Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 673 ... 686 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 16:14

Fisico

by Fabian

Webgnome schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:37:

Wat ik wel jammer vond is dat de organisatie niet door had dat op twee plekken de route niet meer mogelijk was door afzettingen. Dat hadden ze best mogen checken. Ach ja, kan gebeuren denk ik. Hinderlijk, meer niet.
Waarschijnlijk de spoorwegovergangen tussen Maarn en Ede, dat is al wel een poosje aan de gang.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:04
Fisico schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:32:
[...]

Waarschijnlijk de spoorwegovergangen tussen Maarn en Ede, dat is al wel een poosje aan de gang.
Ja, daarom dat ik het ook jammer vond dat de organisatie daar niet op anticipeerde. Gelukkig waren er genoeg omleidingsborden dus konden we met een kleine omweg gewoon verder niks ernstigs. Je zag wel een boel deelnemers die er niets van begrepen en ineens niet snapte hoe dat omleidingen werken. Toch gek, ik schat zo in dat al die mensen ook wel een rijbewijs hebben dus zou men er op zijn minst ervaring mee moeten hebben

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:22

sapphire

Die-hard pruts0r

Webgnome schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:40:
[...]

Ja, daarom dat ik het ook jammer vond dat de organisatie daar niet op anticipeerde. Gelukkig waren er genoeg omleidingsborden dus konden we met een kleine omweg gewoon verder niks ernstigs. Je zag wel een boel deelnemers die er niets van begrepen en ineens niet snapte hoe dat omleidingen werken. Toch gek, ik schat zo in dat al die mensen ook wel een rijbewijs hebben dus zou men er op zijn minst ervaring mee moeten hebben
Waren dat groepen wielrenners? Want als je in een groep fietst daalt je IQ met ongeveer de helft, tijdelijk lijkt het O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 10:17
Webgnome schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:37:
Zo vandaag een 100km aangetikt. De classico espana ( kijk maar even op mijn strava in mijn bio ). WAs een mooie rit over de heuvelrug. Geen wolf gezien wel een boel bomen, oude mensen op de fiets, ouders met bakfietsen en wat al niet meer. Het was gewoon lekker weer, hier een daar een bui.
Wat ik wel jammer vond is dat de organisatie niet door had dat op twee plekken de route niet meer mogelijk was door afzettingen. Dat hadden ze best mogen checken. Ach ja, kan gebeuren denk ik. Hinderlijk, meer niet.
Vorige tocht was dat ook al, in Oosterbeek. Volgens mij maken ze die routes begin van het jaar (of herbruiken ze die van voorgaande jaren) en zetten ze die gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Daar lijkt het wel op inderdaad. Moet eerlijk bekennen dat ik er niet heel erg mee zit hoor. Het is niet alsof we tientallen kilometers om hadden moeten rijden. Het was misschien 2 kilometer verder. Op 100km is dat niks natuurlijk. Het is beetje slordig, that's all. Verder was het een leuke rit door een deel van NL dat ik nog niet echt kende.
Moet wel eerlijk bekennen dat ik de Utrechtse heuvelrug wat ik er nu van gezien heb, maar een slap aftreksel vind van de Veluwe. Ben je net lekker aan het genieten van de bossen kom je weer een of ander klein dorp tegen. :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
ElGreco schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:26:
[...]

BBB Cycling BHT-14 FlexRibbon of de Gravel variant als je iets dikker wilt. Rekt mooi om goed te kunnen wikkelen en blijft daarna lang goed en goed zitten.
Thanks! Deze besteld. Die Lizard Skins van @GerbenBK zijn toch wat prijziger, dus eerst deze maar proberen. Plus de matte afwerking past beter bij de fiets :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 21:03

Galois

1811 - 1832

KW25 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:35:
[...]

Dat tweede model lijkt wel wat anders dan die eerste.

Ben benieuwd waar de Chinese merken over een aantal jaar staan. Heeft veel potentie, zeker costwise. Alleen als ze echt fietsen aan de man willen brengen zullen ze ook (veel) meer in marketing moeten stoppen en dan zullen de kosten wel stijgen.
Ik denk dat het erg lastig is om als 'nieuw' merk mee te doen in de wielerwereld. Het is toch wel een conservatieve markt waar nieuwen niet zomaar geaccepteerd worden :)

Kijk naar Canyon. Dat merk maakt al meer dan 20 (?) jaar (goede) fietsen, maar doet eigenlijk pas sinds een paar jaar serieus mee. Canyon werd toch (bv) 10 jaar geleden als een soort van B-merk gezien. Tegenwoordig is Canyon een van de grootste premium fietsfabrikanten in de wereld, vaak genoemd in één adem met Specialized, Trek en Giant.

Dat is denk ik voor het belangrijkste deel te danken aan de goede marketing en sponsoring van Canyon. Als een rijder op een Canyon weer iets gewonnen heeft, dan laat Canyon dat graag zien. Mensen als Van der Poel en Valverde (maar ook de triathleet Frodeno) hebben heel veel bijgedragen aan de populariteit van Canyon.

Zit dus niets anders op dan ervoor te zorgen dat de sterkste rijders op jouw fiets rijden om bekend te worden. En de prijs moet er in het begin ook scherp zijn. Canyon was 10 jaar geleden echt wel een goedkoper merk, maar tegenwoordig nauwelijks meer...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:40
Vandaag komt deze sensor binnen. EDIT: aero sensor, meet CdA waardes. Zo kan je dus je aerodynamica vergelijken tussen bijv bepaalde wielsets, of helmen, kleding etc etc.

Afbeeldingslocatie: https://giblitech.com/cdn/shop/files/giblitech-productimages-gallery-rider-2021.jpg?v=1708990031&width=2000

Ik ga hier eerst eens een beetje mee spelen om te kijken hoe consistent de metingen zijn en daarna uit interesse wat vergelijkingstesten doen. Als iemand heel benieuwd is naar iets specifieks om te testen let me know ;-).

[ Voor 15% gewijzigd door Requiem19 op 18-08-2025 11:01 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:49:
Vandaag komt deze sensor binnen:

[Afbeelding]

Ik ga hier eerst eens een beetje mee spelen om te kijken hoe consistent de metingen zijn en daarna uit interesse wat vergelijkingstesten doen. Als iemand heel benieuwd is naar iets specifieks om te testen let me know ;-).
Is die sensor er voor om de lichaamstemperatuur te meten van de voorligger. Lijkt mij overigens erg onaangenaam voor de getroffen voorligger? Ten tweede waarom moet dat weten?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een aero sensor (oftewel ik gok dat hij de windsnelheid meet, samen met rijsnelheid en vermogensmeter kan hij uitrekenen wat je luchtweerstand is). Maar ja, ik moest hem ook Googlen wat dat ding in hemelsnaam is :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
waarom je dat moet weten? Omdat het kan waarschijnlijk :+ Dit zijn toch zaken die je in een windtunnel wil controleren en niet buiten waar de wind de ene keer van links, de andere keer van rechtsachter komt?

[ Voor 56% gewijzigd door Webgnome op 18-08-2025 12:44 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Webgnome schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:44:
waarom je dat moet weten? Omdat het kan waarschijnlijk :+ Dit zijn toch zaken die je in een windtunnel wil controleren en niet buiten waar de wind de ene keer van links, de andere keer van rechtsachter komt?
Of zou je het juist buiten moeten meten omdat een windtunnel niet altijd even goed de echte wereld representeert? ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:08
Zo kan je dus je aerodynamica vergelijken tussen bijv bepaalde wielsets, of helmen, kleding etc etc.
Ik heb ooit geëxperimenteerd met een (welliswaar zelfgebouwde) aero sensor, en ik heb er nooit ook maar enigzins betrouwbare data uit gekregen. Nu zal dit professionele product misschien beter werken, maar dan nog steeds lees ik op de websites van fabrikanten van dit soort sensors dat je perfecte omstandigheden moet hebben: om goed te kunnen vergelijken moet je de tests steeds doen op hetzelfde parcours bij zo vergelijkbaar mogelijke omstandigheden, en er worden hoge eisen gesteld aan de rest van je sensoren (dubbelzijdige power meter, bedrade snelheidssensor, ...).

Het is heel moeilijk om dit goed werkend te krijgen, want je probeert hele kleine verschillen te meten: de ene helm versus de andere helm scheelt misschien een procent of twee op CdA, wat ongeveer vergelijkbaar is met de paar procenten foutmarge die je uit je powermeter en aero sensor hebt. Daar komt nog bij dat kleine verschillen in je positie op de fiets veel meer invloed hebben dan een helm, dus het is allemaal heel lastig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Tom-Z schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Ik heb ooit geëxperimenteerd met een (welliswaar zelfgebouwde) aero sensor, en ik heb er nooit ook maar enigzins betrouwbare data uit gekregen. Nu zal dit professionele product misschien beter werken, maar dan nog steeds lees ik op de websites van fabrikanten van dit soort sensors dat je perfecte omstandigheden moet hebben: om goed te kunnen vergelijken moet je de tests steeds doen op hetzelfde parcours bij zo vergelijkbaar mogelijke omstandigheden, en er worden hoge eisen gesteld aan de rest van je sensoren (dubbelzijdige power meter, bedrade snelheidssensor, ...).

Het is heel moeilijk om dit goed werkend te krijgen, want je probeert hele kleine verschillen te meten: de ene helm versus de andere helm scheelt misschien een procent of twee op CdA, wat ongeveer vergelijkbaar is met de paar procenten foutmarge die je uit je powermeter en aero sensor hebt. Daar komt nog bij dat kleine verschillen in je positie op de fiets veel meer invloed hebben dan een helm, dus het is allemaal heel lastig...
Ik ben hier vrij uitgebreid ingedoken, zowel op basis van anekdotische ervaringen als wat meer data-gedreven onderbouwingen. Daarbij kwam de Gibli als één van de beste uit de bus in de zin dat metingen op dezelfde dag zeer herhaalbaar zijn.

Belangrijke punt - dat stip jij ook al aan - is dat je nooit op dag 1 een bepaalde set-up kunt meten en die CdA waarde als benchmark kunt blijven gebruiken. Het is ten alle tijden op dezelfde dag 2 verschillende scenario's met elkaar vergelijken.

Dat maakt het heel onpraktisch, want je moet dus altijd je baseline test opnieuw doen.

Waarom dan al die moeite? Ik vind het - puur uit interesse - fascinerend hoe materieel werkt en OF er consistent meetbare (significante) verschillen zijn tussen bijv 30mm wielen of 65mm wielen, OF hoeveel m'n 55mm MtB banden me aan watts kosten vs m'n 32mm banden.

Eerst maar eens wat basis testjes mee doen en dan komen er wellicht nog wat filmpjes op Youtube oid voor de mede übernerds die een hekel hebben aan meer watts trappen dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:55
Als iemand heel benieuwd is naar iets specifieks om te testen let me know ;-).
Ja hier!!! Ik wil graag weten wat de extra dragen is van een zadeltasje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Gebanned schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:49:
[...]

Ja hier!!! Ik wil graag weten wat de extra dragen is van een zadeltasje >:)
Daar win je watts mee!

(geen grap).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
Als iemand heel benieuwd is naar iets specifieks om te testen let me know ;-).
Korte vs lange sokken
Geschoren vs ongeschoren benen
Met ventieldopjes of zonder ventieldopjes :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• crimby
CedricD schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:07:
[...]

Korte vs lange sokken
Geschoren vs ongeschoren benen
Met ventieldopjes of zonder ventieldopjes :9
Met vs zonder helm? Dan hebben we alles bij elkaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:27
Ik ben op vakantie en wil nu eigenlijk deze as kopen voor m'n Cube Agree Pro, maar weet niet welke maat ik moet hebben. Link:
https://a.aliexpress.com/_EwDjjxU Iemand hier met een 2025 model die me kan helpen te kijken welke maten er op de as staan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36

PeaceNlove

Deugleuter

crimby schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:12:
[...]

Met vs zonder helm? Dan hebben we alles bij elkaar 8)7
Kan die ook groepsdruk meten en zo ja ga je daar dan harder van rijden als een soort meewind of fungeert het meer als tegenwind :+
offtopic:
Ik ga deze grap gewoon maken, ik wacht tenslotte nog altijd op een reactie op mijn groepsdruk vragen…

Het antwoord is dus tegenwind als ik @Requiem19 mag geloven want je moet harder trappen. Dus met andere woorden, je word er beter van en #HTFU

[ Voor 14% gewijzigd door PeaceNlove op 18-08-2025 17:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
PeaceNlove schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:35:
[...]

Kan die ook groepsdruk meten en zo ja ga je daar dan harder van rijden als een soort meewind of fungeert het meer als tegenwind :+
offtopic:
Ik ga deze grap gewoon maken, ik wacht tenslotte nog altijd op een reactie op mijn groepsdruk vragen…
Ik denk dat ik onder groepsdruk wel mijn beste vermogens ooit heb getrapt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011

Secsytime

Automagisch

The Fops schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:12:
Ik ben op vakantie en wil nu eigenlijk deze as kopen voor m'n Cube Agree Pro, maar weet niet welke maat ik moet hebben. Link:
https://a.aliexpress.com/_EwDjjxU Iemand hier met een 2025 model die me kan helpen te kijken welke maten er op de as staan?
12x142mm achter
12x100mm voor

Link: https://www.cube.eu/nl-nl...c-62-pro-blackline/826200

[ Voor 10% gewijzigd door Secsytime op 18-08-2025 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
Ja die vond ik ook maar heb ook andere maten nodig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnHGTLqHgxlpAnNJKuy3ERrXsSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4xP2RNTWycBJXc6r0bL1etk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

The Fops schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:04:
[...]

Ja die vond ik ook maar heb ook andere maten nodig:
[Afbeelding]
Kun je Cube ook altijd even over mailen, ze reageren meestal redelijk snel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:19
Geniet van je vakantie en als je terugkomt kijk je op jouw Cube Agree Pro welke maat er op de as staat, dan weet je welke je moet bestellen. 😉

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Het was vandaag een mooie en ook een goede dag om te fietsen. De wind was wel aanwezig maar zeker niet te sterk. Gekozen om eens niet het eerste deel helemaal tegen de wind te fietsen.

De wind terug hielp goed en eindelijk eens echt van achteren i.p.v. schuin. Aan het einde van een lange rit heb ik vaak het probleem dat de hartslag hoog blijft en na rust en dan weer fietsen schiet die meteen weer naar bijna maximaal. Zelfs al gehad dat die niet meer omlaag ging bij het stilhouden van de benen. Het is niet een vocht of eten probleem, maar het was vandaag wat koeler weer.

Nu kon ook in het eind flink doortrappen, zelfs met een hoge hartslag van 150-155 en ik kon die weer zo onder de 120 krijgen door tempo te verminderen. Dit terwijl de benen al vertelden dat die leeg waren.
Het leek erop of ik een soort tweede fase inging, waar ik dan ook een hoog tempo kon volhouden zonder dan figuurlijk te crashen.

Ik kan zo kijken of ik de afstanden van weleer kan gaan proberen en dat was dan tussen de 200 en 250 kilometer. Dat zal dan wel volgend jaar worden in dit tempo. :)

Dit alles was ondertussen na meer dan drie uur stevig doorfietsen. Een zo nieuw PR met meer dan 100 KM gefietst te hebben en dat zonder pauzes te nemen.

Ik fiets op het moment langere afstanden drie keer in de week maar kwam dan niet echt verder dan rond de 75 KM tot nu toe.

Ik kan iedereen aanbevelen om te variëren, met hoe de je de rit opbouwt. Doe het eens helemaal anders en kijk wat het lichaam dan aan jou te vertellen heeft.

Update: de oorzaak van het crashen is waarschijnlijk het zout wat ik toevoegde aan bidon met water en fruitsiroop. Vandaag 110KM gereden en net als de vorige keer geen zout erin. Ik was het de vorige keer vergeten dat erin te doen. Een week daarvoor toen het warmer was alleen water mee en toen was het goed.

De temperatuur is op het moment laag en is zo het zweten ook veel minder wat zeker fijner is.

Normaal hou ik twee dagen rust tussen langere ritten, deze keer 1 dag en dat maakte dat ik spaarzamer met de beschikbare energie moest omgaan maar dat lukt goed. Zelfs nog een stukje door Duitsland gefiets en de wegen zijn daar veel beter dan in Nederland. Zij doen geen slijtlaag op het asfalt op het fietspad en vaak ook niet op de rijbaan. Een stuk waar een bord stond dat het wegdek slecht zou zijn was net alsof ik Nederland reed. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door esphome op 20-08-2025 19:51 . Reden: Vervolgrit met goed resultaat. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_001
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:34
Zijn die van Newmen niet 1mm ipv 1.5 ? Linkje : https://cube-store.nanobi...12x100mm-m12x1-gen4-black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:05
Is mij bij Ali ook al opgevallen dat al die assen alleen met 1.5 spoed leverbaar zijn en niet met 1.0.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 23:41
Vandaag de fiets weer opgelapt. De derailleurpad vervangen en de micro adjustment aangepast, moest van +5 naar +9 om weer soepel te kunnen schakelen. Daarnaast de rechter shifter weer rechtgezet. Meteen ook maar nog even de achterremklauw uitgelijnd aangezien de remschijf heel lichtjes aanliep. De schade aan de fiets van de valpartij afgelopen zondag valt dus mee, enkel de derailleurpad , krassen op de achterderailleur, rechter shifter en zadel. Zelf ben ik inmiddels ook al weer aardig hersteld, gisterenmiddag weer een uurtje op de smart trainer gezeten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33

Phydomir

Dennis

kwiebus schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:01:krassen op de achterderailleur, rechter shifter en zadel.
Check de randen van je zadel ook even op kleine beschadigingen die je bibs kunnen slopen. Vaak opgelost door het met een fijn stukje schuurpapier weer glad te maken.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:19

Kluus

Gang is alles

StevenK schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

Is mij bij Ali ook al opgevallen dat al die assen alleen met 1.5 spoed leverbaar zijn en niet met 1.0.
Ik ken inderdaad iemand met een Chinees frame (replica :( ) en die heeft ook 1.5 mm spoed steekassen terwijl de orginele non-copycat versie van dit frame wel gewoon 1.0 mm heeft (weet ik want die heb ik ;) ). Misschien is 1.5 mm meer standaard in China.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 19-08-2025 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
esphome schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:53:
[...]
Ik kan iedereen aanbevelen om te variëren, met hoe de je de rit opbouwt. Doe het eens helemaal anders en kijk wat het lichaam dan aan jou te vertellen heeft.
inderdaad, variatie is de simpelste manier om fietsen/trainen meer efficiënt te maken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 18:27

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

Ik ben hier vrij uitgebreid ingedoken, zowel op basis van anekdotische ervaringen als wat meer data-gedreven onderbouwingen. Daarbij kwam de Gibli als één van de beste uit de bus in de zin dat metingen op dezelfde dag zeer herhaalbaar zijn.

Belangrijke punt - dat stip jij ook al aan - is dat je nooit op dag 1 een bepaalde set-up kunt meten en die CdA waarde als benchmark kunt blijven gebruiken. Het is ten alle tijden op dezelfde dag 2 verschillende scenario's met elkaar vergelijken.

Dat maakt het heel onpraktisch, want je moet dus altijd je baseline test opnieuw doen.

Waarom dan al die moeite? Ik vind het - puur uit interesse - fascinerend hoe materieel werkt en OF er consistent meetbare (significante) verschillen zijn tussen bijv 30mm wielen of 65mm wielen, OF hoeveel m'n 55mm MtB banden me aan watts kosten vs m'n 32mm banden.

Eerst maar eens wat basis testjes mee doen en dan komen er wellicht nog wat filmpjes op Youtube oid voor de mede übernerds die een hekel hebben aan meer watts trappen dan nodig.
Ik vermoed dat je er niet de nauwkeurigheid mee kunt behalen om het verschil tussen 2 helmen of een zadeltasje kunt bepalen. Die verschillen worden pas écht significant als je (heel) hard fietst en dat op een consistente ondergrond voorelkaar krijgt. Niet onmogelijk, wel heel lastig. Die ondergrond is ook erg belangrijk, want die sensor kan natuurlijk geen onderscheid maken tussen de diverse weerstand-componenten (rolweerstand en luchtweerstand, bijvoorbeeld). Idem voor wrijving door bv. ongunstige vs gunstige kettinglijn e.d.

Er is natuurlijk een reden waarom men dit soort testen in een windtunnel doet, daar heb je veel meer controle over de omstandigheden.

Desalniettemin wel geïnteresseerd in je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
Ik heb ze op de gok besteld, in het ergste geval een tientje kwijt als ze niet passen. Na wat zoeken zag ik ze ook wel ergens met spel 1.0mm maar moet dan even goed de maat checken. Ik laat het nog weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 22:05

blitzkrieg

Whoop Whoop!

The Fops schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:46:
[...]

Ik heb ze op de gok besteld, in het ergste geval een tientje kwijt als ze niet passen. Na wat zoeken zag ik ze ook wel ergens met spel 1.0mm maar moet dan even goed de maat checken. Ik laat het nog weten!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de waarom. Zodat je geen multitool nodig bent onderweg?

Als ik vanavond zin en tijd heb zal ik de as er bij mijn Agree even uit draaien. Volgens mij is het M12x1. Of Ridley heeft M12x1 en Cube M12x1,5. De fiets van mijn vrouw en mij hebbe iig afwijkende spoed van elkaar, maar welke wat heeft weet ik niet uit mijn hoofd.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Galois Ik denk dat de trage start van Canyon meer te maken heeft met het alleen verkrijgbaar zijn via internet. Nu is dat sowieso nòg gangbaarder en ze hebben meer servicepunten dan toen en veel fietsenmakers die weigerde je te helpen.
Het heeft mij i.i.g. tegengehouden, niet dat ik betwijfel dat Canyon prima spullen maak maar ik haal een fiets liever bij een LBS waar ik ook makkelijk naartoe kan als er wat is :)

@Requiem19 Heel vet!
Ik ben wel benieuwd naar de verschillen tussen een echt strak shirt een een gewoon goed zittend shirt maar dat is lastig te meten.
Ik blijf namelijk het gevoel hebben dat ik met een Gabba en strakke Nanoflex arm- en beenstukken sneller ben met tegenwind dan met mijn Castelli Classica en kort-kort :p

@The Fops Ik hebben 2025 Agree C:62 Pro naast me staan maar ben zelf op vakantie dus even geen spullen bij me om te meten.
Zaterdag kan ik eea voor je opmeten?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

sapphire schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:08:
@The Fops Ik hebben 2025 Agree C:62 Pro naast me staan maar ben zelf op vakantie dus even geen spullen bij me om te meten.
Zaterdag kan ik eea voor je opmeten?
De spoed staat op de as geprint, kijk ff, dan kan hij alvast nieuwe bestellen. :P

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 17:00

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Tjebakka schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:43:
Aaah frusterend. Ik heb al tijden last van een tikje zodra mijn linkerpedaal zo ongeveer helemaal naar beneden wijst. Aangezien ik de Rotor-as met gepast geweld door mijn Shimano bottom bracket heb moeten slaan de vorige keer, leek het mij ook aannemelijk dat het door mijn bottom bracket kwam.

Enfin. Nieuwe bottom bracket besteld (Rotor deze keer, gezien de compatibiliteit) en geïnstalleerd. Dat scheelde een hoop gehamer en gedoe zeg! Loopt ook soepeler dan de combinatie met een Shimano BB.

Dus ik ga vandaag fietsen: is die $#^#!$!@#$ tik er nog steeds 7(8)7

Blijkt er speling te zitten in mijn zadel, waar de rails aan de achterkant overgaat in het zadel :') :')

Wél een lekker ritje gemaakt https://www.strava.com/activities/15488645740
Zadel is inmiddels onder garantie onderweg naar Mantel (was slechts 11 maanden oud). Hopelijk snel weer een nieuwe want het is verder een heerlijk zadel (Pro Stealth Performance).

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinnman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 09:15
Ik ben over een maandje 2 dagen in colmar. Heeft iemand een mooie fietsroute die daar begint en eindigt? Ik graag lange klimmen doen. De route mag ergens tussen de 100 en 150km zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 17:00

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Tinnman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:02:
Ik ben over een maandje 2 dagen in colmar. Heeft iemand een mooie fietsroute die daar begint en eindigt? Ik graag lange klimmen doen. De route mag ergens tussen de 100 en 150km zijn.
Genoeg mooie routes te bedenken! De Ballons, Route des Crêtes, Honeck etc. Even spelen in Komoot :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 19-08-2025 10:20 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:04
Tinnman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:02:
Ik zou kijken of je een stukje kan doen met de auto. Voorkomt kilometers naar de klimmetjes.

Vorige maand deze route gedaan: GFNY Grand Ballon Long Course. of via ridewithGPS. Deze zou je wel vanuit Colmar deels kunnen oppakken.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
joker1977 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Ik vermoed dat je er niet de nauwkeurigheid mee kunt behalen om het verschil tussen 2 helmen of een zadeltasje kunt bepalen. Die verschillen worden pas écht significant als je (heel) hard fietst en dat op een consistente ondergrond voorelkaar krijgt. Niet onmogelijk, wel heel lastig. Die ondergrond is ook erg belangrijk, want die sensor kan natuurlijk geen onderscheid maken tussen de diverse weerstand-componenten (rolweerstand en luchtweerstand, bijvoorbeeld). Idem voor wrijving door bv. ongunstige vs gunstige kettinglijn e.d.

Er is natuurlijk een reden waarom men dit soort testen in een windtunnel doet, daar heb je veel meer controle over de omstandigheden.

Desalniettemin wel geïnteresseerd in je ervaringen!
Op zich maakt het niet uit op welke ondergrond je rijdt, zolang deze maar consistent is toch?

Bij dit soort testen is een heel rigide protocol belangrijk. In het geval van aero testen, kun je buiten ook nooit goed een absolute waarde testen. Het is de waarde van die dag, waardoor je altijd eerst je baseline run(s) moet doen en pas daarna je aangepaste set-up.

Zolang de snelheid hoog genoeg is, zou de data ook gedetailleerd genoeg moeten zijn om verschillen te zien. Ik jat even deze van Peak Torque, test met alleen een powermeter (en die mist dan dus het detail van windsnelheid etc), waarbij je al een redelijke consistentie zit in de 4 metingen.

CdA van de Ican35mm wielset met Gp5K 32mm is bijv in alle runs hoger dan die van dezelfde band met de Polaris P42. Dat gaat om een verschil van 0.01. Je ziet wel variatie in de p42 28mm runs, wat ook de reden is dat je meerdere runs moet doen. Hopelijk geeft de Gibli (nog) iets consisterentere data :).

We'll see.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPOrm3UlWaWDTdf6EqXMOYrnFb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pf0dLB281zsOAsUmA65ZT2qb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Op zich maakt het niet uit op welke ondergrond je rijdt, zolang deze maar consistent is toch?
Dezelfde ondergrond (voor de hele test) met dezelfde banden-spanning, dezelfde temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid zal inderdaad nodig zijn. Je wilt die component en variatie zo klein mogelijk hebben tov. de aero-component, zodat variaties zoveel mogelijk te wijten zijn aan een verandering in luchtweerstand en niet rolweerstand.

Als je uiteindelijk 5W variatie hebt tussen helm #1 en helm #2 moet je inderdaad kijken wat de spreiding is tussen identieke runs om uberhaupt iets zinnigs te kunnen zeggen. Ik vrees dat dat echt heel lastig gaat zijn, maar misschien ben ik wat te pessimistisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
joker1977 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:03:
[...]

Dezelfde ondergrond (voor de hele test) met dezelfde banden-spanning, dezelfde temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid zal inderdaad nodig zijn. Je wilt die component en variatie zo klein mogelijk hebben tov. de aero-component, zodat variaties zoveel mogelijk te wijten zijn aan een verandering in luchtweerstand en niet rolweerstand.

Als je uiteindelijk 5W variatie hebt tussen helm #1 en helm #2 moet je inderdaad kijken wat de spreiding is tussen identieke runs om uberhaupt iets zinnigs te kunnen zeggen. Ik vrees dat dat echt heel lastig gaat zijn, maar misschien ben ik wat te pessimistisch :)
Precies, dus stap 1 is een mooi stuk weg uitzoeken van ong 3km (dat schijnt de minimumlengte te zijn voor een test) en dan deze 3km 4x op en neer gaan doen in configuratie 1. Stap 2 is gelijk daarna dezelfde 3km 4x op en neer gaan doen in configuratie 2. Alles met hetzelfde wattage en dezelfde houding.

En dan maar eens kijken of er in dezelfde configuratie grote verschillen zijn - want dan kan ik het product terugsturen :D.

Repeatability is essentieel, anders heeft het 0 zin.

Nuja, 3km op en neer rijden met 35 km/h is voor mij wel een goede interval training ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Requiem19 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:09:
[...]

Precies, dus stap 1 is een mooi stuk weg uitzoeken van ong 3km (dat schijnt de minimumlengte te zijn voor een test) en dan deze 3km 4x op en neer gaan doen in configuratie 1. Stap 2 is gelijk daarna dezelfde 3km 4x op en neer gaan doen in configuratie 2. Alles met hetzelfde wattage en dezelfde houding.

En dan maar eens kijken of er in dezelfde configuratie grote verschillen zijn - want dan kan ik het product terugsturen :D.

Nuja, 3km op en neer rijden met 35 km/h is voor mij wel een goede interval training ;).
Zo hard is 35 toch niet? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Requiem19 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:09:
[...]

Kan je niet beter 2 runs doen in setup 1, dan 4 in setups 2 en vervolgens weer 2 in setups 1. Dan compenseer je voor verandering van omstandigheden tijdens je test.

Of gewoon een tunnel van 3 km lengte zoeken. Jammer dat je in de Westerscheldetunnel niet mag fietsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crimby
Snelheid op zich zelf zegt niets over de intensiteit / interval.

35km/h met 12% omhoog en tegenwind vind ik behoorlijk intensief

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Gebanned schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

Kan je niet beter 2 runs doen in setup 1, dan 4 in setups 2 en vervolgens weer 2 in setups 1. Dan compenseer je voor verandering van omstandigheden tijdens je test.

Of gewoon een tunnel van 3 km lengte zoeken. Jammer dat je in de Westerscheldetunnel niet mag fietsen.
Interessant idee, eerst maar eens beginnen met AAAA BBBB en dan evt later AA BBBB AA om te valideren.

Optie 2 kunnen we ook anders noemen

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/8d/05/4b/8d054b77702cc97b658f40babdebdb7d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

sapphire schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:08:
@Galois Ik denk dat de trage start van Canyon meer te maken heeft met het alleen verkrijgbaar zijn via internet. Nu is dat sowieso nòg gangbaarder en ze hebben meer servicepunten dan toen en veel fietsenmakers die weigerde je te helpen.
Het heeft mij i.i.g. tegengehouden, niet dat ik betwijfel dat Canyon prima spullen maak maar ik haal een fiets liever bij een LBS waar ik ook makkelijk naartoe kan als er wat is :)
Dit argument (een LBS waar je makkelijk naar toe kunt) wordt heel vaak gebruikt (als argument tegen een merk als Canyon). En dat klinkt echt wel als een valide argument... maar als ik bedenk hoe vaak ik met mijn racefietsen de afgelopen 20 jaar (3 racefietsen inmiddels :)) naar een LBS ben geweest voor onderhoud of reparatie... is dat exact 0 keer geweest.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Galois schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Dit argument (een LBS waar je makkelijk naar toe kunt) wordt heel vaak gebruikt (als argument tegen een merk als Canyon). En dat klinkt echt wel als een valide argument... maar als ik bedenk hoe vaak ik met mijn racefietsen de afgelopen 20 jaar (3 racefietsen inmiddels :)) naar een LBS ben geweest voor onderhoud of reparatie... is dat exact 0 keer geweest.
En dat ligt er aan hoeveel je zelf wilt doen. Ik heb met mijn vorige fiets gehad dat ik om één of andere reden mijn derailleur steeds niet goed kreeg (één van de redenen dat ik nu Di2 wilde), heel irritant en fijn als je dan even snel langs kan gaan. Bandje wisselen, ketting, cassette, remblokje/schijf en dat soort slijtage spul doe ik zelf. Alles uitgebreider besteed ik liever uit ;)
Mijn vader pompt zijn banden zelf op en als hij lek rijd vervangt hij een biba maar meer doet hij écht niet zelf :+

Overigens staat dat nog wel eens op mijn bucket list om een een (Chinees) frame te kopen en dan zelf vanaf 0 opbouwen en custom laten spuiten O+

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:29
Maar met een Canyon kun je toch ook naar de LBS?

Je kunt met een merk auto toch ook gewoon bij kwikfit banden en remmen laten doen.

Hooguit kun je een klein klusje onder coulance laten doen als je de fiets daar ook zelf nieuw hebt gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
genoeg canyon vriendelijke shops hoor, hier in breda vind Veloz het prima, ken zelfs iemand die zijn Canyon MTB voor een lekke band ernaartoe brengt ;)

Denk dat het een beetje een achterhaald idee is.. misschien dat het vroeger een groter probleem was, toen shops bang waren veel verkoop te verliezen aan online sales. en ja dat is wellicht ook zo, maar beter nog wel onderhoud dan helemaal niks denk ik dan, en wellicht zijn er ook een aantal tot die conclusie gekomen.

(ik breng mijn MTB voor vering onderhoud ook naar een speciaalzaak, de fiets is bij bike24 gekocht.. )

[ Voor 58% gewijzigd door Prulleman op 19-08-2025 15:38 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

The tubeless saga continues..... Maar dit keer positief positief :*)

Nadat ik de achterband met geen mogelijkheid erop kreeg (zie mijn post twee weken geleden) heb ik hem naar de FM gebracht uiteindelijk. Zodoende kon ik toch fietsen op vakantie. Maar dat terzijde. Hoe dan ook: met "angst en beven" de voorband gedaan vanmiddag. Nieuwe Schwalbe erop, compressor erop. Lucht er in. Wonder boven wonder in één keer geplopt :o

Sealent erin en klaar! Lang leve tubeless d:)b :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-09 22:34

McMiGHtY

- burp -

crimby schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:05:
[...]

Vorige tocht was dat ook al, in Oosterbeek. Volgens mij maken ze die routes begin van het jaar (of herbruiken ze die van voorgaande jaren) en zetten ze die gewoon uit.
NL Tour Rides..zegt genoeg toch? Dit doen ze al jaren op deze manier, routes worden niet voorgefietst en gaan dwars door woonwijken etc.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Dat laatste was bij de Arnhems mooiste en de 1k ride het geval. Al snap ik het bij die twee echt zeker wel. Immers in Arnhem / Oosterbeek zitten sommige klimmetjes gewoon midden in de een woonwijk. Daar kan de organisatie ook vrij weinig aan veranderen. Verder de tours die we nu hebben gedaan dit jaar door NLTours hebben dat eigenlijk allemaal niet?
  • Prima vera: Was gewoon vooral door de provincie, klein stukje door Deventer.
  • 1k Ride deel door doorwerth, Oosterbeek en stukje Arnhem alleen Doortwerth/Oosterbeek hadden we woonwijken
  • Arnhems Mooiste. Klarendal etc ga je door dat is nu eenmaal een must als je de Arnhems mooiste doet.
  • Classico Espana hadden we twee weg afzettingen. Eentje bij een spoor dat hadden ze moeten weten en in Utrecht zelf
al met al vond ik het op zich nog wel mee vallen, handig was anders. Heb net ook in de feedback mail naar aanleiding van de Classico Espana dat aan ze door gegeven. Dat dat gewoon onhandig is. Ach ja, voor 29 euro 100km rijden Vind het nog niet heel erg rampzalig

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09 16:17

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Iemand een kortingcode, aub, om bij Futurumshop een paar wielen te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 25-09 09:41

derx666

mecker ende blaet

McMiGHtY schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:13:
[...]

NL Tour Rides..zegt genoeg toch? Dit doen ze al jaren op deze manier, routes worden niet voorgefietst en gaan dwars door woonwijken etc.
En dan hebben we het nog niet over het evt. cancellen en dan proberen je geld terug te krijgen.
Ik had een Pieter Pad bij NL Tourrides geboekt voor september, voordat ik op de hoogte was wat voor een organisatie NL Tourrides is. Nu ik een nieuwe baan hebt komt dat gewoon niet uit, dus ruim op tijd gecancelled, en zou iets van 75% terugkrijgen. Dat heeft volgens mij in totaal 3 maanden, 10 mailtjes en uiteindelijk dreigen met rechtsbijstand gekost, maar ik heb het terug. Is ook meteen de laatste keer dat ik daar iets geboekt heb. Tip: grote bocht erom heen....

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:01

sebasd

loopt op espresso

Zo, eerste intervaltraining na drie weken zomervakantie zonder fiets zit er weer op, op de spinning bike. Later deze week 1 of 2 keer naar buiten, ik zal toch wat regelmatiger moeten gaan fietsen met de langeafstandsplannen die ik heb (ik wil een paar BRMs doen)… 1x per week 3-4 uurtjes rustig fietsen is dan niet genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:37
sebasd schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:07:
Zo, eerste intervaltraining na drie weken zomervakantie zonder fiets zit er weer op, op de spinning bike. Later deze week 1 of 2 keer naar buiten, ik zal toch wat regelmatiger moeten gaan fietsen met de langeafstandsplannen die ik heb (ik wil een paar BRMs doen)… 1x per week 3-4 uurtjes rustig fietsen is dan niet genoeg.
Ik zou zeggen: gooi er nog een espresso in :).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

blb4 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:54:
[...]

Ik zou zeggen: gooi er nog een espresso in :).
Zeker! Ik plan mijn lange rondjes vaak wel zo dat ik minimaal 1 plek met goede koffie tegenkom onderweg (en 1 met schepijs). Je moet toch iets hebben om naartoe te fietsen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
En de kracht zit hem er uiteindelijk natuurlijk in dat je dit ook in de winter blijft doen. Hetzij op de indoor of gewoon buiten als het weer het toe laat.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Webgnome schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:09:
En de kracht zit hem er uiteindelijk natuurlijk in dat je dit ook in de winter blijft doen. Hetzij op de indoor of gewoon buiten als het weer het toe laat.
Dat is voorgaande jaren wel de grootste uitdaging gebleken ja. Indoor vind ik wel dodelijk saai overigens, tenminste, gewoon op de Tacx. Spinning is dan wel beter te doen, maar dat is dan weer geen duurtraining… Toch maar proberen zoveel mogelijk buiten te blijven fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Guido7619 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:16:
Maar met een Canyon kun je toch ook naar de LBS?

Je kunt met een merk auto toch ook gewoon bij kwikfit banden en remmen laten doen.

Hooguit kun je een klein klusje onder coulance laten doen als je de fiets daar ook zelf nieuw hebt gekocht.
Dat kan.
Ik weet i.i.g. dat 10 jaar geleden hier in de buurt je gewoon langs kon gaan en met dezelfde vaart weer naar buiten werd gestuurd. Zelfde wat recent met Stella ook veel gebeurde.
Nu weet ik dat Raas in Leiden het gewoon op zijn site heeft staan dat Canyons welkom zijn en is een aanzienlijk deel van die fietsenmakers gestopt en zijn er een aantal nieuwe bij, geen idee hoe die er over denken.

Maargoed persoonlijk koop ik sommige dingen liever niet via internet voordat ik ze geprobeerd heb. Fietsen is daar één van.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:34
Waarom zou een LBS niet een Canyon willen servicen? Alle fietsen zijn 90% hetzelfde…

Ze zullen wel veel meer zijn onderhoud uitvoeren op fietsen die niet bij ze zijn gekocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
bwernsen schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 04:33:
Waarom zou een LBS niet een Canyon willen servicen? Alle fietsen zijn 90% hetzelfde…

Ze zullen wel veel meer zijn onderhoud uitvoeren op fietsen die niet bij ze zijn gekocht..
Precies, dat doen ze gewoon met plezier. Verdienen ze centen aan en dat laten ze niet liggen.

Verder zit een Canyon niet heel anders in elkaar. Enige gekke wat ik hoorde is dat Csnyon een eigen tooltje heeft om het balhoofd vast te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43
Webgnome schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:35:
Ach ja, voor 29 euro 100km rijden Vind het nog niet heel erg rampzalig
Voor dat bedrag kan je zelf ook een rondje fietsen en uitgebreid lunchen onderweg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
/sarcasme
Ja je hoeft natuurlijk niet met dat soort organisaties mee te gaan. Je kan ook gewoon lekker in je eentje altijd rondjes rijden. Waarom doen mensen dat ook eigenlijk het is zo raar?

[ Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 20-08-2025 08:29 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 19:32
Webgnome schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:28:
/sarcasme
Ja je hoeft natuurlijk niet met dat soort organisaties mee te gaan. Je kan ook gewoon lekker in je eentje altijd rondjes rijden. Waarom doen mensen dat ook eigenlijk het is zo raar?
Al meermaals benoemd hier in het topic inderdaad, alles heeft zo zijn voor en nadelen. Het is toch per tocht een beetje verschillend wat je er wel/niet voor terugkrijgt. Als absolute hoogtepunt heb ik vorig jaar de 'Strade Spek en Ei' in Belgie gereden. Goed uitgezette graveltocht over verschillende afstanden met ieder een eigen route, minstens 2 stopplaatsen met verzorging, bij finish een dubbele boterham met spek en ei :+ en 2 consumpties. Waarbij je dus ook gewoon 2 Westmalle dubbel, in het juiste formaat glas kreeg. Dat alles voor 6,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 25-09 11:04
bwernsen schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 04:33:

Van de website van 12GoBiking:
We nemen alleen fietsen aan van merken die we zelf aanbieden. We nemen geen opgevoerde e-bikes aan.
Ik weet niet wat daar de achterliggende oorzaak van is, maar ik kan me voorstellen dat het te maken heeft met alle maatwerkonderdelen die merken tegenwoordig gebruiken; eigen zadelpennen, eigen stuurpennen etc. En Canyon heeft (of had?) daar ook een handje van. Voor dat soort onderdelen ga ik zelf naar 12GoBiking, want die kunnen het bestellen, waar mijn vaste LBS niet even met Lapierre kan bellen om een nieuwe zadelpenklem te bestellen. Ik gok dat de meeste fietsenmakers niet zo moeilijk zullen doen over een derailleur stellen of een wiel richten, maar wellicht dat ze ook graag duidelijkheid scheppen.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:25
Als jij een eenvoudig probleem hebt met een fiets die zij niet verkopen (lekke band, slag in je wiel, derailleur krom), kan ik me niet voorstellen dat ze je om die reden direct weg sturen; waarschijnlijk is het meer een disclaimer die ze kunnen inroepen wanneer zij dat nodig achten.

Disclaimer: ik ben niet bekend met genoemde winkel.

[ Voor 21% gewijzigd door guapper op 20-08-2025 09:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:45
Hielko schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:26:
[...]

Voor dat bedrag kan je zelf ook een rondje fietsen en uitgebreid lunchen onderweg
Je kunt die afstand ook fietsen op een tacx met een krentenbol. Dan bespaar je kosten voor de lunch en slijtage van de banden!

/s

[ Voor 3% gewijzigd door tjubbie op 20-08-2025 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

tjubbie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:37:
[...]

Je kunt die afstand ook fietsen op een tacx met een krentenbol. Dan bespaar je kosten voor de lunch en slijtage van de banden!

/s
Nou ja 29 euro voor 100km fietsen vind ik eerlijk gezegd best gortig. Weet niet wat er dan bij zit qua verzorging bijv. maar persoonlijk vind ik het veel geld. Dan moet wel alles tot in de puntjes geregeld zijn en geen opgebroken straten of foutieve routes. Dus dan verwacht ik van de organisatie ook wel wat inspanningen om het 30 euro ward te laten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Shadow_Agent schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Nou ja 29 euro voor 100km fietsen vind ik eerlijk gezegd best gortig. Weet niet wat er dan bij zit qua verzorging bijv. maar persoonlijk vind ik het veel geld. Dan moet wel alles tot in de puntjes geregeld zijn en geen opgebroken straten of foutieve routes. Dus dan verwacht ik van de organisatie ook wel wat inspanningen om het 30 euro ward te laten zijn
Je krijgt toch een tocht met een leuke naam en dito marketing. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 03:05
De AGR is nu ook iets van 60 euro? (+ vage borg die niemand terugvraagt/-krijgt). Ook veel geld voor een paar repen en verkeersregelaars, maar aan de andere kant wordt de sport wel weer gepromoot door dit soort evenementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

wackmaniac schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:52:
[...]
Dan zullen ze wel werk genoeg hebben.

Als iedere fietsenmaker alleen fietsen doet die ze zelf verkocht hebben dan is de spoeling redelijk dun.

Met hetzelfde argument zouden ze dan ook alle fietsen van fietsenwinkel.nl of andere online aanbieders moeten weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
tjubbie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:37:
[...]

/s
Ik denk dat 100km op een tacx je banden harder laat slijten ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:24
Da's natuurlijk niet echt een fietsenmaker (LBS). Kan me goed voorstellen dat zo'n grote partij inderdaad alleen eigen verkocht spul wil servicen. Voor hen is Reparatie en onderhoud denk ik puur ter ondersteuning van de verkoop.

[ Voor 12% gewijzigd door GerbenBK op 20-08-2025 11:30 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:44
7o9 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:56:
[...]

Dan zullen ze wel werk genoeg hebben.

Als iedere fietsenmaker alleen fietsen doet die ze zelf verkocht hebben dan is de spoeling redelijk dun.

Met hetzelfde argument zouden ze dan ook alle fietsen van fietsenwinkel.nl of andere online aanbieders moeten weigeren.
12GoBiking zegt dat toch ook niet, dat ze alleen zelfverkochte fietsen aannemen? Maar alleen fietsen van merken die ze zelf verkopen. En dat zijn er redelijk wat.

FWIW, toen ik m'n Merida overnam van iemand, gaf die persoon aan dat als hij daarvoor voor onderhoud naar de Cube Store ging waar hij al jaren klant was, hij een half jaar kon wachten voordat ze tijd hadden. Z'n Cube fiets hadden ze wel altijd tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
12GO biking is geen fietsenmaker, maar een retailer (lees dozenschuiver).

een LBS is de fietsenmaker op de hoek van de straat, althans zo heb ik het altijd gebruikt ;). Ik heb twee behoorlijk goede ervaringen met:

Salomo bikes in Medemblik. Best een eindje rijden voor mij, maar die leveren echt al jaren goed werk. Enorm klantvriendelijk, heel precies en komen hun afspraken goed na. Wel prijzig :).
Chur cycle works, nieuwe toko in Alkmaar met oa Sinkeldam als geldschieter. Goede gast die er werkt en heeft het nog niet mega druk.

Dat soort LBS'en helpen je prima met een Canyon, Cube of wat voor Direct 2 Consumer merk dan ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

sapphire schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:59:
[...]

Maargoed persoonlijk koop ik sommige dingen liever niet via internet voordat ik ze geprobeerd heb. Fietsen is daar één van.
Dat had ik vroeger ook... tegenwoordig eigenlijk niet meer. Vroeger kocht ik bv. hardloopschoenen ook altijd in de winkel. Heb ik al jaren niet meer gedaan...

Nu is het zo dat ik wel vaker hardloopschoenen koop dan een nieuwe fiets :)

Mijn MTB heb ik lang over gedaan om een nieuwe te kopen. Die ik had was prima, maar ik was toe aan een upgrade, dus echt haast had ik niet. Ik heb denk ik wel 10-15 fietsen getest als in 'rondje door de straat van de fietsenwinkel' fietsen. En ik moet eerlijk zeggen, dat ik weinig verschil merkte tussen al deze cross country modellen.

Uiteindelijk ben ik voor een Specialized gegaan, omdat ik het een mooi merk vond en de kleuren vond ik het mooiste. Qua maten zat ik tussen maat M en L in. De fietsenwinkel had ze beide staan. Ik moest dus kiezen, want ze pasten allebei. Dan krijg je het standaard verhaaltje wat de verschillen zijn tussen een kleiner of groter frame (wendbaarheid, sportief, grotere kan nog kortere stuurpen op, enz...).

Ik heb ze toen ook allebei getest en helaas ook dan merkte ik weinig verschil... Ik kon dus niet kiezen.

Met andere woorden: volgens mij heb je er heel weinig aan om een fiets te 'passen' en op basis van 'rondje om de fietsenwinkel' een keuze te maken. Ik denk dat je 500 km moet fietzen, voor je weet of de fiets bevalt.

Daarom ben ik er tegenwoordig wel veel meer van overtuigd dat als de fiets bij je lichaamsmaten klopt volgens de formules, dat je wel aan die fiets gaat wennen en zou ik moeiteloos een fiets via internet durven kopen. Elke fiets fietst weer anders en een fiets 'passen' is mijn inziens net zo zinnig als een bed kopen en dat de winkelier zegt: "Ga er maar even op liggen." :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-09 22:34

McMiGHtY

- burp -

Gebanned schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

Je krijgt toch een tocht met een leuke naam en dito marketing. :)
Een tocht georganiseerd door een lokale verening is net zo leuk, en een stuk goedkoper

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Requiem19 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:32:
12GO biking is geen fietsenmaker, maar een retailer (lees dozenschuiver).

een LBS is de fietsenmaker op de hoek van de straat, althans zo heb ik het altijd gebruikt ;). Ik heb twee behoorlijk goede ervaringen met:

Salomo bikes in Medemblik. Best een eindje rijden voor mij, maar die leveren echt al jaren goed werk. Enorm klantvriendelijk, heel precies en komen hun afspraken goed na. Wel prijzig :).
Chur cycle works, nieuwe toko in Alkmaar met oa Sinkeldam als geldschieter. Goede gast die er werkt en heeft het nog niet mega druk.

Dat soort LBS'en helpen je prima met een Canyon, Cube of wat voor Direct 2 Consumer merk dan ook.
LBS zit nogal een verschil in en dat is de pest een beetje.
Wij hebben in het dorp nu nog één fietsenmaker, we hadden er drie.
Één was een ouderwetse fietsenmaker die ook veel racefietsen deed maar super conservatief in alles, die stuurde je met een ‘internetfiets’ ook gewoon weg. Of dat handig was laat ik in het midden want hij haalde wel meer fratsen uit maar die is inmiddels weg, denk dat de zaken terug liepen en hij een wereldprijs voor de grond onder zijn winkel kon krijgen.
De andere was ook een ouderwetse fietsenmaker en gaf gewoon eerlijk aan liever helemaal geen racefietsen te doen, is met pensioen en ook zijn winkel/grond verkocht.
De enige die we nog hebben heeft de zoon het van overgenomen, totale make-over van ouderwetse zaak naar moderne Giant-Store. Als je fiets daar vandaan komt prima, anders wachten ‘tot ze tijd hebben’ of gewoon niet. Ze hebben als enige LBS in de buurt dus werk zat.
Gek genoeg het dorp hiernaast (3x zo groot) sterft het van de LBS’en maar slechts 2 zou ik mijn fiets nog durven brengen. Daar werken een aantal race/MTB liefhebbers en dat merk je direct. De één komt mijn Cube vandaan en de andere heb ik mijn woon-werk fiets vandaan. Ik weet i.i.g. van die laatste dat hij fietsen als Stella en andere internet merken gewoon wegstuurt omdat hij vind dat je als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten en het dan mis gaat hij geen zin heeft om de troep om te mogen ruimen. En geef hem ongelijk als je toch werk zat hebt ;)
En ja ik heb ook ervaring met een aardig aantal andere en dat was imho niet best.
Als je zulke LBS’en (waar liefhebbers werken) en bv winkel als Raas bikes e.d. vergelijkt met een klassieke ‘fietsenmaker’ dan is dat een wereld van verschil maar beide zijn een LBS.

@Galois Ik ben ook het type dat over het algemeen wel went aan een fiets en zich niet druk maakt om een millimeter meer of minder.
Zal net als bovenstaande misschien een dorps iets zijn maar ik ben blij dat ik mijn fiets in de buurt gekocht heb. Even iemand met verstand van zaken die de tijd voor je neemt, alles opmeet en afstelt. Qua prijs maakte het voor de fiets weinig uit, ja de pedalen waren €30 duurder dan Mantel. Daartegenover staat dat als er wat is ik opbel en het geregeld word en ik niet hoef te gaan mailen en/of wat moet gaan opsturen ofzo.

Ieder zijn ding toch :)

Mijn vader verklaard mij voor gek als ik zeg dat ik een TV online ga bestellen en niet in de winkel ga kijken :+

Edit: En ook al mee gemaakt dat ik helemaal in love was op een model-kleur fiets tot ik hem in het echt zag :X

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:34
LBSen zijn net als alle andere specialisten/vakidioten: als het niet door ze zelf verkocht is of gebouwd dan is het ruk. Als je iemand inhuurt voor een klus in huis gaan ze allemaal standaard het werk vd voorganger afzeiken 🤡.

Dat mag allemaal natuurlijk. Iedereen heeft z’n voorkeuren. Weggestuurd worden omdat je toevallig niet netjes het volgens de door hun bedachte regels hebt gedaan, gaat me te ver. Dan breng ik mijn geld graag naar een vrolijkere bromsnor. 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
wackmaniac schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

[...]
Ik zou 12GoBiking niet bestempelen als LBS.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 09:28
bwernsen schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:16:
LBSen zijn net als alle andere specialisten/vakidioten: als het niet door ze zelf verkocht is of gebouwd dan is het ruk. Als je iemand inhuurt voor een klus in huis gaan ze allemaal standaard het werk vd voorganger afzeiken 🤡.

Dat mag allemaal natuurlijk. Iedereen heeft z’n voorkeuren. Weggestuurd worden omdat je toevallig niet netjes het volgens de door hun bedachte regels hebt gedaan, gaat me te ver. Dan breng ik mijn geld graag naar een vrolijkere bromsnor. 😄
Wat ik ook niet fijn vindt is als de LBS chagrijnig wordt als ik weer eens mijn fiets breng waar ik zelf iets aan verprutst heb. Gelukkig heb ik een specialist in de buurt die me dan tips geeft en het ter plekke even fixed als het niet teveel tijd tussendoor kost.

Daarom ben ik een trouwe klant die structureel terug blijft komen en hem ook een beetje inkoopmarge op onderdelen gunt. Zo iemand is goud waard, want het gaat me voornamelijk om zo min mogelijk 'downtime' vanwege een fiets die nog gerepareerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
1Mark schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:49:
[...]

Wat ik ook niet fijn vindt is als de LBS chagrijnig wordt als ik weer eens mijn fiets breng waar ik zelf iets aan verprutst heb. Gelukkig heb ik een specialist in de buurt die me dan tips geeft en het ter plekke even fixed als het niet teveel tijd tussendoor kost.

Daarom ben ik een trouwe klant die structureel terug blijft komen en hem ook een beetje inkoopmarge op onderdelen gunt. Zo iemand is goud waard, want het gaat me voornamelijk om zo min mogelijk 'downtime' vanwege een fiets die nog gerepareerd moet worden.
Zoiets heb ik nu; door een eigen stommiteit is het diafragma van mijn linker shifter gescheurd; de voorrem functioneert dus niet. Dat soort onderdelen hebben de meeste webshops niet op voorraad. Wel gevonden en besteld (meteen maar 2 voor links en 2 voor rechts, inclusief verzendkosten wel € 15,45) maar week levertijd. Eerste x dat ik mijn oude Orbea Fleche weer uit de mottenballen heb moeten halen die ik wel voor dit soort situaties achter de hand hou. Tot nu toe is die alleen door een tweetal fietsmaten gebruikt waarbij herstel/onderhoud van hun fiets mij hun LBS langer duurde dan gepland….. ik heb dus niet een vriendelijke LBS achter de hand, doe alles altijd zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 20-08-2025 20:08 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:56
Hoe je wattage verbeteren in 6 stappen:

- Donder van je fiets en kneus je elleboog.
- Fiets 5 weken niet.
- Pak je gewone fiets en neem je GPS mee zonder HRM of cadansmeter.
- ????
- Haal volgens Strava een gemiddeld wattage dat het dubbele is wat je normaal doet.
- Profit.

;)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33

Phydomir

Dennis

Over de NL tours rides. In 2020 Giro Rosa gedaan. Corona jaar dus heel anders dan normaal maar vond het wel een mooie ervaring en uitdaging.
Echter, zou ik nu niet zo snel meer een rit met ze doen, maar dat komt vooral omdat ik inmiddels m'n hand niet meer omdraai voor dat soort afstanden. Het was destijds een beste uitdaging, 160km, nu noem ik dat gewoon een wat langere weekend rit. Vind het ook heerlijk om dat soort afstanden in m'n eentje of kleine groep (Max 3/4) te rijden, dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:35
Maarten_E schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:17:
Hoe je wattage verbeteren in 6 stappen:

- Donder van je fiets en kneus je elleboog.
- Fiets 5 weken niet.
- Pak je gewone fiets en neem je GPS mee zonder HRM of cadansmeter.
- ????
- Haal volgens Strava een gemiddeld wattage dat het dubbele is wat je normaal doet.
- Profit.

;)
Aanvulling. Gebruik een speed pedelec maar geef dat niet aan. Nog meer profit 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

@sapphire helemaal herkenbaar! Maar mijn ervaring met een 'ouderwetse' fietsenmaker die bijna met pensioen gaat en zich niet heeft 'bijgeschoold', is ook niet perse positief met moderne fietsen. Maar goed... ik denk altijd zelf dat ik het beter kan dan de fietsenmaker, dus ik ben dan ook niet echt een goed voorbeeld hierin. Het kost mij wel 3x zoveel tijd... :)

Toen mijn (hydraulische) remmen onder garantie vervangen werden (bij de LBS die bekend staat als een goede bij ons in de buurt), was ik zeker niet tevreden over het afgeleverde werk. De remmen voelden toch wat sponzig aan. De meesten zullen dat 'prima' vinden. Ik heb ze toen zelf nog ontlucht en bijgevuld. Dat heeft mij een uur gekost denk ik om dat laatste beetje lucht er ook uit te krijgen, maar toen waren ze echt goed. En wat de fietsenmaker had afgeleverd niet... En nu snap ik natuurlijk dat de fietsenmaker geen tijd heeft om een uur bezig te zijn met het laatste belletje lucht, maar dat zijn wel de details die ik op mijn fiets op orde wil. Dus doe ik het zelf.

En een fiets wel of niet online kopen, daar zijn denk ik genoeg voor- en nadelen bij te bedenken. Bij een TV niet :D, hahaha. Of een nieuwe SSD-schijf. Of een koptelefoon. Of een stofzuiger. Of een waterkoker. Die koopt toch helemaal niemand meer in de winkel? :-D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Verwondering!

Zojuist de SPD-SL schoenplaatjes onder mijn nieuwe schoenen geplaatst (RC703). Dit zijn niet de dingen die je regelmatig doet en dus heb ik weer opgezocht waar je exact op moet letten. Ik vind dit soort dingen dan ook leuk om te doen en ben dan langer bezig met YouTube en handleidingen, dan met de schoenen zelf :)

Alles begint met het vinden van je 'de bal van je voet'. Dat was mijn eerste verwondering! :)
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar het vinden van het centrale punt van de bal van mijn voet lukt mij niet op de mm nauwkeurig. Zeg dat ik dit punt op 5 mm vind (en dat is dan al erg nauwkeurig).

Dan heb je dit punt gevonden. Dit punt zit op de zijkant van je schoen, dat moet je dus nog naar beneden verplaatsen: naar de zool van je schoen. Hier zit ook weer een foutmarge van 1-2 mm lijkt mij.

Prima, dan is dit allemaal bepaald en gaan we de rest afstellen: plaatjes naar voor/achter en binnen/buiten. Daarvoor zitten van die handige streepjes op je schoen om dit zo nauwkeurig te kunnen doen. Op de halve mm nauwkeurig zelfs :)

En vervolgens klik je je schoen vast met deze gele SPD-SL plaatjes met 6 graden speling. Dat komt ongeveer overeen met een speling van 1 cm heen en weer bij de hak van je schoen.

De afstelling van 'op de mm' van de schoenplaatjes, valt in het niet bij de overige foutmarges toch?

Maar goed... ik ben net weer een uurtje lekker bezig geweest en ga zo mijn eerste ritje doen op deze nieuwe schoenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:50

nrg

De bottom bracket lagers van mijn Cervélo Caledonia-5 (BBright/Shimano) waren vlak voor de vakantie versleten (na 3.500 km / minder dan 2 jaar). Ik vond dit snel maar kennelijk valt dit onder reguliere slijtage.

De dag voor de vakantie ben ik op zoek gegaan naar een ander bottom bracket (gevonden) en een tool (niet gevonden). Uiteindelijk kon de lokale fietsenmaker (daar eindig je natuurlijk altijd) de lagers in mijn huidige bottom bracket vervangen waardoor ik op vakantie toch kon fietsen.

Alhoewel dit nu prima werkt en er denk ik geen rationeel argument is om de boel nu te vervangen, ben ik toch aan het kijken naar een ander bottom bracket. Het BB dat ik had gevonden ga ik terugbrengen want die is van een mij onbekend merk en ik doe het dan nu liever goed.

Wie heeft hier ervaring mee? De paar (micro)watt verschil maken me niet zo uit, duurzaamheid is het belangrijkste. Ik lees dat een gravelversie dan geen slecht idee is ivm betere seals. BBinfinite klinkt interessant omdat je dan geen last hebt van eventuele misalignment in het frame. C-Bear lijkt goede prijs/kwaliteit te bieden. Chris King zie ik ook naar boven komen. CeramicSpeed heeft de naam maar daar betaal je vast ook voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:02
Bij m'n eerste paar schoenen heeft de fietsmaker de plaatsjes geplaatst, en nooit ergens last van gehad, dus bij m'n 2de paar ze er zo vergelijkbaar mogelijk onder gezet en fietst ook prima.
Moet wel zeggen dat ik een laag "prinses en de erwt" gehalte heb :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Heb ze (de gele Shimano) ooit eens bij een bikefit goed laten zetten. Daarna wilde wel eens de blauwe proberen. Daarvoor de gele goed afgetekend op de zool. Fotos gemaakt. Gele losgemaakt en de blauwe plaatjes geplaatst identiek aan de gele. Daarna op de Kickr getest, beetje bij gesteld nog en klaar! Rij nu alweer even met blauwe plaatjes rond zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:57
nrg schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:41:
De bottom bracket lagers van mijn Cervélo Caledonia-5 (BBright/Shimano) waren vlak voor de vakantie versleten (na 3.500 km / minder dan 2 jaar). Ik vond dit snel maar kennelijk valt dit onder reguliere slijtage.

De dag voor de vakantie ben ik op zoek gegaan naar een ander bottom bracket (gevonden) en een tool (niet gevonden). Uiteindelijk kon de lokale fietsenmaker (daar eindig je natuurlijk altijd) de lagers in mijn huidige bottom bracket vervangen waardoor ik op vakantie toch kon fietsen.

Alhoewel dit nu prima werkt en er denk ik geen rationeel argument is om de boel nu te vervangen, ben ik toch aan het kijken naar een ander bottom bracket. Het BB dat ik had gevonden ga ik terugbrengen want die is van een mij onbekend merk en ik doe het dan nu liever goed.

Wie heeft hier ervaring mee? De paar (micro)watt verschil maken me niet zo uit, duurzaamheid is het belangrijkste. Ik lees dat een gravelversie dan geen slecht idee is ivm betere seals. BBinfinite klinkt interessant omdat je dan geen last hebt van eventuele misalignment in het frame. C-Bear lijkt goede prijs/kwaliteit te bieden. Chris King zie ik ook naar boven komen. CeramicSpeed heeft de naam maar daar betaal je vast ook voor.
In het kader van duurzaamheid, hetgeen wat je zelf het belangrijkste vind, waarom zou je een goed werkend bb weer gaan vervangen?

3,5k en bb versleten op een fiets van nog geen 2 jr oud is overigens niet de standaard bij een racefiets als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 19:44
Tinusvolkel schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:41:
Bij m'n eerste paar schoenen heeft de fietsmaker de plaatsjes geplaatst, en nooit ergens last van gehad, dus bij m'n 2de paar ze er zo vergelijkbaar mogelijk onder gezet en fietst ook prima.
jaloers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:13
nrg schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:41:
Ik heb nu 11.047 km gefietst met mijn tweedehands racefiets en die lagers zijn sowieso sinds dat i hem heb nog nooit vervangen. Net zoals de rest trouwens, met uitzondering van de binnen- en buitenbanden.

Dus, ik ben heel benieuwd hoe die mate van slijtage van je bottom brackets normaal kan zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06
3500km en versleten bottombracket zou niet moeten, zeker niet bij een racefiets die niet door de modder gaat.
Bij een gravelbike/mtb die lekker door modderbende gaat met crank zou het opzich nog kunnen. (als is het dan ook erg snel)

Klinkt eerder als niet goede uitlijning/passing in frame oid, kijk eens naar de hambini filmpjes zou ik zeggen.
Dan gaat een duurdere bottombracket ook niet helpen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:35
Tinusvolkel schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:41:
Herkenbaar. Ik heb ook het geluk dat ik zonder problemen op elke fiets comfortabel kan fietsen. Geometrie, zadel breedte, zadel hoogte, cranklengte, maar ook kleding, zijn dingen waar ik nooit over na hoeft te denken. Heerlijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

AMD1800 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Ik heb nu 11.047 km gefietst met mijn tweedehands racefiets en die lagers zijn sowieso sinds dat i hem heb nog nooit vervangen. Net zoals de rest trouwens, met uitzondering van de binnen- en buitenbanden.

Dus, ik ben heel benieuwd hoe die mate van slijtage van je bottom brackets normaal kan zijn
Is natuurlijk ook niet "normaal". Maar wat normaal is, is sterk afhankelijk van hoe goed de afdichting is én de omstandigheden waar je in fietst.

Ik heb 2 fietsen, één heeft 1 winter-seizoen gezien en is daarna enkel buiten in de zomer bij 99% "droog weer". Die fiets heeft nu ongeveer 35.000 km. gezien en de BB-lagers krijgen geen onderhoud, lagers zijn nog prima, 0 speling. Fiets is 4 jaar oud.

De andere fiets is een "slecht weer"-fiets en het overgrote deel van de kilometers is op een natte weg, door weer-en-wind, pekel, modder, etc. Die fiets heeft nu 20.000 op de teller en daarvan heb ik al 2x de BB-lagers mogen vervangen. Fiets is 3 jaar oud.

Als je "pech" hebt en er komt een heel klein beetje water in je BB en de fiets wordt weggezet met water erin in een niet geventileerde vochtige ruimte ("schuurtje") dan kun je je BB-lagers in 2 weken afschrijven terwijl de fiets niet wordt gebruikt.

En bij sommige constructies heb je gewoon heel snel vocht in je BB, ik heb wel constructies gezien met "afwaterings-gaatje" vlakbij de BB en geen afscherming van binnenuit om de trapas omdat het frame dat niet toeliet qua ruimte. Dan kun je als je door een plas rijdt al water in je BB krijgen, succes op zo'n fiets om veel kilometers te maken zonder verrotte lagers...
Pagina: 1 ... 673 ... 686 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).