Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 674 ... 677 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:50

nrg

Ja, zoals gezegd vind ik het ook niet normaal hoe snel die lagers zijn versleten. Ik heb nooit eerder bottom bracket lagers vervangen. Zoals gezegd was er wat haast bij de reparatie, anders had ik de fiets weg kunnen brengen naar de fietsenmaker waar ik de fiets gekocht heb en was het vast netjes opgelost.

Juist doordat de vorige lagers snel zijn versleten oriënteer ik me op een nieuw BB. Die BBinfinite bestaat uit één deel dus eventuele misalignment in het frame (stel dat dat de oorzaak was) zou je daarmee oplossen.

Uiteraard haal ik niet direct de huidige goede lagers eruit, maar ik wil graag een oplossing klaar hebben liggen mocht het op korte termijn weer gebeuren.

Disclaimer: ik heb de fiets sinds aanschaf nooit naar de fietsenmaker voor onderhoud gebracht en heb zelf nooit het BB gesmeerd. Volgens mij had ik dat minimaal jaarlijks moeten doen dus een deel van de oorzaak kan ook bij mezelf liggen. Maar bij eerdere fietsen heb ik dat ook nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Laatst online: 22:50
Pas wel op met een bb te kopen die uit 1 deel bestaat want soms vervalt dan de garantie op je frame.
En dan was dit probleem wat ik paar weken geleden tegengekomen was geen garantie meer :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/f39f4fee32626a0161698a6dfd5862bd9669fe82/?url=https%3A%2F%2Fdgtzuqphqg23d.cloudfront.net%2FniCb4okobVbzA2vd8AIJza2VWZEnFx_PVnflUK3t4kM-1152x2048.jpg
Bottombracket was nog ok na 13 duizend km, deel waarin je de bottombracket schroeft niet...

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:00

derx666

mecker ende blaet

Eeek.... Heb je nou van je threadfit een pressfit BB gemaakt ? 😉😂

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ja T47a pressfit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:09

Kluus

Gang is alles

Beetje losse passing wel, waarschijnlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Helaas wel ja, daardoor ontdekte ik het ook speling op de crank.
Hoopte eerst nog dat het lagers waren, maar toen ik naar beneden keek en iets zag bewegen wist ik eigenlijk al dat ik het tijdens vakantie niet ging oplossen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:12
ff voor mijn beeld, sorry, het probleem hier is dat het grijze deel afslijt terwijl dat niet zou moeten? Of mis ik iets? :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
Webgnome schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:30:
ff voor mijn beeld, sorry, het probleem hier is dat het grijze deel afslijt terwijl dat niet zou moeten? Of mis ik iets? :+
het grijze deel hoort in het carbon vastgelijmd te zitten denk ik.. het zwarte deel draai je in het grijze deel (normaal dus gewoon in je frame)

zo hoort een T47 frame eruit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFZO4Rmaqi4YzagRXvybLbCCedI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FAgMtHieRgemnmLBgScWLfpo.png?f=user_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:00
mja, stukje plakband er om, en terugduwen dus.. :+

Edit:
Goede illustratie van het probleem van de overmatige slijtage aan het BB @nrg:
goede kans dat de busjes aan de linker en rechter zijde van het BB niet 100% recht zijn uitgelijnd. Daardoor zitten de lagers te wringen tussen de bussen en de trapas.

[ Voor 78% gewijzigd door guapper op 22-08-2025 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Zit erin vasgelijmd ja, kreeg op strava ook al tip van iemand welke lijm ik zou moeten gebruiken.
Maar aangezien ik nog garantie heb binnenkort onderdelen van frame afhalen en maar opsturen...
Maar had ik dus een bottombracket gehad die uit 1 deel bestond was garantie vervallen.

Heb er nog even over gedacht om er wat teflon tape omheen te wikkelen en terug erin te duwen zodat ik nog wat ritjes kon maken tijdens vakantie.

[ Voor 38% gewijzigd door DDX op 22-08-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01

joker1977

Tweakert

DDX schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:40:
Zit erin vasgelijmd ja, kreeg op strava ook al tip van iemand welke lijm ik zou moeten gebruiken.
Maar aangezien ik nog garantie heb binnenkort onderdelen van frame afhalen en maar opsturen...
Maar had ik dus een bottombracket gehad die uit 1 deel bestond was garantie vervallen.
Welk merk frame is dat? En hoe kunnen zij zien dat je een 1 piece hebt gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Factor LS
En succes met het losschoeven van de bottombrack om bewijs te verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

DDX schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:20:
Factor LS
En succes met het losschoeven van de bottombrack om bewijs te verbergen.
Als je vantevoren weet dat 1-piece geen garantie is, is het natuurlijk prima om dat te vermijden.

Ik zou die bus er wel af krijgen. Maar ik vraag me af of je uberhaupt de bus moet meesturen - dat ding moeten ze sowieso vernieuwen voor een andere. Vraag me ook af of het frame niet volledig verkloot is (die losse bus staat lekker te wrikken in je frame, tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik moet nog even informeren wat ik moet opsturen maar moest iig aantal foto's insturen naar factor.
Bikesuperior gaf aan dat ze dit al een aantal keer eerder hadden gehad.
Lijkt me prima te herstellen maar ga het merken.

En ja eraf kunnen krijgen zou vast wel kunnen in een bankschroef ofzo maar laat ook weer markeringen achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
DDX schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:46:
Ik moet nog even informeren wat ik moet opsturen maar moest iig aantal foto's insturen naar factor.
Bikesuperior gaf aan dat ze dit al een aantal keer eerder hadden gehad.
Lijkt me prima te herstellen maar ga het merken.

En ja eraf kunnen krijgen zou vast wel kunnen in een bankschroef ofzo maar laat ook weer markeringen achter.
Pak twee balkjes, klem die stevig tegen elkaar in de bankschroef en met gatenboor een gat erin boren die iets kleiner is dan BB huls.

Eventueel een oude "biba" gebruiken als vulmiddel als het gat toch groter uitvalt.

Of een "strop/bandsleutel" die een verstelbare band heeft en stempel maar ik kan zo geen afbeelding ervan vinden. Het lijkt op het gereedschap voor het verwijderen van een oliefilter van een auto.

Afbeeldingslocatie: https://dosgros.nl/wp-content/uploads/61910.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door esphome op 22-08-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 08:36
Vandaag is er een spaak kapot gegaan van mijn Mantel R50D wiel. Nu vroeg ik mij af hoe zo'n wiel is opgebouwd, want ik hoor het het uiteinde van de spaak in mijn wiel rammelen .
Als ik deze spaak wil laten vervangen is het dan voldoende om de band + velglint te verwijderen? Kun je dan bij een opening komen om het losse uiteinde te verwijderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s11XwcRvVp2hnSlmNiVX58vogkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTVv2KXXjfEr9sF5sQzAiOW2.jpg?f=fotoalbum_large

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:16:
Vandaag is er een spaak kapot gegaan van mijn Mantel R50D wiel. Nu vroeg ik mij af hoe zo'n wiel is opgebouwd, want ik hoor het het uiteinde van de spaak in mijn wiel rammelen .
Als ik deze spaak wil laten vervangen is het dan voldoende om de band + velglint te verwijderen? Kun je dan bij een opening komen om het losse uiteinde te verwijderen?

[Afbeelding]
Een opening is waarschijnlijk het ventielgat als de binnenzijde gesloten is.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=159200&w=2000&h=2000&c=1

Het op zijn plaats brengen van de spaaknippel wordt een sterke magneet gebruikt en eventueel wordt er ook een kleine magneet in de nippel geschroefd zodat de aantrekkingskracht van beide kanten komt.

[ Voor 4% gewijzigd door esphome op 22-08-2025 20:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:48
Bij interne nippels is het velgbed altijd met gaten en voorzien van tape.

@Strider als je met een biba rijd zou ik het wiel zo inleveren. Rijdt je tubeless, zou ik wel eerst alles eraf halen. Schoonmaak van sealant en band kost ook tijd = extra kosten. Biba is er zo af zonder rommel.

[ Voor 3% gewijzigd door ElGreco op 22-08-2025 20:32 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
ElGreco schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:25:
Bij interne nippels is het velgbed altijd met gaten en voorzien van tape.

@Strider als je met een biba rijd zou ik het wiel zo inleveren. Rijdt je tubeless, zou ik wel eerst alles eraf halen. Schoonmaak van sealant en band kost ook tijd = extra kosten. Biba is er zo af zonder rommel.
+Schijfrem en cassette er ook af?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:48
Strider schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:08:
[...]

+Schijfrem en cassette er ook af?
Alles wat je zelf eraf haalt scheelt werk. Het scheelt wel hoe de werkplaats tijd in rekening brengt. Als ze per half uur rekenen, maakt zo'n cassette en schijf ook weinig uit.
Je weet wel zeker, als je deze dingen thuis laat, dat ze ze ook niet kunnen kwijtraken cq vergeten terug te plaatsen in de werkplaats.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Laatst online: 21:50

nrg

nrg schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:41:
[…] ben ik toch aan het kijken naar een ander bottom bracket. Het BB dat ik had gevonden ga ik terugbrengen want die is van een mij onbekend merk en ik doe het dan nu liever goed.

Wie heeft hier ervaring mee? De paar (micro)watt verschil maken me niet zo uit, duurzaamheid is het belangrijkste. Ik lees dat een gravelversie dan geen slecht idee is ivm betere seals. BBinfinite klinkt interessant omdat je dan geen last hebt van eventuele misalignment in het frame. C-Bear lijkt goede prijs/kwaliteit te bieden. Chris King zie ik ook naar boven komen. CeramicSpeed heeft de naam maar daar betaal je vast ook voor.
Hee maar nu we de discussie over die onverklaarbare slijtage hebben gehad :+ heeft iemand ervaring met één van deze BB merken (of andere)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

DDX schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:46:
Mja, dat maakt niet uit. Als ze er naar vragen kun je gewoon zeggen dat je de oude (2-piece) BB eruit hebt gehaald :)

Besides, als een bedrijf als Factor daarover gaat struikelen ("markeringen op de T47-thread-shell") terwijl die loskomt uit hun frame dan zijn ze meteen al hun credits kwijt, lijkt me...

Ben wel oprecht benieuwd hoe ze dat uiteindelijk gaan herstellen. Kan me best voorstellen dat opnieuw uitlijnen en fixeren van beide draadeinden geen makkelijke opgaaf is, zeker niet als het wat heeft lopen rommelen in je frame bij het losgaan. Benieuwd hoe parallel ze dat krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik probeer mijn tubeless band van mijn wiel te verwijderen maar ik krijg er niet eens 1 bandenlichter onder. Tips? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-09 09:59
Strider schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:42:
Ik probeer mijn tubeless band van mijn wiel te verwijderen maar ik krijg er niet eens 1 bandenlichter onder. Tips? :)
Probeer 'm eens helemaal rond naar het midden van de velg te duwen, bij voorkeur aan beide zijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:42:
Heb je beide randen van de band in het midden (in het gootje) van het velg bed?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
la_fusion schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Probeer 'm eens helemaal rond naar het midden van de velg te duwen, bij voorkeur aan beide zijden.
Prulleman schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Heb je beide randen van de band in het midden (in het gootje) van het velg bed?
Nee lukt helaas niet.
Ik zit nu op het punt om de band maar van de velg te knippen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-09 09:59
Strider schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

[...]

Nee lukt helaas niet.
Dat zou toch zeker niet nodig moeten zijn. Misschien even naar de supermarkt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:18

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

[...]

[...]

Nee lukt helaas niet.
Wat voor band en velg betreft dit? Afknippen van de band zou sowieso niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 00:23
Filmpje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:25
[...]

[...]

Nee lukt helaas niet.
Afbeeldingslocatie: https://emoticons.datahamster.com/e-needpics.gif

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:52
crimby schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Dat zegt men, maar heb toch ook wat ritjes gemaakt met ze en prima georganiseerd altijd. In september ook de pieter ride met ze. Hoop niet dat ik het nu gejynxed heb.
Helaas moet ik hier op terug komen en hebben we zojuist mail ontvangen dat onze georganiseerde rit in minder dan 2 weken vanwege organisatorische reden is geannuleerd. Het is een rit voor het goede doel waar veel mensen gedoneerd hebben. Bizar.

Nu eens zien hoe moeilijk ze doen over geld terug krijgen. Vriend van me wil ingaan op het aanbod om het te verzetten naar 2026, maar heb er maar weinig vertrouwen in.

Misschien dom of naief, maar baal er wel enorm van.

Nu snel nieuwe plannen maken om toch de volle 4 dagen te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:09
[...]

[...]

Nee lukt helaas niet.
Als je de hiel niet naar het midden krijgt, lukt dat niet eens. Als de hiel vast aan de rand van de velg zit, kun je met een zo breed mogelijke tang de band plat drukken om heb naar het midden van het velgbed te krijgen of het wiel op een zachte ondergrond leggen en dan met bijvoorbeeld een plank op de wang van de band drukken.

[ Voor 10% gewijzigd door StevenK op 23-08-2025 13:33 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik krijg de Schwalbe pro one tle band serieus niet verder dan dit :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_5L8a5M5AiKjKrZ-rw3Af_SaO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZtTYElCvDLDtScuWTyO3pJ4.jpg?f=fotoalbum_large

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-09 13:03
Strider schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:47:
[...]

[Afbeelding]
De kant die er al wel op ligt moet je ook wel in het midden van de velg leggen. Op deze manier is het logisch dat het niet wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
marcel3 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

De kant die er al wel op ligt moet je ook wel in het midden van de velg leggen. Op deze manier is het logisch dat het niet wil
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, ik krijg met geen mogelijkheid de hiel van de band in het midden. Ik wilde met deze foto aantonen dat ik geen ruimte krijg om een bandenlichter er onder te krijgen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:18

Shadow_Agent

Strider schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:16:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, ik krijg met geen mogelijkheid de hiel van de band in het midden. Ik wilde met deze foto aantonen dat ik geen ruimte krijg om een bandenlichter er onder te krijgen.
Zo te zien zit de band nog in de velgrand. De band dient geheel los te komen van de velg. Daar heb je geen bandenlichters bij nodig. Pure kracht uit je klauwen B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:25
Shadow_Agent schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

Zo te zien zit de band nog in de velgrand. De band dient geheel los te komen van de velg. Daar heb je geen bandenlichters bij nodig. Pure kracht uit je klauwen B-)
Dit. Je moet 'm 'losduwen', naar binnen toe. Gewoon met je duimen. Soms wil ie nog eens een beetje vastplakken..

Heeft je vader je nooit geleerd hoe een band te plakken? :+

[ Voor 5% gewijzigd door henri86 op 23-08-2025 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:46

Galois

1811 - 1832

Hahaha... ik snap @Strider wel hoor! Soms zit de band zo 'vast' op de velg, dat het naar het midden drukken erg lastig gaat. Gewoon blijven proberen en het lukt. Heb ik ook wel eens. Eerst zeker van zijn dat de band niet 'plakt' aan de velg. Dus even heen en weer schuiven met (brute) kracht. Dan aan één zijde beide kanten naar het midden drukken met je vingers en dan je handen uit elkaar... Dat gewoon een paar keer doen. Soms lukt het gewoon pas na 5x proberen. Is gewoon stug.

Waar ik overigens altijd een beetje 'bang' voor ben is als het eenmaal gelukt is en ik er een bandenlichter onder krijg, dat ik dan bang ben dat ik mijn carbon velg met de (plastic blauwe ParkTool) bandenlichter beschadig. Je moet soms echt wel veel kracht zetten met de bandenlichter. Hebben jullie dat niet?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:25
Galois schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:53:
Hahaha... ik snap @Strider wel hoor! Soms zit de band zo 'vast' op de velg, dat het naar het midden drukken erg lastig gaat. Gewoon blijven proberen en het lukt. Heb ik ook wel eens. Eerst zeker van zijn dat de band niet 'plakt' aan de velg. Dus even heen en weer schuiven met (brute) kracht. Dan aan één zijde beide kanten naar het midden drukken met je vingers en dan je handen uit elkaar... Dat gewoon een paar keer doen. Soms lukt het gewoon pas na 5x proberen. Is gewoon stug.

Waar ik overigens altijd een beetje 'bang' voor ben is als het eenmaal gelukt is en ik er een bandenlichter onder krijg, dat ik dan bang ben dat ik mijn carbon velg met de (plastic blauwe ParkTool) bandenlichter beschadig. Je moet soms echt wel veel kracht zetten met de bandenlichter. Hebben jullie dat niet?
Ligt aan de band.
Is een karweitje dat ik vaker bij de mtb moet doen, maar waarbij ik me bij de ene band soms afvraag of die wel op de velg blijft, zo losjes als die er omheen valt (je houdt letterlijk de band met een hand in de lucht en zet je velg er gewoon in) kost het me bij een andere (zoals Vittoria) al m'n kracht om ook dat laatste stukje band over de velgrand te duwen.

Op de racefiets heb ik ook banden gehad waarbij ik - hoe not-done het ook is - voor het laatste stukje echt 3 - metalen, want de plastic dingen buigen alleen door tot ze breken - bandenlichters nodig had; twee aan weerszijden van het stukje dat nog over de velgrand moest om ervoor te zorgen dat het probleem zich niet gewoon een 10cm verplaatst, en met de derde vol hefbomen om 'm er overheen te krijgen :D)
Zou dat alleen niet met carbon velgen doen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:06
Op Kickstarter is net een nieuw soort powermeter gelanceerd:
https://www.kickstarter.c...hat-installs-in-30-second

Ben er wel benieuwd naar, maar heb er ook wel een hoog “klinkt iets te mooi om waar te zijn” gevoel bij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:25
Strider schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:47:
[...]

[Afbeelding]
Met op die manier de band wegdrukken zal het je nooit lukken de rand van de band uit de velgrand naar het midden te drukken. Als je de leeg gelopen band tussen je twee handen naast elkaar vastknijpt en dan vastgeknepen met de duimen naar elkaar toe de hiel van de band naar het midden van de velg drukt zal de rand van de band over het 'hupje' in de tubeless velg geraken en springt (met een knal) naar het midden van de velg. Het zelfde met de andere kant van de band, pas daarna kan je met een stevige 'kunststof' bandenlichter (bijv. Schwalbe) de band van de velg verwijderen. _/-\o_

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmagus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:53
Chriztiaan schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:32:

Ben er wel benieuwd naar, maar heb er ook wel een hoog “klinkt iets te mooi om waar te zijn” gevoel bij…
En laat ons eerlijk zijn: het ziet er niet echt mooi uit. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Galois schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:53:
Ik had inderdaad de kracht niet in mijn handen, ik heb de velg op de zijkant gelegd en een houtje op de band geplaatst. Daar ben ik op gaan staan en toen plopte de band uit de rand naar het midden toe.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-09 13:03
henri86 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

Ligt aan de band.
Is een karweitje dat ik vaker bij de mtb moet doen, maar waarbij ik me bij de ene band soms afvraag of die wel op de velg blijft, zo losjes als die er omheen valt (je houdt letterlijk de band met een hand in de lucht en zet je velg er gewoon in) kost het me bij een andere (zoals Vittoria) al m'n kracht om ook dat laatste stukje band over de velgrand te duwen.

Op de racefiets heb ik ook banden gehad waarbij ik - hoe not-done het ook is - voor het laatste stukje echt 3 - metalen, want de plastic dingen buigen alleen door tot ze breken - bandenlichters nodig had; twee aan weerszijden van het stukje dat nog over de velgrand moest om ervoor te zorgen dat het probleem zich niet gewoon een 10cm verplaatst, en met de derde vol hefbomen om 'm er overheen te krijgen :D)
Zou dat alleen niet met carbon velgen doen :+
Zeker niet, en het zou eigenlijk ook niet nodig moeten zijn, maar met name banden die geschikt zijn voor tubeless kunnen wel eens erg stug zijn. Voor dat laatste stukje is dan iets beters uitgevonden dan de bandenlichter, nl de bandenknecht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9utcTnn7vZVd1XZqDPO9Fme1W5I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/rbfJgtpyi1lgLZDvzlIQVzQJ.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
De foto is er allang maar kennelijk niet zichtbaar, misschien lukt het zo wel:

https://tweakers.net/camo...3D2000%26h%3D2000%26c%3D1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Chriztiaan schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:32:

Voor dat geld (los van early bird specials enzo), kan je ook een crank powermeter kopen. Primaire selling point van dit ding is dat hij makkelijker op meerdere fietsen te gebruiken is, nog makkelijker dan een pedaal powermeter, en die zijn weer wat prijziger.

Maar euhm, dus 9 maanden geleden hebben ze hun eerste prototype gemaakt, en in een paar maanden willen ze daadwerkelijke product gaan verschepen? Lijkt mij optimistisch. Maar mijn grootste ding blijft, dit gaat toch gigantisch afhankelijk zijn van de ketting? En de staat van de ketting? Ze laten een filmpje zien om dat hij met modder het ook doet! Als in, dat je nog kan trappen als er modder op de ketting zit, op geen enkel moment laten ze het vermogen zien.

Er is één filmpje die vermogen met een Assioma vergelijkt, en dan komt het netjes overeen. Op een Tacx achtig iets... En ja natuurlijk begin je met iets reproduceerbaars, maar hoeveel hebben ze moeten kalibreren voor die specifieke ketting? Ik zie niet zo snel wat data van bijvoorbeeld een mountainbike rit, en dan vergelijken met een andere powermeter.

Anyway mijn voorspelling: Ze willen begin volgend jaar verschepen. En dan komt Chinees nieuw jaar en wordt alles uitgesteld :+

Edit: Had wat Gegoogled, hier komt de founder discussieren op Reddit: https://www.reddit.com/r/.../1l32eia/comment/mvzcuv1/. Laten we het erop houden dat mechanica waarschijnlijk niet zijn sterkste kant is, wat wel een dingetje is als je een powermeter gaat maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 23-08-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:02
Ik heb ook mijn twijfels hoe dit in hemelsnaam betrouwbaarder kan werken. Ketting moet toch binnen no-time zorgen voor slijtage in de powermeter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 23:16
Strider schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Ik had inderdaad de kracht niet in mijn handen, ik heb de velg op de zijkant gelegd en een houtje op de band geplaatst. Daar ben ik op gaan staan en toen plopte de band uit de rand naar het midden toe.
Voor electronica lospeuteren heb ik een heleboel plastic "pry tools". En ook wel mooi afgeronde metalen versies, maar ik denk dat je met een kunststof prytool wellicht ook een beginnetje had kunnen maken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Hielko schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:05:
Ik heb ook mijn twijfels hoe dit in hemelsnaam betrouwbaarder kan werken. Ketting moet toch binnen no-time zorgen voor slijtage in de powermeter
Ik heb de moeite genomen om er eens in te duiken. Wat er eigenlijk gedaan wordt is dat de ketting over een (stalen?) kromming loopt die de ketting daardoor een klein beetje vervormd. Daardoor wordt een deel van de kracht die op de ketting staat afgebogen loodrecht op het glijdende oppervlak. Daardoor "vervormt" het omhullende staal-deel en op basis daarvan wordt het vermogen gemeten.

Het probleem is dat de vervorming volledig afhangt van de vervormingshoek van de ketting. En zodra er iets gebeurt wat die vervormingshoek verandert, je vermogen daarmee gaat afwijken. En je wilt de absolute hoek zo klein mogelijk hebben, omdat je anders meer wrijvingsverliezen introduceert. Dus je hebt een systeem wat nogal foutgevoelig is. Als er bv. iets tussenkomt (zand of vuil) dan verandert misschien de hoek waarmee de ketting tegen het metaal drukt, waardoor je een meetfout introduceert.
En omdat er geen manier is om te compenseren voor die hoekverandering (je gaat er vanuit dat die constant is) is het vrijwel onmogelijk om aan te nemen dat dit systeem net zo nauwkeurig is in de praktijk als een systeem wat niet die afhankelijkheid heeft, zoals een rekstrookje in de crank of spider.

Kortom, het is best een interessant concept - maar ik zie nogal een probleem met nauwkeurigheid.

Daar komt een ander aspect bij: Voor wie is dit interessant? Als je snel een vermogensmeter wilt wisselen behoor je tot de minderheid groep fietsers die meerdere fietsen heeft. Dan ben je dus vrij serieus bezig met je hobby. Wil je dan zo'n lelijk ding op je fiets monteren met het potentiele probleem van nauwkeurigheid?

Voeg daar aan toe dat je geen moderne SRAM uitgeruste gravel- en racefiets kunt hebben, want daarop werkt het niet met flat-top chains.

Kortom, het lijkt mij een kansloos project - door de gebruikte methodiek en beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Lijkt me vooral voor ‘beginners’ interessant. Je fietst 1 of 2 jaar en je hoort dat je een vermogensmeter ‘nodig’ hebt.

Als eerste stap wil je dan iets laagdrempeligs.

Maar: dan moet het ook wel significant goedkoper zijn dan andere opties. En dat is het niet echt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:02
joker1977 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Ik heb de moeite genomen om er eens in te duiken. Wat er eigenlijk gedaan wordt is dat de ketting over een (stalen?) kromming loopt die de ketting daardoor een klein beetje vervormd. Daardoor wordt een deel van de kracht die op de ketting staat afgebogen loodrecht op het glijdende oppervlak. Daardoor "vervormt" het omhullende staal-deel en op basis daarvan wordt het vermogen gemeten.

Het probleem is dat de vervorming volledig afhangt van de vervormingshoek van de ketting. En zodra er iets gebeurt wat die vervormingshoek verandert, je vermogen daarmee gaat afwijken. En je wilt de absolute hoek zo klein mogelijk hebben, omdat je anders meer wrijvingsverliezen introduceert. Dus je hebt een systeem wat nogal foutgevoelig is. Als er bv. iets tussenkomt (zand of vuil) dan verandert misschien de hoek waarmee de ketting tegen het metaal drukt, waardoor je een meetfout introduceert.
En omdat er geen manier is om te compenseren voor die hoekverandering (je gaat er vanuit dat die constant is) is het vrijwel onmogelijk om aan te nemen dat dit systeem net zo nauwkeurig is in de praktijk als een systeem wat niet die afhankelijkheid heeft, zoals een rekstrookje in de crank of spider.

Kortom, het is best een interessant concept - maar ik zie nogal een probleem met nauwkeurigheid.

Daar komt een ander aspect bij: Voor wie is dit interessant? Als je snel een vermogensmeter wilt wisselen behoor je tot de minderheid groep fietsers die meerdere fietsen heeft. Dan ben je dus vrij serieus bezig met je hobby. Wil je dan zo'n lelijk ding op je fiets monteren met het potentiele probleem van nauwkeurigheid?

Voeg daar aan toe dat je geen moderne SRAM uitgeruste gravel- en racefiets kunt hebben, want daarop werkt het niet met flat-top chains.

Kortom, het lijkt mij een kansloos project - door de gebruikte methodiek en beperkingen.
Ja en dus ook slijtage, want die vervormingshoek is heel klein en waarschijnlijk al niet meer constant zodra je een ketting hebt versleten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 18:00

derx666

mecker ende blaet

Dit wordt gewoon IQ2 versie 2. Het verbaasd me nog dat ik niet zijn naam erbij zie staan, maar dat wil niet zoveel zeggen natuurlijk :)
Dat mensen nog steeds in dit soort legale oplichting trappen 🤣

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:06
Thanks voor het dieper erin duiken, bevestigd wel een beetje m’n voorgevoel. Ben benieuwd naar de reviews als t straks beschikbaar is 🙄

[ Voor 19% gewijzigd door Chriztiaan op 24-08-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

derx666 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:52:
Dit wordt gewoon IQ2 versie 2. Het verbaasd me nog dat ik niet zijn naam erbij zie staan, maar dat wil niet zoveel zeggen natuurlijk :)
Dat mensen nog steeds in dit soort legale oplichting trappen 🤣
Mja, bij dit soort zaken heb ik ook wel vaak mijn twijfels, maar ik weet ook dat heel veel mensen heel veel slimmer zijn dan ik met het ontwikkelen van dit soort zaken. Dus het compleet afschieten doe ik niet.

Maar ik kijk er zelf wel met een kritische blik naar en zou niet snel daar geld in steken. De filmpjes en plaatjes zijn net niet duidelijk genoeg om het hele product goed in detail te kunnen beoordelen - maar het principe is redelijk duidelijk. Maar hoe ze de onnauwkeurigheid in de hoek waar de ketting over loopt kunnen corrigeren zie ik niet terug.

Als je geen haast hebt kun je de "launch" wel afwachten en de resultaten zien in de reviews die dan zeker komen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:09
Meer mensen nog problemen met het updaten van de Wahoo Bolt V1? In een mail van Wahoo zeggen ze dat ie naar WB17-17055 zou moeten gaan, maar bij mij pakt ie niets.

Mooi kut, als je net denkt, heb ff 2 uurtjes om te fietsen. Kan je na 2km omdraaien omdat er geen snars van de GPS klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:31
tiswat schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:48:
Meer mensen nog problemen met het updaten van de Wahoo Bolt V1? In een mail van Wahoo zeggen ze dat ie naar WB17-17055 zou moeten gaan, maar bij mij pakt ie niets.

Mooi kut, als je net denkt, heb ff 2 uurtjes om te fietsen. Kan je na 2km omdraaien omdat er geen snars van de GPS klopt.
Kan je best een gaan kijken bij 'Het grote fietscomputer topic' ;-) Daar zijn inderdaad meldingen geweest van het Wahoo V1 firmware update probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door RigolleM op 24-08-2025 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:27

Heb je een gps nodig om te fietsen? Wel irritant als je een route hebt voorbereid, maar ik zou zelf wat bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
DeKever schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Heb je een gps nodig om te fietsen? Wel irritant als je een route hebt voorbereid, maar ik zou zelf wat bedenken.
Nou ja, gps niet perse nodig. Maar mijn fietscomputer gaf dat ik bij 220 watt trappen, 26 km/u reed. Nou dan word ik wel een partij chagrijnig hoor. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

tiswat schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Nou ja, gps niet perse nodig. Maar mijn fietscomputer gaf dat ik bij 220 watt trappen, 26 km/u reed. Nou dan word ik wel een partij chagrijnig hoor. :X
Ik hoor het al, jij hebt nog nooit een windkracht 5 noordwester bedwongen. Of een berg ;)

Maar juist als je een vermogensmeter hebt en die uitlezing wel accuraat is, maakt het toch helemaal geen moer meer uit? Dan ga je gewoon 2 uurtjes fietsen. De meeste mensen zijn kundig genoeg om in hun eigen omgeving een "rondje" van 2 uurtjes in de buurt te maken zonder GPS of kaart, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
joker1977 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:22:
[...]

Ik hoor het al, jij hebt nog nooit een windkracht 5 noordwester bedwongen. Of een berg ;)

Maar juist als je een vermogensmeter hebt en die uitlezing wel accuraat is, maakt het toch helemaal geen moer meer uit? Dan ga je gewoon 2 uurtjes fietsen. De meeste mensen zijn kundig genoeg om in hun eigen omgeving een "rondje" van 2 uurtjes in de buurt te maken zonder GPS of kaart, toch ?
Nou ik heb geen kaart nodig, maar de snelheid klopte van geen kant. Daar ging het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:12

Zonder problemen geupdate.
Heeft jouw Bolt normaal verbinding met het wifi netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
PaulC schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:04:
[...]

Zonder problemen geupdate.
Heeft jouw Bolt normaal verbinding met het wifi netwerk?
Na een uur had ik het werkend. Lijkt nu weer probleemloos te gaan. Gemiddelde snelheid lag ook weer normaal, dacht eerst dat ik het einde van het seizoen al had. :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:49

Fisico

by Fabian

joker1977 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:21:

Het is echt heel heel lelijk zelfs.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:07
tiswat schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:01:
[...]

Nou ik heb geen kaart nodig, maar de snelheid klopte van geen kant. Daar ging het om.
Maar ook zonder kloppende snelheid kun je fietsen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03

sapphire

Die-hard pruts0r

VoorMeelezen schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:42:
[...]

Maar ook zonder kloppende snelheid kun je fietsen toch?
Dat kan maar ik zou me er ook zo aan irriteren dat ik zou afstappen.
Ik stapte vanmorgen op en dacht ook even dat de Wahoo van slag was. Had het idee dat ik best serieus aan het trappen was en ik reed 26km/u :?
Bleek dat ik gewoon even royaal moest opwarmen want na 10mi ging het stukken beter.
Nog steeds geen beste dag want ‘maar’ 64km gefietst maar er de hele dag al last van, duizelig, maagzuur, hoofdpijn. Kan ook gewoon dat ik wat onder de leden heb :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:10

Pelle

🚴‍♂️

Ik rijd inmiddels ruim 5k op mijn Giant Gavia tubeless banden (25mm), op Giant SLR 2 36mm carbon hookless velgen. De banden zien er nog uitstekend uit, heb nog geen 1x lek gereden, maar ik wil hierna naar GP5000 TR S overstappen.

Iemand een idee hoe die vallen op deze velg? Kan ik hier ook het best 25mm voor pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Pelle schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:15:
Ik rijd inmiddels ruim 5k op mijn Giant Gavia tubeless banden (25mm), op Giant SLR 2 36mm carbon hookless velgen. De banden zien er nog uitstekend uit, heb nog geen 1x lek gereden, maar ik wil hierna naar GP5000 TR S overstappen.

Iemand een idee hoe die vallen op deze velg? Kan ik hier ook het best 25mm voor pakken?
je velg is redelijk modern met 22.4mm intern, daar zou best wat breders om kunnen, mits het in je frame past uiteraard. Dus..., hoeveel ruimte heb je over op dit moment? Tubeless zou ik zeker voor 28 of 30mm gaan als het past.

Breder > meer volume > minder druk:
- meer comfort
- sneller in de meeste omstandigheden
- meer grip
- tubeless werkt beter < 4 bar

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Qua ruimte in het frame is het geen probleem. Ik twijfel vooral omdat ik het niet mooi vind als de banden veel breder zijn dan de velg.

Daarnaast zijn er ook nog de limitaties van hookless icm tubeless.
Als ik https://www.giant-bicycles.com/global/hookless-technology moet geloven dan kan ik de Conti 25C's niet eens gebruiken op de 36mm velgen (alleen op de 42 variant).
*Please note that the Continental GP5000 S TR tire is apt for use on Giant hookless WheelSystems and is a different tire from the previous generation Continental GP5000 TL tire. Please also note that as per Continental's specifications on rim inner width, the Continental GP5000 S TR in size 700x25C is apt for use only on the SLR 1 & 2 42 and 42 Disc WheelSystems.
Dus het wordt sowieso 28C dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Pelle schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:18:
Qua ruimte in het frame is het geen probleem. Ik twijfel vooral omdat ik het niet mooi vind als de banden veel breder zijn dan de velg.

Als ik https://www.giant-bicycles.com/global/hookless-technology moet geloven dan kan ik de Conti 25C's niet eens gebruiken op de 36mm velgen (alleen op de 42 variant).

[...]

Interne breedte, daar moet je nog een aantal millimeters bij optellen voor de totale breedte van de velg. Ik denk dat 30 prima kan.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Let niet op de titel van de video.

Onderstaande video laat middels een paar tekeningen goed zien waarom de band breder dan de velg zou moeten zijn.
Josh van Silca over minimale bandenmaat op hookless velgen vanaf 8:05:

[ Voor 17% gewijzigd door guapper op 25-08-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
guapper schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:37:
Let niet op de titel van de video.

Onderstaande video laat middels een paar tekeningen goed zien waarom de band breder dan de velg zou moeten zijn.
Josh van Silca over minimale bandenmaat op hookless velgen vanaf 8:05:
[YouTube: Road Hookless Wheels: Josh Poertner Explains the “SCAM?” That Went Viral in Cycling Circles]
De (ouderwetse?) ‘105 regel’ is toch juist dat de externe breedte van je velg 105% moet zijn van de breedte van je band?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcp63_T-KBScVnknZs61pUT_EdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u1KafW5cbq4lhkB4HrHe9jBO.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Requiem19 op 25-08-2025 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Ik heb er wel eens van gehoord (105%), maar vraag me af waar die regel op gebaseerd is. Dat gaat bovendien over velgen met haak, dus niet over hookless?

[ Voor 82% gewijzigd door guapper op 25-08-2025 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
guapper schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:13:
Ik heb er wel eens van gehoord (105%), maar vraag me af waar die regel op gebaseerd is. Dat gaat bovendien over velgen met haak, dus niet over hookless?
Komt van dezelfde persoon als je filmpje :).

https://silca.cc/en-eu/bl...pressure-and-aerodynamics

Dat stuk gaat ook over hookless wielen afaik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Tx, ik weet van de voordelen van bredere banden :)
En/maar: ik was naast banden nog wat andere onderdelen aan het bestellen.
Blijkt dat als je met een NL IP-adres naar bike-components.de gaat, je zo'n 20% meer betaalt dan wanneer je met een VPN vanuit bijv. Polen bezoekt.

Voorbeeld: een Shimano CN-M8100 ketting is € 27,99 ipv € 33,99.en een Shimano CS-R7101 cassette kost opeens € 45,99 ipv 54,99.
(wel even een incognito/private tab openen, anders krijg je wanneer je al eerder op de site geweest bent alsnog weer andere prijzen)

Dit principe geldt overigens voor ontzettend veel webshops, dus als je net als ik een echte Hollander bent dan loont het de moeite daar eens mee te experimenteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Requiem19 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Komt van dezelfde persoon als je filmpje :).

https://silca.cc/en-eu/bl...pressure-and-aerodynamics

Dat stuk gaat ook over hookless wielen afaik.
Duidelijke uitleg, dank voor dit interessant stukje leesvoer!

Die 105% regel gaat over aerodynamica. Aerodynamica regels vervallen (nouja, ze helpen in elk geval niet) op het moment dat je op je gezicht gaat.
Tubeless banden op hookless velgen zouden volgens genoemde persoon 5 a 6 mm breder moeten zijn dan de interne velgbreedte van de velg. Zolang de velgranden breed genoeg zijn, voldoe je nog steeds aan de 105% regel.

edit: Hookless/hooked/clincher wordt niet genoemd in het stuk

Ik heb geen hookless velgen bij de hand om dat te meten/controleren. Jij?

[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 25-08-2025 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
guapper schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

Duidelijke uitleg, dank voor dit interessant stukje leesvoer!

Die 105% regel gaat over aerodynamica. Aerodynamica regels vervallen (nouja, ze helpen in elk geval niet) op het moment dat je op je gezicht gaat.
Tubeless banden op hookless velgen volgens genoemde persoon 5 a 6 mm breder moeten zijn dan de interne velgbreedte van de velg. Zolang de velgranden breed genoeg zijn, voldoe je nog steeds aan de 105% regel.

edit: Hookless/hooked/clincher wordt niet genoemd in het stuk

Ik heb geen hookless velgen bij de hand om dat te meten/controleren. Jij?
Stukje gaat over oa over de Zipp 404’s (Hookless afaik).

Verder is er de standaard ETRTO tabel waarin alle band-velg combi’s formeel goedgekeurd zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sqRjG_YPSknPihgUD3so7jzOvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R4eKHaoEV5I59DN3EA4zq5tQ.png?f=fotoalbum_large

Dan zou je er op zich moeten zijn qua benodigde informatie toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Requiem19 op 25-08-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Pelle schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:49:
Blijkt dat als je met een NL IP-adres naar bike-components.de gaat, je zo'n 20% meer betaalt dan wanneer je met een VPN vanuit bijv. Polen bezoekt.

Voorbeeld: een Shimano CN-M8100 ketting is € 27,99 ipv € 33,99.en een Shimano CS-R7101 cassette kost opeens € 45,99 ipv 54,99.
(wel even een incognito/private tab openen, anders krijg je wanneer je al eerder op de site geweest bent alsnog weer andere prijzen)
Is dat niet btw verschil ?
En kan je wel bestellen met die lagere prijzen naar NL adres of moet je dan ook pools adres invoeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
DDX schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

En kan je wel bestellen met die lagere prijzen naar NL adres of moet je dan ook pools adres invoeren ?
PL is 23% btw en vziw geldt laag tarief daar niet op fiets-gerelateerde spullen. Dus denk aparte pricing voor markten (boefjes :)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:09

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

je velg is redelijk modern met 22.4mm intern, daar zou best wat breders om kunnen, mits het in je frame past uiteraard. Dus..., hoeveel ruimte heb je over op dit moment? Tubeless zou ik zeker voor 28 of 30mm gaan als het past.

Breder > meer volume > minder druk:
- meer comfort
- sneller in de meeste omstandigheden
- meer grip
- tubeless werkt beter < 4 bar
Op zich eens met je eerste 3 punten maar in mijn ervaring werkt tubeless al echt perfect < 5 bar. Aangezien @Pelle hookless heeft zou hij daar ook al met die 25mm onder moeten zitten.

Maar verder, mijn voorkeur zou ook uitgaan naar 28mm of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

DDX schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Nou, daar zeg je wat. Ik had 't al wel allemaal in m'n mandje maar was nog niet ingelogd.
Zodra ik dat deed werden de prijzen opeens allemaal aangepast :F

Sorry voor het blij maken met deze dode mus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wanneer ik een stukje ga fietsen dan neem ik meestal een korte eetpauze voor wat fruit om daarna weer op de fiets te springen en verder te gaan. Zo ook vandaag. Bij het wegrijden was ik nog even een comfortabele houding en het zoeken, en kon dat niet direct vinden. Het viel mij plots wel op dat mijn zadel toch wel enorm comfortabel is en lekker meebeweegt met de fietsbewegingen. Na wat gerinkel achter me te horen ben ik toch maar even een kleine inspectie gaan doen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fvFdjVN.png
(klik op afbeelding voor grotere versie)

Één van de vier draagstaven van het zadel lijkt door vermoeiing bezweken te zijn, waarschijnlijk doordat ik het zadel vrij verder naar achteren had gezet i.c.m. vrij veel hobbels/bobbels op mijn routes. Het gebeurde natuurlijk precies op het uiterste puntje van mijn route. Ik ben er toch maar voorzichtig mee verder naar huis gereden waarbij ik wat meer op de voorkant van het zadel ben gaan zitten met wat meer gewicht op de intacte zijde (2 draagstaven aan de voorzijde waren nog intact, slechts 1 aan de achterzijde).

Ik moet zeggen dat je dan niet echt lekker fietst in de wetenschap dat je op een half gesloopt zadel zit. Heeft iemand nog aanraders wat betreft goede zadels voor een trekkingfiets (stevig spul)? Het huidige zadel was volgens mij een Selle Italia sportourer.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• guapper
Volgende keer dat dit je overkomt, kun je de zadelpen los draaien, en het zadel opschuiven zodat de breuk in de klem valt. Zit je toch net ff wat meer op je gemak, op de rit naar huis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Drumatiko Hoe ver had je hem naar voren geschoven? Ik zie oxidatie verder naar voren dan waar de breuk is. Kijk ik naar de andere beugel dan zie ik een ring om de arm daar helemaal bij de knip vooraan.

De oorzaak is de inkepingen die tijdens de inklemming zijn ontstaan en daarna is het langzaam gaan werken, zie het "berglandschap". De laatste en snelle breuk is dan het vlakke deel.

Een carbon zadelpen zal ook wat veren en zelf heb ik een rib uit mijn lijf betaalt voor een ERGON CF Allroad Pro Carbon bladveer zadelpen. Helaas is mijn frame zo hoog en steekt de zadelpen maximaal in het frame, zodat de verende werking minimaal is. Deze is zonder "setback", dit omdat het frame wat te groot voor mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Na een week met veel kilometers gedaan te hebben wilde ik vandaag weer een lange afstand doen. Wat ik kan meenemen, is dat een extra boterham in de ochtend dan best goed is. Ik kon wat compenseren met de twee energierepen die ik altijd meeneem en de vruchtensiroop in één van de bidons.

Maar goed zo snel je ook maar een hongergevoel krijgt dan is het al na twaalf uur (figuurlijk) en dan gaat het wel even duren voordat je weer bij bent, als je dat tenminste überhaupt lukt.

Wel een mooie rit en ditto mooi weer. Voor het eerste een ander fietser (fatbike) aan geschreeuwd, dat die moest uitkijken als die het fietspad op rijdt en dan meteen de linker baan neemt zonder ook te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het zadel zat vrij ver naar achteren. Eigenlijk gewoon te ver waardoor de hefboomsarm tussen achterzijde zadel en achterzijde klem te groot is geworden. Met een paar cm minder was het probleem waarschijnlijk niet ontstaan, dus gevalletje leergeld voor mij :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3mF1GTO.jpeg

Eigenlijk zouden ze ergens aan moeten geven waar je moet stoppen O-)

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:00
Drumatiko schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:07:
Het zadel zat vrij ver naar achteren. Eigenlijk gewoon te ver waardoor de hefboomsarm tussen achterzijde zadel en achterzijde klem te groot is geworden. Met een paar cm minder was het probleem waarschijnlijk niet ontstaan, dus gevalletje leergeld voor mij :P

[Afbeelding]

Eigenlijk zouden ze ergens aan moeten geven waar je moet stoppen O-)
Dat staat ook aangegeven met die verticale streepjes :P

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03

sapphire

Die-hard pruts0r

KW25 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:30:
[...]

Dat staat ook aangegeven met die verticale streepjes :P
En het grote woord ‘stop’ maar geloof dat hij dat zelf ook wel gezien had gezien de smilie ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
offtopic:
Vraagje, ik ben even het e.e.a. aan het lezen over intervals.icu en als ik naar fitness tab ga snap ik het nu goed dat wanner 'form' negatief is dat dat in principe 'goed' is? Als dit niet de juiste plek is verwijder ik deze post wel weer..

[ Voor 14% gewijzigd door Webgnome op 25-08-2025 21:49 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Pelle schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:18:

Net nog even nagemeten; de Gavia banden (25C) zijn 30mm breed (en daarmee al breder dan de velg).
Aerodynamica vind ik niet zo heel belangrijk - dat zal op de snelheden die ik rijd weinig zoden aan de dijk zetten. Maar veel bredere banden dan velgen vind ik niet mooi.

Nou goed, maar eens proberen met die Conti's. Lagere bandendruk zou fijn zijn, de Gavia's moeten minimaal 4.8 bar hebben. Tegelijk stelt Giant in de specs dat ik de banden op de SLR velgen nooit harder dan 5 bar moet oppompen om tire blowout te voorkomen. M.a.w.: de huidige combi luistert heel nauw. <4.8 vindt de band niet fijn, >5 vindt de velg niet fijn.
De Conti's zou ik op 4-4.5 bar moeten kunnen rijden, dat is iets comfortabeler en geeft ook wat meer speelruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Webgnome schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:48:
offtopic:
Vraagje, ik ben even het e.e.a. aan het lezen over intervals.icu en als ik naar fitness tab ga snap ik het nu goed dat wanner 'form' negatief is dat dat in principe 'goed' is? Als dit niet de juiste plek is verwijder ik deze post wel weer..
Nee, dat kun je niet zo stellen. Het hangt heel erg af van waar je zit in je training. Ben je in opbouw, aan het vasthouden of probeer je te pieken?
Vorm is gelijk aan je conditie min je vermoeidheid. Om je fitness te verbeteren, moet je stress veroorzaken door de trainingsbelasting te verhogen, waardoor vermoeidheid groter wordt dan conditie en resulteert in een negatieve vorm. Verminder de belasting voorafgaand aan belangrijke wedstrijden om een positieve vorm te bereiken en tijdens regelmatige rustweken voor herstel. - Science2Sport en Joe Friel.
https://www.sciencetosport.com/monitoring-training-load/
https://www.joefrielsblog...g-training-using-tsb.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Die toelichting had ik gelezen ( alleen de linkjes dus nog niet ). Op dit moment is het het hoofdonderdeel van het schema ( LSRF plan ) dus dan zou het wel eens kunnen kloppen omdat het nu langere tijd belasting is. Geen idee of er een speciaal topic voor dit soort tools is eigenlijk :+

Ben dus wat meer aan het inlezen in dit soort tools om er wat beter mee om te kunnen gaan en zo te zien of ik daar wat van kan leren / beter worden

[ Voor 34% gewijzigd door Webgnome op 25-08-2025 22:01 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
@Pelle heb je de gewenste bandenspanning berekend met de gemeten breedte (van de band op de velg), of met wat op de band gedrukt is?
Die gedrukte waarde lijkt niet te kloppen als ik je verhaal goed begrijp. Als daarmee de spanning berekend is, is die ook niet juist.

[ Voor 19% gewijzigd door guapper op 25-08-2025 22:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Webgnome schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:48:
offtopic:
Fitness: je langdurige trainingsbelasting. Gewogen gemiddelde van - geloof ik - laatste 42 dagen
Fatigue: hetzelfde als hierboven, maar dan van afgelopen 7 dagen
Form: Fitness minus fatigue.

In andere woorden: door langdurig consistent te trainen krijg je een hoge fitness score. Een week voor je wedstrijd train je iets minder lang, waardoor zowel Fitness als Fatigue dalen. Maar omdat Fatigue alleen kijkt naar de afgelopen 7 dagen daalt die meer dan fitness. Gevolg: je Form neemt toe. Voor een wedstrijd wil je in ‘Fresh’ zitten met Form. Tijdens trainingsblokken in ‘Optimal’.

Dit alles werkt alleen goed met vermogens meter en een accuraat en up to date FTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

guapper schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:18:
@Pelle heb je de gewenste bandenspanning berekend met de gemeten breedte (van de band op de velg), of met wat op de band gedrukt is?
Die gedrukte waarde lijkt niet te kloppen als ik je verhaal goed begrijp. Als daarmee de spanning berekend is, is die ook niet juist.
Met waarde op de band.
Ik heb Giant's eigen calculator gebruikt: https://www.giant-bicycles.com/nl/tire-pressure
Die stelt dat ik 5,6 bar zou moeten rijden. Ik stop er voor meestal 4,5 in en achter 5. Ook dus vanwege velg- en banddrukrestricties die zeggen dat het tussen 4,8 en 5 moet liggen. Wel bijzonder dat daar zo weinig marge zit - je zult maar net 60 of juist 110kg wegen, dan zit je met die waardes niet bepaald comfortabel schat ik.

Maar met 28c zou ik met de juiste band naar 4,3 kunnen, en wellicht nog wel iets minder mocht hij breder uitvallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
Erg interessant... hoe carbon wielen gemaakt worden.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
Requiem19 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

Fitness: je langdurige trainingsbelasting. Gewogen gemiddelde van - geloof ik - laatste 42 dagen
Fatigue: hetzelfde als hierboven, maar dan van afgelopen 7 dagen
Form: Fitness minus fatigue.

In andere woorden: door langdurig consistent te trainen krijg je een hoge fitness score. Een week voor je wedstrijd train je iets minder lang, waardoor zowel Fitness als Fatigue dalen. Maar omdat Fatigue alleen kijkt naar de afgelopen 7 dagen daalt die meer dan fitness. Gevolg: je Form neemt toe. Voor een wedstrijd wil je in ‘Fresh’ zitten met Form. Tijdens trainingsblokken in ‘Optimal’.

Dit alles werkt alleen goed met vermogens meter en een accuraat en up to date FTP.
Thanks voor deze uitleg. Dan zit ik nu in de trainings zone. En ja ik heb nog geen wattage meter dus moeten we maar even roeien met de riemen die we hebben. Best interessant om te bekijken hoe dit allemaal werkt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Ik ben pas (voor het eerst) eigenaar geworden van een leuke (gebruikte) racefiets. Ik moet me nog wegwijs maken in het onderhoud ervan en zal de fiets wat beter moeten afstellen, denk ik. Om er wat makkelijker in te komen heb ik voor nu flat pedals besteld om later de overgang te maken naar raceschoenen. Ook wat onderhoudsspullen gekocht en dit weekend ga ik shoppen voor een helm.

Inmiddels heb ik er rondweg 80 km op gereden en ontzettend van genoten. Maar nadat ik er wat intensiever op ga fietsen krijg ik wel wat last van een steek aan mijn rechterzijde. Ik heb het ook wel eens als ik onder mijn bureau gebogen zit om wat te sleutelen aan de PC. Mogelijk ligt het aan mijn conditie of dat het zadel niet optimaal is afgesteld.

Ik heb gekeken naar bikefitting services in de omgeving hier (Rotterdam), maar dat kost al snel bijna de helft van wat ik heb betaald voor mijn fiets dus is het wat moeilijk te verteren als beginner. Voor nu zal ik, zoals in de OP staat, maar naar mijn lichaam luisteren en kijken hoe het aanvoelt. Ik heb wat video's gekeken en van de week zal ik ook checken of mijn huidige zadelhoogte niet gek ver afwijkt van die LeMond richtlijn.

Mocht iemand algemene of specifieke tips hebben voor een beginner, dan zou dat fijn zijn. Ik bedenk me dat het ook geen slecht idee zou zijn om langs een fietsenmaker te gaan, maar wat zal ik dan vragen om te checken (gezien het een gebruikte fiets is)? Met mijn stadsfiets deed ik simpele dingen zoals banden plakken e.d. zelf, maar de werking van deze fiets is nog moeilijk te doorgronden.

[ Voor 12% gewijzigd door dingbat op 26-08-2025 10:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:48
@dingbat steek in rechterzijde als in boven de heup en onder je ribben? Denk niet dat je dat in je zitpositie moet zoeken (of je moet heeeel diep zitten) maar eerder in gewoon rustig opbouwen van de inspanning.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
GWBoes schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:59:
@dingbat steek in rechterzijde als in boven de heup en onder je ribben? Denk niet dat je dat in je zitpositie moet zoeken (of je moet heeeel diep zitten) maar eerder in gewoon rustig opbouwen van de inspanning.
Ja, precies daar! Net onder mijn ribben. Misschien iets te enthousiast gefietst dan. Ik ga erop letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
dingbat schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

Ja, precies daar! Net onder mijn ribben. Misschien iets te enthousiast gefietst dan. Ik ga erop letten.
dit gaat over hardlopen, de basis is toepasbaar op elke (duur) sport

Strava | AP | IP | AW

Pagina: 1 ... 674 ... 677 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).