Het was vandaag een mooie en ook een goede dag om te fietsen. De wind was wel aanwezig maar zeker niet te sterk. Gekozen om eens niet het eerste deel helemaal tegen de wind te fietsen.
De wind terug hielp goed en eindelijk eens echt van achteren i.p.v. schuin. Aan het einde van een lange rit heb ik vaak het probleem dat de hartslag hoog blijft en na rust en dan weer fietsen schiet die meteen weer naar bijna maximaal. Zelfs al gehad dat die niet meer omlaag ging bij het stilhouden van de benen. Het is niet een vocht of eten probleem, maar het was vandaag wat koeler weer.
Nu kon ook in het eind flink doortrappen, zelfs met een hoge hartslag van 150-155 en ik kon die weer zo onder de 120 krijgen door tempo te verminderen. Dit terwijl de benen al vertelden dat die leeg waren.
Het leek erop of ik een soort tweede fase inging, waar ik dan ook een hoog tempo kon volhouden zonder dan figuurlijk te crashen.
Ik kan zo kijken of ik de afstanden van weleer kan gaan proberen en dat was dan tussen de 200 en 250 kilometer. Dat zal dan wel volgend jaar worden in dit tempo.
Dit alles was ondertussen na meer dan drie uur stevig doorfietsen. Een zo nieuw PR met meer dan 100 KM gefietst te hebben en dat zonder pauzes te nemen.
Ik fiets op het moment langere afstanden drie keer in de week maar kwam dan niet echt verder dan rond de 75 KM tot nu toe.
Ik kan iedereen aanbevelen om te variëren, met hoe de je de rit opbouwt. Doe het eens helemaal anders en kijk wat het lichaam dan aan jou te vertellen heeft.
Update: de oorzaak van het crashen is waarschijnlijk het
zout wat ik toevoegde aan bidon met water en fruitsiroop. Vandaag 110KM gereden en net als de vorige keer geen zout erin. Ik was het de vorige keer vergeten dat erin te doen. Een week daarvoor toen het warmer was alleen water mee en toen was het goed.
De temperatuur is op het moment laag en is zo het zweten ook veel minder wat zeker fijner is.
Normaal hou ik twee dagen rust tussen langere ritten, deze keer 1 dag en dat maakte dat ik spaarzamer met de beschikbare energie moest omgaan maar dat lukt goed. Zelfs nog een stukje door Duitsland gefiets en de wegen zijn daar veel beter dan in Nederland. Zij doen geen slijtlaag op het asfalt op het fietspad en vaak ook niet op de rijbaan. Een stuk waar een bord stond dat het wegdek slecht zou zijn was net alsof ik Nederland reed.
[
Voor 21% gewijzigd door
esphome op 20-08-2025 19:51
. Reden: Vervolgrit met goed resultaat. ]