Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 675 ... 681 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Even een routevraag, van Rotterdam tot ongeveer Amerongen, wat is daar de "goede" kant van de Lek? Wat is het mooist/lekkerste te rijden? Noord- of zuidkant?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:21
Ik vind zelf de zuidkant fijner, aangezien daar doorgaans minder verkeer rijdt. Je zou ook de noordkant kunnen pakken vanaf Rotterdam en dan ter hoogte van IJsselstein/Nieuwegein de Lek over te steken (brug) en dan noordkant verder rijden.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 13:59

Pelle

🚴‍♂️

blitzkrieg schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:47:
Even een routevraag, van Rotterdam tot ongeveer Amerongen, wat is daar de "goede" kant van de Lek? Wat is het mooist/lekkerste te rijden? Noord- of zuidkant?
Het maakt niet heel erg veel uit. Op mooie dagen is de noordkant tussen Krimpen en Utrecht vaak wel erg druk met motoren en andere zondagsrijders. Plus dat je door Lekkerkerk en Schoonhoven moet, dat rijdt net iets minder fijn.
Zuidkant (Kinderdijk-Vianen) is doorgaans minder druk. Maar uiteindelijk is het aan beide kanten mooi rijden.

Van Utrecht naar Amerongen ken ik alleen de noordkant goed en die is uitstekend te doen. Voor de zuidkant kan ik me voorstellen dat het niet fijn is om door Culemborg te moeten. Een jaar of 10 geleden heb ik dat gereden maar kan me er niks meer van herinneren of dat meeviel of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:52

aerofreak

Steve Jobs

Zuid. O-) maar ik ben bevooroordeeld

En de dijk gaat tussen Wijk bij Duurstede en Amerongen dicht per 1 september.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:52

aerofreak

Steve Jobs

Pelle schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

...
Voor de zuidkant kan ik me voorstellen dat het niet fijn is om door Culemborg te moeten. Een jaar of 10 geleden heb ik dat gereden maar kan me er niks meer van herinneren of dat meeviel of niet.
Van Culemborg heb je geen last. De dijk gaat om Culemborg heen

[ Voor 45% gewijzigd door aerofreak op 26-08-2025 11:30 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 15:05
Als alternatief wellicht:
Ik ben zelf vorig weekend vanuit Rotterdam naar Otterlo gefietst, en ben toen net iets noordelijker dan de Lekdijk geweest (Krimpen,Stolwijk,Vlist,Benschop). Dit is wat groener en meer beschermd dan boven op de dijk. Wel iets meer stoplichten aan het begin om Rotterdam/Krimpen uit te komen maar daarna heerlijk lange stukken met een hoog landelijk karakter tov de dijk..
Vanaf Benschop kun je makkelijk onder IJsselstein door en bij Nieuwegein het water over en dan door naar Amerongen.

Het is wel hoe dan ook een mooie tocht, veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Bedankt voor de tips, ik denk dat het bij Krimpen met de pont over wordt naar de zuidkant en dan inderdaad bij Vianen weer naar noord. Nog maar eens even verder puzzelen. Het moet het weekend van 10 oktober gebeuren. En ik hoop op zuidwester wind. Bij voorkeur 4 of 5. O-)

Maar inderdaad iets verder naar boven of naar onder en niet via de dijk zou het eerste stuk ook nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Pontje bij krimpen vaart overigens niet op zondag volgens mij, mocht je op zondag willen fietsen iets om nog te controleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jochy
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-09 16:51
blitzkrieg schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:21:
Bedankt voor de tips, ik denk dat het bij Krimpen met de pont over wordt naar de zuidkant en dan inderdaad bij Vianen weer naar noord. Nog maar eens even verder puzzelen. Het moet het weekend van 10 oktober gebeuren. En ik hoop op zuidwester wind. Bij voorkeur 4 of 5. O-)

Maar inderdaad iets verder naar boven of naar onder en niet via de dijk zou het eerste stuk ook nog kunnen.
Ik zou aan de zuidkant blijven:
- stuk van Schoonhoven tot Nieuwegein liggen sinds kort vervelende verkeersdrempels
- stuk van Wijk bij Duurstede tot Amerongen is vanaf 1 sept voor minimaal 1,5 jaar afgesloten.
- zuidkant zijn niet echt obstakels, Vianen en Culemborg fiets je praktisch langs ipv doorheen, en bij Maurik moet je het AR kanaal over bij de sluizen, dat is voor auto's afgesloten maar voor fietsers niet.
- verder zou je ervoor kunnen kiezen om pas bij Schoonhoven naar het zuiden over te steken (met de pont) zodat je niet langs Kinderdijk (en haar toeristen) hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:32

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Begin deze maand een nieuwe setje Fulcrum Racing 4 (velgrem) wielen in gebruik genomen. Hoor sinds een tijdje een zingend voorwiel, vermoed dat de lager niet helemaal lekker is. Jullie dit al vaker meegemaakt bij een nieuw wiel? Heb nog een aantal Enduro Abec 3 lagers liggen welke zouden moeten passen. (30 x 17 x 7), zit er over na te denken om ze te vervangen. Wacht eerst nog even de reactie af van de winkel (Van Eyck).

Iemand nog een goede tip om de endcaps te verwijderen, vorige keer ging het best moeizaam met een waterpomptang. :X

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:15
Met de snelspanner schuin aan de achterkant van de endcap duwen ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 20:12

Kluus

Gang is alles

Harmen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:24:
Begin deze maand een nieuwe setje Fulcrum Racing 4 (velgrem) wielen in gebruik genomen. Hoor sinds een tijdje een zingend voorwiel, vermoed dat de lager niet helemaal lekker is. Jullie dit al vaker meegemaakt bij een nieuw wiel? Heb nog een aantal Enduro Abec 3 lagers liggen welke zouden moeten passen. (30 x 17 x 7), zit er over na te denken om ze te vervangen. Wacht eerst nog even de reactie af van de winkel (Van Eyck).

Iemand nog een goede tip om de endcaps te verwijderen, vorige keer ging het best moeizaam met een waterpomptang. :X
Ik meen me te herinneren dat de endcaps van fulcrum velgrem gewoon imbus zijn, 4mm ofzo geloof ik, kan je dan gewoon in het gat van je steekas zetten. Het enige nadeel is dacht ik dat beide kanten een normale schroefdraad hebben en je dus geluk moet hebben dat de juiste kant als eerste los gaat...

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• DDX
Nog even paar foto's van m'n Factor Ostro, inmiddels goed ingereden afgelopen maand en 5000km op de teller.

Stuurlint was leuk idee maar na 500km begonnen de zwarte plekken al.
Lees ook achteraf dat lizard skin stuurlint daarom bekend staat.
Dus als iemand nog tips heeft voor andere stuurlint met zelfde kleuren ? (fizik heeft roze, maar geen blauw)

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/bSk8R9HLMnr5JUNS4j9XE8GMjsrJuha7YIy2qdh3Xc4-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/naV50hZ4TRXAtlXleo0w7z1w5KBSAcs0MmaBQ3Eap58-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/Ruf7-0r-Vq58SXDO3s3eC8m9MnLvlenKgwiLtD3QRV0-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/Mw16S1AXosbf6PTWD9t7m5qb0CDROFLFtmgcDZGbe9Q-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/BX_Ixpa2ma01fGWOZbeNXi-Odj9Mb962eRcOq6W7coM-1152x2048.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
DDX schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:49:
Nog even paar foto's van m'n Factor Ostro, inmiddels goed ingereden afgelopen maand en 5000km op de teller.

Dus als iemand nog tips heeft voor andere stuurlint met zelfde kleuren ? (fizik heeft roze, maar geen blauw)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heerlijke fiets, hoe rijdt ie?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:50
inmiddels goed ingereden afgelopen maand en 5000km op de teller.
8)7 8)7 dat is m’n jaardoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:13
@DDX Flitsende fiets! 8)

Ik las in een eerdere post ergens iets van een ander crankstel, komt er nog een andere (zwarte) crank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Requiem19 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:56:
[...]
Heerlijke fiets, hoe rijdt ie?
Prima, maar dat doen m'n andere fietsen ook 8)
Aantal pr's gezet op beklimmingen dus snel is hij ook.
Paar keer in afdalingen even spannend voorwiel (48mm voor, 58mm achter)
Moet er toch wel wat km's op maken, dan vallen de kosten (per km) weer mee O-)
RR46 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:39:
@DDX Flitsende fiets! 8)

Ik las in een eerdere post ergens iets van een ander crankstel, komt er nog een andere (zwarte) crank?
Ja heb nog cybrei crank klaarliggen, tijdens vakantie niet erop gezet ivm issues met favero rs pedalen dus had de powermeter op de shimano crank weer nodig.
Binnenkort monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demonslayer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-09 19:25
Ik kwam bij de Vam langs en dacht even een keertje de bult op te gaan want dat kleine stukje valt wel mee 😅. Nou ik heb het geweten want pas toen ik beneden was en een kilometer verderop was mijn hartslag pas weer in D3. Ik had de ketting ook nog op het grote blad dus ik moest wel doortrappen om snelheid vast te houden. Wat een pijn in de benen door verzuring. En dan te bedenken dat sommige dat rondje een paar keer maken om te trainen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Welke kant ben je opgegaan? Die van de kasseien?
Ik probeer de VAM-berg ook altijd even mee te pakken van alle kanten als ik in de buurt ben. Maar als je voluit gaat dan doet 'ie bij iedereen pijn schat ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

DDX schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:45:
Moet er toch wel wat km's op maken, dan vallen de kosten (per km) weer mee O-)
Dat kan ik me voorstellen ja.. helemaal custom paint job, of is dit een soort limited edition?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Demonslayer schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:23:
Ik kwam bij de Vam langs en dacht even een keertje de bult op te gaan want dat kleine stukje valt wel mee 😅. Nou ik heb het geweten want pas toen ik beneden was en een kilometer verderop was mijn hartslag pas weer in D3. Ik had de ketting ook nog op het grote blad dus ik moest wel doortrappen om snelheid vast te houden. Wat een pijn in de benen door verzuring. En dan te bedenken dat sommige dat rondje een paar keer maken om te trainen.
Vamberg staat voor volgende week hier ook op de planning. Net nog even gebeukt in Berg en Dal dus ben benieuwd hoe ik die ga ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demonslayer
Pelle schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:38:
Welke kant ben je opgegaan? Die van de kasseien?
Ik probeer de VAM-berg ook altijd even mee te pakken van alle kanten als ik in de buurt ben. Maar als je voluit gaat dan doet 'ie bij iedereen pijn schat ik in.
Ik kwam vanaf Wijster langs het VAM-kanaal en dan naar links en dan rechts omhoog naar dat ronde hokje. Die afdaling ging ook eng snel ik had geen idee waar de andere routes zich bevinden en of ze ook toegankelijk zijn. Zie nu net dat ik dat stukje baar boven gemiddeld nog 17kmpu reed. De volgende keer gelijk maar op het kleine blad en de boel verkennen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNDJUKPd6S7CGa69unwPmGTvsho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXGFQyqthxF6L2l8dOmXnkib.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Demonslayer op 26-08-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Pelle schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Dat kan ik me voorstellen ja.. helemaal custom paint job, of is dit een soort limited edition?
Soort van limited edition, factor brengt soms(naja regelmatig) nieuwe varianten van de ostro.
En dit design zag er wel nice uit, dus besteld en dan wordt hij gespoten in dit design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:22
@Demonslayer oh, het makkelijke stukje :). je had vanaf waar je vandaan kwam rechtsaf gekund het Atteropad op (inclusief optionele kasseien) of linksaf naar het mount vampad. Deze zijn weer bereikbaar door na de afdaling scherp links te gaan. Als je na de afdaling rechtsaf gaat kom je uiteindelijk bij het dak van Drenthe, dit is wel de leukste en zwaarste.
Als de wind goed staat wil ik ook wel eens een rondje VAM doen (ca 70km) en pak dan minimaal alles één keer mee.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 00:49

derx666

mecker ende blaet

GWBoes schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:12:
@Demonslayer oh, het makkelijke stukje :). je had vanaf waar je vandaan kwam rechtsaf gekund het Atteropad op (inclusief optionele kasseien) of linksaf naar het mount vampad. Deze zijn weer bereikbaar door na de afdaling scherp links te gaan. Als je na de afdaling rechtsaf gaat kom je uiteindelijk bij het dak van Drenthe, dit is wel de leukste en zwaarste.
Als de wind goed staat wil ik ook wel eens een rondje VAM doen (ca 70km) en pak dan minimaal alles één keer mee.
Die dak van Drenthe was wel een pittige ja. Tijdens de SR vorig jaar in Drenthe kwam ik erachter dat daar een stukje in zit wat maar net iets minder vervelend is als het begin van de Keuteberg. Alleen bij de Keut gaat het daarna nog even door, en op de VAM kun je na dat stukje van 150-200m even op adem komen :)

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Gisteren nog door Hoogeveen gefietst en die Col du VAM ligt niet eens zover weer daar vandaan zie ik. Ik rij liever op de vlakke stukken, maar wie weet ga ik die afslag eens proberen.

Ik heb tot 36-26 verzet beschikbaar op de fiets en ook als ga ik met 5 km/u naar boven, maakt mij niets uit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 23:10
blitzkrieg schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:21:

Ik ben wel benieuwd naar je route! Fiets zelf ook geregeld in dat deel en ben benieuwd hoe je 'm uiteindelijk maakt. Wellicht kan ik je stiekem eens kopieren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Docslik schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:26:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je route! Fiets zelf ook geregeld in dat deel en ben benieuwd hoe je 'm uiteindelijk maakt. Wellicht kan ik je stiekem eens kopieren :)
Als ik hem definitief heb deel ik hem hier nog wel een keer ter controle, maar ik heb nog even aan tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:34
Ik heb een probleem met speling in de trapas van mijn Rose Backroad carbon fiets. (zie filmpje)

Deze speling zit niet in een versleten lager, maar komt omdat de pressfit lagercup aan de linkerzijde (niet aandrijf/kettingkant) te los in het frame zit. Rechterkant is onduidelijk.

Ik heb de bottom bracket (Ultegra SM-BB72 Pressfit 86) recent vervangen, namelijk in mei van dit jaar. Het viel me toen bij de montage al op dat de linkerkant erg makkelijk in het frame ging, eigenlijk bijna zonder de pers te gebruiken.

Sindsdien, niet heel veel km gefietst (ca. 1500 km) en allemaal in droge en goede omstandigheden.
Ik heb Rose Bocholt zaterdag gemaild, maar tot nu toe helaas geen reactie gehad. De fiets is 2,7 jaar oud. De garantie is formeel tot 2 jaar. Naar mijn mening behoort dit evengoed een garantiegeval te zijn. Dit hoort niet voor te komen. Er is echter een kans dat Rose niks wil doen.

ik wil eigenlijk weer gewoon de fiets snel gaan gebruiken. Hoe repareer ik dit tijdelijk of permanent?
Ik dacht zelf een baan isolatietape (of zoveel als nodig) om de lagercup te plakken zodat deze weer vast in het frame te zetten/te persen is. Lijm/loctite is te permanent vrees ik.

Andere geniale ideeën/oplossingen?

[ Voor 9% gewijzigd door mountainbiker op 27-08-2025 13:57 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:25
mountainbiker schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:45:
Ik heb een probleem met speling in de trapas van mijn Rose Backroad carbon fiets. (zie filmpje)

[YouTube: PXL 20250823 093235337 TS]

Deze speling zit niet in een versleten lager, maar komt omdat de pressfit lagercup aan de linkerzijde (niet aandrijf/kettingkant) te los in het frame zit. Rechterkant is onduidelijk.

Ik heb de bottom bracket (Ultegra SM-BB72 Pressfit 86) recent vervangen, namelijk in mei van dit jaar. Het viel me toen bij de montage al op dat de linkerkant erg makkelijk in het frame ging, eigenlijk bijna zonder de pers te gebruiken.

Sindsdien, niet heel veel km gefietst (ca. 1500 km) en allemaal in droge en goede omstandigheden.
Ik heb Rose Bocholt zaterdag gemaild, maar tot nu toe helaas geen reactie gehad. De fiets is 2,7 jaar oud. De garantie is formeel tot 2 jaar. Naar mijn mening behoort dit evengoed een garantiegeval te zijn. Dit hoort niet voor te komen. Er is echter een kans dat Rose niks wil doen.

ik wil eigenlijk weer gewoon de fiets snel gaan gebruiken. Hoe repareer ik dit tijdelijk of permanent?
Ik dacht zelf een baan isolatietape (of zoveel als nodig) om de lagercup te plakken zodat deze weer vast in het frame te zetten/te persen is. Lijm/loctite is te permanent vrees ik.

Kwam die helft van de oude bottom bracket bij het verwijderen ook makkelijk los? Zo niet dan is er ook nog een kleine kans dat er iets met je nieuwe bottom bracket aan de hand is.

Als het frame wel echt te ruim is, dan zou ik alles op alles zetten om Rose hier een oplossing voor te laten vinden (lees: nieuw frame). Punt is namelijk dat met zo'n grote afwijking de kans groot is dat je met dit frame heel snel door de lagers heen blijft gaan.

Ik heb zelf trouwens wel eens een PF bottom bracket met loctite (641) vastgezet. Dat was tegen het kraken en hielp prima. Maar betwijfel of dat sterk genoeg is in jouw situatie. Prutsen met isolatieband, lijkt me ook kansloos. De passing hoort zo strak te zijn dat dat gaat opstropen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:34
Ja, de oude bottom bracket kwam makkelijk los. Ik denk ook dat het gat in het frame te ruim is (geworden).

Het zou kunnen dat van begin af de linker en rechterkant niet goed op elkaar zijn uitgelijnd, met als gevolg dat de lagers gaan wringen in het frame.

mountainbiker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Opsturen naar hambini, krijgen we weer een leuk filmpje van hem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:25
DDX schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:36:
Opsturen naar hambini, krijgen we weer een leuk filmpje van hem :)
Ja, denk alleen wel dat je voor een custom trapaslager al een aardige aanbetaling op een nieuw frame hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Misschien krijg je wel korting als hij een 'nieuw' merk kan reamen.
Ik zie Rose hier nog niet staan :
https://www.hambini.com/category/reamings/

En carbon repair bedrijf is eventueel ook een optie als je het lokaal wilt oplossen en geen garantie van Rose krijgt.
Maar als het goedkoop frame is tja...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ciperen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:53
mountainbiker schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:45:

[YouTube: PXL 20250823 093235337 TS]

Dit heb ik ook eens bij een carbon frame gehad (Stevens).
Ik heb het toen laten repareren bij Unlimited Colors in Venhorst. Zij hebben het bracket uitgekotterd en er vervolgens een aluminium bus met nieuwe lagerpassing in gelijmd, erg netjes gemaakt moet ik zeggen. Kosten waren in de ordegrootte van €200 meen ik..
Je zou er een offerte van kunnen opvragen dan weet je wat je kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 00:49

derx666

mecker ende blaet

Valt me op dat mensen vaak BB's vervangen. Op mn Colnago uit '21 met ruim 35k km gewoon nog geen centje speling, en de lagers lopen gewoon goed en stil. Heb ik nou zo'n mazzel?

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 19:38
derx666 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:33:
Valt me op dat mensen vaak BB's vervangen. Op mn Colnago uit '21 met ruim 35k km gewoon nog geen centje speling, en de lagers lopen gewoon goed en stil. Heb ik nou zo'n mazzel?
Bij m'n Canyon Grizl gravelfiets was het BB al na 1100 kilometers in de drek aan gort. Opvallend is dat de vervangende lagers (Enduro ABEC-3) het nu al 5500 km volhouden zonder speling of korreligheid.

Bij mijn vorige racefiets (Trek Emonda SL6) was het BB ook al na 7000 km niet goed meer, maar dat is een berucht BB90 bottom bracket met matige afdichting tegen de elementen, 8000 km later kon ik ze opnieuw vervangen. Beide keren door NTN.

Huidige Canyon Ultimate CF SLX8 heeft na 12.000 km nog nul speling, geluid of korreligheid in het BB.

Ik denk dat het vooral aan het gebruik ligt, maar ook zijn sommige BB varianten veel gevoeliger voor slijtage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Het kan exemplarisch zijn. Ik heb nog een trapas met vierkante uiteinden van Campagnolo.

Ik had een tripple crank met drie kettingbladen en verving de de oude Veloce BB door een Centaur BB, beiden 111,5mm. Die Centaur is eigenlijk nooit zonder speling geweest en die toen vervangen door een andere Centaur van 111mm.
Die heeft absoluut geen speling en ondanks ik nu een Chorus 102mm BB heb liggen hou ik toch nog even bij de Centaur omdat die gewoon goed werkt.

Ik ga nu naar de 102mm nu ik ook Chorus cranks heb en dan met twee kettingbladen i.p.v. dire kettingbladen. De Chorus BB heeft in bussen die je in het frame schroeft uitsparingen waar de kop van crank waar de as ingaat gedeeltelijk binnen het frame komt. Daardoor kan er een 102mm en zo minder lange as gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Laatst online: 07:19

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had hetzelfde met de roze lizard skins.. nu zit er ook een scheur in dus op zoek naar andere.
Was op de vorige fiets tevreden over supacaz en kan deze tegen, misschien iets voor jou?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wNynJLRXsaWw1FeNGHfHj9GAr4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/ua2Ej9OW7BewOP1HrnYYyWVs.webp?f=user_large

Strava

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:47
Hebben jullie daar ook wel eens meegemaakt? Dat je ergens fietst en dat een tegenligger en opmerking maakt over je houding? Ik kreeg gisterenavond, als ik het goed verstond, te horen dat ik hol zit met mijn rug. Dus toch maar eens onderzoeken hoe ik mijn houding goed houd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:12
Haha, niet op mijn houding ;) Wel ooit toen ik net begon met fietsen van iemand, met wie ik toevallig een stukje kop-over-kop reed, de tip gekregen om minder zwaar te trappen. Was goed advies.

Maar als jij geen last hebt van nek / rug en je zit gewoon lekker zou ik gewoon lekker door fietsen. Of een filmpje laten maken en hier posten :)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Niet helemaal eerlijk maar ja ik heb geregeld opmerkingen over mijn houding want handbiker. Mensen die denken dat wanneer je in een handbike ligt, fietsen op 30km/u ineens wel makkelijk is :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 19:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

AMD1800 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 07:32:
Hebben jullie daar ook wel eens meegemaakt? Dat je ergens fietst en dat een tegenligger en opmerking maakt over je houding? Ik kreeg gisterenavond, als ik het goed verstond, te horen dat ik hol zit met mijn rug. Dus toch maar eens onderzoeken hoe ik mijn houding goed houd.
Niet te veel op letten. Als jij lang op je fiets kan zitten zonder pijn, dan is dat voor jou een goede houding.
Hoe hol je rug is, heeft veel te maken met de flexibiliteit in je heup. Dat in combo met hoe ver je stuur staat.
Sommige mensen (waaronder ik) hebben het gewoon niet in zich om dat bekken te kantelen en een mooi rechte rug te krijgen. Het toont minder mooi ja, das waar. In het profpeloton heb je Tiesj Benoot die daarvoor gekend staat. Bij het klimmen lijkt hij meer op een kwade kat dan een wielrennen qua positie.

Ikzelf heb een lange torso ivm mijn benen, dus een langere reach. En mijn flexibiliteit is niet goed. Over de voorbije 15 jaar heb ik alles geprobeerd. Rekoefeningen, zadel verder naar voor, ander zadel, aanpassen stuurpositie.
Conclusie blijft, als je lekker zit, gewoon niet beginnen prutsen. (als amateur)

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:32

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

[s]Iemand recent nog nieuwe wheelsets van fulcrum in gebruik genomen? Hoe is de kwaliteit tegenwoordig?
Heb een Racing 4 in gebruik genomen begin deze maand, achterwiel is prima. Maar voorwiel minder, lagers piepen en kom er vanmorgen zojuist achter bij andere inspectie dat de lak van de spaken (naaf kant) afbladert. Zal straks eens gaan bellen met de winkel, vind dit niet acceptabel.

Edit, contact gehad met de winkel in kwestie. Wielset retour gedaan, nu wachten op een credit.

[ Voor 68% gewijzigd door Harmen op 28-08-2025 20:16 ]

Whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 16:08
Nee nooit meegemaakt en zou mij er ook niet te veel van aantrekken. Snap niet dat mensen, andere onbekende mensen ineens, ongevraagd, advies moeten geven. Vind ik sowieso not-done.

Wel frustrerend als iemand iets heeft proberen te zeggen wat ik dan half heb gehoord maar alsnog niet weet wat hij bedoelde.

• Webgnome
  • Nu online
Dat laatste sowieso. Mensen snappen soms niet hoe dat werkt met Doppler effect etc :+

Strava | AP | IP | AW

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:51
Geinig filmpje: stop slamming your stem!

Ben benieuwd of een hoge stack net zo'n ontwikkeling wordt als dikke banden. Ik zou het in ieder geval positief vinden; racefietsen voor amateurs volgen wat mij betreft nog veel te veel de fietsen van de profs.

[ Voor 15% gewijzigd door sheepdog op 28-08-2025 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sheepdog schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:56:

[YouTube: Stop Slamming Your Stem! | BikeRadar Tests...]

Ben benieuwd of een hoge stack net zo'n ontwikkeling wordt als dikke banden. Ik zou het in ieder geval positief vinden; racefietsen voor amateurs volgen wat mij betreft nog veel te veel de fietsen van de profs.
Dus ik moet mijn stuur hoger zetten voor aerodynamica, en lager voor meer comfort aldus wat ik in dit topic tegen kom. Verwarrende tijden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
sheepdog schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:56:

[YouTube: Stop Slamming Your Stem! | BikeRadar Tests...]

sja.. het is een beetje TT spelen op de gewone racefiets..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adIFXiciOiNitDtOb2JiLA6JfOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSfWGdHOc4mK8qStOAzNrMxX.jpg?f=fotoalbum_large

_Als_ je zo weet te zitten dat je je frontaal oppervlak zo klein mogelijk maakt EN je handen/armen gebruikt om de luchtstroom te optimaliseren (zo hoog mogelijk dicht bij je gezicht), dan is dit ongetwijfeld sneller dan een lager stuur (bij een gelijke rug houding). Maar ga je hierdoor een groot deel van de tijd weer meer rechtop zitten, dan werkt het averechts.

zie het plaatje hierboven, hier worden de handen/armen gebruikt om als het ware 1 geheel te vormen met die debiele helm, zo breek je op 1 plek als een kogel de lucht. Gaten worden opgevuld voor een optimale luchtstroom etc.

dus ja, in theorie zal het sneller zijn, in de praktijk leuk in de ontsnapping

Strava

• esphome
  • Niet online
Lager zitten is altijd een uitdaging om zo minder wind te vangen. Ik rij vaak met de handpalmen tegen de achterzijde van de bovenkant van remmen om zo lager te zitten. Ik kan nu ook eindelijk met vertrouwen onderin de beugel rijden en ik nu ook een comfortabele positie nu ik niet steeds mij nek moet rekken terwijl ik mijn ik mijn hoofd draaien om weer beeld van de weg voor mij te hebben.

Dit is mijn nieuwe aanwinst die mij altijd zicht op de weg laat hebben, als laag zit of als ik naar de fietscomputer aan het kijken/bladeren ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrXZZRFO610LByFtBpS5I-XV9mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FGqzLXr3y1St4c0jCVeJF4E.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is 20x8cm en dat is toch net te breed als ik de handen boven op het stuur heb als kwaliteit van de weg slecht is. Zou die twee centimeter minder breed zijn dan geeft dat meer ruimte voor de handen. Het is geen glas maar een materiaal met de naam Dibond en je kunt het laten frezen zoals je kunt zien. De gleuven zijn 5,5mm en de slotbouten 6mm en die zitten in plastic beugels van twee fietsspiegels.

Ik heb zo altijd zicht op de weg voor mij, of ik nu op de fietscomputer kijk, of zo weinig wind probeer te vangen op de lege vlakke wegen.

En ja, het ziet er niet blits uit. Bij mij gaat functionaliteit boven de looks, alhoewel...ik heb net het vervangen, van een zilveren groepsonderdelen naar een zwarte onderdelen groep voltooid. ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:53
esphome schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:46:
Lager zitten is altijd een uitdaging om zo minder wind te vangen. Ik rij vaak met de handpalmen tegen de achterzijde van de bovenkant van remmen om zo lager te zitten. Ik kan nu ook eindelijk met vertrouwen onderin de beugel rijden en ik nu ook een comfortabele positie nu ik niet steeds mij nek moet rekken terwijl ik mijn ik mijn hoofd draaien om weer beeld van de weg voor mij te hebben.

Dit is mijn nieuwe aanwinst die mij altijd zicht op de weg laat hebben, als laag zit of als ik naar de fietscomputer aan het kijken/bladeren ben.

[Afbeelding]

Hij is 20x8cm en dat is toch net te breed als ik de handen boven op het stuur heb als kwaliteit van de weg slecht is. Zou die twee centimeter minder breed zijn dan geeft dat meer ruimte voor de handen. Het is geen glas maar een materiaal met de naam Dibond en je kunt het laten frezen zoals je kunt zien. De gleuven zijn 5,5mm en de slotbouten 6mm en die zitten in plastic beugels van twee fietsspiegels.

Ik heb zo altijd zicht op de weg voor mij, of ik nu op de fietscomputer kijk, of zo weinig wind probeer te vangen op de lege vlakke wegen.

En ja, het ziet er niet blits uit. Bij mij gaat functionaliteit boven de looks, alhoewel...ik heb net het vervangen, van een zilveren groepsonderdelen naar een zwarte onderdelen groep voltooid. ;)
Je wilt minder wind happen en zet dan een rechthoekige windhapper in de plaats?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Cloclo100 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:50:
[...]

Je wilt minder wind happen en zet dan een rechthoekige windhapper in de plaats?
Wellicht zorgt het voor meer grip op het voorwiel tijdens hoge snelheden.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:01
Mijn setup mét spacers én ligstuurtje is dus zo gek nog niet :)

@esphome het blijft een spiegel. Dus het kost je hersenen veel moeite om te interpreteren. Helemaal niet als je eigenlijk naar je teller kijkt. Je hersenen kunnen helemaal niet multitasken.
Beter om jezelf aan te leren om niet naar je teller te kijken als de situatie er niet naar is, en in lage houding toch je ogen op de weg te houden.

Als je betrokken raakt bij een ongeluk sta je hierdoor mogelijk in je nadeel. Het is hiermee makkelijk om jou verdacht te maken bij een ongeval, dat je hebt gereden met een (te) beperkt gezichtsveld (waarover de wet iets zegt). Helemaal als er getuigen zijn die aangeven dat jij "diep" zat.

[ Voor 11% gewijzigd door Mistraller op 28-08-2025 15:04 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:29
Stevie-P schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

Wellicht zorgt het voor meer grip op het voorwiel tijdens hoge snelheden.
..en een betere geleiding van de wind naar de luchthapper.

Om Eddy Wally maar eens te citeren: Wauw! (y)

[ Voor 40% gewijzigd door guapper op 28-08-2025 15:39 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:53
De profs gebruiken dit niet op afgesloten wegen. Wie dit gebruikt op de openbare weg is gek. Levensgevaarlijk. Alleen de gedachte dat jouw 0.05% performance winst ten koste mag gaan van de veiligheid van anderen is egoïstisch borderline psychopathisch. Denk eens na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Patrick4 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:34:
De profs gebruiken dit niet op afgesloten wegen. Wie dit gebruikt op de openbare weg is gek. Levensgevaarlijk. Alleen de gedachte dat jouw 0.05% performance winst ten koste mag gaan van de veiligheid van anderen is egoïstisch borderline psychopathisch. Denk eens na.
Natuurlijk volledig analoog met al die andere opvattingen over veiligheid..

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Ding ziet er nog best scherp uit... ofja het zal best pijnlijk zijn als je er een andere fietser frontaal mee raakt...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 23:38
Ho ho niet met z'n allen tegen 1 he? Geen onnodige groepsdruk opleggen nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
(jarig!)
Je kan mss ook wat genuanceerder reageren ipv dergelijke kwalificaties te gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Aub geen 28mm bandjes meer zoals de profs, 40mm is toch een stuk veiliger voor iedereen.

*runs away

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Toch mooi nieuws vanuit paracycling wereld klik

Strava | AP | IP | AW

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 08:06
Hoi allemaal!

Ik zit er aan te denken om te beginnen met wielrennen. Nu heb ik dit topic en andere bronnen op het internet al veel doorlopen. Toch ben ik benieuwd waar ik verstandig aan doe.

Ik heb al een MTB en ik ga graag mountainbiken. Ik houd ook wel van hardlopen en dan juist afstanden maken op constante snelheid. Ik heb nog nooit gewielrend, maar denk dat ik het wel leuk ga vinden.

Nu zat ik te denken om op marktplaats bijvoorbeeld een 200-500 euro fiets te zoeken om het eens uit te proberen. Aan de andere kant ben ik bang dat door een oudere/minder fijne fiets ik het wellicht niet leuk vind door de fiets. Daar komt bij dat ik geen idee heb waar ik goed aan doe en ik bang ben een kat in de zak te kopen.

Wat raden jullie aan? Een zeer goedkope maar ook zeer oude fiets tweedehands? Of voor een groter budget gaan (1000-1500?) en een gebruikte fiets van een paar jaar oud bij een fietsenwinkel zoeken? Of voor hetzelfde bedrag een nieuwe fiets zoeken?

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Requiem19 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:53:
Aub geen 28mm bandjes meer zoals de profs, 40mm is toch een stuk veiliger voor iedereen.

*runs away
Zo haal je die paupers zoals ik met hun gare onveilige velgremmen wel van de weg ja :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
JimSR schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:44:
Hoi allemaal!

Ik zit er aan te denken om te beginnen met wielrennen. Nu heb ik dit topic en andere bronnen op het internet al veel doorlopen. Toch ben ik benieuwd waar ik verstandig aan doe.

Ik heb al een MTB en ik ga graag mountainbiken. Ik houd ook wel van hardlopen en dan juist afstanden maken op constante snelheid. Ik heb nog nooit gewielrend, maar denk dat ik het wel leuk ga vinden.

Nu zat ik te denken om op marktplaats bijvoorbeeld een 200-500 euro fiets te zoeken om het eens uit te proberen. Aan de andere kant ben ik bang dat door een oudere/minder fijne fiets ik het wellicht niet leuk vind door de fiets. Daar komt bij dat ik geen idee heb waar ik goed aan doe en ik bang ben een kat in de zak te kopen.

Wat raden jullie aan? Een zeer goedkope maar ook zeer oude fiets tweedehands? Of voor een groter budget gaan (1000-1500?) en een gebruikte fiets van een paar jaar oud bij een fietsenwinkel zoeken? Of voor hetzelfde bedrag een nieuwe fiets zoeken?
Mooi dilemma😉

Ik zou zeggen... Als je zelf (behoorlijk wat) onderhoud kan doen, zoek een mooie 2ehandse voor 1000-1500. ( Sub 500 is vaak echt oud en of versleten) . Zonder technische kennis koop voor 1500 nieuw. Die verkoop je ook na een jaar weer voor 1000

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 19:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Hoi allemaal!

Ken je niemand met een koersfiets die je een weekend kan lenen/huren?
Desnoods effectief eentje een weekend ergens huren. (met mtb pedalen)
If love, zoals prulleman zegt, 1000-1500 euro. De huidige markt geeft weinig waarde voor 500 euro.
If not love, hebje hopelijk een leuk weekend gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:24
Hoi allemaal!

Ik heb om te proberen onlangs een nette carbon Cube Attain gekocht voor zo'n €800 (2021, 105 disc). Na 2 ritten besloten dat ik net zo graag of misschien wel liever op m'n huidige fiets rondjes maak en de Attain 3 weken later met een goede €150 winst verkocht ;)

Dus ik zou een degelijke tweedehands fiets kopen als je het je kan veroorloven. Het is niet dat je het geld kwijt bent als je het niets vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:39

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Hoi allemaal!

Zou ook tussen 500 en 1000 euro tweedehands kijken. Daar zitten echt wel goeie fietsen tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Toevallig van het weekend, een absoluut oudere wielrenner die m'n Cube teveel geluid vond maken op een kort rondje Haarlemmermeer.
Uitgelegd dat ik een custom cassette gebruik icm Dura Ace en een met wax behandelde ketting.
En idd het blad voor (52) maakt meer geluid op 84rpm en 280w, maar om iemand daar op te attenderen...
Hoi allemaal!

Ik ben eerst gestart met een Decathlon MTB, na een paar leuke rondjes pas een fiets in mijn maat gekocht.
Bij een recente fiets (11 of 12 speed) maakt het eigenlijk niet echt uit.
Mijn ervaring met 11 speed Ultegra en 12 speed 105/DA/GRX is dat het meer aan je voorkeur ligt.
De nieuwere 12 speed is net een fractie soepeler dan de oudere 11 speed, maar dat is om het even als je niet kunt vergelijken.
Mijn advies: 11 speed Ultegra (of hoger) voor budget, of 12 speed als je budget groter is.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Maken jullie eigenlijk plannen voor de herfst/winter ? Of hebben jullie helemaal geen doel of juist alleen jaar doelen? Just curious

Zelf heb ik als doel om net als afgelopen jaar in de winter gewoon door te gaan. Afhankelijk van het weer zal dat buiten zijn of binnen op de trainer. Als doel zit ik er over te denken om eens met de vermogens te spelen op mijn indoor trainer. Die heeft een ingebouwde vermogensmeter ( of die betrouwbaar is of niet, i.d.c ) en wil even kijken of ik daar echt wat mee kan gaan doen om zo beter uit de winter te komen. Merk toch wel dat ik op de trainer geneigd was vorig jaar om het makkelijk te houden. Dat doe ik buiten niet dus waarom binnen wel?

[ Voor 67% gewijzigd door Webgnome op 29-08-2025 07:55 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Webgnome schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:24:
Maken jullie eigenlijk plannen voor de herfst/winter ? Of hebben jullie helemaal geen doel of juist alleen jaar doelen? Just curious
Als het geen totaal grafweer is en ik heb tijd zit ik op de fiets. Ik vind de charme van het fietsen ook dat je gewoon random kan besluiten een uurtje of wat te gaan fietsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:40

sebasd

loopt op espresso

Mijn plan is ‘doorfietsen’. Dat is het :)

Afgelopen jaren viel het fietsen steeds stil in de winter, dit jaar wil ik dat anders gaan doen. Lekker kilometers blijven maken om volgend voorjaar sneller de langere ritten te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ik fiets ook gewoon de hele herfst/winter door. Mijn vuistregel is dat ik vertrek als het droog is en een niet té grote kans op neerslag. Negatieve temperaturen sla ik dan ook over..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrBCukzPoutuSmFxaud7-7d8F0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9K8b84q8E1i8DWipiPZfU6Hi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:39

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Doorfietsen maar meestal wel wat korter (woe +/- 50 km ipv 75 en zat +/- 75 km ipv 100). Zeker als deze 3 samenkomen = donker + (ijs)koud + nat.
En vertrekken bij droog weer, zeker voor de eerste helft van de rit.

[ Voor 19% gewijzigd door jorrefunk op 29-08-2025 08:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Overleven ;-).

Ik merk dat je met 3x p/w fietsen 85-90% van je conditie behoudt, dus 2x 1 tot max 1.5 uur binnen en dan 1x buiten rustig ritje met verwarmde sokken haha.

Winter is ook mooi moment om krachttraining te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:26
In de winter gewoon doorfietsen. Ivm de kou, wel kortere afstanden. En liefst droog tijdens het fietsen.

Binnen trainen lijkt me vreselijk. De muren komen al op me af tijdens de donkere troosteloze dagen die komen gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonslayer
Ik fiets nu langzamerhand ook steeds verder in hartslag zone 2 118-122bpm gemiddeld (polar horloge) maar is dat D1 voor fietsen? Mijn rust hartslag is 48 en mijn maximale hartslag is 182. Eigenlijk wil ik wat sneller fietsen minimaal 24kmpu dus kan ik ook voor lange duur in zone 3 gaan fietsen want dat zou dan D2 met fietsen dus alsnog een lage intensiteit?

Edit

Ben opzich wel goed getraind qua basis conditie alleen een beetje zwaar 80kg bij 173cm normaal vet percentage 15% (afgelopen winter gemeten).

[ Voor 17% gewijzigd door Demonslayer op 29-08-2025 09:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
(jarig!)
Hoi allemaal!

My two cents: beter een goedkope fiets in de goede maat, dan een mooiere, blinkende fiets waar je niet goed op zit. Ergo: ga desnoods met je verhaal naar je lokale FM en laat je opmeten/adviseren welke stack & reach voor jou zou passen. Beter is een bikefit doen, maar daar zou ik mee wachten tot je het idd leuk vindt en meer gaat spenderen aan een nieuwe fiets......en dan fietscomputer......en powermeter....en betere kleding...en en en

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Demonslayer schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:21:
Ik fiets nu langzamerhand ook steeds verder in hartslag zone 2 118-122bpm gemiddeld (polar horloge) maar is dat D1 voor fietsen? Mijn rust hartslag is 48 en mijn maximale hartslag is 182. Eigenlijk wil ik wat sneller fietsen minimaal 24kmpu dus kan ik ook voor lange duur in zone 3 gaan fietsen want dat zou dan D2 met fietsen dus alsnog een lage intensiteit?

Edit

Ben opzich wel goed getraind qua basis conditie alleen een beetje zwaar 80kg bij 173cm normaal vet percentage 15% (afgelopen winter gemeten).
Afhankelijk van een hoop factoren..
pro's trainen 90+% van hun tijd in Z2, omdat ze zoveel uur maken en van Z2 herstel je snel genoeg voor de vorlgende training, Je kan bv beter 20 uur z2 in een week doen en een paar uur intensief, dan met een gelijke belasting meer intensief en minder uur totaal (omdat anders de belasting te hoog wordt, en je niet kan herstellen).

Nou zijn de meeste geen profs hier (en hebben we vooral minder tijd), dus moeten we ook niet trainen zoals profs. Dus train jij bv 2x 1,5 uur per week, dan heb je er waarschijnlijk veel meer aan om zeker 1 van die 2 ritten intensief te doen, dan beide in Z2.
Maar.. wat de beste verdeling is, is erg persoonlijk en ook afhankelijk van wat je nog meer doet.. heb je een fysieke baan? doe je nog andere sporten? klus je 3 uur per week in de tuin?

Het draait om de tijd die je hebt om te fietsen/trainen, zo in te delen dat je belasting zo hoog is dat je lichaam voldoende prikkels krijgt om beter te worden, maar zo laag dat je er wel van hersteld.

Balans!

(daarnaast, met een max van 182, zal je Z2 ook wel wat hoger liggen en mag je voor een Z2 ook wel rond de 135 BPM, hoewel hr zones op basis van max ook niet super betrouwbaar zijn, maar goed... 120 is vrij laag)

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 29-08-2025 09:58 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 08:06
Bedankt voor de reacties allemaal!

Lijkt er op dat iedereen het ongeveer eens is met het advies van een fiets tussen 1000-1500 euro. Nieuw bij weinig onderhoudskennis, en anders tweedehands. Het probleem bij tweedehands is dat ik inderdaad niet genoeg kennis denk te hebben om te zien wat goed/slecht is aan de fiets.

Een keertje huren moet ik eens naar kijken of dat mogelijk is in de buurt. Bedankt voor de tips in ieder geval!

Mocht ik voor een fiets gaan van 1000-1500. Wat zijn dan de echte must-haves volgens jullie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
(jarig!)
Gevaarlijke vraag hier........

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:12

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

JimSR schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:56:

Lijkt er op dat iedereen het ongeveer eens is met het advies van een fiets tussen 1000-1500 euro. Nieuw bij weinig onderhoudskennis, en anders tweedehands. Het probleem bij tweedehands is dat ik inderdaad niet genoeg kennis denk te hebben om te zien wat goed/slecht is aan de fiets.

Een keertje huren moet ik eens naar kijken of dat mogelijk is in de buurt. Bedankt voor de tips in ieder geval!

Mocht ik voor een fiets gaan van 1000-1500. Wat zijn dan de echte must-haves volgens jullie?
2025 S-Works Tarmac SL8

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
JimSR schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:56:

Misschien een alternatieve menig maar je bent al bekend met fietsten. Je hebt ook al een MTB die je zou kunnen pakken om over de weg te fietsen. Ja je bent iets langzamer en ja je hebt iets meer weerstand maar het idee is uiteindelijk hetzelfde als je met de MTB over de weg gaat. Gewoon +-2 uur peddelen en van de omgeving genieten of in je hoofd zitten. Het is niet dat het idee daarvan anders wordt met een andere fiets. Op wegfiets zit je net iets anders, kan je net wat verder en net wat sneller.

Zelf ook begonnen met MTB. Daarna vooral op de weg gebruikt vanwege gebrek van een MTB route dicht bij huis. En na 6 maanden was ik het zat om weer dezelfde wegen te zien ongeveer 20km rond de plek waar ik woon en toen heb ik een wielrenfiets gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Hier mensen ervaring met Sram duo laders van ander merk? Ik zie op amazon bijvoorbeeld Miebo ofzo. Ik vind de laders van Sram bizar duur maar vind een duo lader toch wel handig…

Amazon: https://amzn.eu/d/48k2woL

[ Voor 9% gewijzigd door crimby op 29-08-2025 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 12:27
crimby schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:12:
Hier mensen ervaring met Sram duo laders van ander merk? Ik zie op amazon bijvoorbeeld Miebo ofzo. Ik vind de laders van Sram bizar duur maar vind een duo lader toch wel handig…

Amazon: https://amzn.eu/d/48k2woL
Yes, ik heb deze en hij doet het prima!. Meteen ook USB-C *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Dank voor jouw kwalificaties over mij terwijl jij mij nog nooit hebt ontmoet.

Ik heb toch al wat opnames gezien van wielrenners die achterop geparkeerde auto's/bestelbussen/fietsers klappen en dan is vaak niet alleen het frame gebroken. Die doen dat hun zelf aan, door niet voor zich te kijken.

En wie zegt dat ik constant in de spiegel kijk, ik heb in mijn posting toch aangegeven wanneer die de veiligheid juist vergroot dan kan gebruiken. Daarnaast vind ik zelf dat een fietscomputer best afleidt en vooral als je er ook nog mee navigeert. Vergelijk het met appen op een telefoon tijdens het rijden met een auto. Een seconde op de telefoon gekeken kan al een ongeluk zijn.

Jij gaat voor performance en ik ga voor veiligheid en plezier hebben in het fietsen en je niet af te moeten vragen of je wel alles hebt gezien.

Ja, het beeld is ondersteboven en dat stoort niet omdat ik perfect zicht heb als ik niet vooruit kijk. Links en rechts zijn gelijk wat wel belangrijk voor mij is. Dat eerste is op te lossen door twee spiegels te gebruiken maar ik vind dat zelf niet verwarrend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
@esphome wat betreft de fietscomput4re geef ik je helemaal gelijk. Van het weekend toevallig nog gehad,. Ik keek even op de garmin ( weet niet meer waarom ) en de stoep was ineens wel heel dichtbij.. Ieder zijn ding, ik vraag mij alleen af ( ik neem aan dat het om het spiegeltje gaat ) wat het doet met je luchtweerstand. Als jij hier mee veilig kan fietsen en dat aan kan tonen mocht het een keer mis gaan dan zou ik zeggen. Go your gang

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:44

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Net als een ieder (denk ik) heb ik ook wel eens op de navigatie gekeken terwijl dat niet echt handig was op dat moment. zeker onbekend gebied, veel straatjes, trage navi "waar moet ik naartoe??" zijn geen goede momenten.

Dus daarin geef ik @esphome ook wel gelijk :) Zou alleen nooit met zo'n lelijke spiegel gaan rijden ;) Ongeacht het doel/nut/noodzaak van het ding. Het ziet er niet uit :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44

Phydomir

Dennis

Zoals ieder jaar gewoon door fietsen, maar dan wel voornamelijk binnen. Vorige jaren eigenlijk vooral door gegaan met wat ik de rest van het jaar ook deed. Dit jaar wil ik de nadruk in de laatste drie maanden van het jaar wat meer leggen op de sportschool. Explosiviteit moet omhoog dus dat is echt het winter doel. Denk dat ik met enkele ritjes per week er alsnog voor kan zorgen dat de basisconditie niet als een baksteen in elkaar zakt.
Dan vanaf begin volgend jaar de nadruk weer wat meer naar de fiets om zo klaar te zijn voor het crit seizoen vanaf half april ongeveer.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:44

Shadow_Agent

In de winter weer binnen, vanaf eind september kan ik weer Rouvy'en zie ik
"Subscription
Single (Paused)
Will be resumed on: 27 September 2025"

:)

[ Voor 11% gewijzigd door Shadow_Agent op 29-08-2025 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:12

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Shadow_Agent schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:39:
In de winter weer binnen, vanaf eind september kan ik weer Rouvy'en zie ik
"Subscription
Single (Paused)
Will be resumed on: 27 September 2025"

:)
Ik heb voor het laatst in februari 2023 op m'n Tacx gezeten vanwege 2 verhuizingen. 1 naar een tijdelijk huis zonder ruimte voor een Tacx, en ik maak dit weekend de kinderkamers op zolder af waardoor ik mijn kantoor/tacxruimte weer terug heb :) . Op tijd voor het tacxseizoen!

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby

Zelf heb ik als doel om net als afgelopen jaar in de winter gewoon door te gaan. Afhankelijk van het weer zal dat buiten zijn of binnen op de trainer. Als doel zit ik er over te denken om eens met de vermogens te spelen op mijn indoor trainer. Die heeft een ingebouwde vermogensmeter ( of die betrouwbaar is of niet, i.d.c ) en wil even kijken of ik daar echt wat mee kan gaan doen om zo beter uit de winter te komen. Merk toch wel dat ik op de trainer geneigd was vorig jaar om het makkelijk te houden. Dat doe ik buiten niet dus waarom binnen wel?
Het lukt mij indoor veel beter gericht trainingen te doen. Zomer is lekker touren. Dus ik ga zeker door indoor en denk ook wel gericht om sneller te worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:11

McMiGHtY

- burp -

Consequent de trainer op, en op woensdag, zaterdag en zondag zo vaak mogelijk buiten

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Zoiets zal het hier ook worden @McMiGHtY . Al zal woensdag lastig worden ivm werk op die dag maar het weekend als het kan , en het geen pokkenweer is, hop naar buiten. Kou is emotie en op regen kun je kleden :+

[ Voor 11% gewijzigd door Webgnome op 29-08-2025 13:15 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:40

sebasd

loopt op espresso

Hier ga ik proberen zoveel mogelijk op de maandag- en vrijdagochtend op de fiets te zitten. Kan wel gaan werken, maar dit is leuker.

Daarnaast nog een langere rit in het weekend, en 1-2 per week een uurtje spinning als intervaltraining, afhankelijk van het aantal buitenritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
'maar dit is leuker'. Ik denk wanneer ik dat met mijn baas bespreek ik ruzie krijg :+ Sowieso zal ik in de herfst/wintermaanden meer krachttraining gaan doen. 2 ipv 1x per week

[ Voor 35% gewijzigd door Webgnome op 29-08-2025 13:58 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19

Baan en veld, dus genoeg te doen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:24
esphome schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

Dank voor jouw kwalificaties over mij terwijl jij mij nog nooit hebt ontmoet.

Ik heb toch al wat opnames gezien van wielrenners die achterop geparkeerde auto's/bestelbussen/fietsers klappen en dan is vaak niet alleen het frame gebroken. Die doen dat hun zelf aan, door niet voor zich te kijken.

En wie zegt dat ik constant in de spiegel kijk, ik heb in mijn posting toch aangegeven wanneer die de veiligheid juist vergroot dan kan gebruiken. Daarnaast vind ik zelf dat een fietscomputer best afleidt en vooral als je er ook nog mee navigeert. Vergelijk het met appen op een telefoon tijdens het rijden met een auto. Een seconde op de telefoon gekeken kan al een ongeluk zijn.

Jij gaat voor performance en ik ga voor veiligheid en plezier hebben in het fietsen en je niet af te moeten vragen of je wel alles hebt gezien.

Ja, het beeld is ondersteboven en dat stoort niet omdat ik perfect zicht heb als ik niet vooruit kijk. Links en rechts zijn gelijk wat wel belangrijk voor mij is. Dat eerste is op te lossen door twee spiegels te gebruiken maar ik vind dat zelf niet verwarrend.
Veilig? Het oogt mij voornamelijk als iets dat al je tegenliggers verblindt en zodoende al het andere verkeer in gevaar brengt. Zeker met de al vervelend wordende laagstaande zon 's ochtends en 's avonds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demonslayer
Prulleman schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

Afhankelijk van een hoop factoren..
pro's trainen 90+% van hun tijd in Z2, omdat ze zoveel uur maken en van Z2 herstel je snel genoeg voor de vorlgende training, Je kan bv beter 20 uur z2 in een week doen en een paar uur intensief, dan met een gelijke belasting meer intensief en minder uur totaal (omdat anders de belasting te hoog wordt, en je niet kan herstellen).

Nou zijn de meeste geen profs hier (en hebben we vooral minder tijd), dus moeten we ook niet trainen zoals profs. Dus train jij bv 2x 1,5 uur per week, dan heb je er waarschijnlijk veel meer aan om zeker 1 van die 2 ritten intensief te doen, dan beide in Z2.
Maar.. wat de beste verdeling is, is erg persoonlijk en ook afhankelijk van wat je nog meer doet.. heb je een fysieke baan? doe je nog andere sporten? klus je 3 uur per week in de tuin?

Het draait om de tijd die je hebt om te fietsen/trainen, zo in te delen dat je belasting zo hoog is dat je lichaam voldoende prikkels krijgt om beter te worden, maar zo laag dat je er wel van hersteld.

Balans!

(daarnaast, met een max van 182, zal je Z2 ook wel wat hoger liggen en mag je voor een Z2 ook wel rond de 135 BPM, hoewel hr zones op basis van max ook niet super betrouwbaar zijn, maar goed... 120 is vrij laag)
Dacht al zo iets dat 120 vrij laag was. Het voelt ook meer als een herstel training. Ik probeer om de dag te fietsen en ik loop ook 2 keer per week iets intensiever. En 2 keer per week worden de benen redelijk zwaar belast met krachtraining en regelmatig tot falen. Het is allemaal een obsessieve hobby geworden nu ik de 40 ben gepasseerd het gevoel dat ik wat heb in te halen, moet wel zeggen dat ik er fysiek veel beter ben dan 10 jaar geleden. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Demonslayer op 29-08-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 20:12

Kluus

Gang is alles

In de winter ga ik ook gewoon door. In de weekenden zo veel mogelijk lekker buiten (voor de beschutting een beetje in het bos wanneer het niet te blubberig is). En door de weeks af en toe woon-werk en zwift races. Gestructureerd trainen lukt me nooit echt, al vaak geprobeert, en die races is voor mij gewoon een beetje gamen, gek genoeg heb ik daar al best weer zin in. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Demonslayer schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:38:
[...]

Dacht al zo iets dat 120 vrij laag was. Het voelt ook meer als een herstel training. Ik probeer om de dag te fietsen en ik loop ook 2 keer per week iets intensiever. En 2 keer per week worden de benen redelijk zwaar belast met krachtraining en regelmatig tot falen. Het is allemaal een obsessieve hobby geworden nu ik de 40 ben gepasseerd het gevoel dat ik wat heb in te halen, moet wel zeggen dat ik er fysiek veel beter ben dan 10 jaar geleden. |:(
met die andere belasting is het misschien niet eens zo gek... (herstel training, cardio een beetje op peil houden etc.)

Als je specifieke doelen op de fiets hebt, dan zal je de hele week misschien anders moeten inrichten, zeker de krachttraining zal in de weg zitten voor intensieve fietstrainingen (welke nodig zijn om echt progressie te maken)

Intensief kan je ook op verschillende manieren zien, een (korte) harde training is natuurlijk intensief, maar zeker als je gewend bent om bv max 2 uur/ 60 km te fietsen, dan is af en toe een rondje van 120 km ook een behoorlijke prikkel, maar op een gegeven moment zijn de uren op :)

[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 29-08-2025 15:59 ]

Strava

Pagina: 1 ... 675 ... 681 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).