Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 660 ... 665 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
SanderH_ schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 00:19:
@Requiem19 11-32 cassette en vooraan een 52/36 als ik het goed heb. Zou voldoende moeten zijn veronderstel ik.
Ja dat gaat vast goedkomem. Meeste klimmen op je lijstje zijn niet mega heftig.

Gewoon lekker ontdekken die paar dagen dat je er bent. Niet teveel overdenken. Je gaat het vast niet perfect doen, maar daar leer je dan weer van volgende keer :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 10:34
Je chatgpt plan ziet er best goed uit qua inspannings load hoor.. moet goedkomen. En als je 59 kilo weegt helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:07
SanderH_ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:47:
Na mijn road to recovery vrij impulsief een AirBNB geboekt in de Vogezen. Binnen 2 weken ( :+ ) trek ik enkele dagen (maandagmiddag aankomen, vrijdagmorgen vertrekken) naar Cernay.

Zoiets zou ik vroeger nooit echt gedaan hebben, maar stiekem zat dit altijd wel een beetje in mijn achterhoofd. Als klimrookie direct de Mont Ventoux op of 1 of andere steile Alpencol zie ik mezelf niet doen, daarom lijkt de Vogezen mij ideaal. Ik heb zelf al wat gezocht en kom uit op volgende beklimmingen / routes.:Ik zou graag zo vaak mogelijk vanuit Cernay vertrekken uiteraard en vooral de eerste 2 lijken mij mooie (iconische) routes om te doen. De laatste 2 lijken mij ook hapklare beklimmingen die er vrij OK uit zien. Ik weet dat La Planche des Belles Filles daar ook vlakbij ligt maar die percentages jagen mij toch wat schrik aan. Moesten die van hierboven vlot lukken keer ik vast wel nog een keertje terug. Iemand nog aanraders in de buurt? Een kort tripje met de wagen en van daaruit dan vertrekken zie ik ook gerust zitten als het de moeite loont.

Zou bovenstaande doenbaar moeten zijn volgens jullie? Qua gewicht heb ik eigenlijk nog nooit zo scherp gestaan (59 kg voor 178 cm, 34j), dus dat zal vast wel helpen ook al heb ik 0 ervaring met (lange) klimmen afgezien van enkele typische korte Vlaamse hellingen van 5-6%, al zijn die vaak met moeite 1 km lang waardoor ik er gewoon op het buitenblad naar boven rij. Dat lijkt mij toch iets compleet anders dan zo een langdurige inspanning. 60-90 gram koolhydraten erin vlammen, traag starten en kijken hoe de dingen lopen lijken mij het verstandigst.

Ik ben uiteraard ook eens bij uncle ChatGPT te rade gegaan en die kwam met dit plan, wat ik best wel kan pruimen. Laatste dag kan eventueel nog geschrapt worden aangezien de vermoeidheid mogelijks vrij groot zal zijn en ik nog minstens 6 uurtjes terug moet.

[...]
Zijn inderdaad mooie klimmen..
Vorige maande de Ballon d'Alsace, (deel van) Grand Ballon en de Col de la Schlucht gepakt in 1 rit..
Ook Col du Page had ik erbij, die was het meest pittig met gemiddeld 7-8%...

De andere klimmen waren wat gemoedelijker met 5-6% gemiddeld..
Ik had een 11-34 met 36/52 als gearing en had nog 2-3 kransjes over op de meeste klimmen..

Het is echt mooi fietsen daar, gewoon rustig peddelen en je komt overal prima boven..
Zie ook mijn wattages etc op deze rit: https://www.strava.com/activities/14704825590

Mijn gewicht is rond de 77-78kg. Dus jij bent echt wel in het voordeel..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-07 11:17
Biohazzard21 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:36:
Je chatgpt plan ziet er best goed uit qua inspannings load hoor.. moet goedkomen. En als je 59 kilo weegt helemaal.
Vond ik zelf ook.

Eventueel kan ik voor donderdag nog 2 scenario's inplannen. 1 "normale" versie en 1 uitsmijter met een iets zwaardere klim (La Planche?) moest het de dagen ervoor heel goed gaan, want die is toch wel iconisch.

Daarnaast moet ik ook zeker eens kijken naar de verschillende kanten van sommige beklimmingen aangezien ik uit het zuiden kom (Cernay).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
SanderH_ schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Vond ik zelf ook.

Eventueel kan ik voor donderdag nog 2 scenario's inplannen. 1 "normale" versie en 1 uitsmijter met een iets zwaardere klim (La Planche?) moest het de dagen ervoor heel goed gaan, want die is toch wel iconisch.

Daarnaast moet ik ook zeker eens kijken naar de verschillende kanten van sommige beklimmingen aangezien ik uit het zuiden kom (Cernay).
Je hebt 3 fietsdagen, geen idee van je routes qua afstand/hoogtemeters maar ik zou de donderdag lekker de uitdaging zoeken met eventueel een backup als je het echt niet meer ziet zitten..

Maar mijn ervaring met meerdaagse tochten is dat je vaak na 1-2 uur wel weer tot leven komt.. Plan dus de eerste 30-40km van een route een beetje over wegen waar je niet al te steil hoeft te klimmen maar dat je even kunt warm fietsen.

Verder goed eten, goed ontbijt, tijdens het fietsen en vooral na het fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Vond ik zelf ook.

Eventueel kan ik voor donderdag nog 2 scenario's inplannen. 1 "normale" versie en 1 uitsmijter met een iets zwaardere klim (La Planche?) moest het de dagen ervoor heel goed gaan.

Planche ligt een beetje uit de route, die is niet heel handig om in een rondje te proppen.

Petit Ballon is een mooiere klim en veel makkelijker in een route te plannen met andere klimmetjes in de buurt.

Zie bijv mijn ritje van 2 jaar geleden met bijna 5k hoogtemeters (#humblebrag ;))

https://www.strava.com/activities/9634322729

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouflee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:02
[...]

Vond ik zelf ook.

La Planche kun je altijd erin plannen. Als het tegenzit kun je altijd omdraaien en weer verder met je route, aangezien je dezelfde weg weer af moet dalen. Zou hem zeker proberen als je in de buurt bent.
Vond Ballon de Servance niet zo mooi, slechte weg en veel grind in de afdaling (3 jaar terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@guapper De genoemde wing is de Win Wing Stealth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
kaassouflee schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:20:
[...]

La Planche kun je altijd erin plannen. Als het tegenzit kun je altijd omdraaien en weer verder met je route, aangezien je dezelfde weg weer af moet dalen. Zou hem zeker proberen als je in de buurt bent.
Vond Ballon de Servance niet zo mooi, slechte weg en veel grind in de afdaling (3 jaar terug)
Die is eigenlijk minder lang dan ik eerst dacht: 5.8 km volgens Veloviewer.

Hmmm, misschien wel eens overwegen aangezien ik er zo dicht bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-07 19:45

McMiGHtY

- burp -

verstappen33 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:43:
[...]

Vorige maande de Ballon d'Alsace, (deel van) Grand Ballon en de Col de la Schlucht gepakt in 1 rit..
Tijdens The Ride zeker? Dan voelt dat vast anders...

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:56
Heeft er iemand de HMB Raceday4 Evo fi? Er zou een quickrelease mount bij zitten voor onder de houder voor een gopro / lamp. Nu heb ik het idee dat ik de helft mis…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-99ec4FJ5_egN1CgPpiQoCzFtE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6yAQc2FOyKxgUj0qHQqrOov.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jL-Gn2-zYk4Dm7VyuN7a731nvDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSK6nXAiKQH96oankwVlH6Tf.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
crimby schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:03:
Heeft er iemand de HMB Raceday4 Evo fi? Er zou een quickrelease mount bij zitten voor onder de houder voor een gopro / lamp. Nu heb ik het idee dat ik de helft mis…
[Afbeelding][Afbeelding]
Zit die niet toevallig in het compartiment van de bel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
esphome schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Zit die niet toevallig in het compartiment van de bel?
Nee ook al gekeken maar die is leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:19
crimby schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:03:
[...]

Nee ook al gekeken maar die is leeg.
ik kreeg recent ook een incomplete set van ze (miste de complete goprohouder zelfs), had direct op hun site besteld. Had echter de verkeerde besteld en ondertussen de juiste besteld. Doos internals overgezet (want die had ik gesloopt) en retour gestuurd.

Handige houders/fietsbellen maar eindcontrole kan beter... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:08
SanderH_ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:47:
Na mijn road to recovery vrij impulsief een AirBNB geboekt in de Vogezen. Binnen 2 weken ( :+ ) trek ik enkele dagen (maandagmiddag aankomen, vrijdagmorgen vertrekken) naar Cernay.

Zoiets zou ik vroeger nooit echt gedaan hebben, maar stiekem zat dit altijd wel een beetje in mijn achterhoofd. Als klimrookie direct de Mont Ventoux op of 1 of andere steile Alpencol zie ik mezelf niet doen, daarom lijkt de Vogezen mij ideaal. Ik heb zelf al wat gezocht en kom uit op volgende beklimmingen / routes.:Ik zou graag zo vaak mogelijk vanuit Cernay vertrekken uiteraard en vooral de eerste 2 lijken mij mooie (iconische) routes om te doen. De laatste 2 lijken mij ook hapklare beklimmingen die er vrij OK uit zien. Ik weet dat La Planche des Belles Filles daar ook vlakbij ligt maar die percentages jagen mij toch wat schrik aan. Moesten die van hierboven vlot lukken keer ik vast wel nog een keertje terug. Iemand nog aanraders in de buurt? Een kort tripje met de wagen en van daaruit dan vertrekken zie ik ook gerust zitten als het de moeite loont.

Zou bovenstaande doenbaar moeten zijn volgens jullie? Qua gewicht heb ik eigenlijk nog nooit zo scherp gestaan (59 kg voor 178 cm, 34j), dus dat zal vast wel helpen ook al heb ik 0 ervaring met (lange) klimmen afgezien van enkele typische korte Vlaamse hellingen van 5-6%, al zijn die vaak met moeite 1 km lang waardoor ik er gewoon op het buitenblad naar boven rij. Dat lijkt mij toch iets compleet anders dan zo een langdurige inspanning. 60-90 gram koolhydraten erin vlammen, traag starten en kijken hoe de dingen lopen lijken mij het verstandigst.

Ik ben uiteraard ook eens bij uncle ChatGPT te rade gegaan en die kwam met dit plan, wat ik best wel kan pruimen. Laatste dag kan eventueel nog geschrapt worden aangezien de vermoeidheid mogelijks vrij groot zal zijn en ik nog minstens 6 uurtjes terug moet.

[...]
Met jouw gewicht zou ik mij geen zorgen maken :-)

Ik ben wel van mening dat de Vogezen zwaar onderschat zijn t.o.v. de Alpen. Het hoogteverschil per beklimming is best wel fors.

Tijdens de 100Cols tocht (in 3 weken) ben ik wat van de route afgeweken om bijvoorbeeld ook de Petit Balon te rijden. Dat is best wel een kuitenbijter kan ik mij herinneren. Het kan ook komen doordat ik toen aansloot bij https://nl.wikipedia.org/wiki/Charly_Mottet en ploeggenoten. Die vonden het maar vreemd dat die toerist niet afhaakte. Het werd een dagje met 300Km ipv de gebruikelijke 200Km.

Ik heb er ook wel eens een regenbui meegemaakt. Op zich niet erg, maar deze bui duurde twee weken :P

Je kan er in ieder geval los gaan. Valt het weer tegen dan helpt het vaak om even de grens over te steken en in het Zwarte Woud te gaan fietsen. Het Rijndal is een soort klimatologische zone.

Have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
martijn k. schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:07:
[...]

ik kreeg recent ook een incomplete set van ze (miste de complete goprohouder zelfs), had direct op hun site besteld. Had echter de verkeerde besteld en ondertussen de juiste besteld. Doos internals overgezet (want die had ik gesloopt) en retour gestuurd.

Heb ze meteen gisteren gemaild, ben benieuwd. Ik vond de combi al vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
McMiGHtY schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:49:
[...]

Tijdens The Ride zeker? Dan voelt dat vast anders...
Ja en?? Vorig jaar en dit jaar vond ik de Vogezen etappe het mooiste van de week (op uitzondering van de iconische klim op de Ventoux en de Stelvio).

Ik ben zeker geen berggeit, klimmen is niet mijn specialiteit, maar de Vogezen zijn heel gemoedelijk en goed te doen voor een amateur zoals ik.

Als je kijkt naar mijn wattages, gemiddeld 180-200 op de klim met 78kg (90 incl fiets etc.) dan kom je prima boven met 2 tot 2.2w/kg zonder op het kleinste kransje te hoeven trappen.

Op de Stelvio of andere klimmen die richting de 10% en hoger gaan dan wordt het al een stuk zwaarder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:42

Kluus

Gang is alles

verstappen33 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:43:
[...]

De andere klimmen waren wat gemoedelijker met 5-6% gemiddeld..
Ik had een 11-34 met 36/52 als gearing en had nog 2-3 kransjes over op de meeste klimmen..

Het is echt mooi fietsen daar, gewoon rustig peddelen en je komt overal prima boven..
Zie ook mijn wattages etc op deze rit: https://www.strava.com/activities/14704825590

Mijn gewicht is rond de 77-78kg. Dus jij bent echt wel in het voordeel..
Hier zit de Grand Ballon toch helemaal niet in? Je bent via le Markstein naar Route de Cretes gereden en via Platzerwasel weer afgedaald, dat is wel echt een totaal andere klim dan de Grand Ballon vanuit Willer-sur-Thur imho.
Ja en?? Vorig jaar en dit jaar vond ik de Vogezen etappe het mooiste van de week (op uitzondering van de iconische klim op de Ventoux en de Stelvio).

Ik ben zeker geen berggeit, klimmen is niet mijn specialiteit, maar de Vogezen zijn heel gemoedelijk en goed te doen voor een amateur zoals ik.
Ook als je die Platzerwassel van de andere kant doet, Petit Ballon, Col des Chevreres, Planche des Belles filles en dan vergeet ik nog een hele hoop voor het gemak dan heb je echt heel pittige pukkels te pakken van rond de 9% en hoger.

Alle respect voor The Ride maar het is me alvaker opgevallen dat ze tegen de tijd dat ze in de Vogezen zijn (begrijpelijk omdat ze rekening moeten houden met de vermoeidheid van minder ervaren deelnemers) toch wel de makkelijkste beklimmingen pakt en niet per se de mooiste. Ook de keren dat de Grand Ballon er wel in zat pakten ze de kant vanuit Cernay geloof ik, wat ook weer een van de makkelijkste kanten is.

Je kan de Vogezen heel anders ervaren als je echt specifiek in dat gebied gaat fietsen, ik denk dat @McMiGHtY dat ook bedoeld.

[ Voor 39% gewijzigd door Kluus op 09-07-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:49
Shadow_Agent schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:42:
Ik zie kookpot van @schumi1986 en vraag mij af: hoe vaak dien je je ketting eigenlijk te hot waxen? Heb hem gehotwaxed enige maanden geleden en nadien bijgehouden met Squirt. Maar moet je die ketting ook zo nu en dan volledig opnieuw in de hot wax gooien? en zo ja: wat houden jullie daarvoor aan?

Overigens super blij met een gewaxte ketting!
Waarom Squirt erbij? Dan zijn toch juist alle voordelen van hotwax weg? Met Squirt krijg je weer een vieze ketting. Daarnaast zou het niet nodig moeten zijn. De wax is voldoende, totdat die uitgewerkt is. Dan weer een nieuw bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:11
Kluus schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:51:
[...]
dat is wel echt een totaal andere klim dan de Grand Ballon vanuit Willer-sur-Thur imho.
Beter nog...vanuit Moosch: https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/grand-ballon :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja klopt, is die nog een beetje begaanbaar voor de race?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:56
La1974 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:53:
[...]

Waarom Squirt erbij? Dan zijn toch juist alle voordelen van hotwax weg? Met Squirt krijg je weer een vieze ketting. Daarnaast zou het niet nodig moeten zijn. De wax is voldoende, totdat die uitgewerkt is. Dan weer een nieuw bad.
Sinds wanneer krijg je met squirt een vieze ketting ? (ik gebruik alleen maar squirt, hele jaar door)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Kluus schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:51:

Ook als je die Platzerwassel van de andere kant doet, Petit Ballon, Col des Chevreres, Planche des Belles filles en dan vergeet ik nog een hele hoop voor het gemak dan heb je echt heel pittige pukkels te pakken van rond de 9% en hoger.

Het is me vaker opgevallen dat The Ride tegen de tijd dat ze in de Vogezen zijn (begrijpelijk omdat ze rekening moeten houden met de vermoeidheid van minder ervaren deelnemers) toch wel de makkelijkste beklimmingen pakt en niet per se de mooiste.

Je kan de Vogezen heel anders ervaren als je echt specifiek in dat gebied gaat fietsen, ik denk dat @McMiGHtY dat ook bedoeld.
Dat klopt, ik interpreteerde het misschien iets verkeerd.
Ze pakken misschien niet de mooiste kanten, het ligt er maar net een beetje aan hoe de route loopt, primair is het uitgangspunt van A naar B komen en daartussen proberen ze de mooiste route te maken..

Ik meende dat ik wel een deel van de Grand Ballon hadf gepakt maar dat we enkele kilometers voor de top afgeslagen zijn. (Zo werd het in ieder geval gepresenteerd in de route beschrijving de avond ervoor)

Maarja ik heb mij daar prima vermaakt, en ga zeker nog een keer terug voor wat leuke routes daar.

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 09-07-2025 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@verstappen33 we geloven wel dat je je vermaakt hebt maar als je de Vogezen echt wil leren kennen zou ik daar toch echt eens apart heen gaan. Het is een van de mooiste gebieden omdat je in tegenstelling tot de hooggebergten alle kanten op kan daar en The Ride doet daar echt maar een heel klein ding van aan.

Als ze de beklimming van Le Markstein als (een deel van) de Grand Ballon gepresenteerd hebben doet dat wel echt af aan de organisatie vind ik, dan hebben ze gewoon een aansprekende naam willen noemen ofzo...

Zelfs als je de Route des Cretes blijft volgen tot aan de Grand Ballon zit het (iets) zwaardere deel juist op het einde, maar jij bent ruim daarvoor al afgeslagen op die rit. Je kan dan ook Col de la Schlucht of een van de 100 andere klimmen naar Route des Cretes beschrijven als "een deel van de Grand Ballon", dat is namelijk een hele lange bergrug.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 09-07-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Squirt is ook een drip wax, dus die kun je gebruiken om de tijd tussen hotwax beurten te verlengen. Afhankelijk van je type hotwax lost deze langzaam op binnen 250-1000km. Als je dan elke 250km een beetje onderhoudt met een drip wax hoef je minder vaak te hotwaxen..

Ik weet niet of Squirt hier echter het meest geschikt voor is. Om het makkelijk te maken gebruik ik maar Silca drip wax icm Silca hot wax. Dan ga ik er gemakshalve maar vanuit dat deze twee goed samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:45:
@verstappen33 we geloven wel dat je je vermaakt hebt maar als je de Vogezen echt wil leren kennen zou ik daar toch echt eens apart heen gaan. Het is een van de mooiste gebieden omdat je in tegenstelling tot de hooggebergten alle kanten op kan daar en The Ride doet daar echt maar een heel klein ding van aan.

Als ze de beklimming van Le Markstein als (een deel van) de Grand Ballon gepresenteerd hebben doet dat wel af aan de organisatie vind ik. Zelfs als je de Route des Cretes blijft volgen tot aan de Grand Ballon zit het (iets) zwaardere deel juist op het einde, maar jij bent ruim daarvoor al afgeslagen op die rit. Je kan dan ook Col de la Schlucht of een van de 100 andere klimmen naar Route des Cretes beschrijven als "een deel van de Grand Ballon", dat is namelijk een hele lange bergrug.
Stiekem is de mooiste beklimming van de Grand Ballon die uit Moosch, over dat weggetje wat 2 jaar geleden vernieuwd is en waar alleen fietsers over mogen fietsen.

Denk dat nog niet heel veel mensen dit doorhebben :).

Vanuit Cernay vond ik de Grand Ballon echt een hele stomme beklimming.

Verder helemaal eens met je, het is echt een gebied wat het verdient om een weekje naar toe te gaan. Jammer dat die streekgerechten met aardappels en kaas niet te haggelen zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-07 18:09
[...]

Ik gebruik al jaren Squirt maar krijg gelukkig geen vieze ketting. :)

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Stiekem is de mooiste beklimming van de Grand Ballon die uit Moosch, over dat weggetje wat 2 jaar geleden vernieuwd is en waar alleen fietsers over mogen fietsen.

Denk dat nog niet heel veel mensen dit doorhebben :).

Vanuit Cernay vond ik de Grand Ballon echt een hele stomme beklimming.

Verder helemaal eens met je, het is echt een gebied wat het verdient om een weekje naar toe te gaan. Jammer dat die streekgerechten met aardappels en kaas niet te haggelen zijn :D
Cernay heb ik nooit gedaan want dat leek mij ook al een stomme beklimming. Ik heb alleen gezien dat dat de route is die The Ride altijd pakt als ze wel echt de Grand Ballon meepikken.

Moosch was mij wel bekend maar nooit gedaan want ik heb me altijd af laten schrikken dat dit een hele slechte weg zou zijn, maar tegenwoordig met de Gravel zou ik hem wel eens aandurven, misschien volgend jaar weer gezinsvakantie die kant op plannen :).

Willer-sur-Thur al meerdere keren gedaan, ook de beklimming via le Markstein (en dan wel echt door naar de Grand Ballon) als onderdeel van L3B, maarja voor mijn gevoel is die Markstein bijna vlak (als je vergelijkt met de andere beklimmingen). Ik ben daar toen met meer dan 20 km/u omhoog gereden zie ik.

Meest epische vind ik daar denk ik de combinatie Petit Ballon + Platzerwassel. Verder is de Col des Chevreres ook nog wel een relatief onbekende killer :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Moosch weggetje is dus helemaal vernieuwd, is nu het strakste asfalt van de Vogezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Kluus schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:14:
[...]

Ja klopt, is die nog een beetje begaanbaar voor de race?
Mijn quote bij mijn strava rit uit 2015 was "leuke klim maar fucked up wegdek, niet afdalen naar Moosch maar naar Willer-sur-Thur" :*)

Geen idee hoe die er nu bij ligt! Maar al dit gepraat over de Vogezen, wakkert mijn zin aan om weer eens een paar dagen te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Als we het dan toch over meer dagen in de Vogezen verblijven hebben..
Wat is een ideale plek om te verblijven als startpunt voor mooie routes?

Adresjes, huisjes of vriendelijke fietshotels zijn welkom.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Petit Ballon is met enige afstand voor mij de mooiste klim daar.

Maar iedereen krijgt het somehow altijd heel warm van Planche. Ws omdat de TdF daar een paar keer geweest is. Is helemaal niet zo'n speciaal klimmetje, op dat hele steile asfalt stukje aan het einde na en de laatste 200m gravel.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Zo ligt de klim vanuit Moosch er nu bij. EN, dat is echt extra leuk: er mogen hier geen auto's en motoren rijden!

Afbeeldingslocatie: https://image.climbfinder.com/-upload-53333-1024x0.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Requiem19 op 09-07-2025 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Wow! Dat is idd compleet anders dan toen ik er omhoog reed!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nice, dat moeten we maar eens checken dan inderdaad @Requiem19.
@verstappen33 als je in de buurt van La Bresse zit kan je alle kanten op met routes van 100-150 km.

Als je iets minder grote rondes wil maken is Kruth ofzo misschien beter maar dan zit je verder van de Planche des Belles Filles en col des Chevreres.

Andere optie is Gerardmer en dat is ook wel gelijk een van de leukere plaatsjes maar dan zit je weer redelijk noord gepositioneerd.

[ Voor 55% gewijzigd door Kluus op 09-07-2025 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:42

joker1977

Tweakert

verstappen33 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:09:
Als we het dan toch over meer dagen in de Vogezen verblijven hebben..
Wat is een ideale plek om te verblijven als startpunt voor mooie routes?

Adresjes, huisjes of vriendelijke fietshotels zijn welkom.. :)
https://sportherberg.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:18
DDX schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Sinds wanneer krijg je met squirt een vieze ketting ? (ik gebruik alleen maar squirt, hele jaar door)
Ik denk dat het in hele grote mate afhangt van het moment waarop je dit product (welke ik zelf ook al jaren gebruik) toepast. Omdat het water gedragen is en dit vocht in het product eerst echt ruim de tijd nodig heeft om te verdampen, zou je het bij voorkeur het liefst een dag van tevoren willen aanbrengen.
Mijn ervaring is dat wanneer je het een paar uurtjes voor je rit aanbrengt, het inderdaad een magneet voor straatvuil is, meestal na 1 ritje (bijv 100km) zitten de klontjes al tussen de schakels. In hoeverre dit 'erg' is, weet ik niet precies, want op zich doet het product ook wel weer precies waar het voor bedoeld is; het brengt het vuil samen naar de randen / zijkanten (dus niet meer op de contactmakende delen van de schakels) en valt uiteindelijk van de ketting af. Nadeel is dat er dan geen wax meer op die delen zit op dat moment en dan kun je al tijdens de 1e rit weer met een luidere, schurende ketting zitten.

Vandaar ruim van tevoren aanbrengen en laten drogen, dan heb je er het langst plezier van tijdens het fietsen, of lekker overstappen op hotwaxen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:13:
Nice, dat moeten we maar eens checken dan inderdaad @Requiem19.
@verstappen33 als je in de buurt van La Bresse zit kan je alle kanten op met routes van 100-150 km.

Als je iets minder grote rondes wil maken is Kruth ofzo misschien beter maar dan zit je verder van de Planche des Belles Filles en col des Chevreres.

Andere optie is Gerardmer en dat is ook wel gelijk een van de leukere plaatsjes maar dan zit je weer redelijk noord gepositioneerd.
+1 voor La Bresse. Ik zat laatste keer in Munster. Als je dan beetje richting de standaard klimmen wilt moet je altijd eerst de Petit Ballon of de Platzerwasel over. Best irritant als je er langer zit.

Vanuit La Bresse heb je wat meer flexibiliteit.

Of je zou vanuit Munster wat meer de noordelijke klimmetjes moeten doen, maar die zijn lang niet zo leuk vond ik :).

Kunnen we nu even niet meer praten over de Vogezen? Ik ben al bijna in de auto gestapt :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07 15:30
Zelf eenmalig in Stosswihr geweest. Misschien niet helemaal gunstig als je La Planche wil doen maar verder prima te rijden.

Met het aanmaken van de routes kwam ik er overigens achter dat ik de komende dagen een leuke 'finish' van mijn ritten heb. We zitten blijkbaar bovenop de heuvelkam en iedere route eindigt daardoor met 3,5 km tegen 6% gemiddeld..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 18:19

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Requiem19 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:11:
Zo ligt de klim vanuit Moosch er nu bij. EN, dat is echt extra leuk: er mogen hier geen auto's en motoren rijden!

[Afbeelding]
In de meivakantie gefietst. Heerlijke asfalt en toe ik het dorp uit was niemand meer tegengekomen.
Het was dat ik die dag niet helemaal fit was en iets te warm aangekleed voor de klim, anders was het helemaal perfect geweest.

Ik zat toen in Xonrupt-Longemer

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Requiem19 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:11:

[Afbeelding]
Die ziet er wel mooi uit. Heb je een Komoot link voor dat specifieke wegje?

Ik ben momenteel nog mijn dagen aan het uitstippelen en twijfel nog tussen Grand Ballon / Ballon d'Alsace / La Planche.

Ondertussen eens wat footage bekeken en La Planche ziet er best nog doenbaar uit, alleen ging mijn hartslag al omhoog van nog maar te kijken naar dat allerlaatste stukje (hier vanaf 23:56). Aan de andere kant natuurlijk wel een mooie uitdaging.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik had een vals-negatieve melding van m'n Garmin Varia vanochtend. Ik denk dat het komt door de andere positie op z'n nieuwe thuisbasis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9bhMzeeVi8laoN4uvnno5xarmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgXPHVJQQmpuloVnKs1i33Lk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
SanderH_ schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Die ziet er wel mooi uit. Heb je een Komoot link voor dat specifieke wegje?

Ik ben momenteel nog mijn dagen aan het uitstippelen en twijfel nog tussen Grand Ballon / Ballon d'Alsace / La Planche.

Ondertussen eens wat footage bekeken en La Planche ziet er best nog doenbaar uit, alleen ging mijn hartslag al omhoog van nog maar te kijken naar dat allerlaatste stukje (hier vanaf 23:56). Aan de andere kant natuurlijk wel een mooie uitdaging.
https://www.komoot.com/nl-nl/highlight/4692909

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Requiem19 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:06:
Moosch weggetje is dus helemaal vernieuwd, is nu het strakste asfalt van de Vogezen.
Dat zegt nog niks, zelfde als 'de beste weg van België'..... :+

Ik zeg een GoT uitje ervan maken en met een groep naar de Vogezen! Ziet er schitterend uit dat weggetje O+
wibblemoo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:40:
Ik had een vals-negatieve melding van m'n Garmin Varia vanochtend. Ik denk dat het komt door de andere positie op z'n nieuwe thuisbasis:

[Afbeelding]
Ik snap wel dat die Varia daar van slag van is :9~

[ Voor 58% gewijzigd door sapphire op 09-07-2025 13:35 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

verstappen33 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:25:
[...]

Als je kijkt naar mijn wattages, gemiddeld 180-200 op de klim met 78kg (90 incl fiets etc.) dan kom je prima boven met 2 tot 2.2w/kg zonder op het kleinste kransje te hoeven trappen.

Op de Stelvio of andere klimmen die richting de 10% en hoger gaan dan wordt het al een stuk zwaarder.
Dat je dan al flinke inspanningen hebt gehad... En hem dan anders beleeft dan dat je er fris aan begint

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:47
De volgende SR staat alweer om de hoek naar ons te lonken! De local legend heeft weer zijn best gedaan voor een mooi rondje stenenstapels. Aanmelding is geopend en sluit op woensdag 16 juli.
Deze SR is op de weg (hoop ik)

https://forms.office.com/r/EsTbNhvhrt

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 23-07 18:19

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Jammer dat ik al op vakantie ben, dat is mijn achtertuin.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:04
Heeft er iemand ervaring met de Fizik Tempo Argo R3 Zadel? Deze zit standaard op mijn Canyon.

Ik begrijp de logica van dit zadel niet helemaal, het zadel is niet helemaal vlak, de achterkant helt omhoog. Dus als je naar achteren gaat zitten, glij je naar voren toe :?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=142295&w=760&h=570

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10:59

Reginas

Queen of Core Stability

Ik geloof -maar corrigeer me als ik het verkeerd heb- dat de logica van dit zadel is dat je je zitbotten actief tegen de verhoogde achterkant duwt, om tot een goede/enigszins sportieve houding te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Reginas op 10-07-2025 00:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04:17
Strider schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:35:
Heeft er iemand ervaring met de Fizik Tempo Argo R3 Zadel? Deze zit standaard op mijn Canyon.

Ik begrijp de logica van dit zadel niet helemaal, het zadel is niet helemaal vlak, de achterkant helt omhoog. Dus als je naar achteren gaat zitten, glij je naar voren toe :?

[Afbeelding]
De oplopende achterkant helpt je om je bekken lichtjes naar voren te kantelen, wat een meer natuurlijke en ergonomische houding op de fiets bevordert. (Voor mensen zoals mij die niet zo lening zijn ideaal) Als je zadel waterpas staat zou je normaal gezien niet naar voren kunnen schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Gisteren voor het eerst in tijdennnnn de Aeroad even uitgelaten na heel het jaar op m’n gravelfiets ook op de weg te fietsen. Met lichte wielen (1180g, 50mm diep) en 32mm wegbanden op de gravelaar.

En toch voelde het gisteren op zo’n aero canon wel echt heel lekker. Veel snappier en minder ‘lui’. Gevoelsmatig houdt hij z’n snelheid ook beter vast als je even uitrolt (tbc met aero testing later dit jaar).

Wel jammer dat het zo lekker reed op de Aeroad, hoopte dat ik uit zou kunnen met ‘one bike to rule them all’, maar neig nu toch er maar naar om 2 fietsen te houden.

Of heeft iemand al de perfecte one-bike-to-rule-them-all gevonden? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Laatst online: 10:16
Requiem19 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:06:
Gisteren voor het eerst in tijdennnnn de Aeroad even uitgelaten na heel het jaar op m’n gravelfiets ook op de weg te fietsen. Met lichte wielen (1180g, 50mm diep) en 32mm wegbanden op de gravelaar.

En toch voelde het gisteren op zo’n aero canon wel echt heel lekker. Veel snappier en minder ‘lui’. Gevoelsmatig houdt hij z’n snelheid ook beter vast als je even uitrolt (tbc met aero testing later dit jaar).

Wel jammer dat het zo lekker reed op de Aeroad, hoopte dat ik uit zou kunnen met ‘one bike to rule them all’, maar neig nu toch er maar naar om 2 fietsen te houden.

Is het flauw om nu mijn Venge met 30mm banden te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
edoappelhof schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:09:
[...]

Is het flauw om nu mijn Venge met 30mm banden te zeggen?
Hoe ga je daar mee gravelen dan?

Oh wacht, is dit een slechte Specialized marketing claim? 🤓. Ging dat niet over de Tarmac?

[ Voor 18% gewijzigd door Requiem19 op 10-07-2025 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
Requiem19 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:17:
[...]

Hoe ga je daar mee gravelen dan?

Oh wacht, is dit een slechte Specialized marketing claim? 🤓. Ging dat niet over de Tarmac?
Vaak ben je te bang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:12
Je staat op de lijst voor 30 augustus. Met je Venge.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Vorige week nog stukje wezen gravelen met de Tarmac, 28mm, in de alpen ;).

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/ZkzvTS4Y7LC3o1-xpbcsjMP3Vz7vfW23LsyZdJ75M2E-2048x1536.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/euXg3TzLjpJRqw1-BVb1riZFBJKItV-rpUJZijmi9XE-2048x1536.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 10-07-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ha, bij dezen uitgedaagd om eens een gravel ritje mee te doen :).

Op de Venge dan.

Met 30mm.

[ Voor 7% gewijzigd door Requiem19 op 10-07-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:06:

Het concept one-bike-to-rule-them-all is vooral dat: een concept. In de praktijk doe je altijd ergens concessies. Alleen als je echt geen ruimte hebt voor 2 fietsen kan ik me voorstellen dat zo'n oplossing zinnig is. Of je moet voor 1 van beide disciplines de concessies geen probleem vinden. Maar dat is niet helemaal het concept geloof ik.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Kluus schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:45:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat soort wegen kan idd best. Al wordt het wel snel spannend als de weg naar beneden gaat :)
Maar jij hebt in de buurt ook wel wat paden liggen die je niet met de Tarmac en 28mm neemt ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Requiem19 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:45:
[...]

Ha, bij dezen uitgedaagd om eens een gravel ritje mee te doen :).

Op de Venge dan.

Met 30mm.
Haha, ik was aan het dollen. Ik was vooral een beetje de Specialized marketing aan het ridiculiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
klaaas schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Wat voor lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Een fiets die alle disciplines goed kan zonder concessies bestaat niet. Ik heb 3 fietsen, MTB, gravel en race. De fiets die ik hier het makkelijkste zou kunnen skippen is de gravel want ook op simpelste de Nederlandse XC MTB paden is de gravel lange niet zo fijn als de MTB (wel leuk soms, gisteren nog geprobeert, maar zeker niet als vaste vervanger) en de voordelen van de race op de weg zijn die je al hebt genoemd.

Ik kan prima 3 fietsen hebben en de gravel is ook mijn winterfiets en mogelijke bike packing fiets in de toekomst (hopelijk) dus ik vind het perfect zo. Ook komende vakantie gaat de gravel mee omdat ik daar toch vooral verken rondjes ga doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 10-07-2025 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:38
@Requiem19

De Ridley Grifn RS komt een heel eind denk ik: https://www.ridley-bikes.com/nl_NL/bikes/SBIGRSRID087
Ik zou graag meerdere fietsen kopen maar de stap van 1 budget fiets (600 euro) naar 1 mid-range carbon (5k) was eigenlijk al niet te verkopen thuis. Waarom moet je een nieuwe fiets? De oude fiets toch nog prima?

Dus nog even 2 fietsen erbij gaat hem niet worden. :) Maar goed denk dat als je wegritten doet met maximaal 10 á 20% gravel dat je met een all-road bike prima vooruitkomt. Wil je echt 100km puur gravelritten doen dan is een gravelbike met 40+mm banden toch fijner denk ik.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Ah oke, no hard feelings, maar daar heb ik niet zo'n behoefte aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
edoappelhof schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:01:
[...]

Ah oke, no hard feelings, maar daar heb ik niet zo'n behoefte aan.
Ah, nu terugkrabbelen? ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Kluus schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:45:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die 2e wil je niet afdalen met 28mm, omhoog gaat nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:51:
[...]

Dat soort wegen kan idd best. Al wordt het wel snel spannend als de weg naar beneden gaat :)
Dat vond ik ook, maar niet iedereen van ons groepje was het daar mee eens (en ze klagen er nu nog over ook al is alles goed gegaan) :+ 8) .
Maar jij hebt in de buurt ook wel wat paden liggen die je niet met de Tarmac en 28mm neemt ;)
Ja true, toen ik geen gravel had deed ik dat met de MTB en dat ging natuurlijk ook prima. Ik ben achteraf heel blij met de gravel maar het is nog steeds wel de fiets die ik het meest kan missen, al doe ik er momenteel misschien nog wel de meeste ritten mee. :+

@DDX die tweede ging omlaag, maar niet lang inderdaad en dan is het gewoon niet te hard gaan. Er reed daar ook een MTBer die we telkens tegen kwamen, afdalingen haalde hij ons in, klimmen wij hem weer enzovoorts.

Even voor wat context, dit was een gevalletje ongepland, iets met een mooi fietspad zien in plaats van de lelijke hoofdweg, dan denken dat je een stukje onverhard hebt, op een gegeven moment duurde dat toch wel lang maar we waren al zo ver etc etc. Uiteindelijk was het 10km.

[ Voor 30% gewijzigd door Kluus op 10-07-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Wat versta je onder terugkrabbelen? Ik heb in mijn eigen regio meer dan voldoende groepjes om mee te fietsen en vind af en toe solo ook heerlijk, ik heb dan dus niet de behoefte om het land door te crossen om met anderen te fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Davidshadow13 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:59:
@Requiem19

De Ridley Grifn RS komt een heel eind denk ik: https://www.ridley-bikes.com/nl_NL/bikes/SBIGRSRID087
Ik zou graag meerdere fietsen kopen maar de stap van 1 budget fiets (600 euro) naar 1 mid-range carbon (5k) was eigenlijk al niet te verkopen thuis. Waarom moet je een nieuwe fiets? De oude fiets toch nog prima?

Dus nog even 2 fietsen erbij gaat hem niet worden. :) Maar goed denk dat als je wegritten doet met maximaal 10 á 20% gravel dat je met een all-road bike prima vooruitkomt. Wil je echt 100km puur gravelritten doen dan is een gravelbike met 40+mm banden toch fijner denk ik.
Dat is inderdaad een mooie optie voor een fiets die alles goed genoeg kan. Tot 42mm ckearance, dus in praktijk kun je daar ook vast met 45mm mee rijden.

Maar beste fiets die ik kan bedenken om ‘alles’ mee te doen is mss wel de nieuwe Aspero 5. Aero en tot 45mm bandjes.

Afbeeldingslocatie: https://www.velozine.nl/wp-content/uploads/2025/06/Cervelo_Aspero-5_2025_Z8B_9214.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:18:
[...]

Dat is inderdaad een mooie optie voor een fiets die alles goed genoeg kan. Tot 42mm ckearance, dus in praktijk kun je daar ook vast met 45mm mee rijden.

Maar beste fiets die ik kan bedenken om ‘alles’ mee te doen is mss wel de nieuwe Aspero 5. Aero en tot 45mm bandjes.

[Afbeelding]
Maar wel super slack, dus dat vinnige van je Aeroad mis je daar alweer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:19:
[...]

Maar wel super slack, dus dat vinnige van je Aeroad mis je daar alweer.
Daarom ook eens met jouw en @klaaas. The one bike to rule them all bestaat niet.

Maar de schoonheid zit zelden in het antwoord, en vaker in de zoektocht ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
edoappelhof schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:13:
[...]

Wat versta je onder terugkrabbelen? Ik heb in mijn eigen regio meer dan voldoende groepjes om mee te fietsen en vind af en toe solo ook heerlijk, ik heb dan dus niet de behoefte om het land door te crossen om met anderen te fietsen.
Niet te serieus hè. Jij dolde over de Venge als gravelfiets, dus ik dol een beetje terug dat je dat mag komen bewijzen.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
klaaas schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:21:
[...]

Niet te serieus hè. Jij dolde over de Venge als gravelfiets, dus ik dol een beetje terug dat je dat mag komen bewijzen.
Hahaha ik dacht al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
martijn k. schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:07:
[...]

zojuist vandaag inderdaad het missende onderdeel binnen gekregen en meteen gemonteerd. Ravemen hangt nu prachtig onder de bel. Kan me zomaar weer 0,00001 watt schelen 8)7

Wat me overigens wel opviel, is dat er een sluipplaatje meegeleverd wordt die ik oprecht nergens kwijt kan. Heel vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:36

Oxigeon

En zo is dat!

Misschien een heel idiote vraag. Voorheen had ik een pompje van ACID (https://www.bol.com/nl/nl...slMR8QNWiTAxoCNi4QAvD_BwE.

Deze had een houdertje welke ik weer onder mijn bidonhouder kon schroeven. De eerste heb ik ongeveer 750km mee gefiets toen de houder afbrak onder het fietsen. De 2e houden brak al af na 2 ritjes. Daarna maar het pompje gewoon in mijn achterzak gestoken.

Wat gebruiken jullie voor onderweg. Ik fiets gewoon met een biba. Dus de reacties dat ik maar tubeless moet gaan rijden kunnen achterwege blijven :P

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Laatst online: 00:56
Oxigeon schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:24:
Misschien een heel idiote vraag. Voorheen had ik een pompje van ACID (https://www.bol.com/nl/nl...slMR8QNWiTAxoCNi4QAvD_BwE.

Deze had een houdertje welke ik weer onder mijn bidonhouder kon schroeven. De eerste heb ik ongeveer 750km mee gefiets toen de houder afbrak onder het fietsen. De 2e houden brak al af na 2 ritjes. Daarna maar het pompje gewoon in mijn achterzak gestoken.

Wat gebruiken jullie voor onderweg. Ik fiets gewoon met een biba. Dus de reacties dat ik maar tubeless moet gaan rijden kunnen achterwege blijven :P
ieder zijn eigen voorkeur, (ik gebruik co2, maar rij zelden lek want tubeless 8)7 )

- co2 is natuurlijk veel gebruikt (compact en snel, maar minder duurzaam en op = op).

- tegenwoordig ook genoeg opties in accu mini pompjes (redelijk compact, medium snel, maar wel makkelijk, duurzaam als je niet naar accu footprints kijkt, ook op = op, al kan je met een volle accu wel een bandje of 3 oppompen in de meeste gevallen, niet vergeten op te laden, naast je fietscomputer, powermeter, versnellingen, ...)

- qua mini handpompjes schijnt dit de holy grail te zijn: https://silca.cc/en-eu/co...roducts/tattico-mini-pump
voglens mij is de houder goed, en de voor en nadelen kan je verder zelf bedenken :)
(zelf geen ervaring mee).

Extra voordeel van tubeless is dat je minder hoeft te pompen, want 4 bar is meer dan genoeg :P

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 10-07-2025 15:39 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-07 10:04
als ff een stukje terug bladert, pagina of twintig O-) dan ging daar de discussie over welk elektrische mini pomp je dan moet hebben (ff zoeken op Topump :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:02
@Oxigeon het boek der regels is hier vrij duidelijk in:
Either CO2 cannisters or mini-pumps should be carried in jersey pockets (See Rule #31). The only exception to this rule is to mount a Silca brand frame pump in the rear triangle of the frame, with the rear wheel skewer as the pump mount nob, as demonstrated by members of the 7-Eleven and Ariostea pro cycling teams.
Je mag dus kiezen wat je mee neemt, maar hoe je het mee neemt is voorgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Requiem19 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:21:
[...]
The one bike to rule them all bestaat niet.
Je komt een heel eind als je 1 fiets met 2 wielsets mag kiezen. (En zonder dat ie dan ook het hele MTB spectrum moet rulen).

Ik heb meerdere fietsen maar als ik er maar 1 mocht houden was het de 3T exploro racemax met een 700c wegset met 30mm slicks en een 650b gravelset met 45mm gravelbanden. Daarmee kan ik prima mee in 'snelle' groepjes op asfalt in NL, maar ook gravelen in het hooggebergte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Frenz64 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:42:
als ff een stukje terug bladert, pagina of twintig O-) dan ging daar de discussie over welk elektrische mini pomp je dan moet hebben (ff zoeken op Topump :+ )
Bedank. Hier hebben we wat aan. Alleen even kijken dat die in mijn zadeltasje past.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxigeon op 10-07-2025 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

guapper schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:46:
@Oxigeon het boek der regels is hier vrij duidelijk in:

[...]

Je mag dus kiezen wat je mee neemt, maar hoe je het mee neemt is voorgeschreven.
Weer wat geleerd haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
GerbenBK schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Je komt een heel eind als je 1 fiets met 2 wielsets mag kiezen. (En zonder dat ie dan ook het hele MTB spectrum moet rulen).

Ik heb meerdere fietsen maar als ik er maar 1 mocht houden was het de 3T exploro racemax met een 700c wegset met 30mm slicks en een 650b gravelset met 45mm gravelbanden. Daarmee kan ik prima mee in 'snelle' groepjes op asfalt in NL, maar ook gravelen in het hooggebergte.
Eens, heb nu ook 2 wielsets op mijn gravelfiets. In wegconfiguratie zit ik op 7.5kg, incl pedalen etc. Dus dat is ook een relatief lichte wegfiets. Maar door de geometrie voelt het allemaal wat slomer dan een dedicated wegfiets.

Neemt niet weg dat ik dit jaar iets van 5k op de weg gefietst heb met deze fiets en in Spanje prima kon wisselen tussen 53mm gravelbanden met de gravelwielset en ander dagje op asfalt ging fietsen met 32mm P zero's met klimwielen.

Ik kan me voorstellen dat de beste 'one bike to rule them all' qua frame iets meer richting een wegfiets gaat dan ik nu heb. Dus iets minder slacke geometrie en iets kortere chainstay. Kun je ook geen 2.1 of 2.2's rijden, maar 40mm is voor veel gravel nog wel te doen.

Die 3t exploro racemax vind ik ook cool, maar die heeft wel een aparte geometrie volgens mij met een behoorlijke korte reach (?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-07 18:09
crimby schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:47:
[...]

zojuist vandaag inderdaad het missende onderdeel binnen gekregen en meteen gemonteerd. Ravemen hangt nu prachtig onder de bel. Kan me zomaar weer 0,00001 watt schelen 8)7

Wat me overigens wel opviel, is dat er een sluipplaatje meegeleverd wordt die ik oprecht nergens kwijt kan. Heel vreemd...
Wat is een sluipplaatje . . . . :?

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
orlok schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:11:
[...]

Wat is een sluipplaatje . . . . :?
Typo sluitplaatje maar in deze een sluitring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
crimby schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:37:
[...]

Typo sluitplaatje maar in deze een sluitring
Deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoOYtNugJwyTytP4SIfBeqCiQc8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oyUZL29FmmMjesjAdeSELCgi.jpg?f=user_large

De onderdelen zijn van plastic/carbon en bij het aandraaien van de bout kan die het plastic beschadigen. De ring is overigens best groot en het is dan onduidelijk voor mij, of die ook in het gat van het nageleverde deel past. De vierkante moer blijft in de groef en oefent alleen kracht uit op de zijkanten van de groef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
esphome schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:14:
[...]

Deze?

[Afbeelding]

De onderdelen zijn van plastic/carbon en bij het aandraaien van de bout kan die het plastic beschadigen. De ring is overigens best groot en het is dan onduidelijk voor mij, of die ook in het gat van het nageleverde deel past. De vierkante moer blijft in de groef en oefent alleen kracht uit op de zijkanten van de groef.
Ja die. De ring kan niet in het nageleverde onderdeel (waar de lamp aan bevestigd wordt). Ook niet tussen het onderdeel en de mount. De ring is namelijk te dik waardoor het boutje te kort wordt en kan ook niet bij het vierkante moer, die zit in de carbon mount namelijk.
Nja het zit nu (zonder ring) en zal vast goed zijn. Ik hou alleen niet van rest-onderdelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
crimby schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:23:
[...]

Ja die. De ring kan niet in het nageleverde onderdeel (waar de lamp aan bevestigd wordt). Ook niet tussen het onderdeel en de mount. De ring is namelijk te dik waardoor het boutje te kort wordt en kan ook niet bij het vierkante moer, die zit in de carbon mount namelijk.
Nja het zit nu (zonder ring) en zal vast goed zijn. Ik hou alleen niet van rest-onderdelen
Ik ga er nu vanuit dat die ring er alleen is om de bout niet uit de verpakking te laten steken en dat de bout ook niet in de groef gaat zitten of er zelfs doorheen glipt. Dan had je ook nog eens de bout en vierkante moer gemist. ;)

@Oxigeon de Silca Tattico kost in Duitsland bij Bike-discount 61 Euro plus 6,99 verzendkosten.

Zelf heb ik er eentje van 2,79 Euro van de Action. Die heeft ook zo'n slangetje wat gewoonweg een must is.

[ Voor 12% gewijzigd door esphome op 10-07-2025 21:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-07 21:47
Ik heb al heel wat pompjes gehad, gerenomeerde merken als Topeak en Lezyne en zo. Sinds kort ook de Silca Tattico gekocht. Al die andere pompjes waren zonde van het geld. Ik had meteen de Tattico moeten kopen, had me heel wat geld gescheeld voor pompjes die het toch niet waren. Ik heb ook iets van rond de 60 euro betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-07 17:44
Oxigeon schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:24:

Co2 op de racer, en op de MTB een minipompje dat in de zadeltas past.
https://www.amazon.nl/ROC...Racefietsen/dp/B08RD7ZQ8Q
Bij Ali besteld dus fors goedkoper, maar wel deze.
Op mijn woonwerk fiets zit ook een budget ding aan mijn bidonhouder, maar die zit er eigenlijk al jaren, en toch al een paar keer blij mee geweest. Nooit breuk oid. Beetje matig als dat bij jou zo snel gebeurde... ik heb er inmiddels dik 20.000 km geen problemen mee gehad...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Ik kan me voorstellen dat de beste 'one bike to rule them all' qua frame iets meer richting een wegfiets gaat dan ik nu heb. Dus iets minder slacke geometrie en iets kortere chainstay. Kun je ook geen 2.1 of 2.2's rijden, maar 40mm is voor veel gravel nog wel te doen.
'Nog wel te doen' klinkt toch echt wel als een behoorlijke concessie. Voor mij zou dat teveel concessie zijn. 2.1 hoeft er niet in, maar ik zou toch minimaal 45mm willen. Moet op zich ook zonder al te grote concessies richting de weg wel kunnen. In mijn Endurace passen 38mm bandjes. Rek dat op naar 45 en je hebt denk ik maar iets langere chainstays nodig. Of een gekunstelde zitbuis, maar daar ben ik visueel geen voorstander van.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
esphome schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:39:
[...]

@Oxigeon de Silca Tattico kost in Duitsland bij Bike-discount 61 Euro plus 6,99 verzendkosten.

Zelf heb ik er eentje van 2,79 Euro van de Action. Die heeft ook zo'n slangetje wat gewoonweg een must is.
Het slangetje is niet eens het beste aan de Tattico (welke trouwens gemaakt wordt door het Giyo). Veel pompen met slangetjes moet je op het ventiel draaien en het is mij al een paar keer gebeurt dat je bij het loshalen dan het binnenventiel meeneemt waardoor je opnieuw kan beginnen.
De Tattico (en Gravelero) gebruiken een hendel om op het ventiel te klemmen waardoor dit niet kan gebeuren.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Prulleman schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:37:
[...]

- qua mini handpompjes schijnt dit de holy grail te zijn: https://silca.cc/en-eu/co...roducts/tattico-mini-pump
voglens mij is de houder goed, en de voor en nadelen kan je verder zelf bedenken :)
(zelf geen ervaring mee).

Extra voordeel van tubeless is dat je minder hoeft te pompen, want 4 bar is meer dan genoeg :P
Correcte uitspraak!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Was het al gezegd dat de inschrijvingen voor SR Drenthe open zijn?

ElGreco in "Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
klaaas schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:41:
[...]

'Nog wel te doen' klinkt toch echt wel als een behoorlijke concessie. Voor mij zou dat teveel concessie zijn. 2.1 hoeft er niet in, maar ik zou toch minimaal 45mm willen. Moet op zich ook zonder al te grote concessies richting de weg wel kunnen. In mijn Endurace passen 38mm bandjes. Rek dat op naar 45 en je hebt denk ik maar iets langere chainstays nodig. Of een gekunstelde zitbuis, maar daar ben ik visueel geen voorstander van.
Ja jouw one bike to rule them all mag er anders uitzien dan de mijne hoor ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:35:
[...]

Ja jouw one bike to rule them all mag er anders uitzien dan de mijne hoor ;-).
Als je het te persoonlijk maakt dan verdwijnt het concept. Als je bereid bent heul veul concessies te doen op 1 vlak dan is het voor jou ms nog wel een obtrta, maar dan valt ie wat mij betreft niet meer binnen die definitie. Zoals bv de Venge die hier gesuggereerd werd.

De obtrta is m.i. een fiets die alles zo goed mogelijk doet en dus zo weinig mogelijk concessies doet. Een clearance van 40mm is tegenwoordig niet meer gravelbike waardig.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
klaaas schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:51:
[...]

Als je het te persoonlijk maakt dan verdwijnt het concept. Als je bereid bent heul veul concessies te doen op 1 vlak dan is het voor jou ms nog wel een obtrta, maar dan valt ie wat mij betreft niet meer binnen die definitie. Zoals bv de Venge die hier gesuggereerd werd.

De obtrta is m.i. een fiets die alles zo goed mogelijk doet en dus zo weinig mogelijk concessies doet. Een clearance van 40mm is tegenwoordig niet meer gravelbike waardig.
Een universele obrta kan ook niet bestaan, want wat perfect zal altijd afhangen van waar jij rijdt. Als je in Kansas woont is 45mm clearance niet meer gravel waardig.

Als je rondom Utrecht champagne gravel doet is 40mm niet eens nodig en kan je met 35mm prima uit. Er zal altijd een vorm van compromis in zitten om een soort middleground te vinden die alles net goed genoeg kan doen.

Maar als jij 45mm de sweetspot vindt prima hoor, agree to disagree zodat we niet het wegwielren-topic vervelen met een wellus-nietus :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Een universele obrta kan ook niet bestaan, want wat perfect zal altijd afhangen van waar jij rijdt. Als je in Kansas woont is 45mm clearance niet meer gravel waardig.

Als je rondom Utrecht champagne gravel doet is 40mm niet eens nodig en kan je met 35mm prima uit. Er zal altijd een vorm van compromis in zitten om een soort middleground te vinden die alles net goed genoeg kan doen.

Maar als jij 45mm de sweetspot vindt prima hoor, agree to disagree zodat we niet het wegwielren-topic vervelen met een wellus-nietus :9B
Het gaat me niet om een welles-nietes, maar om het gedachte-experiment: zou je een soort definitie op kunnen stellen van wat een obtrta is, wat de specs dan ongeveer zijn om vervolgens te kijken of zo'n fiets er is en of die dan in de praktijk ook zo uitpakt.

Maar het hoeft niet hoor, ik heb ook wel andere dingen te doen ;)

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Daarom gewoon meerdere fietsen, zelfs voor racefietsen wil je er meerdere ;)
Maar moet zeggen dat mijn factor ls wel redelijk kan dienen als een fiets voor alle omstandigheden.
En vaak denk je dat je langzamer bent, maar vorige week op de weg naar Limburg reed ik nou niet echt langzamer dan ik had gedaan als ik de racefiets had gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
We hadden hierboven al geconcludeerd dat meerdere fietsen idd de betere optie is. Sowieso n+1 natuurlijk. Maar voor het hypothetische geval dat je maar ruimte hebt voor 1 fiets, is er dan een fiets die je met een wielwissel kunt omtoveren van volwaardige gravelfiets naar volwaardige wegfiets? En dan niet alleen dat ie objectief gezien net zo snel is, maar ook aanvoelt als een volwaardige weg- of gravelfiets.

Hij wil.

Pagina: 1 ... 660 ... 665 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).