Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Daar is het Grote gravelbike topic voor toch? Motto daar is 'trainen is voor talentlozen'

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Of zijn er betere oplossingen?
Je kunt tabletten gebruiken ipv poeder. Dubbel gebruik van die plastic zakjes (random willekeurige supermarkt, Ikea) met sluiting werkt ook is mijn ervaring.crimby schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:26:
Zijn er nog tips voor kleine zakjes om makkelijk poeder mee te nemen tijdens een meerdaagse fietsreis? Ik zie van die kleine hersluitbare gripzakjes, sluit dat goed genoeg of zit mn tas dan helemaal onder de poeder na een rit?
Ik ben rijkelijk laat hiermee en ga dit weekend fietsen, dus ik ga nu niet overstappen op andere producten. Bij de supermarkt hebben ze alleen liter zakken toch? dat is wat overdreven. Van die kleine gripzakjes zou wel dubbel kunnen idd, dat geeft wel wat extra zekerheid.kwet schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:36:
[...]
Je kunt tabletten gebruiken ipv poeder. Dubbel gebruik van die plastic zakjes (random willekeurige supermarkt, Ikea) met sluiting werkt ook is mijn ervaring.
Ik neem tegenwoordig altijd tabletten mee, dat is praktischer. Maar als je al poeder hebt, zijn er genoeg hersluitbare zakjes te vinden. En als je 2 zakjes gebruikt, dan komt het wel goed.crimby schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:06:
[...]
Ik ben rijkelijk laat hiermee en ga dit weekend fietsen, dus ik ga nu niet overstappen op andere producten. Bij de supermarkt hebben ze alleen liter zakken toch? dat is wat overdreven. Van die kleine gripzakjes zou wel dubbel kunnen idd, dat geeft wel wat extra zekerheid.
Knoopje erin en die gaan in diepvrieszakje met zipsluiting.
Die zakjes sluiten in principe goed genoeg, aangezien vacuum bags ook vaak met die sluitingen werken. Kleine bakjes zoals ik eerder al eens aanhaalde, van bijv de ikea, is geen optie?crimby schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:26:
Zijn er nog tips voor kleine zakjes om makkelijk poeder mee te nemen tijdens een meerdaagse fietsreis? Ik zie van die kleine hersluitbare gripzakjes, sluit dat goed genoeg of zit mn tas dan helemaal onder de poeder na een rit?
https://www.ikea.com/nl/n...et-deksel-paars-50597101/
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Die bakjes zijn wat groot voor m'n zadeltas en blijven natuurlijk groot ook al zijn ze leeg.Mistraller schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:19:
[...]
Die zakjes sluiten in principe goed genoeg, aangezien vacuum bags ook vaak met die sluitingen werken. Kleine bakjes zoals ik eerder al eens aanhaalde, van bijv de ikea, is geen optie?
https://www.ikea.com/nl/n...et-deksel-paars-50597101/
Ik heb de kleine zakjes van AH gebruikt, werkte prima!crimby schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:26:
AH Hersluitbare zakjes 0.4liter + 1.2liter #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi486534
Je kan het aan je lokale dealer vragen waar die zijn zakjes koopt?crimby schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:26:
En dan met zo’n klein zakje, groen plantje er op geprint en met wit poeder er in door oom agent staande gehouden worden.mvds schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:51:
[...]
Je kan het aan je lokale dealer vragen waar die zijn zakjes koopt?
Ja precies, en dan als uitleg geven; "dat poeder zorgt ervoor dat ik er weer even tegenaan kan". Ik zie dat helemaal goedkomenPeaceNlove schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:54:
[...]
En dan met zo’n klein zakje, groen plantje er op geprint en met wit poeder er in door oom agent staande gehouden worden.
Ik koop ze voor mijn bedrijfje altijd bij Ali.mvds schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:51:
[...]
Je kan het aan je lokale dealer vragen waar die zijn zakjes koopt?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
eventueel extra suiker load in een eigen hersluitbare zakje
/f/image/6oKQXBaIMeZivoQHTkwFGdJj.png?f=fotoalbum_large)
https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019
Het verwerken van oneffenheden geeft minder reactie en met latex lijkt of de oneffenheid juist wordt versterkt en zo is er een sterkere reactie.
De temperatuur was prima te doen vandaag, wat de afgelopen dagen niet het geval was en ik was blij dat ik weer wat extra kilometers kon maken. De wind was wispelturig dus het gevoel dat ik die meer tegen dan voor heb gehad.
Het onweer en harde wind heeft ons hier gemist dus geen takken en op erger hier. Alleen een brand in berg gemaaid gras die langs de weg lag. De brandweer en politie erbij en ik had geen zin om door de rook te fietsen dus afgestapt en maar achter de brandweer en politie langs geglipt.
De brandweer had er een ventilator opgezet om zo het die berg gras sneller te laten opbranden en waren gestopt met blussen. Genoeg te zien onderweg zo.
Aanvulling: De butyl binnenband is een Schwalbe SV20 18-25mm en zelfs nog lichter is dan de latex band die daarvoor had, met 75 gram.
[ Voor 11% gewijzigd door esphome op 04-07-2025 17:03 . Reden: Binnenband benoemt. ]
Wat is hetla_fusion schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:34:
Ik gebruik met name tabletten en gebruik de lege kokertjes daarvan voor eventuele extra poeders die mee moeten
In other news.. vandaag mijn cluster uitgebreid naar 35x35.
[Afbeelding]
Helaas zit een flinke hoeveelheid water linksbovenin het cluster in de weg om eenvoudig uit te breiden.
Daar heb ik ook last van. Dat wordt kanoënla_fusion schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:34:
Ik gebruik met name tabletten en gebruik de lege kokertjes daarvan voor eventuele extra poeders die mee moeten
In other news.. vandaag mijn cluster uitgebreid naar 35x35.
[Afbeelding]
Helaas zit een flinke hoeveelheid water linksbovenin het cluster in de weg om eenvoudig uit te breiden.
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
[ Voor 47% gewijzigd door jostefa op 03-07-2025 23:18 ]
Als je de rem inhoudt opent zich een ruimte bij het scharnierpunt van de hendel. Dat kan je een beetje smeren met wat olie of wat DOT op een wattenstaafje, daarna schiet hij zo weer terug!JP_S schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:30:
De remhendel van mijn fiets blijft hangen na het inknijpen van de remmen. het betreffen hydraulische remmen van SRAM Rival. De fietsenmaker heeft het boeltje ontlucht maar dit biedt kennelijk geen soelaas. Hij geeft als enige andere optie om de complete shifter te vervangen. Dit vindt ik persoonlijk nogal rigoureus. Iemand hier ervaring mee wat hier nog anders voor een oplossing kan zorgen?
Hij staat nog bij de fiestenmaker, ga nog even wat extra tips meegeven, hopelijk gaat hij weer soepel dan.edoappelhof schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:10:
[...]
Als je de rem inhoudt opent zich een ruimte bij het scharnierpunt van de hendel. Dat kan je een beetje smeren met wat olie of wat DOT op een wattenstaafje, daarna schiet hij zo weer terug!
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Handig je FM tips geven....JP_S schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:14:
[...]
Hij staat nog bij de fiestenmaker, ga nog even wat extra tips meegeven, hopelijk gaat hij weer soepel dan.
Dan gaat hij voor 60 euro per uur een beetje aan je shifter lopen rommelen, met op zijn best 50% kans op succes al dan niet tijdelijk.
Als je wat wil proberen doe het dan zelf, youtube is je vriend.
Je FM niet aan je shifter laten rommelen, is alvast korting op een nieuwe.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dit dus! Heeft mij ook eens 50 euro gekostmhr-zip schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:37:
[...]
Handig je FM tips geven....
Dan gaat hij voor 60 euro per uur een beetje aan je shifter lopen rommelen, met op zijn best 50% kans op succes al dan niet tijdelijk.
Als je wat wil proberen doe het dan zelf, youtube is je vriend.
Je FM niet aan je shifter laten rommelen, is alvast korting op een nieuwe.

Do { Ping } while ( LOL )
[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 05-07-2025 00:06 ]
Een goede fm is zn geld meer dan waard, maar met een fm die niet weet wat ie doet heb ik geen medelijden. Sorry, not sorry.esphome schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:04:
Je zult maar als fietsenmaker ook op Tweakers zitten en lezen hoe men over jou denkt.
Hij wil.
Het probleem is, dat vervanging vaak goedkoper is dan reparatie en dit komt door de hoge salariskosten.
Vervanging is dan weer goedkoper omdat de onderdelen in lage lonen landen worden gemaakt en containers vol naar hier worden verscheept.
Ik doe alles zelf en dat vereist ook dat je gereedschap koopt die je waarschijnlijk maar één keer gaat gebruiken. Ondertussen alle onderdelen vervangen voor nieuw of NOS, alleen het frame, stuur en het balhoofd zijn nog origineel.
Voor het balhoofd moet ik nog uitvinden hoe ik die open krijg om de lagers te vervangen of indien nodig ook de lagerschalen want er zit iets speling in.
Update: ik zag een foto van ook een TecoraE balhoofd en toen nogmaals het stuur eraf en ja met een waterpomptang de klemhuls ingedrukt en ja het was los. Een oude binnenband diende er voor om de vork niet eruit te laten vallen en alle onderdelen eruit en op volgorde neergelegd. Er zat nog wat origineel vet (20 jaar oud) bovenin maar verder was die pikzwart geworden en vreselijk plakkerig.
Alles schoongemaakt en er zitten nog busjes lagers in en die ook even in de terpentine gelegd want met een doek werd het niet schoon. Rijkelijk nieuw kogellager op alles, en wat nog op de vingers dat gebruikt om alle onderdelen iets vettig te maken.
Het weer in elkaar zetten was even onduidelijk hoe ik de twee klemhulzen werkten maar ik de onderste omdraaide werkte het zoals bedoeld. Het is min-of-meer zelf stellend na alle hulsen erop gezet (openingen altijd zijwaarts laten wijzen) te hebben en daarna de cap erop en de inbusbout rustig aandraaien. Dan drukt/trekt alles op zijn plaats en draaien van het stuur gaat ook gemakkelijk en valt vanzelf naar links of rechts, dus dat moet goed zijn.

Wat ook goed is, dat er de speling helemaal weg is en zo geen geklapper meer als ik met losse handen rij en rechtop zit om zo wat warmte kwijt te raken.
En nu komt het leuke werk van het verwijderen van het plakkerige vet van het frame en de tafel waar ik de onderdelen op volgorde had neergelegd.
ps. toen de voorvork er toch uit was die gewogen en die was 659 gram. De poten zijn gemaakt van carbon en de balhoofdbuis en bovenstuk is van metaal.
[ Voor 49% gewijzigd door esphome op 05-07-2025 15:26 . Reden: Eindelijk gelukt om het balhoofd te onderhouden ]
Veel kritiek op fm's komt voort uit gebrek aan communicatie. En helaas ook nogal eens door gebrek aan kennis. Sommige lijken echt maar wat te doen...
Hij wil.
Misschien ten overvloede, maar als ik de moeite neem om een lager te demonteren en schoon te maken ga ik hem het liefst meteen reviseren, dus: alle versleten of belastte onderdelen vervangen.esphome schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:46:
Ook een goede fietsenmaker gaat niet prutsen ook al weet die dat zo iets weer gangbaar gemaakt kan worden maar dat de klant over een half jaar weer datzelfde moet laten doen.
Het probleem is, dat vervanging vaak goedkoper is dan reparatie en dit komt door de hoge salariskosten.
Vervanging is dan weer goedkoper omdat de onderdelen in lage lonen landen worden gemaakt en containers vol naar hier worden verscheept.
Ik doe alles zelf en dat vereist ook dat je gereedschap koopt die je waarschijnlijk maar één keer gaat gebruiken. Ondertussen alle onderdelen vervangen voor nieuw of NOS, alleen het frame, stuur en het balhoofd zijn nog origineel.
Voor het balhoofd moet ik nog uitvinden hoe ik die open krijg om de lagers te vervangen of indien nodig ook de lagerschalen want er zit iets speling in.
Update: ik zag een foto van ook een TecoraE balhoofd en toen nogmaals het stuur eraf en ja met een waterpomptang de klemhuls ingedrukt en ja het was los. Een oude binnenband diende er voor om de vork niet eruit te laten vallen en alle onderdelen eruit en op volgorde neergelegd. Er zat nog wat origineel vet (20 jaar oud) bovenin maar verder was die pikzwart geworden en vreselijk plakkerig.
Alles schoongemaakt en er zitten nog busjes lagers in en die ook even in de terpentine gelegd want met een doek werd het niet schoon. Rijkelijk nieuw kogellager op alles, en wat nog op de vingers dat gebruikt om alle onderdelen iets vettig te maken.
Het weer in elkaar zetten was even onduidelijk hoe ik de twee klemhulzen werkten maar ik de onderste omdraaide werkte het zoals bedoeld. Het is min-of-meer zelf stellend na alle hulsen erop gezet (openingen altijd zijwaarts laten wijzen) te hebben en daarna de cap erop en de inbusbout rustig aandraaien. Dan drukt/trekt alles op zijn plaats en draaien van het stuur gaat ook gemakkelijk en valt vanzelf naar links of rechts, dus dat moet goed zijn.![]()
Wat ook goed is, dat er de speling helemaal weg is en zo geen geklapper meer als ik met losse handen rij en rechtop zit om zo wat warmte kwijt te raken.
En nu komt het leuke werk van het verwijderen van het plakkerige vet van het frame en de tafel waar ik de onderdelen op volgorde had neergelegd.
ps. toen de voorvork er toch uit was die gewogen en die was 659 gram. De poten zijn gemaakt van carbon en de balhoofdbuis en bovenstuk is van metaal.
De naaldlagers die jij beschrijft zijn niet meer echt in zwang dus het is een beetje zoeken naar vervangingsonderdelen. Niet onmogelijk overigens, ik heb een paar jaar terug een jaren 90 Koga gereviseerd met onderdelen van een NOS balhoofdstel.
Want IT'ers staan erom bekend dat ze alles uit hun hoofd doen en nooit hulp nodig hebben?klaaas schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:52:
[...]
Een goede fm is zn geld meer dan waard, maar met een fm die niet weet wat ie doet heb ik geen medelijden. Sorry, not sorry.

Mannen!?Sissors schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:58:
[...]
Want IT'ers staan erom bekend dat ze alles uit hun hoofd doen en nooit hulp nodig hebben?
Een cube Agree Pro Blackline.
:strip_exif()/f/image/2J5Qb1qUlOZcHlfeIRAYL4JX.jpg?f=fotoalbum_large)
Al heerlijk wat ritjes op kunnen fietsen.
Wilde donderdag echter een tempo training doen, en toen zat ik daar in wind mee. Ik wilde schakelen naar klein achter terwijl ik groot voor dat, maar kreeg m'n derailleur daar niet heen geschakeld.
Met mechanische groepsets wist ik hoe ik dit af kon stellen. Echter, hoe doe ik dit nu bij Di2?
Een goede IT-er staat bij mij nog altijd onder een slechte fm. Die laatste werkt iig nog met zijn handenSissors schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:58:
[...]
Want IT'ers staan erom bekend dat ze alles uit hun hoofd doen en nooit hulp nodig hebben?
Hij wil.
Want een IT'r stuurt de computer aan met zijn gedachten?klaaas schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:31:
[...]
Een goede IT-er staat bij mij nog altijd onder een slechte fm. Die laatste werkt iig nog met zijn handen
Met de Shimano e-tube app : https://play.google.com/s...bile.droid.phone&hl=en-USThe Fops schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:17:
Wilde donderdag echter een tempo training doen, en toen zat ik daar in wind mee. Ik wilde schakelen naar klein achter terwijl ik groot voor dat, maar kreeg m'n derailleur daar niet heen geschakeld.
Met mechanische groepsets wist ik hoe ik dit af kon stellen. Echter, hoe doe ik dit nu bij Di2?
Evt bij : https://bettershifting.com/ kijken voor wat extra info.
[ Voor 9% gewijzigd door raymondw op 05-07-2025 20:31 ]
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Wel andere bandjes onder laten leggen zie ik?The Fops schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:17:
Afgelopen week mijn new bike dat gehad!
[Afbeelding]
Mooie fiets! Mooi zwart is niet lelijk
Dat stemt de burger moedig, ik wacht al een tijdje op de mijne in de groene kleurstelling, mag ik vragen wanneer die van jou besteld is en of de levertermijn een beetje is gehaald?The Fops schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:17:
Afgelopen week mijn new bike dat gehad!
[Afbeelding]
Accu was nog meer dan 50% vol voor ik vertrok, onderweg stopt de voorderailleur ermee. Toch accu leeg? Lampje op derailleur ging niet branden, e-tube en Garmin vonden allebei minimaal 60%
Onderweg bij fietsenmaker gevraagd om te laden, werd zeer vriendelijk geholpen echter systeem begon niet met laden. Dan maar naar huis, vlakke weg en met alleen achterderailleur prima te doen. Die stopte 30km voor thuiskomst ook, gelukkig in een bruikbare stand.
Als ik geen klapband (dat ook nog!) had gekregen was ik zonder veel problemen wel thuis gekomen, maar zoiets heb ik met mechanische versnelling nooit gehad.
Benieuwd wat er aan de hand is. Mijn assistente die me kwam ophalen stelde voor om de fiets direct naar de LBS te brengen omdat ik aanstaande week niet thuis ben en dus niet kan sleutelen. Zelf niks kunnen checken, al gaf e-tube geen foutmelding en volle (50%) accu.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Wanneer een Shimano Di2 accu leeg raakt, zal het systeem eerst de voorderailleur uitschakelen, waardoor je alleen nog met de achterderailleur kunt schakelen. Dit is een veiligheidsmaatregel om de resterende batterijduur te maximaliseren en je in staat te stellen om naar een meer geschikte versnelling te schakelen of naar huis te rijden.Phydomir schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:14:
Ik vind het vreemd dat eerst voor stopt, maar achter nog werkt. De accu bediend beide dus als die niet goed is verwacht je dat beide stoppen met werken. Dat hij niet begint met laden, geen verklaring voor. Heb je 12sp Di2? Niet toevallig de batterijen van je shifters leeg?
Voorderailleur gaat eerst uit als schot voor de boeg, dan weet je dat het heel hoog tijd is om.op te laden.Phydomir schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:14:
Ik vind het vreemd dat eerst voor stopt, maar achter nog werkt. De accu bediend beide dus als die niet goed is verwacht je dat beide stoppen met werken. Dat hij niet begint met laden, geen verklaring voor. Heb je 12sp Di2? Niet toevallig de batterijen van je shifters leeg?
En dat lukt bij mijn fiets blijkbaar niet meer, weliswaar alleen de lader van de fietsenmaker geprobeerd. Evenzogoed blijft het vreemd dat een accu "ineens" leeg is, 55km na vertrek. Terwijl ik met minimaal 50% accu ben vertrokken. En toen de voorderailleur stopte heb ik ook met e-tube gekeken naar storingen. Geen storingen, accu minimaal 50% en geen communicatie met de Edge computer.
Het is 8170 Ultegra 12speed met draadloze shifters. Goede gedachte, de shifter batterijen, maar die heb ik 2-3 maanden geleden vervangen voor nieuwe.
Heb nog geen ervaring met defecte di2 batterijen. Maar weet wel vanuit m'n werk dat defecte (laptop) accu's regelmatig verkeerde waardes doorgeven als ze defect raken. Kom je denk ik wel alleen maar achter door te testen met een andere accu.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Na slechts 2 weken wachten kon ik mijn nieuwe Giant Defy Advanced 0 ophalen. Tussen de buien door al even een rondje kunnen doen, en wat een verschil met mijn oude aluminium Sensa met velgremmen en Tiagra groep. Heel blij met deze upgrade!
:strip_exif()/f/image/L8eEa2zXeNQn54afriosqlno.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja die hebben ook weer hun eigen voor- en nadelenFrenz64 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:01:
Gelukkig hebben mijn kabels de laatste firmware update gehad
@niels132 Schitterende fiets, plaatje om naar te kijken en waarschijnlijk ook rijden
[ Voor 17% gewijzigd door sapphire op 06-07-2025 14:00 ]
Wel zilveren kabels en gouden contactpunten toch? Anders krijg je ruis op de lijn.Frenz64 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:01:
Gelukkig hebben mijn kabels de laatste firmware update gehad
De buiten versnellingskabels zijn ook nog eens van het low-friction type (PTFE vrij) en natuurlijk gaan aan het uiteinden van binnenkabels wel gouden caps BLING BLING dat moet kunnen.Secsytime schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:37:
[...]
Wel zilveren kabels en gouden contactpunten toch? Anders krijg je ruis op de lijn.
Eenvoudiger systeem en je hoeft dan ook niet een powerbank/oplaadkabel mee te slepen als dat met Di2 zou werken.
:strip_exif()/f/image/Dbr9r3dVnyALrToFMS9x60OM.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier mijn nieuwe oude bak, een Bianchi Via Nirone van iets van 15 jaar terug. Heeft wel flink wat onderhoud nodig, maar een goede basis om een mooie fiets uit te krijgen denk ik.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ik wil niet heel negatief klinken, maar als "je oude bak" flink wat onderhoud nodig heeft zou het best eens verstandig kunnen zijn toch even op Marktplaats te kijken voor een andere fiets.Maarten_E schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:59:
Gave nieuwe bakken allemaal, veel plezier ermee.
[Afbeelding]
Hier mijn nieuwe oude bak, een Bianchi Via Nirone van iets van 15 jaar terug. Heeft wel flink wat onderhoud nodig, maar een goede basis om een mooie fiets uit te krijgen denk ik.
(tenzij je specifiek erg gehecht bent aan deze fiets cq. de fiets heeft emotionele waarde, dan is het een ander verhaal)
Ja hoor, die ziet er met een beetje liefde vast ook weer prima uit.Maarten_E schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:59:
Gave nieuwe bakken allemaal, veel plezier ermee.
[Afbeelding]
Ketting en cassette ff goed poetsen, vers stuurlintje, zadel lijkt redelijk af, misschien ook ff nieuwe kapjes voor de shifters en persoonlijk ben ik geen fan van (heet dat ergo?) die sturen met die gekke knikken in de drops.
Als je een beetje zoekt op mp of bij de duitse webshops hoeft dat allemaal niet heel veel te kosten.
Edit. Maar @joker1977 heeft ook een punt, maak het niet te gek want het blijft natuurlijk een ouwe fiets.
[ Voor 5% gewijzigd door Charly op 06-07-2025 19:23 ]
De rest lijkt prima in orde te zijn, ik wist dat de fiets onderhoud nodig had.
Het zou mooi weer worden, althans de zaterdag, dus keek er erg naar uit.
Mijn langste rit tot dit weekend was 165km en heb nooit in totaal 2 dagen achter elkaar zulke afstanden gefietst. Wel in Valkenburg 2 kortere ritten maar met hoogtemeters. Die vriend van me heeft max 125km (amstel gold) gefietst. Het beloofde een uitdagend maar leuk weekend worden!
Zaterdagochtend werd ik vol goede moed en energie wakker. Voor het opstaan nog relax even op mijn telefoon het nieuws lezen, maar het nieuws dat ik las was niet zo top; die vriend van me had koorts en kon dus niet fietsen. Geen hoge koorts, maar dit zou veel te veel worden voor hem. Dus het plan veranderde; hij ging met de auto en fiets achterop naar Haltern am See en ik fiets er heen. Dan in de middag, als het goed met hem gaat, nog samen even een rondje. Daar samen chillen en dan dag daarna (vandaag) zou ik alleen naar huis fietsen.
Voor mij zou het zo’n 130km zijn. Nou dat begon goed. Na enkele kilometers kwam ik erachter dat ik mijn bidons vergeten was en ik moest dus terug. Balen, maargoed die paar kilometers kunnen er ook nog wel bij. Snel weer de fiets op en verloren tijd inhalen. En dat ging lekker! Tot zo’n 42km waar ik de brug bij Emmerich over fietste en kon genieten van de Duitse infrastructuur (wat veelal erger is dan die in België ben ik bang). Door een hobbel in de weg, brak mijn garminhouder. Gelukkig zat alles aan een koortje aan het stuur, maar daar sta je dan.
Uiteindelijk de houder van de Garmin Varia op het stuur geknoopt en super aero de karoo 3 erop geklikt. In Emmerich naar de fietsenmaker, maar die vertelde meteen dat ik in die stad of de nabije dorpen niets van Garmin ga vinden. Dichtstbijzijnde was Bocholt de Rose Bike Town.
Gelukkig stond dat op de route en kon ik door, zolang de karoo niet valt. Aangekomen bij de Rose Bike Town (erg mooie winkel), bleek dat ze me daar ook niet konden helpen. Dus mijn weg vervolgt met de constructie.
![]() | ![]() |
Onderweg toch nog wat regen, maar een prima rit gehad. Nog wat omleidingen waardoor ik op 146km uit kwam. Samen met die vriend daar nog een rustig rondje van 56km gemaakt, wat dus uit komt op ruim 200km!! Een dik afstandsrecord voor me dus!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Daarna lekker in het hotel gerelaxt, ze hadden er een wellness dus prima vermaakt.
Dag 2 rustig opgestart en redelijk last van uitstelgedrag. Het zou niet zo’n mooi weer worden, ik was weer alleen en was ook bang voor een niet-hersteld lichaam. Maargoed, aan de bak! Rit 2 zou, rechtstreeks naar huis, zo’n 126km zijn. Als mooi weer fietser was de regen en wind aardig afzien, maar al met al had ik alsnog prima benen. De laatste 70km bestond uit veel regen en veel wind. Slecht zicht door die combinatie. Gelukkig wel een regenjack en overschoenen mee. Korte broek was alsnog prima.
Uiteindelijk kon ik zelfs van de omstandigheden genieten en als afsluiter vlakbij huis nog 2 pr’s gereden op segmenten. Bizar, maar waar!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Persoonlijke topprestaties, waar ik aardig trots op ben. Wat een gezellige rit samen zou worden, is geëindigd in de nodige records (mentaal, fysiek en op strava). En belangrijker, ik kijk minder op tegen de Pieter Ride!
![]() | ![]() | ![]() |
Thuis aangekomen, bleek er of iets mis met de zadeltas of met de montage ervan. Hierdoor is mijn zadelpen helaas best beschadigd. Is dit enkel esthetisch of kan dit ook roesten of iets? Baal er wel enorm van natuurlijk!
:strip_exif()/f/image/phxxUJqOz62nyBc64L1H0dp1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door crimby op 06-07-2025 20:55 ]
Die fiets blijft wel
Kan de verlichting niet aan de onderkant van de houder? Namelijk als je die stapelt dan ontstaat er een hefboom die dan de kracht versterkt als je op de fietscomputer drukt of plaatst.
Ik heb zelf Sigma die ook past op Garmin maar Sigma heeft alles een kwart slag gedraaid. Mij valt op de Garmin Varia er wel heel strak inzit, strakker dan nodig.
[ Voor 29% gewijzigd door esphome op 06-07-2025 22:16 ]
:strip_exif()/f/image/l4TeobeP4rwAArMydTnNgErK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LZ4XFoNQx8V08q2YVnaKvBTx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yiBesm3JuVyl9QZBfsBreZLS.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel erg blij mee, en na een klein proefrondje snel de olie uit de ketting en in de hotwax
:strip_exif()/f/image/Obb4Kn5ukcsleQeKtnC1MQJ6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T9bN3u7H7X91xk2IwXZepkKI.jpg?f=fotoalbum_large)
De komende week gaat het prima weer worden om wat km’s weg te trappen
[ Voor 11% gewijzigd door schumi1986 op 06-07-2025 22:39 ]
Pure sabotage iddesphome schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:42:
@schumi1986 De kat weet kennelijk precies waar er geen anti-lek band zit. Als je straks tijdens het rijden met een lege voorband staat met vier gaatjes erin dan weet de alvast de schuldige. Die staat immer mooi op de foto.

Het is inderdaad de insert. De lamp kan er niet onder, daar zit de bel. Weet niet of er inmiddels andere varianten zijn van CloseTheGap.esphome schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:25:
@crimby Als ik het goed zie, is de rand eruit gebroken van de insert. Die insert is vervangbaar en ook los te koop.
Kan de verlichting niet aan de onderkant van de houder? Namelijk als je die stapelt dan ontstaat er een hefboom die dan de kracht versterkt als je op de fietscomputer drukt of plaatst.
Ik heb zelf Sigma die ook past op Garmin maar Sigma heeft alles een kwart slag gedraaid. Mij valt op de Garmin Varia er wel heel strak inzit, strakker dan nodig.
Dit soort ritten en verslagen kan ik alleen maar aanmoedigen, kudos!crimby schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:45:
Dit weekend stond een tweedaagse rit op de planning ter voorbereiding op de Pieter Ride in september. Het plan was dat ik samen met een vriend van Wijchen naar Haltern am See zou rijden. Zo’n 170km. Daar een hotelletje, lekker chillen en eten en dan vandaag (zondag) weer naar huis; zo’n 140km en afsluiten bij het pannenkoekenrestaurant met beide gezinnen.
Het zou mooi weer worden, althans de zaterdag, dus keek er erg naar uit.
Mijn langste rit tot dit weekend was 165km en heb nooit in totaal 2 dagen achter elkaar zulke afstanden gefietst. Wel in Valkenburg 2 kortere ritten maar met hoogtemeters. Die vriend van me heeft max 125km (amstel gold) gefietst. Het beloofde een uitdagend maar leuk weekend worden!
Zaterdagochtend werd ik vol goede moed en energie wakker. Voor het opstaan nog relax even op mijn telefoon het nieuws lezen, maar het nieuws dat ik las was niet zo top; die vriend van me had koorts en kon dus niet fietsen. Geen hoge koorts, maar dit zou veel te veel worden voor hem. Dus het plan veranderde; hij ging met de auto en fiets achterop naar Haltern am See en ik fiets er heen. Dan in de middag, als het goed met hem gaat, nog samen even een rondje. Daar samen chillen en dan dag daarna (vandaag) zou ik alleen naar huis fietsen.
Voor mij zou het zo’n 130km zijn. Nou dat begon goed. Na enkele kilometers kwam ik erachter dat ik mijn bidons vergeten was en ik moest dus terug. Balen, maargoed die paar kilometers kunnen er ook nog wel bij. Snel weer de fiets op en verloren tijd inhalen. En dat ging lekker! Tot zo’n 42km waar ik de brug bij Emmerich over fietste en kon genieten van de Duitse infrastructuur (wat veelal erger is dan die in België ben ik bang). Door een hobbel in de weg, brak mijn garminhouder. Gelukkig zat alles aan een koortje aan het stuur, maar daar sta je dan.
Uiteindelijk de houder van de Garmin Varia op het stuur geknoopt en super aero de karoo 3 erop geklikt. In Emmerich naar de fietsenmaker, maar die vertelde meteen dat ik in die stad of de nabije dorpen niets van Garmin ga vinden. Dichtstbijzijnde was Bocholt de Rose Bike Town.
Gelukkig stond dat op de route en kon ik door, zolang de karoo niet valt. Aangekomen bij de Rose Bike Town (erg mooie winkel), bleek dat ze me daar ook niet konden helpen. Dus mijn weg vervolgt met de constructie.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Onderweg toch nog wat regen, maar een prima rit gehad. Nog wat omleidingen waardoor ik op 146km uit kwam. Samen met die vriend daar nog een rustig rondje van 56km gemaakt, wat dus uit komt op ruim 200km!! Een dik afstandsrecord voor me dus!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Daarna lekker in het hotel gerelaxt, ze hadden er een wellness dus prima vermaakt.
Dag 2 rustig opgestart en redelijk last van uitstelgedrag. Het zou niet zo’n mooi weer worden, ik was weer alleen en was ook bang voor een niet-hersteld lichaam. Maargoed, aan de bak! Rit 2 zou, rechtstreeks naar huis, zo’n 126km zijn. Als mooi weer fietser was de regen en wind aardig afzien, maar al met al had ik alsnog prima benen. De laatste 70km bestond uit veel regen en veel wind. Slecht zicht door die combinatie. Gelukkig wel een regenjack en overschoenen mee. Korte broek was alsnog prima.
Uiteindelijk kon ik zelfs van de omstandigheden genieten en als afsluiter vlakbij huis nog 2 pr’s gereden op segmenten. Bizar, maar waar!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Persoonlijke topprestaties, waar ik aardig trots op ben. Wat een gezellige rit samen zou worden, is geëindigd in de nodige records (mentaal, fysiek en op strava). En belangrijker, ik kijk minder op tegen de Pieter Ride!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Thuis aangekomen, bleek er of iets mis met de zadeltas of met de montage ervan. Hierdoor is mijn zadelpen helaas best beschadigd. Is dit enkel esthetisch of kan dit ook roesten of iets? Baal er wel enorm van natuurlijk!
[Afbeelding]
Mooie Aeroad! Daar zul je wel een aardig verschil in merken. Velen vinden de gemiddelde Canyon wat saai, ik ben er wel fan van.schumi1986 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:19:
Mijn nieuwe fiets is ook binnen, kom van een Bianchi Infinito uit 2010![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heel erg blij mee, en na een klein proefrondje snel de olie uit de ketting en in de hotwax
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De komende week gaat het prima weer worden om wat km’s weg te trappen
Normaal vind ik zo'n Aeroad wel saai ogen, maar die two tone black/grey is precies wel tof gedaan.
[ Voor 10% gewijzigd door UnderAVoidSky op 07-07-2025 08:54 . Reden: Link fix ]

Leuk verslag en mooie foto's er bij! Goed dat je het toch alleen gedaan hebt
@schumi1986 Dang wat een machine is dat joh
Het ligt aan het model volgens mij. Ik heb er 2 van de versie die je om een rond stuur klemt. Daarvan is de eerste kapot. Aldus closethegap en fietsenmaker "jammer maar helaas". Bekend euvel en in mijn optiek gewoon een ontwerpfout door een heel fragiel stukje plastic dat het ding bij elkaar houdt.sapphire schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:12:
@crimby Toch een closethegap, ik hoor relatief veel verhalen van defecten aan hun houdersJammer want het idee is namelijk heel mooi
De variant die je onder een geintegreerd stuur schroeft is rocksolid. Daar kan weinig aan kapot in mijn optiek. En dan is het wel een hele mooie en strakke oplossing wat mij betreft
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Maar koppig als ik ben (en het is gewoon de mooiste oplossing voor een bel op de racefiets) nu een direct mount rechtstreeks op de stuurpenboutjes, veel degelijker dan die klemband versies.
Die nieuwe topcap versie lijkt me ook wel interessant voor de gravelbike als ik daar niet al een veel mooiere bel op had
Overigens super blij met een gewaxte ketting!
Toch heb ik inmiddels voor de zekerheid ook maar zo'n schraal touwtje aan mijn Wahoo georganiseerd, mocht de boel breken dan blijft hij bungelen. Eigenlijk 2 dingen die daar gek aan zijn: Wahoo levert het touwtje niet standaard mee (kost 15€ voor een lullig touwtje een stukje plastic van een 2mm3 en een schroefje die je als je niet uitkijkt ook nog kwijt raakt....) en blijkbaar zijn de stuurhouders gewoon niet helemaal lekker te vertrouwen...Stufferdt schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:15:
[...]
Het ligt aan het model volgens mij. Ik heb er 2 van de versie die je om een rond stuur klemt. Daarvan is de eerste kapot. Aldus closethegap en fietsenmaker "jammer maar helaas". Bekend euvel en in mijn optiek gewoon een ontwerpfout door een heel fragiel stukje plastic dat het ding bij elkaar houdt.
De variant die je onder een geintegreerd stuur schroeft is rocksolid. Daar kan weinig aan kapot in mijn optiek. En dan is het wel een hele mooie en strakke oplossing wat mij betreft
Het ligt aan welke hotwax je hebt en wat de leverancier aanraadt. Dus even goed lezen wat het advies is.Shadow_Agent schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:42:
Ik zie kookpot van @schumi1986 en vraag mij af: hoe vaak dien je je ketting eigenlijk te hot waxen? Heb hem gehotwaxed enige maanden geleden en nadien bijgehouden met Squirt. Maar moet je die ketting ook zo nu en dan volledig opnieuw in de hot wax gooien? en zo ja: wat houden jullie daarvoor aan?
Overigens super blij met een gewaxte ketting!
Met Silca hot wax + endurance chip doe ik ongeveer 750 tot 1000 km voordat ik m'n ketting opnieuw wax. Om de 250km doe ik Silca drip wax op elke roller. Na elke rit de ketting even goed schoonvegen met een microvezel doekje.
Ik heb overigens 2 kettingen en die wax dan gelijk opnieuw. Scheelt weer wat tijd...
Ja, ik heb het nu ook al een paar keer gehoord!sapphire schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:12:
@crimby Toch een closethegap, ik hoor relatief veel verhalen van defecten aan hun houdersJammer want het idee is namelijk heel mooi
Bij een maatje van mij is zijn Garmin daardoor op de grond gevallen en stuk gegaan. Hij heeft dat bij Closethegap aangegeven en werd in eerste instantie afgewimpeld. Na wat meer contact en ze er echt verantwoordelijk voor gesteld hebben, gingen ze akkoord met de reparatiekosten bij Garmin. Die waren (meen ik) EUR. 175. Het was een Edge 1030+, maar die had Garmin niet meer en heeft hij een (gerefurbished) 1040 gekregen. Betaald door Closethegap.
Overigens was het een heel lang gesprek, waarbij hem werd verteld dat 'pro teams' die Closethegap gebruiken (Jumbo-Visma toen geloof ik) een versterkte variant hebben. Deze wordt niet voor 'ons' gebruikt vanwege kosten (?)
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Overigens is de bel waardeloos! Klinkt veel te zacht en als hij nat is, dan doet hij niets
Ik heb mijn Garmin overigens altijd met het touwtje om het stuur. Voor de zekerheid.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Bijzonder.. op zijn zachtst gezegd. Ik zeg niet dat ik het niet geloof, maar CloseTheGap is in geen geval juridisch verantwoordelijk voor schade aan een Garmin in zo'n geval.Galois schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:15:
[...]
Bij een maatje van mij is zijn Garmin daardoor op de grond gevallen en stuk gegaan. Hij heeft dat bij Closethegap aangegeven en werd in eerste instantie afgewimpeld. Na wat meer contact en ze er echt verantwoordelijk voor gesteld hebben, gingen ze akkoord met de reparatiekosten bij Garmin. Die waren (meen ik) EUR. 175. Het was een Edge 1030+, maar die had Garmin niet meer en heeft hij een (gerefurbished) 1040 gekregen. Betaald door Closethegap.
Wanneer je op glad asfalt rijdt niet zoveel, maar over kasseien en wat slechte wegen best veel..BreadFan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:21:
Apart toch, hoeveel krachten komen er nou op zo'n houder te staan?
Mijn garmin weegt 160gr, + een ravemen FR160 lampje en je zit aan ruim 200gr aan gewicht op een klein houdertje.. Als dat flink stuitert dan kan het zo kapot..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Het verhaal is van een zeer goede vriend van mij en ik kan je verzekeren dat het waar is.joker1977 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:29:
[...]
Bijzonder.. op zijn zachtst gezegd. Ik zeg niet dat ik het niet geloof, maar CloseTheGap is in geen geval juridisch verantwoordelijk voor schade aan een Garmin in zo'n geval.
Overigens weet ik niet of een bedrijf vrijuit kan gaan door nevenschade? Dus 'in geen geval juridisch verantwoordelijk' durf ik dan weer te betwijfelen.
Ik denk dat een bedrijf juridisch aansprakelijk kan worden gesteld voor vervolgschade die ontstaat door een gebrekkig product, zoals in dit voorbeeld een fietshouder voor Garmin die afbreekt door een fabricagefout waardoor de Garmin-computer zelf beschadigd raakt.
Blijft wel wat een 'fabricagefout' is? Want is de houder niet beschadigd omdat de houder zelf een keer gevallen is? Of omdat de Garmin er 'scheef' in is gedraaid en daardoor de houder beschadigd is geraakt... Maar dat een bedrijf zeker verantwoordelijk is voor vervolgschade door hun product, is volgens mij geregeld in het BW. Aangetoond zal moeten worden dat het een fabricagefout is?
EDIT: zie Artikel 185 Burgerlijk Wetboek Boek 6
[ Voor 6% gewijzigd door Galois op 07-07-2025 11:46 ]
Silica HotWax inderdaad. Tnkx, dan kan die van mij ook wel weer eensRequiem19 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:05:
[...]
Het ligt aan welke hotwax je hebt en wat de leverancier aanraadt. Dus even goed lezen wat het advies is.
Met Silca hot wax + endurance chip doe ik ongeveer 750 tot 1000 km voordat ik m'n ketting opnieuw wax. Om de 250km doe ik Silca drip wax op elke roller. Na elke rit de ketting even goed schoonvegen met een microvezel doekje.
Ik heb overigens 2 kettingen en die wax dan gelijk opnieuw. Scheelt weer wat tijd...
Afgezien van de lastige kwestie, is een minimum-bedrag van EUR 500.00 schade als clausule in artikel 6:190 lid 1 toegevoegd.Galois schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:36:
[...]
Het verhaal is van een zeer goede vriend van mij en ik kan je verzekeren dat het waar is.
Overigens weet ik niet of een bedrijf vrijuit kan gaan door nevenschade? Dus 'in geen geval juridisch verantwoordelijk' durf ik dan weer te betwijfelen.
Ik denk dat een bedrijf juridisch aansprakelijk kan worden gesteld voor vervolgschade die ontstaat door een gebrekkig product, zoals in dit voorbeeld een fietshouder voor Garmin die afbreekt door een fabricagefout waardoor de Garmin-computer zelf beschadigd raakt.
Blijft wel wat een 'fabricagefout' is? Want is de houder niet beschadigd omdat de houder zelf een keer gevallen is? Of omdat de Garmin er 'scheef' in is gedraaid en daardoor de houder beschadigd is geraakt... Maar dat een bedrijf zeker verantwoordelijk is voor vervolgschade door hun product, is volgens mij geregeld in het BW. Aangetoond zal moeten worden dat het een fabricagefout is?
Als de schade EUR 175.00 was, dan geldt dat dus juridisch niet, vandaar mijn opmerking.
Moreel zou je nog enige verantwoordelijkheid kunnen leggen bij CloseTheGap, maar daar beleg je geen boterham mee
Op grond van 7:24 BW is de verkoper aansprakelijk voor schade onder de franchise.joker1977 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:26:
[...]
Afgezien van de lastige kwestie, is een minimum-bedrag van EUR 500.00 schade als clausule in artikel 6:190 lid 1 toegevoegd.
Als de schade EUR 175.00 was, dan geldt dat dus juridisch niet, vandaar mijn opmerking.
Aangezien ik een echte internet ridder ben heb ik er vrij veel kunnen vinden en als je dan alle verhalen bij elkaar legt lijkt het toch wel erg op een fabricagefout. Dat vinden en gelijk er in krijgen zijn overigens twee dingen.Galois schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:36:
[...]
Het verhaal is van een zeer goede vriend van mij en ik kan je verzekeren dat het waar is.
Het lijkt er iig op dat het materiaal of de manier van gieten/printen niet optimaal is. Ik kom weinig vinden over afgebroken lipjes maar alle gevallen was gewoon het rechte stuk doormidden gebroken. Niet eens bij de schroefgaten ofzo nee gewoon het rechte deel

Mijn fiets werd geleverd met een mount dus die gewoon maar gebruikt en daar zit een stuk metaal in dat rechte stuk. Dan maar geen bel onder de houder.
En ja een touwtje is ook een optie maar dat vind ik irritant om elke keer vast- en los te moeten maken en niet aero natuurlijk
In al die jaren dat ik er mee rijd 1 keer issue gehad dat mount (die uit 2 delen bestaat) begon te rammelen op punt waar verbinding zat. (met schroefjes aan elkaar gezet)
Gemeld bij k-edge en direct reactie dat schroefjes niet bedoelt zijn om zelf weer vast te zetten en er een nieuwe mount onderweg was.
En kwa bel de spurcycle, die hoor je tenminste.
Naast dat de spurcycle nou niet de mooiste bel is, past hij ook niet op de meeste (moderne) aero sturen toch? Dan is die hidemybell wel de enige optie op dit soort sturen.DDX schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:09:
Wat dat betreft kan ik eigenlijk alleen maar k-edge mounts aanraden.
In al die jaren dat ik er mee rijd 1 keer issue gehad dat mount (die uit 2 delen bestaat) begon te rammelen op punt waar verbinding zat. (met schroefjes aan elkaar gezet)
Gemeld bij k-edge en direct reactie dat schroefjes niet bedoelt zijn om zelf weer vast te zetten en er een nieuwe mount onderweg was.
En kwa bel de spurcycle, die hoor je tenminste.
Heb ik ook, alleen dan van Never2farguapper schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:36:
Je hebt toch ook nog een bel die je in het einde van je stuur monteert?
Canyon verkoopt die ook.
https://www.never2far.com...nd-bell-road-gravel-black
Is echt een topding, gaat door merg en been qua geluid en dat is positief (en goedkoper dan van Canyon)
Heb ik ook, ben alleen bang dat ik zelf gehoorschade oploop van dat ding, wat een kabaal.Blik1984 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:38:
[...]
Heb ik ook, alleen dan van Never2far
Is echt een topding, gaat door merg en been qua geluid en dat is positief (en goedkoper dan van Canyon)
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Er zijn gewoonweg te veel klimmetjes vanuit de verschillende dorpen om echt de mooiste er tussenuit te vissen.
Weet niet precies hoe lang bandje is bij spurcycle/of dit past bij aerosturen.Galois schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:27:
[...]
Naast dat de spurcycle nou niet de mooiste bel is, past hij ook niet op de meeste (moderne) aero sturen toch? Dan is die hidemybell wel de enige optie op dit soort sturen.
Anders dit een optie ? :
https://www.printables.co...ro-mount-spurcycle-holder
En mooi tja verschillen de meningen over dan, naar mijn idee erg mooie bel.
Die is inderdaad top. Het fijne is dat het een heel onzuiver geluid op veel frequenties is. Hiervoor had ik een belletje dat een heel mooi geluid maakte, maar daardoor (zeker door veel ouderen) niet werd opgemerkt. En het volume is inderdaad hard! M'n partner heeft een hidemybell en die komt niet in de buurt qua volume.Blik1984 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:38:
[...]
De eerste DM heb nu zo'n 2.5jr denk ik. Eerst met een Garmin 530, sinds 1.5jr met een Garmin 1040 en regelmatig een koplamp of een GoPro eronder. Ong 11 je geleden het ik voor mn nieuwe fiets een andere DM variant gekocht. Ook die doet het prima.
De stuurmount variant zit op mn gravel fiets, de eerste DM zit nog op mn fiets die nu permanent op de trainer staat. Helaas zijn de stuurbouten op mn Cube gravel fiets te dik voor de DM variant.
Door kuilen, over kasseien, drempels, wildroosters, allemaal geen probleem tot dusver.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Dus tweede ketting gekocht met een quick-link en die ontvet een gewaxed. Het is weer als voorheen, plakt niet en zand kan zo niet meer hechten.
Vandaag dus een natte weg en nog een paar regenbuien. Ik had een paar maanden al zo'n wing gekocht en ook spatborden voor en achter. Tjonge dat is fijn, geen natte sokken en de kettingbladen voor, en zo ook de ketting, blijven schoon. Ik zet ze vast met klittenband en ze blijven absoluut op hun plaats.
Het staat dan wel niet zo mooi maar het is wel zo comfortabel niet steeds de droge plekken op de weg te moeten opzoeken en een plas op de weg, daar lach ik nu om. Het achterlicht en de radar waren helemaal zandvrij en alleen de staande buis en de achterrem zijn niet zandvrij omdat daar het spatbord ontbreekt. En ja, het zadeltasje was ook helemaal schoon.
Ze zijn zo gemonteerd en gedemonteerd en de meeste tijd vraagt het dan éénmalig afstellen van de scharnieren om de juiste hoek te hebben opdat het spatbord ook de juiste afstand tot de buitenband heeft en de optimale dekking bied.
Maar wat bedoel je met 'wing'?
Ik had een paar maanden al zo'n wing gekocht
En beter dan die van Canyon. Ik heb beide een ondanks dat het idee hetzelfde is, is die van Canyon echt niet geboren hoorbaar voor de meeste mensen.Blik1984 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:38:
[...]
Zoiets zou ik vroeger nooit echt gedaan hebben, maar stiekem zat dit altijd wel een beetje in mijn achterhoofd. Als klimrookie direct de Mont Ventoux op of 1 of andere steile Alpencol zie ik mezelf niet doen, daarom lijkt de Vogezen mij ideaal. Ik heb zelf al wat gezocht en kom uit op volgende beklimmingen / routes.:
- Ballon d'Alsace - Cernay, Thann
- Le Grand Ballon – Col Amic loop from Cernay
- Col de la Schlucht
- Ballon de Servance
- Col de Bramont
- Col du Hundsruck
Zou bovenstaande doenbaar moeten zijn volgens jullie? Qua gewicht heb ik eigenlijk nog nooit zo scherp gestaan (59 kg voor 178 cm, 34j), dus dat zal vast wel helpen ook al heb ik 0 ervaring met (lange) klimmen afgezien van enkele typische korte Vlaamse hellingen van 5-6%, al zijn die vaak met moeite 1 km lang waardoor ik er gewoon op het buitenblad naar boven rij. Dat lijkt mij toch iets compleet anders dan zo een langdurige inspanning. 60-90 gram koolhydraten erin vlammen, traag starten en kijken hoe de dingen lopen lijken mij het verstandigst.
Ik ben uiteraard ook eens bij uncle ChatGPT te rade gegaan en die kwam met dit plan, wat ik best wel kan pruimen. Laatste dag kan eventueel nog geschrapt worden aangezien de vermoeidheid mogelijks vrij groot zal zijn en ik nog minstens 6 uurtjes terug moet.
Monday – Ease-In & Scenic RideTuesday – Medium Mountain Day
- Route: Cernay → Hartmannswiller → Guebwiller → Col du Bannstein (483m) → return via Soultz
- Distance: ~40–50 km
- Elevation: ~500–700 m
- Goal: Spin the legs, enjoy vineyards and forest roads, prep for bigger days.
Wednesday – Recovery Ride or Rest
- Route: Cernay → Willer-sur-Thur → Kruth → Col du Bramont (956m) → La Bresse → back via Col d’Oderen (884m)
- Distance: ~80–100 km
- Elevation: ~1500–1800 m
- Goal: First real climbing day. Two major cols, but manageable gradients.
Thursday – Big Mountain Day (Queen Stage)
- Option A: Flat ride through Thur valley (~30 km easy spin)
- Option B: Total rest or a light walk/stretch day
- Goal: Flush out fatigue, prepare for Thursday's peak ride
Friday – Return & Spin Down
- Route: Cernay → Thann → Grand Ballon (1325m) → Route des Crêtes → Markstein → Col de la Schlucht → Munster descent → return via Vallée de la Lauch
- Distance: 100–130 km
- Elevation: ~2500–3000 m
- Goal: Signature ride, tackle the most iconic climbs of the Vosges.
- Route: Cernay → Uffholtz → Wattwiller Forest roads → light loop
- Distance: ~30–50 km
- Elevation: ~300–500 m
- Goal: Recovery spin, scenic and low stress before you wrap up or travel.
Welke gearing heb je?
En mocht het klimmen je goed afgaan, zou je de Petit Ballon vanuit Munster kant nog kunnen meepakken. Dat is echt een waanzinnige klim, maar wel zo’n beetje de pittigste daar.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic