanden zoals je ziet (blauwe lijn), maar zakt hard als je niets doet. Ong 10% daling in 3 weken.

Tegelijkertijd zie je de rode lijn hard omhoog gaan als je conditie achteruit gaat. Dat is je aerobic decoupling en laat zien dat je HR tijdens de rit steeds hoger wordt terwijl je vermogen hetzelfde blijft. Zodra je niet fit bent schiet dit omhoog. En als je consistent goed traint gaat dit bijna naar 0% voor je duurritten.

[Afbeelding]
Heb je voor je efficiency nog een filter erop dat je enkel naar vergelijkbare zone2 ritjes kijkt of iets dergelijks?
Ik merk altijd dat mijn efficiency veel hoger is bij fanatiekere ritten, bijvoorbeeld op een poging m'n PR op de Alpe te verbeteren oid, terwijl mijn conditie dan niet per se in betere staat is.

• Requiem19
Stevie-P schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:06:
[...]

Heb je voor je efficiency nog een filter erop dat je enkel naar vergelijkbare zone2 ritjes kijkt of iets dergelijks?
Ik merk altijd dat mijn efficiency veel hoger is bij fanatiekere ritten, bijvoorbeeld op een poging m'n PR op de Alpe te verbeteren oid, terwijl mijn conditie dan niet per se in betere staat is.
Ik weet niet of deze query dat elimineert, maar zolang je over tijd enigszins consistent traint maalt dat niet uit en middelt dat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
joker1977 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:59:
[...]

Als je "goed uitgerust" bent dan is je hartslag vaak sowieso wat hoger. Ook moeten je benen vaak weer wat wennen aan "spanning op de benen". En zowel dinsdagavond als gisteravond was het natuurlijk ook relatief warm. Dat zijn ook zaken waardoor je hartslag nog wat hoger komt te liggen.
Dinsdag, maar vooral gisteren, waren uiteraard niet de beste dagen als graadmeter (pun intended). Verder ook niet erg overigens, maar het viel mij gisteren op en blijkbaar ben ik niet de enige. Gelukkig hoor ik bij #team aanprutsen. Dus het maakt sowieso niet uit.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:48
Ik heb vanwege de vakantie een maand niet gefietst. Normaal zit ik 2-5x per week op de fiets.

Gisteren voor het eerst een rondje gedaan en dat viel vies tegen. Viel mij ook op dat mijn hartslag en vermogen niet overeenkomen met wat ik gewend ben.

Deze gegevens van vorige ritten opgezocht (lang leve Stathunters, alleen jammer dat er geen vermogen geselecteerd kan worden) wat normaliter het vermogen dat ik trap bij deze afstand en hartslag.

Toch zo’n 25-40 W meer normaal gesproken! Vond ik een groot verschil! (en dus ook een hogere gemiddelde snelheid)
Als ik het goed begrijp ben je dus langzamer / slechter geworden. Dat is toch niet heel gek als je een maand niet meer gefietst hebt? NA een dag of 10 gaat je conditie al beetje bij beetje achteruit. Dus een maand er uit liggen is dan niet heel gek dat je weer even moet wennen. Gelukkig hebben we allemaal zoiets als spier geheugen (weet ff de echte term niet) dus je zal zien dat het niveau zeer zeker niet veel lager gaat zijn en dat het snel weer beter word.

Van dit effect kun je trouwens ook gebruik maken. Juist door je trainingen hierop aan te passen super compensatie heet dat volgens mij ( of haal ik nu dingen door elkaar? :+ ). Het lichaam is altijd op zoek naar een balans. Als je een tijd niks doet/sport dan heeft het lichaam geen prikkel meer om die conditie in stand te houden dus gaat het daar ook niks voor doen.

In het extreme heb ik daar zelf ook ervaring mee gehad door 6 maanden uit de running te zijn door een blessure. Ik had de dag voor die blessure nog een marathon gedaan. Dus dan ben je 6 maanden later nog in de veronderstelling dat je een marathon aan kan... complete mindfuck :+

Zoals anderen al aangeven, vergeet het weer component niet. Gisteren was het erg warm en dat doet wat met je lichaam.

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 14-08-2025 09:13 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Ik weet niet of deze query dat elimineert, maar zolang je over tijd enigszins consistent traint maalt dat niet uit en middelt dat uit.
Er is "gewoon" een Power/HR in Z2 grafiek beschikbaar in intervals.icu

Helaas niet genormaliseerd naar temperatuur; dat heeft nogal wat impact op je efficiency, merk ik.

• Requiem19
joker1977 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:13:
[...]

Er is "gewoon" een Power/HR in Z2 grafiek beschikbaar in intervals.icu

Helaas niet genormaliseerd naar temperatuur; dat heeft nogal wat impact op je efficiency, merk ik.
In de activiteit ja, maar je wilt trend data zien.

• Biohazzard21
De invloed van temperatuur op je prestatie is boeiend inderdaad. Je kan dat overigens vast wel op een slimme manier bijhouden in je trainingen. Ik ken (fanatieke) lui die er heel erg mee bezig zijn.

Omdat ik mijn sleutelbeen heb gebroken vorige week ben ik momenteel alleen binnen op de trainer bezig, maar het is hier bij ons op zolder uiteraard bloedheet. Mijn hartslag is zo 10-15 slagen hoger bij een zelfde vermogen. Dat zal ongetwijfeld ook met het herstel van de breuk te maken hebben, maar zeker ook met de temperatuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:14:
[...]

In de activiteit ja, maar je wilt trend data zien.
In de grafieken is die ook beschikbaar, hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8An-c5k1uG3GhApH53iKiWpHh8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fJ0ba5bAH6HZCBpjrCOIsYrj.png?f=user_large

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 14:17
Probleem is dan dat je eigenlijk te weinig datapunten hebt als amateur. Zijn weinig amateurs die veel meer dan 3x in de week fietsen en dan elke week ook dezelfde soort ritten doet.
Een prof die bijna elke dag op de fiets zit en vast trainingschema afwerkt heeft een veel grotere dataset waardoor je veel beter conclusies kan trekken op korte termijn trends. Helemaal omdat het weer inderdaad ook nog een factor is.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
GWBoes schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:19:
Probleem is dan dat je eigenlijk te weinig datapunten hebt als amateur. Zijn weinig amateurs die veel meer dan 3x in de week fietsen en dan elke week ook dezelfde soort ritten doet.
Een prof die bijna elke dag op de fiets zit en vast trainingschema afwerkt heeft een veel grotere dataset waardoor je veel beter conclusies kan trekken op korte termijn trends. Helemaal omdat het weer inderdaad ook nog een factor is.
Haha, ik denk dat jij je echt vergist in het aantal bloedfanatieke amateurs.

• GWBoes
Ben ook bang dat ik teveel naar m'n eigen omgeving kijk :)
Maar als ik nu kijk naar de eerder genoemde power/HR Z2 grafiek is er inderdaad een redelijk duidelijk dalende lijn van 31 mei (blessure moment) tot nu. :z

Flickr - Strava

• Requiem19
joker1977 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:18:
[...]

In de grafieken is die ook beschikbaar, hoor.

[Afbeelding]
Ah top, die had ik nog niet gevonden :).

• Requiem19
GWBoes schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:19:
Ik denk dat een prof op korte termijn ook niet te snel conclusies kan trekken doordat hij geperiodiseerd traint, soms zwaardere weken, soms lichtere weken. Een week 3 zware intervaltrainingen heeft ook een invloed op z'n Z2 ritjes etc.

Dus dit soort trends bekijk je op z'n vroegst per blok van 4 of liever 8 weken lijkt me. En dan zou het me verbazen als hier iemand deze trends even opzoekt in Intervals.icu en dan geen verschil ziet :D.

Mbt warmte: sure; impact, maar het mooie is dat je heat adaption hebt als je vaker fietst in warm weer en de verhoging van je HR enigszins beperkt blijft. Zou mooi zijn om op de achtergrond van je plot de gemiddelde temperatuur van je rit erbij te plakken zodat je het in context kunt plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 25-09 09:41

derx666

mecker ende blaet

Webgnome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:39:
[...]

Er zit geen verschil in. Het probleem is alleen dat bij een handbike dingen achterstevoren, ondersteboven zitten en dan snappen veel fietsmakers het al niet meer. En dan hebben we het nog over de pedalen. Die zijn niet custom. Dus als je pedaal vermogensmeters wil hebben moet je een custom adapter laten maken. Ik ben nog aan het oriënteren naar een crank of een spider of een pedaal variant. Spider is dan weer lastig want de variant die mogelijk zijn hebben dan weer een probleem welk minimale tandwiel je kan gebruiken en dat is voor handbiken net iets belangrijker dan wielrennen. Een berg op fietsen met een handbike is net andere koek :+
Als je hand "pedalen" passen op een Shimano spindle dan zou je kunnen nadenken over de Favero Assioma Shi power pedalen. Daar krijg je alleen een power spindle die compatibel zijn met Shimano pedalen, eg. je monteert de Shimano pedal body van Shimano pedalen op de Favero spindle. Als je hand pedalen dus Shimano compatibel zijn, zou je die ook op de Favero kunnen gebruiken.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Kluus schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:25:
Wat een zure bedoeling hier zeg de laatste tijd, gefeliciteerd, dit topic is nu officieel kapot wat mij betreft.
Ga ik wel even gezellig doen.

Bij hoge uitzondering ben ik weer eens het land uitgelaten dus mezelf opgeofferd en de fiets meegesleept en gisteren een eerste ritje gedaan in het vlakke zuid-Denemarken nabij Norborg. En met vlakke bedoelen ze dan net zo vlak als zuid-Limburg minus wat steile (bv Keutenberg) en langere klimmetjes (bv Camerig) maar er is hier tot nu toe geen 10m natuurlijk vlak :+
Gisteren een kort rondje gedaan van 36km om eea te bekijken qua omgeving en verkeer en dat leek op veel stukken ook op zuid-Limburg, vaak matige asfaltweggetjes tussen landerijen door. Amper fietsers en veel, tenminste dat dacht ik te zien, verbaasde blikken dat er een wielrenner reed. Ze zijn hier i.i.g. geen fietsers gewend lijkt het.
Verder was het weer een nieuwe schitterende omgeving om te rijden en de route die ik via Komoot gemaakt had klopte van geen kant, meerdere keren gehad dat wegen niet bestonden of toch gravel waren. Wat dat betreft als je van gravel en houd kun je je hart ophalen hier!

Komende dagen nog even de andere kant van het kleine schiereiland op en er een stuk af als de tijd het toelaat!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6_Adtw0PhauCvSVXsfcN30v1_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TE7TfGQIOdgHYGFSNiT2o47.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dv12yzI4h2d2LUWXuCweP3cmZOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kju7gdgTLNHhBDAdk4FBd5Oh.jpg?f=fotoalbum_large

Gabriël AM5

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33

Phydomir

Dennis

Die Power/HR in Z2 is een mooie stat in intervals ja. Gebruik hem ook regelmatig om te kijken wat het doet. Merk dat natuurlijk al wel tijdens de ritten zelf maar goed om dat ook bevestigd te zien. Door ziekte een tijd minder gefietst begin van dit jaar en pas vanaf eind april weer echt structureel aan het trainen. In die tijd is die waar 0.25 omhoog gegaan. Lekker om je gegroeide fitnes ook in de cijfertjes terug te zien.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:16

Dat is niet zo gek toch. Ik heb dat ook altijd na 4 weken lopen (4daagse en dan 3 weken stevig hiken in Noorwegen)

Ik heb dan wel enorm veel gedaan, maar op de fiets maakt dat geen indruk, is gewoon weer even inkomen; ik had er ook moeite mee. Ook op de sportschool merkte ik het. Op de legpress notabene; ik dacht even dat het apparaat vast zat. Een slordige 15kg minder gewicht gepakt, toen ging het weer.
Gelukkig is dat meestal een kwestie van je muscle memory aanspreken ;) Je hebt dat meestal wel snel weer herpakt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-09 10:59
Kluus schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:25:
Wat een zure bedoeling hier zeg de laatste tijd, gefeliciteerd, dit topic is nu officieel kapot wat mij betreft.
Rustaaaagh!

snap wat je bedoelt hoor, maar ik merk dat enkele ''nieuwkomers'' een behoorlijke stempel drukken, maar goed volgens mij heb je hier nog altijd een stabiel groepje tweakers die terug blijft komen en waaraan ik vaak meer waarde hecht dan geroeptoeter van enkele anderen ;)

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
crimby schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 02:36:
[...]

Oke. Net als roken en de platte wereld prima. Klaar nu.
Ligt geheel aan jullie en ik freewheel tot dan maar, totdat het weer los gaat op diegenen die het wagen anders te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
derx666 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Als je hand "pedalen" passen op een Shimano spindle dan zou je kunnen nadenken over de Favero Assioma Shi power pedalen. Daar krijg je alleen een power spindle die compatibel zijn met Shimano pedalen, eg. je monteert de Shimano pedal body van Shimano pedalen op de Favero spindle. Als je hand pedalen dus Shimano compatibel zijn, zou je die ook op de Favero kunnen gebruiken.
Dat zijn precies de power pedalen waar de handbikefietsenmaker ( scrabbel..) het over had. Er moet iets customs worden gemaakt omdat de pedalen natuurlijk niet standaard zijn echter zou dit moeten kunnen werken. Ben al in overleg met mensen die deze aanpassing hebben hoe ze er over denken

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
@sapphire Denemarken is heel geschikt om met de gravelbike op pad te gaan (of allroad). Ik ben een paar jaar geleden aan de westkust geweest en werd helemaal blij van al die gravelwegen. Dat was (voor mij) prima te doen op de 32mm slicks die ik er onder had (paar uitzonderingen daargelaten), maar ik kan mij voorstellen dat het niet voor iedereen is weggelegd.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Webgnome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:55:
[...]

Ik ga het eens bekijken. Ik heb in de tussentijd ook al overleg gehad met een andere handbiker die een groot manko aangaf van deze power2max. De minimale blad groote van 33t. Dat is voor handbiker die bergen op wil gewoon op een bepaald moment te groot. Hij had het er over om naar pedaal varianten te kijken. En daar was hij goed over te spreken want geen gedoe met welke crank lengte, etc en ook geen gedoe met de minimale blad grootte die mogelijk is.

Thanks voor het mee denken iig
Ik zou dat inderdaad goed uitzoeken. Ik realiseerde me vanochtend toen ik nog eens nadacht over je vraag dat er in het verleden allerlei algoritmes zijn ontwikkeld om bv. de vermogensmeters beter om te laten gaan met hobbelend terrein, offroad, schokken en alles.

Zie waar ik op doel: https://4iiii.com/nl/pres...EP__HAC3hp8rZRgcwDUlLd3ce

Het kan best zo zijn dat die algoritmes niet heel goed werken als de boel over de kop, op een andere plaats en anders aangedreven zijn. Sure, in de basis is het exact hetzelfde, maar in de basis zou je misschien ook verwachten dat die algoritmes helemaal niet nodig zijn - en here we are...

Ik zou er niet voor schromen om dit soort dingen even na te vragen bij de fabrikant oid. voordat ik de knoop zou doorhakken.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:05

blitzkrieg

Whoop Whoop!

GWBoes schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:44:
Vorige week ook bikefit gehad en toch heel anders op de fiets gezet. Zadel iets lager en stack en reach beide 3cm respectievelijk af en bij. Zat eigenlijk veel te rechtop, helemaal voor mijn flexibiliteit. Geeft ook weer mooie perspectieven voor de zoektocht naar een andere fiets aangezien er weinig zo'n hoge stack hebben als een Giant Contend O-)
Waar heb je de bikefit nu uiteindelijk uit laten voeren?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:44
Baal nogal, paar weken geleden gevallen met de gewone fiets. Hoofd een tik gehad (waar ik verdomde goed mee weg ben gekomen want gewone fiets "dus" geen helm), en vooral een gekneusde elleboog. Gelukkig gaat het herstel behoorlijk goed, vooral de omliggende spieren die nu nog pijn doen. Alleen jammer dat er qua fietsen het er in mijn vakantie niet in zit.

En kan nu al voorspellen dat mijn conditie ook bar en boos zal zijn als ik weer op de fiets stap.

[ Voor 12% gewijzigd door Maarten_E op 14-08-2025 10:56 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• GWBoes
blitzkrieg schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:55:
[...]
Waar heb je de bikefit nu uiteindelijk uit laten voeren?
Ben uiteindelijk bij Bikefitlab in Groningen terecht gekomen. Toch de cirkel wat groter gemaakt omdat er toch niks echt in de buurt was en veel positieve ervaringen van diverse medetweakers.

Flickr - Strava

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

GWBoes schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:22:
[...]

Ben uiteindelijk bij Bikefitlab in Groningen terecht gekomen. Toch de cirkel wat groter gemaakt omdat er toch niks echt in de buurt was en veel positieve ervaringen van diverse medetweakers.
Snap ik, als je dan toch moet rijden maakt een 20 minuten extra ook niet uit.

• Requiem19
GWBoes schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:22:
[...]

Best wel een flinke positie verandering. Hoe voelt de nieuwe positie tov de oude positie als je fietst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
@Requiem19 Beduidend anders en moet nog een beetje wennen maar nog wel comfortabel, zondag ruim 4 heerlijk op de fiets gezeten.
Heb ook het idee dat ik andere/meer spieren aanspreek omdat ik wat verder naar achteren ben gaan zitten, lichte spierpijn na de eerste rit. Ook is het een heel stuk lager dus moet m'n rug weer wat meer aanspreken, na een tijd in de beugels begon ik dat in de handen wel te voelen.
Van de bikefitter wel een reeks oefeningen meegekregen om (de bij mij iets onderontwikkelde) spiergroepen te trainen.

Flickr - Strava

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 19:44

[Afbeelding]
Welke parameters gebruik je dan voor die effiency weer te geven ?

• Webgnome

[Afbeelding]
mooi overzicht en geeft veel inzicht. Is dit iets dat je standaard erin hebt zitten of moet je dit overzicht configureren. Vind het wel interessante materie echter doe ik er te weinig mee / snap ik het niet altijd :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Cloclo100 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:25:
[...]

Welke parameters gebruik je dan voor die effiency weer te geven ?
Onderin kun je custom charts toevoegen aan je view in intervals.icu.

Dit is een standaard view die 'endurance efficiency' heet geloof ik. Ik zie dat hij filtert op ritjes die een intensity factor (NP / FTP) hebben van lager dan 70%.

• Webgnome
offtopic:
Ik zou zo graag wilen dat er eens een masterclass van dit soort tools word gegeven voor de normale sterveling ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Webgnome schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:40:
offtopic:
Ik zou zo graag wilen dat er eens een masterclass van dit soort tools word gegeven voor de normale sterveling ;)
Ik help je wel even op weg.

Ga naar intervals.icu (neem aan dat je hier al lid bent)

- Klik op Fitness aan de linkerkant. Zie screenshot.
- Klik onderin op 'Custom Charts'
- Kies op 'Search chart'. Dit zijn charts die al mooi vooraf door anderen gemaakt zijn. Selecteer hem en voila.
- Je kunt ook zelf plots toevoegen: kies 'add' chart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDuvOO7aXGwR2_6VEmww383hdMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xRB5cgzBQf3viuQE3a8dXGtX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOJwDtyT0_6hEk19FKRHL06QJm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AdCmYTdc318QgX6AK2u9JWEv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smTVvnvfuz7rkh7Bm99l7w0VecY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lqHklw2lPSrilQg5iJqhia9j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJCY6LQ1VQ_pBZd6EeQJGu0-H5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gaJlVnA3330nr3LGyg5xIKuI.png?f=fotoalbum_large

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 19:44
Requiem19 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:29:
[...]

Onderin kun je custom charts toevoegen aan je view in intervals.icu.

Dit is een standaard view die 'endurance efficiency' heet geloof ik. Ik zie dat hij filtert op ritjes die een intensity factor (NP / FTP) hebben van lager dan 70%.
Die vind ik precies niet. Kan je die plots eens screenshotten toevallig? Thanks 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 14:55
Cloclo100 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:14:
[...]

Die vind ik precies niet. Kan je die plots eens screenshotten toevallig? Thanks 🙏
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtcAPosfjjYcWbT9VhCcuPN_yVg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dfHjeCnlIidV6Q1TylEiZHLm.png?f=user_large

• Webgnome
Requiem19 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:09:
[...]

Ik help je wel even op weg.

Ga naar intervals.icu (neem aan dat je hier al lid bent)

- Klik op Fitness aan de linkerkant. Zie screenshot.
- Klik onderin op 'Custom Charts'
- Kies op 'Search chart'. Dit zijn charts die al mooi vooraf door anderen gemaakt zijn. Selecteer hem en voila.
- Je kunt ook zelf plots toevoegen: kies 'add' chart

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks, de vraag is misschien dan ook iets breder. Die tools zijn interessant echter is het ook interessant om te weten welke metrics je op moet letten, hoe deze te interpreteren etc etc. Dat is het echte probleem denk ik. Dat zijn dingen die ik, persoonljik, liever via een trainer/training leer dan zelfstudie want het is nogal 'ja, ok en ik weet dit nu en dan ?'

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Webgnome schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Thanks, de vraag is misschien dan ook iets breder. Die tools zijn interessant echter is het ook interessant om te weten welke metrics je op moet letten, hoe deze te interpreteren etc etc. Dat is het echte probleem denk ik. Dat zijn dingen die ik, persoonljik, liever via een trainer/training leer dan zelfstudie want het is nogal 'ja, ok en ik weet dit nu en dan ?'
Goed meelezen hier en af en toe een specifieke vraag stellen :-).

Ik denk niet dat er echt cursussen zijn op dit gebied, dus voor de meeste mensen hier zal het grotendeels door zelfstudie ontstaan zijn. Ik zou vooral klein beginnen.

Kijk bijvoorbeeld bij intervals.icu (zodra je met een vermogensmeter fietst) eerst maar eens naar de 'fitness' grafiek. Die werkt eigenlijk alleen goed als je FTP ook goed staat ingesteld. Dan kun je er mooi uit halen hoe je fitness niveau (wat eigenlijk alleen zegt hoeveel trainingsarbeid je afgelopen periode hebt verricht) en of je in de goede 'vermoeidheidszone' zit. Dit is ook een metric van trainingsarbeid, maar over een kortere periode.

Andere grafieken zou ik even laten voor wat het is, anders wordt het too much at too soon.

OF, en ik weet dat er nu bepaalde personen meelezen die dit denken: GA GEWOON LEKKER FIETSEN EN GENIET VAN DE NATUUR! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
@Requiem19 dat laatste daar ben ik het met de mensen mee eens. Plezier staat voorop. Als ik iets doe dan moet het eerst leuk zijn (of het doel waar je naar toe werkt) anders doe ik het niet.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 25-09 09:41

derx666

mecker ende blaet

Ik fiets ook op de eerste plaats omdat ik er plezier aan beleef, maar achteraf nummertjes en grafiekjes kijken en vergelijken voegt bij mij ook een stukje plezier toe. Niet dat het echt wat toevoegt, maar vind de data gewoon interessant, en kan zo maar op een rustige avond als m'n vrouw een of andere nietszeggende film of serie zit te kijken, een paar uur door de data en grafiekjes heen klikken :)

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik durf wel te stellen dat ik in 2013 mede door de interesse die de Strava data me ging opleveren de racefiets weer uit de schuur heb gehaald nadat die daar een kleine 15 jaar had gestaan.

• Mistraller
Maarten_E schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:55:
Baal nogal, paar weken geleden gevallen met de gewone fiets. Hoofd een tik gehad (waar ik verdomde goed mee weg ben gekomen want gewone fiets "dus" geen helm), en vooral een gekneusde elleboog. Gelukkig gaat het herstel behoorlijk goed, vooral de omliggende spieren die nu nog pijn doen. Alleen jammer dat er qua fietsen het er in mijn vakantie niet in zit.

En kan nu al voorspellen dat mijn conditie ook bar en boos zal zijn als ik weer op de fiets stap.
Sterkte! Misschien dan toch een beetje op de gewone fiets toeren? Dan zit je meer rechtop en kan je je arm meer ontlasten. Als je gewrichten verder (inmiddels) okee zijn, is rustige beweging op geleide van pijn immers geen verkeerde manier om het herstel te bevorderen.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:05
derx666 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:36:
Ik fiets ook op de eerste plaats omdat ik er plezier aan beleef, maar achteraf nummertjes en grafiekjes kijken en vergelijken voegt bij mij ook een stukje plezier toe. Niet dat het echt wat toevoegt, maar vind de data gewoon interessant, en kan zo maar op een rustige avond als m'n vrouw een of andere nietszeggende film of serie zit te kijken, een paar uur door de data en grafiekjes heen klikken :)
Klinkt heel bekend. Ik fiets al best lang, maar de data geeft er toch een leuke extra dimensie aan. En ik zie dat dat bij mijn kinderen (de twee van 17 en 21, die fietsen) net zo is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 27-09 21:03

Galois

1811 - 1832

BreadFan schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:05:
Ik durf wel te stellen dat ik in 2013 mede door de interesse die de Strava data me ging opleveren de racefiets weer uit de schuur heb gehaald nadat die daar een kleine 15 jaar had gestaan.
Heel herkenbaar. Ik beleef ontzettend veel plezier aan fietsen (doe race, gravel en MTB), maar Strava (en alle data daaruit) geeft bij mij wel die extra dimensie en zorgt zonder twijfel voor extra motivatie.

Een goede vriend van mij die fietst nog meer dan ik en had tot vorig jaar zelfs geen Garmin/Wahoo/...
Klinkt heel stom, maar ik kan mij dat dan niet voorstellen dat je deze data niet zou willen. Hij heeft nu een Garmin gekocht voor navigatie/routes en gebruikt 'm verder nergens voor.

Hij is dan weer erg verbaasd dat ik Strava/Garmin weer zo belangrijk vind. Bij mij is het zelfs zo dat als mijn Garmin leeg is (wat eigenlijk nooit voorkomt), dat ik dan wel een half uurtje later ga fietsen :D

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:57

sebasd

loopt op espresso

Galois schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:16:
[...]

Een goede vriend van mij die fietst nog meer dan ik en had tot vorig jaar zelfs geen Garmin/Wahoo/...
Klinkt heel stom, maar ik kan mij dat dan niet voorstellen dat je deze data niet zou willen. Hij heeft nu een Garmin gekocht voor navigatie/routes en gebruikt 'm verder nergens voor.
Dat zou op mij kunnen slaan. Al die getallen en data werken bij mij alleen maar averechts, ik ga er te veel op focussen en daarmee gaat de lol van het lekker rondjes fietsen er af.

Die Garmin gaat er wel komen nu ik aan het trainen ben voor mijn eerste BRM, de hele tijd mijn telefoon raadplegen voor de route is ook niet handig en de bekende rondjes heb je op een gegeven moment ook wel gezien, maar snelheid, wattages en weet ik veel wat allemaal meer interesseert me helemaal niets.

En zo doet iedereen het op zijn/haar eigen manier :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
Galois schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:16:
[...]

Heel herkenbaar. Ik beleef ontzettend veel plezier aan fietsen (doe race, gravel en MTB), maar Strava (en alle data daaruit) geeft bij mij wel die extra dimensie en zorgt zonder twijfel voor extra motivatie.

Hij is dan weer erg verbaasd dat ik Strava/Garmin weer zo belangrijk vind. Bij mij is het zelfs zo dat als mijn Garmin leeg is (wat eigenlijk nooit voorkomt), dat ik dan wel een half uurtje later ga fietsen :D
Ik gebruik mijn Garmin tegenwoordig ook alleen nog maar voor routes. In het verleden fietste ik ook met cadans- en hartslagmeter. Die gebruik ik inmiddels al jaren niet meer. Ik fiets voor mijn plezier. En dat kan ook prima fanatiek zonder dat je al die data hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Requiem19 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:51:
[...]
OF, en ik weet dat er nu bepaalde personen meelezen die dit denken: GA GEWOON LEKKER FIETSEN EN GENIET VAN DE NATUUR! :)
Genieten? Je moet gewoon harder trappen! Als je geniet ben je niet genoeg aan het afzien! ;)

Ik denk regelmatig dat ik meer moet gaan doen met de data en gestructureerder moet gaan trainen. Maar ik heb eigenlijk ook geen zin en tijd om me daar ook nog druk om te gaan maken.
Daardoor zit ik ook nog steeds te twijfelen over de aanschaf van een powermeter en als ik er dan 1 koop ook graag 2-zijdig, want extra data, maar ja, wat doe ik er dan daarna mee? 8)7

De Wahoo is hier ook meer voor logging en navigatie. Vermaak me nog steeds met het statshunters tegeltjes pakken. Hoewel ik nu wel een keer moet gaan kanoën, anders lukken de tegeltjes in de meren hier niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
wisselwerking schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

En dat kan ook prima fanatiek zonder dat je al die data hebt.
Voor mij niet :-).

Het nerdy stukje van fietsen met materiaal en data vind ik fantastisch.

Ik realiseer me ook dat andere mensen daar op afknappen en het soms ‘overdreven’ of ‘triest’ of ‘te fanatiek’ vinden.

Dat mag. Is juist het mooie van fietsen, iedereen kan het op z’n eigen manier beleven. Daar is geen goed of fout bij, zolang je er onderaan de streep maar een gelukkig mens van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Requiem19 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:45:
[...]

Voor mij niet :-).

Het nerdy stukje van fietsen met materiaal en data vind ik fantastisch.

Ik realiseer me ook dat andere mensen daar op afknappen en het soms ‘overdreven’ of ‘triest’ of ‘te fanatiek’ vinden.

Dat mag. Is juist het mooie van fietsen, iedereen kan het op z’n eigen manier beleven. Daar is geen goed of fout bij, zolang je er onderaan de streep maar een gelukkig mens van wordt.
Zeker. Je moet vooral doen waar je blij van wordt en je niks aantrekken wat andere mensen daarvan vinden. Op Tweakers zie je dat de mensen meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn in het materiaal en data. Toen ik nog wat fanatieker bezig was met fotografie zag ik dat hier ook goed terug. Ook daar geen goed of fout overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Zo stond er tijdens de vierdaagse iemand met een bordje in de lucht: "Je loopt niet voor Strava, je loopt voor jezelf!"

Moest ik wel om lachen, bij de start is het net als met fietsen, een groot piepjesfeest van startende horloges.

Maar achteraf is het natuurlijk prachtig om die cijfertjes te bekijken. Ik vind ook hartslag afgezet tegen de temperatuur altijd wel interessant.

Wij hebben hier ook powermeters op de fiets. En die zitten er alleen maar op zodat de cijfertjes kloppen, niet om beter te worden of zo. Mijn vrouw is gelukkig net zo gek van cijfertjes als ik.
Het is net zoiets als een extra rondje rijden als je thuiskomt met 99,8km, de een vind het leuk om er een digit bij te scoren, de volgende boeit het niet en tikt de rit gewoon af. Allebei prima :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Ik snap zelf het fanatisme met al die vakjes dan weer totaal niet.

Krijg daar dan weer licht autistische gevoelens bij ;-).

Maar als dat je helpt om vaker te fietsen, why not.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Niet vaker, wel plekken en wegen waar ik anders niet snel zou komen. (Soms ook met goede reden trouwens. :P ).

Ben ondertussen wel zover dat het pakken van nieuwe vakjes toch vaak een rondje van ~100km wordt. En dan maak ik hem inderdaad ook zo dat het in ieder geval 100km is, en geen 99. Gelukkig lukken rondjes van rond de 100km mijn vrouw tegenwoordig ook makkelijk, dus dat is een mooie zondagochtend activiteit samen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Misschien wat mosterd na de maaltijd, maar de maatschappelijke discussies kunnen op zich geen kwaad alleen leidt het wel af van het onderwerp (namelijk ervaringen met wielrennen). Dus probeer je niet te diep erin te laten zuigen en als je er echt een punt van discussie wil maken, dan nodig ik je graag uit om in AWM een topic te openen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:49
Mistraller schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:05:
Het is net zoiets als een extra rondje rijden als je thuiskomt met 99,8km, de een vind het leuk om er een digit bij te scoren, de volgende boeit het niet en tikt de rit gewoon af. Allebei prima :)
Ja, en dan heb je die 100,0 op je horloge en maakt Strava met z'n eigen algoritme er toch 99,9 van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:49
Outerspace schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:27:
[mbr]Misschien wat mosterd na de maaltijd, maar de maatschappelijke discussies kunnen op zich geen kwaad alleen leidt het wel af van het onderwerp (namelijk ervaringen met wielrennen). Dus probeer je niet te diep erin te laten zuigen en als je er echt een punt van discussie wil maken, dan nodig ik je graag uit om in AWM een topic te openen :)[/]
Gisterochtend op de fiets bedacht ik me dat ik een helm op ook wel fijn vind om alles wat boven en over de weg vliegt grotendeels uit m'n haar te houden.
En wat denk je... op de laatste 10km vliegt er een wesp m'n helm in en steekt me in m'n voorhoofd }:|
(Ging uit van een gewone vlieg, dus even naar beneden kijken en met m'n hoofd schudden, dan zijn ze er gewoonlijk wel weer uit, maar een minuut later plots een felle steek. Voel het nog nu.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
henri86 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Gisterochtend op de fiets bedacht ik me dat ik een helm op ook wel fijn vind om alles wat boven en over de weg vliegt grotendeels uit m'n haar te houden.
En wat denk je... op de laatste 10km vliegt er een wesp m'n helm in en steekt me in m'n voorhoofd }:|
(Ging uit van een gewone vlieg, dus even naar beneden kijken en met m'n hoofd schudden, dan zijn ze er gewoonlijk wel weer uit, maar een minuut later plots een felle steek. Voel het nog nu.)
Had ik het bij mijn laatste ritje nog een maatje groter, gelukkig ook maatje minder pijnlijk: Een fikse libelle was in mijn helm gevlogen. Eerst was die wild aan het proberen los te komen, en toen ik stil stond had ie het opgegeven. Hij zat echt vast, maar toen ik hem eruit duwde vloog hij iig weer weg :) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
henri86 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:10:
[...]

Ja, en dan heb je die 100,0 op je horloge en maakt Strava met z'n eigen algoritme er toch 99,9 van :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QkL5qGP.png
;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Je kan nog een poging wagen met de afstand corrigeer knop.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDmgmOluBQMqnL_JypRwHqOqv5Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yqM5gdsJV3XoesWWUZnLnNWu.png?f=user_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Haha, nice:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V6My83R.png

:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
https://www.strava.com/activities/15411387362
hiervoor heb ik toch echt een stukje voorbij mijn huis gereden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlNtYhk5H3lhDPRZmvmIhELt5ts=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r9w04qZTUU3hrgi3nSAAhKba.png?f=user_large

gelukkig net genoeg, want als ik op Garmin precies had afgetikt was het ook 10 meter te weinig :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zRaBcIbax03Pn9-YrxBbes3bso=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XGCgpDzZfc3kwygvE5idKWsQ.png?f=user_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-09 14:40
Kan iemand hier iets zeggen over een isaac Pascal full carbon fiets?

Het is een oudje (2005 tot 2007?) en gebruikt maar nog prima werkend. Framemaat 54, gewicht van 7.5kg. Kan hem overnemen voor max 200 euro, maar heb hem nog niet in het echt gezien.

Heb nu een bulls harrier 1 uit 2018 (van zon 10kg)...

Dacht 'full carbon voor 200? Doen!' en lees hier en daar prima ervaringen met deze fietsen, maar begin mee toch af te vragen of het het wel waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:00
wat zit er verder op de fiets? een fiets van 20 jaar oud?
Mocht er iets kapot zijn, welke onderdelen zijn er beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
dfbt schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:54:
wat zit er verder op de fiets? een fiets van 20 jaar oud?
Mocht er iets kapot zijn, welke onderdelen zijn er beschikbaar.
Campagnolo Centaur deraillleur, Scirocco G3 wielenset... Verder lastig te zien van de fotos en omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
een fiets van 20 jaar oud is niet zomaar beter dan een recentere fiets, ook al is het materiaal meer fancy en lichter..

zo ook de wielen.. leuk hoor een setje campa wielen, mooi spaakpatroon enzo, maar als er bv 20-30 k mee is gereden, dan ga je er (qua remrand) niet veel km meer uithalen.
*uiteraard erg afhankelijk van gebruik. alleen maar vlak en door door de polder zonder te remmen, of met regen en modder door de alpen maakt HEEL veel verschil

Als je bb op is, je balhoofd, kabels aan vervanging toe zijn, derailleurs speling beginnen te vertonen, etc etc .
dan zit je zo aan een paar 100 euro kosten

(eigenlijk is er niks over te zeggen zonder de exacte staat van beide fietsen te weten)

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 15-08-2025 15:21 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Met een bulls harrier uit 2018 zitten die kosten er vast ook wel aan te te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Prulleman @Hielko

Die Bulls Harrier is verder nog in prima staat, ook bij de lokale fietsenmaker (gespecialiseerd in racefietsen) en dat was allemaal prima verder dus die zit voor nu goed.

Deze Isaac Pascal, tja... Geen idee, ik heb hem dus nog niet gezien en snap dat het een risico is qua ouderdom/gedoe... Dan moet ik er toch nog maar even goed over nadenken. Vooral omdat ik er totaal geen verstand van heb dus niet weet waar naar te kijken en dus voor onaangename verrassingen kan komen te staan.

Dacht ook 'ach, anders is het een leuk knutsel projectje' maar dan moeten er idd eventueel ook wel nog eea voor te krijgen zijn (en is het minder leuk als dat honderden euro's kost).

Thanks voor de input in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
als je een leuk projectje zoekt kan het natuurlijk een leuke fiets zijn, en wie weet heb je geluk en is ie in die 20 jaar amper gebruikt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Prulleman schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:08:
als je een leuk projectje zoekt kan het natuurlijk een leuke fiets zijn, en wie weet heb je geluk en is ie in die 20 jaar amper gebruikt
Of een prima licht zwift fietsje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Laatst online: 19:24
Ik doe niet aan wielrennen, maar aan vakantiefietsen op een trekkingfiets, maar verwacht hier een antwoord op de volgende vraag omdat er hier veel mensen lezen en posten die ook lange afstanden op een fiets afleggen: bestaan er pedalen die je zelf makkelijk met wat kleine reserve onderdelen kunt repareren als er onderweg eentje stuk gaat?

Dit overkwam mij onlangs namelijk in België tijdens een fietsvakantie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGL9joamCACvkIL0KWYGXOmO1zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1egasIvShDHfmIQb3Vbxd8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4JqxNMhx7_aHQ7WTROMOBqAxgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9SrfS2rCF0Pg2g2E2xXByLF.jpg?f=fotoalbum_large

Niet de goedkoopste pedalen en pas twee jaar geleden op mijn fiets gezet. Ik had het geluk dat dit toevallig gebeurde in de buurt van een fietsenwinkel 700 meter verderop, maar daarvoor had ik al tientallen kilometers langs de Maas gereden om daar te komen, dus ik heb echt geluk gehad dat het niet eerder op de dag gebeurde.

Ik heb dit onderweg nooit eerder meegemaakt.

Had ik dit op de een of andere wijze wellicht toch zelf kunnen fixen met deze pedalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Uruk-Hai schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:36:
Ik doe niet aan wielrennen, maar aan vakantiefietsen op een trekkingfiets, maar verwacht hier een antwoord op de volgende vraag omdat er hier veel mensen lezen en posten die ook lange afstanden op een fiets afleggen: bestaan er pedalen die je zelf makkelijk met wat kleine reserve onderdelen kunt repareren als er onderweg eentje stuk gaat?

Dit overkwam mij onlangs namelijk in België tijdens een fietsvakantie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niet de goedkoopste pedalen en pas twee jaar geleden op mijn fiets gezet. Ik had het geluk dat dit toevallig gebeurde in de buurt van een fietsenwinkel 700 meter verderop, maar daarvoor had ik al tientallen kilometers langs de Maas gereden om daar te komen, dus ik heb echt geluk gehad dat het niet eerder op de dag gebeurde.

Ik heb dit onderweg nooit eerder meegemaakt.

Had ik dit op de een of andere wijze wellicht toch zelf kunnen fixen met deze pedalen?
Ja... Is dit niet de categorie.. alles kan kapot en soms heb je pech..?

Ik snap quicklinks, versnellings kabels (en eventueel remkabels) remblokken, voor bikepacking zijn reserve spaken ook wel handig.

Maar ergens zit er een grens aan wat je mee kan nemen aan reserve materiaal of gereedschap.
De kans dat dit nog een keer gebeurd is niet zo groot denk ik. Meestal kan je beter kijken hoe je het kan voorkomen (checken op spelling bv).

Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
@Tinusvolkel
Bedankt!
Heb nog getwijfeld om de 1e route om te draaien, maar uiteindelijk heel blij dat ik het niet heb gedaan.
Eerste stuk was veel rechtdoor en eigenlijk vrij weinig te zien :+. Het 2e deel was een pak mooier.

@crimby
Thx. Om in Bernheze te geraken en kilometers te malen. Heel interessant was de lus idd niet.
Wou ook onder het water blijven. Alles tussen Utrecht en Arnhen ken ik vrij goed :9

@schilderstape
Ik had jouw berichtje gemist, anders ging ik idd je aanpassing gebruikt hebben. Thx!

@Kluus
Bedankt!
Ik vind kleine bosfietspaadjes juist de max als er niemand in de weg fietst. Gisteren was het kalm dus van niemand last gehad.
Ik heb de 2e rit die je aangepast had wat korter moeten maken aangezien ik maar 4u had om te fietsen.
Begrijp wel dat Berg en Dal je favoriete trainingsregio is. Het smaakt naar meer, ik kom zeker nog eens terug! :*)

Missie volbracht!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXWnFSdUFJjMAuGqlSQw0ADtgCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCrhW4uWrQscpzbjQOiAzlhK.jpg?f=fotoalbum_large

Dag 1: https://www.strava.com/activities/15457068257
Dag 2: https://www.strava.com/activities/15467283146

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Altijd een beetje meer doen :) Ook met speed; als je volgens garmn 30kmh avg had is dat dus niet genoeg volgens strava.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Ik had het met een kennedymars ooit wel. 79km volgens strava, en ja hoor, maauwen dat het niet genoeg was lol https://www.strava.com/activities/2710665129

Maar no way dat ik na 80km lopen nog puf had voor een bonuskilometer whaha

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja dat Strava algoritme :(

Soms wijkt dat serieus af van Wahoo/Garmin zelfs met een bonus 300m erbij, ik kan daar echt geïrriteerd door raken.

En wbt data, mijn vader is er ook zo één diender allemaal vrij weinig Interesseerden. We hebben hem ooit een Garmin Edge 20 kado gegeven en dat vind hij erg leuk maar vervolgens haalt hij de data er nooit af, eigenlijk vond hij het alleen handig om te kijken waar hij gereden had :p
Nouja ook goed :)

Mooie bak ook, hij bedacht vorige week dat hij wel kon gaan trainen om 10k te gaan hardlopen. Dus fietsen is te belastend maar hardlopen niet :+
Ik blijf er bij dat hij met een goede Endurance racer of Gravel fiets en brede bandjes prima kan toeren maarja……

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:23
Als je snapt wat er aan de hand is tussen Strava en Garmin/Wahoo dan kan je daar op anticiperen.
Garmin/Wahoo noteren de brute GPS data, dat is inclusief het driften van het GPS signaal, Strava haalt die 'fouten' er uit op basis van kaartmateriaal.
Je moet eens achteraf naar de GPX kijken van uw watch of fietsGPS, soms rij je gewoon op de verkeerde weg volgens de GPX. Toen ik nog MTB'de en we in de bossen aan het ronddraaien waren, dan was vaak onze GPS het noorden kwijt en krijg je kris-kras lijnen door mekaar als je nadien de GPX bekeek.
Maar ik ben ook al gestopt op 99,8km... als het op is is het op en dan geef je geen moer om die 100km af te tikken.
Ik ken zelfs iemand die de Dodentocht heeft gewandeld en opgegeven heeft op 96km, na 20u stappen... hij was het kotsbeu en die 4km konden de boom in... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:54

Kluus

Gang is alles

Ik sleep sinds ik 6 jaar geleden begonnen ben met tubeless rijden (dit is bijna 100.000 km) nog altijd een reserve binnenbandje mee maar deze heb ik in al die tijd en kilometers nog maar twee keer nodig gehad en dat was 1 keer op veel te harde 25mm bandjes en voor ik de pluggen ontdenkt had en 1 keer toen ik mijn hele velgrand krom had gereden op een kei in de berm nadat ik moest uitwijken voor een auto die de binnenbocht nam.

Nu komt de vraag, op dit moment sleep ik dus steeds iedere rit een ongebruikte tpu mee maar ondertussen ben ik over op 30mm op de race terwijl mijn tpu een Aerothan race is die officieel geschikt is bevonden voor 17 ( _O- ) - 27mm. Hiervoor reed ik 28mm dus dat geloofde ik nog wel maar hoe ver kan zo'n tpu (in geval van enkel nood gebruik) eigenlijk uitrekken? Uiteraard heeft het sowieso invloed op de lekbestendigheid maar het gaat bij mij dus nooit om langdurig gebruik, enkel als thuiskomertje.

Anders moet ik de afweging gaan maken of ik een bredere tpu ga aanschaffen die ik nooit gebruik of om het ding voortaan maar thuis te laten.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 16-08-2025 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33

Phydomir

Dennis

Jaren met 25mm biba's gereden in 28mm. Denk dat als thuiskomertje je je weinig zorgen hoeft te maken.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 19:27
Kluus schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:06:
Ik sleep sinds ik 6 jaar geleden begonnen ben met tubeless rijden (dit is bijna 100.000 km) nog altijd een reserve binnenbandje mee maar deze heb ik in al die tijd en kilometers nog maar twee keer nodig gehad en dat was 1 keer op veel te harde 25mm bandjes en voor ik de pluggen ontdenkt had en 1 keer toen ik mijn hele velgrand krom had gereden op een kei in de berm nadat ik moest uitwijken voor een auto die de binnenbocht nam.

Nu komt de vraag, op dit moment sleep ik dus steeds iedere rit een ongebruikte tpu mee maar ondertussen ben ik over op 30mm op de race terwijl mijn tpu een Aerothan race is die officieel geschikt is bevonden voor 17 ( _O- ) - 27mm. Hiervoor reed ik 28mm dus dat geloofde ik nog wel maar hoe ver kan zo'n tpu (in geval van enkel nood gebruik) eigenlijk uitrekken? Uiteraard heeft het sowieso invloed op de lekbestendigheid maar het gaat bij mij dus nooit om langdurig gebruik, enkel als thuiskomertje.

Anders moet ik de afweging gaan maken of ik een bredere tpu ga aanschaffen die ik nooit gebruik of om het ding voortaan maar thuis te laten.
Gewoon thuislaten en wat pluggen meenemen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Voor wie nog in de markt is voor een nieuwe fiets:

- Incolor Intropy Speedster SSR
- Sneller dan een Cervelo S5 (3.99 watt bij 45 km/ 0-5 yaw) (Cervelo is de koning met 0-5 yaw)
- 750g frame, incl seatpost. Takke licht
- en mijn persoonlijke favo: ruimte voor 38mm bandjes.
- Nadeel, door de ‘in frame’ seatpost maar 2cm verstelruimte voor zadelhoogte 🤨

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zg4EFKqN5RWmvbQTNAwiIgiMXy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lPSXhtV6dEbO3CLv25ENTByq.webp?f=fotoalbum_large

Gelukkig is er ook een ‘normale seatpost’ versie van het frame:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiyNc04858GfGK-kqRtulajEDzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9J3rtyvvocNHHZQUNaBE3lK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:06

PeaceNlove

Deugleuter

Requiem19 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:54:

- Sneller dan een Cervelo S5 (3.99 watt bij 45 km/ 0-5 yaw) (Cervelo is de koning met 0-5 yaw)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er gaaf uit, bijkomend gewichtsvoordeel is dat ik een nier moet verkopen om deze te kunnen kopen?!?

Ja dus, maar je kan wel hippe printjes er op krijgen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Webgnome
Is dat een probleem? Je hebt er toch twee :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
PeaceNlove schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:56:
[...]

Ziet er gaaf uit, bijkomend gewichtsvoordeel is dat ik een nier moet verkopen om deze te kunnen kopen?!?
Alles is relatief. Dus, hoe hoog is de kwaliteit van je nieren ;-).

Om de prijzen in context te plaatsen. Het nieuwe model Cervelo S5 frame is ong 5500. Een Tarmac SL8 S-works frame ong 5000-5500.

Deze kost 3799 (https://www.ciclisti.cc/p/incolor-intropy-ssr-frameset/). Dat is wel serieus geld voor een Chinees merk. Goedkopere versies van dit frame zijn 2799-3299.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
Uruk-Hai schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:36:
bestaan er pedalen die je zelf makkelijk met wat kleine reserve onderdelen kunt repareren als er onderweg eentje stuk gaat?
Ja, alle duurdere modellen (nummer hoger dan 1) kan je helemaal demonteren, losse onderdelen voor krijgen en vervangen met redelijk simpel gereedschap.
Enige probleem is: Dat moet je ook regelmatig doen. aanbevolen service interval is 30-50 uur voor loshalen en smeren en compleet herbouwen (nieuwe lagers en afdichtingen) 150-200 uur. Als je te lang doorrijdt heb je ook zo de spindel verroest en kan je bijna het hele pedaal op de body na vervangen.
Ik zit er sterk aan te denken mijn 3 fietsen met crankbrothers om te bouwen naar Shimano want daar heb je veel minder omkijken naar.

Flickr - Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:06:

https://nl.aliexpress.com/item/1005006573052438.html

Prima thuiskomertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

fdees

Trust me I'm an Engineer

Deze zitten er bij mij gewoon standaard in. Vind het een makkelijke en simpele oplossing, alleen heb ik de kunststof ventielen dus is uitkijken met minicompressor.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 19:27
Requiem19 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat tweede model lijkt wel wat anders dan die eerste.

Ben benieuwd waar de Chinese merken over een aantal jaar staan. Heeft veel potentie, zeker costwise. Alleen als ze echt fietsen aan de man willen brengen zullen ze ook (veel) meer in marketing moeten stoppen en dan zullen de kosten wel stijgen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
KW25 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:35:
[...]

Dat tweede model lijkt wel wat anders dan die eerste.

Ben benieuwd waar de Chinese merken over een aantal jaar staan. Heeft veel potentie, zeker costwise. Alleen als ze echt fietsen aan de man willen brengen zullen ze ook (veel) meer in marketing moeten stoppen en dan zullen de kosten wel stijgen.
Klopt, niet die geïntegreerde seatpost en niet de bayonet fork a la S5. Scheelt volgens henzelf 5.35 watt bij 45 km/h :-).

En true - ik denk dat je de spijker op z’n kop slaat. Je hebt nu ultra budget Chinese frames met 0 marketing, maar dat blijft een niche. Kun je nu wel mooie dingen in kopen met wat zoekwerk ;-). Ik zal binnenkort wel een nieuwe fiets delen die ik voor m’n vriendin aan het regelen ben.

Naast die niche heb je al de wat meer medium / high end Chinese merken die meer marketing doen en dat zie je gelijk terug in de prijs al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:54

Kluus

Gang is alles

Thanks, die kan ik inderdaad wel een bestellen. Nog even wachten op de back2school deal. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Daar heb ik er ook 2 van liggen als reserve :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:17
Wat is voor jullie zo’n beetje het go-to stuurlint? Ik ben op zoek naar goede kwaliteit zwart lint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 19:11
Lizard Skins

[ Voor 11% gewijzigd door GerbenBK op 17-08-2025 14:18 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:00

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Aaah frusterend. Ik heb al tijden last van een tikje zodra mijn linkerpedaal zo ongeveer helemaal naar beneden wijst. Aangezien ik de Rotor-as met gepast geweld door mijn Shimano bottom bracket heb moeten slaan de vorige keer, leek het mij ook aannemelijk dat het door mijn bottom bracket kwam.

Enfin. Nieuwe bottom bracket besteld (Rotor deze keer, gezien de compatibiliteit) en geïnstalleerd. Dat scheelde een hoop gehamer en gedoe zeg! Loopt ook soepeler dan de combinatie met een Shimano BB.

Dus ik ga vandaag fietsen: is die $#^#!$!@#$ tik er nog steeds 7(8)7

Blijkt er speling te zitten in mijn zadel, waar de rails aan de achterkant overgaat in het zadel :') :')

Wél een lekker ritje gemaakt https://www.strava.com/activities/15488645740

[ Voor 7% gewijzigd door Tjebakka op 17-08-2025 14:47 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:06
crimby schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:15:
Wat is voor jullie zo’n beetje het go-to stuurlint? Ik ben op zoek naar goede kwaliteit zwart lint.
BBB Cycling BHT-14 FlexRibbon of de Gravel variant als je iets dikker wilt. Rekt mooi om goed te kunnen wikkelen en blijft daarna lang goed en goed zitten.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Webgnome
Zo vandaag een 100km aangetikt. De classico espana ( kijk maar even op mijn strava in mijn bio ). WAs een mooie rit over de heuvelrug. Geen wolf gezien wel een boel bomen, oude mensen op de fiets, ouders met bakfietsen en wat al niet meer. Het was gewoon lekker weer, hier een daar een bui.
Wat ik wel jammer vond is dat de organisatie niet door had dat op twee plekken de route niet meer mogelijk was door afzettingen. Dat hadden ze best mogen checken. Ach ja, kan gebeuren denk ik. Hinderlijk, meer niet.

Strava | AP | IP | AW

Pagina: 1 ... 672 ... 686 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).